Skip to main content

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS secara muktamad walaupun itulah apa yang dituntut keadaan dan kebijaksanaan.

Dengan itu, tindakan AMANAH untuk turun sebagai pengganti kepada PAS terpaksa mengharungi jalan yang lebih sukar dari sepatutnya. Walaupun begitu, ianya semakin menunjukkan hasil. Namun itu kisah lain.

PERMULAAN DRAMA

Drama ‘perundangan Islam’ ini bermula pada bulan Oktober 2014, apabila DS Jamil Khir mencadangkan supaya seorang ahli parlimen PAS dari Kelantan membawa usul persendirian memohon kebenaran dari Dewan Rakyat untuk Kelantan melaksana undang-undang yang berbeza dengan undang-undang persekutuan. DS Jamil Khir, sebagai Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, telah membuat cadangan tersebut di dalam Dewan Rakyat sambil menjanjikan bahawa Ahli Parlimen UMNO akan menyokong usul persendirian tersebut sekiranya ianya dibawa. Mengikut beliau, usul persendirian ini hendaklah dibawa atas perkara 76 (1) A perlembagaan persekutuan dan kerajaan sanggup membantu ke arah itu melalui penubuhan Jawatan kuasa teknikal bersama antara kerajaan Pusat dan kerajaan negeri Kelantan.

Cadangan DS Jamil disambut baik oleh PAS, khususnya PAS Kelantan, yang melihatnya sebagai peluang keemasan untuk melaksanakan hudud dan oleh itu mesti diambil dan tidak boleh dilepas.

PEMBENTUKAN JK TEKNIKAL

Hasil dari cadangan tersebut maka sebuah JK Teknikal bersama antara kerajaan negeri Kelantan dan kerajaan Pusat telah ditubuhkan. Dalam perbincangan JK Teknikal ini telah dipersetujui pindaan terhadap Akta 355 sebagai tindakan awal ke arah pencapaian matlamat perlaksanaan perundangan Islam di Kelantan. Ini adalah atas alasan pindaan terhadap Akta 355 hanya memerlukan majoriti mudah sedangkan permohonan atas perkara 76 (1) A memerlukan sokongan dua pertiga ahli dewan.

Terbentuknya JK Teknikal ini dan keberlangsungan mesyuaratnya beberapa kali telah menyebabkan PAS Kelantan yakin dengan kesungguhan dan keikhlasan kerajaan Pusat dalam usaha membantunya ke arah perlaksanaan syariah Islam. MB Kelantan begitu yakin dengan janji UMNO/BN sehingga sanggup berjanji akan meletakkan jawatan sekiranya undang-undang Islam tidak dilaksanakan di Kelantan pada tahun 2015!

Cadangan untuk PAS membawa usul persendirian untuk meminda Akta 355 telah dibawa ke mesyuarat bulanan PAS Pusat. Dalam mesyuarat tersebut ada beberapa ahli mesyuarat yang menyuarakan pandangan supaya usul itu dibawa oleh kerajaan. Cadangan itu ditolak atas alasan kredit terhadap usul tersebut hendaklah menjadi milik PAS dan bukan milik UMNO/BN.

MESYUARAT MAJLIS PRESIDEN PR FEB 2015

Pada Februari 2015, berita mengenai usul persendirian yang akan dibawa oleh PAS telah menjadi pengetahuan umum. Oleh itu, apabila mesyuarat Majlis Presiden PR diadakan pada bulan tersebut, maka pimpinan DAP telah bertanya mengenainya. Presiden PAS telah mengesahkannya dan apabila diminta supaya deraf usul berkenaan dibawa ke mesyuarat Majlis Presiden terlebih dahulu sebelum dibawa ke Parlimen, Presiden PAS telah bersetuju.

Soal samada parti-parti rakan PR bersetuju dengan isi kandungan Usul Persendirian tersebut atau sebaliknya adalah persoalan kedua. Yang penting adalah supaya dimaklumkan terlebih dahulu supaya semua mengetahui isi kandungannya dan boleh menetapkan pendirian berhubungnya. Malangnya persetujuan untuk membawanya terlebih dahulu ke mesyuarat Majlis Presiden telah diabaikan Presiden PAS.

