Tuesday, August 18, 2009

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam.

Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil.

Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kawasan perumahan. Semasa membina dan menjual rumah-rumah di Seksyen 19, PKNS tidak menunjukkan kuil tersebut di dalam pelan mereka. Sebaliknya yang ditunjuk adalah rumah-rumah teres dua tingkat.

Maka, para pembeli rumah sekitar kuil tersebut, 80% dari mereka yang merupakan orang Melayu Islam pun terperanjatlah apabila berpindah ke rumah baru mereka dan mendapati kuil masih berada di situ. Sedangkan mereka diberitahu bahawa kuil tersebut akan dipindahkan. Malangnya, PKNS di bawah pemerintahan Kerajaan Negeri UMNO/BN, tidak menunaikan janji mereka dan tidak juga bertanggung-jawab dalam soal ini. Kalau diusahakan pada ketika itu, masih terdapat banyak kawasan lapang, maka perancangan yang lebih sesuai dan tepat dapat dilaksanakan.

Seperti yang diduga dan sepertimana biasa, kerajaan BN tidak melakukan apa-apa. Penduduk terpaksa bersabar selama 26 tahun, menagih janji dari PKNS dan kerajaan BN Selangor, sehinggalah naiknya kerajaan PR. Kami mengusahakan dengan serius dan bersungguh-sungguh sehingga terhasilnya cadangan kuil Seksyen 19 dipindahkan ke Seksyen 23.

Sepatutnya Noh Omar mencerminkan diri sebelum mengeluarkan pendapatnya. Takut-takut meludah ke langit, terjatuh ke muka sendiri. Siap dengan kahak lagi! Sekiranya tapak di Seksyen 23 mahu dikatakan tidak peka dan tidak sensitif, kedudukan di Seksyen 19 mahu dipanggil apa? Mendera? Menyeksa? ataupun derhaka?

Kalau ikut kehendak masyarakat Hindu yang juga merupakan rakyat negeri ini, mereka ingin kuil tersebut kekal sahaja di situ. “Inilah tapak asal kami, sepatutnya PKNS mengambil kira kehadiran kuil kami di sini semasa merancang pembangunan kawasan Shah Alam”, kata mereka. Tetapi apa boleh buat, nasi sudah pun menjadi bubur, mereka amat menyesal mengundi BN sejak dari dulu lagi. Akhirnya hasil perbincangan yang waras, mereka sanggup bertolak ansur. Sanggup berpindah, asalkan tidak terlalu jauh. Kuil ini dikunjungi penganut Hindu dari Seksyen 19, 20 dan 23.

Oleh itu, PKNS ditugaskan untuk mencari tempat yang sesuai. Tapak yang dicadangkan adalah seperti yang dinyatakan. Cadangan dikemukakan kepada MBSA dan seterusnya kepada Exco kerajaan Negeri. Semua menganggap ianya sesuai dan masalah di Seksyen 19 di mana suasana diperhangatkan oleh NGO Melayu/UMNO seperti Pewaris, perlu diselesaikan dengan segera.

Ini yang perlu kita perlu fahami. Tapak di Seksyen 23 bukan untuk kuil baru. Ianya adalah untuk memindahkan kuil yang sedia ada di Seksyen 19. Kedudukannya tidak terlalu hampir dengan kawasan perumahan, di mana terdapat Dewan orang ramai dan juga sebuah padang permainan di antara tapak kuil tersebut dengan kawasan perumahan. Ianya merupakan kawasan Industri. Kalau kilang boleh diletakkan di situ tanpa sebarang bantahan dari penduduk, mengapa tidak kuil? Sedangkan jarak kawasan Industri dari perumahan sudah mengambil kira terlebih dahulu semua aspek yang wajar dipertimbangkan.

Saya faham ada yang ingin mempolitikkan isu ini. Memang suku sakat Ketua Bahagian UMNO duduk di situ. Saya rasa Najib kena ‘mendidik’ ahli UMNO. Kikis semangat perkauman yang sempit yang diasaskan selama ini. Adakah beliau mampu lakukannya? Adakah beliau ingin lakukannya? Najib ke Batu Caves dengan begitu gah ceria, 1Malaysia katanya. Kita ingin lihat sejauh mana falsafah Najib difahami ahli partinya sendiri atau ianya semua hanya satu sandiwara untuk mengaburi mata rakyat?

Seorang penduduk Seksyen 23 memberitahu saya, “Jangan layan sangat YB, puak-puak ini, bukan sekadar kuil mereka bantah. Buat kuliyyah di Surau pun mereka bantah juga”.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Posting terdahulu yang berkaitan: Persoalan Kuil Sek 19 & Tindakan Pewaris (10 Januari 2009)

116 comments:

Anonymous said...

This is quite common in Kelantan. It is a 99 percent Malay state, but no one protested the relocation of a temple to Jalan Hamzah more than a decade ago. The new temple was even bigger!

zool said...

sgt suka dgn perenggan yg akhir sekali :)

Ron CK Sim said...

YB Khalid,

Good to read yr clear explanation about this matter. Clearly, the relocation is the best solution for all parties concerned (except for the UMNO goons). Keep up yr good work for the people of SA n Selangor. Thanks.

Anonymous said...

Salam, YB

Tenang rasa bila YB terangkan dgn jelas keadaan sebenar. Pengunjung2 blog YB yg sudah memahami keadaan sebenar bolehlah maklumkan kepada rakan2 yg masih kekaburan.

Alhamdulillah, kemelut yg diwarisi dari 'zaman kerajaan negeri selangor' terdahulu dapat diselesaikan dgn cara muafakat dari kaum keturunan India dan masyarakat disitu.

Tahniah YB dan Kerajaan Pakatan Selangor dan diharap teruskan berkhidmat dgn baik kepada rakyat.
Rakyat akan menilai prestasi dan akan memberi mandat seterusnya penggal akan datang.

KULO said...

Orang yang bantah pembinaan mana rumah ibadat agama lain, sebenarnya ialah orang yang mempunyai keyakinan diri yang sangat rendah.

Saya rasa, penduduk Kelantan yang dipimpin oleh Kerajaan PAS sekian lama bukan sahaja beragama 'kuat' tetapi juga berkeyakinan tinggi.

Syabas kepada Kerajaan Kelantan. Di harap kerajaan PR yang lain dapat belajar sesama sendiri untuk menyelesaikan masalah perselisihan kaum & agama yang disengajakan oleh pihak yang cakap tak serupa BikiN.

Anonymous said...

Jarang kami dapat membaca komen yang waras dan bernas seperti yang dikemukakan oleh YB Khalid Samad.

Beliau adalah orang PAS yang kononnya lebih berjuang untuk pemikiran dan amalan Islam tetapi nampaknya beliau sedar perlantikannya adalah untuk semua kaum di Shah Alam.

Seperti mana beliau telah terangkan, kuil di Seksyen 23 BUKANLAH sebuah kuil baru. Kuil dari Seksyen 19 akan ditempatkan di tapak baru di Seksyen 23. Tapak kuil itu juga jauh dari kawasan perumahan dan terletak di kawasan perindustrian.

Saya ingin tahu apakah niat orang Islam seperti Noh Omar? Orang seperti Noh Omar adalah seperti pemimpinnya, Najis yang sentiasa memainkan isue perkauman untuk agenda sendiri.

Janganlah ungkit isue perkauman di negara yang berbilang bangsa dan agama.

Semua agama mengajar yang BAIK. Tidak sesuatupun yang mengajar perkara-perkara atau dogma yang buruk.

Manusia adalah ciptaan Tuhan yang mahakuasa. Manusia yang beriman mencari jalan yang tertentu mengikut ajaran agama sendiri untuk berbuat baik semasa berada di bumi ini.

Buatlah baik. Kikiskan nafsu tamak dan angkuh sebelum dihadapkan untuk menjawab pada hari akhirat.

Anonymous said...

Tak kira dimasa siapa kuil dibina atau dipindah. Majoriti penduduk diseksyen 19 dan 23 adalah Islam. Kuil tak sepatutnya berada dikawasan tersebut. Pindahkan saja kekawasan penduduk majoriti Hindu dikawasan lain.

Ah Beng Crosby said...

Sad isn't it, the level we have gone down today. Something is very wrong. 2 more weeks to National day, and no one is rejoicing.

Anonymous said...

ko tak payah nak menipu la khalid samad.famili melayu ada 400 orang sedangkan india di situ ada 40 orang.kenapa kena letak kat situ gak.letak je la depan rumah ko ataupun rodziah tu kalau dah buat alasan nanti payah orang india nak datang melawat.sesambil lawat kuil,bole lawat ko skali.kenapa tak kekal pindah ke seksyen 22 yang ramai lagi penduduk india.

tak payah nak tuding jari kat umno la.sendiri buat salah sendiri tuding jari kat orang lain pula.kasi la bukti penduduk mana yang bantah buat kuliyyah kat surau.kalau setakat nak penyedap ayat jangan nak menipu.

http://khairulryezal.blogspot.com/2009/08/yb-bangsat-rodziah-ismail-adun-batu.html

Cucu Tok Selampit said...

Tapak asal kuil yang hendak dipindahkan adalah ke Seksyen 22 YB. Keanapa ikut cakap Xavier dan dua tiga orang penganut Hindu memindahkan ke kawasan Seksyen 23 yang 75% penduduknya orang Melayu? Pernahkah penduduk Seksyen 23 di beritahu terlebih dahulu? Bukankah untuk menukar tanah industri kepada tanah komersial memerluka "public hearing"?

nur mohd nidzam said...

Terima kasih YB for enlighten us about the issue.The evil regime will do all it can to politicize the issue but listen to your friend's advise.JANGAN LAYAN PUAK-PUAK INI.Allah is watching and that is all that matters.

Cucu Tok Selampit said...

Ini jawapan saya,

http://khairulryezal.blogspot.com/2009/08/jawapan-yb-khalid-samad-mengenai.html

Jangan tak siar pula.

Anonymous said...

Kalau ikut logik akal kepala UMNO Tok Selampit, mereka hendak kuil itu dipindahkan ke India je... Maka kawasan bukan majoriti Melayu tak bolehlah ada surau/masjid? Oooo... lupa pulak, Melayu tuan bumi ini kan, so boleh buat suka hati!

Atas Pagar Botol said...

1. Saya sebagai Melayu dan Islam secara peribadi melihat pembinaan kuil-kuil hindu ini seperti memebina rumah-rumah setinggan.

2. Dimana ada lokasi yang sesuai di situlah akan dibina kuil tanpa mengira sebarang implikasi perundangan, tanah-tanah persendirian, keamanan dan keharmonian masyarakat setempat, dsbnya.

3. Pertelingkahan terjadi apabila tuan-tuan tanah menuntut kembali hak keatas tanah mereka dan dalam pada masa yang sama pengendali kuil-kuil tersebut enggan berpindah malah menuntut pampasan pula.

4. Maka dari situ kita dapat fahami bahawa siapa yang sering bertolak ansur dan siapa yang sering melanggar peraturan dan mengikut undang-undang sendiri.

5. Kebelakangan ini kita dapat melihat pelanggaran-pelanggaran undang-undang yang telah wujud dan didapati sesuai dengan semua rakyat berhubung dengan pembinaan Masjid, Surau serta rumah-rumah ibadat yang lain.

6. Kenapa harus ada kuil-kuil atau tokong dibina dimana penganutnya adalah minoriti. Sudah tentu rakyat-rakyat yang majoritinya islam sebagai contoh akan menyinga sekiranya dibina kuil hindu di depan rumah sedangkan penganutnya hanya seorang dua.

7. Dalam kes di Shah Alam ini, kerajaan negeri harus melihat secara logik akan perkara ini dan dalam pada masa yang sama harus berlaku adil apabila menghadapi tuntutan hak dan keperluan rakyat.

8. Jika kita melihat kuil-kuil hindu ini sering dibina di pokok-pokok atau ditepi-tepi jalan, maka mereka ini harus didisiplinkan dengan menyatukan semua kuil-kuil berkenaan dengan satu bangunan khusus dalam setiap bandar mengikut keperluan mereka serta keharmonian bangsa-bangsa lain. Bukan main pacak sahaja.

9. Ketegasan itu perlu dan penerangan itu wajib supaya semua pihak faham dan menerima dengan hati yang terbuka

Anonymous said...

YB,
saya mempunyai pejabat di sek23.
saya amat tak bersetuju jika kuil ini di bina di sek 23..jauh atau dekat jaraknya adalah perkara nombor dua..tetapi ianya adalah di dalam kawasan sek23.

