Skip to main content

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu.

Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’, tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim.

“Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”.

Tetapi Umar menolak cadangan Patriach dan solat (di luar) di tangga yang berada di hadapan pintu gereja tersebut secara bersendirian. Selepas beliau menyelesaikan solat asar, beliau (masuk kembali lalu) berkata kepada Patriach al-Quds :

“Sekiranya saya mengerjakan solat tadi di dalam gereja tuan, saya merasa pasti bahawa ummat islam pada zaman akan datang akan menyatakan bahawa Saidina Umar mengerjakan solat di dalam gereja ini, maka kita boleh menukarkan gereja ini kepada masjid untuk melaksanakan solat di dalamnya”.

Kisah di atas menceritakan respon Saidinna Umar kepada cadangan Patriach supaya beliau solat di dalam gereja al-Qiamah. Respon Saidina Umar merupakan satu respon yang mengambil kira kepentingan golongan Nasrani dan Patriach sambil dalam masa yang sama melindungi Kanisah mereka.

Sehubungan dengan itu, sekiranya ummat Islam adalah peroboh kuil, gereja dan synagogue seperti yang didakwa oleh musuh-musuh Islam dan turut dipercayai oleh segolongan ummat Islam yang jahil, sudah pasti Saidina Umar akan bertindak sebaliknya. Maka amatlah malang sekiranya ummat Islam sendiri tidak memahami konsep keadilan yang dipertahankan oleh Islam sepertimana yang telah dizahirkan oleh Saidina Umar. Konsep keadilan ini meliputi berbagai perkara, termasuklah keadilan terhadap orang bukan Islam sendiri.

Khalifah-Khalifah Islam sebelum mengutus tentera Islam sentiasa berpesan supaya tidak dibunuh kanak-kanak, orang tua, orang yang berlindung ditempat-tempat peribadatan dan tidak diroboh rumah-rumah peribadatan mereka. Begitu juga, tidak dibunuh haiwan ternakan kecuali untuk dimakan dan tidak dimusnahkan tanam-tanaman dan menebang pokok-pokok tanpa alasan.

Keadilan yang sebeginilah yang melonjakkan ummat Islam ke kedudukan istimewa satu ketika dahulu! Bukan kekejaman dan bukan kezaliman.

Menurut kisah ini juga, maka adalah jelas bahawa Saidina Umar memasuki gereja dan berbincang dengan Patriach di dalamnya. Dengan itu, adalah diharapkan tiada pula dari golongan jahil yang akan menggelar Saidina Umar dengan gelaran ‛Umar Gereja’ di atas sebab ini.

Saya sememangnya cukup hairan dengan sikap sebahagian dari ummat Islam dewasa ini. Mereka berhajat besar untuk memimpin dunia, tetapi tidak menzahirkan sikap yang memungkin cita-cita ini tercapai. Terlalu banyak yang disensitifkan sehinggakan tidak mungkin berbincang dan berunding dengan yang bukan Islam sama sekali. Manakan mungkin menjadi pemimpin dunia yang majoritinya bukan Islam, sekiranya kita sendiri tidak mampu untuk berinteraksi bersama mereka bagi membuktikan keadilan Islam itu sememangnya untuk semua.

WaLlahu ‛Alam
KHALID SAMAD

Comments

Anonymous said…
Dear YB, Well said. You will be respected forever for your stand and truthfulness.

Sometime ago, I painted my house using Indonesian Muslim workers. After lunch, they asked me whether they can pray/solat in the living room. I told them go ahead.

As an Hindu, I don't see the reason why we should deprive someone believe and practices! After all, freedom of choice is the basic fundamental for being a human being.
Anonymous said…
takbir!! Allahuakbar
Soul said…
YB,

Bukan org Islam S23 tak tau pasal toleransi Islam tatapi yang ditakuti kaum selain melayu ni biasanya macam belanda dapat tanah, beri betis nak paha. tambah lagi india malaysia ni biasanya kalau upacara kat kuil ni bising dan mengganggu ketenteraman awam. lepas upacara boleh tengok la botol todi bersepah. Bukan depa tak setuju org india ada kuil cuma jangan dekat kawasan umah org islam. Saya rasa org melayu malaysia ni paling kuat toleransi berbanding kaum lain.
Anonymous said…
Salam YB, penyelesaian sesuatu isu atau apa2pun isu dr yang kecil hingga perkara yang besar,islam menekankan keadilan dan keseksamaan walaupun berlainan agama. Namun begitu bila "wujudnya"dendam & kesumat dari seseorg yg "kecewa" pasti akan ada tangan2 yg mengaku sbg org islam akan memburuk2kan keadaan ditambah perisa oleh pemimpin tertinggi mereka yg menghalalkan semuanya.
sek 16,17,18,19 said…
Salam Yb,

Kisah2 para sahabat dan nabi2 dahulu sgt toleransi thadap agama lain ramai yang tahu..kalau la bumi msia ini mghalang kebebasan beragama kita tak leh hidup majmuk sprt skrg.Kami penduduk shah alam dah rasa mual,keliru,takut,tak selamat,bosan dan..cara yb dan kawan2 yb memimpin kami.
Anonymous said…
salam...

takder ker citer Saidina Umar bina gereja..?

so.. biler tuan nak sembahyang dalam gereja.?
Muhammad said…
YB .. Tentang kuil Hindu di Sek 23 Shah Alam.

Adakah Kjaan Sgor hanya menyediakn tapak shj dan pembiayaan kewangan utk pembinaan bangunan dilakukan oleh penganut2 Hindu itu sendiri atau Kjaan Sgor menyediakan tapak termasuk memberi peruntukan kewangan utk membina kuil Hindu sehingga sempurna?


Sekian T/kasih
Anonymous said…
Umar R.A. merupakan guru politik terbesar dalam sejarah umat Islam. Semasa pemerintahannya Amru telah dihantar ke Mesir yg didiami oleh penduduk Qibti yg beragama Kristian. Sehingga ke hari ini gereja Qibti masih tegak di bumi Mesir. Keislaman majoriti penduduk Mesir bukan merupakan suatu peluang untuk menyekat dan meruntuhkan rumah ibadat org lain.
Anonymous said…
Asalamualaikum.
Soalnya sekarang, penduduk seksyen 23 bukan nak robohkan kuil, sebaliknya keputusan Kerajaan PR yang ingin membina kuil diseksyen 23?
Tak perlu nak samakan tindakan Saidina Umar dengan saudara. Bagai langit dengan bumi keperibadian saudara dibandingkan dengan Saidina Umar.
sufiguy said…
Thanks YB kerna berkongsi kisah menarik ini...sememangnya kita harus akur, dunia ini dicipta Allah bukan hanya untuk manusia bergelar Muslim...sbg ummah terbaik kita harus menunjukkan toleransi yg sewajarnya terhadap ras dan agama lain. Dunia ini milik Allah..dan Allah itu Tuhan sekalian manusia... oleh itu tampilkan contoh muslim yg terbaik supaya orang bukan Islam dapat lihat kecantikan Islam...
Anonymous said…
Salam Ramadhan YB,

Saya rasa apa yang diposkan ini bukan, satu cara untuk menyelesaikan isu kuil di Shah Alam ini. Sememangnya banyak pengajaran yang kita boleh ambil dari artikel ini. Tetapi apa yang penting adakah tindakan YB dalam menyelesaikan masalah ini.

Saya rasa YB masih mengamalkan cari politik ketika menjadi pembangkang, hanya tahu bercakap atau mencari kelemahan pemerintah, namun jelas hari ini dari segi tindakan YB juga mempunyai kelemahan seperti mereka yang pernah YB tegur.

Dalam beberapa ulasan sebelum ini YB tlh meletakkan kesalahan pada kerajaan terdahulu. Bg sy tindakan YB sekadar menunjukkan kelemahan YB yang gagal hendak menangani masalah ni secara realiti.

Jelaslah menjadi pembangkang itu, senang tapi melaksanakannya agak sukar, dan itulah yang YB lihat.

Artikel ini cukup banyak pengajaran, namun bagi saja sekiranya sekadar mengpos kan artikel ini isu rumah ibadat takkan selesai, melainkan YB melaksanakan segala yang terbaik bagi menyelesaikan semua ini.


.::Politik Kosong::.
Anonymous said…
Anon 10, 2009 9:54 AM

Kau bodoh ke apa?
Sahar Hj Saad said…
YB,
Cerita Saidina Umar tu memang dah terpahat dalam sejarah tapi tak boleh dijadikan perbandingan kes kuil ni. Sebabnya
1. Saidina Umar buat bukan nak menang undi.
2. Patriach menjemput Saidina Umar bersembahyang dalam gereja. tapi kes YB ni nak bina kuil dalam kawasan majoriti Melayu.
3. Sikap saling hormat menghormati terdapat dalam sikap Saidina Umar. Tapi YB tak hormat penduduk, sekurang-kurangnya sebelum luluskan dapatlah pendapat penduduk dulu.

Sekian. Terima Kasih

Shah
Keris said…
Wahai YB yang dipilih..

Dalam kisah Khalifah kita Saidina Umar di atas, takde perkaitan langsung dengan isu di ss23 sekarang ni.

Isu sekarang membina kuil Hindu baru di kawasan kediaman majoriti Muslimin. Sedangkan kisah Umar yg YB bawa tu melibatkan sebuah Gereja yg sudah bertapak dan terbina di situ.

tak timbula isu Muslimin di ss23 hendak robohkan kuil Hindu sedangkan tak pernah pun Kuil Hindu terbina di situ.

Yb keliru atau YB mahu kelirukan kami?

berkenaan toleransi, saya tak tahulah kalau selama ni ada Hindu atau Kristian atau Buddha atau apa-apa agama yg mereka anuti di bunuh di Malaysia oleh Muslimin dan melayu hanya disebabkan agama mereka.

lihat berapa banyak kuil Hindu yang bersepah-sepah.. lihat patutng Hindu yg terbesar di Dunia berada di Gombak.. lihat patung Buddha berdiri berada di kelantan.. lihat Gereja yang besar dan agam di merata pelusuk Malaysia?.. apa tak cukup lagi ke org melayu dan Muslimin Malaysia ni bertoleransi?

sekarang ni saudara-saudara kami di dihadapkan ke mahkamah dan mungkin masuk ISA.. siapa pertahankan??.. hari tu geng Hindraf masuk ISA siapa yang pertahankan??

Kami tidak akan berganjak dgn keputusan kami.

YB dan Exco2 YB Wajib bertanggungjawab.
Serious Shepherd said…
Minggu lepas saya ada menonton Jejak Rasul yang menunjukkan bahawa kunci Gereja Holy Sepulchre diserahkan kepada orang Islam bagi mengelakkan perebutan gereja tersebut antara mazhab-mazhab Kristian. Begitu juga dengan kunci sebuah gereja yang dipercayai sebagai tempat Nabi Isa diangkat ke langit.

Ini berbeza dengan tentera Salib yang membunuh orang awam yang berlindung di Masjid Al-Aqsa dan pihak Zionis yang membebaskan Yahudi Australia yang menyalakan api dengan niat untuk membakar Masjid Al-Aqsa kira-kira 40 tahun 20 hari yang lalu.

Soalnya keperibadian ahli UMNO lebih mirip kepada siapa?

Firman Allah:
Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

Surah Al-Baqarah, ayat 8-9.
SagI said…
s23,

perkara ini kecil saja. apa mau bising-bising. buat kuil ka, roboh kuil ka, majoriti ka...
tak usahla panjang-panjang lagi...
for me, life is beautiful if you have "LOVE"
Samurai said…
aku bukan org seksyen 23, bukan org Selangor pun... rasanya seksyen 23 nie banyak bagi pengajaran kat org Islam.

Masjid dan Surau banyak, tp kosong. tak tau lah kalau yg pegi demo lembu ari tu semua mamat surau... termasok yg buat kecoh tak majlis dialog... aku tak nak buat tuduhan melulu.

bagi aku benda ini dapat selesai dgn mudah kalau tak wujud puak2 yang ambil kesempatan jd penghasut d bulan ramadhan, mungkin syaitan kena rantai, depa plak ingin jadi syaitan.

aku tgk brother2 kat Seks 23 nie (kalau betol lah dia org seks 23) bukan takat tak der semangat 1malaysia, semangat ukhuwah islam pun kurang. dahlah maki MB dan YB yg Islam, ubdah plak TAKBIR jd Take Beer.... dlm bulan pose plak tu.. harap2 dia org puasa lah... jgn tak pose... last sekali, dia org tak kesian ke kat member2 kat seks 19 yg rumah nya berdepan dgn kuil... kurang2 nya kuil baru nie jauh sikit dr rumah org.. walaupun masih kat tepi jalan... iyolah.. takkan nak buat rumah ibadat dlm hutan...
Anonymous said…
Serious Shepherd

ape laa nak samakan UMNO..yang wat demo penduduk disitu laa bahalul
Anonymous said…
Bagaimana dengan isu di Melaka ye ?
Pihak Berkuasa Kerajaan Negeri meluluskan pembinaan Rumah Pembakaran Mayat & Kubur Cina di atas tanah Lot 411, iaitu di tengah-tengah kampung Pondok Kempas/Kesang Pajak yang berstatus 100% adalah melayu dan beragama Islam. Kenapa tidak meriah isu ini ? Tapi saya yakin jika Pakatan memerintah Melaka isu ini akan meriah . Begitu juga ladang babi di Melaka. Isu ini tidak semeriah isu ladang babi di Kedah . Kerana apa ? allahu alam
Anonymous said…
Assalamualaikum ...

haik, masih tak faham lagi ke isu ini. apa pulak yang kata tak ada kaitan dengan isu kuil, bukan ke kuil seksyen 19 tu rumah ibadah org bukan Islam?

gereja yang ada kat al-Quds tu adalah rumah ibadah orang bukan Islam juga.

Zaman saidina umar mana ada pilihanraya, memang lah tak mengharapkan undi.

lagipun, YB ni bukan nak bina kuil tapi nak selesaikan masalah yang ditinggalkan oleh UBN yang pegang dulu.

seingat saya, YB ni dah mengusahakan satu proses yang tak pernah dilakukan oleh kerajaan terdahulu. boleh baca posting sebelum ni. yang pasti, proses tu adalah cara terbaik untuk menyelesaikan masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan yang lalu.

Janganlah terlalu menyempitkan pemikiran itu, kurangkan kefahaman recist melayu tu dan banyak2 lah membaca AL-Quran di 10 hari terakhir ramadhan.

Petaling Jaya, Selangor
Anonymous said…
khalid,itu saidina umar,tak macam awak ,hanya pandai menghina,mengata,menudoh,mencerca sesama islam, dan akhirnye allah terbalikan kepada awak,cermin lah diri tu.,yang paling mual salahkan orang lain,awak betul betul tak reti buat kerja, letak jawatan je,bagi org lain yang bijak guna akal utk buat kerja,,pejuang islam konon.....
Anonymous said…
Keris said...

"tak timbula isu Muslimin di ss23 hendak robohkan kuil Hindu sedangkan tak pernah pun Kuil Hindu terbina di situ."

Kalau begitu, biarlah kuil itu berada di sek. 19 kerana usianya lebih dari 150 tahun berbanding dengan rumah PKNS yang dibina kemudian.

Jangan bantah pemindahan kuil ke sek.23 tetapi sokong supaya kuil tersebut dikekalkan di sek.19.

Masalah selesai!
matmantau said…
Komen saya, itu ler… lain kali nak berdemo.. hati2 ler… pikir ler… tengok sebab kepala lembu mati… dah kena denda… sekarang sapa yg. rugi.. kepala lembu mati.. atau orang yg. hidup… setelah baca banyak ulasan dari penyokong Pekembar… saya simpulkan… 1) Lembu… pendapat saya.. jgn. pertikaikan ke’kurang cerdik’nya lembu.. pendapat saya.. apa2 pun.. lembu merupakan makhluk Allah… jasa dia amat besar.. dari konsep keagamaan.. di buat korban… di buat akikah.. di buat makanan ruji… nak mengadap kambing… takut darah tinggi.. kulitnya dibuat dompet.. kasut.. tali pinggang.. kulit babi kang.. parah kita… ekornya.. tulangnya.. dibuat sup… najisnya.. di buat baja… apa beza dgn. manusia… beza kita dgn. makhluk lain. .. ialah akalnya & keimanannya… kalau idak… sama aje atau kurang banding dgn. lembu… jasa pun tak da… kalau kita mati… jadi mayat aje.. kulit.. daging.. najis.. tak berguna… buat santapan ulat aje… 2) Ke’slow’an kerajaan Pekembar… untuk mengelakkan di boo… perkara ini dibiarkan berlarutan.. dari 2000 sampai 2008… dgn. pelbagai alasan.. bagi penundaan… pendapat ini, saya amat bersedih… kalau kita makan gaji… sure dah kena buang.. buat kerja asyik bertangguh2… sampai 8 thn.. dan mungkin lebih lagi kut… ibarat bayi… yg. berak merata2.. nak basuh… kena harapkan orang lain… tak boleh cam tuh… macam mana.. penduduk Sek. 19… dah suffer… selama bertahun2… ikut kronologi sdr. ‘Denai Alam” di atas… 3) part ni paling best.. kalau ikut statement ‘malaysiakini… ‘Tambahnya, pihak yang membuat laporan polis terhadap pendemo Sabtu lalu juga diminta menarik balik laporan yang dibuat dengan segera.’… amacam lak nak minta tarik balik… kalau dah steady… teruskan aje.. awat suruh tarik balik…. Kesimpulannya .. jadi sebelum berhujah… seperti mana turun ayat Al-Quran pertama kpd. Rasulullah… Bacalah… kesimpulannya… sebelum berhujah….. banyakkan ler membaca… terutamanya Al-Quran & Al-Hadis… tapi perlu lebih dari itu.. perlu faham maksud.. percaya & yakin… di samping tuh… membaca… mende2lain… Apa2…pun sempena Ramadhan ni.. dah menjenguk… 10 malam terakhir.. aku memohon maaf di atas ketelanjuran ku… berhujah.. apa2 best jugak… sekurangnya.. bab2 lembu.. menjadi topik seantero dunia… Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin…
penduduk shah alam said…
YB MCM USTAZ KAT SEK RENDAH NGAJAR SAYA DULU CERITA2 CAM NI..

YB ANGGAP PENDUDUK SHAH ALAM MCM BUDAK2 KE...TAK PROFESIONAL LANGSUNG ARTIKEL INI..SAYA CADANGKAN YB/RODZIAH LETAK JAWATAN..ATAU BUAT LA APA CARA SKALI PUN SUPAYA DUN/PARLIMEN DIKOSONGKAN..
KAMI PENDUDUK2 DI SHAH ALAM BOLEH MEMASTIKAN SIAPA YANG MEMIMPIN KAMI..
DAH TAK LARAT DAH KAMI TGOK PERMAINAN POLITIK...

WSALAM..DULU SOKONG PARTI YB SEKARANG?????????????
Unknown said…
saya mencadangkan supaya tuan yb yang bijaksana ini supaya meletak jawatan tuan supaya dapat kami sebagai pengundi di shah alam memilih semula wakil kami orang islam / melayu....jangan kerana nak undi orang kafir jamganlah sampai menggadaikan ISLAM yang mulia ini
Serious Shepherd said…
"ape laa nak samakan UMNO..yang wat demo penduduk disitu laa bahalul"

Kenapa agaknya 'penduduk disitu' tidak disembur special brew FRU macam yang selalu peserta demo dari PAS dan PKR kena?

Kenapa agaknya Menteri Dalam Negeri tidak bertindak pantas mengarahkan penangkapan peserta demo sepantas penangkapan peserta demo anti-ISA? Mereka pun Melayu Islam jugak. Yang meringkuk dalam ISA sekarang ni pun Melayu Islam jugak. Ada faham?
Salam Perantauan said…
Salam,

Alangkah indahnya jika kita beada di zaman nabi & para sahabat- dapat menyaksikan betapa indahnya Islam. Saya amat sebak dan kecewa dgn apa yg berlaku di Shah Alam- rasanya terkezut masih ada org yg berfikiran tertutup dan apabila kita cuba menerangkan kpd mereka- se-olah2 spt 'mencurah air di daun keladi'.

Namun tugas kita hanyalah menerang & menyampaikan sedaya yg mampu- sama ada mereka menerima atau tidak- hanya tuhan yg dpt membuka hati mereka. Sedangkan Nabi pon tidak berjaya berdakwah kepada bapa saudaranya....

Kalau tidak setuju pon - tolaklah dgn cara yg baik....
Seperti siaran 'Question Time' di UK- saya terfikir boleh kah kita di Malaysia berada di tahap 'maturity & civilised' mereka? -dimana rakyat & wakil2 rakyat dari parti berbeza boleh berdiskusi secara ilmiah dgn penuh adab sopan..tanpa insiden seperti tarik kerusi..memekik2..- mampukah kita berada di tahap itu? - ataupun ini hanya angan2 kosong?
Anonymous said…
Saudara/saudari "penduduk shah alam" posting at 1:48PM

Kamu marah YB Khalid kerana menasihat kamu (dan kwn2 kamu yg berdemo dan enggan berdialog secara berhemah)? Kamu kata ini tidak professional dan anggap kamu mcm anak2?

Saya dan ramai muslimin serta muslimat merasakan kamu keras kepala dan tindakan2 kamu memalukan Islam.
Jangan buat sikap bodoh sombong. Kalau kamu kata yg kamu merasa seperti atau sudah pandai kerana ustaz kamu dah ajar ketika sekolah rendah dahulu, kenapa kamu masih bersikap bodoh?

Saya dan muslim2 lain akan berdoa agar kamu kembali berfikir rasional sejajar dgn ajaran Islam.
Anonymous said…
//WSALAM..DULU SOKONG PARTI YB SEKARANG?????????????//
UMNO R's likur kot????..sorry YB..the bahlols and toyols will never understand..all these con artist who like 2 "berbuih buih pasai islam" should be nominated for Grammies under "the most over dramatic actors" category..
Anonymous said…
pdulikan la sape2 yg berdemo tu...mmg org UMNO, mane ade otak...
Malaccan said…
Anonymous said (1.03 p.m).

Bagaimana dengan isu di Melaka ye ?
Pihak Berkuasa Kerajaan Negeri meluluskan pembinaan Rumah Pembakaran Mayat & Kubur Cina di atas tanah Lot 411, iaitu di tengah-tengah kampung Pondok Kempas/Kesang Pajak yang berstatus 100% adalah melayu dan beragama Islam. Kenapa tidak meriah isu ini ? Tapi saya yakin jika Pakatan memerintah Melaka isu ini akan meriah . Begitu juga ladang babi di Melaka. Isu ini tidak semeriah isu ladang babi di Kedah . Kerana apa ? allahu alam

----------------------------------

Kejadian permindahan kuil di seksyen 19 ke 23 adalah akibat campur tangan kotor orang-orang politik.. Lihat sahaja demo dan dialog yang diadakan... rata-rata yg tidak boleh bertoleransi adalah orang yang sama yang terlibat dalam demo kepala lembu sebelum ini.

Lihat pula video dalam dialog yang lepas ape sebenaranya yang berlaku.. Jelas dapat dilihat ramai yang hadir tidak kira melayu atau pun india tidak senang dengan tindakan liar tersebut...

Adakah ini cara yang ISLAM anjurkan? Semua org bercerite soal toleransi?? Adakah ini toleransi yang dimaksudkan?? Dengan perlakuan yang menghina agama dan bangsa lain... lebih memalukan mengugut pula org seagama dan dikatakan sebangsa dengan mereka.

Penduduk sek.23 harus bersyukur! YB dan MB mereka bertanggungjawab malah sanggup untuk berdialog dan diskusi bersama penduduk setempat.

Saya bersetuju dengan Anon.. Bagaimana pula dengan penduduk Pondok Kempas, Jasin, Melaka?? Adakah mereka mendapat pembelaan sewawajarnya seperti penduduk di Sek 23?? Adakah pendapat mereka didengar Kerajaan Negeri Melaka?? Malah YB??

Pelbagai usaha dilakukan.. tetapi fakta sebenar cuba disembunyikan oleh media perdana walaupun ramai wartawan dari media berlainan hadir membuat liputan... Adakah ianya disebabkan Melaka di bawah Pemerintan UBN???

Penduduk sec.23 juga harus bersyukur kuil yang akan dipindahkan berada lebih 100 meter dari rumah mereka.. tetapi tanah perkuburan cina dan tempat pembakaran mayat di Pondok Kempas terletak bersebelahan salah sebuah rumah penduduk di situ...

Penduduk Kg. Pondok Kempas, Jasin yang terletak berpuluh kilometer dari Bandar Melaka juga dilihat lebih bertamadun daripada penduduk yang dikatakan tinggal di kawasan bandar pesat membangun Shah Alam, Selangor. Bantahan yang dilakukan juga lebih aman dan mengambil kira sensitiviti kaum dan agama lain..

Di Kg. Pondok Kempas, Jasin lebih 90% penduduknya berbangsa Melayu.. malah sebelum ini tidak PERNAH terdapat tanah perkuburan cina dan tempat pembakaran mayat di kampung tersebut.. dalam mereka membantah.. dan melakukan pelbagai usaha... kerja-kerja pembinaan terus dijalankan..

NAH hari ni beberapa mayat telah pun ditanam... sekali lagi seharusnya penduduk sec 23 bersyukur kerana setiap pandangan dan suara anda didengari.. Jika ada kesempatan layari..
http://pondokempas.blogspot.com/
dengar masalah mereka.. bandingkan..
aku best said…
Lantak la org nak sokong mana ..jgn nak ajar org nak sokong..tepuk dada tanya selera laa...jgn nak ajar org pulakk..kolo berani try wat mengundi sapa yang kena..pas ikut telunjuk PKR gan DAP jerr..dah sah2 PKR banyak kelentong..
Anonymous said…
Maybe it's a good final solution to banish all non-malays (including mat salleh too)to sabah/sarawak and clean up peninsula malaysia as 100% malays,also then kick out sabah/sarawak from malaysia.No more problems.Everyone happy.

A non-malay
Anonymous said…
Ben 1:48PM

Ap yang kau merepek ni??? Apa kena mengena nak selesaikan masalah kuil dengan menggadai ISLAM?

Memang benak la hati kau. Apa yang YB Khalid buat adalah untuk menyelesaikan masalah. Kalau dah tak setuju bila dipanggil majlis dialog bincanglah baik-baik. Bukan buat perangai macam lembu.
Anonymous said…
Saya pun tak tahu la samaada nk sedih ataupun marah kepada kumpulan yg tak paham Islam ni. Walaubagaimanapun saya tetap berdoa agar pintu hati kamu semua dibuka Allah utk meneria hidayah. Itulah sebaik hadiah Aidilftri yg mungkin boleh korang terima.

Selamat hari ghayo!
mahyuddin said…
Saya mengikut peristiwa 'demo kepala lembu' ini dengan sungah minat dan terharu dengan apa yang terjadi.

Terutama selepas membaca komen-komen dari saudara-saudara Islam dan juga bukan islam (mungkin).

Dalam menjalankan tugas sebagai seorang pemimpin masyarakat, bukanlah mudah terutama sekali kita nie mempunyai berbilang kaum.

Dalam bulan yang mulia ini, kita umat Islam dianjurkan untuk menahan diri dari segala-gala yang boleh membatalkan puasa termasuklah yang akan mengurangkan pahala puasa itu.

Dan selepas menonton video clip 'demo kepala lembu' dan perjumpaan didewan Shah Alam, saya rasa sangat-sangat kesal dengan tindakan penduduk section 23 itu.

Didalam bulan yang mulia ini, tergamak mereka memaki hamun dan membuat ugutan terhadap seorang muslim yang lain.

