Thursday, September 17, 2009

Dari Shah Alam ke Kulim: Respon Buat YB Zul Nordin

Baru kini saya berkesempatan membaca tulisan YB Zul Nordin berhubung isu pemindahan kuil Seksyen 19 ke Seksyen 23 yang juga telah dicetak di muka hadapan Utusan Malaysia. Saya dapati tulisan dan anlisa beliau terhadap isu ini begitu lemah dan tidak profesional sama sekali. Sebagai seorang peguam dan Ahli Parlimen, beliau sepatutnya lebih teliti dan bertanggung jawab dalam tulisan beliau. Faktanya kesemuanya tidak tepat dan tuduhan yang dilemparkan tidak berasas. Oleh yang demikian, untuk mengelakkan kekeliruan, adalah wajar bagi saya menjelaskan isu sebenar untuk makluman beliau dan mereka yang bersependapat dengan beliau.

Pada mulanya YB Zul menyatakan pendirian tidak bersetuju dengan tindakan ‘demonstrasi kepala lembu’. Beliau secara jelas menyatakan ianya “tidak dihalalkan, malahan ditegah oleh Al-Quran”. Beliau juga menyatakan bahawa beliau tidak bersetuju dengan kelakuan liar segelintir yang hadir sesi dialog dengan MB, yang katanya “seperti dirasuk syaitan kehaiwanan, mengugut dan memaki hamun”.

Pada awalnya tulisan beliau kelihatan waras dan wajar.

Namun apabila terus membaca tulisannya, didapati beliau membela mereka dan menyalahkan pula kerajaan Negeri Selangor yang katanya ‘menceroboh’ tanah di Seksyen 23. Ummat Islam dikatakan sebagai ummat yang ditindas di bumi sendiri. Akhirnya amat jelas pendirian beliau adalah menyebelahi pihak segelintir penduduk tersebut dan sokongan beliau terhadap tindakan mereka sebenarnya mendedahkan pendekatan beliau sendiri terhadap orang bukan Islam.

Adakah Ahli PAS Terlibat?
Sebelum mengupas tulisan beliau dalam soal ini dan mendedahkan kesilapan dan prejudis beliau sendiri, biarlah saya nyatakan di sini bahawa dakwaan kononnya ada seorang ahli PKR dan 4 ahli PAS yang terlibat di dalam demo tersebut hanya merupakan dakwaan semata-mata. Hingga ke hari ini tiada apa-apa bukti dikemukakan. Saya telah mencabar Hishamuddin untuk mengemukakan bukti dan sekiranya benar saya akan mendesak PAS supaya memecat mereka. Ini adalah kerana tindakan mereka seperti yang ditegaskan oleh YB Zul adalah “tidak dihalalkan dan ditegah oleh Al-Quran”.

Namun hingga ke hari ini, tiada apa-apa yang dikemukakan sebagai bukti. Amat pelik apabila YB Zul menzahirkan keyakinan dengan begitu padu terhadap laporan akhbar yang dikuasai BN.

Begitu juga dengan kenyataan YB Zul “ternyata mereka bersatu dalam aqidah walau berbeza dari segi wadah”. Bunyi betul-betul macam UMNO yang sedang gilakan perpaduan dengan PAS. Betul ke tiada perbezaan ‘akidah’ di antara PAS, UMNO dan PKR? Yang berbeza hanya wadah? Kalau begitu patutlah ada yang meminta kita bersatu supaya perbezaan itu selesai kerana yang berbeza hanya wadah. Nampak gaya selama ini YB Zul sendiri tidak faham mengapa PAS menentang UMNO dan mengapa PAS wujud sebagai PAS, tidak bersatu dengan UMNO.

Sebenarnya yang sama adalah semuanya Melayu, walaupun ada yang macam mamak atau yang macam cina. Mungkin bagi YB Zul, Melayu adalah akidah.

Hakikatnya isu ini didalangi UMNO. Pemimpin UMNO (Noh Omar) turun menghasut segelintir penduduk ahli UMNO tegar, penyokong Ketua Bahagian UMNO Shah Alam, untuk bertindak menentang cadangan kerajaan walaupun belum lagi mendengar cadangan tersebut. Pemimpin UMNO juga (Hishamuddin) yang membela pendemonstrasi selepas demonstrasi berkenaan seperti yang sedang dilakukan YB Zul. Jangan nak libatkan PAS atau PKR. Usaha nak kaitkan PAS adalah taktik kotor UMNO.

Apa Arahan Kerajaan Selangor?
Menurut YB Zul, kerajaan Negeri Selangor keluarkan arahan “bina ‘kuil besar’ di Seksyen 23 di kawasan kediaman ummat Islam”. Saya tidak tahu dari mana beliau mendapat maklumat beliau tetapi seperti biasa YB Zul cakap tanpa selidik. Hanya nak sensasi sahaja.

Kerajaan Selangor hanya mencadangkan tapak baru bagi kuil yang sediada di Seksyen 19. Bukan kuil baru. Kerajaan Selangor BN dulu cadangkan kuil tersebut dipindahkan ke Seksyen 18 (6 ekar untuk 7 kuil) pada awalnya dan seterusnya ke Seksyen 22 (1 ekar untuk kuil itu sahaja). Kami mencadangkan ia dipindahkan ke Seksyen 23, dalam kawasan Industri, bukan di kawasan kediaman ummat Islam. Rumah terdekat terletak 200 meter dari tapak cadangan tersebut. Luas tanah untuk kuil adalah ¼ ekar dan ¼ ekar lagi untuk tempat letak kereta.

Dari maklumat di atas, pemindahan kuil itu tidak merupakan isu dan diusahakan sejak zaman BN lagi. Namun mereka gagal. Oleh itu, mereka kuathir kita berjaya!

Persoalannya adakah benar kerajaan arah ‘bina kuil besar’ di ‘kawasan kediaman ummat Islam’? Jelas tidak benar. Istilah ‘bina’, ‘kuil besar’ dan ‘kawasan kediaman ummat Islam’ semuanya istilah yang digunakan UMNO untuk mengelirukan ummat Islam dan menaikkan semangat kebencian mereka. YB Zul seolah-olah terpengaruh propaganda UMNO! Bukan sekadar itu, sanggup pula memanjangkannya!

Hakikatnya, kerajaan tidak ‘bina’, tiada ‘kuil besar’ dan bukan juga di ‘kawasan kediaman ummat Islam’. Ia di kawasan industri.

Benarkah ‘Wakil Hindu’ Menghina Azan?
Pertama, tiada ‘wakil Hindu’ sepertimana juga tiada ‘wakil Islam’. YB Zul mungkin menganggap kumpulan liar mewakili Islam, saya tidak. Mereka didalangi UMNO. Mungkin YB Zul anggap UMNO mewakili Islam. Saya tidak.

Yang hadir adalah penduduk. Seorang penduduk yang beragama Hindu menyebut, “kami tiada masalah dengan azan 5 kali sehari...” Mendengar itu kumpulan liar terus bertindak liar. Mungkin malu sendiri dengan sikap ekstrim mereka berbanding toleransi orang Hindu maka ingin menenggelamkan suara penduduk Hindu tersebut.

Dalam kes ini saya tidak nampak penduduk Hindu berkenaan menghina azan. Yang saya nampak adalah kumpulan liar menghina Islam dengan mendakwa tindakan liar mereka adalah atas nama Islam. YB Zul jangan menyokong atas dasar ‘asobiyyah’. Kerana satu pihak Hindu dan satu pihak lagi Melayu, maka kita sokong Melayu walaupun tindakan mereka bercanggah dengan Al-Quran.

Atas semangat yang sama YB Zul bertanyakan kisah Jeff Ooi dan Majlis Peguam. Saya rasa isu Jeff Ooi sudah selesai. Beliau sudah pun menarik kembali kenyataan beliau. Ini membuktikan bahawa untuk membetulkan salah faham dan salah tanggap tidak perlu kita bertindak seperti samseng. Jelaskan secara hikmah. Bila kita bertindak sebegitu kita rasa kita ‘teror’ tetapi orang nampak kita bodoh dan lemah akal. Tidak mampu berhujjah. Hanya mampu mengugut dan bertindak kasar.

Setelah dijelaskan Jeff Ooi menyedari kesilapan beliau dan menarik semula kenyataannya. Tanpa ugutan. Tanpa kesamsengan. Begitu juga perlu kita usahakan dengan Majlis Peguam. Kita faham bahawa mereka dipengaruhi fahaman kebaratan. Macam UMNO juga.Tetapi UMNO kononnya parti orang Islam. Majlis Peguam tidak. Nilai-nilai mereka dipengaruhi nilai-nilai dominan tamaddun Barat. Persepsi mereka terhadap undang-undang syariah agak meleset hasil kekeliruan yang tersebar luas oleh UMNO. Kita perlu berhujjah membetulkan fahaman mereka dan ini yang sedang dilakukan oleh beberapa pemimpin. Seperti tersiar dalam Harakah di mana pimpinan menjelaskan isu Kartika dari sudut pandangan Islam. Kewajaran dan falsafah hukum Syariah. Bezanya hukum sebat syariah dan sebat sivil. Dan sebagainya. Tidak perlu samseng. Tidak perlu ugut. Inilah dakwah. Ini yang saya rasa YB Zul tidak faham. Adakah yang beliau faham dakwah tu samseng, ugut. Naik berang dan naik marah bila orang bukan Islam mempersoalkan keadilan undang-undang Islam. Tunjuk ‘act’?

Tetapi Al-Quran ada menyebut “Seru kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat serta contoh yang baik dan berhujjah dengan mereka dengan cara yang terbaik…” Tiada sebut kaedah samseng, tiada juga kaedah ugut. Terangkan sahaja dengan tenang, dengan hujjah dan anggap keadaan ini sebagai peluang untuk memberi penjelasan mengenai Islam. Peluang untuk berdakwah bukan alasan untuk naik berang.

Biasanya orang tunjuk samseng kerana tidak mampu berhujjah. Pelik juga, ada juga peguam yang tidak mampu berhujjah ke?

Memutarbelit Al-Quran
YB Zul menuduh sayalah tu, maka tidak perlulah berlapik dengan mengatakan Pak Janggut memutarbelitkan Al-Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil. Pertama, kita tidak bina kuil. Kita hanya beri tapak. Ganti tapak lama yang akan diambil alih PKNS. Kedua, bukan kuil tambahan tetapi kuil lama yang hendak dipindahkan. Ketiga, ayat mana yang diputarbelit dan bagaimana tidak dijelaskan. Kebiasaannya cara UMNO, buat tuduhan tapi tidak ada fakta. Janganlah ikut cara mereka.

Sebagai ummat Islam, Al-Quran adalah rujukan kepada semua persoalan. Walaupun berhubung isu kuil. Dalam soal ini saya harap YB Zul setuju. Kecuali beliau ingin merujuk ‘Mein Kempf’ pula apabila menguruskan persoalan kuil!

Saya sebut Al-Quran menuntut ummat Islam bertindak adil terhadap semua, termasuk yang bukan Islam. YB Zul setuju tetapi beliau menyatakan kita hanya adil terhadap kebajikan mereka. “Dalam soal ketuhanan”, kata beliau lagi, “tidak timbul keadilan”. Ada sesiapa yang faham kenyataan beliau ini? Saya tidak faham. Adakah dimaksudkan dalam soal ketuhanan Islam meminta kita bertindak zalim? Kerana lawan adil adalah zalim. Jika itulah yang dimaksudkan maka saya tidak setuju kerana Islam adil dalam semua aspek.

Beliau terus menyebut pula, “kita memelihara tempat ibadat mereka, bukan mewujudkan yang baru dicelah kediaman kita”. YB Zul tidak tahukah, yang terletak di ‘celah kediaman’ orang Islam ialah yang di Seksyen 19. Itulah antara sebabnya kita cuba pindahkan dan dicadangkan ke Seksyen 23, yang berjauhan dari kawasan kediaman. Dan ianya bukan soal bina kuil baru. Ianya soal pemindahan. Haai... kalau tidak tahu jangan cakaplah.

Walaubagaimanapun saya setuju dengan YB Zul dalam satu hal. Sepatutnya kita “memelihara tempat ibadat mereka” dengan mengambil kira wujudnya kuil berkenaan di situ semasa kawasan perumahan dibangunkan. Ini tidak. Dibina rumah keliling kuil seolah-olah kuil tersebut tiada, dijualnya pula tanpa menyatakan wujudnya kuil tersebut dan sekarang apabila timbul masalah dengan penduduk sekeliling, terpaksa pula kita pindahkan.

Satu lagi dakwaan yang ditimbulkan oleh YB Zul ialah haramnya pembinaan kuil baru. Adakah benar ianya haram dan ditegah sama sekali oleh Islam? Walaupun penduduk semakin ramai, yang Islam dan bukan Islam, adakah benar pembinaan kuil, gereja serta tok kong baru ditegah? Yang boleh dibina hanya Masjid dan Surau untuk menampung pertambahan penduduk? Kalau benarlah dakwaan YB Zul, maknanya setiap perumahan baru, bandar baru, tidak kira ada berapa ramai penduduk bukan Islam, tidak boleh dibina tempat ibadat untuk mereka.

Hmmm, ulama’ mana pula rujukan beliau. Saya tahu Islam tidak sesempit itu. Saya syorkan beliau buat rujukan betul-betul, jangan main buat hukum ikut perasaan dan emosi beliau. Islam ini agama Allah, bukan agama rekaan manusia yang berhati sempit.

Ulama zaman dahulu telah banyak berbincang berhubung persoalan pembinaan tempat ibadah orang bukan Islam. Di mana boleh, di mana tidak boleh. Kalau di kawasan orang Islam ramai bagaimana. Apa syarat-syaaratnya dan sebagainya. Bukan buat hukum borong seperti orang yang jahil.

Statistik Kuil dan Masjid
Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran statistik YB Zul. Yang saya tahu statistik di Shah Alam, Seksyen 1 hingga seksyen 24. Kuil yang berdaftar hanya 10. Tiga darinya duduk atas tapak yang siap diwarta sebagai ‘tapak kuil’ dan tujuh yang lain, termasuk yang di Seksyen 19, akan dipindahkan ke tapak yang lebih sesuai yang akan diwartakan sebagai tapak kuil. Atau, jika tiada masalah mungkin tapak sediada terus diwartakan sebagai tapak kuil dan kuil kekal di situ setelah mengambil kira berbagai factor. Tetapi untuk Seksyen 19 tidak sesuai.

Masjid dan Surau, tidak termasuk surau di pejabat-pejabat, kompleks beli belah, kawasan R&R, stesyen minyak dan sebagainya, di Shah Alam sahaja ada 106. Statistik YB Zul hanya menceritakan Masjid sedangkan surau-surau pun banyak dan perlu juga diambil kira untuk memberi gambaran yang lebih tepat. Inilah masalah apabila ambil statistik bersumberkan UMNO. UMNO ini jahat. Semuanya ada udang sebalik batu. Termasuklah statistiknya.

Sekarang soalnya Shah Alam. Kalau di tempat lain terlalu banyak kuil, tangani ditempat berkenaan. Maka tidak perlu babitkan Shah Alam. Di Shah Alam kuil hanya 10 dan untuk Seksyen 19, 20 dan 23 hanya ada satu untuk penduduk beragama Hindu yang seramai 3,000 lebih. Tidakkah adil mereka dibenarkan sebuah kuil? Atau adakah dalam soal ini ‘kezaliman’ dituntut oleh Islam mengikut pandangan YB Zul?

Soal Hak Penduduk Seksyen 23
YB Zul menyatakan penduduk tidak diberikan hak. Hairan saya. Bukankah diadakan majlis dialog untuk mendengar pandangan penduduk?

Masalahnya sebelum majlis dialog itu diadakan segelintir dari mereka telah bertindak kerana adanya agenda politik. Kalau tiada agenda politik, tiada sebab mereka perlu bertindak sedemikian rupa. Mereka telah diberitahu majlis itu akan diadakan mengikut prosesnya. Tunggu sahajalah. Tetapi tidak. Heret kepala lembulah.....lepas itu bila dunia kecam tindakan mereka sebagai melampau, salahkan kerajaan Negeri! Yang kamu buat kerja seperti itu siapa suruh?

Bila diadakan majlis dialog pula, tunjuk perangai. Tuduh orang tidak mahu dengar tetapi akhirnya dunia tahu siapa yang tidak mahu dengar. Geng samseng UMNO sememangnya tidak boleh dibawa berbincang. Takde class.

Soal Surah Al-Baqarah dan Ibadah Korban
Dari mana pula datangnya ide YB Zul untuk mengharamkan bacaan Surah Al-Baqarah? YB Zul baca Surah Al-Baqarah dengan niat nak menghina lembu dan agama Hindu ke? Surah Al-Baqarah tiada kena mengena dengan tindakan menghina lembu atau agama Hindu. Orang Islam baca Surah Al-Baqarah untuk mendapat petunjuk dalam soal mentadbir diri, masyarakat, negara dan dunia mengikut kehendak Allah. Ada disuruh menghina lembu atau agama lain dalam Surah Al-Baqarah ke?

Begitu juga soal korban. Apabila lembu disembelih, adakah YB Zul meniatkan untuk hina lembu dan agama Hindu? Kalau Ya, maka adalah haram memakan daging lembu yang disembelih dengan niat sebegitu. Niat korban hanya untuk Allah, untuk mencari keredaanNya. Disebut nama Allah yang Ar-Rahman dan Ar-Rahim, bukannya “cis Hindu aku bunuh lembu”. Perbezaan ketara bagi yang pertama dipenuhi perasaan rendah diri dan kelembutan, mengharapkan keampunan Illahi. Yang satu lagi dipenuhi kebencian.
Kasihan orang yang menganggap dirinya pembela agama Allah,
Walhal sebenarnya merupakan penghalang kepadanya.
Menjatuhkan imej Islam dengan setiap perkataan
Yang ditutur kononnya untuk membelanya.
Mana mungkin menjadi pembela Islam sedangkan hati dipenuh prejudis!
Melihat manusia mad’unya tanpa perasaan kasihan belas.
Sebaliknya kebencian yang teramat,
sehingga kezaliman dilihat sebagai keadilan,
penindasan pula sebagai pertolongan...

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

108 comments:

TBO said...

salam YB

Tahniah ulasan jawapan yang bernas- cadangkan PRU 13 nanti YB Blackberry ni frozen kan je, tak mampu menganalisa sesuatu isu secara adil dan tuntas

Ahli PAS dari zaman Ustaz Yusof Rawa AlHaj

Anonymous said...

Penarangan yang sungguh jelas. kalau YB Zul tak faham juga, suruh dia masuk UMNO. Tak payah kita nak pening kepala.

khairul said...

takbirrrrrrrrrrrr.......

Pak Oncu said...

YB Khalid salamat ari ghayo,,,,,!!!
YB Zul ni luar PR dalaman nya UBN kot?

Anonymous said...

kalu dah kuar kt utusan melayau tu tak payah ckp byk la...

Anonymous said...

sedih melihat Melayu dan Islam di Malaysia yang seolah-olah terang mata tapi 'buta' hati. Kalau dah jadi penyokong PAS atau UMNO atau PKR sekalipun biarlah ada rasioaliti dan tidak dipandu oleh hawa nafsu.

Buat YB Khalid, saya melihat tulisan YB juga lebih objektif - objektif dengan kata YB inginkan hujah yang menyokong YB tetapi menyatakn hujah yang tidak menyokong YB sebagai tidak 'waras' ... lihat tulisan di atas.

walluhalam ..... beginilah nasib melayu di bumi bernama Malaysia ... segalanya akan hilang ... percayalah.

Harap YB terbitkan komen saya ini

Anonymous said...

'Geng samseng UMNO sememangnya tidak boleh dibawa berbincang. Takde class.'

bukan mcm tu..tak baik kata mcm tu..sepatutnya kata mcm ni.

'Geng samseng UMNO sememangnya tidak boleh dibawa berbincang. Takde OTAK.'

Anonymous said...

suruh je YB zul tu letak jawatan, pegi mengaji lagi, menadah kitab dengan tok-tok guru.

zaydelkhair said...

salam yb,

Saya melihat kebenaran keluar dari lisan yb... Tuhanlah yang menapis pejuang-pejuang agamanya, hingga kebenaran akan menjadi jelas.

Hanz_Azdi said...

hmm.. heran gak aku YB Zul eksen tara tu...lain macam aje dah bunyi dia ni...cam UMNO pun ada.

apa pun...SELAMAT BERAYA & SALAM AIDILFITRI buat YB Khalid sekeluarga...Moga sentiasa bahagia & sihat...Juga diberi Allah hidayah & taufik bagi meneruskan perjuangan Islam...InsyaAllah

amego said...

Salam YB. Saya pun heran dgn YB Kulim ni. Saya rasa beliau perlu bermuhasabah diri dan berjumpalah dgn tok guru yang mursyid untuk mendapatkan ilmu. Untuk YB saya sokong dan berdoa semoga YB berjaya menyelesaikan isu ini.

Dari: bekas tentera yang hanya mengenali YB melalui kaset ucapan sejak tahun 80an. Wassalam

Anonymous said...

Salam YB
Tahniah. Rasanya tuntas dan gaya penulisan yang memang senang nak faham.
Bagaimana pun, saya merakamkan rasa terkilan bila YB Zul menyentuh Surah Al Baqarah berkaitan penyembelihan lembu. Hujah beliau sangat ketara tidak bijaksana dan dangkal.
YB Khalid telah menjelaskan dan harap semua yang membacanya faham.
Selamat Hari Raya

MC_Shaharul said...

btl la aku pn x fhm ngn yb kulim sorang nie,mmber2 aku kt kulim kata byk citer pasal dia nie..x turun jmpe rakyatla,tipu customer guaman dia la,susah nk kuar duitla,mula2 terkejut jgk rasa cam x caya...kt blog dia mcm bgs sgt jer,jmpe rakyatla,program ngn rakyat la,tp apa pn tarak,hampeh punye yb,org mcm nie elok kuar jer..wat rosakkn pr jer buat ape..

tahniah yb khalid..ulasan yg bgs,slmt menyambut aidilfitri,teruskn perjuangan yb..Allahhuakbar.

Menthol said...

"Seorang penduduk yang beragama Hindu menyebut, “kami tiada masalah dengan azan 5 kali sehari...” Mendengar itu kumpulan liar terus bertindak liar. Mungkin malu sendiri dengan sikap ekstrim mereka berbanding toleransi orang Hindu maka ingin menenggelamkan suara penduduk Hindu tersebut."

YB Khalid, YB mungkin telalu bodoh untuk menerima hakikat bahawa analisis anda memang bodoh.

Walaupun tidak ada perkataan kasar dalam ayat di atas, hakikatnya apa yang diluahkan oleh wakil Hindu itu ialah - Kalau kami orang Hindu boleh menerima dan mendengar Azan orang Islam yang memekakkan telinga 5 kali sehari, kenapa kamu orang Islam tak boleh dengar bunyi bising sembahyang kami hah???

BODOH punya YB!

Panglima Hikayat said...

Kelam kelibut bila fakta dan auta digabung jalin kemas dengan emosi menyinga seolah-olahnya itu fakta maut.

Terima kasih YB atas ketekunan Tuan menjelaskan dan istiqamah menerangkan. Penerangan dari lamanweb YB sangat membantu menjawab persoalan yang memeningkan kepala saya dan teman-teman.

Penerangan dengan tekun jugak ialah satu cara tarbiah dan didikan yang berkesan. Insya-Allah.

Saya menyokong keputusan untuk tidak meroboh, asalkan ia dipindahkan dan dikumpulkan di kawasan yang sesuai.

Ikhlas.

Cikli said...

salam,

sorang lagi bidan terjun pkr yang bermasalah.

kopipegaga said...

Salam dan Selamat Hari Raya Aidilfitri,

Jawapan, ulasan dan hujah yang bagus. Hanya yang bebal sahaja sukar nak faham. Pindah atau tukarganti, bukan bina baru. Benda yang dah ada sebelum perumahan dibina. Serupa isu ternak babi secara moden. Diterangkan secara jelas tetapi tetap dimanipulasi.

YB Kulim hanya memperlihatkan tentang kekurangan dalam mengulas sesuatu isu, malah mungkin agak sinis dengan gelaran pak janggut walaupun ia sunnah bagi orang Islam dan memetik tentang surah Al-Baqarah. Dia memperlihatkan siapa dia sebenarnya. Mungkin PRU 13 dah rasa tak dapat tempat, kena cari dahan baru.

Terus Berjuang YB.

Abas said...

Salam:-

Tulisan ini boleh YB jadikan sebagai teks ucapan semasa berucap di gereja nanti.Barulah orang kata YB terror .

Kalau ada orang Islam tegur YB cepat-cepat katakan ini semua angkara UMNO.

Senang gitu...

Anonymous said...

to menthol;

hang la BODOH. tak boleh nak bertolak ansur. ini bukan SELANGOR DARUL MELAYU BODOH!, ini Selangor Darul EHSAN..

kau faham tak maksud EHSAN tu ape?

bodoh punya Menthol

Bukan umnongok said...

Menthol menthol!
Hmmm....patutlah bodoh macam lembu...
Species umnongok nie cakap macamlah rajin pergi ke masjid.Puak-puak nie kalau ke karoeke boleh le.....
Inilah yang Umno suka ni, lagi ramai ahlinya bodoh maka lagi senang dikelentongnya...lagi lama lah depa pulun khazanah negara.
By the way YB Khalid Samad, saya salut dan tabik kepada YB. Rasanya PR juga punya ramai calon yang berwibawa yang boleh dijadikan pelapis untuk menjadi pemimpin negara sekiranya DSAI tiada nanti.
Kita sudah ada Dato Seri Nizar, Dato Husam yang berani dan berketerampilan.Kini YB Khalid Samad.InsyaAllah teruskan perjuangan Islam for All. Selamat Menyambut Aidilfitri.
Wassalam

Orang PB said...

Assalamualaikum YB

Tahniah kepada YB yang tidak tunduk kepada tekanan dalam isu pemindahan kuil ini. Saya sudah membaca tulisan YB Zul sebelumnya dan saya juga berpendapat seperti YB Khalid. Awal-awal yang saya tolak ialah YB Zul mengatakan ianya merupakan kuil baru... sedangkan ianya jelas bukan kuil baru tapi kuil yang dipindahkan.

Sememangnya perkara ini ditimbulkan oleh UMNO untuk menutup kegagalan mereka menangani isu ini. Kejayaan PR merupakan satu 'kemaluan' besar kepada mereka. Mereka ni bukannya ikhlas pun dalam memperjuangkan Islam sebaliknya mereka adalah insan-insan jahil yang bodoh sombong... tak mahu belajar cara menghormati orang lain.

YB Khalid... saya orang Parit Buntar... bersebelahan dengan Parlimen Kulim/BB yang diwakili oleh YB Zul. Saya banyak mendengar rungutan orang ramai tentang perform YB Zul. Bukan niat saya nak mengungkit... tetapi bagi saya YB Zul juga perlu muhasabah diri. Jangan berhujjah membabi buta.... itu budaya UMNO. Apa yang telah kita buat untuk masyarakat di kawasan kita... sebelum kita sebok menjaga kawasan orang lain.

Teruskan perjuangan... sesungguhnya Islam itu bukanlah zalim.... yang menampakkan Islam itu zalim kadang-kadang berpunca dari sikap individu yang bodoh sombong tapi tak nak belajar.

rakan baru said...

aku xpaham dgn YB ZUL ni.... aku rasa ada bende yg dia nak dgn ameno ni ...klu x nape dia keluar kenyataan yg melawan arus... dulu dia bela adun lunas yg ja katak xpe kita tengok rentak dan irama YB ZUL ..

penduduk seks. 24 said...

Buat YB Khalid, satu soalan untuk YB Khalid dari saya yang dhaif ini. Kenapa perlu dibina kuil yang baru di Seksyen 23, walhal sudah ada kuil yang agak sama besar dengan masjid yang berada bersebelahannya di Seksyen 16. Tolong jawab yang ini kerana saya tak nampak rasionalnya membangunkan rumah ibadah yang baru di Seks. 23. Terima Kasih.

Anonymous said...

Sebelum pilihanraya umum 2004 dahulu, Majlis Shura Ulama PAS telah menolak Zulkifli Nordin menjadi calon PAS. Sebab itulah dia langsung tak dapat bertanding atas tiket PAS.

Ini fakta, bukan auta. Jika tak berpuas hati, boleh sahkan maklumat ini dengan PAS.

Anwar Ibrahim apa nak kira. Semua dia kutip - Jamaluddin Mohd Radzi, Mohd Osman Mohd Jailu, Mohd Razhi Salleh, Zulkifli Nordin, semua dia kutip.

Anwar, Anwar...

Junjungan said...

Assalamualaikum YB.

Saya orang Kulim. Memang YB Zul ni problem di Kulim. Pusat khidmat Ahli Perlimen dula buka sekarang dah tutup. Sewa tak bayar, gaji pekerja dia hutang.

Kalau bali Kulim sekali sekala, cuma offer diri nak baaca khutbah jumaat saja. Di Kulim pun banyak ustaz, buka saja pandai baca khutbah, tapi berkhutbah.

PRU 13 kalau nama dia naik lagi di Kulim, malang sugguh orang Kulim. Yb hampeh. Lebih kerap ke Dubai dari balik buat kerja di Kulim.

Anonymous said...

Salam YB,

Terganggu saya juga bila membaca komentar dar YB Zul tentang isu kuil S23 ini.

Namun, saya harap YB berdua dpt bertemu/bersemuka utk sama2 merungkai salahfaham tentang isu ini kerana kita di pihak yg sama, lebih2 lg kita di ambang Eid.

Wassalam,
DV

LeeZ said...

Dulu saya kira respect juga kat YB Zul ni... tapi skrang setelah beberapa insiden yang dah berlaku ni... tak lagi kut!!! Hmmm...

perompak harta rakyat said...

Penerangan yang jelas dan mapan dari YB Khalid. Kalau saya yang pegang jawatan YB Khalid mungkin ada antara pencacai umNO yang membuat kecoh di majlis antara Kerajaan Negeri dengan penduduk Seksyen 23 berkenanan isu pemindahan kuil tempohari makan penerajang.

Cadangan saya kepada YB Khalid lain kali kalau nak buat perbincangan seperti ini harus kerahkan 200-300 orang Barisan Pemuda PKR dan Pemuda PAS berkawal guna kayu belantan kerana Polis yang sepatutnya menjaga Pemimpin Selangor telah menjadi tunggul kayu pada hari tersebut. Bila penyokong umNO ini mula 'naik lemak' arahkan saja Pemuda PR secara beramai-ramai hentak kayu belantan tersebut di kepala mereka, biar sampai pecah keluar otak pun takpe. Nanti panggil ambulan usung bawa pergi hospital, selepas 5-6 penyokong umNO pecah kepala, yang tinggal dalam dewan itu adalah penduduk yang bersedia berbincang secara profesional dan berhemah.

Saya yakin kalau Khir Toyo yang kena maki dengan penyokong PR, pasti gerombolan polis yang berkawal akan mengangkut mereka yang terlibat secara 'borong' kedalam dalam trak terus bawak masuk dalam lokap.

Diharap Pucuk Pimpinan Pakatan Rakyat menggugurkan YB Kulim dari senarai nama YB yang bakal bertanding mewakili PR pada PRU 13 kelak.

Sekarang Allah sudah menunjukkan pada kita sedikit demi sekit musang berbulu ayam yang dulunya berada dalam PR atau menyokong PR.

Musang pertama yang dikenal pasti adalah Ibrahim Ali @ Brahim Bewak dan kat Perak kita jumpa 3 ekor musang, kat Selangor ada desas-desus 2-3 YB dari PAS nak bertukar jadi musang 'bebas' bulan September ni tapi belum pasti.

Mudah2an Allah menzahirkan kesemua musang berbulu ayam ini sebelum PRU 13 agar kepimpinan Pakatan dapat menyediakan wakil-wakil rakyat yang benar-benar berjuang untuk rakyat dan bukan untuk tembolok diri, anak bini serta kroni seperti mana amalan biasa pemimpin Parti Usung Kepala Lembu United Malay National Organisation.......

Anonymous said...

Salam,

YB Zul ni ex-Umno,kemudian jadi YDP Pas Bdr Tun Razak,kemudian jadi calon untuk PKR,kemudian menang,kemudian bersedia nak kosongkan kerusi untuk DS Anwar,kemudian tak jadi sebab Umno tarik balik petisyen P/Raya,kemudian kerja-kerja kat Parlimen Kulim berterabur kata sahabat saya dr DPP Kulim/Bdr Baru,kena YB Ust Yaakub Hussin yg cover,kemudian payah nak hubungi sebab duduk KL,kemudian DS Anwar dah nasihat,kemudian..tak tau lah..dia nak jadi MP Shah Alam pulak kot next PRU...kemudian...

Anonymous said...

Keopada Menthol,

Mengapa kamu bodoh sangat? Ayat si India itu memang cukup lembut, kamu yang menukarkannya menjadi kasar dan biadap!

Dahlah tu, atas terjemahan sendiri yang penuh prejudis tu, terus teduh YB Khalid yang bodoh. Sebenarnya kamulah yang sepuluh kali lebih bodoh!!

Bodoh!!

LanaBulu said...

Teman tidak melihat saudara zul itu sebagai masalah kerana..?
Penggunaan 'bahasa yg sangat bersahaja dan ilmiah' YB ini cukup terkesan..
Syabas..YB!!!
Tak rugi teman mengundi YB..teruskan demi Islam (Keadilan itu datang dari Islam)
Selamat Aidil fitri..MZB

TohkongMosjid said...

YB Khalid, syabas. Saya terasa negara ini masih lagi mempunyai harapan sekiranya PAS mempunyai lebih ramai ahli PAS yang berhujah seperti YB.

Selamat Hari Raya Aidilfitri && Maaf Zahir Batin.

TohkongMosjid

Tinta Hitam said...

YB

Terima kasih diatas penerangan panjang lebar ni.Saya dah mengagak bahawa akan berlaku penentangan dari bukan sahaj dari UMNO tetapi juga dari dalam PAS sendiri.

Sebahagian dari kalangan pimpinan PAS masih lagi bersifat nasionalis dan meliaht sesuatu isu itu sama dengan kacamata UMNO.Bukannya dari kacamata Islam.

Allah SWT sendiri telah memperlihatkan kebodohan dan kebiadapan UMNO dibulan Ramadhan yang mulia ini.Saya juga tak pelik dgn kenyataan YB Zulkifli Noordin kerana sebelum ini pun beliau sering membangkitkan isu berdasarkan kacamata UMNO.

Isu ini ada hikmah disebaliknya.Fakta toleransi ugama didalam Islam dapat dijelaskan kepada umum.Malahan ianya juga membuka pekung didada UMNO dan juga sebahagian ahli ahli PAS uang masih tidak membebaskan fikrah pemikiran mereka dari fikrah UMNO.Perkara ini perlu ditangani oleh pihak pimpinan PAS sendiri.

Anonymous said...

Dulu saya respect gak ngan YB Zul ni tp sekarang mcm nak jadi ahli Umngok je bunyi nye...

diwant said...

alhamdulillah saya suka baca penjelasan dr YB, semoga kita lebih diberi ilmu2 sedemikian supaya kita tidak mudah diperbodohkan..

knowledge is power!

Shaqbal said...

Assalamualaikum YB,

Saya kagum dengan ketekunan dan kesabaran YB menghadapi serangan dari Ahli2 UMNO dan juga Ahli Pakatan (YB Kulim). Insyallah selepas Hari Raya ini saya akan menghantar borang Ahli PAS di Pejabat YB, saya ingin berada dalam Cawangan YB.. boleh ke?? saya menetap di Kelana Jaya.

Rakyat Malaysia said...

Tahniah YB Khalid kerana masih berpegang kepada prinsip YB untuk berlaku adil kepada semua pihak baik Islam dan bukan Islam.

Saya rasa ada banyak pihak terutama yang racist macam YB Kulim itu serta tuan UMNO beliau, dengan sengaja lupa menyatakan bahawa kuil tersebut sudah berusia 150 tahun. Maknanya ia wujud jauh sebelum adanya Shah Alam serta penduduknya. Apakah hak penduduk S.Alam untuk menyatakan kuil tersebut tidak boleh wujud di S.Alam? Isu perpindahan, kalau yang di Sec 23 itu membantah kerana terlalu hampir kepada kediaman mereka, munasabah, tetapi tidak boleh di bina sama sekali? Itulah pasal ada "public hearing" tetapi geng racist UMNO itu sengaja nak buat hal, dan YB Kulim pulak sokong.

Tindakan YB Kulim itu jelas beliau hanyalah "Loyar Buruk" dan samseng. Jika kaji stail berliau yang sekonkong dengan dengan tuan UMNO beliau semasa dia merusuh di bangunan Majlis peguam, jelas sekali beliau tidak mampu untuk berhujah secara intelek. Kalau kebuntuan terus memutar-belit, menghina dan merusuh, sama seperti UMNO.

Tindakan YB Khalid selama ini bukanlah sesuatu yang pelik atau membelakangkan agama sendiri. Islam, seperti agama utama yang lain menekankan keharmonian dan keadilan untuk semua, baik untuk yang seagama dan yang tidak. Apakah salah YB Khalid?

Saya sering mendengar bahawa umat Islam diserata dunia ditindas (seperti di Palestine) dan segelintir negara dimana orang Islam adalah minoriti dan negara kita (YB Kulim pun sama) lantang bersuara menentang ketidakadilan tersebut. Saya serta banyak rakyat yang lain, walaupun Islam dan bukan Islam juga berpendapat demikian, tetapi tindakan YB Kulim dan UMNO bolehlah di kira Hipokrit, cakap tak serupa bikin.

Saya rasa ada baiknya Dato Anwar terus memecat YB Kulim itu supaya memudahkan hasrat beliau untuk jadi samseng sepenuh masa (masuk UMNO lah itu) kerana jelas tindakan
dan hujah berliau tidak melambangkan sesuatu yang waras dan konsisten dengan Pakatan. Lambat laun sokongan rakyat akan pudar kerana loyar buruk ini.

Yang akhir sekali kepada Menthol, kalau benar pun penduduk Hindu itu, ini adalah fakta. Kalau penganut agama lain boleh bertoleransi dengan kewajipan Islam dimana Azan 5 kali, kenapa pula sebagai seorang Islam yang baik, tidak boleh menunjukan toleransi yang sama. Walaupun Islam adalah agama rasmi, agama lain juga diperlindungi dalam perlembagaan. Atau Menthol ini cuba menunjukkan kuasa samseng beliau dimana kita ini majoriti, you kena ikut cakap kita tetapi kita tidak perlu dengar cakap lain. Kemudian sama seperti YB Kulim itu tertanya-tanya kenapa Islam di tempat lain ditindas oleh pihak majoriti lain.

Dasar samseng dan UMNO.

umat nabi said...

Salam...

