Skip to main content

Minggu Pertama Selepas Muktamar Ke-61

Muktamar PAS ke-61 telah berakhir pada hari Sabtu 6 Jun 2015. Saff pimpinan baru yang dipilih menjanjikan satu perubahan dan perbezaan berbanding yang sebelumnya. Ada yang menamakan perubahan saff kepimpinan sebagai kejayaan mengembalikan PAS kepada “landasan yang betul”; kononnya berubah kembali seperti asalnya. Kata-kata ini seolah-olah menuduh pimpinan sebelum ini telah menyimpang dari landasan asal PAS.

Maka ahli menunggu-nunggu supaya pembaharuan dan perbezaan ini dizahirkan. Pada masa sama, mereka menunggu juga penjelasan berhubung penyimpangan yang telah dilakukan pimpinan lama. Mereka ingin tahu samada pendekatan Almarhum TGYR, UFN dan TGNA turut dianggap sebagai suatu penyimpangan dari landasan asal PAS.

Namun walau apa pun, yang menjadi bahan perbahasan dewasa ini, setelah lebih seminggu pimpinan baru memegang tampuk kepimpinan adalah 3 persoalan besar berhubung dengan muktamar Ke-61, iaitu:

1. Usul Dewan Ulama PAS Pusat yang menuntut dan mendesak AJK PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama memutuskan hubungan dan kerjasama dengan DAP sambil mengukuhkan PR bersama PKR,

2. Keperluan untuk kumpulan pegawai yang dilantik oleh kerajaan Pulau Pinang meletak jawatan atau sebaliknya dan

3. Perletakan jawatan Saudara Mazlan Aliman dan penolakan jawatan oleh beberapa bekas pimpinan apabila ditawarkan jawatan.

USUL DEWAN ULAMA PAS PUSAT

Persoalan usul DUPP ini terus dipolemikkan oleh saff pimpinan baru. Seolah-olah ingin lari dari kenyataan. Ianya merupakan persoalan yang akan menentukan hidup mati PR tetapi malangnya satu kata putus masih tidak mampu diberikan oleh saff pimpinan baru.

Ketua Pemuda pula mula mengejek DAP dengan jolokan seolah-olah DAP adalah perempuan yang tak boleh melafazkan Talaq dan hanya mampu menunggu dicerai. Tetapi mungkin dia lupa bahawa PAS sekarang ini yang dilihat ‘terencat tindakan’ kerana dibuatnya usul tetapi tidak berani melaksanakannya. Oleh itu, dikhuatiri jolokan yang sama lebih tepat diguna-pakai terhadap PAS sendiri!

Lebih-lebih lagi apabila Talaq seolah-olah disebut tetapi dianggap tidak tersabit. Maka siapa lelaki dan siapa perempuan? Akhirnya DAP menyebut cerai maka adakah ianya mengesahkan bahawa PAS adalah sebagai isteri dalam hubungan PR ini?

Jolokan dan ejekan merupakan kegembiraan manusia berpemikiran kebudak-budakan. Yang berfikiran matang inginkan penyelesaian terhadap masalah, bukan jolokan dan ejekan. Yang kebuntuan juga biasanya gemar dengan kata-kata ejekan dan jolokan ini. Samada mereka tidak tahu jalan penyelesaian atau sememangnya tidak inginkan suatu penyelesaian!

Bagi saya, usul DUPP telah muktamad. Ianya diluluskan oleh muktamar. Muktamar meliputi semua. Hadir di dalamnya sebagai perwakilan adalah anggota MSU, AJK PAS Pusat, kesemua Dewan dan pimpinan dari setiap kawasan. Maka apa perlunya usul itu dibawa balik ke MSU dan AJK PAS Pusat? Sedangkan MSU dan AJK PAS Pusat hadir bersama dan telah meluluskannya bersama! Adakah mereka meluluskan dalam muktamar tetapi menolaknya bila di luar? Atau masih ada yang tidak memahami istilah “lulus tanpa bahas”? Tanpa disedari, mereka juga telah turut meluluskannya?

Saya harap pimpinan segera melaksanakan usul yang telah diluluskan itu. Jangan sampai dikatakan mengenai PAS, “peraturan dan kehendak ahli parti sendiri pun tidak difahami dan dihormati, adakah mungkin dihormati peraturan dan ahli parti lain?”

Jangan berdolak dalih lagi. DAP kononnya menghina Islam, PAS dan Presiden PAS. Itu yang didakwa dan itu juga yang dipersetujui muktamar. Tidakkah PAS akan dituduh tiada maruah kalau terus ingin bersama dengan parti sedemikian rupa?

Sebelum saya meninggalkan tajuk muktamar ke 61, ada satu soalan yang ditanya saya yang saya tidak mampu menjawabnya. Soalannya ialah;

“Sepanjang muktamar PAS ke-61 perwakilan zahirkan kemarahan kerana Presiden kononnya dihina oleh parti DAP. Tetapi tidakkah PAS sedar bahawa PAS juga pernah menghina Presiden parti PKR?”

Saya berdiam diri dan tidak mampu menjawab. Sudah pasti akan dituduh tidak membela Presiden.