Penjelasan YB amat lah berat sebelah kerana menghentam kerajaan terdahulu. Kerajaan terdahulu telah mencadangkan di pindahkan ke sek22. tetapi kenapa hendak dipindahkan ke sek23??..

utk pengetahuan semua, ada satu kuil hindu yg terletak di perumahan sri muda..lebih kurang 1km drp tempat cadangan di Sek23..
jadi kenapa perlu ada satu lagi yg berdekatan di sek 23..

satu lagi, selama 25 tahun duduk di shah alam ini saya belum ada dengar cerita org bantah nak buat kuliyyah..so, kenyataan YB tu saya sanggah lah..kalau setakat hearsay tu YB..buang je lah berita tu..tapi kalau tempat lain selain drp Shah ALam yg aman damai ni YB..saya tak tahu lah..

tapi saya rasa YB lebih hebat lagi sebab membenarkan kalimah ALLAH digunakan utk penganut kristian.

jangan lah YB salahkan UMNO pulak sebab tak bagi penganut kristian guna kalimah ALLAH..

conclusion adalah..
1. KAMI TAK AKAN UNDI YB lagi..
2. KAMI TAK AKAN UNDI PKR

Anonymous said...

amat bersetuju sekali dgn ATAS PAGAR BOTOL.

khalid...LU PIKIR LAH SENDIRI..

Anonymous said...

Orang Melayu telah sekian lama terbuai dlm mimpi buatan UMNO yg menganggap mereka yg bukan Islam dan bukan Melayu tidak mempunyai sebarang hak di negara ini. Mereka adalah pendatang, bukan rakyat Malaysia kata mereka lagi. Kalau tak puas hati pegi balik negara sendiri, herdik mereka ini. This is the true color of 1Malaysia my dear Mr. Najib.

wénkt said...

Bukankah untuk menukar tanah industri kepada tanah komersial memerlukan "public hearing"?

Tolong jawab

Anonymous said...

pendapat saya..orang luar yang tak pernah duduk shah alam tak perlu beri komen..

kami tak mau politikkan perkara ni..

Kami tak menghalang kuil/tokong/gereja di bina tetapi kena faham shah alam ni majoritinya adalah islam. kalau nak buat, YB boleh buat di seksyen 22.

Anonymous said...

A'kum YB,
Saya cadangkan, mulai sekarang semua pembinaan rumah ibadat ataupun masjid hanya boleh dibuat di dalam hutan sekurang-kurangnya 10km dari penduduk setempat.

Tak masuk akal? Itulah, bila tang diri sendiri tahu nak dekat, bila tang orang lain campak jauh2. Terima kasih UMNO.

Anonymous said...

YB adalah adalah umat yang terpilih oleh ALLAH untuk menjadi pemimpin di shah alam untuk berlaku adil dan saksama. tidak kira kepada pengundi ataupun tidak..saya tertarik dengan ayat YB:

" Sekiranya tapak di Seksyen 23 mahu dikatakan tidak peka dan tidak sensitif, kedudukan di Seksyen 19 mahu dipanggil apa? Mendera? Menyeksa? ataupun derhaka? "

Apakah YB sendiri ingin mendera,menyeksa ataupun menderhaka pula kepada penduduk seksyen 23?
dan pada perkiraan saya pada tahun 2009 adalah bermulanya detik 'penyeksaan','penderaan' kepada penduduk Taman Ixora seksyen 23! Ingin meludah kahak ke muka noh omar rupanya terkena muka sendiri YB... berkata kepada rakyat tanpa menggunakan otak.

Selain dewan orang ramai dan taman permainan..Mungkin YB terlupa untuk menjelaskan bahawa kedudukan kuil itu berdekatan dengan surau? dan mungkin juga YB buat2 bodoh cadangan awal pemindahan kuil itu adalah ke seksyen 22?

takutlah dengan amanah diberikan YB.. takut2 nnt ludah kahak menjadi asid membakar diri.

salam.

pie008

MoneyMatters@Nizam said...

Salam YB,

Saya merupakan pengundi PAS semasa GE 12. Tapi skg saya terpaksa memikirkan semula undi saya itu pada GE13. Isu kuil ini merupakan lambang kehidupan kaum India yg kurang berdisiplin dan tidak menghormati undang2 negara dgn membina kuil samada besar atau kecil sesuka hati di mana ada POKOK, BUSUT, TEPI JALAN, TEPI SUNGAI, tanpa memikirkan sensitiviti kaum yg lain. Cukuplah jumlah kuil yg bersepah2 di Selangor yg melebihi Surau dan Masjid yg ISLAM adalah agama Rasmi negara. Kenapa hendak di samakan antara agama rasmi dan bukan rasmi?

Jadilah pejuang kuil YB2 PAS sekalian. Saya berani bet kalau ada snap election skg ini di Selangor, BN akan kembali memerintah. Selalu PR mengatakan UMNO itu dan ini, tetapi apabila PR mendapat kuasa, 2x5, 5x2. At least dulu BN dah tetapkan tapak kuil tersebut di sek 22. KENAPA ia ditukar ke sek 23? Dei YB... kebanyakan kuil yg ada kat Malaysia ni, bukan penduduk setempat sgt yg pergi, tapi entah dari ceruk mana dtgnya. Kuil sek 19 itu pun kebanyakannya dtg dari Kapar, Klang.

LU PIKIRLAH SENDIRI.

Anonymous said...

YB,

Saya bukan penduduk Shah Alam. Saya terpanggil untuk memberi sedikit pandangan.

Boleh tak kita selesaikan masalah ini secara sistematik supaya tidak ada lagi pihak yg mempertikaikannya.

Tak boleh ke k'jaan Negeri Selangor buat undang2 berkaitan dengan pembinaan tempat peribadatan - kuil, gereja, surau, masjid dll. Misalnya, Untuk setiap 500 keluarga Hindu, satu kuil atas tapak setengah ekar, dsbnya. Jadi, orang Hindu tak boleh buat sesuka hati, bak kata MoneyMatters@Nizam, bina kuil tepi sungai lah... kat pokok besar lah... nampaknya sekarang macam suka hati depa saja.

Kalau tidak susah camni. Buat kat seksyen 23, orang seksyen 19 happy, seksyen 23 mengamuk. Buat kat seksyen 22, orang kat seksyen 23 happy, orang kat seksyen 22 pulak yg hot...

We cannot please everybody. Even though we want too.

Katakanlah dah dapat tapak alternatif yg best. Semua orang setuju, mungkin PKNS ke MBSA ke K'jaan negeri selangor pulak yg tak luluskan.

Saya doakan, masalah ini dapat diselesaikan dengan baik. InsyaAllah boleh kalau semua pihak bekerjasama. Bincang elok2. Tak payah nak keluarkan kata2 kesat. Kan kita orang Islam. Tunjuklah akhlak yg baik dan cantik2 tu.

Terima kasih.

Tipah taktertipu

Anonymous said...

Kalau setiap perkara diterangkan oleh PR dengan jelas kepada rakyat jelata seperti yg dilakukan oleh Khalid Samad ni, alamatnya UMNO/BN akan pening dan tak boleh lagi cari makan dengan membodohkan rakyat...

Anonymous said...

YB
Saya pernah tinggal di Shah Alam di Seksyen 18 bersebelahan dengan masjid yang besar di bina oleh kerajaan BN..syukur dapat sembahyang dengan tenang...jadi faham sangatlah saya dengan kawasan tu..seksyen 19, 22, 23, 25 17 dsb..janganlah disalah gunakan kuasa yang ada...ikutlah macam sdra rapat YB.. Datuk Shahrir ada prinsip..sementara kita ada kuasa ni..bantulah org melayu..shah alam bandar melayu..kerana gaji yang seciput tu..janganlah kita hina agama kita..haram kita makan gaji yang tak halal...darah daging kita pun haram..juga daging anak2 kita...satu peringatan jangan sampai Allah butakan mata hati kita..tak sempat bertaubat nanti...

pumpkinpie said...

saya nak komen bkn atas dasar politik...saya cuma nak saudara tahu macam mana perasaan saya...rumah yang dibeli belum pun siap...bersusah payah kumpul duit nak dapat rumah teres dengan harga yang saya mampu...memang amat saya idamkan tinggal di kawasan majoriti melayu...bukan bersikap racist...cuma saya rasa lebih selesa begitu...hari2 berangan nak duduk rumah idaman...tapi bila timbul isu nie...hati saya gundah gulana...dan hari ni saya nak beritahu saudara yang saudara telah menghancur semua impian saya...walaupun dgn penjelasan saudara di atas...saya masih tidak faham kenapa perlu dibina di kawasan majoriti islam...kenapa tidak dibina di kawasan majoriti kaum india? pasti tiada bantahan & isu yang menjurus kpd perkauman sebegini tidak akan timbul! malaysia...malaysia...mana lagi aku nak lari?!!

Anonymous said...

Khalid,
Ko kena ingat apa peranan ko dalam menyakitkan hati saudara seagama ko.
Diakhirat ko akan ditanya. Ko ni dari parti yg memperjuangkan islam,
kan? tapi nampaknya perbuatan kamu lebih kepada menghina agama kau
sendiri. Ingat, umur kita tidak tentu, kadang2 yg muda boleh juga Allah
ambil nyawanya lebih dulu dari yg tua. Apa bekalan ko untuk itu. Jgn
lah disebabkan habuan dunia yg tak seberapa tu, ko sanggup kesampingkan
maruah agama ko sendiri!!!

Anonymous said...

Pada zaman pemerintahan Khalifah Ali, berlaku pertikaian tentang baju besi baginda yang dicuri oleh seorang Yahudi. Bagaimanapun, dalam kes ini tidak ada saksi yang melihatnya selain anak Saidina Ali.

Apabila kes ini dibicarakan di hadapan Hakim Syuraikh dan Saidina Ali gagal membuktikan baju besi itu haknya mahkamah menolak kenyataan saksi iaitu anaknya. Sebabnya, ada kemungkinan anak khalifah akan memihak kepada bapanya. Dengan itu, baju besi tersebut diserahkan kepada Yahudi terbabit . Lelaki Yahudi itu kagum dengan kebebasan Hakim Syuraikh membuat keputusan yang tidak memihak kepada Khalifah sedangkan dia sendiri tahu dialah yang mencuri baju besi itu . Dia kemudiannya memeluk Islam kerana keindahan neraca keadilan yang ditunjukkan oleh Islam.

Anonymous said...

Saya setuju sangat dengan pendapat MoneyMatters@Nizam tu...., nasib baik Permatang Pasir nie aku tak mengundi....,

Tak apa kau khalid..., tunggulah GE13..., erm..., atau dia dah rasakan yang dia tak akan ditempatkan lagi olah PAS kat sana..., tua yang sesuka hati dia aje.

Apa pun..., cukuplah undi saya untuk PAS, DAP dan Keadilan pada GE10,11, dan 12...,

Anyway..., sy masih harapkan PAS menang kat Permatang Pasir tetapi hanya dengan 1 undi sahaja. Agar pengajaran dari itu orang-orang yang sekaum dengan Manikhalid Rajamanikam ini disingkirkan dari PAS. Kalau x..., mintak maaflah TGHH dan TGNA..., (TGNA tu nampak macam kena rasuk dengan sensorang je)..., wallahuaa'lam

Moeinuddin b. Hj. Zakaria said...

Salam YB,

Saya cuma terkejut dengan sikap YB yang membenarkan Pengunan nama Allah SWT kepda penganut agama kristian, mungkin ada betulnya perbuatan YB dan mungkin tidak salah bagi YB atas sebab2 alasan yang ada pada YB yang mungkin bernas, tapi secara lojik sebagai kita orang islam yang sentiasa memuji kebesaran Allah SWT, mestikah YB sanggup mengadaikan namaNya hanya kerana sokongan semata-mata.

Begitu juga dengan pembinaan kuil, YB boleh beri apa sahaja alasan, tapi apakah alasan itu datang dari hati dan keikhlasan YB?....

Sebagai saudara Islam saya cukup simpati dengan YB, kerana politik YB sanggup mengadadaikan maruah agama, bangsa dan negara.

Semoga kita di beri keampunan olehNya.

Ahmad said...

kalau dulu PAS selalu kutuk UMNO, nak buat sesuatu tak dengar suara rakyat

jadi, kenapa apabila dah dapat kuasa sikit, wakil2 rakyat dr PR pon main ikut sedap diaorg juga

kenapa nak buat sesuatu terutamanya dlm hal2 sensitif ni tak beritahu rakyat dahulu? apa guna rakyat kalau main ikut suka YB2 jer nak buat apa

di sini saya membaca, org2 di sini tidak membantah pembinaan kuil tetapi biarlah dikawasan majoriti India, dan kawasan yg lebih sesuai

bawalah berbincang bukannya main ikut suka. inilah jadinya, buat dahulu keputusan, respon dengar kemudian

Anonymous said...

saya penghuni di sek 16...orang kerajaan...minta YB fikir2 kan semula...saya mengundi parti YB pda PRU yg lepas...jgn kecewakan saya...

kakitangan kerajaan.

Anonymous said...

Saya bukan rasis tapi ini adalah apa yang sedang berlaku dikawasan kami.

Kami peniaga dan dalam satu tahun ditimpa kes rompakan berparang. Cara mereka masuk, terus serang dan tetak. Selama 10tahun, kaum ini lah yang membuat kawasan kami tidak aman.