Walaupun mereka ada pendirian yang sendiri tapi ini bukan lah caranya untuk 'bermuafakat'.
Murugan said…
saya banyak-banyak sokong itu komen 'penduduk shah alam'.kosongkan dun/parlimen sha alam,kita cari pemimpin baru atau suka sama yang berhormat khalid lagi

saya tak mahu cari musuh dgn agama lain yb,sekarang suasana tak seperti dahulu..saya suka suasana dahulu harmoni saja.

terimakasih
penduduk shah alam said…
oii semua bodoh sombong pakatan rakyat..dlm ruangan ini kita komen pasal artikel yg di pos kan..baghalll..

yang masalahnya tulisan pak khalid ini mcm ustaz nak ngajar budak2 kecil..baghall..mcm lah kami di shah alam ini tak tahu tolenransi beragama..saya cabar pak khalid letak jawatan kami yang sokong parti pak khalid dulu tahu lah camana nak ngajar...

wassalam
'kami tak de kena mgena dgn penduduk sek 23' ttpi sentiasa bersiap sedia dgn apa juga yang akan blaku di shah alam..takbirrrr
Anonymous said…
YB saya cuma nak share je la, saya tinggal sebelah dengan kuil hindu area LRT Pandan Jaya. Seksa betul la YB kalau Kuil ni buat majlis, masyallah bunyi-bunyian membingitkan telinga dan kebiasaannya bunyi-bunyian mula dari jam 7 petang sampai la pukul 1pagi Kalau tak percaya YB datang la sini tengok. Kesimpulannya saya rasa kalau YB suruh buat 10 Gereja dekat dengan rumah saya, saya tak kisah tapi kalau suruh buat 1 kuil hindu saya tak mau.
Anonymous said…
Wahai Masyarakat Malaysia berbilang kaum dan agama
Kenapa orang cina di Kepong yang memang terkenal dengan gangsternya boleh menerima sebuah Masjid diPekan Kepong yang majoritinya orang Cina.masjid yang hanya penuh bila time sembahyang Jumaat .
Kalau waktu biasa tak sampai tiga baris , itu pun wak indon dengan bangladesh yang ramai .
Anonymous said…
Sungguh gagah dan berani semua lelaki jati ni,bagai hero penyelamat islam dan melayu....ini pandangan mereka sendiri,yang lain orang pandang mereka sebagai sekumpulan beruk yang tidak beragama.MALU!
Anonymous said…
YB,
Look like there are a lot of negative comment for your post.
I just wonder if the situation is reversed, where the Indian or Chinese protest the building of mosque in the area of majority of India or Chinese, what will be the reaction of the hot temper Muslim?

If a kuil can not be built in the Muslim majority area, can a mosque to be built on in the non-Muslim majority area???

Pls think reverse if you would like to protest something?

For 35 years I live in malaysia, I heard of sound form mosque every 5~6am morning when i am still sleeping well on my bed. i never complain that the sound from the mosque disturb me because i respect the other religion. it's the Muslim duty to perform pray.

Lastly, people who are respected by others are the poeple who always respect other.
matmantau said…
Amende le sdr2 kita di atas ni… kalau ada cadangan, bagi lokasi yg. sesuai untuk tapak kuil… hang pa semua pernah pi ke Shah Alam… sure tak pernah kan.. aku tengok di Sek. 16, kuil sebelah masjid.. awat hang tak kecoh pun… aku tengok di Sek. 18, kuil di dalam kariah orang Islam.. awat hang tak kecoh pun… tu ler.. kecoh2 sebab mende ni dah kecoh… dak buat cam no.. la ni di M’sia… dah ada penganut Hindu… lain ler kalau tak da orang Hindu… boleh la .. hang pa kecoh…
Anonymous said…
Apakah tindakan YB keatas ahli2 PAS dan PKR yang juga terlibat dalam protes dan dibawa ke mahkamah?

Saya syorkan bawa saja jumpa Nik Aziz supaya imej mereka boleh di bersihkan semula.
Anonymous said…
Kisah yang Yb ceritakan tak sesuai dalam konteks membina kuil.

Nak ajar orang lain,tapi tak pandai.

Orang2 PAS dan PKR terlibat,dipolitikkan sebagai kerja UMNO.

Macam ni,sampai bila nak improve?Sentiasa denial.Melayu semakin menolak YB sebab tak nak dengar rintihan.Padan muka.

Resign aje.
Anonymous said…
Anonymous said...

Asalamualaikum.
Soalnya sekarang, penduduk seksyen 23 bukan nak robohkan kuil, sebaliknya keputusan Kerajaan PR yang ingin membina kuil diseksyen 23?
Tak perlu nak samakan tindakan Saidina Umar dengan saudara. Bagai langit dengan bumi keperibadian saudara dibandingkan dengan Saidina Umar.
September 10, 2009 10:41 AM

------------------------------------
apala anon 10:41 ni nampak tak cerdik nya tu.... mmg la kerajaan selangor nak bina kuil baru sbb nak ganti kuil lama yg akan dirobohkan.

Kalau tak ganti baru samalah ceritanya ...cuba merobohkan tempat ibadat org india tu. tu baru la betul kalau penganut agama hindu ni buat bantahan, buat demo, akai ada ka...

habis tu yg umno robohkan segala masjid surau selama ni tak ada ganti langsung tu apa kes.... sebaliknya yg diganti oleh umno ialah tempat judi, tempat maksiat tu bagus sgt la tu ... mangkaq punya manusia.
Anonymous said…
//Lantak la org nak sokong mana ..jgn nak ajar org nak sokong..tepuk dada tanya selera laa...jgn nak ajar org pulakk..kolo berani try wat mengundi sapa yang kena..pas ikut telunjuk PKR gan DAP jerr..dah sah2 PKR banyak kelentong..//

*Yawn*..so boring..same ol stale replies frm UMNO's pelacur..
Anonymous said…
//betul la YB kalau Kuil ni buat majlis, masyallah bunyi-bunyian membingitkan telinga dan kebiasaannya bunyi-bunyian mula dari jam 7 petang sampai la pukul 1pagi//
Fooh..6 jam non stop bunyi..waah..hang ni nak bohong pun tak erti..senang aje..kalau tak tahan..pindahlah ke saudi yg maha suci..
Anonymous said…
Oh dah tau kenapa loceng kuil bunyi 6 jam non stop..masa tu bik mama san n hubby tengah dok berupacara..;-)
kacheek said…
Dear YB Khalid,

May your sincere effort be blessed by The Almighty.

We can't always please everybody especially those who are blatantly racists and have no sense of respect towards other humans. They are no different than the racist whites against blacks. Most of the time, it's useless even arguing with these kind of people.

I'd have any church/ temple/ tokong/ masjid built near my home anytime. Simply because I believe the more I try to understand other religions, the more I appreciate my own faith.

Salam to you and family, YB. You indeed, have proven yourself worthy to the people of Selangor.
Anonymous said…
Lepas puak hindu buat kuil tu suruh diorang letakkan patung dewa Najib dari Batu Caves tu kat kuil tu.Tengok puak2 kepala lembu tu nak marah lagi tak.
tukang komen said…
lawak la hangpa ni.

hangpa faham ka apa yg YB Khalid Samad nak sampaikan dalam tulisan ni?

YB nak sampaikan...kalau dalam gereja pun Saidina Umar r.a. sanggup sembahyang, cuma mengelakkan fitnah org2 muslim yang mungkin salah faham, maka 200 meter dari rumah patut tak jadi isu apa pun.

jika soal bising, soal botol arak dsbgnya, itu hanya perkara teknikal.

tapi cara 'mat-mat lembu' hari tu buat nampak konon mcm ia persoalan prinsip!

akai ada guna!
InsanMarhaen said…
Assalaamualaikum,..

YB Khalid, bersabarlah, sebenarnya 2 3 kerat je yg bising2 melalak melolong isu kuil ni. Itupun golongan dayus je.

Tak perlu gusar, sokongan terhadap YB makin bertambah,..kalo ada pun yg x suka YB, hanya SEBAHAGIAN KECIL je penduduk SS23.

Artikel YB amat baik, saya pun penah baca kisah ini.
Sham said…
Assalammalaikum Yb n rakan2...

Saya amat sedih dengan sikap yg ditnjkkan oleh segelintir yg mengaku penduduk S23 tempoh hari.
Kalau kita ikuti kisah ni dari mula memang dampak sangat ada pihak dibelakang tabir yg cuba mencetuskan suasana kurang baik di Selangor yg ditadbir oleh PR hasil keputusan rakyat selangor.
Apa akan jadi sekiranya non muslim pulak yg membantah dengan masjid atau surau kita?
Kat tempat saya, sebuah masjid yg begitu besar telah dibina begitu hampir dengan perkampngan org India. Kalau nak bandingkan dengan perumahan org Islam memang agak jauh tapi mereka terima dan tiada bantahan sebab ini melibatkan sensitiviti ugama.
Memang tak dinafikan cara ugama Hindu tidak akan memberi keselesaan kepada kita yg berugama Islam tapi itu adalah hak mereka dalam bergama dan begitu jugak dengan mereka pastinya tak selesa dengan cara Ugama kita contohnya azan yg kuat diawal pagi tapi mereka akur dengan tolerensi dalam negara ni.....kalau nak protes pun biar la beradab jangan pulak nak jadi macam lembu yg diusung kepala tu.....

saya rasa rakyat kini bijak menilai apa yg berlaku dan Yb teruskan dengan usaha bagi memenuhi amanah yg telah diberi insyaAllah semuanya akan diberi pertolongan dari Nya.
Anonymous said…
Setahu saya yg selalu memaki,menghamun dan menuduh sesamsa Islam kafir tu pemimpin2 PAS.Apalah sangat YB MB Selangor & YB sekali-sekala kena maki dengan rakyat sendiri.Masa you berkempen dulu pun ,you memaki hamun dan memfitnah ..Well sekarang ..You taste your own medicine la....
Anonymous said…
Salam YB,
Saya bukanlah orang yang pandai dlm sirah nabi dan sahabat. Tapi cerita yang YB bawak tu takde kena mengena dgn situasi sekarang.

Adakah orang Melayu/Islam nak runtuhkan kuil di Shah Alam?
Jawapannya TIDAK..

Isunya sekarang kuil nak dibina di kawasan majoriti orang Islam. Itu yang orang Islam tidak puas hati kerana ia boleh mengganggu ketenteraman orang Islam di kawasan tersebut.

Kalau nak bina kat tempat lain org Islam tak kisah pun. Bina kat sebelah umah YB pun bole. Tak pun sedekah tapak umah YB jadi kuil. Lagi baik....

YB jgn nak putar belit kisah Saidina Umar dgn isu sekarang. Jauh berbeza...

Kalau YB nak bersikap adil, orang Islam tak akan membantah. Bila ada sebelah pihak yg bantah maknanya YB tak adillah!! Paham?
dino_yps@yahoo.com said…
tulisan saya ini tidak akan dibaca oleh YB ni, tapi saya akan tulis jugak.
Kalau ikut cerita zaman nabi dulu, banyak patung2 keliling baitul haram. tapi nabi tak biarkan patung2 tu kat sana. kalau ikut logik hujah YB patut nabi kena biarkan patung2 tuh sebab keadilan beragama. bukan semua umat mekah pada masa itu beragama islam. org bukan islam pun ada hak nak sembah patung2 tuh...kalau ikut logik hujah YB. Tapi YB biarlah real ulamak yang tafsirkan ayat quran. YB tolong bacakan pun dah cukup baik tak payah nak tafsir ikut logik. kalau nak hujah dengan saya email saya. saya pun ada sedara mara kat shah alam tu yang yb kenal rapat.
AMK BMC said…
Gua malas cakap banyak....yang gua tahu U.M.N.O = Untuk Melayu NON Otak. Semua benda buat tak guna otak.Semua bahghal...Gua tengok video pun gua dah meluat especially yang rambut2 panjang tuh....macam dah takder pedoman sekor-sekor.Gua dapat info yang kebanyakan orang buat kecoh tuh ialah dari parti Untuk melayu NON Otak.Patutlah pun...........
Anonymous said…
ambil la iktibar kes kampung rawa.penang. kuil haram dibina secara senyap2 dibelakang masjid kampung. Ketika azan maghrib berkumandang, ketika itulah loceng kuil akan kedengaran. Ingat...Jgn kerana kuasa, jawatan dan pangkat, ISLAM diperlekehkan... Biar bertolenrasi tapi tegas dalam hal agama ISLAM. Walau apa fahaman politik. Jgn TAKBIR dimulut tapi hidung ditambat.
zairahman said…
Kepada YB Khalid....

Walau YB dah buat penerangan mengenai Khalifah Umar puak-puak khindzir pembela geng kepala lembu masih berpegang kepada prinsip ungka mereka yang tidak reti hidup secara bertamadun.

Daripada respon yang dilihat, hidup golongan ini terdiri daripada mereka yang corot pelajaran dan amat irihati kepada golongan yang berjaya. Hidup mereka penuh masalah dan jiwa amat tertekan. Itu lah mereka.
abu said…
kah..kah..kah.. YB samdol ni nak belagak pandai tafsir sirah plak.

saya cadangkan YB buat solat jamaah ke.. solat tarawih ke kat kuil sek 19...amacam???

kah..kah..kah..
Anonymous said…
Lokasi cadangan yg menerima bantahan penduduk itu, bukanlah hampir sangat dengan rumah penduduk, atau mahu dibina sebelah rumah atau di celah2 rumah penduduk Islam, kalau begitu aku pun ttg.

Tapi YB khalid berusaha nak selesaikan masaalah kuil yg di tinggalkan kerajaan lepas, yg ada di syeksen 19, yg terlalu hampir dgn rumah penduduk islam.

Cadangan asal di syeksen 23, agak jauh juga dari rmh penduduk, yg terbaru telah di alih ke satu tempat yg lagi jauh.

Isu nye, kuil tu dah mmg ada di syeksen 19, seblm rmh2 tu wujud, kenapa tak plan elok2 masa merancang nak bangun bandar dulu,

apa tak boleh ke, di khususukan kawasan sekitar kuil itu utk kouta org india, tapi cakap pun tak guna, org melayu yg beli rmh disitu sejak lebih 20 thn menghadapi masaalah tinggalan BN ni.

jadi kerajaan skrg nak selesaikan masaalah ni, kalau nak biarkan begitu boleh saje.
jgnjami said…
Salam YB

melihat komen komen ni, ada yg meminta yb meletak jawatan.pelik, sebab pada pandangan saya sokongan terhadap YB berlipat kali ganda akibat isu seksyen 23 ni.sebabnya
1. menunjukkan sifat moderate seorang pemimpin islam.ramai org melyu sebelum ni yg takut dengan PAS/Islam akan mula buka hati untuk menyokong PAS.
2. kaum indian dan cina yg tak memangkah PAS sebelum ni akan 100% pangkah pada pilihanraya akan datang.yg extreme ialah umno.
3. melihat cercaan dan hinaan dilemparkan terhadap yb sesiapapun akan merasa simpati terhadap yb yg mempunyai 6 orang cucu.yg memaki hamum nampaknya semuanya jenis tak pernah masuk surau.

syabas yb kerana membuktikan bahawa PAS ialah parti yg adil dan untuk semua.Alhamdulillah

jgnjami
Anonymous said…
jgnjami said...

2. kaum indian dan cina yg tak memangkah PAS sebelum ni akan 100% pangkah pada pilihanraya akan datang.yg extreme ialah umno.

=========================
Ada conspiracy theory yang membuat andaian yang PR gadaikan orang Melayu sek23 yang diketahui tidak menyokong PR,supaya dapat menang lebih undi kaum bukan Melayu di situ di pilihan raya nanti.

Betul ke YB?
Anonymous said…
quote from anon 10.44pm
"Isunya sekarang kuil nak dibina di kawasan majoriti orang Islam. Itu yang orang Islam tidak puas hati kerana ia boleh mengganggu ketenteraman orang Islam di kawasan tersebut."

*** this is a typical malay fikiran sempit.
*** they are always suggesting..."oh we malays are very very sensitive, very touchy, very kiasu... anything you non-malays do will ganggu our ketenteraman....because we malays are so so so tak ada otak... we cannot filter, we cannot differentiate, we cannot this and we cannot that... so you non-malays better not say, do, build anything near our houses. hari raya time also dont come to our houses because u all eat port and pray to pagan gods... just by being aroung you non-malays will ganggu our ketenteraman... our fikiran... our iman... ooooo... we malays are very sensitive you know..."

sigh....

*** now malaysia >50 years old. still caught in the 50s' mentality. zaman syed albar (the lion of umno??). still ultra. still pemikiran sempit. no progress. you tak mau progress, tak apa, tapi jangan heret orang lain jadi slow macam engkau orang lah. kami yang lain nak maju. nak satu hati satu jiwa dgn rakan2 rakyat malaysia yang lain.

*** i think, habis cerita lah dgn protestors dan rakan2 seperjuangan mereka. if they dont like, they can get out of malaysia. yes, these protestors can get out of malaysia. balik to wherever your nenek moyang come from. except for orang asli, all of us malays, indians and chinese all get out of malaysia lah.

*** islam is the official religion in malaysia. so, opportunists will make use of this phrase to trample, to bully, to arm-twist, to oppress other religions.

(with apologies to my malay/muslim friends).

4RAKYAT
Ao said…
Asalamualaikum

First of all i would like to state that i ama muslim and i support Tan Sri Khalid Ibrahim as well as YB Khalid.

1. Islam is a religion that teachwa us to be understanding.A religion that always wants us to show good example so that other people can be attracted to Islam and see the beauty of it.

2.The section 23 people do no want the temple to be built there with the excuse given that the majority residents of section 23 are muslims.We know that most places in Shah alam is domination by muslims which includes section 19 as well.

3.Does this mean that the temple cannot be built becaue the majority of the residents are muslim?I think it is stupid,unfair and silly of the residents of section 23 to think like that.If we look at other places like Cheras,Bukit Damansara(majority chinese) and our fantastic Masjid Wilayah(the area surrounding it is also dominated by chinese) They have mosque in it but did anyone complain?

4.How come an issue about a temple relocation can be such a big deal?Our idiotic Zulkifli Noordin quoted "Yang diperbesarkan kata-kata kesat dan biadap orang Melayu dalam dialog itu. Tetapi kenyataan wakil Hindu semasa dialog tersebut menghina azan dengan biadap menyatakan azan lima kali sehari adalah satu gangguan langsung tidak dipedulikan, malah tiada tindakan pun dikenakan. Mana pergi suara Pak Janggut dalam hal ini saya pun tak tahu! Apa tindakan Peguam Negara langsung tidak kedengaran!"

They talk about how loud our Azan is we make noise,However have we taught about the consequences on WHY they even said it in the first place?Maybe it was because the residents in section 23 insulted the Hindus with the stepping on the cow head act and saying the temple is noisy.

Am i right to say we can insult other religion but they cannot insult us?Are they really that naive to think so?

The residents in section 23 said the cow head was not meant to insult them but as a symbol of bla bla bla.I do not want to type the full sentence because i know we all know what i mean and i can confidentally say that it is rubbish.

Everyone knows that the cow is a holy figure to the Hindus,They can still carry the head around and step on it.So it is either they are stupid for trying to cover up in the most stupid excuse or they are just plain dumb for not admitting it.

How would we like it if the Hindus were to step on our holy Al-Quran?I for one will personally go down there and teach those people a lesson becaue i will not stand the sight of it!

This is exactly what the Hindus were feeling when the residents of section 23 were stepping on the cow head!Wake up people from section 23!

We are muslims and let us practice Islam the right way.let us be an example to the other religions and not act like as though we are the big "taikor" around here.We got to have some humilty.Let non muslims be attracted to Islam because of the beauty of the religion.Please do not do stupid acts like that that causes more hate towards Islam.

We must preserve the image of Islam,Not destroying it!

YB Khalid,I hope you read this comment.I would like to meet you some day for a talk if it's possible.I can see that you are a very interesting character to talk to.

Waalaikumsalam
Serious Shepherd said…
"Kalau ikut cerita zaman nabi dulu, banyak patung2 keliling baitul haram. tapi nabi tak biarkan patung2 tu kat sana. kalau ikut logik hujah YB patut nabi kena biarkan patung2 tuh sebab keadilan beragama. bukan semua umat mekah pada masa itu beragama islam. "

Untuk makluman, yang musnahkan patung tersebut adalah mereka yang pernah menyembahnya.

Saya bersetuju dengan cadangan meletakkan patung dewa Najib 1Malaysia di lokasi baru kuil tersebut.
zaidi said…
YB Khalid,

Yb telah menjalankan amanah dengan baik. Sekiranya United Malay National Organisation yang mendidik ahlinya untuk mendahului Melayu lebih dari Islam, berkeras dengan sikap perkauman mereka, maka biarlah mereka bersorakan dan doakanlah agar Allah memberi hidayah. Semoga YB tetap istiqamah menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dari parti Islam dan bukan sebagai seorang Melayu dari parti perkauman.
shamsadis said…
Kisah yang dipetik ini dari kitab Itmam al-Wafa - Fi sirah al-Khulafa.

Patriach yang tertulis dalam kitab itu adalah tentang Paderi Besar Kristian Baitulmuqaddis, Paderi Sophronius. yang dimaksudkan juga adalah gereja Church of The Holy Sepulchre pada kurun ke 637 Masehi di Baitulmuqaddis (Bethlehem). Saidina Umar Alkhattab bukan pergi ke Gereja Holy Sepulchre untuk "berbincang" seperti yang didakwa.

Saidina Umar ke situ adalah atas jemputan Father Sophronius untuk menyerahkan kunci kota Baitulmuqaddis setelah kekalahan kota itu ke tangan tentera islam.

Baginda solat di suatu tempat berdekatan luar gereja itu dan sejurus selepas kejadian itu, sebuah Masjid dibina oleh oleh orang-orang yang memeluk islam dan masjid itu dinamakan sebagai Masjid Umar.

Tolong betulkan cerita tue balik...
Anonymous said…
orang2 umno ni memang bebal sungguh kepala otak depa ni yb..hati sudah tertutup rapat dengan nur islam..doakanlah sahaja agar depa ni mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah S.W.T.
pandaktukan said…
Salam sejahtera kpd semua,
Kpd yg masih mengguna modal 'sek. 23 majoriti Muslim jadi tak boleh buat kuil di situ', kenapalah bebal sangat? Bukankah dah bertalu-talu diterangkan isunya bukan majoriti atau tidak? SEMUA tempat di Shah Alam majoriti Muslim/Melayu. Tidak ada kejiranan yg majoritinya Hindu. Jadi kalau guna lojik modal di atas, tak bolehlah buat kuil Hindu di mana-mana di Shah Alam. Adakah itu adil? Jawapannya mestilah tidak. YB Khalid dan kerajaan negeri berusaha ikhlas untuk menyelesaikan masalah peninggalan kerajaan negeri BN sebelum ini dgn cara yg adil dan memuaskan kpd semua pihak. Tetapi ada yg bongkak dan sombong dan tak sedar diri sanggup pula memaki cerca seolah dizalimi besar.
Saya berterima kasih kpd poster yg telah memaklumkan kita semua tentang apa yg sedang terjadi di Kg Pondok Kempas di Melaka, negeri yg ditadbir oleh umno/bn. Nah, cuba bandingkan cara dan pendekatan kerajaan S'gor dan kerajaan Melaka. Yg satu sanggup mendengar suara penduduk sebab benar-benar hendak berlaku adil. Yg satu lagi tu senyap-senyap dan bersembunyi memberi kelulusan projek seolah-olah banyak perkara yg hendak digelapkan berkaitan projek tersebut dan tidak berani berhadapan dgn penduduk setempat. Mungkin ada faktor yg munasabah kenapa tempat bakar mayat dan jirat tersebut ditempatkan di kampung tersebut, sama seperti kenapa kuil hendak ditempatkan di Sek. 23. Sekiranya sedemikian sepatutnya buatlah dialog dgn penduduk kampung dan cubalah beri penjelasan, seperti yg berlaku untuk Sek. 23. Tetapi nampaknya tidak adapun. Tahu-tahu projek dah diluluskan. Kpd semua yg berapi-api menentang kuil di Sek 23 dahulu kononnya mempertahankan maruah orang Islam , silakanlah ke Melaka berapi-api pertahankan maruah Islam penduduk Kg Pondok Kempas. Atau adakah sebab di sana kerajaan negerinya umno/bn, semuanya OK?
Tak pernah sebelum ini buat kuil ke, buat masjid ke, buat gereja ke menjadi isu hangat. Tapi selepas umno/bn mengalami kekalahan teruk dlm PRU Mac 2008, semua ini boleh menjadi isu untuk mengapi-apikan sentimen perkauman. Yang sedih adalah masih ada di antara kita yg termakan dan terpedaya dgn apa yg dijaja oleh umno. Juga menyedihkan adalah terdapatnya mereka yg sanggup mengguna label Islam untuk menghalalkan kebongkakan dan keangkuhan mereka. Mereka ini yg menjatuhkan maruah orang Islam.
Salam kepd semua.
Anonymous said…
Salam, saya harap YB bersabar. Puak-puak kepala lembu ni, otak depa pun macam lembu. Pi la mengaji agama sikit. Kisah Umar Al-Khatab itu cuma satu contoh keadilan dan keperihatinan Islam terhadap agama lain. Banyak lagi contoh lain. Pi la mengaji.
Anonymous said…
Murugan..saya sokong awak.
dulu kita hidup harmoni..melayu dgn cina & india..sama sama..saling hormat menghormati..

dulu bila kita mau buat kongsi raya PAS lah orang yg pertama bantah cakap sesat , haram & syirik..tapi tujuannya adalah bukan nak kongsi raya..

hari raya islam dan hari raya cina adalah berlainan..tak sama..

pada masa tu kebetulan eid fitri jatuh pada bulan february kebetulan sama tarikh dgn hari raya cina..

dan juga kebetulan pula hari raya eid fitri kebetulan hampir sama tarikh dgn sambutan depavali beberapa tahun lepas..

cuma dlm masyarakat majmuk ini kerajaan BN nakkan keharmonian..nak buat yg terbaik utk rakyat..tu pun PAS PKR bangkang..

BN buat PAS kata HARAM.

Tapi bila PAS buat..hah..ambik sirah nabi..ambik cerita sahabat..

tapi khalid al mangkuk al hayun nin lupa..Saidina Umar Al-Khattab (r.a) tak ambik hati orang bukan Islam utk undi..tapi khalid al mangkuk al hayun kat sini kata kalau kalah pilihanraya pun dia tak kisah..

Betul pun..samada khalid yg keliru atau nak kelirukan org saya tak pasti..

inilah agaknya pak janggut yang YB Zul kata kot..

Ingat YB, kami bukan bantah kuil tapi lokasinya adalah tidak sesui.

buat je lah kat seksyen 22..selesai masalah..

jgn tak siar pulak komen ni YB..
jepah said…
xyah cakap byk2 dengan dorang ni.. bkn setakat penganut agama lain dorg x hormat..

saudara sesama islam y kt sek 19 pn dorg x kasih

igt la sabda nabi, x sempurna iman seseorang itu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri.

kalimah takbir, pn dorg permainkn. takbir tu seruan utk menybut allahuakbar atau seruan membesarkan Allah.

Saya malu nk mengaku melayu2 y x kasihkn saudaranya, x hormati tetangganya, dan memperlekehkan kalimah takbir. lu pk la sdiri.. da la pki nick anom je.... kita bleh tgok spesis mana y pki anom ni, spesis umngoook je.

Takbir
Anonymous said…
Nak comment sikit

Anonymous said...

Lokasi cadangan yg menerima bantahan penduduk itu, bukanlah hampir sangat dengan rumah penduduk, atau mahu dibina sebelah rumah atau di celah2 rumah penduduk Islam, kalau begitu aku pun ttg.

Tapi YB khalid berusaha nak selesaikan masaalah kuil yg di tinggalkan kerajaan lepas, yg ada di syeksen 19, yg terlalu hampir dgn rumah penduduk islam.

Cadangan asal di syeksen 23, agak jauh juga dari rmh penduduk, yg terbaru telah di alih ke satu tempat yg lagi jauh.

Isu nye, kuil tu dah mmg ada di syeksen 19, seblm rmh2 tu wujud, kenapa tak plan elok2 masa merancang nak bangun bandar dulu,

apa tak boleh ke, di khususukan kawasan sekitar kuil itu utk kouta org india, tapi cakap pun tak guna, org melayu yg beli rmh disitu sejak lebih 20 thn menghadapi masaalah tinggalan BN ni.

jadi kerajaan skrg nak selesaikan masaalah ni, kalau nak biarkan begitu boleh saje.

September 11, 2009 1:19 AM



BRO..BUAT KAT KAWASAN RUMAH LU LA..
Anonymous said…
RAMAI JUGAK YANG JUMUD DAN HIPOKRIT.....
Anonymous said…
Khalid gereja, sila rehash balik

http://www.youtube.com/watch?v=YkXzPQE_7QI
Anonymous said…
ehh..tuk janggut!!
tak abis lagi ke nak tegakkan benang yg basah??..

sudah la tu YB. makin lama menyampah pulak la..

bukan menyampah dgn sirah sahabat..tapi menyampah dgn politik mengikut acuan rasa PAS..mcm YB Zul kata..

YB, walaupun pahit sekalipun..berkatalah benar yg seksyen 22 itu adalah tempat terbaik..
Anonymous said…
//Itupun golongan dayus je.//
umm..interingting..one of the sanskrit word for demons,agents of falshood/darkness is "dasyus"
Anonymous said…
Xxcerpts frm Sri Aurobindo's "Hymns to the mystic fire"..

"..But where is this body of esoteric meaning in the Veda? It is only discoverable if we give a constant and straightforward meaning to the words and formulas employed by the Rishis, especially to the key-words which bear as keystones the whole structure of their doctrine. One such word is the great word, Ritam, Truth; Truth was the central object of the seeking of the Mystics, a spiritual or inner Truth, a truth of ourselves, a truth of things, a truth of the world and of the gods, a truth behind all we are and all that things are. In the ritualistic interpretation this master word of the Vedic knowledge has been interpreted in all kinds of senses according to the convenience or fancy of the interpreter, "truth", "sacrifice", "water", "one who has gone", even "food", not to speak of a number of other meanings; if we do that, there can be no certitude in our dealings with the Veda. But let us consistently give it the same master sense and a strange but clear result emerges. If we apply the same treatment to other standing terms of the Veda, if we give them their ordinary, natural and straightforward meaning and give it constantly and consistently not monkeying about with their sense or turning them into purely ritualistic expressions, if we allow to certain important words, such as sravas, kratu, the psychological meaning of which they are capable and which they undoubtedly bear in certain passages as when the Veda describes Agni as kratur hrdi, then this result becomes all the more clear, extended, pervasive. If, in addition, we follow the indications which abound, sometimes the explicit statement of the Rishis about the inner sense of their symbols, interpret in the same sense the significant legends and figures on which they constantly return, the conquest over Vritra and the battle with the Vritras, his powers, the recovery of the Sun, the Waters, the Cows from the Panis or other Dasyus, the whole Rig-veda reveals itself as a body of doctrine and practice, esoteric, occult, spiritual, such as might have been given by the mystics in any ancient country but which actually survives for us only in the Veda. It is there deliberately hidden by a veil, but the veil is not so thick as we first imagine; we have only to use our eyes and the veil vanishes; the body of the Word, the Truth stands out before us..."
Anonymous said…
''..Other standing words and symbols of the Veda invite a similar interpretation of their sense. As the Vedic "cow" is the symbol of light, so the Vedic "horse" is a symbol of power, spiritual strength, force of tapasya. When the Rishi asks Agni for a "horse-form cow-in-front gift" he is not asking really for a number of horses forming a body of the gift with some cows walking in front, he is asking for a great body of spiritual power led by the light or, as we may translate it, "with the Ray-Cow walking in its front." [[Compare the expression which describes the Aryan, the noble people as led by the light -- jyotir-agrah.]] As one hymn describes the recovery from the Panis of the mass of the rays (the cows, -- the shining herds, gavyam), so another hymn asks Agni for a mass of abundance or power of the horse -- asvyam. So too the Rishi asks sometimes for the heroes or fighting men as his retinue, sometimes in more abstract language and without symbol for a complete hero-force -- suviryam; sometimes he combines the symbol and the thing. So too the Rishis ask for a son or sons or offspring, apatyam,as an element of the wealth for which they pray to the Gods, but here too an esoteric sense can be seen, for in certain passages the son born to us is clearly an image of some inner birth: Agni himself is our son, the child of our works, the child who as the Universal Fire is the father of his fathers, and it is by setting the steps on things that have fair offspring that we create or discover a path to the higher world of Truth. Again, "water" in the Veda is used as a symbol. It speaks of the inconscient ocean, salilam apraketam, in which the Godhead is involved and out of which he is born by his greatness; it speaks also of the great ocean, maho arnah, the upper waters which, as one hymn says, Saraswati makes conscious for us or of which she makes us conscious by the ray of intuition -- pra cetayati ketuna. The seven rivers seem to be the rivers of Northern India but the Veda speaks of the seven Mighty Ones of Heaven who flow down from Heaven; they are waters that know, knowers of the Truth -- rtajna -- and when they are released they discover for us the road to the great Heavens. So, too, Parashara speaks of Knowledge and universal Life, "in the house of the waters". Indra releases the rain by slaying Vritra, but this rain too is the rain of Heaven and sets the rivers flowing. Thus the legend of the release of the waters which takes so large a place in the Veda puts on the aspect of a symbolic myth. Along with it comes the other symbolic legend of the discovery and rescue, from the dark cave in the mountain, of the Sun, the cows or herds of the Sun, or the Sun-world -- svar -- by the Gods and the Angiras Rishis. The symbol of the Sun is constantly associated with the higher Light and the Truth: it is in the Truth concealed by an inferior Truth that are unyoked the horses of the Sun, it is the Sun in its highest light that is called upon in the great Gayatri Mantra to impel our thoughts. So, too, the enemies in the Veda are spoken of as robbers, dasyus, who steal the cows, or Vritras and are taken literally as human enemies in the ordinary interpretation, but Vritra is a demon who covers and holds back the Light and the waters and the Vritras are his forces fulfilling that function. The Dasyus, robbers or destroyers, are the powers of darkness, adversaries of the seekers of Light and the Truth. Always there are indications that lead us from the outward and exoteric to an inner and esoteric sense..."
Anonymous said…
[Yusufali 83:28] A spring, from (the waters) whereof drink those Nearest to Allah.

[Yusufali 98:8] Their reward is with Allah: Gardens of Eternity, beneath which rivers flow; they will dwell therein for ever; Allah well pleased with them, and they with Him: all this for such as fear their Lord and Cherisher.

[Yusufali 3:14] Fair in the eyes of men is the love of things they covet: Women and sons; Heaped-up hoards of gold and silver; horses branded (for blood and excellence); and (wealth of) cattle and well-tilled land. Such are the possessions of this world's life; but in nearness to Allah is the best of the goals (To return to).
anakDesA said…
Entah la. Kat singapore, bkn majoriti Islam, volume azan xleh kuat, masjid lg la xleh
Anonymous said…
This is the eternal tree with its roots above and it's
branches downward;this is BRAHMAN,this is the IMMORTAL;in it are lodged all the worlds and none goes beyond it.THIS and THAT are ONE.
KATHA UPANISHAD

In the seventh heaven, Prophet Muhammad saw Sidrat al-Muntaha--a very big tree of sidr. Each of the fruits of this tree is as large as a big jar. The leaves of this tree are similar to the ears of the elephants. Sidrat al-Muntahais an extremely beautiful tree. It is visited by butterflies made of gold. When these butterflies gather on this tree, its beauty is beyond description.
Anonymous said…
Saya petik ayat ini..

Menurut kisah ini juga, maka adalah jelas bahawa Saidina Umar memasuki gereja dan berbincang dengan Patriach di dalamnya. Dengan itu, adalah diharapkan tiada pula dari golongan jahil yang akan menggelar Saidina Umar dengan gelaran ‛Umar Gereja’ di atas sebab ini.

Saya sememangnya cukup hairan dengan sikap sebahagian dari ummat Islam dewasa ini. Mereka berhajat besar untuk memimpin dunia, tetapi tidak menzahirkan sikap yang memungkin cita-cita ini tercapai. Terlalu banyak yang disensitifkan sehinggakan tidak mungkin berbincang dan berunding dengan yang bukan Islam sama sekali. Manakan mungkin menjadi pemimpin dunia yang majoritinya bukan Islam, sekiranya kita sendiri tidak mampu untuk berinteraksi bersama mereka bagi membuktikan keadilan Islam itu sememangnya untuk semua.

Jawapan..

Kenapa di panggil Khalid Gereja??
Sebab Khalid ni pandai-pandai membenarkan kalimah Allah di gunakan oleh Kristian dlm gereja selepas menang parlimen shah alam.

Bukan setakat tu je..pak janggut ni potong-potong ayat al quran utk mengelirukan orang..

kepada pak janggut..
pak janggut tak bolehlah nak samakan diri pak janggut tu dgn sahabat nabi.

iman pun tak sama..

janganlah pulak nak panggil Umar Gereja pulak..fitnah tu..mcmana lah nak mintak ampun dgn umar ni??

punya lah nak kona cerita!!..
john said…
salam yb..

tok sah dok cara la kepada geng2 kepale lembu tuh..fikir diri sendiri je..ta pikir ke penduduk seksyen 19?..orang dah anjak sampai 400m tak puas hati lagi..nak suruh adun pr letak letak jawatan konon..aku rasa lebih tertonggeng ade lagi umno ni..teruskan apa yang terbaik yb..umno ni memang sssuueeyy!
zianal said…
SAYA RASA AWAK MP PALING BODOH....CUBA BACA ARTIKEL PASAL KEPALA LEMBU DARI MP KULIM ZULKIFLY. SAYA SOKONG MP ZULKIFLY.......JANGAN HARAP ABANG KAMU DATO' SHAHRIR NAK JOIN PAS....
bungled said…
Some people seem to have this funny idea that the state government 'wants' to build a temple near muslim population.
Here's some facts:
The temple is not built, it is RELOCATED.
And why is it relocated? Because the muslims in Sec19 don't want it there. Because it is TOO NEAR their houses. So fact number 1 is: the temple is not a concession. In fact they are being CHASED OUT of Section 19, courtesy of muslims. So yes, the story and justification explained by Khalid stands.

Fact 2: The temple in Sec 19 has been there for 150 years. There were no 'pribuimis' or 'bumiputeras' there for miles in all direction. It was in the middle of the jungle. Then the Malay population started to shift in in drips and draps. They got closer and closer and ....closer until they were almost touching the temple. After that they decided the temple was too close for comfort and it needed to go.
Contrast this to their stance that 'Malays were here first in Tanah Melayu, so every body else must respect them'.
They could not respect a temple that had been there for that long before them, but at the same time they demand to be respected. Ever asked why?

Fact 3: Long, long ago before Islam was ever conceived, the Malays were practicing Hinduism and building temples. I would advise some obtuse fellows here to just think about that because making anymore stupid comments.
PolisAngkasaGaban said…
YB JGN SALAHKAN UMNO..SALAHKAN KEPIMPINAN YB..YB TIDAK MEMPUNYAI SIFAT PEMIMPIN..BERDIAM BUKAN BERERI YB BAGUS..ITU MENUNJUKAN YB LEMAH..LIHAT TUN DR.M..TAK PERNAH ADA KES MCM NIEH...LIHAT PAK LAH..MCM YB LAA ..LEMAH CKP LEBIH..KERJA TAK ADA
Anonymous said…
//LIHAT TUN DR.M..TAK PERNAH ADA KES MCM NIEH...LIHAT PAK LAH..MCM YB LAA ..LEMAH CKP LEBIH..KERJA TAK ADA//

Eh?tak ada kes neih ke?..hang ni ada amnesia kot..dah lupakah rusuahandi kampung medan,pembunuhan di memali..ya,memang UMNO dari dulu,sekarang dan selama lamanya DASYUS!!!
Anonymous said…
//punya lah nak kona cerita!!..//
Bukan kona cerita..hangpalah dah gostan jauh ke belakang..lol!!
Anonymous said…
//Fact 3: Long, long ago before Islam was ever conceived, the Malays were practicing Hinduism and building temples. I would advise some obtuse fellows here to just think about that because making anymore stupid comments.//

I am aware that South India is the land of the temples,but we must undertsand,that truth and nature of the Supreme,is not limited within any temple walls..The Supreme is infinite and everthing is in THAT Infinite..the earth,the universe,and the heavens..all are part of THAT ONE..and one more..thing..how much longer,must indians continue to believe in Max Muller's poisonous "ARYAN/DRAVIDIAN" thoery?.. why must indians continue to use the word "hinduism" which was invented by the British?Isnt it a fact,SANATAN DHARMA(Dharma/laws of the Eternal) is the appropriate terminolgy for the grand discoveries written in the vedas/upanishads..?
Perantau_d_UK said…
Salam YB Shah Alam,

Bebanyak bersabar dalam menghadapi kerenah pihak-pihak yang memburukkan pandangan dan buah fikiran yang YB berikan.... sebahagian besar pihak yang tidak bersetuju dgn pembinaan kuil di SS23 ini yg mana telah dicadangkan pada kedudukan yg lebih jauh dari penempatan mereka bolehlah dianggap sebagai fanatik sosial dalam masyarakat moden kita !!.

Sebagai muslim yg tinggal di UK, saya tidak dapat bayangkan, seandainya alasan yang sama dibuat oleh majoriti bukan muslim tidak membenarkan masjid / surau dibina dikawasan yg berdekatan dengan penempatan mereka, maka banyaklah masjid/surau orang Islam di UK/EU terpaksa atau dipaksa dirobohkan oleh golongan bukan Islam !!,

Tidakkah, orang-orang Islam kita di Malaysia tidak dapat memikirkan kesan tindakan mereka itu terhadap saudara sesama Islam mereka di negara lain. Alasan bahwa, mereka merupakan penduduk majoriti di SS23, maka tiada kuil / gereja dibenarkan dibina dipenempatan yg jauh dari rumah mereka, adalah satu alasan yang sangat lemah. Tahukah mereka, begitu ramai umat Islam di UK yang hidup disekitar Gereja-gereja di UK ?. Tidaklah pula mereka menjadi jemaah di gereja berdekatan, tapi mereka terus kekal berjemaah di surau dan masjid, walaupun jauh dari rumah mereka.

Gelagat penduduk SS23 dikira amat memalukan umat Islam bukan sahaja di negara sendiri, tetapi diseberang laut !.
Anonymous said…
From Al Baqara(The Cow)..
[Yusufali 2:18] Deaf, dumb, and blind, they will not return (to the path).

Ummm..my guess is UBN and their leeches are r gone,habis,kaput,finito..
Anonymous said…
YB, please resign. you have failed us.
antipas said…
satu pengajaran untuk YB. Org Melayu bukan semua alim tapi bila sentuh bab ugama mmg dari dulu sampai skrg org Melayu cukup sensitif.Dari zaman Natrah, 13 Mei dan kes kuil Hindu ni dah jelas bahawa kalau nak tambat hati org Melayu hal ugama jgn disentuh.Sbb tu ulamak dlm Pas pun diam diri dlm isu kuil ni
Anonymous said…
Ingatkan bila org pas mengtuk org dah teruk... rupanya bila org tak suka pas kutuk pas mengalahkan orang tak percayakan agama Allah.nasib baik aku bukan dari golongan ini ... amin.
Anonymous said…
Yang deaf, dumb, and blind tu parti PAS.

Suka mencarut dalam ceramah.
Bergolek atas jalan.
Memberi cara dan alasan bagaimana kaum lain boleh menghina Islam.
Memutarbelit ayat Al Quran.

Tengok saja komen ahli PKR sendiri.


-Tetapi Pak Serban dan Pak Janggut diam seribu bahasa.

-Mana pergi suara Pak Janggut dalam hal ini
saya pun tak tahu!

-Mengapa langsung tiada suara dari Pak Janggut menasihatkan kaum Hindu supaya bertolak ansur.

-Yang paling jelik, ada dikalangan Pak Janggut sanggup memutarbelit ayat Al Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil.


Aduhai,tak malu ke ulama2 PAS ditegur rakan PKR sanggup memutar belit ayat Al Quran.Tak insaf ke?

Tapi macam biasa,PAS tutup mata,telinga dan mulut,tiada menegur,yang penting,UNDI dan KUASA.



