Skip to main content

Kebangkitan Rakyat Mesir dan Wawasan Politik UMNO

Sambil mengikuti perkembangan kebangkitan rakyat Mesir, saya merasakan teramat kagum terhadap kesanggupan mereka untuk turun ke jalan raya menuntut hak mereka. Setelah dibelenggu selama berpuluh tahun, 30 tahun darinya di bawah Hosni Mubarak, rakyat Mesir telah menyedari bahawa perubahan perlu dilakukan dan tiada cara lain melainkan mereka sendiri berdiri teguh menuntutnya. Persoalan keadilan, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya menjadi isu yang mendorong mereka untuk menuntut perubahan. Semua persoalan ini merupakan persoalan yang cukup releven di dalam sebuah masyarakat yang bertamaddun dan bermaruah.

Lantaran dari itu, saya terfikir adakah mungkin ahli-ahli UMNO kebinggungan dengan semua yang sedang berlaku? Mungkin ada yang tertanya, “Apa masalahnya? Tidakkah mereka semua satu bangsa dan majoriti besar mereka itu orang Islam?” Dan pasti juga tertanya lagi, “Hai, bukankah pemimpin mereka tu orang Islam? Jalan raya sudah siap dibina, begitu juga hotel-hotel bertaraf antarabangsa yang didatangi manusia dari seluruh dunia! Apa lagi yang rakyat Mesir itu inginkan?” Dan sudah pasti juga ada yang menyampuk sambil berkata, “Sungguh tidak pandai berterima kasih rakyat Mesir ini!”.

Maka, bagi otak UMNO yang tidak memahami persoalan keadilan, menentang rasuah serta salah guna kuasa, apa yang sedang berlaku pasti sesuatu yang tidak dapat mereka fahami. Akhirnya pasti dirumuskan, “Ini mesti kerja ‘penderhaka’ dan sebagainya”. Rakyat yang baik tidak mungkin menentang kerajaannya walau zalim mana sekalipun.

Untuk pengetahuan tuan-tuan sekalian, otak UMNO ini telah dididik untuk melihat dunia ini secara mudah. Nombor Satu soal kaum dan bangsa. Nombor Dua soal taat dan setia kepada pemimpin. Nombor Tiga bersyukur kepada pemimpin ke atas segala pemberian yang diperolehi. Kalau sedikit, itu soal rezeki yang ditentukan Allah. Rezeki secupak tidak akan jadi segantang, tambah mereka lagi.

Di Mesir, kaum dan bangsanya satu. Semuanya Arab. Kalau dikaji dari agihan kekayaan tempatan, 100% milik Arab kerana semuanya Arab. Dari sudut kepimpinan pula, Arab juga! Dari segi rasuah, biarlah yang rasuah itu, rezki mereka, jangan kita dengki dan jangan kita cemburu. Berdosa. Lagipun, penerimanya pun Arab juga maka apalah masalahnya?

Oleh itu, otak mereka tidak mampu memahami apa yang sedang berlaku. Mengapa ya, tertanya-tanya orang UMNO diantara satu sama lain. Apa yang rakyat Mesir ini hendak?

Ada yang secara bergurau menghantar SMS kepada saya, ‘Pemuda UMNO mendesak rakyat Arab Mesir bersatu. Takut-takut sekiranya berpecah, maka Cina akan ambil alih kuasa dan jadikan Mesir seperti Singapura!’ Saya tergelak apabila menerima SMS tersebut dan terus di saya hantar ke twitter kerana saya tahu bahawa sebenarnya, itulah pemikiran politik orang UMNO, termasuk para Pemudanya.

Begitu juga apabila disebut bahawa Mubarak mengaut harta Negara dan memiliki asset peribadi bernilai hampir USD 30 Billion, maka sudah hampir pasti reaksi pemuda PAS dan pemuda UMNO akan berbeza. Pemuda PAS akan menyerang Mubarak dan membidasnya kerana melalui amalan rasuah dan kronisma Berjaya mengkayakan diri sambil rakyat Mesir dibiar terus miskin. Pemuda UMNO pula sebaliknya akan membincang dan memerah otak sambil menyusun strategi bagaimana hendak jadi kroni Mubarak supaya mendapat manfaat dari hartanya! Kena jadi Arabkah kita? Soal seorang Pemuda UMNO kepada seorang rakannya yang turut kebingungan.

Persoalan keadilan, kebenaran, menentang penindasan dan kezaliman semua itu hanya retorik politik bagi UMNO. Tiada makna. Ianya ungkapan-ungkapan Pembangkang. Dan oleh kerana itu, mereka terngangga melihat apa yang berlaku di Mesir. Namun, hakikatnya rakyat Mesir sememangnya ditindas dan dizalimi selama ini. Pemimpin-pemimpin Negara membolot kekayaan Negara dan rakyat kebanyakan dibiarkan dalam kemiskinan. Siapa yang pernah ke Mesir memahami apa yang saya maksudkan.

Sekiranya datang individu-individu yang menuntut keadilan demi rakyat, menuntut supaya kekayaan Negara diagihkan dengan cara yang lebih adil, mereka-mereka ini akan ditangkap dan dipenjarakan. Dalam penjara mereka akan diseksa dan ada yang dibunuh. Apa yang baru bermula di Malaysia telah lama diamalkan di Mesir.

Oleh itu, saya sanjung keberanian rakyat Mesir dan menyokong usaha mereka untuk mendatangkan perubahan kepada yang lebih baik. Hosni Mubarak, sekiranya mengasihi Negara dan rakyatnya lebih dari dirinya sendiri, harus berundur dengan baik. Cara bagaimana, saya yakin rakyat Mesir lebih mengetahuinya. Biarlah mereka berbincang dan menentukan cara mereka.

Namun, apa yang jelas, setelah melangkah kedepan dengan berani, mereka tidak boleh berundur. Maka amat benar apa yang dikatakan oleh salah seorang penunjuk perasaan di dataran Tahrir, “Sekiranya kami berundur dalam keadaan Mubarak masih berkuasa, dia akan tentukan setiap seorang dari kami ditahan dan dibunuh. Kami tahu, kami pernah laluinya sebelum ini”.

Oleh yang demikian, sama sama kita doakan semoga perubahan itu akan berlaku dan Hosni Mubarak tidak akan terus mengkhianati Negara dan rakyatnya lagi. Sebaliknya akan berundur secara terhormat supaya rakyat Mesir dapat bernafas dan hidup bebas dari cengkamannya.

Begitu juga, supaya ummat Islam di Malaysia, akan dapat membebaskan diri mereka dari corak politik sempit dan ‘pemikiran terhad’ seperti persoalan kaum dan kedudukan; serta mampu menghargai persoalan politik yang lebih utama seperti persoalan memperjuangkan keadilan dan kebenaran serta menolak dan menentang kezaliman. Hanya dengan itu akan ummat Islam dan bangsa Malaysia menjadi ummat dan bangsa yang bermaruah dan disegani dunia.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Hj Hassan Hamid said…
tapi kenapa apabila seseorang jatuh , kita semua pijak lagi dan jatuhkan lagi hingga pemimpin tu tak ada maruah lagi .. kenapa semasa dia berkuasa , kita terutama pihak PAS tidak berani nak bersuara atau mengajak rakyat malaysia membuat demo semasa dia berkuasa... kenapa dah jatuh baru lah sibuk nak berdemo depan US embassy.. kita rakyat nak tahu apa tujuan PAS buat demo tempoh hari hingga ramai pelancong di situ terutama di sekitar KLCC dan NIKKO HOTEL pun takut dan kemungkinan akan mencerita perihal buruk pasal Malaysia..
Anonymous said…
camanelah bile YB bersembang dengan abang YB ye (shahrir) nanti ....
Anonymous said…
PAS kata : ada aku kisah ? kepada Tuan Haji Hassan Hamid .. tak payah la tanya soalan begitu lagi .. tobat buang (orang kedah kata )


Pas buat semua itu menunjukkan seolah2 merekalah juara dunia . merekalah juara dunia dalam bab demo la yang lain apa yang mereka buat ..

hmmm banyak juga lah ..antaranya .. cukup pandai dalam bab kutip derma (untuk poket sendiri ) bukan untuk bantu yang susah atau parti .

pandai dan bijak memutar belit apa juga berita termasuklah fitnah . jual nama Allah pun pas sanggup .

inilah PAS yangsebenarnya .

