Skip to main content

PAS MP brushes aside reports of discontent with Khalid

By Asrul Hadi Abdullah Sani

KUALA LUMPUR, May 16 — PAS’s Shah Alam MP Khalid Samad today defended Tan Sri Khalid Ibrahim’s administration in Selangor, and criticised his own party’s youth wing for expressing unhappiness with the mentri besar.

“I don’t know what Selangor PAS Youth is referring to? What is the discontent about? I do not see it.

“I don’t think it was a statement that would be of any value,” he told The Malaysian Insider.

PAS Youth had criticised the Selangor mentri besar for not doing enough to address social problems in the state, citing Khalid's dual role of being the MB as well as holding the youth and sports portfolio.

The youth wing of the PR party is demanding Khalid relinquish the youth and sports portfolio.

It has proposed the post be given to Sijangkang PAS assemblyman Dr Ahmad Yunus Hairi.

It has also nominated Batu Caves PKR assemblyman Amirudin Shari for the post but sources close to PKR said this move was made merely as a “political courtesy” when it is clear that PAS wants the post to be given to its man.

PKR insiders say they believe the attacks are being instigated by Selangor PAS chief Datuk Hassan Ali.

When the opposition won Selangor last year, Hassan wanted the MB post but lost out to PKR because PAS had fewer seats.

PAS’s Khalid said today he was worried that some of his party leaders were trying to score political points ahead of the party’s elections next month.

‘Some of these people are looking at the Muktamar around the corner and wish to hog some limelight by making controversial statements so that they will stick out and show how great they are by commenting and criticising the leadership,” he added.

from The Malaysian Insider
berkaitan: Petua berkawan[~penarik beca]
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

MATKALAU said…
Sekarang kelihatan satu golongan orang Pas laparkan jawatan dan menonjolkan diri lebih2. Ada yang baru dua-tiga hari masuk Pas tapi oleh sebab orang itu popular maka dia disanjung dan diangkat serta diberi jawatan.

Golongan ini cuba menunjukkan mereka mempertahankan Pas dalam hubungan dalam PR tapi sebenarnya hanya untuk kepentingan mereka.

YB Kalid, saya tidak suka kepada YB Hasan Ali, saya tidak mempercayai dia.Saya harap Presiden Pas gantikan dia dengan orang lain sebagai Pesuruhjaya Pas selangor. Saya harap Hasan Ali bertanding jawatan Naib atau Timbalan Presiden supaya dia boleh disembelih sekali lagi.

YB Khalid tolong jangan blok komen ini.
Anonymous said…
Salaam,

Saya rasa elok kiranya YB turun ke Ijok. Kalau nak tengok. Paling tidak pun YB turun ke Kuala Selangor. Minum kopi dan singgah mana mana tanya, ada tak YBnya turun jenguk.

Kalau ada bagus, kalau tak itu jawapannya.

Ada tak mana mana masjid yang dia datang untuk baca Yasin ke, sembahyang jumaat tiap tiap minggu, di Ijok, seperti janjinya.

Ada tak mana mana jenazah yang diiringnya kekubur (kecuali AJKnya).

Tanyalah juga pada kaum India yang berada diladang ladang, ada barang kali dia datang bertanya khabar.

Akhir sekali, ada ke tidak Pemuda ke AJK Kawasannya PAS, diajak bertemu muka baik dipejabatnya atau dimana mana.
Abu Razeen 2 said…
Pas Shah Alam calonkan TGHH sebagai Presiden. Jadi YB nya patut contohi keluasan jiwa TGHH dlm memuji Pas Kelantan ketika pemberita cubA PROVOKE kononnya Pas Kelantan kini panas berkocak.

Pas S.A calonkan YB Husam sebagai calon TP. Jadi YB nya patut contohi kematangan dan keluasan jiwanya dlm menjawab serangan kebudakan nasarudin tantawi.

Kini DPP S'ngor kritik YAB Khalid, ikut laporan M'sian Insider.
YB Shah Alam patut fikir apa agaknya respon TGHH dan YB Husam kalau di provoke oleh pemberita M'sian Insider yg penuh mala fide itu.

"instigated by" P'jaya Pas S'ngor KONONNYA!!!!!! Ini tidak mala fide kah cara laporan macai umno ini?

Insaflah my brother!
al-Bakri fi Muar said…
Assalamualaikum!
Sedih,Kekadng tu org yg selalu dok "di atas" jarang2 nak bersama rakyat biasa tak spt YB tempat aku, dia ni simple aje mudah ditemui.
Saya apa yg Pemuda Pas terkilan mungkin selepas setahun perintah masih tak nampak program membasmi masalah sosial dijalankan.

Yg tak suka dgn YB Hassan Ali, awak mungkin tak suka tapi mungkin ada lain yg suka.

Saya harap setiap teguran perlu diambil tahu termasuklah YB Shah Alam.

al-Bakri fi Muar
AlWalid said…
saya cadangkan YB Khalid keluar PAS dan masuk PKR dgn segera.
Ataupun mungkin YB nak consider masuk DAP, lagi bagus sebab DAP pun tengah mencari tokoh melayu untuk menjadi menteri besar DAP pertama selepas PRU13 nanti.
Ahli Pas Sek 11, Shah Alam said…
Salam,

Saya rasa ramai juga dari PKR dan DAP yg tak puas hati dgn Hassan Ali, tapi mereka tak pegi ke pihak media. Itu sebahagian dari adat berkawan. Kalau PAS kritik PAS itu biasa la.... Tapi jgn kita kritik parti kawan. Itu lebih sensitif.

Cuba bayangkan, AMK Selangor mengkritik Hassan Ali dalam Sinar - kata Hassan Ali tak turun kawasan di Gombak Setia, terlalu sibuk dan tak mampu mengurus portfolio infra, standard khutbah sama macam dulu (lembik ajer..). Tak ke melenting PAS Selangor?????

Sepatutnya, kita sebagai parti Islam lebih pandai menghormati rakan. Kalau kawe jatuh, kita tolong. Bukan sepak lagi... Faham Abu Razeen 2?

Kalau nak komen Tan Sri Khalid, sampaikan kepada Hassan Ali. Kan kita jumpa Hassan Ali tiap2 minggu di Gombak setia. Bukan gitu? Atau, lagi susah nak jumpa dia? Talipon pun tak jawab?

Orang ada kelemahan, kita pun ada kelemahan kita juga. Pandai-pandai lah hidup berkawan....


Ahli PAS sek 11, Shah Alam.
Sek 9 said…
Sokong Sek 11!
abu razeen said…
ahli pas sek 11.

klu awak macai umno , teruskan lagakan ahli pas dgn PJ Pas.

klu sdr ahli Pas yg ikhlas baca komen sy dgn ikhlas.

sy minta sdr sy yb khalid contohi presiden dan yb Husam.

dan macai umno yg tuduh Dr Hasan 'instigate' dppns tanpa sebarang bukti kan mala fide namanya?

ahli Pas yg ikhlas tahu taat dan hormat kpd PJ Pas sbb jawatan itu lantikan Presiden yg sy sangat kasihi.

fahamilah sdr seksyen 11 klu sdr ahli Pas yg tahu adap berjemaah.

sdr ku YB Khalid?
Anonymous said…
kemungkinan besar apa yang yb khalid sebut itu ada benarnya. menjelang muktamar pemilihan jun ini, lebih-lebih lagi apabila nama dicalonkan mengisi jawatan, "markah" perlu diperolehi demi meraih sokongan. biarpun caranya boleh mebuat kawan terkilan. kalau pemuda pas selangor bersuara, bukankah ia turut memalit pjnya? suara pemuda sudah tentu, kalau tak banyak, sedikit, dipengaruhi oleh pandangan/pendirian pj. bukan gitu?
John Doe said…
Salam bro abu razeen,