Should we see even 2unfamiliar faces loitering around, the whole business community will be alerted ambil langkah2 berjaga2. It is really getting scary and chilly for us just to see them enter our shop! PHOBIA!

Saya tak boleh bayangkan kepayahan dan kesusahan yang TETAP akan menimpa mereka yang tinggal di kawasan berdekatan tempat kuil yang dicadangkan ini.

Bayangkan suri rumah serta anak2 kecil dirumah semasa semua keluar pergi bekerja.

Think long term.. Pastikan MEREKA akan bertanggung jawab kepada penduduk kiranya dimasa hadapan budaya serupa berlaku disana.

NASIHAT

zakwan said...

Good explanation,YB
Shah Alam is lucky 2 hav a MP like you
Though,there r some individuals here who r not satisfued wit ur stand in this issue
A temple located in Muslim majority area
Orang2 Shah Alam punya imam tak kuat kah?
Pathetic

Thanks 2 ur explanation,this temple issue is perhaps another portion from BN's 52 years pile of shit

Still,I hope that YB n the state government along wit the Shah Alam community,be it Muslims or Hindus will compromise n reach a consensus which would satisfy all parties

Anonymous said...

Saya cadangkan kaum Hindu..sila pacakkan struktur asas kuil anda di hadapan Rumah YB Khalid...mungkin terdapat pokok-pokok besar di depan rumah beliau yang sesuai untuk dijadikan tempat beribadat. Jgn pedulikan sensitiviti ahli keluarga YB kerana beliau adalah seorang berjiwa rakyat...peruntukan untuk membesarkan rumah ibadat tersebut juga tidak perlu risau..ini kerana peruntukan boleh di perolehi melalui Dr Xavier rakan sebantal YB Khalid.

rool-09

Anonymous said...

majoriti penduduk Malaysia adalah Melayu Islam..pindah kan kuil hindu ke India..

org lama seksyen 19 said...

selama 23 tahun saya jadi penduduk seksyen 19...semasa pemerintahan PR baru ada usaha utk menyelesaikan isu kuil ni...

apa yg UMNO/BN telah buat selama pemerintahannya di S'gor sblm ini...

segala kutukan dan kritikan terhadap usaha YB khalid samad menampakkan ketidakcerdikan UMNO/BN yg mahu mengambil segala kesempatan utk kononnya mengurangkan sokongan kpd kjaan PR di S'gor...

gva said...

Salam Bahagia YB

Memandang isu kuil ini menjadi masalah kepada Masyarakat setempat dari dulu lagi, Why not current state government solves this with amendment or create state law or maybe under organization or society law, ( I might be wrong on this) but at least we have solutions for future request.

THE SOLUTIONS shd be , semua rumah ibadat (esp kuil) di Selangor should register with state government and membership should be ..(say 300-400 or more) so for any new request to build temple should be justified with some membership but make sure the membership with certain age and state government or jawatankuasa Khas to monitor their membership as if we doing for the election.

I am an Indian Malaysian, feel sometimes we have too many temples but there are no peoples except the priest and small committee. These group of people /committee sometimes looking for post(pangkat), so all the small temple still been maintained.

How and why all these temples been there? Kalau kita menoleh Sejarah Malaysia, kita akan memahami mengapa kuil-kuil boleh ada disitu. Selangor, ada salah satu negeri pengeluar getah pada masa lalu dan begitu banyak ladang-ladang getah dan ianya terbahagi kepada divisen-divisen. Perjalanan dari satu divisen ke divisen lain ada jauh oleh kerana pekerja-pekerja ladang ini perlu berjalan kaki untuk sembayang maka dgn ini pengurusan ladang telah membina kuil kuil kecil untuk pekerja divisen-divisen berlainan dan seterusnya timbul pula puak-puak di kalangan pekerja ladang antara divisen-divisen.

Anyway, as Selangor being developed to township, with better roads and highways, these entire temples is near to each other. The only problems here, the authority did not have clear guideline for the existing temples until now.

All this should be settled once we have clear guidelines with membership involve. Why not call all the temple leaders in Selangor and settle this once for all because the PR State government has bigger issues to look into.

pis said...

wahai YB samad jangan jadi bodoh tapi nama ada IR. adakah tuan nak jadikan sesuatu kuil yang haram diseksyen 19 kepada satu kuil yang halal dan sah di seksyen 23 di kawasan majoriti melayu. gunalah akal sikit. di seksyen 19 umno tak pernah bagi tanah tapi seorang pemimpin PAS yang bangang telah berjuang untuk mendapatkan sebidang tanah untuk kuil di seksyen 23. wahai penyokong PAS apa punya pemimpin yang kita dah pilih. apa tindakan kita keatas YB ini!kita rejam je!

Seal in Astral said...

I like the paragraph YB. Thanks for the clarification. As you know they have their ppl working from inside to create cracks and problems. The cause of the current crack in the community is because of them...I believe. But we are taken a step to patch the crack.... I was happy to see PAS and DAP and PKR works together and live as the real meaning to MALAYSIANS

Anak Perelih said...

untuk memahami apa yang diterangkan dengan lebih baik, sila rujuk peta seksyen 23, sila lihat di
http://anakperelihblog.blogspot.com/2009/08/isu-kuil-peta-seksyen-23.html

mtgbertam said...

PAK BAKAR YANG DIHORMATI ! SAYA INGIN BERITAHU IAITU DI JOHOR SIMPANG MASUK FELD AYER HITAM, KAWAWSAN KAMPONG KURNIA ADA SEBUAH TOKONG BUDDHA(TAOISME) SEDANG DI BINA. SOALAN SAYA SAPA YANG LULUSKAN TU SEBAB IA DALAM KAWASAN MELAYU DAN TAK SAMPAI 5 METER DENGAN RUMAH ORANG MELAYU. DEPANNYA LEBIH KURANG 100 METER ADA MESJID ISTITUT HAIWAN KLUANG. SETAHU SAYA DULU DAH DIHENTIKAN PEMBINAANNYA, DAN DIGANTI DENGAN SEBUAH YANG BESAR DI TEPI SUNGAI MENGKIBOL DI BANDAR KLUANG. TAPI KINI BINA BALIK APA CERITA. KUIL KAT SELANGOR SAYA JELAS TENTANG PEMBINAANYA, TAPI TOKONG NI SAYA TAK FAHAM SEBAB DALAM KAWASAN KG MELAYU. ORANG CINA CUMA YANG JAGA TOKONG TU JE. UMNO KE YANG LULUSKAN. TOLONG HEBAHKAN MASALAH KAMI PAK BAKAQ.

- saya petik dari blog penarikbeca

kuzy said...

wahai melayu islam...... banyak sirah nabi yang menceritakan tentang bagaimana Nabi Muhammad s.a.w .... jadi jangan berapi2 cakap pasal islam tapi bila ada masalah, selesai pakai nafsu amarah jugak... kita hidup berbagai kaum, jd jangan nafikan hak kaum lain.. pada masa yang sama jangan abaikan hukum hakam islam... ini bila nak alih tokong atau kuil.. kita yang paling berapi, tapi kita sendiri tak pergi sembahyang subuh kat masjid.

Jangan jadi munafik..... wahai pencacai umno...

Anonymous said...

Betul tu Kuzy. I support your statement! Orang-orang entah -entah sembahyang pun lobang-lobang. Sb orang kalau sembahyang 5 waktu sehari akan menggunakan akal bukannya perasaan. Ikut stail Nabi Muhammad s.a. w yang bijak menangani isu-isu dengan bukan islam. Tu lah baru dikatakan islam yang sejati. Bukan islam celum celam!

Anonymous said...

Komen org2 sokong UMNO ni boleh menyebabkan fitnah pada Islam. Aku dok di negara org kapir ni kawasan majoriti kristian, Islam ada kot dalam 10 org... depa bagi masjid kat kami, besar pulak tu. Ni sebab alasan org melayu majoriti kat situ, tak bagi toleransi pada kaum lain... tak matured sungguh!... cuba kalau penduduk majoriti situ India, tetiba kita nak bina masjid org India menentang.... pandai plak korang melenting... nak bina kuil melenting separuh mampuih, bila depa roboh masjid, simpan teloq dalam kepala lutut!...

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM..
Macam-macam komen yang saya baca disini,iatu isu hanggat yang diperkatakan dishah Alam.yang untung adalah akhbar sinar kerana hari hari ada satu lembar berkaitan isu ini

Semasa khalid samad datang kesurau Al-Jannah seksyen 23,kalau tak silap pada 20/5/09..dan suara khalidpun masih ada dalam rakaman

Apa yang ditulis oleh khalid amat jauh bezanya dengan rakaman yang masih ada didalam sipananku

Macam nak lepas diri aje..dan surat kelulusan MBSA.PKNS.MTEC JUGA bila masa dicadangkan dan siapa yang mencadangkan juga kat mana dia orang mesyuarat masih elok ada dengan aku

Kisah kisah kuil 19 jalan ladung juga ada sepenuhnya dengan aku

Rakaman suara khalid samad berkata yahudi pada umno juga ada dengan aku

Gambar khalid samad ditunjuk jari atas muka juga ada dalam sipanan akau

Suara seorang wanita yang membalas hujah khalid juga ada dengan aku

Oleh itu kenyataan xavier,,masalah 26 tahu selesai adalah bohong,,kerana kuil itu tak sampai lagi 26 tahun

Plan asal tapak perumaha disitu juga ada dengan aku

Kata kata khalid samad semasa bermusyuarat dimasjid ubudiah 19 juga ada dengan aku

Kronologi..masaalah kuil

asal dari penduduk 19 jln ladung juga ada dengan aku

Jadi khalid jangan salah cakap,,dan para pelayar blognya pandailah meneliti segala kandungan tulisannya

lapuran polis yang dibuat oleh pemuda islam mengenai ugutan bunuh dari bangsa india yang datang kekuil itu juga ada dengan aku

Janganlah nak bohong wahai khalid..dan sekarang ni aku sedang menyelinap masuk keseksyen 23 untuk dapat kronologi dari awal hingga sekarang untuk tambahan yang aku ada

cuma pesanan aku eloklah dipindahkan keseksyen 22 atau keseksyen 25,17 atau dalam sungai jika khalid ingin terus jadi yb di selangor'

sekian terima kasih

Anonymous said...

YB telah menerangkan isu ini dengan jelas. Kerajaan PR ingin menyelesaikan isu ini dengan seberapa aman yang boleh. Kenapa issue ini di perlu politikkan oleh UMNO & sekutu BN? BN & Sekutu, kalau tak boleh buat baik pun takpa....jangan buat jahat sampai ungkit masalah perkauman di situ.

- I am an Indian -

Anonymous said...

Seorang lagi nak jadi mat-kotak-ezam, semua ada dlm simpanan dia. Brape kotak kali ni? 5? 6? 10? simpan je la buat jadi tukun.

Akmal said...

Salam YB,

Walaupun saya bukan tinggal di kawasan Shah Alam, saya TAK SETUJU kuil hindu dibina di kawasan MAJORITI orang Islam.

Saya menyampaikan isi hati saya sahaja sebab ada sabda Rasullulah s.a.w yg bunyi lebih kuranag macam ini, 'jika kamu nampak kemungkaran, cegahla dgn tangan kamu, jika kamu tak mampu, dgn lidah, dan jika kamu tak mampu lagi, cukup sekadar hati kamu,"

Saya rase YB mesti lagi arif mengenai hadis ini daripada saya.

Saya tidak dapat mencegah sebab saya tiada kuasa untuk membuat demikian, sekadar lidah sahaja yang saya mampu. Sekurang kurangnya itulah yang saya buat untuk saudara Islam saya..

Anonymous said...

Assalamualaikum n salam sejahtera.
Pak Khalid oihhh...ko tengok le sikit kat area klang...bape banyak kuil hindu di satu2 tempat...ade yg smpai 3/4...kat tepi jalan plak tu...bukannye dah lame bukak...baru setaun 2 ni je...asal ade pokok je,naik la kuil ni. Mana tindakkan dari pihak kamu?Takkan nak biarkan kuil tu dah lama baru nak jadi macam ni.Lupakan pemerintah lama yg ternyata banyak korup..skg ni zaman ko..buat le sesuatu.Jangan sebab politik, perkara ni ko pejam mata je.Takut2 nanti org2 ko pun ikut sama dgn org2 yg dulu.Fikirkan lahh....

Hanzalah said...

Saya tinggal di ss 23 ni, ahli PAS seumur hidup. Gantung bendera sana sini masa PRU, siap tampal bendera kat atas kete sampai tertanggal cat kete masa nak cabut semule bendera tu. dan skrg saya dpt hadiah kuil sebijik kt umah saya, terharu nye.. tp dari artikel ni nampaknye YB Khalid Samad ni suka sgt kat kuil ni, apa kata letak je kuil ni kat sebelah rumah YB, amacam ok tak..

