Skip to main content

Proton Comes Under Fire on Twitter

KUALA LUMPUR - A government backbencher has defended the high price tags on imported cars and the government's policy of protecting Proton, only to attract a litany of grouses against the national car brand.

Responding to Shah Alam MP Khalid Samad's earlier statement that foreign car prices were high because of protective policies by the government, UMNO's Kota Belud MP Abdul Rahman Dahlan said Proton cars' high local contents was the reason behind their lower taxes.

"In its infancy, Proton did get help from govt. But now it is standing on its own. Government loans have been settled. No more protectionist policy. Proton is cheap because it was imposed lower taxes because it contains high local contents, and not because the government wants to protect,” said Abdul Rahman.

Abdul Rahman also suggested that the government might be looking for higher income by imposing high taxes on import cars.

“Imported cars are expensive because of high taxes. Maybe the government wants more income,” he added in remarks on micro blogging site Twitter.

The comments attracted a number of tweets, with many branding the MP’s remarks as "idiotic" and "warped".

“Pricing not expensive because need to support Proton? You must be thinking that most Malaysians are idiots... like you,” said one user.

More from HarakahDaily
-Pejabat YB Khalid Samad-
-{Follow YB Khalid Samad on Twitter}-

Comments

Anonymous said…
tell the rahman fella that it may seem fashonable to tweet but he best not be a twit...incompetent bird brained bn politician
Anonymous said…
YB,
Apa jadi isu air? Ada lagi ke nak buat demo?

Aku sebagai pengguna air di Shah Alam ini, sebenarnya aku tak nampak pun masalah melanda Syabas kecuali puak-puak kau je yg nak menyusahkan rakyat.

Kalau kau tak nak bagi air free pun aku ok je tapi kau kena ingat Syabas tu dah lama buat kerja-kerja air ni.

Apa resume kau power sangat ke sampai boleh ambik alih Syabas?

Aku highlight sekali lagi:

Sejak Syabas mengambil alih peranan JBA Selangor, aku sebagai rakyat di Shah Alam tak ada masalah dgn perkhidmatan yg di sediakan. Oleh itu aku bangkang kau nak ambil alih Syabas kecuali kau bagi jaminan kepada rakyat bahawa perkhidmatan air tidak akan terjejas & tiada kenaikan air sehingga hari kiamat!

Jelas Khalid Samad? & jugak Khalid Ibrahim gggaaaaggaaappp..

Satu lagi, aku menyampah bila tengok kau dlm parlimen. Habis parlimen jadi sarkis sebab perangai kau tu.
Anonymous said…
Saya follow UMNO/APCO drp 'pendedahan' drp DSAI.

Saya jugak pergi mendengar ceramah PAS & PKR berkenaan isu APCO.

Daripada situ saya ada membuat penyelidikkan mengenai APCO & apa yg saya tengok drp website, tiada kaitan APCO dgn ISRAEL.

Jadi di sini saya sebagai rakyat agak keliru kenapa mengaitkan 1Malaysia dgn Israel? Sedangkan tiada persamaan langsung.

Kalau ada sekalipun, adakah Israel kah kita menyatukan kaum di Malaysia? Adakah Israel nya kita menyatukan umat Melayu khususnya?

PR menggelarkan Parlimen sebagai kangaroo. Tetapi hakikatnya andalah yg kangaroo.

Saya tak nak ulas mengenai Pandika Amin. Dia telah menjalankan tugas sebagai yang dipertua secara professional.
Anonymous said…
Anon 11.18am,
agaknya kau ni duit banyak..tu pasal tak kisah pasal air free ke tak.. sekurang-kurangnya kerajaan selangor ada jugak buat tindakan drpd senyap takde apa.. ni la dia kalau hari2 ngadap media utama..akal tak terbuka.. PR baru 3 tahun..bukan semua benda boleh capai dalam masa singkat.. yang dok perintah lebih 50 tahun tu pun ada yang tercicir.. apa ke bengap daa...

Anon 8.47pm, cuba kau check sape yang ada dalam APCO tu sendiri..antara ahli lembaga penasihat tu bekas duta israel.. ada 2 org lagi.. jgn la kata apco takde kaitan dgn Israel.. kalau tak setuju pasal 1malaysia = 1israel tu aku ok lagi.. kata buat research... lagi satu, buat apa nak upah APCO semata nak naikkan imej malaysia..dah takde syarikat tempatan ke? - neo
Anonymous said…
israel for all dengan pas for all tu..kan sama bunyinya.

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw