Skip to main content

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M
13 Ramadan 1430 H

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati,

Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud;
“Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.”
Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud,
“dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…”
Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak sebangsa dan seagama, hakikatnya mereka tidak memusuhi kita atau memusuhi Islam. Maka, mereka layak mendapat layanan yang adil. Adakah adil sekiranya kita menafikan mereka hak tempat beribadat yang berhampiran dan sebaliknya memaksa mereka ke seksyen 22, di tengah-tengah kawasan Industri berat, jauh dari kawasan kediaman? Tiada apa di sana kecuali kilang-kilang.

Saya hanyalah seorang wakil rakyat yang dipilih oleh tuan-tuan melalui pilihan raya yang diadakan pada masa-masa tertentu. Saya tidak berhak memaksa apa-apa pandangan atau keputusan ke atas tuan-tuan semua. Saya hanya mengharapkan keputusan yang tuan-tuan rumuskan sendiri berhubung cadangan pemindahan kuil ke Seksyen 23 mengambil kira persoalan keTaqwaan dan keAdilan seperti di atas.

Islam adalah agama yang adil. Keadilannya mampu menawan hati semua manusia. Yang paling saya takuti adalah tindakan yang memberikan gambaran bahawa Islam adalah sebaliknya. Allah murka terhadap mereka yang bertindak dengan cara yang merosakkan imej Islam sehingga menyebabkan manusia terhalang untuk mengenali keadilannya. Allah berfirman ayat 94 Surah An-Nahl yang bermaksud:-
“Dan kamu ditimpa kehinaan kerana menjadi penghalang kepada jalan Allah (disebabkan tindakan buruk kamu) dan untuk kamu azab yang amat dahsyat (pada hari akhirat kelak)”
Ada yang bertanya kepada saya, tidakkah saya khuatir saya kalah dalam Pilihan Raya yang bakal tiba oleh kerana isu ini. Bagi saya sekiranya itulah kehendak pengundi, apakan daya? Yang penting sejarah akan menjadi saksi bahawa ada Ahli Parlimen dari parti Islam yang memperjuangkan keadilan untuk semua walaupun orang Hindu. Seperti kisah seorang raja Islam di Mysore, Bangalore, India pada abad ke 18 yang bernama Sultan Fateh Ali Khan Tippu (Tippu Sultan). Rakyatnya terdiri daripada orang Islam, Hindu dan Sikh. Hingga ke hari ini rakyat India masih menceritakan mengenai pemerintahan beliau yang berasaskan Islam sebagai sebuah pemerintahan yang adil.

Semoga Allah memberkati kita semua dan memimpin kita ke jalan yang diRedhaiNya.

وسلام عليكم و السلام على من التبع الهدى
YB KHALID BIN ABDUL SAMAD
Ahli Parlimen Shah Alam

Comments

saya setuju yb, walaupun saya duduk kat seksen 10...tak sampai pun 10 orang india duduk di perumahan ini tapi mereka bertolak ansur, bila surau disini berhampiran dengan mereka. Kita bukan mengadaikan agama. tapi kita bertindak adil supaya islam itu nampak adil untuk semua...
Chinese Malaysian said…
Kalau amalan Islam yang dapat dilihat oleh seluruh rakyat Malaysia adalah seperti Islam yang dicontohkan oleh YB Khalid, tidak ada keperluan lagi untuk undang-undang untuk melarang murtad dari Islam di negara ini, kerana tidak ada orang yang akan meninggalkan ugama ini. Orang bukan Islam dari sini juga tidak akan berasa serba-salah lagi bila orang-orang asing bertanya tentang hidup mereka dalam negara majoriti Islam. Inilah penghargaan saya, seorang warga Malaysia keturunan Cina yang tidak berugama Islam kepada sikap YB Khalid yang merendahkan diri dan berakhlak tinggi.
Anonymous said…
ana terharu membaca surat YB.
harap ahli PAS yg lain tidak termakan dgn org "melayu" islam yg sering menabur macam2 terhadap yb khalid.
S.L. Chan said…
Dear YB,

As i had mentioned before, thank you very much for being an MP for all, whether Muslims or not.
As i said in my others posting, this whole incident can be describe in one word ; "Racism".
However those racist are not afraid because unfortunately, there are people in power who are always keen to protect them, most notably our Home Minister and cousin of 1Malaysia founder, our dear P.M. (However he said he was misquoted in today's papers, so let gives him the benefit of the doubt).
However what is more clear cut is when those protesters mock and step on the cow's head (knowing very well the animal is sacred in Hinduism) our boys in blues chose to just stand and watch. Now its a different story if the State police Chief reprimands them for their inaction but instead he offered excuses for it. So he can't blame moderate thinking rakyat for wandering " ARE OUR POLICE FORCE RACIST "?.
There are many forces at work and from both sides of the political divide that wants to ensure the people of this country remain divided and continously see each other through race and religion. Like i said before,only by doing so they can remain as community heroes and keep their "Leadership position".
I hope YB would remain steadfast in ensuring justice for all, as the best way to promote the goodwill of Islam is through justice and tolerance and NOT BY banning beer, banning concerts, whipping women, engaging in corruption as some parties are fond of doing.
We hope god bless you for your good-work so far.
kuzy said…
saya terharu dengan juga.. ini pemimpin yang harus dicontohi.. tahniah YB.. saya doakan YB tabah.. Kepada mereka yang merancang abotaj ke atas YB... insyaallah, tuhan akan tunjuk kebenaran tidak lama lagi... ALLAHU AKBAR!!!!
Anonymous said…
Assalamualaikum wbrt,YB.Saya amat tertarik tulisan YB.Saya amat berbangga mempunyai seorang YB yang berakhlak tinggi.Teruskan perjuangan YB.Kita dalam parti PAS harta dunia bukanya keutamaan tetapi yang utama ketaqwaan kepada Allah.TAKBIR!!!!
zakwan said…
Wise words,YB Khalid
Like the previous commentators, I too felt impressed n touched by ur modesty

Voters of Shah Alam,take note
If u vote out Khalid Samad,then something is definitely wrong wit brain
Anonymous said…
Aik pelik pulak, takde pun puak2 yg suka dok maki hamun YB Khalid kt sini nk tolong komen? Ke dah surrender? dah insaf? Ke tunggu buka posa dulu baru start sembur?

Apa pun kepada YB Khalid saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana menzahirkan keadilan dan keindahan Islam itu di bumi Shah Alam. Takbir!
Anonymous said…
A'kum YB,

Diharap YB bersabar dengan perangai puak-pauk Gerombolan yang sentiasa menghangatkan sentimen perkauman demi untuk meraih simpati orang MELAYU.

PAS perlu menunjukkan satu contoh yang baik dan adil didalam meleraikan isu ini. Jika dapat YB selesaikan secara baik sudah tentu PAS dan ISLAM akan dipandang mulia dan YB juga akan lebih dihormati .

Harap YB jangan layan puak-puak Gerombolan kerana merekalah ISLAM dipandang serong oleh orang bukan ISLAM di Malaysia dan secara tak langsung menyebabkan mereka fobia kepada ISLAM.

-Zackry-
-thethinker- said…
kat msia , kita pun ada contoh yg baik : TG Nik Aziz di Kelantan

dan diharapkan agar Lim Guan Eng pulak menunjukkan bahawa DAP bukan parti rasis cina spt yg selalu dilemparkan oleh ameno totok.

Syabas YB , wa caya sama lu !!
Shazlan said…
Salam,
YB,

Saya terharu. Should those people doesn't want you to represent them anymore, please know that there are others who will really appreciate and welcome you. In fact, in your next GE, I plead that you come and contest here in PJ Utara (I live in Kg. Tunku).

Wassalam
Anonymous said…
Kalau dlm sepak terajang politik, ini dinamakan "Buah Pukulan Maut Tak Terbalas" aka BPMTT yg membuatkan musuh tergamam dan tak mampu berkata-kata disebabkan akhlak dan sifat rendah diri YB Khalid disamping ketegasan yang beliau tunjukkan. Haa ammeeik kau!!
Daniel said…
YB Khalid,
Stand your ground and do what you think is right. Based on what i've read so far, Islam does not propagate such actions against other religions and therefore people of all faiths should be able co-exist in Section 23 Shah Alam. Also, it should not be about tolerance but more of acceptance. The rights of the minorities must be protected and there should be a reasonable compromise under any circumstances. Issues on places of worship will continue to persist and it is how well you engage with these non-believers, cynics, troublemakers or fanatics or whatever you want to call them and convince them that this country is for all races and religions and people of other faiths should be given a proper place of worship which is accessible and not in some industrial area in Shah Alam. Look at Kelantan which is largely a muslim population but still have various non-muslim places of worship. I dont see any demonstrations of this sort over there. People who feel that there should not be places of worship of a religion other than theirs near their homes (notwithstanding whether they make up the majority) should consider moving to Afghanistan. This is Malaysia (and I'm not refering to empty slogans like 1Malaysia) so they'd better wake up. Thank you YB for all your hard work. I look forward to Pakatan Rakyat taking over the government in the next GE but beware of those who continue to stir up trouble along the way. You know who the "dalangs" are. Peace.
Anonymous said…
*** kasi fotostat 2,000 copy ini surat.

*** kasi pada kawan2 kita di seksyen23.

*** ada banyak yang belum ada internet ataupun layar webpade yb.

and, thank you yb khalid. i mungkin masuk islam pasal u :-)

4RAKYAT
ananda said…
Satu keputusan yang bijak.Ini menunjukkan bahawa YB adalah seorang yang berwawasan dan berhemah tinggi.Saya berharap semua ahli politik dari PR berfikiran seperti beliau.Ini akan membawa MALAYSIA kearah yang benar.
Tidak ada hipokrasi dan pemimpin yang jujur yang akan mewakili rakyat .
tammet86 said…
tahniah yb kualid. DIMANA ADA MASLAHAH DISITU ADA SYARIAT. ISLAM ADIL UNTUK SEMUA. WAJAH ISLAM YG DIHODOHKAN OLEH SEGELINTIR PENGAMPU TELAH ANDA SERLAHKAN KECANTIKANNYA DGN PENUH HIKMAH. MOGA ALLAH MEMBERKATI KITA.
Anonymous said…
Salam YB,
Semuga YB dirahmati Allah.Bagi saya, sebagai seorang pemimpin,seharusnya YB berbincang dengan kedua-dua belah pihak dahulu sebelum membuat keputusan.Perkara inilah selalunya terjadi pada seseorang bila telah menjadi pemimpin.Amat sukar untuk memuaskan hati semua rakyat.Diharap dimasa2 hadapan,YB kan pertimbangkan satu-satu keputusan semasak-masaknya dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan.Bagi saya , semua ini tidak akan terjadi,jika sistem sekolah kita dilaksanakan dalam satu aliran sahaja.Inilah kesan-kesannya mempunyai sekolah berbagai-bagai aliran.Sikap syak-wasangka sentiasa bermain di kepala....Walaubagaimanapun , saya masih tidak faham mengapakah dikawasan 80% penduduknya Islam
boleh didirikan sebuah kuil.
Anonymous said…
saya cadangkan kita pindahkan sahaja tapak kuil sek.19 tu ke tanah kosong di sebelah Dataran Kemerdekaan Shah Alam, barulah betul-betul ikhlas. ni letak di tepi parit sek.23 tak beberapa betul letaknya.
Sufian Yusof said…
Anon 9:18 PM,

Itu adil ikhlas ikut logik akal UMNO! Islam tak suruh buat adil macam tu, definasi adil dlm Islam ialah meletakkan sesuatu sesuatu kena pada tempatnya. Takkan la nk letak kuil dkt kilang? kt dataran Shah Alam? Takat itu je ke hujah UMNO? Baik takyah la, simpan je buat pekasam.

p/s: Kenapa tak suruh buat kt belakang rumah Pak Khalid lagi?
Anonymous said…
Hi,

I see UMNO currently in catch-22 situation. If they continue opposing this temple, they will be deem as racist bigot and PAS will be seen as very tolerant. On the other hand if they allow the whole thing to continue, then they will loose their so called ketuanan melayu status and PAS will be even strongger than before. Actually we should thank the 50 odd protestors that highlight this thing to the nation. Thanks mate!

Aahahah... 1Malaysia..?? Cant wait to see what they decide to do, but whatever it is the rakyat have had enough!!
Anonymous said…
The presence of Khalid Samad – not him as a person per se but the fact that he is a Muslim Malay – standing in opposite to the position of bigots forces anybody contemplating to unfairly commit that gross generalization. The role of Khalid Samad makes good the abstract criticism that has been made against the perception of monolithic community for the longest time.

Granted, such roles as that played by Khalid Samad frequently plays out in smaller settings every day around Malaysia and, in fact, around the world. Khalid Samad is not an exception to a generalization. Instead, the generalization of monolithic community is downright wrong.

Unfortunately, those who hastily generalize too often are too blind to see so small a deed. What they need is a big one to convince them.

With the temple controversy becoming a national issue, the role Khalid Samad has assumed provides Malaysians with an opportunity to demonstrate and convince themselves how flawed the notion of monolithic community is. It provides a chance to smash the idea of homogeneity to smithereens.

That is something Malaysians should celebrate and that should be the spirit as Malaysia celebrates its day, be it August 31, September 16 or any other day for that matter.

Read the rest of it here: http://maddruid.com/?p=5088
A true Malaysian said…
Ajaran ugama saya mengajar umatnya supaya sentiasa menggunakan “kepandaian” (wisdom) masing-masing dalam apa keadaan pun supaya dapat menjalankan tugas harian dengan harmoni dengan manusia, binatang-binatang, kehidupan-kehidupan lain yang juga berhak berada di alam dunia ini. Ianya juga menasihatkan kami supaya menganlisa ajaran-ajarannya sebelum menjadikannya sebagai panduan hidup kami. Pendekata, ia tidak mahu kami menerima ajaran-ajarannya secara buta (blind faith) tanpa memahaminya.

Kalau saya membandingkannya dengan ajaran-ajaran Islam, saya diberitahu oleh kawan saya yang bernama Atika dimana dia beritahu saya semua insan di dunia ini adalah ciptaan Allahswt. Yang bezanya, kita manusia telah dikurniakan “akal”. Perkataan “akal” ini, kalau saya bandingkanya dengan “kepandaian” atau “wisdom”, adalah membawa makna yang sama.

Jadi, sebenarnya ajaran-ajaran ugama saya sebenarnya berlandasan kepada prinsip-prinsip yang sama. Yang penting ialah kita umat ugama masing-masing sentiasa menggunakan “akal” yang dikurniakan pada kehidupan harian masing-masing.

Alangkah baik kita semua melihat dari sudut ini kerana saya berpendapat ugama-ugama di dunia ini adalah mempunyai tujuan yang sama.

Kita sememangnya bertimbang rasa semasa menjalankan ibadat ugama kita masing-masing dan sentiasa peka dengan keadaan yang kita alami. Kalau tidak, apa gunanya “akal” kita?

Jadi, bagi kes pindahan kuil, seharusnya kita mesti menggunakan “kepandaian” kita supaya memahami latar-belakang kewujudan kuil Hindu dan mengapa ianya dicadangkan berpindah ke Section 23 Shah Alam. Saya berpendapat penerangan yang diberi oleh YB Khalid Samad itu adalah jelas dan berasas.

Adakah penduduk-penduduk Section 23 Shah Alam sudah membaca penjelasan YB Khalid Samad? Kalau belum, saya mencadangan kamu membacanya, dan kalau tidak setuju dengan penjelasan selepas membacanya, bentangkan sebab-sebab mengapa tidak setuju. Demonstrasi dengan kepala lembu dengan kemarahan dan tomahan benci sepatutnya tidak patut dilakukan dari sudut ajaran ugama.

Kita semua sayang ugama kita masing-masing dan tindak-tanduk kita akan memberi persepsi-persepsi yang salah terhadap ajaran ugama kita. Berinsaflah kalau kita membuat dosa. Insan mana yang tidak membuat dosa? Yang penting, insaf dan mengaku salah.
TRULY MALAYSIAN said…
YB, rakyar sedar siapa yang sebenarnya nak mermpak kuasa seperti apa yang terjadi di Perak...."by Hook or by crook"....kita memang tahu orang UMNO tidak gentleman, bagi mereka kuasa politik adalah segala-galanya tanpa memikir apa yang berlaku di akhirat.....

Kep up the good job YB......Do not belittled by UMNO cowards
Anonymous said…
hebat saudara ini...sekali lagi cuba mengalihkan perhatian dengan menggunakan hadis dan ayat al-quran untuk melembutkan pembaca dan membenarkan apa yg telah terjadi...

Saya nak tanya kepada saudara YB ada x hadis atau ayat al-quran yang membenarkan seorang muslim menuduh pihak lain tanpa usul periksa? seperti isu ini di mana saudara YB menuduh UMNO mendalangi demostrasi dan tidak mengaku ada para peserta adalah ahli PAS? Nasihat saya janganlah jadi hipokrit dan berselindung atas nama islam..cuba mencontohi YB Zul dr Kulim.. konsisten, realistik dan tidak bercakap mengikut amarah dan nafsu..Sesuatu yg tidak benar atau saudara TIDAK pasti jgnlah di war2 kan..anda seorg pepimpin..hanya ALLAH Maha Mengetahui...

Soalan kedua saya..kenapa anda tidak menggunakan tulisan ini ketika berunding dengan pihak penduduk? atau saudara tidak pernah pun bersemuka dengan mereka? atau pun saudara YB lebih berminat untuk mengejar publisiti? Saya sekadar bertanya saudara YB lebih mengetahui apa yg terbuku di hati.

Tulisan saudara memaparkan seolah2 penduduk yg berdemonstrasi tidak adil dan tidak memahami apa yg anda mahukan...nah sekarang saudara faham bukan mudah menjadi pepimpin dan memuaskan semua pihak..itulah pepimpin BN hadapi ketika memerintah..sekurang2 nya mereka tidak menyalahkan pihak lain..

Sudah menjadi tanggungjawab pemimpin untuk menerangkan kepada rakyat tentang sesuatu isu.. bg saya itulah yg anda GAGAL untuk lakukan sehingga isu ini telah diperbesarkan. Anda sepatutnya menyelesaikanya di peringkat awal isu ini.

Saudara YB tidak boleh menyalahkan org lain seperti pihak pembangkang di selangor kerana memperbesarkan isu ini kerana jika anda di pihak mereka, saudara juga akan melakukan perkara yg serupa. Cuba menjadi jaguh.

Komen terakhir saya, selepas ini saudara belajar lah dari kesilapan dan cuba lah menjadi pepimpin yg sejati tanpa mengira parti..sesungguhnya malaysia kekurangan pemimpin yg berani kerana benar walaupun kebenaran itu pahit untuk ditelan.

lamka~

harap2 anda tidak menjadi pemimpin yg hipokrit konon2nya melaungkan kebebasan bersuara tetapi di dlm blog hanya 'appproved' komen yg menyangjungi anda.
sufiman said…
As I emphasized and to be more specific, the racial divide is an outcome of a political process implemented by the Government that held power too long a time. There were to many leakages to cover that it requires continuous control in order to enjoy perpetual wealth both at federal and state level.

The sort of control shall remain complete and unobstructed that towards the end corrupt agencies are able to hold officials at ransom as a trade off for their own misdoings.

The trouble with UMNO stems from their sheer arrogance and the notion that no matter what the people is always in a drunken state of love with it. The very fact remains; people simply cannot identify with Umno leaders at all levels. There were personal demonstration of excessive lifestyle not consistent with the emoluments provided for such appointments in addition to a long lists of hell bound activities.

