Skip to main content

Peta Lokasi Berhubung Kuil Seksyen 19

Memandangkan persoalan kuil Seksyen 19 yang ingin dipindahkan telah menjadi isu Nasional, saya sertakan di sini peta-peta yang menunjukkan kedudukan lokasi-lokasi yang relevan berhubung persoalan ini. Oleh yang demikian, tuan-tuan boleh menilai sendiri samada tapak cadangan di Seksyen 23 adalah wajar atau sebaliknya.

[PETA 1 - Seksyen 19,20,22 dan 23]

Peta pertama menunjukkan kedudukan Seksyen 19, 20, 22 dan 23 serta kedudukan kuil di Seksyen 19, tapak cadangankan asal oleh BN di Seksyen 22 dan tapak yang dicadangkan di Seksyen 23. Harap diberi perhatian bahawa Seksyen 22 merupakan kawasan Industri berat (berwarna gelap) tanpa adanya rumah berhampiran sepertimana peta yang kedua. Dakwaan Seksyen 22 adalah kawasan majoriti masyarakat India adalah dakwaan palsu.

[PETA 2 - Seksyen 22]

Peta ketiga menunjukkan ‘close-up’ Seksyen 19 dan bagaimana Kuil berkenaan dikelilingi rumah. Jarak di antara rumah terdekat dan Kuil adalah lebih kurang 20 kaki iaitu selebar jalan.

[PETA 3 - Seksyen 19]


View Larger Map
Peta keempat adalah ‘close-up’ lokasi di Seksyen 23. Harap diberi perhatian bahawa kedudukan yang dicadangkan adalah dipinggir kawasan Industri Seksyen 23. Jarak rumah terdekat ke Kuil adalah 200 meter atau 600 kaki iaitu 30 kali lebih jauh dari di Seksyen 19. Begitu juga dengan jarak dari tapak cadangan kuil ke surau. Di antara rumah dan kuil terdapat dewan orang ramai dan taman permainan kanak-kanak. Di antara Surau dan kuil adalah rumah pencawang TNB dan taman permainan kanak-kanak yang sama.

[PETA 4 - Seksyen 23]


View Larger Map
Mungkin bagi orang-orang tertentu tiada bezanya di antara Seksyen 19 dan 23. Kedua-duanya kawasan majoriti ummat Islam. Namun harap maklum, Kuil Seksyen 19 dipindahkan BUKAN kerana Seksyen 19 merupakan kawasan majoriti ummat Islam. Ia dipindahkan kerana Kuil tersebut berada di depan rumah orang (20 kaki). Kawasan itu juga tidak mempunyai tempat parkir kereta dan ini menyebabkan kesesakan berlaku apabila pihak Kuil mengadakan upacara mereka.

Terdapat juga segelintir golongan yang bagaikan tidak sanggup ‘melihat’ kuil dan tok kong. Walau jauh macam mana sekalipun, sekiranya mereka buka jendela rumah dan dapat melihat ‘bumbung kuil atau tok kong’, mereka menjadi bagaikan dirasuk. Adakah wajar sikap ‘ekstrimis’ yang seperti ini disebuah negara yang diwarnai dengan kepelbagaian kaum dan agama?

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

Comments

Sivakumar said…
Pak Khalid,

Pak Khalid contoh baik pemimpin yang rasional dan mengutamakan kedamaian dan prinsip Pak Khalid tidak bergoyang atau bertukar kerana kejahilan orang lain, kerana prinsip-prinsip Pak Khalid bertunjang nilai-nilai yang baik dan sederhana.

Terima kasih kerana mengambil berat dan kerana meluangkan masa untuk memberi penerangan yang terperinci tentang isu kuil ini.

Kita di Malaysia seharusnya hidup dengan toleransi dan menerima kepelbagaian agama dan kaum yang merupakan hakikat hidup di negara yang hampir separuhnya bukan Muslim manakala yang selainnya Muslim. Pecahan peratusan seperti ini sebenarnya tidak harus pun menjadi isu. Maka saya pelawa seluruh penduduk negara ini agar hormati kepercayaan masing-masing. Apa guna atau manfaat menyebut kawasan X itu penduduk Muslimnya A peratus, atau kawasan Y itu penduduk bukan Muslimnya B peratus?

Mengapa kita tidak dapat membuka mata dan akal dan menerima insan-insan lain sebagai saudara kita, tidak kira warna kulit atau kepercayaan mereka dengan semangat kedamaian dan rasa kasih? Mengapa harus kita lihat perbezaan agama sebagai satu persaingan?

Mari kita raikan hakikat bahawa adanya rakyat kita yang pergi mencari ketenangan dan kebaikan dengan beribadat, walau ikut apa pun agamanya itu, kerana sedarlah tiada agama yang mengajar yang buruk, dan semua agama adalah ciptaan Tuhan untuk membimbing dan membangkitkan rasa keimanan dan rasa sayang di hati bukan saja terhadap Pencipta tapi juga terhadap insan-insan lain, haiwan dan alam ini.

Kikiskanlah sikap ekstremis dan rasa mual apabila melihat saudara semanusia kita sembahyang dengan cara yang lain walau kepada Pencipta yang Sama kerana Tuhan Hanya Satu Dan caranya Indah dan Pelbagai.
iqbal said…
khalid,

many thanks for the map. sure helps us understand the situation better.

please refer to online map:
(ref: http://wikimapia.org/#lat=3.0460685&lon=101.537919&z=16&l=0&m=b)

yes, i agree with you that the temple in section 19 should be relocated. it is too near to the section 19 housing area.

as for the suggested relocation areas : section 22 and section 23, while its true that section 22 is a heavy industrial area, there's no facts from you stating the percentage of hindhu believers residing in section 23.

i believe this is the reason why people are protesting. its easier to simply push the reason to umno supporters but let look at facts.

if i am staying in section 23 and i know the temple was never plan to be built in my area but planned to be build in section 22, would i get upset? maybe yes.

and if you are really sincere in relocating the temple, why place in right in front of a sewerage treatment plant in section 23? wouldn't it be more appropriate if the temple is placed in its original relocation plan (section 22) where its facing the Sg Renggam river (despite being in industrial zone)?

or is there plans from your side to develop the plot in section 20 for industrial purposes?

please be honest. i voted for you in the last election because i believe you are a good man.

thanks
Unknown said…
i agree to iqbal, please remain the temple at s. 22, it is more appropriate. some more it s near to the river, hindu's seen neeed river on their rituals, please. there also no nearby surau, at my place, the maghrib's azan is encountered by ringing bell from the temple. so please remain at s. 22.
Anonymous said…
terima kasih pada YB Samad dengan penjelasan yang seterang-terangnya berserta dengan peta.

bagi saya, mereka yang berdemontrasi itu tak ubah seperti kerbau yang dicucuk hidung, malah lebih teruk lagi daripada itu. ini adalah agenda pihak-pihak tertentu yang mrngamalkan politik sempit. mustahil dalam kes ini tak ada kena mengena dengan politik sempit.

para demonstran ini dungu dan tak tahu apa-apa, mereka hanya mengikut telunjuk pemimpin tertentu tanpa ada pengetahuan dan pula hanya syok sendiri.
milestone said…
Salam,

Ahmad,iqbal saya bermuhasabah diri utk menjemput kita sama2 memandang isu ini sbg muslim dan mukmin, dan tidak pula sebagai ISLAM yg hanya tertulis pada IC.. dan jgn pula memandang isu ini, sebagai kita adalah orang melayu..

Kalau kita nak zahirkan keadilan biar sungguh2nya adil, spt pemikiran org spt kamu ini, klau bisa mau kaya biar betul2 kayanya.

iqbal, adakah kamu pasti mereka bisa mahu kuil berdekatan sungai spt pemikiran rambang kamu itu?

dgn cadangan ini, saya lihat bersesuaian tidak spt dikaki rumah? di mana kamu ketika mana penduduk muslim seksyen 19, berpuluh tahun resah dgn kuil dikaki rumah???!!

200meter itu agak jauh tuan ahmad dan iqbal, sekiranya manusia biasa spt kamu berlari, mahu mengambil masa 1minit, sekiranya berjalan, lebih dr 2minit perjalanannya..

buka lah hati dan minda, dgn rujuk pada kitab Allah. jgn jadikan "sensitiviti" kamu yg sempit itu sebagai "sensitiviti" ISLAM..

yg sempit itu sensitiviti "MELAYU" tuan ahmad dan iqbal.. sesungguhnya tidak ade nilainya sensitiviti ini, pada hari "agama" kelak.. yg mana hanya hujah/sensitiviti ISLAM yg menjadi "duit2" kamu utk ke syurga kelak!!

utk rekod, sila rujuk sejarah2 kegemilangan ISLAM, bagaimana masjid diletakkan bersebelahan gereja dan kuil yahudi, ditgh2 pekan..

