Skip to main content

Video: Malay Nationalism vs Islam

“Islam teaches tolerance. They do not have the right to deny others of their rights, if they are entitled to. This is basic justice and that is why I oppose the Umno concept of ketuanan Melayu (Malay supremacy) as there is no justification for this under the constitution or Islam”



Related: Mamak Stall House Rule
Video courtesy of Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Mael Hashim said…
'kETUANAN iSLAM' PUN TARAK ?
Anonymous said…
Islam is above all this talks about races (Cina, Melayu, Dusun, Ketuanan Melayu bla..bla..bla..)

Allah created human from Adam and Eve. We are all come from a single Parents...Allah makes us into various races for us to learn from each other. Not for us to be "Tuan" to others!

Wise up Muslim!
azzamakhsyari said…
Salam YB,
I've observed through all your views lately. I'm impressed that I'm sharing the same thought as you are.
Hope to read from your blog more.

Salam Perjuangan.
Shahrul Azmi said…
The interpretation of an Islamic state is pretty much perplexed to me. I truly agree with you on the need to uphold fairness above all. My only concern is the lack of understanding among Malays who are searching for the right path of Islam, so please educate us more on that.
All this while PAS promoted the idea of having an Islamic state, maybe now PAS should be looking at a blueprint of the guidelines, not just running away by saying, ‘it’s all in the quran’. Start extracting with proper arguments, avoiding any misunderstanding when the real situation arise. Thanks and keep up the good work.
FAUZI said…
I think you've said it very well. The one PAS leader with a clear thinking and most reasonable as opposed to loud-mouthed no substance Hassan Ali
Anonymous said…
Bro Fauzi,

Despite most of us here support YB Khalid for his stands, there's no need to calling names.

If you say something bad about someone...if it's true, thats what we called Ghibah (mengumpat). If it's untrue than thats what termed as fitnah (slander). Both are sinful act.

YB Hassan Ali has his own strength and weaknesses. Afterall we are all just mere human being.

Be fair even to your worse enemy. Because being fair is closer to at-taqwa.
Along said…
Assalamu'alaikum,

Ke'adilan memang untuk semua di dalam Islam. Tetapi dalam konteks dan situasi di Malaysia adakah keadilan akan dicapai jika bangsa-bangsa lain diberi hak yang sama dengan orang Melayu dan Islam? Adakah agama-agama lain juga perlu diberi status yang sama dengan agama Islam?
Majoriti penduduk di Malaysia adalah orang Melayu dan Islam. Jadi adakah adil untuk mereka jika mereka tidak diberi hak yang lebih sedikit daripada bangsa lain?
Saya tidak lah menyokong sepenuhnya ketuanan Melayu. Tetapi sekadar ingin melontarkan pandangan dan kerisauan saya di atas keluasan pemikiran kita yang kadang-kadang hanya akan menjadi retorik politik semata-mata tetapi akhirnya merugikan Islam.
YB, adakah strategi ini akan menguntungkan orang Melayu, Islam dan survival mereka? Jika ini mahu diteruskan oleh PAS, apakah jaminan bahawa status Islam sebagai agama rasmi tidak akan terjejas?

Salam Hormat dari penyokong setia PAS.
Biola Merdu said…
Islam? Nope.

Sekular.

Islam + Kristian + Hindu + lain lain.


Tengku Razaleigh berkata Perlembagaan Malaysia sekular! Baca di sini ...

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.