In essence, the rakyat would want a fair deal for all that matter. We will give consent to a government that gives back to the people with particular emphasis to;

1. Education
2. Health
3. Housing

It is apparent that the PR government is interested to implement such affair and thus we should give them the opportunity in doing so.

Ketuanan Melayu
Ketuanan Melayu is nothing more than a state of mind. If the Malays live in reality, they should be aware there are no tuans except that of their own house hold. If there is a tuan then who are the slaves? If it exists then it can be found in the school books.

We court trouble when we regard ourselves superior to others. We subscribe to such notion simply to off set the inferiority that besieged us out of our own performance. The Malays must be able to accept challenges and not just win so many singing competitions.

In the life of the Malay youths one can find so many elements of despair and frustration that leads to sudden eruption when trivial issues arises. Just watch the movies and listen to their songs and surely one's progress will be stunted.

The issue of YB Khalid'd view on the use of Allah in Christian's printings is a valid view for as long as one understands the religious system of beliefs. It is not a threat if one is not fearful of reality in a macro and universal manner.

Alcohol consumption is prohibited by the established religions but if one prefers to drink then it should be nobody's business to interfere in another's affair for as long as it doesn't disturbs the peace. Truth and sinceity is the bond between man and God. If one quits drinking for fear of being cane in public and not for the love of God then the issue is settled. Still, there are provision to seek forgiveness.

Islam in truth is a loving, tolerant and forgiving religion. The punishments are often provided to instill fear and deter but never for implementation. In Malaysia, we seem to practise all the wrong implementation so to cast a very wrong perception to the non-muslims. The same however cannot be said about Kelantan. But again one must know who the man Nik Aziz is.

When a group of people did a walkabout with a cow's head begging for attention it is fair to have the matter put to rest as what do one do to evils masked with a human face? There is clear sickness not dissimilar to those whom violated their own daughters. In psychiatric sense, they are the same.

If we go to war then how do we fare in the combat zone? Do we let Muthu die because he belongs he is a Hindu or do we provide the cover as his blood is as Malaysian as ours?
In such regard, Malaysians must believe the reality that the country is built not by a single supreme race but but the many who felt Malaysia their homeland. If one peruse the list of the highest gallantry award recepients then it is true non-malays also died defending the country.
jawa selangor... said…
Salam YB...

Saya amat tertarik dgn cara dan pendekatan yg YB buat dlm menangani isu ini...BETUL2 GUNA AKAL !!! Tk macam puak2 yg di upah B-END tu...tindakan mereka menunjukkan mereka betul2 DESPERADO utk menawan semula SELANGOR ini...InsyaAllah jika YB di amanahkn utk bertanding lg di Parlimen kawasan ini , CONFIRM LEH MENANG !!! TAKBIR !!! ALLAHUAKBAR !!!
saubina said…
skarang lu tengok gomen sudah mau charge korang yang berarak ngan kepala lembu. Lembu punya pasal lu orang kena cas. lain kali lu berarak la bawak kepala kera tapi baik-baik geng kera haiwan lindungan hidupan liar! hehe nanti kena dua charge lak. Skrang kena charge nak kena jamin geng! cari tauke daging lembu geng sbb depa banyak duit. ble buang-buang kepala lembu. baik-baik jalan yaa.
Anonymous said…
True Malaysian.

I am proud to have a great MP in you.

Thank you

YH
rocky said…
what a sensible man. More of you and this country will be great and islam will be looked at a great religion.

islam promoted by PAS is fair and no hypocrisy
Anonymous said…
Saya rasa cara YB memancing undi kaum India/Cina ni sama dengan menang sorak kampung tergadai. Pikir-pikir kan.
Anonymous said…
Sudahlah Khalid, adakah pernah keling2 ni beralah dengan umat Islam?
Keluarlah ayat2 Al-Quran untuk justify tindakan engkau tu.
Anonymous said…
A very tolerence move by those hurt by this cow insident not to demo and take the law in their own hands, otherwise they will be behind bars by now than those who insigated the move.
Hey simple man, the public not FOOLS anymore. all propoganda by those who mati mati want Selangor back.
Public stay calm and show via the votes. everywhere ada dacing .... sure kalahkan them. still tak sedar mangkok.....sudah 7 to 1malaysia konon. (see katun la)
Unknown said…
Thanks a million YB.
You have restored my faith in humankind.
Anonymous said…
Assalam,

Tindakan YB, merujuk Al-Quran sebagai pedoman adalah tindakan yang paling bijak dalam berhujjah dalam isu ini.

Walaubagaimanapun masih terdapat banyak ayat-ayat lain dalam Al-Quran yang membimbing/menasihati/menghalang umat Islam dalam perhubungan dengan orang kafir yang tidak disebut oleh YB untuk tatapan penduduk Seksyen 23. Dalam mengambil bimbingan dari Al-Quran keseluruhan ayat mesti digunakan dan bukan sesetengah ayat seperti yang dinukilkan oleh YB.

YB sebagai orang yang arif dalam bidang agama Islam pasti faham.

Walaupun apa pun keputusan yang dibuat dalam isu ini oleh pemimpin-pemimpin Islam, tetapi kita mesti pastikan ianya seperti yang suruh oleh Allah s.w.t.

Pada hemat saya Seksyen 22 paling sesuai dan pihak kerajaan negeri Selangor patut mengeluarkan perbelanjaan memindahkan kuil tersebut. Aktiviti keagamaan hindu pada pemerhatian saya menarik ramai pengunjung dan jika kuil dipindahkan ke Seksyen 23 masalah yang sama dihadapi penduduk Seksyen 19 akan berulang. Pihak kerjaan negeri patut memberikan tanah yang lebih luas di Seksyen 22 untuk pembinaan kuil tersebut dan memberikan peruntukan tambahan untuk kemudahan pengangkutan penganut agama hindu sekiranya kawasan Seksyen 22 dikatakan jauh dari penempatan penduduk.

Pihak kerajaan negeri seharusnya mengambil pendekatan lain seperti memberikan peruntukan tambahan kepada kuil hindu tersebut sekiranya mereka bersetuju berpindah ke Seksyen 22.

Memindahkan kuil tersebut ke Seksyen 22 akan mengujudkan suasana "win-win situation" yang dapat mengelakan sebarang kejadian yang tidak diingini. Pihak kuil hindu mendapat kawasan yang luas serta kuil yang indah beserta peruntukan yang lebih dari kerajaan negeri.

Takbir......
Malaysian Heart said…
Never let it be said that there are no principled politicians in Malaysia. There is at least ONE, and his name is Y.B. Khalid Samad....

Y.B. Khalid has shown himself to be one person who is truly worthy of the title "Yang Berhormat". Such people are more than mere politicians; they are leaders, and statesmen. Long may he lead us, and may Malaysia be blessed with more citizens such as he.

http://malaysianheart.blogspot.com/2009/09/yb-khalid-samad-principled-malaysian.html
Unknown said…
Baca komen masyarakat di seksyen 23
di http://www.selangordaily.blogspot.com/
Anonymous said…
1. Do what they want...and depa akan sanjung YB mcm nabi. Baik, bertimbang rasa, hemah tinggi, mcm2 lagi lah smpi YB sendiri naik syiok sendiri.
2. Tegah arak, judi dan rumah urut...melenting mereka dgn mcm2 kehinaan.
3. Kawsan kilang ke or not....jgn divert the whole discussion. Samada penduduk seksyen 19 or 23...argument depa adalah bising dan sifat kurang sopan dlm keadaanmajlis berlangsung smpi ke dingin pagi.
Sek 3 shah alam said…
Semoga allah memberi kekuatan pada tuan Khalid untuk menyelesaikan masalah ini, bukan untuk kepentingan politik ttp untuk kebajikan masyarakat tidak mengira agama. Jangan hanya menuding jari dan menyalahkan orang lain jika gagal. Masalah ini merupakan ujian pada Tuan Khalid dan Penduduk Shah Alam melihat ini sebagai peluang Tuan Khalid menunjukkan kepimpinan Tuan.
Anonymous said…
What a BS YB Khalid ni...kalau kjaan PAS kelantan dan kedah meletakkan tempat penyembelihan babi yang jauh nun kt pendalaman...adil, tapi klu orang lain suruh letak kt seksyen 22...jahat dan zalim. Based on what?

Klu dah hampir 24jam dok asyik ketuk gendang....takper...sabar.

Nak sgt betul2 ikhlas...nape tak offer dekat taman perumahan u wahai YB yang bijaksana. Or why don't u volunteer urself to spend the nite kt seksyen 19 tu while they were having the ceremony. Faham dulu jgn main tembak terus.

And using Quran bulat2 utk menegak argument YB...that's cheap & fake. Easy way out. Easy way to stop and silence people voice. Sama macam bila anak2 memberontak taknak ikut kehendak...terus kuar ayat Quran melarang mereka derhaka dgn mak bapak. Cetek.....
mack said…
akum> saya orang shah alam tulin amat terharu dengan penjelasan yang dibuat olh wakil parlimen shah alam ini amat malang lah kalau orang melayu islam tak faham kerana begitulah hakikat nya islam pelindung umah dan juga pelindung kepada semua manusia yang hidup didunia ini termasuk la haiwan semua dilindungi oleh islam.Mungkin ada orang islam yang bertindak mengikut emosi bukan mengikut syariat mahupun hukum syarak kerana emosi itu bercampur dengan nafsu dan marah maka syaitan telah berjaya meninggalkan sebahagian pesanan nya kepada manusia jenis ini maka jadilah pengarakan kepala lembu hingga akal fikiran mereka sudah tidak waras maka orang ini sama juga dengan orang yang minum arak hilang akal tanpa dapat memikirnya mana yang mana yang buruk. Penduduk seksyen 23 majoriti nya adalah bersifat terbuka dan tidak mentingkan diri sendiri sahaja faham bermasyarakat juga bertimbang rasa dengan pihak lain termasuklah dengan kerajaan negeri. Dr khir toyo ada mengulas semalam dalan malaysia kini dari penulisan nya beliau memang daif maklumat mana ada kawasan untuk buat kuil di seksyen 18 siap dengan kemudahan pasarana kalau nak tahu masjid al-hidayah diseksyen 18 itu juga berhampiran kuil tapi kuil itu terlebih dahulu wujud tapi hingga kini tetap aman dan perhubungan dalam keadaan baik. Masaalah akan timbul bila mana umno masuk campur dan mungkin menjadi penghasut mula menjadi isu tapi sebenarnya tak ada isu pun ini hanya mainan umno sahaja yang sudah bankrap tidak punya modal melainkan meniup isu sensitif serta provokasi yang melampau.Penduduk di seksyen 23 sentiasa mnemahami apa yang dirancang oleh kerajaan negeri jadi tidak ada masaalah mana yang baik tetap disokong YB terusaknlah usha YB semoga ALLAH akan terus memberkati kita semua insyALLAH rahmat ALLAH akan sentiasa melimpahi kita semua dan dijauhakan kita dari menerima kemurkaan nya . wslam selamat berpuasa
pandaktukan said…
Sdr Azrul,
Telah pergi ke lamanweb yg saudara sebut. Tidak ada apa-apa komen dari penduduk pun - hanya rencana mengkritik Khalid Samad. Mungkin karya saudara sendiri.
Kpd yg mengguna modal 'sek. 23 kawasan majoriti Islam' - harap maklum itu bukan isunya. Sek. 19 pun majoriti Islam juga. Kalau majoriti Islam atau tidak adalah kriteria,seluruh Shah Alam adalah majoriti Islam. Adakah itu bermakna tak boleh dibina kuil Hindu di mana-mana di Shah Alam? Bagaimana dgn masjid dan surau di seluruh negara yg terdapat di kejiranan yg majoriti penduduknya bukan Islam? Wajar dirobohkan ke?
Kpd yg guna 'bising' sebagai modal, jgn lupa rungutan yg serupa boleh ditujukan kpd masjid dan surau kita, terutama masjid dan surau yg suka ayat Quran dibaca kuat-kuat sebelum azan (satu amalan yg tidak terdapatpun suruhannya dlm Quran dan hadis). Kita complaint apa orang lain buat akan ganggu kita tetapi kita lupa yg apa kita buat mungkin juga ganggu orang lain. Adakah kita sebegitu tak bertimbang rasa? Tapak di sek. 23 itupun 200 meter dari rumah terdekat. Adakah apa-apa bunyi dari jarak tersebut akan dianggap bising menganggu?
Tuan-tuan dan puan-puan, sepanjang usia saya yg hampir setengah abad ini tak pernah sama sekali lokasi sesebuah kuil atau masjid atau tokong menjadi isu kontroversi atau hangat di negara kita ini. Semua orang saling faham memahami dan bertimbang rasa mengenai keperluan dan amalan agama masing-masing. Apa yg sedang berlaku sekarang adalah berpunca dari tindak tanduk terdesak dan desperate parti Umno untuk mendapat sokongan rakyat yg kian berkurangan terhadapnya. Sentimen kaum dan agama diapi-apikan dan fikiran rakyat diracunkan untuk meraih sokongan. Keadilan jauh sekali dari tujuan perjuangan mereka. Jgn kita terpedaya.
Kpd YB Khalid Samad, perjuangan tuan adalah untuk keadilan kepada semua tanpa mengenali warna kulit atau anutan. Itu adalah keadilan Islam yg sebenarnya. Teruskan perjuangan!
Anonymous said…
ana dapat tahu..orang cina islam lebih ramai daripada melayu islam..
A true Malaysian said…
Adakah anda semua masih ingat peribahasa Melayu, "LEMBU PUNYA SUSU, SAPI PUNYA NAMA"?

Mengapa ada peribahasa sedemikian yang menggunakan "LEMBU" dalam peribahasa Melayau ini?

Bagi saya, saya berpendapat kerana kita manusia, khasnya orang Melayu menghargai sumbangan lembu selama ini kerana lembu memberi kita susu yang merupakan sumber protein yang penting sepanjang hayat kita. Tetapi, walaupun begitu, siapa yang dapat nama? Bukan lembu, tetapi "sapi".

Lebih-lebih lagi lembu adalah objek penting yang digunakan oleh umat Islam dalam korban. Semasa sembelihnya untuk korban, caranya pun berhati-hati supaya ianya "halal" dimakan umat Islam. Saya sebagai seorang bukan Islam melihat cara sembelih sedemikian sebagai umat Islam menghormati lembu dan menghargai jasa-jasa lembu kerana dijadikan makanan umat Islam.

Jadi, adakah orang-orang yang terlibat dalam demonstrasi ini menghormati benda hidup yang menggunakannya sebagai korban dengan memijak dan meludah kepala lembu ini? Saya tidak mahu kata "ya" atau "tidak". Lebih baik kamu menggunakan "akal" yang dikurniakan Allahswt untuk dapat jawapan anda.

Kembali kepada "lembu punya susu, sapi punya nama". Bagi umat Hindu, lembu adalah binatang yang suci, yang selain daripada susunya, lembu menyumbang mengerjakan sawah padi dan kebun-kebun mereka. Oleh itu, orang Hindu tidak sampai hati sembelihnya untuk dimakan.

Saya sebagai bukan Hindu dan bukan Islam, kerana sebab demikian, saya pun tidak ada niat nak makan daging lembu. Tetapi kami pun tidak membantah lembu menjadi objek korban dalam Islam kerana kami menghormati hak-hak umat Islam dalam perkara ini.

Jadi, adalah baik kita umat manusia sentiasa guna "kepandaian" atau "wisdom" yang diajar oleh ugama saya (iaitu Buddha) dalam apa perkara pun dalam hidup kita, supaya dapat hidup aman dan damai dengan umat manusia lain yang berlainan ugama dan kepercayaan.

Gunakanlah "akal" yang dikurniakan Allahswt, dan dia yang maha kuasa pun akan bangga dengan tindak-tanduk kamu, kawan-kawan Muslim saya ini.
Just a Malaysian said…
Dear YB,

I had seen some comments by some of the racist or their supporters who are very much against what you are doing so far and even critise you for quoting holy verses from the Quran.

I came from an area which is predominantly non-muslim (at least 90%). However for many years there are at least 2 mosque (which are very close to residential area) here which had been well accepted by the residents here (which includes myself) and we have absolutely no problem with it.
Now using the logic of this racist can we ask for the mosque to relocate because :

1) Majority of residents is non-Muslim.

2) It creates the weekly traffic jam.

3) The early morning prayers tend to wake up non-muslims.

Now before i hear calls of charge him with sedition or arrest him with ISA, this is the same logic use by those racist (they insulted Hindus by the way and our police did nothing so far).

These racist supporters, which had been so vocal (lantang) in critizising you in your quest to be fair to all, i challenge all of you bigots to answer to my above question and to think, what would become of this country if we start stoop to such low intolerance level such as yours.

Any one dare to answer my call? I can't wait to read your comments.
Anonymous said…
Assalammulaikum YB

Saya ingin memberi pendapat sebagai orang luar dan neutral. saya berpendapat masalah dan demo di ses. 23 ini adalah tindak balas yang pertama (turning point )mewakili masalah kuil di seluruh selangor.
jadi kerajaan negeri sebenarnya cuma menyelesaikan satu masalah tetapi tidak melihat masalah kuil ini secara keseluruhan .
Jadi keraja negeri perlulah duduk dan fikir cara penyelesaian bagi masalah kuil ini untuk seluruh selangor dan bukannya "knee jerk reaction"
terima kasih harap YB adil kepada semua dan bukannya adil untuk politik

Budak Guaq
It is people like you who will win respect for Islam from non-Muslims. Life is not about power and winning elections. It's standing up for Truth, Justice and Integrity.
May God Bless you.
Anonymous said…
wahai khalid kuil,
apasal engko cakap pasal p/raya nanti.....mcm la PAS nak letak engko lagi in the next election.

engko tau tak....sebab engko lah nanti semua undi melayu akan lari dari PAS!

bodoh mcm lembu!!
Anonymous said…
Salam,
Orang Islam tidak menyangkal ayat Quran. Kita patuh kepada ajaran Islam. Apa yang disebut Al_Quran wajib kita patuhi.

Yang menjadi persoalan ialah takrifan keadilan YB Khalid. Adakah YB Khalid yakin berada pihak yang benar? Adakah YB Khalid yakin perbuatan YB Khalid benar2 adil? Wallahu Alam.

