Skip to main content

Ismu Allah (Siar Ulang)

YB Khalid Samad telah menerima banyak maklumbalas berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang telah memutuskan bahawa larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan 'Allah' adalah tidak sah. Sehubungan dengan itu, pihak kami ingin menyiar kembali pendirian YB Khalid berhubung perkara ini yang telah disiarkan di dalam blog ini pada bulan Mac 2009 yang bertajuk: Ismu Allah.

-Pejabat YB Khalid Samad-

*************************************

Isu ini sebenarnya telah banyak dikupas oleh beberapa pihak. Namun begitu, saya ingin menyentuhnya secara ringkas supaya umum memahami pendirian saya berhubung isu ini.

1. Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam, samada golongan musyrikin, Yahudi mahupun Nasrani menggunakan perkataan ‘Allah’ apabila mereka memaksudkan Tuhan semesta alam. Maka, sekiranya kita ingin menentukan hukum berhubung persoalan ini, Al-Quran adalah rujukan pertama. Sekiranya Al-Quran sendiri mengiyakannya, bagaimana kita hendak menafikannya? Di mana hendak kita simpan ayat-ayat yang mengatakan orang bukan Islam juga menggunakan perkataan Allah untuk memaksudkan Tuhan semesta alam seperti “Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah” yang bermaksud “Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah”?

2. Rasulullah (SAW) tidak pernah menghalang penggunaan perkataan Allah oleh orang bukan Islam. Ini adalah kerana Allah adalah Tuhan semesta alam, termasuk Tuhan orang-orang yang kufur terhadapNya. Sekiranya Rasulullah (SAW) tidak melakukan itu, apa sebab kita ingin melakukannya? Kaedah membezakan ‘Allah’ dengan apa yang disembah orang Kuffar dengan menggunakan nama yang khas dan berbeza tidak digunakan Rasulullah (SAW). Tidakkah ada hikmatnya?

3. Perbezaan di antara orang Islam dan orang bukan Islam bukan penggunaan perkataan ‘Allah’ tetapi atas kefahaman sifat-sifat Allah. Islam mengajar ummatnya bahawa Allah itu Esa, tidak beranak dan tidak juga diberanakkan, tiada sekutu dan Allah adalah pemilik nama-nama yang terpuji yang terkandung dalam 99 nama Asma ul Husna. Perbezaan kefahaman inilah yang hendak ditonjolkan dan diperjelaskan, bukan nama yang berbeza.

4. Kesedaran bahawa Allah bukan tuhan orang Islam semata-mata tetapi Tuhan seluruh alam semesta, termasuk orang-orang bukan Islam adalah kefahaman yang tepat. Ini akan memantapkan aqeedah orang Islam sendiri dan menghalang mereka dari mengeluarkan kata-kata, sebagai contoh, “Allah adalah Tuhan orang Islam” dan “Krishna adalah Tuhan orang-orang Hindu” dan sebagainya. Kata-kata sebegini adalah kata-kata yang boleh membawa kepada kekufuran kerana (1) Menghadkan ketuhanan Allah kepada orang Islam sahaja dan (2) Mengiktiraf adanya Tuhan yang lain bagi agama lain.

5. Secara umum, kefahaman ummat Islam adalah bahawa semua manusia percaya Allah adalah Tuhan semesta alam. Ini kita rumuskan dari ayat Al-Ankabut 61,63. Ini diperkukuhkan lagi melalui Ayat Al-A’raf 172: “Alastu biRabbikum? Kaaluu Bala Shahidna” yang bererti “Bukankah Aku (Allah) Tuhan kamu? Mereka semua menjawab Benar dan kami menjadi saksi (akan kebenaran itu)”. Namun ramai menjadi kufur apabila mereka menyengutukanNya dengan yang lain atau meletakkan kepadaNya sifat yang mustahil seperti memerlukan, pelupa, lemah, mempunyai anak dan sebagainya. Sebagai contoh ayat Al-Maaidah 73: La Kad kafaralladzina Kaluu innaLlaha thalithu thalaathah” yang bermaksud: telah menjadi kafir mereka yang mengatakan Allah adalah satu daripada tiga.

6. Perkataan ‘Allah’ seperti yang saya sebut dalam Parlimen tidak merupakan nama peribadi tetapi merupakan perkataan ringkasan dari cantuman ‘Al’ dan ‘ilah’. Ilah atau ‘benda yang disembah dan dipertuhankan’ memang banyak, termasuklah nafsu sendiri yang dipertuhankan sebahagian manusia. ‘Al-Ilah’ yang diringkaskan kepada ‘Allah’ membawa erti ‘Tuhan semesta Alam’. Apabila ini difahami orang Islam, maka mereka akan memahami juga maksud sebenar kalimah syahadah “La ilaha illa Llah” iaitu “Tiada yang dipertuhankan melainkan Tuhan” atau dalam terjemahan bahasa Inggerisnya “There is no god but God” (lower-g and capital-G). Terjemahan Inggeris ini adalah terjemahan rasmi kerajaan Saudi Arabia. Kerajaan Saudi ada juga yang tersimpang dari ajaran Islam dalam beberapa perkara, namun dalam soal ini, ianya merupakan terjemahan yang amat tepat. Namun begitu Zahid Hamidi pasti akan menjawab “Oh, Saudi? Mereka Wahabi!”.

Berdasarkan apa yang disebut di atas, insyaAllah dapat difahami bahawa ada juga manfaatnya kepada ummat Islam sekiranya orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah. Ummat Islam akan menjadi lebih jelas berhubung agama mereka sendiri dan persoalan perbezaan Islam dan agama lain dalam konsep keTuhanan. Manfaat inilah yang ingin kita perolehi.

Kedua, yang tidak kurang pentingnya dan perlu kita sedari apa sebenarnya yang diinginkan oleh pihak BN. Mereka ingin menggunakan isu agama untuk melaga-lagakan rakyat Malaysia. Mereka ingin mengambarkan seolah-olah orang bukan Islam menghina Islam dan ummatnya dengan menuntut hak menggunakan perkataan ‘Allah’. Oleh yang demikian, keadaan sebenar perlu diperjelaskan supaya keadaan ini tidak diambil kesempatan oleh mereka.

Ketiga, perbezaan pendapat di antara MP PAS berhubung isu ini hanya dari sudut kebijaksanaan dan siyasah syariiyah. Memandangkan keadaan ‘kejahilan’ ummat Islam sendiri dewasa ini, ada yang khuatir penggunaan perkataan ‘Allah’ oleh yang bukan Islam akan menyebabkan kekeliruan. Pandangan saya pula, ummat Islam sedang dalam kekeliruan. Penjelasan perlu dilakukan supaya dapat dilenyapkan kekeliruan ini. Isu ini membantu kita untuk membuat penjelasan tersebut. Keadaan kejahilan ummat Islam tidak akan lenyap dengan sendirinya. Kita tidak boleh membenarkan kejahilan berterusan juga. Oleh itu, melalui isu ini, penjelasan dapat dilakukan.

Ini sahajalah yang ingin saya nyatakan berhubung persoalan ini. Majlis Syura Ulama’ PAS akan bersidang untuk membincang isu ini. Apa yang diputuskan akan saya terima sebagai pendirian rasmi PAS.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Berkaitan: Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah [Dr. MAZA]

Comments

salam,
kalau betul sekali pun hujah yang kamu utarakan itu, namum kamu tidak sedar bahawa ini adalah strategi musuh2 islam untuk mengelirukan umat islam yang lain. namum kamu memang hebat khalid dengan perjuangan kamu mengenai pengunaan nama Allah oleh orang kristian. kamu memang ahli politik yang sejati untuk memperjuangkan untuk semua rakyat tanpa memilih sebarang perjuangan sehinggakan nama Allah pun kamu perjuangkan untuk mereka. kamu memang hebat khalid samad. kamu memang hebat. Generasi islam akan datang semakin terkeliru namum ini sebahagian dari perjuangan kamu khalid. TANGAN INI HARAM UNTUK TERUS MENGUNDI KAMU DIMASA HADAPAN!! OLEH KERANA KAMU MEMANG SEORANG ISLAM YANG MENGELIRUKAN!!DEMI POLITIK KAMU SANGGUP MENGELIRUKAN UMAT ISLAM YANG LAIN!!!
Anonymous said…
Semuga Allah dan anaknya Yesus merestui perjuangan kamu.
hafizzuddin said…
Yang terkeliru adalah bagi mereka yang faham berpandukan tafsir akal semata-mata bukan dengan tafsir al-quran. wwlam
Ipoh Marley said…
terima kasih pelacur islam..KERANA MEMBERI PENERANGAN YANG LENGKAP
Anonymous said…
KELIRU...adalah alasan yg sgt memalukan...kenapa org keliru? Kerana mrk tidak faham atau kurang faham dgn pegangan sendiri. Ini adalah persoalan dlm diri sendiri, sistem sendiri, kepercayaan sendiri...cara mengatasi yg salah adalah dengan menyalahkan org lain pula! Sepatutnya selidiki puncanya bukan simtomnya...cuba buka mata & hati rohani kita..jangan ada noda dosa kebencian...
Anonymous said…
from dmh1876:

Alhamdullillah,

by this decicision more and more non MUSLIM would recite the word ALLAH and who know by doing so ALLAH would give them HIDAYAH i.e to open their heart to embrace ISLAM as their religion.

So to fellow MUSLIM dont be sad it is a blessing in disguise as the non MUSLIM indirectly or unintentionally is carrying out DAKWAH to the non MUSLIM.

It is also a reminder to us who are busy fighting each others that we forgot as an UMMAH we should've been working together to achive a common goal.

This episode is an eye opener as it also reveal who are the real enemy at the gate.

To the non MUSLIM please use the word ALLAH as often as you can coz by doing so may ALLAH bless you and may ALLAH show you to the rightful path, AMIN.
Ipoh Marley said…
http://www.youtube.com/watch?v=foGZk6Ffwgk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=gPp82K9e7_8&feature=related

ISU TENTANG KALIMAH ALLAH S.W.T
manCHUPING said…
salam.. apa yg lebih merisaukan saya adalah mengapa tiba penggunaan nama Allah kini sedang berleluasa dalam buku2 kristian, sedangkan sebelum ini mereka lebih kerap menggunkan nama "the god" @ dgn nama2 lain. bahkan paderi2 besar dari seluruh eropah juga jelas dengan menyatakan tuhan mereka dengan sebutan "the god". jadi kekerapan mereka menimbulkan nama Allah pada buku2 agama akhir2 ini boleh mengelirukan umat Islam, terutamanya remaja2 pada masa kini. jika direnung dari sudut hujah mungkin lebih cenderung membenarkan perkataan ini, tapi apa yang merisaukan saya adakah anak2 muda dan remaja kita mampu berdepan dengan kekeliruan ini?? kerana pendidikan Islam pada remaja masa kini harus dijadikan persoalan adakah cukup untuk mereka berdepan dengan kekeliruan penggunaan nama Allah dalam buku2 agama lain?? kekliruan yang timbul pada remaja2 kini belum pun kita mampu hadapi, ini kan kita tambahkan dengan perkara seperti ini. kita tidak boleh membandingkan remaja2 masa kini dengan zaman sahabat @ tabii @ lain2, kerana mereka jelas Allah yang satu dalam pemahaman mereka & tak mungkin menghadapi masalah apabila masalah seperti ini timbul pada mereka, tetapi adakah remaja kita cukup bersedia untuk menghadapi kekeliruan seperti ini seperti mana sahabat pada zaman Rasulullah @ tabii... walaupun ini adalah serangan politik tetapi isu ini perlu dipandang berat, kerana saya yakin YB sedia maklum dengan kadar murtad di negara ini.
Anonymous said…
YB Khalid, Sila baca ni...
"Saya bukan ulama tetapi saya adalah penganut Islam yang yakin dan percaya kewujudan Allah, Muhammad s.a.w dan Al-Quran. Saya tidak perlu untuk membaca jauh sekali untuk mengkaji kitab Injil Kristian kerana saya sudah yakin benar dengan Islam kecuali saya masih ragu-ragu dengan Islam.

Dalam pada itu, gugur iman saya jika saya tidak percaya kepada 4 kitab Allah iaitu Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran. Namun setelah turunnya Al-Quran, maka terhapuslah kitab-kitab yang terdahulu kerana Al-Quran itu adalah pelengkap beragama kepada umat manusia. Maka sesiapa yang ingkar dengan perintah-perintah ini apatah lagi tidak percaya kepada Al-Quran, maka manusia itu dianggap derhaka kepada perintah Allah. Islam adalah tuntutan beragama kepada manusia yang Allah jadikan. Manusia yang mengikut Islam adalah yang benar. Manusia yang masih di luar Islam tetap dianggap derhaka akan perintah Allah. Mengikut Islam, mereka akan menanggung dosa setiap saat dan detik selagi mereka tidak mengesakan Allah, menerima Muhammad s.a.w sebagai pesuruh Allah dan Al-Quran sebagai petunjuk dan mukjizat kepada umat manusia. Nabi Isa a.s adalah tetap nabi dan rasul umat Islam. Percaya kepada Rasul-Rasul adalah satu daripada rukun Iman. Nabi Isa menurut Islam berbeza dengan Nabi Isa tafsiran Kristian. Antara contoh perbezaannya adalah seperti berikut:

sambung..
Anonymous said…
bersambung drp atas..

Isa mengikut versi Islam merupakan seorang manusia 100%. Baginda hanya merupakan seorang nabi. Baginda tidak dibunuh dan disalib. Al-Quran telah menjelaskan hal ini dengan nyata:

“Dan kerana ucapan mereka : ‘Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih, ‘Isa anak Maryam, Rasul Allah’, padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya…” ( Surah An-Nissa: 157)

Isa mengikut versi Kristian adalah manusia/tuhan Yesus yang telah mati dibunuh oleh orang-orang Yahudi. Kitab Injil ada memberitakan hal ini:

“Tetapi ketika mereka sampai kepada Yesus dan melihat bahwa ia telah mati….” (Yohanes 19:33)

“Ia pergi menghadap Pilatus dan meminta mayat Yesus. Pilatus memerintahkan untuk menyerahkannya kepadanya. Dan Yusuf pun mengambil mayat itu….”(Matius 27:58-59)

Mengikut Kristian, Yesus Kristus (8–2 SM hingga 29–36 Masihi), [1] juga dikenali sebagai Yesus dari Nazareth, ialah tokoh utama agama Kristian. Beliau biasanya dirujuk sebagai Yesus Kristus, dengan ungkapan "Kristus" yang berasal daripada gelaran Yunani yang bermaksud "Yang Dilumaskan Minyak" (bahasa Yunani: Χριστός Christos) yang sepadan dengan perkataan terbitan Ibrani, "Al-Masih" (bahasa Ibrani: יהושע Yĕhošūa'). Dalam Bahasa Indonesia, beliau juga digelar sebagai Yesus Kristus.
(sumber : Dari Wikipedia Bahasa Melayu)

Kita tidak perlu khuatir dan menyusahkan fikiran kita dengan memikirkan hujah-hujah dari kitab Injil kerana kitab Injil telah dibuktikan korup, menyeleweng, hilang keaslian dan bercampur antara ayat yang haq dan ayat yang batil. Buktinya kaum Kristian tidak berpuas hati dengan hanya menyelewengkan kitab Injil dan cuba pula hendak menyelewengkan kitab suci Al-Quran. Al-Quran, Al-Hadis dan ijma’ ulama Islam tidak pernah bersetuju bahawa Nabi Isa yang diceritakan dalam al-Quran merupakan Yesus Kristus, tuhan orang Kristian. Perlakuan orang Kristian memalsukan ayat Al-Quran yang tersebut di atas untuk tujuan menghalalkan ajaran agama mereka.

Firman Allah :

“Segolongan di antara orang-orang Ahli Kitab bercita-cita hendak menyesatkan kamu, dan tiadalah mereka menyesatkan (orang lain), hanya diri mereka sendiri, tetapi mereka tidak menyedarinya.” (Surah Ali-Imran: 69.

Saya tidak mahu mengutuk ulama politik berlebih-lebih kerana memang begitulah perangai mereka. Namun begitu biarlah rakyat yang tidak berparti dapat menilai pendirian ulama-ulama kalau sudah berpolitik mereka juga tidak terlepas daripada berbohong, hipokrit dan bermuka-muka demi mendapat keuntungan politik parti yang diwakilinya.

Akhir kalam, disebabkan Kristian menolak Muhammad s.a.w sebagai Nabi terakhir dan penutup segala nabi dan tidak ada lagi nabi selepas Muhammad, menolak Al-Quran sebagai sumber rujukan dan panduan manusia maka Allah yang benar itu adalah hanya untuk manusia yang menjadikan Islam itu agama anutannya.

Amir Hamzah
Anonymous said…
Saya mebgambil petikan drp blog tuan..

4. Kesedaran bahawa Allah bukan tuhan orang Islam semata-mata tetapi Tuhan seluruh alam semesta, termasuk orang-orang bukan Islam adalah kefahaman yang tepat. Ini akan memantapkan aqeedah orang Islam sendiri dan menghalang mereka dari mengeluarkan kata-kata, sebagai contoh, “Allah adalah Tuhan orang Islam” dan “Krishna adalah Tuhan orang-orang Hindu” dan sebagainya. Kata-kata sebegini adalah kata-kata yang boleh membawa kepada kekufuran kerana (1) Menghadkan ketuhanan Allah kepada orang Islam sahaja dan (2) Mengiktiraf adanya Tuhan yang lain bagi agama lain.

Ulasan saya..tak pernah pulak umat Islam kata mcm apa yg tuan kata..

kata-kata tuan tidak lebih drp belit.

tuan mesti bertanggungjawab dlm hal ini.

jawablah dgn Allah SWT di padang masyar nanti..kami semua akan jadi saksi..
Anonymous said…
YB Khalid Samad,
YB nak salahkan BN jugak yer dalam hal ni?