Anonymous said...

Dear YB,

I am not a Hindu and a non muslim. However it shocked me to read some of the comments here as its down right racist. Most of the objections to the temple could be summarize to :

1) Please not at my area as something rejected elsewhere must receive the same treatment in my place.

2) Since this is a not an Indian majority area (can anyone in Malaysia which area is) and a temple is an inconvenience, it must not be in MY area.

Going by this racist reasoning especially on point 2, there is a Mosque near my area for years. Since my area is not a Muslim majority area, can we petition to have it move as its vey inconvenient since: 1) I might wake alot of people up with morning prayer calls. (2) It causes traffic jam everyweek on Friday.

I am using the exact logic as some some of the above racist used and so please, before calling me names and demanding that i be locked up with ISA and sedition, to this people think of your actions.

As said above the Mosque had been around in my area for many years and most of us including myself have no issues with it as we think along the line of "We are all Malaysians" and we should have understanding and tolerance for all.

So to read that some bigots have no problem insinuating people of another race as criminals and other manes just because they want a temple is very uncalled for. To me these are the people who should be out of Malaysia as we have no place for such people.

mut said...

Puak-puak UMNO ni ada hujah ker tak boleh bina kuil seperti dalam perancangan kerajaan negeri? Ada? Atau main sentimnen perkauman sahaja? Kalau taknak undi PR, sudah la, gi undi UMNO ko tu kan lebih baik?

Aku cadangkan supaya TGHH dan TGNA hadir dalam perjumpaan yang bakal diadakan dengan penduduk untuk megelak kepala lutut UMNO menjadi suara yang mewakili view point Islam nanti!

Anonymous said...

I had a surau suddenly built in play ground in front of my house without permission. It is loud and disturbing and in a primarily non-muslim area.

Given what everyone is saying, I should be able to protest carrying a swine head.

So my muslim countrymen who can not tolerate others, this is how it feels like. You must not question the religous rights of others. Else you might hina agama Hindu. And in Malaysia nobody likes to menghina agama orang lain. Or are you special?

nn said...

menyentuh komen akmal,

pada pendapat saya, kemungkaran tu maksudnya pada orang Islam yang tak ikut ajaran Islam.

Islam bukan agama paksaan. Orang bukan Islam bebas untuk duduk di dalam negeri Islam.

buat orang-orang yang cakap tindakan bina kuil tu tak mengambil kira pendapat pengundi, ketahuilah bukan orang Melayu sahaja yang pergi mengundi.

PM kita sendiri cakap nak 1Malaysia. so, dalam buat keputusan, kena lah pertimbangkan perasaan semua orang kat Malaysia. takkan nak buat keputusan ikut kaum/agama sahaja.

belajar balik lah Sirah Nabi.

Zubli Zainordin said...

Jelas!

ken said...

Thanks YB Khalid,

I think UMNOputera always makes the situation worst, esp regarding to religious and racial issue. I think that is so call One Malaysia policy. They most likely want to diversified instead of unites all races in one Malaysia.

I read some of our Malay bro comments, I think some of the comments is really correct. The hoodlums no even irrespect Hindu but also irrespect to their own religion, how shame! Esp in the holy month of Ramadan.

Btw, Selamat Buka Puasa to YB Khalid and all Malay brothers and sisters. And Selamat berjuang to all of Justic Malaysian.

Anonymous said...

We need a lesson on TYRANNY of the majority.

Doesn't Islam also preach the golden rule - Do unto others as you would do unto you? Are there any Quranic references (I googled and it appears there are only Hadiths on this; don't know how strong they are).

What about Muslims elsewhere who are in the minority? Should they be deprived of a mosque to pray in just because there are fewer of them compared with the others? Don't you understand that freedom of religion is a fundamental right?

Doesn't Islam preach justice and equality?

I am so shocked that even after YB's reasonable explanation, these rabid intolerant racists still claim superiority in terms of being in the majority. What is so difficult about living near a temple? What is so offensive? Can you come out of the tempurung and see the world and humanity around you?

And to the guy who implied that the presence of Indians will heighten security risk in his area, it's so easy to target street criminals compared with official corruption that's squeezing the country dry and probably forcing the underclass to commit crime in the streets, isn't it? Would you be as quick to label as criminals and security risks the likes of Khir Toyo who has drained the state of monetary resources for his own interests?

Please, I implore you to show your humane side! This is just going to be more bad press for Islam and fodder for Islamophobia.

- siew eng

abuarif said...

YB PARTI ISLAM..cuba kaji jumlah tokong hindu yg ada diselangor,..BERAPA banyak!!!!!jumlah penduduk hindu berapa orang....satu malaysia hanya 7% sahaja...yg jadi isu di sini adalah pembinaan KUIL HINDU d kawasan MELAYU......INI bukan soal UMNO atau PAS...ini soal maruah bangsa dan ISLAM..inilah akibat sengketa sesama sendiri..isu agama di permainkan...YB u kata pejuang ISLAM..sekarang ada kuasa apa u buat..PENAKUT tak berani pertahankan saudara seagama..membiarkan khafir Laknatullah kudakan kamu...GUNAKAN KUASA YG ADA PINDAHKAN D KAWASAN YG MAJORITI HINDU...itu SOLUSION...lagi2 nak salahkan orang lain...INILAH dasar Pemimpin BERTOPENGKAN ISLAM...takat pandai bercakap kosong saja...mudah di kudakan musuh islam....rakyat terutama jenarasi mudah dah tahu TEMBELANG SEBENAR PEMIMPIN BERTOPENGKAN ISLAM........renungkanlah....

Anonymous said...

saya amat bersedih apa yang telah berlaku........ keharmonian dan perpaduan yang kita bina selama 52 tahun telah hancur dengan tindakan kamu.........tindakan kamu akan mengakibatkan peristiwa 13 may berulang.......saya rasa....akta ISA patut di gunakan.......kamu mengancam keselamatan negara .......
saya tinggal di desa jaya kepong.......95% penduduk di sini cina dan india ........masjid di bina di kelilingi rumah cina 100% jarak 20 kaki........awal pagi 5 subuh sudah sembahyang siap dengan pembesar suara........jumaat..... kereta park doulbe parking depan rumah .........kenapa penduduk sekitar tidak protes atau bawa kepala babi ke masjid ..........sebab kita telah di pupuk sikap hormat menghormati antara kaum dan perpaduan kaum ...

Anonymous said...

Dear YB,

Thanks for explaining. We need rational policies like these to live like a country.

Please continue the good work.

People disagreeing basically say the same things over and over. Minority and majority, sounds like parrots or paid commentators.

Kalambong said...

Org yg terlibat dalam perkara itu menhina kaum sendiri dan menhina agama sendiri

Termasuk polis yg tak buat apa apa

Termasuk Najis dan seluruh BN yg menyokong perbuatan itu

Anonymous said...

Sokong YB 100%...tu yang menyalak kat luar tu ke yang dikatakan NGO Melayu...patut la selalu kena tipu ngan parti Melayu....Ameno

izham said...

tak payah lah bagi penjelasan dangkal, YB kalau fikir habis habis dan dengar rintihan penduduk takkan berlaku perkara ini.

ini bukan soal umno,tapi kami penyokong PR yang tinggal di kawasan ini.

Ayat yang terakhir ibarat fitnah.YB benarkan fitnah,tidak ada siapa yang menghalang kuliyyah di surau.jangan jadi pembohong dan pengfitnah

sory no more PR !

ahli PAS seksyen23 said...

Orang luar tak payah bagi komen ,kami penduduk sini faham benar keadaan di seksyen 23.

Kenapa tidak tempatkan kuil di seksyeb 22? Kenapa beri pelbagai alasan?

janganlah YB menjadi pejuang Kuil.kami yang mengundi YB mahukan pejuang Islam.

Penjelasan YB sudah menyimpang dari fakta,tolong jelas dan mengaku kesilapan YB.orang ramai harus tahu. YB telah melakukan kesilapan dan harus mohon maaf.

jangan YB cuba berbohong kepada umum.ini tidak ada kena mengena dengan kerajaan umno yang lepas,kita bercakap soal kerajaan kita sekarang

Anonymous said...

all I can say to those who opposed this relocation of this temple is simply a selfish individual. who only think about their race and religion, but always disagree with others. If you're true MUSLIM, you know which is wrong which is right. no wonder it's very hard for Malays compete with other races. Cuz they are so selfish and always use 'race' and 'religion' issue. Just accept the reality that MALAY,CHINESE,INDIAN are a part of us as MALAYSIAN! STOP being so racist damn it!!! STUPID!

Anonymous said...

OOi izham & ahli PAS seksyen23, cakap baik2 sikit....awak ingat awak saja berhak tinggal dalam negara Malaysia. Bangsa lain tak buat bising pun kalau ada surau atau masjid dalam kawasan mereka...5 waktu sembahyang dengan speaker tak jugak mereka protes. Kalau awak penganut ugama islam yang sebenar taklah guna taktik yang kuno tak bertamaddun ini. Pergi ke Negara Jordan, Mesir dll negara Timur Tengah, masjid mereka bersebelahan kuil, gereja tak protes pun. Mengakulah awak ini tak kuat ugama & tak berpelajaran. Kamu ini doa 5 kali sehari buat apa baik waktu sembahyang pergi pancing ikan kat sungai lagi bagus. Renung2lah malam ini bodoh banggang!

Anonymous said...

YB....saya memang tahu ada suku sakat orang UMNO Bahagian tinggal di sini tapi kami hidup sebagai jiran dengan tiada masaalah tak kira UMNO, PAS, PKR....rasanya YB kena turun padang tengok 200 meter ke 20 meter dari rumah, salah sebuah rumah Melayu yang terdekat namanya Pn Zam, pembuat kuih.

Jangan kerana ada kuasa dan hendak bodek PKR team non Malay, YB sanggup mengenepikan perasaan kami kaum Melayu Islam. Mengapa dalam komen YB tak sebut langsung yang telah diluluskan sebelum ini di Seksyen 22 sepertimana yang dinyatakan di akhbar, bukankah seksyen 22 lebih sesuai, kawasan kilang?

Saya rasa penduduk seksyen 23 tidak membantah kuliah, jangan jadi orang beragama yang riak yang ingat dia sahaja yang beriman. Cuba jenguk berapa ramai jemaah yang hadir. Kaji kenapa mereka tak dapat hadir? Salah satu sebab ialah mereka sibuk dengan kewajipan masing-masing. Akan tetapi saya dapati sentiasa ada jemaah datang, jangan kerana tak ke surau kami dicap tidak menyokong agama dan syiar Islam.

Saya pernah hadir kuliah malam Jumaat, banyak ilmu yang saya dapat. Akan tetapi jika surau mengadakan ceramah jemputan, biasanya topik banyak berkisar politik yang saya rasa tidak perlu kerana sebahagian ceramah menghentam kerajaan BN, apakah PKR dan PAS rasa agama dan politik boleh dicampur adukkan?

Renung diri kita, manusia tidak sempurna, tempat kita di sisi Allah, tiada siapa yang tahu. Insaflah, mungkin saya kurang ilmu agama tetapi jadilah orang beragama yang semakin berilmu, semakin tunduk dan jangan angkuh sombong........Balasan Allah cepat sahaja...........

mae1000 said...

Saya tinggal di Seksyen 25 Shah alam. Disini ada sat kuil hindu. Semakin hari semakin besar kuil ini. Tapi masalahnya ialah, org Hindu ni suka berarak keliling seksyen 25 ni, melalui depan rumah-rumah penduduk, tak kira samada muslim atau bukan. Perarakan ini kononnya menyambut hari tertentu mereka. Dalam setahun ada 3 atau 4 kali perarakan. Setiap kali perayaan, mereka membuat bising dengan gendang-gendang dipalu mengiringi bunyi muzik yang kuat, betul-betul macam org tak ada peraturan. Ditambah dengan bau semerbak yang meloyakan. Mereka berarak sehingga pukul 12 malam, kalau besok kerja, memang susah nak tidur. Anak-anak muda Hindu pulak mengambil kesempatan memainkan muzik di kereta mereka dengan kuat sekali tanpa sensitip kepada orang yang sudah mau tidur. Ada yang minum arak dan membuangnya dilongkang di kawasan rumah kami. Saya pasti, penduduk Seksyen 23 akan mengalami keadaan yang sama.

mae1000 said...

Kuil asal di seksyen 19 itu adalah kuil haram , sepatutnya tidak ujud disitu. Dan soal memindah juga tidak sepatutnya timbul. Sepatutnya kuil itu dirobohkan terus. Orang Melayu bila jadi pemimpin menjadi bacul.

mae1000 said...

