Skip to main content

PAS : Keperluan Muktamar Khas Luarbiasa? [TGNA]

Latarbelakang:
Jarang sekali hati saya menjadi tidak sedap sepanjang melibatkan diri dalam kepimpinan Islam. Hati saya pernah bergolak dizaman bekas Presiden PAS yang mahsyur iaitu di zaman Allahyarham Dato’ Haji Mohamad Asri. Di peringkat itu, saya terpaksa bersuara dan menunjukkan sikap saya yang ada sebahagiannya dirakamkan melalui buku saya yang berjodol “kemuncup dalam perjuangan.” Di waktu itu, saya masih ingat betapa sukarnya saya untuk memilih antara menegur atau mendiamkan diri. Namun, setelah teringat bahawa Nabi SAW juga pernah ditegur oleh Allah SWT, maka, saya memutuskan untuk berdiri dengan santun dan saya pun katalah jua apa yang munasabah untuk dikata. Saya memilih untuk mengambil sikap ini berasaskan adanya hujah nas yang memboleh, bahkan dalam keadaan-keadaan tertentu bersifat wajib untuk berbuat demikian. Sampai ke hari inipun saya masih berpegang dengan pendirian ini.

Untuk lebih terpimpin, mari kita terlebih dahulu perhatikan tiga petikan surah dan latar peristiwa disekitar tiga kisah ini. Ia ada dirakamkan didalam kitab suci al-Quran.

i). Dalam peristiwa Badar setelah perang berakhir yang memberi kemenangan kepada tentera Islam, terdapat sejumlah 70 tawanan perang. Apabila Nabi SAW membuka perbincangan, apa yang patut dibuat dengan tawanan-tawanan perang ini, Saidina Umar berpandangan, mereka semua perlu dibunuh manakala Sadina Abu Bakar pula berpendapat lebih baik mereka dibenarkan bebas setelah diambil wang tebusan.

Ditakdirkan Allah, keputusan yang ada dilangit adalah selaras dengan syur yang dikemukakan oleh Saidina Umar. Ia berbunyi:

“Tidak patut bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untuk mu) dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kalau sekiranya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Allah, nescaya kamu ditimpa seksaan yang besar kerana tebusan yang kamu ambil.” Surah Al-Anfaal Ayat 67 – 68)

Dari sini, jelas bahawa tidak ada sesuatu yang pelik dalam tradisi menegur pemimpin didalam Islam.

ii). Peristiwa kedua ialah sewaktu Nabi S.A.W. bersumpah tidak akan meminum sejenis madu dari bunga tertentu kerana menerima teguran dari salah seorang dari isteri baginda S.A.W. sewaktu berada di rumah salah seorang isterinya. Dalam peristiwa ini, sekali lagi Nabi S.A.W. di tegur dengan lafaz berbunyi:

“ Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkannya bagi mu; kamu mencari kesenangan hati isteri-isteri mu? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah At-Tahriim Ayat 1)

iii). Dalam surah ‘Abasa, sekali lagi kita dapat saksikan teguran Allah S.W.T. ke atas Nabi S.A.W. yang dilihat tidak memberikan layanan kepada seorang buta ketika Baginda didatangi oleh pemimpin Quraish yang turut berada di dalam majlis yang sama pada waktu itu. Teguran Allah S.W.T. berbunyi:

“ Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling, kerana telah datang seorang buta kepadanya. Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa). Atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manafaat kepadanya. Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup, maka kamu melayaninya.” (Surah ‘Abasa Ayat 1 – 6)

Apa isunya?
Isu yang ada di hadapan kita sekarang ialah isu kepimpinan. Biar saya mulakan begini. Saya boleh bersetuju dengan sebahagian dari tulisan Dr. Aziz Bari yang ada tersiar dalam akhbar Sinar Harian pada 19 Okt. 2009 di mukasurat N16. Antara lain, beliau mengemukakan teguran dan saranan seperti berikut :

“Dalam konteks sekarang Pakatan perlu dibenarkan membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan supaya kita dapat membezakan kelainan mereka melaksanakan Perlembagaan.”

“Fungsi Dewan memantau kerajaan. Dalam sistem demokrasi berparlimen yang kita amalkan kerajaan pada hakikatnya dimiliki Dewan.”

“Dengan itu mungkin sudah sampai masanya Pas membuat langkah drastik, sama ada mendisiplinkan Exco Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali atau menyingkirkannya terus.”

“Bagaimanapun, ini tidak mudah untuk berlaku kerana Hasan dilihat mewakili golongan yang pro-Umno dalam PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa dan penyokong mereka.”

“Dalam kekecohan di Selangor Abdul Hadi membisu sehingga di dalam parti sudah ada yang berkata bahawa Abdul Hadi adalah watak bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam PAS. Sementara itu Nasharuddin membela tindakan Hasan itu secara terbuka.”

“Saya fikir ada beberapa tokoh tertentu dalam PAS yang boleh merubah keadaan. Beberapa bulan kebelakangan ini imej dan kemampuan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak agak menonjol dan kelihatannya beliau mempunyai kemampuan untuk memimpin parti.”

“Saya tertarik dengan kelicikan Azizan menyiku Azman Shapawi, Naib Ketua Pemuda PAS dalam isu penjualan arak beberapa bulan lalu. Dalam pada itu organisasi PAS di Kedah dikatakan lebih baik daripada apa yang ada di Terengganu.”

“Buat masa ini, hanya 32 peratus pengundi yang yakin dengan kemampuan Pakatan. Jika PAS kekal dengan kapten yang ada ini (sokongan) mungkin akan berkurangan.”

Pandangan Saya
Atas pandangan inilah saya berfikir dan terus berfikir. Setelah berfikir sambil berdoa, maka saya berpuashati untuk mengatakan begini :

Kalau Umno boleh buat sesuatu dengan mengadakan Mesyuarat Agong Khas dan MCA pun boleh mengadakan EGMnya sehingga sempat menggugurkan Presiden dan Timbalan Presidennya. Demikian juga dengan PKR yang telah membuat pindaan Perlembagaannya melalui Kongres Khas mereka. Maka kita?

Walaupun isu MCA benda lain, iaitu rasuah, kita lagilah tidak payah khuatir untuk adakan Muktamar Khas kerana kita bukan membawa isu rasuah . Isu kita ialah isu dua tiga kerat pemimpin bermasalah. Masyarakat India pun boleh menentang Samy Vellu dengan mewujudkan parti lain. Maka pelik apa, kita panggil mesyuarat parti yang tergempar misalnya; mungkin dipanggil muktamar khaslah. Kalau nak kirakan, kitalah yang sepatut buat dulu. Demi “tajdid” kita perlu buat Mesyuarat Agong Luarbiasa ini. Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah. Begitu juga dengan isu-isu disekitar Hassan Ali atau Mustafa Ali yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan Perpaduan atau UG. Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ni?

Tidak boleh jadi ni, kita duk “ghok-ghak” (kacau) begini. Orang boleh terima atau tak boleh terima, bawa ke Muktamar Khaslah; senang cerita. Biar tentu sah, nak ikut yang mana. Kita nak kekal yang mana dan buang yang mana. Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihanraya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan. Mereka jelas.

Biarlah kita ambil mandat baru sekali lagi. Mesyuarat biar ringkas;ambil sehari penuh atau dua hari penuh misalnya tetapi prosesnya mesti ringkas, dan keputusannya adil, telus, tepat, terus dan jelas. Undi perlulah sulit dan dilakukan di atas kertas .

Untuk kali ini, saya dengan kuat merasakan bahawa perlu ada perubahan dalam pemain-pemain penting yang menduduki kerusi kepimpinan PAS diperingkat pusat. Kalau nak kata ini persiapan ke arah PRU ke 13 pun, kata gi lah. Dan memang betul begitulah.


Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am PAS/Menteri Besar Kelantan
Bertarikh : 02 Zulkaedah 1430 / 21 Okt. 2009

Sumber: Blog Tok Guru
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
boring aku tengok tok guru nik aziz nih.
tak habis2 nak create masalah dlm PAS.
tak habis2 nak serang secara terbuka Presiden PAS yg baru dilantik dlm Muktamar.
tak habis2 nak tunjukkan kat umum yang PAS berpecah.

mcm la dia tak tau ada saluran parti utk dia nak suarakan pandangannya.
kalau aziz bari ckp mcm tu aku boleh faham...tapi mursyidul am yg cakap kat public mcm tu..maknanya tak reti adab berjamaah.

kalau org lain cakap kat media mcm hasan ali, maka akan dikatakan tak ikut saluran parti la...mcm2.
kalau dia cakap tak apa...kebebasan bersuara.
aku dah letih tengok perangai nik aziz ni.
lebih elok buat muktamar khas pecat dia drp mursyidul am dan pesuruhjaya PAS Kelantan.
sp4n4r said…
apa komentar tuan atas luahan hati Tok Guru Nik Aziz, ambe harap, ada sepatah dua kata sebagai Ustaz hanipa maidin memberi komentar didalam blog nya..

kami menunggu pandangan tuan.
Anonymous said…
agak terlaluan nak samakan tg hj hadi awang dgn dato' asri.
kenapa x nak egm selepas pas rampas kerusi parlimen kuala terengganu dulu.
jangan lupa manik urai di kelantan pun hampir kalah.
x kan masih x puas hati husam kalah timbalan presiden.
mcm lebih kepada tulisan anual bakri je...

dari bagan pinang.
HangNadim® said…
KAH!KAH!KAH! Statement bodo dari Anon 11:10 PM:

"boring aku tengok tok guru nik aziz nih."

KAH!KAH!KAH! Bengong!! Kalau nko dah boring tengok muka org tua tu, ko masuk bilik kunci pintu pastu ko ngadap cermin tengok muka ko sendiri. KAH!KAH!KAH! Stupid!!
Anonymous said…
http://attakiri.blogspot.com/2009/10/ya-egm-khas-tapi-untuk-apa.html
Anonymous said…
Saya amat sangat bersetuju dengan cadangan diadakan EGM khas atau EGM tergempar demi kebaikan bersama.

Sebenarnya PAS pada keseluruhannya tidak ada masalah TETAPI hanya segelintir pemimpin-pemimpinnya yang tak ubah seperti MUSANG BERBULU AYAM. Mereka ini berselindung di sebalik Panji-Panji PAS tetapi lebih cenderung terhadap Panji-Panji UMNO. Kita tidak tahu apa niat sebenar mereka (samada wang ringgit atau pun kuasa) tetapi mereka ini sedar tak sedar sedang atau pun dalam proses melumpuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat untuk jangkamasa yang panjang.

Pendek cerita, sekiranya PAS dan PKR tidak sepakat dan "Membuang Duri Dalam Daging" ini secepat mungkin, maka buruk padahnya pada GE 13 yang akan kunjung tiba tidak lama lagi. PAS, PKR dan DAP perlu sedar akan satu pepatah "NILA SETITK AKAN ROSAKKAN SUSU SEBELANGGA". Saya harap pepatah ini akan dapat memberi pengajaran kepada Kerajaan Pakatan Rakyat secara keseluruhannnya.

Sekian dan terima kasih
Anonymous said…
Saya sokong cadangan Tuan Guru Nik Aziz nak buat egm.
Biar akar umbi yg tentukan pucuk pimpinan.

Samada pemimpin yang ingin bergabung dengan umno atau tidak.

Saya sokong PAS bubar dan masuk umno jika umno tolak sekular dan laksana syariat ISLAM sepenuhnya.
orang kertas said…
pas dalam krisis. itu hakikat. sebelum ini saya tak begitu bimbang, tapi semenjak dua menjak ini - terutama melihat kepada cara pas menguruskan krisis - memang pas dalam bahaya.

malu pun ya juga. sebagai parti paling lama dalam pakatan rakyat, patutnya pas la yang paling kuat. tapi realitinya bukan begitu. malu pun, memang malulah.
Anonymous said…
“Boleh jadi apa yang kamu tidak suka, ianya baik bagi kamu, dan apa yang kamu suka ianya tidak baik bagi kamu, sesungguhnya Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya”.

kekal presiden!kekal Timb!
Krishna Anand said…
Semoga hidup Tok Guru Nik Aziz dan kesihatannya dijaga oleh Yang Maha Esa Di Atas. Pemimpin mana yang berani seperti ini atas nama keadilan dan demokrasi?

Kalau bukan kerana insan murni seperti Tok Guru Nik Aziz, manalah PAS dan Pakatan Rakyat?

Saya sokong PAS pun kerana insan yang hati dan mindanya terbuka dan adil macam Tok Guru Nik Aziz.

Hassan Ali, Nasha dan Hadi macam tersorok ada agenda tersendiri. Fikiran dan niat mereka tak terang dan putih macam apa yang saya boleh rasa dengan Tok Guru Nik Aziz.

Saya sangat sangat sedih juga fikir kalau satu hari bila Tok Guru Nik Aziz tidak dapat memimpin kita lagi. Mana dia pengganti bagi insan seperti Tok Guru Nik Aziz yang mengutamakan keadilan dan kebaikan lebih dari parti dan pangkat dan kepentingan peribadi semata-mata?

Saya bangga dengan Tok Guru Nik Aziz, seorang insan murni macam Gandhi, hanya muncul seribu tahun sekali. Namun begitu saya yakin pemimpin di kalangan kita yang juga sama macam Tok Guru dan kita kena minta mereka berani seperti Tok Guru dan datang ke hadapan untuk memperjuangkan apa yang benar dan baik atas nama kasih dan keadilan.
sumbu said…
Masih belum terlambat....Pemimpin tak perlu tuduh menuduh. Cari jalan yang terbaik. Bukan untuk menonjolkan pemimpin yang disukai dan melupakan segala kerja buat yang baik pemimpin yang sedia ada. Mungkin juga adalah kelemahan dalam mentadbir tapi persepsi dan tuduhan seolah-olah mereka ni sudah tidak suka lagi dengan PAS dan mahu bergabung dengan UMNO. Dari pengamatan saya, ini tidak berlaku kepada TGHA dan penyokongnya. Jangan cepat sangat menghukum kelemahan yang ada tetapi carilah jalan penyelesaian mengikut adab jamaah dan buka semborono. PAS untuk semua bukan untuk puak-puak tertentu yang bercita-cita tinggi dan sentiasa mencari peluang merobohkan parti.
Anonymous said…
bagus diadakan egm sebab yg banyak menyalak ialah x tak pro TGHH yg byk masa depan komputer utk blasah semahunya termasuk la MP yg x pro TGHH yg pro TGHH plak byk lebai yg byk sopan santunnya & sibuk dgn kerja artikel dakwahnya & x menyerlah d alam siber & bolayan kaki salak ni so nampak mcm berat sebelah dgn adanya egm ni bley la tau pro mana yg majoriti.... lepas ni klu x puas ati gak bley la buat parti baru...
Greenbottle said…
EGM ni pun molek...tapi aku rasa sebelum sampai tahap ni aku cadang pemimpin2 utama PAS buat jamuan pulut durian . dok happy2, bawak anak2 ...main futsal ke ping pong ke hok mana cekak...buat team building sikit...cuba betulkan SILATURRAHIM...dan bincang lah masaalah macam sahabah2 zaman dulu.

pemimpin utama dalm PAS patut beretika macam sahabah2 nabi...bukan berperangai macam kucing. semua ikut suka hati sendiri...you know what i mean... you know the expression...'like herding cats'...

kita jangan samkan PAS dengn parti lain... PAS parti dakwah, 24 jam untuk Islam...so jangan lah terlalu politicking.

bermaaf maafan. haji hadi pun orang ikhlas... nik aziz pun orang ikhlas...aku fikir hassan ali pun sama...khalid samad pun juga...etc etc...amat sedih kalau mereka berperang...tak mustahil... siti aishah pun perang dgn saidina ali...
Anonymous said…
muktamad!walak lah pd mursyidul am.jgn bg alasan egm akan wujudkan perpecahan.isu nya nk redha allah atau nk kekal geng ganu yg dah d beli oleh amenu khasnya pcb(pak cik boroi)yg amat pendiam tp bodo bila kuar statmen.wassalam.
Anonymous said…
hahaha... aku rasa PAS ni patut di bubarkan je.. lebih baik jadi jemaah cam tabligh... aku rasa pas ni blm sampai lagu masanyer nk jd parti dominan dalam politik malaysia... Cakap Islam berdegar2 ayat quran berjela2 tapi nk jaga harmoni dalam parti pun tak boleh... korang tak rasa ke ini berlaku bila perjuangan PAS ni seolah2 tk diredhoi ALLAH! kalau tk, takkan lah parti yg berjuang untuk agamanya akan jadi begini disaat kemenagan di depan mata.. nmpak tk ujian ALLAH bg sikit dh nk fail! satu lagi aku nk tgur sikit org2 pas ni... ko org kalo org tu meyebelah korang pehh puji melangit di usung kehulu hilir.. kena kritik sikit peh terus direct maki sampai tak ingat... emmm teringat us. asri perlis ngan harun sani kena ngan pas... TAPI PAALING PENTING KAT SINI AKU NAK BAGI TAU KEPADA SEMUA ORANG PAS... PILIHANRAYA AKAN DATANG KORANG JANGAN HARAP NK DAPAT UNDI AKU DAN FAMILY AKU LAGI BUANG KARAN JE....
Anonymous said…
muktamad. Walak lah pd mursyidul am!adakan egm samada nk pilih redha allah atau pilih pemimpin yg d redha umno.
sinner said…
seriously somebody should told this Tok Guru something about the article. it is an article..ade ke org ungkit lg pasal UG?xde sorg pon duk ungkit psal tu kecuali org2 mcm khalid samad..org len dah senyap dah..ape point yg sampai tokguru kata tenggelam2 timbulpsl UG..yg aziz bari tu kata,terus percaya..besar sgt ke aziz bari tuh?best sgt ke husam tu?i bet egm will just create another point that PAS in very big trouble.we as org bawahan never see it a problem unless just different POV among pimpinan if this happen long time ago.but today,with people like khalid who never stop to cap org sana sini,PAS makin teruk.. go ahead, buatla egm sesuka hati kamu..n if yg naik tu org2 mcm khalid,husam yg inginkan kuasa semata2, my promise is, i'll never vote again, never work again for the party, i'll just being ignorance rakyat..

sukala tu khalid..sukala kauuu..
Innashil said…
Nik Aziz --> a true visionary and reformer.
Anonymous said…
Geng Erdogan(fraksi Anwar) yang tidak dapat menguasai PAS dulu sekarang menggunakan taktik halus dengan menyalahkan ketua2 tertentu dengan harapan akan dibuang keluar parti.

Fraksi Anwarlah inilah yang telah merosakkan PAS sebagai parti Islam.

Ikut sangat telunjuk Anwar,padan muka PAS.
Anonymous said…
Perlembagaan PAS Pusat
Bab Yang Kelima
Muktamar dan Mesyuarat Agung

Fasal 16. Muktamar PAS

(1) Muktamar PAS itu terbahagi kpd:
(a) Muktamar Tahunan - .....
(b) Muktamar Khas - Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan BEBERAPA KALI DLM SETAHUN sekiranya dikehendaki PRESIDEN atau dgn PERMINTAAN BERSURAT daripada sekurang-kurang SATU PERTIGA daripada AHLI JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT atau SATU PERTIGA DARIPADA PAS KAWASAN-KAWASAN. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.

(c) Notis bagi mengadakan Muktamar Tahunan dan Khas hendaklah dihantar kepada para perwakilan dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat hendak diadakan.

Apa lagi Tuan. Undi AJK Pas Pusat inshaallah lebih dari 1/3.
Anonymous said…
Emmm... Tok guru Nik Aziz bukanla org yg baru setahun dua dlm jemaah klu nk tuduh beliau x tau adab dlm berjemaah....emm memang dasar orang PAS yang kemelayuan pantang ditegur...Baru Prof Aziz tegur n komen dah mula melenting.....cuba fikir2kan kan skit macammana isu2 proumno ni leh kuar, klu x betul2 terjadi....pandangan tokguru kena difikir2kan...macam mana seorang ulama boleh keluarkan statement gitu....tokguru dah lama dah bersuara ikut saluran dalam jemaah..tp dah tu jugak...Sokong seratus peratus tokguru Nik Aziz...Tok Guru Presiden sila beri komentar...jangan berdiam diri je...
pak din kg kuantan said…
cuma orang2 yang tertipu dengan mainan umno sahaja yang tak dapat melihat apa saranan tok guru nik aziz,selagi nasha,hasan ali,stopa ali,idris ahmad,bakar chik,ron taib,ron din,tawi joker,dok main peranan dalam pas tunggulah pakat2 nganga la lepas pru 13 nanti.
kita perlu nafas baru untuk berlawan ngan umno nih,takkan kita nak biar kan pemuda penakut tawi nih jd kepala lg,lihat saja di bagan pinang,kalo saya kata undur pemuda akan undur,kalo saya kata mara maka pemuda akan mara,tapi saya telah memilih jalan berundur,hehehe lawak betul dia nih,deris ahamad pula dah terlampau nak tunjuk pandai hanya semata2 nak pertahan puak2 ug ni dah terpaksa merapu menulis menjawab prof aziz bari dan terpaksa berbohong,sunat kot?baik jangan jawab ,sebab kalo jawab nampak sangat dia macam budak2 pengarang kat utusan malaysia,hai bhai deris dapat elaun dari hasan ali via syabas kot? tanya jer bhai deris jangan mareee!aku terpaksa tak jadi beli harakah keluaran ni sebab ada tulisan deris sanggah sal aziz bari,hanya orang2 yang tidak ada kepentingan sahaja yang tidak takut untuk egm,kerana bagi mereka berjuang kerana ALLAH sampe umno hancusssssss.
kangks said…
Kalaulah semua peminpin mempuyai pandangan yang berlunas seperti YB Tuan Khalid, saudara Zaid Ibrahim dan TGNA, negara kita sekarang kita telah menjadi negara yang amat kaya. Malangnya, kebanyakan peminpin yang ada sekarang hanya mementigkan kepentingan sendiri dan bukannya untuk rakyat.
Sebahagian besar menteri kita selalu memberi kenyataan yang tiga suku. Taraf pelajaran kita semakin mundur.Demi kepentingan mereka sendiri, mereka hanya mementingkan kuantiti dan bukannya kualiti.
Slogan yang selalu dilaungkan oleh PM kita hanyalah untuk syiok sendiri sahaja. 1M=Poket Sendiri Di Utamakan, Rakyat Di Belakangkan
Salam iklas.
Anonymous said…
Yes it's time to overhaul leaders in Pakatan so that next GE we are ready and blameless. Honestly, DAP Lim kit siang and Karpal shd retire bcos people are tired of seeing them and let more dynamic leaders take over(Tunku Aziz+Gobind+Guan Eng),PKR shd get rid of ZulNordin,Pas ask Hassan to join umno.Many more in PR shd be out.
TGNA, we will support you all the way. This action will no doubt be painful to you, but you show much courage to face the reality.

Gua tabik samamu. Remove these cancerous cells within Pas and use the remaining time to recuperate and recover in time for the next GE.

KaKiaYam
Anonymous said…
EGM PAS : BISIKAN JAHAT UNTUK TOK GURU



Saya yakin dan pasti, ini bukan lahir dari pengetahuan sebenar Tok Guru Nik Abdul Aziz. Dan saya juga optimis, ini juga adalah sebahagian kerja-kerja bodoh yang di buat dan di lakukan di sebalik tabir yang di atur dengan sebaik mungkin bagi menjatuhkan Tuan Presiden serta timbalan beliau.






Cadangan Tok Guru agar Pas juga menjejak langkah MCA dengan mengadakan EGM bakal mengegarkan lagi rumah tangga Pas.

Dengan mengambil kritikan Dr Aziz Bari sebagai kayu ukur, agenda di sebalik tabir ini cukup memuaskan langkah dengan menjadikan sekali lagi Tok Guru Nik Aziz sebagai juru cakap bagi mereka yang menjadi ‘think tank’ di sebalik tabir ini.

Saya cukup hairan dan pelik. Apa yang menjadikan mereka cukup tidak berpuas hati dengan Tuan Presiden serta timbalannya?

Benar, isu UG adalah lontaran idea dari Tuan Presiden. Tapi saya yakin dan pasti, betapa ramai kalangan mereka ini tidak cukup memahami dan mengetahui apa diingini di sebalik lontaran idea itu.

Yang pastinya, mereka tetap memainkan gendang bahawa pimpinan tertinggi Pas seperti Tuan Presiden, timbalan, Setiausaha Agung, Pesuruhjaya Pas Selangor serta yang lain lagi adalah Pro kepada Kerajaan Perpaduan antara Pas+UMNO.

Maka tidak hairanlah, di kalangan orang yang mula mengambil langkah mem ‘postingkan’ artikel Tok Guru adalah MP Shah Alam sendiri!

Inilah yang menjadi masalah kepada pimpinan dalam Pas itu sendiri. Ada di kalangan mereka yang masih terikat dengan pemikiran IRC mahupun Alammi mahupun JIM mahupun IKRAM(dalaman bagi proksi JIM) diangkat menjadi orang penting dalam parti.

Maka tidak hairanlah wujudnya ‘makhluk-makhluk’ dalam Pas itu sendiri yang terlalu mendewakan Anwar Ibrahim berbanding ‘Bos’ mereka.

Malah ada yang tidak segan silu menyalahkan pimpinan tertinggi Pas secara terbuka di media massa mahupun di laman maya.

Apa pun, kenyataan Tok Guru Nik Aziz sudah terukir dalam laman mayanya.

Maka seronoklah para wartawan menyusun rentak dan langkah bagi melagakan pimpinan tertinggi Pas.

Justeru itu, sedarlah para pemain wayang belakang tabir dalam Pas.






Andai rosak gerakan Islam ini di sebabkan kamu, maka jawablah kamu nanti di hadapan Allah!!

Kerana wujud orang seperti kamulah, kemenangan Islam sentiasa menjadi lambat dan rosak!!
Pewakilan said…
Menagapa perlu ada EGM.??? Apa maslah Kepimpinan Pas Pusat?Ana minta Tg Nik Aziz jang menari ikut rentak juak-juak "Kuciwa" dala Pas ini.

Mereka akan timbulkan pelbagai isu untuk menampakkan kelemahan pimpinan Pas Pusat.

Ana sebagai Pewakilan dalam Muktamar yang lepas sangat sedih dan keciwa apabila keputusan Syura' tidak di patuhi,ini ajaran rasullullah.

Kalau diadakan EGM seperti yang disuarakan oleh Nik Aziz maka Tuan Guru telah mengajar pendokong Pas melanggar keputusan Syura' dalam muktamar yang lalu..Demi merealisasikan matlamat dan dendam kesumat juak-juak Husam dan Khalid.
Anonymous said…
perwakilan, nampak sangat ko penipu..mengaku perwakilan muktamar konon. Otak gred F. Macam mana pula adakan EGM boleh langgar keputusan syura? EGM ada dalam perlembagaan, dan EGM untuk pungut suara majoriti semula. Bukan suara 3-4 orang dari terengganu.
penyu said…
a.kum
kami sokong TGNA..
JANGAN jadi macam negeri terengganu D perintah oleh PAs pada satu ketika dulu..
hancur hati penyokong PAS yang cintakan parti PAS kerana sikap penmimpin Yang Pentingkan kedudukan dan pangkat...
JAuhkan mereka ini dalam parti islam semalaysia
Gunakan pendekatan AQURAN & AL HADIS sebagai junjungan kita ...salam
Anonymous said…
Alhamdulillah! Kita buang saja orang seperti Hasan Ali, Mustafa Ali, Nasarudin Mat Isa, Harun Taib, Harun Din; Hadi Awang pun kena buang kerana dia membolehkan orang tersebut diatas bermaharajalela. Ketua Pemuda pun kena pacat - yang dia tahu hanyalah berdemo konsert - benda haram yang lain tak nampak.
Anonymous said…
sila baca juga catatan ini

http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13599
Anonymous said…
nampak sangat nik aziz berdendam sebab semua geng dia kalah dalam muktamar di shah alam baru2 ni.

belajarlah untuk menerima kenyataan wahai tokguruku...
pas baru kalah sekali prk dah kelam kabut habis sekalian alam. terus menyalahkan pimpinan sehingga nak gugurkan daripada barisan kepimpinan jamaah..
bagaimana kejayaan prk sebelum ini, apakah tidak dilihat kejayaan kepimpinan yang ada???

inilah dasar manusia yang tidak dapat menerima Qada & Qadar
banyakkan istighfar kpd Allah..
sinner said…
As someone from terengganu,why do people keep on blamin PAS terengganu?best sgt ke keahlian korg dr negeri lain nih?sbb pimpinan ramai dr trganu,then trus kna cap?wat the... poyo gile sifat kenegerian..xyah citer pasal ketuanan islam la, kalo dlm PAS pon dok blame sama sendiri n bersifat asobiyyah.. blerghh,poyo..

macam lah tahu what happen at terengganu at masa PAS perintah..aku nmpk,yg kalah muktamar aritu yg duk gile kuasa..sampai skang xpuas ati kalah..
Anonymous said…
Apa yg nak di risaukan kalau di adakan EGM? Pemipin2 harus faham parti totok umNO/Mca pon cuba nk berubah perangai buruk dorang....

Takkan x boleh terima kritikan sbb dah kalah? Jangan mimpi nak perintah kerajaan pusat kalau stail PAS serupa umNO tak leh berubah /di tegur..?

Tunjukkan sikit pada bangsa lain...agar kepimpinan PAS akan di hormati..

Memori kan sikit dalam kepala. kenapa TGNA amat di hormati bangsa lain dan kepimpinan nya selama 19 tahun....


ni tak.. tegur sikit terencat akal...
Unknown said…
my vote for TGNA & co...demi Islam yg syumul & selamatkan PAS drp kesilapan (& keangkuhan) tokoh-2 PAS tertentu yg merugikan PR & PAS sendiri..
Anonymous said…
pandai geng2 budak 10 hitam ni yg masih tak puas hati igin menguasai PAS dan berwalak kpd NUAR. skrg misi terbaru mereka menggunakan NA,tp kita tgk la nnt mcm mana..ntah2 anai tu yg disembur racun.Hrp2 NA kita tak termakan oleh anai2 jahanam ni..hancur PAS sejak anai2 ni mula menguasai PAS
Anonymous said…
Alahai..hancurla PAS jika biarkan puak ERDOGEN @ ANAI ANAI menguasai PAS.sehingga mencegah maksiat kemungkaran pun sukar dilakukan akibat nak ampu DAP.
Anonymous said…
Pecat HH,,jgn harapla sokongan PR nak bertambah..majority pengundi adalah Melayu.Pecatnya HH makna undi PAS berpecah separuh.Org Islam tak akan sokong lg calon bkn ISLAM dr mana2 parti DAP atau PKR.masa tu PAS lingkup krn terpedaya strategi puak anai2 yg mmg akn membawa PAS rebah dgn dasar liberalnya.
faizalzainol said…
salam,

sokongan penuh untuk TGNA,
semoga EGM menjadi kenyataan,
jalan yang terbaik untuk menyelesaikan kemelut.

6 usul yang mungkin boleh dipertimbangkan dan diketengahkan sempena muktamar khas tersebut.

dimana 2 usul utama
2 usul pro UG
2 usul anti UG

usul-usul utama
1. Sokong keahlian PAS dibuka kepada bukan Islam dan Kelab Penyokong PAS diterima sebagai Sayap Parti.
2. Sokong usul memperkasakan Pakatan Rakyat dan menolak Unity Goverment (kerjasama dengan UMNO)

usul-usul untuk EGM
(team Tuan Guru Nik Aziz)

1. Undi tidak percaya terhadap Presiden dan Timbalan Presiden.
(sekiranya usul ini berjaya maka Presiden digantikan oleh Naib Presiden PAS - Tuan Ibrahim Tuan Man, Mahfuz Omar atau Salahuddin Ayub)
2. Undi tidak percaya terhadap
Ketua Pemuda PAS. (Sekiranya usul ini berjaya digantikan oleh pemimpin pemuda yang terkanan yang tidak pro-UG)

Usul-usul untuk EGM
(utk team Haji Hadi Awang)

1. Undi tidak percaya terhadap
TGNA sebagai Mursyidul Am.
(sekiranya menang Prof. Dr. Haron Din ditabalkan menjadi Musyidul Am PAS).
2. Undi sokongan terhadap Pesuruhjaya PAS Selangor
(sekiranya tewas, Saari Sungib atau Khalid Samad dinobatkan sebagai Pesuruhjaya PAS selangor)
Anonymous said…
sepatutnya nik aziz lah yang kena dipecat bila PAS hampir kalah di manik Urai baru2 ini.
mcm mana kawasan yg menjadi kubu kuat PAS pun boleh hampir-hampir kalah?

ini mennjukkan undi melayu dah mula lari daripada PAS...kesan daripada kepimpinan nik aziz yg dah terlalu lama dan kebencian masyarakat terhadap anai-anai yg menempek disekekliling tokguru.

inilah padahnya bila terlalu lama berkuasa....akan timbul perasaan ujub terhadap kehebatan diri sendiri...sama mcm mahadir dulu
tn mustakim said…
banyak pemimpin hanya mampu beretorik sahaja. itu ini begitu begini. pimpinan PAS sama jua. aku bersyukur lahir sebagai rakyat kelantan yang diajar untuk berpolitik dengan cara yang sihat. pemimpin aku reti untuk mendidik kami di kelantan agar tidak tertipu mana satu berlian mana satu suasa.
20 tahun diketuai oleh Ayoh Ziz nikmat yang diturunkan Allah Taala yang kami amat syukuri. Ayoh Ziz pemimpin yang mampu cakap dan buat. paham dan reti apa yang perlu dan patut dilakukan oleh rakyat. taat,sokong,yes2,wala' itu semua mainan retorik.ada masa untuk mengiya dan ada masa untuk memutikkan percanggahan. itu yang kami pelajari dari ayoh ziz. sedari awal selepas pilihanraya umum 2008 aku perati haji hadi,nasha,stopa,hassan ali banyok main wayang kulit. Allah Taala kalu dio nok tunjuk kelemahan manusia, tok lambat cepat. aku cukup kecewa bila terdedahnya kisah pertemuan sulit antara "pimpinan agung PAS dengan UMNO". jangan kata ayoh ziz, aku pung berbulu!!!! apa semua ni?? x lama lepah tu dok timbul pulok nok kawin ngan UMNO?? pemimpin agung jugok hok bangkit isu!!!! bukan kata nok kuburkan UMNO, malah nok cat baru pulok parti hok terang2 memisahkan agama dengan urusan dunia. sepatutnya kita hapuskan UMNO supaya pengikut UMNO buleh dibantu untuk memahami perjuangan dan dibawa masuk bersama jemaah Islam kita. hassan ali di selangor selalu sangat dok jadi tok jogho yang kononnya penegak hukum hakam Islam. pah tu lagu mano nok lawan UMNO kalu gini caranya.
Allah Taala dah bagi pada PAS perintah teganu... tapi hancur!!! baru masuk pejabat pentadiran doh mula berebut, aku nok bahagian ni! aku nok hok tu! mung janga kaca hk aku! macam2.. masing2 mula tiru perangai UMNO. natijahnya lagu mana??? hancur pas teganu!! Allah Taala bayar "cash" atah dunia lagi atas sikap beberapa pimpinan PAS teganu!!!
jadi kalu dok terngadah, janganlah cuba2 dk kutuk oghe hok dok berjaya setakat nih mengotakan apa yang di kata. bukan untuk riak atau sombong, tapi ada sesuatu yang para "ahli2 yang keliru" boleh belajar bagaimana kami di kelantan boleh kekal memerintah dengan izin Allah Taala selama 20 tahun. jangan hanya pandai beretorik. bagaimana kami dikelantan dididik tal kira UMNO atau PAS, tak kira agama... ayoh ziz sering pesan, segala titik permulaannya datang daripada Allah, baik cina, baik india, baik melayu semuanya dicipta oleh Allah Taala. jadik bagaimana segala jenih perbedaan ini boleh disatukan di bawah satu BULAN??? PAS kelantan ada jawapan dan contohnya!!! bukan sekadar beretorik!!!
TAKBIR!!!!
Anonymous said…
sudahla..TGNA ni dah tua pun..tukar jela mursyidul am lain..kalau dalam blog sendiri pon orang lain yang kontrol nak buat ape maknenye tu bukan blog tgna tapi blog anbakri dan husami..tgna patutnye dah beehat skg ni..nanti g mekah mintak tgna mohon ampun pada ALLAH TAALA atas kelalaian dia mengawal parasit keliling dia tu..mohon supaya diberi petunjuk atas tindakan selama ni..wallahualam..
Anonymous said…
//sepatutnya nik aziz lah yang kena dipecat bila PAS hampir kalah di manik Urai baru2 ini.
mcm mana kawasan yg menjadi kubu kuat PAS pun boleh hampir-hampir kalah?//