Contoh yang bro bawa tu boleh dipakai jika ia melibatkan diri sendiri tetapi tidak semestinya digunakan apabila melibatkan sesama jemaah. Dalam konteks TGHH dan Husam mereka ditanya mengenai hal yang melibatkan mereka sekara direct. TGHH berkenaan kerusi presiden dan Husam berkenaan ustaz tantawi yg suruh dia lwn presiden. Samalah juga bila Pak Khalid di tanya mengenai mengapa dia dipecat sebagai TPJ II Selangor, ada dia melatah? Ada dia pegi attack balik PJ Selangor dgn kata dia tak buat keje atau dia teringin sgt nk jadi MB. Walaupun satu Selangor mungkin dah tahu pun.

Tetapi yg ditanya MI kali ini berkenaan hero pemuda PAS Selangor yg mengeluarkan statement berkenaan MB. So takde kena mengena dgn beliau secara direct, so boleh ambil sikap ignorance sebagaimana ramai pimpinan PAS Selangor lain buat or offensive sebagaimana yg dibuat Pak Khalid utk attack balik.

Itulah bezanya org yg tidak mementingkan kedudukan atau popularitinya ketika jemaah/sahabat PR memerlukan beliau bersuara. Bukannya tunggu dan lihat apa reaksi masyarakat barulah nak keluarkan statement takut rakyat tak suka dan populariti jatuh. Itu bukanlah pemimpin yg berpendirian dan berprinsip.

Gua rasa bro bertindak tepat lah juga apabila bersangka baik terhadap PJ Selangor. Tetapi kalau bro berada dlm lingkungan dalaman PAS Selangor mungkin baru bro tahu senak tidak senak ahli PAS melihat gelagat duri dalam daging PJ Selangor ketika ini kepada PR. Bukan setakat di Malaysia, sampai ke luar negara beliau jajakan benda yg busuk kepada PR. Gua cadangkan bro tanya lah sendiri dengan dia, kalau gua cakap mungkin bro tak percaya.

Itulah hakikat, kalau hendak terus bersangka baik pun boleh tiada masalah... teruskanlah. Apabila ditanya oleh Allah di akhirat kelak boleh lah dijawab kita bersangka baik sesama jemaah.
nur said…
salaam semua,
ana ingin kalian semua imbau kembali statement DPP Sel. Siapa dia? Kenapa?
disini saya maksudkan kenapa itu kerana, kenapa baru sekarang DPPSel ini mengeluarkan statement di akhbar? apa tujuannya? apa maksudnya?
adakah kerana ingin membuka mata rakyat khususnya selangor?
ATAU
adakan kerana ingin mengguna publisiti murahan utk terkehadapan sbd DPP sel yg baharu saja dilantik..

Kadang sy tidak faham pemikiran serta perancangan yg ada dlm kotak pemikiran masing2 terutama pimpinan.
Pimpinan = calon yg di pilih dr grassroot.

Cuba fikir kembali.. kenapa DPPsel membuat statement spt itu?

Sebagai seorg yg berfikiran positif n keutamaan sekrang ini golongan profesional.. sudah pasti kita mengguna akal yg waras selaras dgn wahyu Allah. Ok,
Why not, DPPSel membuat KKC kpd MB n bersua muka serta diskusi bersama kemaslahan dan kemudaratannya.. kan ke lebih bagus. ini tidak.. asyik menuding jari..
Adakah ini IMEJ yg ingin di bawa oleh golongan DPP Sel. ?
Adakah itu? Malu sungguh jika kita masih lagi menanamkan dlm kotak pemikirann kita DPPsel adalah pembangkang..

Bukan ke jelas, sekarang ini Pakatan Rakyat memerintah.. Kita bukan pembangkang..
Tp kita perlu terus mencadang dgn cara yg hikmat..

Namanya dah Paktan.. Mestila kita terus berpakat bukan menyakat!

Together we stand!
nur_

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…