Salam Ramadhan Al-Mubarak.
FLombut-Sabah said…
Kepada sdra anon 3.22am.Kalau dalam menyelesaikan sesuatu masaalah tidak di landaskan kepada Quran,landasan apa lagi yang kita mahu pakai?.Kalau berlandaskan otak manusia semata mata sudah pasti menimbulkan berbagai kerenah,permusuhan,pertengkaran dan sebagainya seperti yang kita lihat dalam hal pemindahan kuil ini.Berfikirlah sedalam dalamnya.
Anonymous said…
mengunakan quran utk kepentingan politik. nak buat adil kepada non muslim tp adil ke buat kuil di kawasan majoroti muslim. tak ada tempatlain ke di selangor ni. jgn kera di hutan disusukan anak sendiri mati kelaparan. Ingat lagi ke bagaimana ADUN DAP sampai ditumbuk utk pertahankan rakyat kawasn mereka yg menentang bina surau. klu penakut ckp jelah.. Pas MEMANG JADI PAK TURUT DI selangor spt di perak
Anonymous said…
Saya rasa terharu dengan komen YB. Bagi saya, apabila saya melihat seseorang insan lain saya menilai keperibadiannya (their character)dan bukannya agama mereka. Agama adalah soal individu. Semua agama mengajar ke jalan yang betul dan adil. Sesuatu agama itu adalah alat untuk membentuk keperibadian yang mulia pada sesorangn namun ramai yang menyalah gunakan agama untuk kepentingan masing-masing. Saya menghormati golongan yang mulia biar apapun agama mereka. Saya bukan beragama Islam dan itu tidak bermakna saya tidak menghormatinya, ramai sahabat saya terdiri daripada beragama Islam dan tidak pernah saya berasa keberatan. Kami saling memahami kehendak masing-masing. Apa yang penting bagi kami adalah ketulusan jiwa yang mulia untuk terus hidup sebagai manusia yang bertamadun dan bertolak ansur. Sedangkan suami esteri pun boleh bercerai jika tidak dapat bertolak ansur apatah lagi yang lain. Agama sentiasa mengajar kita yang berguna dan adil. Janganlah kita menyalah tafsir untuk kepentingan kita sendiri. Hidup bermasyarakat amatlah penting, kita tidak boleh hidup hanya sebagai satu golongan. Semenjak zaman kanak-kanak, kita diajar slogan, "Bersatu teguh, berkecai roboh", apakah kita masih faham akan fungsi slogan tersebut? Biarpun, Islam, Buddha, Kristian, Hindu dan yang lain, kesemuanya manusia, cuba kita lihat akan nilai-nilai kemanusian dalam hati mereka.
Abu Abdurrahman said…
Yb Khalid,

Bagi saya, tuan berhujah dengan berpandukan Al-Quran semana layaknya. Tepat sekali tindakan tersebut. Keadilan adalah untuk semua, tidak kira warna kulit, ras atau agama. Ini perkara prinsip.

Persetankan suara-suara AMENO dan yang seangkatan dengannya, dan mereka udah perangai macam setanpun. Didoakan jangan kerana perbuatan mereka yang dungu, rasis lagi tak Islamik itu boleh menjauhkan orang dari Islam.

Disamping itu perlu juga kita bersiap-siaga, "always alert", supaya tidak ada nanti manusia Malaya akan bakal menggunakan kebaikan kita untuk "ulterior motive" mereka - semua pihak gamaknya.

PAS lama Kg. Jawa
Anonymous said…
Dengan menggunakan kepala lembu untuk mendemostrasi adalah kelakuan yang paling hina dan menjijikan.Ini mungkin boleh dicatat dalam "WORLD GUNESS RECORD"

Ini akan membawa kesan buruk kepada UMNO terutama Khir Toyol dan Hishamuddin. Baru-baru Najib seru semua untuk matang berpolitik.

Inikah kematangan politik?
Anonymous said…
Assalamualaikum semua,

Kepada YB Khalid,

Selepas pertemuan dengan penduduk Seksyen 23 yang mana YB sendiri diboo barulah YB menundukkan kepala kepada penduduk.

Sebelum ini,YB angkuh dengan mengatakan ini angkara UMNO dsb.YB Khalid sendiri dengan sombong mengatakan "sekarang barulah mengaku jadi orang PAS".

Sekarang, YB main reverse psychology, guna ayat AL Quran macam Noriah Sharpawi Sisters in Islam dalam soal keadilan,rujuk kes kartika dan menyamakan diri dengan Tippu Sultan.

Utk pengetahuan YB, YB bukan macam Tippu Sultan, YB macam lebih macam Akbar yang perkenalkan Din Ilahi.Benar Kristian guna Allah, perjuang kuil Hindu. Hasilnya, tgklah penulisan orientalis, semuanya puji Emperor Akbar kononnya adil.Tapi adakah YB adil kepada Allah dan org Islam?

YB!YB seolah-olah lupa apa sebab org mengundi PAS, nak jaga agama dan syariat.tapi,YB dah khianati perjuangan ini,dengan angkat orang kafir dan buang org Islam,takkan YB buat2 lupa dengan ayat2 Quran soal ini?

Bg saya,kalah pilihanraya ini, soal kecil,tapi saya tak pasti YB akan lepas dengan perhitungan dan hisab di depan Allah kerana menjual agama dan buminya kepada syirk dan kufr.
Anonymous said…
Salam YB,

Well done! Perbanyakkan amalab sembahyang sunat tahjud, nescaya Allah permudahkan pekerjaan mu.
sinleong said…
before this i have misunderstood Islam. since March 08, with people like YB khalid and tg nik aziz, i am beginning to respect Islam.
Anonymous said…
kebencian saya terhadap umno semakin tebal.saya org melayu beragama islam.saya berjanji akan berkerja keras sedaya upaya untuk menerangkan kepada semua keluarga,sedara mara dan kenalan supaya membenci umno kerana sikap mereka yg merosak kan islam di malaysia ini.itu janji saya.

mohamad
Anonymous said…
amkum YB, Berdasarkan kpd perangkaan jumlah kuil hindu di selangor adalah lebih dari masjid. dah cukuplah bina kuil hindu tu, kita ni negara Islam....oop org PAS dan DAP tak memgaku Malaysa sebuah negara Islam, jadi tak apa lah nak bina banyak mana pun. hidup khalid.....
InsanMarhaen said…
Assalaamualaikum,...

Kalo kita pergi ke US, Europe,.. kadang2 kita akan nampak masjid..dicelah2 kota...

Andaikata Orang barat yang rata2 bukan Islam ini, guna hujah "lebih 95% penduduk disini bukan Islam.." nescaya tidak ada sebuah masjid pun dapat dibina di sana. Maka tak solat jumaatlaa muslim di sana..

Saya tidak pernah tidur dalam kuil, tapi pernah duduk rumah sebelah kuil, tidak rasa apa2 gangguan pun. Kalau nak solat beratus-ratus rakaat pun takda masalah. Apakah yang riuh rendah nak halang kuil dibina ditempatnya itu berpandukan mana2 nas Al-Quran???. Ayuh buktikanlah..janganlah kebodohan dan kebebalan dijadikan panduan hidup.

Jangan malukan umat Islam!
Anonymous said…
Sudahlah YB Khalid,

sudah terbukti majoriti penduduk seksyen 23 tak nak kuil tu, ikut jelah...

inilah org pas macam YB, bila nak defend something..mulalah guna ayat Quran..

tapi tak ingat cuba fitnah bila cakap org UMNO jadi dalang.. cuba tengok sendiri hari ni punya hearing..org UMNO ke yang datang.??

semuanya org seksyen 23 YB..? org PAS, PKR pun yang undi YB jugak ..campur organ UMNO..

so apasal tak guna balik ayat quran.. menfitnah lebih baik dari membunuh..

sudahlah YB... hari ini punya hearing telah mebuktikan YB telah silap percaturan..dengan membelakangkan org melayu dan isla,

demi untuk meraih UNDI!!!!!!

pikir fikirkanlaht YB
Keyser Soze said…
apa salah bigger kuil tengah2 industrial area? bukan kat ghetto ataupun slum?
tak adil ker? bodoh punya argument!
at least activities more relax and not subject to anyone complaints later on? parking ample, buat la landscape lawa2 ala park sikit, jadi tak la area kilang tu malam2 jadi tempat 'kereta rosak' kalau dah kuil tu 'mengimarahkan' area tu!
my questions:
1. who is the one that against the original relocation plan and change it to sec 23? (tak disebut langsung and NOT the temple management!)
2. who won the peti undi in sec 23 during the last election? (indicator for area PAS or area UMNO)
3. Section 16 and near the Telekom Fleet Complex tu ada byk tanah kosong (quite close to sec 19) why not there? not housing area! Shah Alam is a drive city not walking city! and the Kuil supposed to cater needs for few sections! Don't give bullshit like proximity or walking distance! Plan for parking as well!
4. Watt Siam in PJ. The only one in Klang Valley & how many Siamese are there around it? We never received weird demands from the Siamese community. Why such a big fuss for this? If the officers in city council not competent to advise, please get rid of them. You are the PEOPLE GOVT.! All of this are due to moronic mindset in city council and you as the politicians have to face and risk your career due to some napoleons in the civil service.
Anonymous said…
Dear YB,

I'm sure it must have been horrible for u rodziah and mb Khalid today at the town hall meeting. It was certainly difficult for me to read and view the pictures that showed such unruly gesturing, behavior and the hurling of such abuse.

I would just say this, you are a good man and you walk a just path, so take heart that there are many out there who support you. Please come to Gombak Setia and be my wakil rakyat.

For those who ask why there should be a kuil in an area where there is an 80% Muslim population, here the answer: democracies protects the right of minorities just the same as it protects the right of the majority, even if there is one indian person, that person has rights. This is the beauty of democracy and I believe the Islam that YB here preaches shares the same view.

Justice will prevail!
Anonymous said…
YB, ini semua angkara umno semata-mata untuk membuat kekacauan. We stand by you.
Cheers!!
koi said…
Anonymous said...
kepala....Walaubagaimanapun , saya masih tidak faham mengapakah dikawasan 80% penduduknya Islam
boleh didirikan sebuah kuil.



Anonymous said...
September 5, 2009 12:53 PM

YB!YB seolah-olah lupa apa sebab org mengundi PAS, nak jaga agama dan syariat.tapi,YB dah khianati perjuangan ini,dengan angkat orang kafir dan buang org Islam,takkan YB buat2 lupa dengan ayat2 Quran soal ini?

Bg saya,kalah pilihanraya ini, soal kecil,tapi saya tak pasti YB akan lepas dengan perhitungan dan hisab di depan Allah kerana menjual agama dan buminya kepada syirk dan kufr.


Pelik tul ngan pemikiran korang, kenapa tertutup sgt fikiran tu.
Dlm Islam xde sebut pun kalau kawasan tu majority islam xboleh bina kuil.. aduhai

Bumi ni hak ALLAH, bukan hak melayu. Nk kata melayu ni penduduk asal, xjugak. xbace ke sejarah melayu . Kita ni asal dari tempat lain..berhijrah kesini. Ape alasan untuk menafikan hak orang bukan Islam?
Atiq said…
salam alaik (peace be upon u YB)

terima kasih kerana begitu telus sekali sebagai seorang YB. saya rasa semua YB patut mempunyai blog seperti YB untuk menuluskan keadaan.

membaca surat yb saya sebagai orang islam tak nampak sebarang kesasaran daripada matlamat kita untuk menjadikan hidup kita seislamik yg mungkin.

alhamdulillah, saya dah 4 tahun di negara UK. sebulan lepas saya balik selangor, dan masyaAllah banyak betul perubahan islamik yang saya nampak.

saya harap keadaan di sana akan semakin islamik hari demi hari.

insyaAllah saya akan balik semula lagi setahun lebih untuk membantu semua perjuangan islamik.

moga allah berjayakan perjuangan kita iA.
Malaysian Heart said…
@ anon September 5, 2009 3:07 AM,

1. It not about "do what they want", it's about "do according to principles". Whenever anyone leads by principle and good values, we should all commend them.

2. Walaupun ada pihak bukan Muslim yang tidak setuju dengan pengharaman penjualan arak (padahal ada yang setuju), pernahkah mereka melakukan aksi seperti memijak-mijak dan meludah kepala lembu atau mengugut untuk mencetuskan pertumpahan darah, sepertimana yang dilakukan? Persoalan-persoalan sebegini perlu dibincang, diperdebatkan dan diputuskan secara rasional menurut prinsip murni seperti keadilan, bukan menurut perasaan dan ketaksuban (atau keinginan politik sesetengah pihak).

3. Kalau betul kuil Hindu bising, buktikanlah secara objektif, dengan data yang jitu. Kalau terbukti, boleh kita minta pihak kuil mengurangkan "volume" diorang, tak salah. Tapi janganlah kita buat tohmahan semata-mata berdasarkan sikap prejudis dan "stereotype". Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan "sifat kurang sopan"? Buktikanlah secara rasional!

Apa yang penting ialah rakyat Malaysia yang berbilang agama perlu diberi peluang menjalankan hidup (dan ibadah) masing-masing tanpa diganggu oleh fahaman assabiyah. Tidak baik sekiranya kaum-kaum di Malaysia dipaksa hidup berasingan, atau disegregasi. Ini akan memudaratkan masa depan negara kita.
InsanMarhaen said…
ASSALAAMUALAIKUM...

SAYA CADANGKAN PEMBACA, PENULIS BLOG INI ATAU SESIAPA, KUMPULKAN MAKLUMAT KEADAAN LOKASI MASJID GEREJA TOKONG KUIL DARI TEMPAT2 LAIN DALAM MALAYSIA NI. MAKLUMAT TERSEBUT HENDAKLAH MERANGKUMI DEMOGRAFI (PECAHAN PENDUDUK IKUT AGAMA, LOKASI RUMAH IBADAT SAMA ADA DEKAT JAUH DARI PENEMPATAN DLL..)

SAYA PERCAYA AKAN WUJUD KEADAAN DI MANA MASJID DAN RUMAH IBADAT LAIN BERDEKATAN, AKAN WUJUD MASJID DI KAWASAN MAJORITI BUKAN ISLAM, AKAN WUJUD KUIL ATAU RUMAH IBADAT BUKAN ISLAM DI KAWASAN MAJORITI ISLAM (EG. KUIL SRIMARATHANDAVAR, KUALA SENTUL, MARAN, PAHANG. UNTUK MAKLUMAN KUIL INI DIANGGAP KEDUA TERBESAR SELEPAS DI BATU CAVE).

SELEPAS ITU ELOKLAH KITA CABAR PARA JUAK-JUAK UMNO BAWA KEPALA LEMBU MEMBANTAH PEMBINAAN KUIL TERSEBUT

SAYA CABAR!!!
Anonymous said…
Salam.
Semoga Allah memudahkan dan menyempurnakan niat dan urusan yang baik yang dilakukan untuk menegakkan keadilan yang bersandarkan hukum Allah.
Semoga apa2 jua niat atau perbuatan yang jahat dipulangkan kembali kepada sesiapa sahaja yang melakukannya terhadap orang lain; apatah lagi dgn niat mengkhianati atau menzalimi orang lain. Aamiin.
Anonymous said…
Seperti kisah seorang raja Islam di Mysore, Bangalore, India pada abad ke 18 yang bernama Sultan Fateh Ali Khan Tippu (Tippu Sultan). Rakyatnya terdiri daripada orang Islam, Hindu dan Sikh. Hingga ke hari ini rakyat India masih menceritakan mengenai pemerintahan beliau yang berasaskan Islam sebagai sebuah pemerintahan yang adil.

DAN HARI INI LIHAT LAH APA YANG BERLAKU PADA UMAT ISLAM DI INDIA YG DIPERINTAH OLEH PUAK HINDU
Anonymous said…
Khalid gereja, kamu ni masih islam ker sudah murtad?. Kamu bicara pasal keadilan. Kamu nak bina rumah berhala depan penduduk umat islam.

Kamu bawak ayat alquran yang menyentuh pasal keadilan untuk halalkan rumah berhala ni?

Zaman Nabi hapuskan berhala, walaupun kaum kafir masih wujud di mekah. Kenapa tak tuduh je baginda racist.Kamu pulak nak promote rumah berhala ni untuk umat islam?. Bawak mengucap khalid. Jangan kerana tagih undi, kamu buat kerja2 murtad.

Kamu minta umat islam bertolak ansur, kenapa depa takleh bertolak ansur dan kekalkan kuil di SS22?.
Kami takde masalah dengan kewujudan kuil, tapi harus kena pada tempat majoriti umat hindu. Takde keperluan adakan rumah berhala di seksyen23.Kalau nak betul2 adil sangat, buat jer depan rumah kau khalid gereja.

Jangan jadi petualang agama islam dengan promote rumah berhala. Toleransi pun ada hadnya. Bulan ni bulan puasa, banyakkan buat amal. Jangan pergi sembah berhala. Kalau kamu nak jadi murtad itu hak kau, tapi jangan seskali paksa kami mengikut jalan kafiran kau wahai khalid gereja!.
Anonymous said…
Kamu dengan cepat luluskan rumah berhala kuil, apa penjelasan kau terhadap surat ni

http://s599.photobucket.com/albums/tt73/zkn_photos/?action=view&current=kuil1.jpg

Kamu ni jijik khalid gereja. Guna islam demi kepentingan politik
Anonymous said…
Cuba kau orang semenanjung (khasnya Sec 23)gunakan otak kamu sebelum buat komen. Kalau fikirkan mesti majoriti baru boleh dirikan kuil/masjid/gereja...huh parah la oi otak lembu. Di Sarawak ini banyak masjid/surau di bina dimana cuma terdapat kurang 10 orang yang beragama Islam...jadi nak buat apa...robohkan ya! Gunalah otak hang sikit sebelum komen. MElayu muslim cuma majoriti di semenajung sahaja, kat Sarawak sorry la brother....
Namun saya menyokong dan menggangap bahawa semua agama harus dihormati. Walaupun hanya seorang saja yg menganuti agama tersebut, rumah ibadat harus disediakan.
Cakap pasal bising...hahaha lucu sgt..kalau banding dengan masjid, bising mana kuil itu. Masjid bukan sahaja kuat bunyinya tapi masanya pun sememang tidak sesuai(bayangkanlah anak kecil tengah tidur tiba-tiba dengar sembahyang subuh!). NAMUN kami tetap terima bukan kerana terpaksa tetapi kerana apa yang dilakukan adalah baik mengikut agama berkenaan. Kalau nak orang hormat kita, kita mestilah tunjuk teladan yang baik, bukan macam KEPALA LEMBU di S Alam. Fikirlah bahawa banyak tempat didunia ini penganut Islam adalah minoriti.Kalauy pihak majoriti pun berfikiran seperti lembu-lembu di S Alam...parai nuan.
Kpd YB... syabas dan teruskan perjuangan atas landasan KEADILAN.
Amarah!! said…
Bertuah rakyat Selangor yang mempunyai wakil rakyat seperti Khalid Samad. Tak la kata sempurna 100% tapi boleh gua simpulkan jauh lebih baik dari pemimpin UMNO N9.

Selangor nak juga dengar pandangan rakyat tentang isu kuil, Tok Mat NB N9 apa cer dengan kuil kat Senawang sampai tertunggak bertahun untuk besarkan jalan, dan pada masa yang sama kuil Hindu tak sampai 2KM dari situ yang besarnya kalah Masjid TTJ di kawasan majoriti Melayu. Ada provokasi tak dari PR?

Di Sungai Gadut berpuluh kuil haram sepanjang jalan tak mau pantau? KUIL HARAM? jangan sampai besok bila nak besarkan jalan menjerit-jerit Hindu sana pertahankan kuil warisan 200 tahun yang serupa Kg. Buah Pala. Kah kah kah..

Selangor nak jugak cuba bagi air free walau di provok oleh UMNO pusat yang perangai macam budak tak bersunat kote, N9? Apa cerit Syarikat Air N9 (SAINS).

Jadi, jangan nak poyo lah Melayu bersongkok di SS23 di Shah Alam. Hantar tinggal kat Bombay dan Gujerat kang baru lu tau tinggi mana sangat la songkok Melayu lu tu. Islam lu apa ntah lagi la, sampai malu pulak gua nak ulas..
Anonymous said…
Yadim sendiri mengeluarkan perangkaan yang bilangan kuil di Selangor ni melebihi bilangan Masjid.Itu semua dibina dizaman mana?Zaman umno memerintah!!Zaman PR memerintah ni nak bina sebiji pun(sebenarnya bkn bina ttp alih)dah dibantah.Ini tidak lebih kerana POLITIK kerana dulu pun kuil berlambak tak ada pun puak puak kepala lembu tu bantah.Mana ada kawasan majoriti penduduk india melebihi melayu di Selangor ni hinggakan kuil boleh didirikan sehingga 4000 buah.Sememangnya ada penghasut kepada penduduk SS23.Gambar dalangnya dah dibuktikan,UMNO nak nak nafikan apa lagi keterlibatan mereka.Takkan berani buat tak berani tanggung.Modal utama umno adalah perkauman.Bila dah tersepit mereka akan gunakan.Sia sia saja presiden mereka laungkan 1malaysia,1bangsa malaysia kalau semua kaum taknak ke arah itu.
Anonymous said…
untuk puak amno dan annoy ini
September 4, 2009 11:00 PM

amno lah dalang semua ini ..Mengapa Orang Melayu dan kaum lain tolak amno dan BN ..why?
Sebab akhlak Melayu amno tdak mencerminkan Islam dan mempersendakan Islam...

YB x tuduh amno terlibat tapi fakta menyatakan amno dalang dan tukar perkataan Mulia Takbir kepada T*ke B**r ..

sila rujuk link ini buktinya
"Pendedahan: Dalang-Dalang Disebalik Demo Kepala Lembu.."
http://perisik-rakyat.com/2009/09/pendedahan-dalang-dalang-disebalik-demo.html

mengapa KDN x ambil tindakan pd demo itu?
Inilah double std..

Sebagai orang Islam kita kena bagi hak pd Agama Islam ..Islam itu cara hidup dan Islam itu cantik.
JGN fanatik pd bangsa ..
Diakhirat Allah x tanya anda bangsa apa?
Cuba fikir macm mana ramai Melayu murtad diMsia?siapa yg perintah Msia? BN kan apakah tindakan ami utk cegah melayu murtad yg anda banggakan? Ap hukum melayu Islam keuar drp Islam?
Apakah balasan Allah pd pemimpin amno yg bersubahat dlm memurtadkan Melayu?

Guna akal Ilmiah dalam huja anda dan bukan dgn nafsu
mfaizshafee said…
Dear YB,
I want to assure you that you got the backing of all right-thinking people not least in Shah Alam but Malaysia...
Appreciate your effort...
Anonymous said…
Kuatkan semangat Yb..Yb seorang yang berani berhadapan dengan rakyat.Rakyat diseluruh negara sentiasa melihat perkembangan sebenar yang berlaku.Kami tahu media2 utama dikuasai umno akan mengapi apikan perkauman..Rasa sayang dan bangga kami pada Yb dan kerajaan PR semakin bertambah akibat perangai umno ni.
Anonymous said…
Pendedahan: Dalang-Dalang Disebalik Demo Kepala Lembu..

http://perisik-rakyat.com/2009/09/pendedahan-dalang-dalang-disebalik-demo.html
GOH said…
Dear YB Khalid,

Over times I find that PAS MP are more rationally tolerance. PR keep up the good works. 1Malaysia need tolerance among races.

Kudos.
JinChrist said…
Dear Sir YB Khalid,
You had my utmost respect. Our nation in dire needs of such great ppl like you. I felt a great sense of security, sincerity and wisdom from what you have written.
apeace said…
kpd yg mengkondem YB ngan gelaran yg sejijik2nya.

dlm memperkatakan ttg prejudis, sensitiviti tak bertempat, tang hak kuil ni serta non-muslim ni, misal kata la ajal nko sampai dlm bln ramadhan yg berkat ni, sanggup ke bw dakwaan, sensitif nkorg dibawa ke mati!?

mmg btul buta tuli mata hati nkorg la gagal menilai ngan mata hati yg hakiki, ikut Islam yg sbnr. non-muslim pon bole tgk, nilai ngan minda terbuka. minda seteruk gitu bkn stakat menggagalkan gagasan 1malaysia anjuran tok jib nkorg, tpt memalukan saudara semuslim nko lain yg jauh lbh waras, rasional dpd nkorg.

sebuah kuil, menggugat iman amal nkorg... mmg mengarut!! tgk lokasi sbnr tpt cdgan tu pon, aku sbnrnya kesian sgt ngan sensitif tak bertpt nkorg yg kononnya pembela islam.

sorry, YB. ter'emo' skit komen kali ni. mmg org2 bogek cam tu kena luku skit tang hal ni, tak kira la yg bangkang tu tua ke, muda ke, sebaya. pa pe pon, sokong YB 100% dlm hal ni. cuma, terkilan skit, psl TS khalid semcm me'mng'kan golongan bati mata hati ni.
ms maniam said…
salam perpaduan yb!!very2 PROUD of u....bumi msia amat bertuah kerana mempunyai INSAN yb begitu unik sekali seperti yb.....GOD bless u n uf fly!!!!!
Anonymous said…
Well done YB! You are a TRUE MUSLIM and an outstanding leader. God bless you!
Anonymous said…
KUATKAN SEMANGAT YB. SEMOGA ALLAH DEKATI YB
prachai said…
Teruskan usaha murni YB. Jangan biarkan sekumpulan manusia yang hilang akal mendominasi isu ini. Rakyat yang ada mata ada hati boleh melihat apa yang berlaku.
Anonymous said…
fikir lah wahai manusia ape yg terjadi..jangan lah mengikut kan marah sampai kamu memfitnah terang terangan..kalau nak di ikutkan banyak juga masjid yg dibina di kawasan majoriti bukan org melayu..apekah kamu tidak pernah berjalan atau hanya menjadi katak di bawah tempurung,,ada masjid yang hanya seratus kaki sahaja dari rumah bukan islam tetapi mereka tidak pernah hendak mencemuh orang-orang islam ni(cth d bestari jaya)..atas alasan mereka hidup hanya inginkan keamanan..tapi kebanyakan orang islam hari ini seperti sudah hilang akal hendak menunjukkan provokasi dan fahaman sempit mereka..tidak kah dengan menunjukkan provokasi seperti itu akan menyebabkan orang islam di pandang serong dan hanya mementingkan diri sahaja tidak pada agama lain..apakah hanya orang islam sahaja yg layak duduk di muka bumi ini...ada yang kata pada zaman nabi,nabi memusnahkan rumah berhala..memang la nabi musnahkan tapi untuk mengajak mereka supaya memeluk islam..tapi adakah umat islam sekarang membuat seperti nabi dahulu??tidak..tapi ucapan tahniah juga la pada orang melayu ni kerana berani membuat provokasi seperti itu..sebab kebanyakan orang melayu ni penakut dengan bangsa selain melayu ni..kecuali bila ramai la kan...kalau nak senang lagi hantar je kaum selain melayu ni balik ke negara asal diorang..time tu baru la korang ternganga macam mana nak uruskan negara ni...
bill kelentong said…
Anonymous said...

kebencian saya terhadap umno semakin tebal.saya org melayu beragama islam.saya berjanji akan berkerja keras sedaya upaya untuk menerangkan kepada semua keluarga,sedara mara dan kenalan supaya membenci umno kerana sikap mereka yg merosak kan islam di malaysia ini.itu janji saya.

mohamad
September 5, 2009 1:50 PM

saya juga, hehehe....
Anonymous said…
Kepada Yang mempertegakkan kebenaran,seharusnya jangan bimbang dengan mereka yang cuba memutuskan semangat.Saya dengan penuh rasa kecewa melihat mereka yang kononnya beragama islam memekik,menghasut dan ada yang ajak berlawan tanpa mengambil kira tentang bulan mulia ini.
Bagi mereka yang mash ketinggalan,biarlah saya ingatkan bahawa ini adalah bulan Ramadhan.
Jikapun mata mereka memang buta untuk melihat seseorang yang cuba bersifat baik terhadap kaum lain,janganlah buta untuk melihat keistimewaan bulan Ramadhan ini.
Jika telah lupa unsul-unsul seseorang yang beragama islam,Alquran itu boleh jadi penunjuknya.
Kalau tak tahu campur dengar kaum lain,berdoalah agar allah mengambil nyawamu cepat.Lepas itu,kamu akan direstui dengan rumah kamu sendiri.Tak perlu bawa kepala lembu kerana tiada siapa yang akan mengganggu tempat tidur kamu.
Perangai kamu yang kononnya islam menjijikkan.Lebih jijik dari najis yang ditinggalkan anjing.Kerana jelas manusia boleh berdiri dan boleh bertahan dengan bau najis.Tetapi untuk cuba bayangkan kehadiran mu sudah cukup nak buat aku muntah.
Bukan semua kaum india itu jahat dan umat islam baik.Yang bawa kepala lembu tu adalah contoh 'bukan-islam'.
Kan lebih baik,masak bubur dan makan bersama kaum india sambil cuba menghuraikan masalah.Jelaskan pendirian dan cuba cari huraian.
Walaupun tanah Malaysia sememangnya tanah melayu tetapi bukan tanah bapakmu!!!!
Tanah kurniaan Allah buat umatnya,buat ciptaannya.
Jadi jangan buat macam tanah bapak kalian.Setiap kaum ada hak.
Maaf,terpaksa gunakan perkataan keras.
Jelas komen ini boleh diterima kepala lembu tetapi bukan kepala sesetengah manusia.
Harap bertenang YB Khalid.Bulan Ramadhan.
Mohd Ezam
Anonymous said…
Kalau tak suka rumah berhala tak suka la. Ni apa pulak paksa ni. Tak suka tu UMNO?. Itu alasan 'passing the buck' orang yang berotak bisul.

Untuk puak PAS yang kafirun, tengok kerja kufur dan jijik yang di lakukan oleh yb parti isle korang.

http://www.selangordaily.com/modules.php?name=News&file=article&sid=2007

Apa alasan PAS untuk yang ni?. Nak tuduh UMNO?.Woi go play kyte la. We voted PAS to solve problem, not to make even a bigger shit, and excape by giving such 'stupendous moron' excuse.Kalau itu cara korang tadbir negeri, baik undi BN jer. Sekurang kurangnya mereka tak bagi alasan baghal menyalahkan orang.

khalid gereja true muslim? he is true kafirun. Kafiran pakai kopiah. Sorry yb. I voted for you. You can bet i will campaign against you.

Aku tak tahu tempat lain, tapi aku akan pastikan kau bungkus khalid gereja!.
Ah Beng Crosby said…
Terdapat komen yang mengatakan terdapat ketukan gendang sepanjang hari/malam ketika upacara diadakan adalah amat tidak betul. Kalaupun ada, ia mungkin kerana upacara keagamaan yang sungguh istimewa kepada penganut penganut agama hindu dan penerimaan penduduk sekililing amat dihargai. Tetapi apa yang dilihatkan hari ini, adalah penolakan sekerasnya semangat muhibbah oleh sesetengah penduduk yang hadir. Rakyat bukan Islam menerima seruan azan tanpa sebarang bantahan dan menerima seruan azan sebagai cara hidup mereka, mengapa sesetengah umat Islam tidak boleh menerima penempatan rumah beragama yang bukan Islam? Bukan sahaja tidak menerima, tetapi menentang dengan begitu kerasnya dengan berarak dengan kepala binatang yang dianggap suci oleh agama hindu. Apakah ini yang dikatakan ketuanan melayu? Sememangnya agama Islam tidak boleh diperkaitkan dengan isu ini. Ini saya pasti.
Anonymous said…
Assalamualaikum,

Bumi ni hak ALLAH, bukan hak melayu. Nk kata melayu ni penduduk asal, xjugak. xbace ke sejarah melayu . Kita ni asal dari tempat lain..berhijrah kesini. Ape alasan untuk menafikan hak orang bukan Islam?

Inilah pemikiran yg songsang.Bumi ni kau tahu pun hak ALlah, tapi kau beri izin org yg syirikkan Allah bina tempat yg Dia paling murka kat atas bumi-Nya.

Dosa Tuhan tidak ampun adalah syirik. Kalau dulu YB Khalid boleh kata UMNO tanggung dosa sebab benar kilang arak,judi,konsert dsb berleluasa,sekarang YB sudah sign keizinan utk buat rumah syirik dibina atas Bumi Allah.

YB tanggunglah dosa besar lagi besar dr arak,judi,konsert etc.Dosa lain,Allah boleh ampunlah YB,dosa syirik..nari jahannam kholidi nafiiha abadaa.

Ayat Quran yg ni,YB khalid tak jumpa ke???
ok je said…
Salam kepada semua.
Kepada puak2 yg menentang,tak malu ke mempamerkan sikap sedemikian rupa. (boleh tgk video malaysiakini.tv kalau nak tau lebih lanjut).
Tindakan YB dalam memetik ayat-ayat alQuran adalah tindakan yg benar. bukan satu escapism.
Sedarlah saudara-saudara yg tak sedar lagi bahawa, kepimpinan dan agama tidak dapat dipisahkan. Mesti jalan sama rata.
Inilah yg terjadi bila pimpinan dan agama disisihkan. Saya kira dalam alquran sdri lengkap.Dari kehidupan seorang muslim, pemerintahan,dan banyak lagi kalau hendak dipetik. Oleh itu abg-abg yg tunjuk hero, silalah rujuk alQuran, calm down and jgn tunjuk perangai anda yang tak berapa elok tu.Malu saya.
Saya tegaskan sekali lagi, dalam apa jua situasi, dalam apa jua keadaan sekalipun, AlQuran adalah rujukan utama.
Selamat berjaya kepada YB
Only1Choice said…
aku sumpah dengan nama allah election lepas aku memang sokong pembangkang pas pkr dap habis habisan untuk tengok bn tumbang...
tapi lepas tengok cara khalid gereja ni langsung tak ambik tahu sensitiviti orang melayu aku dah naik menyampah tengok khalid gereja ni...

aku janji next election aku akan kembali undi bn...

cukup le sekali sokong pembangkang... cara khalid gereja ni cukup mengecewakan
koi said…
""Anonymous said...

Inilah pemikiran yg songsang.Bumi ni kau tahu pun hak ALLAH, tapi kau beri izin org yg syirikkan Allah bina tempat yg Dia paling murka kat atas bumi-Nya.
""


Ni sape yg sonsang nih??? DAH SAH TERANG2 KO NI MEMANG NON-EDUCATED MUSLIM! Read this ok..ini adalah sebahagian dari undang2 yang diperuntukkan kepada non-muslim in muslim country.


The Right to Freedom of Belief

Additionally, Islam does not force Dhimmis to embrace Islam and recognizes their freedom to choose their own faith. This freedom is stressed in the following Qur’anic verses:
[Let there be no compulsion in religion: truth stands out clear from error] (Al-Baqarah 2:256)

and

[Wilt thou (Muhammad) then compel mankind, against their will, to believe!] (Yunus 10:99).

History does not deny this fact about Islam, nor do Westerners.

Islam, throughout history, has safeguarded and protected houses of worship for non-Muslims and sanctified their religious rituals. When the Prophet (peace and blessings be upon him) wrote the peace treaty to the people of Najran, he asserted to them that they should receive the protection of Allah and His Prophet on their property, faith, and choices. Similarly, `Umar’s letter to the people of Iliya in Palestine, upon the Muslim conquest, promised them the liberty to choose the faith they deemed appropriate; in addition there are analogous accounts attributed to Khalid ibn Al-Waleed.

"""Permitting non-Muslims to build their own houses of worship in towns mainly populated by Muslims also falls under this scope""", where early in Muslim history several churches were built in Egypt during the first Hijri century. An example of this is the construction of the Mar Marcus Church in Alexandria (between AH 39 and 56), and the construction of the first church in Fustat in the Roman Alley during the reign of Maslamah ibn Mikhled (between the years AH 47 and 68). Ruler Abdul `Aziz ibn Marwan also authorized constructing a church in Helwan while founding the city, besides allowing a number of bishops to erect hermitage cells.

Historian Al-Maqrizi once said, “All modern day Cairo churches were undoubtedly restored in Islam.”

As for the villages and areas which are not considered among the Muslim provinces, non-Muslims were not repressed against practicing and illustrating their religious rituals, including the renovation of old churches and cathedrals, and were free to expand building such houses of worship as their population grew.

This form of religious tolerance is strictly a bread of Islam, as the infamous French scholar Gustave Le Bon once said (as al-Qaradawi quotes him in his book).

From the verses of the Qur’an we previously mentioned, we find that Muhammad’s forgiveness towards the Jews and the Christians was ultimately phenomenal; and such tolerance was unprecedented by the founders of other religions, such as Judaism and Christianity in particular. We shall also see how his successors followed in his footsteps on this path.


Akhir sekali..

Nabi Muhammad S.A.W bersabda...

“He who unfairly treats a non-Muslim who keeps a peace treaty with Muslims, or undermines his rights, or burdens him beyond his capacity, or takes something from him without his consent; then I am his opponent on the Day of Judgment” (Abu Dawud and Al-Bayhaqi). He (peace and blessings be upon him) is also reported to have said, “He who harms a non-Muslim who keeps a peace treaty with Muslims has harmed me, and he who harms me has harmed Allah” (At-Tabarani in Al-Awsat with a good chain of transmission).
Anonymous said…
In Penang, in the vicinity of Pitt Street, there stand a big mosque, a big church, a big chinese temple all along the same street, and a big hindu temple on and adjacent street. And they are all a few hundred metres from each other. They have been there for over a long long time. It has never been an issue. Each person pray in his or her place of worship. Each of these places of worship become very busy and noisy on their special days of worship. Never a problem. In Selangor and KL, all the religion issues were created by politicians, chiefly by UMNO and PAS, as the politicians stoke and instigate their respective communities to win votes. The people will live more peacefully if politicians leave the folks alone. Many things are not issues until the politicians make them become issues.
Anonymous said…
//YB!YB seolah-olah lupa apa sebab org mengundi PAS, nak jaga agama dan syariat.tapi,YB dah khianati perjuangan ini,dengan angkat orang kafir dan buang org Islam,takkan YB buat2 lupa dengan ayat2 Quran soal ini?

Bg saya,kalah pilihanraya ini, soal kecil,tapi saya tak pasti YB akan lepas dengan perhitungan dan hisab di depan Allah kerana menjual agama dan buminya kepada syirk dan kufr.//
Awak mengidap penyakit rabies?Orang India kafir?..halo..Utk pengtahuan anda,dunia ALLAH telah diketahui oleh orang India,beberapa ribu tahun dahulu...dan kenapa guna perkataan sankrit "agama"?..tak takut ke masuk ke dalam neraka?Sudahlah hipokrit..kita tau,hangpa ni unta bin keldai!
Anonymous said…
YB

Tak payah risau. Sokongan kpd YB di SA 99%. Kita dah tau hanya 50-100 penduduk Sec23 lebih sokong BN-UMNO. Ini pandangan positif saya.

Kalau mereka ni tak puas hati duduk di Sec23, minta BN-UMNO bagi rumah baru di Kuala S'gor lah. Kita harap dan doa penduduk Sec23 ini akan sedar diri - duit2 yg diberi oleh BN-UMNO utk memodohkan mereka adalah duit haram dan tak halal. Itu sebenar duit mereka sendiri. Itu duit2 hasil rakyat.

Lagipun, yg buat bising2 semasa perjumpaan hari ini adalah konco2 dan samseng2 BN-UMNO. Mereka sengaja nak cari gaduh dan tak mau dengar.

Tahniah kpd semua yg matang dan tidak jatuh kpd perangkap BN-UMNO ini. Kalau mereka ikhlas utk perjumpaan tak perlu buat kekecohan dan bising macam monyet ada kutu.

