Skip to main content

Pendakwaan ADUN Sri Muda

Apakah tindakan ini merupakan fasa ke 2 dalam usaha BN merampas balik Negeri Selangor? Kita tahu bahawa semenjak Najib menjadi Pengerusi UMNO Selangor, maka tindakan-tindakan biadap membelakangkan kerajaan Negeri dan Sultan sendiri semakin menjadi-jadi. Perlantikan Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri diusahakan dengan begitu bersungguh-sungguh dan semestinya ada perancangan durjana disebaliknya. Bukan sekadar untuk menempelak kerajaan Negeri dan DYMM Sultan, tetapi semestinya ada perancangan yang lebih dari itu.

Tindakan terbaru ekoran krisis perlembagaan melihat bagaimana YB Suhaimi pula diarah melapor diri ke Balai Polis pada hari Khamis untuk terus didakwa pada hari Isnin ini. Ianya satu tindakan yang begitu laju dan cepat tidak seperti kebiasaan di Malaysia.

Pertuduhan yang bakal dikenakan ke atas dirinya adalah tuduhan menghasut yang sekiranya didapati bersalah boleh membawa hukuman penjara dan/atau denda yang memungkinkan kerusinya terpaksa dikosongkan. Ianya bermula dari tulisan YB di Blog beliau yang mana, sekiranya dibaca, jauh lebih ‘kecil’ isunya dibandingkan dengan apa yang pernah dinyatakan dan dilakukan oleh UMNO terhadap institusi Sultan Melayu di beberapa negeri sebelum ini.

Tidak perlu saya ulangi tindakan pemimpin UMNO yang telah menjadi pengetahuan umum semenjak sidang DUN Selangor yang lalu. Namun apa yang ingin saya timbulkan ialah persoalan perancangan jahat pihak UMNO/BN yang sentiasa berusaha untuk menafikan hak rakyat untuk memilih kerajaan selain dari mereka. Mereka menggunakan segala agensi kerajaan untuk menggagalkan kerajaan PR pilihan rakyat seperti pernah mereka lakukan di Perak. Dewasa ini seolah-olah perkara yang sama sedang mereka lakukan di Selangor dan melalui kaedah yang seakan-akan serupa.

Dulu di Perak, Othman Jailu dan Jamaluddin diperangkap dengan beg yang mengandungi sejumlah wan dan diugut untuk didakwa. Difahamkan bahawa mereka diberitahu bahawa sekiranya didakwa, mereka akan didapati bersalah dan akan dimasukkan ke penjara. Jawatan ADUN akan hilang dan mereka tidak akan mendapat apa-apa melainkan kesengsaraan. Sambil itu mereka dipujuk dengan kata-kata manis seperti, “sepatutnya kamu yang jadi MB, bukan Nizar”. Wang juga dipercayai ditawarkan dan setelah mereka melompat ke BN, kes pendakwaan mereka tidak lagi kedengaran. Malah digugurkan begitu sahaja.

Persoalannya, adakah perancangan jahat yang sama sedang diaturkan oleh UMNO/BN untuk Negeri Selangor? Adakah dengan menggunakan pejabat AG mereka akan mengugut YB Suhaimi dan mungkin YB-YB lain selepas ini, untuk samada letak jawatan atau melompat?

Setelah menghalang pengembalian kuasa dan peranan Sultan dan Menteri Besar dan seterusnya melantik SUK pilihan mereka, maka adakah ini merupakan fasa kedua perancangan jahat BN untuk menjatuhkan kerajaan PR di Selangor?

Kita yakin, insyaAllah bahawa kaedah yang digunakan mereka di Perak tidak akan berjaya di Selangor. Malahan tindakan ini akan menyebabkan rakyat Selangor semakin menolak UMNO dan BN kerana mereka menyedari kejahatan tindakan UMNO dan BN dalam peristiwa seperti ini.

Kita juga yakin bahawa YB-YB kita di Selangor tidak akan dapat dibeli atau ditipu semudah itu, lebih-lebih lagi apabila mereka semua menyedari betapa rakyat telah berkorban untuk mempertahankan kemenangan PR di Selangor. Dalam isu ini, kematian mendiang TBH perlu sentiasa diingat supaya pengorbanan dirinya dan keluarganya tidak disia-siakan atau dikhianati.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

L_J said…
YB,

Dengan segala hormatnya, saya tidak akur sepenuhnya dengan kenyataan YB, yakni “semenjak Najib menjadi Pengerusi UMNO Selangor, maka tindakan-tindakan biadap membelakangkan kerajaan Negeri dan Sultan sendiri semakin menjadi-jadi.”

Walaupun saya dapat terima bahawa “tindakan-tindakan [kerajaan pusat] biadap membelakangkan kerajaan Negeri... semakin menjadi-jadi”, saya tidak dapat terima bahawa tindakan-tindakan kerajaan pusat biadap membelakangkan Sultan sendiri menjadi-jadi. Ini kerana, dalam pandangan saya, pihak Istana bersuhabat dengan kerajaan pusat dalam tindakan2 biadap tersebut.

Dalam perkara ini sungguh ternyata bahawa YB mencuba menonjolkan tanggapan bahawa DYMM Sultan tidak bersetuju dengan tindakan2 kerajaan pusat yg berkenaan, walhal kenyataan yg terkeluar dari Istana menunjukkan bahawa keadaan sebenarnya memang bertentangan dan DYMM Sultan & pihak Istana agak berpuashati dengan keadaan sedia ada.

Hanya jikalau suatu kenyataan dikeluarkan oleh Istana yang merenggangkan pihak DYMM Sultan & Istana daripada tindakkan2 kerajaan pusat yg berkenaan barulah rakyat dapat menerima dengan sepenuhnya hujah YB.

Salam,

LJ
Anonymous said…
Sendiri buat sendiri tanggung. Selangor atau Malaysia ini bukan kamu atau puak kamu yang punya. Ada undang-undangnya. Tunaikan janji manis PRU 12. Jaga rakyat kamu di Selangor dulu. Majoriti rakyat Selangor dah meluat, jelak dan menyampah denga puak kamu. INSYAALLAH, PRU13 kamu dan puak kamu akan dihukum oleh rakyat!
Anonymous said…
Takut nampaknya... Baling batu sembunyi tangan ya...? Tak baik menipu, Allah tahu...

Lupa lak, tuhan 'Allah' kamu itu tuhan Kristian yang ada anak kan?
Anonymous said…
Salaam YB,

Alhamdulillah YB telah tampil ke depan memberi sokongan kepada rakan PR dalam kes saman ini. Tapi saya ragu sekiranya menimpa sesama ahli Jemaah adakah YB akan memberi sokongan.

Lihat dalam kes Nasrudin, Ketua Pemuda YB orang yang mula-mula beri komen tanpa merujuk dahulu kepada beliau adakah penyataan tersebut benar atau sebaliknya. Ambil terus berita dari akhbar. Inilah perangai YB dari dulu hingga sekarang yang hanya membina keunggulan peribadi lebih dari Jemaah. Wallahu'alam
Anonymous said…
lagi pasal umno - http://myfriends2talk.blogspot.com

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.