PAS ALL CAN DO
Anonymous said…
//Org Melayu bukan semua alim tapi bila sentuh bab ugama mmg dari dulu sampai skrg org Melayu cukup sensitif.//
Oh yes!!Baru cakap betui!!Yes,hangpa sensitif sebab hangpa ni menghabiskan masa dgn bohsia,dangdut,shopping,pau komisyen dri bangsa lain..
Anonymous said…
Untuk Perantau_d_UK ,

Petikan dari blog YB Zulkifli Noordin.


Mengikut statistik, dalam negeri Selangor ada 4.3 juta penduduk. Daripada jumlah itu, majoritinya umat Islam sebanyak 2.5 juta dengan masjid hanya sebanyak 259 buah. Sebalik nya masyarakat Budha berjumlah 1.3 juta mempunyai 1,015 tokong. Kaum Hindu pulak, yang berjumlah 647,000 mempunyai 810 kuil berdaftar (ini tidak termasuk kuil yang haram dan tidak berdaftar!). Dan bagi 50,000 penganut Kristian di Selangor, cuba kira berapa jumlah gereja mereka! Malahan tuhan patung hindu yang terbesar didunia juga dok tersergam berdiri dalam negeri Selangor (ehsan daripada Kerajaan UMNo/ Be End dulu)! Itu pun umat Islam dikatakan masih tidak 'adil, masih tidak bertolak ansur!?
Anonymous said…
Malays of course wouldn't know what it feels like to be a minority in this country..they wouldn't know the sence of insecurity and helplessness felt by the minority race groups..it was the fear of a fierce backlash frm UBN,majority of the minorities voted for UBN..now,things have changed..UBN fools think they can threat,bully,create havoc by using ol devilish tactics,but people r not only awaken,they r also aware that there is a spirit of comradeship in Pakatan,and this spirit of brotherhood is more precious then the trillions being spent by UBN to destroy Pakatan..
Anonymous said…
Aku nak jawab bro yg komen dari komen aku

Anonymous said...

BRO..BUAT KAT KAWASAN RUMAH LU LA..

aku nak tanya kat kau, kawasan rumah sapa yg nak dijadikan tapak cadangan tu, ade ke? rumah kau ke..kalau tak ada ape lu bising.

kalau ada seinci tapak rumah org Islam nak diambil jd tapak kuil, aku akan turut menentang, kira YB khalid cukup baik lah,

Mcm mana kalau YB khalid buat mcm perangai pemimpin UMNgOK, bawak jentolak, panggil FRU, mcm di kampung berembang, takda bincang2, aku kata buat.. mesti ikut, aku kata roboh mesti ikut.

bagi aku YB khalid sudah cukup baik, dalam menghadapi karenah penduduk s23, aku pun tak pertikai hak kau org nak bantah, itu suka hati kau org lah, tapi kau orang punya cara, mmg aku takleh terima.
Anonymous said…
//Malahan tuhan patung hindu yang terbesar didunia juga dok tersergam berdiri dalam negeri Selangor (ehsan daripada Kerajaan UMNo/ Be End dulu)! Itu pun umat Islam dikatakan masih tidak 'adil, masih tidak bertolak ansur!?//

Jadi,hangpa nak reversekan sifat tolak ansur/perikemanusaan Islam lah?..now we know why teh temporary patung of najib @ batu caves was even taller then Murugan..
Anonymous said…
tak paham la aku sesetengah org melayu ni...
da di bg keterangan komen pon msh ade wat komen2 yg sama gak...
cub la fikir jap apesal dan mengapa perkara tu terjadi..
atas sebab ape..
suma ade alasannye...bukannye nak main ikut syok sendiri je...
ikutlah logik akal..
walaupon akal korang terbatas..
tu la kena ada pak guru, sahabat2 yg boleh bagi keterangan tentang ape jua masalah..
kita kalo pikir sendiri mmg la tak dpt nak selesaikan...kenapa perlu ambil tindakan yg keras utk menghukum...kalau da tau tak suka kaum lain di bumi melayu ni baik korang jgn jadikan kaum lain ni berpangkat kat bumi melayu ni..biar diorg jaga estet dan lombong je..
sumanye atas silap sape..korang salahkan pemimpin sekarang..pemimpin dulu korang diamkan..bak kata tun mahathir "melayu mudah lupa",,memang sentiasa lupa pon,,hebat berdabik dada,,pantau pantau dan terus pantau...salam
Anonymous said…
The minorities in Malaysia are so insecure and helpless,so much so that

They could'nt own houses,land,cars.
They could'nt go to school
They could'nt have their own vernacular schools
They could'nt own casinos,airline,telcos,satellites
They could'nt control the economy
They could'nt have temples and churches
They could'nt have their own religious festivals
They could'nt walk on the streets without bamboos poking them
They could'nt drink freely
They could'nt have sex freely

And so forth.I'm just talking nonsense here.
Anonymous said…
Tun Mahathir adlah Perdana Menteri india yg pertama di malysia..lol!!Wait a minute..Tungku ABdul Rahman kacukan siam,Tun Razak pulak indon bugis,Tun Husseon Onn turki campur,Pak Lah pulak ada gene cina..habis sipakah sebenarnya ori melayu di tanah melayu?...ppst.."tanah melayu" pulak ada unsur sanskrit..;-)
Anonymous said…
confirm sepenggal jer nie...
Anonymous said…
YB Khalid;

Tok sah lah nak spin kisah Saidina Umar ... kenapa tak pakai kisah Nabi Muhammad dan juga zaman Saidina Abu Bakar.. setahu saya telah tiada lagi berhala-berhala ditanah Arabia kerana telah dihapuskan oleh tentera Islam..setahu saya juga orang-orang Yahudi telah dinyahkan dari tanah Arab dalam zaman Saidina Umar ni..

Saidina Umar telah bersolat diluar tangga gereja dan ratusan tahun selepas itu, kerajaan Islam telah membina sebuah masjid di tempat bersolatnya Saidina Umar dan sehingga kini masjid ini masih lagi berdiri teguh dan dinamakan Masjid Umar.

Orang-orang Melayu tak pernah nak menghalang sapa-sapa pun nak bina rumah ibadat mengikut kepercayaan masing-masing tapi biarlah ditempat yang agak berjauhan dari kediaman orang Melayu.. itu saja permohonan orang Melayu S23 tu.. apalah susah sangat nak terima hakikat ni.. takkanlah YB ni bebal sangat!

Masalahnya saya tengok orang India dah naik tocang, dah bagi betis dah nak peha... yang sedihnya pemimpin Melayu yang dikatakan berlandaskan Islam seperti YB ni telah begitu senang menyokong mereka sedangkan rintihan orang Melayu tidak diambil peduli oleh YB..yelah undi Melayu dah tak berharga kan untuk YB..


Saya rasa orang Melayu telah lama diajar oleh kerajaan BN untuk bersikap toleransi terhadap agama lain (mana ada kes kecoh macam ni zaman BN memerintah dulu, kan!) dan orang Melayu telah mula menyuarakan hak mereka apabila semejak PR memerintah ni, hak-hak utama orang Melayu dan Islam telah mula dipertikaikan oleh bangsa lain.
Anonymous said…
The christian nestoraian monk Bahira was the first person to recognise Prophet Muhammad's (SAW)exalted status..

"The story of Muhammad's encounter with Bahira is found in the works of the early Muslim historians Ibn Hisham, Ibn Sa'd al-Baghdadi, and Muhammad ibn Jarir al-Tabari, whose versions differ in some details. When Muhammad was either nine or twelve years old, he met Bahira in the town of Bosra in Syria during his travel with a Meccan caravan, accompanying his uncle Abu Talib ibn ‘Abd al-Muttalib.[1] When the caravan was passing by his cell, the monk invited the merchants to a feast. They accepted the invitation, leaving the boy to guard the camel. Bahira, however, insisted that everyone in the caravan should come to him.[2] Then a miraculous occurrence indicated to the monk that Muhammad was to become a prophet. According to one version, those were the stigmata that Bahira found on the young Muhammad; other variants of the story say that it was a miraculous movement of a cloud or an unusual behavior of a branch that kept shadowing Muhammad regardless of the time of the day. The monk revealed his visions of Muhammad's future to the boy's uncle (Abu Talib), warning him to preserve the child from the Jews (in Ibn Sa'd's version) or from the Byzantines (in al-Tabari's version). Both Ibn Sa'd and al-Tabari write that Bahira found the announcement of the coming of Muhammad in the original, unadulterated gospels, which he possessed; the standard Islamic view is that Christians corrupted the gospels, in part by erasing any references to Muhammad.[1]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Bahira
mohamad said…
I think you are the PAK JANGGUT as what has been label by MP Zulkifly... I have highly regards to that MP Kulim but NOT YOU,,,,I THINK YOU ARE THE STUPID MP and akan menyesatkan ramai orang melayu islam. I don't know what you get in return of your munafik behaviour ...or ignorant behaviour... or baghal behaviour... or know nothing behaviour by defending those kafir... do you know that the malays are the poorest...lack of education...in fact lack of everything...jangan dok syok sendiri...bantu lah muslim melayu yang terpinggir...dalam serba serbi tu,,,pasal nanti kamu dan mereka akan menjadi kawan dunia and akhirat....kalau kamu mencari musuh seislam...laknat lah seperti yang di janjikan Allah...
It doesn't mean we have to treat unfair to non muslim...but we have to justify appropriately...but you guys are stupid... I'm not sure whether you are qualified MP...and are you an educated person??? You just using islamic mask.... SEDAR LAH DIRI ANDA....MAYBE SOMEDAY ALLAH AKAN TURUN BALA PADA KAMU...BAGI CASH LAGI...THAT TIME BARU KAMU SEDAR LANGIT TINGGI RENDAH...
Londoner said…
Ten people have been arrested during a demonstration outside a mosque in north-west London where an anti-Islamic protest was planned.

At least 1,000 people gathered outside Harrow Central Mosque as activists from Stop Islamification of Europe planned to demonstrate outside the mosque.

Unite Against Fascism were also present to "defend the mosque", they said.

More here: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/8251598.stm

emmm... see how you feel when you are the minorities... then only you will talk about your rights!!
Anonymous said…
kepada Anonymous said...

Aku nak jawab bro yg komen

BRO..BUAT KAT KAWASAN RUMAH LU LA..

dan jugak aku nak komen pada ANON September 11, 2009 11:43 PM

Aku sokong apa yg bro tu kata kat kau tu..kau buat kat rumah kau...

pasal kg beremban tu..mcm jgk kg buah pala..

kalau kau tak tau cerita toksah nak spin citer yg kau tau pasal benda ni..

kerajaan selangor bawah BN mensasarkan selangor bebas setinggan 2010 (kalau x silap la)..tapi bawah PR ni aku tgk bnyk pulak setinggan naik terutama kilang haram..

kalau kau jadi government apa yg kau nak buat? kau ada wawasan..kau ada perancangan..takkan kau nak biarkan sedangkan negeri yg kau pimpin ni target nak maju by 2010??

kau mesti ada perancangan nak relocate setinggan..kerajaan BN bukan kejam nak sebarangan roboh rumah beb..lu check fakta lu dulu..

jenis yg roboh rumah lepas tu org kg nak halang tu adalah jenis yg tak nak pindah beb sebab termakan hasutan sesetengah pihak supaya jgn pindah..walaupun kerajaan atau pemaju menjanjikan rumah alternatif & duit pampasan..

contoh yg paling dekat kg buah pala..

aku simpati beb kg buah pala termasuk jgk kg beremban & jugk kawasan-kawasan setinggan yg lain..

kenapa aku berani cakap mcm tu..

sebab aku pun ada sedara jgk duduk kat kg pasir (dekat pantai dalam)..

masa kerajaan suruh pindah sebab nak buat highway NPE..tanah dia adalah antara tanah yg di ambil kerajaan..

tanah tersebut di majukan oleh sedara aku ni dlm tahun 60an lagi..maknanya baru selepas merdeka..tetapi kebetulan tanah tu adalah tanah kerajaan..& BN tak kacau pun..hinggalah tahun 1998 barulah kerajaan nak ambil alih..

ramai yg tak nak pindah..ramai yg masa tu pro pembangkang..

tapi sedara aku ni ambik keputusan pindah & ambik duit pampasan sebab dia sedar bukan tanah dia..

maka kerajaan mula membangunkan kawasan tersebut & di buat highway NPE yg org dok pakai tu termasuklah kau & YB Khalid..

so pada aku..fakta kau tu silap..

kalau penduduk seksyen 23 tu nak bantah kuil..bukan bermakna penduduk seksyen 23 tu racist..

pada pendapat aku penduduk seksyen 23 tu halang sebab kawasan adalah majority melayu & terlalu hampir dgn perumahan..

masalahnya adalah penduduk seksyen 23 tu dah puas merayu jgn di buat dlm kawasan mereka tapi YB khalid x nak dengar beb..

so lu..jgnlah cakap tindakkan YB Khalid tu sudah cukup baik beb..

apa-apa hal bro..ini adalah pendapat aku je..

nak raya ni aku mintak maaf lah kalau kau terasa..
u.n. said…
"Pak Janggut"?

right....so, the clean-shaven zulkifli nordin now is holier than thou...

masuk PAS la zulkifli kalau betul-betul "memperjuangkan Islam"..

better still, since that jibby kata amno sebenornya parti Islam, hey man, go there lah, there you can scream and shout and replay all your ceramah cds about girls going murtad and then lead the amno guys how to change the perlembagaan and clean up the taik
do your dakwah to that cowhead lembu gang, to igp, to macc, and make jibby sack his guruji and employ you as his spiritual guru, savvy?

awat bodoh piang masuk PKR?

awat nak salahkan yb Khalid kalau benda ni amno yang buat taik dulu?
Anonymous said…
//I have highly regards to that MP Kulim but NOT YOU,,,,I THINK YOU ARE THE STUPID MP and akan menyesatkan ramai orang melayu islam.//
Oh,the MP frm Kulim,the Harley Davidson guy..yes,this MP frm Kulim is intoxicated with divine joy..and due to his high intoxication,the title of his highly intoxicated bla bla on the arak crisis in S'gor was "TAKBEER"..and normally,those who r highly intoxicated,tak akan jalan betui,terhoyang hayang,sesat..the standard rule is ,highly toxic fellas will always have someone non toxic to drive them back..u knowlah,when in XTC and in a toxic state,gerenti sesat..:-)
Anonymous said…
Orang2 PKR nampak marah sangat dengan Zulkifli.

Tapi dia cakap benar yang PAS putar belit Ayat Al Quran.