Pada bulan Mac Parlimen bersidang untuk sesi pertamanya bagi tahun 2015. Pada hari pertama sidang Parlimen berkenaan didapati bahawa usul persendirian YB Marang ia itu Presiden PAS telah tertulis dalam peraturan mesyuarat persidangan! ini menyebabkan pimpinan DAP mengeluarkan kenyataan “tidak boleh berkerjasama dengan seorang Presiden PAS yang sebegini”. Kenyataan DAP adalah atas sebab Presiden PAS ‘cakap tidak serupa bikin’.

PERBALAHAN PAS DAN DAP

Melalui peristiwa ini maka perbalahan PAS dan DAP mula mengambil pentas utama politik negara. Presiden PAS mula menyerang DAP sebagai musuh Islam walaupun sebenarnya beliau yang tidak berpegang pada janji. Hubungan antara PAS dan DAP menjadi semakin renggang dan golongan dalam PAS yang berusaha menyelamatkan hubungan tersebut turut diserang sebagai ‘khadam DAP’.

Pada masa sama, Usul Persendirian tersebut tidak diberi laluan untuk dibentangkan pada sesi berkenaan. Ianya kekal atas kertas sebagai peraturan mesyuarat tetapi tidak dapat walaupun dibaca oleh Hadi. Sambil PAS dan DAP berentap, usul itu terus menjadi alat permainan dan teka-teki UMNO/BN. Matlamat pertama sebalik cadangan Usul Persendirian yang dibawa oleh Jamil Khir telah mula membuahkan hasil.

MUKTAMAR ‘PEMBERSIHAN’ 2015

Pada muktamar PAS 2015 maka pimpinan yang mempertahankan kebersamaan PAS dalam PR telah dijatuhkan secara setandan oleh perwakilan PAS. Ini adalah hasil usaha yang telah dimulakan sejak sebelum 2013 lagi. Pada masa sama usul supaya diputuskan hubungan dengan DAP telah diluluskan muktamar berkenaan tanpa bahas.

Melalui dua tindakan ini maka strategi UMNO untuk memecahkan PR telah tercapai. Tiada lagi pimpinan yang akan bersuara mempertahankan keberadaan PAS bersama PR. Pada masa sama hubungan PAS dan DAP telah terputus tanpa adanya harapan untuk dipulihkan kembali.

Sambil ini semua berlaku, Usul Persendirian masih tidak dibenarkan untuk dibawa di dalam Parlimen. Ia kekal tertulis di atas kertas peraturan mesyuarat tetapi tidak diberi laluan walaupun untuk dibaca.

SIDANG-SIDANG PARLIMEN SETERUSNYA

Usul Persendirian yang dibawa YB Marang terus tertulis di atas kertas peraturan mesyuarat tanpa diberi laluan untuk dibentang dan dibahas dari sejak sidang pertama 2015 sehingga sidang terakhir ia itu sidang bajet 2015. Sambil itu hubungan PAS dan DAP menjadi semakin parah dan pimpinan PAS yang pro-PR telah keluar PAS dan membentuk AMANAH.

Pada sidang pertama 2016, pada hari terakhir sesi berkenaan, YB Marang telah akhirnya dibenarkan untuk membaca usul persendirian untuk meminda Akta 355. Namun demikian, hanya sekadar membacanya dan seterusnya, meminta supaya perbahasan mengenainya ditunda ke sidang akan datang. Ramai yang menjangkakan beliau mengikuti skrip yang telah ditetapkan UMNO/BN dalam persoalan ini.

Pada sidang seterusnya sekali lagi usul tersebut didapati tertulis atas kertas peraturan mesyuarat tetapi sekali lagi ianya tidak diberi ruang untuk dibentang. Pada sidang bajet 2016, usul persendirian telah dipinda buat kali keduanya dan kali ini ianya mengandungi hukuman denda RM 100,000 dan penjara 30 tahun serta sebat syarii 100 sebatan. Pada sidang ini, YB Marang dibenarkan untuk membaca pindaan yang dibuat ke atas usulnya. Namun sekali lagi perbahasan ditunda ke sesi akan datang.

