Skip to main content

Video Al Jazeera: Whose God?



Religious tensions are rising in Malaysia following a High Court ruling which declared non-Muslims could use the Arabic word "Allah" when referring to God.

Christian churches have been attacked across the country and protests have been held in major mosques against the decision.

The issue has highlighted the tensions between minority ethnic and religious groups and the Malay Muslim majority.

The ruling came after a recent petition by Malaysia's Roman-Catholic Church, whose main publication, the Herald, uses the word "Allah" in its Bahasa Malayu-language edition.

Rev Lawrence Andrew, editor of the Herald, has said there is no other appropriate term for God in Malay.

The word "Allah" has been used by Malay-speaking Christians for centuries, as well as by Christians in Arabic-speaking countries and in Indonesia.

On this edition of 101 East, we look at the current debate raging in Malaysia over the ownership of the word 'Allah.'

101 East presenter Fauziah Ibrahim is joined by Marina Mahathir, a social activist, Khalid Samad, a Malaysian opposition MP, and Yusri Mohamad of the Malaysian Islamic Youth Movement.

This episode of 101 East airs from Thursday, January 14, 2010 at the following times GMT: Thursday: 1230; Friday: 0300; Saturday: 0530; Sunday: 0330, 1130; Monday: 1630; Tuesday: 1430; Wednesday: 0830, 1930; Thursday: 0630.

Courtesy of Al Jazeera. Follow this link to youtube.
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
dear yb khalid

we will stand by you
nomatterwhat.

4RAKYAT
Wan Adli, Kubur Panjang, Pendang said…
YB Khalid Samad memang politikus yang cerdik. Salah satu kaedah mengurangkan fokus audien kepada hujah lawan ialah dengan bergelak ketawa ketika lawan berhujah, disamping tidak memberi tumpuan kepada hujah-hujah tersebut. Sayangnya, YB terus mengiktiraf agar nama Allah boleh dirujuk kepada suatu tasawur 'God' yang Triniti menurut Gereja Katolik. Diharapkan YB kembali mentawhidkan Asma' Allah.
Anonymous said…
Byk macamana pun hadis2 atau kisah2 dari kitab tafsir ttg org yahudi dan nasrani guna nama Allah....Tuhan redha ke? Tak ke Dia mengkufur dan melaknat org2 yg berkata Isa tu Allah...uzair tu anak Allah...Allah satu dari tiga? Tidak ke Allah larang kita kaitkan nama Dia sebegitu????
Wan Tu Tree said…
Wan Adli, bila masa pulak kata dia setuju dengan konsep triniti, kau pegi dgr baik2 semula. Lagi satu, yang Pak Khalid gelak tu kalau nak tau sbb dia sedang tahan geram + marah bila ada orang yang merendahkan martabat agama beliau setaraf dengan Melayu - itu yg bila Si Yusri tu kata "Islam and Malay are intertwined". What an insult to Islam!!. Kalau ada yg nak demo bantah2, perkara itu yang lebih wajar dikutuk dan dibantah.
Wan Adli, Kubur Panjang, Pendang said…
Dalam isu Allah, nampaknya YB mengiktiraf penggunaan nama Allah oleh Gereja Katolik untuk menamakan ‘God’ mereka yang Triniti. Hal ini menunjukkan seolah-olah YB tahu ada objek tasawur lain yang boleh dinamakan sebagai Allah selain Allah yang Esa. Oleh itu, saya ingin tanyakan YB satu soalan daripada al-Qur’an, surah Maryam (19), ayat 65, “hal ta‘lam lahu samiyya?”, iaitu adakah YB “mengetahui sesuatu yang senama denganNya?”
ramli said…
Tahniah Yusri. Saya terbuka kepada persoalan 'Allah' boleh digunakan oleh agama lain.... tdk ada masalah ... Tp kecewa dengan cara YB dan Marina yg tak serius dan memperlekehkan hujah Sdr. Yusri dalam debat tersebut ... cuba lihat dari awal hingga akhir. Inikah cara pemikiran PAS yg memperjuangkan islam (tp teruk sungguh perangainya).
Anonymous said…
assalammualaikum yb...nampaknya yb dan marina satu pendapat mengenai isu ini..saya harap ALLAH akan membuka pintu hati yb supaya berfikir kembali apa yang yb katakan..
Ibnu Ali said…
Aku harap Khalid Samad dipecat PAS. Ini sejak dahulu lagi bila melihat gelagat di di Parlimen yang sering memperlekehkan orang lain.
Anonymous said…
Kelantan tidak benarkan penggunaan kalimah Allah

KOTA BHARU – Kerajaan Kelantan mengambil pendirian yang sama dengan Selangor dengan tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Islam di negeri ini bagi mengelakkan timbulnya ketegangan di kalangan masyarakat di negeri ini.

Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, walau bagaimanapun Kerajaan Negeri tidak akan mengeluarkan arahan rasmi seperti yang dilaksanakan di Selangor memandangkan tidak ada lagi insiden yang memburukkan keadaan berlaku di negeri ini.

“Pada asasnya memang boleh guna. Tetapi oleh sebab ada mainan di belakang untuk menimbulkan dan menyekat perkara yang tidak betul ini maka usul fekah kita menyebut benda harus kalau bahaya boleh sekat, kalau benda harus ada manfaat wajib.

“Jadi untuk menyekat daripada timbul celaru ke atas orang berniat tidak baik menggunakan kalimah Allah ini maka kita boleh terima bahawa sekatan ini boleh dibuat. Tapi di Kelantan saya berharap tidak akan berlaku.

“Walaupun penggunaan kalimah Allah ini dibenarkan (Di luar negara), tetapi kita mengikut pengajian Usul Fiqh, iaitu berdasarkan keadaan yang sekarang ini menimbulkan kekeliruan, jadi kita tidak benarkan,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mahu semua pihak akur dengan penggunaan kalimah Allah hanya untuk agama Islam sahaja.

Titah itu dibuat ekoran kontroversi tercetus akibat penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan majalah mingguan Herald-The Catholic Weekly sehingga berlaku insiden membakar gereja di Selangor dan ibu negara.

Beberapa hari lalu, sebilangan pemimpin Kristian sudah pun meluahkan permintaan agar Gereja Roman Katolik itu menggugurkan tuntutan berkenaan.