YB kahlid ada nak komen apa2 ka ??
Anonymous said…
dear yb

hal kebajikan melayu hanya didekati oleh ahli umno biasa yang tidak berpangkat dan tidak ada kontrek/rasuah. tidak seperti ketua cawangan/bahagian/umnoputra. puak ini tidak hirau langsung kebajikan warga melayu. tidak. puak ini hanya bertopengkan jaguh melayu supaya dapat menikmati habuan drp pihak atasan mereka. mereka ini lanun. dont group these pirates together with those well-meaning simple and innocent ordinary umno members.

now, the umnoputras are trembling with fear. their days are numbered. utusan and all those umnoputra lapdogs are churning out red-herrings everyday.

red-herring#1: isu melayu. apa2 pun mereka ini labelkan isu melayu.
red-herring#2: isu raja2 melayu. bila umnoputra pertahankan raja2 melayu kalau bukan nak selindung dibelakang raja2 melayu? ingat episod 'natang' kat terengganu? ingat episod perlembagaan '83 dan '93?
red-herring#3: isu agama. this one u and tok guru nik aziz know best. please elaborate. pls spread the message far and wide.

bagi saya, hanya satu isu pokok. RASUAH. bukan isu agama, bukan isu melayu, bukan isu raja2 melayu. bukan.

hanya RASUAH. kami kena fokus. jangan alih perhatian dari isu pokok ini.

hentam rasuah. hentam umno. kuburkan umno, rakyat malaysia masih ada peluang nak memulihkan segalamacam kerosakan yang dikenakan oleh umno.

good luck.

p/s: and for all you middle-class english speaking chinese and indians, if u keep ignoring the rural malays/pribumis, your fates are sealed. doomed. i hope u would then get to enjoy umno's mis-rule for another 50 years. go on, cling on tight to your middle- and upper-class yellow imperial attitude. go on, ignore the importance of bahasa malaysia (most of u couldnt venture beyond 'apa khabar bang? sudah makan?'), the only language of communication for many rural malays/pribumis in pendalaman sabah/sarawak. u will lose it all. your fat bank accounts, your mpv's, your children's weekend piano, taekwando, ballet lessons. your children's future. everything. umno will get to u, somehow. u r helping umno by ignoring the rural voters. learn from tenang. learn from galas. u think u r safe, u think u r upper class. your yellow imperial attitude do not want u to mingle with low class people with low class lifestyles. well, u ignore them to your own perils. i pray u get what u want. i do.

4RAKYAT
muak dgn pr!! said…
ape la truk btul pemikiran yb ni..sume org pndai berpkir la kenape rkyt mesir xskong mubarak...sbb utama die adalah ekonomi..bknnye psl kemudahan2,agama or bangsa!!selamba je ko buat tafsiran yg konon2nya sume org umno bengap..mmg bijak otak ko main psikologi..sebijik cm yahudi..sbb utama rkyt mesir tolak mubarak adalah sbb ekonimo..peluang pekerjaan kurang..hrga brng2 semakin tinggi..mubarak jgk sekutu kuat amerika n zionis..muabarak jgk sekat kebebasan media n pembangkang...parti ikhwan muslimin diharamkn...kt malaysia ni ade bn haramkn parti pas,pkr n dap????ade bn arah srh tarik blk penjualan paper pembnkng??

sbb utama lg adalah mubarak nk lantik ank die jd pengganti die..kire mcm kronisme laa...ala..yg mcm dlm pkr tu..bapak penasihat..mak presiden..anak naib presiden..xpon dlm dap..kapal n gobind..kit siang n guan eng..dlm pas plak sape ye..aaa...bapak mertua mb..menantu ceo kt syarikt state gov..hahahaha..xnk tego ke kronisme tu..sudah2la bersikp double standar tu!!!berturu2 dh prk pr klh..pengundi semakin cndong kpd bn!!bersedialah korng pru13 ni!!!
Anonymous said…
Salam YB,

Bagi seorang yang terpelajar dan menyokong sistem demokrasi, sokongan membuta-tuli YB terhadap ‘demo’ rakyat Mesri amat mengecewakan.

Malaysia mempunyai sistem demokrasi, memilih pemimpin dengan sistem mengundi. Demo jalanan untuk jatuhkan pemimpin bukan cara kita.

Demo jalanan hanya mendatangkan masalah. Lihat saja apa yang berlaku kepada rakyat dan pelajar Malaysia di Mesir? Semua mengalami kesusahan.

Demo jalanan adalah cara Anwar Ibrahim. Cara Anwar untuk dapatkan sokongan. Cara Anwar untuk jatuhkan kerajaan. Jika cara itu digunakan, bila PR memerintah kelak, akan ada penyokong BN pula yang ber’demo’ jalanan untuk jatuhkan PR.

Adakah ini yang kita mau untuk negara kita?
Anonymous said…
Adakah satu demo kecil dapat menyebarkan keburukan M'sia ke seluruh dunia? Sekiranya ini benar, maka China, Korea, Indonesia, Filipina, US, UK dan negara2 barat sudah pun buruk nama2 mereka.
Demonstrasi itu adalah sebahagian daripada proses demokrasi dan merupakan salah satu hak asasi rakyat sesebuah negara.
Kita boleh menunjukkan sokongan terhadap golongan tertindas ataupun membantah/mengecam golongan yang menindas dengan demonstrasi, kan itu lebih baik daripada menggunakan kekerasan?
yusufjalli said…
Salam Tuan Haji.
Saya bukanlah berdiri atas mana-mana parti politik. Namun, soalan Tuan Haji saya fikir sedikit dangkal.

Kalau tidak pun, pesimistik sifatnya.

Sebagai sebuah masyarakat yang cakna terhadap ehwal global dan dunia Islam khasnya, kita perlu menunjukkan solidariti.

Ada banyak cara, namun demontrasi cuma salah satu alternatif.

PAS sebagai sebuah parti politik berteraskan Islam, wajar menyokong lebih-lebih lagi perjuangan yang bakal menggilap satu intensity yang lebih berharga iaitu kebenaran.

Pelancong yang berkunjung ke Malaysia, saya pasti benar; tahu apa itu IT dan lebih kenal rupa wajah Malaysia.

Melancong tak sama dengan pergi baruh belakang kebun!

Sekadar pandangan yang masih hijau.
Anak Perelih said…
Hj Hassan... demo menyokong perjuangan rakyat Mesir ni dilakukan diseluruh dunia... di LA, London, Berlin dan lain lain lagi... bukan di KL saja...

Bagaimana pula demo puak puak Perkasa tu??? boleh pula...???? demo anti Israel??? Adakah kerana UMNO terasa kena batang hidung, maka demio sokong rakyat Mesir ni tak boleh dan menganggu orang ramai????

Abis tu kalau rakyat Mesir/Tunisia dok fikir "hingga ramai pelancong di situ terutama di sekitar KLCC dan NIKKO HOTEL pun takut dan kemungkinan akan mencerita perihal buruk pasal Malaysia.. "... maka tak bebas lah mereka seperti apa yg telah terjadi sekarang...
Anonymous said…
pakcik khalid, apa yg selama ni ko dah buat kat kawasan yg ko jaga?....sepertinya tak ada apa yg berubah selain wakil rakyatnya yg hanya pandai berkata2
Anonymous said…
Kenapa gajah hujung laut nampak kuman depan mata kelabu.Keadaan sama berlaku di Kelantan.Jika tiada bantuan daripada kerajaan pusat rakyat Kelantan tiada apa-apa.Kenapa tak anjurkan demonstrasi jatuhkan kerajaan Kelantan yang MBnya lebih suka berdakwah daripad membangunkan negeri.Setelah lebih 20 tahun berceramah keadaan sosial dan jenayahnya tetap tak berubah bahkan bertambah parah. Yang didakwah ialah orang yang sama. Kumpulan yang patut didakwah tetap dipinggirkan.
Anonymous said…
Pedas2... keep it coming YB Khalid, puak2 UMNO dah meraban!
bora said…
Tahniah YB...dengan ulasan yang sangat bijaksana.

Patut lah Parlimen YB macam tak ada apa je pembangunan baru..semua dari otak UMNO terdahulu..

Dalam kesibukan YB mengkaji otak UMNO selama ini..YB terlupa nak kaji dan gunakan otak YB sendiri.

Dan jangan lupa nak kaji jangka hayat politik YB di Shah Alam ye...sebab PRU dah nak dekat.
wazahu said…
KECELARUAN MANUSIA APABILA MASYARAKAT TERLALU FANATIK DENGAN POLITIK SEDANGKAN AHLI POLITIK BERCAKAP UNTUK MENDUDUKI TAMPUK KEKUASAAN

CUBA LIHAT SI KHALID NI, BETAPA MAIN WAYANGNYA DIA...BERJELA2 DIA MEMBERI USRAH KEPADA MASYARAKAT TAPI......SEDARKAH KITA BAHAWA ABANGNYA SIAPA ??????? SIAPA ????

KALAU PERJUANGANNYA BENAR, PASTIKAN DULU KAUM KELURGANYA JADI SEPERTINYA.