YB juga pabdai nak main dengan kata-kata YB tu yang putar alam.

Inilah pertama kali saya dengar kalimah syahadah “La ilaha illa Llah” iaitu “Tiada yang dipertuhankan melainkan Tuhan” atau dalam terjemahan bahasa Inggerisnya “There is no god but God”.

Tuhan saya bukan GOD & bukan LORD tapi ALLAH SWT. Tiada tuhan selain ALLAH. Semua ini adalah mainan YB Khalid Samad untuk mengelirukan pemikiran umat Islam. Saya raya YB Khalid juga sudah keliru. Tak dapat nak membezakan GOD & ALLAH SWT.

Umum mengetahui GOD adalah ungkapa drp Kristian. Kita tak pernah menyebut Ya Tuhan..kita selalu menyebut Ya ALLAH..

Saya tak pasti lah kalai dlm doa YB, YB guna GOD..

Tahniah PAS for ALL..
Tahniah..YB..
Anonymous said…
Ali Baba Bujang Lapok,

Kenapa orang Kristian yang panggil tuhan mereka Allah tidak pulak jadi keliru dan memeluk agama Islam? Orang Kristian tidak takut ke nanti penganut-penganut mereka menjadi orang Islam? Sebab ada identiti krisis atas nama Tuhan. Ada statistik orang Islam masuk Kristian? Atau dalam OSA? Kalau macam tu baik je mansuhkan OSA tu. Saya pun nak tahu, umat Islam yang mana bodoh sangat hingga tidak tahu bezakan fundamental antara Islam dan Kristian. Kalau yang murtad tu, tahu-tahulah didikan agama oleh ibu bapa tidak mencukupi. Asyik nak salahkan orang lain tu apa pasal? Kalau diri bodoh, pandaikan la. Kalau tahu kekurangan, pandai-pandailah menimba ilmu. Jangan nak cari perkara remeh temeh macam ni jadi topik utama. Habis yang korupsi tu ajaran Islam? Hairan pulak kenapa semua pihak-pihak diam apabila korupsi jadi topic utama. Nak utamakan Allah ke atau nak utamakan Wang? Tahu-tahu je la. Yang panggil sendiri umat Islam tu la yang paling hebat makan rasuah. Bolehke jadi dalam kategori mereka yang berimam? Sembah wang tu ada le.

Said.
Anonymous said…
YB kata "Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam, samada golongan musyrikin, Yahudi mahupun Nasrani menggunakan perkataan ‘Allah’ apabila mereka memaksudkan Tuhan semesta alam"

Baca ayat tu sepenuhnya, YB.

Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis, maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin, maka Allah nanti akan memberikan kekayaan kepadamu dari karunia-Nya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
QS. at-Taubah (9) : 28

Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (yaitu orang-orang) yang diberikan Al Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk.
QS. at-Taubah (9) : 29

Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah". Demikian itulah ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah-lah mereka; bagaimana mereka sampai berpaling?
QS. at-Taubah (9) : 30

Mereka menjadikan orang-orang alimnya, dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada Tuhan selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
QS. at-Taubah (9) : 31

Ayat diatas dengan jelas tidak membenarkan Yahudi maupun Kristian menyembah Tuhan yang lain selain Allah, Allah dengan tegasnya melaknat mereka-mereka yang mengatakan Isa tu anak Allah.

Orang Yahudi dan Nasrani semenjak berabad tak memanggil tuhan mereka Allah, kalau tak percaya carilah dalam kitab Torah dan Injil ayat "Allah" yang dinyatakan secara jelas dan nyata.Tak ada, yang ada paling dekat adalah perkataan Eli dan elohim.

Sebagai pemimpin yang memperjuangkan Islam, kita perlu jelas dalam perjuangan kita ni. Dalam hal ni , samada UMNO maupun PAS, bukanlah perkara pokok. Apabila ugama lain boleh menggunakan perkataan Allah untuk memudahkan mereka mendekati orang-orang Islam sepertimana di Indonesia,saya khuatir dengan masa depan Islam di Malaysia ni.

Kalaulah kita tak boleh menerima Aishah Bokhari dan Lina Joy murtad dan dalam kalangan kita, apa lagi disebabkan nama Allah diberikan kebebasan pada pihak kristian untuk menggunakannya , mungkin lebih ramai Aishah dan Lina akan menjadi murtad.

Boleh kah kita menerima sekiranya saudara kita yang terdekat murtad.Nauzubillah , YB
anwar majeed said…
salam, i beg to differ ali baba bujang lapok, the christians in the middle east has always been calling god as Allah, if u do have friends in the middle east studying syariah perhaps they may clarify this to u.u seem to undermind muslims in malaysia is far worst in the middle east, as they have no problem at all using Allah as god. kejahilan itu tidak memabawa apa-apa. btw YB khalid good job, insyaALLAH ,GOD ya'ni Allah will reward ur good deeds
Anonymous said…
Dear anwar majeed and YB Khalid 'Herald' Samad,

Then you should force the Pope to declare that Jesus in the Bible is actually referring to ALLAH. And the Bible itself should replace the word 'Jesus' with 'ALLAH'? But they never dare to do that since they are not refering to the only God -- Allah! Still not able to see the only motive?
asas said…
salam YB

saya setuju dengan YB...

malahan pada hari ini, kalau di USA,UK,Eropah dan negara2 yang Kristian menjadi majoriti, umat Islam di sana yang minoriti TELAH BERJAYA dalam DAKWAH mereka dengan mengislamkan BERJUTA-JUTA kristian, hanya disebabkan umat Islam berjaya membuktikan didalam Bible kristian terdapat perkataan ALLAH.....

Nama Allah itu sendiri sudah satu hikmah,maka umat Islam hanya tinggal memberi kefahaman sahaja pada non muslim,insyaAllah dakwah akan berjaya...

namun apa yang silap ialah, di malaysia, Islam itu telah dimelayukan oleh umno sekian lama..terdapat jurang besar dari sudut komunikasi antara muslim dan non muslim di malaysia...pendakwah melayu kebanyakkannya GAGAL dalam mendakwahkan muslim sendiri,masakan pula mereka nak BERDAKWAH kepada non muslim...??? ini antara kejayaan Umno selama 50 tahun,membodohkan muslim dengan kefahaman dan mazhab agama ciptaan umno...

perangai umno ni dah nak sama dengan perangai yahudi, kerana yahudi mengatakan bahawa mereka sajalah bangsa terpilih,bahawa merekalah bangsa yang disayangi Allah, merekalah bangsa yang terdiri dari para nabi dan rasul...dengan kefahaman itu,mereka menindas bangsa lain,menafikan hak kaum lain...dengan mengatakan...yahudi dipilih Allah...bukan kamu...

kalau begitu..macamana apa beza yahudi dengan melayu....??

salah sape??...pada aku umno....
Anonymous said…
Assalamu'alaikum WBT.

* Terjemahan Surah Ali 'Imran Ayat 64 :
Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah." Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)

Manakala dalam ayat yang sebelumnya (ayat 50) : terjemahan:
Sesungguhnya Allah, Tuhanku dan Tuhanmu, karena itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus."
Kebanyakan ayat dalam Surah Ali 'Imran diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW sebagai pedoman baginda mengadakan dialog ketuhanan dengan rombongan Nasrani.
Adakah baginda SAW mempertikaikan penggunaan nama Allah oleh pihak Nasrani mahu pun pihak Quraisy ?
Tidak, tetapi apa yang dihasratkan ialah memperbetulkan iktikad mengenai sifat-sifat kesempurnaan Allah yang sebenar.Dialah Allah Tuhan Yang Maha Esa ,Tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Adakah kita 'kalah' dengan mereka kerana mereka juga menggunakan nama yang sama..

Di zaman Rasulullah SAW. mereka kaum Musyrikin menggunakan nama Allah. Tetapi dakwah Islamiyyah berjaya juga 'menelan' mereka. Bukankah Islam deen yang tertegak dengan ilmu dan hujjah.
Kita mempunyai hujjah , mereka juga mempunyai hujjah . Cabaran hendaklah disambut untuk mematahkan hujjah mereka ..
Anonymous said…
Kalau kita tanya pada setengah orang Islam ...
Siapa Allah ? dia jawab ; Tuhan kita laa..
kemudian kita tanya ; macam mana tue.. Tuhan Allah macam mana ?
nak jawab macam mana ??

adakah sistem arus perdana yang ada dinegara gagal melahirkan masyarakat Muslim yang celik akidah ?..
Anonymous said…
Shame on u Khalid 'Herald' Samad!
Anonymous said…
YB Khalid,

Mohon baca betul2 komen saya ini dan tolong siarkan komen saya ini kerana Allah Ta'ala. jangan kata tiada hamba Allah menegur YB kat akhirat nanti.

Saya pun harap para ulama PAS baca komen saya betul2 dan tolong beri jawapan yang sangat rumit ini bagi saya nak terangkan orang2 dibawah tanggungan saya.


*************Ini komen saya:
Setiap ibubapa wajib mengajar anaknya solat. Dalam bacaan tahiyat itu, ada bacaan kalimah syahadat.

"Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah"

Sikit sebanyak syaitan akan berdesing kat telinga anak2 kita semasa solat, semasa zikir dan lain2 dengan perkataan Allah yang anaka2 kita mungkn dengar dari orang kristian.

Begitu syahadat semasa kita bersikir, syahadat untuk orang baru masuk Islam dan lain2 lagi.


Saya amat kecewa dengan PAS. betul lah Tun Mahathir pernah berkata dahulu, PAS memepergunakan agama untuk kepentingan poltik.
sentimental said…
A'kum wbt,

Pada pendapat saya, orang melayu Islam di Malaysia ni bersifat sentimental, lemah lembut dan kebanyakkan mereka tidak mempunyai kefahaman yang mendalam dalam apa juga perkara yg dilakukan - termasuklah persoalan agama. Oleh itu kebanyakkan hujah yg dilontar berdasarkan perasaan, sangkaan dan tidak berasaskan kefahaman ke atas satu-satu fakta - dalam soal Islam ialah Al Quran dan Sunnah. Walhal, Islam tidak disandarkan atas perasaan atau persepsi mana-mana kelompok kaum, individu atau masyarakat. Jika tidak, pasti ada yg tidak sanggup bangun solat subuh, berpuasa ramadhan waktu summer di eropah ataupun melakukan hukuman rejam ke atas penzina. Islam adalah agama hujah, setiap perkara yg dilakukan MESTI dilandaskan kepada hujah (i.e.: Quran & Sunnah). Setakat ini, saya tidak dapat melihat mana-mana pihak yang membangkang perkara ini mengutarakan hujah sepertimana yg tuan YB lakukan. Semoga Allah, tuhan semesta alam memberikan kekuatan dan istiqomah kepada pejuang agamanya yg sebenar.

-wasalam
Anonymous said…
YB,

(Albaqarah 120)
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu

Dalam ayat diatas,Allah dah beri pesanan pada orang Islam akan cobaan Yahudi dan Nasrani untuk memesong akidah umat Nabi Muhammad..

Dah beratus tahun, mereka telah mencoba dinusantara ini untuk memurtadkan penganut Islam tapi kurang berjaya.Tapi mereka masih lagi berusaha tapi dengan cara lain.

Di Indonesia, mereka gunakan Gusdur dan mempergunakan "Allah" untuk mendekati orang Islam.Kalau seorang ulamak seperti Gusdur (rujuk http://www.youtube.com/watch?v=zWgvTpjG0Ro&feature=related )pun boleh diperdayakan, apakan mula penganut agama Islam yang lainnya.Dulu ramai orang bangga Di Indonesia, peratus Islamnya adalah lebih 90% tetapi sekarang dah jauh berkurangan. Ini yang amat saya takuti kalau ianya berlaku kat Malaysia, sedarlah YB.
Ahmad Syafiq said…
http://drmaza.com/home/?p=566#more-566

Kepada mereka yang keliru tentang isu nama Allah, sila ke blog Dr. Mohd Asri Zainal Abidin. Saya telah beri link di atas komen saya. Mudahan2 kekeliruan dapat dihapuskan. Sekian.
Anonymous said…
orang yang faham tentang "emas" takkan terpedaya dengan dakwaan penjual yang cuba menjual "suasa"

marilah kita berusaha memahamkan manusia tentang emas yang tulen dan mengenal apa itu suasa.

sebaliknya usaha pemahaman ini seringkali disekat dengan pelbagai alasan. malah diracun pulak dengan kefahaman yang kabur terpisah-pisah.

malangnya ada yang lebih takut kuasa mereka untuk menggali emas hilang daripada benar2 menjaga kesucian agama.

dalam isu ini apakah mereka benar2 jujur mempertahankan agama? atau pun hanya akan lebih meruntuhkannya?.

wallahu a'lam
Anonymous said…
YB,
Tiada Tuhan Melainkan Allah.
Muhammad itu Pesuruh Allah.

Allahuahad!
Allahuahad!
Allahuahad!

Kepada marhaenr..banyakkan bertaubat.
Anonymous said…
Dulu Pas kata UMNO perosak agama.
Dulu Pas kata UMNO perosak bangsa.
Dulu Pas kata UMNO perosak negara.

Dulu Pas kata Mahathir tu anti-Islam.

Lepas tu tahun 2008 saya undi Khalid Samad.

Bila dah berkuasa sikit, Khalid Samad benarkan kalimah Allah di gunakan oleh Kristian.

Apakah orang Kristian percaya Allah itu satu? Apakah orang kristian percaya Muhammad itu rasul terakhir?

Apakah tidak keliru anak-anak kita nanti? Wahai Khalid. Kau sedar ke apa dah kau buat ni?

Kepada orang yg nak hentam UMNO ni..kau sedar ke apa yang kau tulis tu?

Setahu aku UMNO tak pernah jual agama untuk UNDI!

Tolonglah YB! Apa yg kau tulis tu adalah menyesatkan. Janganlah kau sesatkan umat Islam.

Aku tak rela pelacur politik seperti kau melacurkan agama demi undi & kuasa.
AbgTuah said…
BERAPA RIBU ORANG KRISTIAN YANG AKAN DAPAT DI DAKWAH SEKIRANYA MEREKA DI BENARKAN MENGUNAKAN KALIMAH ALLAH.?

BERAPA RIBU PULA MATA-MATA DAN HATI-HATI MUDA MUSLIM YANG AKAN TERTIPU TERKELIRU DENGAN PENGUNAAN KALIMAH ALLAH OLEH KRISTIAN ?

YANG MANA LEBIH MEMUDARATKAN, KENAPA MEMILIH MEMPERTAHANKAN YANG LEBIH MEMUDARATKAN..

MENGAPA DIGEREJA DI VATICAN CITY KALIMAH ALLAH TIDAK PULA DI AGUNGKAN.

HMMM..YB KHALID JAWAPANNYA MUNGKIN TELAH ADA DIBENAK FIKIRAN ANDA..

KALIMAH ALLAH : BUKAN BERMAKNA ‘GOD’ SEMATA-MATA

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/KALIMAH%20ALLAH.pdf


ALLAH: BUKAN BAHASA BIBLE

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/isu%20kalimah.pdf
Anonymous said…
Bukankah sudah jelas pendirian yang diberikan oleh Majlis Mufti berkenaan isu ini? Yang mana penggunaan nama Allah sama sekali tidak diizinkan penggunaannya di dalam penerbitan mingguan Gereja Katholik tersebut? Apakah Khalid Samad lebih alim dan bijak daripada mufti-mufti yang ada di Malaysia ini? Dari mana agaknya Khalid Samad mendapat kefahaman Islam dengan hujah bahawa kononnya yang membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam bukanlah berpaksikan kepada tuhan orang Islam itu dipanggil Allah, dan tuhan orang bukan Islam itu pula tidak dipanggil dengan nama Allah, sebaliknya menurut Khalid lagi, yang membezakan antara orang bukan Islam dengan orang Islam adalah kefahaman mereka terhadap ajaran Islam itu sendiri.

Wah! mudah benar membezakan orang Islam dengan orang bukan Islam melalui kaca mata Khalid Samad ini. Jadi, nampaknya selepas ini, bolehlah kita panggil para orentalis Barat yang hafal al-Quran sebagai ulama, dan kita jadikan tulisan-tulisan mereka sebagai rujukan, sekali pun mereka tidak beriman kepada Allah - kerana jika menurut Khalid untuk membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam hanyalah melalui sejauh mana seseorang itu memahami ajaran Islam.

Khalid Samad "agaknya" mungkin terlupa bagaimana lafaz syahada untuk mengesahkan seseorang itu benar-benar sudah masuk Islam, lafaznya ialah (biar saya ingatkan Khalid Samad semula) 'Asyhaduallailahaillallah,wa Asyhaduannamuhammadarrasulullah' - bukankah dalam kalimah tauhid ini sudah jelas wujudnya perkataan Allah? Sekaligus membuktikan bahawa antara ciri yang membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam adalah termasuk nama Tuhan yang kita sembah - dalam konteks ini, Tuhan yang kita sembah dan yakini ialah Allah! Dan orang kafir hanya mengakui Allah sebagai pencipta semata-mata, tetapi mereka sama sekali tidak mengakui Allah sebagai Tuhan yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu dan menolak ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad.

Kekeliruan Khalid Samad semakin menjadi-jadi tatkala beliau cuba berhujah bahawa Rasulullah sendiri tidak menghalang masyarakat bukan Islam daripada mengakui Allah sebagai Tuhan mereka - memang benar Rasulullah tidak menghalang, (kerana sememangnya hakikat bahawa Allah ialah Tuhan semesta alam) tetapi dengan syarat mereka memahami Allah melalui ajaran yang hak, dan bukan untuk mewujudkan kekeliruan kepada manusia. Namun demikian, dalam konteks dan isu yang sedang kita hadapi pada kali ini - niat dan objektif surat khabar Herald yang beria-ria mahu menggunakan nama Allah dalam penerbitan mereka sangat-sangat diragui matlamatnya! Mengapa baru sekarang isu ini timbul? Bukankah semua orang tahu isu ini hanya mengundang fitnah kepada umat Islam di Malaysia dan merosakkan pemikiran generasi muda pada masa akan datang! Sekali pun di dalam sunnah rasulullah terdapat petunjuk yang membenarkan orang bukan Islam menyebut dan menggunakan nama Allah - tetapi kondisinya sangat berbeza jika dibandingkan di negara kita pada hari ini. Lantaran itu - para ulama harus menguasai ilmu Fiqh al-Waki bagi memastikan keputusan atau fatwa yang bakal mereka nyatakan dalam isu ini - benar-benar menepati suasana, keadaan dan realiti sesuatu masyarakat Islam itu.

http://azlishukri.blogspot.com/
hanizam said…
NI KALAU YB BERANI POSTKAN....

ko gelaklah sepuas-puas & bertepuk tanganlah atas penerimaan cadangan bodoh dalam gereja dulu....menang sebab menghancurkan umat islam dimalaysia...malah aku percaya seluruh dunia sebab cadangan @ sokongan bodoh tu....

lepas ni, bila perkataan ALLAH boleh diterbitkan dalam majalah @ sisipan dalam gereja, maka senang mereka menyesatkan umat islam....nanti, akan keluarlah:

NILAH RUPA NABI MUHAMMAD S.A.W SERTA GAMBAR SEBENAR WAJAH TUHAN YANG DIKENALI SEBAGAI ALLAH....

amat malang umat islam bila ini berlaku....lebih malang lagi YB islam yang menyokong keputusan ini....

dan lebih malang, YB TERSEBUT DARI PARTI YANG KONONNYA MEMPERJUANGKAN ISLAM....

bila dengan DAP, semuanya hilang....
hanizam said…
Anonymous said...
Kalau kita tanya pada setengah orang Islam ...
Siapa Allah ? dia jawab ; Tuhan kita laa..
kemudian kita tanya ; macam mana tue.. Tuhan Allah macam mana ?
nak jawab macam mana ??

adakah sistem arus perdana yang ada dinegara gagal melahirkan masyarakat Muslim yang celik akidah ?..

January 1, 2010 8:37 PM
Anonymous said...
Shame on u Khalid 'Herald' Samad!

January 1, 2010 10:29 PM


AKU SOKONG PANDANGAN KORANG...

buat malu umat islam je....patutlah YB ni digelar KHALID GEREJA...
Anonymous said…
Khalid Samad mesti bertaubat!
Mintak Maaf dgn Umat Islam Malaysia!

Dalam Harakah keluar lagi komen Khalid Samad mengenai Kalimah Allah seolah-olah si Khalid ni adalah ulama besar dlm PAS.

Sesat sungguh kenyataan Khalid Samad. Orang Shah Alam tak bodoh Khalid! Kau tunggu PRU13 nanti.

Siapa untung dlm hal ini? Anwar? DAP?

Jawapanya adalah kuasa. PAS nak berkuasa sanggup melacurkan agama demi kuasa.

Celako Celako Celako...
Anonymous said…
Ramainya yang mengadu domba kat blog ni. Kalau mahathir pernah cakap nabi muhammad tak cukur janggut pasal masa tu takda pisau gilette takda pulak yang melenting. Kenapa tak salahkan peguam2 negara yang telah dilantik oleh pemimpin yang anda pilih. Pergilah serang peguam2 tu kerana gagal mempertahankan kesucian islam agama kita. Ke saudara dah terlupa bukan sahaja agama, kedaulatan dan bangsa kita memang dah tergadai. Suruh pergi IJc, lawan negara kerdil singapura tu pun kalah. Bukan saja tu, ditipunya plak gambar tu. Buat malu je. Apa dia ingat nak masuk perhimpunan ameno ke. Kalau negara kita diserang, memang kita ni macam iraq, dikhianati oleh jeneral2. Time belum perang pun dah nampak, abis semua dijualnya.
Mohammad Roslan said…
Salam YB,

YB perkara ini timbul kerana di negara jiran mereka gunakan "Allah" dalam injil berbahasa Indonesia, maka orang kristien di sini mula timbulkan perkara ini. Di negara jiran beribu orang Islam dan agama lain memeluk kristien ini disebabkan pemikiran mereka dipesongkan dengan perkataan "Allah" itu. Anggapan orang yang kurang berpengetahuan akan mudah terpesung dengan beranggapan Tuhan kristian adalah sama dengan agama Islam.

YB berpengetahuan luas dalam agama Islam dan kita persetujui tetapi ramai lagi kalangan umat Islam terutamanya orang muda tidak seperti YB. Akidah mereka pasti akan bercelaru di masa hadapan. "Allah" yang digunakan sebelum Islam dan selepas Islam mempunyai perbedzaan. Agama Islam memberi makna yang baru kepada "Allah". Orang Islam terdahulu dari kita tidak mahu orang yang baru memeluk Islam terkeliru maka mereka tetap gunakan perkataan "Allah". Pendekkan cerita Islam telah re-brandingkan perkataan "Allah" itu. Umat Islam di negara ini bukan berfikiran "liberal" seperti di negara jiran, kita masih konservetif.

Seperti mana kita akui Islam adalah agama untuk seorang Muslim maka "Allah" adalah satu-satunya tuhan bagi seorang Muslim. Ia adalah eksklusif untuk umat Islam di negara ini. Apakah kita salah mengangap begitu?. Orang kritian sebenarnya ada motif yang tersembunyi dalam membawa kes ini ke Mahkamah. YB yang arif sudah tentu tahu muslihatnya sebagai pendakwah.YB sebagai pendakwah Islam harus memahami cara mubaligh-mubaligh kristian menjalankan dakwah mereka. Ramai terpesung dengan cara mereka yang halus ini. Di suatu masa dulu mereka sengaja letakan "injil" di semua bilik hotel-hotel dan kini mereka bergerak cara yang berlainan sedikit dengan menggunakan kelemahan orang Islam di negara ini. Kita tidak boleh anggap semua orang Islam dinegara ini berilmuan agama seperti YB. Ramai yang masih terkeliru siapa Allah sebenarnya!. Ada yang masih mencari di mana Allah itu berada?. Janganlah YB mengelirukan lagi keadaan dengan berbagai-bagai hujah yang ramai yang sukar difahami.Mohon YB berhenikanlah hujah-hujah liberal YB itu demi umat yang sedang meraba dalam Islam ini.Wassalam.
YB tak payah berlagak pandai bab agama..

Jangan guna logik utk liberalkan agama..

Jangan seribu kali jangan dan saya bagi amaran keras jangan sokong penggunaan nama Allah atau Allah akan balas perbuatan YB gadaikan agama utk dunia ( politik ).

Kehilangan kereta adalah tanda kifarah Allah atas perbuatan Yb selama ini.

Jangan politikkan isu nama Allah atau menuduh Kerajaan menggunakannya utk pecah belahkan rakyat.

Jaga mulut YB sikit.


Saya dan rakan rakan BPN akan menentang isu nama Allah ini hingga ke akhirnya.

Sepatutnya YB menasihatkan pihak gereja agar jangan meneruskan usaha memohon guna nama Allah tetapi YB tidak dpt bertindak begitu.

YB patut berhenti jadi wakil rakyat....buat malu PAS je.


baik kutip sampah tepi jalan dari berlagak jadi YB yang hanya nak undi tanpa mengira kesan isu yang dibawa..

Ingat YB bahawa Malaikat Maut sentiasa menunggu.kita tak tahu ajal kita bila sampai.

Bertaubatlah...moga Allah Taala ( bukan trinity seperti Kristian ) akan mengampunkan YB.

Harap siarkan komen ini..


terima kasih...

ingatan penuh kasih sayang dari saya... saudara seagama YB !


Panglima Perang Cyber
http://penembak-tepat.blogspot.com
penghuni gua said…
YB
Memang YB seorang yang pandai.Yalah Universiti pun di Leeds.Seorang pemompin Suara Al Islam,organisai yang lebih radikal dari IRC.
Pejuang Islam yang sebenar.
Dulu cerita pasal Syed Qutb yang perjuangan nya berdasarkan
Lailah Hail lallah.
Tiada tuhan selain Allah dalam bahasa malaysianya.
Dalam bahasa inggerisnya There is no god but god.
Jadi tuan besar Khalid Samad,berhati-hatilah membuat statement.Peperangan itu adalah satu tipu helah.Nabi Muhammad saw sendiri bersabda sewaktu perang Khandak.Jangan Tuan besar Khalid Samad berbangga menyokong satu perkara yang ramai orang Islam mempertikaikan.Tuan Besar cuma seorang dan sekerat dua yang menyokong.Yang menentang ramai.Kalau ikut demokrasi pun tuan besar perlu akur..sekurang-kurangnya tidak perlu membuat statement yang kononnya untuk menunjukkan tuan besar pandai.
Tuan Besar memang dah pandai.Kalau tak pandai tak pergi belajar overseas kan?
Tapi ada peribahasa yang mengatakan tin kosong yang paling banyak bisingnya.
Fahim 'n Alin said…
slm wahai anda yg terpelajar

apa akan jadi kalo cucu anda nt mengaku allah kristian same dgn allah islam?

anda yakin akan tiada umat islam akan terkeliru dgn pkataan Allah ini?

anda rasa kalau ad yg terkeliru, adakah anda tidak menjadi sebagian dr org2 yg mengelirukan mereka..

setiap orang yg keliru nanti, anda antara penyumbangnya wahai anda yg terpelajar
Anonymous said…
Salam yb..(kalau berani siar le..)
Sebenarnya apa tujuan kafir katolik nak guna nama Allah SWT termasuklah di dalam gereja..?Sudah tentulah antara sebabnya kafir katolik ni hendak sekutukan, kafir katolik ni hendak syirikkan, kafir katolik ni hendak hinakan nama Allah dalam sembahan mereka.. kafir katolik ni hinakan Allah Yang Maha Kuasa..Maha Raja di dunia dan di Akhirat..hendak disamakan Zat Allah dengan makhluk2nya yang sebesar debu (mungkin) di angkasa raya..?
Bagaimana pula hak makhluk Allah SWT yang setiap saat berzikir mengesakan Allah,mensucikan nama Allah..membaca Surah yang menyatakan Keesaan Allah SWT..?Bukanlah soal keliru dengan nama Allah yang diutamakan..tapi sebagai Muslim terlalu cinta pada Allah dan tak sanggup nama Allah dikotorkan (disyirikkan) oleh kafir katolik..sebab itulah Muslim Malaysia mesti bangkit menentang hajat kafir katolik ini..nampaknya YB pun sama penyokong kafir katolik..Yb tak risaukah tergolong dalam golongan pensyirik nama Allah secara terang..?Sudahlah yb menakrif ayat Quran mengikut logic sendiri..Muslim di Malaysia pulak masih mengikut kata Mufti dan Jakim..Yb lebih layak dari Mufti dan Jakim ke..?
Soal keliru ni mungkin satu permasalahan jugak..walaupun bukan masalah pokok..dicontohkan macam ni : zikir Alhamdulillah (Segala Puji bagi Allah “just for Allah orang Islam”)..setiap tulisan zikir atau ibadat di buku / kitab dimestikan menambah takrif Allah untuk Muslim atau kafir katolik..YB nak bertanggungjawap ke pastikan semua percetakan/tulisan di Malaysia ni mesti ditakrif sebegitu..?Pandainya YB ni….pandai buat kerja bodoh..
Dari segi perlembagaan juga..Muslimin Malaysia masih boleh fight..Siapa yang patut menakrif Islam sebagai Agama Rasmi Persekutuan..jadi ape takrifan Islam tu..?Siapa Tuhannya..?Apa sifat Tuhannya..?Apa kitabnya..?Apa yang diajar..?Sebagai muslim kita kena tahu jawapan tersebut (mungkin paderi katolik pun tahu..sebab tu mereka lebih licik dalam permainan undang2)..jadi..bangkitlah Muslim Malaysia saudaraku..hapuskan para penghina Allah SWT dan sekutunya yang dah terang jelas depan mata..

AME
AsiaHacker said…
salam,
kata "Allah" adalah panggilan untuk kata nama khas tuhan dalam bahasa Arab Faham...... Al-Quran Diturunkan dalam bahasa Arab! manakala Kristian datang dari Yahudi dan Injil yg telah dipesongkan oleh st.paul menggunakan bahasa hebrew....
Anonymous said…
Saya adalah ahli UMNO semenjak drp bangku sekolah menengah lagi (1989). Semenjak dari dulu lagi kami di UMNO memastikan ISLAM adalah perkara asas yg perlu di pertahankan & yang kedua adalah umat melayu. Memang dulu kerajaan mengambil sikap tunggu dan lihat dlm isu Aisyah Bukhari, Hartini Kamaruddin etc. Saya lihat itu sebagai kelemahan yg ada. Tetapi kami di UMNO memang menentang sebarang unsur kristianisasi kepada umat ISLAM di Malaysia pada ketika itu.

Ketika TDM memecat DSAI, saya dgn suka rela meninggalkan UMNO & menyertai PAS di kawasan saya iaitu Shah Alam. Dasar yg sama juga saya bawa iaitu ISLAM & MELAYU. Semasa pihak gerakan Kristian mahu mendirikan gereja terbesar di Shah Alam ketika itu saya menentang begitu hebat (masih dlm UMNO) & ketika masuk PAS juga saya & rakan-rakan dilm UMNO/PAS amat vokal tentang usaha mendirikan gereja di Shah Alam. Alhamdulillah, usaha kami berjaya.

Ketika Tsunami politik 2008, saya menyokong penuh Khalid Samad. Siang malam bertungkus lumus utk memenangkan Khalid Samad. Tetapi saya begitu kecewa dgn apa yg telah berlaku. Walaupun ketika itu, terdapat kata-kata di kalangan jemaah mengatakan Khalid terlalu liberal dalam soal kalimah Allah ini, saya terpaksa memekakkan diri.

Kini nasi telah menjadi bubur dan memang benar Khalid Samad adalah di antara yang mempolapori usaha tersebut di samping manusia bernama ANWAR IBRAHIM & DAP.

Saya amat kecewa sekali. Kecewa yg amat sangat saudara Khalid. Segala usaha saya ibarat menjirus air ke daun keladi.

Fikir-fikirkan lah.
Anonymous said…
Lirik Lagu : Allah Peduli - Nyanyian penyanyi bogel drp Indon Agnes Monica:

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti,

Mengapakah harus terjadi

Di dalam kehidupan ini

Suatu perkara yangKu simpan dalam hati

Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengertiAllah peduli

Segala persoalan yg kita hadapi

Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri

Sebab Allah mengerti

Allah mengerti

Allah peduli

Segala persoalan yg kita hadapi

Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri

Sebab Allah Yesus ku Mengerti


Khalid,
Adakah Allah itu Yesus?
Apakah tindakkan & usaha kau kalau kristian kat sini mengubah atau menambah nama Allah Yesus?

Celako Celako Celako..
Anonymous said…
Assalamualaikum Ustaz,

Muktahir ini,umat Islam dikejutkan oleh ancaman yang penggunaan perkataan Allah boleh digunakan dalam sebaran Kristian,'Herald'. Samada umat Islam dikejutkan atau tidak dikejutkan kerana tidak amik peduli,adalah sesuatu yang amat mendukacitakan.Bagi diri ini,ini adalah suatu kebenaran seperti mana termaktub dalam ayat Al-Quran bahawa orang Nasrani dan Yahudi tidak akan redha pada orang Islam sampai lah orang Islam mengikut cakap mereka. Tujuan utama penggunaan perkataan Allah pada surat khabar mereka adalah untuk menyampaikan dakyah Kristian.Di Malaysia,sudah berapa ramai orang Melayu yang masuk Kristian dan kita sebagai orang Islam tidak merasa apa-apa? Sedihnya umat ini kerana tiada bantahan keras, tiada demonstrasi jalanan,tiada laungan allah akbar dan tiada tangisan allah akbar pada malam kerana kita tidak kisah sekiranya kafir laknat memperlekehkan sebutan-sebutan zikir pagi dan petang kita!
Anonymous said…
Syahadah menyebut:
Tiada Tuhan Di sembah Melainkan Allah & Muhamad itu Rasul Allah.

Kenyataan bengong & belit drp Khalid Samad:
“There is no god but God” maksudnya Tiada Tuhan melainkan Tuhan.

Siapa yg YB Khalid Samad ni maksudkan Tuhan?

Satu lagi kenyataan bengong:
Perbezaan di antara orang Islam dan orang bukan Islam bukan penggunaan perkataan ‘Allah’ tetapi atas kefahaman sifat-sifat Allah. Islam mengajar ummatnya bahawa Allah itu Esa, tidak beranak dan tidak juga diberanakkan, tiada sekutu dan Allah adalah pemilik nama-nama yang terpuji yang terkandung dalam 99 nama Asma ul Husna. Perbezaan kefahaman inilah yang hendak ditonjolkan dan diperjelaskan, bukan nama yang berbeza.

So maksudnya..oriantelis baat tu ulamak ke?
Miak Bujat said…
YB,

Anak saya bertanya... kalau kita berdoa kepada Allah... Allah yang mana satu nie YB?

Sekarang kita tak nampak kesannya... tapi anak cucu kita nanti camane YB?
Anonymous said…
salam,

satu sahaja yg ku mahu khabarkan disini..

Orang Kristian telah berjaya memenangi salah satu cara utk menyessatkan umat islam. Selepas perang Salib, inilah agenda pihak kristian iaitu cuba menyesatkan umat islam secara rohani.
harus di ingat, Iman tidak boleh diwarisi malah di akhir zaman menuju ke Hari KiAMAT makin ramai umat ISLAM tidak mempedulikan agama mereka lagi seperti apa yang terjadi kini.
Tanya kepada diri sendiri dahulu "MENGAPA MEREKA INGIN MENGGUNAKAN NAMA ALLAH?" kenapa tak nak pakai nama tuhan buddha?
Fikir-fikirkan lah daripada asyik mengeluarkan hujah-hujah yang anda sendiri tidak faham di dalam Al-Quran.
Anonymous said…
Di sinilah menampakkan betapa BODOnya YB-YB PAS yg mengaku Islam.

1 soalan untuk YB-YB PAS yang BODO lagi SESAT ni, mcmne kita nak mempertahankan nama Allah-Islam (bukan Allah-Katholik) kita?

CONTOH: Dulu heboh berita bahawa terdapat selipar jepun yang TERTERA kalimah ALLAH padanya lalu semua umat Islam diMalaysia berwaspada supaya tidak terbeli selipar jepun jenis ini.

Bagaimana jika mereka menjualnya secara terbuka dan katakan "itu adalah (merujuk) Allah (katholik) kami dan bukannya merujuk kepada Allah-Islam kamu.Bagi kami, kalimah Allah di selipar menjadikan selipar itu berkat (ala-ala ayat N.ajis)" Adakah YB-YB PAS yang mengaku Islam ni akan bagi pelempang kat si kristian tu, atau mengaku bahawa kalimah Allah boleh dipijak2 sebab mereka (Katholik) kata itu Allah mereka.

Jawabla wahai YB (Yang BODO) PAS yang sesat!
sudirumusibarat said…
Kenapa kita bangkang sampai nak runtuh bumi N langit!
Dalam blog2: Dewa Tranung kite,Yang Gambi,Mahaguru58,dalam alam (Ngo yang berdemo)dan pengulas2 sekelian !
Saya (sudirumusibarat)bersetuju dengan YB Khalid.Kesian dia bantai !
Biarlah sesiapapun nak guna nama A.L.L.A.H . Baik Kristian mahupun agama-agama lain di Malaysia/Di Dunia ini.
Kalau orang yang mengguna(ucap) Syahadat Allah dan Syahadat Rasul orang itu sudah masuk Islam. Kalau sekadar sebut saja nama Allah siapapun boleh sebut.
Semua makhluk kita kata dan mengakui dengan sesungguhnya Allah yang menjadikan.
Pelik dan ajaibnya kenapa bila orang yang dijadikan Allah nak sebut nama Allah kenapa kita kata tak boleh ? Apa hak kita ?Dalam Perlembagaan mengatasi dalam Al Quran .Ini hak orang melayu ? Ini Hak orang Islam Melayu / Melayu Islam ? Ini hak eksklusif ISLAM. Apakah kita rasa perjuangan kita tidak membenarkan Agama Lain menyebut/menggunapakai Allah diterima Allah ?
Adakah dalam Al Quran mengatakan tidak boleh sesiapa menyebut nama Allah kecuali orang Islam ( Melayu Malaysia).
Nama Allah hak semua makhluk.
Apakah apa yang kita tulis Allah itu sama dengan ( ﺍﻠﻟﻪ ) dlm bahasa Arab / Bahasa langit? Kita jangan jadi penyembah Nama.
Bentuk huruf berbeza dlm setiap bahasa di dunia (kebanyakan bahasa di dunia) ,namun sebutan Allah sama di mana-mana pun di dunia ini. sebab kita terjemah/adaptasi ke dalam huruf / tulisan / kod setempat.
Orang Islam di Malaysia menggantikan sebutan nama khas Allah dengan nama Tuhan
Bila sebut Tuhan ,Tuhan yang mana kita maksudkan tidak lain tidak bukan melainkan Allah . Itulah pegangan kita.

Negara berbilang bangsa dan agama. Kalau kita nak larang orang lain sebut nama Allah , sepatutnya kita pertikai dahulu lirik lagu Negaraku yang kita bangga-banggakan sehingga mengalahkan Azan yang berkumandang. Semasa bang / azan kita boleh buat apa saja sedangkan semasa lagu negaraku dinyanyi/diputarkan kita berdiri dan kalau boleh nafaspun nak ditahan. Jika diperlahusi maknanya mana yang lebih utama dan mendalam bait-bait Azan atau bait-bait lagu Negaraku.

Negaraku
Tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup bersatu dan maju
Rahmat bahagia Tuhan kurniakan
Raja kita
Selamat bertakhta

Rahmat bahagia Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertakhta


Kenapa tidak ditulis saja Allah dalam lirik tersebut. Oh tak boleh sebab takut orang lain sebut /guna nama Allah. Oleh itu ditulisnya Tuhan. Kata Tuhan dalam lirik itu kita tujukan untuk siapa? Bagi orang Islam kita mengiqtikadkan/sandarkan/nisbahkan kepada Allah lah.

Oleh yang demikian Tuhan dalam lirik itu bermakna Tuhan Allah .Bagi orang bukan Islam kita tolong anggap Tuhan itu adalah Tuhan merekalah ye! Jadi dengan sendirinya kita kata ada Tuhan yang lain. Sebabnya kita tak bagi sebut ALLAH dalam lirik tersebut. Di sini bukankah kita terperangkap dengan hujah kita sendiri. Dalam kita mengaku nama Tuhan Allah, kita secara tidak langsung mengaku juga Tuhan Selain Allah . Iaitu Tuhan bagi orang-orang yang tidak boleh sebut Allah.

Sekali lagi saya menegaskan,biarlah sesiapapun nak guna nama A L L A H .Baik Kristian atau agama-agama lain.
Daripada kita tersesat aqidah atau hampir-hampir tergelincir dalam syirik,dosa yang tidak terampun, dengan menyebut selain Tuhan Allah atau seolah-olah percaya adanya tuhan lain ,lebih baik kita membenarkan mereka menggunakan Allah untuk tuhan mereka. Soal trinity ke apa ke , Jesus anak Allah.
Mary anak Allah itu dia punya pasallah! Itu kekeliruan mereka dalam mentafsir dan merumus. Kalau kita nak berdakwah berdakwahlah Kalau kita nak berhujah berhujahlah. Soal hidayah itu hak Allah.Dia memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya.Dia yang mencipta Dia yang lebih mengetahui.

samb..2
Anonymous said…
Terima kasih penembak tepat & penghuni gua..saya sokong anda..
Kepada Khalid, pintu taubat masih terbuka.

Kalau 1 menyokong Khalid Samad, 1000 lagi umat Islam menentang.

Dlm komen yg di beri, rata-rata tidak bersetuju. tapi saya tak nampak pun yang maki hamun sebab tak setuju dgn Khalid Samad. masing-masing membantah & minta khalid samad bertaubat.

tapi khalid samad tetap salahkan umno jugak.

ada segelintir dua yg masih salahkan umno. kata umno tu yahudi.

inilah pemikiran PAS. tidak kedepan. hanya mahu untung politik & undi sahaja.

sebagai umat islam walaupun ideologi umno, saya menasihati khalid samad supaya bertaubat.

cuba rakan-rakan sekelian fikir apa akan jadi jika khalid samad ni org umno?
sudirumusibarat said…
samb..2

Kenapa kita harus takut pada bayang sendiri,alasan kita takut orang islam keliru apabila mereka gunakan dalam penerbitan itu tidak boleh pakai / tidak boleh dijadikan hujah sebab salahnya kita sendiri kerana tidak berlawan hujah dengan mereka .Kenapa kita meletakkan nama-nama /istilah-istilah agama terlalu sensitif untuk disebut,.tak boleh sebut sembarangan. Belum lagi masuk ke dalam intipati ajaran Islam. Kalau bercakap perlu ada tauliah walaupun sudah ada PHD dalam bidang/ cabang-cabang Ilmu Agama. Kita silap meletak nilai suci dan sensitif dalam soal agama bukan pada tempatnya,dengan anggapan sucinya tidak boleh disentuh langsung. Pada pandangan kita dengan berbuat demikian, kita sudah menjaga kesuciannya padahal menjaga kesuciannya adalah mengamalkan apa-apa yang terkandung di dalamnya. Begitu juga dalam hal kita menjaga nama Allah bukan cara berdemontrasi melarang orang bukan Islam mengguna dan menyebutnya. Sepatutnya kita harus memperkenalkan dan mempromosikan Allah kepada mereka. Itulah yang lebih baik,wahai pejuang-pejuang Islam.

Peluang dan kesempatan telah ada wahai pejuang. Kita punya media tapi apa yang kita papar,disogok dan iklankan saban hari . Hiburan melebihi segala. Agama sensitif untuk dicerita .

Alangkah moleknya kalau kita membenarkan nama Allah digunakan oleh bukan Islam kerana dengan sendirinya Lagu Negaraku itu di dalamnya boleh disebut ALLAH bagi menggantikan Tuhan . Dan kita pun tidak menghampiri syirik. Jangan fikirkan yang negatif. Dia memberi hidayat kepada sesiapa yang dikehendakinya. Dia yang mencipta Dia yang lebih mengetahui.


Jangan salahkan orang lain!
Anonymous said…
hamba Allah yg bernama khalid samad memang sah adalah seorang "myopic"...khalid samad langsung tidak nampak maksud yg tersirat di sebalik penggunaan kalimah "Allah" oleh puak kristian di malaysia....khalid samad sebenarnya lebih jahil daripada archbishop2...
Anonymous said…
Pihak yg cukup2 teruja dgn DAP 9melebih rakan sendiri)perlu berpegang dgn pandangan ini.TK
Abdul Rahman said…
Dear YB, saya berharap YB tidak pilih kasih dalam menyiar luahan artikel sebegini:
What a shame to have stupid politicians.... malas mak nak bising2...baik UMNO and PAS diam jer soal ALLAH ni....mereka2 ni sanggup jual agama untuk memancing undi orang bukan islam...Tan sri2, Datuk2, Orangkaya islam..malah Raja dan Sultan islam diam jer dalam kes ni...Nik Aziz ntah ke mana pemikiran dia..mungkin menyokong kot...kerana PAS adalah parti yang menipu muslim malaysia. Aku cuma orang biasa, so tak ada faedah untuk "fight" this issue. Lantak ler...biar ramai melayu...korang nak masuk kristian go ahead la...Nobody cares.Yang penting aku tak keliru macam melayu lain...Orang kristian mesti "happy" abis and mubaligh2 kristian yang misi mereka nak "convert" ramai pemuda-pemudi melayu "happy" sakan. SATU KEMENANGAN ATAS KEBODOHAN PARTI PAS AND UMNO.BIAR PAS AND UMNO BERTELAGAH...DAN AKAN BANYAK LAGI HANCUR MELAYU DI MALAYSIA...MELAYU YANG KAYA AKAN MIGRATE KE LUAR NEGERI...SEKIRANAYA MALAYSIA MENJADI MACAM PAKISTAN DI SEBABKAN SIKAP TAK PUAS HATI ORANG MELAYU BIASA.
Frodo Baggins said…
YB

Kenapa semua alasan tuan perlu ada kaitan dengan individu tertentu atau kata lain ada kaitan dengan pahaman politik?? persetankan UMNO, PAS, PKR ... GO TO HELL!!!! Ahli politik semua cam sampah sarap!!!


Jangan sampai kami benci tuan-tuan yg merosakkan agama dan bangsa demi kepentingan sendiri!! stupid like hell!! marah? ... i dont care!


Maaf saya tiada hujah untuk mematahkan hujah2 tuan, sebab saya tidak sebijak mana ... dan terima saja kata2 saya si bodoh yg tulin dalam menentang tindakan tuan membenarkan nama Allah tuk agama lain!!


Yang saya paham, YESUS KRISTUS adalah gelaran sahabat kristian saya untuk TUhan mereka. Kenapa perlu ada Allah pulak??


HELL!! Awak dah hilang kelayakan untuk digelar khalifah tuan khalid!
sudirumusibarat said…
Jawapan kepada Anonymous said...
January 2, 2010 1:12 PM


Lirik Lagu : Allah Peduli

Anda nampaknya marah dengan lirik lagu tersebut, tak perlu marah sebab dengan lirik akhir itu kita dah tahu itu Pegangan Kristian. Penyanyi pun beragama Kristian.

Sebenarnya jika membaca rangkap demi rangkap isi lagu itu baik kerana memuji dan percaya Allah tetapi bila dirumus keseluruhan isinya dengan penilaian simpulan ikatan akidah Islam kita ternyata tertolaklah ‘Allah Yesus’itu.

Jadi apa masalahnya ?
Sesungguhnya Allah tidak tergores dan tidak tercemar sedikitpun sama ada ciptaannya ingkar atau patuh atau keliru. KETAHUILAH semua istilah dalam kosakata manusia bila digunakan untuk menyebut sifat2 Allah hanyalah dalam pengertian perumpamaan / kiasan /metafora . Allah tetap Agung. Yang rugi orang kristianlah sebab KELIRU dalam membuat tafsiran/rumusan/putusan walaupada mulanya dan zahirnya lagu itu kita nampak tiada apa-apa kecacatannya kecuali bila sampai kepada bait2 akhir.

Pengajarannya jika hendak menilai individu itu jangan melihat juzud demi juzud yang terpisah tetapi lihatlah keseluruhan kehidupannya .
Mereka tidak menjadi masalah kepada kita. Sebenarnya yang menjadi masalah ialah sebahagian orang Islam sendiri yang tidak yakin dengan Allah. Allah bukan sekadar untuk digantung namanya.Yang perlu diperjuangkan,ialah yakin dengan HUKUM Allah. Allah Peduli .Allah Maha Mengetahui. . ALLAH Tuhan Sekelian Alam.Allah Tuhan Sekelian Makhluk . Allah tuhan sekelian anak cucu Adam dan Hawa . Bukan Allah hanya untuk anak cucu Melayu Islam di Bumi Malaysia sahaja.



Lagi Anonymous said...
January 2, 2010 1:12 PM

“ Khalid,
Adakah Allah itu Yesus?
Apakah tindakkan & usaha kau kalau kristian kat sini mengubah atau menambah nama Allah Yesus?

Celako Celako Celako”

Saya tolong jawab : Lantak merekalah (mereka punya pasal) nak keliru (celaka/tumpul/majal) hingga kelubang cacing sekali pun (hingga kiamat). Tapi kita jangan turut dan ikut bersama keliru .Selagi kita kejap diikat dengan simpulan Aqidah Islam yang terkandung di dalam Dua Khalimah Syahadat.
Habib RAK said…
YB Khalid, kesian ramai yang bagi maklum balas ini berimosi dan tiada memberi hujah-hujah yang perpandukan dalil. Namun Surah Az-Zukhruf(43:87) dan Surah Al-Ankabut (29:63)dengan begitu jelas memberi dalil bahawa orang-orang yang bukan penganut agama Islam dizaman itu mengunakan nama Allah. Lagi, diSurah Al-Ankabut (29:46) mengatakan “Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri".

Saya berharap, saudara muslim kita dapat merenungkannya. Apakah kita berani lari daripada apa yang terkandung didalam Al-Quran?
Anonymous said…
Kalimah Allah adalah lafaz yang mulia (Lafzul jalalah) .. bayangkan sekiranya bukan Islam mentatu tubuh mereka dengan perkataan 'Allah' ?? .. ini adalah andaian dari konteks keselamatan ..
Manakala dari konteks akademik .. saya sebagai Muslim boleh memahami apa yang dimaksudkan oleh YB.

respon kepada Miat Bujat ..
Berkata Fir'aun: "Maka siapakah Tuhanmu berdua, hai Musa?

50. Musa berkata: "Tuhan kami ialah (Tuhan) yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya, kemudian memberinya petunjuk ( Surah Taha)
1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa
2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu
3. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan
4. dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia (Surah Al-Ikhlas)

Allah Tidak Berhajat kepada anak kerana Dia Maha Kaya ,Tidak berhajat kepada yang lain atau kepada Yesus. Mustahil ada 2 tuhan seperti mustahilnya 2 MB dalam negeri Perak. 2PM dalam 1Malaysia
Ajarkan anak kita AKidah Islamiyyah untuk mengenali Tuhannya ..
A. Fuad Paiz said…
you act like a "munafik", YB.
Selempang Merah said…
This comment has been removed by the author.
Anonymous said…
Saya tidak bersetuju dgn anda Khalid si Pembelit!

Saya menyanggah apa yg anda katakan itu!

Allah adalah satu. Allahuahad!
Siapa GOD yg anda maksudkan?
Siapa Allah yg kristian sembah? Apakah trinity? Bapa, anak & roh sama dgn maksud Allah? Sila jelaskan kepada kami yg tak pandai mcm anda Khalid si Pembelit.

Sedarkah anda apa yg telah anda buat?

Allahuahad!
Allahuahad!
Allahuahad!
Anonymous said…
Dulu isu kuil seksyen 23.

Sekarang isu kalimah Allah yg kau setuju digunakan oleh gereja.

Berani jugak kau tunjuk muka kat majlis maal hijrah kat shah alam ya. muka tak tau malu.

musuh islam dalam selimut!

Munafik!
Hampeh!

Bertaubat la..
anak_jantan said…
MANUSIA-MANUSIA MUNAFIK ADALAH ORANG YANG MACAM KORANG YANG TAK BOLEH TERIMA YANG TUHAN ORANG LAIN TU ALLAH JUGAK..KENAPA KEDEKUT SANGAT??NAK MASOK SYURGA SORANG2 KE..BODOH,JENIS2 TOTOK YANG CAKAP IKUT PERASAAN..KALAU IKHLAS NAK PERJUANGKAN ISLAM BAGI HUJAH YANG IKHLAS DAN BERNAS..BUKAN TAK TENTU PASAL NAK CARUT MACAM BEROK PECAH PEROT..
Anonymous said…
Bumiputera Sabah dan Sarawak telah menggunakan Allah sejak sebelum terbentuknya negara Malaysia lagi..

Hal ini sudah menjadi warisan bangsa..
Anonymous said…
Kami di seksyen 23 memang dah meluat dan jijik memandang YB sekor nie. Dulu jaguh kuil dan sekarang jaguh gereja. Elok juga Yb nie buat resume bila nak bertanding PRU 13 kelak. Untung lah pengundi YB kerana mendapat seorg YB yg memang adil, telus serta bersifat terbuka.Tahniah kpd pengundi YB. Kpd yg tidak mengundi beliau anda semua sentiasa rugi kerana tidak dapat keberkataan dari Pope Khalid Samad
YOBBOTE said…
Nasib le ko Khalid oiiiii....ramai org Pas sendr yg tak setuju dgn ko.Ko ni terlalu liberal mcm anuar juagak.suka2 hati je nak sokong penggunaan Allah kat Gereja.

bagi teman PRU 13 nanti bertanding le jadi wakil PAS di Sarawak atau Sabah je, sebab kat sane ramai kristian. Kalau kat Shah Alam teman rase mike akan kene penerajang je.
Anonymous said…
saya sebagai orang islam menyokong penuh yb khalid samad." berani kerana benar takut kerana salah".takbirRRRRr
Anonymous said…
Kami sekeluarga pengundi Khalid Samad menyanggah penuh kenyataan YB Khalid Samad.

Kesemua 15 orang ahli keluarga termasuk ayah & ibu sama sekali tidak bersetuju dgn YB Khalid.

Semasa isu kuil di seksyen 23, kami mengambil pendekatan untuk berdiam diri sahaja kerana kami percaya akan kebicanksanaan YB untuk menyelsaikan isu tersebut walaupun hati kami sebenarnya membantah keras cadangan tersebut mahu mendirikan kuil di kawasan penempatan majoritinya melayu.

Kini, isu kalimah Allah telah mencetuskan rasa tidak puas hati terhadap YB Khalid termasuk daripada kami pengundi YB. Walau apa pun alasan dan hujjah YB, kami tidak akan rela untuk sama-sama bersetuju dengan YB.

Mujur pihak JAIS tidak memberi tauliah kepada YB. Kalau begini pemikiran liberal dan socialist YB terhadap umat Islam, saya tidak akan menyokong YB di PRU akan datang.

Kami di seksyen 10 menunggu maklum balas YB berkenaan isu ini.
al Munir said…
Kena hati-hati dalam soal nama tuhan.. Allah yang disebut dalam ayat-ayat itu merujuk pada pengiktirafan mereka pada Allah, tuhan yang mencipta Alam... Tapi nama Allah yang mereka tuntut adakah merujuk pada Tuhan yang sama...?? Tak mungkinkah akan timbul kekeliruan dikalangan Melayu selepas ini... Bukankah nama Allah yang dipakai mereka merujuk pada tuhan yg bersifat triniti yg bertentangan dgn Aqidah kita...!! Selama ini mereka menggunakan perkataan Lord.. Mengapa hari ni nak guna Allah...?
asemalpg said…
Pada suatu hari ketika besiar-siar di kota perut pula terasa lapar, selepas mencari-cari kedai untuk makan tengah hari saya telah terlihat sebuah restoran tak jauh dari tempat saya berdiri. Didalam restoran tersebut dindingnya dihiasi dengan kalimah ALLAH dan saya yakin telah menemui restoran orang islam yang menyediakan makanan yang halal. Selepas membeli selesai menjamu selera saya pergi ke kaunter untuk membayar harga makanan. Di kaunter tersebut saya mendapati pekerjanya memakai salib kristian. Apabila ditanya restoran tersebut menyediakan makanan halal atau tidak, jawabnya tidak. Kemudian saya bertanya kenapa dalam restoran dia terdapat banyak kalimah ALLAH, dia berkata itu kan ker nama tuhan dia. Rupa-rupanya saya tertipu, telah termakan makanan haram.
Mugkinkah perkara seperti ini akan berlaku??? fikir-fikirkan lah.
Anonymous said…
Khalid...khalid,
Dalam pandai ada bodoh, dalam bodoh ada pandai.Ternyata isu ini dalam bahagian diri mu yang bodoh.Hentikanlah.
shahrul said…
Saya stuju dgn pdpt YB ttg isu penggunaan kalimah Allah ini.

Saya tgok bnyk komen2 yg berbentuk provokatif dlm ruangan komen ini.
Pedulikan kedangkalan mereka dan truskan berjuang YB.

KAMI BERDIRI TEGUH DI BELAKANG YB.
Anonymous said…
mahkamah mana yang melulusakn perkara/isu/ atau agenda tersembunyi dibenarkan perkara ini...untuk menutupkan kes2 besar seperti enjin jet yg hilang, PKFZ....FIKIR2 KAN LAH...SIAPA YG MENGHALALKAN CARA....
Anonymous said…
Hancur2....hancur musuh Islam..Hancur2.....Hancur musuh Islam.Hancur2...Hancur perangai buruk Khalid Samad....Khalid Samad ni hatinya kering drpd menerima teguran
Anonymous said…
salam, saya terbaca artikel ust zaharuddin, saya bersetuju dgn pendapat beliau yg mengatakan isu ini tergolong isu khilafiah dan cabang dan bukannya usul yg boleh menjejaskan akidah..ulama berselisih pendapat..beliau bersetuju penggunanya DIHARUSKAN walaubagamana pun beliau meneliti dgn menggunakan Konsep Siasah Sar'yyah bahawa KDN berhak menghalang penggunaan ini mengikut konteks negara MALAYSIA..sy ingin menambah Hakim Lau Bee Lan pada hemat sy perlu mentafsir perlembagaan berkaitan propagation of other religion to muslim...yg mengehadkan penyebaran agama lain kpd muslim..terima kasih.
Anonymous said…
Apa yang dperbincangkan ialah pokok asas Tauhid. Jangan keputusan yang silap akan membawa kepada masalah murtad dan lain2. Sekarang anak remaja2 Islam pun dah terlalu bermasalah. Jangan tambahkan masalah. Pemimpin akan dipersoalkan di akhirat kelak setiap kepimpinan mereka.

Buat masa sekarang saya tak nampak apa sebab nak guna perkataan Allah oleh orang Kristian di Malaysia. Dan apa sebab munasabah YB Khalid menyokong mreka. Hanya Allah Lebih Mengetahui isi hati setiap hambaNya.
saye said…
Lailahaillallah = THERE IS ONLY ONE GOD. bukan there is no god but God

Dalam Quran memang ada orng kafir yang sebut Allah. tapi sebagai mengiktiraf yang alam ni di cipta oleh Allah.

yang herald nak guna adalah untuk meletakkan Allah pada jesus dll. mana ada zaman nabi orang musyrik kata latta tu Allah?
Anak Perelih said…
Kali ini saya bersetuju dengan Tulang Besi...

Di negara negara Arab, kaum Nasrani/kristian menggunakan perkataan Allah untuk merujuk kepada Nama Tuhan... ini kerana ianya merujuk kepada tuhan yang sama... tetapi yang membezakan Islam dan Kristian ialah soal akidah... Islam mempercayai, Allah adalah tuhan yang esa.. tidak beranak dan tidak diperanakan... sementara Kristian ada konsep triniti (disamping kandungan Kitab Injil diubah mengikut selera rahib rahib mereka)... oleh itu Perkataan Allah dibenarkan digunakan oleh orang Kristian di timur tengah serta juga Indonesia...

Tetapi di Malaysia, penggunaan Nama Allah oleh orang Kristian akan mengakibatkan kekeliruan kepada orang Islam dan juga orang Kristian kerana di MAlaysia, nama Allah adalah digunakan secara exklusif oleh orang Islam sejak dahulu lagi..

Ditambah pula dengan pengetahuan Islam orang islam di malaysia tidak setinggi pengetahuan orang Islam di Timur Tengah... ini adalah akibat pemerintahan UMNO yang tidak mementingkan pendidikan dan pengimarahan ajaran ISlam di Malaysia. (UMNO hanya tahu buat masjid sahaja tetapi tak nak orang memenuhi masjid) Ini boleh menyebabkan orang Islam senang keliru apabila penggunaan Nama Allah digunakan oleh orang Kristian...

Oleh itu, saya bersetuju bahawa penggunaan Nama Allah oleh orang Kristian di Malaysia adalah DILARANG...
Anonymous said…
//Dalam Quran memang ada orng kafir yang sebut Allah. tapi sebagai mengiktiraf yang alam ni di cipta oleh Allah.

yang herald nak guna adalah untuk meletakkan Allah pada jesus dll. mana ada zaman nabi orang musyrik kata latta tu Allah?//
hang ni nak adu domba pasai apa?..nak tunjuk kehebatan ego melayu islam?Terdapatkah ayat dlm Al Quran menunjukkan Allah pilih kasih?Kalau ada,sila tunjukkan..
Anonymous said…
//Hancur2....hancur musuh Islam..Hancur2.....Hancur musuh Islam.Hancur2...Hancur perangai buruk Khalid Samad....Khalid Samad ni hatinya kering drpd menerima teguran//
alo zoo negara!!..king kong dah terlepas..kahkahkah
Anonymous said…
Allah! There is no god but He - the Living, The Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him Nor Sleep. His are all things In the heavens and on earth. Who is there can intercede In His presence except As he permitteth? He knoweth What (appeareth to His creatures As) Before or After or Behind them. Nor shall they compass Aught of his knowledge Except as He willeth. His throne doth extend Over the heavens And on earth, and He feeleth No fatigue in guarding And preserving them, For He is the Most High. The Supreme (in glory)."
(This Verse 2:255 is called Ayat al-Kursi)

The atributes of THE GREAT SPIRIT/THE SPIRIT OF ALLAH/THE SELF OF ALLAH/THE SUPREME SELF/THE HE is recognised in words/phrases such as "the living","eternal","no slumber","the self -subsisting"..and the DYNAMIC ASPECT OF THE SELF are "the most high","the supreme","no fatigue",and extension of his throne(any form of extension can only start/begin in a dynamic form..agree?)..ayat Al Kursi,the most sacred verse in the holy quran displays the attributes of the static and dynamic of the Supreme in just couple of sentences..magnificent isnt it?
Anonymous said…
Hai khalid anjing....

Jgn kau meninggal besok dalam keranda sudah lah ya...

Jgn time tu x da org kapankan ko , baca yasin utk ko.....

fikirkan lah jika akal masih waras lagi...bertaubat la selagi pintu taubat masih terbuka...

fikirkan lah kalau tragedi 13mei berulang sebab isu ni...

maafkan bahasa aku...ko ngan nicky sama ja anjingnya....

Tu je aku nk ckap...maki2 x de gune...harap pemimpin yg memang hamPAS cam ko...
sangreal said…
Yang Katolik malaun ni beriya-iya nak pakai nama Allah ni buat apa?Kalau nak cakap orang kristian disabah sarawak tu kenapa pulak nak pakai nama Allah?
Takkan orang sabah sarawak tu tak paham makna tuhan?
dah lah tu di Amerika dan eropah taknak pulak pihak katolik ni nak pakai nama Allah melainkan the lord atau God.
Mungkin nak mengelirukan orang melayu tu ada kemungkinanya tapi YB Khalid Samad ni ada pulak lebih lebih menyokongnya.Macam padri orang kristian katolik pulak gayanya.Kata orang lebih sudu dari garpu.
Yang hak dan yang batil itu terang.Takkan Khalid Samad(Nama pun ambil dari perwira Islam Khalid AlWalid)tak tahu yang mana hak dan yang mana batil.Kalau tak tau pun diamlah ...komen tu buat lepas berbincang dengan semua ulamak bukan dengan ulamak geng sendiri atau ulamak yang mementingkan orang bukan Islam selesa mengerjakan ibadah mereka.
Bukan apa kalau orang bukan islam nak selesa membuat ibadah mereka orang Islam pun nak selesa buat ibadah.Jadi tak pasal2 nak mengacau ni apahal.Cuba kita cakap dengan orang kristaian katolik ni hei jangan pakai yesus tapi pakai nabi isa sebab dalam bahasa malaysia yesus tu nabi isa..mau dia nak ikut....kerat tangan akulah kalau dia nak ikut...
Anonymous said…
Ust Khalid

Kenapa nama Allah yg nk digunakan .. kenapa tidak nama tuhan budha dll?

Sebab sasarannya ialah .. umat Islam.. umat Islam yang sudah terbiasa dengan Kalimah ALLAH

Mereka pujuk anak kita tuhan kita sama.. tapi agama krstian boleh buat apa saja.. arak.. seks bebas

Anak-anak muda.. darah muda.. mudah terpengaruh YB

Sokongan YB saya rasa banyak keburukkannya.. agenda yahudi dan nasrani.. dan syaitan yang tak akan berhenti2 mengajak orang Islam mengikut mereka

lepas ni kalau mereka nak lukis gambar Allah pn kita tak boleh marah.. sebab gambar tuhan dia..

Lalu anak-anak kita pun kata inilah gambar tuhan yang kita sembah..
Anonymous said…
"The Divine has three aspects for us:
1. It is the Cosmic Self and Spirit that is in and behind all things and beings, from which and in which all is manifested in
Page – 509
the universe—although it is now a manifestation in the Ignorance.
2. It is the Spirit and Master of our own being within us whom we have to serve and learn to express his will in all our movements so that we may grow out of the Ignorance into the Light.
3. The Divine is transcendent Being and Spirit, all bliss and light and divine knowledge and power, and towards that highest divine existence and its Light we have to rise and bring down the reality of it more and more into our consciousness and life.
In the ordinary Nature we live in the Ignorance and do not know the Divine. The forces of the ordinary Nature are undivine forces because they weave a veil of ego and desire and unconsciousness which conceals the Divine from us. To get into the higher and deeper consciousness which knows and lives luminously in the Divine, we have to get rid of the forces of the lower nature and open to the action of the Divine Shakti which will transform our consciousness into that of the Divine Nature.
This is the conception of the Divine from which we have to start – the realisation of its truth can only come with the opening of the consciousness and its change.

The distinction between the Transcendental, the Cosmic, the Individual Divine is not my invention, nor is it native to India or to Asia – It is, on the contrary, a recognised European teaching current in the esoteric tradition of the Catholic Church where it is the authorised explanation of the Trinity, – Father, Son and Holy Ghost – and it is very well-known to European mystic experience. In essence it exists in all spiritual disciplines that recognise the omnipresence of the Divine – In Indian Vedantic experience and in Mahomedan (not only the Sufi, but other schools also) – the Mahomedans even speak of not two or three but many levels of the Divine until one reaches the Supreme. As for the idea in itself, surely there is a difference between the individual, the cosmos in space and time, and something that exceeds this cosmic formula or any cosmic formula"
Sri Aurobindo
Habib RAK said…
Penerangan yang diberi oleh YB Khalid Samad, YB Dzulkefly Ahmad, Dr Asri, Tok Guru Nik Aziz and Nasrudin Hassan Tantawi kesemuanya adalah konsistent dan didalilkan dari Al-Quran. Mereka dapat bezakan issue kalimah Allah dengan issue pemesonggan. Saya hanya boleh berdoa supaya saudara/saudari seagama saya dapat memahami hujah hujah yang diberi oleh mereka dengan tenang tanpa menjadi emosi.
sudirumusibarat said…
Apakah kita bangga pencapaian kita
Apakah kita yakin perjuangan kita benar
Wahai pemimpin yang dianugerahkan amanah

Orang berakit-rakit ke hilir
kita berakit-rakit ke hulu
Orang bangkit nama Allah di Tanah Air
kita pula bertindak keburu melulu

Sayang sarawak sungainya sempit
marilah kita lebarkan-lebarkan
Sayang Islam Malaysia sudah piut-miut
soal aqidah masih lagi belum selesaikan.

Sayang sarawak sungainya sempit
marilah kita lebarkan-lebarkan
tahu aqidah kita melarat
lebih setengah abad di sekolah apa diajarkan
di luar pagar sekolah
diolah program realiti jadi anutan
tersihir umat pesona setengah abad lebih

Negara kita membangun
kita bangga kejayaan kita
ditayang disebar seluruh alam
aqidah kita tidak membangun
ini fakta bukan direka kata
alam yang alamat tertera
hala yang ada berhala
apakah kita bangga pencapaian kita
apakah kita yakin perjuangan kita benar
wahai pemimpin yang dianugerahkan amanah
tersihir umat pesona setengah abad lebih


Orang bangkit nama Allah
kita pula bertindak keburu melulu
meraung melolong tentulah sudah
di bawah teduh awan hijab
kita takut pada bayang mereka
kadang - kadang kita keliru
bayang kita atau bayang mereka
Baru saja bayang belum lagi lembaga
sepatutnya pemimpin kita buka mata
jangan asyik nak membangunkan harta
jangan asyik nak membangunkan lembaga berpesta berdemo
gegak gempita

Negara kita membangun
akidah tidak cukup teguh
rapuh bagaikan sarang labah
tipis bagaikan kulit bawang
Orang bangkit nama Allah
dakyah mereka dikatakan halus dan tajam
apa usaha kita untuk menandingi
jangan asyik nak membangunkan lembaga berpesta berdemo
gegak gempita gagak yang berzikir gak- gak-gak pun rasa malu
lebih setengah abad telah diberi peluang berlalu
tersihir umat pesona setengah abad lebih
wahai pemimpin yang dianugerahkan amanah
jj said…
aku tidak akan percaya org yg bagi komen negatif terhadap yb khalid di atas org pas,mungkin juga sorang dua ahli pas yg tidak bermaklumat atau berfikiran racis lebih dr islam.

buatla kajian sedikit,saya nampak yg beremosi ini lebih kepada semangat melayu.

saya dah merantau ke banyak negara islam,isu ini tidak memjadi masalh pada umat islam di sana.
Anonymous said…
salam ..
hai khalid.. sihat..?
malas nak ckp pnjang.. sila rujuk ucapan zulkifli nordin ahli parlimen kulim n ketua penerangan pas pusat.. satgi kalo aku suruh dgr ucapan org umno korang sah2 bangkang btoi x? Allah s.w.t untuk seluruh alam.. org cina,india, kadazan,iban, mat saleh, negro xkire la ape2 pun Allah s.w.t adalah tuhan sekelian alam.. yg kite xbagi kristian gune perkataan Allah sbb mereka merujuk kepada tuhan triniti.. kafir zaman nabi n sebelum zaman nabi pun panggil tuhan sebagai Allah s.w.t TETAPI mereka xkate berhale2 yg diorang sembah tu Allah s.w.t.. bile ditanye sape yg tuhan nescaya mereka menjawab Allah, tanye lg sape yg buat korang nescaya mereka akan menjawab Allah tp mereka masih menyembah berhala.. itulah org2 yg ingkar.. ape yg aku maksud kan kafir2 ini menyebut Allah sebagai maha pencipta iaitu tuhan yg mane kite sembah... berbeze ngan sekarang.. diorang nk maksudkan Allah tu tuhan triniti.. itu percanggahan ngan alQuran.. wasalam..
Anonymous said…
Dan mereka yang kafir berkata: (Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak. (88) Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya! (89) Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap. (90) Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak. (91)
(Surah Maryam)

tak tahulah kalau kamu mengambil pelajaran atau tidak
Hamba Allah said…
Kita perlu amat berhati-hati memikirkan apa yang terbaik untuk umat Islam dan juga seluruh umat manusia. Perkara yang dibincangkan amat sensitif dan serius. suka saya memulakan bicara, dengan hanya Allah lah yang Maha Bijaksana, penyelesaian bagi segala permasalahan. Segala kekurangan adalah hasil dari akal ini yang terbatas. Ya Allah ampunkan dosa hambaMu yang lemah. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.