Sorry cuma nak tahu bila Utusan Malaysia keluarkan statement YB Zul pasal kuil kat Shah Alam.

Tengok kat blog YB Zul macam tak der cerite pasal kuil. Mungkin saya terlepas pandang.

Balik raya kirim salam kat abang YB; Dato' Shahrir. Cakap ngan dia dah2 lah tu; jangan dok seronok sangat kata orang pengkhianat, nanti ntah siapa lak bagi selipar. Kira ok la tu. kat Dhaka, bangladesh saya lihat penjaja selipar di Dhaka, dia sendiri tak mahu pakai selipar. Apa yang penting bagi dia ialah 'kana' yakni makan. Alhamdulillah..

Apa pun jika benar apa yg YB ceritakan, saya sokong sangat.Raya ni abang saya kat shah alam balik segamat; ari tu dia marah sangat pasal kuil tu. Ok la YB semoga kita semua dapat hidayat.

opss..banyakkan ibadat di malam raya 'lailatul jaizah' yakni malam penganugerahan di mana doa dimakbulkan dan antara kelebihannya,hati kita tidak akan mati (dalam taufik hidayat Allah) di kala fitnah besar melanda yg mana ramai orang lalai, engkar perintah Allah.

Wallahualam..
Wassalam...

accudo said...

YB Khalid,

YB Zul ni PKR. Kalau dia keluar PKR dia tak akan masuk PAS kerana dia tak akan masuk punya....lagi pun orang-orang PAS dah tahu lama dah sapa YB Zul ni, sebelum jadi YB lagi...huhuhu !!!

Sah masuk UMNO !!

Tahniah YB, apapun kutukan puak-puak itu kepada YB, saya kagum kerana YB kerana benar-benar memiliki akhlaq tinggi pejaung Islam. Saya menyokong kaedah dakwah YB.

Orang Shah Alam akan rugi jika mereka ganti YB (PAS)dengan orang lain!

Anonymous said...

YBZul..YB Zul..pelakon "easy rider ini" chamcha UMNO dlm PKR/Pakatan..langsung tak boleh pakai..next GE..dia akan join geng Tarik Kereta Boys PEKIDA..lol!!

Sebal said...

Salam Eidul Fitri utk semua and khas buat akhi YB Khalid. and buat YB Zul..banyaklah lagi menyelami perjuangan and permikiran perjuangan islam. jangan laju sangat nanti jadi uts-uts yang yang laju..kemudian masuk UMNO..ingat lagi tak..uTZ Mat Nor Idris, uts mustafa taib, jadi..salam and selamat raya ajelah.

ZBO said...

Salam YB Khalid....


First of all...congrate la sebab sekali lagi yb berjaya menampakkan kebijaksanaan untuk menjawab isu2 yg berbangkit..untuk komen yb zul ni saya juga telah membaca dan memberi komen terhadap tulisan beliau...saya lihat beliau mengupas isu kuil ini didorong oleh emotional dan juga tidak membuat homework dgn bertanya sendiri dgn pihak2 yg terlibat terutama yb khalid sendiri...atas sebab itu...secara tidak langsung saya mengatakan kepada beliau..adakalanya dalam kita menegakkan Deen Islam itu sendiri...kadang2 umat islam dilihat tidak selari dgn Deen itu sendiri...tetapi tidak semua tulisan beliau begitu..ada juga yang bagus...Untuk yb Zul..jika tanggappan yb khalid ini benar yg yb mungkin mendapat sumber info dr sebelah pihak(org umno)maka dalam islam sendiri sudah menggariskan...apabila kita mendengar sesuatu berita..maka harus kita berlaku adil untuk menentukan kesahihan berita itu...jika tidak..apabila kita bertindak berdasarkan sumber yg tidak tentu sahihnya...maka berlaku la satu tindakan yang pastinya khilaf.....sebab itulah yb zul menulis seakan2 orang yg hilang pedoman...haha...lastly...SALAM EIDUL FITRI YB KHALID...saya ni bukan penyokong pakatan rakyat tapi just a fence sitter....u do ur right...u got my vote...if not..nothing much i can say...

Anonymous said...

YB Zul ni tlh dirasuk oleh idelogi ketuanan melayu lah..no point debating with this type of fellas..barua barua UBN dlm Pakatan perlu masuk klinik/hospital utk detoxification..or let them just take the "ongkos" n masuk UBN..rakyat marahen will tepuk suara n jump 4 joy if these bums leave Pakatan..

Voice of the Oppressed, Suppressed said...

I have always considered Nordin a mad man, who behaves more like a savage than a refined Muslim.
I will ignore him.
Anyway, a few of my friends have decided to leave PKR should Nordin be selected to stand as a Pakatan candidate in the next general elections.
This fellow should join UMNO and leave us alone. From UMNO platform he can talk whatever he likes.

Anonymous said...

Adakah YB Kulim ni sudah cukup yakin 100% yg dia akan kekal, dulu, kini dan selamanya, sentiasa, forever akan sentiasa berada dalam Islam tanpa memikirkan kedudukannya sebagai seseorang yg beragama islam ( Muslim) sekarang ini adalah rahmat dari Allah. Siapakah dia ini yg sombong dan angkuh dgn rahmat islam dari Allah sehingga dia tidak boleh mempunyai sifat rahmah kepada manusia2 yg belum Allah berikan petunjuk dan hidayah? Ingatlah YB, bahawa rahmat Islam yg Allah telah berikan kepada YB Kulim boleh ditarik balik dan di berikan kepada manusia2 yg YB Kulim pandang rendah dan perlekehkan itu. Sebaiknya YB Kulim ini pergi melanjutkan lagi pengajian agar tahu makna sebenar menjadi seorang Muslim ( Hamba yg menyerah diri kpd Allah).

aliferozkhan said...

Salam,Yb..Barakahallah

Apa yang saya lihat tentang Y.B Zul memang dia tak lama dengan PKR kita pun harap macam tulah...dalam keadaan rakyat dlm PR ni tertekan dengan Pengkhinat2 Amanah rakyat yang terdiri dari adun2ni...masih ada perkara macam ni timbul..tengok yang Port Kelang tu pun satu..
Bukan kita saja nak tuduh YB Zul ni tapi nampaknya beliau sendiri yang membuka pintu fitnah ni..
Beliau secara terang2 ( dalam blog ) mempertahankan Adun Lunas keluar parti apabila hampir dengan hari buang undi walaupun Adun tu terang2 menyokong Najib...Apakah YB Zul tidak nampak pekara yang lebih besar disebalik apa yang belaku semenjak dua menjak nii..tangan gaib siapalah yang sentiasa mencaturkan hingga belaku keadaan macam ni..atau Y.B Zul sebahagian dari permainaan ni kerana kelihataanya begitu..Cuba tengok beberapa kenyataan YB Zul dlm blog beliau antaranya "malah tuhan patung hindu yang terbesar di dunia dok terseragam di dalam negeri Selangor Darul "Takbeer" ni apa ni YB Zul..? janganlah jadi sama macam dia orang..kalau pun tokong hindu ta ada kat situ masa siapa..?Kilang Arak Terbesar ada masa siapa..? bayangkanlah kalau kilang arak tu didirikan masa PR pegang Selangor.. tak tahulah apa hura-hara yang jadi...Jangan kita lupa apa yang Najib dah kata akan rampas Selangor yang kununnya menjadi nadi dan kekuataan UMNO.." Kalau kita nak menangggg..kita kena buat macam cara kita nak menangggg...(lengok poyo2 najib)
Kepada perjuang - perjuang kebenaraan...jangan lupa kita dari dulu lagi dah diingatkan kalau puak2 ni nak kalah mereka akan turunkan kad terdesak mereka itulah perkauman jangan kita layan apatah lagi perundingan.. ingat perestiwa "Thakim bi-kitabullah" Pada YB Zul masih belum terlambat sama ada ingin bersama rakyat membuat perubahaan dengan "Bil'Hikmah" atau sertaai saja sebagai gang leader pada Perwaris,Pekida dan sewaktu dengannya dengan memperlihatkan Image Islam itu sebagai pengerun...(puak2 ni elok hantak kat Palastin wat apa kat sini...tak beraniii )

Dan kepada YB Khalid teruskan perjuangan dengan dakwah,keadilan dan memberi kefahaman bahawa Islam adalah untuk sejagat..untuk semua bangsa..dan keadilannya tak mengira Agama...semua merasa aman dengannya...Wallahu'Alam..

Anonymous said...

Oh boy...
"Malaysian court orders Muslim lovers caned for sex
(AP) – 3 hours ago

KUALA LUMPUR, Malaysia — An Islamic court has ordered an unmarried couple to be caned for trying to have sex in a car in the latest of a series of harsh punishments for Muslims in Malaysia, a lawyer said Friday."

Aah,mulut celupar Zul,Dr jakil n hide Hassan Ali,Toyol,Najibhai n his lembus gerenti will start to scream,berbuih buih on this issue..if this couple kena sebat,masuk jail,then,kes lama Najibhai n Ziana Zain perlu dibuka semula..

Anonymous said...

sedih tengok orang islam bergaduh sesama sendiri.
time ni, org india, cina semua dok gelak ....
apa nak jadi da?

aku said...

hidup YB Khalid!
harap pemimpin2 PAS terus beri tarbiyah kepada pemimpin2 PKR ni. sbb depa ramai yg masih 'berotak' UMNO..

aku said...

"Anonymous said...

sedih tengok orang islam bergaduh sesama sendiri.time ni, org india, cina semua dok gelak ....
apa nak jadi da? "

bukan gaduh.. berselisih faham ja. tak salah kot kita berhujah secara ilmiah.

Anonymous said...

semalam saya bermimpi YB lompat parti BN/UMNO, dan abang YB punya la seronok walaupun keadaan waktu tu semua bersedih dengan keputusan YB utk meninggalkan PAS.

walau macam mana pun, ia hanya mimpi :)

aliferozkhan said...

Ahaa...ada sahabat yang bermimpi YB lompat pi parti UMNO dan abang YB punyalah seronok...ni kalau mimpi selalunya akan belaku sebaliknya...tu maknanya...YB Shahril yang nak lompat ke PAS...

walau macam manapun, ia hanya tafsiran mimpi :)

Anonymous said...

Salam YB Khalid

Thank you for a very clear explanation of the issue. Like other commentators, I too hope that you and many others like you will step forward to lead us out of the darkness of hate and bigotry into the light of Truth.

Selamat Hari Raya and may God bless you.

rhyder

sapien said...

Kami kat Kulim ni dah tak pandang dah mamat sorang ni. Rasa menyesal pulak tolong berkempen kat dia ni masa pilihanraya dulu. Masa mula-mula datang dulu pijak semut pun tak mati. Sekarang ni dah lain dah. Isi dah tukar cuma kulit saja yang belum tercabut. Tak pa la kita tunggu la nanti.

Anonymous said...

Kesian plak aku tgk kt YB Zul ni, takde ke org nk backing dia nih ke??? Orang Kulim pun takde yg sudi ke? ehehhe Slamat Hari Raye...

Moo Leong said...

YB Khaled, thanks for reply to YB Zul. 2 things about YB Zul: 1.) He is such a confuse Malay-Muslim-Lawyer, and 2) Muka macam PKR, tapi darah UMNO.

TERBUKA HATI said...

syabas yb yang ku cintai...
Buat la apa saja yang yb rasakan baik utk org shah alam,saya cadangkan yb pada masa akan datang boleh menjadi PM supaya smua bangsa di malaysia ini MPUNYAI HAK samarata.

Malaysia ini adalah bumi allah dan boleh diduduki oleh semua ummatnya tak kira bangsa islam or non muslim.

saya sokong polisi pihak Pakatan Rakyat supaya setiap kwsan yang berpenduduk dibina masjid mesti ada tokong,gereja dan kuil..Takbirrr utk yb inilah baru keadilan yang akan subur dibumi malaysia.

saya cadangkan juga supaya yb bawak usul ke parliment, org2 islam mesti pergi kegereja/tokong/kuil/rmh ibadat yang lain supaya mereka dpt didedahkan situasi disitu bagi memperkuatkan iman mereka tapi kalau mreka tpagaruh terpulang kpd mreka(antara allah dan mereka).

saya sokong sgt kebebasan iaitu tanpa di kawal oleh pmerintah/kerajaan ,kita rakyat msia dah matang tak perlu pgerakan ilmu dan pendapat sseorang itu perlu diawasi oleh sesiapa jua..yang penting semua rakyat di msia bebas utk memilih agama mereka tanpa mgunakan dasar yang keras sprti kerajaan BN sekarang..kononnya msia ini adalah negara islam pirahhh....syabas sekali lagi yb khalid kerana mmbuka minda melayu islam yang sempit thadap keterbukaan thadap agama lain,satu lagi saya mnta yb cadangkan supaya dalam apa jua borang pengenalan diri tak perlu letak status agama dan bangsa.

Kita dah boleh harap kan ibubapa kita mendidik agama apa dan kemana hala tuju kita pada akan datang tak perlu kerajaan BN yang menetapkan dasar itu dan ini.saya harap yb dan koncu2 yb berjihad lah demi rakyat msia semuanya.

Pertanyaan kpd yb zul tak menyesalkah anda mjadi rakyat msia berbangsa melayu islam??dicadangkan supaya yb zul cari aje satu pulau dan namakanya sebagai 'PULAU MELAYU' untuk diduduki oleh org melayu islam dan negara sprti msia ini hanya boleh diperintah oleh pemimpin2 yang bijaksana macam yb khalid..takbirrr...

'negara msia hanya untuk rakyat yang tidak bfikiran sempit sprt Yang Berhormat Khalid Samad"

Anonymous said...

Apalah komen-komen di sini semua menyampah aku baca.Ada ke kuil tu 159 tahun hang bileh percaya?Orang India datang malaysia pun baru 120tahun.Sime darby pun ditubuhkan 120 tahun macam mana kuil india tu boleh usia 150 thaun .Mungkin datuk nenek moyang Kjalid Samad kot yang bina.Bodoh betullah puak Pas ni .Percaya dengan gormal India.Ha hahaa

al-brangi said...

mamat kulim tu jadi duri dalam daging PR.
respond yg tepat dari YB.

selamat hari raya. maaf zahir batin

Anonymous said...

Kah kah kah... kesian aku tgk si "TERBUKA HATI" merajuk. Buruk benarlah kalau org tua UMNO merajuk ni eheheh....

murti said...

ssalam yb,,,good job....keep going,,,good riddance 4 that yb,,,were from baling n kulim,,,we can understand him,,,just another lunas yb

Anonymous said...

Saya lama dah perasan si Zul ni lain2 sikit. Sejak kes tunjuk perasaan bantah sidang Majlis Peguam Malaysia pasal isu masuk Islam lagi tu! Sebenarnya kerajaan dah ok bagi greenlight buat sidang tu sampai JAWI pun ada hantar wakil. Last2 Zahid Hamidi cakap nak bantah. Sekalinya pi bantah bukan pulak Zahid, tapi si Zul! Durang sengaja buat gitu agaknya nak tunjuk lah yang si Zahid ni hero orang Melayu, UMNO hero orang Melayu! Si Zul pulak ni pi sana nak tunjuk dengan orang bukan Melayu yang PKR ni ekstremis Melayu! 100 peratus macam konspirasi cerita Hindustan!

baem said...

saya orang sarawak ,walaupun saya tidak tinggal kat selangor,tapi saya berasa amat pelik,mengapa isu kuil ni timbul,mana perginya hubungan yang baik selama ini.Kenapa perlu nak melenting,hubungan antara kaum mungkin tergugat kerana isu yg remeh,kami kat sarawak ada 31 bangsa,kami hidup tolong menolong.sebelah rumah saya ada masjid,manakala depan rumah ada gereja,belakang rumah pula ada kuil cina,cuma kuil india jauh dari kawasan rumah,tidak pula saya rasa iman saya terpesung jauh,walaupun gereja,kuil hanya dekat rumah sahaja.

Anonymous said...

Alamak... menthol masuk je begitu contrast sekali pemikirannya.. Komen beliau menelanjangkan kedangkalan pemikirannya. Begitulah pemikiran yang tidak berlandaskan kewarasan. Tapi ape nak buat itu ajelah yg tinggal kualiti ahli-ahli umno....hantam jela menthol!!

Anonymous said...

Beginilah..apa korang semua dah lupa ker siapa YB Zul nie...bukankah dia yg dulu terkenal sebagai peguam kepada mak bapak wanita2 melayu ISlam kita yg murtad jadi Hindu suatu ketika dulu. Rujuk artikel nie
http://www.tranungkite.net/psiber/tarabulsi/tarabulsi022.htm atau carilah ceramah2 dia dlm youtube pasal murtad nie.

So, sedikit sebanyak bila timbul isu bina Kuil2 nie kira dia raser macam terpalit sedikitlah dengan kes2 murtad yg pernah dia handle sebelum nie...takut org melayu Islam kita nie terumatama wanita2 kita yg suka tgk hindustan atau tak kuat akidah tertarik dgn agama hindu.

Marilah kita sama2 fikirkan dari satu sudut yg lain bukan hal kuil sebelah rumah melayu bising dan sebagainya mungkin niatnya taknak org kita mudah terpedaya jadi murtad hindu.

amal said...

Salam. The ignorant and arrogant people should read the latest news in the US published by The Star - "Muslims praying in a Jewish synagogue during Ramadhan." maybe only then they would realize how un-Islamic, barbaric, racist and a disgrace to the Muslims they are!

Do we need other religions to 'teach' Muslims how to be respectful to other people now?

akulazam said...

Alhamdulillah....
Puas hati dgn penjelasan YB.
Yang benar tetap benar. Teruskan usaha murni YB. Bersabarlah kerna yg berpura2 itu tak akan bertahan lama. Nanti mereka sendiri akan mendedahkan siapa mereka sebenarnya.

Anonymous said...

YB Khalid ada potensi jadi Perdana Menteri Malaysia pertama dari PAS

1. Fakta dan hujah and dilihat bernas...bayak kali BN tewas dgn hujah YB Khalid di Parlimen.
2. Mampu berinteraksi baik dgn non-muslim...YB Zul berani ke masuk Gereja???
3. Tidak terlalu extreme
4. Konsisten dgn perjuangan...malah pernah masuk ISA
5. Daya intelektual yg mantap

IMCurtain said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri & Selamat Bercuti dari kami di IMCurtain.com. Maaf Zahir dan Batin!

p/s: Kami ingin mengajak para blogger semua untuk menyertai komuniti blogger kami di IMCurtain.com

kociriemann said...

YB Khalid,

A good rebuttal. But Pls dont forget to call up YB Zul as a gesture of a good will.

At the end of the day we are all brothers. Its Eid for god sake!..its time to forgive and to be forgiven.

Cheers

pelangiperak said...

Terima kasih atas jawapan yang sangat jelas dari YB,

Jawapan dari pemimpin besar kepada pemimpin "kecik" (mindanya)

Kami yang di luar ni kekadang terpengaruh juga dengan pendapat "orang luar biasa" mcm YB Zol.

Saya copy dan paste tulisan tuan di http://pelangiperak.blogspot.com

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir Batin

leftygoodfella said...

apa nak heran.. YB Zul tu org PEKIDA. org 3 line. Islam diorang mazhab UMNO. PEKIDA patut diharamkan je. Nama "Pertubuhan Kebajikan Islam dan Dakwah".. mana kebajikan? mana dakwah? yg jadi bonzer disko, yg merempit, tonggang arak, ramai la.. "amar ma'ruf nahi munkar" konon.. pastu sibuk main "buah"/gang sign. Nabi ada ajar main buah ke? mcm komunis.. ajaran sesat!

aliashraf said...

