Skip to main content

Keadilan Untuk Aminulrasyid

Pada hari Isnin 26 April, jam 4 petang, saya telah menerima panggilan dari Ustadz Nasaruddin, Pemangku Ketua Pemuda PAS kawasan Shah Alam. Dia memberitahu saya bahawa seorang remaja yang berumur 15 tahun telah ditembak mati oleh Polis di Seksyen 11 Shah Alam awal pagi tadi. Penduduk sedang berkumpul di Surau Seksyen 11 untuk menunggu jenazahnya dan semua menyuarakan ketidak puasan hati atas tindakan Polis. Remaja berkenaan anak salah seorang ahli Qariah yang dikenali masyarakat tempatan.

Mendengar berita tersebut saya pun telah bergegas ke Surau berkenaan dan mendapati sudah ramai berkumpul di situ. Saya melihat ramai di antara mereka terdiri daripada remaja belasan tahun. Sebahagian dari mereka menunggu di luar kawasan Surau sambil sebahagian yang lain berada di dalam kawasan Surau tersebut. Setiba sahaja saya, qamat Salat Asr telahpun didengari dan Salat hendak dimulakan. Saya mengambil wudu’ dan seterusnya menyertai jemaah. Setelah selesai salat, saya mendapatkan penjelasan dari Ustadz Nasaruddin mengenai apa yang telah berlaku. Beberapa orang turut mendengar dan memberi penjelasan termasuk seorang penduduk yang telah menyaksikan sendiri peristiwa berkenaan kerana kereta yang dipandu arwah terbabas di hadapan rumah beliau.

Mengikut keterangan mereka, pada jam lebih kurang 1.30 pagi, beberapa das tembakan telah kedengaran di jalan 11/2. Apabila disiasat, didapati sebuah kenderaan sedang dikejar kenderaan polis. Akhirnya kenderaan yang dikejar terbabas dan melanggar tembuk rumah dan pemandunya, Aminulrasyid Amzah, mati terkena tembakan di kepalanya. Seorang penumpang telah keluar dan berjaya melarikan diri.

Saya kemudianya membuat panggilan telefon kepada Dato’ Khalid, Ketua Polis Negeri dan meminta penjelasan dari beliau. Dato’ Khalid menegaskan bahawa siasatan sedang dijalankan dan anggota polis yang terbabit telah dipindahkan ke kerja-kerja pejabat. Menurut beliau, siasatan dibuat oleh polis Negeri, bukan oleh polis Shah Alam, bagi menjamin ketelusan. Begitu juga tegas beliau, bahawa siasatan dibuat di bawah Kanun Keseksaan 302, iaitu tuduhan membunuh sebagai bukti seriusnya pihak polis ke atas kes ini.

Dalam keadaan asyik mendengar penjelasan tambahan dari mereka yang berada di Surau, tiba-tiba beberapa orang membawa seorang remaja ke hadapan saya sambil berkata kepada saya, “dia lah penumpang yang bersama arwah yang telah melepaskan diri”. Orang semakin ramai berkumpul dikeliling saya dan memandangkan keadaan semakin bercelaru, saya menasihati remaja tersebut untuk ke tempat lain dahulu dan ‘stay low profile’. Saya mengambil nombor telefon bimbitnya dan berjanji akan memanggilnya kemudian untuk bertemu dalam suasana dan keadaan yang lebih tenteram untuk mendapatkan penjelasan berhubung peristiwa berkenaan daripada beliau. Saya berpesan supaya dia berhati-hati supaya tidak ditahan polis kerana dikhuatiri penjelasan beliau akan dipengaruhi pihak polis untuk sealiran dengan kenyataan yang telah dikeluarkan mereka. Kenyataan yang dikeluarkan polis melalui TV dan radio, saya diberitahu, berbunyi “seorang yang disyaki penyamun ditembak polis awal pagi di Seksyen 11 Shah Alam….sebilah parang dijumpai di dalam kereta disyaki digunakan sebagai senjata untuk menyamun….suspek kedua berjaya melepaskan diri..”

Selepas Maghrib saya berhubung dengan remaja berkenaan dan kami bertemu bersama beberapa orang sahabat sebagai saksi. Remaja tersebut memberitahu bagaimana arwah telah mengambil kereta kakaknya pada lewat malam sambil semua sedang tidur dan menjemput beliau. Mereka telah ke sebuah kedai di Seksyen 11 dan seterusnya ke Seksyen 7 setelah mendapat panggilan dari seorang rakan lain yang mengalami kerosakan motorsikal di situ. Dalam perjalanan ke tempat kerosakan tersebut, berhampiran restoran Ali’s corner, mereka tergesel dengan sebuah kereta mewah yang sedang parkir di situ. Kemalangan ini menyebabkan arwah ketakutan dan beliau terus membawa kereta untuk melarikan diri. Pada masa yang sama mereka dapati ada motorsikal yang mengejar mereka. Apabila sampai di Seksyen 12, di jalan dari bulatan Istana Kayangan menuju SIRIM, motorsikal berkenaan terlanggar kereta yang dipandu arwah di bahagian belakang dan terus terbabas.

Arwah terus membawa keretanya dengan laju dan pada ketika itu mereka telah memintas sebuah kereta peronda polis. Kereta peronda tersebut terus membunyikan sirennya dan mengejar mereka, melalui SIRIM terus ke bulatan dan menuju ke Masjid Negeri, sampai ke Seksyen 9 dan kembali ke bulatan Istana Kayangan. Dari bulatan Istana Kayangan mereka berpatah semula ke Seksyen 11 memasuki simpang berhampiran Caltex, Esso dan terus memasuki jalan 11/2. Tiba-tiba kedengaran tembakan beberapa das. Kereta terhoyang hayang disyaki tayar telah terkena tembakan. Arwah terus memandu dalam keadaan tayar ditembak sehingga tiba-tiba beliau rebah ke atas ribanya. Kereta terus menyimpang ke kiri dan terbatas melanggar tembok sebuah rumah.

Apabila di pegang kepala arwah, didapati berlumuran darah. Terasa kepala berlubang dan darah membasahi tangan dan bajunya. Remaja ini terus keluar dari kereta, terpaksa keluar dari pintu sebelah arwah, kerana pintu sebelah dirinya telah terhimpit. Terpaksa mengalih mayat arwah supaya dapat melepasi diri dengan tujuan menyerah diri. Tak sempat apa-apa, sebaik sahaja keluar beliau diterajang seorang anggota polis dan beliau terus melarikan diri.

Sambil mendengar penjelasan beliau, tiba-tiba abangnya muncul entah dari mana. Memarahi beliau kerana tidak pulang ke rumah. Apa dah jadi ini, kata abangnya, bagaimana adik saya digelar penjenayah. Kami menenangkan abangnya sambil memberitahu niat kami adalah untuk menolong adiknya. Dia terus meminta adiknya pulang ke rumah, ayah menunggu katanya. Kami ikut sekali. Setibanya di rumah mereka, ayah dan ibunya kebinggungan. Kami menenangkan mereka dan memberitahu mereka anak mereka bukan penyamun.

Seterusnya saya membawanya bersama abangnya untuk membuat laporan polis. Jam sudah hampir pukul 10 malam. Saya ingin menentukan bahawa laporannya sama seperti ceritanya kepada saya sebelum ini. Tiada paksaan untuk mengubah ceritanya. Selepas laporan disiapkan saya bersamanya dan abangnya bertemu pegawai yang bertugas. Saya bertanya apakah SOP untuk pihak polis menggunakan senjata api menembak orang yang disyaki. Dia menjawab, hanya sekiranya nyawanya atau nyawa orang lain terancam.
Remaja saksi utama dibenarkan pulang ke rumah. Saya telah berhubung dengan YB Gobind Deo terlebih awal dan meminta dia mengambil kes ini. Dia berjanji akan berjumpa remaja berkenaan pada esok harinya, iaitu Selasa jam 10.30 pagi di mahkamah Shah Alam.

Selepas itu saya ke rumah arwah untuk bertemu keluarganya. Ibunya kesedihan. Abangnya kebinggungan. Bagaimana ini semua boleh berlaku. Mendengar percakapan ibunya berhubung arwah yang merupakan anak bongsunya, saya merasa sebak. Saya tak boleh bayangkan kesedihannya. Semakin ramai datang berkumpul. Saya berundur pada jam 12 tengah malam.

Esok pagi jam 9.30 pagi saya mengadakan sidang akhbar di pejabat saya. Dalam sidang akhbar tersebut saya menyatakan 3 perkara seperti berikut :-

1. Arwah bukan penyamun dan penjenayah. Warga Seksyen 11 mengenali beliau dan tidak akan menerima alasan sedemikian rupa dari mana pihak sekalipun.
2. Arwah tidak cuba melanggar anggota polis seperti yang didakwa. Arwah telah ditembak semasa memandu melarikan diri dan bukan semasa mengundur kereta untuk melanggar anggota polis. Itu satu pembohongan sepertimana juga kisah kononnya ada sebilah parang di dalam kereta.
3. Saksi yang merupakan rakan sepanjang peristiwa malang tersebut perlu diberi perlindungan dan tidak ada usaha dilakukan supaya ceritanya diubah untuk bersesuaian dengan kisah yang dilaporkan pihak polis. Saya meminta Polis bertindak secara profesional dalam kes ini dan jangan berusaha untuk melindungi anggotanya.