Memang sifat orang yg tak tertamadun. Semoga tuhan sentuh hati mereka dan maafkan mereka kerana dirasuk oleh duit2 haram BN-UMNO.
Anonymous said…
Glad to have an MP like you - one who takes his God-given task of being MP seriously; doing what is right not just what is senang or popular.
Bible says, Psalms 52:12 "..to You, O Lord, belongs mercy; For You render to each one according to his work" - God will reward you for your work.
As I'm sure He wll reward corrupted, wicked men accordingly here or in the hereafter.
Bless you and Selamat Berpuasa, YB!
-Noyawns
Anonymous said…
Anon 11:05pm 5/9: in Penang there is no dr. botox. that's why no issue to stir. moreover those place of worship has been there way before independence. that's why can't stir up any issue.

in s'gor we got a bad boy desperate to win back his power which earned him the rm 24 million bali mansion. unfortunately, there's hardly any place or worship existing like that in penang or melaka.
ordinary people said…
Assalamualaikum w.b.t
Tahniah YB, tindakan YB tu betul...cuma orang2 yg bodoh, yg ada penyakit hati sahaja yang x dpt nak menerimanya.Faham recist yg melampau ni, kita dah maklum siapa punya angkara. Sudah menjadi dasar 'pewaris penjajah'ni(UMNO) mempunyai perangai mcm tuannya(Inggeris), memecah belahkan anak negeri, dgn tujuan nanti senang nak perintah.Isu apa yg diorg mainkan tak kisah, sbb diorg x peduli, membujur lalu melintang patah...kalau agama boleh gunakan utk pecahkan org diorang, diorang akan gunakan...Diaorg akan sanggup pakai kopiah semata2 nak hidupkan isu. Kalaulah benar mereka ini pembela agama, mengapa dulu mereka menghapuskan tulisan jawi, sedangkan tulisan jawi itu adalah 'jiwa' kpd ilmu2 agama di nusantara ini. Dah 52 tahun mereka memerintah, dulu waktu UMNO memegang selangor ada geng songkok tinggi ni berdemo bantah kilang arak? Ada geng songkok tinggi ni berdemo pasal arak? sedangkan pada masa tu, arak dijual di 7E disetiap seksyen.Di negeri Pahang(negeri yg diperintah UMNO) ada kesino,tapi tiada geng songkok hitam ni pergi berdemo, tak pernah...sampailah sekarang. Ada geng sonkok tinggi ni berdemo bila anak2 melayu islam dikhayalkan dgn hiburan mcm sure heboh, akademi Fantasia dsbgnya, jawapannya TAK ADA! Jadi YB, rakyat dah faham tipu muslihat waris penjajah ini, diorang cuma 'bertopengkan Islam, gunakan Islam bila nampak ada keuntungan, berlakon je tu. Mereka suka rakyat berpecah,supaya dapat mereka mengkudakan rakyat, mcm 'tuan' mereka dulu. Mereka ini pejuang 'perut', bukan agama, bukan bangsa, bukan negara, mereka ini penerusnya sahaja. Rakyat di seantero malaysia dah maklum hal tu YB, rakyat dah maklum. Jadi YB, jangan bimbang,wlau ada yg x sokong YB lepas ni, ketahuilah masih ramai berkali2 ganda lagi yg berada dibelakang YB, InsyaAllah!
Unknown said…
I dont really want to comment TODAY townhall .. I will try to bypass section 23 if possible ..

Selangor is belong to Sultan. The only way all the resident sec 23 agree is when Sultan of Selangor said OK with the plan. No one even UMNO scumbags will mogok if the Sultan decision ..

So why not Khalid go and seek Sultan advice. No matter what the decision or outcome .. people of selangor will listen .

Dont give any space for UMNO to attack.

Although I am praticing buddhist but during lunch time , i having lunch with my muslim and hindu collegue in mamak. We talk about each other religion. I dont believe those really pratice true islam will not easily influnece by other religion ..

Let those people object or disagree on the hindu relocation .. we as human should not judge them and should let GOD just them when they die...

As for both Khalid Ibrahim and Khalid Samad .. u get my votes for next election.
Anonymous said…
UMNO will always attack,because they have no life,and running out of ideas.
Anonymous said…
I saw the photos.. some of the so called "defenders" of islam appeared like hip hop stars..screw loose!
Anonymous said…
Bulan puasa buat banyak dosa pasal apa? Kesian MB, perlu merayu supaya Melayu balik ke pangkal jalan, bertaubat....sebelum terlambat....

Vejay.Chin
Anonymous said…
//Memang sifat orang yg tak tertamadun. Semoga tuhan sentuh hati mereka dan maafkan mereka kerana dirasuk oleh duit2 haram BN-UMNO.//

Dirasuk oleh big mama!!Jgn lupa,GOD loves best when HE strikes the hardest!So,lets see and watch,what happens to the so called hip hop con artists pretending to be defenders of Islam..
Anonymous said…
thank you YB

that kurang ajar group who created chos in this morning dialo is from UMNO and not resident from seky23. Sikap dia orang kurang ajar dan biadap. UMNO bayar 500 seorang jadilah pancaci. bodoh. memang toyolll punya hal. ini lah kelakuan orang UMNO. we know wat to do. dont worry. c u next general election 500 UMNO man.
Anonymous said…
Saya sedih tengok YB melayu sorang ni....kena puji sikit dah lupa bangsa sendiri. Contoh terburuk Melayu mudah lupa.
Liew said…
Keputusan YB Khalib untuk menangguhkan pemindahan ini amat menyedihkan.

Bukankan ini satu galakan untuk perkara biadap dan kurang ajar? Apakah akan berlaku seterusnya?

Menyedihkan! Betul-betul menyedihkan...

Walaubagaimanapun, harap YB teruskan perjuangan anda untuk kebaikan semua..
Anonymous said…
Salam semua,

Chaos pagi tadi adalah penduduk seksyen 23. saya kenal mereka mereka tu...ada UMNO ada PAS..jangan tembak sebarangan!!

YB Khalid,
saya teringat Ustaz Ismail Kamus pernah bagi ceramah sekitar tahun 1998-1999 di gombak.

masa tu ramai pemimpin UMNO mengunakkan ayat-ayat suci al quran. tujuannya adalah politik. apa yang saya nak sampaikan adalah ustaz Ismail Kamus berkata UMNO guna ayat suci al quran yang telah di potong potong & amat mengelirukan umat..seperti kalau kita nak beli ikan..kita tak tahu ikan apa yg telah di potong di pasar..mana ekor dan yang mana kepala..

hari ini, YB telah melakukan kesilapan berulang. yang mana YB tidak menunjukkan ayat sebenar & tafsiran yang betul!!..

ingat..tindakkan YB nak buat kuil tu bukanlah keadilan pada kaum tertentu..

kalau YB ingat YB ni mcm Tippu Sultan...saya akan gelak dulu lah sebab tak akan ada orang akan ingatkan keadilan yang YB buat..

orang orang islam akan ingat YB lah paling bersungguh sungguh membenarkan KALIMAH ALLAH utk di gunakan oleh Kristian..

orang orang Islam juga akan ingat YB lah yang beria ia nak buat kuil di seksyen 23 tanpa mengambil berat sensitiviti penduduk shah alam..

harapan saya, tak perlulah YB bertanding dalam pilihanraya akan datang..

amin...
Anonymous said…
Bodoh punya YB dan Menteri. Itu suara rakyat terimalah.. Kenapa? tak boleh terima. UMNO yang memerdekakan negara dan mentadbir Malaysia lebih 50tahun sekarang ni dah nak karam pun, boleh terima. Kenapa korang yang bebal ni tak boleh nak terima kenyataan.
Anonymous said…
Orang UMNO bukan rakyat? Orang UMNO bukan Islan? Orang PAS tak rasuah? Takde nafsu?

Apa yang korang marahkan? Apa yang perjuangkan sebenarnya?

So kalau dah macam tu takde salahnya rakyat Selangor menukar wakil rakyat kalau Pilihanraya kerana kita memilih wakil rakyat yang boleh bekerja, yang boleh menyelesaikan masalah. Tak tertagih lagi dengan islamnya, pandai berkata2 menyalahkan orang lain tak betul dsbgainya.
Hj Samad, Gombak.
Anonymous said…
selama ini umno gagal utk jadikan org melayu s23 berahlak. Malu tengok telatah dan gelagat mereka di bulan mulia ni. Kalau tak setuju tu buat lah cara yg profesional, terpekik terlolong dlm majlis diskusi tu pe hal mcm tak abis sekolah.
Anonymous said…
Salam,

UMNO sudah kena tukar nama kepada UMRO

UNITED MALAY RASICT ORGANISATION

Ntahapehape punya hujjah mak bawa..bukan aku tak kenal suhaimi yang sungguh2 angkat tangan bertakbir..dasar pemecah perpaduan rakyat! inilah UMRO!

abu asim
Anonymous said…
This is definitely not right to force the temple to section 22. I always believe all religion is here with us to bring peace to the human. I didn't see anything wrong with ISLAM, but only the certain amount of human is causing the issue
Anonymous said…
ASALAMUALAIKUM SEMUA,

APA SUSAH, IKUT JER LAH SUARA RAKYAT, KALAU MAJORITI RAKYAT TAK MAU, BATALKAN JERLAH APA NAK BUAT TUDUH YANG MELULU, BUAT DOSA JER. ORANG-ORANG KAFIR MEMANGLAH SOKONG KALAU PERKARA YANG MENGUNTUNGKAN PIHAK MEREKA. DALAM DUNIA INI ADA KER KEADILAN YANG MUTLAK? HAK UMAT ISLAM TIDAK BOLEH DISAMAKAN DENGAN HAK ORANG KAFIR. INGAT, SEJARAH TELAH MENUNJUKKAN BAHAWA KALAU KUASA PEMERINTAHAN JATUH KE TANGAN ORANG-ORANG KAFIR, UMAT ISLAM PASTI AKAN MERANA.
Anonymous said…
To all anon yang mengeluarkan pelbagai komen...

Bercakap lah selepas membaca, memdengar dan memerhati sesuatu isu itu dengan mendalam.Dgr drpd kedua2 pihak. Berhujah lah dgn penuh kesedaran, jgn mengikut nafsu amarah. Jika berhujah tanpa ilmu ini lah jadinya.

Kamu menyeru ke arah kebaikan namun kamu juga yg menyebarkan fitnah, membuat tohmahan.

Kepada anon yg mengatakan dialog pg tadi dipenuhi org UMNO not resident, baca dan buat kajian la dulu. malaysiakini pun ade melaporkan majlis dialog hanya RESIDENT dibenarkan masuk. Sebab itu la Unit Amal PAS pun dihalau keluar(sumber malaysia kini).

Kepada anon yg mengatakan org yg membuat kecoh pakaian mcm hiphop dan mempersoalkan sama ada mereka pergi ke masjid...kamu kenal mereka? Siapa kamu nk mengadili tahap keimanan mereka?

Kepada anon yg mengatakan cara mereka tidak bertamadun...Sy nk bertanya kes Nizar melalak di parlimen, bergaduh di dewan dun dan sidang dun haram. adakah itu bertamadun? Jgn menggunakan politik 'holier than thou'. Apa yg pihak pembangkang buat xpe, tetapi bila org lain buat x bleh. Nasihat sy, cermin dulu diri sendiri.

Jgnlah melihat isu ini di atas semangat politik atau pun perkauman.

Isunya adalah penduduk tidak berpuas hati dgn pembinaan kuil berdekatan rumah mereka. Kenapa sedemikian, sedangkan byk kuil berada di taman perumahan, x menjadi masalah pun. Jawapanya kerana kuil yg ingin dipindahkan itu mempunyai pelbagai masalah yg telah dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 19. Kepada mereka yg x buat homework bacalah surat drpd penduduk seksyen19. Perlu diingatkan di sini tidak semua kuil adalah sama, tidak semua kuil menimbulkan masalah. Sebab itu lah BYK kuil walaupun di kawasan melayu tidak jadi masalah. Yg saya tidak faham, kenapa pembaca di blog ini suka sgt membuat perbandingan dgn kuil di sekitar kawasan mereka. Sy nk tanya adakah tahap kebisingan yg sama? adakah tahap jenayah yg sama? adakah tahap keselamatan yg sama? Kamu semua tidak tahu, tetapi bila org bercakap, semua nk bercakap seolah2 TAHU segalanya.

Sy nasihatkan kepada mereka pergi lah bermalam berhampiran kuil di seksyen 19 dan selepas itu buat report. Jika dakwaan penduduk di situ tidak benar maka korang pergilah buat report polis atau pun berjumpa dgn mereka yg bertanggungjawab. Jumpe YB KHALID?

Kepada org melayu islam jgn lah terus menurus bercakap tanpa berfikir. Tidak kira dr parti politik anda, anda tetap islam. Tunjuk lah tauladan sebagai seorg Islam.Sedih sy melihat pelbagai komen di atas.

Kepada non-muslim. Isu ini hanyalah isu PENDUDUK DI SEKSYEN 23 tidak berpuas hati dgn kuil tersebut yg telah menimbulkan pelbagai masalah di seksyen 19. Ia tidak bermakna kami sebagai muslim menolak pembinaan kuil di Malaysia. Ia adalah isu yg berlainan.


lamka~
Anonymous said…
Yb. Teruskan setiap perjalan dengan berhemah.
ini semua hanyalah cabaran dan dugaan....
saya doakan Yb sentiasa sihat dan membuat keputusan bijaksana..
jangan dihirau samseng2 itu, beribu lagi dibelakang sentiasa memberi sokongan kpd Yb.
Anonymous said…
YB,
Too bad what you hv written will not be understood by those few goons of BN who oppose to the temple.Whatever from the good of Islam they will just ignore coz they hv their agenda..ie to overthrow PR government.Nothing can be said anymore then just carry out what YB think is right from Islam.Peace.
Anonymous said…
astagfirullah....3X

ISLAM itu Adil....

Politik Itu Kotor....

UMNO itu......LEMBU
Anonymous said…
YB,
Semua UMNO yang salah ke?
BN dah sediakan tempat sebelum ni di seksyen 22 & akhbar semalam DS Khir Toyo berkata tapak sebenarnya adalah di seksyen 18 & alternatifnya adalah di seksyen 22. salah UMNO jugak ke?

Anon anon yang tuduh UMNO terpekik terlolong tu, tau ke yang terpekik tu semua marah pada hindu sorang ni yang mempertikaikan azan 5 waktu!!

sebab tu lah majlis tu bertukar jadi panas!!!!

inilah akibat drp tindakkan PR yg terlebih toleransi..lepas ni apa pulak?nak pertikaikan sekolah agama? masjid terlampau besar? tilawah al quran?

YB sebagai ahli parlimen malaysia sepatutnya membantu rakyat menyelesaikan pertikaian penduduk seksyen 23 khasnya dan juga meredakan kemarahan penduduk shah alam amnya, tapi lain pulak cara YB approach.

kenapa selama ini kita rakyat pelbgai kaum boleh hidup aman damai tetapi selepas PKR-DAP-PAS menang besar landskap polilik malaysia terus berubah?

taktik PR sejak akhir akhir ini saya lihat sebenarnya boleh menghancurkan keharmonian kaum..siapa yang untung??

satu lagi YB. saya harap YB jangan bertanding pilihanraya akan datang. jadilah seperti saudara YB yang lebih berprinsip dan beretika, sanggup melepaskan jawatan dlm kerajaan.
jangan memalukan umat islam lagi YB.
Anonymous said…
Kepada anon 11.00 fikir pakai otak sebelum tulis , otak kat kepala bukan kat kepala lutut tau ! Buka lah fikiran sikit yang sempit itu bukan dengan cara tulis merapu !

Kepada YB Khalid , we support you , you are on the right track !
Anonymous said…
Lepas ni buatlah surat terbuka kepada UMNO pulak YB.

Dalam surat tu YB boleh tulis Hindu yang mepertikaikan azan tu adalah agen UMNO.

Bolehlah salahkan UMNO lagi YB.
Bolehlah penyokong penyokong YB rasa terharu.
Anonymous said…
Dear all,

Saya rasa inilah tahap pemikiran buat masa ini samada positifnya atau negetifnya. Rasanya kalau masyarakat setempat boleh terima memang tak jadi masaalah samada disudut politik atau agama. So kalau nak buat apa pun pada bila-bila masa kena ambil kira persetujuan majoriti. Khas untuk kes ini saya rasa masyarakat setempat India/ Hindu terima sajalah tempat yang yang diberikan dan dipersetujui masyarakat setempat, mungkin tempat itu adalah yang terbaik tidak pada masa ini, tapi pada masa depan. Saya pohon taubat kehadrat Allah jika kenyataan ini bertentangan dngan kehendakNya. Pohon nasihat.
semut said…
Dalam Umat Islam memahami keperluan bukan Islam, Bukan Islam diseru agar memahami keperluan Islam, begitulah seharusnya dibuat.

Sebagai Negara Islam yang harmoni, InsyaALLAH dimasa akan datang yang produktif dan kontruktif.

Keperluan Islam bukan sahaja beberapa perkara asas tentang agama namun rasa hormat Bukan Islam terhadap Islam perlu diberi perhatian. Umpama jika Umat Islam mahukan umatnya tidak meminum arak, tidak berjudi, tidak berakhlak mulia, Bukan Islam juga harus membantu melaksanakan keperluan ini.

Umat Islam yang baik dan terpelihara InsyaALLAH akan membahagian dan berlaku adil pada semua orang.

Mesej saja kepada Bukan Islam, sudah pasti InsyALLAH pemimpian PAS Islam yang ada sekarang faham dan tahu melaksanakannya, yakinlah. Menjadi kafir bukan semua perlu diperangi, kecuali mereka yang memerangi Islam. Maka tiada jalan lain kami juga akan bersikap yang sama. Jadi dalam masyarakat yang majmuk kesepakatan itu perlu.
MOHD FAIRUZ said…
Assalamualaikum akhi...
Allah pasti akan memberi kemenangan yang lebih besar kepada kita. Keikhlasan dan kesabaran dalam mengharungi perjungan berlandaskan taqwa pasti akan beroleh kemenangan.InsyaAllah
Anonymous said…
Aku tak peduli samaada dalam perbincangan semalam,hanya penduduk seksyen 23 ke.. orang UMNO ke..PAS ke... yang aku tahu apa yang dibuat tak betul... tak waras dan unislamic..

Dah takde cara baik nak bercakap ke... kalu harapkan UMNO langsung takkan bagi peluang untuk berbincang..

Tengok sahaja seorang ustaz kat tempat aku, dipermainkan politik kotor UMNO hanya untuk menutup mulutnya
Anonymous said…
As a MP for all races, u bring new hope to Malaysia. This country in dire need of leader for ALL Malaysians. Please remove all discriminative policies. These policies are dividing us.
Sahabat Lama said…
Salam akhi Khalid,

Dalam kita menjalankan amanah Allah SWT, akan sentiasa orang yg menentang bukan kerana akal dan iman tetapi kerana perasaan dan sangkaan buruk semata-mata...

Yang penting kita teruskan kerja kita dan beri penerangan yg sejelas-jelasnya..jika sekiranya masih ada yg yg menentang terutamanya orang ISlam sendiri....kembalikan perkara ini kepada ALLAH untuk menghakimi...semoga Allah SWT membantu kerja-kerja ikhlas yg kita lakukan keranaNYA.
Cadangan pindah kuil dibeku

Begitu MB selangor beritahu

Sehingga ketemui tapak baru

Putusan politik yang berskeru



Bukan kata ‘batal’ tetapi beku

Bagai Seksyen 23 masih tuju

MB gagal namakan tapak baru

Gunalah tapak BN cadang dulu
jgnjami said…
Salam YB

Sedih melihat rupanya ramai gak di seksyen 23 ni drug addict.sepatutnya MBSA jalankan ujian air kencing terlebih dahulu sebelum membenarkan mereka masuk hall.

apa apa pun yg I salute you.i guess this is the package that goes with the YB job.take all the heat and receive little recognition.

The persevarance that you have shown have increased my already high respect for you.You are the real thing.Alhamdulliah ada juga a quality leader like you in this country.Selamatkan kami dari Umno kerana sememangnya kelakuan mereka di town hall itu mencerminkan segalanya.dont give up and be known you have very high support and respect.
rocky said…
right thinking Malaysians should move out of section 23, let them have the place to themselves. and btw these guys are working, so lets see how they will interact at their work place now that we know they are racist. if they do business, right think Malaysians need to show what you can do from an economical stand point.
KZSO said…
agreed with you..a better solution is to build a temple infront or beside khalid samad and rodziah's house..matter solve
oxford said…
Dear YB Khalid

I am inspired by your letter.

There are people who choose to propagate bigotry and agenda of hate. And they will continue to taunt you.

Fight on YB Khalid. Take heart you are not alone. I and many others are with you.

Take care and God bless.
Anonymous said…
//Kepada anon yg mengatakan org yg membuat kecoh pakaian mcm hiphop dan mempersoalkan sama ada mereka pergi ke masjid...kamu kenal mereka? Siapa kamu nk mengadili tahap keimanan mereka?//

Aduhai..Lord have mercy on you,for being so dumb..halo..sy atau org lain tak perlu mengenali mereka..mereka telah "advertise" kelakuan mereka,jadi 1 Malaysia dah tau mereka ni samada gengster belaan UMNO atau otak lembu dungu yg memakai topeng islam..
Anonymous said…
iye la tu org Islam la kononnye ye...
korang kalo melalak depan menteri UMNO ke BN ke...sah2 korang kena tangkap pnye..grnti masuk ISA pnye...jangan harap korang dapat bersuara...ni kira ok la menteri PR nak buat perbincangan dengan korang...tapi takde gak akal yg sempurna dari korang...semua nak melalak je...bagi sorang cakap sudah...jika nak katakan tunjuk tauladan sebagai orang Islam kita kena sentiasa berbaik sangka dengan semua manusia...tapi kenapa cara rimba jugak yg korang bawak...aku bukan penduduk seksyen 23...tapi masalah korang tetap jadi masalah untuk semua rakyat malaysia...dengar lah buah fikiran masing2...kalau bertekak sampai bila pon perkara takkan selesai...tapi cadangan aku biarlah kuil itu dipindahkan ke seksyen 22 saja...takda soal jauh pada zaman sekarang..dengan ada jalan raya semua da jadi dekat...dunia semakin kecil..ingatlah...
iRc Kdh said…
Salam,
lihat Kelantan dibawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz, orang kelantan (yg kuat semangat Islam/Kelantan) tak buat demo/protes pun bila Tok Guru benarkan pembinaan Patung Buddha Tidur yang terbesar di Asia Tenggara!!!! Kenapa? kerana orang Kelantan telah faham apa yg telah ditarbiyyah oleh Tok Guru setiap hari lepas Subuh....lihat sini:

The largest statue of Reclining Buddha is Southeast Asia is located and preserved not in Lee Kuan Yew's Chinese-predominated Singapore but Nik Aziz's Malay-majority Kelantan. Tok Guru Nik Aziz is, of course, a top leader of the multiethnic Islamic opposition party PAS. Under Tok Guru's rule, Chinese-language primary and secondary schools are treated fairly by the state government in terms of grants, including land grants.

Tok Guru, a man who leads a simple lifestyle unimaginable to Umno leaders and whose personal integrity is of high order, also makes it a point to attend to grace Chinese New Year or Wesak Day gatherings with the noble objective of promoting inter-ethnic harmony and mutual respect between followers of different faiths.

http://jameswongwingon-online.blogspot.com/2006/09/seas-largest-reclining-buddha-not-in.html
InsanMarhaen said…
Assalaamualaikum/Salam sejahtera

Beberapa perkara mesti dinilai secara objektif dan jujur.

1) Perbuatan mengarak KEPALA LEMBU atas apa jua alasan adalah BIADAP dan BODOH serta memalukan.

2) Perbuatan berdemo untuk menzahir rasa tidak puas hati adalah WAJAR

3) Tindakan Kerajaan Negeri Selangor mendengar pandangan penduduk hindu WAJAR

4) Kesediaan Kerajaan Negeri Selangor untuk berdialog dengan penduduk SS23 adalah TEPAT dan membayangkan sifat TERBUKA kepada kritikan

5) Tindakan segelintir penduduk yang agak kasar ketika berdialog adalah KURANG AJAR

6) Tindakan YB K Samad meminta penduduk SS23 bertoleransi adalah sejajar AJARAN ISLAM

7) Tindakan YB K Samad melemparkan tuduhan walaupun ada sikit kebenarannya adalah TIDAK TEPAT

8) Keputusan Kerajaan Negeri menangguhkan pemindahan kuil ke SS23 adalah TEPAT sebab...

9) Lokasi SS23 sudah TIDAK SESUAI sebab penduduknya TIADA TOLERANSI dan pastinya penganut hindu akan rasa TIDAK SELAMAT dalam sekitaran masyarakat RACIST.

10) Penduduk SS23 WAJAR berfikir atas asas ISLAM mengatasi segala-segalanya.

11) YB Khalid Samad mesti menitik berat perasaan umat Islam (sama ada mereka benar atau silap), mesti berunding dan jangan gopoh.

12) YB Khalid Samad sila teruskan perjuangan. Tingkatkan tahap komunikasi dengan masyarakat. Sesungguhnya kebaikanmu lebih banyak daripada kesilapan yang para musuhmu cuba perbesarkan.

13) YB kena sedar, tidak semua Melayu itu benar-benar memahami Islam, jadi berhikmahlah.

14) YB juga kena sedar, jangan terlalu bertolak ansur bukan Islam sehingga dipijak.

15) Adalah suatu HAKIKAT bahawa UMNO telah mengambil kesempatan, terutama kes KEPALA LEMBU. (biasalaa politik..)

16) Kepada umat Islam marilah kita bersatu atas ASAS ISLAM bukan parti ataupun kaum.

17) bersambung...
Anonymous said…
Nak tanya sikit.

Bila jeff ooi samakan hukum syariah dengan extrimism ada tak sesiapa kutuk dia racist dan extrimis?

Hindraf, secara jelas pertubuhan NGO berunsur ektrime dan perkauman, ada siapa kutuk depa racist dan extrimis? Yillek.

Ada siapa kutuk cadangan teresa kok nak wujud perkampungan cina di selangor sebagai racist?. Yillek.

Tapi bila melayu? Bukannya taknak kuil pun, cuma suruh kekalkan di Seksyen 22, lokasi yang lebih sesuai, di tuduh racist dan facist?.

Korang ada definasi baru untuk racist ke?.Asalkan melayu jer semua jadi racist?. Jangan ingat semua melayu buduh la boleh terima definasi racist korang bulat2 demi undi dari non-muslim.Itu kerja orang politik, bukan rakyat biasa macam kami.
Anonymous said…
Khalid Samad bercakap soal keadilan untuk penganut agama Hindu di negara ini. Apakah selama ini mereka tidak di layan dengan adil? Apakah tersergam indah kuil Batu Caves bukan bukti toleransi dan keadilan umat Islam negara ini? Apakah kewujudan bagai mahligai kuil-kuil Hindu di Sungai Way, Kinrara, Puchong, Klang, Shah Alam bukan bukti keadilan pemerintahan Islam di Selangor? Apakah pemberian cuti Thaipusam dan Deepavali di Selangor bukan bukti keadilan?

Jangan lupa pulak, depan shopping complex mid valley pun ada kuil. Itu tak adil?.Aik?

Kita ingin bertanya keadilan untuk siapa apabila Khalid Samad, Yaakop Sapari dan Rodziah Ismail meluluskan pembinaan kuil di Seksyen 23 berhampiran penempatan majoriti penganut agama Islam tanpa mendapat pandangan mereka dahulu?

Keadilan ialah meletakkan sesuatu di tempatnya, bukannya memberi apa sahaja permintaan penyokong atau pengundi kita sehingga menindas orang lain.

Adilkah apabila mereka yang membeli rumah di kawasan tersebut tidak dipanggil untuk pendengaran awam sedangkan semasa membeli rumah tiada kuil di dalam pelan pembangunan?

Keadilan untuk siapa? untuk rakyat atau untuk kepentingan politik Khalid Samad?

Khalid samad, fahami maksud keadilan dahulu, sebelum jaja ayat alquran demi menghalalkan perkara haram.
watie said…
hmmm..tak tau la sampai bila org2 islam sesama sendiri nk bertelagah..psl agama lain pn org islam mencemuh sesama sendiri..jgn nanti hanya kerana segelintir org2 islam yg membuat onar, Allah turunkan bala ke atas semua... Nauzubilah...
Anonymous said…
i dont mind if khalid samad lose in the coming election but not PAS ..jika dia x kisah kalah kerana pertahankan kuil ..jgn pulak heret PAS kalah d shah alam.
Vagabond said…
Asslkum YB,

After seeing the video of yesterday's dialogue, now I know why they did not brought a monkey head ...rupa rupa nya depa ni monyet, memeket dan melompay bagai kera dan monyet..

If Allah give me the knowledge and know-how to clone a person, inshallah I will clone 222 of you for all the parliaments. The world will be a better place.
Anonymous said…
Semua orang berbeza, dan semua orang sama. Cuma kita selalu memikir perbezaan terlalu dalam supaya kita ini istimewa kerana tidak sama dengan orang lain. Kita cuma dapat menerima perbezaan sekiranya ia tidak berkonflik dengan keinginan-kepentingan kita sendiri. Sebenarnya isu apa yang paling asas ialah kepentingan diri sendiri.

Keinginan / kepercayaan kita mustahil akan selalu harmoni dengan keinginan / kepercayaan orang lain. Itu fakta. Kemudiannya bagaimana kita mempertahankan keinginan kita itu, itulah yang menentukan segala-galanya. Disitulah berlakunya toleransi, tolak ansur dan penyerahan, dan disitu juga berlakunya pandang rendah, kebencian, dan pergaduhan.

Sebaiknya, penyelesaian paling tepat ialah menang-menang. Itu yang mungkin berlaku dalam membentuk kemerdekaan kita. Cuma apabila generasi, sosio-ekonomi dan persekitaran berubah, situasi menang-menang itupun berubah penafsirannya. Melaksanakan dan mengekalkan situasi menang-menang itu bukanlah perkara mudah. Kita mencuba-mencuba-mencuba, seharusnya atas dasar bahawa tidak ada satu pihak pun yang sempurna. Duduklah dalam satu bulatan, buang jauh-jauh cauvinis, dan dengar tanpa prejudis. Apabila kita dengar dengan peka, kita akan faham.

Atau kita memilih menang-kalah. Yang kita fikir jawapan paling mudah, menentukan, dan muktamad. Dan duduklah di dalam dewan atau parlimen seperti monyet-monyet. Yang menjerit-jerit dan tidak pernah mendengar. Yang hanya mahu melihat orang lain kalah dan pergi mampus.

http://mukhsen-x.blogspot.com/
Anonymous said…
Melihat gelagat puak-puak UMNO yang biadap di Perak (sidang DUN) dan kebiadapan itu berulang lagi di Selangor, maka hati-hati kami makin membenci UMNO dan rasa muak dan mual dengan Parti yang kununnya membela bangsa dan agama.

Melihatkan gelagat mereka, dalam hati saya tertanya-tanya itukah Islam????? Itukah yang diajarkan oleh Rasulullah saw?

Lebih dahsyat lagi dalam hati saya tertanya-tanya betulkah mereka ini Islam?

Nampak macam samseng je...
penduduk seksyen 19 said…
Sah aku tak akan undi UMNO/BN sampai bila2 kalau macam ni la perangai mereka.
Faizal R said…
InsyaAllah, semakin besar dugaan YB akan menjadi lebih tabah dan tetap pendirian dalam memertabatkan penyelesaian cara Islam tanpa menganaktirikan agama dan bangsa lain.
Anonymous said…
khalid samad ni mmg bodoh..
dia ni dh dipergunakan oleh PKR & DAP nk bg statement mcm ni... mmg Islam agama yg bertolak ansur tapi kalau bangsa lain dh ckp yg selama ni mereka cukup bersabar ngan laungan azan...adakah itu merupakan kaum india ini bertolak ansur... aku ingat lg kisah kt Penang tak lama dulu bila kes sedemikian berlaku di mana org India membina kuil berdekatan dgn masjid dan sewaktu azan & umat Islam bersembahyang mereka juga bersembahyang dan membuat bunyi loceng.
pd waktu yg sama rata2 org melayu dan juga ahli2 PAS yg mengepalai rasa tidak puas hati.. tetapi kenapa kini Khalid Samad yg lantang bersuara menjadi dayus serta tunduk terhadap golongan prejudis seperti ini???
Hindu Madani said…
Semua ugama dan Negara memerlukan manusia yang menjadi cahaya keadilan.

Islam di Malaysia bertuah adanya Cahaya Islam seperti YB Khalid dan Tok Guru.

Malaysia bertuah kerana adanya Cahaya Malaysia seperti YB Khalid dan Tok Guru.

Kami membenci ketidak-adilan, walaupun dilakukan oleh kaum Hindu sendiri kerana semua yang adil akan diberkati oleh Tuhan dan semua yang tidak adil akan dikeji oleh Tuhan.

Ingatlah, setiap tahun kaum Hindu beraya Deepavali yang maksudnya "Cahaya Keadilan yang berjaya menumpaskan Kegelapan yang dibawa oleh raksasa ketidak-adilan".

Untuk saya, Cahaya Keadilan adalah insan insan seperti YB Khalid dan Tok Guru.
Anonymous said…
Hujah Khalid "Mereka layak mendapat layanan yang adil. Adakah adil sekiranya kita menafikan mereka hak tempat beribadat yang berhampiran dan sebaliknya memaksa mereka ke seksyen 22, di tengah-tengah kawasan Industri berat, jauh dari kediaman mereka? Tiada apa di sana kecuali kilang-kilang."

Wah mendengar hujahan ini tentulah kita berasa syahdu dan ada kebenarannya jika kita tidak memahami konsep kuil Hindu. Jika Khalid tidak faham biarlah kita fahamkannya.

Jauh tersebut untuk siapa dan dari mana? Apakah penganut Hindu seksyen 19 lebih dekat dengan seksyen 23 berbanding seksyen 22 dan 18? Yang mahu dipindahkan ialah kuil di Seksyen 19 jadi alasan jauh atas dua tapak cadangan kerajaan sebelum ini berbanding seksyen 23 tentulah boleh dipertikaikan rasionalnya.

Konsep kononnya tapak lama jauh dari penempatan orang tidak sesuai juga sangat melucukan.

Boleh Khalid beritahu apa logiknya kuil hindu di sebelah Midvalley yang tiada satu pun penempatan penduduk di bina begitu besar? Malahan ketika mahu membina Midvalley, penganut Hindu bertegas mahukan kuil di bina di situ berdasarkan terdapat tempat sembahyang kecil mereka di dalam hutan tersebut.

Boleh Khalid jelaskan apakah logik kenyataan beliau itu jika terdapat dua buah kuil Hindu yang besar dan luas di jalan Puchong-Shah Alam berhampiran Lebuh Raya Elit yang tiada satu pun penempatan penduduk?

Bagaimana pula Kuil Hindu berhampiran Angkasapuri yang asalnya sebuah kuil haram mahu terus kekal di situ apablia kerajaan mahu membina New Pantai Expressway walaupun tiada sebuah pun penempatan penduduk di situ?

Jadi rasional Khalid bahawa Kuil Hindu perlu dibina berhampiran penempatan penduduk adalah hujahan retorik semata-mata kepada orang Islam yang tidak memahami isu.
Anonymous said…
Negeri Selangor ni masyarakat berbilang kaum dah hidup bersama lebih 100 tahun tetapi perasaan perkauman masih menebal lagi.Melayu,cina dan india masing masing ada perasaan syak wasangka antara satu sama lain.Perpaduan kaum disini adalah senipis kulit bawang saja.Ini kerana sistem politik yang mengasingkan kaum yang diamalkan sekian lama dinegara ni.Sekolah dan pelbagai aktiviti pun berasingan.Kemuncaknya berlakulah tragedi 13mei dan tragedi pergaduhan kg medan.Kerajaan yang memerintah Selangor perlulah bijak dan tegas.Satu Malaysia,satu bangsa malaysia mestilah disahut dengan bersungguh sungguh.Jangan hanya sekadar slogan saja tapi tidak diamalkan sepertimana slogan islam hadhari yang entah kemana.
Hindu Madani said…
Untuk menjawab:

+++++++++++++++++++++++++++++++++
DAN HARI INI LIHAT LAH APA YANG BERLAKU PADA UMAT ISLAM DI INDIA YG DIPERINTAH OLEH PUAK HINDU

Anon September 5, 2009 4:30 PM
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Orang Islam di India boleh jadi Presiden Negara India la brother:

1. Zakir Hussain - 13 May 1962

2. Muhammad Hidayatullah - 20 July 1969

3. Fakhruddin Ali Ahmed - 24 Ogos 1974

4. A. P. J. Abdul Kalam - 25 July 2002

Abdul Kalam, especially adalah seorang yang sangat sangat dicintai dan dihormati oleh orang India, termasuk HINDU!!!!!

Dari 12 Presiden India semenjak mereka merdeka 60 Tahun lepas, 4 adalah Presiden berugama Islam sedangkan orang islam di india hanya 10% dari population.

Dan saya berdoa supaya ramai lagi presiden atau Perdama Menteri berugama Islam akan memimpin India.

malah untuk pengatahuan ramai, ada satu masa beberapa tahun lalu, Presiden orang Islam, Perdana menteri orang Sikh, ketua parti wanita Kristian Katholik. Takde problem pun?

Dan satu lagi. Anjing anjing keparat yang memakai topeng Hindu untuk cuba memerintah di India SUDAH di halau keluar dari pemerintahan melalui cara pilihan raya dimama majority org Hindu mengundi parti lain. Dan satu lagi, ramai diantara mereka kini dibicara untuk kesalahan racisme.
Hindu Madani said…
Oh saya lupa...

Mohammad Hamid Ansari adalah Vice President di India sekarang. Yang bangga sangat sebagai Melayu atau Islam dinegara ini tolong pi baca profile dia di Wikipedia

Org macam Mohammad Hamid Ansari lah org islam yang terpelajar dan disayangi. Bukan macam orang UMNO. Boleh compare ke?

Malu lah kamu semua.
S.L. Chan said…
Dear YB,

I praise you for your patience when facing those racist at the town hall meeting, however the behaviour of these racist both from UMNO and PAS does not surprised me at all.

What really shocked me is that is the MB had bow to their demands and agrees to find another location for the temple. This is a direct slap in the face to milions of moderate Malaysians, both Muslims and non-Muslims who wish to see our Hindu brothers get what is a right to all Malaysians, a place of worship.