Sepengetahuan saya, Islam tidak menyuruh kita mempertahankan nama Allah hanya untuk digunakan oleh umat Islam sahaja. Allah SWT adalah Tuhan bagi semua agama kitab baik kristian mahupun yahudi. Jadi dengan melarang mereka menggunakan Allah saya rasa tidak perlu. Persamaan ini adalah kekuatan kita dalam meningkatkan usaha dakwah kita kepada mereka. Mengapa perlu kita lihat perbezaan sahaja sebagai kekuatan? Kesamaan juga merupakan kekuatan. Jadi, dengan kesamaan ini kita boleh gunakan bagi mendekati mereka. Allah SWT telah menurunkan Taurat kepada Nabi Musa A.S, Zabur kepada Nabi Daud A.S, Injil kepada Nabi Isa A.S dan akhir sekali Al Quran kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Nabi yang terakhir.

Kita telah berjaya mengajak mereka meyakini bahawa Allah SWT adalah Tuhan kita semua. Sekarang gerakan dakwah harus menjurus kepada menerangkan Nabi Muhammad SAW adalah Nabi yang terakhir, penutup sekalian nabi, yang membawa agama sebenar iaitu Islam. Mendekatkan jurang dan menerangkan dengan segala medium yang ada dengan jalan dakwah yang terbaik. Badan dakwah harus melipat gandakan usaha dalam menerangkan kepada masyarakat menerusi sistem pendidikan dan lain lain.

Setuju, menjadi kerisauan saya juga perkara ini menjurus kepada kekeliruan umat Islam. Namun ia juga mengelirukan pihak lawan. Haruslah kita dan badan yang bertanggungjawab memperkasakan usaha dakwah Islam agar dengan kekeliruan ini dapat menjadi titik tolak permulaan mereka mendekatkan diri dengan Islam.

Sekali lagi, ini hanyalah buah fikiran saya yang cetek. Semoga Allah mengampuni dosa saya sekiranya ia membuka ruang yang luas kepada agama lain memurtadkan umat Islam.
Unknown said…
anda bukan ada kelulusan agama yg terbukti diiktiraf utk mngeluarkan ulasan mengenai isu ini..sebab itu anda masih keliru..

anda hanya ada kelulusan kejuruteraan,kenape anda nak sibuk2 ulas perkara yang bukan anda adalah pakar-nya..seeloknya anda biarkan org2 yg diiktiraf ilmu agama ISLAM-nya yg ulas dgn tafsir Al-Quran & Hadis yg betul2 tepat !!!

bukannya guna tafsir akal anda yg hanya bijak sbg jurutera semata2, anda ini berlagak pandai..

anda patut kalah dalam next election -13 dan patut keluar dari PARTI ISLAM SEMALAYSIA !!!

MEMALUKAN !!!
Anonymous said…
Adakah sesiapa masih ingat dan ingin bincang issue duit yang ber-billion-billion, contohnya, PKFZ, Jet Engine dan sebaginay, yang dibayari oleh TAX PAYER.

Sesiapa?
Unknown said…
Salam YB

sebagai ahli dan pendokong PAS, sy hormat YB dlm hal2 lain, tp dlm hal ini, YB perlu berhati2 agar tidak tersalah langkah. TGNA dah buat comment psl hal ini. Jgn jadikan musuh a.k.a UMNO jadikan polimik ini berlanjutan dari kata2 YB ini. Yg rugi, ISLAM DAN PAS....

Wassalam

sila baca..

http://politikbanjar.blogspot.com/2010/01/1-isu-nama-allah-umno-membelit-dirinya.html
pencinta kebenaran said…
kepada Hamba Allah..

panjang ye ayat kengkononnya nak tarbiah orang lain nak sokong penggunaan kata Allah dlm agama mereka..

klau dah lulus betul2 nanti bukannya senang sgt utk melaksanakan yr suggestion..setakat tabur air liur boleh la kan..

mmg Allah x pernah suruh kita pertahankan penggunaan kata nama Allah..tapi Allah suruh kita pertahankan kesucian islam tu sendiri..klau penggunaan Allah tu merata n budak2 pun start fikir..ok lah aku masuk kristian..boleh minum arak..zina..tapi yg plg penting aku masih sembah Allah..

tu kan namanya mereka cipta masalah yg tak de lagi n itu kah cara kita mempertahankan kesucian islam?

saya pun ada jumpa artikel kata org hindu pun start nak minta nama Allah sbb dlm kitab mereka ada kata nama yg hampir serupa dgn Allah iaitu Alvar..

lepas ni Hamba Allah n kalid samad boleh la lihat rumah Allah tu bukan saja masjid..kuil hindu n gereja pun rumah Allah juga..jgn lupa pegi lah melawat ye...nak bukak pose pun ok juga..
Unknown said…
Khalid “Helrald” Samad (as stated above by other commenter,not by me ok! ),

Saya tidak hairan mengapa JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR-JAIS tarik balik tauliah mengajar agama dari anda, sebab anda memang betul2 tidak layak.

Dan hanya belagak pandai, konon2 jadi ahli parlimen PAS nak tunjuk bahawa anda juga bijak ulas isu agama dgn tafsiran AKAL PENDEK anda !!


ANDA INGAT,ANDA ADALAH AHLI PAS+AHLI PARLIMEN PAS,ANDA SUDAH BOLEH LAYAK JADI ULAMAK YANG BOLE ULAS DGN IKUT PEMKIRAN SENDIRI ?? ANDA MEMALUKAN UMAT ISLAM.. ANDA MEMALUKAN AHLI PAS..

Anda sepatutnya terlebih dahulu merujuk kepada Ulamak2 PAS sprti ketua2 parti anda Tuan Guru Nik Aziz,Haron Din & ramai lagi,sebelum anda keluarkan sebarang kenyataan..anda harus dapat approval mereka dulu,sebab anda masih jahil utk ulas isu sebesar ini !

kalau nak ulas jugak pegi la belaja agama betul2 dari pihak yang diiktiraf,bukan belajar sendiri, ajar balik pd org lain dgn ilmu yg SALAH!!

Saya cadangkan anda hanya tumpukan kerja utama anda sbg wakil rakyat PAS SAHAJA atau kje lain, tapi bukan MENCARI PUBLISITI MURAHAN UTK DAPAT LEBIH SOKONGAN..

serahkan masalah ulas-mengulas mengenai isu AGAMA ini kepada mereka yg terbukti diiktiraf dalam parti anda !!

Anda kurang tauliah,mengelirukan ahli2 PAS Shah Alam khasnya dan ahli PAS Malaysia amnya..anda patut keluar dari PAS !! ATAU PAS AKAN HANCUR KERANA ANDA YG SGT JAHIL !!!
Rumi said…
Salaam,

Nak guna boleh tapi dengan PAKEJ. Pakejnya ialah tidak mensyirikkan kalimah Allah dengan apa yang setanding denganNya dan tidak menyerupakan Allah dengan makhluk.

Kalau tak ada PAKEJ di atas, maknanya TAK BOLEH guna kalimah itu.

Kalau nak panggil Jesus tu Tuhan, itu soal orang kristian, tetapi sekiranya nak guna kalimah Allah dalam penerbitan, ianya kena kata Allah itu satu bukan tiga dan tiada yang dipersekutui denganNya. Allah itu tidak beranak dan diperanakkan.

Ayat2 Al-Quran yang banyak itu memanggil kepada umat manusia untuk mengesakan dan mensucikan Allah, Tuhan yang menciptakan alam semesta dan menciptakan manusia sebagai hambaNya. Ayat2 itu sama sekali tidak promote umat manusia untuk menggunakan kalimah Allah untuk tujuan yang syirik. Mana-mana orang Islam yang berpandangan macam tu, dia telah melakukan bidaah, bidaah yang menyesatkan. Bersiaplah untuk menjawab di hadapan Robbul Jalil pada hari akhirat kelak.
Anonymous said…
Simple saja.

Sesiapa yang melihat seseorang menyembah batu dan kemudiannya meng'offer' kepada orang itu supaya menamakan batu itu Allah, maka dia telah SESAT.

Sesiapa yang melihat seseorang menyembah patung Nabi Isa atau imej Nabi Isa dan kemudiannya meng'offer' kepada orang itu supaya menamakan Nabi Isa itu Allah, maka dia telah SESAT.

Sebarang kempen untuk offer perkara di atas adalah MENYESATKAN.

Oleh itu hati-hati dengan percakapan anda.
Anonymous said…
Ttahniah YB Khalid..and tahniah for being an engineer!!kamal?what about u?I gerenti,u got certificate/kelulusan frm BTN!!
Anonymous said…
"And if we regard existence from the standpoint of the possible eternal and infinite relations of this One from whom all things proceed, these Many of whom the One is the essence and the origin and this Energy, Power, or Nature through which the relations of the One and the Many are maintained, we shall see a certain justification even for the dualist philosophies and religions which seem to deny most energetically the unity of beings and to make an unbridgeable differentiation between the Lord and His creatures. If in their grosser forms these religions aim only at the ignorant joys of the lower heavens, yet there is a far higher and profounder sense in which we may appreciate the cry of the devotee poet when in a homely and vigorous metaphor he claimed the right of the soul to enjoy for ever the ecstasy of its embrace of the Supreme. "I do not want to become sugar," he wrote ," want to eat sugar." However strongly we found ourselves on the essential identity of the one Self in all, we need not regard that cry as the mere aspiration of a certain kind of spiritual sensuousness or the rejection by an attached and ignorant soul of the pure and high austerity of the supreme Truth. On the contrary, it aims in its positive part at a deep and mysterious truth of Being which no human language can utter, of which human reason can give no adequate account, to which the heart has the key and which no pride of the soul of knowledge insisting on its own pure austerity can abolish. But that belongs properly to the summit of the path of Devotion and there we shall have again to return to it. "
Anonymous said…
http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/KALIMAH%20ALLAH.pdf
Anonymous said…
Asalamualaikum.
Nampaknya YB Khalid sudah tidak tertanggung dengan pembaca yang tidak bersetuju berbanding dengan yang setuju. Sebabnya, ada diantara komen yang dipostingkan tidak disiarkan oleh YB Khalid. Tak apa, kepada anak jantan, kalau kau rasa pemurah dan tak kedekut, kenapa tak share sekali barang-barang peribadi yang kau ada. Sedekah lah semua. Jgn sedekah bini sudah la. "Macam kau akan masuk syurga"?
Hamba said…
YB, Saya tak nak banyak hujah, rasanya biarkanlah satu dua hujah sahaja memadai. Bukankah Rasulullah diutuskan bagi membasmi kepercayaan puak arab jahiliah dari menggunakan kalimah Allah secara yang syirik,Bukankah Rasullullah selama 23 tahun telah berusaha bersungguh-sungguh membasmi penggunaan kalimah Allah secara syirik oleh puak jahiliah arab dan sekutunya? Membenarkan kalimah Allah di gunakan secara syirik adalah seumpama membenarkan dihidupkan semula kepercayaan jahiliah sebelum kedatangan Rasulullah. Oleh itu adakah kita bersama dengan mesej Rasulullah didalam membasmi syirik jahiliah ini.
Anonymous said…
Inilah ujian untuk umat melayu. Adakah mereka layak untuk mendaulatkan Islam. Jika penggunaan nama Allah dijadikan issue, macamana Islam hendak didaulatkan. Semoga Allah tidak menggantikan umat Melayu dengan umat yg lebih baik pembawaan Islamnya. Seperti orang moghul yg pada asalnya musuh Islam, tetapi disebabkan orang islam sendiri lalai dgn kewajipan mereka, Allah berikan org Moghul utk menyebarkan Islam.
Anonymous said…
Tuan,
Jika perkataan 'Allah' boleh digunakan oleh semua, apa pendapat tuan jika nanti ada org ke kuil sambil berkata, "Yg patung di depan itu adalah Allah!" ...
tigakale said…
ada ker perkataan Allah dalam bible sebagaiman Al-Quran...itu saja jangan berbelit-belitlah melayu...
azmi j said…
Salam YB

Tidakkah Yb mmbuat penyelidikan thadap isu ini?iaitu dari sudut strategi mubaligh kristian ingin myebarkan agama mreka ke bumi msia,saya merayu kpd YB fikirkanlah dpd banyak sudut sebelum mmbuat kenyataan tentang agama islam,ayat2 alquran boleh didifinasikan dlm byk sudut ttapi kita perlu ada rujukan dpd dalil2,hadis2 dan ulama2 yang mahir,Kita tak mahu satu ketika nanti forum agama kristian dibincangkan dalam saluran TV dimsia sama sprt di indonesia yang skali dengar mreka berbincang seperti agama islam(pkataan ALLAH digunakan)sgt2 mengelirukan.

Tolongla YB turunkanlah ego anda demi keselamatan anak cucu kami nanti.
Anonymous said…
//Tuan,
Jika perkataan 'Allah' boleh digunakan oleh semua, apa pendapat tuan jika nanti ada org ke kuil sambil berkata, "Yg patung di depan itu adalah Allah!" ...//

Captain caveman..sy ada satu soalan..dlm Kaabah ada apa?
zainal said…
Salam buat Khalid gereja,
Saya cabar Tn Khalid untuk siarkan artikel ini....
Agaknya mungkin Tn Khalik dah melantak daging babi kot...sampai akidah dia hancur lebur...n tak dapat bezakan antara yang betul dan yang salah....kalau lah di takdirkan salah sorang cucu Tn Khalid masuk kristian baru tahu...apa langit itu rendah atau tinggi...kuang2...moga umur Tn khalid di lanjutkan Allah ( Allah Taala ok...n bukan Allah Yesus)supaya dia dapat tengok anak cucu dia peluk agama kristian!!!
Anonymous said…
YB,

Saya tidak berapa kenal YB tetapi saya merasa terpanggil untuk memberi respon kerana saya amat tidak bersetuju dengan pendapat YB. YB hanya ada pendapat dan hujah teori panjang lebar atas kertas tetapi realitinya apa yang YB buat akan merosakkan generasi Islam akan datang. Lihatlah contoh apa yg berlaku di Indonesia yg akhirnya akan mendatangkan balasan Allah ke muka bumi mereka. Bila Malaysia juga nanti terkena musibah yg lebih besar, ini mungkin adalah salah satu dari sebabnya. kenapa perlu mempertahankan gereja? Adakah mereka yg akan mendoakan untuk YB atau umat Islam seagama YB?? Fikirkanlah.... Tarik balik kenyataan YB, itu nasihat saya.
Anonymous said…
//Lihatlah contoh apa yg berlaku di Indonesia yg akhirnya akan mendatangkan balasan Allah ke muka bumi mereka.//

sudahlah..jgn merepek sangat..juta juta tahun dahulu,bumi ni tlh dibombard oleh meteor..org yg jenis katak tempurung sajalah akan berfifir macam iblis..all the time spewing out wrathfull garbage frm their filty vocal cords!
Anonymous said…
ALLAH IN THE BIBLE BY AHMED DEEDAT


http://www.youtube.com/watch?v=8vGQa-35Xok

Kenalah kita hantar anak anak kita ke Sekolah Ugama dan bukan Sekolah Kebangsaan. Nama pun Sekolah Kebangsaan setakat nama belajar Ugama? Apa yg di sibukan Math dan Sains dan lulus PMR dan SPM bab Solat dan memahami Al QUran lintang pukang.
Anonymous said…
//Apa yg di sibukan Math dan Sains dan lulus PMR dan SPM bab Solat dan memahami Al QUran lintang pukang.//

lulus sains dan math boleh masuk bidang IT,engineering,sains..dari sains jugak boleh tau mistri ALLAH dlm atom..
Unknown said…
tarik balik la sokongan awak tu...buangkan sifat ego dan berlagak tahu sgt dalam hal agama tu....ingat ko pun ada zuriat yg akan terus hidup sesudah ko tiada(mati) nanti...takut²anak cucu ko sesat nanti dan salahkan ko lak nanti...tak pun balik jumpa mak ayah ko kalau masih hidup tanya pendapat dia ttg sokongan ko tu...
kalu mak bapak ko dah mati pergi kat kubur wat tahlil ringkas mintak diberi pertunjuk....harap mencuba...jgn libatkan politik dalam hal agama...hal agama hendaklan kembali kpd alqurqn dan hadis...bukan ikut hati dan perasaan berpolitik...
Anonymous said…
1. ini adalah satu kaedah atau cara halus orang orang kristian untuk memurtadkan muda mudi kita.
2. mereka akan mengelirukan muda mudi kita yg jahil tentang agama bahawa mereka juga sembah Allah sama seperti orang islam.
3. justeru itu muda mudi kita akan percaya mereka juga sebahagian dari kita.
4. dengan ini senang mereka untuk mempengaruhi muda mudi kita dan seterusnya mengkristiankan mereka

Pas not for all but Pas for non muslim only.
Alien said…
kenapa ameno berdemo, kerana keliru? Siapa yg keliru? Orang ameno? Keliru mana beza rasuah mana beza politik wang? Keliru mana duit rakyat mana duit ameno? Keliru2 pun seemua sebat. Keliru mana satu pembela islam mana satu pengkhianat islam? Amenolah aje pembela islam?, dan pas ajelah pengkhianat islam? Inilah standart pemikiran ameno yang diacu di btn. Mempercayai sesuatu tanpa fakta.. membuta tuli dan beremosi. Siapa yg bakal murtad kerana keliru?. Yg agak pastinya Amenolah yg selalu keliru. Kerana belajar agama hanya setakat sekolah kebangsaan kepunyaan kerajaan ameno. Dah lima puluh tahun memerintah, negeri2 yg ada sekolah agama kelolaan kerajaan negeri.. hanya JOHOR. Nak buat sekolah agama takut rakyat keliru dan masuk pas. yg sebenarnya amenolah yg keliru.
Avishmael said…
Ok la. Andai kata org Kristian tidak menggunakan perkataan Allah dlm agama mereka, apakah anda sbg seorang muslim REDHA apabila mereka mengatakan:

"God is the Father to Jesus" atau
"Tuhan ialah bapak kpd Isa"?