Shah Alam menjadi medan berlakunya pembunuhan Teoh Beng Hock sebelum ini. Malaysia juga menyaksikan sebelum ini kes Kugan yang telah mati di dalam tahanan. Norizan Salleh yang ditembak secara rambang sebanyak 5 kali tetapi masih hidup untuk menceritakan pengalaman ngerinya. Harap jangan dilupa juga kisah Altantuya bersama bom C4. Ini semua kes-kes yang tergantung yang menjadi tanda tanya masyarakat. Entah banyak mana lagi kes yang tergantung sebegini yang tidak diketahui umum.

Apa yang pasti, kita tidak boleh membenarkan kes Aminulrasyid berkesudahan sebegitu rupa. Kita doakan semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang-orang yang soleh yang beroleh rahmat.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Anonymous said…
Salam YB, mana Cina DAP, kenapa sengap bila budak MElayu kena tembak, kalau Cina atau India kena tembak dia orang akan buat bising dulu, NIamah
raj raman said…
What kind of human being the law enforcer trying to show?

When the government UMNOoo killing this beautiful country slowly,their partner in crime "The Law Keeper" killing our future generation at sight.

rajraman.May his soul rest in peace.

We can be racial but can't be racists.
Tq.
kpasu guy said…
Takhziah untuk keluarga adik Aminulrasyid. Mengalir air mata mendengar penjelasan ini. Sungguh sayu dan hiba.
Anonymous said…
1. lihat daripada perspektif kedua-dua belah pihak baru buat keputusan atau rumusan . ia menjadi seseuatu yang pra matang dalam keadaan sekarang kerana melibatkan pelajar sekolah / berumur dalam lingkungan 15 tahun.
2. memang keluarga yang kematian anak akan mempengaruhi sedikit sebanyak andaian kita berkaitan perilaku si anak / siarwah
3. sisastan hendaklah dilakukan juga ke atas kereta yang didakwa telah bergesel dengan kereta arwah di tempat yang diperkatakan sama ada benar berlaku pergeselan dan kesan daripadanya.
4. siasatan juga hendaklah dilakukan ke atas " rasa bimbang dikejar motosikal " seperti yang didakwa saksi / kawan arwah
5. pandangan pihak polis dalam hal ini juga perlu diambil kira .... dalam keadaan biasa tembakan tidak akan dilepaskan begitu sahaja .
6. polis tidak tahu yang dalam kerera itu siapa / umur berapa / .... dalam keadaan sebegini siapapun perlu berwaspada ... polis telah memberikan amaran / kejar ... tak berhenti ... kenapa tak berhenti ... lihat situasi dipihak polis
7. pelajar sekolah keluar dari rumah dan mungkin tak balik ke rumah pada pukul dua pagi .... balik ke arah rumah hanya kerana rasa takut akibat dikejar kereta / motosikal .... lihat situasi yang tak sepatutnya dilakukan oleh pelajar tingkatan 3 ( lihat perspektif pelajar biasa di sebuah sekolah pada pukul 2 pagi dia buat apa )
8. kejadian ini boleh dielakkan jika arwah dan rakannya berhenti semasa mendengar siren polis dan keluar daripada kenderaan .... paling berat akan ditahan kerana enggan berhenti dan berakhir dengan tangkapan dan dibawa ke balai polis .... ketika ini baru keluarganya tahu bahawa arwah telah ditangkap polis / bukan mati ditembak polis .... ada kebarangkaliannnya.


dll
jangan buat keputusan / tuduhan daripada sebelah pihak sahaja.
jangan samakan sesuatu kes dengan kes pembunuhan yang lain ... kalau sama senang aja polis buat kerja dia .... anda ahli politik jangan terlalu biasa dengan anggapan / pendapat separuh masak ... belajarlah menjadi seorang yang berilmu.... jangan jadi ahli politik totok

biarkan saksi memberi keterangan barulah buat keputusan
HambaAllah said…
"Arwah terus memandu dalam keadaan tayar ditembak sehingga tiba-tiba beliau rebah ke atas ribanya. Kereta terus menyimpang ke kiri dan terbatas melanggar tembok sebuah rumah."

1. Mengikut logik, jika anda memakai tali pinggang keselamatan, adakah badan arwah boleh jatuh ke riba penumpang sebelah seperti yang dikatakan oleh sahabat arwah?

Jika tidak memakai tali pinggang, sudah tentu boleh.

2. Jika tidak memakai tali pinggang, badan arwah sepatutnya telah tercampak keluar akibat impak daripada melanggar tembok rumah seperti yang didakwa. Atau adakah arwah sempat menekan brek untuk mengurangkan impak daripada pelanggaran?

Itu saja persoalan daripada saya. Ingin membuktikan kesahihan apa yang dilaporkan oleh si sahabat :)
zuhairy said…
Kita tak tau apa yang sebenarnya berlaku lebih jelas. Tapi, klu sekadar budak 15 thn tu, tak sepatutnya menggunakan pistol sebagai penyelesaian...

Lain la klu budak tu berbalas tembakan dgn pihak polis..

Siasat, jangan tak siasat.

Justice for all!
pria malaya said…
Keluarga Arwah Amirulrasyid dihina: "Mak bapak bengong..anak macam setan" - Forumer Umno

http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2010/04/keluarga-arwah-amirulrasyid-dihina-mak.html
John said…
Bantu kami berkembang: Blog tuan/puan ini telah kami link di website kami (Bahagian Blogroll), harap tuan/puan dapat pertimbangkan dengan meletakan link kami pula di blog tuan/puan, mungkin membantu meningkatkan bilangan pembaca kedua pihak....Terima kasih

http://mybloghub.my/
hamba ALLAH said…
salam...
saya cuba buat ikut kronologi ya:

=budak tingkatan tiga
=keluar lewat malam (12++ tgh mlm)
=ambil kereta kakaknya ketika semua sedang tidur
*beberapa laman web berita mengatakan keluar untuk melihat perlawanan bola sepak
=bergesel@eksiden dengan kereta mewah
=panik, melarikan diri
=memandu laju, berlanggar dengan kereta polis
=arahan berhenti diabaikan
.....

letakkan tuan berada di pihak polis peronda pada ketika itu, apa pandangan tuan apabila pada pukul 1.30 pagi ada kereta melanggar kereta peronda, terus memecut dan mengabaikan arahan berhenti? ya, melepaskan tembakan pastinya bukan pilihan...

bagaimana dengan hal yang kita tidak tahu seperti, adakah kereta mangsa mirip dengan kereta suspek apa2 kejadian jenayah?

saya sini bukanlah nk menyalahkan mana2 pihak, cuma saya tersinggung apabila ada pihak yang membuat kumpulan di facebook bermodalkan kejadian diatas...
Anonymous said…
I am deeply sadden and traumatised over the lost of yet another live caused by the PDRM.

We must demand that the PDRM be accountable for this tragic incident.

We condem the cruel lies by the PDRM.

We condem the cruel irresponsible reporting by the TV station.

We question the logic of the Women, Family and Community Development Minister, who said that parents must ensure their children are home at night to avoid harm from befalling them.Is she saying that we are now living in a terror state? It was the police who killed the boy! It was the police that makes our neibourhood unsafe? Is that what she was warning us, the parents?

Our deepest sympathy to the family of Aminulrasyid, we know they are in deep pains. Can the PDRM feels the family grieving hearts with their brutal killing, collective lies and blatant distortion of facts?
lan said…
sejak kes TBH shah alam bukan lagi permai macam dulu =(
Administrator said…
Harap dapat link blog tuan dengan blog kami

http://www.passhahalam.blogspot.com
shazz said…
Salam,

Dalam kes Teoh beng Hock bukan main lagi biaDAP dan PAS dan PKR memperjuangkan kes ini walaupun sekali pandang memang nampak macam TBH ni bunuh diri. Takkan org SPRM nak bunuh dia di tempat mereka cari makan? fikirlah secara waras...

Dalam kes Aminulrasyid, apasal biaDAP cina ni senyap jer?
Sedarlah wahai PAS, PRK Hulu Selangor baru2 ni, org Melayu dah mula tak pangkah PR lagi walaupun calonya bukan Melayu... PAS perlu sedar bahawa kekuatan parti PAS hanya apabila BN lemah... tapi sebenarnya PAS tiada kekuatan apa2.
Anak Perelih said…
kalau ye pun rasa nyawa terancam sampai tembak... tapi takkan buat "throw out" kata ada parang dalam kereta dan kata mangsa ni penjenayah.... itu yang membuatkan keluarga mangsa sakit hati...
Anonymous said…
Yes we live in a police state..
Anonymous said…
Saya agk setuju dengan komen Hamba Allah di atas.. Hanya orang yang berada di tempat kejadian saja yg tahu apa yang terjadi...yang PASTI TUHAN tahu apa yang sebenar nya telah terjadi..

Jangan mudah menyalahkan mana-mana pihak. Jangan menilai sesuatu tanpa mempunyai ilmu/asas yang kukuh..

Well, tidak Semua polis itu "teruk" dan tidak semua " orang biasa" itu "baik".. Tiada yang sempurna..
Remember, We are living in a WORLD where MANIPULATION IS EVERYWHERE..

I appreciate YB Khalid's concern over the tragic incident.. it's a good thing to do to protect the main witness.

N to whom it may concern: Please dont 'use' this unwanted tragic incident for political purposed. That's all. Tegakkan kebenaran untuk kebaikan bersama.
Tawfiq Noorzan yang OKU di Perlis pun mereka tembak mati juga YB!
Bunnies said…
From what you have blogged, it seem to me that the boy panicked because he had a little accident with a luxury car and got chased by motorbikes and lastly, bumped into a patrolling police car. If this is cronical of events, than the police will most likely not be blamed for shooting this boy.

If you are a patrolling police office, what would it look like when you see a speeding car with a beat up backside in the dead of the night? What would it look like when you sound the siren and the car speed even more? Would you not think that this speeding car with a beat up backside is most definitely up to no good? Wouldnt you as a policemen give chase and try to bring the car to a stop to apprehend the driver, who by this time in your mind would most definitely be a criminal who might have a gun?

If we are going to feel for the boy, we have to be fair and see it from the police point of view too. The thing here is if we are to blame someone, than we have to get the right one. But if we are not out to blame someone but just to find out what happened and how to avoid such incident, than we have to look at it from both side.. the boy's and his accomplice story and the police's. So, which are we looking for?

If we are looking for someone to blame for this tragic episode, than the person to be blamed would be the boy himself. He is old enough to know right from wrong. He is old enough to know that he is REQUIRED to OBEY the laws. He is also old enough to shoulder his mistake and in this case, it is very heavy price to pay. The other person to blame would be his parents. He is afterall a minor and his guardian is fully responsible for his care and control. Why didnt his guardian, which in this case, is his mama instil in her son the right attitude and discipline? There is no excuse for his mama in this case. Spare the rod and spoil the child is classic here. Dont forget, he took the car when everyone is sleeping. He obviously already know how to drive (who taught him? Didnt his mama know that he can drive? Didnt she instill and drill into him that he is not allowed to drive?)and lastly, what is a teenager doing roaming the streets in the dead of the night? I am a mama myself and I know exactly where my child is at all times!! I will never allow my child to be roaming the streets especially in dead of the night without adult supervision. And yes, being teenager, they will rebel and try nonsense but if the discipline and upbringing is done right, such things are kept to the minimum!

The thing is if we are not looking for someone to blame than we gotta look at both sides. The boy is most definitely very wrong here. The police's mistake was to assume that he is a criminal but than again, the police arguement would be, it happened during an ungodly hour, the car was speeding, it is all beat up, side and back.. after the siren was switched on, the car sped even more, there was a great big merry go round chase, after a few WARNING shots were fired, the car didnt stop.. continue to speed with a flat tire! WHAT DOES THAT LOOK LIKE?

The police will argue that this boy got hit by a bullet that was meant to criple the car. In high speed chase, such things happen. That's why civillians are told to STOP when you are told to STOP and not speed off.

The police will argue that they have no way of knowing whether it was a boy or a girl or an adult or a monkey behind those wheels. It is dark, it s high speed chase. What can you see?

Seriously, what do you expect the police to do when they are in such situation.. chase after you and tell you in a gentle manner.."cik, cik,..tolongla berhenti?!" Be fair, police officers too have families at home waiting for them to come home safely.

I feel for the boy and his family but this is something we all have something to learn from. For us who has kids, rebellious or otherwise, this is something we can share and educate our kids. I dont think we should blame anyone or try to pin the blame on anyone.. it is pointless. We should all learn from this!
azmie sek 17 said…
salam yb

saya berharap sgt yb jangan politik kan isu ini dan jgn kaitkan dgn kes2 lain..yb perlu rasional dan fahamkan kedua2 situasi remaja2 bkenaan n polis pada masa tersebut..kita pun amat tkejut dgn kjadian tsebut dan sgt bersimpati dgn kluarga mangsa..kalau yb nak menolong gunakan saluran yg tidak mengelirukan pmikiran org ramai..tolong la jgn kaitkan dgn org umno atau org2 yg tak sealiran dgn yb dan sy pecaya org2 umno berusaha utk mmbantu dan bukan krn politik milleage.
Zala Wajik said…
betul ke apa yang rakan mangsa cakapkan?
Fawzia said…
YB Khalid, I find it very hard to understand your article. The translation is so bad that it leaves the reader more confused. If you want more people to read your blog in English, change your translator.
DK said…
"6. polis tidak tahu yang dalam kerera itu siapa
/ umur berapa / .... dalam keadaan sebegini
siapapun perlu berwaspada ... polis telah memberikan
amaran / kejar ... tak berhenti ... kenapa tak
berhenti ... lihat situasi dipihak polis"

- Arwah aminul tidak mempunyai lesen dan sangat
ketakutan kerana telah bergesel dengan kereta lain.
Tiba2 polis mengejarnya. Lihat situasi di pihak
mangsa.

"7. pelajar sekolah keluar dari rumah dan mungkin
tak balik ke rumah pada pukul dua pagi .... balik
ke arah rumah hanya kerana rasa takut akibat dikejar
kereta / motosikal .... lihat situasi yang tak
sepatutnya dilakukan oleh pelajar tingkatan 3
( lihat perspektif pelajar biasa di sebuah sekolah
pada pukul 2 pagi dia buat apa )"

- Ini cuma perspektif anda. Di sini anda memberi
andaian bahawa semua pelajar sekolah tidak balik
ke rumah pada pukul 2 pagi. Adakah semua pelajar
sekolah adalah sama? Adakah mereka semua tidur pada
waktu itu?

Lihat perspektif pelajar yang sangat meminati bola
sepak yang ingin menonton perlawanan bola sepak di
luar bersama2 rakan2 nya.

"8. kejadian ini boleh dielakkan jika arwah dan
rakannya berhenti semasa mendengar siren polis dan
keluar daripada kenderaan .... paling berat akan
ditahan kerana enggan berhenti dan berakhir dengan
tangkapan dan dibawa ke balai polis .... ketika ini
baru keluarganya tahu bahawa arwah telah ditangkap
polis / bukan mati ditembak polis ....
ada kebarangkaliannnya."

- Kejadian ini juga boleh dielakkan sekiranya polis
menyoal siasat terlebih dahulu sebelum melepaskan
tembakan. Ada kebarangkaliannya.

"jangan buat keputusan / tuduhan daripada sebelah pihak sahaja.
jangan samakan sesuatu kes dengan kes pembunuhan yang lain ...
kalau sama senang aja polis buat kerja dia .... anda ahli
politik jangan terlalu biasa dengan anggapan / pendapat
separuh masak ... belajarlah menjadi seorang yang berilmu....
jangan jadi ahli politik totok "

- Jangan samakan anda dengan mangsa. Sekiranya anda ialah
mangsa, mungkin anda akan membuat seperti apa yang anda
katakan seperti tidak keluar pada pukul 2 pagi, berhenti
apabila dikejar polis dll.

Belajar menjadi seorang yang mampu menerima bahawa setiap
orang adalah berlainan. Jangan samakan semua orang dengan anda.



"letakkan tuan berada di pihak polis peronda
pada ketika itu, apa pandangan tuan apabila
pada pukul 1.30 pagi ada kereta melanggar
kereta peronda, terus memecut dan mengabaikan
arahan berhenti? ya, melepaskan tembakan
pastinya bukan pilihan..."

-Arwah Aminul tidak mempunyai senjata,
adakah dia patut di tembak?

"bagaimana dengan hal yang kita tidak tahu
seperti, adakah kereta mangsa mirip dengan
kereta suspek apa2 kejadian jenayah?"

- Adakah sekiranya kereta mangsa mirip dengan
kereta suspek apa2 kejadian jenayah membolehkan
pihak polis melepaskan tembakan kepada mangsa?

"saya sini bukanlah nk menyalahkan mana2 pihak,
cuma saya tersinggung apabila ada pihak yang
membuat kumpulan di facebook bermodalkan
kejadian diatas."

- Adakah salah membuat kumpulan di facebook bermodalkan
kejadian ini? mengapa anda patut tersinggung?
Anonymous said…
Asskum Yb. Saya cuma nak berkongsi pandangan dgn Yb. Pada masa kejar mengejar antara pihak polis dan orang yg melarikan diri (OMD), pada waktu malam yg kurang cahaya kebiasaannya polis akan berhadapan dgn situasi sukar ie adakah OMD itu org dewasa, remaja, kanak2, penjenayah, org takda lesen, @ orang tak siuman, @ org tsbt mempunyai s/api @ senjata biasa. Pada pandangan saya keupayaan utk mengenali mereka dr segi umur, bangsa, siapa dan apa ada adalah memerlukan keputusan yg sangat pantas. Saya mencadangkan agar anggota kereta peronda ini diber latihan khusus/khas utk perkara ini. Jika tidak polis akan ditembak @ polis akan menembak org tak bersalah. Saya percaya anggota polis tidak akan menembak jk mereka tahu dalam kenderaan itu ada pelajar sekolah berumur 15th @ ting.3, Saya percaya kejadian ini berlaku dgn tdk sengaja akibat dr kurang keupayaan penglihatan waktu malam hari dan kurang latihan. oleh sebab itu siasatan oleh polis perlu berjalan spt biasa, jgn tertekan. Mana bersalah perlu dihukum setakat mana kesalahan wujud.
MAN BLACK said…
1.Katalah budak 15thn polis tersalah tembak...mengapa?
2.Temannya dalam keadaan trauma boleh terlepas adakah sebab dia anak polis kalau anak orang lain tentu akan direman kot...betulkah?

Tahukah kita semua incident seperti ini akan terus belaku dari masa kesemasa puncanya mungkin negara kita sudah tak selamat banyak kejadian jenayah....mengapa

Banyak sangat punca2 yang boleh mengalakan lahirnya penjenayan yg ganas dimasa depan
contoh;
1.ramai sangat pati yg di bawa masuk oleh orang2 tertentu sebab keuntungan.siapa orang ini sudah tentu orang macam ini juga di sebalik kegitan2 haram yang lain..rompakan,pelacuran,dadah..penyeludupan yg akhirnya kita tak dapat bendung lagi.
2.bila semuanya guna tenaga asing tentu ramai orang2 tempatan tidak ada perkerjaan...cara yg senang mereka akan libatkan diri dengan kegiatan jenayah,jual dadah,ragut,culik curi kereta motor peras ugut..siapakah mereka ini?
3.Perlu ada pemantauan tempat2 seperti pusat2 besi buruk ,pusat potong kereta,bengkel2 baiki kereta yg tersorok macam dekat usj sungai buluh atau kelang juga penarik2 kereta pusat2 mainan video, spa2 yg banyak sangattt
4.Perlu ada kerja sama dengan sekolah2 yg bermasalah displin.
5.Pantau semua contoh diatas dari awal2 lagi,dengan itu baru kita tahu yg mana orang jahat ,yg mana orang baik jadi kita pun taklah tergesa2 ambil tindakan yg salah.yalah takut kena tembak oleh orang jahat..
6.apa sebab kita gagal buat pemantauan dari awal2 lagi supaya kita dapat kurangkan jenayah..buatlah kajian sikit
7.kitalah penyembab jenayah meningkat tulah kita saling curiga dan banyak melakukan kesilapan ...fikir fikirkan
bang_mi said…
tak pernah lagi dengar orang tercampak keluar kereta kalau berlanggar.. perlanggaran tidaklah kuat kerana yg dilanggar adalah objek statik.. dlm keadaan kereta yg telah ditembak tayarnya sesmestinya memberi impak kelajuan kereta.. dan pemanduan menjadi tidak stabil..
bila permanduan tidak stabil mana ada pemandu berani tekan minyak.. apatah lagi jika pemandu ditembak di kepalanya.. biasanya langgar tembok tidaklah seberat melanggar lori di atas jalan raya...
Anonymous said…
Al Fatihah utk adik Aminulrasyid.

YB,
Apakah coretan YB ini utk menjelaskan kepada kami bahawa Polis itu brutal?

YB,
Penjelasan YB itu adalah panjang lebar tetapi memberi implikasi bahaya kepada yg membaca tanpa mendengar kedua-dua belah pihak.

YB,
Mcm-mcm yg saya dengar cerita mengenai peristiwa ini. Lebih banyak ajinomoto drp cerita sebenar.

YB,
Biarkan pihak polis melakukan siasatan. Pendapat saya, polis melakukan tugasan yg betul. Cuma sedihnya adik Aminulrasyid menjadi mangsa yg tidak berdosa akibat kesilapat yg membawa maut.

YB,
Saya harap ulasan YB ini jgn di politikkan walaupun ianya nanti mampu memberi token kepada YB.

YB,
Kes TBH juga PR mengambil kesempatan. Berbagai cerita yg telah di dengari. Samada TBH di bunuh atau telah di bunuh.

Semoga keluarga Allayarham Aminulrasyid bersabar.
Anonymous said…
http://www.malaysiakini.tv/video/19195/lge-tarik-balik-dakwaan-terhadap-aminulrasyid.html
Anonymous said…
Trust me, the cops shoot on their own will to exterminate the criminals. This was told to me by a young police patrol officer. If a police mobile patrol unit (MPV unit) on pursuit of a criminal who they believed 'are not worth to be left alive', they will alert the other patrol units to ambush the suspect at a remote area/junction where no one will be able to witness the ambush.

If the suspect continues to run away, the police will give a chase and shoot the tyres to stop the speeding vehicle. After putting the vehicle to a halt, the suspect will be asked to step out of their vehicle. Usually the suspects are very afraid to attack against cops who outnumbered them, and they do surrender and walk out of their car peacefully. And since the cops believed that these criminals are not worth to 'be left alive', you know what happens next. These cops have all the machetes, pistols and weapons to be used for cover-up, and they will claim that the shootings are done as a measure of self protection against harmful attack by the suspects using the weapons mentioned.

This is a real story that was told to me by a sergeant-ranked officer. I do really hope YB Khalid Samad will protect my identity and publish this story. I have no intention to make up stories.
Anonymous said…
"Anonymous said...
Salam YB, mana Cina DAP, kenapa sengap bila budak MElayu kena tembak, kalau Cina atau India kena tembak dia orang akan buat bising dulu, NIamah

APRIL 28, 2010 7:05 PM"

Ini jawapan-nya:

http://themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/61679-kit-siang-wants-to-know-why-boy-was-shot-from-the-back

http://www.malaysiakini.tv/video/19195/lge-tarik-balik-dakwaan-terhadap-aminulrasyid.html

http://blog.limkitsiang.com/2010/04/29/the-cry-“this-is-not-manchester-or-los-angeles-this-is-bloody-malaysia”-has-found-resonance-in-the-breasts-of-all-fathers-and-mothers-in-the-country-and-reflects-the-gravity-of-the-cr/

Mana Perkasa bila orang Melayu ditembak mati? kenapa sengap bila budak MElayu kena tembak?
Anonymous said…
As minority citizens are victims of police brutality on a daily basis, it does not stop there. The juveniles and lower class citizens are also victims of excessive force.


The psychology of brutality was worse than the beatings.
We're not anti-police... we're anti-police brutality.
Mr Justice said…
salam hamba Allah..
ya.. sy letak kan diri sy sebagai anggota polis yg terlatih.. sy akan hidupkan fungsi siren.. menghubungi rakan ronda yg lain.. didalam situasi ini.. banyak pilihan kita bleh buat.. blok laluan nya.. mengikuti trus laluan suspek.. sambil hubungi lagi rakan ronda yg lain.. tembakan amaran bleh dilepas kan.. ya.. tapi di udara..!! tembakan aras pada tayar atu kpd suspek adalah jalan pilihan terakhir.. itupun jika suspek menyerang menggunakan senjata.. yg bakal membahayakan diri atau org lain..!!

walaubagaimanapun.. saya tetap menyanjungi angota2 polis yang berkhidmat mengawal keamanan... emosi perlu dijaga.. sabar serta tertib semasa menjalankan tugas perlu diserap.. inilah dinamakan.. kerana nila setitik.. rosak susu sebelanga..!!

al-fatehah buat arwah aminul.. semoga roh nya berada dlm keimanan..!! amin..
master said…
Bila Pakatan Rakyat nak ambil alih pemerintahan negara? Dah teruk sangat dah ni..
trigger-happy said…
Trigger-happy? Apa perlu tembak kereta yg sdg bergerak, lebih2 lagi bila target pd tayar? Knowing the standard of our policeman when handling the gun, sgt2 susah nak tepat kena tayar. Polis kita terpengaruh dgn cerita Gerak Khas. Apa salahnya kejar kereta tu sampai dpt. Takkan tak boleh kot?? My conclusion, dah habit polis kita suka menembak. asyik2 tembak. Skrg ni terima lah padahnya. Simpati saya kpd leuarga si arwah.
Tinta Hitam said…
Datuk Khalid CPO Selangor marah sebab PR celupar sgt dlm isu ini.Satu aje la saya nak ingat dDatuk Khalid dan PDRM.Kami Pakatan Rakyat sentiasa didiskriminasikan oleh PDRM didalam apa shj keadaan.Malahan PDRM menganggap Pakatan Rakyat dan penyokong penyokongnya sebagai musuh nombor wahid mereka

Tu sebab kalau tak celupar pun boleh bertukar jadi celupar.Saya lebih nak menyalahkan pihak polis didalam hal ini.Bayangkan kalau terkena pada anak sendiri.Nak diam aje ke?
Anonymous said…
salam semua ...

dalam hal ni, kedua-dua pihak bersalah .... jgn nak tunding jari ke sebelah saje ... kita dgr hasil siasatan nanti .... insya allah kebenaran akan keluar juga ....

yang lebih penting skrg ... para ibu bapa ... sila pastikan anak2 kita sedar akan isu ini ... sekali gus menakutkan mereka nak menyelinap keluar rumah tanpa kebenaran mak bapak!! ...

bukan kecik sgt umur 15 tahun tu ... dah buley fikir ... tapi yang tak elok la yg seronok nak dicuba nya ....

nauzubillah ... Ya Allah jauh kan anak2 kami dari sebarang kemungkaran .....

sekadar pandangan .. NMN
Anonymous said…
Tuan2 dan Puan2.Polis kata kereta tu mengundur untuk langgar mereka dan menyebabkan polis mula tembak. Tapi polis juga kata tembak tayar untuk perlahankan kereta tu so ada inconsistency kat sini. Sekejap polis kata kereta tu ditembak masa lari dari dikejar dan sekejap polis kata kereta tu mengundur nak langgar diorang.Adakah masa kereta tu sedang bergerak kedepan , polis tembak but then suddenly kereta tu mengundur , semasa polis sedang mengejar(in pursuit) Macam kelentong je polis nih.At least, kita boleh tahu kereta tu jatuh dalam longkang dalam keadaan kedepan atau mengundur dengan tengok pada kerosakan kereta tu. Toksah nak kelentong la pak pulisi.. BTW , kalau ada sape petikai arwah patutnya tercampak keluar masa kereta tu jatuh dalam longkang,kan tayar kereta tu kena tembak so kereta tu jadi slow la akan menyusur ke kiri(masuk longkang) tu sebab arwah jatuh ke riba kawan dia.Apa la bengap orang yang bagi komen kat atas tu..
Anonymous said…
shame on you, PDRM!
Dah lama dah maruah PDRM ni jatuh, dari dulu lagi, disebabkan kes2 macam ni. Majoriti rakyat Msia bukannya bodoh utk tak tau apa sebenarnya yg terjadi.
Malunya aku sebagai rakyat Msia..
Malu.. malu..
spyware said…
Banyak persoalan, tanda tanya, banyak komen...ceritanya pula banyak versi.

Kita sbg org luar yg tak tahu apa-apa, harap bertenang, dan bersabar.

Berdoa kepada Allah supaya yang benar itu teserlah dan yang batil itu kalah.
Anonymous said…
entah la..fikir2 kn la wahai sahabat sekalian...sejahat mana pun budak tu, dia tak acu parang or pistol kat polis...kenapa nak tembak plak si budak tu...kalau niat polis tu nak mempertahankan diri, tempat lain kan byk lg...kaki, tgn...asalkn boleh mencederakan sudah laa...kenapa nak dibunuh terus budak tu...xmasuk kelas menembak ker polis tu?!...senang2 jer nak bunuh org...asal xnak ikut peraturan jer, bunuh...senang...!!...murah sgt ker nyawa rakyat malaysia skrg ni?!...kalu tgk news ja, lps polis tembak mana2 suspek mst ada parang kat dlm kreta, ada pistol kat dlm kreta...fikir laa...kata kn la, yg ditembak tu suspek yg salah ( rakyat bisa )...nak tutup kes mcm mana?...letak ar parang..settle...penjenayah yg dikehendaki...dengan tertembaknya suspek, maka 10 kes rompakan dah settle...tp tah laaa, tu cuma anggaran aku jaa...tp mcm2 benda leh jd...aku cuma luahkn pendapat aku ja...so kalu salah, sori arr...!!...
dah laa...jgn la fikir DAP ker, PAS ker, UMNO ker...libatkn politik wat per...yg penting keadilan...!!...kalu dah polis tu salah, hukum ar...xkn nak lindungi org yg salah...lg 1, mana nya taser gun yg malaysia bli dlu?..kenapa x digunakn untk cegah jenayah?
Anonymous said…
polis yg tembak tue patut di beri hukuman yg berat.. tak logik btl polis tembak sesuka hati..bukannye budak tue tembak polis pun..yang tiba2 polis menenbak knape?..
APCOmno said…
Hanya kerana kereta dipandu dengan keadaan yang mecurigakan & tidak berhenti apabila disuruh tidak bermakna polis boleh menembak kereta tersebut dengan alasan mungkin dipandu penjenayah berbahaya.

Kenderaan dipandu laju & tidak berhenti apabila disuruh: kemungkinan adalah (1)penjenayah (2)pemandu tanpa lesen/ bawah umur (kes aminul) (3)pelumba haram (4) penculik bersama tebusan. Pihak polis patut berfikir dahulu sebelum menarik picu pistol. Inilah bahananya jika pihak polis tidak dilatih secara profesional & cuba mengambil jalan pintas (menembak hanya berdasarkan andaian). Hasilnya adalah kecuaian yang membawa kepada tragedi seperti di atas

Mungkin ada yang beranggapan bahawa aminul bersalah kerana membawa kenderaan tapa lesen dan cuba melarikan diri dari polis. Malah ada yang cuba menyamakan tahap pemikiran budak sekolah seperti aminul dengan mereka, graduan universiti yang kononnya matang dan patuh pada undang undang

Jika kita lihat di mana2 sekatan jalan raya oleh polis, pasti ada anak2 muda yang membawa kenderaan tanpa lesen akan cuba melarikan diri. Maka perlukah dihukum dengan tembakan di kepala walaupun kesalahan memnadu tanpa lesen tidak memperuntukan hukuman mati?

Jika ya, hmm pasti ramai mat2 rempit yang akan maut di muncung senjata polis selepas ini

Polis adalah penguatkuasa undang2, bukan pengamal undang2 mahupun hakim yang menghukum berdasarkan undang2.Seharusnya walau apapun yang berlaku, pesalah sebaiknya ditangkap hidup2 dan dibawa ke muka pengadilan (mahkamah)

Walaupun polis berhak mempertahankan diri, ini tidak bermakna mereka boleh menggunakan kekerasan melampau yang membawa kepada kecederaan serius atau kematian.Polis perlu bersikap profesional berhati2 dan berhemah dalam menguatkuasakan undang2 kerana mereka berurusan dengan masyarakat, bukan berperang menentang musuh.

Mungkin pesalah juvana di sekolah henry gurney, pusat pemulihan akhlak lebih bernasib baik berbanding arwah. Sekurang-kurangnyanya mereka diberi peluang kedua
Salam,
Inilah kali pertama aku yakin dengan statement yang YB ini buat. Perjalanan cerita ini juga ada keyakinan sedikit untuk aku mempercayai bahawa pihak polis tidak boleh bertindak sedemikian. Jika setiap kenderaan polis itu mempunyai kamera mungkin kita akan dapat melihat banyak perkara dengan lebih jelas. Tetapi dek kerana kekurangan bajet (Eh! Beli Evo Boleh Plak!) kamera tersebut tidak boleh dipasangkan.
Cuma aku tidak setuju adalah kaitan TBH dan Kugan menjadi satu kaitan dengan kes ini.
Aku juga khuatir bahawa terdapat sikap "Happy Trigger" didalam sifat setengah pihak polis.
Bukan semua polis itu jahat, tetapi bukan semua polis itu baik!!
Wan Hora Hora said…
saya tertanya2 kenapa pihak polis mengambil keputusan melepaskan tembakan terhadap kereta suspek (berdesarkan perspektif polis bahawa kenderaan itu dipandu suspek jenayah)?

dalam high speed pursuit on road terdapat satu teknik untuk polis menghentikan kereta suspek tanpa melepaskan tembakan(yang dikhuatiri boleh terkena orang awam lain pula), atau pun mengakibatkan kereta berkenaan rosak teruk

tekniknya ialah dengan menolak bahagian tepi belakang kenderaan suspek ke tepi. contoh nye jika polis mengejar dan menghampiri kereta suspek dari belakang kanan
- gunakan bahagian depan kiri kereta polis
- rapatkan perlahan2 dengan bahagian belakang kanan kereta suspek
- apabila kedua-dua bersentuhan polis pusingkan streng ke kiri
- menolak bahagian belakang kereta suspek ke kiri
- akibatnye kereta suspek akan berpusing seterusnya terhenti
- untuk bergerak semula suspek perlu menukar gear ke gear rendah.
- ada kemungkinan enjin kereta suspek mati sekali

pada keadaan ini polis dapat menghentikan kenderaan suspek tanpa melakukan banyak kerosakan lain atau pun mengakibatkan kehilangan nya yang tak sepatutnya

bayangkan kalau kereta tu memecut sebab sedang berkejar ke hospital kerana ada isteri hamil hendak bersalin tiba2.. polis tembak - pemandu mati - yang hamil tak sempat bersalin secara elok - dua2 mati..
Anonymous said…
*Nampaknye macam ade kemusykilan tentang keadilan dlm isu nie yg dpt dicungkil seperti di bawah;

1.Bolehkah@ade peraturan yg membenarkan polis menembak terus headshot(kepala hingga mati) dengan serta merta tanpa ade bukti suspek@(arwah) membawa senjata hatta pisau seposen pun? Jikalau ade sila nyatakan supaya rakyat bersiap sedia utk mati katak.

2.Bukankah dikatakan keadilan di Malaysia yg terbaik di dunia,mengapa tidak dihadapkan ke mahkamah ke atas polis yg menembak mati itu sedangkan sah ade kesalahan yang bole dipertikaikan oleh undang-undang.Bukannya hanya menunggu siasatan lanjut sahaja yang nampak sangat tidak adil/kemungkinan besar berat sebelah?

3.Di#war-warkan" ade media massa di Malaysia yang paling hot di Malaysia dan terkenal dengan "terjahan" melampau dan "melodi" panas,mengapakah tidak diadakan interview secara langsung dengan pihak yang berkaitan(family arwah/polis/mereka yang tau hal sebenar) supaya tampil menceritakan hal sebenar supaya rakyat tidak membuat spesikulasi dan gossip yang tiada penghujungnye.

#Harap fakta2 di atas di ambil berat oleh yang berkenaan.Sekian Terima Kasih.
Feroz said…
Adillah dalam penilaian. Cerita remaja yang dikatakan saksi utama tu pun, belum tentu betul kan? Bila polis keluar kenyataan, kita tolak dan kata itu pembohongan, tapi, kita percaya pulak cerita remaja tu bulat-bulat? Bukan berat sebelah ke namanye tu?
Biarkan siasatan berjalan dulu. barulah kita buat penilaian..
G-Man said…
Soal kebajikan rakyat, keselamatan rakyat, soal keamanan negara,soal agama, soal sosial, soal ekonomi dan lain-lain adalah terangkum dalam politik.

Jadi agak pelik bila digesa agar tidak dipolitikkan kes ini.

Mana-mana parti politik tidak perlu berasa terancam seandainya perkara ini dipolitikkan. Ini ialah kerana PDRM tidak mewakili mana-mana parti politik sebaliknya ia merupakan satu pasukan yang sepatutnya bebas dari pengaruh mana-mana parti politik.

BN dan PR perlu sama-sama meminta agar PDRM menjalankan siasatan secara telus dan adil. BN dan PR perlu mendesak PDRM agar tidak cuba untuk membuat penyelewangan terhadap "FAKTA" sebenar apa yang telah berlaku....

Di Malaysia ini telah menjadi budaya bahawa tanpa penglibatan politik biasanya apa-apa kes akan dianggap terpencil dan akan dilupakan begitu sahaja....

Namun kita harap agar perkara ini dipolitikkan untuk kepentingan umum secara keseluruhan dan bukan untuk kepentingan individu atau kelompok tertentu.....
Lipo said…
Komen yang dipetik dari FB Zaharuddin.net:-


"Kalaulah budak itu tak lari....kalaulah keluarga tu didik anak mereka dengan baik....Andainya polis tak tembak...If the kid didn't die...."

Setiap individu boleh mencadangkan 1001 "kalau/if /seandainya" masing-masing. Tidak akan ada penghujungnya. Infiniti.....

Penggunaan perkataan "kalau/if/seandainya" dalam kes yang sudah berlaku sudah tak relevan lagi.......

Mustahil sama sekali kita dapat kembali kepada situasi "kalau/if/seandainya" itu untuk mengubah situasi yang SUDAH berlaku.

Apa yang mampu dilakukan ialah menjadikan "kalau/if/seandainya" itu sebagai pengajaran agar kesilapan lalu tidak berulang lagi pada masa AKAN DATANG.

Dan tiada gunanya kita menambahkan kesengsaraan dan kesedihan keluarga simangsa dengan berlumba-lumba menyenaraikan kelemahan si ibu ini dalam mendidik Aminul Rashid. Janganlah kita cemarkan lagi maruah si ibu yang telah sedia tercemar dek kenyataan media yg dikeluarkan secara terburu-buru. Memang mudah bagi kita untuk mencari kesalahan orang lain dari mengakui kelemahan diri sendiri

Saya amat yakin yang si ibu telah sedar akan kesilapannya itu. Saya yakin yang si ibu malang ini telah mendapat pengajaran dari tragedi yang menimpa anaknya itu.

Isu yang UTAMA sekarang ini ialah KEBENARAN. Apa yang di inginkan oleh si ibu sekarang adalah KEBENARAN. Dan KEBENARAN hanya akan tertegak dengan "FAKTA" apa SEBENARNYA SUDAH berlaku.

Apa yang menjadi KEMUSYKILAN si ibu dan juga orang ramai sekarang ini ialah kenyataan PDRM kepada media berbeza dengan kenyataan yang diberikan oleh saksi-saksi.

Saya tidak mengatakan bahawa "polis bercakap bohong" atau "saksi bercakap bohong". Cuma kita mohon agar siasatan dijalankan dengan telus dan adil.

Kita mahukan agar pihak yang telah diamanahkan untuk melakukan siasatan agar bersifat JUJUR. Pastikan tiada sebarang penyelewangan atau "cover up" dalam siasatan kerana seandainya itu berlaku ianya akan menjadi suatu TRAGEDI yang amat malang kepada rakyat Malaysia. Kesannya, rakyat bukan sahaja menganggap PENJENAYAH sebagai ancaman, malah yang lebih malang lagi PDRM juga mungkin akan dianggap sebagai ancaman. Rakyat yang memang sediakala hidup dalam keresahan dek kerana jenayah yang menjadi-jadi akan bertambah runsing dan bingung kerana merasakan tiada siapa lagi yang boleh dipercayai. PDRM menghadapi tugas yang amat berat untuk memulihkan kepercayaan orang ramai terhadap mereka dan inilah masanya yang sesuai untuk mereka berbuat demikian.

Saksi-saksi kejadian juga diharap agar memberi keterangan secara JUJUR. Ketepikan sentimen emosi dalam memberikan keterangan dan pastikan ianya tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang berkepentingan.

Isu yang KEDUA ialah persoalan MARUAH. Kita mahukan agar pada masa akan datang, PDRM dan pihak media tidak terburu-buru mendedahkan identiti "orang yang disyaki" kerana ianya melibatkan soal MARUAH. Dalam kes Aminur Rashid ini, kita dapat merasakan betapa tertekannya keluarga beliau terutamanya si ibu kerana mereka bukan sahaja kehilangan anak yang dikasihi malah MARUAH mereka serta arwah anak mereka juga turut tercemar dengan laporan yang belum dapat dipastikan lagi kesahihannya. Kalaulah identiti artis atau VIP yang disyaki melakukan kesalahan boleh dilindungi biarpun selama beberapa hari, kenapa orang awam seperti kami ini tidak memperolehi hak yang sama?

Kesimpulannya, kehidupan dewasa ini diselubungi dengan penuh ketakutan.. Kerana ketakutanlah maka Aminur Rashid melarikan diri..dan kerana ketakutanlah juga polis melepaskan tembakan. Undang-undang yang sedia ada kelihatannya tidak mampu lagi meredakan pelbagai jenayah yang menjadi punca kepada ketakutan itu. Mungkin sudah tiba masanya pihak berkenaan mula mengkaji untuk mengaplikasikan undang-undang yang sebelum ini sudah terbukti keberkesanannya. Undang-undang yang mula diperkenalkan sejak lebih 1400 tahun yang lalu..undang-undang yang sentiasa relevan pada setiap masa dan zaman...
Anonymous said…
di mana YB masa kejadian langgar mati student UITM oleh Sekincan?pasti lebih dramatik lakonan YB jika dpt ketengahkan kes tu.

Jam 4 ptg baru dapat tahu? saya duduk beratus batu jauh, awal pagi jam 8 dah tahu.

Obviously you make it for your political mileage with the pre-empt judgement. Malulah sikit dengan pemimpin BN.

Everyday I heard story about GRO from China arrested by police in Selangor. Hehe, just trigger something to your brain dammaged follower. Is that good or bad news?

semoga arwah aminul ditempatkan di kalangan anak2 yg soleh
Anonymous said…
Minta semua baca kenyataan biadap Ketua Polis Negara di malay mail berikut:

http://www.mmail.com.my/content/34962-frontpge-29th-april-2010
Anonymous said…
assalamualaikum..
lpas terbaca nukilan blog tuan..terdetik hati ingin mengulas sedikit aper yg tuan tuliskan diatas...

dlm kejadian aminurashid nie..ader 2 kemungkinan..kemungkinan polis nk salahkan aminusrashid dengan tuduhan pasal pnyamun, parang..cuba langgar polis sumer..itu satu kemungkinan..

kemungkinan yg lain...kwn si aminurashid buat cerita nk tutup ape yg berlaku pada mlm tu pon satu...sy rase kemungkinan yg kwn budak nie temberang pon ader jugakk..mungkin tuan ckp mustahil..tp bg sy..masih ader kemungkinan yg budak tu temberang...bg sy budak 15 thn da cukup mtg nk menipu..

aper pon yg berlaku mlm tu hanya bleh selesai dgn siasatan pihak polis jer,..dan kita harap pihak polis jlnkan siasatan dgn telus dan amanah jer....


tulisan blog tuan yg kaitkan kes ini dengan kes altantuya dan beberapa kes lg amatlah tidak sy setujui..tiada sebab untuk pihak polis berbuat demikian...
Anonymous said…
polis tak cukup latihan ke?..dari segi teknikal kereta peronda MPV mesti dapat overtake kereta mangsa and control the situation..dalam masa kejar mengejar tu, tak dapat merangka strategi nak berhentikan kereta mangsa??srsly, tembak?..mereka tak pasti pemandunya siapa tapi terus buat hukuman serta merta..semoga yang salah dihukum..
Anonymous said…
Salam YB

YB la antara YB paling lawak dalam negara.....saya tahu yg YB sekarang dah tak glamer mcm dulu ( sejak isu krisitian dll)nampaknya ni la peluang YB nak naikkan imej YB, bukan??