Nik Abdul Aziz berkata kekeliruan yang timbul berikutan penggunaan kalimah Allah kini adalah berpunca daripada masyarakat Melayu Islam sendiri yang telah lama membezakan agama dengan amalan harian kehidupan mereka, sedangkan kedua-dua aspek itu berkait rapat.

“Antara yang disebut oleh mereka yang tidak faham hakikat Islam secara langsung menjatuhkan Islam misalnya politik suku, agama suku, Islam pemecah belah masyarakat, undang-undang Islam hanya layak pada zaman unta (zaman dulu),” katanya.

Sehubungan itu, bagi menunjukkan keharmonian antara agama, kerajaan negeri akan mengadakan satu majlis makan tengah hari dengan ulama, paderi Kristian dan sami Buddha pada 28 Januari di Kota Darulnaim di sini.

Sumber dari :
sinarharian.com.my
Anonymous said…
Tindakan Datuk Hasan Ali bersetuju dengan keputusan EXCO membenarkan sebuah Dewan Orang Ramai Kaum Cina terus kekal atas tanah kubur orang Islam di Kampung kebun Bunga, Jalan batu Tiga, Shah Alam Shah Alam sungguh menyedihkan.

Pada 2007, Kerajaan Selangor telah membuat keputusan agar Dewan Orang Ramai Kaum Cina (lihat gambar) yang didirikan secara haram atas tanah perkuburan orang Islam dipindahkan segera ke Tanah Perkuburan Cina disebelahnya.

Malangnya apabila kerajaan Pakatan Rakyat menang pilihan raya 2008 bagi memerintah negeri Selangor, keputusan itu dibatalkan. Sebaliknya persatuan orang Cina yang mendirikan dewan tersebut secara haram dikehendaki membayar pampasan kepada MAIS.

Menurut sumber, EXCO telah mengarahkan tanah perkuburan Islam seluas empat ekar (termasuk tapak dewan tersebut) dijual kepada kumpulan ini.

Penduduk Shah Alam tertanya-tanya apakah rasional dan wajar kerajaan negeri mengarahkan Majlis Agama Islam Selangor menjual tanah wakaf kerajaan BN sebelumnya untuk perkuburan orang Islam kepada bukan Islam.

Lebih serius bolehkan tanah wakaf dijual sesuka hati oleh kerajaan negeri.

Yang menyedihkan penduduk setempat, ketika amat sukar untuk mendapat tanah perkuburan di Shah Alam, ada pula pemimpin Islam sanggup menjualkannya hanya untuk mendapat sokongan kaum Cina.

Malahan tindakan Persuruhjaya Pas YB Khalid Samad menyokong keputusan kerajaan negeri sangat mengecewakan jawatankuasa masjid. Malahan ada di kalangan mereka yang merupakan penyokong tegar Pas bersumpah tidak akan menyokong pas lagi.

Sumber: Wasabi Oyabun
amoker said…
Omigosh. Yusri was not able to defend his position. And he seemed perplexed and try to delink himself from UMNO by being a "NGO" haha

Kudos to both YB and Marina as the sane debator.
Anonymous said…
Nik Aziz to host inter-faith meeting

KOTA BARU, Jan 15 — More than 20 leaders of various religions have been invited by Parti Islam SeMalaysia (PAS) spiritual leader Datuk Nik Aziz Nik Mat to a late breakfast meeting on Jan 28.

The online version of Harakah, the newspaper of PAS, reported yesterday that those invited included Islamic scholars, Christian clerics and Buddhist and Hindu priests.


HARAP SEMUA KETEGANGAN BOLEH REDA..
Anonymous said…
I think the very basic think that a lot of these so-called 'confused' people about Islam is that they equate ISLAM to Malay. ISLAM is a religion where MALAY is race/bangsa lah. Get it right please.
Anonymous said…
tak ada dalil yg halang dan x ada dalil yang sokong. yan penting allah sentiasa ada di jiwa kita. buatlah aper pun, allah tetap satu buat kita. keliru atau tidak, kita sendiri perlu didik diri, isteri dan anak2.tadabbur al-quran itu. jgn sekadar baca saja, tapi x faham. org yg tadabbur makna surah al-ikhlas saja pun dah cukup. mereka x kan keliru. dalam hal ini saya neutral. org yg sokong x oleh kata org yang x sokong salah, dan org yang x sokong juga tak boleh kata org yg sokong salah. x tergugat pun akidah ini. kepada yg rasa tergugat akidah, kuat2kan lah akidah tu.
Geronimo said…
What irony? It is not ok for non-Muslims to use "Allah" but it is ok for them to use the name of a Hindu god, ISWARA, to transport them around, and happily doing so. Islam talks about Compassion, but sad to say, it does not exist within these bunch of radicals. For instance, our East Malaysian brethren have been using the word for 400 years, long before they even became part of Malaysia. Don't you think it is real mean to suddenly yank it away from them? UMNO and certain pro-"Allah" ban NGOs said if the word was to be used by non-Muslims, it will confuse the Muslims. For 47 years since Malaysia was formed and 16 years since the publication of The Herald, did we find Muslims getting confused and walking around like zombies and did we see Muslims queuing up at churches to be baptised en masse? Plain simple paranoia created by UMNO. Funny, they want to ban an Arabic word like "Allah" but is ok to use Islamic words like "Quran" and "Mohammad". Quite frankly, the Muslims are now getting more and more confused because of UMNO as they never realised that there are two type of Islams, one practisd by middle-eastern countries and Indonesia; and the other by Malaysia. And to think that Islam was supposed to be consistent? Instead of damning the Christians from the comfort of your home ground in semenanjung, why don't these same bunch of fellows, especially those from UMNO, go over to Sarawak and Sabah and tell them right in the faces of the natives there. Be a man. Very importantly, tell the East Malaysians that you either want them in or out of the federation, no more no less, as they have already said, come what may, they will continue to use the word in their daily worships.
true said…
So YB Khalid kamu dah setaraf dengan muftilah, kamu harus di konsult bila fatwa council nak membuat fatwa.
mathnawi said…
Anonymous Jan15, 3:49 AM: Ini soal kebenaran bukan soal sama atau tidak dengan pandangan YB dengan Marina.