Seorg lg calon PM dr PAS yg unggul. Keep d good job YB.

Takbir!!!

shahrul said...

Penjelasan yg sgt jelas olh YB tentang isu ni.
syabas YB.

rocky said...

YB Zul and Khalid - what about the constitution? what does it say? Do not get carried away cos this country still has a constitution where there are laws need to be followed. It is non negotiable. religious needs be it Islam or non Islam is stated clearly. That constitution is the law of the country. Do not make you own laws YB Zul. You are an MP and suppose to uphold the constitution.

Anonymous said...

YB Khalid,
Sebagai seorang Hindu tercuit hati bila seorang yang saya anggap berpendidikan tinggi dalam agama Islam, menyangkal pembongan dan pemutar belitan fakta agama dengan logik tanpa reotorik agama seorang manusia (Maaf Zul, pada saya anda tidak layak diikitiraf sebagai seorang insan)yang cetik fikiran.
Ingin saya bersalam dgn saudara YB Khalid.

Anonymous said...

kahkah..ada macam macm islam di malaysia..islam hadhari,islam najibi,islam fanatisme..semunya kelontong,adu dumba,putar belit iblis yg memakai topeng islam!!setan setan inilah suka tenjuk mereka ni big defenders of islam,suka menyalak ini haram,itu syrik..selalu nak act seolah solah merekalah tangan kiri dan kanan TUHAN!!..mereka ni sebenarnya perlu masok tanjung rambutan!!

boyer said...

assalamualikum. SELAMAT HARI RAYA
betul rakyat cakap... YB2 dari PKR ni banyak tak leh pakai... bukan semua hahaha DSAI kena ambil berat tang ni.. di shah alam pom YB2 PKR ni pom buat ahli PAS cam anak tiri jugak. yg buat keja PRU BUDAK2 PAS. yg pasang poster, bandera, apa je lah bahan pilihan raya. masa tu tak ada atau tak napak pom AMK. bila dah menang cam ulat taik. berkurumun nak apa2 entah.. PAS kena ingat.. selagi PKR (Islam) tak buat usrah, tarbiyah dan tamrim. PAS kena was was. sebab kebanyakkan Ahli PKR ni dari UMNO.. cuma tukar baju je. dalaman dan rohani sama lg. klu tak caya cuba cek no (I/C)misti ahli UMNO lagi. sayang nak bagi surat keluat parti kat UNMO. sebab klu di takdirkan PR kalah. leh cari makan lak kat UMNO. tengok masa demo ada napak AMK? Unit Amal gak yg jaga keselamatan. yg lencun di tembak air beracun dan gas maut israil. ni lah dunia oi dunia. yb kulim ni terlupa mana bumi di pijak dan d situ langit d junjung.

Abdullah said...

ALHAMDULLILAH BERSUARA JUGA YB KHALID YER. MACAM TU LA N JANGAN LA DOK DIAM JER....ORANG MUSLIM "BIASA" TERPINGA2 PAS NI BETUL KA...ISLAM NYA??? ATAU NAK JUAL ISLAM KAT DAP??? APA YANG YB ZUL DAN ORANG UMNO LUAHKAN MENUNJUKAN MEREKA NI PRIHATIN PADA ISLAM AND KITA TAK BOLEH SALAHKAN MEREKA. DALAM HAL INI SEMUA NYA MENANG...YB KHALID DENGAN PENJELASAN NYA....memang saya sokong 100% BRAVO YB....YB ZUL DENGAN SIKAP PRIHATIN NYA PADA ISLAM ...DAN UMNO DENGAN SIKAP PRIHATIN NYA......THAT'S WHY KITA PERLU ADA DISCUSSION ANTARA PEMIMPIN PAS, UMNO AND PKR UNTUK KEBAIKAN UMAT ISLAM BAIK DARI PARTI PAS KA..UMNO KA...ATAU PKR....KITA KAN BERSAUDARA....BILA MATI INI LAH.....ORANG2 YANG KITA AKAN JUMPA DI AKHIRAT SEBAGAI KAWAN DAN SAHABAT...BUKAN NYA ORANG HINDU, BUDDHIST ATAU KRISTIAN...WALLAHUALAM.

Anonymous said...

To Leftygoodfella kalau tak ada Perkida banyaklah gadis gadis melayu yang akan di lachurkan oleh bangsa bangsa lain.termasok adik perempuan kau, Please understand that,

Anonymous said...

woi UMNO..

ada lagi baik ko pegi taruk DARUL MELAYU la pada Selangor..

SELANGOR DARUL MELAYU..

KAH KAH KAH..

brader songkok tinggi tu mesti suka.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

//To Leftygoodfella kalau tak ada Perkida banyaklah gadis gadis melayu yang akan di lachurkan oleh bangsa bangsa lain.termasok adik perempuan kau, Please understand that//

Ya betui..pekida punya pasai,banyak gadis indon jadi preggies..banyka mat bnagla kena rompak/tibai macam macm..banyak paspot owang malaysia dibeli oleh bangsa lain..bisniz maa..atas nama ketuanan islam,gengsterism mandapat nafas baru..pendek kata Pekida is Mafia..

Anonymous said...

//di shah alam pom YB2 PKR ni pom buat ahli PAS cam anak tiri jugak. yg buat keja PRU BUDAK2 PAS. yg pasang poster, bandera, apa je lah bahan pilihan raya. masa tu tak ada atau tak napak pom AMK. bila dah menang cam ulat taik. berkurumun nak apa2 entah.. PAS kena ingat.. selagi PKR (Islam) tak buat usrah, tarbiyah dan tamrim. PAS kena was was. sebab kebanyakkan Ahli PKR ni dari UMNO.. cuma tukar baju je. dalaman dan rohani sama lg. klu tak caya cuba cek no (I/C)misti ahli UMNO lagi. sayang nak bagi surat keluat parti kat UNMO.//

Alo..excuse me..parti yg hampir hampir memusnahkan Pakatan adalah PAS!!Nasib baik,Tok Guru Nik Aziz masih gagah!!Kenapa PAS nak bermuzakarah dgn UMNO?Kenapa bagi syarat 3M ?Dr.jackyl and Hyde Hassan Ali masih terhegeh hegeh nak jadi MB..fraksi2 UMNO dlm PAS kesemunaya mendapat jawatan2 penting..why?Dan gentleman macam YB Khalid ni dipinggirkan..why?Ya,PKR,dan DAP pun ada musang dlm selimuts..semua ni normal dan boleh anggap(utk sementra waktu)under control,sebab musang musang ni tau,rakyat akan tibai mereka kow kow!!

Anonymous said...

I am tired of hearing of the antics Zul Nordin and Hasan Ali. When is Pakatan going to sack them. These two jokers seem to be continuously sabotaging Pakatan. In the next GE, if these joker are put up as Pakatan candidates, we will vote for BN instead.

Anonymous said...

Salam Aidilfitri YB Khalid Samad...

Hujah YB memang rasioanal. Walaupun masyarakat India merupakan kaum minoriti di negara kita, mereka juga punya hak untuk mendapatkan tempat Ibadat. Sebenarnya isu kuil dekat dengan kawasan perumahan tidak menjadi soal.
Kalau kita lihat di Tampin, masjid Tampin sendiri terletak sebelah kuil Hindu kira2 100 meter. Di kuala pilah, Masjid Kuala Pilah betul2 berkongsi pagar dengan Tokong Cina. Kenapa takde yang bising? Jawapannya mudah...NS diperintah oleh UMNGOK BN dan Selangor di bawah PR. Itu sahaja. Mana Pekida? Mana Pewaris???

Anonymous said...

Alo..excuse me..parti yg hampir hampir memusnahkan Pakatan adalah PAS!!
>>>>

helloooo.... kat perak tu tiga ekor beruk sapa yang melompat? kat kedah sekor lagi?? beruk sapa tu???

pas tu beruk sapa yang kena letak jawatan kes rasuah???

Anonymous said...

Alooo Anon September 20, 2009 10:32 AM ... Jangan la buat2 buta yeee..beruk tu lompat sebab ada beruk yang lagi busuk yang beli diorang...dah tu bukan beli je.. siap main ugut2 pakai sprm... apa kessss

Anonymous said...

semoga PAS dan DAP akan terus bersatu...sehidup semati. PAS for DAP and DAP for DAP..!!

Anonymous said...

//semoga PAS dan DAP akan terus bersatu...sehidup semati. PAS for DAP and DAP for DAP..!!//
That's right!!Prophet Muhammad(SAW) planted the seeds of democracy thouands of years ago.It's upto to us humans to evolve and widen the scope of democracy to suit modern tinmes.And let's hope,the new Gen Y's & Gen X's of PAS n DAP become more open to new thoughts and move along with time..

Anonymous said...

semoga MCA MIC GERAKAN dan UMNO terus bersatu...sehidup, yang mati MCA MIC GERAKAN mati dulu...bagus camni...

MCA MIC GERAKAN for UMNO...
UMNO for UMNOputra$$$$
melayu terpinggir...

4RAKYAT

Anonymous said...

Putri UMNO forgot aah?hehe..ala bibi sharizat nanti mengamok..:-)

Anonymous said...

what 'putri'?

they are all 'wasted souls' they day they joined that evil party. they could have been fresh flowers but now all their souls are tainted by corruption, greed, bigotry, racism, extremism, u name it.

look what happened to that ex-putri head...what's her name. she, formerly that tv personality, that short-haired quite macho lady...

wasnt she 'lady-like' when she first appeared on tv...? look at how she transformed thru the years... darker and darker... both her appearances and her aura.

wasted soul(s)...

4RAKYAT

zainal said...

