Skip to main content

YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam, Gesa Dato Adzib Memahami Kenyataannya

Saya pada mulanya mengucapkan terima kasih kepada Dato Adzib, Pengerusi MAIS, kerana sudi menjawab teguran saya tempoh hari berhubung persoalan MAIS ingin digunakan sebagai alat politik golongan tertentu dalam usaha mereka menimbulkan ketegangan kaum dan agama. Saya rasa ianya jelas sebagai teguran dan peringatan, bukan tuduhan.



Sebagai Pengerusi kepada institusi yang menjaga agama Islam di Selangor, Dato Adzib wajar berlapang dada menerima teguran dan peringatan sepertimana yang pernah dizahirkan oleh Rasulullah (SAW) dan para sahabat RadhiAllahu anhum ajma’in. Oleh itu ugutan untuk mengambil tindakan undag-undang atas teguran dan nasihat amat sangatlah dikesali kerana ia mencerminkan sikap tertutup dan sedikit keangkuhan. Perlu diingati bahawa usaha menjaga kesucian Islam perlu dilakukan oleh setiap individu Islam dan bukan oleh MAIS semata-mata.

Saya akui bahawa penggunaan kalimah Allah dalam Bible Al-Kitab adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 9 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di kalangan Orang Islam). Namun Dato Adzib perlu juga akui bahawa enakmen itu adalah berhubung perkembangan agama bukan Islam di kalangan orang Islam dan oleh itu tidak wajar digunakan untuk keadaan-keadaan yang tidak berkenaan. Oleh itu, apabila ianya digunakan dalam keadaan tiadanya usaha mengedar Bible Al-Kitab berkenaan kepada orang Islam, maka ia menimbulkan berbagai tafsiran. Berbagai tafsiran berhubung niat sebenar disebalik tindakan tersebut timbul kerana walaupun tiada angin, pokok bergoyang.

Saya juga tahu semasa membuat kenyataan asal bahawa cop pengesahan Kementerian Dalam Negeri tidak ada pada Bible Al-Kitab yang dirampas. Saya sengaja nyatakan fakta yang silap untuk memberi peluang pada Dato untuk menyatakan yang sebenar semasa menyanggah kenyataan saya. Ini adalah untuk menguji keikhlasan Dato. Malangnya Dato tidak menyatakan keadaan sebenar dan sebaliknya seolah-olah ingin menyembunyikannya dari pengetahuan umum dengan hanya mengatakan “kenyataan tersebut amat tidak bertanggung jawab kerana ianya dibuat tanpa menyemak kesahihan dan kebenaran sesuatu fakta...” Kenapa Dato tidak nyatakan terus fakta sebenar? Adakah Dato ingin bermain-main dengan persepsi masyarakat sehingga diangap bahawa pihak persatuan Bible sengaja melanggar syarat yang telah dipersetujui bersama dengan Kabinet? Saya harap tidak.

Tidakkah benar bahawa Bible Al-Kitab yang dirampas semuanya mempunyai lambang Salib dan tulisan ‘percetakan Kristian’ di kulitnya sepertimana yang disyaratkan mengikut ‘10 points solution’? Adakah juga benar bahawa ianya dirampas dari bilik stor di mana sebahagian sudah pun berada di dalam kotak-kotak yang siap dibungkus untuk dihantar ke Sabah dan Sarawak? Dan adakah juga benar bahawa yang dirampas adalah bukan sahaja Bible Al-Kitab Bahasa Malaysia, tetapi juga Bahasa Indonesia, Iban, dan Lukas? Bagaimana saya hendak yakin bahawa tiada permainan politik sekiranya Dato tidak sanggup bercakap benar sepenuhnya dalam isu ini?

Dan sememangnya Islam melarang kita menceroboh gereja dan tempat ibadat orang bukan Islam walaupun dalam keadaan peperangan sekalipun. Apatah lagi dalam keadaan aman dan mereka hidup senegara dengan kita. Islam mengajar ummatnya untuk menghormati tempat ibadat bukan Islam dan agama mereka termasuk kitab keagamaan mereka.

