Skip to main content

Video: Courts Could be Giving Cops License to be Brutal

Businessman Mohamad Zamri Ibrahim, who was among four wrongfully arrested for the murder of Nurin Jazlin Jazimin in 2007, is demanding justice after damages awarded to him and his brother-in-law Mohd Suhaimi Yusoff were overturned by the High Court in Kuala Lumpur.



In August this year, Mohamad Zamri, 36, and his brother-in-law were awarded damages by KL Sessions Court judge Sabariah Othman for wrongful arrest and the injuries they suffered during their detention.

However, High Court judge Has Zehnah Mehat overturned the decision last Tuesday, upon the attorney-general's appeal, accepting the argument that the failure of Zamri and Suhaimi to identify the individual police officers who assaulted them precluded the government from having to take responsibility.

But, the High Court did not nullify the finding that the duo was indeed roughed up and their arrest was wrongful.

By reversing the decision of the sessions court, the courts could be giving a license for police brutality, Khalid said.

Courtesy of Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

charleskiwi said…
They all are Malay institutions that belong to Umno, the cops do not need a license from any one. They already got the license to do what they want and as I said many times before the first verdict is to show the world they are independent and as always on appeal the real verdict will be known. So don't waste your money and time going to the kangaroo court.
Just sack the Police, AG, the CJ and most of all the present government out of their offices. Enough is enough and stop listening to their excuses after 53 years.
Anonymous said…
Merepek betul YB Khalid Samad. Fitnah yang tak abis-abis & bukan-bukan.

Busuk sungguh mulut kau!

Dah la suruh Sultan Selangor tarik balik perlantikkan SUK, lepas tu fitnah Najib pasal Salib..ni nak sambung lagi fitnah pulak?

Kau kalau kes yg bersifat memberi keuntungan kepada puak-puak kau, memang cepat je kau belasah polis & kerajaan.

Tapi dlm isu Allahyarham Sosilawati & rakan-rakan mati di bunuh, kau diam seribu bahasa sebab yg bunuh itu adalah Hindraf.

Bukan aku anti Hindu tapi aku anti puak-puak opportunist mcm kau ni.

Tolong YB, kau wakil rakyat kami. Kau dah buat malu kami sebagai wakil rakyat Shah Alam la.

Bertaubat la..
pemerhati said…
mcm ni la yb mmastikan org yg teraniya terbela..syabas! jgn dok asyik berpolitik benda2 yg tak tentu pasal...
anti pr said…
muak dgn mainan politik pr yg keterlaluan..mari rmai2 jgn pangkh pr pru13 nnti!!!
Anonymous said…
Walau apa alasan Khalid Ibrahim sekalipun, jika dia gagal hadir di dalam majlis Sultan maka itu bermakna dia sebenarnya derhaka terhadap baginda.

Ucapan syabas kepada Khalid Ibrahim kerana hadir. Oppss.isu syabas juga masih senyap membisu..kini isu SUK pula.

Tak faham sungguh kenapa ada Melayu yg sangat bebal lagi gagap sanggup bermain politik tentang isu perlantikkan SUK.

Adakah ini adalah try period PKR utk menentukan sokongan rakyat supaya mereka confident dgn PRU akan datang?

Entah lah..tapi yg pasti rakyat mcm aku ni tak akan sokong apa-apa saja isu yg cuba di politikkan..

Berbalik dlm isu Khalid Samad ni..aku rasa dia ni dah sewel kot.

Aku berulang-ulang cuba fahamkan apa yg dia nak cakap. Conclusion aku dia nak carik pasal dgn polis.

Memang ini adalah fitnah nyata Khalid Samad kepada PDRM.

So, Khalid..please bertaubat la...ooiii..

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Lawatan Kerja ke Kilang Carlsberg

Tajuk posting saya kali ini barangkali akan memeranjatkan sesetengah pihak. Lanjutan daripada perbincangan berhubung Terminal Bas Shah Alam , saya bersama beberapa Ahli Majlis MBSA telah melawat kilang Carlsberg pada hari Khamis 5 Ogos, jam 3 petang. Kami disambut oleh Dato’ Chin Voon Loong, Timbalan Pengarah Urusan Syarikat berkenaan. Beliau memberikan penjelasan dan latar belakang syarikat serta prestasi perniagaannya semenjak ianya mula beroperasi. Untuk makluman semua, kilang Carlsberg Shah Alam telah mula beroperasi pada tahun 1972, iaitu 38 tahun dahulu. Ia merupakan di antara kilang yang terawal di kawasan tersebut dan semasa ianya dibina, hanya hutan dan belukar di kelilingnya.