Skip to main content

Rayuan Saya

Sejak saya kembali ke tanah air, ada ramai pihak yang meminta saya untuk membuat rayuan berhubung hukuman jawatankuasa dislipin yang telah dijatuhkan terhadap diri saya, yang telah mengakibatkan jawatan-jawatan saya di dalam parti digantung selama 6 bulan.

Sama ada sedar atau tidak, sebulan telah hampir berlalu dan hanya 5 bulan sahaja lagi yang tinggal. Kalau saya mahu merayu pun, apa yang dapat dirayu? Supaya dikembalikan jawatan berkenaan? Saya fikir itu tidak perlu, kerana jawatan bukanlah sesuatu yang begitu penting bagi saya. Dengan izin Allah, tiada jawatan pun saya akan terus berusaha dan berjuang, kerana kita berjuang bukanlah kerana jawatan. Kita berjuang kerana yang Maha Berkuasa dan sesungguhnya Dia tetap wujud walaupun jawatan saya tidak wujud buat masa ini.

Namun demi memenuhi permintaan sahabat handai, yang jauh dan yang dekat, yang menelefon dan yang datang berhajat, saya dengan ini mengemukakan rayuan saya di sini kepada JKD dan PAS Pusat. Walaubagaimanapun, rayuan saya ini bukanlah berhubung hukuman yang dikenakan ke atas diri saya. Oleh itu, dengan penuh perasaan rendah diri, dua rayuan yang ingin saya kemukakan adalah seperti berikut:

1.RAYUAN PERTAMA – Buktikan Kejujuran PAS Dalam Kesepakatan
PAS adalah Parti Islam. Parti yang bertindak berdasarkan Al-Quran, Sunnah Rasulullah (SAW), Ijma’ dan Qiyas. Islam menghargai kejujuran dalam berpakat dan kesetiaan kepada perjanjian. Perjanjian Hudaibiyyah dan segala yang berlaku hasil dari perjanjian tersebut banyak mengajar kita berhubung persoalan ini. Jangan sekali-kali kita cakap lain, tetapi buat yang lain.

Sebagai Parti Islam, PAS sepatutnya merupakan rakan yang paling berpegang kukuh kepada janjinya sehingga parti lain akan merasa yakin akan kejujuran dan sikap setiakawan yang diberikan. PAS mesti merupakan parti yang meletakkan “kedua-dua kaki kita di dalam sampan yang sama” seperti pesanan TGNA dalam muktamar tahunan PAS di Ipoh pada 2008 yang lalu, dan bukanlah sebuah ‘parti oppurtunis’ yang mempunyai hubungan pintu belakang dengan pihak lawan. Dalam erti kata yang lain, sebelah kaki di sebuah sampan dan sebelah lagi di sampan orang lain. Bak kata orang putih, “Keeping our options open”.

Kejujuran dan sikap setiakawan mestilah dibuktikan, bukan sahaja dengan kata-kata tetapi juga dengan tindakan. Apabila PAS berlaku jujur terhadap rakan seperjanjiannya, untuk bersama dalam usaha membawa perubahan dan menegakkan keadilan, maka sesiapa jua yang ingin menjejaskan persepakatan ini mesti dikenakan tindakan yang tegas. Kalau tidak ianya akan menimbulkan persoalan sejauh mana kesungguhan PAS dalam usaha menjayakan PR. Dalam keadaan seperti itu, maka rakan serta semua yang mengikuti perkembangan politik negara berhak bertanya samada usaha menggagalkan PR itu direstui oleh para pimpinan PAS.

Manusia tidak mampu membaca hati dan niat pihak yang lain. Mereka hanya mampu menilai niat seseorang berdasarkan tindakan yang dilakukan.

Apabila yang membantah tindakan subversif dikenakan tindakan dan yang melakukan tindakan berkenaan hanya diberi amaran, kita tidak boleh menyalahkan masyarakat sekiranya mereka menganggap kita tidak jujur dalam berpakat. Amat malang sekiranya melalui tindakan PAS ini, imej perjuangan Islam itu sendiri tercemar. Islam akan dilihat sebagai agama yang tidak jujur dan tidak setia kepada perjanjian.

Maka rayuan saya yang pertama ialah supaya PAS membuktikan kejujurannya terhadap PR, ‘Once and for all’, secara muktamad dengan meletakkan kedua kakinya dalam sampan yang satu dan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang berusaha untuk mengkhianati perjanjian dan menggagalkan usaha ini.

2. RAYUAN KEDUA – Buktikan Kemampuan PAS Untuk Menegakkan Keadilan
PAS bukan lagi merupakan parti pinggiran yang hanya ingin mendapat sokongan dari kelompok masyarakat yang tertentu. PAS telah menjadi parti arus perdana dan ia perlu mendapat sokongan dari setiap sektor masyarakat. PAS mesti sedar bahawa ia sedang diperhatikan dan dinilai oleh semua. Cara PAS bertindak mesti menghasilkan keyakinan masyarakat umum terhadap kewibawaan PAS itu sendiri dan bukan sebaliknya.

Telah pun berlalu zaman di mana PAS hanya mengambil kisah pendirian ahlinya sahaja dan tidak mementingkan pandangan masyarakat umum. Telah berlalu zaman pada masa mana kita berkata “menang tak tentu, kalah dalam tangan”. Itu zaman semasa PAS parti pinggiran yang dilihat dan dinilai hanya oleh orang Islam yang mengaji pondok dan sekolah agama. Alhamdulillah, sekarang PAS dilihat dan dinilai oleh semua pihak dan inilah hasil yang diusahakan selama ini, iaitu masyarakat umum melihat pada PAS sebagai bakal pengganti kepada UMNO dan BN. Tetapi mereka akan hanya melihat PAS sebagai bakal pengganti kepada UMNO, sekiranya PAS mampu membuktikan bahawa PAS adil dalam tindakannya. Adil terhadap ahlinya, masyarakat Islam secara amnya dan juga masyarakat bukan Islam.

Untuk menjamin keadilan, maka perlu ada ketelusan. Mesti ada pertanggung-jawaban. Boleh disebut wala’, wala’, wala’ kepada ahli PAS (itupun kepada yang tidak faham konsep wala’ yang sebenar) tetapi apakah yang akan dikatakan kepada masyarakat umum? “Ini soal dalaman parti, kamu jangan masuk campur?” “Kamu tidak tahu, kamu jangan cakap?”

Ini merupakan jawapan-jawapan yang menangkis soalan, tetapi tidak menjawab persoalan, apatah lagi untuk menyelesaikan persoalan. Dan ianya bukan jawapan yang akan membina keyakinan terhadap kemampuan PAS untuk menegakkan keadilan. Proses pengadilan mesti telus dan mesti mampu bertahan apabila dipersoal. Soalan seperti apa kesalahannya dan mengapa ianya salah mesti mampu dijelaskan dengan tepat. Sebagai contoh, kalau dituduh membunuh seseorang dengan menggunakan bom C4 di dalam hutan, maka mesti disebut siapa orangnya yang dibunuh, apa motifnya, bila, di mana dan bagaimana. Kalau dituduh membocorkan rahsia, apa rahsianya, bila dan bagaimana. Bukan secara umum seperti yang ada sekarang.

Begitu juga dengan persoalan aduan. Adakah difikirkan tepat, SUA secara seorang diri layak dan berhak untuk menentukan sesuatu aduan itu bermerit atau sebaliknya? Tidakkah mungkin berlaku situasi dimana SUA sendiri bersetuju dengan tindakan yang diambil, walaupun tindakan khianat terhadap rakan pakatan dan maka oleh itu membakul sampahkan aduan tersebut? Bukankah aduan seperti yang dibawa oleh Saudara Abdullah Karim bahawa pimpinan PAS Selangor berusaha untuk mengkhianati MB Selangor dengan bantuan sebuah NGO dan Presiden NGO berkenaan pada ketika itu telah sanggup menjadi saksi keatas pertuduah tersebut merupakan aduan yang cukup serius.

Sekiranya ianya ditangani dengan cara sebegini, bagaimana PAS boleh meyakinkan rakyat bahawa ianya mampu menegakkan keadilan?