SEDARLAH KITA SEBENARNYA DIPERMAIN-MAINKAN OLEH MANUSIA YANG HANYA INGINKAN KEKUASAAN
Anonymous said…
KHALID NI BETUI2 WAYANG BESAR..DIA PANDAI2 USRAH PADA ORANG...

ABANG DIA SIAPA ???????

ABANG DIA SIAPA ???????

SURUH KAUM KELUARGA DIA MASUK PKR DULU, BARU KEMPEN KAT ORANG

NAMPAK SANGAT GILAKAN KUASA
Anonymous said…
I WANT TO REPLY TO THIS GUY (MY ANSWERS IN CAPITAL LETTERS)...

"Salam YB,

Bagi seorang yang terpelajar dan menyokong sistem demokrasi, sokongan membuta-tuli YB terhadap ‘demo’ rakyat Mesri amat mengecewakan.

Malaysia mempunyai sistem demokrasi, memilih pemimpin dengan sistem mengundi. Demo jalanan untuk jatuhkan pemimpin bukan cara kita. - BUKAN CARA KITA? KALAU GANDHI TAK JALAN, INDIA MASIH BRITISH. KALAU MARTIN LUTHER KING TAK JALAN, OBAMA TAK AKAN JADI PRESIDEN. DAN, PALING MUSTAHAK, KALAU MELAYU TAK JALAN, MALAYAN UNION AKAN JADI KENYATAAN. KALAU MELAYU CINA INDIA TAK JALAN, MALAYA MASIH BRITISH. JADI, TOLONGLAH. JANGAN JADI BACUL. DEMONSTRASI JALANAN ADALAH 'LAST RESORT' TERHADAP RAKYAT JELATA YANG TERTINDAS YANG TIDAK DIHIRAUKAN OLEH KERAJAAN ZALIM. KAMI NAK JALAN, KAMI NAK TUMBANGKAN REJIM RASUAH (UMNO). JANGAN ALIH PERHATIAN, ISU POKOK ADALAH RASUAH BERBILION DAN SALAHGUNA KUASA.

Demo jalanan hanya mendatangkan masalah. Lihat saja apa yang berlaku kepada rakyat dan pelajar Malaysia di Mesir? Semua mengalami kesusahan. - MALAYSIAN STUDENTS THERE, AND INDEED EGYPTIAN FENCE-SITTERS, ARE COLLATERAL DAMAGE. SOMETHING HAS TO BE SACRIFICED IN THE PURSUIT OF CHANGE. AND WE IN MALAYSIAN WANT A CHANGE OF GOVT. BEFORE THAT, WE WANT TO KUBURKAN UMNO DAHULU. JANGAN2 UMNO BUAT KACAT WALAUPUN PEMBANGKANG. POLITIK UMNO BUKAN POLITIK. POLITIK UMNO ADALAH RASUAH. POLITIK JENIS YANG MEJIJIKAN. BUKAN BERPAKSIKAN ISU. HANYA PUTARBELIT ISU AGAMA DAN PERKAUMAN. POLITIK KELAS BAWAHAN. POLITIK KOTOR. POLITIK MEMPERKUDAKAN WARGA MELAYU YANG TAK FASIH DALAM ISU SEBENAR / DUNIA.

Demo jalanan adalah cara Anwar Ibrahim. Cara Anwar untuk dapatkan sokongan. Cara Anwar untuk jatuhkan kerajaan. Jika cara itu digunakan, bila PR memerintah kelak, akan ada penyokong BN pula yang ber’demo’ jalanan untuk jatuhkan PR. - BIAR PENYOKONG UMNO BUAT DEMO SECARA AMAN. RAKYAT TAK BAWA SENJATA. HANYA FRU POLIS YANG BAWA SENJATA. RAKYAT TERTINDAS HANYA NAK JALAN, LEPASKAN FRUST. DEMO JALANAN YANG NAK MEYEGARKAN DEMOKRASI DAN HAK ASASI MANUSIA, DAN BOLEH MEMBANGUNKAN MINDA TAK PATUT DIKENGKANG. IA ADALAH SUARA RAKYAT. TAPI KALAU ADA RUSUHAN, UNDANG2 SEDIAADA CUKUP UNTUK MENDAKWA. POLIS BAWAH PAKATAN RAKYAT AKAN BUKA JALAN DAN JAGA TRAFIK UNTUK SESIAPAPUN YANG NAK SUARA MEREKA DIDENGAR (SECARA AMAN). KAMI DEMO JALANAN KERANA TEOH BENG HOCK, A.KUGAN DAN AMINULRASYID SUDAH TIADA LAGI UNTUK MENYUARAKAN APA YANG SEBENARNYA BERLAKU KPD MEREKA DI TANGAN PIHAK BERKUASA SEBELUM MEREKA MATI. KAMI DEMO JALANAN KERANA HAK BERSUARA KAMI TELAH DISEKAT OLEH KERAJAAN UMNO. UMNO HANYA NAK KAKI BODEK. KAKI RASUAH YANG MARUAH BOLEH DIJUAL-BELI. KAMI DEMO JALANAN KERANA APA YANG BERLAKU DI PERAK (DAN SEDANG BERLAKU DI SELANGOR) MENUNJUKAN BAHAWA SEMUA INSTITUSI KERAJAAN YANG SEPATUTNYA BERJIWA RAKYAT, TELAH DIKOMPROMI DAN DIBAWAH TELUNJUK PARTI POLITIK UMNO. INI POLITIK BARU. OTAK ENGKAU BOLEH FAHAM?

Adakah ini yang kita mau untuk negara kita? - YES, IF IT IS INEVITABLE AND IF IT IS PEACEFUL. THE POLICE UNDER PAKATAN RAKYAT WILL EVEN DIRECT TRAFFIC AND ESCORT THE PROTESTORS. BUT PLEASE GET READY A MEMORANDUM. DONT DEMO JALAN TANPA SEBAB. MESTI ADA ISU YANG NAK DIKETENGAHKAN. JANGAN JADI SAMSENG BUTA / UPAHAN. MESTI ADA ISU. MESTI ADA MEMORANDAM. KALAU HANYA NAK DEMO PASAL DIBAYAR OLEH PUAK2 TERTENTU, INI SIFAT MAKHLUK YANG MEJIJIKAN, BUKAN SIFAT MANUSIA. MACAM ANJING. MACAM BABI. KALAU DEMO ADA ISU, SECARA AMAN, INI PATUT DIBENARKAN.

February 7, 2011 2:38 PM "

4RAKYAT
Anonymous said…
Kenapa tak buat demo untuk jatuhkan semua pemimpin Islam kat dunia ni? Buatlh juga demo untuk gulingkan pemimpin2 Israel! Rakyat dah muak dengan SANDIWARA PAS.
Anonymous said…
Kelakar sungguh komen2 puak2 UMnok ni. Yang kata demo buat malu kat pelancong lah, mempertikai siapa abang YB, setakat tu saja pemikiran mereka2 ini.

Demo bantahan rakyat terjadi dimerata dunia, bukan hanya di Malaysia!!

Teruskan ulasan2 YB dan kerja2 dikawasan YB, mereka ni saja je buat gempaq bingai, dah ketandusan isu mcm cacing panas.
insider said…
alamak

ramai nya pencacai dumbno ambush..org yg sama ke?

i think YB, because u mentioned nama dumbno dalam tulisan you.cuba kalau u just tulis pasal egypt saja without mentioning nama dumbno sure depa tak baca habis pun.

tun faisal ada target dia,one is you.so tapis la sikit komen2 puak dumbno ni.
Anonymous said…
kpd wazahu 10.48:

abang yb ialah shahrir. umno. apa kaitan dgn isu kat sini? isu rasuah. apa kaitan? fokus kpd isu rasuah.

