Skip to main content

Lawatan ke TTDI Jaya dan Seksyen 19

Saya telah meninggalkan Parlimen agak awal pada 28 Mac kerana terdapat program yang disusun di TTDI Jaya dan Seksyen 19 oleh pihak Masjid I'tiSam di TTDI Jaya dan pihak YB Rodziah di Seksyen 19. Kebelakangan ini sesi Parlimen memang terlalu panjang, setiap hari, kecuali hari Khamis malam Jumaat, sesi berakhir pada waktu malam tidak lagi pada jam 5.30 petang seperti dulu. Ia menjadikan diri saya kadang-kala serba salah kerana program kawasan bersama penduduk perlu juga dihadiri dan sesi Parlimen juga adalah penting.

Oleh kerana saya telah berjanji terlebih dahulu, maka saya turun ke kawasan, bermaghrib di pejabat saya di Shah Alam dan terus ke Masjid TTDI Jaya untuk bersolat Isya. Sebelum masuk waktu Isya, saya diminta memberi ucapan ringkas berhubung dengan pemilihan AJK Masjid yang bakal diadakan. Pesanan saya kepada ahli Qariah ialah untuk memilih mereka yang akan memakmurkan Masjid. Masjid hendaklah dijadikan pusat ilmu dan pembentukkan ummat dan bukan hanya sekadar tempat untuk sembahyang dan ibadah khususiyyah.

Setelah berucap saya telah solat isya berjemaah di Masjid Al-I'tisam dan selepas itu saya dibawa ke pejabat salah seorang AJK Masjid untuk diberikan pehnjelasan berhubung projek Kompleks Islam Al-I'tisam (KIAI) di mana saya diminta berusaha untuk mendapatkan bajet dari kerajaan Selangor untuk menjayakan projek tersebut.

Seterusnya saya telah ke Seksyen 19 untuk bertemu penduduk di Seksyen 19 di kawasan berhampiran dengan Kuil Hindu yang telahpun dipindahkan ke Seksyen 23. Penduduk berkumpul untuk menyatakan ucapan terima kasih atas kejayaan memindahkan Kuil berkenaan. Pada masa yang sama, mereka juga menyatakan ucapan terima kasih atas kerja-kerja membaik-pulih Masjid Ubudiyyah yang bocor semenjak pembinaannya.

Perbincangan diadakan dengan penduduk yang hadir di mana beberapa soalan telahpun diajukan dan dijawab. Akhirnya penduduk mencadangkan supaya pertemuan sebegini diadakan dengan lebih kerap lagi, mungkin pada setiap 3 bulan atau sebagainya.

Perbahasan di Parlimen malangnya tidak dapat saya hadiri dan malangnya, pada ketika itu, Menteri Kewangan sedang menjawab soalan saya berhubung CCF di antara MAS dan Air Asia. Saya tidak dapat hadir untuk menyoal beliau tetapi saya difahamkan bahawa jawapan beliau tidak begitu serius atau bersungguh-sungguh. Saya akan baca handsard dan memberi respon selepas itu.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

theprofessor said…
Sdr Khalid, muka anda makin mirip Salman Rushdie...apa hal?
ijol pejul said…
theprofessor....bukan muka ko pun dah sama dengan ariel shahnon, benjamin nentayahu, George Bush, atau pun ko ni cetek akal?
Anonymous said…
muka sdr khalid 10x lebih hensem dr salman rushdie....apa theprofessor sudah rabun ke....sila gi check mata hokey!

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.