wallahua'alam
-milestone-
Anonymous said…
Kalau penganut bukan ISLAM boleh bertimbangrasa dengan Umat Islam untuk membina Surau atau Masjid berdekatan perumaham mereka atau AZAN yang dilaungkan setiap hari... Penempatan dan Penerangan mengenai kawasan Kuil adalah terbaik.. Namun ini hanya provokasi untuk membakar sentimen perkauman....
Anonymous said…
The Google map make this issue a non issue. Well explained.
The issue here remain the same: UMNO ISSUE IS RACIAL ISSUE. UMNO STRENGHT IS RACIAL CARDS. OUR BELOVED NATION INDEPENDENT FOR 53 YEARS PROUDLY COLOURED WITH SPLITS AND RULE BY THE POWER THAT BE OF UMNO'S BN.
KAZA said…
Tidak sia-sia saya mengundi tuan.

Lokasinya adalah bersesuaian sama sekali dan jalannya menghala ke Seksyen 25.

Teruskan perjuangan...
Anonymous said…
Saya tingal di Kedah, negeri majoriti Melayu dan Islam. Taman di mana saya tinggal hanya beberapa meter dari tempat ibadat orang Siam (Besar lagi). Tiap Jumaat tatkala kita nak beribadat mereka sejak awal pagi lagi dah memulakan aktiviti mereka. Tak jadi masalah langsung. Kalau orang kata saya tak faham masalah di Selangor, saya orang Klang dan pernah sekolah tadika di Gereja yang sebelahnya Kuil Hindu, tak pulak saya keluar Islam. Apa yang penting ialah kita tahu siapa diri kita dan Islam tidak pernah menjadikan semua itu sebagai halangan. So please bersikap rasionallah penduduk Seksyen 23.
Anonymous said…
KETUANAN MELAYU SUDAH TERPAHAT DI MINDA MASYARAKAT MENJADIKAN NEGARA INI MILIK UMNO. ORANG MELAYU MUDAH TERSINGGUNG DENGAN MAINAN BERBAU PERKAUMAN. PULUHAN PEMERINTAHAN UMNO BERLALU HASILNYA MASYARAKAT BERBILANG KAUM MALAYSIA YANG BERPECAH BELAH. MALAHAN PECAHAN ITU LEBIH BURUK ZAMAN PEMERINTAHAN BRITISH PADA 50-AN. PECAH BELAH MASYARAKAT MEMBOLEHKAN KUASA TERUS DIPEGANG UMNO WALAU DENGAN KEZALIMAN YANG SUKAR DITERIMA OLEH NEGARA MADANI DAN DEMOKRASI.
SEMOGA GOLONGAN MUDA SEDAR AKAN KERAKUSAN INI DAN MENJADI GERAKAN REFORMASI DEMI SELAMATKAN NEGARA.
Anonymous said…
ramai orang melayu tak toleransi, apa lagi, acceptance of others' religion.

bukan salah mereka. ini salah pengajaran, unsur nemghina agama lain dan membenci agama lain terlalu kerap diajar semasa kelas ugama Islam. terlalu kecil bilangan yang berani mengajar tanggapan yang lain dari ini.

jadi, anak anak melayu yang lahir tanpa prejudis terus membesar dengan perasaan menghina dan membenci agama lain.

kalau "root cause" ini boleh diperbaiki, saya rasa kuranglah perasaan extrimis dikalangan kita...
Anonymous said…
Penilaian harus diberikan kepada pasukan polis yang tercinta. Memang keberkesanan anggota polis bertaraf dunia pertama apabila mengagalkan himpunan parti pembangkang melalui kiraan one, two, three; BERSURAI.
Namun, perarakan Kepala Lembu ini dibenarkan malahan kata-kata pertumpahan darah dengan konflik agama tanpa tindakan sehingga kini. Hasutan kata-kata yang mudah mencetuskan pertumpahan darah ini amat serius. Apakah PDRM begitu tinggi taraf dan keberkesanan hingga mabuk bersama Umno BN?
Anonymous said…
Dear Mr.Khalid,

I am having very much of clarity with your posting. But what makes me still unaware is why wasn't any action taken when there was this people inciting racial tension; why were they allowed to continue their racial procession without being stopped ? Why because we are the minority voters ? I hope you haven't forgotten that we indians got sprayed hit by tear gases and water canon to bring a change to the country we believed and the leader we believed !

Will this be the same if it was an indians who did this ? Will we be still sitting at home to buka puasa or will we be in ISA ?