Kes ini diketahui ramai dan akan diketahui oleh ramai lagi. Lebih-lebih lagi sekiranya mantan Presiden NGO berkenaan sudah menjadi ahli PKR; parti MB Selangor. Tidakkah perkara ini akan diketahui pimpinan PKR? Tidak malukah PAS pada ketika itu bercakap “Ya kami bersama PR dan kami ikhlas kerana kami Parti Islam” sedangkan pimpinan PKR sudah tahu tentang usaha khianat pimpinan PAS Selangor?

Pimpinan PAS mesti sedar dan mengambil berat implikasi tindakan mereka kerana mereka sedang diperhatikan oleh seluruh masyarakat di negara ini. Jangan berpuas-hati dengan kemampuan mententeramkan ahli dengan ugutan “kerosakan yang akan menimpa parti”, sekiranya ahli bersuara. Maka bolehlah berpuas-hati dengan setakat itu sekiranya perjuangan yang dibawa adalah hanya sekadar untuk kekal sebagai pemimpin parti!

Tetapi adalah harus diingat, jika perjuangan yang dibawa adalah untuk membuktikan kebenaran dan keadilan Islam dan kemampuan PAS menegakkan keadilan, maka ketahuilah bahawa ianya sedang menuju kegagalan! Dan kegagalan ini akan membawa implikasi yang buruk terhadap imej perjuangan Islam dan Islam itu sendiri. Ini yang perlu difahami oleh mereka yang mengaku memperjuangkan Islam.

Biarlah ada ketelusan dan kepertanggung-jawaban. Ketelusan bererti semua melihat dan memahami bagaimana sesuatu keputusan dibuat. Kepertanggung-jawaban bererti apabila ditanya, maka dijawab dengan baik dan tepat sehingga menjadi jelas kebenaran dan ketepatan keputusan yang dibuat. Ini adalah prinsip keadilan yang diajar oleh Islam, bukan wala’ membabi buta berdasarkan thiqah terhadap pimpinan. Wala’ dan thiqah hanya ditekankan oleh pimpinan yang tidak mampu memberi penjelasan dan tidak mampu juga untuk mempertahankan keputusan mereka. Pada masa itu mereka akan berkata, wala’ dan thiqahlah wahai ahli yang disayangi, Allah akan memberkati kamu semua dan memberikan kepada kamu balasan pahala yang menggunung. Sedangkan pada ketika itu keputusan mereka meleset dan tidak adil.

Maka rayuan saya yang kedua kepada pimpinan PAS adalah “Masyarakat sedang melihat dan menilai, ketepikan kepentingan peribadi, zahirkan keadilan Islam!”

3. Kesimpulan
Dua rayuan yang saya kemukakan di atas barangkali tidak merupakan rayuan sepertimana yang diharapkan. Mungkin juga rayuan yang diinginkan adalah rayuan supaya hukuman terhadap diri saya ini diringankan. Saya tidak berhajat untuk merayu akan perkara itu. Hukuman itulah yang telah ditetapkan dan hukuman itulah yang akan saya lalui. Sekiranya ianya dianggap tidak adil, maka yang menghukum atau pihak yang lebih atas sahajalah yang akan membatalkannya. Sekiranya ianya dianggap adil, maka biarlah saya melaluinya dengan aman tenteram. Dan sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui akan segala sesuatu.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Anonymous said…
salam yb,

Saya hormati pendirian yb.Satu pendirian yg jelas, konsisten sepanjang masa dan harap 1 salinan samada surat bercetak, email dan apa cara pun, di hantar kepada JD / JK Pas Pusat, sekurang2 beberapa kerat pimpinan yg berkenaan, paling tidak membacanya, sebelum dibakulsampahkan. setidak-tidaknya, org dah tahu adanya surat yg dihantar,pihak berkenaan dah tak boleh nak berdalih tak menerima apa2 surat aduan/teguran/cadangan, tidak mengikut saluran dan mcm2 dalih. Sebagaimana surat Abdullah karim, kalau tak kerana dia tulis dalam blog, kita pun tak tahu ada aduan darinya, dah berbulan rupanya... Dah bising dan kecoh, baru nak mengaku,tak cukup merit lah dan mcm-mcm alasan diberikan, itu pun setelah sekian hari kecoh diperkatakan.
eezi said…
Masya Allah YB. Semoga Allah sentiasa memberi hidayah dan petunjuk kepada YB. Ana setuju sgt dengan pendekatan YB. Apalah sangat digantung jawatan 6 bulan dibandingkan dengan rakan2 yang dibelasah, dihina, dipenjara dan diseksa. Kalau nk banding dgn Nabi dan para sahabat apatah lagi kan.

Cuma pesan ana pada yg tidak puashati dgn keputusan, tlg jgn dihina peribadi ahli JKD. Lihat pd JKD itu sebagai satu tubuh bukan tubuh ahlinya. Sedih juga bila TITM dicerca dan dibandingkan dgn Setan Augustine.

Ana juga tk puashati dgn keputusan JKD tp taklah sampai hati ana nk hina TITM. Oleh krn tuan punya diri dah redho dgn hukuman maka sebagai sahabat perjuangan ana juga redho dgn keputusan dan juga bersama dlm rayuan YB.
Nor Azman said…
Salam,
Satu hujjah yang kemas dan padat. Cuma kalau perlu tambah: kalaupun tak mampu menilai persepsi umum, fikirlah juga adakah keputusan kita selari dengan ruh dan nilai yang kita pegang. Apa yang akan kita jawab di padang Mahsyar nanti? Sebelum ditanya ilahi, jawab pada diri sendiri.
lan said…
u'll never walk alone yb!
Anonymous said…
Salam YB.

Perjuangan YB sedang diikuti dan percayalah, kami diluar ini menghargai diri YB dan mengetahui cara kerja YB sejak dari zaman PAS belum sepopular kini.

Semoga YB kekal memperjuangkan keadilan bersama Islam dan kami percaya tanpa seorang yang seperti YB Pas akan kehilangan seorang lagi permata dikalangannya.

Kami mengharap pemimpin Pas seperti YB dan YB Nizar serta YB Dzukiflee dan lain2 yang serupa tetap kekal didalam perjuangan.


-qariah kg. berembang-
ahmad said…
salam...
kami golongan muda yang berada di dalam PAS myokong tindakan YB.
kita kena buang pemimpin2 yg bermasalah seperti yg disebut oleh TGNA.(TP,SUA,PJ Sgor).
Apa yg Naib2 Presiden buat?
AJK2 Pas Pusat pulak?
Teruskan usaha untuk adakan EGM.
zabri mokhtar said…
Askum Yb,
Ya saya setuju dengan amat sangat dalam membuat rayuan ini.
Ikhlas,
abu razeen said…
salaam bro.

beginilah.

anta tlh terlalu lama dan terlalu banyak berkias tentang "pengkhianatan Pas S'ngor" dan tindakan Dr Hasan yg 'menikam dari belakang' PR.

JK Disiplin Pas dah pun buat keputusan berdasarkan apa yg tersurat BUKAN apa yg dikias-kiaskan.

kini, anta masih bersikap su'udzan pd pimpinan pusat.

Seolah2 Datuk Tuan Ibrahim tak reti buat kerja.

Seolah2 TGHH tak nampak2 yg Dato Hasan tu hakikatnya spt yg anta, Wan Ji dan blogger Pas lain cuba kias2kan.

Berhentilah berkias2 dan buat implied statement yg boleh jatuhkan credibility Pas S'ngor, Dato Hasan, dan secara tak langsung D. Tuan Ibrahim dan TGHH sendiri.

Sahutlah cabaran ana spy kita boleh put a full stop kpd apa yg anta RISAUKAN sangat tentang kononnya Pas S'ngor dan Dato Hasan ini 'khianati' PR.

1. buktikan satu persatu melalui blog ini semua tindakan 'khianat' yg anta suka kias2kan itu dgn saksi, tarikh dan masa dan tempat atau gambar atau apa2 bukti yg Islam membenarkan.