Tujuan Islam melarang tindakan tidak menghormati tempat ibadat agama lain dan ajaran serta kitab mereka ialah supaya keadilan Islam akan jelas dizahirkan! Dengan itu manusia akan tertarik kepada Islam. Maka jagalah imej Islam dan biarlah kita menjadi faktor penarik dan bukan penolak terhadap agama Islam. Itu kewajipan kita bersama! Tindakan menjatuhkan imej Islam sehingga dilihat tidak menghormati agama bukan Islam adalah jenayah yang perlu dicegah!

Saya juga tidak menafikan bahawa MAIS mempunyai kuasa mentadbir agama Islam bagi pihak DYMM Sultan Selangor. Namun nasihat saya pada Dato yang saya sampaikan melalui kenyataan saya tempoh hari ialah supaya menghormati juga kerajaan pilihan rakyat. Kita inginkan suasana di mana institusi agama dan Raja dilihat bersama rakyat dan tidak sebaliknya. Kebijaksanaan sebegini juga pernah ditunjukkan Rasulullah (SAW) seperti semasa peristiwa peperangan Uhud. Ini adalah sedikit dari sifat fataanah yang boleh kita ceduk dari Rasulullah (SAW).

Oleh itu kenyataan bahawa JAIS tidak perlu rujuk pada Exco Agama atau kerajaan Negeri merupakan kenyataan yang tidak bijak dari sudut politik, yang Dato mengakui diri saya sebagai veteran politik. Nasihat saya ialah supaya dasar syura diamalkan bukan kerana undang-undang mewajibkannya tetapi ianya merupakan pendekatan yang terbaik seperti disarankan Allah di dalam Al-Quran. Tindakan berbincang dan bersyura merupakan tindakan yang menjamin matlamat kerajaan pilihan rakyat serta institusi agama dan Raja diselaraskan dan dijayakan bersama. Ini akan menghasilkan perpaduan dan kesatuan dan semestinya itulah yang diinginkan dan bukan sebaliknya. Mungkin kerana Dato tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama maka Dato tidak tahu mengenai pendekatan syura yang Allah sarankan. Kalau Dato tahu maka lagilah amat malang! Apa makna mempertahankan kalimah Allah sedangkan saranan Allah diabaikan?

Semestinya sebagai sebuah badan yang menjaga agama Islam, prinsip-prinsip Islam perlu diutamakan dan bukan sebaliknya. Amat malang sekiranya badan yang menjaga Islam itu sendiri tidak memahami dan menghayati prinsip-prinsip Islam kerana sekiranya begitu bagaimana kehebatan Islam akan dapat dizahirkan?

Begitu juga dengan kenyataan Dato berhubung ‘10 points solution’ yang dikeluarkan Kabinet. Janganlah Islam dilihat sebagai tidak mempunyai keanjalan dalam soal ijtihad sehingga perjanjian yang siap ditandatangani PM tidak dihormati dan boleh dilanggar sewenang-wenangnya.

Bagi saya sebagai Ahli Parlimen Parti Islam SeMalaysia, saya ingin sangat Islam dilihat sebagai rahmat untuk semua. Dalam soal rahmat ini, ia termasuk sekali rahmat bagi orang bukan Islam. Di sini bolehlah kita rujuk kepada Ayat 8 Surah Al-Mumtahanah yang bermaksud :

“Allah tidak menghalang kamu berhubung mereka (bukan Islam) yang tidak memerangi kamu kerana agama dan tidak menghalau kamu dari rumah-rumah kamu bahawa kamu menghormati dan berbuat baik terhadap mereka dan bertindak adil terhadap mereka; Sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang bertindak adil”.

Kalau Dato tidak yakin dengan apa yang saya sebut berhubung prinsip dan ajaran Islam seperti di atas, Dato boleh rujuk pada Exco Agama kerajaan Negeri ia itu YB Ustaz Sallehen Mokhyi. Dia lebih arif dalam persoalan ini. Biarlah kita dibimbing orang berilmu dan jangan kita yang ingin membimbingnya.

Jangan sekali-kali dijadikan Islam sebagai agama perbalahan dan adu-domba. Usaha sebegitu merupakan jenayah besar terhadap agama Islam yang Allah wahyukan sebagai rahmat untuk semua.

Sekian,

Terima kasih,


KHALID ABD SAMAD,
AHLI PARLIMEN SHAH ALAM.

Comments

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…