kpd anon 7.10:

israel akan ada hari kiamatnya. israel berkuasa sekarang. didukung oleh amerika yang diampu oleh umno sendiri. berlumba2 nak tangkap gambar dgn obama. itu pun tak apa. siapa yang lantik apco? apco tu siapa? lagi saya tekankan kat sini, tolong fokus kpd isu pokok yakni rasuah. umno nak orang macam engkau hanya berbuih2 pasal hak melayu sini sana, isu agama....semua cuma nak alih perhatian mangkuk macam ngkau dari isu sebenar - RASUAH. berbilion bilion, bukar sekadar seribu dua. tolong berikan hujah kalau ada pasal isu rasuah mana2 pemimpin pas. tgna? tgha? mahfuz? siapa? jelaskan? kalau negara dah muflis, tak payah nak pertahankan apa lagi. anak pun tak cukup makan, mana ada semangat lagi nak soal tentang isu lain pula? ini muslihat umno. dulu, kini dan selamanya. dah kronik. umno dah kronik rasuah. ketua2 bahagian semua perut buncit, bini 4, kereta 8, istana dalam dan luar negeri. semua dari mana, kalau tidak rompak khazanah negara yang sepatutnya dinikmati dan diagihkan kpd mak kalsom dan pak ali kat kampung yang papa kedana. hentam isu rasuah dulu. kesalahan puak dap di mata ngkau orang ialah dia orang bukan islam. jadi apa yang puak dap cuba nak tegakkan (hak asasi, ketelusan, demokrasi, anti-rasuah dsbnya...) semua ngkau orang menentang pasal dah termakan pil2 khayal umno dan utusan selaman ini. siapa yang rasuah, tangkap dan humban masuk penjara. tak kira dia bapak atau ibu atau muslim ataupun yang kafir. atau macam yb khalid cakap, ngkau orang pertahankan jugak perasuah pasal umno itu kononnya umat islam jugak. hai... macamana ini???? tolonglah... yang bangkit dan demo jalanan kat mesir tu orang islam, kristian dsbnya....tak kira agama. isu pokok ialah rasuah. tolong fokus. yang lain, kami belakang cerita. ok? i am quite fed up with people like u who are blinded by those sandiwara from umno. for me, umno must die. must die. so that our children can still have some chance in the future. so many billions have been stolen, and here we have people like u barking up the wrong tree. pathetic. but i cannot really blame u. i just hope u would open up your eyes wider and see farther and u will find the real issue HIDDEN behind sandiwara issues like agama, melayu this melayu that, and raja2 melayu this and that. all smokescreen.

lastly, if u spoke from the heart, i respect u. if u r an umno cybertrooper, i hope u get what u deserve.

4RAKYAT
Anonymous said…
Alahai kenapa sangat orang marahkan mu...
Terang lagi disuluh pun masi meraban nilah mentaliti hanyut 53 tahun 1 Malaysia
Serious Shepherd said…
Wah, banyak jugak ahli UMNO yang "termakan cili" bila melihat peristiwa di Mesir.

Bila bercakap pasal Kelantan, jangan lupa pasal Iran dan Gaza. Dua2 tiada pembangunan disebabkan sekatan ekonomi.
jab sp said…
pi mai pi mai,yang dok hantam kahlid samad adalah orang dan kumpulan yang sama.
tak berapa orang pun tapi riuh macam berpuloh orang.
nak capai angka beratus pun tak mungkin,kerana mana ada duit nak dibayar untuk setiap komen yang dibuat.
lantak pi umno ooi.nak mampus ,nak lingkup ,nak jadi apa pun jadilah hampa.
Anonymous said…
YB ooii....berani yg YB maksudkan ni BERANI BANGANG nama nyer...

TAKEBEER
TAKEBEER
TAKEBEER
Anonymous said…
APA KEJADAHNYA DEMO NI BRO

AKU TENGOK JENUH PEMBANGKANG BUAT DEMO,,,APA DAPAT ??? BERUBAH KA???

YANG DAPAT IALAH SAMPAH,,,KEDAI KENA TUTUP, ORANG TAK BERANI KELUAR RUMAH, JALAN JEM, LEPAS TU BERGADUH

NI KA YANG KITA MAU ???? RAKYAT PUN MUAK DAH....SENANG CERITA KALAU NAK MEMERINTAH, BERTANDINGLAH DENGAN AMAN, TAK MENYUSAHKAN SESIAPUN..

TAK PAYAH LA CARI GLAMOUR DENGAN CARA MENYUSAHKAN ORANG
Kepada Insider,

Terima kasih di atas saranan tuan. Pihak kami sememangnya sedang memantau kegiatan segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

Walaubagaimanapun, setakat ini kami masih tidak berhajat untuk menapis komen-komen sebegini kerana amat berkeyakinan bahawa rakyat Malaysia dewasa ini boleh menilai hujjah-hujjah yang dikemukakan kedua belah pihak.

Sekian, terima kasih.

-Pejabat YB Khalid Samad-
FLOM said…
A'kum,

Saya setuju komen2 ni jgn ditapis, biarkan ajer. Biar satu msia nampak kebodohan manusia2 penyokong UMNO ni. Bak kata omputih, the more they argue, the more they sound the same.
Anonymous said…
Comment YB saya rasa amat keterlaluan.

Apakah sama iklim politik Mesir dgn Malaysia?

Satu lagi, adakah PAS nak buat macam yg terjadi di Mesir?

UMNO? Kenapa nak kaitkan UMNO dgn penjahanam bangsa Malaysia. Apa kena mengena dlm soal politik di Mesir?

Itu yg aku tak faham.

Aku memang tak pernah mengundi & aku tak akan mengundi walaupun aku tinggal hampir 30 tahun di Shah Alam.

Pada aku, UMNO atau PAS sama sahaja. Sampai bila nak tuduh menuduh diri lebih Islamik drp yg lain?

Adakah PAS itu Islamik sebab buat demo?

Tanya diri YB sendiri.
Anonymous said…
eleh 4RAKYAT tu... bin ibrahim pon tak dpt nk buktikan apco... dia plak nk beria-ria ....
firassinar said…
salam,bila demo asyik2 mat sabu,salahudin,salahudin,mat sabu.mana pegi ulama pas yg lepasan azhar,takkan memanjang dok kepit bini-bini di rumah nun.kan kata kat muktamar2 kepimpinan ulama.dok pimpin apa lagu ni.
Anonymous said…
kpd anon 3.41pm

quote
"Pada aku, UMNO atau PAS sama sahaja. Sampai bila nak tuduh menuduh diri lebih Islamik drp yg lain?" endquote.

u sure? umno and pas, same?
toyol pakai 1.2juta duit rakyat pergi lancong disneyland, itu sama dgn pas?
istana toyol, sama dgn pas?
istana zakaria klang, sama dgn pas?
komisyen 500juta beli scorpene dan sukhoi, sama dgn pas?
kematian mendiang kugan, teoh beng hock, aminulrasyid, semua sama dgn pas? pakatan nak ipcmc, umno tak nak, jadi umno sama dgn pas tak? u tahu apa itu ipcmc? jangan asyik berbuih pasal agama.
mat tyson cash berjuta2 kena tangkap kat australia, sama dgn pas?
kuncu2 umno spt ling liong sik yang anaknya harta satu bilion sebelum jatuh, itu cara pas kah?
pkfz 12 bilion, itu pas kah?
lebuhraya mrr2 retak, tak hirau, hanya tunggu sampai lepas tempoh guarantee supaya kontraktor kroni umno tak payah bayar gantirugi, kerja pemulihan dipaksa bayar dgn duit rakyat - in pas atau umno?
skandal 8bilion tajudin ramli, ini pas atau umno?

ada banyak lagi, u pun tahu juga kan...?


i repeat again... do not link demo jalanan with being islamic or not. egypt demo bukan pasal islam kristian atau mana2 agama.rakyat egypt yang demo ada muslim, ada kristian dsbnya. egpyt demo pasal rakyat papa kedana, sementara hosni mubarak harta berbilion2 dan kroni2nya tak kurang juga. isu pokok ialah rasuah. come on, repear after me... slowly...

"isu utama rasuah, saya kena fokus dan pandangan saya jangan dikaburkan oleh isu sampingan sandiwara umno"
"isu utama rasuah, saya kena fokus dan pandangan saya jangan dikaburkan oleh isu sampingan sandiwara umno"
"isu utama rasuah, saya kena fokus dan pandangan saya jangan dikaburkan oleh isu sampingan sandiwara umno"
"isu utama rasuah, saya kena fokus dan pandangan saya jangan dikaburkan oleh isu sampingan sandiwara umno"


get it, now?



kpd anon 4.37pm

1israel, 1malaysia
klinik 1israel, klinik 1malaysia
sandiwara 1israel, sandiwara 1malaysia
dan sebagainya.... (a lot of other similarities, i've forgotten). u decide, please put aside your political interests, and think rationally... u will see the real picture. tak kira bn, tak kira pakatan. just look objectively.


4RAKYAT
Anonymous said…
4Rakyat tu macam terer.
Aku dulu pun mcm 4Rakyat. Penyokong tegar Bin Ibrahim (sorry aku guna ayat anon kat atas ni).

Bin Ibrahim dah kencing aku daripada tahun 1998 sampai la 16 September 2008. Lepas tarikh tu aku memang menyampah dengan Bin Ibrahim.

Bukan tu je, masa PRK Ijok dulu kata Najib bunuh Altantuya & Bin Ibrahim kata ada bukti. Sampai sekarang bukti tu duduk di simpan dlm pungkuq Bin Ibrahim tak mau keluar sebab sembelit.

Sampaikan masa PRK kat Penanti bila Najib lalu depan penyokong PR, Najib kena kutuk & kena ejek nama Altantuya & Mongolia. Aku pun ejek sama la.