You tell me !
shahrul said…
saya pon sedih melihat aksi sestengah glgn yg terlalu ekstrem sampaikan tak boleh nak tgok tmpt ibadat agama lain berhampiran kwsn perumahan mereka....

sikap seperti ni tak patut dan tak sesuai utk diamalkan di negara berbilang bangsa ini.
Anonymous said…
A couple of years back, the government also build a huge mosque in the middle of Taman Desa, a Chinese majority area. Does that mean the mosque should not have been built? I think Malaysians must practise tolerance, otherwise One Malaysia will continue to be farce and we cannot progress as a nation
karma said…
Salam.......

Saya tinggal di Segamat Baru, di sini lagi best 3 rumah ibadat bersebelahan... 3 penjuru

Tak pernah gaduh pun...
Anonymous said…
Salam sejahtera untuk semua pembaca. Kita dapat melihat bagaimana permainan politik semakin hari semakin menggunakan strategi kotor dan amat sukar bagi kita membeza antara agama dan ras yang diulit bagi memberi kelebihan pada pihak yang tidak bertanggungjawab. Proses yang dilalui ini akan lebih mematangkan saf perjuang. Jangan cepat melatah dan ini akan memudahkan pihak lawan mematahkan kita. Lebih teruk, kita dapat melihat seolah, ianya menjadi agenda Melayu dan Islam. Ada pihak yang terus melompat menyeberangi sempada rasional dan tidak melihat Islam sebenar. Jangan tertipu dengan bisikan syaitan yang amat mudah memperdayakan kita. Mari kita duduk dan berfikir sebentar untuk mengukur setiap situasi yang berada dihadapan kita . Jangan sekali-kali emosi kita mudah dibakar dan akhirnya ia sebenarnya membakar diri kita sendiri. Jelas, kematangan kita dapat menagani apa jua bentuk dugaan yang tiba. To my dear YB Khalid stay focus and be calm. Do not fall prey to the games our rival played. In the game of confrontation if one party stay cool the game just end. Salam.Seri Serdang
Anonymous said…
salam YB

Tahniah kepada YB & rakan2

walaupun isu ini belum selesai tapi saya berkeyakinan penuh dgn YB dan juga rakan2 YB dlm Pktn Rkyt Selangor khasnya akan dpt menyelesaiknnya dgn brhemah dan brjaya....

nampaknya memang tepat & betul pilihan saya utk mengundi calon Pktn Rkyt pd PRU yg lepas....Tahniah !!!!
Anonymous said…
malaysia sebuah negara dimana agama islam agama rasmi & agama islam berada di tempat teratas dalam mana-mana2 agama di malaysia ini. di kala yang sama penganut agama islam tidak boleh meminggirkan masyarakat bukan islam. sebagai sebuah negara dimana agama islam adalah resmi, adalah tidak wajar penganut agama lain mempersoalkan pembinaan masjid atau surau di mana2 tempat di malaysia. manakala bagi rumah ibadat bukan islam, adalah lebih elok dibina di kawasan yang majoriti bukan penganut islam. jika mahu dibina di kawasan majoriti islam, seeloknya pastikan kuil/tokong/gereja tersebut sebelum dibina hendaklah mendapat persetujuan penduduk sekitar berhampiran dahulu. Mungkin mesyuarat boleh diadakan untuk menyelesaikan krisis ini.
Anonymous said…
Yes,after looking at the maps,IMO,it's oklah to relocate the temple at S23.
RBF Online said…
kau belit org yg tak tahu boleh lah khalid.

kau tak sedar yg diri kau tu sombong dan berlagak hanya kerana hang ahli parlimen.
hang dtg berjumpa dgn penduduk dgn penuh lagak dan eksyen. hang ckp sombong.

hang bawa gengstar india bersama hang.

itu kah ciri wakil rakyat. ckp sombong dan berlagak dgn rakyat.

tapi dlm blog hang kelentong cara lain seolah-olah penduduk yg jahat.
Anonymous said…
After reading your blog, I believe any rational human being will understand the issue at hand and the action taken to overcome a problem which the previous BN government could not do.

Wish you good luck and success in the 13th General Election.

Please do put your blog address in other media so that the public at large will have access to the true story and not being misled by the spin media of BN
Anonymous said…
Saya rasa penghuni seksyen 23 yang tidak puas ini lebih sanggup melihat kilang yang mencemari alam dibina 200m dari rumah mereka.

Berdasarkan logik mereka, harga rumah mereka akan merosot sekiranya tempat beribadat bukan islam dibina di atas tapak tersebut tetapi harga rumah akan kekal sekiranya sebuah kilang dibina di sana.
Anonymous said…
Kuil yang sudah selama 140 tahun diminta pindah. Setelah kuil 140 tahun ini setuju untuk dirobohkan dan pindah, tempat baru kuil dijadikan masalah pulak.