Satu sikap org Hindu ialah mereka tidak suka kuil mereka dibina berdekatan rumah mereka, kerana mereka tahu kedatangan pengunjung ke kuil akan menganggu kehidupan mereka. Gangguan dalam bentuk bau busuk, bunyi bising gendang dan muzik, sikap anak muda hindu yg minum arak semasa perarakan dan memainkan muzik kereta dengan kuat. Ganguan ini berlanjutan hingga tengah malam. Sebab itu org Hindu suka kalau kuil dibina jauh sikit dari kediaman mereka, asalkan tidak terlalu jauh, kalau dekat kawasan Melayu lagi mereka suka.

Sufiman said...

Greetings and salam.

1. As it appears most of the comments are emotional driven derived from a very bitter and frustrated mind. We can now accept the majority of the community are not very tolerant people and perhaps are best left to themselves.

2. Clearly it is not so much about defending Islam but simply the the failure to understand Islam. There are clear provision regarding the freedom to practise religion and the construction of places of worship for those who wish to prefess their faith.

3. If one is willing to condemn then one must also be willing to acknowledge the tolerance provided by non-muslim for the benefit of muslims. Christians, as it is seen are still praying in shop houses whereby the number of mosques built in close proximity of each other could not attract as many as the premise is built for. The calling for prayer often overlaps one another and that leads me to the dilemma of understanding what my non-muslim neighbours had in their minds.

4. The residens and community of that particular zone and section in Shah Alam seeks safety in numbers. Doing that bloody walkabout with a cow head and begging for attention. It may be a better idea to do just that in the compund of Batu Caves. Putting one foot on the animal's head is tantamount to severe moral indecency notwithstanding the fact they actually consume and heartily enjoyed the remain of waht they registered their foot on. Well done for that. I reckon this is what happens what you give evil a human face.

I am a muslim and I always belive my religion is free from colors and above all is full of tolerance, mercy and forgivings. The folks in that part of Shah Alam is living in a Republic not within the scope of the Malaysian mainstream. YB Khalid can choose to entertain them or let them alone. I would suggest the latter.

5. In reference to the temple relocation, I have said in my Bahasa Malaysia comments, the Kuil has been there when no one owned the land. As Selangor is 96% estate land and worked upon by the Indians then for obvious reason one can find so many temples around. It would simply been the other way around should the muslims were the ones working they sweats and blood on the fields. Then perhaps the Hindus will be protesting the relocation of a 100 year old mosques over which in such scenario will be gazetted a National Heritage.

Sincerely, I don't belong to such outcasts and hostile generation. I had eaten food cooked by my friend's Hindu mother and yet in never changed by Belief. In any case if one still insist on splitting hairs then we should not subscribe to the knowledge that we all came from Adam.

6. The discussion in regards to the temple relocation is a basic non-issue matter blown out of proportion in a severe manner. The least we now know what low lives lived amongst us.

Salams

Anonymous said...

inilah khalid yang sebenarnya...aku dari dulu lagi mmg tak undi dia dan pas dan pkr...memamg parti celaka...berselindung disebalik agama untuk memerintah dan menakut-nakutkan umat yang akhirnya umat menjadi lemah utk bersaing dgn bangsa2 lain.
apapun khalid & rodziah kau tunggu lah nasib kau next election.

Anonymous said...

Salam bahagia saudara YB Khalid Samad n kawan2. Pilihanraya lepas kami sekeluarga mengundi PAS atas dasar sudah bosan dgn kerajaan BN(yg retorik n sombong) yg gagal dlm membela n memperjuangkan nasib melayu n islam. Lantas amanah n tanggungjawap itu saya sandarkan harapan pada PAS. Oleh itu "tlg dengar rintihan n pandangan saya ini kerana saya berhak"!. Saya ialah belia anak Selangor. Shah Alam amat significan n penuh sentimental value dlm hidup saya. Mutakhir saya amat kecewa n sedih dgn satu lagi sifat keterbukaan n toleransi yg tak bertempat oleh kalian PR componen. Setelah berkali-kali dipersenda n dicabar oleh "mereka", Mana kalian? Kenapa suara kalian tak selantang waktu berpidato n berceramah? Adakah semua org politik terpaksa akur pada perancangan strategi politik utk jangka masa panjang? Adakah mereka terlalu dominan? Saya yakin n stelah menilai semua fakta n maklumat, penyelesaian pasti ada. Lokasi pilihan sbg alternatif juga ada. Jgn sampai kami rakyat selangor (melayu islam), sudah muak dgn perjuangan kalian. Ingatlah,,, tempoh khidmat penggal ini adalah mandat kpd kalian utk buktikan yg kalian lebih baik (best option for alternative) daripada UMNO. Kami melihat, kami menilai, kami mengundi. Kalau kalian terbukti hebat, InsyaAllah dgn penuh yakin kami akan memberi mandat lebih besar lagi pada PAS! Penilaian peribadi saya hingga kini, amat menyedihkan. Indah khabar dari rupa saja. Prestasi yg hambar. Kami kecewa. Jgn sampai kami asyik menilai semula jasa2 UMNO dulu. (at least mereka berani merobohkan kuil,berjaya lahirkan bandar melayu Shah Alam yg indah permai n tenang, gedung ilmu anak bangsa, Selangor yg dinamik). Bangun PAS! Bangun PAS! Bangun PAS!. Kami tolak MB yg liberal n sekular tak bertempat itu!!!! Jatuhkan Ustaz Nik Aziz yg tak relevan itu, sekat dominasi DSA, bertegaslah dgn DAP. Setakat ini, penilaian saya terhadap perjalanan pmerintahan Selangor adalah DAP terlalu jaguh menonjol n dominan, PKR sbg boneka, n PAS pak turut yg Yes Boss. Jumpa lagi di PRU 2013. Harap ilham utk pangkah PAS masih bersarang dihati saya. Wassalam -engineer cabok, M. Effiandi,Petronas Carigali.

Anonymous said...

khalid & rodziah...kau jaga keling2 kat shah alam tu...bg dia buat kuil besar2 lepas tu kau sedekah lembu jantan suruh keling2 tu bela. lebih afdal lagi letak kat belang rumah kau senang sikit kot2 nak convert nanti...
1.menyesal undi pas
2.aku bersumpah tak akan undi pas & pkr lagi dlm pru akan dtg.

Anonymous said...

Masaalah dgn mereka ini ialah bising,bauan alatan sembahyangyg pengit,minum minuman keras,bergaduh(gangterism) dikuil kuil.Saya tinggal dibatu caves lama,tahu sangat character penganut ni(saya bkn racial),jadi paham lah kalau kuil kuil dibina dsek 23,kesian warga sek 23,sengsara,merana dgn peel penganut ini.Bukan semua mcm tu tapi kebanyakannya.nanti lagi tension keadaan disana.I got a non muslim friend said,i rather have a surau or mosque built in my area,than built a hindu temple.

mae1000 said...

Sufiman said :

"We can now accept the majority of the community are not very tolerant people and perhaps are best left to themselves."

Do you think the minority Hindus are tolerant ? Wait until they wallop you. You will not get an aota of chance.

mae1000 said...

Sufiman said :

"There are clear provision regarding the freedom to practise religion and the construction of places of worship for those who wish to prefess their faith."

Build your temple in a proper place, then you are free to practice your religion there. Dont provoke muslims by building temples in the midst of their community in the name of hinduism.

mae1000 said...

Sufiman said :

"The calling for prayer often overlaps one another and that leads me to the dilemma of understanding what my non-muslim neighbours had in their minds."

You worry more about your non-muslim friends than the nothing-wrong-about-overlapping-adzan. See how munafiq is this attitude.

mae1000 said...

Islam menyuruh kita bersikap keras terhadap orang kafir dan berkasih sayang terhadap sesama muslim. Islam PAS ialah keras terhadap sesama muslim tapi berkasih sayang terhadap kafir.

Anonymous said...

assalamualaikum....kesian..apabila kuil hendak di pindahkan...ramai yang menjadi pejuang ISLAM. Sedikit masa dahulu..apabila surau dirobohkan, rumah-rumah melayu islam dirobohkan, ramai yang hanya melihat dan berdiam diri, jadi apa yang hendak diperjuangkan, Islam atau tempat tinggal atau kepentingan peribadi. Bila ada konsert di Shah Alam... tidak ramai yang menjadi pejuang Islam. Bila mufti selangor dipecat.. tidak ramai yang menjadi pejuang Islam pun..kesian melayu. Zaman Rasullulah dulu pun ada jer rumah- rumah berhala sekali di madinah dan mekah. Tidak pernah pula kite baca sirah Nabi SAW berarak membantah kewujudan rumah-rumah ibadah ini. Pikirkanlah perjuangan kita ini. Islam itu toleran. Islam itu kebahagian. Islam itu sendiri yang akan menjayakan konsep 1 Malaysia. Kalau pemindahan kuil ini pun tidak boleh terima, berkuburlah nampaknya konsep 1 Malaysia.

Mohd Nazmuddin said...

Assalammualaikum, firstly memang saya tak sokong budaya demonstrasi macam ni, tambahan pula dengan cara menghina agama Hindu dengan membawa kepala lembu. Ini bukan cara orang Islam dan Melayu membuat bantahan. Kita boleh berpadu, tak kira rakyat Seksyen 23 Shah Alam khusus, tetapi orang Melayu beragama Islam amnya, boleh bersatu menentang kejahilan ahli parlimen Shah Alam dan PBT yang meneruskan agenda membina kuil di sana.
Perkara ini sebenarnya bukan didalangi mana-mana parti politik lain (kecuali PKR memandangkan mereka yang berkuasa di Selangor) tetapi ada unsur-unsur khianat, tak dinafikan bila dah marah, itulah jadinya. Perkara semudah ini boleh diselesaikan, cuma mereka sengaja menjolok sarang tebuan memandangkan mereka tahu orang Melayu Islam ini tidak bersatu padu. Semua berpecah dan menjadi hamba politik. Kes-kes murtad, pembinaan kandang babi terbesar di Selangor, pembinaan kuil di Seksyen 23, penghinaan terhadap Islam, beer bukan minuman keras adalah serangan secara terang-terangan ke atas orang Melayu yang sedang berpecah-belah.
Sedarlah bangsa Melayu beragama Islam, kita sedang menentang mereka yang bodoh dan tidak berpendirian kecuali bertuhankan wang dan kuasa. Tentang mereka dengan cara bijak, bukan diulangi kejadian lampau. Kalau tidak berjaya, barulah kita buktikan pada mereka, Malaysia ini adalah tanah Melayu, Malaysia ini negara Islam seperti dalam Perlembagaan Malaysia. Kitalah tuan, Islamlah agama sebenar, FISABILILLAH dituntut.

Sayugia said...

Assalamualaikum, saya agak bersetuju dgn Sdr. Nazmuddin, isu kuil seperti ini bukanlah yg pertama di Selangor. Apa kita sudah lupa??. Tak dinafikan kehamonian hubungan kaum adalah aspek penting dlm memastikan kekuatan teras sesebuah negara. Tapi perlaksanaan utk mencapai keharmonian kaum perlulah logik.

Soalnya, adakah ini perlu dicapai dengan membelakangkan sensitiviti kaum majoriti? Terutamanya berkenaan isu keagamaan? Sedar atau tidak, orang melayu kita amat mudah bertoleransi, penuh dengan sikap "tidak apa", itulah hakikat. Tapi sampai bila dan di mana hadnya?. Sedar atau tidak kita juga sudah agak lama dipecah belahkan oleh sesetengah pakatan dan individu berkepentingan dengan isu-isu yang memang sedap didengar utk tujuan politik, untuk mendapatkan sokongan bagi memenangi hati rakyat. Bercakap memang senang. Bila tiba masanya untuk kamu berkuasa, kamu lupa.

Saya tahu, arak sudah berbelas tahun dijual di kedai-kedai serbaneka si kawasan Shah Alam yg majoritinya orang melayu. Dengan adanya kerajaan negeri yg baru, saya pernah berharap yang isu ini akan berubah, sebaliknya isu ini diHALALkan secara mutlak!! ..itu penghinaan yg jelas!..

Sekarang isu kuil hindu di Shah Alam pula, kawasan yang majoritinya melayu. Lainlah kalau Bandar Klang/Pelabuhan Klang. Kenapa bangsa dan bandaraya Shah Alam yg saya sayangi terus menerus dihina?..Sebabnya kita berpecah belah!! sebabnya kita lupa akan ketuanan kita dibumi sendiri. Sebab kita memang tidak mampu berbuat apa-apa untuk menepis penghinaan yang berterusan... sebabnya kita berpecah belah.

Aku jugak yg bodoh kerana mengundi kamu dulu (kerana cuba mengharapkan kelainan)..aku tidak lupa yg kamu hanya ahli politik. Hidup dan mati kamu ditentukan pada setiap 4 tahun..tungguuuuuu....

Sufiman said...

in referece to mae 1000 and those who care to read.