2. klu anta gagal buktikan , tolonglah bertaubat nasuha, mohon kemaafan kpd semua yg tlh dicemari dgn kiasan2 negatif anta.........
dan teruskan jihad bersama jemaah Pas ini dgn sejernih2 hati.
pemuda shah alam said…
Kamu dah lupa ke PAS adalah parti yg terdiri dari Majlis Syuranya, JK Pas Pusatnya, Dewan Ulamaknya, Dewan Pemudanya, Dewan Muslimatnya dll... mengapa beranggapan bahawa Pas akan khianati PR... sudah tak boleh terima lagikah kata TGHH bahawa Pas tidak akan ada hubungan dengan umno... senang ke orang yg kamu tuduh nak bawa 'pas ke dalam umno'??? pas ni parti mereka ke??? Nak lulus suatu mesti ada persetujuan mereka di atas, bawa dalam AGM??? senang2 je tuduh nak bawa pas dalam umno, tuduh nak khianat PR??? semua ini adalah anggapan kamu sahaja. Sampai sekarang tuduhan kamu tidak dibuktikan... FTNAH BESAR NI???
Kesian saya kat kamu dan yg seangkatan dengan kamu... kamu memperjuangkan keadilan, tapi bila keadilan dari parti kamu sendiri tidak boleh dihormati, apa tujuan kamu sebenarnya??? Pas sebenarnya tercemar oleh sebab puak2 yg menyokong kamu sudah hilang kepercayaan dengan pimpinan kamu sendiri... Islam adalah agama yg adil, kalau kamu tuduh Hasan Ali nak bawa Pas dalam umno,kamu buktikan!!! bukan cerita kat blog dengan buat tuduhan macam2... Syabas dan tahniah Hasan Ali kerana berjaya membuktikan bahawa kamu telah membocorkan rahsia parti dan takziah kpd kamu kerana telah membuat fitnah kerana tuduhan tanpa bukti... Keadilan macamana yg kamu cari???

Tahniah kerana kamu telah membuktikan bahawa kamulah pembangkang selama2nya... yg betul dan dan perlu ditaati adalah yg hanya keputusan yg memihak kepada kamu sahaja... inilah sikap pimpinan Pas yg terlupa mereka dah memerintah sekarang, tapi masih berfikiran pembangkang...

SELAGI KEPUTUSAN TIDAK MEMIHAK KEPADA MEREKA WALAUPUN KEPUTUSAN MAHKAMAH SEBALIKNYA... HATTA BERJAYA DIBUKTIKAN TETAP TIDAK BETUL...

Allah maha ADIL, ada bukti jatuh bersalah... tapi bagi Khalid Samad, ada bukti tetap tak salah... apa nak jadi dengan Khalid Samad ni...
syed putra ahmad said…
walaupun saya mungkin bersetuju dengan kebanyakan, malah semua, hujah yang tuan kemukakan di sini, tetapi pada saat yang sama, saya juga akan berkata bahawa tindakan tuan mengemukakannya di web terbuka ini turut membenarkan dan mengesahkan hukuman yang dijatuhkan kepada tuan oleh jk didiplin pas tempoh hari.

tuan tidak berdisiplin. noktah.

salam.
Abdullah said…
Salam, saya sokong tuan dalam berpolitik...
Ada ketegasan dan ketelusan..
shah said…
syabas khalid samad pejuang tulin walaupun tanpa jawatan.
masyarakat sedang menilai keadilan serta melihat pimpinan PAS .
Berkata lah benar walaupun pahit....
Anonymous said…
Saya rakyat Malaysia bukan Melayu/Islam tetapi bangga mempunyai wakil rakyat PAS seperti YB Khalid Samad. Rayuan YB benar 100% - inilah beza antara UMNO dan PAS. Yang adil & benar untuk rakyat dan masa depan M'sia perlu disanjunggi, tanpa motif politik atau kepentingan peribadi. Dengan YB Khalid, PAS/Pakatan Rakyat pilihan saya!!
Guru said…
YB,

saya menyokong hujah tuan. Semoga tuan boleh terus berjuang untuk satu Malaysia yang lebih baik.
Anonymous said…
Bravo YB Khalid,

Satu hujah yang bernas dari YB, semoga perjuangan YB di beri penghormatan oleh Allah. Tidak perlu penghormatan dari orang lain.

Dan saya yakin perjuangan yang benar ada ganjarannya, tak dapat di sini, mungkin di Sana.InsyaAllah.
Anonymous said…
setelah dipikrkan semasak-masaknye... saya dengan ini meluluskan usul yang dicadangkan oleh YB... dengan ini USUL DITERIMA..
pas sebenar said…
pemuda shah alam

kamu pemuda yg amat kurang pendedahan.dan ahli pas yg betul2 kurang berpengetahuan dgn apa yg terjadi.

jika kamu tahu hal sebenarnya apa yg berlakum,mungkin kamu akan menyesal apa yg kamu tulis.

apa yg ana boleh bagitau,jika tidak kerana YB khalid dan Ust ahnad awang,selangor dan perak bukan di bawah pakatan.

dan ahli spt kita yg bekerjasama dengan parti kawan kita yg lain sebelum 7hb mac 2008 akan malu keluar rumah bertemu mereka.sebab malam 8hb macd kita perpelukan dgn mereka sambil menangis kerana menang setelah bertungkus lumus, tapi esoknya kita tikam mereka dari belakang.
thevan said…
Sabar YB,
Kesabaran adalah satu keImanan. Ramai tahu YB adalah seorang pemimpin yang jujur, adil dan pandangan luas. Masa akan sembuhkan semua masaalah dan YB akan sampai di punca kejayaan jika di laluan yang betul.

Dari
gsthevan
hussin said…
salam rakyat pas,

tepat sekali apa yang dikatakan oleh pas sebenar. yang menghentam yb ni sekadar melepas geram dek overdose pil wala'.

tahukah mereka bahawa yang berjumpa paklah itu presiden, timbalan presiden dan mustapa ali, tahukah? demi Allah, perjumpaan itu benar2 berlaku. noktah. nak tahu tarikhnya, tanyalah pada mereka. nak tahu bagaimana boleh bermula, tanyalah mereka. jalan damai banyak mencatat pelan ug.

abu razeen mencabar yb untuk membuktikan segala kiasan yb berkaitan "pengkhianatan". cuba baca di bawah ini:

"kKta bincang dalam pertemuan tu delete perkataan UMNO takut sensitif sangat, kita kata mengadakan pertemuan dengan sesiapa pun. Keputusan mesyuarat 24th of April tu saya rekod. Mesyuarat Majlis Syura Ulama pada 24 April 2008 memutuskan untuk memberi mandat kepada Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agung untuk mengadakan perbincangan dengan mana-mana pihak bagi kepentingan Islam dan umat Islam. Yang asal wordingnya UMNO, kita tahu benda tu sensitive, kita delete perkataan UMNO itu, tapi the meaning of the particular clause is reference to UMNO." (http://baganutama.blogspot.com/2010/02/sehari-bersama-tulang-besi-part-1.html)

siapakah setiausaha agung? atas kapasiti apa mustapa ali bersama presiden dan timbalan presiden berjumpa paklah (tanpa pengetahuan parti)? perlantikan mustapa ali sebagai setiausaha agung adalah kerana memastikan "tiga sekawan" terus perkasa bagi memudahkan rancangan yang telah diatur oleh dan dipersetujui dengan pihak ketiga, terus terlaksana. justeru adalah terlalu naif untuk mengatakan bahawa ug sudah tidak bernafas lagi...

wallahu'alam.
Anonymous said…
salam yb , saya meneliti semua kenyataan2 yb selepas di gantung oleh jk disiplin.

Amat sedih ingin saya katakan yang yb memang TIDAK DAPAT MENERIMA KPTUSAN tsbt walaupun seringkali yb katakan yb tidak kisah ada atau tidak jawatan perjuangan akan di teruskan.

Namun CAKAP TAK SERUPA BIKIN. Yb terloncat2 macam KERA KENA BELACAN dari fatwa ulama dari terengganu hinggalah kenyataan shbt dari pahang yb KUTIP semua artikel itu dan tempelkan di blog yb.

Inikah jiwa seorang PEJUANG, tidak redha dengan keputusan yg di ambil oleh majoriti ?

Saya tidak berhasrat SAMASEKALI mempertahankan yb dr hasan ali YANG BAGI SAYA BELIAU ADALAH PEMBAWA MASALAH KPD PAS tetapi cuba yb jengok posting2 di blog beliau SATU PUN tidak ada komen maupun posting2 dari blog lain yg pro beliau di paparkan.

secara peribadi saya simpati dengan yb namun cukuplah yb memuatkan kenyataan sinis kpd pimpinan. KAMI RAKYAT TAU MENILAI DAN KAMI TAU BAGAIMANA NAK HUMBANKAN PEMIMPIN SEDEMIKIAN.

Akhir kata ambil lah pndgan ikhlas saya agar yb hentikan drama PENGANTUNGAN YB .... Teruskan kerja2 yb kepada rakyat pegang lah kepada kata2 YANG BENAR TETAP BENAR ........... SALAM
harunn said…
SALAM KEPADA RAKAN2 PAS
SAYA TAK AMBIL POSING LANGSUNG PASAL YB KHALID NI , BAGI SAYA LA DA NI AGAK EGO DAN DEGIL , KANAPA DIA NAK LAWAN DENGAN HASSAN ALI SEDANGKAN DIA TAHU YANG HASSAN ALI IALAH PESURUHJAYA PAS SELANGOR
NAK TUNJUK TERER KE
Gang konvoi said…
teruskan yb khalid,kami pemuda2 yang terlibat konvoi bermotor dari PAS 18 barat,shah alam hari sabtu 19 feb 2010,tetap bersama kebenaran yang anda perjuangkan.Benar tetap benar,salah tetap salah.kami adalah anak2 muda yang faham dan mengerti apa yang dibawa anda.Kami akan terus bekerja bersama anda,anda tetap ydp kami,hukuman terhadap yb adalah agenda.hidup PAS FOR ALL. ALLAHUAKBAR.
anti wala' sec 19 said…
Dai harunn.
Lu sudah makan berapa biji kalu utu pil wala',lu sudah overdosssss nih.
pergi main jauh2,orang2 waras mau bersembang nih!
pas sebenar said…
yg pertama pls ignore harunn,dia org umno yg di upah merayap di semua blog pro pakatan untuk mencari rezeki yg haram.

kepada anon 8.29pm,saya cuma boleh bersimpati dengan anda.of course dr hassan tidak perlu guna kan blog.untuk apa dia nak guna blog bila media perdana,pimipinan pusat pas yg di lantik(perpaduang) dan yg berkuasa di pejabat raja laut semua dr hassan ada direct accesss dan pembuat keputusan.

sudah baca apa yg saya tulis dia atas anon 8.19?

nasa dan dr hassan punyai authority untuk panggil kami dia kaw dan caw untuk di "walakan","diUGkan" dan di "motivasikan" sejak april 08 sehingga 4 hari sebelum keputusan JKD pas buat keputusan.

saya percaya anon 8.19pm samada ahli pas biasa atau pimpinan yg sudah termakan.

kalau anda betul2 perihatin saya cabar sdr call ust ahmad awang atau bebrsapa lain yg mempunyai maklumat lengkap
saiful anwar said…
piiiirah! cybertrooper anwar punya stail senang je...bila tak menyebelahi pandangan diorang terus dicop umno.
padahal majoriti ahli PAS yang satu juta orang lebih tu lebih sayangkan parti dan kepimpinan yg ada sekarang daripada YB samdol mcm kalid samad. sebab tu kalid samdol kalah terok dlm muktamar lepas walaupun dah perasan boleh menang besar.

yang jelasnya, kalid smad berhati batu, degil, tiada adab, perasan dia sorang je betol, gila pangkat, gila publisisti, gila glamer dan memang betul2 mcm org gila.
eloklah pegi cium bontot cina dan india.
harunn said…
Kenapa kata saya agen umno lak , tak lalu nak jadi egan umno la , tak dapat apa pun , saya kata untuk kebaikn Pas Selangor , kenapa khalid nak lawan sangat dengan Hassan Ali tu , bagi saya Hassan Ali lebih sesuai jadi Pesuruhjaya Selangor , so ikut je la dia , kalau lawan , ini akan jadi peluru kepada bn , kalau saya agen umno saya tak akan sanjung Hassan Ali dan pemimpin lain sperti Haji Hadi dan juga Ustaz Nasharudin
saya boleh katakan khalid ni sama je dengan nizar tu , dua2 degil
Anonymous said…
Salam YB

"sudah terang lagi bersuluh"

setuju dengan abu razeen

Please convince the top leaders to PURGE the perps of perpaduang once and for all, THEY are doing more HARM than good....
harunn said…
Salam to All

Saya setuju bebenor apa yang dikatakan oleh saiful anwar tu , kenapa kita suka melabel seseorang tu agen umno atau pencacai bila tak spendapat dengan pemimpin gila glamour macam khalid dan nizar tu , pemimpin kita tu pun kadang 2 mungkin terleka , apa salahnya kita tegur , kalau kita dok kata pemimpin bn tak betui dan seleweng , pemimpin kita tak kurangnya , diorang pun kadang2 cari makan juga , orang kata politik cari makan , tapi jangan sampai mengadai maruah Islam
Say tetap pertahankan Yb Hassan Ali sebagai Pesuruhjaya Pas Selangor , saya yakin ramai yang sokong Yb Hassan Ali dari pemimpin luar ni
pemuda shah alam said…
Wahai Pas sebenar.

Awak ingat saya tak tahu apa yg terjadi??? Awak ingat Khalid samad ni jaguh mempertahankan PR ke? Saya dengar dan tahu keadaan dari mulut mereka sendiri… banyak kenyataan fitnah yg Khalid samad lontar seolah2 dialah yg Berjaya menyelamatkan Pas drpd masuk umno… cuba Tanya Khalid samad dan minta dia jawab dengan ikhlas, betul ke TP dan Hasan Ali nak bawa Pas ke dalam umno??? Mereka bertiga diamanahkan jumpa umno selepas PRU ke 12… mereka pergi untuk dengar bukan untuk masuk umno??? Cuba Tanya Khalid samad, betul ke TP bagi jawapan kat umno setuju nak masuk umno… setahu aku, TP bg jawapan perkara ini akan di bawa ke dalam mesyuarat Pas pusat,… apa yg Khalid samad cerita kat orang ramai??? Hanya mereka bertiga sahaja tahu apa sebenarnya yg berlaku!!! Khalid samad sahaja tahu apa yg dia dah lakukan…

Saya tak menyesal dengan kenyataan saya sebab saya dah tahu perkara yg sebenarnya… saya tahu apa tujuan Khalid Samad… sebab tu saya akan tentang apa yg Khalid samad tulis dll… setiap tindakan Khalid Samad adalah bertujuan untuk mencabar Pas sebenarnya??? Membawa fikrah yg menyeleweng daripada akidah perjuangan yg sebenarnya… lupakan kamu akan kejayaan sehingga hari ini adalah dari aqidah perjuangan yg dibawa oleh Ulamak2… bila dah menang, semuanya lupa dek kerana mengejar ghanimah yg tak seberapa… bila gagal dan di tolak oleh Hasan Ali, terus menyerang dan membuat tuduhan macam2… siapa tak tahu siapa yg menyerang Hasan Ali??? Mereka adalah orang kanan hasan ali selepas menang PRU 12… mengapa mereka menyerang???


Awak lupakah yg Pas ini ada tanzim yg kukuh… amat mustahil jika nak bawa Pas ke dalam umno… kena Tanya ahli2 dulu, Kawasan dulu, Dewan2 dulu, Dewan Ulamak dulu, Dewan Muslimat dulu, Dewan Pemuda dulu, JK Pas pusat dulu, Majlis syura dulu dan yg terakhir Mursyidul Am dulu… saya nak Tanya, Mursyidul Am setuju tak??? Kalau dah tak setuju, boleh jadi ke Pas masuk umno… apa punya bangang pas sebenar??? Itupun tak boleh fakir???
pemuda shah alam said…
Kepada gsthevan

Laluan Khalid Samad adalah salah… pasti akan jatuh.