Kalau macam tu pandangan Abim boleh la kita tuduh sama dengan Umno dan NGO-NGO ultra-Melayu yang lain?
I notice UMNO Malays are an emotional lot. They don't think and shoot from the hip.
All these people do not know their religion at all. They are insulting their religion by devaluing Allah into a Muslim God and not a God of the Universe and all mankind.
Can a fatwa from an UMNO linked Fatwa Council be binding on non Muslims?
Yusri made a fool of himself in front of the world.
Khalid you can be proud that you are a true Muslim.
Anonymous said…
Why is the trinity false?
Anonymous said…
//All these people do not know their religion at all. They are insulting their religion by devaluing Allah into a Muslim God and not a God of the Universe and all mankind.
Can a fatwa from an UMNO linked Fatwa Council be binding on non Muslims?
Yusri made a fool of himself in front of the world.
Khalid you can be proud that you are a true Muslim.//

Sy sokong 100%!
Anonymous said…
Saya seorang penyokong PAS. Namun dengan aksi YB dalam video tersebut, saya berasa agak kecewa. Bolehkah YB jadi lebih beradab dan tidak mencalitkan PAS dengan imej yang tidak sepatutnya. Ingat, tindak tanduk YB tu boleh memburukkan jamaah. (T_T) Ya ALLAH, peliharalah PAS
Ibnu Ali said…
Pertama: Hujah di Parlimen baca quran terhenti2. Tajwid hancur. Selepas tu bertekak nak pertahan hujah dia.

Kedua: Dalam ni nak mempertikai bangsa dan bahasa pula. Cuba kaji kenapa ada Qaul Qadim dan Qaul Jadid. Kenapa boleh terjadinya begitu?

Ketiga: Suka bercakap tentang Adab Ikhtilaf dalam Islam. Tetapi nampaknya langsung tak beradab. Ketawakan orang, macam hujah dia sahaja yang betul. What ashamed. Memalukan PAS sahaja depan ABIM.
Anonymous said…
En Khalid, after watching you on Al Jazeera 101 East. It made me understand more about PAS and yourself. Your view has shown that PAS has a broader and wider view of Islam and they are not restricted to a single race. They are not fighting for the so call "Ketuanan" but for the benefit of Islam. Good work Khalid and thank you.
Anonymous said…
based on the PAS argument, all Muslims in Malaysia now can marry with Christian without change their religion, similar like what happen in Indoensia. very 'double standrd'. kalau seblum ni kata Kristian kat Malaysia tak betul sebab bukan pengikut kitab asal ... sekarang ni dah tukar pula dah .... boleh pula .... mana satu nak ikut ni ....
Anonymous said…
Maybe you should understand using the word 'Allah in the Malaysian peninsular context or point of vie.w

I agree that the 'Allah' has been widely used in Sabah and Sarawak and even in some of middle east countries . eg like egypt , Lubnan etc, etc

However, its not widely used in by christians in Peninsular and most muslims peninsular always refers Allah as 'tuhan yang esa' in their preaching, reciting quran, solat, etc etc

When issues come out, and Herald has been granted by court to use in their monthly publication, it angers Muslims in peninsular as it will CONFUSE Muslim about the interpretation of using the world

Both religion, Islam and Christians, will keep expanding their community through 'pendakwah and 'missionaries', Muslim feel the use of Allah will confuse a lot of people especially the weak one.

Christian missionaries may say " HEY WE BOTH HAVE THE SAME ALLAH, WHY DON'T YOU JUST CONVERT TO CHRISTIAN, SINCE WE JUST HAVE THE SAME GOD"

my son also will say "DAD, WHY DONT YOU JUST LET ME JUST CONVERT TO CHRISTIANS SINCE WE HAVE THE SAME GOD"

Maybe you and me and some other people in tihs FBook , maybe YB Khalid Samad are intelligent enough to differentiate between Christianity and Islam, but what about others, especially the weak one.

The weak one can be easily manipulated.

I dont really understand why Herald are still insisting to use the word ALLAH while they can actually use the word GOD instead. There is nothing for them to lose if the are using the word GOD instead of ALLAH.

We don't really understands the real motive of Herald

As we live in Multicultural and Multi Religion community, we believe that some of irresponsible people have step out of the line and by disrespecting other people's belief.

When touching sensitive issues and disrespecting others, people who are less intelligent can be emotional.

emotional feeling somehow can supersede intelligence, resulted in rage , ill feeling and can lead people committed ridiculous behavior, like torching church, which most Muslims condemns, including myself.

So, i believe we must look at the bigger picture here, not just shallow opinion from our fellow politician. Especially Yb Khalid Samad
Anonymous said…
Askm wbt.

Ad-deenu Nasihah (hadis ke-7 drpd 42 hadis Imam Nawawi). Terpanggil utk menasihati YB sebab saya adalah rakyat jelata di kawasan YB, juga sebagai amanah yg Allah berikan agar kita saling nasihat-menasihati.

i) Mungkin YB kena beradab sikit kot apabila berdebat. Nabi saw pun mengajar kita supaya beradab.

ii) Saya bersetuju dengan Sdr Yusri utk melihat pandangan Ulama yg thiqah dan muktabar. Mereka mempelajari perkara ini sedalam-dalamnya. Ibarat kalau kita sakit, kita jumpa doktor bukannya jumpa akauntan. Risau saya lihat YB umpama macam memperlekehkan Ulama (maaf kalau saya salah anggap).

iii) Secara amnya Usul 20 HAB jg boleh dijadikan rujukan. Byk telah disyarahkan.

Sekadar pandangan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Salam dari jauh
Anonymous said…
YB, I'm proud of you. you nailed Yusry the NGO(k = kerajaan) guy flat out. I have similar view regarding Allah issue with you and marina.

btw, the idea that says islam = malay is an INSULT to Allah. Allah created many races and beings and animals and plants and the vast land, planets, stars, galaxies and universe to commit THEIR DUTY TO HIM... he is THE GOD. ALLAH IS GOD. ALLAH IS TUHAN. in fact TUHAN is borrowed word from sanskrit. why can't Malay use TUHAN instead??? or perhap even the older version of Malay language use the word DEWATA or DEWATARAYA (The Great God)?

switch language...

btw, aku melayu. agak heran dalam abad ke-21 ni PAS dianggap lebih liberal manakala NGO (read UMNO) lebih konservatif sedangkan 30 tahun dulu mungkin terbalik. maka sebagai melayu urban (lahir, dibesarkan, disekolahkan, didewasakan, bekerja, membina keluarga di KL dan Shah Alam) aku TAK LA ROSAK DIHANCURKAN IMAN OLEH KAWAN-KAWAN NON-MUSLIM AKU.