Jangan la jadi melayu BODOH, TAK SEDAR DIRI.......UMNO dah lama berjasa....orang melayu dah ramai jadi doktor, Peguam, Akauntan, jurutera... d.l.l. Tapi parti PAS, PKR belum berjasa....apa mak nenek lagi....silap hari bulan depa jual melayu and islam. Without UMNO and semangat melayu ...dah lama melayu hancur di SABAH... TAPI mak tabik kat DR. M....BRAVO... n tak macam nik aziz.....apa jasa nya...prove it...brother melayu n islam...what has Nik Aziz contribute...ZERO...Mak tak respect orang macam tu...DEPA NAK RASUAH(Orang UMNO tapi tak semua) DEPA TANGGUNG SENDIRI LA....TAPI DEPA(OVERALL) UMNO DAH BANYAK BERJASA....CUMA HAMPA YANG BUTA HATI....PASAI HAMPA BELAJAR TAK GUNA BIASISWA KERAJAAN KOT....ATAU HAMPA MEMANG CETEK PELAJARAN...ATAU HAMPA ADA KEPENTINGAN LAIN KOT ATAU HAMPA DI PERKUDA BANGSA LAIN KOT???.....SEDAR LAH UNTUK ANAK CUCU HAMPA YANG BERNAMA MELAYU....KECUALI KALAU HAMPA NAK BUANG BANGSA AND MAYBE LAST2 NAK BUANG AGAMA....nauzubillah...pikiak la sendiri

Anonymous said...

my reply to zainal

i) umno had (dulu) berjasa kpd orang melayu - agreed. zaman tunku, yes. zaman tun razak...maybe. but since then...it's downhill.

ii) pasal doktor, engineer dll melayu...sure, parti umno ada kredit dlm hal ini. tapi pakai duit rakyat, bukan duit parti sendiri.

iii) fakta - anggaran kasar, sejak 50tahun kebelakangan ni, tiap 1ringgit yang dibelanjakan untuk kebajikan rakyat, parti umno sebelum ni dah ambil 9ringgit. i.e. hanya 10% yang diorang kasi balik. ini u kata 'berjasa'? ptui!!!

iv) melayu macam kau yang belum sedar diri. siapa kata melayu berpecah? apa kalau kalau puak melayu parti umno ni perogol hak/duit rakyat, hanya pasal diorang melayu, jadi kau nak 'bela'?? sedarlah sikit...
putih tu putih, hitam tu hitam. jangan pakai alasan 'sama bangsa, sama agama' untuk menyelindungi perompak. fikir secara objektif sikit.

jadi isu pkfz, lu ingat cina mau 'pertahankan' chan kong choy, ling liong sik dan si-tiong tu? ptui!! i syorkan, kalau mereka bersalah, humban masuk penjara, atau pakai hukum hudud keatas mereka. orang kampung miskin, sibangsat2 ni curi duit rakyat. dinegeri cina, mereka ni pasti telan peluru.

v) i rela dipimpin oleh pemimpin 100% melayu hati murni seperti yb khalid, anwar, nurul, zaid ibrahim, niz nazmi, tok guru dsg... bahkan kalau kabinet 100% melayu seperti ni, aku rela. best skali. tak payah kit siang, tak payah karpal, tak payah guan eng dsb... pasal i treat all of them as ANAK BANGSA MALAYSIA.

4RAKYAT

Zacharias said...

Tahniah atas hujah yang jelas.

Anonymous said...

//orang melayu dah ramai jadi doktor, Peguam, Akauntan, jurutera//
Sebahagian besar wakil2,YB2 Pakatan adalah laywer,engineer,doctors,profs..Ya betui..wakil UMNO pun ada degree..degree Tae Kwan Do,silat,universiti sintok,kangkung,Ph.d palsu,macam2..kalau berani,tolong roll out nama MB&YB yg ada degree yg genuine..

Anonymous said...

orang melayu & islam masakini tak reti bersyukur.. hidup damai di bumi malaysia masih nak bergaduh...

nak tunggu perang, baru boleh bersatu...

sempoipenang said...

baguih Yb Khalid.. kami dari kulim pon dah menyampah dgn the blackberry Yb. mcm bagus. selalu bikin kontroversi. dah tua pon bodoh

asmirul said...

hujah yang berapi2 dari zainal. tapi sayang orang macam saya yang atas pagar tak termakan oleh hujah ko zainal oiiii. banyak kan membaca. maksud saya bukan utusan malaysia dan berita harian. ko cari ler apa2 yang patut. hehhehehe

Panglima Hikayat said...

Harapnya kita dapat lah ambik sikit pelajaran dari isu ini, bukan bagi tanam benci sama kita, pokok pangkalnya, penyokong YB Khalid & YB Zul dua-dua nya berkhidmat untuk Pakatan Rakyat, tak payah pulak kita jadi api bara membakar benci antara 2 Yang Berhormat ini. Hal sudah reda & belajar dari salah silap, ye dak. Rayo Shekh.

Anonymous said...

PAS S'gor mahu siasatan Selcat tertutup
Sep 24, 09 1:25pm

PAS Selangor mahu pendengaran siasatan awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) dibuat secara tertutup agar pegawai kerajaan "tidak rasa diaibkan".

Setiausahanya Mohd Khairuddin Othman berkata jawatankuasa DUN negeri itu wajar belajar daripada insiden anugerah penyapu kepada pemimpin pihak berkuasa tempatan (PBT) oleh menteri besar waktu itu Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo yang dianggap memalukan.

Insiden ini disebut-sebut sebagai satu daripada beberapa faktor yang menyumbang penolakan meluas orang ramai terhadap kerajaan BN Selangor dalam pilihan raya umum lalu.

"Walaupun sah kewujudannya (Selcat), tetapi PAS Selangor mendesak proses pendengaran (siasatan) ke atas pegawai tinggi kerajaan dilakukan secara tertutup bagi menjaga integriti pegawai kerajaan itu sendri," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

http://www.malaysiakini.com/news/113475

Anonymous said...

S'gor PAS backs its boss amid 'quit Pakatan' callsAndrew Ong | Sep 24, 09 2:28PMSelangor PAS has defended its boss Dr Hasan Ali who has again come under fire from his Pakatan Rakyat colleagues.
(frm malaysiakini)
Yb,
Once again Dr.jackill & Hide is firing things up..and once again "quit" Pakatan is being chanted..people r getting angry n fed up of the antics of musang dlms selimuts..and oh,please tell the moral police officers,banning concerts will not make people instantly holy..

amer-nazri said...

Semoga perjuangan YB terus dirahmati Allah swt.

Setengah orang Islam berfikiran bahawa kita berhak untuk menolak hak orang bukan Islam beribadat. Kita sebagai orang Islam sepatutnya melihat secara mendalam diri kita sendiri sebelum kita menindas dan mengarah orang lain. Hak beribadat adalah satu hak asasi, dan ruang yang adil dan saksama perlu diberi kepada penduduk bukan Islam untuk beribadat dengan selesa tanpa sebarang gangguan oleh orang lain.

You are a respectable and admirable representative of the people for being steadfast in your work despite the waves of intolerance that you encounter.

Eid mubarak.
Farhan

Anonymous said...

LOL!!Hasan Ali bought his PH.d!!Kesian..almost everyone is rejecting this kaki penghasut,kelentong,adu domba specialist..

dulu PR tapi sekarang neutral said...

Itu lah masalahnya dengan PR (Perosak Rakyat).asik tak sehaluan. PAS vs DAp, DAP vs PKR, PKR vs PAS. Apa dah jadi ni. Hampeh. Yang YB Khalid Samad dan konco-konco nya hentam YB Zul apa kes?? Macam hilang akal korang ni. Orang cina dan India ketawakan korang tau tak. Ada otak pikir lah. Jangan jadi bodoh asik diperkudakan oleh orang kafir. Apa yang YB Zul buat tu memang betul. Baru sepenggal memerintah dah gile kuasa dan dah tak bleh pikir lagi. Menyesal aku pangkah PR (Perosak Rakkyat). Tak sabar tunggu next PRU 13. Tau lah nasib PR (Perosak Rakyat). Ni yang buat rakyat menyampah. Ingatkan PR (Perosak Rakyat) bleh jadi alternative bagi BN, tapi rupanye lagi teruk. Tak abis-abis berbalah. keja tak reti nak buat. Dunia Dunia.

Mazlina said...

Salam,
Saya tertanya-tanya kenapa tapak yang dicadangkan oleh kerajaan selangor sebelum ini yang telah diratakan tidak digunakan.... kenapa perlu cari tapak baru?
dan berkenaan bilangan surau-surau yang dikira sekali oleh YB Khalid ini.... ianya merupakan suatu keperluan kerana umat islam perlu solat 5 kali sehari... ianya cuma satu bilik kecil yang tidak sama sekali menganggu pandangan dan keselesaan orang lain. Berkenaan dengan penduduk kawasan tersebut yang menentang, saya rasa YB Khalid perlu cuba untuk memahami dan menimbangkan pendapat mereka sekalipun mereka itu orang umno. Saya harap YB Khalid berhenti-hentilah menuduh orang UMno di sebalik kejadian tersebut. Jangan lepas tangan dengan membuat tuduhan melulu untuk menyelamatkan diri sendiri.... berkhidmatlah dengan baik dan jaga hati semua penduduk....

Anonymous said...

salam YB khalid tahniah jwpan yg bernas dan penuh ilmiah ....ini lah gmbaran org UMNO yg bodo x mau ngaji cerdik pun x leh tumpang...sy rasa la puak2 mcm ni lbh baik mati lg bgus dr hidup x dak manfaat menyusaahkan org banggang btul lah UMNO ni hish belagak sgguh ..YB kulim jgn jd banggang mcm puak ni ye malu la kami org kedah dpt YB ilmu kurang mcm ni x leh pimpin ltk jwtan hbs ceta org pun tk meluat ....

Anonymous said...

bile yb zul mcm sokong yb, trs yb ckp tulisan yb zul wajar....bile trs bace, yb ckp x sokong sbb yb zul dah x memihak kat yb...
aku rase yb khalid ni mmg sesuai jd pengganti nik aziz sbb pandai berhujah, tp buat kerja haram jadah....