Bukankah God itu merujuk kpd Allah?
Bukankah juga Tuhan itu merujuk kpd Allah?

Anda tidak redha org Kristian menggunakan kalimah Allah, tetapi anda bersikap biasa saja apabila mereka katakan Tuhan itu ada anak.

Akidah apakah ini? Ada tuhan lainkah selain Allah? Kalau Tuhan lain, Allah lain, maksudnya ada dua tuhan. Satu Tuhan Allah, satu lagi Tuhan yg tak bernama, begitu?

Sesungguhnya, setiap kenyataan yg berhubung kait dgn Tuhan (terutama dlm agama samawi), ia secara otomatik merujuk kpd Allah. Kalau guna Allah tak boleh, Tuhan pun tak boleh la, God tak boleh lah patutnya. Kenapa haramkan penggunaan Allah saja?
Amyz said…
Salam..

Jika benar kata kau si Khalid Samad itu seiring dengan niat yang suci maka aku doakan agar Allah mpmudahkan segala yg di depan hari akan tetapi jika niat kau hey si Khalid Samad itu bertentangan dengan Allah maka laknatlah kau dan keturunan kau, dan aku ingin tegaskan di sini, jika ingin melawan Allah usah gunakan apa yg sememangnya dari Allah iaitu Al-Quran. Umat Islam yang menjadi duri Islam seharusnya dibunuh.
Anonymous said…
salam semua. Diakui Allah adalah tuhan sekalian makhluk tetapi INGAT bukan tuhan yg disembah oleh kristian, hindu, buddha selain dr orang islam. Kiranya ingin menggunakan kalimah Allah, kenapa tidak menuruti perintahNYA? Kenapa tidak mengakui Nabi Muhammad? Jd penggunaan Allah oleh kristian adalah semata2 utk memesongkan akidah umat islam terutama pada kanak2 kerana Allah yg mereka sembah berlainan dgn Allah yg kita sembah. Kalau Allah sebenar yg mereka sembah. sudah pasti akan mengikut peraturan ( cth: sembahyang) yg sepatutnya (seperti org islam). Sebab Allah dah mengajar segalanya melalui rasul terakhirNya Muhammad.
Anonymous said…
Woi alein bodoh! Ini bukan soal rasuah la. Ameno ke pas ke sama je rasuah . Ini soal agama dan maruah.
Bangang piang budak ni.
MoCK said…
Assalamualaikum..

Harus di ingat disini.. Isu Penggunaan ALLAH oleh herald tribune hanya digunakan untuk Edisi keluaran dalam bahasa melayu.. Mengapa?? mengapa tidak menggunakanperkataan sahaja TUHAN iaitu transilasi BM untuk GOD dalam Bible mereka?

Mengapa Harus guna ALLAH? Bible BM di Sabah dan Sarawak adalah bible import dari indon.. jelas disana amat berbeza pemahaman beragama kerana terlalu libral.. Islamnya sahaja pun pelbagai.. ada sunnah, Ahmadi, Syiah dan banyak lagi..

Ingatlah ini adalah racun yang disemat kedalam minda generasi akan datang.. bukannya perkara ini boleh gugat kita yang dah tua bangka ini.. racun ini akan memakan setiap hati umat ISLAM MALAYSIA yang akan datang! kepada penyokong TOTOK YB Khalid Samat.. Jawab sendiri di alam Barzaq bila kamu sudah pejam mata kelak Insyallah!
hanizam said…
Mr. Alien,

aku rasa ko yang keliru tentang isu ni...kita ketepikan soal politik, bersatu demi agama...

aku rasa ko pun tak rasa suasana belajar kat sekolah agama tu macam maner...
ni ape benda yang ko pertikai belajar agama kat sekolah kebangsaan?? ko tak tau ke kerajaan ada buat sekolah agama peringkat menengah?? SMKA bertaraf asrama penuh pun ada, boleh dikatakan setiap negeri kerajaan bina...

ko setakat dengar sambil mulut ternganga dengar ceramah, baik tak payah...kat selangor pun ada sekolah agama kelolaan JAIS...bersepak beb...berebut-rebit orang nak anto anak dorang belajar kat sekolag rendah agama...setiap negeri lain pun ada gak, jadi ape masalahnya???

kebanyakan sekolah agama yang dibina adalah dibawah BN, jadi tak payahlah ada yang mengaku PATAKAN yang buat, lagi nak robohkan adelah....elok-elok ada tempat untuk belajar agama, mengaji, dok pergi roboh...bukan tak boleh berunding, tapi semua nak tunjuk kuasa...giler kuasa...

ape yang ko tulis tu pun orang dah boleh nilai diri ko tu macam maner...PENUH DENGAN HURU HARA 1 BADAN...pada aku kalau ko jadi ketua keluarga @ ketua ditempat kerja pun sama gak, huru hara....buat malu je...jangan menyalah orang lain saje...tak semuanya sempurna...
Anonymous said…
//Pas not for all but Pas for non muslim only//

Hip hip hoorey!!
Toleransi tak kena tempat. said…
Aku malas nak cakap lebih2 kalau ada jenis nak sokong jugak penggunaan Allah oleh orang kafir. Bagi aku bukan saja2 orang kafir menuntut di Mahkamah untuk menggunakan perkataan allah didalam akhbar mereka kerana mereka akan membangkitkan persamaan apa yang dibawa oleh orang islam dengan orang kitab mereka sehinggakan golongan muda akan keliru dengan dan memudahkan mereka mengkristian kan orang islam iaitu melayu yang telah mereka gagal kristiankan sejak zaman portugis lagi. Kalau orang islam sanggup gadaikan perkataan Allah demi untuk mendapatkan sokongan dan toleransi saya rasa toleransi itu adalah ditempat yang salah. Cuba fikirkan betapa sukar untuk kita mendidik anak untuk mengikut ajaran islam pada masa sekarang dan lebih sukar lagi untuk kita mendidik anak kita kearah islam dimasa akan datang. Jika kafir menang dalam soal ini, apa akan terjadi untuk masa akan datang? fikirkanlah. Kalau tak boleh fikir saya bagi situasi " Adakah hati anda tidak akan tercalar apabila tiba masa seorang kristian memakai baju yang berlambangkan salib, dan tertulis allah dibahagian kanan, dan jesus dibahagian kiri. Nak terajang kristian tu ka atau nak terajang orang islam bangang yg sokong penggunaan perkataan allah oleh orang kafir pada masa sekarang? Ada akai fikir, jangan nak jual agama untuk kepentingan dunia yang sedikit.
Anonymous said…
"ALLAH FOR ALL" KEPALA HOTAK HANGPA!!!!!!!!!!
Anonymous said…
Maaf Khalid...anda sudah KUFUR. Berdasarkan 'fatwa' Haron Din.
Anonymous said…
Inilah sifat2 orang Melayu yang suka memaki hamun, tuduh-menuduh, mengeluarkan kata2 kesat... dan sentiasa menganggap dirinya benar demi mempertahankan agamanya, dan jika terpaksa sanggup membunuh dan mendakwa perbuatannya atas suruhan Allah. Tak pernahkan kamu semua terfikir untuk menyatukan semua umat manusia di muka bumi ini, tanpa mengira agama? Kenapa perlu kamu kutuk, memusuhi, membunuh...sedangkan Tuhan lebih berkuasa untuk menghukum jika dikehendakiNya?
Anonymous said…
alien,

alhamdulillah, kerana anda tak keliru...teguh betul keimanan anda nampaknya...syabas!

walaupun begitu,

cuba bayangkan esok2 cucu anda tanya soalan2 mcm ni,'

1. apa beza Allah Islam dgn Allah Kristian atuk? bukankah sama je ...Allah juga?

2. tapi tok, kalau kristian juga menyembah Allah, kenapa mereka dianggap kafir pula?...bukankah atuk kata Allah satu je? Yang Maha Esa? maknanya Allah Kristian dgn Allah Islam, sama jelah...

3. Atuk ni kontradik diri sendiri lah....mula2 kata Allah Maha Esa...satu je....pastu kata Allah Kristian dgn Allah Islam lain pulak?...kalau lain, maknanya Allah tu banyak lah ! ... atuk ni, buat org confuse lah....mcmana ni sebenarnya atuk?

4. Atuk, hari Ahad ni org igt nak g churchlah....kawan org, John ckp dia pun sembah Allah juga , sama dgn kita tok!...cuma dia sembah tiap2 hari Ahad jer....kenapa kita kena buat 5 kali sehari?...penat la atok....saya nak ikut John lah....senang sikit.....

5. saya tak fahamlah atok ni.....balik2 atok kata Kristian tu agama kafir!! padahal mereka sembah Allah, sama je mcm kita.....

6. atok sengaja nak menyeksa saya suruh pakai tudunglah baju labuh2 lah...tutup aurat...kwn saya Mary tu ok je pakai skirt?....bila saya tanya, Allah tak marah ke kalau ko tak tutup aurat, Mary....Mary kata tak......kenapa atok cakap, iya?....kenapa kalau Kristian boleh kalau tak tutup aurat, Kalau Islam kena tutup2 ni?....Adakah sesiapa yg beragama Kristian tu istimewa di sisi Allah drpd Islam?...tak banyak pun peraturan dia......saya nak jadi Kristianlah kalau mcm ni tok!


iman tak dapat diwarisi,saya nak tahu juga mcmana anda nak jawab soalan2 di atas tu kepada anak cucu anda dgn cara yg meyakinkan dan berhemah...

bagi kita yg tahu, sekrang mmg mudah untuk bezakan...tetapi bagaimana 10 tahun akan datang?

jgnlah pentingkn diri sendiri.... fikirkn juga utk generasi akan dtg di mana byk sgt kekeliruan yg tak mampu kita tepis...

sedangkan sebelum kalimah Allah di'Kristian'kan oleh mereka, sudah byk kes murtad berlaku akibat bahan2 bacaan dlm bahasa melayu yg mudah didapati utk bacaan dewasa dan kanak2.....

adakah anda mahu menambah statistik yg murtad ini hanya kerana anda kata takpe kalimah Allah di'kristian'kan?

adakah anda mahu galas dosa kemurtadan org2 di malaysia ini hanya kerana anda bersetuju untuk kalimah Allah ini di'kristian'kan?

adakah mahu terjadi seperti di Indonesia di mana perkahwinan antara dua agama dianggap normal, di sana?

di indonesia, ibunya islam, anaknya kristian dianggap biasa di sana....lahirnya islam, sudah cukup umur ingin kristian, sudah cukup ramai di sana....

cth kekeliruan sudah ada di negara jiran...adakah anda mahu meniru kesilapan mereka yg bersikap tak apa itu?

-wirda-
Ahmad said…
ayat2 Al-Quran tu bacalah dari awal, janganlah ambil part yang nak menunjukkan orang kafir juge gune kalimah Allah je, surah tu kan menceritakan sesuatu, jadi mestilah akan ikut urutan apa yang berlaku, yang ayat 30, surah at-taubah, ayat lepas tu kan Allah melaknatnye. Baca dari awal sampai abes, bila nik aziz cakap tuhan pun samseng, suruh tengok keseluruhan teks ucapan tu, tapi bile ayat Al-Quran tak macam tu plak, aneh2
Anonymous said…
''Atuk, hari Ahad ni org igt nak g churchlah....kawan org, John ckp dia pun sembah Allah juga , sama dgn kita tok!...cuma dia sembah tiap2 hari Ahad jer....kenapa kita kena buat 5 kali sehari?...penat la atok....saya nak ikut John lah....senang sikit.....''

Pi lah!!
Anonymous said…
PADAN MUKA! TUNJUK PANDAI SANGAT! ORANG PAS NI MEMANG MANGKOK! MANGKOK HAYUN! SEBAB BILA BERKUASA SIKIT JER ATAU BERCOMOLOT DGN DAP, SEMUANYA HALAL! BAGUS YB! TERUSKAN USAHA BODOH ANDA ITU!
Avishmael said…
Jangan samakan keadaan Malaysia dgn Indonesia. Sebenarnya, ramai yg murtad di Indonesia krn mereka ramai miskin, gereja pulak kaya, disogoknya duit. Habis semua masuk kristian krn duit! Tgk sja di Malaysia, amah kerja part time jd pelacur sbb nk duit. Populasi diorang terlampau besar, sbb tu jahil, diorang jauh dgn ulama. Mereka murtad bkn sebab penggunaan kalimah Allah oleh gereja mereka, ia adalah semata-mata krn kejahilan dn kemiskinan. Lagi pula, kita sendiri ketahui bahawa di Indonesia Islam boleh kahwin ngan Kristian. Mmg la org sana anggap Islam dan Kristian sama saja. Sbb tu mudah nk murtad. Lain di Malaysia. Alhamdulillah, Malaysia masih berpijak pd syariat yg betul. Org kita tak kan murtad hanya kerana gereja menggunakan kalimah Allah dlm bible mereka. Sblm isu ini, org Melayu kita sudah murtad. Rata-rata alasan mereka, mereka anggap Islam ini membebankan. Byk peraturan. X de kene mengene pun dgn isu kalimah Allah.

So, jgn la kolot sgt dlm hal ini. Kata nk jaga kesucian kalimah Allah. Tp hukum Allah tak jalankan jugak! Kalau nabi tak pernah halang orag nasrani, org yahudi guna Allah, khulafa' ar-rasyidin pun tk pernah, walaupun diorang tau yg org kafir ni dh salah gunakan kalimah Allah, knape kita nk halang pulak?!!!
Mv Agusta said…
Agak2nya anon yg dok sokong dan bela khalid samad nie adalah khalid samad sendiri. Cara menulis semacam saja. Biadap dan buta hati.
Avishmael said…
Assalamualaikum.

Saya ada 1 cadangan berkenaan isu ini demi 1Malaysia. Orang Kristian beriya-iya nk guna kalimah Allah dalam kitab mereka. Pada masa yang sama, orang Islam membantah keras akan hal ini.

Demi perpaduan 1Malaysia, apa kata Dato' Seri Najib mewakili orang Melayu Islam membuat perjanjian terbuka dgn tokoh agama Kristian yg mewakili komuniti Kristian Malaysia. Bila saya kata "perjanjian terbuka", maksud saya buat live telecast lah.

Begini perjanjiannya. Kerajaan akan berlaku ihsan kpd orang Kristian dgn membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah dalam ajaran mereka. Sebagai tukar gantinya, kerajaan akan mengenakan hukuman berat ke atas mana-mana pihak yg cuba menyebarkan Kristian kpd umat Islam di negara ini. Ini bermakna, segala risalah ataupun ajaran Kristian tidak akan diberi tempat dalam urusan arus perdana. Ajaran Kristian tidak boleh disebarkan secara terbuka oleh mana-mana saluran; tidak kira melalui para mubaligh, media massa atau media elektronik.

Segala aktiviti orang Kristian mestilah berpusat hanya di gereja dan dalam kejiranan majoriti penganut Kristian sahaja. Segala risalah ataupun maklumat mengenai Kristian hanya boleh didapati di gereja, tidak boleh dari tempat lain. Ini termasuklah majalah mingguan The Herald. Sesiapa yg berhajat nk dapatkan maklumat mengenai agama Kristian, gereja lah tempatnya.

Tiada satu pun ajaran Kristian yg keluar dari gereja, dan tiada satu pun umat Islam yg masuk ke gereja. Tiada lagi promosi perayaan Christmas secara terbuka di Malaysia. Tiada lagi pokok Christmas besar didirikan di lobi Suria KLCC. AGAMA KRISTIAN AKAN DIWARTAKAN SEBAGAI AGAMA TERPENCIL DI NEGARA INI DARI PERLIS HINGGA KE SABAH.

Dengan termeterainya perjanjian ini, dengan disaksikan oleh semua rakyat Malaysia secara langsung di tv, maka kedua-dua belah pihak beroleh kemenangan.

Orang Kristian menang dari segi memperoleh hak menggunakan kalimah Allah, agama Islam juga menang dari segi mempertahankan kesuciannya sebagai agama rasmi negara. Kalau dibawa ke mahkamah pun, orang Islam akan menang kerana isu Islam sbg agama rasmi negara memang termaktub dalam perlembagaan.

