Skip to main content

Video: Sidang Media Nama MB dan Kuasa Sultan



Kita dapat indicator from the palace, not necessaraly fromt he Sultan himself personally.
Tapi indicator saying that they want more than one name. So PAS kepada konsep itu dan letak nama Wan Azizah dan Presiden dan Timbalan Presiden.

Soalan: Did the source from the palace say siapa..?

Dia tak specify siapa, dia kata mintak lebih dari satu namalah supaya Sultan boleh pilih.

So ada yang bertanggapan bahawa that is not a good precedence pasal kita punya sistem ini ialah sistem constitutional monarchy so we should not give the sultan the power to decide who becomes the MB, solely.

That is an opinion.

So bagi PAS kita kata takpa kita bagi dua nama.

Soalan: So when you said that opion tu, that opion tu express by whom?

In the Internet out there out there, alamaya, everywhere. Alamaya, daripada akademik, Tun Mahathir.

-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Izuddin said…
Sultan is going to choose azmin. But azmin is going to reject...and umno will then hammer for snap poll. EC will obliged. Get ready.
Hans Adam said…
Saya dari alam maya dan rakyat Selangor juga...tapi x pun setuju pendapat YB...

Kenapa gunakan nama orang lain nak cover diri sendiri ?

YB jenis apakah ini?

* andai kata komen saya x dipublish maka nampaknya pendapat yang tidak selari dengan YB , tidak dikira dari alam maya ke?
Anonymous said…
It is unethical to use the netizen or anonymous person to justify something. Ini macam menabur fitnah secara rambang. Saudara Khalid perlu bagi bukti, blog, web atau individu mana yang kata demikian. Begitu juga kena bagi bukti yang TDM benar-benar berkata sedemikian.
Anonymous said…
Allah akan terus membantu orang yg ikhlas dalam perjuangannya. Penjelasan YB dgn adanya video ini saya kira dpt menghentikan spin sarkis haraki dan munafiqin
Khalid Samad said…
Perak turmoil due to 'rash' decisions by BN (14 Mac 2009)

Andrew Ong | Mar 14, 09 6:35pm

Mahathir, who clipped the powers of the royals during his reign as prime minister, also displayed disdain for royal intervention in Perak.

“This is also dangerous - if the sultan can get rid of a menteri besar or the Agong can get rid of the prime minister - susah kita (we’ll be in trouble).

“They (the rulers) have other interests. They don’t have our political interests in mind,” he said.

Link: http://www.malaysiakini.com/news/100230


Pensyarah: Sultan tiada kuasa lantik MB (12 Feb 2014)
Link: http://www.youtube.com/watch?v=rEAdWJNOU2M


Aziz Bari: Sultan tiada kuasa mutlak lantik MB (2 Feb 2014)
http://www.malaysiakini.com/news/253352

-Pejabat YB Khalid Samad-
Izuddin said…
Madey, your fight with anwar isnt mine. I wont do your personal bidding.

Now keep quiet and let me do my work.

Dont lead me by my nose laaaa.
Izuddin said…
Orang munafik cakap bohong. Mulut cakap sokong zah dan azmin, rupa2nya hati cakap bohong.....last sekali dah terang mulut dan hati dia yang binasa. Dalam PAS ada munafik. And they are practising taqiya.

YB, get out of PAS. Seek others to leave PAS. And leave PAS to the wolves(umno)
Anonymous said…
Ok, on the Mahathir side, I can accept that, even though it is still debatable on his word, what more on the source (i.e. Malaysiakini which is known to spin everything to the interest of opposition). We put that aside.

But merely quoting 2 orang pensyarah dah layak kata netizen ke? Adakah 2 pensyarah tu mewakili netizen? Since when 2 orang pensyarah itu dikira netizen?
Khalid Samad said…
The term Netizen is a portmanteau of the English words Internet and citizen. It is defined as an entity or person actively involved in online communities.

Wikipedia (Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Netizen)

-Pejabat YB Khalid Samad-
Izuddin said…
Mcm nak pilih menantu saja...haha

PAS dah give up the struggle and leaving things to the Sultan.

Hmm...more than 2 names. Means sultan dont want zah and azmin (none from pkr)...

I guess the Sultan kicked the ball back to PAS...haha

But Your Highness, PAS dont know how to play ball. My guess is PAS will let the ball just roll off..sebab PAS dah tendang bola byk kali tapi tak masuk gol sekali pun...haha

Tuanku, patik rasa Tuanku tendang je pemimpin atasan PAS.

Tuanku, Azizah dont play soccer, but i think she can be taught to play soccer.

Ampun Tuanku.
Rosaidi said…
Aku sokong apa yg YB cakap.. terima kasih YB mewakili kami Rakyat
Auslaide said…
As Salam YB, kita sbg org melayu penuh adat sopan jgn lupa pada adat tersebut walaupun kita org politik. Setahu saya, adat sopan ini tidak menyalahi Agama Islam. Hormat pada raja/sultan, jgn memperkecilkan hati DYMM Sultan walaupun YB telah bagi contoh dlm perlembagaan atau kisah lalu pemimpin lain. Biarlah org lain buat jgn kita ikut sama. Adalah sama org2 yg beradap dan tidak beradap?
Anonymous said…
Why PR supporters never learn critical thinking? Sikit-sikit mewakili kami Rakyat, Netizen, dan entah apa lagi.

Hello, just because you agree with him does not mean all the Rakyat agree. You do not represent the rakyat. Even if you are majority, also you do not represent the rakyat because not all rakyat agree with you.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.