Skip to main content

Court Rejects Utusan's Application, Khalid's Suit Goes For Full Trial

KUALA LUMPUR, June 7 (Bernama) -- A defamation suit filed by Shah Alam Member of Parliament Khalid Abdul Samad against Utusan Melayu (Malaysia) Berhad will go for full trial on July 25.

High Court Judicial Commissioner Dr Prasad Sandosham Abraham set July 25 an 26 to hear the suit after dismissing Utusan Melayu's application on preliminary issues whether the words complained about in the article referred to Khalid.

Counsel Rohanidah Shafee representing Utusan Melayu told reporters that the court held that the words published in the article may refer to the plaintiff (Khalid), and that the court set dates to hear the suit.

The court made the ruling in chambers after hearing submissions from Rohanidah and counsel Mohamed Hanipa Maidin, who acted for Khalid.

In the suit filed last year, Khalid of PAS, named Utusan Malaysia and Mingguan Malaysia Group Editor-in-Chief Datuk Aziz Ishak and the publisher of Utusan Malaysia and Mingguan Malaysia as the defendants.

Khalid claimed that on Sept 11, 2009, Aziz, as the Group Editor-in-Chief for both newspapers, with malice, had allowed the publication and printing of defamatory words on him on the front page of the newspapers.

He also said that the article titled "Zulkifli bidas "Pak Janggut" (Zulkifli admonishes Bearded Man) directly or indirectly referred to him even though his name was not mentioned.

Khalid claimed that the words referred to him as he was the Member of Parliament for Shah Alam and he was also a bearded individual.

He claimed that the words, in their original and common interpretation, meant that he was willing to manipulate a verse from the Quran to defend the construction of a Hindu temple in Section 23, Shah Alam; that he did not respect the Holy Quran; and that he was a deviant.

He said the words, which were not true, had defamed him and caused him to suffer humiliation and they had deliberately published those words without making any verification.

Khalid contended that the article had done with malice to sensationalise news to sell the two newspapers. He is seeking general, exemplary and aggravated damages, interest, cost and other relief deemed fit by the court.

The defendants, in their defence statement filed on Jan 7, said the news was republished by them based on a comments made by Kulim-Bandar Baharu Member of Parliament Zulkifli Noordin in his official blog in Sept 9, 2009.

They claimed that the news was republished as Zulkifli's public statement.

Courtesy of BERNAMA

-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
He is an idiot.
Anonymous said…
A RARE EVENT, CONGRATULATION MALAYSIA STILL DO HAVE A FAIR MINDED PERSON AMONG THE MANY KANGAROOS, CORRECT CORRECT CORRECT
Anonymous said…
Good work Khalid...

As for the non-Maly judge who will soon be leaning towards a BN decision...remember....we are all watching like hawks......

If BN looses come GE13....you better start looking for another job in another country.....
Anonymous said…
YB tolong beri ulasan terhadap Karpal Singh berjaya mempengaruhi PAS tukar slogan dari negara Islam kepada negara kebajikan. Apa Tun Mahathir cakap itu nampaknya benar, amat jelas, terang dan nyata. Janganlah jawab berpusing-pusing seprti kebanyakan rakan politik YB , jawablah sebagai seorang Muslim secara ikhlas kerana Allah.

PAS semakin hari semakin nampak sesat dikalangan orang Melayu. PAS suka berubah-ubah semata-mata nak dapat sokongan undi bukan Islam. Pemimpin PAS sungguh mendukacitakan.
Anonymous said…
Beware... Geng UMNO cuba nak jadi batu api
Rujuk blog papagomo
Cuba nak lagakan YB dengan Dato Hassan
Harap YB jgn cepat melatah
Anonymous said…
anon, June 8, 2011 8:24 AM

meh aku jawab bagi pihak YB..

karpal pertikai sebab dia tak faham islam sbb dia bukan islam, thanks to UMNO krn 50 thn memerintah gagal memberi gambaran yang adil tentang islam kpd bukan islam.

mahathir yang islam:

1. pertikai hudud
2. menghantar surat amaran kpd krjn kelantan agar tidak melaksanakan hudud.
3. kata nabi tak cukur janggut sebab takde gillete.
4.dll

Konsep negara kebajikan Pas tidak menyebabkan Pas sesat. negara berkebajikan ada disebut dalam Quran. rujuk surah Saba'.

berbeza dgn UMNO yang;

1. meng'halalkan' judi
2. rasuah
3. memaksa agar rakyat menggantikan hukum Allah (hudud, qazaf) dgn vudeo sex.
4. too many too mention
Anonymous said…
Jangan lupa batu api yang melagakan pun ada juga di kalangan orang PAS. UMNO tak perlu melagakan pemimpin pAS kerana orang Melayu ramai tak sokong PAS. Lihatlah trend undi pilinraya kecil baru ini. Orang UMNO cuma nak bersatu bersama PAS kerana Islam tetapi orang PAS kata ada udang sebalikbatu. Malangnya udang sebalik batu dalam PKR dan DAP lansung orang PAS tak nampak.

Pemimpin PAS nak bawa pengikutnya ke mana?
Anonymous said…
YB tolong beri ulasan terhadap Karpal Singh berjaya mempengaruhi PAS tukar slogan dari negara Islam kepada negara kebajikan.

Tuan,
Hu hu, perkara mudah pun tak faham. Maksudnya ialah dari segi prinsip PAS tetap mendukong dan menghayati alQuran dan sunnah. Cuma dari segi modus operandi yang berubah. Itulah cerdik dan bijaksananya ahli PAS berbanding ahli umNO bEND. Pas mengadakan muktamar agung bagi mendapat mandat ahli untuk menghadapi PRU13. Sebaliknya rakan kita di umNO bEND khuatir dan tidak yakin seandainya Perhimpunan Agung diadakan sebelum PRU13 bakal mengundang malapetaka luar jangka kerana sejarah DULU,KINI dan SELAMA-LAMANYA akan menjadikan parti semakin reput dan lenyap ... 2. Siapa umNO untuk membuka pintu perpaduan Melayu. Lupa ke dalam umNO ada bumiputera Sabah dan Sarawak. Untuk rekod, 100 peratus ahli PAS ialah Muslim, manakala umNO bEND .... ??? 3. Tidak hairan Pengerusi DAP mempertikaikan Negara Islam sebab beliau bukan Muslim. Bagaimana pula DrM mempertikai hukum Islam, menghina Mufti Selangor dan menghakis kuasa Sultan sebagai Payung Agama yang termaktub dengan jelas dalam perlembagaan negara. 4. 54 Tahun usia Malaysia, siapakah yang kerap menghakis hak-hak keistimewaan orang Melayu? Siapakah yang menghapuskan tulisan jawi? Siapakah yang berbangga membina masjid besar-besar sebagai simbol tetapi sunyi sepi? Siapakah yang banyak membolot projek-projek kerajaan? Siapa lagi kalau bukan umNO bEND. Lagi siapa kalau bukan dulu, kini dan selamanya ...
Anonymous said…
Beware... Geng UMNO cuba nak jadi batu api

YB,

umNO bEND tengah meroyan. Sesekali tu perangai macam dah nak monopous.Berkali-kali pula macam orang gila talak. Kerapkali pula macam dengar TPM mengulangi "Orang Kata-Orang Kata". Kali ini kita ramai-ramai katakan "Lu Fikir Sendirilah" hu hu ... Selamat tinggal romeoku.

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw