Skip to main content

Video: Courts Could be Giving Cops License to be Brutal

Businessman Mohamad Zamri Ibrahim, who was among four wrongfully arrested for the murder of Nurin Jazlin Jazimin in 2007, is demanding justice after damages awarded to him and his brother-in-law Mohd Suhaimi Yusoff were overturned by the High Court in Kuala Lumpur.



In August this year, Mohamad Zamri, 36, and his brother-in-law were awarded damages by KL Sessions Court judge Sabariah Othman for wrongful arrest and the injuries they suffered during their detention.

However, High Court judge Has Zehnah Mehat overturned the decision last Tuesday, upon the attorney-general's appeal, accepting the argument that the failure of Zamri and Suhaimi to identify the individual police officers who assaulted them precluded the government from having to take responsibility.

But, the High Court did not nullify the finding that the duo was indeed roughed up and their arrest was wrongful.

By reversing the decision of the sessions court, the courts could be giving a license for police brutality, Khalid said.

Courtesy of Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

charleskiwi said…
They all are Malay institutions that belong to Umno, the cops do not need a license from any one. They already got the license to do what they want and as I said many times before the first verdict is to show the world they are independent and as always on appeal the real verdict will be known. So don't waste your money and time going to the kangaroo court.
Just sack the Police, AG, the CJ and most of all the present government out of their offices. Enough is enough and stop listening to their excuses after 53 years.
Anonymous said…
Merepek betul YB Khalid Samad. Fitnah yang tak abis-abis & bukan-bukan.

Busuk sungguh mulut kau!

Dah la suruh Sultan Selangor tarik balik perlantikkan SUK, lepas tu fitnah Najib pasal Salib..ni nak sambung lagi fitnah pulak?

Kau kalau kes yg bersifat memberi keuntungan kepada puak-puak kau, memang cepat je kau belasah polis & kerajaan.

Tapi dlm isu Allahyarham Sosilawati & rakan-rakan mati di bunuh, kau diam seribu bahasa sebab yg bunuh itu adalah Hindraf.

Bukan aku anti Hindu tapi aku anti puak-puak opportunist mcm kau ni.

Tolong YB, kau wakil rakyat kami. Kau dah buat malu kami sebagai wakil rakyat Shah Alam la.

Bertaubat la..
pemerhati said…
mcm ni la yb mmastikan org yg teraniya terbela..syabas! jgn dok asyik berpolitik benda2 yg tak tentu pasal...
anti pr said…
muak dgn mainan politik pr yg keterlaluan..mari rmai2 jgn pangkh pr pru13 nnti!!!
Anonymous said…
Walau apa alasan Khalid Ibrahim sekalipun, jika dia gagal hadir di dalam majlis Sultan maka itu bermakna dia sebenarnya derhaka terhadap baginda.

Ucapan syabas kepada Khalid Ibrahim kerana hadir. Oppss.isu syabas juga masih senyap membisu..kini isu SUK pula.

Tak faham sungguh kenapa ada Melayu yg sangat bebal lagi gagap sanggup bermain politik tentang isu perlantikkan SUK.

Adakah ini adalah try period PKR utk menentukan sokongan rakyat supaya mereka confident dgn PRU akan datang?

Entah lah..tapi yg pasti rakyat mcm aku ni tak akan sokong apa-apa saja isu yg cuba di politikkan..

Berbalik dlm isu Khalid Samad ni..aku rasa dia ni dah sewel kot.

Aku berulang-ulang cuba fahamkan apa yg dia nak cakap. Conclusion aku dia nak carik pasal dgn polis.

Memang ini adalah fitnah nyata Khalid Samad kepada PDRM.

So, Khalid..please bertaubat la...ooiii..

Popular posts from this blog

Kerana Tidak Istiqamah Maka Akhirnya Terpinggir

Keputusan PRU14 sekarang telah diketahui umum. Pakatan Harapan (PH) berjaya mengambil alih Putrajaya dan negeri-negeri di seluruh Negara kecuali Perlis, Pahang dan Sarawak yang kekal bawah BN sambil Kelantan dan Terengganu jatuh pada PAS.

Walaupun akan ada yang berkata bahawa PAS telah berjaya dengan keputusan anatara yang paling cemerlang dalam sejarahnya, hakikatnya ianya sebenarnya boleh jauh lebih baik dari itu. Malangnya, sifat gopoh dan kurang yakin kepada pendekatan yang diikutinya sejak zaman reformasi telah menyebabkan PAS semakin terpinggir dari arus perdana politik negara. Ia kembali sebagai parti pantai timur dan kawasan kampung Melayu setelah beraksi cergas di pantai barat dan kawasan bandar pada tahun-tahun pasca reformasi. Cogan kata “PAS for all” kian tidak kedengaran dan PAS kembali sebagai parti bersifat eksklusif memperjuangkan agenda khas bagi masyarakat Muslim dan Melayu.

Dakwaan Kosong Hj Hadi: Antara Kebenaran dan Khayalan

Pada 14hb April Hj. Hadi membuat satu 'pendedahan' mengenai sebab sebenar AMANAH ditolak. Kononnya ianya adalah kerana pimpinan AMANAH semasa menjawat jawatan dalam PAS ingin meminda perlembagaan PAS sehingga dikurangkan kuasa Majlis Syura Ulama. Tuduhan tersebut merupakan satu pembohongan yang nyata yang dibuat dengan penuh kesedaran bahawa ianya satu pembohongan! Saya tidak tahu mengapa Hj Hadi kebelakangan ini kerap berbohong.

Sekiranya ianya dianggap bukan satu pembohongan oleh beliau dan beliau benar yakin akan kebenarannya maka ahli-ahli PAS haruslah berwaspada. Kerana ini bermakna bahawa beliau sudah mula mengalami satu keadaan yang tidak dapat membezakan di antara kebenaran dari khayalan. Situasi 'delusional' ini menyebabkan beliau sentiasa dalam keadaan cemas dan menganggap dirinya dan Islam dimusuhi oleh semua, kecuali oleh PAS dan UMNO.

Tuduhan ini sebenarnya bukanlah baharu maka yang dikatakan sebagai 'pendedahan' selepas 3 tahun ini adalah dakwaan …

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…