Kalau YB beri tajuk "Keadilan utk Aminulrasyid" saya nak tanya..mcmana pulak "Keadilan utk Anggota Polis"..?

Sudahlah YB..saya yakin sudah ramai yg menyampah dgn YB..tak perlulah nak cerita adil ke tak adil...selama ni YB pun tak berlaku adil pd penduduk Sek.23 dan umat Islam kan?

Selama ni jugak kan YB selalu menabur fitnah (kes TBH contohnya) kepada kerajaan kan? adil?

Jadi tak perlulah menjadi pejuang keadilan...menyampah saya

Man
Anonymous said…
Pada sesiapa yang mempunyai ibubap atua keluarga yang berkhidmat sebagai Polis dan mati ketika berkhidmat...maka mereka-meraka ini mati demi untuk menjaga keselamatan termasuklah keselamatan Yb yang hanya tahu mempolitikan isu ini...mereka mereka yang mengutuk Polis diraja Malaysia ini seharusnya tampil pula mengambil alih kerjaya ini termasuklah Yb dan rasalah bagaimana senang atau susahnya kerjaya ini.Jika membantu orang biarlah ikhlas, jangan memebantu kerana ini boleh meembantu karier politik YB...saya tidak suka spesis seperti ini. kepada famili Aiminul sabarlah menghadapi dugaan Allah.
Anonymous said…
copy from Hamba Allah April 28, 2010 9:55 PM

"Arwah terus memandu dalam keadaan tayar ditembak sehingga tiba-tiba beliau rebah ke atas ribanya. Kereta terus menyimpang ke kiri dan terbatas melanggar tembok sebuah rumah."

1. Mengikut logik, jika anda memakai tali pinggang keselamatan, adakah badan arwah boleh jatuh ke riba penumpang sebelah seperti yang dikatakan oleh sahabat arwah?

Jika tidak memakai tali pinggang, sudah tentu boleh.

2. Jika tidak memakai tali pinggang, badan arwah sepatutnya telah tercampak keluar akibat impak daripada melanggar tembok rumah seperti yang didakwa. Atau adakah arwah sempat menekan brek untuk mengurangkan impak daripada pelanggaran?

Itu saja persoalan daripada saya. Ingin membuktikan kesahihan apa yang dilaporkan oleh si sahabat :)

-----------

Setahu saya tali pinggang dipakai ke arah kanan kepala..so kalau jatuh ke atas riba sebelah pemandu adalah posisi jatuh ke kiri... so takde keraguan untuk itu... lainla kalau kereta yang diguna mempunyai tali pinggang yang melilit seluruh anggota..blh gak cari kat pasaran...

just my two cents..base on LOGIC
Anonymous said…
Salam, kalau polis dah tembak beberapa das tembakan...tayar dah kene, tembakan2 lain tu kemana.. apsal kearah suspek? kenapa x ada cara lain? kenapa perlu bunuh suspek yg tak tentu salah atau tidak? kenapa menghilangkan bukti? begini ke cara polis menyelesaikan masalah kejar musuh...cuba tengok dinegara luar dlm aksi kejar mengejar, suspek dikejar sehgga tertangkap tanpa membunuh!! berbaloi ke membunuh pencuri jika dia hanya mencuri pandangan sahaja!!
Anonymous said…
pada masa akan datang...bukan public takut penjenayah tp lebih takut kepada polis..
Anonymous said…
Walau apapun polis tak boleh bertindak untuk melepaskan tembakan (rule of engagement) sdgkn arwah tu bukan mengancam polis. Ni soal nyawa, polis yang tembak tu sepatutnya dihadap kemuka pengadilan dan diberikan hukuman yg setimpal. Berdoalah moga2 segala kebenaran akan terbukti. Amin
Anonymous said…
kalau kedua-dua pihak mempunyai akhlak dan berpegang dgan agama yg secukupnya, masalah ini mngkn x akan terjadi dan dpat diselesaikan dgn cepat.. masalahnya skrg mereka jahil dan langsung x mahu mngikuti ajaran yg diikuti.. apakah jenis manusia begini??? ingat ko akhirat skit woooi..
Anonymous said…
salam...

Cerita YB adalah dari perspektif keluarga mangsa... kalau YB tak letak dalam blog ni, sapa lagi yang nak bagi tahu cerita dari keluarga mangsa? UTUSAN MELOYA? Berita Harian? YB p cerita dalam blog apa yang dia tahu pun ada pihak yang menyalahkan..

dari apa yang semua orang tahu, mangsa memang bersalah... bersalah kerana memandu tanpa lesen... dalam kes begitu, pada pandangan aku, dah berjuta kali orang lari dari pihak polis kerana tiada lesen... hukumannya tidak lah sehingga membawa kepada mati ditembak...

rakyat membayar gaji polis untuk melindungi mereka dari bahaya... bukan untuk membahayakan diri rakyat dengan tindakan yang tidak munasabah...
Anonymous said…
Salam YB

Kami di sini ingin mencadangkan agar kerajaan Negeri Selangor dapat menawarkan khidmat pakar kaunseling untuk adik Azamuddin secara percuma agar adik Azamuddin dapat pulih dari segi mental dan fizikal selepas kejadian ngeri pada malam tersebut. He is only 15 yrs old during the incident and most very likely his mind and emotions will be affected until he grows older due to the strong impact of the tragedy...kesiannn.
shazz said…
YB Khalid,

Hampir setiap minggu polis Selangor tangkap GRO dari China dan Vietnam bagi menyelamatkan rakyar selangor ke lembah maksiat..sikit pun YB tak puji. Kalau ada anggota polis yg cedera ketika bertugas, apa YB pergi ziarah beliau?

Kenapa Ibu mangsa sibuk menyalahkan polis, tapi tak salahkan anaknya sendiri...siapa ahli keluarga beliau yg ajar anaknya memandu pd usia 15 tahun? Siapa yg ajar anaknya keluar tengah malam tanpa keizinan org tua? Apa perlu budak 15 tahun bantu kawan yg motornya rosak?

Negara kita skrg ni aman damai kerana usaha gigih polis membenters jenayah... Lihat diri sendiri sebelum menyalahkan org lain
Anonymous said…
Kesian betul tengok masyarakat di Malaysia.. Aku di UK ni, rasa selamat betul dgn polis2 di sini.. Nilai nyawa di sini tersgt mahal.. kalau ada kesalahan jenayah pun, polis berusaha sehabis baik utk tangkap penjenayah hidup-hidup unless penjenayah menggunakan senjata mengancam polis/orang awam
Anonymous said…
jauh jugak dia ajak polis tu race,.. banyak jugak kemalangan yg dia buat,.. apa kata mangsa2 dia pulak (kete & mamat moto)
Anonymous said…
dalam hal ini, saya cuba boleh tertanya,

1) kenapa bdk 15 tahun boleh bwk kereta tanpa lesen?
2) kenapa boleh keluar slps pukul 12 tgh mlm? parents tak tanya ke apa yang anak tu buat malam2 buta?
3) kenapa lari bila polis kejar? cuma orang bersalah ajer yg lari bila polis kejar.

saya pun seorang anak. saya tau tanggungjawab saya pada ibubapa saya. saya tau undang-undang xboleh bwk kereta di bwh umur 18 tahun. saya tau ibubapa saya akan bising kalau balik lewat malam. kalau nak pergi mana2 pun akan bagitau ibubapa. di dalam hal ini, xboleh salahkan polis aje. sori, kalau bias. saya di besarkan di dalam famili yang tegas, jadi saya cuma boleh lihat dari perspektif seorang anak.
Anonymous said…
Hari ini Radio Hot Fm siar berita mengenai indeks jenayah di Malaysia menurun....dan tahniah diucapkan kepada polis yg membunuh penjenayah berumur 15 tahun dengan menembak tepat dikepala. Moga Tan Sri IGP dapat sambung kontrak kerana berjaya tahun depan lg dengan menggalakkan anak buah tembak org yg tak bersalah. Subhanallah....
Anonymous said…
kepada sesiapa yg rasa isu ini tak patut libatkan org politik ptt pikir balik.. yg buat undang2 negara ini org politik bukan polis.. polis cuma kuatkuasankan undang2 jd ahli politik mmg patut terlibat dlm isu ini.. 1 lg si khalid samad yb shah alam kebetulan kes ni berlaku di shah alam mmg tanggungjawab dia utk ambil berat sbb dia dipilih oleh penduduk shah alam.. at least kita dpt maklumat dr perspektif lain meskipun ianya belum tentu sah.. yg jadi masalah mungkin dia ni dr pr bukan bn.. itu yg isu ni kononnya tak patut dilibatkan politik. to khalid teruskan usaha anda inilah tugas yg patut anda lakukan.
Anonymous said…
1) Polis diseluruh dunia dilatih utk menembak ke bahagian dada penjenayah (centre of mass) sebyk tiga kali. So mcm mana polis boleh menembak tepat ke kepala dlm keadaan kereta bergerak?