Itu semua orang tahu.
amirul said…
Salam YB Khalid, Semoga Allah sentiasa bersama dengan tuan, Saya masih ingat, tika majoriti org Islam selangor masih bersama UMNO, Anwar masih mencuci najis dalam UMNO, YB telahpun berjuang dalam PAS, jadi saya dapat rasakan YB jauh lebih IKhlas daripada mereka-mereka yang menjerit-jerit tentang Islam sekarang..(Zulkifli Nordin pun agaknya masa tu masih dok lap hingus kot).. Pertahankan keihklasan dan kesabaran mu YB, Insyaallah, Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang benar..

Allah Hu Akbar...
Malaysiana1957 said…
Peace to all. Time has come for YB Khalid Samad to put to vote to understand the issue. It's too long to read all the comments. I'm happy that there's no OSA or ISA here - free flow of info - a landmark for "madani" or civil society as defined by ibn khaldun. I see the coming of second MERDEKA after 50 years where the former "bumiputera" can join hands with the "non-bumiputera" to enjoy the rights of every child of this great land. Back into history, the ideals of Washington, Jefferson, Lincoln, etc were never shared fairly till Dr King, Malcolm X, etc had to remind the racist americans that america would not survive on just white american supremacy. These prophets of new americanism sacrificed their lives and 50 years later Obama is accepted as american president. No KKK or white lynchers to ask, "What colour is our president?". This phenomenon is unfolding now at the doorstep of malaysia. Let's wait for the shouts of 2nd MERDEKA, not by TUNKU but a new statesman. God bless malaysia always.
menyesal said…
wAHAI SEMUA ...

FAHAMILAH YB KHALID SEDANG BERMAIN POLITIK..BELIAU INI ADALAH SEORANG YANG EGO DAN TIDAK MAHU MENDENGAR DAN LANGSUNG TIDAK MENYETUJUI APA JUA KERAJAAN BN/UMNO BUAT...BELIAU INI SANGAT MEMBENCI ORANG UMNO..WPUN MMPUNYAI ABANG DALAM UMNO..SO...TAK YAH KORANG SIBUK2 BERI KOMEN DALAM RUANGAN INI..ORG MCM YB INI APA JUA YG KITA KOMEN AKAN TETAP MMBANGKANG WPUN SUDAH MJADI KERAJAAN...

SEKARANG APA YANG BOLEH PENDUDUK KAWASAN YB BUAT..TUNGGU SAMADA BELIAU LETAK JAWATAN/TERPAKSA LETAK JAWATAN/TERLETAK JAWATAN ATAU TUNGGU PRU13,KITA SAMA2 JANGAN TERSALAH PILIH YB SPRTI MANA YG KITA DAH BUAT DLM PRU12 DULU...

SAYA SECARA PERIBADI TERLALU KESAL KERANA MMPENGARUHI KELUARGA,SAUDARA MARA,KAWAN2 DAN RAKAN SEKERJA UTK MGUNDI YB PAK JANGGUT DAHULU..WASSALAM
Anonymous said…
I dare say, Imam Al Ghazali is Ver VERY CORRECT...

"The Deliverance From Error
The autobiography Ghazali wrote towards the end of his life, The Deliverance From Error (Al-munqidh min al-ḍalāl; several English translations[11]) is considered a work of major importance.[12] In it, Ghazali recounts how, once a crisis of epistemological skepticism was resolved by "a light which God Most High cast into my breast...the key to most knowledge,"[13] he studied and mastered the arguments of Kalam, Islamic philosophy and Ismailism. Though appreciating what was valid in the first two of these, at least, he determined that all three approaches were inadequate and found ultimate value only in the mystical experience and insight (the state of prophecy or nubuwwa) he attained as a result of following Sufi practices. William James, in Varieties of Religious Experience, considered the autobiography an important document for "the purely literary student who would like to become acquainted with the inwardness of religions other than the Christian" because of the scarcity of recorded personal religious confessions and autobiographical literature from this period outside the Christian tradition.[14]

In this work, Ghazali expressed support for mathematics as an exact science, but argues that it cannot be used as a form of proof for religious or metaphysical doctrines due to their non-physical nature. He argues that religion and metaphysics are not in need of mathematics in the sense that poetry is not in need of mathematics or in the sense that philology or grammar can be mastered without any knowledge of mathematical sciences. He also argues that every discipline has its own experts and that an expert in one discipline, in this case mathematics, may fail miserably in other disciplines, in this case religion and metaphysics. Ghazali saw the practical usefulness of mathematics and condemns those who reject the mathematical sciences:[10]

A grievous crime indeed against religion has been committed by the man who imagines that Islam is defended by the denial of the mathematical sciences, seeing that there is nothing in revealed truth opposed to these sciences by way of either negation or affirmation, and nothing in these sciences opposed to the truth of religion."
Anonymous said…
"The Revival of Religious Sciences
Another of Ghazali's major works is The Revival of Religious Sciences (Arabic: احياء علوم الدين‎ Ihya al-Ulum al-Din or Ihya'ul Ulumuddin). It covers almost all fields of Islamic religious sciences: Fiqh (Islamic jurisprudence), Kalam (Islamic theology) and Sufism. It contains four major sections: Acts of worship (Rub' al-'ibadat), Norms of Daily Life (Rub' al-'adatat), The ways to Perdition (Rub' al-'muhlikat) and The ways to Salavation (Rub' al-'munjiyat). It is said that he used Abu Talib al-Makki as one of his sources. He then wrote a brief version of this book in Persian under The Alchemy of Happiness (Kīmyāye Sa'ādat).

In this book, he classified mathematics and medicine of medieval Islam as praiseworthy (mamdūh) sciences and considers them to be a community obligation (fard kifāyah). He writes:[10]

Sciences whose knowledge is deemed fard kifāyah comprise [all] sciences which are indispensable for the welfare of this world such as: medicine which is necessary for the life of the body, arithmetic for daily transactions and the divisions of legacies and inheritances, as well as others. These are the sciences which, because of their absence, the community would be reduced to narrow straits.


[edit] Other contributions

[edit] Atomism
Ghazali was responsible for formulating the Ash'ari school of atomism. He argued that atoms are the only perpetual, material things in existence, and all else in the world is “accidental” meaning something that lasts for only an instant. Nothing accidental can be the cause of anything else, except perception, as it exists for a moment. Contingent events are not subject to natural physical causes, but are the direct result of God’s constant intervention, without which nothing could happen. Thus nature is completely dependent on God, which is consistent with other Ash'ari Islamic ideas on causation, or the lack thereof.[15]

In atomic theory, Ghazali alluded to the possibility of dividing an atom. In reference to the wide divisions among Muslims, he wrote: "Muslims are so good at dividing that they can divide the atom. If you see two Muslims, probably they belong to 3 parties."[16]

In the fourteenth century, Nicholas of Autrecourt considered that matter, space, and time were all made up of indivisible atoms, points, and instants and that all generation and corruption took place by the rearrangement of material atoms. The similarities of his ideas with those of Ghazali suggest that Nicholas was familiar with the work of Ghazali, who was known as "Algazel" in Europe, either directly or indirectly through Ibn Rushd.[17]"
Anonymous said…
Don't quite agree on this..

Biology and Medicine
Ghazali's writings are believed to have been a source of encouragement for the study of medicine in medieval Islam, particularly anatomy. In The Revival of the Religious Sciences, he classed medicine as one of the praiseworthy (mahmud) secular sciences, in contrast to astrology which he considered blameworthy (madhmutn). In his discourse on meditation (tafakkur), he devoted a number of pages to a fairly detailed anatomical exposition of the parts of the human body, advocating such study as a suitable subject for contemplation and drawing nearer to God."[18]

In The Deliverer from Error, Ghazali made a strong statement in support of anatomy and dissection:

The Naturalists (al-tabi'yun): They are a group of people who are constantly studying the natural world and the wonders of animals and plants. They are frequently engaging in the science of anatomy/dissection ('ilm at-tashriih, علم التَشريح) of animal bodies, and through it they perceive the wonders of God's design and the marvels of His wisdom. With this they are compelled to acknowledge a wise Creator Who is aware of die ends and purposes of things. No one can study anatomy/dissection and the wonders of the utilities of the parts without deducing this unavoidable inference—that is, the perfection of the design of the Creator with regard to the structure (binyah, بنية) of animals and especially the structure of humans.[19]

His support for the study of anatomy and dissection was influential in the rise of anatomy and dissections carried out among Muslim physicians in the 12th and 13th centuries,[20] by the likes of Ibn Zuhr and Ibn al-Nafis, among others. Ibn Rushd, a critic of Ghazali, also agreed with him on the issue of dissection.[21]


[edit] Cosmology
In cosmology, in contrast to ancient Greek philosophers such as Aristotle who believed that the universe had an infinite past with no beginning, medieval philosophers and theologians developed the concept of the universe having a finite past with a beginning (temporal finitism). This view was inspired by the belief in creation shared by the three Abrahamic religions: Judaism, Christianity and Islam. The Christian philosopher, John Philoponus, presented the first such argument against the ancient Greek notion of an infinite past. However, the most sophisticated Medieval arguments against an infinite past were developed by the early Muslim philosopher, Al-Kindi (Alkindus); the Jewish philosopher, Saadia Gaon (Saadia ben Joseph); and finally Ghazali, under whom the arguments reached their most developed form. Ghazali proposed two logical arguments against an infinite past, the first being the "argument from the impossibility of the existence of an actual infinite", which states:[22]

"An actual infinite cannot exist."
"An infinite temporal regress of events is an actual infinite."
".•. An infinite temporal regress of events cannot exist."
His second argument, the "argument from the impossibility of completing an actual infinite by successive addition", states:[22]

"An actual infinite cannot be completed by successive addition."
"The temporal series of past events has been completed by successive addition."
".•. The temporal series of past events cannot be an actual infinite."
Both arguments were adopted by later Christian philosophers and theologians, and the second argument in particular became more famous after it was adopted by Immanuel Kant in his thesis of the first antimony concerning time.[22]"
kepada YB

saya mendukung keikhlasan saudara. saya ada membaca bku tom clancy. tajuk bukunya ialah "The SUms of All Fear". dalam buku itu ada ditulis seorang pemimpin islam dahulu kala bagi rombongan vatican lakukan mass di sebuah masjid kerana di bandar beliau tak ada gereja. toleransi betul zaman dulu

zaman sekarang baru bina kuil sudah menyalak macam Reaktor Nuklear Chernobyl pula lagaknya

soalan IKHLAS saya kepada orang yang mengaku muslim disini

kenapa tak nyalak bila ada TOWER KOMUNISKASI MOBIL dibina tempat kamu? tower tu boleh datangkan kanser? takde demo letak kepala YELLOW MAN syarikat DIGI untuk dipijak dan diludah

kenapa takda orang menyalak jika ada cyber cafe yang melalaikan anak mereka dibini berhampiran kawasan kediaman. anak ini jadi internet addict dan download porno

aku tanya ikhlas..

mana lagi mudarat dan memanaskan hati?

KUIL HINDU?
TOWER KOMUNIKASI MOBILE?
CYBERCAFE 28 JAM?

sila jawab....

insyaallah allah akan buka mata dan hati orang yang buta hati dan RACIST

memalukan orang ISLAM. bukan melayu aje yang malu ni...


btw YB

tahniah kerana ruangan komen ini tidak ada moderasi. anda berani terima lontaran tahi dari pihak jahat. tak macam TB lain.. ruangan komen disensor dan diedit. yang memuji dan mengampu sahaj boleh diapprove komennya
Anonymous said…
He stated that there are two types of diseases: physical and spiritual. He considered the latter to be more dangerous, resulting from "ignorance and deviation from God", and listed the spiritual diseases as: self-centeredness; addiction to wealth, fame and social status; and ignorance, cowardice, cruelty, lust, waswas (doubt), malevolence, calumny, envy, deception, and greed. To overcome these spiritual weaknesses, Ghazali suggested the therapy of opposites ("use of imagination in pursuing the opposite"), such as ignorance & learning, or hate & love. He described the personality as an "integration of spiritual and bodily forces" and believed that "closeness to God is equivalent to normality whereas distance from God leads to abnormality."[27]

Ghazali argued that human beings occupy a position "midway between animals and angels and his distinguishing quality is knowledge." He argues that a human can either rise to "the level of the angels with the help of knowledge" or fall to "the levels of animals by letting his anger and lust dominate him." He also argued that Ilm al-Batin (esotericism) is fard (incumbent) and advised Tazkiya Nafs (self-purification). He also noted that "good conduct can only develop from within and does not need total destruction of natural propensities."[27]
Anonymous said…
to "menyesal"

saya pulak amat menyeal brkempen utk bn di shah alam.lepas ni no way


kami skg semua bersama mu yb.teruskan biarkan org kurang cerdik ni syok sendiri.
Anonymous said…
Obefiend Weiland said...

mana lagi mudarat dan memanaskan hati?

KUIL HINDU?
TOWER KOMUNIKASI MOBILE?
CYBERCAFE 28 JAM?

-------------------------

Awak lupa option 4

MEMUTAR BELIT AYAT AL QURAN.


Cuba awak sendiri pilih dari 4 options.
Anonymous said…
YB,

Adakah Umar R.a akan membenarkan satu kuil untuk Uzza misalnya (baca: berhala) di bina di satu jalan di Mekah atau mana-mana kawasan kecil yang mana penduduk majoritinya ialah orang Islam dalam daulah Islamiyah yang diketuainya? Tambahan pula penduduk Islam di situ membantah?


Toleransi beliau dalam hal gereja ini tidak terpakai dan tidak juga relevan di sini kerana gereja tersebut telah berdiri dan terbina BUKANNYA baru hendak di bina. Dalam hal ini terdapat dua keadaan yang berbeza. Silalah YB cari contoh yang lain selain dari ini kerana keadilan dan toleransi bukan hanya untuk bukan penduduk bukan Islam tetapi orang Islam juga memerlukan toleransi dari pihak yang lain juga. Terimakasih.
Anonymous said…
//Silalah YB cari contoh yang lain selain dari ini kerana keadilan dan toleransi bukan hanya untuk bukan penduduk bukan Islam tetapi orang Islam juga memerlukan toleransi dari pihak yang lain juga. Terimakasih.//

Now we tau apasai Cybertrooper UMNO talak dpat kilja..terlampau dungu punya pasai..lol!!ya,contoh yg terbaik adlah nabi Muhammad sendiri..Baginda menyuruh owang islam pergi ke China seribu toh pe kong "kaffir" utk menimba ilmu..dan tahukah anda kerjasama antara skolar Islam dgn skolar India seribu patung "kaffir"?..Haha,tak tau kalu,pi selidik siki(tak pa.. sy clue siki.."al arqan al hindu")..lecehlah..ari ari kebahlolan cyber trooper UMNO jelas kelihatan..
Anonymous said…
Tak payah cakap banyak hantar saja balik kenegara asal semua makluk ni sama juga mat salleh semua.Umno boleh cadangkan tak?
Anonymous said…
//Tak payah cakap banyak hantar saja balik kenegara asal semua makluk ni sama juga mat salleh semua.Umno boleh cadangkan tak?//
Vely good..sudah tiba masanya hangpa panjat pokok semula..kahkahkah
gitu-gitu aje said…
Udah-udah la tu...

