Skip to main content

Ke Mana Hilangnya Kebijaksanaan dan Keikhlasan?

Apabila mendengar muqaddimah ucapan Ust Hadi dalam rakaman video Mukhayyam Tarbawi PAS Kawasan Machang pada 3 September di Rusila, saya sebenarnyamerasa lega. Tersebut dalam hati, mungkin telah kembali kebijaksanaan dan keikhlasan kepada pimpinan bekas parti saya yang telah saya sertai sekian lama.

Malangnya hujungnya tidak sebijak atau seikhlas permulaannya.

Malang sekali apabila kebijaksanaan dan keikhlasan yang diceduk dari kisah para sahabat hanya diceritakan tetapi tidak dicontohi. Dan apabila sendiri berhadapan dengan suasana yang jauh TIDAK ‘se-mencabar’, tidak pula dimanfaatkan kebijaksanaan yang diceritakan. Sepatutnya kebijaksanaan dan keikhlasan yang ditunjukkan Saidina Ali (KW) dijadikan pedoman dan panduan, bukan sekadar untuk diceritakan.

KISAH PERANG SAIDINA ALI DENGAN SAIDATINA AISYAH (RA) SERTA GOLONGAN KHAWARIJ

Ucapan Ust Hadi bermula dengan mengisahkan perang antara Saidatina Aisyah (RA) dan Saidina Ali (KW), iaitu perang Jamal. Ianya peperangan yang tercetus selepas sahaja Ali dilantik sebagai Khalifah ke-empat setelah Saidina Uthman (RA) dibunuh. Maka di atas rasa kewajipan membela Saidina Uthman, Aisyah telah mengepalai bala tentera yang terdiri dari para sahabat, termasuk Talhah dan Az-Zubair. Akhirnya mereka bertempur dengan tentera di bawah pimpinan Ali yang juga terdiri dari para sahabat.

Dalam persoalan ini, di mana Aisyah mengangkat senjata menentang Ali yang merupakan Khalifah yang sah, Ust Hadi tegaskan ianya hasil kejahilan dan ketidak mampuan memahami keadaan politik dengan tepat oleh pihak Aisyah. Ianya perbezaan pandangan dan pendekatan dan oleh itu, mereka tetap rakan dan saudara seislam dan Aisyah serta Talhah dan Zubair adalah tetap ahli Syurga.

Ust Hadi meneruskan lagi dengan menjelaskan bahawa begitu juga dengan pihak Khawarij. Pihak Khawarij ini adalah golongan yang mengkafirkan Saidina Ali dan mencaci dan memaki-hamun Saidina Ali secara terbuka di khalayak ramai. Mereka pernah mengugut untuk membunuh Ali. Namun apabila Ali ditanya oleh para sahabat “siapa mereka ini?”, Ust Hadi menjelaskan bahawa Ali menjawab, “mereka adalah saudara kita, kalau mereka hadap kita, kita lawan, mereka lari kita biarkan mereka lari, jangan kejar, buat tak tahu”. Golongan Khawarij ini terdiri dari golongan muda, kuat beribadat, semangat tinggi tetapi semangat mereka mengatasi ilmu mereka.

MENGAMBIL PENGAJARAN DARI KISAH SAIDINA ALI (KW)

Semasa peristiwa ini berlaku, Saidina Ali (KW) merupakan Khalifah yang sah, Amirul-mukminin. Namun apabila ditentang sehingga ke peringkat diangkat senjata sekalipun, beliau tetap bertindak secara bijaksana, adil dan penuh keikhlasan.

Saidina Ali tidak mengkafirkan golongan yang menentangnya sewenang-wenangnya sambil menuduh mereka sebagai “terkeluar dari jemaah Muslimin” atau menghalalkan darah mereka. Beliau juga tidak menuduh dan memfitnah mereka dengan tuduhan liar seperti “ingin meruntuhkan binaan Islam”, “gadai prinsip Islam” dan “gila jawatan” atau pun yang sebagainya. Sebaliknya beliau menyatakan keadaan sebenar, secara adil dan ikhlas tanpa berusaha memburukkan keadaan dengan fitnah dan tohmahan demi kepentingan dirinya.

Saidina Ali mengakui dan memahami, kesemua itu berlaku dalam keadaan masing-masing inginkan keadilan dan kebenaran, berniat baik walaupun ada yang jahil dan tersilap pendekatan. Beliau berusaha mendamaikan dan di mana pendamaian tidak mungkin, beliau tidak sama sekali mengeruhkan lagi suasana dengan tuduhan liar terhadap pihak yang satu lagi walaupun mereka angkat senjata menentangnya!