agaknya si NGO to takleh berhujah sebab berdebar2 tengok host rancangan 101 east yang mendedahkan dada. aku rasa si NGO tu bukan berumur sangat maybe agak2 baya aku dalam 30an. gaya dia pun dah memang typical budak skima babut universiti yang jadi MPP syok sendiri ingat mahasiswa kesah sangat nak vote dia. maaf cakap, ntah dari felda mana dia datang.

maaf YB, aku cukup hangin bilamana YB mewakili satu pendapat dan marina mewakili pendapat yang berada agak di tengah-tengah berdebat dengan seorang yang langsung takde credibility dengan hujah dan cara berhujah lebih baik sikit je daripada zainuddin maidin "erection". hantar la hairussaini ke.. barulah syok debat.

kita nak dengar hujah2 yang mantop. bukan hujah2 NGO(K) yang memperbodohkan pemikiran.

wassalam.
Anonymous said…
Islam comes with a full-fledged spiritual soul and a mental and vital formation commensurable with that inner being and consciousness. It comes with a dynamic spirit, a warrior mood, that aims at conquering the physical world for the Lord, a temperament which Indian spirituality had not, or had lost long before, if she had anything of it. This was, perhaps, what Vivekananda meant when he spoke graphically of a Hindu soul with a Muslim body.
(Sri Aurobindo)
Anonymous said…
YB, sy rasa you betul betul ada pendirian sendiri. You tak macam org lain try to protect politikal parti. You keluarkan hujah berdasarkan pendirian you sendiri bukan asas desakan politik, kerana perbincangan memang kena ada pemikiran yg terbuka. You are the true politician yg professional. I salute you.
Anonymous said…
YA ALLAH ..APA DAH JADI PADA KO KHALID..

CARA KO BERCAKAP MNAMPAKKAN KO SORANG YG EGO..BODY LANGUAGE KO MGAMBARKAN KO SEORANG YG TDAK BOLEH DI TEGUR...TENGOK LAH CARA KO GELAK,MUKA KO PANDANG KETAS PADANG KEBAWAH DAN MCM2 REAKSI LAGI MNUNJUKKAN KO TAK BOLE JADI PEMIMPIN DI BUMI MSIA INI...BERAMBUS LA KO DARI BUMI MSIA INI..
joe said…
Khalid,

I would like to know your stand if the word Allah is mentioned in this context: "Jesus is the son of Allah"
Please clarify.

Thanks.
Anonymous said…
//ALLAH IS GOD. ALLAH IS TUHAN. in fact TUHAN is borrowed word from sanskrit. why can't Malay use TUHAN instead??? or perhap even the older version of Malay language use the word DEWATA or DEWATARAYA (The Great God)?//

The sanskrit word paling sesuai for Allah is BRAHMAN..other sankrit words like PURUSHOTTAMAN,PARA PURUSHA,PARA ATMAN,PARA PRAKRITI,PARA BRAHMAN, pun boleh(all these sankrit words are various attributes of the absolute..that's why vivekananda said vedanta brain,islamic body..)
Anonymous said…
camni la senang... kalo sebut sal ALLAH , semua sensitif sangat...

sebut sal arak...
kalau orang islam berzina, minum arak, aku tak bley terima. kalau non-muslim zina n minum arak, aku bley trima, sbb diorang bukan agama islam.. boley ke kite cakap non-muslim itu berdosa kerana tidak menunaikan solat 5waktu, zakat,puasa etc?


same gak dalam kes allah ni, kalau orang islam kate JESUS tu anak allah, mesti la tak bley.. sbb dia islam. orang islam beriman ngan ngan Allah yang esa...tp kalau cristian ckp Jesus tu anak allah, takde hal la sbb dia mmg bukan islam.

UMNO ni mmg suke men sentimen tul la.. pening aku...

kan senang kalo wat cara nik aziz, ajak semua paderi ,sami,ketua2 agama duduk berbincang? itu baru cara rasulullah..masa rasulullah jadi ketua negara, masih ade orang mekah yang agama kristian, yahudi.. tp ade ke rasulullah Bakar Curch?... So,Yg bakar Churh ni sape yang ajar??pikir la sendiri
khairul said…
I am sorry, Khalid . youre going downhill...better say bye bye next PRU

shah alam resident
Anonymous said…
Ash-Shura 42:15 "To this then go on inviting, and go on steadfastly on the rigth way as you are commanded, and do not follow their low desires and say: I believe in what Allah has revealed of the book, and I am commanded to do justice between you: Allah is our Lord and your Lord; and we shall have our deeds and you shall have your deeds; no plea need there be (now) between us and you: Allah will gather us together, and to Him is the return."
milestone said…
kepada yg keliru..
http://showyourmiles.blogspot.com/2010/01/kepada-saudara-kita-yg-keliru.html
ICON2008 said…
I don't see the need to uproars over the issue of using Allah to describe Christian/Muslim God.

First of all, do make ourselves clear that Islam as an official religion is protected by the constitution. Islam can be spread to non-Muslims. But other religions cannot be spread to Muslims.

Second of all; all the Christian publications are not meant to be circulated among the Muslim community. If these publications are distributed to them, just take legal action against those who did this.

The problem of some Muslims may get confused can be prevented if you give them a good religious education. You must explain to Muslim kids on the difference between Christians' Allah and Muslims' Allah.

You don't blindly go attacking any worship places after listening to a speech delivered by a stupid politician saying that our religion is under threat.
Anonymous said…
// But other religions cannot be spread to Muslims.//
helo sir..the problem is sir,malays/muslim dont even know their dharma..2nd.there is no need for "masok sini keluarr sana'..the chinese and the indians have a vast spitual knwoledge about the supreme,the infinite..it's the muslims in this country who are very much confused,and have turned islam into a big rojak due to ego,false sence of superiorty..people here are so shallow..they simply like to shout about keagungan islam without knowing anything about the vastness of islam..
Anonymous said…
aah icon28..kindly explain this verse..
[Yusufali 24:41] Seest thou not that it is Allah Whose praises all beings in the heavens and on earth do celebrate, and the birds (of the air) with wings outspread? Each one knows its own (mode of) prayer and praise. And Allah knows well all that they do.