Kepada Hussin

Yg menyokong Khalid Samad ni semuanya tak pergi Usrah, tak pergi tamrin… semua masuk Pas kerana tak puas hati kat umno… bila masuk Pas, suruh mai usrah tak mahu, malas dsbnya… tapi cerita pasal walak seolah2 tahu segala2nya… Kerana Walak dan Thiqahlah Pas boleh jadi macam ni skrg… bila dah menang, habis semua dilupakan. Bila dah takde hormat dan walak kpd Presiden dan lain2 maka pergi cari Presiden lain yg kamu boleh kritik secara terbuka, yg boleh hina JK Disiplin secara terbuka dll. Baca dulu buku Risalah Taalim, Amal Islami dll… fahami dan hayati…


Memang mereka jupa umno selepas PRU 12 sebab umno yg panggil, bukan Pas yang nak jumpa… mereka pergi setelah diamanahkan oleh pimpinan Pas pusat yg ada ketika itu… Habis tu, apa keputusan pertemuan itu??? Apa yg Khalid Samad cerita kat korang??? Ada ke yg pergi bagitau nak masuk umno??? Ada dengar jawapan dari TP bahawa Pas nak masuk umno??? Yg aku dengar Khalid Samad je bagitau kat umum bahawa mereka2 yg bertemu (kecuali dia) nak bawa Pas ke dalam umno… inilah yg aku nanti2kan!!! Sampai sekarang korang tak berjaya membuktikan tuduhan tersebut??? Pergilah serah bukti2 tersebut kat JK Disiplin, supaya tuduhan tersebut dibuktikan, macamana Hasan ali Berjaya buktikan Khalid Samad dedahkan maklumat parti kat umum… BUKTIKAN!!! Siapa bersumpah lagi… setahu saya puak2 yg selalu sumpah ni, munafiq!!!...

Kesihan puak ni!!! Tulang besi dijadikan hujjah… ini kaki fitnah… dulu dialah yg jadi orang kanan Hasan Ali, mengapa sekarang dia serang Hasan Ali pulak??? Mengapa???

Sebab tu, yg jadi onar dalam jemaah ini adalah puak2 yg kononnya nak selamatkan Pas masuk dalam umno… cuba tengok, siapa yg paling banyak cakap, buat statement, kritik Presiden dll… bila Presiden cakap, semuanya tak betul… bila Anwar cakap???? Mana walak mereka sebenarnya??? Ini jadi persoalan sebenarnya???

Persoalan walak??? Mereka ini sudah tak walak kpd Presiden… inilah salah satu kesalahan di dalam memahami tuntutan aqidah perjuangan… Kalau presidenpun tak boleh walak… pergi cari presiden lain… Pas akan terus kukuh dengan aqidah perjuangan yg sebenarnya… bersedialah untuk dinyahkan dari Pas selagi belum bertaubat… insaflah…

wallahu'alam.
harunn said…
Salam

Kepada Pemuda Shah Ala, saya rasa ada betui apa yang saudara katakan tu , tapi masalahnya boleh ke penigikut khalid ni terima
well informed pas member said…
hoi banggang pemuda shah alam.maaf kasar sebab cara kurang ajar kau menjawab.

kalau kau nak taksub dgn hassan ali kau punya pasal tapi jangan bawa cerita version hassan ali/roslan/nasa berulang kali.ini juga yg di ulangi merata oleh mereka2 ini.

kau jangan ingat ahli pas lain macam, kau,dengan cara menghina ahli lain tidak pergi usrah,tamrin dan sebagainya tapi cara kau berhujah baik tak payah pergi kesemua pun taapa.

aku percaya kau dan aryan gombak org yg sama.otak dah beku dan satu hala.

pekara2 yg kau sebut hanya sesuai di bancang di kalangan puak korang yg jumud dan taksub pada hassan.
pemuda shah alam said…
hahaha... pasti ko puak2 tulang besi atau tulang besi... he he he...

Aku tak sokongpun hasan ali... malah rasanya dia perlu dikeluarkan dari Pas Selangor... tapi bila keputusan JK Disiplin dah keluar, perlu dihormati dan ditaati... kalau keputusan bahawa Hasan Ali di gantung, akupun setuju sebab berjaya dibuktikan tapi??? itu tidak berlaku, hanya khalid samad je yg berjaya dituduh sebagai membocor rahsia parti...

Selagi tuduhan tersebut tidak dibuktikan ko hanya buat FITNAH kat dalam PAS!!! BUKTIKAN!!! aku ulang sekali lagi BUKTIKAN!!!

Ko pulak jangan dok jaja cerita TP, Hasan ALi dan roslan nak bawa Pas dalam umno... Mustahil Pas masuk umno kecuali mereka2 yg tsbt nak masuk umno, silakan... PAS TIDAK AKAN MASUK UMNO... korang ulang lagi, tiada jawapan lain... itulah jawapannya...

Aku dah dengar jawapan dari Khalid Samad dan TP dll... ko dah dengar ke jawapan dari dua2 pihak... itulah analisa yg aku buat... KHALID SAMAD adalah kaki FITNAH demi membuktikan dialah juara PR...
hussin said…
salam pemuda shah alam,

ko sentuh:

a. "Memang mereka jupa umno selepas PRU 12 sebab umno yg panggil, bukan Pas yang nak jumpa."

b. “Kesihan puak ni!!! Tulang besi dijadikan hujjah.”

c. “bila Presiden cakap, semuanya tak betul… bila Anwar cakap????”

d. “Persoalan walak???”

e. “bersedialah untuk dinyahkan dari Pas”

ko tentu sudah dengar audio "sejarah berbincang dengan umno." aku petik apa yang diterangkan oleh nasharudin:

1. ada benda yang ada pada pas tak ada pada umno, ada benda yang ada pada umno tak ada pada pas.

2. delete perkataan umno tu, takut sensitif sangat...mengadakan perbincangan dengan sesiapa pun...

3. mesyuarat majlis syura ulama yang bersidang pada 24 april 2008 memutuskan untuk memberi mandat kepada presiden, timbalan presiden dan SU AGONG untuk mengadakan perbincangan dengan mana2 pihak bagi kepentingan islam dan umat islam.

4. yang asal rundingannya umno, kita tahu benda tu sensitif, kita delete perkataan umno tu, tetapi the meaning of that particular clause is reference to umno.

5. berbincang dengan umno ni bukan keputusan presiden sorang, bukan saya pandai2 buat sorang tetapi keputusan mesyuarat pada 9 mac 2008, sehari selepas pilihanraya.

6. panggil top leaders, presiden ada, i was there, SU AGONG ada, cikgu pa ada, husam ada. bincang dan bincang keputusan dicapai pada 9 hb tu:

i. presiden diminta selepas mesyuarat pergi kedah menguruskan kemenangan di kedah.

ii. husam ke perak membantu ustaz mad awang, dia selaku naib presiden pada ketika itu, dan mengadakan perbincangan dengan pkr.

iii. mat sabu diminta selepas mesyurat ke penang untuk menguruskan kemenangan kita walaupun satu dan mengadakan perbincangan dengan dap.

iv. saya sendiri dengan dato mustapa ali diputuskan oleh mesyuarat pada 9 hb untuk balik ke kl bincang dengan umno... bincang dengan umno dan melihat senario politik lanskap pada ketika itu..aaa macam mana kita naak.. naak.. naak.. naak.. naak.. naak.. naak.. nak mengurus kemenangan...yang umno menang tak berapa banyakwalaupun tak kalah dan kita naak.. naak.. naak.. naak.. naak.. naak.. naak tengok keadaan ketika itu supaya kita tidak.. tidak.. tidaak.. jadi.. jadii ketinggalan dalam (senario) politik itu.
hussin said…
komen aku:

//a: tak pulak aku terdengar “umno yg panggil”, tetapi para 6 (iv) menunjukkan “pas yang nak jumpa”, sehingga diputuskan oleh mesyuarat.

//b: soalan (a) ko tentu disandarkan kepada penjelasan nasharudin dalam audio tersebut. ertinya, ko juga mengguna hujah tulang besi untuk menyokong ko. kalau ko nafi ko tak dengar langsung audio tersebut, maka aku kategorikan ko sebagai tak cerdik. sebab, ko cari sendiri. ko kena dengar audio tersebut sampai hadam, baru ko boleh faham apa yang aku tulis. almaklum sahajalah, aku ni munafik pada ko.