Di atas sifat adilnya Ali, maka perperangan dengan Aisyah (RA) berakhir dengan baik dan Aisyah sendiri mengakui kesilapan beliau kemudiannya. Adakah itu mungkin sekiranya Saidina Ali bertindak secara sewenang-wenangnya terhadap Aisyah dengan menuduhnya dengan tuduhan yang direka-rekanya? Sudah pasti tidak.

Walaupun keadaan dengan golongan Khawarij tidak sempat Saidina Ali selesaikan dengan sepenuhnya kerana beliau dibunuh, namun sejarah menjadi saksi akan ketelusan dan kejujuran Ali dalam menangani perbalahan ini. Seperti dengan kes Aisyah, Saidina Ali berkata benar terhadap golongan Khawarij dan tidak mengkafirkan mereka sewenang-wenangnya atau menuduh mereka dengan tuduhan yang direka-reka.

Dan sebenarnya itulah yang sepatutnya dilakukan oleh seorang pemimpin yang bijak lagi adil dan ikhlas. Sejarah menjadi saksi akan keadilan dan keikhlasan Ali walaupun terpaksa berhadapan dengan keadaan sangat mencabar. Berlakunya peristiwa perang Jamal dan kemunculan Khawarij supaya ianya menjadi pengajaran, contoh dan tauladan untuk diikuti, bukan sekadar sebagai bahan cerita.

SUASANA SEKARANG DAN ILMU YANG TIDAK DIMANFAATKAN

Mari kita lihat pada keadaan perbalahan yang telah berlaku di dalam PAS sehingga terhasilnya suasana sekarang. Cuba kita applikasikan pengajaran dari peristiwa yang berlaku pada zaman Saidina Ali yang dijelaskan sebentar tadi. Perlu ditanya, adakah jawatan Presiden sebuah jemaah Islam, seperti PAS, boleh disamakan dengan jawatan Amirul Mukminin? Adakah perbalahan yang berlaku dalam PAS tempoh hari dan antara Amanah Negara dan PAS dewasa ini sehingga ke tahap menangkat senjata? Sudah pasti jawapannya adalah ‘tidak’ untuk kedua-dua soalan tersebut.

Walaupun kedudukan dan hak dirinya untuk ditaati tidak seperti Saidina Ali (KW) dan penentangan yang dihadapinya tidak sekeras penentangan yang dihadapi Ali, namun respon Presiden PAS terhadap keadaan sekarang jauh lebih keras berbanding respon dari Saidina Ali! Persoalannya adakah ini wajar?

Di sisi Presiden PAS, tindakan kami seolah-olah lagi teruk dari tindakan Aisyah dan Khawarij dan oleh itu kumpulan kami mengikut beliau mesti “dihapuskan”. Boleh bertahalluf dengan lawan sekalipun tetapi tidak dengan AMANAH yang digelar pengkhianat. Siapa yang dikhianati? Kalau sekadar tidak mahu mengikut kepimpinannya atas sebab-sebab telah bertukar wajah, adakah bererti kami sudah khianati Islam? Adakah semestinya Islam itu hanya berlegar disekeliling PAS?

Dan demi membenarkan sikap beliau maka terpaksa direka tuduhan dan fitnah.

BERBOHONG UNTUK JUSTIFIKASI SIKAP

Untuk menjustifikasi sikap dan tindakan beliau terhadap kami yang tidak lagi bersetuju dengan kaedah yang dipilih beliau, sehingga keluar dan menyertai AMANAH, maka direka pula tuduhan yang langsung tidak masuk akal. Antara yang disebut dalam video tersebut adalah:

1. “Ingin meresapkan Pakatan Rakyat dalam PAS sehingga PAS tiada lagi”

Sekiranya tuduhan itu benar, bahawa kami tidak ingin wujudnya parti politik Islam secara tersendiri dan ingin ianya larut hilang dalam PR, mengapa kami bersusah payah menubuhkan sebuah parti baharu yang berasaskan Islam? Tidakkah lebih mudah kami masuk sahaja PKR atau DAP dan dengan itu soal meresapkan parti Islam dalam PR sehingga hilangnya identiti dan perjuangan parti Islam tersebut akan terus tercapai?

Hakikat bahawa kami berusaha mewujudkan parti Islam baru yang tersendiri dengan identiti tersendiri adalah bukti bahawa tuduhan tersebut adalah satu pembohongan yang jelas dan nyata.