So now to satisfy and retain the votes of a few idiotic bigots, he is willing to risk the support of millions others. What kind of message is the Selangor Govt trying to send to the people? If you are violent enough, insulting enough we would bow to you?

I urge Tan Sri Khalid to reconsider this decision, if he really goes ahead and bow to the wishes of this bigots, the damage to would be huge. Million others, such as myself would cast our vote elsewhere.

On another note, YB Khalid, keep up with what you are doing, your work had advance Islam more than some of your colleagues and opponents could ever dream off, who thinks that the only way to do so is by banning beer, banning temples, banning concerts, staging and inciting demos insulting another religion. etc.
If the PAS leadership is silly enough not to nominate you for the next G.E., its their loss and they would pay for it dearly.
Mukunnan a/l Gunasegaran said…
Episod "Kepala Lembu" telah menjelaskan bahawa kaum MELAYU sebenarnya satu kaum yang tidak berapa CERDIK.

Mengapa saya cakap begitu??? Cuba baca......

1) Khalid Ibrahim merupakan seorang MELAYU & umat ISLAM. Mana ada umat Islam yang akan menyokong Kuil Hindu dipindahkan ke satu kawasan yang majoritinya ISLAM??? Khalid Ibrahim a.k.a KHAILD BABI memang merupakan seorang MELAYU & umat ISLAM yang amat BODOH. Fikiran Khalid seumpama menjemput BABI bersahur dengan umat Islam. Umat Islam seperti Khalid Babi lebih baik pergi MATI.

2) MELAYU yang menghadiri protest di Section 23 merupakan MELAYU-MELAYU BODOH. Buat apa Melayu mahu buat buruk & jahat dengan membawa KEPALA LEMBU??? Arahan Satu MELAYU BODOH (Khalid Babi) boleh membuatkan banyaknya MELAYU BODOH buat protest dengan KEPALA LEMBU ke??? Patutlah benar apabila orang cakap MELAYU memang bodoh macam LEMBU. Satu LEMBU cakap mahu bunuh diri, semua lembu lain ikut sama.

Saya begitu HAIRAN tengok kenapa MELAYU boleh bersikap sebodoh LEMBU.

"Tak tahu nak gelak atau nak bersimpati"
Anonymous said…
INGIN KU KATAKAN KPD PARA PEJUANG (ISLAM)
JUGA INGIN AKU AJUKAN PERTANYAAN
KPD PENDAKWH2 MERATA DUNIA
DIANTARA KALIAN ADA YG SUDAH BERJUANG
PULUHAN LAMANYA
SELAMA SAUDARA BERJUANG SUDAH BERAPA ORANG YG SAUDARA ISLAMKAN?
DIANTARA ORG ISLAM PULA, BERAPA RAMAI YG TIDAK BERSOLAT LALU BERSOLAT?
YG SUDAH BERSOLAT BERAPA RAMAI PULA YG SOLATNYA MENDATANGKAN KESAN?
MEMBERI KESAN DIDALAM PERIBADINYA,
DIDALAM KELUARGANYA, DIDALAM TINDAKANNYA, DIDALAM PERGAULANNYA?
KALAU ADA YG INSAF, KEMUDIAN MENYERAH DIRI KPD KALIAN, MAMPUKAH SAUDARA MEMBERI TEMPAT KPD MEREKA UTK HIDUP SECARA ISLAM?
JIKA SAUDARA TIDAK DAPAT MEMBERI JAWAPAN YG MEMUASKAN, INGIN AKU BERTANYA, SELAMA INI APAKAH YG SAUDARA PERJUANGKAN?
APAKAH YG SAUDARA CAKAPKAN SELAMA INI?
APA DAKWAH YG SAUDARA LAKUKAN?
KEMANA SAUDARA AJAK ORG RAMAI?
KEPADA ALLAH? KEPADA DIRI? KEPADA PARTI? KEMARAHAN? ATAU HOBI?
AKU HARAP NILAILAH PERJUANGAN SAUDARA!
TAKUTILAH ALLAH DIDALAM SETIAP PERKATAAN.
INGATLAH ALLAH DIDALAM PERJUANGAN.
AGAR PERJUANGAN KITA DIREDHAI ALLAH.
BUKANNYA UTK MENGHENTAM ORG.
AGAR ISLAM ITU ADALAH ISLAM KEBENARAN, BUKANNYA ISLAM IDEOLOGI..

(SAJAK DIPETIK DARI SYEIKH ASHAARI MUHAMMAD)
Anonymous said…
//i dont mind if khalid samad lose in the coming election but not PAS ..jika dia x kisah kalah kerana pertahankan kuil ..jgn pulak heret PAS kalah d shah alam.//

Yoohoo..wake up sir..Puak yg suka bermuzakarah dgn UMNO kalah di Terengganu..kenapa?
Anonymous said…
yb cakap semuanya betul tapi tindakan yb dengan ubn tak sama macam yb tulis hatta musuh kita pun kena berlaku adil tapi dengan ubn yb tak adil hukum ikut kehendak yb
Anonymous said…
//Khalid samad, fahami maksud keadilan dahulu, sebelum jaja ayat alquran demi menghalalkan perkara haram.//

Masaalahnya bro,hang ni lah sesat..keadilan bukan bermaksud,bikin kuil,mesjid, tokong..setiap insan perlu sembahyang..dan manusia perlukan tempat tempat ibadat spt mesjid,tokong,kuil,gereja utk sembahyang dan utk mengingati TUHAN..YB Kahlid Samad ingin menunaikan hajat org bukan muslim utk bersembahyang..dats all..
Anonymous said…
//Bagaimana pula Kuil Hindu berhampiran Angkasapuri yang asalnya sebuah kuil haram mahu terus kekal di situ apablia kerajaan mahu membina New Pantai Expressway walaupun tiada sebuah pun penempatan penduduk di situ?//

wahai sesat bin confuse..u ni ada kuasa utk declare halal haram ke?
ayong said…
Sabarlah YB Khalid, pasti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku.Sekiranya kita ikhlas dalam perjuangan ini kerana Allah SWT, pasti Dia akan membuka jalan penyelesaiannya. Teruskan berkhidmat dan teruskan beramal.jangan pedulikan segala tohmah dan fitnah dari orang -orang yang berhati busuk kerana Allah pasti membalas perbuatan keji mereka.Yang pasti, saya tidak akan mengundi UMNO/BN lagi tapi akan mengundi PR dan PAS.
Anonymous said…
cayalah cara Yb tackle isu sensitif ni..
Apai_Endu said…
Budak dadah mana agaknya yang ameno kutip buat timbul masalah kt sesi dialog tu. Nampak monyet seekor pakai topi 1Malaysia, sah lah ameno punya keja ni. Kalau bukan ahli ameno mana ada orang nak pakai topi tu.

Kita si Sarawak bersyukur kerana ameno tidak ada disini. Kalau ada, perpaduan kaum di Sarawak ni hanya tinggal sejarah saja.

Teruskan kan usaha murni YB. Saya rasa undi YB akan bertambah pada pilihanraya datang. Saya yakin tiada lagi undi masyarakat Hindu menyokong ameno lepas ni.
Anonymous said…
Salam bahagia, YB Khalid dan seluruh rakyat Shah Alam terutamanya penduduk seksyen 23. Perbuatan dan tingkah laku segelintir penduduk yang menghadiri majlis dialog tempoh hari amat menyedihkan. Sebagai umat Islam, perbuatan seperti itu tidak dapat diterima termasuk kata-kata kesat daripada umat yang sedang berpuasa dalam bulan Ramadhan yang suci ini. Bagi saya, kehadiran mereka bukan untuk menyelesaikan masalah tetapi mengheboh dan memperbesarkan masalah. Mereka telah tunjukkan contoh yang amat tidak baik kepada rakan-rakan yang bukan Islam seperti saya. Saya tidak nampak sifat kemuliaan dan kesederhanaan umat Islam daripada mereka seperti mana yang sepatutnya. Mereka telah dihambai dengan nafsu kemarahan dan beremosi.Setahu saya Islam dan umatnya tidak sebegitu rupa. Islam dan penganutnya amat toleren, sopan, berbudi bahasa, penyayang lagi pemaaf seperti NabiNya. Semoga sikap tidak bertamadun ini tidak lagi berulang di bumi Malaysia yang tercinta ini.
Pak Idrus said…
YB, you all did the right things and that is good enough for me. Remember the silence majority are with you.

Good would prevail over evil. Thanks.
Anonymous said…
org umno ni mmg sengal.. mcm ni ka 1 malaysia..podahhh.. 1 malaysia konon.. baik bawak kepala altantuya je berarak.. hahha
Sivakumar said…
YB Khalid,

BERITA GEMPAR GEDEBAK GEMPUL GEDEBOK!

Sila lihat foto-foto dan video dalam link di bawah, dari blog Haris Ibrahim.

Mereka yang terlibat dalam perarakan kepala lembu berdiri di belakang dan duduk di sebelah Hishamuddin Hussein. Kaitan mereka dengan UMNO telah juga disiasat rapi dan telah ditemui bahawa mereka semua mempunyai pangkat dalam UMNO Selangor!

Sila lihat di sini dan di sini.
Setan Melayu said…
Wahai sekalian (terutama commentator SIVAKUMAR),

Tak hirau adakah melayu-melayu yang berarak dengan KEPALA LEMBU dari UMNO atau PAS...."mereka tetap MELAYU BODOH".

Tolong jangan salahkan siapa-siapa ataupun parti mana-mana. Akhirnya, iaitu MELAYU yang salah!!!
Anonymous said…
Cuba YB tanya mereka yg menentang keras cadangan membina kuil tersebut, di mana mereka masa khir toyo tutup surau di sekyen 7, Shah Alam dulu?, di mana mereka masa surau di Bangi dirobohkan...jangan berlagak hero ketika dah hilang kuasa dan kini nak buat kecoh pulak. Memualkan saja mereka.
Anonymous said…
ENGKAU ROSAKKAN
AKIDAH RAKYAT

ENGKAU telah rosakkan akidah rakyat
Di kalangan mereka sudah banyak yang sesat
Sehingga rakyat sudah ada
yang manusia berupa syaitan dan haiwan
Sifat malu mereka telah terkorban
Engkau telah jadikan syariat sebagai kain buruk
Engkau campakkan kerana sudah tidak ada harganya lagi
Negara membangun, maju dan indah
Tapi kemanusiaan telah engkau punahkan
insaniah telah engkau hilangkan
Engkau didik rakyat: dunia jadi agama, agama jadi dunia
Engkau lalaikan rakyat
hingga mereka lupa Tuhannya dan Akhirat
Apakah perbuatan engkau ini boleh didiamkan?
Apakah usahamu ini boleh dimaafkan?
Tidak! Sekali-kali tidak
Saya tidak akan bertindak macam orang yang telah kecewa
Saya tidak bertindak membabi buta
Tapi ingat! Saya sedang berdoa dengan Tuhan
Perbuatan engkau sedang kuadukan kepada Allah Taala
yang Maha Menghukum
Aku merintih dan mengadu kepada Tuhanku
Agar jangan membiarkan perbuatan engkau
yang sudah terlalu
Sudah ada tanda-tanda doaku kabul
Telah mula dapat dilihat bahawa doaku diterima
Kalau engkau tidak sedar dan insaf juga
Insya-Allah! Engkau akan nahas dan terhina

(SJAK DIPETIK DARI ABUYA ASHAARI MUHAMMAD)
Anonymous said…
One think I can tell you Sir, that as far as I know Buddhists, Hindus and Christians will never behave in this manner.
These are the ugliest human beings I have ever seen in my life. And they are Muslims!!!! and doing this during the holy month and when they should be fasting ans seeking pardon for their sins.
Salam YB.Umno Bn ni dah xde keje la yb.saye xfhm sebutir apepon yg dieorg mrh kan tu.apa sbnrnye maslah dieorg.terjerit2 mrah.sbr je YB dieorg ni dah xde modal nak mmbahann state gov.nak burok kan PR je.
Selagi orang Islam bodoh seperti setengah penduduk sek. 23 yang tak kenang budi Orang India yang memajukan negara ini, menuntut kemerdekaan bersama, susah nak bincang pasal hal perpaduan di Malaysia. Orang Melayu sebelum tahun 1400, hidup di hutan dan dianggap monyet oleh Raja India yang membina Lembah Bujang pada tahu 1025. Jadi kalau ikut sejarah, Orang Indialah yang mengajar erti tamadun kepada Orang Melayu. Jadi janganlah jadi bangang yang otak hanya ka buntut!!!!
Anonymous said…
Dr.Nedu,
Me thinks u r as berok as the UMNO beroks.This land is very ancient,and Raja Chola wasnt the one who mengajar erti tamaddun..sheesh..u rjust like that dungu chairman of kampung buah pala.
Anonymous said…
ASSALAAMUALAIKUM...

InsanMarhaen. Di Kuala Pilah ada Tokong Cina bersebelahan dengan Masjid.
Peminat restoran raju said…
Ke hadapan Dr.V

Terimakasih atas ulasan yang ikhlas. Orang Melayu ni selain dari mereka yang ada pengetahuan, ilmu dan sejarah masih keliru dan bengap. Saya jangka mereka ni hanya pandai menyanyi dan merempit. Tak da kesedaran tapi lebih minat membuat amal yang memajukan mereka ke belakang.

Mereka ni doc masih tak faham yang negara kita dibangunkan bersama. Selepas 52 tahun merdeka masih bercakap tentang ketuanan melayu. Ketuanan Melayu ni is just a state of mind so depa macam syok sendiri lah. Kalau jadi tuan mesti ada hamba soalnya siapa hamba? After 52years merdeka masih ada hamba ke?

In my early review, I kata penduduk sec 23 is best left alone sebab they are not moving with the mainstream. But again doc, the racial divide has a lot to do with kepimpinan kita.

So to my hindu brothers and sisters and fellow M'sian, don't worry as the majority will always feel and be with you. Kita move forward and share the land as how it entitles us.

Hinduism banyak influence dalam culture Melayu. Bersanding dll. Tak jadi masalah sebab itu sejarah kita. Kita ada cross culture. Most malaysian have no problem with that as that is what made us harmonize. I somehow cannot say the same about those folks in sec 23.

The Malays must be brave to accept challenges in a positive light. Jangan pandai menyanyi saja. Bila sakit amik ubat kat doktor cina, india dll.tanpa perasaan perkauman So janganlah berperangai seburuk itu. Terimalah yang Malaysia milik semua. Kalau nak berjaya belajar pandai-pandai dan kerja keras. Baru ada penghormatan.
Anonymous said…
salam yb.

YB PAS, PKR PUN DAH KENA SOGOK RASUAH DEK MALAUN2 NI. MAKAN RASUAH JANGAN TAK MAKAN.. HIDUP PAS, HIDUP PKR, TAK RASUAH TAK PASSSSS. ITU BLOM KIRA DUIT ROYALTI ARAK.
Anak Malaysia said…
Selamat Malam YB,
Apa yang berlaku di Shah Alam tiada kena mengena dengan Keadilan, Kebencian Kaum, Ketidak Puasan Penduduk Di Sek 23. Saya Jelas tentang ini dan saya rasa seluruh warga Malaysia yang telah bermasautin di sini sekian lama tahu. Yang celik mata nampak, yang peka telinga dengar.
Respon Datuk Sri Najib setelah di ujarkan komen tentang issue Shah Alam ini langsung tidak mengambil peluang untuk mengukuhkan konsep Beliau "1Malaysia", yang jelas telah dicemari oleh issue ini. Tetapi Beliau mengutarakan Pihak Pembangkang yang , pada pendapat Beliau, telah Gagal dalam pemerintahan Negeri Selangor.
Saya tidak Buta, Saya tidak pekak, tetapi saya Bisu. Kerana suara saya tidak kedengaran oleh mereka yang perlu TAHU KEBENARAN.
Dan begitu juga penduduk di Seksyan 23, 18, 20 .... Shah Alam. Mereka pun Menjerit kebenaran dan keadilan tetapi suara mereka disenyapkan oleh Media yang melaungkan Slogan kerajaan.
Jangan Risau YB. Saya Bukan seorang Islam, tetapi saya, yang telah lahir dan membesar di Kelantan tahu yang Islam itu Indah. Teruskan perjuangan YB. Kami akan sentiasa bersama anda.

Anak Jati Malaysia
atas pagar said…
Strategi UMNO/BN untuk rampas Selangor dari PR setakat ni dah 2kali gagal. kali pertama guna SPRM.. tersalah langkah.. tak boleh nak cover lagi. Kali kedua guna isu kuil hindu.. sekali MB selangor buat keputusan.. terus check mate. Isu closed. lepas ni UMNO kena cari isu lain la pulak. sibuk dengan selangor.. Trengganu tergadai. Politik la semua ni. lantak la korang.
Anonymous said…
Dear YB,
I am Malaysian Indian, I am very proud that we are having leaders like you. Continue your humble approach we will with you always.

Sethuraman
ABU - Asal Bukan UMNO said…
Mana dia sami velu? mana dia hero2 hindustan MIC? semua jadi bacul kerana mejaga hati UMNO. Bagi yg lain seperti MCA, PPP dll kalau korang ingat benda ni takde kena mengena dgn korang, mmg korang silap! UMNO memperkudakan semua rakan politik mereka utk mencapai cita2 mereka sendiri. Korang ingat diorang respect sgt ke ngan korang?

Tinggalkanlah bangsa UMNO yg racist itu, biarkan mereka karam sendirian demi anak bangsa dan kepercayaan kamu semua!!
budak IIUM said…
apabila membaca surat yb, saya teringat kepada kisah kemuliaan jiwa amirul mukminin umar ibn khattab yg begitu menghormati gereja penganut kristian di palestin apabila beliau berjaya menakluk semula palestin dr golongan kuffar. gereja2 itu sedikitpn tidak diusik. inilah sikap yg sepatutnya kita contohi dan alhamdulillah saya melihat yb telah berjaya melakukan perkara yg sama.

darah saya menggelegak mendidih apabila menyaksikan sekumpulan manusia2 terencat akal melontarkan cemuhan kepda yb, yab menteri besar, dan yb rodziah. namun hati saya begitu tersentuh dgn semangat kental dan kesabaran yg ditunjukkan oleh yb, mb, dan yb rodziah. betapa banggannya saya kerana mempunyai pemimpin yg seperti anda semua.

saya berdoa kehadrat allah supaya segala gerak kerja yb mendapat limpahan kurnia dari Nya, amin.
Liew said…
Wahai semua yang mengujungi blog ini:

Setelah membaca komen-komen di atas ini, sudah tentu ramai yang rasa marah. Ada juga yang hilang kepercayaan tentang saudara kita dari kaum yang lain.

Tetapi, apakah sebenarnya yang berlaku pada section-23 ni? Adakah ia betul-betul issue masyarakat malayu yang tidak dapat bertolak ansur tentang hak dan keperluan kaum Hindu? Ataupun pihak tertentu yang sengaja mewujudkan ketegangan demi kepentingan diri sendiri? Jawapannya jelas. Bukan?

Jadi tidak hairanlah ada komen-komen drp anonymous yang tidak lain dari tuduhan yang logik songsang dan tidak munasabah. Ini sebenarnya semua mempunyai tujuan yang sama. Nak mewujudkan ketegangan dan kekecohan. Nak buat peluang untuk merampas kuasa.