Awak ni barua UMNO kot.1st of all,PAS MENANG,walaupun majoritinya cukup rendah di manek Urai.Kalu ikut logik hang,memang betulah TGHH patut meletak jawatan,kerana kelembapan/keegoan dia punya pasai,rakyat Terengganu dah benci PAS,dan di Manek Urai,rakyat sanggup melantik kaki rasuah Isa Samad dan tolak wakil PAS!!
Anonymous said…
amatlah huduh perangai seorang mursyidul am hentam presiden parti melalui BLOG!

ini semua ikut perangai khalid samad yg suka dok hentam sesama pimpinan dlm blog.

kalau setakat kalid samad aku tak heran la sebab memang dia bebal dan perasan bagus...tapi bila tokguru buat perangai sama mcm kalid samad aku dah tak tau nak ckp apa...

elokla suruh dia berenti...dah kira mcm ubat expire dah...
kawesedarademojugok said…
andai kata Allah Taala jemput Ayoh Ziz “balik kepadaNya”, kami yakin dan pasti PAS kelantan akn tetap utuh meneruskan legasi Ayoh Ziz. Dia dah ajar, didik, bagi kami paham, bagi kami ingat, bagi kami panduan di mana harus diletakan ISLAM ini. Negeri2 lain yang baru belajar memerintah jangan ego dan sombong x bertempat. cuba2 la rendahkan ati untuk bukak mata seluah-luahnya dan bukak mulut untuk bertanya pada yang dah berjaya!!!! jangan dok sibuk mengutuk dan kritik je!!! cakap dan buat dan buktikan!!!
negeri hang mcm mana?
negeri mung mcm mana?
negeri kome lagu mano?
bukak mulut tanya, jangan dok bodoh sombong kononnya hebat!!!
kononnya buleh tadbir???
buktinya???
yang dok komen kat atah2 tue x payoh nok kutuk la kalu negeri2 mung semua tu kacau bilau!!!!
cakap je lebih... isi x ada! bukti pun x ada!!!
berlagak dan sombong x bertempat.
Anonymous said…
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani.

Saya cuma ahli biasa PAS, dulu aktivis UMNO. Sudah insaf.....masuk PAS, kerana Allah swt sebagaimana doa iftitah dalam sembahyang, "Sesungguhnya,sembahyangku,ibadatku,hidupku,dan matiku kerana Allah s.w.t".

Ini tiada dalam UMNO. Landasan UMNO tidak bersandarkan TAQWA.Bila kita cakap pasal Iman,mesti kita cakap pasal Jihad, dan mesti juga kita cakap pasal Amal, dan akhirnya TAQWA. Ini tiada dalam UMNO.

Perjuangan PAS atau lebih tepat Jihad PAS, sebenarnya sudah jadi satu DAKWAH kepada UMNO. UMNO tahu apa yang kita nak, apa Jihad kita, tapi mereka memekakkan telinga saja kerana mereka tiada dasar-dasar TAQWA. Hakikatnya, perjuangan PAS inilah membuka hati saya terpaut kepada PAS, walaupun sebelum ini saya aktivis UMNO yang menentang PAS.

Seperkara lagi, UMNO amat licik permainan politiknya, ikut dasar Machiavelli iaitu matlamat menghalalkan cara, tanpa kenal halal haram.

Orang UMNO amat bijak memancing Businessman dari kalangan orang PAS. Mula-mula mereka bagi tekanan perniagaan hebat kepada mereka ini dengan pelbagai sekatan dan sabotaj.Kemudian, mereka cuba berbaik baik dengan cara menolong memulihkan perniagaan. Sudah ramai orang PAS yang termakan budi dan patah balik sokong UMNO.

Dari segi pemerintahan, UMNO menegakkan Sistem Kemunafikan Dan Kemurtadan dalam pemerintahan. Ini kita semua sudah jelas dan maklum.

Siapakah yang menegakkan sistem begini kalau bukan mereka sendiri yang bersifat kemunafikan kepada Ajaran Syariat Islam?

Apakah orang seperti ini berpegang kepada janji? Apakah orang seperti ini boleh bekerjasama dalam menegakkan Syariat Islam, kalau mereka sendiri lebih 50 tahun diberi peluang jadi "Ulil AMri Kononnya" tidak pernah menjaga Agama?

Saya menyentuh soal ini kerana terdapat juga di kalangan orang PAS yang kononnya nak "BERDAKWAH DARI DALAM" (dengan cara menyertai mereka mentadbir negara) kepada orang-orang UMNO mudah-mudahan mereka kembali ke pangkal jalan.

Jawapan saya kepada kumpulan ini, kita sememangnya sudah/sedang/akan berdakwah kepada orang-orang UMNO melalui perjuangan sekarang ini.

Kedua, kalau nak sangat "berdakwah dari dalam", pergilah masuk UMNO. Kamu masih sebagai ahli Parlimen, boleh bertukar tempat duduk di belakang NAjib, dan pergilah berdakwah kepada mereka tu.Pergilah, tinggalkan lah kami di sini.

Kepada pemimpin-pemimpin PAS Pusat dan Negeri, YB-YB PAS Parlimen dan Negeri, ahli dewan ulama,syura dan pemimpin yang ada pengaruh masing-masing, SAYA MEMOHON DAN MENYERU KALIAN SEMUA (sebagai hak saya sebagai ahli PAS), jangan keluarkan apa-apa pendapat dan kenyataan terbuka kepada SURAT KHABAR sehinggalah kalian semua sudah berbincang panjang lebar dalam mensyuarat peringkat pemimpin-pemimpin tertinggi PArti, bagi mengelakkan salah faham dan kecelaruan dikalangan ahli.

Mohon maaf kiranya ada salah silap.

Sekian.Terimakasih.

"Songkok Puteh"
Anonymous said…
There is always a reason behind Tok Guru NA's sayings. He has been seeing UMNO's dirty works for more than 20years. He is a politician who knows more what other politician does. Let us support him beside he wants a fresh and strong mandate to organize and uphold Pakatan Rakyat heading to GE 13. UMNO's betrayal towards the Malaysian people is increasing day by day. The latest is what does PM's wife contributed in order to be served "Datuk Seri Panglima", a pure misuse of power, the drop of VKLingam case, there goes the judiciary as nonsense. Gelagat MACC dalam kes kematian "Teoh Beng Hock" yang didapati ada unsur kriminal dan kecenderungan mereka hanya pada kes-kes yang melibatkan wakil dari Pakatan Rakyat sahaja, itu pun paling banyak yang mereka mampu siasat hanya melibatkan 2 atau 3 ribu ringgit sahaja kalau lebih dari itu maka terencat akal MACC. Boleh dikatakan kesemua kes yang mereka kendali yang melibatkan jutaa atau bilion ringgit adalah daripada maklumat yang diberi oleh pembangkang Pakatan Rakyat. Pada hal krisis PKFTZ yang melibatkan berbilion ringgit duit pembayar cukai MACC tak mampu buat siasatan menyeluruh, itu pun pihak pembangkang yang membawa ke pengetahuan umum. Tak nampak ke saudara - saudara system pentadbiran negara kita hampir jahanam. If it is not for TGNA this country is doomed. Stop pretending and stop being the elemen of UMNO in destroying the country. Malaysian need to stop politiking and learn to love the country and believe in god. Long live Tok Guru Nik Aziz...we love you forever.
Anonymous said…
Untuk apa EGM?tak ribut tak apa tiba2 NA suruh EGM.ni mesti sah kerja2 anai2 yg tak puas hati ni. Faktor kalah di Bagan Pinang ke?sebelum ni PAS byk kalah jgk?presden yg sama,mursyidul yg sma juga. Bagan Pinang kalah?Manek Urai dalam kubu kuat PAS pun hampir kalah (lg teruk ).kesimpulannya tak ada objektif khusus utk EGM Cuma usul ini mungkin org lain yg buat keputusan utk NA..sedarlah NA, tok guru sudah di ekploitasi oleh golongan opportunis dlm PAS,yg nak menang cepat.Golongan ini jika naik perjuangan PAS asl akn lari,dia akn membawa PAS ke kancah yg liberal,arak boleh jual krn kalau haram nnt DAP marah, nnt non muslim tak sokong! Kesimpulannya kita sama la mcm umno dulu yg takut dgn MCA..PAS sdh tak da jati diri lg..sekiranya HH masih pegang PAS..nescaya PAS mempunyai jati diri dan ISLAM terpelihara..harapkan NA tak tau la, byk dah tersasul skrg ni,,sbb byk pembantu sesat!!
Abu Jihad said…
saya menunggu dengan penuh sabar kenyataan yg bakal dibuat oleh Tn Guru Presiden.
Apa shj yg diarahkan oleh Tuan Guru akan saya lakukan hatta jika perlu mengorbankan nyawa.
Anonymous said…
http://tehranifaisal.blogspot.com

Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar dan semakin tua. Kewibawaan beliau juga semakin pudar. Kebijaksanaan mencerna masalah sudah semakin terhakis. Beliau hanya mendengar'acuman' satu pihak seakan-akan PAS hanya ada satu jalur. Beliau gagal menjadi bapa yang adil untuk semua anak-anaknya. Orang yang tidak patut dibela contohnya beria-ia dipertahankan (usaha menyingkirkan beliau pernah saya tulis di blog ini: lihat sini). Sebagai 'orang PAS' apabila Presiden yang dipilih secara demokratik mahu disingkirkan semata-mata kerana ingin mempertahankan parasit dari luar maka saya rasa itu sudah melampau.

Merujuk perlembagaan PAS, Fasal 7: Hukum, Kekuasaan dan 'Majlis Syura Ulama' pada bahagian 4 kurungan (d) adalah ditegaskan mesyuarat majlis syura ulama berhak melantik Mursyidul Am dan Timbalannya dalam kalangan ahli majlis tersebut. Jawatan Mursyidul Am ada had masanya iaitu 3 tahun (ulangan:3 tahun); dengan syarat ia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan dua pertiga daripada ahli-ahli Majlis Syura Ulama dan boleh pula diperbaharui setelah tamattempoh (sekarang rasanya ada keperluan untuk tidak memperbaharui kedudukan beliau di situ). Dari segi lama memerintah beliau sudah hampir menyamai lamanya rekod Mahathir, Isa Samad dan mungkin juga mendiang Deng Xiao Ping. Kalau alasannya untuk terus memerintah kerana dapat buat pahala, maka tidakkah itu semacam menutup peluang orang lain untuk buat pahala juga?

Kecenderungan Mursyidul Am sekarang mencurahkan kasih sayang tidak berbelah bahagi kepada kumpulan moderat-liberal dalam parti Islam tersebut memualkan. Bukan sahajabeliau galak menyokong tokoh-tokoh berpalit mungkar, beliau ikut turun padang melancarkan buku aktivis Islam Liberal yang menurut sesetengah ahli PAS begitu menjolok mata. Usah bicara lagi tentang taghut dan kejahatan zionis.

Cerita-cerita tentang ketidakberdayaan beliau untuk mengawal tokoh tertentu di Kelantan semakin riuh kedengaran. Insya-Allah senjata akan makan tuan. Silakan panggil muktamar khas. Bincangkan dengan terbuka. Presiden boleh menjelaskan secara terang-terang mengapa beliau kian ragu dengan 'orang itu'. Banyak yang boleh dijejerkan. Pujian 'orang itu' buat Salman Rushdie (pencaci NabiMuhammad saw) sebagai profound sudah memadai untuk menggetarkan serta meremuk redamkan hati kita yang benar-benar ikhlas dengan Rasulullah saw.

Sayaingin bertanya, adakah keperluan menyingkir Haji Abdul Hadi Awang?Apakah manfaat yang akan didapati? Apakah mudarat yang mungkin kita tempuhi? Adakah hasrat beliau memanggil muktamar khas itu keranamendengar 'hasutan' parasit luar? Tidakkah boleh dia bertenang dari melenting melatah menulis dalam blog sehingga ditertawakan oleh musuh?

Jika dengan memanggil muktamar khas tersebut, Presiden akan tersingkir, dimana pengaruh 'orang itu' dan segala macam kebatilannya akan terus dipertahankan, maka silalah lakukan. Itu akan mempercepatkan kehancuransebuah gerakan Islam.

Maka hati siapakah yang akan puas dan menang dengan kepunahan tersebut?
Anonymous said…
bergaduh laki bini jgn depan tetamu atau depan anak2 parti Islam tak elok macam tu,nak jaga hati pengundi bukan melayu sanggup hendak buang org yg banyak berjasa dalam parti,dah 20 tahun perintah kelantan eloklah TGNA letak jawatan,bagilah kat orang lain pulak.
aku mustaqim said…
Anonymous said...
boring aku tengok tok guru nik aziz nih.

Anonymous said...
bagus diadakan egm sebab yg banyak menyalak ialah x tak pro TGHH

Anonymous said...

EGM PAS : BISIKAN JAHAT UNTUK TOK GURU

Pewakilan said...
Menagapa perlu ada EGM.??? Apa maslah Kepimpinan Pas Pusat?Ana minta Tg Nik Aziz jang menari ikut rentak juak-juak "Kuciwa" dala Pas ini

Anonymous said...
sepatutnya nik aziz lah yang kena dipecat bila PAS hampir kalah di manik Urai baru2 ini.

Anonymous said...

sudahla..TGNA ni dah tua pun..tukar jela mursyidul am lain..kalau dalam blog sendiri pon orang lain yang kontro

Anonymous said...

amatlah huduh perangai seorang mursyidul am hentam presiden parti melalui BLOG!

Anonymous said...
http://tehranifaisal.blogspot.com
Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar

SEMUA YANG DOK MENGKRITIK DI ATAS NIH RETI BECAKAP & RETORIK JAH!!!
BAGI TEGANU HANCUR!!!
BAGI PERAK HANCUR!!!
PAH TU SIBUK NOK JADI JUARA HANCURKAN SELANGOR PULOK????

CUBA LA BELAJA DARIPADA HOK DOH BERJAYA!!!!
PUAK2 MUNG TAK PAYOH CERITO BANYOK LA KALU SETAKAT BERBUAL JAH BESAR

AKU RESPEK tghh SEBAGAI ULAMA. TAPI BILA BAB POLITIK HABIH KACA BARAI. KENO PULOK PENASIHAT HOK JENIH TAK TAU GA SEKARA. SEBAB TU LA GANU MERINTOH TOK DE PANAH PUNGGUNG. LEPAH TU SIBK DOK KATO MCM KO OGHE DOH BERJAYA.

buak ayoh ziz terima kasih di atas sumbanganmu buak rakyat kelate. ayoh ziz berjaya ubah iklim politik di kelate.

sebab tu aku tok heran bilo hok dok luar sano kata mcm2 ko ayoh ziz, sebab demo tu hanya reti menulih & retorik jah!

tapi ayoh ziz dia doh royak,nukil,buak dan buktikan dengan semuanya izin Allah Taala..

NEGERI LAIN LAGU MANO ?????
NOK BEREBUT HARTA PERANG LAGI KO????

OHGE UMNO SEDIRI SIBUK NOK MASUK PAH KITO SIBUK NOK JOIN NGA DIO!!!! STARTEGI GAPO DIO LAGU NI??

sapo anai2 dalam pas sebenarnyo???

belajar la dari kelate. toksoh malu, toksoh belagak & sombong tok bertempat!!!!
Anonymous said…
tn mustakim said,

Tn. terlalu taksub dgn ayoh ziz demo, memang betul sesetengah perkara yg diutarakan:-
1) kerajaanPas Kelantan dapat bertahan sehingga sekarang..
2) Didikan ayoh ziz demo...

Aku nak tanya demo klu ayoh ziz demo dilantik jadi menteri besor di selangor ke, perak ke, johor ke atau terengganu ke atau negeri-negeri lain... demo raso ayoh ziz boleh dok bertahan spt mana dia perintah kelantan skrg...

Jgnlah taksub sangat ke kelate demo tu..memang tidak dinafikan kekalahan pas di terengganu 2004 ade kemungkinan disebabkan oleh sikap pimpinan pAS... tapi kalu mace TGHH, Ust Harun demo nok sama dengan pimpinan lain jugak... Aku nok tanya demo... hebat sgt ke demo..cuba demo beri no hf aku nok berguru dgn demo...klu dok semo rase dok setaraf dengan dua orang yang aku ckp tu tak payoh bagi laaa...

Pasal AGM ni... klu ianya lahir dari hati nurani TGNA tanpa dipengaruhi oleh penasihat di sekelingnya (seperti yang didedahkan oleh anak TGNA ust Nik Abduh) dan jika ade keperluan utk berbuat demikian aku pun setuju jugak... Tak kan kerana ulasan Aziz Bari TGNA sampai kritik Presiden mace tu .. tak kan tak dok saluran lain nak kritik presiden kerana tulisan aziz bari.. Kot2 tulisan aziz bari (di program oleh org tertentu).. wallahuaklam ....
Anonymous said…
"AKU RESPEK tghh SEBAGAI ULAMA. TAPI BILA BAB POLITIK HABIH KACA BARAI. KENO PULOK PENASIHAT HOK JENIH TAK TAU GA SEKARA. SEBAB TU LA GANU MERINTOH TOK DE PANAH PUNGGUNG. LEPAH TU SIBK DOK KATO MCM KO OGHE DOH BERJAYA"

--------------------------------
Tak tahu politik pun ade jugak sarjana dalam siasah Islam..TGHH.. dan menee sokmo nampoknye DUN Rusila tu.... demo klu PHD dale Siasah Islam tak poo nak kata mace tu pun ke TGHH... dan satu demo ni ADUN mano d klate..

Jangan laaa kutuk orang lebih-lebih lagi pemimpin mace tu.. Kalau Demo lebih baik dari TGHH kawe undi demo dale EGM nanti kalau jadinyo...

Aku tengok tulisan TGNA dale blog dia tu, mace bukan stail TGNA ja tulih?? tak kan kerana ulasan Dr Aziz Bari TGNA buat kritikan sampai begitu sekali... kan pas ade mesyuarat AJK Pas Pusat, kan TGNA Persuruhjaya Pas kelate, tak kan tak boleh nak hentam dalam mesyauarat itu atau dale majlis syura...

AKU DOK RASE demo hok tulih kot... nampak marah/taksub semace demo...
Anonymous said…
aku mustaqim said...

Ko pun satu nak ulasan kritikan orang ambil separuh2 je.. ambil la semua... Ayoh ziz dok ajor lagu ni ke demo kawe raso....
muhammad said…
asm.rakyat kelantan muak dgn lakonan nasharudin.minta pimpinan pas kelantan mendesak beliau melepas jawatan.kalau nak berlakon pun, buat secara gentleman, bukan lempar batu sembunyi tangan.
beliau n co telah melanggar keputusan syura agar tiada kerjasama dgn umno,jadi TGNA berhak utk meminta EGM diadakan krn ini adalah masalah dasar no 1 ingin bergabung dgn umno atau tidak...saya rasa mungkin pas tganu agak letih berlawan dgn umno kerana tiada peluang menang di sana atas sebab2 kelemahan pimpinan sendiri hatta rakyat tganu tak nampak byk beza antara pas tganu perintah dan umno...jadi lebih baik umno, ada duit...
EGM perlu diadakan dan tak mesti tukar pimpinan..yg penting tiada lagi ingin kerjasama dgn umno..
yg gile sangat nak ke umno ni buat apa? jawapan krn pentingkan diri dan nafsu sendiri shj..tak ingat ke kepala pimpinan pas disekeh umno masa pas perintah tganu dulu dgn royalti dipermainkan hatta sampah bertimbun di bdr K tganu sbb tadok duit! Tengok bagaimana Nizar (dia org pas ke or ape?) dimainkan umno di perak? Najib sendiri tak bersalah dgn kes altantuya hanya krn kangaroo court 1msia?camno saksi Bala hilang,rekod altantuya dipadam imigresen,hanya pembunuh2 upahan kena dll??ingin kerjasama dgn yusuf hajjaj as saqafi ke?

ketahuilah penyokong2 pas dibawah ini tidak reda dgn perangai pimpinan yg ingi kerjasama dgn umno ini..jika tiada perubahan,kami akan pastikan puak2 ni kalah dlm pru walau dimana mrk bertanding..utk si hassan,dia harus ingat.penduduk selangor cerdik..

kpd nasha and co,lawan lah secara jantan bukan pengecut..kalau rasa selesa dgn umno, jom join umno dan kita lawan cara berdepan pru kelak.

kpd pimpinan veteran pas tganu., sudahlah..buatlah rombakan, beri peluang pd muka2 baru biar rakyat konfiden..ceramah di masjid tak sepayah mentadbir negeri yg pelbagai rencam cabaran.
Anonymous said…
mursyidul am sepatutnya menjaga parti supaya tidak berpecah...bukannya keluar kenyataan - nak pecah pun tak apa!

kesimpulannya...kalau ubat pun ada expiry date....apatah lagi mursyidul am kita ni.
aku mustaqim said…
Anonymous said...
Tn. terlalu taksub dgn ayoh ziz demo, memang betul sesetengah perkara yg diutarakan:-

mung takdok namo ko???
mak ayah bagi namo tu guna la.
x payah anon2.

1. siapa sebenarnya yang taksub nie??

2. mung nok suruh ayoh ziz jd MB di negeri lain?? memeng cetek la pemikiran mung. menulis berorientasikan emosi. nak membela x kena pada pointnya. apa relevannya ayoh ziz nak dilantik MB negeri lain??? apa negeri selangor, teganu, perak dll xdok pemimpin ko?? setiap negeri ado pemimpin!!! point aku dale ulasan sblm nie adalah, mintak pemimpin negeri2 lain cuba gi blaja kutip pengalaman dari yang dah berjaya!!! baru la sama2 hebat. baru la banyak pemimpin2 yang hebat!!! guna akal la skit. jangan dok sibuk persoal taksub ko dok!

3. pemimpin yang hebaT mampu ubah penghilatan rakyat terhadap agama ISLAM yang sebenarnya. segala urusan baik dunia, baik akhirat segalanya mesti dinaungi ISLAM. kalu doh letak ISLAM diatas segala perkiraan maka insya Allah akan dilindungi kito oleh Allah Taala.
ni tidak, baru diberi sedikit nikmat berkuasa mula jadi macam tikus. gigit sana. gigit sini. itu nak. ini nak. ni jenih taksub jugak. taksub ko harta!!!

4. mung kira sediri la brader sejak TGHH kuar idea UG. brapa kali doh kata nak! pahtu xnak! pahtu kata nak balik! pahtu kata x kan nak! pahtu ado plok kilk2 dio kata buleh buka pintu lagi, pahtu kalu oghe2 bawah marah mula kata kok lain, tak nak pulok!!! x habih2. kalu bukan dari mulut TGHH, mesti nasha, stopa, hassan ali. gapadio semua ni??? gapo matlamat sebenar puak2 ni?? nok gapo???

4. PAS bangun bukan saja dgn air mata! tapi dengan titisan darah!!
bukan senang nok bangunkan PAS samapai tahap lo ni. berapa ramai dah meninggal dalam perjuangan. berdepan dengan UMNO yang memang kerajaan zalim!! terang2 zalim. lepah tu nok UG buak gapo? kito sepatutnya bawak masuk oghe UMNO dalam PAS, bukannya kito g menempet ko dio!!. TGHH penah kata dulu2, nak cuci tong taik jangan masuk dalam tong taik!! cuci dan sembur dari luar!!!

5. aku emosi sebab aku taknak lihat pas jadi mcm zaman dulu. aku emosi sebab aku sayang PAS.

6. tulisan aziz bari tu sekadar perasa. sblm ni dalam mana2 tazkirah ayoh ziz selalu zahirkan kebimbangan dio terhadap masa depan PAS, sejak bilo ??? sejak keluarnya isu UG!! kejap timbul kejap senyap, pahtu timbul balik, pahtu tenggelam pulok!!! dalam tazkirah, kuliah dio benda nie selalu dio dok pesan... jangan kito tertipu dgn maianan musuh!! mung hanya napok tulisan aziz bari! tapi kami hok biasa dgr kuliah dio, dah lama doh pesanan dio hok lagu ni.

mung doh jadi ahli PAS???
Abu Aliya said…
Abu Aliya
Shah Alam

Nampaknya sebahagian ahli PAS seolah-olah sudah hilang jati diri sebagai pendokong perjuangan PAS ; bukan sahaja mereka tidak wala' pada Presiden malahan sudah hilang keyakinan kepada kekuatan sendiri. Mereka lebih yakin dengan sokongan non-Muslim yang dicanang sebagai penentu kemenangan PAS, sehingga lupa tentang kekuatan PAS dan pertolongan Allah swt. Sepatutnya dikala kita mendapat sokongan, kita sama-sama memperkukuhkan parti dengan menambah ahli baru dari kalangan Muslim yang majoritinya Melayu disamping memperkasakan kelab penyokong PAS. Bukannya memporak perandakan jemaah dari dalam. Apa sebenarnya muslihat mereka ? Benarkah dengan pengunduran Presiden, Cikgu Pa, Dato Hassan Ali dan Ustaz Nasha, akan dapat menguatkan PAS ataupun sebenarnya untuk menguatkan PKR & DAP sahaja?

Kita mesti yakin dengan kekuatan sendiri, InsyaAllah PAS akan menang apabila kita sudah cukup kuat dan bersedia, dan apabila pertolongan Allah datang. Saya amat yakin non-Muslim akan terus menyokong PAS jika parti kita kuat sebagaimana mereka menyokong UMNO/BN selama ini. PAS tidak boleh meletakkan harapan menggunung kepada sokongan non-muslim yang kita maklum amat rapuh, biasanya berbentuk sementara bergantung kepada situasi/peluang dan bila-bila masa pun boleh beralih angin sebagaimana di Bagan Pinang. Bukankah Dr Aziz Bari dalam analisanya mengatakan keputusan PRU12 adalah kejutan besar, tsunami politik..maksudnya ia bercorak sementara. Kenapa kita masih terus biarkan diri kita tertipu dengan badai tsunami tersebut dan tidak mahu memperkukuhkan parti kita dari dalam? Bacalah tulisan Sdr Ridhuan Tee - Chinese Muslim yang tentunya masak dengan attitude bangsanya untuk diambil pengajaran.
redzai said…
masa PAS dulu2 kalah dan menang sikit tak adalah kecoh macam ni.semua boleh bersatu dan berbincang. tapi bila tengok laba dunia dah nak datang, masing2 mula lupa asal-usul dan angkuh.

cukup-cukuplah dengan nafsu dunia dan jangan dikejar sampai apa yang ada pun bertaburan hilang.
Anonymous said…
The agenda of the fraksis is simple.Sabotage PAS and Pakatan Rakyat in by elections and in the next GE.Once this mission is accomplished,the individuals reponsible for wreaking PAS and Pakatan will get their hadiah and ganjarans.MIC's slogan "PAS dan UMNO sama sama" is actually true(for the moment),because the President,his deputy and the fraksis are in UMNO's camp,and Tok Guru Nik Aziz knows this menace needs to be tackled "forcefully" before it's too late.
Anonymous said…
Kenapa President PAS,and his deputy tak berhempas pulas berkempen di Bagan Pinang?Kenapa lembab sangat..banyak arm chair kritik bercakap,Bagan Pinang tu kubu kuat UMNo,so status quo lah..This is wrong!!PAS telah kalah dlm setaip peti undi dan majority wakil UBN telah menigkat berbanding 2004!!Pengundi bukan bodoh!!Pengundi dah tau,bahwa ada sesuatau "yg tak kena" dgn PAS,dan mereka telah tlh hantar satu mesej yg kristal clear kpd PAS dan Pakatan Rakyat.Ubah Now!!
hussin said…
"pertemuan dalam gelap" hanya melibatkan dua tiga kerat pemimpin sahaja. sudah tentu, keputusan presiden. tidak ada kena mengena dengan "dipersetujui oleh majlis syura ulama" sebagaimana yang dinaskan oleh nasha apabila pihak yang ditemui mendedahkan sudah 3 kali bertemu. walaupun pada mulanya dinafikan. telah tercatat
DUA pembohongan berlaku.

keputusan untuk mengadakan muktamar khas bukan di bawah bidangkuasa majlis syura ulama untuk menentukan sepertimana dinaskan oleh nasha (http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1024&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_03.htm).

cukuplah sekali dia kencing kalian.

selepas dua tok guru berpeluk2, diistiharkan terkuburnya isu "pertemuan dalam gelap". tanyalah diri kalian masing2, bilakah "kerajaan perpaduan" dilontarkan? sebelum atau selepas dua tok guru berpeluk2?
Rosslan said…
Apa salahnya dibuat EGM agar semua ahli-ahli PAS, malah SELURUH Malaysia dapat LIHAT DENGAN MATA SENDIRI siapa penghianat yang berdiri di sebelah UMNO dan siapa manusia baik yang berdiri di pihak kecerahan dan kebaikan?

TG Nik Aziz bukan menyoal mana-mana individu semata-mata. Beliau menyoal NIAT, PROPAGANDA, DAN MOTIVASI TERSOROK di sebalik segolongan pemimpin di dalam PAS yang kalau dibiarkan akan MENGHANCURKAN sokongan PAS dan MASA DEPAN MALAYSIA yang kita sayangi.

Inilah sebabnya TG Nik Aziz mencadangkan EGM.

Di EGM nanti, kita lihatlah siapa di pihak Unity Government (UG) dan siapa yang enggan berpihak dengan golongan UMNO yang sudah rosak.

Kita lihatlah Hadi Awang,
Nasharuddin, Nik Aziz, Husam Musa, Mustapha & Hassan Ali, Ketua Pemuda PAS dan sebagainya berpihak kepada siapa. Kita selesaikan ketegangan dalam PAS sekaligus. Ini demi kebaikan parti dan negara.

Selagi masalah UG ni tidak diselesaikan, SELAGI PEMIMPIN ATASAN PAS SEOLAH BERBATUK DI TANGGA dan tidak bersungguh apabila berkerjasama di dalam Pakatan Rakyat, SELAGI ITULAH PAS AKAN BERADA DALAM KRISIS DAN DENGAN ITU NASIB TANAHAIR PUN GELAP.
hussin said…
jika pas "kerajaan yang ditunggu", ia mestilah dengan kekuatan pas sendiri bukan kerana perpecahan dalam umno seperti yang berlaku di terengganu. pas tidak perlu menahan lukahnya "pas kerajaan yang ditunggu" di pergentingan "perpecahan umno”. anggaplah itu satu 'hadiah' dari Allah swt untuk memantapkan lagi pas. gunakanlah dia dengan sebaik mungkin dengan penuh bijaksana bukan dengan penuh rasa syok sendiri.

terengganu adalah satu pengajaran. pas tidak mampu mengambilalih kerajaan negeri pada dua pru selepas berjaya menang besar pada 1999. pas tewas pada 2004 dan pada 2008, walaupun pakatan rakyat berjaya menawan 4 negeri dan mempertahankan 1. terengganu pas leaders failed to recapture terengganu for whatever the reasons. for reasons only known to them. only known to the voters.

mereka yang sama kini bersesak2 di jalan raja laut. apakah ia tidak akan sedikitpun menjejaskan pas di mata umum? lebih2 lagi dengan rentetan2 peristiwa yang berlaku sejak "pertemuan dalam gelap"? the congregation of the same failed political players are now taking place in pas hq. jadi, tidak salahlah kalau persepsi ramai "cara" pas terengganu kini menjadi "cara" pas pusat.
hussin said…
siapakah yang mewujudkan “kumpulan erdogan” dalam pas? siapa yang tidak faham konsep ‘kepimpinan ulama’? siapa yang menjaja dan memperjuangkan presiden dan timbalan mesti ulama? sudah tentu “kumpulan” yang satu lagi. lalu, siapa yang memfaraidkan pas kepada dua “kumpulan’? “kumpulan erdogan”? atau “kumpulan" yang satu lagi. kerana cemas akan hilang kedudukan, “musuh” dicipta dan dijaja “kepimpinan ulama tercabar”. lalu yang di bawah bertanya, dicabar oleh siapa? siapa lagi, “musuh”lah! “musuh” yang mana? “musuh” ulamalah ngok!.bertanya lagi, yang mana? “kumpulan erdogan”!

pemimpin ditegur kerana sayangkan pas. bukan kerana benci. benci mereka kepada cara2 tindakan yang dilakukan. jauh dari mencerminkan pas benar2 ikhlas dengan keputusan muktamar "memperkasakan pakatan rakyat". dengan slogan "pas for all". tindakan2 yang berupaya menimbulkan keraguan dan menghakis kepercayaan pengundi.

pas dilihat tidak mampu menggunakan "kekuatan" yang ada padanya. lebih teruk, pas tidak mampu menyembunyikan "kelemahan"nya. di mana perginya "swot"?
hussin said…
yang kecoh pas. apa kena mengena dgn anwar pulak? pas tak pernah menonjolkan preisdennya sebagai calon piem, kenapa agaknya?

almarhum fadzil noor dulu semua orang respect. ada piem quality.

lihat ke dalam. nak maju ke nak gostan? dari tindaktanduk yang ada, memang nak gostan. hangpa boleh mengiyakan jugak?

nasha tu penipu. termasuk presiden. "anai-anai" besar ialah penasihat presiden, stopa ali. TIGA2 ni "bertemu dalam gelap". tak mengaku. korang semua tahu. apa, pendedahan paklah tu tak betul? kalau tak betul, kenapa nasha kata "dipersetujui majlis syura ulama"? dia goreng hangpa siang2.

ada ahli majlis syura ulama menafikan ia pernah dibincangkan, hangpa masih boleh terima hujah nasha, "dipersetujui majlis syura ulama"?
hussin said…
pemimpin tidak boleh menggunakan "Boleh jadi apa yang kamu tidak suka, ianya baik bagi kamu, dan apa yang kamu suka ianya tidak baik bagi kamu, sesungguhnya Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya" apabila berhadapan dengan ahli2.

"Boleh jadi apa yang kamu tidak suka, ianya baik bagi kamu, dan apa yang kamu suka ianya tidak baik bagi kamu, sesungguhnya Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya", sewajarnya menjadi pegangan dan peringatan kepada pemimpin di sepanjang perjuangan.
Anonymous said…
Dlm perang/operasi "cast lead", banyak pejuang HAMAS terbunuh akibat perisikan/sabotaj fraksi fraksi Israel di Gaza..HIZBOLLAH pulak tak hilang seorang pun bila mereka berperang dgn isreal pd tahun 2006!Kenapa?Sebab,Hizbollah tlh screen semua ahli2,dan menyepak keluar kesemua musang2 dlm selimut!!Sudah tiba masanya model HIZBOLLAH diciplak oleh Pakatan Rakyat utk mengatasi masaalah musang dlm selimut.
hussin said…
ramai tidak dapat melihat ke mana pas cuba dibawa dengan urutan2 peristiwa yang berlaku. mereka tidak mampu kaitkan ke mana "kepimpinan ulama tercabar" hendak membawa pas. mereka hanya jadi penumpang bas yang setia tanpa mampu memperdulikan cara tidak beretika pemandu. mereka tidak ambil kisah mudharat yang akan menimpa mereka, jauh sekali orang lain.

peduli apa pemimpin berbohong dalam isu "pertemuan dalam gelap". peduli apa penipuan "dipersetujui majlis syura ulama". peduli apa pas terengganu bersesak2 di jalan raja laut. peduli apa "orang2 lama" berlonggok di pa hq. pandangan hati sudah jadi kabur kerana termakan racun wala' "kepimpinan ulama tercabar" yang terkesan sehingga ke hari ini.

racun wala' telah berjaya melalikan sehingga tak kelihatan bahawa ulama akan mencemari 'kepimpinan ulama'. tak kelihatan ulama tidak faham "konsep kepimpinan ulama". presiden dan timbalan presiden mesti ulama. mereka terikut2 rentak tarian ulama kerana tarian itu akan menjaminkan mereka ke syurga!

menolak pandangan mursyidul am, tindakan pertama oleh 'kepimpinan ulama', mesti dipatuhi. kritikan mursyidul am usah dilayan malah perlu dibakulsampahkan. peringatan almarhum fadzil noor mesti diketepikan. hanya "wawasan" 'kepimpinan ulama' selepas muktamar ke 55 perlu dijunjung.

inilah kepimpinana yang ada pada hari ini. lahir dari pil wala' yang diedarkan menjelang muktamar ke 55. sejauh mana kesan pil ini akan terserlah pada muktamar khas nanti, jika diadakan. hubaya, hubayalah!

jangan salahkan pemimpin. salahkan diri anda yang telah memilih pemimpin. kerana sanggup menelan bulat2 pil wala' yang "diberi". teruslah berkhayal dan pertahankan "kepimpinan ulama tercabar"!

pandangan orang bukan politik jangan dilayan. mereka tidak layak walaupun kerana mereka ahli akademik. lihat sahaja respon hebat, canggih, berilmu dari orang politik seperti ketua penerangan pas. bak kata tuan ibrahim, mereka tidak tahu apa yang berlaku dalaman dan hanya melihat dari luar", sama seperti yang dijaja kepada ahli.

pedulikan persepsi pengundi kerana pas tidak mengharapkan undi mereka. pas ada Allah, Allah pasti tolong pas.

baaaanyak senang!!!
Anonymous said…
Woi Faisal Syiahi

Hang pi suh Ayatollah hang yang tua bangka yang nak jilat cok tu berhenti...Tok Guru Tua2 dia pun tak sesesat Pemimpin Syiah Yahudiah tuh!

Anti Faisal Tehrani
Anonymous said…
Can we use "tolak ansur",diplomacy to fight a hostile regime like UBN who is willing to murder just to stay in power?People of all races are sick and tired of constant transgression,manipulations of UBN,and yet..there are wakils who want to UG with a regime that continues to commit foulest of crimes!!It's not just PAS members who mustt stand firmly behind Tok Guru Nik Aziz.The public in general too must firmly support Tok Guru.It's now or never!!
Anonymous said…
Salaam,

betul ke TGNA sampai perati kelicikan Azizan menyiku orang lain?

Hmm.. smell something wrong here..
Seorang Peneliti Akademik said…
Halatuju negara mewajibkan kita menolak UMNO dan Barisan Nasional.

Jelas tiada pilihan lain di sini.

Maka apa tindakan no. 1 yang harus diambil parti-parti Pakatan Rakyat?

Jawapannya menyingkirkan mereka yang bagaikan duri dalam daging atau agen yang bermesra dengan UMNO.

Kerana selagi mereka ada, Pakatan Rakyat tiada harapan bila Pilihanraya Umum Ke-13 tiba kelak.

Di dalam PAS, Hadi Awang, Nasharuddin, Mustapha Ali dan Hassan Ali adalah beberapa contoh pemimpin atasan yang merupakan kelompok pro-Nasionalisma Melayu dan dengan itu pro-UMNO.

Di dalam PKR, Zulkifli Noordin (Kulim) juga adalah terdiri daripada kelompok yang sama. Dia sepatutnya sudah digantung dari jawatannya di dalam PKR, tetapi atas sebab-sebab yang kurang jelas dia belum digantung lagi.

Seorang lagi kelihatan berbaik dengan Barisan Nasional ialah Wee Choo Keong (Wangsa Maju) dari PKR juga.

Dari segi ini DAP merupakan parti yang paling mantap dalam perikatan PR kerana rata-rata pemimpin mereka paling komited kepada Pakatan Rakyat. Tak nampak pemimpin yang sanggup menggadaikan maruah dan amanah kepada UMNO (kecuali timbalan speaker Perak Hee Yit Fong yang sudahpun disingkirkan).

Panggilan Tok Guru Nik Aziz harus dalam konteks ini dilihat sebagai satu panggilan yang amat revolusiner dan proaktif. Jarang adanya seorang pemimpin yang berani memanggil agar pucuk pimpinan parti direformasi. Bahawa TGNA buat panggilan yg begini rupa ertinya mesti ada bahaya besar di dalam PAS yang perlu kita tangani segera dan tanpa ragu-ragu.
Anonymous said…
pemimpin PAS yang pro-UMNO sebenarnya ialah tokguru nik aziz. sebab dia bagi peluru hidup kat UMNO nak serang PAS.

UMNO telah bertindak mencetak berjuta-juta keping kenyataan tokguru nik aziz tersebut dengan ucapan "terima kasih tokguru"!
hussin said…
hipokrisi pemimpin pas. kencing merata2. masih ada yang mempertahankannya.

majlis syura ulama, sbg organ tertinggi parti, perlu bebas sebebasnya. justeru, penjawat parti tidak layak menduduki majlis syura ulama.

presiden hanya sbg ahli yang hadir, tidak mempunyai kuasa mengundi. apabila diperlukan mengundi, ahli yang hadir, perlu keluar dari bilik mesyurat.

insya' Allah, putar belit dan kencing yang berlaku terhapus sama sekali. majlis syura ulama tidak boleh diperkuda dan diperalatkan lagi seperti yang dilakukan oleh nasha, jurucakap pro perpaduan.

ahli majlis syura ulama juga mestilah seorang yang bebas dari memegang apa2 jawatan awam atau bergiat cergas dalam aktiviti awam, seperti darul syifaq, sbg contoh. khidmat darul syifaq tidak terhad kpd ahli2 pas sahaja tetapi kpd semua termasuk pembesar2 umno dan penjawat awam. maka darul syifaq mudah terdedah kpd manupulasi dan ekploitasi "agen"2 seteru pas. haron din pasti boleh pastikan adanya kebenaran kepada pandangan ini.

wallahu'alam
Anonymous said…
Tn mustakim said....

2. "............."

-------------------------
Kalau ore,,, demo kato emosi... memang laa emosi klu tak dok emosi sapo2 pun tak boleh buat kejo.. cuma banyak dengan sikit jaaa... klu demo tak dok emosi bukan oghe la akot ...demo dok faham laa maksud kawe tuu... ingatkan selalu dengar kuliah TGNA fahee doh ore kato macee tu rupanya pandai cakap jaaa... Nampaoknyo demo riak doh, berdasarkan ayat demo diatas tu ....ayoh ziz ajar mace tu ko?? ... sudah ada org yg pergi belajar tu...


Tn mustakim said....

"3. ................."


Demo tahu dok? apa yg demo cakap tu.. dok kabor demo ni...
Tak jelas sapo yang dimaksudkan dengan tikus tu, sapo yang gigit sana gigit sini... sapo tu??? TGHH ke?? demo tahu dok hal sebenor di berlaku diterengganu... ke buat-buat dok tahu... klu demo maksudkan TGHH baik demo buat surat terbuka ke TGHH royak ke dia... kawe raso TGHH boleh dengar teguran demo tu...itu lebih baik cara kita berjemaah nak tegur pemimpin...supaya dia boleh jawab.. kewe tak boleh nok jawab bg pihak dia....

Tn.. mustakim said,
"aku emosi sebab aku taknak lihat pas jadi mcm zaman dulu. aku emosi sebab aku sayang PAS.

Doh demo ingat demo seorg ja ko yang sayang pAS.. kot2 demo maso ayoh ziz ado je syang kot...(nauzubillahi min zalik) jgn la anggap org lain ni tak tahu apo..

". tulisan aziz bari tu sekadar perasa. sblm ni dalam mana2 tazkirah ayoh ziz selalu zahirkan kebimbangan dio terhadap masa depan PAS, sejak bilo ??? sejak keluarnya isu UG!! kejap timbul kejap senyap, pahtu timbul balik, pahtu tenggelam pulok!!! dalam tazkirah, kuliah dio benda nie selalu dio dok pesan... jangan kito tertipu dgn maianan musuh!! mung hanya napok tulisan aziz bari! tapi kami hok biasa dgr kuliah dio, dah lama doh pesanan dio hok lagu ni"
------------------------------
Masalahnya klu betul presiden tu salah.. tegurlah dia dalam Majlis syura ke? Pas Pusat ke? kan TGNA persuruhjaya.. boleh laa tegur dalam tu... kalau tegur nasihat tak reti jugak,, hemtam laa dia dalam tu..... kan itu cara yang TGNA dan TGHH ajar cara nak tegur pimpinan.... demo dok keno ajor ke hal ni... yang ini lah aku maksudkan tu... HOk ni pun demo tak reti nok fahee jugok ke... kata hebat sangat.. cakp bergegar2..jgn laa tulis dalam blog dulu.. sepanjang aku tahu TGHH boleh ditegur apatoh lagi dari TGNA... tu yg aku maksudkan Tn. Mustakim!!!yg demo gi melalut hok lain tu pasal apo?

Aku mace tok percayo je TGNA yg tulih dale blog tu..jgn2 oghe lain kot.. mana lah tau klu dulu Ust Nik Abduh pernah dedahkan yang ayoh dia dipengaruhi oleh orang2 yang saloh memberi nasihat kepadanya,, sbb itu ayohnya (TGNA) kelihatan berbeza pendapat dgn TGHH..

Demo tahu dok cerita pasal Husam Musa.. demo tahu deh...kot2 Husam Musa yg dok kejo ke pangkat kot... dan kaloh dlm jawatan TP.. kawe tok nok citer pjg lebar laaa pasal Husam Musa ni.. kawe rase pimpina kelantee pun tahu... demo lgi laaa ari2 duk bawah ketiak Tok Guru...

ya pasal jadi ahli pas ke dok lagi tu... demo ahli pas ke dok lagi?? jgn dok sebuk ke ogheee.... aku nok kata lama tak lama sgt jd ahli tapi sijil aku Ust Halim Arshad yg tandatangan .... Demo lamo lagi kot Dato' Asri tandantangan..

Tapi aku tak laa byk sangat beri sumbangan pada PArti sekadar jadi ahli jah... bukan mace AL-Fadhil Tn Mustakim...!!!.

kawe mintak fon no demo... nak berguru dengan demo.. manonya...kata suruh oghe belajor/berguru dgn oghe yang berjayo...!!

Sebelum kawe terlupa pasal namo...hok tu jd masalah.. demo tu betul ke namo Tn Mustakim...klu sekadar nickname jee lebih baik aku yg tak letak namaa..

Tima kasih la BRO...
musdeng said…
Satu ketika dulu, kita ada Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden, ahli Jawatankuas Pusat dan Mursyidul Am sebagai jawatan tertinggi dalam PAS. suatu ketika kita amat menyayangi pemimpin kita. Memandang wajah mereka seolah2 kita terlihat pancaran cahaya dari ahli syurga.

Semakin lama, kita semakin teringin untuk menang, teringin untuk cepat2 memerintah Malaysia. Kita membuat analisis terhadap keputusan pilihanraya lepas. Beberapa tempat kita meletakkan calon, DAP juge letakkan calon. Jika dicampur jumlah undi kedua2 calon, kita boleh megalahkan BN. Oleh yang demikian kita bersetuju untuk berpakat dengan parti lain untuk menjatuhkan BN. Kita namakan dia tahalluf siasi. Kita yakinkan ahli bahawa tahalluf siasi dibolehkan. Yang sebenarnya tahalluf siasi adalah satu2nya jalan kalau kita nak menang pilihanraya menurut waqi' di Malaysia. Natijahnya kita dapat meyakinka mereka untuk mengundi kita dan kita berjaya memenangi beberapa negeri.

Keadaan ini menyebabkan BN tak senang duduk. Kita buat analisa dan BN juga buat analisa. Kemenangan bergaya ini adalah hasil dari masyarakat cyber. PR menyerang saraf menggunakan cyber. Masyarakat yang membaca internet terpengaruh untuk mengundi PR. Oleh yang demikian BN melancarkan sayap cyber mereka. Tidak hanya dengan melancarkan blog2 pro BN, mereka juga memasuki blog2 pro PR, tidak hanya sebagai pembangkang dalam blog berkenaan, tapi juga berlakon sebagai adik-beradik kita. Mereka cuba mencari kepercayaan penyokong2 PR, mencari simpati atau mungkin memberi simpati.

Bila ada peluang, mereka cuba meracuni golongan cyber. Ada peluang yang lebih besar mereka cuba memfitnah, mencucuk jarum, melaga-lagakan antara PR. Dan... of course! Mereka berjaya. Sesedap hati mereka mengutuk pimpinan kita dengan gaya bahasa yang sungguh biadap. Seorang lagi menyahut, dengan gaya bahasa yang sama, mengutuk sepuas-puasnya, memaki sepuas-puasnya. Saya tak pernah dengar TGHH dihina, dimaki, dicaci. Ahli PAS sejati tak pernah berbuat begitu. Tapi dengan berkat usaha yang tekun puak2 BN yang berjaya masuk ke blog2 PR ini, kata2 kesat terhadap pimpinan seolah2 sudah menjadi lumrah. Bila ada yang membela, orang yang membela berkenaan akan dikutuk pula sekeras-kerasnya.

TGNA juga pernah dihina, dicaci dimaki. Tapi Alhamdulillah, orang UMNOpun ada yang hormat dan sayang pada TGNA. Tapi bila tiba giliran TGHH, Ustaz Nasha dan Hassan Ali, yang membela juga akan dihukum. Betapa liciknya BN mencucuk jarum. Yang lebih senang dicucuk adalah mereka yang tidak mengenal PAS secara mendalam.

Kita mungkin terlupa akan tulisan seorang penulis terkenal bertajuk taik. Ada seorang insan yang nak membersihkan tong taik, maka dia terpaksa masuk ke tong taik berkenaan.

PAS pernah dagang, berseorangan. Saya tak kisah jika PAS kembali dagang, berseorangan
Anonymous said…
wei kalid,
boleh tak ko suruh nik aziz resign...sebab dia tak patuh keputusan muktamar yang terbaru yang dah melantik kepimpinan PAS.

serupa gak bila ko kata soh pimpinan yg tak backing Pakatan utk resign sebab tak hormat keputusan muktamar
nuruddin said…
bodo la pok pok mung hok bengong nih...

acu baco betul2 hok tgna tlih tuh...

kepada sesiapa yang duk persalahkan TGNA tak pe dipersilakan... sikit pon tak berkudis kat hati dia... dia tak takut pada cercaan org yang dia takut hanya Allah.

sekarang ni aku nak tanya korang apa niat pas sekarang? muktamar kata nak kukuhkan pakatan rakyat tapi pemimpin2 yang bermasalah nie... bunyi plak semboyan lagi nak kan UG terutama Hassan Ali!!!

Bila yang bermasalah bunyi semboyan TG Presiden diam... tak der pandangan pon... tapi aku yang sebagai penyokong biasa yang tak join parti pon jadi keliru... aper cerita sebenarnya nih? nak UG ker nak kukuhkan pakatan? hasilnya kalahteruk kat bagan pinang... sebab org bukan islam dah mula keliru ngn PAS melayu pon keliru apertah lagi mereka...

TGNA mintak ada egm supaya kita tentukan apa hala tuju kita... nak UG atau nak PR... itu aja (Sila baca betul2) kalau nak UG pakat ramai2 lah kita tolong realisasikan UG tuh... tapi kalau tak nak UG kena stopkan lah benda tuh... cuma nak stopkan macamana kalau kepala UG nih masih duk berbunyi...? caranya singkirkan lah mereka... senang cerita .

lagi satu kalau ramai juga yang tak berpuashati dipersilakan usul supaya pecat TGNA dari jawatan mursyidul am. segala-galanya biar ditentukan oleh akar umbi... aku rasa TGNA tak heran nyer kalau usul tuh timbul... dia sanggup berdepan... lagi pon dia selalu kasi klu kalau tak nakdia lagi buat lah desakkan supaya dia berenti jadi MB ngn Musyidul am...
tn mustaqim said…
Anonymous said...
25 okt 2009

oghe hok xdok nama bekecek lagi...

1. kalu stakat nak beguru melalui hf wak gapo? mung pung dok g dgr kuliah TGHH melalui hf ko? canggih hp mung tu!! teganu ke kayo.. sbb tu la maju

2. Majlis Syura Yaa?? TGHH keluar isu UG tu doh masuk dlm majlis syura ko dok ya??? alih2 keluar dalam berito!!!

3. "Demo tahu dok cerita pasal Husam Musa.. demo tahu deh...kot2 Husam Musa yg dok kejo ke pangkat kot... dan kaloh dlm jawatan TP.." - MAAH Boh KAWE TAK SUKO DENGAR CERITO HOK TAKDOK BUKTI!!! tgk ayat demo tu tau doh.. ado pulok nok ajok kito ngumpat.. tok ngaji agama ko apo.. ingat la kawe pesan doh ke.. - CAKAP-BUAT-BUKTIKAN!!! dok besabit nga husam musa bakpo?? - ko "pemimpin demo ajar lagu tu?? pemimpin mano?? hok tu la.. berunding ngan UMNO dalam senyap....:)

4. oghe yang x boleh kena tegur mace mung akan buatkan teganu akn payoh diperintoh oleh parti Islam kito!!! bekecek pandai.. fitnah pandai.. retorik pung pandai.. aku harap penyokong PAS teganu x rama yang ado sikap serupo mung. kalu dok nyanyo ko TGHH.

5. sebenarnya mung xdok point nak bahas. x jelas. semua oghe mung g kait. dok fitnah pulok tu. aku tau niat baikmu. nak bela TGHH. ado aku KUTUK TGHH ko? mung nulih ning sekadar nak lepas geram dalam hati. wat gapo lagu tu..

ikut boh la lagu mano pung.. aku harap DENGAN CARA PERJUANGAN mung lagu ni, PAS akn kembali perintah teganu deh..

ASSALAMUALAIKUM Ya Sahabat yang x bernama. Maafkan kawe kalu terkasar bahasa. Mungkin satu ari nanti Allah Taala akn takdirkan kita berjumpa...
Anonymous said…
Islam Dihina dan Tok Guru Nik Aziz difitnah. Baca disini...http://margeemar.blogspot.com
hussin said…
anon 6:40 pm,

awat yang bodoh sangat ni? kalau betul apa yang hang kata, "UMNO telah bertindak mencetak berjuta-juta keping kenyataan tokguru nik aziz tersebut dengan ucapan "terima kasih tokguru"!", tanyalah diri hang soalan mudah "WHY?"

bukankah tgna penghalang utama kepada kerajaan perpaduan, yang dikilek oleh segelintir pemimpin pas dan disambut dengan riuh rendah oleh pemimpin umno?
Anonymous said…
At 8:42 PM, Blogger Ibnu Qalil said…

ada beberapa perkara yang saya tak faham bila membaca komen-komen kekalahan PAS/PR di Bagan Pinang baru-baru ni, termasuk komen oleh Prof. Aziz Bari ini:
1. Dalam PRK-PRK sebelum ni apabila PAS/PR menang di K.Trg dan P.Pinang khususnya dan kemenangan di PRK lain oleh parti lain dalam Pakatan Rakyat, semua org kata kita sedan menuju kemenangan besar PRU 13, rakyat seluruhnya bersama PR, dan tidak timbul secubit pun akan kelemahan pimpinan mana-mana parti, bahkan semuanya seperti comel belaka. Tiba-tiba kalah dalam satu PRK, semuanya jadi buruk belaka. Ana tak boleh nak faham lojik ini.

2. Agak-agaknya kalau PKR atau DAP yg bertanding di Bagan Pinan hari tu, boleh menang tak? Kalau kalah, agk-agaknya ada tak org cadang supaya rombak kepimpinan PKR dan DAP ?

3. Tak kan lah kalah satu PRK, tiba-tiba kepimpinan PAS nak kena rombak? Selama-lama ni, PAS tak pernah kalah PRK ke? Lagipun Bagan Pinang ni Neg.9, bukannya di Kelantan ! Tempat tu pulak penuh dgn undi Pos tentera, cawangan PAS pulak hanya ada dua, dgn keahlian lebih sikit dari 100 org. So, ana tak nampak rasionalnya tulisan Prof. Aziz tu di sini.

4. Dalam suvey Merdeka Center tu, 43% dari pengundi berdaftar tak yakin dgn PR. Kenapa tidak diberi angka berapa peratus yang yakin dgn PR? Adakah ini bermakna selebihnya tu yakin dgn PR? Kalau betul, makna hebatlah PR ! Maka, konsistenlah dgn keputusan PRK-PRK sebelum ini. So, kenapa di highlightkan yg 43% tu dan dikaitkan seolah-olahnya PAS yang bertanggungjawab sepenuh nya, sedangkan survey tu utk Pakatan Rakyat, bukannya kpd PAS sahaja. Takkan Prof. Aziz tak perasan yang majoritynya mungkin yakin dgn PR? Ini yang saya tak boleh faham ni..

5. Dalam Pakatan Rakyat, PAS mempunyai keahlian yg jauh lebih besar dari PKR dan DAP. PAS juga mempunyai cawangan yang jauh lebih banyak. Umum semua tahu, kalau kerja-kerja operasi di bawah, ahli PAS lah yang terpaksa membantu kekawan lain. Alih-alih bila ada 43% tak yakin dgn PAkatan Rakyat, PAS pula yang dipersalahkan.

6. Kalau ikut undi popular PRU12 di peringkat DUN, PAS jauh lebih popular dari PKR dan DAP. PAS dpt 21% dari seluruh undi DUN negara, PKR 12%, DAP 14%. Habis, bila kalah di Bagan Pinang, tempat di mana kalau Anwar Ibrahim bertanding pun belum tentu menang, PAS dikatakan sangat lemah lalu kena tukar kepimpinan.

7. Porf. Aziz kaitkan punca kekalahan dengan isu-isu di negeri PR. Tapi isu-isu yang memberi imej yg tidak elok kpd PR tu berlaku di Pulau Pinang (kampung Buah Pala) dan Selangor (Selcat dan kepala lembu). Tapi bukan ke P.Pinang di bawah teraju DAP, Selangor pulak di bawah teraju PKR, apa pasal PAS pulak yang menjadi kambing hitam? Satu lagi logic yang ana tak boleh faham.

8. Prof. Aziz single out Dr. Hassan Ali. Mungkin kerana bagi Prof Aziz, isu Selcat memberi kesan sehingga kalah teruk di Bagan Pinang. Ana tak tahu lah dengan org lain, tapi ana sendiri tak berapa nak faham apa kebenda Selcat tu?? Ana rasa, kalau india-india estate di Bagan Pinang tu faham tentang Selcat, memang kesedaran politik rakyat Malaysia amat hebat lah!

9. Yang paling saya tak boleh nak faham, kenapa ditimbul-timbulkan lagi tentang UG tu? Takkan lah kalah sekali dari 8 PRK, di tempat yang memang kubu kuat UMNO, di tambah dengan undi tentera mencecah 5000, tiba-tiba dikaitkan balik dgn UG yangd ah lama berkubur, dan Presiden PAs pulak yang kena hentam.

Kalau ada sesiapa yang nampak the whole logics behind this article, please elighten me. I am in the dark here.

Wsm
saya heran betui said…
Abu Jihad said...
saya menunggu dengan penuh sabar kenyataan yg bakal dibuat oleh Tn Guru Presiden.
Apa shj yg diarahkan oleh Tuan Guru akan saya lakukan hatta jika perlu mengorbankan nyawa.

October 24, 2009 7:33 PM


Hang gila kaa? nak korban nyawa wat ape? ishh ishh mcm hang puja ayah pin pulak
Anonymous said…
betul tu..majoriti muktamar telah melantik TGHH sbg Presiden dan Ust Nasa sbg Tim Presiden.

Kalau Kalid samad atau tokguru tak hormati keputusan majoriti...sila keluar darp PAS.
baba said…
Anwar telah hancurkan UMNO, Abim dan sekarang PAS. Dia guna Aziz bari prof mazhab islam liberal dibawah IKD. Nik Aziz jadi alat Anwar dan Islam Liberal.

Kisah lanjut :

http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2009/10/judas-dan-utimutraraja-dalam-pas.html
Anonymous said…
APABILA HASSAN ALI MENGKRITIK PAKATAN SECARA TERBUKA BELIAU DIHENTAM KIRI-KANAN, ATAS BAWAH, LUAR DALAM. PEMIMPIN PAS, PKR DAN DAP PAKAT-PAKAT HENTAM HASSAN ALI. KATANYA KENAPA TAK GUNA SALURAN DALAM KETIKA MESYUARAT EXCO.



APABILA NIK AZIZ MENGKRITIK KEPIMPINAN PAS MELALUI BLOGNYA BOLEH PULAK KENAPA TIDAK DIBAWA DALAM MAJLIS SYURA. ADAKAH KERANA NIK AZIZ LEBIH MULIA DARIPADA HASSAN ALI.


APA NAK JADI KEPADA POLITIK PAS YANG SUNGGUH MELIHATKAN KEJAHILAN BERPOLITIK UMAT ISLAM YANG DIKATAKAN TERBAIK OLEH MEREKA SENDIRI. HJ HADI SELAKU PRESIDEN PARTI MENGHORMATI NIK AZIZ TETAPI NIK AZIZ TAK PERNAH NAMPAK HORMAT KEPADA HJ HADI. MUNGKIN KERANA MAJORITI PEMIMPIN PAS DAN KUMPULAN ERDOGAN TEWAS DALAM MUKTAMAR PAS YANG LEPAS.

NAMPAK JELAS SEKALI NIK AZIZ MEMPUNYAI PERASAAN DENDAM KESUMAT YANG TIDAK AKAN TERPADAM SEBAGAIMANA NIK AZIZ TIDAK MEMAAFKAN UMNO. AKU YANKIN NIK AZIZ JUGA TIDAK AKAN MEMAAFKAN HJ HADI DAN NASARUDIN KERANA IDEA KERAJAAN PERPADUAN.


INI KAH SIFAT SEBENAR SEORANG ULAMA????

HJ HADI DAN PEMIMPIN PAS SEDERHANA TERUSKAN PERJUANGAN DAN BERSERAH PADA ALLAH INSYALLAH YANG BENAR AKAN MENANG YANG BATIL AKAN TEWAS. AKU YAKIN PAS ADA KEKUATAN WALAUPUN TIDAK BERSAMA PKR DAN DAP. PAS SANGAT DIPERLUKAN DALAM POLITIK MALAYSIA SEBAGAI PENEGUR KEPADA KERAJAAN DAN TIDAK MUSTAHIL SUATU HARI PAS AKAN MEMIMPIN MALAYSIA.
Anonymous said…
Tn Mustakim,,,

Demo sebut pasal UG, Demo pernah dok dengar TGNA sebut "Kalau UMNO hendak kepada ISLAM ambe org pertama masuk UMNO dan PAS di bubarkan" pernoh dgr kata-kata dr ayoh ziz demo...

Dan Tn Mustakim...

TGHH pernah berkata "kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO tapi kerana UMNO mengekalkan peraturan dan undang2 penjajah.

Kawe faham maksud yang tersurat dan tersirat disebalik ungkapan kedua2 TOK GURU tu.

Tn. Mustakim Fahee ke dok..... klu sudah begitu apalah salahnya TGHH melontarkan idea UG untuk kebaikan dan kesejahteraan masyarakat yang dalam keadaan ekonomi tidak menentu ketika itu..

Lagi pun maksud kedua TOK Guru tu.. kita menentang / tak berahi ke UMNO bukan kerana nama dia UMNO TN. MUSTAKIM ... apalah kiranya klu setakat nak berunding dengan umno utk kesejahteraan negara.. lagi pun TN. MUSTAKIM pas bukan semata2 parti politik, tapi menjalankan kerja2 dakwah.. jadi macam mana nak berdakwah kalau berjumpa pun tidak/tak mahu...

Soal UMNO nak dengar ke tidak tu lain cerita ... yg penting kita sudi utk berbincang... ini nak berbincang pun tak nak mace mano sheikhhhhh.... setuju untuk berbincang dgn UMNO tak semestinya kita Masuk UMNO... Nabi Mohd berbincang dgn puak kafir Quraish dalam perjanjian aqabah 1 ke 2hingga membawa kepada Hudaibiah.,. dgn siapa Nabi berbincang ... bukan ke dgn kafir quraish?... apalah sangat darjat kita sehingga nak berbincang atau bertemu dgn UMNO pun tak mahu?..

Pimpinan PAS termasuk TGHH dan TGNA sudah tentu faham dan maklum mungkin ini helah UMNO utk menguatkan parti mereka dan PAS sudah ada pengalaman tahun 78 dulu pasal UG ni.. aku tak fikir pimpinan PAS tak sedar akan hal ini.

Kawe ingat sampai sekarang kata-kata ayoh ziz demo yang disiar dalam TV 3 hampir sedekad yg lalu hok kawe tulih di atas...

Berkenaan dgn Husam tu demo baca lah blog-blog lain.. jgn la taksub sgt ke kelate demo tu..

Husam bercita2 besor nk jd Presiden Pas,,, tak saloh bg kawe.. Tn. Mustakim pun boleh bercita2 utk jd Presiden PAS.. tapi husam ni adelah org harapan anwar ibrahim dan dgr ceritanya anwar menawrkan jawatan TPM kepada Husam jika PAKATAN memerintah... tn mustakim buat research lah sikit pasal ni.. Aku pun dulu adalh antara orang yg kagum dengan kepimpinan Husam terutamanya bila dia di parlimen dulu...

Apa kaitannya.... tak kan Tn. mustakim tak tahu... kan husam anak mas ayoh ziz demo!!!!.. cari lah sendiriii..

cuba Tn mustakim renungkan apa yg di tulis oleh bogger ini..(di atas)

"APABILA HASSAN ALI MENGKRITIK PAKATAN SECARA TERBUKA BELIAU DIHENTAM KIRI-KANAN, ATAS BAWAH, LUAR DALAM. PEMIMPIN PAS, PKR DAN DAP PAKAT-PAKAT HENTAM HASSAN ALI. KATANYA KENAPA TAK GUNA SALURAN DALAM KETIKA MESYUARAT EXCO.

APABILA NIK AZIZ MENGKRITIK KEPIMPINAN PAS MELALUI BLOGNYA BOLEH PULAK KENAPA TIDAK DIBAWA DALAM MAJLIS SYURA. ADAKAH KERANA NIK AZIZ LEBIH MULIA DARIPADA HASSAN ALI."

ini ada kaitan dgn soalan kawe yg TN Mustakim tak jawab... kita ade saluran...

Kawe ulang lagi... sbb kawe jwb doh hok demo.. demo dk jwb lagi
ahli pAS ke dok lg??

apa-apa pun aku tima kasih la,, tulisan terkini dr Tn Mustakim tak lagi cakap kepada pimpinan PAS lebih2 lagi TGHH gigit sano, gigit sini bila dapat kuasa atau demo kata taksub ke harta... tima kasihlaa..

Tentang kuliah/berguru dengan H/F tu apo pulak tak bolehnya melalui internet kan boleh skrg Tn. Mustakim ... klu org pas tak guna kemudahan yg ade ni.. patutlah org kata JUMUD...org macem tn mutakim kot....

tak nak bg no fon pun tak pe laaa... ingatkan ikhlas nak suruh oghee berguru... rupanya nak perli org jaaaa..

tkasihhhh...
cuba demo masuk blog ni ...

http://www.dulrosidi.blogspot.com
mustaqim said…
Anonymous said...
Oktober 26 2009 4.20

anon lagi...

terserah pada mung la. harap mung berjaya dgn cara mung. bantulah teganu biar buleh ko PAS kelik. mungkin tu cara oghe sana berpolitik.

dalam keadaan biasa x ramai yang berani menjawab beberapa persoalan yang dibangkit andai soalan itu boleh memusnahkan hujah dirinya. itulah cara oghe umno berpolitik. hanya bertahan untuk survival politik sendiri. kalu tu la cara mung. aku x terasa hati pun.

pendapat mung tentang HUSAM mung TANGGUNG SENDIRI LA sahabat. AYAT MUNG PUNG MULA DENGAN... "dengar ceritanya, husam ni..." gapodia ni sahabat. lagu nie cara PAS ajar mung berpolitik??? mcm aku cakap la. CAKAP,BUAT,BUKTI. tuduhan mung amat berat. kalu berdasarkan jawapan mung tu, mung kata husam lagu tu hanya berdasarkan bacaan mung dalam blog2 dialam maya. mungkin tu cara mung justifikasikan oghe lain. aku bimbang PAS akn musnah kerana oghe serupa mung.

bab lwn UMNO, ayoh ziz sebut selagi mano dasar UMNO berteraskan kebangsaan atau sekular, selagi kito perlu menentang mereka. ada ko tanda2 UMNO nak jadikan ISLAM sebagai dasar mcm kito? kalu xdok, kitolah sepatutnya kempen bersungguh-sungguh agar demo UMNO bubar, masuk jemaah PAS!!!
kito kena tegaskan bahawa jemaah kito.. dasar kito lebih baik daripada UMNO. hok ni e sepatutnya kena pegang.

bukannya pergi jumpa "DALAM GELAP" dengan UMNO untuk bersama dengan mereka!!!

mung banyok kali doh sebut
aku nie taksub sgt dgn negeri aku. aku x tahu justifikasi gapo hok pakai untuk kato aku lagu tu.
taksubkah aku kalu aku miintak lain2 negeri cuba belajar, kongsi, lihat bagaimana caranya kelantan boleh ditadbir oleh parti kito PAS selama lebih kurang hampir 20 tahun?? salah ? mung la oghe pertama aku jupo hok x leh terima benda lagu ni. belajar dari oghe lain. x po la. Allah Taala pung cipta manusia berbeza-beza.

mung banyok kali sebut pasal bawak bincang dlm majlis syura dulu... TGHH dalam hal UG, hanya sebut secara umum, x dok melalui syura pun, xdok melalui penjelasan seterusnya..

dalam ramai2 sahabat berdebat dialam maya nie, ado soghe hok serupo dgn mung cara dio. dio pun x keluar nama, sekadar guna nama samaran, TAMBANTEGELIAT, selalu ado di perakexpress. pembela setia TGHH.

pilihanraya umum ke 13- aku harap mung guna la cara mung ni untuk bantu teganu rampas balik teganu drp umno.

mung nak wak gedia hp. mung ke hebat cari maklumat dlm blog2 di alam maya. TGHH pung ado wat kuliah sokmo ari jumaat. aku kalu balik kelate ikut pantai lalu kok masjid dia napok rama oghe. mung x gi ko? blog2 juga sahabat. ada setengah ilmu kena belajar dengan tok2 guru. takut sesat jalan nanti.

demo suruh kawe masuk blog tu utk cari maklumat husam ko sahabat?? xpo la.. biar demo jah la lagu tu...

assalamualaikum..
Abu Aliya said…
Kalaulah hala tuju mewajibkan UMNO di tukar PAS, saya sokong 100%. Kalau setakat nak tukar UMNO/BN ganti dengan PKR/DAP, nanti dulu.
Saya personally lebih rela PAS tidak menang dalam PRU13 akan datang daripada kita menggadaikan prinsip perjuangan kita. Saya sokong PJ PAS Selangor yang tegas tentang arak dan tatacara SELCAT. Semua perkara yang tidak mengikut prinsip-prinsip Islam wajib ditegur. Tidak kiralah kita dalam PR atau di luar.

Apa guna kita memerintah kalau tangan kita terikat? Bukankah PAS pernah memerintah Malaysia dulu bersama BN. Berapa banyak perubahan yang kita dapat lakukan dalam keadaan tangan kita diikat? Apakah jaminan tuan, perkara tersebut tidak akan berulang sekiranya PR memerintah dalam keadaan PAS tidak memimpin? Contoh yang paling dekat di Selangor, kita selalu diperlekehkan dan dikecam bila mengutarakan ketegasan prinsip kita. Nanti kalau ditakdirkan PR menang dan ramailah menteri dari PAS, tetapi bila nak buat perubahan semua ahli PR lain (PKR dan DAP) tidak setuju, lantas kita pun mengalah atau ditendang keluar dari PR. MP-MP PAS yang wala-PR lebih dari wala Presiden-PAS akan menyertai PKR atau BEBAS untuk meneruskan agenda PR. Akan berulanglah senario PAS ditendang keluar BN dan terkapai-kapailah sendirian membina semula kekuatan. Apakah kita tidak mahu belajar dari kesilapan tersebut.

Janganlah kita semata-mata nak memenangkan PR sanggup kita menggadaikan prinsip-prinsip perjuangan PAS untuk menegakkan kalimah Allah dimuka bumi Malaysia khasnya. Marilah kita bersangka baik dengan Presiden yang dibantu barisan kepimpinan PAS untuk terus berjuang dalam menang atau kalah, masa merintah atau bukan memerintah. Bagi mereka yang dah tak wala’ dengan Presiden tu, saya cadangkan bersabar sikit hingga Muktamar akan datang atau keluar dari PAS dan tubuhkan PAS Baru, itu lebih baik dari menjadi parasit atau anai-anai yang cuba menghancurkan dan memecah-belahkan PAS dari dalam.

Kita jemaah Islam bukan sekadar parti politik macam PKR ,DAP dan UMNO ! Ada adab dan prinsip kita sendiri, kalau kita asyik kondem dan tidak wala kepada Presiden sekarang dan mahu jatuhkan beliau, pasti PAS akan jadi 2 kem dan perkara ini(menjatuhkan Presiden) akan terus berulang lagi bila Presiden PAS baru memimpin PAS, dan tiada lagi PAS sebagai Jemaah Islam tetapi hanya Parti politik semata-mata. Fikir-fikirkanlah wahai pejuang PAS.
Anonymous said…
Tn mustakim..

Demo ade buktike tuduh pimpinan PAS terutamanya TGHH gigit sano, gigit sini,, taksub ke harta...

aku bercakap pasal husam..... sebab aku ade baca dari tulisan pimpinan pAS sendiri...

Demo ade buktike...tuduh Pimpinan Pas mace TGHH gigit sano gigit sini.. taksub ke harto...

Demo org duruh baca, selidik tak nok...


Yo lo.. Tn. Mustakim.. doh kita bincang dulu tanya dia (UMNO) nok ubah dasar ke dok? kalau ubah lagu ni jdnya kalau tak ubah laguni jdnya... kan molek pasal tu kita nak jumpa, nak bincang... aku setuju hok mung kato tu ayoh ziz demo kata tu... doh nok temu pun dok boleh... nak suruh dia ubah dasr lagu mana??

TN. mustakim nampaok tak dok point doh... byk hok kawe tanya tak jawab??

Pasal jumpa dalam gelap tu sapo sbenaornye.... TGHH ko??

nnti aku sambung lagi...
Anonymous said…
Tn mustakim,

"terserah pada mung la. harap mung berjaya dgn cara mung. bantulah teganu biar buleh ko PAS kelik. mungkin tu cara oghe sana berpolitik."

ayat tn mustakim mace oghee tak dok arah... aku tulih ni bukan nak cari sapao mene sapo kaloh... tapi nak bagi tahu demo yg duk kato ke oghe gigit sano gigit sini taksub harto tu pasal apa??? ada bukti ko?

Tn Mustakim,

"pendapat mung tentang HUSAM mung TANGGUNG SENDIRI LA sahabat. AYAT MUNG PUNG MULA DENGAN... "dengar ceritanya, husam ni..." gapodia ni sahabat. lagu nie cara PAS ajar mung berpolitik??? mcm aku cakap la. CAKAP,BUAT,BUKTI. tuduhan mung amat berat. kalu berdasarkan jawapan mung tu, mung kata husam lagu tu hanya berdasarkan bacaan mung dalam blog2 dialam maya. mungkin tu cara mung justifikasikan oghe lain. aku bimbang PAS akn musnah kerana oghe serupa mung"

Memang laa dengar citer... sebab aku baca... dan tidak ade penafian dari HUSAM apa yg oghe tulih mengenai dia.. berat aponya... bukan aku tuduh dia kafir.. kato mace tu pun tak boleh .. kalau la tn mustakim ni betul seorang yang bermaklumat sudah tentu apabila dgr cerita ini dia selidik dulu.. selaras dengan firman allah dalam surah al-hujurat yang bermaksud "Wahai org2 yg beriman sekiranya datang kepada kamu seorg fasik membawa berita maka engkau selidik dahulu.. takut2 kamu menghukum sesuatu kaum tu dengan tidak betul, dan kamu menyesal atas perbuatan itu" begitulah lebih kurang maksud ayat tu...demo lebih fahee lah sbb sentiasa di bawah ketiak ayohziz demo... klu tak betul ambe yg tak berapa nagji ni tolong betulkan tn.mustakim...

Sebab itu aku kata demo taksub sgt ke klate demo... aku sebut mace tu jaaa demo kata kawe buat tuduhan jahat... itu justifikasinya demo ni memamng taksub ke kelantan demo.. sebab aku sebut tu husam musa ! klu tak taksub, demo akan kaji laa dulu tgk mace mano betul ke tidak????

Tn mustakim,,
"mung banyok kali sebut pasal bawak bincang dlm majlis syura dulu... TGHH dalam hal UG, hanya sebut secara umum, x dok melalui syura pun, xdok melalui penjelasan seterusnya.."

Tu soal lain, tn mustakim, memang dia buat secara umum utk diperdebatkan !!!

Tapi masalah hok aku sebut tu lain,.. masalahnya cara kita tegur pemimpin... bukan buat kenyataan melalui media..melalui blog, tp aku raso bukan ayoh ziz demo yg tulih tu... itu yg aku maksudkan... klu hok demo kata TGHH lontar isu UG secara umum .. memang lah betul... itu utk dibincangkan!!!

Klu pasal tak puas hati ke presiden, cara presiden urus parti.. bincanglaa dlm Pas pusat, Majlis syuraa.. hentam laa presiden dalam tu.. lps tu buat laa kenyataan media... itu yg aku maksudkan tn. Mustakim...

Dulu tak dok oghee cadang nok tanding Presiden masa muktamar di selangor... lepas presiden di pilih tanpa bertanding,, ade pulok hok tak suka..tN MUSTAKIM PUN BOLEH TANDING TU... kalau rase hebat sgt. duk kata oghee gigit sana gigit sini, taksub harta...(ada bukti ke tak?) Dan seingat aku TGHH pun berlapang dada dan bersedia untuk bertanding dengan sesiapa shj... Tp tn Mustakim tak calon sapo2...

Demo takdok modal sungguh pasal tak dok nama pun sebut lagi kan aku doh jawab... kita bincang bukan pasal nama ... cari slot lain lah weh tn. mustakim kita bincang pasal tak dok nama ni..

Demo ni Parti mana?? demo tanya aku sekali jaa kawe beri tahu selalu.. aku tanya demo tiga kali doh, tak bulih nok royak lagi ahli pas ke dok?? ntah2 ahli uMNO kot.. kalau UMNO malah aku nak berbincang pasal syura dengan demo.. sebab demo memang tak fahee.

"mung nak wak gedia hp. mung ke hebat cari maklumat dlm blog2 di alam maya. TGHH pung ado wat kuliah sokmo ari jumaat. aku kalu balik kelate ikut pantai lalu kok masjid dia napok rama oghe. mung x gi ko? blog2 juga sahabat. ada setengah ilmu kena belajar dengan tok2 guru. takut sesat jalan nanti."

Aku klu duduk 50 km dr tempat dia bukan jee hari jumaat aku gi.. fahee sendiri laaa Tn Mustakim sbb tu aku guna kemudahan... bukan mace tn. mustakim yang JUMUD sikit tu .. maaafla dehh ... emosi dan terkasar sikit..

tima kasih bro..
sembang haroki said…
Dato'Nik Aziz tersilap langkah. sepatutnya sebagai almursyid, pengerusi majlis syura ulama pas, yang merupakan badan syariah pas, beliau mestilah memberikan pandangan syarak dalam semuapertikaian pendapat dalam pas, setelah memanggil dan berbincang denga majlis syura ulamak. sebagaimana kita sepakati, semua keputusan dalam amal islami mesti tunduk kepada rujukan yang sahih ie alquran, alhadis, ijmak dan qias, dan ini merupakan tanggongjawab majlis syura yang dipengerusikan oleh dato' nik aziz.sebaliknya sejak peninggalan almarhun dato fadhil nor, dato nik aziz lebih melibatkan diri dalam pertikaian(ikhtilaf?) pendapat daripada tempat rujukan. sungguh memalukan! adakah beliau sudah disqualified sebagai almursyid??
Mohamed Ali said…
Assalamualaikum,kalau nak katakan pemimpin tidak berdisiplin Dato Nik Aziz sama juga terlibat,kenapa buat komen dan kenyataan secara terbuka,kalau pas berpecah Dato Nik Azizlah punca nya,seorang pemimpin jika sayang parti dia tak akan buat kenyataan begini,saya yang dah jadi ahli pas hampir 30 tahun rasa amat kecewa apa yang berlaku,tak bolehkah berbincang sesama sendiri dimeja bulat,bila buat kenyataan yang menghentam sesama sendiri ianya memberi peluang kepada musuh-musuh pas untuk menghancurkan pas,pandangan saya eloklah Dato Nik Aziz berfikir untuk bersara dalam politik,t.kasih,mohd ali bakri,meru.
Anonymous said…
KALAU BENAR APA NAK DITAKUTKAN DENGA EGM?

KALAU BAGUS SANGAT KNP TAKUT NK HADAPI KEPUTUSAN PERWAKILAN DI EGM NANTI.???

APA TAKUT GENG2 PRO UMNO BUNGKUS?
Mohammad Ali di atas berkata Dato Nik Aziz bersalah kerana mahu pecahkan parti PAS.

Mohammad Ali, aku nak tanya kat katu SATU JER:

Mana lagi penting, selamatkan parti atau selamatkan tanahair?

Lagi baik parti pecah asalkan negara tidak tergadai!
Haji Rahman Haji Mutalib said…
Kepada Abu Aliya:

Apakah matlamat PAS yang pro-UMNO tu betul dan wajar bagi Malaysia?

Fikirkan sebelum menolak cara dan wawasan Pakatan Rakyat.

Haji Awang itu bukan malaikat untuk dipertahankan. Kalau beliau perlu ditolak oleh PAS, ditolaklah maka.

Ingat. Kalau PAS benar-benar sebuah parti yang ada prinsip, maka lebih penting dari parti atau Presidennya ialah masa depan negara yang menjadi sebab asas wujudnya PAS.

Apa masa depan negara kita yang wajar memandangkan realiti majmuk negara kita? Fikir-fikirkanlah... jangan terlalu ikut perasaan sendiri atau fanatisma peribadi.
Anonymous said…
Haji Rahman Haji Mutalib said...
Kepada Abu Aliya:

"Haji Awang itu bukan malaikat untuk dipertahankan. Kalau beliau perlu ditolak oleh PAS, ditolaklah maka"

Haji Awang mana pulak ni... ini ayah kepada presiden... apa kena mengena kutuk sampai ke ayah TGHH, mare sgt ke?? cuba renung kita ni hebat sgt ke?? sampai kutuk org sampai ke ayah yg sudah meninggal...

Kalau dia masih hidup dah tentu dia cakap dia bukan malaikat....

Haji Rahman Haji Mutalib kalau nak hentam orang tgk2 laa yang patut-patut....

timakasih....
Haji Rahman Haji Mutalib said…
Maaf. Saya maksudkan HADI AWANG.
mustaqim said…
buak hok xdok nama lagi..
mak ayoh letak nama comel2, g letak anon.. :)

mung ni kalu jawab serupo oghe UMNO habih modal.. patutlah sedap sgt nak berUG

emosi pung x pola mung jugak kata manusia kena ada emosi.. oghe gilo pung ado emosi...

bekecek ngan oghe lagu mung buatkan aku terhibur... mung memang ado ciri2 oghe politik yang suka beretorik..

isu apapun hantam sajalah asalkan aku puah ati.

sblm nie mung dok kato aku taksub ko negeri aku, taksub ko ayoh ziz, ari nie taksub ko husam musa plok. tgk lah wahai rakyat2 teganu sekalian, akan muncul seorang lagi pemimpin hebat untuk memimpin PAS merampas teganu dari UMNO.

mung memang hebat... x terlawan aku yang jumud dgn hujah mung ha!ha! :)

hok alo ilmu nie x kiro kilometer kalu nak cari.. pelik gapo gak.. nabi sediri pung suruh umat dio cari ilmu sapa ko China... gak dok pelik gapo kalu setakat lebih 50 km pung..

tapi xpo la, ngan internet pung kira ok la.. nanti takut oghe kato jumud pulok. mace2 la mung ni.

buak la gano pung.. biar buleh kelik teganu tu dr UMNO..
aku yakin cara mung berjaya :)


assalamualaikum...
Anonymous said…
Tn Mustaqim said...

Waalaikum mussalam..

"mung ni kalu jawab serupo oghe UMNO habih modal.. patutlah sedap sgt nak berUG"

sapo yg habih modal? byk benda demo tak bg respon apa yg aku sebut tu..dan demo tak leh kato kawe UMNO, sbb kawe doh beri tahu doh kawe ahli pas dan yg ttangan sijil kawe ust Halim Arshad.. demo UMNO KOT... sampai sekarang dok berani nok ghoyak....

"sblm nie mung dok kato aku taksub ko negeri aku, taksub ko ayoh ziz, ari nie taksub ko husam musa plok. tgk lah wahai rakyat2 teganu sekalian, akan muncul seorang lagi pemimpin hebat untuk memimpin PAS merampas teganu dari UMNO."

Seingat kawe dok kato demo taksub ke ayoh ziz ... yang aku kato taksub tu ... taksub ke kelante demo... kan husam musa tu kelate jugak? hok gitu pun tok leh fahee jugak..

apa maksud demo ni..
"emosi pung x pola mung jugak kata manusia kena ada emosi.. oghe gilo pung ado emosi..."

Kawe berbincang,, berbalas hujah di sini sekadar nak mencari, nak menilai.... marah kawe pun tak kato ke oghe.. gilo mudah-mudah... INI KE HASIL DIDIKAN AYOH ZIZ DEMO.. klu ayoh ziz demo tahu gayo ni anok didik dia berhujah kawe rase dia kecewo..

Tn mustakim...

"bekecek ngan oghe lagu mung buatkan aku terhibur... "

Kita bukan nok berhibur duk sini... singkat sungguh fikiran tn mustakim ni..

"hok alo ilmu nie x kiro kilometer kalu nak cari.. pelik gapo gak.. nabi sediri pung suruh umat dio cari ilmu sapa ko China... gak dok pelik gapo kalu setakat lebih 50 km pung.."

Ini mace pemberita UMNO, buat ulasan dari apa yg org ckp ambik ikut suka,,, cuba demo tgk molek aku maksudkan lagu mano0... demo ning UMNO kot......cuba tgk apa maksud aku kato.. ini emosi habis ni.. tak fahee dulu.. terus jawab...

Pasal negeri cina tu... maksudnya bukan berulang alik ke negeri cina, tn Mustakim... ari ni gi ke cina esok balik luso gi tulat balik... dok gitu Tn. Mustakim... kawe tak nok jelaslaaa tn mustakim,, sbb tn mustakim pun duk bawah ketiak ayoh ziz demo selalu kan...

Tn Mustakim,, kawe nok tanya demo klu demolah ,,, nak menuntut ilmu, nok dgr kuliah ayohziz demo... kalau demo duk di Brunei demo sanggup berulang alik ke tiap-tiap ari... JAWAB dgn ikhlas laa tn. mustakim deh..

"buak la gano pung.. biar buleh kelik teganu tu dr UMNO..
aku yakin cara mung berjaya :)

Tn, Mustakim....
Kita ni tugasnyo buat kerja je..soal menang/kaloh buleh ke tidak tu bukan kerje kito.. Tn mustakim... ayohziz demo dok ajor ka?