Kalau Angkor Wat, Borobudor atau Piramid ada di Seksyen 19 Shah Alam atau Seksyen 23 atau mana mana tempat majoriti rakyat beragama Islam, pasti Angkor Wat, Borobudor atau Piramid juga diminta pindah.

Apa sudah terjadi ke negara Malaysia kita ini?

Apakah satu hari nanti negara Malaysia kita ini akan dihukum oleh Allah dengan perang dan keganasan yang tidak berhenti-henti seperti Afghanistan, Pakistan, Somalia?
LPPL said…
salam YB,

Ini adalah masalah bila melayu cuma kawan dgn melayu, otak tertutup untuk terima perbezaan, melihat perbezaan sebagai satu saingan, bukan keunikan & keindahan
Anonymous said…
Saya dulu tinggal di Gelugor, P.Pinang. Di kampung Sg. Gelugor (memang majoriti BESAR Melayu). Ada kuil BESAR tak sampai berapa meter dari rumah2 orang Melayu. Kenapa tak menjadi masalah??? Kenapa kat sini saja menjadi masalah? Kalau 20 kaki dari rumah orang tu, memang saya faham. Tetapi dari peta yang ditunjukkan, kalau lebih kurang 200 meter tu, tak sepatutnya menjadi masalah.

Kalau nak bantah pun, mesti kah tuhan penganut bukan Islam dipersendakan?

Saydina Ali (RA) pernah menulis surat kepada Malik Al-Ashtar (gobenor mesir, dan sahabat rapatnya, semasa belia menjadi khalifah) dimana dia menulis (bunyinya lebih kurang macam ni):

"diantara rakyat Mesir ada dua jenis. Yang Islam, saudara se-agama mu. Dan yang bukan Islam, yang sama taraf dengan mu (kerana mereka juga Makhluk Allah)"

Kenapa Sayidina Ali (RA) amat berwaspada untuk tidak menzalimi dan menjaga kebajikan dan hak kesemua rakyat dibawah pemerintahannya (yang Islam dan yang bukan Islam)? Manakala kita orang2 Melayu berlagak macam dunia ni Melayu punya?

Islam menjaga kebajikan semua, Melayu jaga apa?

Jadi janganlah kita terlalu menghina bangsa bukan Islam. Kalau kuil to dibuat di hadapan rumah orang tak sampai 20 kaki, mesti orang marah. Tapi kalau 200 meter pun, nak marah lagi ke?
Anonymous said…
dear yb khalid,

sir,

thanks to the internet, the issue cannot be spinned (much) by msm...

i trust u. nomatterwhat.

4RAKYAT
Anonymous said…
"telah menjadi isu Nasional";

YB, isu ini telah menjadi isu antarabangsa, dan negara ini dah menjadi "laughing stock" sekali lagi.
Anonymous said…
[O humankind! We created you from a single pair of a male and female, and made you into nations and tribes, that you may know and deal with each other in kindness (not that you may despise each other). Verily the most honored of you in the sight of God (is he who is) the most righteous of you, and God is Knower, Aware.] (Al-Hujurat 49:13)

The above verse emphasizes the point that in Islam there is no place for intolerance, prejudice, or bigotry based on color, race, nationality or any such considerations. This all-encompassing tolerance of Islam applies to all elements of life and all affairs of Muslims.
Anonymous said…
Selamat sejahtera,

Insiden yang berlaku Jummat lepas amat menyakitkan mata dan hati. Tindakan 50 penunjuk perasaan itu amatlah biadap.

Telah lebih 48 jam insiden tersebut berlaku, namun masih tiada lagi tankapan dan tindakan dari pihak polis.

Alasan yang diberikan sehingga kini oleh pihak polis memang tidak masuk akal. Apakah semasa BERSIH dan HINDRAF serta demonstrasi Mansuhkan ISA, keadaan tidak intense? Masa itu boleh guna meriam air, gas pemedih mata, boleh tangkap! Masa itu, tindakan polis tidak akan memburukkan keadaan?

Kini, polis kata, tindakan tidak diambil serta merta semasa demonstrasi sebab bimbang akan memburukkan keadaan. Kelakar, polis kita bimbang bila ada 50 orang tapi berani mengambil tindakan bila bilangan demonstrasi dalam angka ribuan.

