Skip to main content

Bacaan Al-Quran Sepanjang RamaDhan: Juz 6

Di dalam Juz ke enam, surah An-Nisaa' ayat 148 Allah SWT telah berfirman:
“Allah tidak suka pada percakap lantang dan kasar (yang mengutuk dan menghina) secara terbuka kepada umum kecuali bagi mereka yang dizalimi. Allah mendengar dan mengetahui”.
(An-Nisaa’ 148)

Ada yang mengatakan percakapan yang lantang dan menghina itu tidak islamik. Kononnya orang yang beriman kena ‘suffer in silence’. Berdasarkan ayat di atas ini jelas satu andaian yang tidak tepat. Sekiranya diri sendiri dizalimi, dibenarkan bersuara secara lantang menentang kezaliman yang ditimpakan ke atas dirinya. Maka adalah sudah pasti prinsip sama boleh diguna pakai untuk rakyat yang dizalimi oleh pemerintah melalui undang-undang yang mengongkong hak mereka sambil pemerintah merompak kekayaan Negara.
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu berdiri tegak, kerana Allah, sebagai saksi akan keadilan. Dan janganlah oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak bertindak adil. Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
(Al-Maidah 8)

Terdapat juga orang Islam yang menganggap persoalan keadilan dan sebagainya tidak ada kena mengena dengan Islam, ianya merupakan slogan kumpulan Sosialis. Bagi mereka Islam itu hanya sembahyang, puasa, zakat dan naik haji selepas memeluk Islam melalui dua kalimah syahadah. Segala percakapan berhubung keadilan dan sebagainya adalah kerana ummat Islam dipengaruhi Sosialis!

Sedih tetapi benar. Sedangkan perintah untuk berlaku adil itu disamakan dengan ketaqwaan. Inilah malangnya keadaan ummat Islam apabila mereka terpisah dari Al-Quran dan Islam yang mereka kenal hanya terbatas di dalam kelas Fiqh berhubung Taharah, cara-cara berwudhu’, Solat dan sebagainya.

Keadilan yang dituntut oleh Islam adalah sehingga meliputi bertindak adil walaupun terhadap musuh ataupun “kaum yang dibenci”. Keadilan mengatasi segala perhitungan yang lain kerana ianya adalah tuntutan ketaqwaan.

“Sesungguhnya telah menjadi kafir mereka yang mengatakan “Allah itu ialah Al-Masih Isa anak Mariam..”
(Al-Maidah 17)

“Sesungguhnya telah menjadi kafir mereka yang mengatakan “Allah itu ialah Al-Masih Isa anak Mariam..”
(Al-Maidah 72)

“Sesungguhnya telah menjadi kafir mereka yang mengatakan “Allah adalah yang ketiga dari tiga. Tidak ada Tuhan selain dari Tuhan yang Maha Esa…..”
(Al-Maidah 73)

Ayat-ayat di atas menunjukkan kepada kita bahawa pada zaman Rasulullah (SAW) sendiri, golongan Nasrani telah mendakwa bahawa Nabi Isa adalah Allah atau anak Allah dan berpegang kepada konsep Trinity di mana Allah adalah yang ketiga dari tiga. Al-Quran sendiri menyatakan dengan jelas bahawa mereka menggunakan kalimah ‘Allah’ dan apa yang dilakukan oleh Rasulullah adalah berusaha membetulkan kefahaman mereka terhadap keEsaan Allah, bukan melarang mereka dari menyebut ‘Allah’.

Bagi yang susah hendak faham, soalan mudah berdasarkan ayat Al-Maidah 17 dan 72 ialah, “siapakah Al-Masih Isa anak Mariam mengikut fahaman orang-orang Nasrani?” (Jawapannya: Allah). Oleh itu mereka menjadi kafir.

Dan berdasarkan ayat ke 73 Al-Maidah pula, soalannya adalah: “Mengikut fahaman orang-orang Nasrani, siapakah yang ketiga dari tiga?” (Jawapannya: Allah). Oleh kerana kepercayaan sebeginilah maka Allah ishtihar mereka menjadi kafir.

Maka berdasarkan ayat-ayat yang jelas sebegini, bagaimana mungkin orang Islam yang beriman dengan kitab Al-Quran boleh mengatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah ‘Allah’? Sedangkan Al-Quran sendiri menceritakan orang-orang kafir menggunakannya!

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Popular posts from this blog

Lawatan Kerja ke Kilang Carlsberg

Tajuk posting saya kali ini barangkali akan memeranjatkan sesetengah pihak. Lanjutan daripada perbincangan berhubung Terminal Bas Shah Alam, saya bersama beberapa Ahli Majlis MBSA telah melawat kilang Carlsberg pada hari Khamis 5 Ogos, jam 3 petang. Kami disambut oleh Dato’ Chin Voon Loong, Timbalan Pengarah Urusan Syarikat berkenaan. Beliau memberikan penjelasan dan latar belakang syarikat serta prestasi perniagaannya semenjak ianya mula beroperasi. Untuk makluman semua, kilang Carlsberg Shah Alam telah mula beroperasi pada tahun 1972, iaitu 38 tahun dahulu. Ia merupakan di antara kilang yang terawal di kawasan tersebut dan semasa ianya dibina, hanya hutan dan belukar di kelilingnya.

Oktoberfest dan Pendirian Saya

Temuramah saya yang dibuat oleh ISMA berhubung isu Oktoberfest telah banyak menimbulkan kontroversi. Mungkin kerana ramai hanya membaca tajuk. Sepertimana biasa. Malas untuk membaca dan faham tetapi teringin sangat mengutuk. Lebih-lebih lagi bila yang memberi komen itu adalah diri saya. Malang sungguh nasib mereka ini. Tidak faham dan terus menceritakan mengikut selera mereka. Sampai ada yang mengatakan saya ‘sokong’ dan ucapkan tahniah. Biasalah. Kalau semua sudah faham, kurang pulalah kerja untuk saya!

Menjawab Najib Razak

1. Bekas SU Politik saya Ahli Lembaga Penasihat DBKL. Ianya jawatan non-executive dan hanya berfungsi menasihati Dato Bandar dalam isu-isu dasar. Lembaga tersebut tidak memberi kelulusan untuk apa-apa permohonan.
2. Ya saya yang lantik kerana dia berpengalaman sebagai Ahli Majlis MBSA selama dua sesi dan merupakan seorang profesional lulusan Kejuruteraan dari sebuah Universiti Amerika. Dengan Pengalaman dan ilmunya dia dipercayai boleh menasihati Dato Bandar DBKL dalam banyak persoalan.
3. Ya dia juga Ketua AMANAH Kawasan Shah Alam sejak 2015 dan merupakan pimpinan pelapis yang insyaAllah akan gantikan saya.
4. Saya Ahli Parlimen Shah Alam sejak 2008, kawasan 80% pengundi Melayu yang telah menangkan saya dengan majoriti sebanyak 30 ribu lebih pada 2018. Shah Alam kawasan Melayu dan mereka inginkan wakil dan kepimpinan yang bebas rasuah.

5. Maksud 'broker' adalah orang seperti Jho Low. Takkan Jib tak tahu? Bukankah Jib dikatakan banyak gunakan khidmat beliau untuk bantu Melayu khus…