There was no intention to cross swords with anyone but to emphasis the fact that we are what we are today. The nation is a shared nation and the wealth is common. No one race built the country so if we go down it is also a collective contribution. If the hindus want to wallop me then I think some other hindus will help me also. As for my munafiq attitude then I hold no grudge against the accusation. I see my God the way I see it and I do not impose on others to share my views. I will continue to seek justice for my non-moslem brothers and sisters as I adopt a very colorless attitude. If one begins to be selective then one can never lead fairly. Accept the fact that Malaya is built together and those who are citizens have rights to an equal life as you and me.

Sufiman said...

The Principal of living a Malaysian

Racial divide are not created by people like you and me. Politician does that. We live our lives connected to people and that will include those who don't belong to our stock. We may curse one Hindu but thank another for prescribing the medicine that cured our ill mother, son and daughter. Doctors are all the same; color blind when it comes to treating their patients as if they do other wise then the population will far be reduced.

Ketuanan Melayu, the way as I see is but a state of mind. The feel good feeling when a Malay need to cover some form of inferiority. If one is a tuan then the rest should be slaves. If the Malays are tuans then what are the powers and where are the slaves? Malays still stand in queues, fill in forms, be charged with the rape of our children, pay tolls, cukai tanah dan lain-lain.

In reality, Ketuanan Melayu is as abstract as a Shukri Elias art piece therefore the interpretation is best left to how one wants to feel about it. The truth is, it doesn't really exist. Perhaps in the old Malay Sultanate of Malacca but that too was Kesultanan raja-raja Melayu. We have very little to do with that.

In today's Malaysia, Malays must be real to live in a real world. There are no tuans but hard work if one wishes to be tuans in their own right and enterprise. But trouble is we cannot achieve success without connecting with fellow Malaysians of other race(s).

Now, what happens if we go to war? With so many grudges held against one another, how do we fight and fare in the combat zone. Shall we leave Muthu to die because he is a Hindu or shall we provide the cover as his blood is as Malaysian as ours. His family prays at the temple we loathed very much next door anyway. A reference to the list of recepients of the nation's highest bravery awards will reveal a great number of non-moslems died defending Malaysia.

Malaysia still has a bit of a way to go before we can call ourselves as one. Tolerance is an understatement when a particular stock regards themselves superior without an ounce of recognition from the rest. No Malaysian will accept living under the tuan that never exist. I for one never want to behave and believe as a Melayu that I am superior to others. Work hard and let the achievements be on paper.

Dasar Ekonomi Baru has helped a lot of Bumis but in some sense it also contributed to the current state of affair. Discontentment, envy and injustice are felt by those not affected by such policy. It is amazing despite the long implementation the Malays have not progressed evidently substantial. An ideal policy would be of one that benefits eligible Malaysians within a specific economic bracket. This way we can reduce discontentment and contempt amongst the rakyat.

In some of my views, some feedbacks categorically refers me as a Munafiq. I am fine with that for so long as it doesnt affect my sex life. One commented I care more for my infidel neighbours when what I implied is about fair being in a multi-racial society. Arrogance is a fool's play in addition to living in a state of denial. When a particular race continues to live in denial and demands supremacy then it is adviseable to be careful as table may turn when what little one has may be wiped out completely by the will of Allah Subhana Wa'ta'alla.

In reference to the temple relocation and to state a fair deal; if it is true to the core it so disturbs the residents,
then perhaps the temple should be built at a site convenient and acceptable to all.

dingo said...

mae1000 ni cakap apa. Islam suruh keras pada kafir? Tuhan suruh keras pada kafir? Bukan ke Tuhan suruh berbaik-baik dan berlaku adil sesama manusia? kalau suruh tentang kafir jadi janganlah guna barang kafir. computer, baju, teknologi dan semua barang kafir. Mana punya nas ekau pakai ni? Kalau sakit jangan makan ubat kafir sebab kitakan keras dgn depa. Laloq lah eku ni.

Anonymous said...

Salam. Saya adalah penduduk di seksyen 23 shah alam. soalan saya kepada pengomen2 sekalian. sekiranya ditakdirkan Allah, rumah ibadat tersebut didirikan di kawasan rumah tuan puan, adakah tuan puan akan bersetuju dan membisu tanpa protes? Jangan pula jadi paku dulang paku serpih. jangan bila sudah terkena batang hidung baru nak terngadah.

syuhada peace 23 said...

DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Surat ini ditujukan kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Rodziah Ismail, Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23, Hj. Zainuddin & Pengerusi Surau Seksyen 23, Azrul Hakim, Penduduk ISLAM Seksyen 23, Para pemimpin ISLAM dan umat Islam keseluruhannya.

Saya merupakan seorang penduduk di Seksyen 23 dan telah hidup secara aman bersama jiran tetangga yang berbilang bangsa dan berlainan agama. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk untuk kebaikan penghuni tanpa mengira bangsa dan agama. Jiran-jiran saya terdiri dari kaum India. Ada yang beragama Kristian dan Hindu. Manakala kaum Cina pula ada yang beragama Kristian dan Buddha.. Saya terpanggil untuk memberikan sedikit cebisan pandangan saya berikutan kekecohan yang berlaku di kawasan perumahan kami sejak akhir-akhir ini. Semoga usaha saya ini mendapat keredhaan ALLAH S.W.T. INSYAALLAH.

Saya ucapkan tahniah kepada KHALID IBRAHIM kerana masih ingin meneruskan hasrat untuk memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23. Perlu diingat sejarah Khir Toyo dan UMNO/BN, SALAH SATU FAKTOR KEKALAHAN pada 2008 adalah berpunca dari ‘anugerah penyapu’ yang diberikan. TIDAK MUSTAHIL KEJATUHAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR AKAN BERPUNCA DARI PROJEK KANDANG KHINZIR, ISU ARAK DAN PEMBINAAN ATAU PEMINDAHAN KUIL. INSYAALLAH.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada KHALID SAMAD kerana menerangkan sejarah kuil di Seksyen 19 dengan begitu panjang lebar. Cuma tuan TERLUPA menjawab isu yang dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 23 - MENGAPA PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE SEKSYEN 23 YANG MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH YANG BERAGAMA ISLAM? Sedangkan pada bulan Mei 2009, pertanyaan penduduk mengenai isu kuil tersebut ditolak mentah-mentah dan penduduk dikatatakan mempercayai ‘khabar angin’. ADAKAH INI JAWAPAN DAN TINDAK TANDUK SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG DILANTIK? KINI, SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!!!

Sekiranya UMNO/BN GAGAL menangani isu kuil di seksyen 19 yang mana majoriti penduduk adalah beragama ISLAM, tuan sebagai salah seorang pemimpin yang dilantik hendaklah cuba menyelesaikannya permasalahan penduduk tersebut. Sekiranya SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN YANG DAPAT DICAPAI ADALAH SEKADAR MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 YANG JUGA MEMPUNYAI MAJORITI PENDUDUK YANG BERAGAMA ISLAM, itu bukanlah satu penyelesaian yang bijak kerana anda cuma ‘MENCAMPAKKAN’ MASALAH KUIL DI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23!!!

ADAKAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULA INGIN MENCIPTA REKOD UNTUK MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DAN MENGULANGI IGAUAN DAN TRAUMA YANG DIHADAPI OLEH PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 19 KEPADA PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 23 DALAM TEMPOH TIDAK SAMPAI 2 TAHUN SEJAK MEMERINTAH SELANGOR???

ADAKAH INI PERUBAHAN YANG DIINGINKAN OLEH PENDUDUK SHAH ALAM SEWAKTU MENGUNDI PADA 2008???

SURAH AL-MAIDAH : 90
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (BERKORBAN UNTUK) BERHALA, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

syuhada peace 23 said...

Tolong siar ya...jangan tak siar...


Di Malaysia, terdapat kepelbagaian agama, bangsa dan kaum, maka lahirlah pelbagai parti politik seperti UMNO, PAS, PKR, DAP dan lain-lain. Mereka semua ada yang hidup berjiran. Begitu juga di Seksyen 23. TETAPI KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN PARTI POLITIK SEBAGAI ALASAN UNTUK BERMUSUH DAN KAMI DAPAT HIDUP BERJIRAN DENGAN AMAN. KEPADA AHLI-AHLI POLITIK, CUBA CELIKKAN MATA DAN BUKA MINDA MENGENAI ISU YANG SEBENARNYA! KAMI MEMBANTAH PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DI MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH BERAGAMA ISLAM!!!

Kepada RODZIAH ISMAIL pula saya ucapkan jutaan terima kasih kerana ketidakprihatinan puan ke atas permasalahan yang melanda penduduk ISLAM di Seksyen 23. PERTANYAAN PENDUDUK DARI BULAN MEI 2009 MENGENAI ISU KUIL TERSEBUT HANYA DIJAWAB PADA BULAN OGOS 2009. ITUPUN JAWAPAN DIBERIKAN MELALUI MEDIA CETAK. MENGAPA WAKIL RAKYAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23 PERLU ADA PEJABAT DI SEKSYEN 23 SEKIRANYA TIDAK PERNAH BERJUMPA ATAUPUN INGIN BERKHIDMAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23???

Kepada Pengerusi Penduduk, HAJI ZAINUDIN, saya berharap tuan agar dapat memimpin penduduk ISLAM Seksyen 23 bagi membela nasib kami dan anak-anak kami demi menegakkan agama ISLAM. INSYAALLAH.

SURAH AT-TAUBAH : 123
“Hai orang-orang yang beriman, perangilah orang-orang kafir yang di sekitar kamu itu, dan hendaklah mereka menemui kekerasan daripadamu, dan ketahuilah, BAHAWASANYA ALLAH BESERTA ORANG-ORANG YANG BERTAQWA.”

Kepada Pengerusi Surau, AZRUL HAKIM, saya utarakan pertanyaan-pertanyaan tersebut. Adakah wajar seseorang mengherdik dan memaki seseorang yang lebih tua dari dirinya yang sebaya dengan ayahnya sendiri? Dalam ceramah agama pula adakah wajar diceritakan perihal seorang pendakwah bebas yang ‘berkawan rapat’ dengan seorang artis wanita sebelum isteri pendakwah bebas tersebut tampil ke media massa untuk menerangkan keadaan sebenar rumahtangga mereka? Adakah wajar juga sewaktu ceramah agama, dijadikan medan untuk menjelaskan mengenai lokasi kuil sedangkan orang yang menjelaskan perkara tersebut bukanlah ahli yang layak ataupun wakil rakyat yang dilantik untuk menerangkannya kepada penduduk? Adakah wajar juga sesi ceramah agama dijadikan medan untuk memburuk-burukkan orang-orang lain yang seagama ISLAM hanya kerana berlainan pendapat atau berlainan parti politik? WALLAHU’ALAM.

AKHIR SEKALI, saya memohon maaf di atas kata-kata yang menyinggung perasaan tuan puan tetapi saya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ISLAM untuk mengingatkan di antara satu sama lain. SEGALA YANG BAIK DATANGLAH DARI ALLAH S.W.T DAN YANG BURUK DATANGNYA DARI SAYA SENDIRI.

SURAH AL-FURQAN : 17
”Dan (ingatlah) suatu hari (ketika) ALLAH menghimpunkan mereka beserta apa yang mereka sembah selain ALLAH , lalu ALLAH berkata (kepada yang disembah); ‘ Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hambaKU itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”

AL-FATIHAH : 5-7
“Hanya kepada engkaulah kami menyembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan”. TUNJUKILAH KAMI JALAN YANG LURUS, (iaitu) jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai (Yahudi), dan bukan (pula jalan ) mereka yang sesat (Nasrani)”.

SURAH AL-AN’AM : 162
“SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH, TUHAN SEMESTA ALAM.”

AMIN YA RABBAL ALAMIN.

Anonymous said...

inilah yg terjadi bila pas yg mewakili islam mula bercampur dgn setan dap&pkr..akhirnya melayu kutuk melayu..yg menang sape??insaf lah..kembali ke jalan ALLAH..india tu x sibuk pun bising(spatutnya diaorg x bole bising pun-pikir sendiri la),tp kita melayu sibuk backing..nyata lah bahawa habuan dunia lebih menarik dari habuan akhirat..persoalan di sini di mana peranan anda sebagai wakil parti yg konon memperjuangkan islam..apa wajarnya anda sokong penubuhan kuil di situ,di kawasan majoriti islam..jgn cari salah org lain..saya berharap pas dapat kluar dari pakatan rakyat(kononnya),demi untuk kepentingan islam..kerna segala yg berlaku akan lebih memburukkan imej islam yg amat suci..fikirkan amanah yg dipikul,fikirkan balasan di akhirat..anda sememangnya x layak mewakili kami umat islam yg memperjuangkan islam..jelasnya anda terlalu takut pd dap&pkr..

Anonymous said...

Apa ni.. solah-olah kerajaan PR menggalakkan kuil kuil haram di bina di tanah haram.. lepas tu bila nak robohkan sebab buat kat tanah haram..dah tak boleh.. habis..terpaksala dipindah.. dah terpaksa bagi tanah. Suka hati nenek dia je ya. Kalau macam tu biar satu malaysia ni dibuat kuil dan tokong haram. Mana ada masjid buat atas tanah haram. Yang sedih lagi, kata perjuangkan negara Islam. Kepala lah! Islam ikut sedap periuk nasi pemimpin je la kalau nak harapkan pas. Cakap degar degar.. bila orang piih, dah jadi pemerintah, buat lain.