Amacam. Ok tak idea ni?
Anonymous said…
YB khalid..
saya menyatakan sokongan kepada yb dalam hal ini.. niat YB bukanlah mahu membantu agama kristian tetapi untuk membuka jalan dakwah.. sy hormati pandangan yb kerana bagi saya apa yg disampaikan yb adalah ilmu yg bermanfaat bagi mendekatkan lagi kita dengan ALLAH SWT..

GOD, LORD, TUHAN, ALLAH bg sy adalah sama.. zat yg sama.. sy x pernah menganggap shiva, buddha mahupun yesus sebagai tuhan.. apa ug sy faham tuhanmu tuhanku.. islam ,yahudi, nasrani umpama cahaya matahari yg menembusi lubang2 dinding.. nama2 agama ini hanyalah istilah.. pengajarannya adlah yg menentukan kebenarannya..

penyebaran kristian bukanlah dari asas tauhid.. paderi2 kristian yg merapu.. senjata mereka adalah wang dengan anak2 muda.. gadis2 melayu yg masuk kristian bukan kerana akidah.. kristian hantar pemuda2 hensem pikat ank gadis.. apkah kita tidak tahu bahawa perlembagaan kristian sudah lama ertapak di malaysia.. tiada siapa yg mahu ambil tahu.. tapi bila isu ini timbl semuanya bagai dirasuk hantu.. rileks la.. kristian hanya nak provok.. mereka tahu hal ni tapi merek saja nak tengok reaksi org islam dan terus melabel islam sebagai ganas.. salm.
Fellow Malaysian said…
Kepada orang yg menyatakan pendapat di bawah:"penyebaran kristian bukanlah dari asas tauhid.. paderi2 kristian yg merapu.. senjata mereka adalah wang dengan anak2 muda.. gadis2 melayu yg masuk kristian bukan kerana akidah.. kristian hantar pemuda2 hensem pikat ank gadis.. apkah kita tidak tahu bahawa perlembagaan kristian sudah lama ertapak di malaysia.. tiada siapa yg mahu ambil tahu.. tapi bila isu ini timbl semuanya bagai dirasuk hantu.. rileks la.. kristian hanya nak provok.. mereka tahu hal ni tapi merek saja nak tengok reaksi org islam dan terus melabel islam sebagai ganas.. salm."

Saya rasa pandangan di atas adalah tidak berasas langsung...Kalau saya kata "orang Melayu bukannya tahu sangat ttg Islam..mereka ikut aje sebab tiada kebebasan utk memilih agama..sebab senang, sebab ada hak istimewa etc" suka tak???(memang lah statement ini langsung tak berasas)
Tentu tak bagus kan?
So, please think before you talk.

Dunia yg akan lihat cara isu ini dikendalikan...saya tak mahu melabelkan Islam sebagai ganas disebabkan beberapa individu...so, jgn kata org kristian nak provoke lah... tu la... ni la...

Salam
Fellow Malaysian said…
Kpd Nilai Sri Wangsa,

Kau pun lagi satu..cakap tak berasas..entah siapa kolot...

"semua masuk Kristian kerana duit"???????????????
kau bukannya tau pun bhw mereka dibunuh dan diseksa...dapat duit? kalau nyawa tak selamat, siapa nak duit???
Namun, banyak yg sanggup merana kerana mereka percaya kepada Tuhan dari hati...

Kepada yg lain:
Kenapa nak buat pandai? bukankah sombong itu sifat tak baik? Sembahyang lah...ikut peraturan ni la... tu la... kenapa nak bagi tau semua orang???
Hati jaga lah sikit...semua peraturan kalau ikut pun tapi hati tu jahat, apa gunanya...
biasalah kan...kalau sendiri jahat mana nak mengaku?
Avishmael said…
ha fellow malaysian. kamu sendiri kata org indon msk kristian sbb mereka diancam bunuh. ok, saya akui sy tertinggal point ni. tp, pokoknya, mereka msk kristian tidak ada kene mengene dgn isu kalimah Allah.

Rujuklah surah al-Baqarah ayat 193:

قُلْ أَتُحَآجُّونَنَا فِي اللّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ


"Katakanlah: Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang Allah, padahal DIA IALAH TUHAN KAMI DAN TUHAN KAMU; bagi kami amalan kami, dan bagi kamu amalan kamu dan hanya kepada-Nya kami mengikhlaskan hati."

jadi, tidak wajar kalau kita kata Allah ialah Tuhan org Islam saja, bukan Tuhan agama lain. Org Kristian beriman kpd Allah, tetapi pd masa yg sama mereka mensyirikkan Allah. INILAH PERBEZAAN KITA DGN MEREKA. dan perlu diingat, sungguhpun masing-masing percaya kpd Allah, tetapi Allah telah memilih hanya Islam sebagai agama yg diredhai. Surah al-Maidah ayat 3 (sebahagiannya):

"....dan Aku telah redha ISLAM itu menjadi agama kamu...."

dan sesungguhnya Allah tak pernah berfirman yang Dia tak redha org Kristian guna kalimah Allah dalam gereja. Malah Dia berfirman dalam surah al-Haj ayat 40:

"Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: “Tuhan kami ialah Allah”. Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta GEREJA-GEREJA (KAUM NASRANI), DAN TEMPAT-TEMPAT SEMBAHYANG (KAUM YAHUDI), DAN JUGA MASJID-MASJID (MUSLIMIN) YANG SENTIASA DISEBUT NAMA ALLAH BANYAK-BANYAK PADANYA, dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamaNya (ugama Islam), sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa"

Allah sendiri melarang kita menyerang gereja kerana padanya disebut nama Allah. Subhanallah. Sungguhpun ada muslihat di sebalik penggunanaan kalimah Allah, katanya nk menyesatkan umat Islam, Allah memerintahkan kita memaafkan mereka dan membiarkan mereka seperti firman Allah dalam surah Baqarah ayat 109:

"Sebahagian besar ahl Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kpd kekafiran setelah kamu beriman, kerana dengki dari diri mereka sendiri, setelah nyata bg mereka kebenaran. MAKA MAAFKANLAH DAN BIARKANLAH MEREKA, sampai Allah mendatangkan perintahnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"
Anonymous said…
Ya Terima Kasihlah Yb Khalid Yang Teramat Bijak sini bukan di sana yerr...
"ALLAH" itu kan sememangnya ekslusif untuk digunakan oleh agama kamu juga ISLAM.Tetapi kenapa kamu cuba mengelirukan dewasa ini pada sekalian umat islam di seluruh dunia tentang perjuangan kamu yang dianggap seperti menambahkan minyak ke dalam api! Kamu faham x adakah kamu ingin join dunia barat menyokong gerakan kafir (kristian) ini memburukkan lagi imej islam itu sendiri, adakah kamu teringin melihat sesama islam itu bergaduh kerana pendirian kamu ini, sedangkan rakan2 PAS kamu pun dah terangkan secara panjang lebar di parlimen tentang masalah ini, kamu masih menyokong lagi.Atau kamu ni teringin nak menyambut krismas kot..INgatlah jangan nak sangat jadi HERO di kalangan Pakatan Rakyat kamu tu.. mereka yang lain semuanya sedang sorak gembira kerana kamu sebagai muslim telah menyokong mereka secara tidak langsung, Haprak sunguh kamu ini YB Khalid, bertaubatlah...sesunguhnya biar kamu di buka jalan seperti saudara kamu shahrir tu...Rujuk kat dia adakah pendirian kamu ni betul atau setakat ingin menjadi jaguh hak sama rata. piiii rahhhhh mabukkk.
bang_mi said…
alah fellow malaysia.. ko kata tak berasas la pulak.. ce ko gi tanya sendiri golongan2 yg murtad??? semuanya sebab duniawi.. amatv boh la sesorang dari satu tuhan ley plak murtad terima 3 tuhan.. adakah yg murtad ni ikut betul ajaran kristian.. tidak pun.. nak masuk kristian sebab mereka nak kebebasan.. nak berzna.. nak minum arak.. akta murtad masih belum berkuat kuasa lagi sy kira,,
bang_mi said…
Tgk fellow malaysian.. ko cam memnyokong je anon... mcm mengiyekan bhwa kristian x disebarkan melalui tali agama.. ko sndiri ckp kristian disebar dari hujunmg mata pedang..
Umar Lahmi said…
DITUJUKAN PADA PADA SEMUA ORG MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YG MENGAKU BERAGAMA ISLAM:

Tauhid (Mengesakan Allah)-Tuhan itu Satu!

Kalimah tauhid membawa pengertian mengetahui, berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa sesungguhnya sembahan yang benar dan berhak disembah ialah Allah Subhanahu Wa Ta’ala (SWT) semata-mata. Selain daripada-Nya, sama sekali tidak benar dan tidak berhak disembah. Penghayatan kalimah itu meliputi berikrar dengan hati, menyatakan dengan lidah dan membuktikan dengan perbuatan.

Tauhid ar-Rububiyyah dan Tauhid al-Uluhiyyah

Tauhid ar-Rububiyyah bermakna beri’tiqad bahawa Allah SWT bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan Tuan sekelian alam. Tauhid al-Uluhiyyah pula bermakna menjadikan Allah SWT sahaja sebagai sembahan yang sentiasa dipatuhi.

Lg 1 Pak khalid, rasanya Pak Khalid arif benar dgn hal2 dibawah ini:-

10 hal yang membatal keislaman kita.

1. Mempersekutukan Allah (syirik) dalam beribadah. (Q.S. An-nisa 116, Q.S Al-Maidah 72).

2. Menjadikan sesuatu perantara antara dirinya dengan Allah, meminta doa dan syafaat serta berserah diri (bertawakkal) kepada perantara tersebut.

3. Tidak mengkafirkan orang orang yang musyrik, atau ragu atas kekafiran mereka bahkan membenarkan faham mereka.

4. Berkeyakinan, bahwa tuntunan selain tuntunan Nabi Muhammad s.a.w. lebih sempurna, atau berkeyakinan bahwa hukum selain dari beliau adalah baik, seperti; mereka yang mengutamakan aturan aturan kaum Thaghut ( aturan manusia yang melampaui batas yang menyimpang dari hukum Allah) dan mengesampingkan hukum Rasulullah SAW.

5. Membenci sesuatu yang ditetapkan Rosulullah SAW meskipun ia melakukannya. (Q.S. Muhammad 9).

6. Memperolok olok sesuatu ajaran dari Rasulullah SAW. ataupun memperolok olok pahala maupun siksaan yang telah menjadi ketetapan agama. (Q.S. At taubah 65-66).

7. Membantu dan menolong orang orang musyrik memerangi kaum muslimin. (Q.S. Al Maidah 51)

8. Sihir, diantaranya adalah ilmu guna guna yang merubah kecintaan suami terhadap isterinya menjadi kebencian, atau yang menjadikan seseorang mencintai orang lain dengan jalan syaitan.

9. Berkeyakinan bahawa sebahagian manusia diperbolehkan tidak mengikuti syariat Nabi Muhammad s.a.w. (Q.S. Ali Imran 85).

10. Berpaling dari agama Allah, dengan tanpa mempelajari dan melaksanakan ajarannya. (Q.S. As sajaddah 22.

Mana pergi cendekiawan Islam di negara ini, baik di universiti atau alim ulama yg arif dalam hukum perbandingan agama. Tolong perjelaskan lagi kekeliruan ini dengan ilmu yg telah Allah SWT pinjamkan pada kalian, pisahkan politik dengan agama semasa membahaskan perkara ini(saya bermaksud, jgn kerana politik, agama di permainkan kerana ingin menjaga perasaan pihak yg ingin mempermainkan agama kita sendiri). Dimana MARUAH org muslim??
Anonymous said…
DITUJUKAN PADA PADA SEMUA ORG MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YG MENGAKU BERAGAMA ISLAM:

Tauhid (Mengesakan Allah)-Tuhan itu Satu!

Kalimah tauhid membawa pengertian mengetahui, berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa sesungguhnya sembahan yang benar dan berhak disembah ialah Allah Subhanahu Wa Ta’ala (SWT) semata-mata. Selain daripada-Nya, sama sekali tidak benar dan tidak berhak disembah. Penghayatan kalimah itu meliputi berikrar dengan hati, menyatakan dengan lidah dan membuktikan dengan perbuatan.

Tauhid ar-Rububiyyah dan Tauhid al-Uluhiyyah

Tauhid ar-Rububiyyah bermakna beri’tiqad bahawa Allah SWT bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan Tuan sekelian alam. Tauhid al-Uluhiyyah pula bermakna menjadikan Allah SWT sahaja sebagai sembahan yang sentiasa dipatuhi.

Lg 1 Pak khalid, rasanya Pak Khalid arif benar dgn hal2 dibawah ini:-

10 hal yang membatal keislaman kita.

1. Mempersekutukan Allah (syirik) dalam beribadah. (Q.S. An-nisa 116, Q.S Al-Maidah 72).

2. Menjadikan sesuatu perantara antara dirinya dengan Allah, meminta doa dan syafaat serta berserah diri (bertawakkal) kepada perantara tersebut.

3. Tidak mengkafirkan orang orang yang musyrik, atau ragu atas kekafiran mereka bahkan membenarkan faham mereka.

4. Berkeyakinan, bahwa tuntunan selain tuntunan Nabi Muhammad s.a.w. lebih sempurna, atau berkeyakinan bahwa hukum selain dari beliau adalah baik, seperti; mereka yang mengutamakan aturan aturan kaum Thaghut ( aturan manusia yang melampaui batas yang menyimpang dari hukum Allah) dan mengesampingkan hukum Rasulullah SAW.

5. Membenci sesuatu yang ditetapkan Rosulullah SAW meskipun ia melakukannya. (Q.S. Muhammad 9).

6. Memperolok olok sesuatu ajaran dari Rasulullah SAW. ataupun memperolok olok pahala maupun siksaan yang telah menjadi ketetapan agama. (Q.S. At taubah 65-66).

7. Membantu dan menolong orang orang musyrik memerangi kaum muslimin. (Q.S. Al Maidah 51)

8. Sihir, diantaranya adalah ilmu guna guna yang merubah kecintaan suami terhadap isterinya menjadi kebencian, atau yang menjadikan seseorang mencintai orang lain dengan jalan syaitan.

9. Berkeyakinan bahawa sebahagian manusia diperbolehkan tidak mengikuti syariat Nabi Muhammad s.a.w. (Q.S. Ali Imran 85).

10. Berpaling dari agama Allah, dengan tanpa mempelajari dan melaksanakan ajarannya. (Q.S. As sajaddah 22.

Mana pergi cendekiawan Islam di negara ini, baik di universiti atau alim ulama yg arif dalam hukum perbandingan agama. Tolong perjelaskan lagi kekeliruan ini dengan ilmu yg telah Allah SWT pinjamkan pada kalian, pisahkan politik dengan agama semasa membahaskan perkara ini(saya bermaksud, jgn kerana politik, agama di permainkan kerana ingin menjaga perasaan pihak yg ingin mempermainkan agama kita sendiri). Dimana MARUAH org muslim??
Anonymous said…
saya tak paham kenapa ada ramai org melayu kat sini yang tak paham bahasa melayu..

tu hujah pertama YB tu dah menjelaskan segala2nya..kalimah Allah ini tidak menjadi kesalahan digunakan dlm agama lain..yang penting kefahaman tauhid kita, apa yang dimaksudkan Allah di dalam Islam..itu yg plg penting!!

wahai melayu2 sekalian, perjuangkan isu pengharaman arak, perjuangkan isu kemaksiatan yg semakin menjadi2 kat malaysia ni, perjuangkn isu hudud yang jelas lagi trang perlu dilaksanakan utk org islam..perjuangkan isu2 ni wahai melayu2 sekalian...

ws
Wan Adli, Kubur Panjang, Pendang said…
Kepada YB Khalid Samad,
Dalam isu Allah, nampaknya YB mengiktiraf penggunaan nama Allah oleh Gereja Katolik untuk menamakan ‘God’ mereka yang Triniti. Hal ini menunjukkan seolah-olah YB menganggap ada objek tasawur lain yang boleh dinamakan sebagai Allah selain Allah yang Esa. Oleh itu, saya ingin tanyakan YB satu soalan daripada al-Qur’an, surah Maryam (19), ayat 65, “hal ta‘lam lahu samiyya?”, terjemahannya adakah YB “mengetahui sesuatu yang senama denganNya?”
Anonymous said…
'KIAMAT DAN KEADAANNYA'

http://www.scribd.com/doc/36025155/Surat-Kepada-Yang-DiPertuan-Agong-Dan-Mufti-Mufti
Anonymous said…
(tolong siarkan)
jangan menghakimi orang lain. sebab nanti kamu yang akan dihakimi oleh kerana perkataan kamu. ALLAH tahu apa yang kita lakukan..DIA MELIHAT DENGAN SANGAT SEDIH... INI ZAMAN ANUGERAH... SEPERTI KITA DIBERIKAN HADIAH,RUGI JIGA KITA TIDAK MENERIMA DAN UNUTNG LAH JIKA KITA MENERIMA!
Anonymous said…
Jentayu dan yg sewaktu dgnnya

Jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. (surah al-Maidah ayat 8).

Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, baik berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf)-nya kini juga sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika ia punya amal saleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya untuk ditanggungkan kepadanya." H.R. Bukhari-Muslim.

Nabi Muhammad saw pernah bertanya kepada para sahabat: "Tahukah kalian tentang orang yang muflis?"

Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, mereka dalam pandangan kami adalah orang yang tak punya satu dirham pun dan tak punya barang atau harta."

Rasulullah saw bersabda: "Al-Muflis atau orang yang bengkrap itu bukan demikian, melainkan orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa (pahala amal) kebaikannya sebesar gunung. Tapi dia pernah menganiaya orang dan melanggar kehormatan. Lalu pihak-pihak yang dizalimi ini mengambil seluruh kebaikannya (untuk menutupi dosa-dosa keburukan mereka), maka dia akan mengambil (dosa-dosa) keburukan mereka (yang telah dizaliminya) untuk ditanggungnya. Lalu, dia benar-benar dihentam dengan keras ke neraka."

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.