Kesimpulannya,
1) Komen yang tidak menyokong Pak Khalid akan dianggap komen dr cybertrooper UMNO.
2) Komen yang menyokong Pak Khalid, dianggap sebagai suara sebenar rakyat.

Khalid, fahamilah isi hati rakyat yang mengundi anda.. cuba lah paham, selami hati mereka.. jangan fikirkan kepentingan politik sahaja.

Kamu pasti menang 100% undi kaum India PRU depan,tetapi fikir-fikirkanlah, berapa banyak "markah" Tuhan bagi atas ketidakadilan kamu ini..

Bukan senang nak jadi yang berhormat ni
Anonymous said…
//Kamu pasti menang 100% undi kaum India PRU depan,tetapi fikir-fikirkanlah, berapa banyak "markah" Tuhan bagi atas ketidakadilan kamu ini..//
Sy pikiaq berok yg memijak kepala(dan secara tak langsung meghina sura AL BAQARA) lembu tu dapat distinction,A*++++!..u agree Fara?..btw,how much UMNo payin ya utk berbuih buih?Got bonus for raya or not?
Anonymous said…
Penganut hindu yang merobohkan masjid Babri di India.
Assalamualaikum...
133 komen sejak dari mula post keluar sampai jam 1:59 pm sebentar tadi. Kalau cam ni, YB boleh bertanding lagi dan boleh menang. UMNO karat hijau pun visit blog YB. Yang penting pemimpin kena mengadapi semua kerenah rakyat; UMNO pun rakyat juga. Pemimpin UMNO dulu biasa lari dari tanggungjawab dan serah kepada Polis, SPRM dan SPR. Masa memerintah Shah Alam dulu, UMNO guna MBSA untuk jawab rakyat (kes kuil Rimba Jaya). Diaorang tembak (bukan baling) sembunyi pistol (bukan batu), sama seperti sekarang. And now, we face them and respond accordingly and positively. Nampak macam masalah tak selesai, tapi sebenarnya YB menuju kearah penyelesaian. Please don't give up. Kami sokong... menang kalah semua dari Allah taala.
Haji Kamaruddin Taib said…
Anonymous di atas:

Sama ada ekstremis dari Hindu terlibat dalam merobohkan masjid Babri di India atau tidak, ini tidak bermaksud golongan Muslim harus berlaku kejam dan tidakadil terhadap golongan Hindu rata-rata. Itu salah. Itu dah melanggar ajaran Islam!

Kalau ekstremis Islam memecahkan kuil-kuil India seperti telah berlaku untuk beberapa tahun yang dahulu sewaktu pentadbiran penuh BN, adakah ini bermaksud orang Hindu harus bertindak ganas terhadap semua golongan Muslim? Golongan Hindu tidak berbuat demikian.

Sikap bersabar dan tidak mengganas harus kita sebagai Muslim ambilkan sebagai pedoman daripada saudara2 Hindu kita...
Anonymous said…
Saya hairan kenapa tak ada orang buat bising bila kita buat surau atau masjid besar ditenggah tenggah perumahan kaum lain sedangkan satu kuil kecil jauh dari perumahan melayu diserang kuat.Lagi kalau nak rogol orang jangan buat pada bulan Ramadan,jangan malukan kita semua.
adi- said…
kalau nak kata seksyen 23 tu majoriti melayu masalah la kalau macam tu. sebab memang shah alam ni mejoriti orang melayu. abeh tu tak boleh langsung la nak bina kuil ke apa ke. dulu masa diorang bina kat seksyen 19 tu kenapa korang tak bising. padahal kuil tu lagi dekat ngan rumah orang2 melayu. dan kalau nak tgk lagi berapa banyak kuil2 yang di bina dekat ngan kawasan majoriti melayu. kenapa korang tak bising. kenapa diam je. korang ni betul2 berjuang atas dasar islam ke atas dasar politik. come on la. jangan la pikir dunia sangat. pikirkan akhirat sama. ingat mati sama. ingat akhirat. kalau rasa tak cukup ilmu akhirat tu, cuba2 la pegi mengaji kitab ngan mana2 tok guru, jangan tahu menghina tok guru ja. marilah kembali kepada islam yang sebenar. takbir!!! not takebeer please. jangan hina ALLAH!!!
Anonymous said…
AKU AKAN ROGOL KAU RODIAH - KE BALAI POLIS – harakah daily

"Aku akan rogol kau, Rodziah!" adalah antara kata-kata cabul yang dihamburkan terhadap Exco Kerajaan Selangor, Rodziah Ismail ketika majlis dialog antara penduduk Seksyen 23, Shah Alam dengan kerajaan Selangor 5 September lalu.

Dalam kenyataannya ketika membuat laporan polis semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga itu menceritakan, beliau telah dihamburkan pelbagai kata-kata cabul lain oleh mereka yang mencetuskan kekecohan dalam dialog yang di adakan di dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) itu."

So Fara..URKO yg kena epileptic seizure tu dapat berapa markah 4 threatening to u know whatlah..
Anonymous said…
Attention.
Penduduk di-Shah Alam adalah
Ahli Sunnah,tetapi lu Khalid bagi
contoh pasal saidina Omar sabahat
Nabi apa pasal.Kau ni Sunnah ke Shia.
Mael Hashim said…
Jangan samakan kedudukan Islam/Kristian dizaman Khalifah Umar dgn zaman di Tanah Melayu sekarang :

1. Semasa zaman Umar RA, Kristian telah lebih dulu ada di tanah Arab, Islam datang kemudian. Tapi di Tanah Melayu, Islam telah lama di Tanah Melayu, Hindu datang kemudian.

2. Tanah Arab dianggap milik orang Kristian/yahudi/Pagan sebelum kedatangan Islam. Sebab itu mereka menentang habis-habisan kedatangan Islam, walaupun akhirnya mereka tewas. Tanah Melayu dianggap milik Melayu/Islam sebelum ada orang Hindu, sebab itu orang islam menentang habis-habisan dari dulu hingga sekarang, harap-harap Melayu/Islam akan menang kalau TIDAK ada orang yang macam YB.
Anonymous said…
//Tapi di Tanah Melayu, Islam telah lama di Tanah Melayu, Hindu datang kemudian.

2. Tanah Arab dianggap milik orang Kristian/yahudi/Pagan sebelum kedatangan Islam. Sebab itu mereka menentang habis-habisan kedatangan Islam, walaupun akhirnya mereka tewas. Tanah Melayu dianggap milik Melayu/Islam sebelum ada orang Hindu, sebab itu orang islam menentang habis-habisan dari dulu hingga sekarang, harap-harap Melayu/Islam akan menang kalau TIDAK ada orang yang macam YB.//
Semakin hari,semakin banyak pesakit dri tanjung rambutan sedang diupah oleh UBN utk memutar belitkan sejarah,fakta dan lain2.Hitler used child soldiers in his desperate bid to win/save Germany,and BN now using baboons,red R's munkees,pesakit mental frm Tanjung Rambutan to muntah,kincing,berak di merata tampat.kesian kesian..;-)
Anonymous said…
He he Khalid... pandai lah u ni pilih ayat Quran.. selective. Kau ni lebih pentingkan kuil lah Khalid. Jgn jadi bahlol, kws tu majoriti Islam, kenapa pilih kws mcm tu!. Sedikit cadangan dr aku, ikhlas ni kalau nak menang p/raya akan datang, kau keluarkan duit poket kau sendiri perbesarkan seluruh kuil kat negeri Selangor ni.. tak pernah lagi aku tengok MB, MP, ADUN kena maki kaw kaw!... hahha mcm anjing kurap!.. selayaknya pun.. hahha. Kau ni terlalu liberal lah Khalid, lebih baik kau tukar agama sajalah!
Mohd Nor said…
Salam..

Kita berbincang dengan penuh sensasi isu di Shah Alam ini. Tapi sedarkah saudara2 sekalian, isu ini jauh lebih kecil jika nak dibandingkan dengan isu di Kg Pondok Kempas, Melaka. Tanah seluas 130 ekar telah dimulakan projek untuk pembinaan rumah bakar mayat & jirat cina. Lebih teruk, kawasan itu berada dalam kawasan 98% melayu dan 2% india. Malahan, bersebelahan pula dengan rumah orang kampung. Projek itu telah bermula sejak bulan Mei 2009 tapi tidak dapat dikecohkan seperti isu di Shah Alam walaupun bantahan dan demonstrasi ada dilakukan beserta dengan majlis solat hajat. Kenapa??? Marilah kita renungkan bersama..

http://pondokempas.blogspot.com/
Anonymous said…
Tanah seluas 130 ekar utk perkuburan atau pembinaan rumah bakar mayat?130 ekar utk perkuburan ada logik...tolong bagi detail lebih siki..
Islah said…
Salam semua,

Seharusnya kita faham fakta kes. Kesnya ialah pemindahan kuil. Bukan pertambahan kuil. Islam menjaga hubungan sesama agama lain.

Fikirkan sejenak, mengapa umat islam( baca: melayu) selalu bersikap defensif? Yakni menghalang pembinaan kuil kerana takut Islam terancam? Mengapa tidak dilihat begini, dengan pemindahan kuil ini menunjukkan sikap toleransi Islam yang cukup istimewa yang akhirnya menarik non-muslim ke arah keindahan islam? Islam itu ‘thabat’ tapi ‘murunnah’. Maksudnya, hukum2 islam itu bersifat tetap, namun mekanismanya boleh berubah-ubah.

Mengapa harus bertempik melolong seakan-akan esok dunia akan kiamat? Sekiranya kita semua concern tentang islam, berbincanglah dengan YB secara terhormat. Bukannya dengan hadir perbincangan dengan pre-assumption penuh di kepala. Belum mendengar, sudah ada jawapan.

Kepada YB, moga Allah rakamkan sikap ‘tasammuh’ (berlapang dada) dan tawaddhuk yang ditunjukkan oleh YB sebagai amalan yang mulia. Doa saya mengiringi perjuangan YB.
Anonymous said…
Salam Sejahtera YB,

Jangan la kita gunakan kesucian Islam dalam berpolitik. Dalam menyelesaikan sesuatu masalah kita perlu berfikir dan berusaha kearah penyelesaiannya. Berbincang dahulu untuk mendapatkan keputusan terbaik. YB sepatutnya berbincang dahulu sebelum membuat keputusan 'approved' pemindahan kuil tersebut.

YB sudah berada dalam Kerajaan...kena la professional. Kuasa dalam tangan...apa lagi...buktikan yang YB 'perfect' dalam pentadbiran Kerajaan. Dulu kritik lebih.

Kalau dulu heboh dalam Harakah yang UMNO runtuh surau sebab dapat yang lebih baru dan lebih sempurna...dan...apa bezanya dengan tambah kuil kawasan majoriti muslim...2x5...pastu main taram je luluskan...mana boleh YB.

YB...saya pun ahli PAS juga...tapi masih boleh fikir dan menilai sesuatu perkara dengan baik. Saya tak pernah mengakui bahawa sebagai ahli PAS saya lebih baik daripada muslim lain..YB muhasabah la...bertahajjud la malam ni..solat hajat mohon petunjuk..insyallah dapat petunjuk ke arah kebaikan YB dan Islam.

Wasalam,
Anonymous said…
//Jangan la kita gunakan kesucian Islam dalam berpolitik.//

Kenapa PAS masok/terlibat dlm arena poltics?
Anonymous said…
//YB sepatutnya berbincang dahulu sebelum membuat keputusan 'approved' pemindahan kuil tersebut.//
YB tak bincang kah?Sudahlah..orang dah tau Najib & Toyol nak tumbangkan Pakatan..jadi UBN telah hire retards dri tanjung rambutans utk bikin kecoh dgn tujuaan utk declare emergency di S'gor dan S'gor akan dikawal oleh federal..
Anonymous said…
PAS masok politik kerana PAS tak betol.Nik Aziz pun samalah tak betol kerana masok politik.
Anonymous said…
Apa lah bodoh sangat diorang ni. Balik2 nak salah kan kerajaan negeri yang lama. Dah berkali-kali cakap, kuil kat seksyen 19 nak diganti ke seksyen 22, kenapa pulak nak kalih ke seksyen 23. Bodoh mcm lembu. Satu lagi, kalau dah buat kuil mana2 yang YB suka, kuil kat 19 tu kasi roboh lah. Kalau tak, bukan penggantian namanya tu tetapi penambahan. Isu kecil macam ni pun tak boleh setle, ada hati nak memerintah negara. PR = Penipu Rakyat
Tunjuk la kita ni baik. Buat la kuil ke apa ke...

Buat la gereja besar2 macam CCC kat Bukit Jalil.

Kita kan baik.
Buat baik berpada-pada, Jangan nanti terbalik pulak... tolong anjing tersepit.

Esok-esok kita semua dah mati tinggal anak cucu kita... ngadap kuil hari-hari
Aron said…
Documentary:
Allah: Lord of the Worlds

Plot: This movie contains chapters of the holy Qur'an in English and also in Arabic with subtitles. It tells us about the life in this world and hereafter. A guidance and reminder for muslims and non-muslims.

Part1: http://www.mediafire.com/?zj5mzjzijkk
Part 2: http://www.mediafire.com/?g2edzj1tkmj
Part 3: http://www.mediafire.com/?ouzmtd2jz0f
Part 4: http://www.mediafire.com/?vynmmznxtnh

Free to download...
Anonymous said…
erm...
klu atas dasar toleransi agama(yang melampau)...
xperlulah Umat Islam di Palestin tu pertahankan Baitul Maqdis...
Bagi jee Baitul Maqdis tu pada orang-orang Yahudi...biar diorang dapat ikut apa yang tertulis dalam Kitab Talmud diorang untuk menegakkan sebuah negara 'Israel Raya'...
Macam tu..???
Orang-orang Islam masih tetap ada hak yang perlu dijaga dan dipertahankan...bukan toleransi buta dan melampau...

Popular posts from this blog

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.