Anonymous said...

CUBA BAGITAU SIKIT PERJANIAN SETAN APE YANG PAS TELAH BUAT DENGAN PKR DAN DAP SAMPAIKAN IDEOLOGI PERJUANGAN PAS SUDAH KENA DIKORBANKAN. Dengan kair nak kerjasama. Dengan orang Melayu sendiri tak nak kerjasama. AH, enci aku dengan orang pas ni. Buat masjid pas. Cakap ada masjid umno tak patut pergi. Tak pernah pun aku dengar masjid kutuk pas dan sokong umno dalam takzirah. Tapi aku banyak kali dengar orang masjid kutuk UMNO. Sikit sikit kutuk UMNO. Terus orang tak nak gi masjid. SIkit sikit takzirah politik. Majid tempat beribadat pun dah jadi tempat politik. Bosan aku! Mana taknya budak muda dah jauhkan diri dari Islam. Tengok cara orang PAS konon nak berdakwah, tapi lebih kepada perjuangan politik peribadi bertopengkan Islam.

SAUK304 said...

Assalamualaikum YB ..

Hangat jugak komen-komen daripada blog ini. Apa jua keputusan kerajaan PR buat diselangor saya akan menyokong ...

rasanya isu ini mesti ada batu api yang memainkan peranan bagi menaikkan kemarahan penduduk ss23.berdasarkan apa yang saya baca, kuil itu terletak dikawasan kilang,,, bagaimana pula ada sesetengah orang dalam blog nie cakap, kuil itu terletak depan rumah ... musykil,

walau apapun YB, perjuangan harus diteruskan ...

Anonymous said...

Bagus laa... Buat la banyak banyak KUIL... YB jangan lupa ya... ada banyak lagi seksyen dekat shah alam nie... boleh la setiap seksyen ada KUIL baru... perghhh... hebak mu PAS...

Anonymous said...

Saya memang tidak setuju sekali bila melihat orang islam buat demonstrasi menghina agama lain..kalau semua orang tak setuju kuil hindu dibina dekat mana diorang nak sembahyang!!Ini adalah kerana dalam semua projek pembangunan PKNS, adalah disyaratkan bahawa lebih 60% pembelinya haruslah orang Melayu . Maka secara pratiknya tidak akan wujud kawasan majority bukan Melayu di kawasan Tengah Shah Alam, iaitu Seksyen 1-24. Adakah ini bermaksud kaum lain akan dianiyayai dan ditindas hak mereka untuk beribadat ?

Dan satu lagi saya memang tak setuju bila tengok pas jadi satu geng dengan dap! ini kerana sudah terang lagi bersuluh dap terang-terangan menolak hukum hudud untuk dilaksanakan!!! Kalau pas lihat betul2 mereka boleh lihat dap hanya mahu mengambil kesempatan dari mereka sahaja!! Jika pas masih tidak sedar lagi, percayalah bahawa orang yang akan menang nanti hanyalah dap dan cita2 pas untuk melaksanakan hukum hudud hanya akan jadi angan2 kosong!!!

Songkok tinggi said...

Gua penduduk sec 23. Gua rasa x da masalah bina kuil sebab dalam ugama gua (Islam) penganut lain boleh anuti mereka. Bukan soal majoriti atau titi ke..di Vatican city Islamnya 2% tapi ada masjid besar. So Melayu dah biul janganlah tunjuk biul depan penganut lain.

Keletakan kuil pun jauh dari rumah. Tak da bau colok. Tak lalu perumahan kami. So okay lah. Nak kata Hindu tak betul pun susah gak seteruk-teruk depa tak da lah sampai merogol anak, cucu adik ke kan.So paham-paham sudah lah. Budak Melayu pulak pandai menyanyi. Bila ada tangkachi lalu dia siul kuat-kuat..

Songkok tinggi said...

Kepada Syuhada peace 23..

Nape cik emosional sangat? Jadi cik ni anti bukan Islam lah ya? Tuhan Maha Mengetahui. Kalau Allah naksume jadiIslam Allah dh buat awal-awal. Allah wujudkan berlainan agama dan bangsa sebab itu kita berbaik-baik sebab semua nya dari Allah. Kalau Tuhan tak bagi nyawa so tak ada lah bangsa-bangsa tu. Jadi hormatlah.

Cik kena terima hakikat tanah kita ni bukan Melayu saja. Banyak bangsa tapi yang mundur dan yang maju ke belakang ialah umat Melayu. Cik kan pernah jumpa doktor India dan Cina? So buat apa diskriminasi. Tengoklah orang bukan kerana bangsa dan agama. tengok atas dasar manusia. Banyak Islam dalam perlakuan orang bukan Islam. Kalau Melayu bukan tentu Islam. Islam tak rogol anak, cucu dan sebagainya. So bukak lah minda sikit.

Teknologi dan kemajuan yang kita guna semua milik usaha orang bukan Islam tapi akal mereka bukan Tuhan yang beri? Kalau nak harap Melayu sekadar menang menyanyi boleh lah.

Saya ikhlas nasihat cik supaya buka minda dan terima hakikat kita tak boleh hidup atas dasar Melayu sahaja. Kita kena bangunkan Malaysia. Kikiskan perasaan perkauman dan mulakan hidup baru.

Dalam Islam ada banyak guru tapi apa ilmu dia bawa wallahu a'alam. Carilah yang baik sebaik-baiknya yang menekankan rukun Islam dan Iman. Islam di Malaysia ni ada byk kelemahan tapi tak semestinya umat ikut lemah. Kita pun susah nak wujud negara Islam sebab kefahaman belum tersebar luas. Kalau boleh memang cantik. Islam itu perfect dan adil.

Ketayap tumpul said...

Assalamualaikum..

Setinggi-tinggi tahniah kepada ketumbukan bala balachi Melayu yang keras berucap hingga nak putus urat leher semasa pertemuan dengan pimpinan negeri kelmarian. Sekurang-kurangnya lepas lah sikit frust dalam badan yang panas meluap dari punca yang tidak diketahui.

Dari kacamata orang sihat perlakuan yang maha hebat tanpa provokasi menunjukkan semangat juang anak melayu amat tinggi walau apa yang dijuangkan hanyalah angin hembusan dari perut yang kontang dan pedih dek jus gastrik ramadhan. dari apa yang dilihat mamat tu seorang kaki karaoke kerana enggan melepaskan microphone manakala seorang lagi ala-ala badang kerana kuat angkat kerusi. Mungkin tindakan beliau disebabkan kelebihan energy yang perlu disalurkan melalui cara yang tidak dibuat orang.

Jadi sah lah kelompok geng kepala lembu tak boleh di bawak berunding. Kalau nak pinang anak mereka baik-baik sikit kalau silap mereka merusuh. Syabas geng kepala lembu. Kepada yang angkat kerusi teruskan kerja itu kerana iaanya adalah satu perlakuan yang mulia. Angkat kerusi banyak-banyak pas tu pergi karaoke.

Inilah dia sajenis perlakuan manusia yang hidup tertekan jiwa mereka. Teruskan perjuangan dan jangan berhenti angkat kerusi...

Anonymous said...

salam,
aku tak faham le apa punya bengap pemimpin selangor ni. korang nak bagi pergaduhan kaum ke kat malaysia ni, tapi lambat dgn cepat je...bila tak tau. orang melayu klu pasal isu agama ni sensitif, satu malaya boleh pegi shah alam, amuk bawa parang panjang. aku bukan racist tapi beringat sebelum kena, kalau dah jadi melayu pantang undur...

Anonymous said...

Saya membaca dengan rasa takjub komen2 ORANG LUAR yang bukan penduduk seksyen 23....kami dikatakan racist...tidak sensitif pada kaum lain....cuba baca dan fahami maksud apa yang kami perjuangkan...di mana hak kami sebagai penduduk di seksyen 23? di mana hak kami sebagai penganut agama Islam? tiada perbincangan dibuat sebelum keputusan (bukan cadangan ya)utk mengalihkan kuil dari Seksyen 19 ke sini?Perbincangan hanya dibuat setelah didesak oleh penduduk & setelah mendapat titah Tuanku.

Adakah penduduk Seksyen 23 dijadikan kambing hitam utk memuaskan hati pengundi India dan tokey kuil? Adakah nanti nasib penduduk di Seksyen 23 TIDAK SEPERTI PENDUDUK DI SEKSYEN 19?

Sila baca sejarah Tanah Melayu & Perlembagaan Persekutuan....jgn main baca tanpa memahami maksud yang tersurat lagi tersirat....

Kalau bersetuju dengan tindak tanduk kerajaan sekarang, sila beri cadangan supaya kuil itu dipindahkan ke kawasan perumahan tuan puan. BARU NAMANYA ADIL! MARI KITA LIHAT SAMADA TUAN PUAN AKAN BERKOKOK ATAU TIDAK!!!

ehsan23

Anonymous said...

Kepada songkok tinggi,

Akak nak tanya, kalau adik penduduk seksyen 23, tinggal di fasa 1 atau fasa 2...kalau di fasa 2 memanglah tak terasa...cuba tanya yang tinggal di jalan bonus atau di jalan tarif...kalau baru beli rumah di fasa 3 lagilah tak nampak apa kan....

pernah tengok ke majlis keramaian orang india yg beragama hindu...contoh terdekat di seksyen 25...jenguk2lah ke sana nanti ya dik...byk informasi boleh dapat...kawan akak dah terseksa duduk di seksyen 25...nak pindah loan rumah masih belum habis berbayar...terpaksalah hadap... ataupun cubalah juga jengok ke taman bolton di gombak atau kwsn perumahan yg berdekatan dengan batu caves....lagi meriah dik...beso sungguh golden statue di sana tu...boleh gi ambik gambar lagi buat kenang-kenangan...

cakap siang pandang2 cakap malam dengar2 dik....

kalau nak samakan vatican city ataupun mana2 negeri yg BUKAN NEGERA ISLAM...Malaysia ni negara Islam...kajilah dulu persamaan atau perbezaan antara negeri2 tersebut dengan Malaysia ya...jangan pandai sebut je...tak pass periksa nanti...

hajah

Wallahu'alam.

Anonymous said...

Encik sauk304...mai lah turun ke seksyen 23 tengok sendiri di mana tapak kuil dan di mana tapak permainan kanak2...setakat tengok peta apa cerita?

ehsan23

Anonymous said...

pkns & mbsa tu kan agensi kerajaan...kenalah patuh arahan xavier,khalid samad & rodziah...yg kesiannya mb khalid ibrahim pulak yang kena tanggung semua ni sebab dek perangai hampeh adun2 yg dilantik...tak nampak gambar xavier pun...takut ka macha??? apa citer hasan ali lepas menghadap Sultan? Sonyap yo...

roy

Anonymous said...

;-)...thank you tall songkok for the compliments...what makes u think I'm a girl...syuhada refers to para syuhada'...we longed for the peace that we've lived for the past years in section 23 before the intrusion of these hungry for power-politicians who totally ignored us of our rights...our privacy...our property...May Allah shower upon you His Mercy & Guidance. Amin.

syuhada peace 23

Anonymous said...

Salam semua yg beragama islam, saya bakal akan berpindah ke perumahan baru di seksyen 23, pendapat saya kepada YB, mohon la dengar rintihan rakyat di Seksyen 23, perkara ini masih boleh dibuat perbincangan dengan mereka, apalah salahnya kalau diletakkan kuil tu di kawasan berdekatan dengan kaum beragama hindu bukan di kawasan kependudukan melayu islam-pandangan peribadi.

Anonymous said...

KEPADA YG BERAGAMA ISLAM YANG RAJIN MEMBERI KOMEN & KPD KHALID SAMAD YG SUKA MENEGAKKAN BENANG YG BASAH, SAYA ADA SATU SOALAN:-

1)SETUJU ATAU TIDAK, KUIL DIDIRIKAN DI KAWASAN RUMAH TUAN PUAN?

JIKA SETUJU, SILA BERIKAN NAMA KAWASAN TUAN PUAN KPD KHALID IBRAHIM, XAVIER & KHALID SAMAD DENGAN KADAR SEGERA SUPAYA KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWSN PERUMAHAN TUAN PUAN

OLEH ITU, KAMI PENDUDUK DI SEKSYEN 23 TIDAK PERLU GUSAR MEMIKIRKAN BAHANA YG BAKAL MENIMPA KAMI SEBAGAIMANA YANG TELAH DILALUI OLEH PENDUDUK SEKSYEN 19.