Bagi penduduk yang seksyen 23 yang menuduh YB Khalid sebagai penipu, fikirlah dulu sebelum berkata-kata. Bagi mereka yang mengibarkan bendera UMNO sebagai tanda protest, fikirlah dulu sebelum bertindak. Masalah ini merupakan tahi UMNO, buat apalah nak kibarkan bendera UMNO?
http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/36376-cow-head-protest-was-end-of-tether-for-sect-23-folk

Kepada YB Khalid, saya yakin tindakan YB adalah betul. Saya sokong YB.

From A Malaysian Chinese.
john said…
salam...

umno tu tu memang cam tu..yang terang dan nyata dari al-quran pun dia tentang kalau tak memenuhi selera dia..buat penerangan macammana pun..memang hati mereka gelap..teruskan apa yang terbaik pedulikan 50 orang lembu tu..tak terjejas pun majoriti PR..United Malazy Not Organise (UMNO)!
Unknown said…
SAUDARA TERUSKAN PERJUANGAN........
-thethinker- said…
malam tadi pii makan kat kedai mamak nasi kandar , terdengaq meja sebelah dok sembang. Ada seorang pakcik 50an , baru balik masjid kot . Dia kata : aku dah seumur hidup tinggal kat rumah yg dekat ngan tokong cina , tak pun aku jadi murtad , takpun Islam aku luntur . Yg depa pii bising usung kepala lembu tuu apa ke jadahnya , time puasa pulak tuu, lepas solat jumaat pulak, buat malu orang Islam je . Apa Islam depa tuu , spray atas kulit je , nampak kuil hindu 24 jam sehari , terus luntur , jadi hindu ke ? kalau macam , baik tak yah jadi orang Islam , memalukan orang Islam je. Patutlaa Barat benci kat Islam , pasai orang macam depa ni laa.

Pikir-pikir , betul juga yg dikatakan oleh pakcik tuu.... Islam depa tuu , islam plastik , takleh kena api dalam kuil hindu kot , terus melecut.
iqbal said…
milestone,

please read my comment again.

i cant confirm if placing the temple near the river is appropriate, which is why i posted the question.

and if you can read my comment again, i agree that the temple in section 19 should be relocated as is too near to the section 19 housing area.

i have prayed and continue to pray my friday prayers on a weekly basis in a mosque right next to a beautiful church and i dont see a problem with it. we live in a multiracial and multireligion society and that is part of malaysia i love. so, please do not judge me.

khalid,

going back to my question, why move the original plan in section 22 to section 23?

are there plans from the state government to develop the plot in section 22 for industrial purposes?

i wonder if the main reason to move from the actual proposed site to section 23 is more for the value of the industrial plot rather than the remoteness of its location from hindhu devotees.

do correct me if i am wrong.

and again, please be honest. i voted for you in the last election because i believe you are a good man.

thanks.
wakdee_seksyen8 said…
Kenapa orang melayu sensitif dengan pembinaan kuil ?

Kenapa tidak seorangpun yang sensitif semasa penutupan malah dirantai pagar dan pintu surau kami seksyen 8 Shah Alam ?

Ketua melayu Shah Alam sekarang inilah yang menjadi wakil rakyat kepada lokasi surau seksyen 8 semasa pentupannya dahulu. Sekarang konon nak tunjuk hero berbekalkan rekod cemerlang menutup surau seksyen 8 dulu ?
Anonymous said…
Dear YB Khalid,
Thank you for taking the trouble to show the maps via the internet that helped explain the real situation to the rakyat all over Malaysia so that they understand the situation.

The Main Stream Media was used by UMNO to hi-light the protest to create tension between the muslims & Indians in Selangor. They will never help you to clean up the shit that was spilled by UMNO which intent was to create trouble.

This is part of the dirty tactics that BN is using to take back control of Selangor. We pray that the Indians will stay calm and not fall into this dirty trap set by UMNO to stir racial trouble to destabilize Selangor gomen.

Your stand has earned the respect from Malaysians. We will be behind you all the way till the next GE!
God bless you YB.
Wassalam
Anonymous said…
Saya berpendapat Tindakan mengubah lokasi tepat kerana;

1. Lokasi asal tidakm lagi sesuai, lokasi cadangan pula untuk dibangunkan sebagai tapak industri untuk masyarakat tempatan mencari sumber ekonomi, manakala lokasi baru lebih sesuai dengan struktur dan persekitarannya.

kesimpulannya,

1. Tindakan sesetengah pihak bermotifkan politik yang didalangi pihak-pihak tertentu berdasarkan peserta demo.

2. Terdapat parti tertentu telah mempengaruhi parti lain untuk memprovokasi berunsurkan kepentingan politik berdasarkan situasi politik setempat.

