Skip to main content

Video: Courts Could be Giving Cops License to be Brutal

Businessman Mohamad Zamri Ibrahim, who was among four wrongfully arrested for the murder of Nurin Jazlin Jazimin in 2007, is demanding justice after damages awarded to him and his brother-in-law Mohd Suhaimi Yusoff were overturned by the High Court in Kuala Lumpur.



In August this year, Mohamad Zamri, 36, and his brother-in-law were awarded damages by KL Sessions Court judge Sabariah Othman for wrongful arrest and the injuries they suffered during their detention.

However, High Court judge Has Zehnah Mehat overturned the decision last Tuesday, upon the attorney-general's appeal, accepting the argument that the failure of Zamri and Suhaimi to identify the individual police officers who assaulted them precluded the government from having to take responsibility.

But, the High Court did not nullify the finding that the duo was indeed roughed up and their arrest was wrongful.

By reversing the decision of the sessions court, the courts could be giving a license for police brutality, Khalid said.

Courtesy of Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

charleskiwi said…
They all are Malay institutions that belong to Umno, the cops do not need a license from any one. They already got the license to do what they want and as I said many times before the first verdict is to show the world they are independent and as always on appeal the real verdict will be known. So don't waste your money and time going to the kangaroo court.
Just sack the Police, AG, the CJ and most of all the present government out of their offices. Enough is enough and stop listening to their excuses after 53 years.
Anonymous said…
Merepek betul YB Khalid Samad. Fitnah yang tak abis-abis & bukan-bukan.

Busuk sungguh mulut kau!

Dah la suruh Sultan Selangor tarik balik perlantikkan SUK, lepas tu fitnah Najib pasal Salib..ni nak sambung lagi fitnah pulak?

Kau kalau kes yg bersifat memberi keuntungan kepada puak-puak kau, memang cepat je kau belasah polis & kerajaan.

Tapi dlm isu Allahyarham Sosilawati & rakan-rakan mati di bunuh, kau diam seribu bahasa sebab yg bunuh itu adalah Hindraf.

Bukan aku anti Hindu tapi aku anti puak-puak opportunist mcm kau ni.

Tolong YB, kau wakil rakyat kami. Kau dah buat malu kami sebagai wakil rakyat Shah Alam la.

Bertaubat la..
pemerhati said…
mcm ni la yb mmastikan org yg teraniya terbela..syabas! jgn dok asyik berpolitik benda2 yg tak tentu pasal...
anti pr said…
muak dgn mainan politik pr yg keterlaluan..mari rmai2 jgn pangkh pr pru13 nnti!!!
Anonymous said…
Walau apa alasan Khalid Ibrahim sekalipun, jika dia gagal hadir di dalam majlis Sultan maka itu bermakna dia sebenarnya derhaka terhadap baginda.

Ucapan syabas kepada Khalid Ibrahim kerana hadir. Oppss.isu syabas juga masih senyap membisu..kini isu SUK pula.

Tak faham sungguh kenapa ada Melayu yg sangat bebal lagi gagap sanggup bermain politik tentang isu perlantikkan SUK.

Adakah ini adalah try period PKR utk menentukan sokongan rakyat supaya mereka confident dgn PRU akan datang?

Entah lah..tapi yg pasti rakyat mcm aku ni tak akan sokong apa-apa saja isu yg cuba di politikkan..

Berbalik dlm isu Khalid Samad ni..aku rasa dia ni dah sewel kot.

Aku berulang-ulang cuba fahamkan apa yg dia nak cakap. Conclusion aku dia nak carik pasal dgn polis.

Memang ini adalah fitnah nyata Khalid Samad kepada PDRM.

So, Khalid..please bertaubat la...ooiii..

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…