PERLETAKAN JAWATAN OLEH PEGAWAI KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG

Ada yang turut mempertikaikan keperluan meletak jawatan di Pulau Pinang. Mereka turut menuduh Mat Sabu gelojoh dan tidak mendengar arahan pimpinan. Mereka berhujjah “kami dilantik atas ‘kemenangan PR’ maka tidak wajar kami dipaksa letak jawatan kecuali DUN Pulau Pinang dibubar”.

Saya sebenarnya turut merasa kesian kepada golongan seperti mereka ini. Siang malam mengutuk DAP dan dengan itu secara tidak langsung PR, tetapi berselindung di sebalik PR demi mengekalkan jawatan mereka! Tidakkah mereka sedar betapa janggalnya tindakan mereka itu? Sedangkan ini merupakan persoalan kerajaan Negeri dan bukan berhubung parti politik atau gabungan parti politik seperti PR!

Adalah perlu bezakan struktur organisasi PR dan kerajaan Negeri. Dalam struktur kerajaan Negeri, Ketua Menteri adalah ketuanya. Apabila Ketua Menteri menasihati semua ahli PAS untuk meletak jawatan dari kerajaan Negeri, kerana telah memutuskan hubungan dan kerjasama dengan DAP, ianya perlu diterima sebagai arahan ketua kerajaan Negeri.

Ianya sama sahaja dengan tindakan TSKI memecat exco PKR dan DAP semasa krisis Menteri Besar dulu atas alasan mereka tidak lagi menyokongnya. Sepertimana tindakan TSKI diterima sebagai sesuatu yang dilakukan mengikut bidang kuasanya, maka begitu juga dengan tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang. Beliau boleh memecat semua kalau diinginkannya tetapi memberi peluang untuk yang terlibat meletak jawatan. Itu adalah lebih bermaruah.

Oleh itu, tindakan Mat Sabu dan Dr. Mujahid adalah tepat dan bermaruah. Saya harap semua ahli PAS yang terlibat akan mengikuti contoh mereka dan dengan itu menjaga nama baik dan maruah PAS.

PERLETAKAN DAN PENOLAKAN JAWATAN OLEH MAZLAN DAN MANTAN PIMPINAN PAS

Ada yang terkejut dengan tindakan Mazlan Aliman dan mantan pimpinan yang menolak jawatan apabila ianya ditawarkan. Sememangnya ini merupakan suatu tindakan yang tidak pernah dilakukan sebelum ini. Tetapi suasana sekarang berbeza dengan sebelum ini. Maka tidak hairan sekiranya tindakan susulan juga berbeza.

Mereka yang tidak berada di dalam ‘chai’ DUPP pada hakikatnya tidak diingini oleh ‘team’ yang telah menang. Ini hakikatnya. Mereka ‘satu geng’ dan tidak boleh geng dengan yang lain. Apabila bukan ‘satu geng’, maka berbagai perkara yang boleh dilakukan terhadap dirinya sekiranya hadir bersama dalam AJK PAS Pusat.

Sebagai contoh, sekiranya maklumat mesyuarat dibocorkan, maka yang tidak ‘satu geng’ akan dituduh sebagai yang membocorkan walaupun tanpa bukti. Beliau akan dibicara dan dijatuhkan hukuman di alam maya. Ini semua dilakukan tanpa proses pengadilan yang telus dan adil. Tanpa diberi peluang membela diri, beliau akan dipersalahkan. Pada ketika itu tiada siapa akan membelanya walaupun semua tahu bahawa tuduhan tersebut tidak dibuktikan. Ini adalah apa yang telah berlaku sebelum ini.

Kes Syed Azman berhubung Ijtima’ Antarabangsa di Rusila adalah contoh yang jelas. Beliau difitnah di alam maya dengan tuduhan mensabotaj Ijtima’ tersebut. Ini adalah kerana beberapa pimpinan gerakan Islam telah kembali ke Kuala Lumpur sebelum Ijtima’ itu bermula. Dalam mesyuarat AJK PAS Pusat isu ini dijelaskan dan semua memahami bahawa pada hakikatnya Dr. Syed Azman telah banyak membantu menjayakan Ijtima’ tersebut. Ini termasuklah kesanggupan beliau menunda tarikh program asal yang melibatkan pimpinan gerakan Islam ini kepada tarikh yang sesuai untuk Ijtima’ diadakan. Dan juga untuk ianya diadakan di Rusila. Permulangan awal beberapa pimpinan bukan salah Dr. Syed Azman tetapi atas sebab kehendak pimpinan berkenaan atas sebab-sebab tertentu. Namun pimpinan PAS tidak membela Dr. Syed dari terus dicemuh. Keenganan membela Dr. Syed kemungkinan besar adalah atas sebab beliau bukan ‘satu geng’. Maka oleh itu Dr. Syed terus dicemuh hingga ke hari ini.