3. Kemunculan cubaan menonjolkan diri sesetengah pemimpim parti untuk meraih sesuatu dalam keadaan politik yang tidak menentu di Selangor.Berdasarkan peristiwa-peristiwa arak dan rasuah.Beliau berharap dianggap pemimpin pilihan alternatif.

4. Menelanjangkan sikap sebenar pihak penguasa yang sepatutnya dapat bertindak awal. Walaupun mereka mengetahuinya mereka hanya membiarkan perkara itu terus berlaku seolah-olah ada kepentingan sesuatu pada pandangan masyarakat. Bolehlah digambarkan pihak penguasa tersebut mengambil sikap terpilih-pilih apabila membuat sesuatu tindakan.Ini yang kita ingin tahu siapa sebenarnya pihak penguasa itu?

5. Kejahilan pihak setempat untuk mengadakan perbincangan lebih teratur dan bermuafakat untuk menyelesaikan masalah. Terdapat juga pemimpim yang kurang ambil berat kes tersebut atau pun menganggap bukan bidang kuasa mereka.

6. Pihak-pihak tertentu yang membina rumah beribadat agar lebih prihatin dalam membina ikut sesuka hati dan ini menyusahkan banyak pihak, contohnya banyak berlaku di P.Pinang rumah ibadat dibina ditepi-tepi jalan, di bawah pokok dari bina kecil lama kelamaan menjadi besar sehingga menyukarkan pihak berkuasa bertindak kerana menjadi isu sensitif.


Kesimpulannya, firirkanlah...
Anonymous said…
YB Khalid..
Jika mereka tidak setuju kuil itu didirikan dekat sek 23 .. tak apa .. pergi didirikan tempat pembuangan sampah di situ atau penjara.. saya rasa mereka akan sokong ..

saya rasa baik kalau yb buat video dan bagi orang kat sek 23 tengok macam mana orang kat sek 19 ..

rumah saya di cheras , majority cina .. tapi masjid dibina sekitar 250m ..tapi saya pun tak bantah ..sebab saya tahu itu hak orang islam untuk bina masjid ..adakah bina kuil hindu yang boleh menolong orang india untuk bertaubat adalah salah?

orang yang sentiasa pergi ke masjid, tokong atau kuil mempunyai kepercayaan kepada tuhan yang dalam dan golongan orang ini lah yang baik ..
Anonymous said…
Assalam,
Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi dari Islam.

Islam juga tidak menghalang penganut agama lain seperti hindu untuk membina rumah ibadat mereka.

Dalam konteks di Selangor, berdasarkan peta yang dipaparkan oleh YB Khalid, lokasi di Seksyen 22 yang tiada umat Islam adalah yang paling sesuai dan ia juga memudahkan penganut hindu melakukan aktiviti mereka dimasa hadapan tanpa apa-apa masalah berbangkit dari penduduk setempat dan ianya akan dapat mengelakan salah faham (terutamanya kepada penduduk/penganut hindu yang kurang sensitif).

Kenapa pula Kerajaan Negeri Selangor meluluskan cadangan memindahkan kuil tersebut ke Sek. 23. Adakah ini kerana desakan dari ADUN hindu yang mahukan kawasan yang lebih baik?

Sekiranya semua pihak menuding jari menyatakan penduduk Sek. 23 tiada sikap toleransi. Adakah penganut hindu boleh bertoleransi dengan bersedia dipindahkan ke Sek. 22 dan bukannya memaksa Kerajaan Negeri Selangor memindahkan kuil mereka ke Sek 23 yang ramai penduduk Islam.

Sikap bertolak ansur dan tolerasi tidak boleh dipaksa keatas umat Islam/Melayu sahaja. Penganut agama atau bangsa lain pun harus bertoleransi. Paksaan keatas satu pihak adalah satu ketidakadilan yang jelas.

YB Khalid selaku wakil PAS terlebih dahulu perlu memikirkan sensitiviti orang Islam sebelum memperjuangkan hak agama lain.

Secara kasarnya kita dapat lihat sifat toleransi umat Islam di Malaysia begitu baik sehinggakan penganut agama lain bebas melakukan amalan keagamaan mereka tanpa ada apa-apa halangan malahan umat Islam yang bekerja sebagai anggota keselamatan turut terlibat memastikan amalan keagamaan mereka berjalan lancar.

Islam memang tidak menghalang penganut agama lain membina rumah ibadat mereka TETAPI sikap bertolak ansur dan toleransi tidak boleh dipaksakan keatas satu pihak semata-mata, semua pihak yang harus memberikan kerjasama.