''The problem of some Muslims may get confused can be prevented if you give them a good religious education. You must explain to Muslim kids on the difference between Christians' Allah and Muslims' Allah.''

let me ask you..what is Allah?..2nd.Is there a differnce betwen christian's Allah and Muslim Allah?If there is a differcne,kindly explain the differences..christinty does say about the lord,the most high(which also can be found in the quran).. the attidue of some malay muslims here is mind boggling..it's so very similar to zionism..Prophet Muhamamd never ever insulted Jesus or christainty..but para ketuanan islam melayu specialists have reinevented islam for their diabolical agenda!!
Suhaimi Basrah said…
Yes to Yusri! Beradab dan berakhlak dalam berbicara dan berdebat.
Anonymous said…
KELAKAR TENGOK KHALID SAMAD.
DIA SAJA YG BETUL..

SORRY LA KAU NAK PANGKAH DIA NEXT ELECTION..
harunn said…
Dasyat betui khalid samd , aku tak sanggup nak tengok video ni sampai habis , nampak dia tu sombong , bongkak dan ego

apa punya bengong la yb camni

tak sangka ada orang pas camni , dia sorang no boeh merosakkan pas
Anonymous said…
Dear YB and all beloved fellow Msian,

The recent dispute on the usage of "Allah" by non-Muslim created concerns by Muslim in Msia. One of the concern as I seen in this open discussion is the fear of Muslim faith will be shaken or confused as claim by certain quarters.

What is the faith?
Wikipedia:Faith is the confident belief or trust in the truth or trustworthiness of a person, idea, or thing. The word "faith" can refer to a religion itself or to religion in general.

To the Muslim:
Faith in Islam is called Iman. It is a complete submission to the will of Allah which includes belief, profession, and the body's performance of deeds consistent with the commission as vicegerent on Earth, all according to Allah's will.

Iman has two aspects

Recognizing and affirming that there is one Creator of the universe and only to this Creator is worship due. According to Islamic thought, this comes naturally because faith is an instinct of the human soul. This instinct is then trained via parents or guardians into specific religious or spiritual paths. Likewise, the instinct may not be guided at all.
Willingness and commitment to submitting that Allah exists, and to His prescriptions for living in accordance with vicegerency.

Islam is composed of three main areas: Utterance (to testify that there is no god worthy of worship except Allah and that Muhammad is His slave and messenger), faith, and deeds.

Faith is to believe in Allah, the Angels, the Heavenly Scriptures, Prophets, the last Day, and in the ability of Allah to will the existence of good or bad.

Deeds are: Salat (Prayers,) Zakat (a certain fixed proportion of the wealth - liable to Zakat - of a Muslim to be paid yearly for the benefit of the poor,) Siyam (Fasting,) and Hajj (Pilgrimage.)
http://www.libyaninvestment.com/islam/2007-01-15-06.php

To the Christian:
Extract fr Wikipedia "Faith is not static but causes one to learn more of God and grow, it has its origin in God. In Christianity faith causes change as it seeks a greater understanding of God. Faith is not fideism or simple obedience to a set of rules or statements. Before the Christian has faith, he must understand in whom and in what he has faith. Without understanding, there cannot be true faith and that understanding is built on the foundation of the community of believers, the scriptures and traditions and on the personal experiences of the believer."

Faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen. Without faith it is impossible to please God.

We can see that each has its own definition tho both have a common denomination ie believe in supreme being aka God aka Allah

hope my 2 sens worth the reading.

It is wonderful to see open discussions and opinions in Msia. It is a good step to a more mature Msia as we grow to understand each other better.

Hidup Bangsa Msia
Anonymous said…
Why are there people who are so scared to allow non moslem to use 'Allah' to mean their God, is it because they know and is putting a blind eye on the fact that the ruling party, UMNO has not done enough to ensure that moslem will not be confused by the issue. YB Khalid is saying what he said because he knows and many of us know that PAS is reaching out to people of all races and religions to make them understand what is Islam and who is Tuhan, Allah SWT, the one and only God, and they would and could have done a lot more if they are in power. What has UMNO done to make Islam clearer to the Moslems, allowing more concerts to be held and youths mostly Malay males and females, the so called moslems mixing and jumping up and down like monkeys. What has ABIM done to stop these kind of unislamic acts to go on. Look at TV3 Anugerah Skrin and Anugerah Juara Lagu, are those very Muslim acts the ruling party are supporting. Don't bull ourselves by saying the ruling party is protecting the faith of Moslem in Malaysia in the issue because they are not. Wake up people these are merely politics of failures who are losing the support of people who are supposedly their supporters, the Malay. Don't eat the dirt UMNO is feeding you. Show them we are not stupid! Kudos for YB Khalid, he is the kind of Moslem Leader to look up to. Sdr Yusri, polish your knowledge on Islam, look into yourself and decide where your loyalty should stand, with Islam or with 'Melayu' and polish your English, you'll add more confusion to others who are listening. And madam Marina open your heart and learn about Islam and study the Quran because you want to know what true Islam means and not merely to justify your lifestyle. Truth will come to those who seeks the truth and may Allah SWT guide us to the truth.
Encik Google said…
Salam YB Khalid,

That Hamidah Osman of Sg Rapat thinks shes really cleaver by removing that picture of you in her blog and act as though nothing happened. But unfortunately for her, Google is far cleverer - they already cached that particular page. I hope this helps you to win that lawsuit against her.

This is Google's cache of http://hamidahosman.blogspot.com/2010/01/umat-islam-perlu-bersatu.html. It is a snapshot of the page as it appeared on 2 Jan 2010 04:17:30 GMT. The current page could have changed in the meantime. Learn more
INFO DPPSA said…
IMEJ ASAL POSTING YB HAMIDAH DISIMPAN OLEH GOOGLE
ruj: http://infodppsa.blogspot.com
Mungkin YB Hamidah Osman dengan bangganya menyatakan beliau telah berjaya menghapuskan bukti bahawa beliau telah memasukkan gambar YB Khalid Samad yang disuper Imposed dengan niat menghina keperibadian Muslim YB Khalid. Malangnya, kecerdikan tahap tadika beliau telah berjaya dipintas oleh kecerdikan pejuang kebenaran.

Jadi YB hamidah cuba le bincang-bincang dengan google plak macamana nak hapuskan terus bukti tersebut...
En Google telah memberi respons yang agak baik, berikut respons beliau dalam entri Tindakan Biadab YB SG Rapat yang amat dikesali :

Encik Google said...
This is Google's cache of http://hamidahosman.blogspot.com/2010/01/umat-islam-perlu-bersatu.html. It is a snapshot of the page as it appeared on 2 Jan 2010 04:17:30 GMT. The current page could have changed in the meantime. Learn more
Anonymous said…
Ramai betul penyokong UMNO tegar yang menyokong kenyataan Ustaz Haron Din berhubing isu 'Allah'.

