Skip to main content

Respon Kepada Kenyataan UMNO Shah Alam

Baru-baru ini dalam ucapan dasar Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Shah Alam, Ketua Bahagian UMNO Shah Alam menggesa supaya saya ‘dinyahkan’ dari bumi Shah Alam. Saya ucapkan terima kasih kepada UMNO Shah Alam kerana begitu berminat memberikan tumpuan kepada diri saya ini. Namun, UMNO Shah Alam perlu sedar diri sendiri. Shah Alam bukan milik UMNO Shah Alam untuk “mennyahkan” sesiapa jua dari “bumi Shah Alam” ini.

Kedua, adalah lebih baik untuk imej UMNO jika ditumpukan usaha dan kudrat untuk mennyahkan penerima derma RM 2.6 Billion dari UMNO, daripada cuba mennyahkan diri saya. “Yang kencingkan 3 juta ahli UMNO setiap hari” seperti yang dikatakan salah seorang wanita UMNO Langkawi adalah masalah utama UMNO, bukan saya.

APA SALAH SAYA?

Menurut apa yang saya faham dari laporan akhbar, salah saya adalah kerana kononnya saya bersekongkol dengan DAP yang tidak dapat saya nafikan. Namun, bersekongkol menentang rasuah dan penyelewengan apa salahnya? Kerja baik wajib dibantu. Tidak kira samada kerja baik ini dilakukan oleh orang Islam atau bukan Islam, Melayu atau bukan Melayu.

Adakah UMNO Shah Alam beranggapan bahawa kerja baik sekiranya dilakukan bukan Melayu perlu ditentang? Dan dengan secara tidak langsung, kerja jahat sekiranya dilakukan Melayu perlu dibantu dan disokong? Jika begitulah sikap UMNO Shah Alam, maka sudah pasti yang akan membangsatkan Melayu adalah UMNO sendiri. Ini adalah kerana bangsa yang tidak kenal betul dari salah sudah pasti akan ketinggalan dan berada dipinggir dunia.

UMNO PECAHKAN PAS BUKAN DAP

Kenapa begitu tawaddhu’ dengan mengatakan DAP yang pecahkan PAS? Sudah diketahui umum bahawa pecahnya PAS bukan kerana DAP tetapi hasil usaha UMNO! UMNO yang mencetuskannya dengan segala tipu-helah tawaran hudud. Inilah yang dinamakan menggunakan agama untuk kepentingan politik. PAS berpecah kerana ada yang yakin dengan keikhlasan tawaran UMNO dan ada yang melihatnya sebagai tipu-helah. Yang yakin dengan keikhlasan UMNO begitu yakin sehingga sanggup mengorbankan PR kerananya. Sehingga mengisytiharkan gencatan senjata terhadap UMNO dan seterusnya menghalakan senjata ke arah PR!

Segala masalah bermula dari situ. Cara ianya ditangani oleh pimpinan utama PAS telah menjadi faktor ketegangan semakin meruncing antara PAS dan DAP dan termasuk juga PKR. Akhirnya PR berpecah, PAS pun berpecah dan umpan hudud kekal sebagai umpan tidak kelihatan hingga sekarang. Masalahnya bukan persoalan hudud, ianya telah wujud sejak dahulu lagi dan tidak menjadi penghalang kepada wujud dan berjayanya PR. Masalah sebenarnya adalah cara ianya ditangani oleh pimpinan utama. Seolah-olah perpecahan PR adalah apa yang diinginkan.

SIAPA UNTUNG APABILA PAS BERPECAH?

Apa untungnya DAP sekiranya PAS & PR berpecah? Jika PAS dan dengan itu PR berpecah, maka sudah pasti ianya semakin sukar untuk BN dijatuhkan. Oleh itu, semakin sukar untuk menang Putrajaya bagi membentuk kerajaan baharu demi menyelamatkan Malaysia dari kebobrokan UMNO. Kalau begitu, maaka apa sebab DAP ingin memecahkan PAS dan PR?

Yang jelas memperolehi keuntungan sekiranya PAS & PR pecah adalah UMNO. Ianya menjadi semakin mudah untuk UMNO menang. Oleh itu keinginan dan usaha untuk memecahkan PAS sudah pasti di pihak UMNO bukan DAP. Maka tidak perlu UMNO Shah Alam berpura-pura. Rakyat tidak sebodoh itu. Janganlah bersikap seperti Najib yang masih mungkin percaya bahawa rakyat mudah diperbodohkan.

KESIMPULAN

Saya menyeru UMNO Shah Alam supaya bangun dari tidur dengan nyenyaknya dan melihat serta memahami masalah rakyat sebenarnya. Cuba jadikan UMNO Shah Alam satu organisasi yang berguna kepada rakyat dan bangsa dengan mengusahakan penyelesaian kepada masalah rakyat dan negara; bukan menjadi sebahagian dari masalah. Cukuplah dengan retorik perkauman yang hanya mengalih pandangan dari masalah sebenar. Sebaliknya berusaha untuk menjadikan kerajaan yang dipacu UMNO sebagai sebuah kerajaan yang bersih, telus dan amanah.

Cukuplah dengan segala penghinaan terhadap bangsa hasil tindak tanduk pimpinan UMNO. Malaysia sudah menjadi negara lawak yang ditertawakan dunia. Ringgit merudum, hutang negara semakin menggunung, kos hidup semakin meningkat, adakah ini semua salah saya dan DAP?

Bukankah UMNO/BN yang memerintah?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

troubadour said…
A great piece sir! Cheers!
peterlee said…
umno yang membangsatkan bangsa sendiri lagi mahu menuduh tuduhkan dengan yang bukan bukan...
ctza said…
satu ulasan yang amat tepat YB. UMNO yang begitu bersungguh memecahbelahkan PAS. Pimpinan PAS yang terpedaya terutama PRESIDENGGGG.
Suparman said…
kita ambil alih jeritan Tkbeeer dari PAS......hidup GHB Takbeeer
fazurybeuteq said…
Semoga peminpin yang meminpin GHB dihindarkan dari sejenis penyakit yang telah sebati menghigapi Umno dan kini telah merebak dikalanagn ulamk Pas,Diharapkan Peminpin GHB selalu muhasabah diri.Taat pada Allah.Perihatin deangan rakyat.jangan sekali2 mengeluarkan bahsa kesat.Insyaalh kiat akan berjaya dalam keredaan Allah.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Video Parlimen: Melayu, Songkok dan Biadab?

Banyak yang telah diperkatakan berkenaan respon saya terhadap Pasir Salak di Parlimen awal minggu ini. Saya sertakan disini video perbalahan tersebut.



Dia mencarut dan mempermainkan nama keluarga Seputeh dan apabila ditegur terus berdegil. Kemudian dia terus mengejek Batu Kawan yang turut menegurnya. Sikap degil Pasir Salak mempertahankan akhlak buruk diri sendiri terpaksa saya hadapi dengan kata-kata keras sebegitu dan malangnya dibela pula oleh Speaker.

Harap saksikan dan nilai sendiri videonya secara keseluruhan dan jangan dirujuk satu lagi versi yang telah disunting melalui Blog BNBBC. Sudahlah akhlak tidak seberapa, cuba menipu pula?



WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…