JIKA TIDAK, JANGAN LAH BANYAK SONGEH NAK KELUARKAN AYAT QURAN KE HADIS KE TEACHINGS OF BUDDISM KE HINDUISM KE ATHEISM KE MALAYSIANISM KE EQUAL RIGHTS KE PENGALAMAN DI LUAR NEGARA KE...POLITICAL VIEWS KE RELIGIOUS VIEWS KE....WHATEVER NONSENSE YG KORANG NAK TULIS...ALL THOSE ARE IRRELEVANT TO THE ISSUE AT HAND!!!! CUMA SEKADAR NASI TAMBAH SAHAJA!

PUNYALAH MENCECEH BERPANJANG2 LEBAR, WAIMA SORANG ISLAM PUN TAK SANGGUP MEMBERIKAN PERSETUJUAN AGAR KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KAWASAN PERUMAHAN MEREKA!!!

PIIIIIRRRRAAHHHHHHHH
BANYAK LU ORANG PUNYA CAKAP!!!!

PERSOALAN POKOK: ORANG ISLAM YG BERSETUJU KUIL DR SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KAWASAN PERUMAHAN MEREKA SILA BERIKAN NAMA KWS PERUMAHAN ANDA SUPAYA KAMI PENDUDUK SEKSYEN 23 BOLEH HIDUP DENGAN AMAN SEMULA!!!

KHALID SAMAD, TAKE NOTE!!! SENANG SIKIT KERJA TUAN!

ATAUPUN KHALID SAMAD SENDIRI BOLEH MENCADANGKAN TANAH LAPANG DI KAWASAN PERUMAHAN DIA? LAGI SENANG TAK PAYAH NAK BUAT PUBLIC HEARING KE DIALOG KE SBB DIA YB UTK PARLIMEN SHAH ALAM TU!!! KUASA DI TANGAN DIA. APA KISAH PUNYA.

AMACAM, SETUJU TUAN PUAN SEKALIAN!

SEKALI LAGI, ULANG SUARA : ORANG ISLAM YANG BERSETUJU KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWSN PERUMAHAN MEREKA, SILA BERIKAN NAMA KWSN PERUMAHAN ANDA KPD KHALID IBRAHIM, KHALID SAMAD & XAVIER BAGI TUJUAN PERPINDAHAN.

SIAPA YANG SANGGUP TERIMA CABARAN SAYA NI???? TERIMA KASEYYYYYYY

Anonymous said...

Tukar saja kuil seksyen 23 tu ke seksyen baru,
contoh: Kuil seksyen 30 ker (Buat sempadan baru ler)...abih crita..takdelah orang s23 nak bantah.
Ini tidak asyik nak bantah jer..tahu
tak lokasi baru tu kat mana? kawasan
kilang beb..200 meter jarak minimum..
takde bau punya...
1 Malaysia konon..

Tak gitu

cintazuraidah said...

semua masalah ni disebabkan oleh pemerintahan BN yg lembab...PR pulak yg kene selesai...

bg saya kerajaan PR sebuah kerajaan yg terbuka boleh berbincang...

Taniah kerajaan selangor

Anak Selangor said...

Kepada Ketayap Tumpul,

Setumpul ketayap tuan.. sebegitu tumpul pemikiran tuan. Biarlah mereka bertegang urat leher mempertahankan hak mereka. Mereka telah diabaikan oleh YB mereka sejak mereka mula memberikan memorandum bantahan pada Mei 2009.

Mereka punya inisiatif untuk mempertahankan hak mereka. Bukan hanya sekadar menjadi pak turut... Secara perbadi saya kagum dengan keberanian mereka.

Tuan Ketayap Tumpul tinggal di hutan mana? Jangan pakai ketayap tapi fikiran dangkal.

Saya bekerja di Seksyen 23 dan tinggal di Seksyen 24... Kini seksyen 23 membangun dengan pelbagai kemudahan. Dulunya sekadar loji kumbahan. Jangan kata nak pindah kuil kat situ, nak singgah pun tak nak sebab 'harum' sangat.

Penduduk 23 telah mula membantah dan kemuka memorandum2 bantahan sejak Mei 2009... Apa yang ada? Langsung tidak diperdulikan. Boleh YB kata jangan dengar khabar angin pasal kuil? Lepas tu YB lain kata tetap nak pindahkan kuil ke seksyen 23?

Sekarang dah jadi isu antarabangsa, Sultan dah tegur kerajaan negeri dan keadaan dah hampir tak terkawal, baru nak buat dialog? BARU NAK BUAT? Mana tidak mereka marah...

Jadi, Ketayap Tumpul kalau sekadar tengok seksyen 23 melalui GoogleMap tak payah buang masa komen... Hanya menambahkan ketumpulan hotak tuan.

- Anak Selangor
PMMSB

Anonymous said...

FAKTA TAPAK LOKASI KUIL DI SEKSYEN 23:
1. BERDEPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2 YANG TELAH DIBINA SEJAK 2005 DAN TELAH DIGUNAKAN OLEH KANAK2 UTK BERMAIN. ADA BASEBALL COURT, BUAIAN, GELONGSOR KANAK2, COURT UTK SEPAK TAKRAW DAN TEMPAT DUDUK SERTA WAKAF. TAMAN PERMAINAN KANAK2 INI CUMA DI SEBERANG JALAN DARI TAPAK LOKASI KUIL.

2. BERDEKATAN DENGAN DEWAN SERBAGUNA.

3. BERDEKATAN DENGAN RUMAH2 DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF.

4. TERDAPAT SATU TADIKA ISLAM DI JALAN BONUS DAN SATU TASKA PROTON DI JALAN TARIF.

PERJALANAN KE LOKASI KUIL DARI SIMPANG MASUK KE SEKSYEN 23:-
1. SESEORANG PERLU MELALUI JALAN BONUS DAN TADIKA ISLAM TERSEBUT TERLETAK DI PENGHUJUNG JALAN BONUS.

2. KEMUDIAN BELOK KIRI, SESEORANG AKAN MELALUI TASKA PROTON, DEWAN SERBAGUNA, TAPAK PERMAINAN KANAK2 SEBELUM SAMPAI KE LOKASI KUIL.
SILA DATANG SENDIRI DAN TENGOK DI MANA SEBENARNYA TAPAK LOKASI KUIL TU.

ehsan

Anonymous said...

1. AGAMA HINDU MENGAMALKAN AMALAN PEMUJAAN.
TUAN PUAN SANGGUP KE TENGOK ANAK2 ORANG MELAYU ISLAM DISAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA SETELAH BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN KANAK2 TERSEBUT YANG BERDEPAN DENGAN KUIL TERSEBUT???!!! ITU BELUM TERMASUK BAYI2 ORANG MELAYU ISLAM YANG DIJAGA DI TADIKA ISLAM DAN DI TASKA PROTON. ITU JUGA BELUM TERMASUK ANAK2 JIRAN KAMI YANG TINGGAL DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF!!!
LIHAT SAJA SEKOLAH AGAMA YANG BERSEBELAHAN DENGAN KUIL DI KLANG, RAMAI PELAJAR KENA HISTERIA. ITU SEKOLAH. HABIS SEKOLAH, BOLEH BALIK RUMAH.
KALAU KENA SAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA DI DALAM KWS PERUMAHAN YANG DIDIAMI SENDIRI, BUDAK2 NI NAK PERGI KE MANA? BALIK KE RUMAH RODZIAH ATAU KHALID SAMAD???

2. SEJARAH PEMBINAAN KUIL, ‘DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG. BILA DAH LEBIH BESAR DARI RUMAH TERES, TAK PAYAH NAK BANYAK CAKAP. MENYESAL PUN DAH TAK GUNA!!!

3. AKAN BERLAKU MASALAH ‘PARKING’ TERUTAMA PADA WAKTU KERAMAIAN DAN PERAYAAN. BILA TIADA PARKING KOSONG, KAU FIKIR DIORANG NAK PARKING KAT MANA SEPANJANG2 JALAN DARI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF TU? DEPAN RUMAH ENGKAU? DEPAN RUMAH RODZIAH? DEPAN RUMAH KHALID SAMAD? SAMBUTAN PERAYAAN YANG DIADAKAN PULA BERMULA DARI LEWAT PETANG HINGGA LEWAT TENGAH MALAM!!! CONTOH TERDEKAT PERGI TENGOK SENDIRI DI SEKSYEN 19 & SEKSYEN 25. NAK JAUH SIKIT, PERGI KE TAMAN GREENWOOD ATAU TAMAN BOLTON DI BATU CAVES SAMPAI BOLEH NAMPAK GOLDEN STATUE TU DARI JAUH, BELUM PERGI DEKAT LAGI.

4. KAMI SUDAH LAMA BERSABAR DENGAN PERANGAI INDIA MABUK DARI SEKSYEN 25 YG DTG MEMBELI MINUMAN KERAS DI 99 SPEEDMART DI SEKSYEN 23. MINUM DAN MABUK SATU HAL. SATU HAL LAGI, BOTOL2 ARAK TU DICAMPAKKAN DAN DIBIARKAN BERSEPAH2 DI TENGAH JALANRAYA. SURAT2 BANTAHAN DAH BANYAK DIHANTAR TAPI HABUK TAK DILAYAN OLEH PARA PEMIMPIN ISLAM!!!SEKARANG NI PUN INDIA2 MABUK TU MELEPAK2 DAN BARING2 DI WAKAF DI TAMAN PERMAINAN. ADA KE BUDAK YANG NAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN TU KALAU ADA INDIA2 MABUK DI SITU???
KALAU KUIL TU DIBINA DI SEKSYEN 23 YANG BEREPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2, KAU FIKIR APA AKAN JADI???

AKHIR SEKALI, KEPADA YG SUKA MENGHENTAM PENDUDUK SEKSYEN 23, SILALAHOFFER KAT KHALID SAMAD, RODZIAH & TOKEY KUIL SUPAYA KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWS PERUMAHAN RUMAH TUAN PUAN SUPAYA KAMI DAPAT HIDUP DENGAN AMAN DAMAI. TERIMA KASIH.

ehsan

Anonymous said...

DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG

ehsan, sorry have to say this bro but you are such a racist bigot!! Believe me, its for your own good that you admit this fact yourself. You can defend it anyway you want, but that is the fact that you have to live with. Really sorry for you mate...

Anonymous said...

ehsan.. for ur info.. those suffering from hysteria are UR ppl only.. and these usually happens in hostels! wat is hysteria??? Hysteria is a psychological state, wherein the mind of a person gets affected by unmanageable fear or emotional excesses. Though it occurs in both the sexes, the incidence is more apparent in young women between fourteen and twenty five years of age. People struck by hysteria have less or no control over one's acts and emotions and undergo sudden seizures of unconsciousness, with emotional outbursts every now and then. Such a behavior results in repressed conflicts within the person's inner self.
ermmm I dont think u understand english well.. get someone to translate if u cant understand.. it has nothing to do with hinduism.. its ppl like u who cant take stress goes into hysteria!!! So stop asscoating religion with tat.. i dont think any religion causes u to be sick!!! And talking about perverts n child kindappers.. u know which community has the highest percentage!!!! Just bcos ur against the temple being built there.. u dont have to come up with real dumb lame excuses!!! Well ur not only racist but dumb.. ur really need some EHSAN!!!

Anonymous said...

ISLAM IS MY LIFE. ISLAM IS MY RELIGION.

-ehsan

Anonymous said...

Hi. I’m Isaac. My friends kept asking me about the site for the temple in my housing area (Section 23) & I’ve told them. They came. They saw. They make their own assessment. Now, I’d like to make an open invitation to all Malaysians regardless of religion, political party or race to come here and have a look at the location that was earlier approved by the Exco’s. The direction is very simple. Upon entering Section 23, you will see the electrical shop, Seng Heng on your right; you turn left into Jalan Bonus. At the end of Jalan Bonus, there’s a t-junction & you make another left turn. You won’t miss it. The trees of the said location were recently cut down by pkns after the ‘fiasco’ at mbsa. Maybe then, others will understand why the Malays and Hindus of Section 23 acted the way they did.
Lastly, I’d like to wish all my Muslim friends a merry raya & have a wonderful holiday ahead. May we continue to live in peace & harmony. Amen.

Anonymous said...

hi im raymee,kami tidak bangkang pembinan kuil hindu dikawasan rumah kamin (seksyen 23) tetapi kenapa tidak dibuat di tepi sungai di kawasan hutan 2? sedangkan di situ juga masih byk kws kosong? memang kilang2 dia area kami juga mengeluarkan bunyi2 yg bising tetapi bunyi yg di keluar kan itu tidak mengganggu kami tetapi jika kuil itu di bina di area rumah kami tentu nya kami akan sering diganggu dengan bunyi2 loceng apabila mereka sembahyang dimana seperti waktu2 magrib dan mlm..sedang kan masa2 itu juga kami umat islam hendak beribadat dan juga yg mana memepunyaai anak kecil hendak tidur..saya harap pihak kerajaan mengambil kira pada semua perkara2 ini..jangan nak asik laung satu malaysia jer..rakyat di ketepikan kehendak sendiri didahulukan..