Tapi kemana gerombolan UMNO/BN semua 'menikus' bila Ustaz Haron Din tidak diendahkan dan dicaci dalam dua isu yang dinyatakan dibawah ini?

Kenapa mereka tak sokong?

Senang ja...sebab UMNO/BN tak dapat sebarang 'nilai politik' dalam isu ini.

1) Mahathir 'hentam' Haron Din pasai 'air jampi'

BANYAK isu berkaitan dengan "ulama" yang telah dilambungkan untuk orang
politik smesy atau menghentam. Anataranya ialah "ULAMA dan AIR JAMPI" telah menjadi satu isu besar. Ia bermula dengan "lambungan" oleh Dr Mahathir yang mempertikaikan "kesahihan" Datuk Dr. Harun Din sebagai ulama dan pengubat menggunakan ayat A-Quran, dibacakan kepada air untuk pesakit.

Ramai tertarik dengan isu tersebut kerana Dr. Harun mempunyai ribuan
peminat, pesakit dan murid. Akhbar utama, beberapa penulis dan penceramah politik telah menggunakan isu tersebut untuk menyindir dan memperkecil
Harun Din sebagai pengubat, cara bomoh yang tidak sesuai dengan pengajaran Islam. Ia disebut cara yang tidak masuk akal, malahan semacam satu "penipuan"!

Begitulah sedikit kelebihan dan “authority” yang dikurniakan ALlah kepada Dato’ Haron Din sehingga ditohmah oleh Tun Dr Mahathir sebagai menjual air jampi pada suatu ketika dahulu tatkala timbul isu Mahathir menyindir Nabi Saw menyimpan janggut dan tidak bercukur kerana zaman itu tiada pisau cukur. Ustaz Haron Din juga pernah difitnah membela jin dan mendapat bekalan jin dari Mekah setiap kali beliau pergi umrah dan Haji.


2. Nizar dan Sultan ada tafsiran sendiri, biar rakyat tentukan kata Haron Din


Dato’ Dr Haron Din menasihatkan agar kemelut yang berlaku di Perak ini diselesaikan dengan cara paling baik iaitu mengembalikan kuasa kepada rakyat untuk membuat keputusan melalui pilihan raya seluruh negeri.

Timbalan Mursyidul Am PAS itu juga berpendapat, perselisihan tafsiran undang-undang di antara Sultan Perak, Raja Azlan Shah dan Menteri Besar Perak Dato’ Seri Nizar Jamaluddin merupakan proses biasa dalam amalam demokrasi, dan bukan kali pertama berlaku di Malaysia dan mana-mana negara di dunia.

“Nizar tidak meletakkan jawatan kerana dia memegang amanah rakyat, dia hendak kembalikan semula kepada rakyat. Itu tafsirannnya.Saya tidak nafikan Tuanku Sultan ada tafsirannya. Jadi jika ada perselisihan tafsiran undang-undang, maka saya tidak fikir itu boleh dinamakan sebagai derhaka.

“Ini sepatutnya diselesaikan dengan cara paling baik iaitu, kembalikan kepada rakyat. Biar rakyat yang menentukan. Atau kita berlapang dada dan bersabar sedikit, biar Mahkamah Tinggi memutuskan kesahihan pelantikan menteri besar kedua,” katanya dalam satu wawancara eksklusif dengan Harakah baru-baru ini.

Dalam pada itu beliau menegaskan Raja-raja Malaysia perlu dikekalkan pada takhta yang sedia ada dan rakyat diseru supaya bersatu dan mengekalkan kedudukan mereka.

Beliau antara ulama yang dekat dan rapat hubungannya dengan istana menjelaskan istilah ’sembah derhaka’ yang dimanipulasi oleh plebagai pihak khusunya media sedangkan ianya bukan satu bentuk tindakan derhaka yang sebenarnya.
Anonymous said…
cuba klik di bawah..tolak segala fahaman politik..fahamkan apa yg hendak di sampaikan..

http://www.pisau.net/2010/01/mahukah-penganut-kristian-mengucap-2.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+pisau%2FBZGW+%28PISAU.NET%29
Anonymous said…
Kebanyakkan masjid-masjid surau-surau di Shah Alam menentang usaha penggunaan Klaimah Allah kepada Kristian.

Khalid, tiada siapa yg sebelahi kamu.

Bertaubatlah..
Anonymous said…
Biadab la kau ni Khalid. Masa di KLSCAH pun sama. Cuba beradab sikit. Kau ni buat malu Pas la.
Anonymous said…
Hidup YB Khalid!!!
Adalah diharapkan agar lebih ramai lagi golongan melayu macam YB Khalid ini supaya proses me 'MALAYSIAN MALAYSIA' kan tajaan DAP yang diamanatkan oleh PAP di S'pura dapat dipercepatkan.

Hidup YB Khalid!!!
Dan adalah amat bertuahnya orang Melayu dpt bertuankan penjajahan versi baru ini (kerana sekurang-kurangnya mereka orang local dan bukannya orang Barat kali ini) hasil dari persekongkolan CERDIK PANDAI alaf baru macam YB Khalid ini.

Hidup YB Khalid!!!
Semoga umur Tuan dilanjutkan Allah SWT agar generasi Melayu akan datang dapat mengenal muka Tuan sebagai seorang PENGKHIANAT TUA KUTUK yang hidupnya kelak amat azab dan sengsara sekali dek terlantar dikatil akibat sakit tua bertahun-tahun lamanya tanpa tanda-tanda akan kembali keRahmatullah..

Hidup YB Khalid!!!!!
Anonymous said…
cakap orang politik saya tak nak dengar, saya nak dengar cakap mufti dan ulamak wibawa sahaja..

Kalau saya sakit , saya jumpa doktor pakar, dalam bab agama ni takkan saya nak jumpa YB Khalid..

Baik saya jumpa Dr Harun Din dan sebagainya.. Dalam hal ni, lagi kurang kau bersuara, lagi baik..kerana cakap kau dah di'spin'kan untuk kepetingan politik, tapi orang Melayu Shah Alam dah kenal yang mana permata dan yang mana gelas..
Anonymous said…
Syabas YB, ...... saya bersetuju dengan pendapat YB.

The excuse that Muslim will be confused by Christian using Allah is just that, an excuse.

Are these people also saying, by the sama logic, that Muslims that enter the church will become Christians?? give me a break.


it is time that Muslim must be confident and not be so easily outraged,

PEACE
Anonymous said…
Khalid Samad ternyata seorang yang sungguh Biadap dan PENGKIANAT buat seluruh umat Islam Malaysia ini. Khalid Samad lah yang beriya iya mempertahankan isu kalimah Allah agar di berikan kepada pihak Akhbar Gereja The Herald bagi di gunakan dalam terbitannya. Sesungguhnya Khalid Samad ini amat BIADAP sama sekali.

Lihat sahaja gambar di atas yang menunjukkan Khalid Samad ini seolah olah memperlekehkan kalimah ALLAH. Memang CELAKA si Khalid Samad ini.

Semasa Forum " Allah Siapa yang Punya" Si Khalid Samad ini telah mendapat malu besar di depan khalayak yang hadir serta tetamu undangan yang lain. Manakan tidak si Khalid ini telah di tegur secara terbuka oleh saudara baru Juhaidi Yean Abdullah.

Saudara Juhaidi Yean Abdullah telah menemplak Khalid Samad berhubung kenyataan Khalid Samad yang mengatakan isu Kalimah Allah dan punca di sebalik kekecohan yang berlaku ini adalah hasil dari UMNO. Ternyata Khalid Samad telah mempolitikkan Forum ini bagi menghasut hadirin yang hadir untuk menunding jari terhadap UMNO dalam kemelut permasaalahan ini.

Saudara Baru Juhaidi Yean Abdullah juga turut mempertikaikan Forum yang di adakan kerana tidak menjemput wakil dari pihak UMNO, Gereja Khatolik dan juga dari pihak Herald bagi membahaskan isu ini. Sebaliknya para penyokong Herald terdiri dari mereka yang ada dalam parti politik PAS dan PKR sahaja.

Gomo mengucapkan Syabas di atas keberanian dan ketelusan saudara Baru Juhaidi Yean Abdullah kerana berani menegur mereka yang berfikiran sempit dan mempolitikkan isu kalimah Allah ini. Orang yang semacam Khalid Samad ini memang selayaknya di ajar dengan sedemikian agar dia sedar dan tahu bukan semua rakyat Malaysia ini suka dengan Politik kotor dan Songsang yang di mainkan oleh mereka Pakatan Pembangkang.

Buat Khalid Samad di harapkan agar keluar lah dari parti PAS dan menyertai PKR atau pun DAP. Tindakan Khalid Samad ini yang sealiran dengan Anwar Brahim telah menampakkan yang Khalid Samad ini sudah jelas mempunyai agenda yang tersirat dengan Anwar Brahim.

Puak Edrogan akan semakin lama membusukkan PAS sehingga pada satu masa PAS bukanlah parti untuk umat Islam dan Melayu sebaliknya PAS akan menjadi parti yang sama taraf dengan PKR yang hanya memperjuangkan Individu bagi meraih kuasa politik semata mata.

Psssttt....Tergaman si Khalid Samad ni bila kena sembur dengan saudara baru Juhaidi Yean Abdullah...Padan Muka dia...Jahanam
hj mat berahim said…
you are my hero yb khalid

keahlian pas selangor
523654
Anonymous said…
Kenapa nak YB Khalid bertaubat?
Apa salah dia?
Dia adalah manusia maksum. Tak takut pada tindakkan dia di dunia.

Biar dia jawab pada Allah SWT di padang mashyar kelak.

Tak perlu kalut.

Kalau orang nak kata kita ni umno sebab membantah penggunaan kalimah Allah, biarkan. kita dah buat yg terbaik.

Cuba tengok cara khalid nak salahkan orang lain. dia nak umno di salahkan sebab nak tutup kemaluan dia yg terbuka luas.
Anonymous said…
Bersabar tuan-tuan. Biar lah khalid samad menegakkan pendapat islam liberal beliau. Biar Allah sahaja yang menentukan. Semua kena yakin, yang bathil akan gugur dengan sendirinya apabila yang hak mengambil tempat. Teruskan khalid, jgn selewengkan minda rakyat.
Anonymous said…
Hidup YB Khalid!!!
//Semoga umur Tuan dilanjutkan Allah SWT agar generasi Melayu akan datang dapat mengenal muka Tuan sebagai seorang PENGKHIANAT TUA KUTUK yang hidupnya kelak amat azab dan sengsara sekali dek terlantar dikatil akibat sakit tua bertahun-tahun lamanya tanpa tanda-tanda akan kembali keRahmatullah..

Hidup YB Khalid!!!!!//

Eh?..this bugger has perfectly described Mahathir!..what a looey tune..no wonder FDI's are staying away frm Malaysia..who wants to deal with a bunch monkey's on steroids?yes?
Anonymous said…
"If communism ever reestablishes itself successfully upon earth, it must be on a foundation of soul's brotherhood and the death of egoism. A forced association and a mechanical comradeship would end in a worldwide fiasco"
Sri Aurobindo

"Vedanta realised is the only practicable basis for a communistic society.
It is the kingdom of the saints dreamed of by Christianity, Islam and Puranic Hinduism"
Sri Aurobindo
aku2 said…
Kesian ko Khalid.

Sebab tamakkan pangkat dan pujian didunia dengan panggilan YB termasuk oleh orang kafir. Kamu sanggup niagakan nama Allah yang ESA kepada mereka yang Allah sendiri sebut "GOLONGAN ORANG YANG ZALIM" dalam surah Al Fatihah.

Memang kamu tak takut untuk Mengzalimi Allah. Jawablah sendiri di akhirat nanti.
Anonymous said…
[Yusufali 57:27] Then, in their wake, We followed them up with (others of) Our messengers: We sent after them Jesus the son of Mary, and bestowed on him the Gospel; and We ordained in the hearts of those who followed him Compassion and Mercy. But the Monasticism which they invented for themselves, We did not prescribe for them: (We commanded) only the seeking for the Good Pleasure of Allah; but that they did not foster as they should have done. Yet We bestowed, on those among them who believed, their (due) reward, but many of them are rebellious transgressors.

In christianity,lot's of "pain " is involved..i was listening to a BBC podcast about christians in Mexico crawling on their knees for miles!! just to feel the pain of Christ..

