Skip to main content

Laporan Berita Harian dan Utusan Malaysia


Sehari dua ni ‘naik’ betul nama saya di Berita Harian dan Utusan Malaysia. Walaupun saya tidak berhubung dengan mereka sejak berakhirnya sidang Parlimen pada 9 April. Turut dimuatkan pula kisah saya dan TGHH dimuka hadapan Berita Harian dua hari berturut-turut. Juga rajin betul Utusan membaca dan memetik dari Blog saya dan menyiarkan artikel saya dalam akhbar mereka, walaupun tidak sepenuhnya.

Artikel Pertama: BH 17 April “Khalid Persoal Hadi”
Sebenarnya saya tidak persoal apa-apa. Saya hanya menjelaskan keadaan apabila ditanya wartawan.

Saya ditanya oleh wartawan samada saya tahu mengenai ‘Private Member’s Bill’ atau ‘Usul Undang-Undang Persendirian’ yang diserahkan kepada TS Speaker Dewan Rakyat pada 18 Mac sebelum ianya diserahkan. Saya jawab saya tidak diberitahu dan Setiausaha Agung pun telah sebut bahawa beliau pun tidak tahu. Begitu juga ketua whip Ahli Parlimen, Dato Mahfuz Omar juga telah mengesahkan bahawa beliau tidak tahu. Kami hanya dimaklumkan secara rasminya pada 30 Mac semasa mesyuarat AJK PAS Pusat.

Maka ditanya lagi “sebagai AJK PAS Pusat dan Ahli Parlimen, tidakkah sepatutnya kamu diberitahu?” Saya jawab, “itulah sebaiknya, tetapi saya yakin TGHH telah berbincang dengan yang lain, saya tidak tahu siapa dan menyerahkan usul itu agak cepat atas sebab kekangan waktu. Ada tempoh 14 hari notis yang perlu dipatuhi”.

Jawapan saya yang sebegini dilaporkan wartawan BH sebagai “Khalid Persoal Hadi”. Nampak gaya sudah semakin desperate pihak tuan kepada BH (UMNO) untuk melaga-lagakan saya dengan TGHH.

Laporan BH ini telah menimbulkan kekeliruan, sehingga mengundang Pesuruh Jaya PAS Terengganu untuk mengeluarkan kenyataan di FBnya bahawa ‘saya menipu’. Sedangkan PJ Terengganu pun tidak faham hujung pangkal kisahnya. PJ Terengganu menyebut mesyuarat pada 30 April. Usul tersebut diserah kepada TS Speaker Dewan Rakyat pada 18 Mac. Yang saya sebut “tidak tahu” itu adalah merujuk pada tarikh 18 Mac, iaitu sebelum mesyuarat tersebut.

Saya ditanya pula berhubung reaksi DAP dan respon mereka terhadap tindakan TGHH menyerahkan usul tersebut tanpa berbincang terlebih dahulu seperti yang “dijanjikan”. Saya jawab bahawa ianya salah-faham. DAP sangkakan bahawa ianya usul berhubung perlaksanaan Enakmen Qanun Jenayah Syariyah Kelantan di Negeri Kelantan (EQJSK). Usul berhubung perlaksanaan EQJSK ini memang dijanjikan akan dimaklumkan kepada Majlis Presiden sekiranya ianya ingin dibawa, tetapi usul yang dibawa adalah berhubung Akta 355. Usul Akta 355 adalah usul pentadbiran dan oleh itu TGHH menganggap ianya tidak perlu dibincang. Maka ada salah-faham dalam soal ini.

Maka ditanya lagi “tidakkah sebaik-baiknya ianya dibincang dengan DAP dan PKR terlebih dahulu supaya tidak timbul salah faham ini?” Maka saya jawab “Ya, itulah yang terbaik dan ianya menepati prinsip Syura yang dianjurkan Islam. Tetapi mungkin ianya tidak dibincang atas sebab kekangan waktu juga sepertimana dalam kes dengan kami”.

Jawapan saya yang sebegini dilaporkan wartawan BH sebagai “Hadi patut utama amalan Syura”, seolah-olah saya mengkritik TGHH dalam soal ini. Ingin tunjukkan saya sebagai seorang yang ingin menyanggah TGHH. Apa sebenarnya hasrat mereka?

Artikel Kedua: BH 18 April “Khalid Mahu Perwakilan PAS Tukar Kepemimpinan Parti”


Sekali lagi kata-kata saya ‘dispin’.

Saya sebut bahawa Muktamar adalah medan untuk dilakukan muhasabah. Para perwakilan perlu menilai prestasi kepemimpinan dari sudut sejauh mana pimpinan yang dipilih itu telah berjaya melaksanakan tugas yang diberikan kepada mereka oleh muktamar sebelumnya. Setiap tahun pernilaian ini dilakukan dan sekiranya berpuas-hati maka pada tahun kedua, para pemimpin itu dikekalkan, sekiranya sebaliknya maka pemimpin boleh ditukar. Itu adalah hak perwakilan.

Maka muktamar bukan medan untuk menunjukkan kesetiaan terhadap mana-mana pemimpin atau memilih siapa yang lebih fakih dalam soal agama. Ianya medan untuk menilai keberkesanan kepimpinan dan mengekalkan atau menukarkannya sepertimana yang perlu.

Dan asas permilihannya adalah berdasarkan keperluan untuk tugasan yang perlu dilaksanakan. Saya berikan perumpamaan pemilihan seorang panglima perang di mana yang terpenting adalah kemahirannya dalam soal mengatur strategi perang dan keberaniannya turun memimpin di medan perang. Sekiranya dia seorang yang fakih agama, maka ianya kebolehan tambahan tetapi kefakihan bukan keperluan utama yang wajib ada pada dirinya.

Melalui proses pemilihan sebegini maka PAS akan menjadi semakin baik kerana perwakilan sentiasa berusaha untuk memilih pimpinan terbaik untuk memimpin parti. Itulah sebabnya muktamar perlu difahami sebagai medan muhasabah dimana pertanggung-jawaban pimpinan kepada ahli dilaksanakan.

Penjelasan saya yang sebegini dirumuskan oleh wartawan sebagai “Khalid mahu perwakilan PAS tukar kepemimpinan parti”! Sedangkan saya sebut dengan jelas bahawa kemungkinan TGHH tetap akan dianggap yang terbaik apabila pernilaian dilakukan. Maka sudah pasti saya bercakap secara umum berhubung dasar pemilihan dan sebab mengapa seseorang dipilih, tanpa menujukannya kepada mana-mana individu atau kumpulan.

Sekali lagi kelihatan jelas niat BH untuk memberikan gambaran bahawa saya ingin jatuhkan TGHH. Sekali lagi saya tertanya mengapa ya?

Sebenarnya saya mempunyai voice-recording interview atau rakaman suara dengan wartawan BH yang telah diadakan pada 6 April dan akan saya siarkan selepas ini di blog saya secara berperingkat. Tuan-tuan bolehlah nilai sendiri.

Artikel Ketiga: Utusan 17 April “Khalid Samad Label Proulama Sebagai Geng Juhala”


Utusan Malaysia pula memetik tulisan saya di Blog saya yang bertajuk: Selepas Jebon, Parasit Pula?. Tetapi tajuk yang diletakkan adalah mengelirukan.

Saya menyatakan bahawa golongan yang melakukan amalan label-melabel menggelarkan diri mereka sebagai pro-ulama. Sedangkan amalan mereka lebih sesuai untuk mereka digelar ‘geng juhala’ dan bukan ‘pro-ulama’.

Yang benar-benar pro-ulama semestinya adalah mereka yang ingin mencontohi akhlak ulama dan bukan akhlak juhala. Maka gelaran ‘geng-juhala’ ini ditujukan kepada yang melakukan kerja label-melabel ini dan bukan kepada yang pro-ulama sebenarnya. Saya yakin bahawa yang benar-benar pro-ulama juga tidak mahu terpalit dengan amalan segelintir yang kononnya pro-ulama tetapi berakhlak sebagai ‘geng juhala’.

Samalah dengan keadaan di mana ada kumpulan perompak yang menggelar diri mereka sebagai ‘pro-demokrasi’. Sudah pasti gelaran itu tidak sesuai! Apabila dikatakan lebih sesuai mereka digelar ‘pro-jenayah’, maka ia tidak bermakna bahawa sesiapa yang ‘pro-demokrasi’ adalah ‘pro-jenayah’. Ianya ditujukan terhadap kumpulan perompak itu semata-mata. Kecualilah semua yang pro-demokrasi tersebut adalah perompak! Atau mungkin boleh disamakan juga dengan UMNO yang menggelarkan diri mereka pembela Melayu?

Walaupun bagi pandangan saya, maksud tulisan saya adalah jelas, iaitu ‘geng juhala’ bukan dituju pada ‘pro-ulama’ tetapi kepada tukang melabel, namun tajuk Utusan menggambarkan sebaliknya. Maka kekeliruan yang terhasil menyebabkan Dato Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata “Kalau ulama juhala, siapa lagi alim”. Tetapi oleh kerana ianya laporan dari Utusan, maka saya tidak yakin akan kesahihan laporan itu.

Nampak gaya Utusan juga berniat jahat terhadap diri saya dan ingin mereka yang pro-ulama menganggap diri saya sebagai anti-ulama dan memusuhi mereka.

Artikel Keempat: Mingguan Malaysia 19 April “Hadi dan Khalid” - Awang Selamat

Yang terakhir, tulisan Awang Selamat pada hari minggu lepas. Awang Selamat menyebut secara jelas bahawa “kumpulan yang inginkan beliau (TGHH) diganti semakin lantang bersuara, antaranya Ahli Jawatankuasa PAS, Khalid Samad”.

Ini ditulis tanpa apa-apa rujukan dan dianggap satu kesimpulan yang tidak perlu dipersoal. Sedangkan dari mana ianya diambil tidak disebut. Termakan propoganda sendiri? Tidak mustahil.

KESIMPULAN

Maka adalah amat jelas bagi saya, terdapat satu perancangan teliti yang dibuat untuk melagakan saya dengan TGHH. Ianya dilakukan oleh yang di dalam dan di luar parti. Adakah mereka ini bertindak secara bersama?

TS Mahyuddin Yasin pernah sebut, “PAS bukan lagi musuh utama UMNO. Musuh utama UMNO adalah golongan Liberal dan Sekular”. Pada masa yang sama, saya dengan beberapa pimpinan PAS yang lain turut dituduh ‘Liberal’ dan ‘Sekular’ oleh beberapa individu PAS. Jelas bagi saya terdapat kemungkinan kolusi atau kerjasama untuk menjatuhkan saya dan beberapa pimpinan PAS sedang berjalan lancar serta ianya dilakukan oleh mereka yang bergerak dari dalam dan dari luar PAS dengan nada yang seakan sama. Adakah ianya untuk mencapai wawasan Dr Hassan Ali seperti dalam ucapannya pada 2013? Tidak mustahil.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

mohd shahran said…
JANGAN JADI ULAMAK ANJING WAHAI MSU
http://www.kedahlanie.info/2015/04/awas-jangan-jadi-ulamak-anjing.html
Lid, salaam. Mngkin satu cara untuk tumpulkan adudomba media arus perdana ialah (ya'ni sekiranya belum) mengujudkan satu jaringan wassup, emel atau sebagai dikalangan pemimpin untuk meningkat komunikasi, ukhuwah dan semangat seiring jalan. Mungkin mencerapi kemudian,' kepimpinan Pakatan sekali.
Anonymous said…
sebab itulah lebih elok yb DIAM. Mulut kalau dah bau busuk, buka je org dah tak suka walaupun tak bercakap lagi. ambillah pengajaran yb
Izuddin said…
Fight YB, fight. Fight them. Make them become infidels. the more you fight, the more they will whispers words of the devil. And that will be your victory - you send them to hell....haha
Izuddin said…
YB, I know people like you cry, but in the wee hours of the night, seeking forgiveness from The Rab bul Alamin. So keep on calling upon MY names , and victory will be sweet when they all go to hell...haha
Izuddin said…
Mana boleh YB diam kalau di cerca dan di fitna. Kalau YB diam, bahlol la dia....cam apanama najib tu...haha

Dan kita ni yang tak di cerca dan di fitna, malah hanya jadi pemerhati, elok lah diam saja....haha

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…