2) adakah polis malaysia dilatih teknik defensive driving maneuver seperti P.I.T maneuver atau "box and stop"?
Anonymous said…
dalam hal ini, saya cuba boleh tertanya,

1) kenapa bdk 15 tahun boleh bwk kereta tanpa lesen?
2) kenapa boleh keluar slps pukul 12 tgh mlm? parents tak tanya ke apa yang anak tu buat malam2 buta?
3) kenapa lari bila polis kejar? cuma orang bersalah ajer yg lari bila polis kejar.

saya pun seorang anak. saya tau tanggungjawab saya pada ibubapa saya. saya tau undang-undang xboleh bwk kereta di bwh umur 18 tahun. saya tau ibubapa saya akan bising kalau balik lewat malam. kalau nak pergi mana2 pun akan bagitau ibubapa. di dalam hal ini, xboleh salahkan polis aje. sori, kalau bias. saya di besarkan di dalam famili yang tegas, jadi saya cuma boleh lihat dari perspektif seorang anak.


-ok! jwpan sng je.

1) kenapa bdk 15 tahun boleh bwk kereta tanpa lesen?
-dier amik kunci kete tnpa pngetahuan kakak mngsa.

2) kenapa boleh keluar slps pukul 12 tgh mlm? parents tak tanya ke apa yang anak tu buat malam2 buta?
-kn dier da cite yg mngsa kuar time sume owg rumah da tido..

3) kenapa lari bila polis kejar? cuma orang bersalah ajer yg lari bila polis kejar.
-mmg la lari klo da xdok lesen..dier wt slh da ..mmg r dier lari. lg pown dier an d kjar leh mat2 moto..

haaa...sng an nk jwb solan 2.
Soklan bonus lak! cepumas!
Anonymous said…
huh..benda ni pun nak dipolitikan ker?semoga ALLAH sahaja mampu membalasNYA..DIA lah yang MAHA MENGETAHUI...jgn cuba hendak mempolitikan benda sebegini..ingatlah bahawa kita hidup di dunia ini hanya sementara..tiap2 yang hidup pasti menemui ajalnya..al-fatihah..wallahu'alam.
Anonymous said…
untuk pertama kalinya saya tidak sokong YB..

jgnla tegakkan benang yang basah..
dlm kes ini

90% kesalahan terletak pada arwah
10% kesalahan terletak pada polis

malam2 keluar rumah
naik kereta tanpa lesen
bawa kereta tanpa izin
2-3 pagi atas jalan
melanggar kereta orang
mmmm....

tolongla YB..
jgn malukan pakatan rakyat
salah tetap salah..

jgnla sebab kamu anti Ketua Polis negara.. habis semua polis lain pun kamu benci..

Polis itu cume jalankan tugas..
kalau aku la polis..
Aku pun akan buat tindakan yang sama...
Kalau YB pun polis,
Aku rasa YB pun akan buat tindakan yang sama..

penyokong pakatan rakyat dalam semua isu kecuali isu aminulrasyid
Anonymous said…
4. Jika benar Yb berniat baik untuk membantu, secara tidak langsung, kata orng kampung senyap2 pun boleh. Tapi mengapa Yb seperti lebih sudu dari kuah? Inginkan perhatian? Apalah susah ambil perhatian seperti ini.. Sila berlari sambil berbogel keliling Shah Alam. Ramai orang akan bagi perhatian pada Yb. Ini cadangan secara kasarnya. Dan satu lagi membantu itu sglah bagus, mulia niat tu Yb, tapi saluran bagi wakil Islam seperti Yb seharusnya lebih baik. Tapi apa yang saya lihat disini hanyalah penceritaan semula dari Yb yang berunsurkan hasutan kepada orang lain supaya menyokong kenyataan ini. Dimana adilnya yang dituntut dlm Islam?

5. Dan yang terakhir, maaflah Yb, secara praktikalnya, Yb seharusnya disanjung kerana mewakili rakyat dan tentunya Yb seorang yang bijak pandai. Akan tetapi, silalah Yb baca semula jawapan Yb kepada beberapa persoalan didalam isu ini. Pada saya Yb seperti seorang yg BODOH dalam menjawab isu ini, timbul dibenak fikiran saya inikah jawapan seorang cerdik pandai? Perumpamaannya : JAWAB UNTUK LEPAS DIRI, TAPI TUNJUKKAN KEBODOHAN DIRI. Maaflah Yb, ini apa yang sy rasakan bahasa yang tersangat elok dah la utk sy lontarkan. Bukan apa, kerana marah, terkilan dan malu dengan pemimpin Islam seperti Yb. Seriously.

Terima Kasih.
Assalamualaikum.
Anonymous said…
Assalamualaikum.

pertama, terpulang lah pd Yb nak siarkan atau tidak pandangan saya ini, walaupun tidak disini, Allah masih bersama kita. Dia tahu apa yang akan saya tuliskan ini.

1. Saya rasa, kes ini telah dipolitikkan oleh Yb sendiri memandangkan Yb antara yang terawal berjumpa dgn saksi utama kes ini sebelum laporan polis dibuat. Yb kan org politik.. tugas untuk meyakinkan dan memutar belit cerita itu perkara biasa. Jangan menipu, semua ahli politik begitu. Tidak banyak pun sedikit. Tambahan pula, budak yang baru berumur 15 thn. Lagi la mudah. Mengapa? kerana dah nama pun Yb, jika bodoh sekalipun, tetap disanjung. Maaf, mgkn kasar bahasa ini, tapi ini hakikatnya. Tapi tk semua rakyat sebodoh ini boleh diputar belitkan.

2. GOBINH SINGH DEO. Mengapa kafir laknat dari DAP ini yang dihubungi Yb untuk kes ini? Tahukah Yb, kafir DAP ini melompat2 seperti beruk bila case ini boleh dijadikan isu yang dipolitikkan dan case ini kini ditangan kafir lahanat ini, dan tahukah Yb, apa agenda mereka didalam parti DAP ini? Sila tanya Lee Kuan Yew. Malulah saya bahawa Yb mewakili org Islam dan Melayu tetapi seperti keldai yang menumpangkan kafir DAP. Isu ini tidak lagi ada telusnya kerana dari awal lagi telah dipolitikkan dan Yb yang bertanggungjawab. Semoga Allah tunjukkan pada Yb dimana kebenarannya. Semoga Yb kembali ke landasan yang harus kita tempuhi. InsyaAllah.

3. Sememangnya bermacam-macam versi cerita telah keluar, tapi mengapa tiada timbang rasa langsung tuduhan terhadap pegawai polis yang melepaskan tembakan pada mlm itu? Dia yang telah berkhidmat selama berpuluh tahun bersama PDRM dan mungkin pernah membantu Yb secara tidak langsung, manalah kita tahu,tapi atas perkara ini telah dijadikan bahan ejekan dan cercaan orang ramai dan salah satunya hasil dari penulisan Yb. Jika Yb mewakili Pas dan org islam, dan juga seorang yg cerdik pandai, inikah caranya? Jika Yb didalam parti Pas, inikah yang diajar Tuan Guru Nik Aziz? tak mungkin. Itu bezanya Yb dan Tuan Guru. Yb berpijak atas nama Islam secara praktikalnya, tapi sebaliknya.. wujudkah sebenar2 Islam dari diri Yb jika ini caranya untuk tunjukkan kebenaran. Ajaran Rasullullah kah ini?

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

‘Perbalahan’ YB Saari dan YAB Azmin

Ada yang bertanya kepada saya berhubung tweet YAB Azmin Ali yang menempelak YB Saari Sungib tempoh hari. Saya terkejut dengan apa yang terkandung dalam tweet tersebut. Saya terus membaca apa yang dikatakan YB Saari sepertimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini. Apabila saya membacanya, saya dapati tiada apa-apa pula yang disebut berhubung keinginan menjadi Exco. Maka apa sebab dituduh ‘nak jadi pengemis untuk jawatan Exco ke?”

Untuk memudahkan semua memahami isu yang telah dibangkitkan oleh YB Saari, saya senaraikan secara satu per satu supaya mudah difahami.