"but many of them are rebellious transgressors."
yes..this has indeed happend in Europe..massive falsifation has taken place..insted of Christ,they r worshipping the "fallen ones"
Anonymous said…
Pemikiran Khalid Samad adalah terlalu liberal.

Maaf. Khalid Samad tak layak duduk dlm PAS, malah tak layak jadi wakil rakyat kami di Shah Alam.

Beliau amat sombong sekali menghuraikan hujjah.

Maaf sekali lagi.
Anonymous said…
Salam YB Khalid,

Saya tgk orang Melayu yang tak faham ni bila dah takde hujah nak jawab balas, mula la mereka kasi alasan/nama lain: Islam liberal lah, Malaysia Negara unik lah, Geng Anwar lah, Sombong lah dan macam-macam lagi lah. Tapi takde sorang pun yang kemukakan hujah dalil yang menidakkan penggunaan nama Allah ini. Saya simple je YB, kalau Quran ngan Nabi kata OK, saya ikut je. Kalau nak kata tak boleh, kasi dalil.

Pergi mampos la orang Melayu nak kata apa pun, sbb bila mati nanti Allah/Tuhan/God tak tanya kau bangsa Melayu ke apa!!
Anonymous said…
Saya salahkan sistem pendidikan kita kerana isu Allah ini. Orang melayu dilahirkan dlm suasana di mana hanya Islam Melayu sahaja yang di ketahui kerana tak pernah didedahkan cara hidup orang Islam di negara lain.

Saya tetap menyokong pendirian dan pendapat YB.

YB sombong ? Jauh sekali.

Hanya kerana YB berbeza pendapat, YB di katakan sombonglah, pengkhianat lah.

Belajarlah untuk mendengar dan menganalisa pendapat orang lain

Peace

FAUZI
Soberi Moin said…
Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku.

http://soberimoin.blogspot.com/2010/01/bagi-kamu-agama-kamu-dan-bagiku-agamaku.html
Anonymous said…
Fakta negeri Selangor, wbhimpedia;
Negeri yang pernah menjadi nadi ekonomi Malaysia, kini hampir bankrap.
Satu-satunya negeri yang mempunyai wakil rakyat celebrity.
Gaji paling murah di dunia, RM 1.
Projek mega – Ladang babi Sepang, kuil sek. 19
BTN diharamkan, arak dihalalkan
Kereta rasmi – Toyota Camry dan Toyota Lexus (kenderaan peribadi turut ditanggung oleh kerajaan negeri)
Anda pernah tonton filem Godfather atau Underworld? Selangor juga ada.
Negeri pemaaf – anda bersekedudukan, anda dipeluk dan disambut seperti wira
Penjenayah diarak disepanjang jalan macam mati syahid.

Selamat datang ke Negeri Selangor. Semuanya tidak mustahil di sini.
Anonymous said…
Aiyyah Mr Khalid. Suddenly you have turned into liberal? Cos your argument not based on any sound Islamic leaning. You are what one Malaysiakini column writer calls "born again liberals"! Do more readings even if you want to make political gains out of this issue. Also, read this article:
http://www.malaysiakini.com/columns/122269
Anonymous said…
SDR FAUZI
January 20, 2010 1:45 AM

You dah baca habis ke respons utk entry ni..You tgk ke video tu..yg di katakan khalid sombong bukan sbb berbeza pendapat whatsoever, tapi more to cara dia behave semasa forum tersebut. Nampak mcm belittle org lain..mcm di je yg bagus, padahal..empty!

ISU SKRG, kenapa nak guna Nama ALLAH dlm translation bahasa melayu utk GOD. Dalam bahasa melayu..GOD adalah Tuhan bukan Allah. Apa rasional/motif Herald sebenarnya..Saya tak pasti,dalam publication Herald..Jesus di tulis nabi ISA atau kekal dgn Jesus?
Anonymous said…
aku tengok fauzi ni kata dia salahkan sistem pendidikan kita kerana isu Allah ini. Orang melayu dilahirkan dlm suasana di mana hanya Islam Melayu sahaja yang di ketahui kerana tak pernah didedahkan cara hidup orang Islam di negara lain.

ada ka patut..

cuba kau tengok fauzi..dlm 10 orang dlm melayu ni..berapa orang yg pernah ke luar negara?

memang dlm Malaysia ni Melayu tu mesti ISLAM!

Kau pernah dengar ke ada melayu malaysia ni kristian ke buddha ke hindu ke free thinker ke?????..

aku memang pernah dengar..tapi aku tak salahkan kerajaan..

org mcm kau ni kalau kita bantah penggunaan Kalimah Allah pada kristian kau kata umno..mcm isu jambatan Kuala Dipang lantang salahkan Kerajaan BN Perak..tapi bila kena kat penang..nak sebut DAP pun takut..

double standard betui...
shahasan said…
YB Khalid Samad, you win my vote for the next election... Hidup Khalid! Hidup Khalid!
shahasan said…
Allah untuk semua umat manusia. Jadi bila kristian dah guna kalimah Allah insyAllah ramai orang kristian yang akan masuk islam sebab dalam bible takde sebut Allah. Yang ada sebut cuma dalam Al-Quran aje. Syabas YB Khalid Samad. I agree with you. You win my vote already.
kepada anynomous, sila lah guna nama anda sendiri? takut ke nak reveal nama? ishh sangat tidak bertamadun memberi komen, sembunyi tangan!

entah-entah, si anynomous ni adalah orang sama..

ip address anda boleh dijejaki!
Anonymous said…
inilah tanda-tanda akhir zaman .apabila nama allah dipermainkan apabila keduniaan mengusai hari akhrirat , apabila kepentingan politik menguasai kepentigan agama allah islam.perbezaan pendapat kadang-kadang membawa kemurtatan..astafullah halhazim..
jean said…
Sangat cetek sekali ilmu agama dan
intellectual orang kita,sangat memalukan.Thanks to BN for giving
sub standard education.Saya orang islam saya belajar comparative religion,kalau cukup ilmu agamanya
there is no way you will convert
to christinity after reading the bible,yang dapat pening kepala.Reaction like this is like admitting to your weakness and
not trying to rectifying the problem
which is kejahilan orang orang islam.Lagi bodoh dan jahil orang
melayu tentang agamanya,lagi senanglah
umno boleh manipulate islam untuk kepentingannya.Kita serah dan ikut sahaja kata ulamak yang makan gaji kerajaan,pikir pikirlah sendiri.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…