Masa sebelum 16 September 2008 aku nekad. Aku nekad kalau 16 September berjaya aku akan terus sokong Bin Ibrahim walaupun aku tau Bin Ibrahim bohong.

Tapi semuanya adalah harapan palsu belaka.

Bin Ibrahim memperbodohkan rakyat maheran.

Bin Ibrahim jugak memper bodo kan PAS termasuk YB aku yg sorang ni.

Sampaikan TBH pun kau nak tuduh PM. Apa da punya tolol mentaliti YB.

Ni kes Mesir ni pun aku baca sebab lawak sangat.

Pasal ADUN Sri Muda tu ulasan kau YB memang lawak. Lagi lawak pasal Khusrin.

Last sekali ada benner kat rumah aku di Sek 16 Ceramah Selamatkan Malaysia! nak selamatkan drp siapa? Bin Ibrahim yg maha bohong tu ke?

Aku boleh gelak je la..
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA


p/s: 4rakyat. jangan marah ye.
Anonymous said…
YB, Apa kaitan Mesir, UMNO & Malaysia dlm article YB ni? Atau YB sekadar nak memfitnah?
Anonymous said…
YB,
ACCEPT PLURALISM, DONT BRAND ISLAM a religion that only accept SINGULARITY. M'sia is a plural society. STOP BEHAVING like a MORAL COP, what ever others do, is between them and the GOD.

NOW, want to have operasi on Valentine's day~??!!!!

What is Islamic extremism? It’s strict adherence to a p particular interpretation of seventh century Islamic law, as practice by Prophet Mohammad. And when I said strict adherence, I am not kidding around. Men are forced to pray, grow their beard a certain length. Among one of my favorites is there’s only one acceptable cheer at a soccer match: Allahu Akbar, God is great. Things are a lot less comic for women, who aren’t allowed to attend schools or have jobs. They are not allowed to be unaccompanied and of t en times get publicly stoned to death for crimes like not wearing a veil. I don’t have to tell you, they won’t shout at soccer match, they’re never gonna go to one.

... if you are interested to get the whole paragraph, email me at tailiew@yahoo.com
ayah 4rakyat said…
hahaha..4rakyt ni mesti anak ikn nuar brahim ni..xabis2 dgn oneisrael die..kalo syg sgt dkt israel tu g la ddk israel..klinik 1malaysia yg bgs utk rkyt tu pon die nk politikkn...pastu kate put politik aside..die yg terlalu pkir politik..hahahaha..
Anonymous said…
kpd anon 11.43am

eh...tak marah. each of us are entitled to our opinions. i respect that. but must be based on learned/informed decisions. not main hentam buta-buta. u, i ok.

only i wonder....what has all those "lies" got to do with rasuah. if u say bin ibrahim had hurt u by lying about sept16, how does that affect the country's economy and our pockets? my issue here is corruption. only this. i will not be swayed/blinded by red herrings from umno about hak istimewa melayu this and melayu that, raja2 melayu this and that (u know what umno did to the powers of the sultans in 1983 and 1993, u know these. u know about the natang issue in terengganu. u tell me this: which are more serious? which hurt the sultans more? the sultans were maimed by umno. maimed, no less).

i am not a fan of anwar. i am a fan of good governance and demoracry and abundance wealth for all rakyat. merakyatkan ekonomi. bukan macam umno. cara umno selama 5o tahun is to "privatise profits for cronies (ipp) and nationalisation of debts/scandals (mas, pkfz, syabas etc...).

think, man. think.

umno wants u to think only this.....anwar = sodomy. how the hell does this affect our pockets? or the prices of babies' milk powder? or the general increase in prices of daily items without corresponding increase in income for the average ahmad, ah chong and muthu?

just name me one, just one, corruption case involving yb khalid samad or any pas leaders. just name me one. because even one ringgit corruption means one ringgit less for the poor folks in the kampung.

bro, umno nak u tumpukan perhatian kpd anwar=sodomy, dan nak allihkan perhatian dari isu yang paling mustahak dan ketara iaitu rasuah. ferdinand marcos, hosni mubarak and all those rogue leaders, they use tricks like this.

umno will say "look there (anwar=sodomy), dont look here (corruption). i hope i managed to get thru to you.


kpd ayah4rakyat 10.05am

i) what is good, is good. 1malaysia clinic is good? if u say so, so be it. i respect your views.
ii) but do u know the facilities they have in those 1malaysia clinics? do your research and come back here.
iii) we talk again, i wait for you.
iv) don't just hentam without knowing the facts. this is irresponsible. come back here, and we discuss again. make sure u know what 1malaysian clinics have and dont have. can these be called "clinics" or just a restplace, or bomoh, or pawang or sinseh.

i wait for you here....

4RAKYAT
firassinar said…
salam,ginilah bagi senang faham apa kaitan huru-hara di mesir dgn krjn 1mlysia ialah di sini dah 53tahun merampok rakyat dan di sanun pemimpin arab berhidung pesek(muka kupang tembaga@tak tau malu rakyat kate pegi neraka kata mai)belajar dgn bn bin umno bin penjajah merampok hak rakyat,hak org islam selama 30tahun.kira si husni tu belajar dgn krjaan 1mlysia.kira anak murid krjaan 1mlsia tu hampir jatuh,so lepas ni giliran guru dia kt sini le.kena banggalah, sini masih bertahan 53thn..tenat turr!
pencatat said…
ahahaha... kepanasan regim pekembar dan pecacai2nya yg sekembar dgn bodoh ahahaha
Anonymous said…
Kelakarla forum ni....Pakatan so damn confident that the days numbered for umno...I was pakatan voter the last election now nope..I am trying to relisted my name in Shah Alam constituency for the next election. See ya Khalid...
Monkey Code said…
VIVA EGYPTIAN VIVA EGYPTIAN VIVA EGYPTIAN. WAKE UP MALAYSIAN...NOW IT'S YOUR TURN. UMNO/BN YOUR DAYS NUMBERED.
Anonymous said…
Salam YB, teringat saya semasa di Sarawak antara tahun 93 - 99, penduduk di Sarawak dimomokkan yang orang dari Semenanjung mahu membolot kekayaan di Sarawak sebab itu sampai sekarang susah 'parti politik dari Semenanjung' nak menang di sana. Saya antara orang Semenanjung yang telah memijak kaki dari Istana KM Sarawak hingga yang paling doif di kawasan hulu malah saya melihat dengan sedih rumah doif penduduk di Kota Samarahan kawasan yang diwakili KM sendiri kerana saya mendapatkan pembantu rumah dari penduduk dari situ, yang gajinya amat jauh lebih rendah dari pembantu rumah Indon di Semenanjung.

Penduduk di Petrajaya sendiri ketika itu menyedari bagaimana BN membeli undi tetapi minda mereka tidak terbuka dan pemerintah negeri suka keadaan itu.

Jika diperhatikan bagaimana bangsa melayu, iban, bidayuh malah melanau sendiri hidup dalam kedoifan, ketika itu rata-rata mereka tertinggal dalam pemikiran rasanya 5 - 6 tahun berbanding penduduk Semenanjung. Saya masih berjumpa anak-anak memberi 'cabut-cabut' (judi) buatan sendiri di Lundu hingga Kuala Lawas (yang di Semenanjung hanya berlaku semasa saya kecil-kecil).

Saya tak pasti adakah KM sekarang akan dikalahkan atau tidak masa pilihan raya akan datang tetapi yang jelas kekayaan pemimpin politik kerajaan boleh dilihat di rumah-rumah mereka di Sarawak itu sendiri... Seolah-olah mereka sepertilah pemerintah mesir!

Kesian saudaraku di Sarawak.....

Nanga Medamit
Anonymous said…
Betul. Cerita 16 September tidak menjejaskan ekonomi Malaysia & tidak menjejaskan poket rakyat Malaysia.

Tetapi jika 16 September itu berjaya di sempurnakan adakah ekonomi tidak terjejas?

Pasti rakyat akan memberontak 4rakyat. Jangan main hentam keromo je bila kritik anon kat atas tu.

Kalau pasal NATANG dan kalau kau faham siapa NATANG tu mungkin kau akan diam. Aku malas nak ulas sebab kau bukan anak Terengganu.

50 tahun UMNO/BN memerintah, aku tanya kau.

adakah kau sekarang ni miskin tegar?

adakah kau sekarang ni duduk rumah setinggan?

adakah kau sekarang ni sedang mengemis?

jadi kalau kau bukan mcm aku sebut di atas tu maknanya kau seorang yg berpelajaran & segala kejayaan kau sedikit sebanyak UMNO jugak yg tolong. takkan tak ada langsung peranan UMNO kot 4rakyat?

Aku pun undi khalid samad last election tapi aku rational & taklah aku nak hentam kerajaan 24 jam.

