Skip to main content

I Will Not Appeal Against My Suspension

By: Wong Choon Mei (HarakahDaily)

SHAH ALAM, Feb 13: PAS MP for Shah Alam Khalid Samad has decided not to appeal against his suspension by the party’s disciplinary board.

“I will not be appealing. All the information is already in the hands of the central leadership. If they feel that the disciplinary board is wrong, they can review my suspension even if I don’t make any official request,” Khalid said in a text message to Harakahdaily.

“If they don’t, it must be because they feel the disciplinary board’s decision is okay. So it is no point for me to appeal anyway.”

The 53-year old Khalid is well-respected for his principled stance in PAS and his commitment to the multiracial platform espoused by the Pakatan Rakyat.

He had crossed swords with Selangor PAS commissioner Hasan Ali after the latter publicly attacked other Pakatan colleagues including Selangor Mentri Besar Khalid Ibrahim over several issues.

Seen as lopsided

Khalid was found guilty of breaching PAS rules by calling on Hasan to resign and for divulging to the media what had transpired at a state liaison meeting last year.

Indeed, both men were found guilty under Section 75 of the PAS constitution by a three-member disciplinary panel headed by vice-president Tuan Ibrahim Tuan Man.

Hasan was issued a warning letter. He was found guilty of discrediting the Pakatan-run Selangor government by issuing public statements without going through internal channels.

He stirred a rash of negative publicity for both PAS and Pakatan, mainly over the Selcat inquiry on how state funds were being guzzled by several Umno-BN assemblymen, as well as the sale of beer in the state.

Indeed, the acrimony Selangor PAS chief attracted was so great, his Pakatan colleagues even accused him of being an Umno mole.

Silent but strong support

As such, the decision to issue Hasan only a warning was seen as lopsided against Khalid. It shocked both party and coalition members, with some even accusing the disciplinary panel of “wayang” or play-acting to please the conservative faction of the party.

“Whether the two men appeal against their punishment, the disciplinary board should review their decision,” said PAS legal advisor Hanipa Maidin.

Hanipa's comments may open the door for other Pakatan colleagues to express similar support for Khalid. So far, many have refrained from doing so because they did not want to over-step inter-party boundaries.

An exception was PKR senior leader Zaid Ibrahim, who early on had spoken up for Khalid.

The suspension on Khalid extends to all position he holds in the party, including as Shah Alam division chief and as committee member of the political bureau. Both he and Hasan have 30 days from January 29 to make their appeals.

Courtesy of Harakahdaily
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
1. Seorang ahli PAS telah membuat aduan salahlaku pemimpin besar parti kepada J/Kuasa Disiplin Parti.

2. Kita juga dikejutkan dengan gesaan oleh peguam parti agar mengkaji semula hukuman yg diputuskan oleh J/Kuasa Disiplin terhadap Dato Hasan Ali dan YB Khalid Samad

PERCAYALAH, DUA-DUA KES DI ATAS TAK AKAN KE MANA-MANA NYA. DUA-DUA PENGADU TIADA LOCUS STANDI DAN ADUAN MEREKA AKAN DIBAKULSAMPAHKAN.

KERANA APA?

KERANA ABDUL RAHMAN TALIB AKA TULANG BESI BUAT ADUAN ATAS NAMANYA SEDANGKAN IKUT PERLEMBAGAAN PARTI ADUAN HENDAKLAH DIBUAT OLEH ORGANISASI (CAWANGAN, KAWASAN, NEGERI, DEWAN ETC). SEBAB ITULAH JUGA ADUAN ABDULLAH KARIM SEBELUM INI DIBAKULSAMPAHKAN OLEH SUU AGONG.

KERANA MENGIKUT PERLEMBAGAAN PARTI JUGA LAWYER HANIPA MAIDIN TIADA HAK MENGGESA KEPUTUSAN JK TATATERTIB DIKAJI SEMULA. YANG ADA HAK HANYA MEREKA YANG DIKENA TINDAKAN, DALAM KES INI KHALID SAMAD.

LAIN KALI KAJI DULU PERLEMBAGAAN PARTI SEBELUM BUAT APA-APA TINDAKAN KALAU TIDAK MAHU MEMBUANG MASA. JADI PEGUAM PUN KALAU SETAKAT FAHAM PERLEMBAGAAN NEGARA TAPI TAK FAHAM PERLEMBAGAAN PARTI SENDIRI TAK DE FAEDAHNYA.

Fasal 75 (2) Perlembagaan PAS menyebut:
Sebuah JK Tatatertib hendaklah ditubuhkan di peringkat pusat. Adapun Perhubungan Negeri, Kawasan-Kawasan, Cawangan-Cawangan dan Dewan-Dewan bolehlah melaporkan apa-apa tindakan dan perbuatan ahli-ahli yang didapati melanggar tatatertib parti kepada SU Agung atau Pejabat Agung untuk tindakan sewajarnya oleh JK Tatatertib itu.

Jadi sesiapa yang melaporkan apa-apa tindakan dan perbuatan ahli-ahli yang didapati melanggar tatatertib parti di atas kapasiti peribadinya sebagai ahli atau pemimpin PAS laporannya tidak menepati maksud fasal ini.

In fact, kalau ikut kenyataan Khalid Samad di bawah
(Ada yang mengatakan, kesalahan Khalid lebih serius! Serius atau sebaliknya boleh dinilai berdasarkan siapa yang membuat aduan. Dalam kes saya, aduan dibuat oleh Dewan Harian PAS Selangor, pendek kata PJ sendiri)
maka hukuman ke atas Khalid Samad sebenarnya tidak sah kerana aduan dibuat oleh pihak yang tidak ada locus standi/kelayakan untuk buat laporan (Dewan Harian PAS Selangor bukan Perhubungan Negeri, sepatutnya aduan dibuat oleh Perhubungan Negeri).

Soal adil tidak adil, Islamik tidak Islamik fasal ini suku kira tapi itulah peraturan.

Khalid, the ball now is in your hand!
MANSOR JUNUS said…
YB Khalid, seseorang yang ada harga diri, berkebolehan, serta berpendidikan tinggi pula, tidak wajar membawa 'tempurung' minta ikhsan supaya dipertimbangan semula hukuman. Apakah kredibiliti yang JK Disiplin ada untuk membuat pertimbangan semula apabila kali pertama pun sudah kalut. 'They should do it right the first time'. Saya amat kecewa dengan TITM dan pasukannya. Kalaulah ini tahap kewarasan yang mereka miliki, jelas PAS masih belum bersedia untuk mengambil alih tampuk kerajaan.
Anonymous said…
JANGAN TUDUH PRESIDEN PAS DENGAN MELULU TANPA USUL PERIKSA-Ustaz Misbahul Munir

Saya segera menghubungi Setpol Presiden, Dr Shamsuri terhadap satu dakwaan kurang adab beberapa blog dan website berhubung kelewatan Datuk Presiden menghadiri program dialog di Shah Alam. Yang dikesalkan blog orang PAS. Tuduhan terhadap Presiden sangat melulu, biadab, kurang ajar dan berniat jahat tanpa usul periksa. Beginikah sikap ahli PAS yang konon sayang pada pimpinan PAS. Kalau nak komen pula, gunalah bahasa yang agak cermat.

Setpol Presiden menjawab, kelewatan disebabkan program di Terengganu yang Presiden terpaksa tunggu sehingga program tamat. Fligt jam 4.00 petang dari Kuala Terengganu pula tidak sempat. Fligt berikutnya jam 9.30 malam, dijangka sampai ke KLIA jam 10.10 malam. Setpol segera menghubungi penganjur, Presiden sampai lewat, dijangka dari KLIA boleh sampai ke Shah Alam jam 11.00 malam lebih kurang, sanggup ke orang ramai menunggu, sebab dah lewat, kalau tak sanggup menunggu, Presiden bersedia bagi cadangan tarikh lain yang terdekat untuk berdialog dengan ahli PAS Shah Alam berhubung isu tindakan tatatertib ke atas YB Khalid Samad.

Penganjur bersedia menunggu sekalipun lewat. Berlaku pula salah faham antara petugas Unit Amal yang menunggu Datuk Presiden. Petugas Unit Amal menunggu di Tol Subang, kenderaan Presiden pula menunggu di tol yang lain. Salah faham tempat menunggu pun mengambil masa hampir setengah jam.

Akhirnya Tok Guru sampai juga ke tempat program kira-kira jam 11.30 malam. Perkara ini memang sangat dikesalkan oleh penganjur sendiri di atas salah faham tempat menunggu. Orang ramai sebelum itu faham, Presiden akan sampai lewat di atas faktor yang disebutkan tadi, namun mereka bersedia menunggu. Kalau tepat jam 11.00 malam sampai ke tempat program, 1 jam berdialog juga sudah memadai. Tetapi salah faham penganjur dan petugas menyebabkan kehadiran Presiden lebih lewat dari yang dijangkakan.

Sewaktu saya sebagai Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Pusat dan juga sebagai Ketua Penerangan PAS Perak, banyak sekali program anjuran lajnah yang melibatkan Presiden. Tidak ada satu program yang melibatkan Presiden, beliau datang lewat sehingga merosakkan perjalanan program.

Tuduhan terhadap Datuk Presiden dengan sangkaan yang begitu rupa merupakan satu fitnah jahat yang hanya menguntungkan UMNO BN dan musuh-musuh PAS yang lain. Kita diajar dalam al quran supaya mendapatkan maklumat dari sumber yang sebenar sebelum kita mengulas apa sahaja isu. Kalau kita sayang pada Presiden bukan macam itu caranya kita menegurnya, ahli PAS berhak tegur dengan apa cara sekalipun, boleh guna blog, sebab itu juga satu cara untuk menegur.

Tetapi sebelum menegur, cari sumber dulu mengapa Presiden lewat, kalau lewat kerana takut berdepan dengan ahli PAS, saya fikir lebih baik Setpol cari alasan lain yang agak munasabah supaya Datuk Presiden terus tidak hadir ke program tersebut, seperti adik Presiden sedang sakit tenat, orang ramai mungkin lebih menerima alasan ini. Dan malam tadi saya pula dapat mesej adik Presiden telah meninggal dunia. Jadi orang ramai akan lebih bersimpati dengan Presiden.

Kesanggupan Presiden turun juga ke Shah Alam walaupun lewat sepatutnya dihargai. Beribu alasan lain boleh diberi oleh pegawainya untuk tidak terus hadir ke program tersebut kalau semata-mata takut berdepan dengan ahli-ahli PAS sendiri.
Unknown said…
Undang2 Ketinggalan Zaman!
Anonymous said…
salam YB,

keputusan yg dibuat pada pendapat saya sesuai dgn prinsip dan keadaan yg melanda PAS sekarang.

teruskan perjuangan YB yg saya rasa banyak membuka minda penyokong baik dari PAS atau PR keseluruhanya untuk keluar dari pemikiran yang sempit yang saya rasa selama ada pada sebahagian pimpinan PAS.
mungkin rasa takut kehilangan sokongan dan seterusnya "kuasa" dan ada juga yg berangan-angan nak jadi YBke , EXCO ke dan MB ke.

tumpukan pada 'PAS FOR ALL" - UMNO
sedang berusha keras untuk jatuhkan
kerajaan Selangor dalam masa terdekat - jangan dok hiraukan gulungan yg kemaruk kuasa dalam pimpinan PAS - tak kemananya kalau
perjuangan tidak IKHLAS kerana ALLAH swt.

wassalam
harunn said…
YB Khalid

Saya rasa lebih baik kamu diam-diam je , cakap banyak pun tak guna , buat menyakit kan hati penyokong lain je
Anonymous said…
Saya sokong akan keputusan YB Khalid... Satu tindakan yang gentleman.

Saya 100% yakin yang YB tidak bersalah dan berani kerana benar.

Jadi YB, janganlah pedulikan sangat mengenai komen-komen tidak bernas oleh sesetengah pihak yang agak menyakitkan hati.

Terima kasih
BOGIMAN said…
YB, kami rasa kesal pula memangkah undi untuk PAS pada PRU12. Apa yang kami harapkan ialah pemimpin yang bijak bersabar dan pandai memainkan kerjasama untuk pembangunan di Shah Alam.
Malangnya cara penampilan YB ialah gemar bertongkah arus dan cabar mencabar. Jika dahulu kami naikan YB, tetapi kami juga akan menjatuhkan YB ke pangkal jalan.

WAN-GAH BUDIMAN
ALAM BUDIMAN SEK U1O SHAH ALAM
BOGIMAN said…
Salam,

Kami jadi hilang keyakinan dibawah kepimpinan YB dan pusat khidmat masyarakat shah alam yang kuat menghentam keburukan orang kerana menegakkan YB.
Kami rasa terkilan kerana memilih YB jadi jentera kerja Shah Alam. Oleh itu rosak kekuatan bersatu kerana ketua yang memimpin suka mencampuri pelbagai urusan dan gemar pula mengelirukan.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.