Skip to main content

Memorandum of protest to the IGP on the arrest and detention of inquest witness K.Selvach Santhiran

Bukit Aman, 30 October 2010

Introduction
The continuing descent of the PDRM into lawlessness has been graphically demonstrated by the 25 October beating and abduction of K. Selvach Santhiran by men in plainclothes claiming to be police personnel who did not properly identify themselves. Selvach was one of the key witnesses who testified against the police in the recently concluded R.Gunasegaran death in police custody inquest.

On the very day the verdict was delivered in the inquest, the police moved against Selvach and came to his home to arrest him. When Selvach’s children asked the police why their father was being dragged away, the police answered by beating Selvach in front of his own children. In a twisted perversion of conjugal love, the police tried to make Selvach’s wife S.Saraswathy kiss him before beating him up in front of her.

Selvach, who did his duty as an upright citizen by telling the truth at the R.Gunasegaran death in police custody inquest, is now being held at an unknown location with no access to his family or lawyers despite several efforts to meet him or ascertain his whereabouts.

It is believed that he is being detained without trial under the draconian Emergency (Public Order and Prevention of Crime) Ordinance 1969 or the Dangerous Drugs (Special Preventive Measures) Act 1985 that allow the police to detain a person for 60 days with no recourse to judicial safeguard and thereafter 2 years’ detention on the order of the Home Minister.

Our Protest
Whilst we understand that the police have an important and onerous job to prevent and combat crime, the police must understand that the wide powers of arrest and detention cannot be abused and used arbitrarily. As a professional police force, they should be guided by the law and legal processes in the country and not act with impunity and complete disregard for constitutional and judicial safeguards.

This is unfortunately symptomatic of the police’s inability to act professionally as a police force that can work within a modern criminal justice system and not resort to preventive measures that do not require any real police work and diligence. The police should instead strive to be a modern and professional force that conform to international standards and best practices and not regress to wrongful practices that have caused the public to lose so much confidence with the police force.

The aggressive and unlawful response of the police is a reflection of the general arrogance and lack of respect for the Federal Constitution, the rule of law and other legal procedures. This is not an isolated incident but a continuation of a long standing series of acts by the police that showed their contempt for the rights of the people that have resulted in gross abuse of police powers leading to brutality, torture, arbitrary arrest, prolonged detention, shooting, custodial violence and death.

The arrest and detention of Selvach is gravely aggravated by the fact that he was arrested on the same day – after the outrageous and scandalous “open verdict” delivered by Coroner Siti Shakirah Mohtarudin in the R.Gunasegaran death in police custody inquest. Selvach was one of three persons who were in police custody with R.Gunasegaran and they have consistently identified Lance Corporal Mohd Faizal as having physically assaulted the deceased. They did so despite threats to their safety by the police and despite the inducement that their cooperation would secure their immediate release.

It cannot be a mere coincidence that Selvach was arrested so soon and further more he was detained under unspecified accusations under draconian provisions that allow the police to detain a suspect without trial for up to two years. It goes without saying that whistleblowers should be protected by the administration of law rather than punished by law enforcement officers. This is a blatant abuse of police power and a serious criminal act that can be prosecuted under the Penal Code and may further be subjected to contempt of court proceedings. Further, these actions point to police retaliation and clearly intended to intimidate those who speak up against injustices or wrongdoings perpetrated by members of the police force.

Uncivilised and unjust laws like the DDA and EO have no place in a modern and democratic state like Malaysia. These oppressive laws and methods violate the constitutional and human rights of the people and are contemptuous of the judicial authority and the legal process. The Malaysian Bar and civil society have forcefully and repeatedly called for the repeal of all preventive detention laws and for such arbitrary arrests and re-arrests to cease.

The police cannot be permitted to continue to operate in an environment of impunity but as this tragic episode has explicitly illustrated, the police has just sent a strong message that they can act as they please with no regard to the rule of law, police professionalism and the law and procedure governing their conduct.

Our Demands
The Inspector General of Police must:
a) release Selvach immediately and issue a public apology to him and his family;
b) take stern action, including criminal prosecution and disciplinary action against the policemen who assaulted and arrested Selvach;
c) support the establishment of the Independent Police Complaints and Misconduct
Commission (IPCMC), to function as an independent, external oversight body to
investigate complaints about police personnel and to make the police accountable for their conduct;
d) stop the unjust practice of arresting and re-arresting under preventive detention laws;
e) undertake to respect the right of the people for unimpeded and free access to lawyers at all times;
f) require the police especially those in plainclothes to identify themselves and display their authorisation when affecting their powers;
g) support human rights education and training programmes, with a view to changing the attitudes and methods of law enforcement personnel.

Submitted by Lawyers for Liberty (LFL) and Suara Rakyat Malaysia (Suaram) on behalf of the family of K. Selvach Santhiran

Courtesy of Lawyers for Liberty
Related: If ‘something’ happens to Selva, will Hisham or IGP answer for it (Malaysia Chronicle)


-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
YB, kenapa nak besarkan isu ni? Bukan ke Selvach ni ada masalah dengan dadah? Kenapa PAS sejak akhir-akhir ini selalu membela penjenayah?

Kenapa perlu PAS salahkan Polis? Saya tak faham langsung.

Mengkritik Polis boleh tapi bukan sampai nak suruh rakyat sekali mencurigai Polis.

Cuba kita tengok cerita Bukit Kepong. Tanya dengan DAP, apakah DAP setuju dengan tindakkan Komunis serang Balai Polis Bukit Kepong? Kalau tak ada Polis, siapakah yang akan menjalankan undang-undang negara?

Jangan kerana satu-satu kaum kena tangkap maka YB terus nak siarkan lapuran berat sebelah.

Mana pergi rasional YB dengan kes 4 orang melayu kena bunuh dan bakar tempoh hari?
Anak Muda Shah Alam said…
Ini bukan soal kaum la bro, ini soal keadilan dan hak untuk mendapatkan keadilan itu terjamin dalam Islam. Tak kira sapa pun, termasuklah orang UMNO yang tak berapa nak percaya/ikut Islam.

Tu la pasal, jgn kawan lama sgt ngan puak UMNO ni, sebab semua perkara dia tgk dari kaca mata perkauman.
SetiaSelalu said…
Kenapa ramai yg mati di polis lokup ada lah lah orang dari bangsa minoriti India? -hingga hari ini lebih 1000 orang mati di PDRM lok up.
Ini lah Faktor !
Walaupun budak india kaki botol atau dadah Polis TAK BOLEH hentam sampai mati......mereka ia lah manusia. Biar Makamah jalankan tugas.
Tak kira bangsa atau agama.
Kenapa Polis tak sisat mereka yang curi berbillion wang rakyat dari Umno/Bn ?
Terima Kasih PAS parti yang iklas dan tak pemainan issu kaum.
Hidup PAS & Pakatan dan Reformasi !
Anonymous said…
Rakyat berbangsa India tak penting? Nyawa mereka tidak bernilai? OK remember that during the next GE dude!

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…