Cybertroper UMNO ini sebenarnya bukan susah untuk dikenal-pasti. Mereka suka menjadi wakil Islam, dan membuat tafsiran tentang Islam, tetapi gagal memetik ayat-ayat dari karya Islam.
Mereka memberi hujah-hujah dari sana sini, tetapi bila dipersoalkan balik mereka tidak terjawab (logik songsang namanya).
Mereka menuduh PKR buat ini buat itu tetapi sesiapa saja yang mendapat maklumat selain dari Utusan tahu semua itu merupakan fitnah.
haji anwar said…
itula perbezaan yb khalid dgn yg lain.
saya begitu bangga menjadi ahli PAS selagi ada org spt tuan.terus kan perjuagan dan tegas dgn prinsip tuan yg saya kagumi samada dalam atau luar parti.
Anonymous said…
malu, betul-betul malu. Buat kacau pada bulan ramadan ini, bawa pulak kepala lembu.. sedarlah bangsaku, banyakkan sabar
ihate-Hindu said…
Dr V,

I hate your comment.. sound very racist and disturbing.. I am suggesting whoever Indians who has the same feeling as what Dr V said, please go back to your country and why bother stay with beruk-beruk here in Tanah Melayu. We are beruk after all..so what?

Sorry to say this but lately i hate to see Hindu poeple around..am avoiding myself to go to Hindu shop, buying Hindu product,and also going to Hindu clinic.

I hate Hindu people now..

I hate u guys....

You guys so weird,building temple sesuka hati,pray to patung, respecting lembu as how much u respect to your mother.. what a nonsense...
pemerhati said…
Islam mengajar kita agar berlaku adil kepada semua. Termasuk kpd mereka yg bukan beragama islam..

Apakah salah sedikit ruang diberikan untuk org bukan Islam mengamalkan ajaran mereka walaupun dlm kawasan majoriti Islam?

Perhatikah dua tokong buddha yg ditumpat. Tidakkah tokong tu terletak dalam kawsan majoriti Islam?

YB Khalid dan Kerajaan Pakatan Rakyat,

teruskan berlaku adil...Sesungguhnya Allah bersama2 org yg benar.
Unknown said…
Assalamualaikum.

Saya cukup tertarik dengan surat ini, akan tetapi apa yang dah berlaku hari Sabtu lepas adalah cukup memalukan dan cukup menghampakan, sebagai seorang Islam.

Saya petik surah yang saudara Khalid berikan sendiri:

“Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.”

Benar, bertindak adillah. Ia lebih rapat dengan ketaqwaan. Soalnya sekarang adakah saudara sebagai MP bertindak adil kepada penduduk Seksyen 23? Adakah anda melanggar hak mereka sebagai penduduk? Mereka adalah penduduk yang sah kawasan itu, mereka bayar rumah/tanah dengan wang perit jerih mereka, dan mereka ada hak untuk menerima atau menolak sebarang cadangan kerajaan. Benda sebegitu bukan benda pelik saudara Khalid, di negara maju seperti Australia dan juga US contohnya, jika para penduduk tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan/local council untuk membina sebuah masjid pun, maka cadangan itu tidak akan berjaya dijalankan. Hatta untuk menambah tandas dalam masjid jika ada penduduk yang bangkang, maka perkara itu tidak akan diteruskan. Tapi mereka di sana tidak pula marah dan mencemuh agama atau bangsa yang menolak itu. Mereka menerimanya dengan baik dan menghormati hak-hak penduduk di kawasan itu. Mereka Seksyen 23 ada hak, jangan saudara belakangi hak mereka. Saudara sendiri tahu akan hak mereka, kalau tidak masakan saudara sendiri mahu berjumpa dan berbincang dengan mereka.

Cuba baca apa Nobisha ceritakan dalam blognya di sini http://nobisha.blogspot.com/2009/09/isu-pengurusan-atau-isu-agama-bangsa.html

Saya sependapat dengan Nobisha. Sayangnya pada saya, saudara Khalid hanya mahu menjadi champion untuk satu pihak (yang sehaluan dengan saudara) sahaja dengan cuba membelakangi hak penduduk Seksyen 23 sebagai penduduk sah kawasan itu. Islam tidak mengajar begitu saudara. Islam menuntut kita bertindak adil, dan membelakangi hak sah penduduk Seksyen 23 tidak adil dalam perspektif Islam. Saya tidak perlu menghurai panjang lagi sebab saya pasti saudara Khalid orang berilmu dalam Islam.
Dan juga saya petik lagi daripada petikan saudara Khalid sendiri:

“dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…”

Jangan kita membenci orang, context ayat ini boleh kita apply kepada penduduk Seksyen 23 juga. Walaupun majoriti mereka tidak sehaluan dengan saudara Khalid, tetapi hak mereka sebagai penduduk tetap dilindungi oleh undang-undang. Saudara tidak boleh membenci mereka, begitu juga orang yang sehaluan dengan saudara Khalid tidak berhak membenci mereka.

Sedih sekali bila saya lihat hal hak penduduk Seksyen 23 ini dijadikan isu politik, malah lebih sedih lagi bila ia dijadikan isu agama/kaum pula oleh golongan yang tidak bertanggungjawab. Saya orang Islam, saya sedih. Sedih melihat adanya manusia yang mengambil peluang menangguk di air keruh dan mengheret hak penduduk Seksyen 23 ini sebagai isu politik dan agama serta kaum. Mereka opportunist ini tidak bertanggungjawab, dan saudara juga sama kerana gagal melihat isu ini daripada perspektif yang sebagaimana saudara Nobisha kupaskan.

Saya memang sudah lama melihat isu pembinaan rumah ibadat ini sudah diluar kawalan, tumbuh macam cendawan. Sudah masanya kita wujudkan satu badan yang memantau kesemua rumah2 ibadat tidak kira Islam, Hindu, Christian, Buddha. Since saudara sudah jadi MP, apa lagi, inilah masa untuk jadi champion. Wujudkan badan pemantau dan penguatkuasa rumah2 ibadat di Malaysia ini, dengan bermulanya di Selangor. Ini adalah keadilan yang Islam tuntut. Islam tidak pernah meminggirkan hak golongan bukan Islam. Tapi dalam pada itu, Islam juga tidak membelakangi hak sah sesuatu penduduk itu.

sambung....
Unknown said…
sambung....

Oleh itu, cukup-cukuplah kita kaitkan isu Seksyen 23 ini sebagai isu politik-agama-kaum. Ia hanyalah isu yang biasa, yang mana pihak penduduk berhak menerima atau menolak sebarang cadangan kerajaan bila ia melibatkan kawasan perumahan mereka dan juga hidup mereka.

Selagimana Tuan Guru Nik Aziz masih hidup, silalah berguru dengannya dalam cara menguruskan negeri dengan adil dan saksama sebagaimana yang Islam syorkan. Tuan Guru Nik Aziz cukup berpengalaman, dan sangat dihormati. Kita hidup bukan untuk berpolitik, kita hidup untuk berbakti, janganlah kita terlampau taksub dengan politik. Hidup mati kita bukan untuk politik, tapi untuk Allah. Saya sedih sungguh melihat keadaan politik Malaysia sekarang ini, serba-serbi perlu dikaitkan dengan politik. Mungkin jika kita tidak berpolitik seminit, mati mungkin.

p/s: Saudara tentu ingat satu soalan perihal hak penduduk telah diajukan kepada saudara semasa sesi dialog Sabtu lepas bukan?

Wassalam.
Malaysian Heart said…
@ "Dr." Nedunchelian,

Apakah patut dan perlu kamu menggunakan perkataan "Islam" bila merujuk kepada aksi mereka yang mengarak kepala lembu? Apakah perbuatan ganas mereka itu disebabkan oleh Islam? Surat Y.B. Khalid di atas tu kamu tak baca langsung ke?

Sedarlah bahawa kebodohan itu tidak mengenal bangsa dan agama; selagi kita ini dari golongan Bani Adam, selagi itulah kita bisa dijangkit. Adakah kamu percaya bahawa tiada orang dari bangsa dan ugama lain yang bodoh? Kamu sendiri bagaimana? Tidakkah kamu sedar bahawa perbuatan menghina ugama Hindu dan ugutan keganasan itu adalah hasil strategi Umno/BN untuk mengapi-apikan semangat assabiyah atau perkauman di negara kita, supaya parti mereka (yang semuanya parti perkauman) akan menang PRU-13 nanti?

Tidakkah kamu sedar bahawa tindakbalas seperti kamu itulah yang diidam-idamkan oleh Umno/BN? Mereka akan memetik komen kamu dan menyiarkannya bulat-bulat di dalam blog mereka. Kalau setakat membuat kesimpulan bahawa kamu tu seorang chauvinis, tidak apa. Memang pun engkau chauvinis, kerana mempercayai bahawa bangsa dan kebudayaan kamu tu lebih baik dari yang lain, sambil memandang hina akan bangsa dan kebudayaan orang lain.

Masalahnya, jentera propaganda Umno/BN tidak akan menyalahkan kamu seorang. Mereka akan menggunakan komen kamu yang membabi-buta itu untuk "membuktikan" kononnya seluruh kaum India dan Hindu adalah chauvinis, anti-Islam dan anti-Melayu. Sesiapapun yang membaca komen kamu akan tersinggung dan merasa marah; maka akan bermulalah satu lagi kitaran komen yang diisi kebencian dan berbau chauvinis, sebagai contoh lihatlah komen ihate-Hindu di atas. Selepas PRU-13 nanti, bolehlah kita sama-sama "meraikan" kemenangan UBN. Adakah itu yang kamu inginkan? Bukankah tepat sekiranya "tuan doktor" juga dimasukkan di dalam kategori orang bodoh, sama seperti mereka yang terikut-ikut dengan percaturan politik UBN? Tiada perbezaan diantara apa yang kamu tulis dengan apa yang ditulis oleh chauvinis lain, sebagai contoh disini; tidak berdasarkan fakta, dan di "spin" demi membela kepentingan sendiri. Cepatnya kamu mengata orang!

Kesemua kaum di Malaysia telah memainkan peranan dalam memajukan negara kita. Setelah beratus-ratus tahun hidup bersama, kita semua telah termakan budi dengan setiap kaum yang lain. Kalau orang yang berfikiran seperti kamu mahu mencerakinkan siapa yang lebih terhutang budi kepada siapa, sampai akhirat pun tak boleh selesai. Itulah yang dipanggil kerja orang bodoh.

Kalaupun Lembah Bujang itu didirikan Raja India, itu adalah pencapaian moyang kamu, bukan pencapaian kamu; bukan kamu yang patut dikenang dan disanjung. Sedarlah "tuan doktor", bahawa mengaku diri sebagai "superior" itu adalah tanda seorang yang "inferior". Sekiranya kamu tidak bisa mengawal emosi dan memberi komen dan hujah yang bernas secara berhemah, tolonglah jangan memudaratkan lagi perjuangan demi melenyapkan sikap perkauman dan chauvinisma dari negara kita.

Saya cadangkan supaya kamu memohon maaf kepada semua yang merasa tersinggung dan menanggung mudarat akibat komen kamu. Saya juga cadangkan supaya kamu mempelajari sejarah demi memperbetulkan tanggapan kamu yang salah.

Ikhlas,
mh
Anonymous said…
dearest YB khalid

WHATEVER THE OUTCOME of this episode, you are MY LEADER.

takbir!!

4RAKYAT
Asmah said…
Assalamualaikum wbt.

YB Khalid,

May this find you and your family in the best of iman and health.

I would like to express my support for you and your colleagues over this extremely unfortunate issue. The path that you have taken is not easy. Insyaallah you will be rewarded for endeavouring to uphold the tenets of our beautiful religion in this life and also the Hereafter.

To my fellow Malaysians, please do not think that the actions and behaviour last Friday or at the subsequent meeting are representative of what Islam really is. It is in fact the complete opposite. I do not know the details regarding the temple relocation or whether the objections are justified.
However, what I do know is that the manner in which the protests ( even if justified ) were carried out and the behaviour at the subsequent meeting goes completely against the teachings of Islam. Name calling, disrespect to animals, threatening violence are acts which are reprehensible in Islam and abhorred by Allah Most High. I fervently pray that those who viewed the demonstrations do not get taken in by the cries of 'AllahuAkhbar' in being an 'Islamic' validation for their behaviour.

To our Muslim scholars and ulamas, please speak up. Are you not worried, saddened and in despair that cries of 'Allahu-Akhbar' are being made whilst one is stepping on the head of a dead animal and shouting out abuse at other fellow Muslims? Do you not feel that there must be something fundamentally wrong with the way we in Malaysia are deciphering and practising our deen if a significant number of our Malaysian Muslims think nothing of stepping on the head of a dead animal, verbally abusing their fellow humans ( which include fellow Muslims ) and threatening violence right after they have prayed Friday prayers especially in our holy month of Ramadan? Maybe there should be a consideration in setting up a task force, etc to counter whatever negative images of Islam that have been caused by this. Whatever it is, as Muslims who are always trying to 'hijrah' closer to Allah, we cannot let people 'hijack' our religion and do nothing, not even speak up.

YB, I will dua that Allah will maintain your courage, make you steadfast, protect and purify your intentions and lighten this load for you, your colleagues and your families. May Allah bless you and give us all the 'hidayah'.

And Allah SWT knows best

Ramadan Kareem
leaflizard said…
biar lah.. hanya segelintir je kat siut.. nanti dh dpt nur.. terbukak laa ati mereka nnt.
Anonymous said…
A true muslim is not intimidated by other religion or race but a true malay maybe!
Anonymous said…
Dr.V.Nedunchelian,

Kalau otak melayu ni kat BUNTUT maknaya otak HINDU pun kat BUNTUT!! & semua otak manusia pun ada kat BUNTUT..tapi tuhan cipta letak otak kita ni di atas iaitu kepala..

Apa punya keling daaa....BODO
Unknown said…
YB,maafkan mereka yang mengutuk YB kerana menggunakan sebutan dari Al Quran demi politik.

Pendirian YB membela tanpa mengira agama dan bangsa perlu dicontohi oleh setiap rakyat Malaysia.

Malaysia akan mempunyai harapan dan masa depan yang cerah jika dipimpin mengikut keadilan tanpa memilih warna sepertimana YB mengutuskan surat terbuka disini..

My salute to you,Sir.

Mangkuk@ Kg Melayu,Pg
Anonymous said…
salam yb...

ramdhan kareem... sudah terang lagi bersuluh kemenangan sebuah parti yang ingin menegakkn agama islam di shah alam tidak bermakna akan mengislamkn pnduduk2nya tanpa usaha2 lanjut drpd pas. p'trbiyyahan ummah perlu dilakukan. bukan utk mnunjukkn kita hero tapi ikhlas utk mmperbetulkn umat. sementare itu, b'kenaan isu ini, saye b'pendapat selepas ini talk hanye patut bersama seorang atau 2 wakil penduduk seksyen 23 supaya bukanlah kate2 kesat yg berani disuarakn mereka apabila beramai2, kebenaran yg diperlukan, lebih2 lagi tyme puasa nih(sme je puasa atau tak, xbleh gak). bg saye, takde masalah untuk buat d seksyen 23 walaupun takde seorang india pun di situ... bukan obvious sgt pn p'bhgian area tu. anywy, suppose not to be sbelah or b'dekatan rumah seorang muslim. Alhamdulillah, semoga Allah memberi kekuatan kpdmu YB. mulakanlah perancangan p'tarbiyyahan umat. mungkin boleh secara jelas kerna kekuatan yg pas ade sekarang(contohi PKS indonesia). insyaAllah...

"aku kecewa dengan segelintir melayu"

wasalam wbt...
Anonymous said…
To those religious/racial bigots, please consider this. Yesterday (6/9/09) TV Jejak Rasul series showed that the keys to the Church of Holy Sepulcher in Jerusalem are held by two Muslim families. Every morning they will open the doors of the church and at night they shut it. Their forefathers were entrusted with this task by Salahuddin Al-Ayyubi who took the city of Jerusalem in 1099AD, because they were five Christian "clans" claiming the right to the keys. Now, is it "berdosa" or "syirik" to keep the keys to a church and open and shut its door everyday? If that is so, then Salahuddin al-Ayyubi who ia a much reverred person in Islam and a sufi too, has much to answer to Allah on the Day of Reckoning. Similarly, being in a leadership position of all, is it berdosa or syirik to lend a hand in building non-Muslim places of worship?

Another thing: Do we Muslims think that the phrase "ummat Muhammad" means the Muslims only? Muhammad is sent for the whole mankind, it follows that "ummat Muhammad" encompasses all - believers and non-believers.

blong
samsul section 11 said…
Salam yb,
sejahtera kpd umat tuhan semuanya..
Keadilan yang yb war2kan sangat la di alu2kan oleh semua org yang dipimpin,tp dapatkah yb mmberi keadilan kpd golongan yg yb anggap musuh?wpun ianya dr golongan dan bangsa dan agama yb sendiri..

Banyak tindakan yb jika satu2 tindakan dpd puak umno,yb akan hina dan kutuk dan cela sehabis2 nya mcm ahli/penyokong puak ini tlalu kejam,tak berperi kmanusian,dangkal dari segi agama,cetek pengetahuan dll,sedarlah dan renunglah..

yb sedar tak..pbuatan yb ini telah mningkatkan msalah pkauman..bukan saja di arena politik ttp sudah mnular kekedai2 kopi,pejabat dan jabatan2 yg dulunya tidak ada langsung prasangka yang buruk diantara kaum..ttpi kini dah mula sinis..sgt mmbimbangkan..

Kelakuan2 yb sama ada dlm parlimen atau dlm ceramah yb tidak mnunjukan yb seorg pemimpin yang kami rasa selamat di pimpin.Minta maaf yb,juka sy menyentuh peribadi yb..muka yb terlalu sinis thadap org yg yb tak suka..tdak mesra thadap puak umno..jika yb nak mreka ini dekat dgn yb jgn musuhi dan bercakap lah nada yang baik dan tidak sentiasa sinis..

Yb,kami sbenarnya dah menganggap yb bukan melayu lagi..dan kami sgt takut/bimbang dibawah pimpinan yb di shah alam..biarlah kami dibawah pimimpin dari parti yg dulu wpun sombong tp kehidupan kami sebagai bangsa yg utama dibumi sendiri terjamin..

saya rasa yb bergaul dgn org yang tgh berlakun utk survival bangsa mereka..sy pernah mgalami ini..dan akhirnya kuasa terlepas...jika sy ada alat yg boleh mnunjukan keikhlasan dan kejujuran seseorg,msia ini dipimpin oleh apa bangsa pun tak pe..

Sy bdoa dan bharap smoga bumi msia khususnya shah alam sentiasa aman sejahtera selalu..'keadilan terlalu subjective'

pengundi yb pada pru12 dahulu
jgnjami said…
Dear Dr.V.Nedunchelian

From your racist posting and identification with attached picture , it can be seem to any intellectual person that you are trying very hard to show the commentators here that you are an indian and you hate Islam.My take is that you are one of those Umno malay paid bloggers who is trying very hard to deceive rakyat.

For the other commentators, please pay no heed to the so called Dr.V.Nedunchelian .My bet is that he is a malay, from umno, and being paid.No right thinking so called DR will deliberately try to get into trouble by posting racial comment and with attaching his picture. sick....
Anonymous said…
50 tahun BN berak & kencing merata-rata, satu tahun lebih PR nak cuci najis tinggalan BN, memang tak cukup. Kes kuil sek 19 adalah kencing peninggalan BN, bila PR nak cuci, UMNO marah. Pegi mampus dgn UMNO. Ada banyak lagi taik BN, PR kena cuci kat s'gor ni. Tak sempat la nak layan hang.
1 – 200 of 225 Newer Newest

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.