2. “Peguam mereka ingin pinda perlembagaan sehingga hilang kuasa Al-Quran, Sunnah, Ijma dan Qiyas dalam PAS”

Ini malangnya satu lagi pembohongan yang jelas dan nyata. Budaya membohong dan memfitnah merupakan budaya baru dalam PAS. Hakikat ianya diteruskan adalah bukti bahawa tiada kekesalan terhadap wujudnya budaya fitnah dan label-melabel oleh golongan asatizah muda dalam PAS. Malahan ianya disambut dan dikembangkan pula oleh DS Presiden PAS sendiri.

Cubalah fikirkan, sekiranya benar tidak ingin Al-Quran, Sunnah, Ijma dan Qiyas sebagai panduan, apa guna dinyatakan Islam adalah dasar perjuangan parti Amanah Negara?

Sebenarnya pindaan perlembagaan yang diusahakan oleh golongan peguam adalah di atas arahan AJK PAS Pusat. Sebuah JK ditubuh dan dipengerusikan oleh Tuan Haji Asmuni Awi dan JK ini belum lagi selesaikan tugasnya. Sekiranya selesai, cadangan pindaan itu perlu dikemukakan ke AJK PAS Pusat terlebih dahulu untuk diluluskan. Sekiranya diluluskan di peringkat AJK PAS Pusat maka perlu pula ianya dikemukakan kepada Muktamar untuk kelulusan sebelum menjadi muktamad.

Oleh itu amat besarlah pembohongannya apabila dituduh golongan peguam yang selama ini berkhidmat untuk kepentingan PAS, secara ikhlas dan percuma, mempunyai niat jahat seperti itu. Lebih-lebih lagi apabila mereka bertindak atas arahan AJK PAS Pusat yang juga termasuk Presiden sendiri!

Saya akan tulis penjelasan berhubung tuduhan ini secara khusus dan lebih terperinci di dalam artikel seterusnya, lengkap dengan cadangan pindaan yang ingin dibawa.

3. “Mereka Nak Jadikan PAS Sekular”

Pembohongan bahawa kami ingin jadikan PAS sekular tidak perlukan penjelasan panjang. Kalau kami inginkan sebuah parti secular maka kenapa pula kami menyertai PAS? Kenapa pula disebut Islam sebagai dasar Parti Amanah Negara? Tidakkah sekular itu bererti memisahkan agama dari politik? Semesti orang yang sekular tidak akan bersama atau mewujudkan parti politik Islam!

4. Perancangan Antarabangsa

Tidak cukup dengan pembohongan di atas, maka dijaja pula “Perancangan Antarabangsa”. Yang kalua diulang dengan beberapa kali boleh kedengaran semakin seakan-akan UMNO. Sama seperti tuduhan yang dilemparkan terhadap DSAI sebagai agen kuasa asing, kuasa antarabangsa! Atau alasan untuk membela Najib yang kononnya ingin dijatuhkan hasil perancangan antarabangsa!

Kalau ada ‘Perancangan Antarabangsa’ sekalipun maka ianya semestinya inginkan supaya PAS kembali ke zaman 60an. Berseorangan, terpencil dan kurang sokongan. Dan inilah yang sedang dilakukan secara sedar atau tidak oleh pimpinan PAS sekarang. Pada masa yang sama PAS pula memainkan peranan tradisi UMNO iaitu mewar-warkan ancaman kaum Cina dan bahayanya DAP, yang sudah pasti hanya menyebabkan Melayu terus bersama UMNO/BN! Mungkin itulah sebenarnya perancangan antarabangsanya! Supaya UMNO/BN kekal berkuasa dengan bantuan PAS.

Ya benar, DAP memang menyebut mereka lebih selesa berurusan dengan kumpulan kami dan mereka mengharapkan kami kekal sebagai pimpinan PAS dalam muktamar yang lepas. Itu adalah kerana mereka telah banyak berurusan dengan kami dalam usaha membina kekuatan PR sejak 2008 dan melalui BA sebelum dari itu. Pihak lain dalam PAS hanya menikmati hasil usaha bersama ini sehingga menang 15 kerusi di Selangor dan sebagainya. Mereka tidak pernah turun bertemu dan berbincang dengan pimpinan bukan Islam seperti yang dari DAP. Oleh itu apabila pimpinan DAP melihat kami diserang teruk sebelum muktamar, maka DAP khuatir wajah PAS akan berubah dan kemenangan bersama yang diperolehi selama ini akan hancur berderai. Tetapi apakah salah untuk mereka berpendirian begitu? Ia bukan persoalan ingin menguasai PAS tetapi ingin PAS kekal atas pendekatan yang sama.