Kalau ahli pas, cakap je ahli pAS, kalau DEmo ni ketua kawasan ko, k/pemuda kawasan ko, ketua cawangan ko kpemuda cawangan ko.. tak nok ghoyak pun tak poo... kawe nok tahu demo ni ahli pas ke UMNO... setakat ni kawe anggap demo ni UMNO laaa... atau kot-kot ketua MUSLIMAT nii...hehe..

tima kasih laaaa.. tn mustakim ... kawe tgk tulisan demo semakin beradab tu...takdok doh gigit sano, gigit sini, taksub harta.. duk tuduh pimpinan.. mintak bukti tak bagi..!!!
Anonymous said…
There was a blogger's meeting at Hassan Ali's house.YB Khalid,and the so called "erdogans" were not invited..well,this the proof that there is division in PAS,and the fact that the pro UG personalities were photographed 2getha shows,that,the plot to bring PAS into Barisan National is not a myth.
mustaqim said…
buat hok xdok nama & lain hok serupa fe'el perangai dengannya diatas sana...

1) Anda mesti ikhlas
2) Anda mesti memohon pembabasan denganNya daripada keburukan fitnah itu
3) Anda mesti adil menilai
4) Anda mesti menjaga adab dengan Allah dan sesama makhluk 5) Anda mesti merujuk kepada sumber yang pertama
6) Anda mesti mendengar daripada semua dan mengambil yang terbaik
7 ) Anda mesti menapis daripada perkhabaran sang fasiq dan munafik 8 ) Anda mesti kepinginkan kesatuan, bukan perpecahan.
9 ) Anda jangan mengambil bahagian atau kacau daun tak tentu pasal 10) Anda jangan berkata dusta, mengejek dan menghuru harakan
11) Anda jangan nak jadi hero.

nukilan anak kepada TG Nik Aziz.- NIK ABDUH.
diri saya, sahabat anon ku & yang sewaktunya yang pada ketika di atas bnyk menuturkan ungkpan fitnah yang disulami percikan api bisikan syaitan.. sama-samalah kita mohon keampunanNya. mohan kita dikejapkan dalam perjuangan menegakkah jemaah dan kalimah ISLAM.

“Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada seorang lelaki (bapa), ibuku yang juga hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, berlaku ke atasku setiap ketentuanMu, terlaksana ke atasku setiap keputusanMu, aku mohon kepadaMu dengan (berkat) semua nama yang Engkau namakan kepada zatMu atau nama yang Engkau sebutkan di dalam kitabMu atau nama yang Engkau ajarkan kepada sesiapa sahaja dari kalangan makhlukMu atau nama yang Engkau rahsiakannya di dalam ilmu ghaib di sisiMu (aku mohon) agar Engkau menjadikan Al-Quran yang maha agung sebagai sumber ketenangan bagi hatiku, cahaya penglihatan mataku, menghapuskan perasaan dukacita dan sebagai penghalang kepada perasaan sedih dan gelisah.”

kejapkan lah hati kami dilandasan agamamu Ya Allah, panjangkan kemenangan kami ini dari timur ke barat, dari utara ke selatan demi memacakkan panji Islam agama yang satu ini...

assalamualaikum!!!
TAKBIR!

mustaqim
ahli yang menyokong PAS dengan izizn Allah sehingga terkatup mata ini...
mustaqim said…
KITO LARI TOPIK SKIT...

KEPUTUSAN SEMI FINAL 1 PIALA MALAYSIA

KELANTAN vS PERLIS
2 0

TERENGGANU vs NEGERI SEMBILAN
0 1
Anonymous said…
Tn mustaqim said...

"buat hok xdok nama & lain hok serupa fe'el perangai dengannya diatas sana...

Ingat perangai mung molek sgt Tn Mustakim?....dok katao ke org gigit sano.. gigit sini. taksub harto... molek ke lagu tuuu...peragai sapo ajor....???

Hok demo beri tu... aku baco doh dalam blog Ust Nik Abduh.... doh watpo demo ambik ayat dia demo address khusus nok beri ke kawenyoo, bagus jugak demo ambik go ni (pasal demo tak dok hujah doh deh.. nak gigit sano, gigit sini tak dok arah doh...

Cuba demo blajo dgn ust abduh...walaupaun ayoh dia... dalam tulisan dia tak dok pun dia nak kata apao ke TGHH... tp demo lebih sudu dari kuah ....apatah lagi nak kata gigit sano, gigit sini.. taksub harta....

Tak dok sikit pun.!!.. demo dgn ayohziz selain hubungan seagama hubungan mace mano lagi...

Tn mustakim...

Tak doh arah ambik ayat blog ogheee.. bagus juga demo baca supaya demo blajor dgn ust Nik ABduh...

Alhamdulillah... dalam tulisan demo sejak akhir ni demo dok gigit sano sini doh... tp dale menyisip ungkapan bicara ust abduh dan diselit pula dgn doa, ade jugak nok buruk ke oghee di mukadimah..

oooooo ahli pas rupanya... mahalnyo ahli demo smpai nk ghoyak hok tu pun payoh...

Tima kasih broo..
mustaqim said…
nama aku mustaqim yang diberi ayah dan ibu..

perjalanan kito jauh lagi..
betapa payohnya nak kawal kemenangan
betapa payahnya nak dapat kemenangan
jangan sia-sia kan lagi

kemenangan kurniaan Allah Taala kepada kita jangan dianggap sebagai ruang untuk membesarkan tembolok kita.. ruang untuk kita mendepangkan dada.. tetapi sebagai ruang untuk membenih suburkan Islam dibumi bertuah ini..

kekalahan yang dijatuhkan ke atas kita jangan dilekakan dgn ratapan penyalahan keatas faktor itu dan ini. cuba-cubalah bangun balik dengan kental bagi menebus kembali kekalahan. barangkali ada sedikit langkahan sumbang dikala kemenangan yang membuatkan kita diuji dalam situsi sebegini...

buat anon yang masih tidak tenang hatinya...

beberapa ayat peringatan yang dinukilkan nik abduh itu bukan untukmu sahaja. kerna aku tahu mung tidaklah sejumud aku. pantas sampai kemana2 alam maya. tapi buat yang belum tahu adalah baik untuk sama2 dikongsi kebaikan itu. agar tidak riak dengan setitis cuma kelebihan yang kita miliki.

janganlah bersangka buruk dgn aku. cuba tenangkan hati.. banyakkan istigfar.. banyakkan bertakbir.. moga2 tulisan kita lebih lembut.

aku dah sampaikan.. malaikat pun telah mencatit, pengadilan akan sampai secara "cash" atau kemudian hari.. moga2 aku dan mung mendapat keampunannya.

kepada YB KHALID atau moderator blog ini terima kasih kerna sanggup bebaskan titipan kami di maya YB ini walaupun tidak sebagus mana. Teruskan perjuangan YB, semoga kemenangan kekal di tangan jemaah kita..

assalamualaikum...
Anonymous said…
Makin meluat dengan PAS. Sekarang ni pun negara dah terdagadai, lu orang punya pasal lah
Anonymous said…
mustaqim said...

Demo ambik tulisan Ust Nik Abduh tu pasal demo tak dok arah deh....

"buat anon yang masih tidak tenang hatinya..."

hati aku tak tenang sebab ada ahli pas seperti demo... yang tak tahu cara / adab nak menegur pemimpin...

Tapi alhamdulillah... aku syukur kpd allah s.w.t,, walaupun aku yg tak berilmu ni... dpt sedikit sebanyak mencorak penulisan saudara seagama aku ni, dgn penulisan yang bertanggungjawab... sebab aku ambil kesah dgn penulisan demo sebab demo ngaku selalu dengar kuliah, duk duduk bawah ketiak ayohziz demo... jadi nampak sgt anak murid TGNA mace ni perangai.... duk kata ke org lebih lagi pimpinan PAS duk gigit sano, gigit sini taksub harta... kalau ade bukti tak po jugak!!!

Alhamdulillah dan tahniahlah kepada tn. mustakim kerana cara penulisan tn mustakim adalah sikit nampak "Keilmiahannya" berbanding dulu.... hok oghee lain tu kawe tak kisoh sgt, dia nak kato gapo pun pasal dia dok tahu.... kito hok duduk bawak ketiak Tok Guru mace ni gok malulahhhhhh.. Dok gitu Tn. Mustakim??? Acu cuba tanya ayohziz demo...

Tima kasih la bro... kalau ade kesempatan dan ruang kita berjumpa lagi....
mustaqim said…
aku yang diberi nama mustaqim

menulis dgn emosi ni buleh tp jarang sgt nak betul.. emosi ni mari dalam HATI.. dalam hati ni Allah Taala cipta dua benda, IMAN & NAFSU.. buleh jadi emosi itu dtg dari IMAN dan mungkin juga dari NAFSU. kalau dari IMAN bertanggungjawab lah, tapi kalau dari NAFSU... tulisan tu akan penuh hasad, dengki, fitnah, mengaibkan, memalukan dan kadang kala boleh mengaibkan diri sendiri... kerana ia akan memaparkan kelemahan sendiri..
kopitiam said…
sedara semua, apa kata gerakkan kawasan2 buat usul untuk EGM?

klu kita boleh dapat 56 kawasan, EGM terpaksa diadakan.. amacam?

masing2 ada suara.. bawak ke kawasan masing-masing...

klu kawasan anda setuju EGM, dan anda x setuju, terima lah keputusan tu...

klu kawasan anda x setuju EGM, dan anda setuju EGM, terima jugalah keputusan tu...

klu kawasan ands setuju dan anda setuju EGM, kira power laa anda di kawasan... sama gak kalau kawasan x setuju dan anda pun x setuju EGM, kira mmg power laa...

x payah gaduh2 dlm blog...

Tuan Haji Khalid maybe boleh mulakan di Kawasan Shah Alam?
Anonymous said…
Menyingkap sejarah sirah sahabat ketika Perang Ahzab, kisah yang terlalu dekat dihati kita kerana setiap tahun kita mengingatinya dalam takbir hari raya. Kisah sahabat Huzaifah Al Yamani r.a. yang diperintahkan oleh Rasulullah saw untuk pergi menyusup masuk ke khemah musuh bagi mengintip tentera Musyrikin yang dipimpin oleh AbuSufyan. Di kala itu cuaca amat dingin sekali dalam keadaan kesejukan. Tentera musuh dalam keadaan kelam kabut, berkumpul mendengar arahan Abu Sufyan untuk meninggalkan medan pertempuran. Diriwayatkan ketika itu, jarak Huzaifah r.a dgn Abu Sufyan terlalu hampir dan beliau boleh memanah Abu Sufyan untuk memastikan kemenangan umat Islam. Tetapi akur/wala dengan arahan Pemimpin No 1 (Rasulullah saw) agar jangan melakukan sebarang tindakan kecuali mendengar apa yang dibincangkan oleh tentera musuh, maka beliau tidak melakukan perkara tersebut dan pulang ke dalam Kota Madinah melapurkan risikan beliau kepada Rasulullah saw.

Siapakah Huzaifah Al Yamani ra. disisi Rasulullah saw? Beliau adalah sahabat yang diamanahkan untuk menyimpan nama-nama kaum munafik dan beliau tidak pernah membocorkan rahsia tersebut walaupun di minta oleh Umar r.a. semasa Khalifah Umar r.a ingin melantik barisan exco/menterinya kerana takut terpilih golongan munafik. Huzaifah memberitahu lambat-laun sifat orang munafik pasti terserlah. Satu ketika Umar memecat seorang Menterinya dan Huzaifah memberitahu org yang dipecat itulah orang munafik yang disebutnya dahulu.

Belajarlah dari sirah Rasulullah saw dan sahabat untuk mengelakkan kita tergolong dalam golongan orang munafik.

Pernah Rasulullah saw memerintahkan lebih 30 orang Islam dalam masjid. Kemudian Rasulullah saw mengumumkan bahawa dikalangan mereka ada orang munafik. Ini berlaku dizaman Rasulullah saw di dalam masjid Madinah. Apa lagi dizaman kita ?

Semuga kita sama-sama mengambil iktibar bagi yang diberi hidayah Allah swt.

Abu Aliya
Shah Alam
Anonymous said…
mustaqim said...

Aku ingatkan tn mustakim dah taiada di alam maya... rupanya2 masih berkokok...

Tulisanya amat umum sekali, baik permualaan dan kandungan... ntah,, kenapa.. hanya jauhari yang kenal maknikam..


"kalau dari IMAN bertanggungjawab lah, tapi kalau dari NAFSU... tulisan tu akan penuh hasad, dengki, fitnah, mengaibkan, memalukan dan kadang kala boleh mengaibkan diri sendiri"

Aku suka baca petikan di atas yang dinukilkan oleh ahli pas yang diberi nama mustakim ini... yg tulis "gigit sano, gigit sini taksub harto".. lahir dari mana tu tn mustakim?? lahir dari iman ke NAFSU.. tn mustakim tak dpt nak buktikan sehingga skrg.. itu bertanggungjawab ke?? kalau tidak, bukan kah itu fitanh, hasad dengki seprti yg di tulis oleh tn mustakim??

aku setuju ayat yg akhir tu yg aku petik dr tulisan tn. mustakim.. nampak terbalik kat muka mustakim sendiri....

Fikirlah sendiri tn mustakim!!!
kopitiam said…
salam,

saya secara serius menyeru Tn Khalid gerakkan usaha untuk kumpulkan 56 cawangan untuk usulkan EGM...

harap2 dapatlaa shah alam mulakan... set the ball rolling...

nie dah tahap gaban fitnah sana sini... takkan nak biarkan jer?
hussin said…
umum mengetahui bahawa imej pas telah tercalar oleh, umum tahu siapa mereka.

pokok permasalahan ialah “imej pas yg tercalar”. jadi, tindakan yg utama utk meneyelesaikannya, pas perlu terlebih dahulu kenalpasti apakah punca kpd masalah tersebut.

utk mengenali punca kpd masalah yang timbul, pas perlu melihat ke belakang dan senaraikan rentetan peristiwa yg berlaku yg melibatkan pas secara langsung.

dua peristiwa penting yg dilihat sbg penyumbang utama kpd kecalaran terhadap imej pas adalah (1) pertemuan dlm gelap dgn umno selepas pru 12 dan (2) tindakan2 yg mencemari keputusan muktamar ke 54, “memperkasakan pakatan rakyat”. tindakan tindakan (2) dilihat sbg kesinambungan kpd tindakan (1). di antara keduanya seolah2 ada titik pertemuan. pas dlm keadaan celaru, secelarunya!

DUA peristiwa di atas melibatkan pelaku2 yg sama. maka tidak menyimpanglah pandangan bahawa di antara keduanya ada hubungan kemesraan. sama ada kita suka atau tidak, pelaku2 yg telah dikenalpasti itulah punca kpd masalah yg mencalarkan imej pas.

pandangan prof aziz bari sedikit sebanyak telah memperkukuhkan lagi persepsi ini sehingga menyebabkan, oleh kerana tidak tahan lagi dgn keadaan yg pas hadapi, tgna telah, dgn berani menamakan pelaku2 berkenaan yg menyebabkan pencalaran kpd imej pas, lalu manyarankan supaya muktamar khas diadakan sebagai jalan penyelesaian.

muktamar khas yg disarankan tgna boleh diadakan dgn kehendak, 1) presiden atau, 2) 1/3 ajk pas pusat atau, 3) 1/3 kawasan.

presiden, melalui mesy khas yg berlansung pada rabu lalu telah menyuarakan kehendaknya. hanya ajk pas pusat dan kawasan2 belum lagi menyatakan kehendak mereka. walau apa pun tohmahan orang dgn kehendak presiden tsb, ia tidak boleh menghapuskan sama sekali kehendak dua kumpulan ini – ajk pas pusat dan kawasan.

keputusan mesy khas telah memperkukuhkan persepsi seterusnya terhadap pas – pas dikuasai oleh pemuka2 pas terengganu serta pendokong2 yg dibawa khusus ke jalan raja laut oleh mereka. “kekuatan” mereka nyata menghapuskan “keberanian”, di kalangan ajk pas pusat yg menghadiri mesy khas, jika ada. kebimbangan tidak disenaraikan sbg calon pada pru 13, kebimbangan akan hilang kedudukan dalam jk parti, keseronokan dgn jawatan yg disandang, serta kebarangkalian jawatan/kedudukan yg mungkin akan diperolehi sedang menyanyi2 di kepala mereka.

presiden sudah menyatakan kehendaknya. manakala ajk pas pusat pula, yg kepala diketuk dgn pelbagai dendangan irama “ugutan”, sudah boleh diramalkan akan kehendak mereka. yg tinggal hanya pas kawasan yg belum lagi berbuat demikian.

keputusan mesy khas pd rabu lalu sudah diramalkan banyak pihak kerana mereka arif benar dgn cara pas bertindak apabila “bermasalah”. menjaga parti adalah lebih penting dr memulih kecemaran imej pas. “Jangan tukar PAS sebagai Gerakan Islam kepada PAS hanya sebuah Parti Politik,” kata ketua dpp.

ini sudah tentu akan memberi kesan yg tidak sedikit pada pru 13 nanti. slogan “pas for all” yg diperkenalkan menjelang pru 12, sudah mula dipersoalkan. kedudukan kelab penyokong pas yg masih “di dalam kajian” memburukkan lagi persepsi umum terhadap pas.

yang tinggal kini hanya pas kawasan. apakah kawasan2 berani untuk menyatakan sikap mereka di belakang tgna? apakah akan ada “57″ kawasan yg mampu mengenepikan kehendak presiden dan ajk pas pusat? bolehkah menaruh harapan kpd kawasan2 untuk memulihkan imej pas yg sudah tercalar?

sikap cawangan yang mengambil jalan mudah menyerahkan keputusan dibuat oleh ajk pas kawasan perlu diambil kira dlm merumuskan sama ada kawasan sedia bersama tgna! sedia memulihkan imej pas yang tercalar!

satu perkara yg ahli2 pas perlu faham, umno sudahpun menuai keuntungan dari DUA perkara penyumbang kpd tercalarnya imej pas. justeru, hubaya, hubayalah.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.