//c: aku ada dapat maklumat bab “brainwashing” memperlekehkan penasihat keadilan dalam siri2 pertemuan (usrah/tamrin lah kot) pas. yang dok sibuk kaitkan orang luar dengan hal dalaman pas tu kenapa? dalam usrah lagi tu… sentuhan ko mendedahkan bahawa memang benarlah sessi2 “brainwash” ni berlaku dan ko adalah salah seorang dari ‘anak’ usrah/tamrin tu! ko pernah tanya diri ko wahai pemuda shah alam, kenapa ada pemimpin pas sanggup memperlekehkan anwar? jawapannya teramatlah mudah. he is of prime minister quality which pas do not have, not even the president! sorry to say that, but that is reality. kalau anwar ke penjara (mohon dijauhkan Allah), rakyat tidak melihat penggantinya dalam diri presiden pas tetapi dalam diri tengku razaleigh. kerja2 memperlekehkan anwar ni bukan perkara baru malah ia pernah (masih?) menjadi subjek utama btn? cukuplah pemimpin2 umno bimbang dengan anwar, jangan pas pulak nak jadi nasi tambah! insaflah!!! pendedahan ko juga boleh memudaratkan pj pas selangor kerana dia pernah dengan btn…

//d: ko dengarlah betul2 audio tu.

1: memanglah apa yang ada pada pas tak ada pada umno dan apa yang ada pada umno tak ada pada pas. tak cerdik betul yang bercakap. beza pas dengan umno seperti langit dengan bumi! apa yang ada pada umno pas tak ada? boleh ceritakan sikit…

2 & 4: delete perkataan umno tu… tetapi the meaning of that particular clause is reference to umno. tengok betapa mudahnya pemimpin menggunakan wala’ to their advantage. kerana sebab wala’lah mereke tidak segan silu malah bangga dengan pendedahan yang mereka buat, “delete perkataan umno tu… tetapi the meaning of that particular clause is reference to umno.”

3: “mesyuarat majlis syura ulama yang bersidang pada 24 april 2008 memutuskan untuk memberi mandat kepada presiden, timbalan presiden dan SU AGONG untuk mengadakan perbincangan dengan mana2 pihak bagi kepentingan islam dan umat islam.” kalau ko ikuti dengan baik dan tersangatlah faham dengan para 2& 4 di atas, apa yang pemimpin yang kepada mereka ko berikan wala’ bermaksud adalah : “mesyuarat majlis syura ulama yang bersidang pada 24 april 2008 memutuskan untuk memberi mandat kepada presiden, timbalan presiden dan SU AGONG untuk mengadakan perbincangan dengan UMNO bagi kepentingan islam dan umat islam.”. wala’ sheh, jangan tak wala’…

5: para ini tak memerlukan apa2 komen kerana ia hanyalah sebagai menambahkan kekuatan pil wala’ (kalau dulu 20 mg, kini ditambah jadi 40 mg*).

6. dengan 5, akan jadi kuatlah apa yang disebut pada 6: “presiden ada, i was there, SU AGONG ada, cikgu pa ada, husam ada”. presiden ke kedah, husam ke perak, mat sabu ke penang, “saya sendiri dengan dato mustapa ali (diputuskan oleh mesyuarat pada 9 hb untuk*) balik ke kl bincang dengan umno”.

// mesyuarat majlis syura ulama pada 24 april 2008 memberi mandat kepada presiden, timbalan presiden dan SU AGONG untuk mengadakan perbincangan dengan UMNO…

// “saya sendiri dengan dato mustapa ali diputuskan oleh mesyuarat pada 9 hb (mac 2008) untuk balik ke kl bincang dengan umno...

boleh wala’ pada keputusan mesyurat 9 mac 2008. kenapa keputusan mesyuarat majlis syura ulama pada 24 apr 2008, tidak dipatuhi? yang diberi mandate bertemu umno adalah presiden, timbalan presiden dan SETIAUSAHA AGONG… tang ni musykil sikit, harap pemuda shah alam boleh rungkaikan, siapakah setiausaha agong pada ketika itu? husam pun diarah pergi ke perak bantu ust mad awang kerana dia naib presiden pada ketika itu…

wallahu’alam
abuhamka said…
Salam, komen2 yg ada sekarang agak keterlaluan, tidak di dalam kerangka semangat bermuzakarah. walaupun kita berlainan pendapat ingatlah kita ni dalam satu wadah perjuangan. walau apa pun kita harus faham bahawa segala perbincangan dan saranan mestilah berhemah dan mengikut saluran yang tertentu. dan saluran itu pula mesti selalu terbuka dan sentiasa berlapang dada.
hussin said…
pemuda shah alam,

e. bersedialah untuk dinyahkan dari Pas", aku ni siapa? cuma aku doakan supaya mereka2 yang hang wala' 24/7, "dinyahkan" sama ada pada egm/muktamar 56 atau pru 13, whichever comes first, insya' Allah.
pemuda shah alam said…
semua yg aku musykilkan hampir terjawab!!! pergilah kat JK Disiplin!!! tunjukkan bukti ini kepada mereka... lengkapkan masanya, tempatnya dan waktunya... supaya boleh lawan kenyataan Hasan Ali, TP dll... TP, Hasan Ali dllpun ada statement, bukan ko je...kalau bukti ini ko bagi kat JK Disiplin tapi di tolak maknanya ko hanya buat FITNAH je... kat sini ko bagi maklumat lengkap kononnya, takkan kat depan JK Disiplin ko gagal nak buktikan... BUKTIKAN??? dan aku tunggu sehingga JK Disiplin jatuhkan hukuman kpd TP, Hasan Ali dll... aku akan walak akan keputusan tersebut... tapi hanya gah kat sini... takde guna...
ahli pas hulu langat said…
saya hormat pada hussin kerana ambil initiatif menerangkan pada org spt pemuda shah alam(tolong jgn layan harunn,dia cybertrooper dumbno).

cuma rasanya org spt pemuda shah alam di akui ahli pas cuma jenis yg sudah tidak boleh terima pandangan selain dari apa yg di sebut oleh hassan dan ust nasa.

saya pun telah mengikuti sessi brainwash mereka2 ini dan alhamdullilah saya boleh berfikir dengan sendiri dan banyak membaca dan buat kajian.pemuda shah alam ni perlu sedikit lagi masa untuk memahami dan sedar dengan reality dengan apa yg berlaku.
pemuda shah alam said…
itulah ko husin, ko yg cakap Pas yg nak jumpa… maklumat yg aku terima Pas dijemput oleh umno.. apa cerita???

Aku tak dengar kat audio… aku dengar live telecast!!! Ko cakap lain, TP cakap lain… biar JK Disiplin yg buktikannya!!! Ada bukti lain tak??? Kalau takde memang ko buat fitnah…

Tuduhan2 ini adalah yg tulis dalm blog dsb sehingga kini belum berjaya ko dibuktikan… mana pergi semua laporan, bukti2 dan maklumat yg disampaikan kepada JK Disiplin… JK Disiplin tak tengok ke? Tak panggil Khalid Samad ke? Kalau ko tak buat laporan, maknanya ko memang buat FITNAH… tapi aku percaya ko dah buat laporan, tetapi tidak berjaya dibuktikan… maknaya ko memang kaki FITNAH…

Inilah punca sebenarnya yg berlaku kepada pimpinan Pas dan ahli2 yg jelas dan nyata tidak yakin akan kemenangan Islam itu sendiri… kita berjuang dan daulatkan Islam, nak tegakkan hukum Islam dan bawa Islam kepada seluruh umat di Malaysia tercinta ini… Kalau akaulah, aku amat bangga presiden Pas sebagai Perdana Menteri Malaysia…