Hakikatnya kekhuatiran mereka terbukti berasas. PAS sekarang tidak seperti PAS dahulu dan kekuatan yang sekian lama dibina hancur berderai.

Adakah wajar usaha DAP untuk menyatakan sokongan mereka terhadap golongan yang bersama membina PR tempoh hari diselar sebagai usaha campur tangan kuasa asing dan perancangan antarabangsa? Apa bukti yang dikemukakan untuk menyokong tuduhan ini? Adakah rakyat boleh yakin dengan corak kepimpinan yang suka menuduh dan memfitnah tanpa asas dan bukti? Sudah pasti rakyat tertanya-tanya, bolehkah kepimpinan sebegini menjamin keadilan sekiranya diberikan kuasa?

KESIMPULAN

Pokoknya, PAS perlu contohi pendekatan Saidina Ali (KW) apabila menangani suasana perbezaan pendapat dan pendekatan. Akui kebenaran yang wujud pada pihak lain, walaupun sekiranya hanya dianggap sebahagian sahaja yang benar dan kebenaran itu pula tidak begitu tepat. Fahami niat dan tujuan mereka dan perakui kewajaran niat dan tujuan itu walaupun tidak bersetuju dengan kaedah pendekatannya. Mkaa barulah akan terzahir keadilan dan keikhlasan kepimpinan dalam Islam.

Tidak perlu memfitnah dan mereka-reka cerita serta menuduh tanpa bukti. Untuk terus berbohong dan mereka-reka cerita serta melemparkan fitnah, itu bukan kaedah pimpinan Islam. Itu, bagi pandangan saya yang bukan ulama ini, mungkin boleh digambarkan seakan-akan kaedah pendekatan yang selalu dimainkan oleh UMNO.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

grandmarquis said…
Kesimpulannya mudah aje. Kalau tak nak jadi pengkhianat, letak aje jawatan yang dimenangi atas tiket PAS. Pas tak de masalah kalau nak keluar parti, janji letak jawatan. Tapi bila nak keluar parti, lepas tu tak nak letak jawatan, itulah namanya pengkhianatan.
Jayton said…
Pengkhianat adalah seorang yg menang atas dasar tertentu dan selepas menang melaksanakan dasar yang bercanggah. Sebagai contoh: Menang atas dasar Islam tetapi selepas menang ambil sikap pro-perkauman yg bercanggah dgn Islam. Atau pro-PR dan lepas menang anti- PR pula...

Setakat ini saya tak nampak YB melanggar apa2 janji atau dasar yg atas mana dia telah dipilih. Maka bagaimana dikatakan khinat? Dia berjuang untuk Islam bukan untuk PAS.
Izuddin said…
Pas je lah letak jawatan now dan tgk if they can still get the seat back
Izuddin said…
They dont care had hadi betrayed.....haha
Xkan kisah S.Ali KW dgn Siti Aishah RA sj diambil cth? Cmna plak kisah Rasulullah SAW dijemput merasmikan masjid yg dibina oleh puak munafik kemudian ditegur oleh S.Jibrail AS?
myDesignWorld said…
Maaf. Undi sy kpd PAS sblm ini atas ticket BA & PR. Sy pecaya ramai yg mengundi PAS pd PRU sblm ini atas dasar yg sama, bkn kerana PAS. Oleh itu, harap YB2 PAS letak jawatan anda kerana telah mengkhianati undi kami.
myDesignWorld said…
Sifat2 munafiq yg di ajar oleh Rasulullah:

1. Bila bercakap dia ber bohong
2. Bila berjanji dia mungkiri
3. Bila diberi Amanah dia khianati
4. Bila berbalah dia ber lebih- lebihan

Maaf, mungkin ustadz bole betulkan kefahaman saya... Sekadar renungan bersama.
Izuddin said…
Hadi mesti faham anwar tak boleh bersama pas kalau pas mahu bersama umno. umno telah aniaya anwar dengan dasyat.

keseluruhan pentadbiran negara diguna untuk menindas anwar. hak2 anwar dihadkan walapun dia di penjara. selagi ada hujah2 tak menasabah dari prosecution kerajaan, hakim perlu beri benefit of the doubt in favor of anwar.

walaupun strategi kajang move utk halang terbentuknya kerajaan pas-umno di selangor berjaya, anwar masih mahu pas bersama dlm pakatan kerana tak mahu pas diperkuda oleh umno.

ucapan2 hadi banyak berupa seditions(hasutan).

