Skip to main content

Video: 100-Storey Tower

Datuk Seri Anwar Ibrahim and YB Khalid Samad, the PAS MP for Shah Alam spoke at Keadilan dinner held in Penang on 22 October, 2010. Both of them questioned the need to build the 100-storey tower.

MP Khalid also illustrated to the audience the cost of maintaining the building and used the Petronas 88-storey twin buildings as an example.



Video courtesy of cmlimguaneng
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

najib manaukau said…
It is really the opportunity for the P.M. (a lesson learnt from shenanigan Mahathir) to please his cronies so that they will continue to support him in Umno so that he will remain as president and thus remain as P.M. of Malaysia.
All these is done without using a single cent from his pocket !
Anonymous said…
Dulu semasa Dr M mahu membina KLCC, maka berduyun-duyun kritikan & kutukan kepada kerajaan.

Kini, Najib mahu membina Menara Warisan. Pada saya siapa yg mendapat keuntungan ini?

Tengok sahaja di pejabat PETRONAS atau di mana-mana pejabat kontraktor di Menara Berkembar itu. Rata-rata adalah puak PAS & PKR di dalamnya yg dulu membabi buta mencaci Dr M kerana membina KLCC.

Tapi sekarang, duduk di dalam bilik tingkat 50, 60, 70 tapi tak tau malu dialah dulu kutuk Dr M buat KLCC.

Pandangan saya, nak bina menara warisan boleh tapi kena rasional.

Jangan main hentam keromo je bangkang kerajaan nak bina menara warisan.

Kena fikir positif siapa yg dapat manafaatnya.

Ekonomi negara pasti boom kerana kontraktor ada kerja. Orang Melayu, orang cina, orang india & kaum lain juga dapat manafaat drp pembinaan ini.
Anonymous said…
Salam utk semua,
Kita menegur sesuatu projek mega sebab kita tak nampak rasional disebalik sesuatu project itu. kalau untuk berbangga sampai bila pun lawan bangga ni tak akan selesai. Kalau buat 100 tingkat mungkin Siam atau Indonesia pula akan buat 110 tingkat. Jangan dok banding dg Cina sbb mereka gajah kita ikan bilis, sebuah bangunan 200 tingkat pun disana berapa percent sahaja dari bajet tahunan mereka.

Yang paling penting kita kena jaga amanah pelabur PNB yang rata2 orang Melayu, yg penting apa2 projek kena beramanah dan berhemah berbelanja bila guna duit rakyat. Orang2 yg dok tingkat 50 ke 60 ke dimenara berkembar Petronas tu tidak perlu malu kerana mereka menjadi ajen menyelamatkan bangunan Petronas hak rakyat dari menjadi gajah putih yg mana kos per square foot nya mahal. Nak malu kepada siapa?? oiii, Mahadhir sepatutnya yg malu kerana telah banyak menghabiskan duit rakyat. duit tu bukan duit bapa dia tapi duit Petronas. duit Petronas bukan duit kerajaan oii tapi duit rakyat, kerajaan dan ketua kerajaan cuma pemegang amanah.
Anonymous said…
Kalau macam tu hang duk pikiq, baik tak payah buat.

KLCC tu jual kat Soros je..

Putrajaya tu jual kat Singapore..

KLIA tu jual kat Amerika je..

dan mana-mana projek Mahathir dulu, baik jual je..senang sikit..baru lah orang melayu boleh maju.
Anonymous said…
Hehehe..

Orang Melayu nak maju kena jadi angkasawan walaupun jadi penumpang dengan tiker RM100 juta.

Orang Melayu nak Maju buat Bangunan 100 tingkat.

Orang Melayu nak Maju buat litar F1.

Orang Melayu nak Maju buat KLCC.

Orang Melayu nak maju kena ada kapal selam dengan komisyen RM 500 juta.

Seronok umNGOK nak kayakan kroni tapi MOMOKAN DENGAN MAJUKAN MELAYU...

Nak majukan MELAYU tingkatkan sistem Pelajaran.

Nak majukan MELAYU bagi BIASISWA bukanya PTPTN.

Nak majukan Melayu Tingkatkan hasil Tanah Rezab Melayu pada Orang Melayu bukanya gadai pada CUKONG.

MAJUKAN MELAYU BUKANYA KRONI!

-wakleman
Anonymous said…
salam semua,

saya berasa agak pelik dmana ada dklagan kita brfikir bhawa pakatan rakyat (pas ,pkr n dap)menentang pembangunan membabi buta..kenapa menentang?sbb cth:highway masa zmn mahathir..harga membuat lebuhraya tersebut berlipat kali ganda..walhal di thai free tanpa tol,kala free raser org nk tentang x? 2.pembangunan klcc atas dasar apa? apa yg kita dpt blajar..buat bangunan tinggi..takdek pon syarikat bumiputera jadi juara ntuk "high rise building with new technology R&D innovation" pd masa kini..semua dtg dari tech korea, jepun n china..bagi rakyat pula Sewa bagi bumiputera,x mampu satu lot 30k,dmana membantu? Pakatan pada sy tidak menentang kala pembangunan menggunakan bajet yg betul dan telus ..tetapi lihat cth ini http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/35552-part-22-how-one-signature-is-worth-rm614-million-which-the-macc-does-not-regard-as-abuse-of-power dimana kos nak buat pondok jaga berharga rm 28k, nonsense! Dtambah dgn direct nego.. dimana pembida boleh meletak harga sesuka ati dan ada sokongan vvip..Oleh itu hentikn projek gajah putih ini,ditaiwan mereka reverse engineer dulu teknologi komputer n chip, dah maju br bina menra taipei 101.. Kita sbb hasil minyak je, ingat tue..wslm

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.