Tetapi mengapa ahli Pas sendiri tidak yakin Presiden Pas akan menjadi Perdana Menteri… inilah satu fahaman dan fikrah yg rosak sedang dibina oleh mereka2 yg tidak yakin dengan perjuangan Pas… Kita pergi Usrah, Tamrin dll untuk naikkan Pas supaya menjadi alternative keada rakyat Malaysia tetapi mereka2 ini tidak mahu menaikkan Pas supaya menjadi pilihan rakyat Malaysia… patutlah segala usaha utk mencantikkan Pas sentiasa dihalang, rupa2nya mereka inilah puncanya… Slogan Pas For All tidak disambut oleh mereka ini…

Mereka ini walak kepada Anwar bukan kepada Presiden!!! Inilah dilemma Pas… ahli2 ditarbiah supaya apa2 urusan jemaah mesti dahukan Jemaah tetapi mereka telah salah faham dalam hal ini… dengan Anwar kita hanya bertahalluf bukan berwalak… inilah kesalahan yg jelas dan nyata mereka2 ini… kalau baca buku wabak sepanjang zaman… penyakit ini dah ada dan salah satu wabak yg perlu dinyahkan segera…
cucu mamak kutty said…
buat apa merayu yb tak salah...kalau yb merayu maka itu ada lah tanda nya yb bersalah,berani kerana benar dan takut kerana salah...teruskan perjuangan walau pun tanpa jawatan....perejuangan harus diteruskan walau pun terpaksa berjuang seorang diri.....tahniah di atas sikap berani yb.....yb org lama dalam pas dan saya pun org lama juga....no ahli saya 1880xx...jgn biarkan org yg masok pas semata2 untuk menghancurkan pas...kita sayang pas,sebab tu jgn mengaku kalah,PATAH SIKU BERTONGKAT DAGU,PATAH KAKI BERTONGKAT KETIAK....perjuangan harus di teruskan
harunn said…
Nampaknya ramai penyokong Pas bergaduh sesama sendiri demi untuk mempertahankan pemimpin sorang ni ,kalau camni la caranya baik pemimpin ni balik ketempat asal dia la , tak payah la jadi mp kat selangor ni , buat porak peranda je , yang heran tu , dia dok kata umno tak betui apa semua , yang abang dia tu orang kuat umno apahal , pegila tarbiah abang dia dulu
hussin said…
pemuda shah alam,

ko memang dah gone case. yang aku tulis serta komen tu berdasarkan audio yang pelakun utamanya ialah nasha. audio tu adalah bahan bukti. ko tak dengar pun tetapi nak bertekak menegakkan benang basah ko. ni ke standard pemuda hari ini, bakal pemimpin hari esok? tak ke manalah jawabnya...

dengan menggunakan audio tu sebagai bahan bukti, ko boleh tuduh aku memfitnah?

ko bangga dengan slogan "pas 4 all". perhati sekeliling ko, siapa2 agaknya yang telah mencemari serta mengkhianati slogan tersebut?

siapa yang tak bangga dengan presiden pas jadi piem? cuma yang ada ni tak ada aura piem. sebagai pejuang gerakan islam, dia boleh cakap biar pas kalah asal islam menang? buat pc pun kena ada bantuan stopa ali kat sebelah. sorilah sheh, bukan aku menghina presiden, tapi itulah gambaran yang beliau hadirkan kepada umum. aku tak nafikan keilmuan agamanya, aku respek dia bab tu. cuma bab politik, dia amat bergantung kepada stopa ali sehingga melantik stopa sebagai setiausaha agong.

i rest my case...
ANAS said…
Assalamualaikum wa rahmat ullahi wa barakatuh....

Kepada semua penyokong PAS sekali lagi saya tegaskan
"Sesiapa yang pergi berdamai dulu samaada YBKS atau YBHA maka dialah pemimpin PAS terbaik"

Walaubagaimanapun saya sangat kecewa dengan dua rayuan (rendah diri?)yang panjang lebar (ikhlas ke apb mempersoalkan kredibiliti org lain)...

Kepada penyokong YBKS jangan hanya kerana seseorang itu dilihat cuba menegur YBKS maka dengan mudah dilabel umno. Ingatlah PAS adalah jamaah dakwah dengan mengambil pendekatan politik sebagai satu wadah. Adalah sangat malang apabila di pihak YBKS gagal memperlihatkan pendekatan dakwah sebagaimana firman Allah kepada Rasulullah "tidaklah aku utuskan engkau(Muhammad)sebagai rahmat sekalian alam".
PAS adalah jamaah dakwah yang menyantuni konsep rahmat, maka seharusnya pihak YBKS memperlihatkan 3 ciri umat cemerlang
1. Menyeru kepada kebaikan
2. Mencegah dari kemungkaran
3. Beriman kepada Allah

Saya melihat ada 2 kumpulan dalam laman web ini iaitu
pertama = peyokong YBKS
kedua = penegur YBKS
ketiga(sebenarnya takda pun)= tapi kita takut pada bayang2 umno maka dilabelkan kumpulan ketiga ini.

3 perkara yang YBKS perlu muhasabah
1. mempertikaikan thiqah JKD, PAS Pusat dan PJ Selangor. Sepatutnya YBKS mendidik penyokong sentiasa berhubung dan berbincang dengan pemimpin atasan supaya fahami maksud pembawaan mereka, bukannya apabila bertentangan dengan kehendak kita maka sewenang-wenangnya menuduh pimpinan atasan kita korupsi kuasa.
2. Memelihara rasa tidak puas hati pada orang lain terutama pada pimpinan yang sepatutnya kita beri wala'. Usah mempertikaikan konsep wala' yang saya fahami. Seharusnya kita mendidik dan mentarbiyah supaya sentiasa bersangka baik pada sahabat seperjuangan lebih2 lagi pada pimpinan kita.
3. Postingkan ciri2 positif pada YBKS daripada postingkan tulisan yang meniup dan menggalakkan api kemarahan kepada pimpinan PAS seterusnya menghampirkan kepada perpecahan PAS. Saya masih menaruh harapan YBKS dapat memperlihat ciri pemimpin muslim sejati, iaitu sentiasa memaafkan saudara seperjuangan dalam jamaah.

Pada saya sepatutnya sebelum YBKS menunggu jawapan dari JKD, tolonglah selesaikan permintaan saya yang di atas ini. Saya bersedia berpimpin tangan dengan YBKS dalam pilihanraya yang akan datang dan apajua perjuangan dakwah demi memperkembangkan konsep rahmat yang dibawa oleh Rasuullah.

Akhir kalam.....selamat menghayati perjuangan Rasulullah sempena Maulidurrasul.

Anas-hamba Allah
ps: boleh hubungi saya kerana saya bukan UMNO tapi penegur YBKS ....
hussin said…
salam sdr anas,

tulisan sdr nampak berpihak walaupun cuba dipenuhi ‘nasihat’ 2 kepada pihak yb khalid samad. ungkapan sdr “Usah pertikaikan konsep wala’ yang saya fahami” menyatakan pendirian sdr. U want to shaft ur understanding into other people’s mouth… sorry bro, most of us don’t swallow.
“PAS adalah jamaah dakwah dengan mengambil pendekatan politik sebagai satu wadah.” setuju, tetapi kedua2nya mesti lah seiring dan seimbang bukan dakwah mendahului politik atau politik mendahului dakwah. keseiringan serta keseimbangan akan memastikan kekuatan kedua2nya, sekali gus akan memperkasakan parti. bagi memudahkan memahami maksud saya ini, sdr ambil empat roda. dua roda sdr pasang seiring, satu kiri dan satu kanan, manakala dua roda lagi sdr pasang secara lurus, satu di depan dan satu di belakang. dua roda yang manakah boleh terus beridiri serta bergerak tanpa memerlukan apa2 sokongan? sudah tentu yang pertama. yang kedua tidak akan mampu berdiri sendiri kecuali terbaring dan masa terbuang untuk membuat pembetulan.