UMNO pun ada yg korup. PKR, PAS & DAP pun ada jugak. jadi umno sekarang ni sedang dlm process membersihkan drp dalam. aku rasa PAS, PKR & DAP pun sedang revamp parti masing-masing.

taik dah keluar dari UMNO la 4rakyat. taik itu lah bin ibrahim..
Anonymous said…
kpd anon 2.45am

i) 16sept non-event. fact: life went on. speculation: i dont know.

ii) who was "natang"?

iii) 50yrs umno rule, i am not miskin tegar. and for that u want me to be GRATEFUL? are u on drugs right now? i could hv so MUCH MORE if not for the f-king corruption. my children would not hv to bear so much debt when they grow up if not for pkfz and all those stupid blatant scandals. and bcos i am not DAIF yet, u want me to be GRATEFUL???!!! what the F is your standard? not miskin tegar, and for that u want me to be grateful. i am supposed to get rm100, umno stole rm99 and gave me back rm1. and for that u want me to be GRATEFUL???!!! go fly kite! i am not as stupid and docile as u think me to be. i am not a lamb.

iv) umno tolong what? umno get rm100 tax, taruh rm80 dalam poket sendiri, rm 10 kasi kuncu2, rm 5 processing fee kpd umno bawahan, yang tinggal rm5 baru kasi balik kerajaan. total rm100. if not, how come so many poor malays? umno yang kononya jaguh melayu... yang makan melayu tu umno, diagih serba sikit kpd anjing2 umno seperti mca mic gerakan dll.... umno/bn berkuasa tak putus2 sejak merdeka, SIAPA LAGI YANG KAMI NAK SALAHKAN? bapak engkau? bapak aku? siapa lagi? tgna? kit siang?

v) u r a pakatan voter. so be it. this does not matter in the discussion here. i dont gv a damn.

vi) taik dah keluar umno? bin ibrahim? for me, only a DEAD umno is good umno. very dead. others like mca mic and gerakan, we aim to maim. but umno, we WILL BURY. beyond redemption. dah kronik. masuk saraf dah.... must be put to sleep. KUBURKAN UMNO. isu hanya satu - RASUAH. bukan saja rasuah secara sembunyi malah rasuah secara terbuka. ingat rm400,000,000 komisyen beli scorpene dan sukhoi? ingat pkfz? ingat istana toyol? and do u know about the obscenely lopsided terms signed by the umno govertment with all those tolled hiway companies?? thse hiway contracts alone have siphoned out tens of billions (not mere millions, but BILLIONS!!) from the rakyat. and will continue for ANOTHER TENS OF YEARS!! these are commercial contracts that cannot be repudiated even when umno dikuburkan, and pakatan takes over putrajaya.

AND YOU WANT ME TO BE GRATEFUL???!!! on behalf of my children (and their future) i say F- U! go F- yourself!

4RAKYAT
Anonymous said…
tanahair kite ni pun tk jauh beza. tanah mak aji ni dirampas begitu saja. tk ikut ikut prosedur pun. aleh2 dah panggil bicara 2 minggu lagi. nak buat jlan pun bukan tk cukup tanah pahang ni. gitu la rakyat didahulukan.
Anonymous said…
4rakyat memang penyokng tegar bin ibrahim & khalid samad.

4rakyat siap suruh lagi dedahkan kalau khalid samad itu perasuah. biar aku jawab.

umno tak tuduh khalid samad rasuah. secara peribadi aku anggap khalid samad clean. tapi jangan lupa, dia jual khalimah Allah kepada kristian demi undi. itu rakyat shah alam tak boleh lupa.

kau juga kata supaya di dedahkan mana-mana pemimpin pas yg korup. pendapat aku lagi, aku tak berani nak tuduh. tapi aku pernah berbual dgn uncle baru-baru ni. dia memang org kuat TGNA & kalau call TGNA anytime TGNA akan turun padang. itu kelebihan uncle aku.

uncle aku sendiri mengaku & kata orang pas kelantan ni tak cukup tarbiah terutama bila berkaitan dgn projek. dia tak kata pas itu korup, tapi dia suruh aku pikir kenapa kelantan masih mundur.

Jadi setiap manusia memang ada nafsu kepada perempuan dan juga duit tak kira umno, pas, pkr, dap, democratic, republican atau mana-mana parti lain dlm dunia ini.

jadi bila anon-anon kat atas hentam bin ibrahim, 4 rakyat pusing kata umno pulak korup pasal kes MAS, PKFZ, SYABAS.

Tapi aku hairan la, kalau korup kenapa MAS masih boleh beroperasi? Masih boleh terbang ke sana ke sini.

Pasal SYABAS, kita masih boleh kita minum air yg di bekalkan & di rawat oleh SYABAS.

Pasal PKFZ aku NO COMMENT sebab banyak sangat cerita yang kurang enak di dengar takut pulak jadi fitnah kalau aku letak comment aku dlm entry ni.

Jadi kesimpulannya, kalau umno itu korup kenapa tiada jerung yg di tangkap?

Kalau 4rakyat berani kata dlm entry ni umno itu korup, sila senaraikan siapa yg korup di dalam umno kalau berani.

jadi kepada 4rakyat, jangan cakap main sedap mulut je.

satu lagi aku nak tengok setakat mana Bin Ibrahim berani menghadapi perbicaraan liwat dia.

kau kata umno tu buat trick nak alihkan tumpuan kepada sodomy bin ibrahim sebab nak mengalihkan pandangan rakyat tentang rasuah oleh umno.

tapi sekarang siapa yg buat trick? bin ibrahim ke umno?

kenapa bin ibrahim sampai 50 kali tangguh kes? apa yg perlu dia takut? kalau bin ibrahim ada solid evidence why should him scared?
Anonymous said…
komen 4rakyat dgn anon-anon kat atas ni sebenarnya menggambarkan yang dia seorang yg teramat kecewa sebab umno masih berkuasa dan masih membela melayu. dia amat kecewa sebab pakatan rakyat yang pandai & suka menabur janji kosong nak hapuskan semua cukai kat malaysia ni. sebab tu dia percaya sampai maki hamun orang yg tak bersependapat dgn dia. tapi dia lupa pakatan rakyat pun ada yg perompak penyamun jugak. itu kes pasir kat selangor tu bukan ke penyamun yg menyamun?

apa pun kau sememangnya lamb tahap biri-biri yg nak kena sunat dgn tok mudim sebab kau cakap pasal kalau rakyat bayar cukai umno akan rompak segala hasil. alasan kau kalau rakyat bayar cukai rm100 umno akan curik rm99.

bro, aku yg gaji kecik ni pun tak lupa bayar cukai bro. aku tak ada pulak bagi alasan merapu kat lhdn tak nak bayar cukai. bahkan zakat pun aku bayar bro.

kau ada bukti ke bro? kesian lhdn kena fitnah free free dgn kau.

satu lagi, tak perlu la kau nak maki hamun dlm entry ni.

so terserlah pakatan rakyat memang suka maki hamun orang terutama yg dlm entry ni.

aku pun tak tau la 4rakyat ni rakyat mana.

mesir kot...hahahahaha...
Anonymous said…
peehhh 4RAKYAT. Baru kena kutuk sikit pasal 16 september & bin ibrahim terus maki hamun siottt...tok Guru mana ajar mencarut ni?

kepada yb khalid samad..tolong sound sikit 4RAKYAT ni.
muak dgn pr!! said…
hahha..4rakyat begitu yakin n bangga bahawa sume propaganda yg di atur kuncu2 anwar ibrahim adalah benar tanpa selidik terlebih dahulu..sume yg 4rkyt ckp tu sume 'hearsay'..rumours..

skrng ni bekas ahli pkr perak dh pon wt report kt sprm psl jutawan2 segera adun2 pr kt perak ms pr jd state gov dlu..so adakah ini benar2 terbukti???kalo brita mcmni dpt kt gerombolan2 anwar kompem dh wt tour satu malysia bahawa brita ni adalah benar..tp sbgai makhluk Allah yg waras kite sume kne tunggu siasatan dlu..jgn jd puak2 rakus politik mcm pr..mende tu br rumours n hearsay tp dh spread dlm ceramah2 dieorg..jgn harapla prangai cmni nk perintah malaysia...

to 4rkyat..aku nk tanye ko..nape dh lbh 70% pengasas pkr tingglkn anwar n pkr..adakah dieorg sume kene rasuah oleh bn..cmne plak dgn ahli akar umbi pkr yg kuar..dieorg pon kne rasuah oleh bn ke???hahahaha...shame on u kalo still gune same excuses mcm pemimpin agung korng tu..'bn rasuah utk kuar pkr??'..hahaha..cr alasan lain la oi??