Manusia dicipta berbagai races(bangsa) untuk manusia akui the might of The Rab dan mana2 bangsa yang ucap seditions terhadap bangsa lain, bangsa itu adalah bangsa rasis.

Zealots are political movements which sought to incite people to go against the British colonizers, in the case of Malaya. The Communists, with their Communisn idealogy, were zealots who incite the people(malays, chinese, indians) to rebel against the British and to expel the British who were not the people of Malaya but colonisers.

In the case of present malaysia, the oppositions are not considered as zealots. They are part of the elected proponents in a democracy created after the British left and the Independence of malaya.

Pakatan harapan telah berjaya ditubuh 4 bulan setelah azmin jadi MB. SYABAS.

Selagi ucapan2 hadi masih seditions(hasutan), dia adalah muslim RASIS
Hanz Azdi said…
assalam YB.

Saya rasa ramai non partisan sokong PAS dulu pun sebab PAS dalam PR terlihat ikhlas dalam berpakat melawan kejahilan Umno-BN. Senitasa ada kompromi.

Usaha membangunkan kefahaman Islam oleh TG Fadhil Noor, TGNA, beberapa pemimpinnya yang lain sejak berpuluh tahun terbukti bersifat mulia & bersikap sederhana dalam banyak perkara ! Tegas kena pada tempatnya.

Not anymore. Hat yang ada sekarang pemimpinnya hati ada busuk, bersikap kasar ! Setalat pandai syarah, mtukang cerita kisah nabi s.a.w., sahabat r.a. tapi pembawaan ulamak sendiri masih menyimpang, tu bukanlah takwa kepada Allah. Shocking & memalukan !

Ikhlas berjuang kerana Allah & sentiasa memperbaiki siri & umat. Kami hanya akan sokong kebenaran sampai mati "kerana Allah"!
mohdhazwan said…
Semua pihak perlu berlapang dada yang ulama agama dihormati dimuliakan di dunia dan akhirat..pewaris nabi. Walau bagaimanapun, tak semua ulama itu bukan fakih dalam semua cabang ilmu, tak semua ulama itu fakih mentadbir, tak semua ulama fakih berpolitik, tak semua ulama fakih mengurus wang, tak semua ulama fakih dalam pengucapan awam, tak semua ulama fakih dalam interaksi dengan bukan islam. Maka, pengikut, rakyat marhaen, penyokong jangan taksub dengan pemimpin ulama anda...yang salah tetap salah, yang tindakan melulu tetap tindakan melulu, yang kurang bijak tetap kurang bijak, yang tidak berdisiplin hadir mesyuarat tetap tidak berdisiplin, yang tidak menghormati rakan seperjuangan tetap tidak menghormati. Janganlah yang batil dikatakan sahih hanya dengan status ulama' warasatil anbia'... rakyat marhaen..jangan berhenti menghormati golongan agama tetapi jika mereka tersasar jangan terlebih wala' untuk ditegur dikritik..merek bukan maksum..apa yang keluar dari mulut mereka bukan sunnah tapi ijtihad dan fikrah..
Izuddin said…
kan senang kalau takiyudin ni nyatakan samada nak sokong atau tak nak sokong 'no confidence vote' agaisnt najib? kalau setuju, nyatakan saja sebab2. kalau tak setuju nyatakan sebab2 juga. Baru lah grassroot pas CLEAR arah tujuan pas. ni dia putar sana sini akan sokong tapi kena panggil pas berbincang dulu. perangai yahudi !

kan dah clear pkr nak tendang najib !

Lagu ni lah wahai taki....pas diam2 saja lah bawa usul tak percaya najib ke palimen dan nescaya semua MP pembangkan akan setuju. tak payah lah berdalih minta2 pkr jemput bincang....haha
Izuddin said…
Husam nak terus bersama pas sampai mati, kalau boleh...haha.

Manakala, dia setuju dgn penubuhan Amanah dan rakan2 dalam Amanah.
Baiah menghantui Husam kerana dia adun Salor. Dia tunggu sehingga GE14 dimana baih itu luput. Dan mungkin dia akan join Amanah sekiranya dia tak boleh MATI bersama Pas jadi adun Salor setrusnya

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…