Skip to main content

Proton Comes Under Fire on Twitter

KUALA LUMPUR - A government backbencher has defended the high price tags on imported cars and the government's policy of protecting Proton, only to attract a litany of grouses against the national car brand.

Responding to Shah Alam MP Khalid Samad's earlier statement that foreign car prices were high because of protective policies by the government, UMNO's Kota Belud MP Abdul Rahman Dahlan said Proton cars' high local contents was the reason behind their lower taxes.

"In its infancy, Proton did get help from govt. But now it is standing on its own. Government loans have been settled. No more protectionist policy. Proton is cheap because it was imposed lower taxes because it contains high local contents, and not because the government wants to protect,” said Abdul Rahman.

Abdul Rahman also suggested that the government might be looking for higher income by imposing high taxes on import cars.

“Imported cars are expensive because of high taxes. Maybe the government wants more income,” he added in remarks on micro blogging site Twitter.

The comments attracted a number of tweets, with many branding the MP’s remarks as "idiotic" and "warped".

“Pricing not expensive because need to support Proton? You must be thinking that most Malaysians are idiots... like you,” said one user.

More from HarakahDaily
-Pejabat YB Khalid Samad-
-{Follow YB Khalid Samad on Twitter}-

Comments

Anonymous said…
tell the rahman fella that it may seem fashonable to tweet but he best not be a twit...incompetent bird brained bn politician
Anonymous said…
YB,
Apa jadi isu air? Ada lagi ke nak buat demo?

Aku sebagai pengguna air di Shah Alam ini, sebenarnya aku tak nampak pun masalah melanda Syabas kecuali puak-puak kau je yg nak menyusahkan rakyat.

Kalau kau tak nak bagi air free pun aku ok je tapi kau kena ingat Syabas tu dah lama buat kerja-kerja air ni.

Apa resume kau power sangat ke sampai boleh ambik alih Syabas?

Aku highlight sekali lagi:

Sejak Syabas mengambil alih peranan JBA Selangor, aku sebagai rakyat di Shah Alam tak ada masalah dgn perkhidmatan yg di sediakan. Oleh itu aku bangkang kau nak ambil alih Syabas kecuali kau bagi jaminan kepada rakyat bahawa perkhidmatan air tidak akan terjejas & tiada kenaikan air sehingga hari kiamat!

Jelas Khalid Samad? & jugak Khalid Ibrahim gggaaaaggaaappp..

Satu lagi, aku menyampah bila tengok kau dlm parlimen. Habis parlimen jadi sarkis sebab perangai kau tu.
Anonymous said…
Saya follow UMNO/APCO drp 'pendedahan' drp DSAI.

Saya jugak pergi mendengar ceramah PAS & PKR berkenaan isu APCO.

Daripada situ saya ada membuat penyelidikkan mengenai APCO & apa yg saya tengok drp website, tiada kaitan APCO dgn ISRAEL.

Jadi di sini saya sebagai rakyat agak keliru kenapa mengaitkan 1Malaysia dgn Israel? Sedangkan tiada persamaan langsung.

Kalau ada sekalipun, adakah Israel kah kita menyatukan kaum di Malaysia? Adakah Israel nya kita menyatukan umat Melayu khususnya?

PR menggelarkan Parlimen sebagai kangaroo. Tetapi hakikatnya andalah yg kangaroo.

Saya tak nak ulas mengenai Pandika Amin. Dia telah menjalankan tugas sebagai yang dipertua secara professional.
Anonymous said…
Anon 11.18am,
agaknya kau ni duit banyak..tu pasal tak kisah pasal air free ke tak.. sekurang-kurangnya kerajaan selangor ada jugak buat tindakan drpd senyap takde apa.. ni la dia kalau hari2 ngadap media utama..akal tak terbuka.. PR baru 3 tahun..bukan semua benda boleh capai dalam masa singkat.. yang dok perintah lebih 50 tahun tu pun ada yang tercicir.. apa ke bengap daa...

Anon 8.47pm, cuba kau check sape yang ada dalam APCO tu sendiri..antara ahli lembaga penasihat tu bekas duta israel.. ada 2 org lagi.. jgn la kata apco takde kaitan dgn Israel.. kalau tak setuju pasal 1malaysia = 1israel tu aku ok lagi.. kata buat research... lagi satu, buat apa nak upah APCO semata nak naikkan imej malaysia..dah takde syarikat tempatan ke? - neo
Anonymous said…
israel for all dengan pas for all tu..kan sama bunyinya.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.