xpe..rkyt yg muak dgn anwar n gerombolan2 die yg rakus akn menunjukkn kuasa ats kertas undi pd pru13 nnti!!wait n c!!
Anonymous said…
PART 1 OF 2
Kpd anon 10.54 feb14,

i) i am not a supporter of any individual. Neither should u. it would only cloud your judgment. i am a supporter of a cause. and the cause here is to rid our country of a cancer (umno). anwar or yb khalid and tnga, they are all just my tools. some of the rakyat wants change for the better. suara rakyat suara keramat. please dont associate me with any individual. i want to see the plan. not any individual.

ii) how could umno tuduh yb khalid samad when there isn't any case? and u know how hard umno tried to pin (even framed up) charges against pakatan reps. pathetic how umno tried to associate tgna with cake-corruption. pathetic. lower than animals, that's umno. and a mere suspicion rm2,000 caused teoh beng hock's death. meanwhile, toyol and isa samad (money politics IS corruption) are still alive and with their families. forget about race, religion...how on earth u as a muslim or any faith for that matter, live with this on your conscience? tell me if you are teoh beng hock's parent, and you would keep quiet, THEN i will keep quiet. and have you read the recent rci position? no dr pornthip. yes, macc officials. wtf!?

iii) your uncle is orang kuat tgna. i am not. i am not orang kuat sesiapa individu. i am orang kuat kebenaran. ketelusan. jangan korup. jangan makan duit orang miskin. jahanam sekeluarga sesiapa yang spend itu duit rasuah. dapat kanser. mati seksa tak terhingga. that's corruption, i wish upon those in umno or any parties. but somehow i know umnoputras will get first. i dont care. anyone curi/rompak duit mak kalsom dan uncle rajoo yang papa kedana, will DIE HORRIBLE DEATHS. so be it. u wont argue with me on this, now will you?

iv) kelantan masih mundur? my position on this has always been this. read carefully. mundur or not mundur, we are talking on economic terms. if those innocent folks in kelantan are happy with what(ever little) they have right now, who are u and me to lecture them? all 27 million malaysians should have a share in the country's wealth. some richer ones can forego their share. no problem. i have enough. i cant forego my share. but wtf with umno stealing even from these innocent kampung folks? maybe u want riches, so u work in high risks or back-breaking endeavours. good for you. but there are some of them who can live (and be happy) with a ringgit or two. less depression. less drugs. less social problems. we help these people to see the vibrance of the cities and riches but if they are not interested, we let them be.

but we should still give them their share in the nation's wealth. oil money. this is what i am talking about. what has umno done with oil money? i am accusing umno of having robbed kelantan people. and now rm6billion to buy some armament toys? to fight with whom? all syok-sendiri and masuk poket umno. boustead, do u know the history of this company? do u see another razak baginda? do u?

u are all accusing kelantan of mundur because of the lack of highrise buildings and per capita income. educate them on economic matters, open their eyes. ask them to pay a bit more attention to the real world apart from religious issues. whatever u do, DO NOT STEAL THEIR SHARE. just by being a citizen of this country, these kelantanese should get a share. by the way, 50 YEARS OF UMNO RULE AT THE FEDERAL LEVEL, and u ask me about kemunduran kelantan. u seem to have forgotten about sabah. oh, that's because they are not "malaysian citizens"?

i want pakatan or any 3rd force to caputre putrajaya so that umno can be buried, all those umnoputras can be tried in (genuinely impartial) courts of law and be sent to jail or to the gallows. or hudud sama binatang2 ini...

4RAKYAT
Anonymous said…
PART 2 OF 2
Kpd anon 10.54 feb14,


v) there u go again with your myopic and childish argument. mas is still flying, so everything is hunky dory? mas is still flying because mas is NOT DEAD YET. a still breathing dying person is still alive. and mas is that still breathing dying person with chronic cancer. without govt help (i.e. RAKYAT'S MONEY) mas would be very dead long time ago. ingat pasal tajuddin, pasal rm8bilion? where the heck is there such a business arragement where u can buy into a company, fcuk it up, and then ask the govt to pay you back your capital (including all those bonuses u made throughout the years in the company). can u just say 'tak mahu main dah, kasi balik kapital i'. siapa ajar tajuddin buat business macam ini? dan siapa yang ajar mader buat business macam ini? dia orang ingat itu duit bapak dia orang kah? itu duit rakyat. the same duit rakyat yang patutnya digunapakai untuk tolong warga miskin kota dan kampung. simple as that, rm8,000,000,000 pooooof..! just gone like that. come on, do u even have a conscience?

pasal pkfz, dan syabas, kpd sesiapa yang nak kenali secare terperinci, sila baca artikel2 lama yb kahlid atau yb tony pua. they have a lot of juicy details which up until now have not be denied by umno. and all these involved BILLIONS (xx,000,000,000). how many more BILLIONS can the country bear? what will be left for the poor??

vi) why anwar kes keep on tangguh 50kali? simple. it's like asking how come anwar is struggling when najib is pinning down anwar's left hand, moohidin at anwar's left hand, kerismuddin is holding down anwar's head to the ground, zahid hamidi is pulling down anwar's pants and mahathir is salivating at umno's arsehole, ready for action. if u were anwar, would u struggle? tell me, r u even aware of the facts re sodomy 1 back in 1998/1999? how much hv u read about augustine paul (irrelevant, irrelevant, irrelevant), azizan, that paksitani fella, that step-brother, that evergreen forever-young woman.... and in sodomyII, where on earth in a prosecution where the judge allows for the withholding of all crucial information like date and time of alleged offence, notes, and all those required information for an accused to prepare a defence? if u were accused of rape, and the court does not tell u where, when and how u commit rape, would u just smile and say ' oh, that's ok. no problem'. come on lah, be fair lah.

vii) u asked me why no umno sharks caught yet? that's bocs they are umno courts, umno police, umno attorney general, umno macc. if not bcos of the loss in selangor during tsunami308, toyol will still be king of the state. but now that he has lost the state, so he is the sacrifical lamb. all those still in power and prosecuted are rarely convicted. all sandiwara. kasitah gadam, eric chia etc.... anyway, when pakatan takes over federal, pakatan will liberate all these govt institutions. the courts will be free, the police will be free, the ag's chamber's will be free, the election commission will be free, and the rakyat will be free. only umno will be in jail or dead.

and that's something i will contribute to bcos i have children and i will kuburkan umno to save my children. u can step on me, but now umno wants to get my children. umno must die.


4RAKYAT
Anonymous said…
Panjang lebar explanation 4rakyat nak hentam anon 10.54 feb14

Pada aku macam ni la. Samada 4rakyat atau anon 10.54 feb14. Selama 53 tahun Merdeka, kita hidup di dalam suasana harmoni.

Tetapi sejak Pak Lah & Menantunya bebaskan Bin Ibrahim keluar daripada penjara, keadaan negara sedikit sebanyak menjadi huru-hara.

Jadi, siapa yg buat huru-hara UMNO atau Bin Ibrahim?

Ok. Kalau lah kita kata UMNO ni jahat sangat macam 4rakyat cakap, rasuah sana sini, tapi aku ni alhamdulillah hidup aman damai bersama keluarga. Aku & isteri bekerja mencari rezeki & aku redha aku bukan golongan berada tapi berkat rezeki aku tak rasa susah, anak-anak aku boleh makan, pergi sekolah & aku boleh bawak mereka cuti-cuti Malaysia lagi. Aku rasa kebanyakkan rakyat yg rational akan bersetuju dgn aku. Lihat Malaysia adalah negara aman. Tapi kebanyakkan pemimpin PR sebenarnya mahu Malaysia ni jadi macam Tunisia atau Mesir. Mereka mahu adanya gerakkan menggulingkan kerajaan sediada.

Kalau anak jantan tunggu PRU13 jgn nak buat 16 September.

Pasal TBH, kita tak tahu dia di bunuh atau bunuh diri (sebab kena ugut dgn gangster). Pada aku simple je, TBH sendiri yg report pada SPRM & dia sendiri yg bawak evidence kepada SPRM. Jadi secara tak langsung TBH adalah saksi UTAMA. Kenapa PR nak spin isu ini?

Pasal kau kata UMNO MUST DIE. Kita berentap dlm PRU13 la bro.

Jangan angkuh. Sebab angkuh jugak lah UMNO rebah kat Selangor.

Last, aku bersependapat dgn kau pasal masa depan anak-anak kita. UMNO/BN memang ada buat silap tak di nafikan. PR juga ada buat silap bahkan silap tersebut kadang-kadang di perbesarkan media mcm corruption menantu TGNA yg mana memang kebanyakkan orang2 Kelantan memang benci dgn menantu hantu TGNA.

Begini la. Aku tak kisah siapa nak perintah Malaysia tapi dasar kerajaan sekarang mesti di teruskan bukan di hapuskan. Contoh paling nyata dasar DEB.

Aku harap 4rakyat boleh setuju dgn aku pasal DEB & kalau 4rakyat setuju maknanya kita tak bersependapat dari segi idealogi & prinsip.
Anonymous said…
4RAKYAT ckp ' sila baca artikel tony pua'????? leh caya ke cina tu....?????????? kes kapal perang yg dia ckp skrg pun cm x btol je.......
4rakyat 4rakyat.... dpt something kot..... isu apco.. bukti bin ibrahim x dedahkan kat parlimen sampai ari ni... kenapa??? tp bin ibrahim pilih tunggu sampai kna gantung parlimen... kenapa???? huhuhuhuhuhu.... rakyat pun ckp 'BN ZALIM!!!!!!'.... pastu wt jelajah malaysia.... cm %$#$$@#$%........
Anonymous said…
4RAKYAT ckp lg...... yg ada kt malaysia skrg ni mahkamah umno lah, polis umno lah... yg peliknya cmna lah mahfuz n ramai lg pemimpin pas leh menang kes mahkamah sebelum ni.. padahal 4RAKYAT said mahkamah kt malaysia ni umno yg punya... x kan lah umno nk tlg musuh???? pelik bin pelik.... kalu karpal singggggggg leh la kot... dulu ludah skrg jilat huhuhuhu.... cmna la bin ibrahim pujuk karpal... pelik n pelik...
hanya 4RAKYAT je yg tau... MAHA TAU la katakan.... tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu apa penjelasan 4RAKYAT????? sama2 kita tungguuuuuuuuuu SUARA RAKYAT SUARA KERAMATTTTTTTTT!!!!! hehehehe

kalu baca komen 4RAKYAT... dia x abih2 ckp rasuah.... pakatan OK ke???? aku keje dptkan tender.... byk gak la negeri aku msuk cr projek.... negeri pakatan ada... BN pun ada... tau2 je la bila dpt projek..... x nk la ckp bukti....
trus terang takuttttttttttttt...... Why???? hehehehe 4RAKYAT je tau... dia kan suara keramat yg serma tau huhuhuhu
Anonymous said…
jom kita pindah article lain hentam 4RAKYAT.

kita kasi goreng itu 4RAKYAT.
Anonymous said…
to anon feb16 11.29am
i absolutely agree with the implementation on the deb but what is deb? not the perkasa version or mader version pls. this will cripple the country in no time. i say umno must die so that deb or something like deb to have a chance to live. umno die, malays(ia) lives. simple as that. malaysia cannot have peace if the malays remain poor. but dont forget the other pribumis. i can agree to that no problem. but do not steal from the poor malays(ians). siapa curi, kasi humban masuk penjara. sama dia bapak atau emak atau uncle. no belas kasihan. ini duit rakyat, bukan duit bapak umnoputra.

to anon feb16 12.22pm -
get your head out of your arsehole and smell the air lah. clear your head of your shit lah. spit those shit out of your mouth. dont cina this melayu that or india this or iban that lah. please focus kpd issue - CORRUPTION. enough of you berbuih2 pasal melayu ini cina itu india ini.... tak jemu ke...? mana isi hujah ngkau?


to anon feb16 12.38pm -
u wanna comment on karpal gostan pasal anwar? ini politik. inipun undang2. karpal is straightforward. not fencesitter. he sees evidence, he go after it. he sees evidence gostan, he gostan. he is a man of law. one day karpal sees evidence pointing to one direction, he goes after that direction. that new evidence surfaces pointing to another direction, so he does after the other direction lah. simple logic. use your head. dont use your myopic and perverse logic. argue with me using logic please.

bukan mahkamah umno? apa mahkamah perihal kuasa speaker dlm kes perak dan kedah? dan apa pulak mahkamah umno cakap pasal kuasa speaker pasal parlimen bila gorbind singh digantung? nampak double standard? yang paling penting, siapa chief justice sekarang? azmi. siapa azmi? dahulu orang umno. super jump super promotion rocket promotion jadi chief justice malaysia.

bukan polis umno? geng pijak kepala lembu, apa polis buat? buka jalan. orang nyala lilin, nyanyi negaraku secara aman (sekeluarga), apa polis buat? tangkap. u tell me, why the double standards?

and by the way, r u still a kid? what's all these "uuuuuuuuu", "huhuhuhu", "hehehehe". how old r u? 12?

to anon feb16 4.32pm -
why go to another article? why hentam 4rakyat? what has he done wrong? please tell. dont just leave like that. dont be like ostriches, tanam kepala dalam pasir buat tak tahu, buat tak nampak, buat pekak bisu buta. ini memang sifat pengundi yang diidamkan oleh umno. hanya main pangkah dacing tanpa soal siasat. bila dicabar, tanam kepala dalam pasir. jangan. jangan jadi bacul. lawan hujah sama hujah. baru ada progress. come on. i am not god. i dont know all. i just say what is on my mind. u can say what is on your mind too. but, dont run away.

i am not the enemy. i am "the other side of the coin". the other side of you.

4RAKYAT
muak dgn pr!! said…
utk 4rakyat...kenape rmai pengasas,pemimpin n kwn2 anwar tingglkn pkr n anwar..even kwn anwar selama 30 thn pon dh tingglkn die..there must be sumthing wrong sumwhere..

bgs 4rkyt..lps kene tego br la ko xbg komen mencarut2 dh..ko msti terpengaruh dgn nik ajis ni yg kate blh mncarut n memaki sbb Allah pon mncrt n memaki..Allah memaki sbb kite ni hmba Dia..so ALlah punya hak atas kita utk memaki kita kalo kite wt slh or xikt suruhan Dia..tp ape plak hak nik ajis nk memaki n mencart sesama makhluk..org kalo nk berdkwh secara bijksana..bkn membuta tuli memaki hamun..

so 4rkyt..knape pengasas pkr lri tingglkn pkr..jgn bg alasan yg sm dgn anwar ibrahim ye..alasan anwar yg bn rasuah org2 pkr is tooooo stupid!!harap ko x se stupid bos besar ko tu..
Anonymous said…
Sekarang ni saya nampak PR suka cipta tajuk politik sana -sini, almaklulah nak tarik undi-undi utk PR akan datang. Dari satu ke satu isu umpan kat BN. Selangor: kes TBH, Polis sendiri, Interlok, Kes SUK Khusrin etc Penang : kes tubuh Biro Bukan Islam mcm-mcm lagi. Semua ni umpan untuk undi. Samala gak dgn semua parti politik as politik is like thatla..mau power. Sendirila mau pikir. Harap-harap anak cucu esok bole survivela. Hari-hari isu2 nak tunjuk jagoan...nak tunjuk dia je betul. Fair & squarela...jgn nak lebeh2. Muakla. Ikut Perlembagaan je bole tak?
Anonymous said…
anon 16feb 12:22 bkn ckp psl bangsa 4Rakyat ooiii. dia ckp psl tony pua punya isu. psl kapal perang TLDM tu. bukan psl bangsa.

ko ni pun 1. xkan la suma keputusan mahkamah nk menangkan PR je... bila PR x menang ckp berat sebelah. bila PR menang diam je. jgn jd cm sesetengah pemimpin. asyik nk salahkan org je bila kalah. pro la ckit.

apa pon, negara ni aku anggap mmg demokrasi. kita tgk la 2008 PR leh pegang 5 negeri. x penah dalam sejarah. tu pun ada mangkuk-mangkuk ayun ckp negara x demokrasi. bak kata 4Rakyat.. thing!!!
Unknown said…
Selagi maknusia akan adalah sifat tamak haloba dan ia berlaku kepada sesiapa saja baik umno, pas,dap atau atas nama parti apa sekalipun dan juga penyakit ni boleh berlaku kpd tok guru, anak murid, lelaki atau perempuan serta pondan. Tak kira sesiapun kecuali orang yg didalam hatinya takut terhadap tuhan. Yg pentingnya kesedaran kpd semua bukan saja pemimpin tetapi juga rakyat. Kalau nak dipersoalkan bangsa apa yg banyak memberi rasuah? Ia itu bangsa yg mencari penyelesaian secara mudah. Bangsa ni jenis yg tamak dan haloba dan bangsa nilah yg merosakan negara. Dan bangsa nilah yg memekit melolong dijalanan untuk keadilan. Bangsa nilah yg suka menyeludup barang nak mengelakan bayar hasil cukai dan bangsanilah yg banyak merebut peluang2 yg ada dengan kerajaan. Bangsa nilah yg banyak terlibat dgn rasuah dan sekarang sebok pasal rasuah tanyalah diri yg terlibat dan memulakan rasuah. Kalau tiada yg memberi adakah ada yg menerima?. Muak dgn sendiwara mereka yg sebenarnya ada maksud lain disebalik menghasut rakyat benci kepada pemerintah. Baik ada makna tu nak!

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.