“PAS adalah jamaah dakwah yang menyantuni konsep rahmat, maka seharusnya pihak YBKS memperlihatkan 3 ciri umat cemerlang
1. Menyeru kepada kebaikan
2. Mencegah dari kemungkaran
3. Beriman kepada Allah”
“menyeru kepada kebaikan” dan “mencegah dari kemungkaran” mesti juga terlaksana di dalam perjalanan parti. mengkritik kelemahan pemimpin adalah termasuk di dalam amal makruf nahi mungkar. tugas utama pemimpin adalah untuk melaksanakan kebaikan dan menjauhi mungkar. mengajukan laporan ikut saluran belum tentu ada “merit”.

samb//
hussin said…
“3 perkara yang YBKS perlu muhasabah
1. mempertikaikan thiqah JKD, PAS Pusat dan PJ Selangor. Sepatutnya YBKS mendidik penyokong sentiasa berhubung dan berbincang dengan pemimpin atasan supaya fahami maksud pembawaan mereka, bukannya apabila bertentangan dengan kehendak kita maka sewenang-wenangnya menuduh pimpinan atasan kita korupsi kuasa.”

apabila pemimpin bertindak dengan mengenepikan perlembagaan parti, ia mencerminkan wujudnya “korupsi kuasa”. pemecatan tpj Selangor diputuskan oleh jk mana? bagaimana pula dengan penubuhan jkd?

“2. Memelihara rasa tidak puas hati pada orang lain terutama pada pimpinan yang sepatutnya kita beri wala'. Usah mempertikaikan konsep wala' yang saya fahami. Seharusnya kita mendidik dan mentarbiyah supaya sentiasa bersangka baik pada sahabat seperjuangan lebih2 lagi pada pimpinan kita.”

usahlah memaksa kami terima “konsep wala’ yang saya fahami”. sdr cuba selidik dan dapatkan jawapan, kenapa berlaku pertembungan pemahaman wala’ di kalangan kita. bukankah ia bermula dengan sikap pemimpin sendiri? Sekejap roda dakwah terkedepan, sekejap roda politik terkedepan. tidak pernah ada keseimbangan. sedangkan sasaran dakwah adalah menyeluruh bukan hanya terhadap orang2 melayu yang sudah beragama islam. begitu juga dengan sasaran politik, ia bukan hanya untuk meraih sokongan orang melayu sahaja. sedangkan yang memesongkan fahaman orang bukan islam terhadap islam adalah kerja orang2 islam sendiri. inilah masanya pas perlu berperanan membetulkan pemesongan tersebut dengan menunjukkan intipati islam yang dibawa rasulullah saw dan para sahabat ra. keupayaan mengimbangkan dakwah dan politik sangat dituntut. pas perlu mahir menyatukan keduanya di dalam gerak kerja parti (ucapan dan tindakan) sehingga menjadikan dakwah itu politik dan politik itu dakwah. maka roda dakawah dan roda politik sangat perlu diseiringkan.

samb//
hussin said…
“3. Postingkan ciri2 positif pada YBKS daripada postingkan tulisan yang meniup dan menggalakkan api kemarahan kepada pimpinan PAS seterusnya menghampirkan kepada perpecahan PAS. Saya masih menaruh harapan YBKS dapat memperlihat ciri pemimpin muslim sejati, iaitu sentiasa memaafkan saudara seperjuangan dalam jamaah.”

tuntutan ini tidak hanya untuk yb Khalid tapi perlu dipanjangkan khusus kepada kepimpinan atasan yang telah mengenepikan perlembagaan parti, keputusan mesyuarat serta keputusan muktamar di dalam tindakan2 mereka.

selamat menghayati perjuangan Rasulullah saw sempena Maulidurrasul.

wallahu’alam
ANAS said…
Saudara Husin,

Terima Kasih....kerana menyahut.
Redha Allah Yang Kita Cari.
Anas
Anonymous said…
drpd pas bdr tasik puteri,

YB Khalid, sudahlah... tak habis2 ngan kisah YB ini... naik menyampah pulak. Sekarang masanya untuk berkhidamat bukannya bercakaran sesama sendiri, adakah ini dikatakan contoh pemimpin Islam? Kalaulah saya yang lemah ini menjadi JK disiplin, sudah tentu saya mencadangkan utk memecat saudara... Tp kepimpinan kita telah melantik orang yang layak memegang amanah itu, bersabarlah, berlapang dada, mengadu kpd Allah, YB lebih arif ttg ini...
Jika tidak kami pun tak mahu simpan pemimpin yang kucarkacirkan jemaah.
pemuda shah alam said…
Husin...

Kalau audio jadi bahan bukti... BUKTIKANLAH!!!

Rasanya itu sebabnya korang bongkar bukti tersebut sebab bukti tersebut bukanlah bukti yg sah yg sebenarnya… sebab tu aku takkan dengan bukti yg dimainkan di internet selagi ianya tidak dibuktikan… ada juga bukti audio tapi isu sebenarnya adalah pertemuan dalaman, bukannya utk tatapan umum… tapi ko memang professional, pergi melalui TGNA, terus jadi isu utama… hebat 2x… pertemuan dalaman korang upload kat internet… ada yg tidak amanah di dalam jemaah ini, menjadi tali barut di dalam jemaah utk jatuhkan pimpinan yg lain… sedangkan ianya hanya dendam kesumat mereka2 yg dibuang oleh HA…

bawa kepada JK Disiplin… kalau itu bukti utama, baru kita boleh discus… kalau bukti ini ditolak… macamana???

Aku tuduh ko kaki fitnah sebab mengemukan tuduhan tanpa bukti… JK Dispilin dah panggil mereka berdua dan dijatuhkan hukuman tapi HA dijatuhkan tidak bersalah atas semua tuduhan yg korang laporkan… itu bukan FITNAH ke??? JK Disiplin yg akan menentukan siapa yg bersalah dan siapa yg tidak bersalah… aku tuduh sebab aku percaya, korang dah buat laporan dan bahan bukti tapi tidak Berjaya membuktikan kesalahan mereka… itulah sebab aku tuduh ko kaki FITNAH…

Lupa pulak, hari ni ada berita pasal puak2 yg kaki fitnah nak buat aduan secara rasmi kat pejabat agung dan jumpa stopa ali... jom kita tunggu, kita lihat siapa yg kena???

Kalau korang bangga TGHH layak jadi PM… petahankanlah!!! Bukan dok cerita macam2… TGHH belum pernah jadi PM, belum ada bukti kemampuannya, maka, berilah dia peluang untuk buktikan… korang juga cakap, bagi peluang PR memerintah, baru rakyat dapat lihat PR boleh memerintah atau tak??? Setakat ni kerajaan yg Pas memerintah ok je… Tengok bila PR memerintah??? Oleh itu peluang perlu diberikan untuk bukti kemampuan TGHH… TGHH cukup komitmen di dalam PR, korang je yg tak Nampak sebab TGHH low profile… korang tak kenal ke TGHH, siapa dia, hubungan dia dengan Negara Islam yg lain, dikalangan ulamak antarabangsa, mereka mengiktiraf TGHH… korang je buta mata menilai kepampuan TGHH… kalau TGHH jadi PM, belum tentu stopa ali jadi SU dia…

Cucu mamak kutty...

Ko ingat, khalid samad ni berani kerana benar ke??? ingat lagi tak isu dalam AGM kat shah alam, beriya2 nak haramkan SIS, tapi bila masing2 nak penjelasan dan minta tarik balik... apa khalid samad buat??? pertahankankan keputusan AGM ke??? macamana dia boleh nak tarik balik usul sedangkan ianya telah diluluskan oleh AGM... ini jenis orang yg cakap berani kerana benar ke???
hussin said…
kepada yang berkenaan,

"Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengkritik tindakan beberapa anggota parlimen Australia yang campur tangan dalam kes liwat melibatkan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menegaskan perkara tersebut mesit mengikut sistem penghakiman negara dan tidak perlu pengaruh pihak luar. "Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia, saya mahu negara kita menjadi sebuah negara yang berdaulat dan tidak perlulah kepada campur tangan asing apatah lagi dari negara-negara barat, negara bukan Islam," katanya."

http://www.malaysiatoday.com/Berita/hadi-kritik-ahli-parlimen-australia.html

bagaimana pula presiden pas, datuk seri abdul hadi awang dengan sarjana dan tokoh pemikir Islam yang antaranya telah meluahkan rasa penuh simpati terhadap anwar ibrahim?

http://loveperak.blogspot.com/2009/11/ulama-dan-pimpinan-islam-seluruh-dunia.html#ixzz0WkvQENGP

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…