SIDANG PARLIMEN MAC 2017

Pada sidang Parlimen baru-baru ini, sekali lagi pada hari terakhirnya, YB Marang sekali lagi dibenarkan untuk membaca Usul Persendiriannya. Kali ini dia dibenarkan membentangnya dan pembentangannya mengambil masa dalam 15 ke 20 minit. Penyokong usul berkenaan, YB Kota Bharu, dibenarkan mensyarahkannya selama sejam setengah! Selepas sahaja YB Kota Bharu mengakhiri syarahannya maka Speaker Dewan, TS Pandikar Amin Mulia menangguhkan sidang melalui kata-kata yang telah menjadi masyur, ia itu, “If you have power, you are powerful. If you do not use the power, you are bloody fool”. Dengan kata-kata sedemikian maka sidang ditamatkan dan perbahasan ditunda hingga ke sesi akan datang.

Dengan itu usul berkenaan tetap kekal sebagai Usul Persendirian yang belum dibahas dan jauh sekali diluluskan. Walaupun disyarahnya selama hampir dua jam, hakikatnya tiada kemajuan dan statusnya seperti sejak asal.

KESIMPULAN

Strategi UMNO/BN menggunakan isu perlaksanaan syariat islam untuk mengumpan PAS telah berjaya sepenuhnya. PR telah berpecah sambil BN kekal bersatu.

Usul Persendirian YB Marang sekiranya dibenarkan dibahas dan seterusnya diundi akan menyebabkan BN sendiri berpecah. Maka dibenarkan setakat mana diperlukan oleh BN, ia itu cukup untuk memecahkan PR dan melaga-lagakan pembangkang tetapi tidak untuk dibahas kerana perbahasan akan menyebabkan BN sendiri berpecah. Oleh itu saya yakin bahawa kita telah melihat adegan terakhir drama Akta 355 ini. Tiada yang lebih yang perlu dilakukan UMNO/BN. Matlamat mereka telahpun tercapai.

Melalui drama ini pembangkang telah berpecah dan PRU ke 14 akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru di hampir semua kerusi, khususnya di Semenanjung dan di kerusi majoriti Melayu, ia itu kerusi yang ditandingi UMNO. Mengikut perkiraan UMNO, bila pertandingan 3 penjuru ini berlaku, maka UMNO akan menang hampir kesemua kerusi yang ditandinginya.

Saya berkeyakinan sekiranya PH dapat membina kekuatannya sebagai gabungan 4 parti, ia akan tetap merupakan pilihan bagi yang inginkan kerajaan baharu menggantikan BN. Maka perancangan UMNO/BN tetap masih boleh digagalkan.

PAS sebaliknya hampir pasti akan kehilangan semua kerusinya. Ini yang dikatakan pepatah Melayu, “menang sorak kampung tergadai”. Inilah hasilnya percaya pada UMNO dan melanggar pesanan almarhum TGNA.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Lee Wee Tak said…
PRu adalah peluang rakyat setiap 5 tahun memilih pihak yang paling layak mentadbir negara dan perkara sekular...pekerjaaan...ekonomi...perhubungan antarabangsa...taraf hidup...pendidikan...jika hanya undi cabang terbaharu hanya kerana rang undan-undang separuh masuk berhiassn istilah islam...sia-sia umdi itu

drama ruu355 telah masuk buku35......
Pengembara Hiba said…
Ini semua adalah permainan parasit2 yg telah meninggalkan PAS setelah mereka gagal meliberalkan PAS. Seperti biasa, puak2 liberal akan terus menjalankan jarum suntikan mereka utk melaga2kan sesama umat Islam demi survival politik jagat mereka.
Pengembara Hiba said…
Ini semua adalah permainan parasit2 yg telah meninggalkan PAS setelah mereka gagal meliberalkan PAS. Seperti biasa, puak2 liberal akan terus menjalankan jarum suntikan mereka utk melaga2kan sesama umat Islam demi survival politik jahat mereka.Parasit2 bekas ahli PAS ini sebenarnya adalah anjing2 DAP yg bertugas utk menyalak utk kepentingan tuan mereka.
Save Malaysia said…
I believe everything YB Khalid Samad said.
He is highly educated, sacrificed alot for Islam and for the well-being and justice for the Malaysian citizens with sensitive care for all Malaysians regardless of race, religion and background. He is a man of admirable courage and would make a great leader our beloved country desperately needs at this time.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.