Pada masa yang sama, tidak dinafikan, pendekatan dan kaedah saff pimpinan baru agak berbeza. Ada yang mengelarkannya sebagai pendekatan ‘siku dan lutut’ serta ‘mencakar’. Oleh itu adalah dianggap lebih baik mereka dibenarkan melaksanakan perancangan mereka tanpa diganggu ‘anggota geng lain’ yang tidak disenaraikan dalam chai tersebut.

KESIMPULAN

Akhirnya boleh disebut bahawa pencapaian paling cemerlang saff pimpinan baru buat masa ini adalah berakhirnya PR. Kejayaan yang memakan masa bertahun untuk dibina sememangnya boleh diruntuhkan dalam sekelip mata. Sama seperti bangunan yang indah memakan masa bertahun untuk dibina tetapi boleh dirobohkan dalam hanya sehari.

Bagi yang melihat PR sebagai sesuatu yang menghalang kemaraan PAS, sudah pasti perkembangan mutakhir ini membanggakan. Bagi yang melihat PR sebagai yang mampu membantu PAS terus mara di mata rakyat, ianya perkembangan yang menyedihkan; dan saya turut bersedih bersama mereka.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

fansuri hassan said…
1.Senarai CAI.
2.Keputusan Muktamar.
Antara 2 perkara yg teramat memalukan mana2 organisasi.Apatah yg menyandarkan segala tindakan kpd addin.
Patutlah ramai ustaz2 merasa malu dgn kejadian tempohari kerana gelaran nama marwah yg mereka seperti diherat bersama.

Saya tak sangka pula PAS yg sudah lebih 50 tahun serta ahli yg terdiri dari mereka2 yg khatam alquran serta kitab2 hadith dan tafsir berkali dlm kuliah, munaqasyah,bacaan sendiri,ceramah mengajar boleh kiok,u turn simpang siur kluk klek balik kuang mulut longkang dlm hal tersebut.
en.haji said…
Y.B Tan Sri Dato Shahrir tersenyum !!! beb !
arul psm said…
Maka siapa lelaki dan siapa perempuan? Saya melihat kenyataan ketua Pemuda PAS seolah-olah memberikan sifat seolah-olah kaum perempuan sebagai golongan yang tidak berani dan penakut. Saya kurang selesa dengan hujah sebegini kerana berpendirian kita harus menhormati kesamarataan dan bukan pandangan seolah-olah kaum lelaki maha berani dankaum perempuan maha penakut. Saya juga berharap Sdr Kalid Samad berhati-hati sedikit apabila mengambil contoh sebegini. Sekian dengan rendah diri. Selamat Berpuasa.
Izuddin said…
Bapa kpd Abduh ni pun tak tahu political science. Kalau anwar tak buka minda aziz dah pasti pas kekal bawah tempurung dan bergelumang dgn theocracy lapok peninggalan zaman lepas Uthmaniah. Si Abduh ni mmg kurang ajar dan dia tak kisah dilabel begitu kerana dia suka sangat buat ucapan2 "ejek dan jolokan jelek".


"Jolokan dan ejekan merupakan kegembiraan manusia berpemikiran kebudak-budakan. Yang berfikiran matang inginkan penyelesaian terhadap masalah, bukan jolokan dan ejekan. Yang kebuntuan juga biasanya gemar dengan kata-kata ejekan dan jolokan ini. Samada mereka tidak tahu jalan penyelesaian atau sememangnya tidak inginkan suatu penyelesaian!"

Usul controversy tersebut adalah proposal/suggestion yg dikemuka(TO TABLE)utk perlaksanaan. Bila DUPP kata usul diterima ia TIDAK LAH BOLEH ATAU DIANGGAP MUKTAMAD. Oleh kerana DUPP tidak atau salah menjelas procedure ini, maka timbulah keraguan terhadap intergriti DUPP dan amnya pemimpin baru pas. Yang bersalah disini adalah DUPP. Bagi DAP ianya adalah insult yg besar keatas PAKATAN. DUPP biarkan saja usul itu di atas meja dan tak buat apa2 pun...sehingga kini dah seminggu DUPP tak reti macam mana nak buat...nak buang usul itu atau buang meja tu...haha

PAS dah takda maruah, dan saya akan tentang PAS habis habisan.
bat8 said…
YB

PAS adalah wadah, bukan perjuangan itu sendiri walaupun ia mempunyai sejarah yg panjang. Tetapi sejarah adalah sesuatu yg sudah dilalui bukan future. Yang penting adalah meneruskan perjuangan walaupun terpaksa membina wadah baru.

Realiti politik juga memerlukan sebuah wadah baru.
Izuddin said…
Kalau Ulama PAS rasa tergugat dengan golongan progresif dalam PAS, mreka sepatutnya ambil tindakan keatas golongan progresif ini dan bukan terhadap DAP. Tindakan usul memutus kerjasama dgn dap telah menyebabkan PAS tersingkir dari aliran politik moderate.

majlid Syura PAS kini tidak lagi percaya kpd Anwar dan perjuanganya.

KELUAR DARI PAS RAMAI2.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…

Video Parlimen: DOJ Go Fly Kite, our Country is Clean!

Video ihsan MP Amanah Tv.
Berkaitan, Mengapa Kita Tubuhkan 1MDB?

-Pejabat YB Khalid Samad-