Takbirrr....
milestone said…
Salam, tuan iqbal.. sorry shld I wrongly understand you earlier, but the way you wrote, I know that you may need some mileage for this..

And again, you posted the same question after your sincere confession..

So what is your real issue if the kuil moving to seksyen 23 at the first place?? If you rally want to be fair as you said you love malaysia as it is, why must we locate the kuil at the heavy industrial area then? It is not about remoteness or the value of the area, it should be about accessibility and safety first right? Anyway, the accessibility dan safety without "ganggu the others" with some tolarance.. Is this more important?? And with this reason, if you YB, which location would you choose for them?

Wallahua'alam
-milestone-
Anonymous said…
YB Khalid,

U r the model of a Malaysian leader.. One day I wana see u becoming a minister and prove PR is more rational than UMNO goons...

I am going to change my address from PJ to Shah Alam,just to make sure u win the next election...

To UMNO goons, u all have so much to learn from a Great Man like YB Khalid..
Aimar said…
Jangan terkejut atau melatah bila esok lusa, ada orang usung kepala babi ke pejabat kerajaan bila kerajaan mengutarakan cadangan untuk membina masjid di kawasan mereka..

Siapa ajar? Mereka juga yang ajar..
RBF Online said…
jgn cakap banyak lah wahai khalid gereja. jika sekarang pas pembangkang di selangor dan bn yang nak buat kuil disana, hang lah yang akan jadi kepala demo membantah perkara tersebut.

ptuiii..... menyampah betul dengan syaitan yg bertopeng manusia seperti kau ni.
dheep said…
Terima Kasih YB Khalid. Anda adalah seorang pemimpin Islam yang benar.
pandaktukan said…
YB Khalid,
Terima kasih kerana atas penjelasan yang sangat rasional bersandarkan fakta-fakta. Teruskan usaha tuan memberi penerangan tentang isu ini dan kita semua yg sudah sedar tentang keadaan sebenar wajar menyampaikan fakta-fakta yg telah disampaikan oleh YB Khalid kpd keluarga, saudara mara, sahabat handai dan jiran-jiran kita. Media umno sentiasa berusaha bukan untuk menyampaikan kebenaran tetapi untuk berbohong dan berdusta mengapi-apikan sentimen perkauman hingga terjadinya peristiwa hari Jumaat lepas. Maklumat dan fakta sebenar isu ini adalah 'penawar' kepada 'racun' yang sedang disebarkan oleh media pembohong tersebut.
Sebagai seorang Islam, saya merasa sungguh malu melihat betapa biadapnya gelagat segelintir orang yg mengaku Islam tetapi pemikiran mereka telah dirasuk oleh umno sehingga sanggup membuat perkara yg dilarang oleh ugama Islam.
Keadilan yg dibawa oleh Islam adalah keadilan untuk semua insan tanpa batasan etnik dan perkauman. Saya berdoa moga perjuangan tuan menegakkan keadilan tersebut diberkati Allah dan diberikan kejayaan olehNya, insyaallah.
Anonymous said…
Seksyen 22 is not suitable for being a religious site. Look at the the first map and the dark shaded areas, they are zoned as heavy industry and contain a lot of factories such as JVC Electronics, Matsushita, Nippon Paint etc. The suggested site is so deep into the industrial zone. Have you seen any religious sites built in such places?

The proposed Seksyen 23 site strikes a balance as it is at the border of the industrial and residential zone with ample space.
A Malaysian Chinese said…
ruang bicara faisal,

menyampah betul saya baca comment hang. langsung tak masuk akal macam orang TERgila di Malaysia. orang macam hang harus masuk neraka tingkat minus 18! datuk, bapa, emak, abang, kaka,adik, anak, cucu, cicik semua akan rasa MALU yang tidak dapat diklasifikasikan kerana ada relation dengan hang.
(P/S Im normally very polite but this time is an exception after reading this despicable comment by this moron, which is not the first time! Bear with me other polite n fair-minded Malaysians)
Anonymous said…
Faisal, stop talking cock here. bloody racist n syaitan yang tidak berkepala otak. YB jauh lebih mulia daripada engKAU!
Anonymous said…
Kepada ruang bicara faisal,

Betul ke mu ni Islam?Sekarang ni bulan Ramadan,adakah Islam mengajar mu menyampah orang lain atau bersabar masa bulan mulia ini?
Anonymous said…
What is this relocation is a big deal - go and ask all the Hindu’s resident in Shah Alam where they want the temple to be relocated. Then Selangor state provides them with the fund to build the temple bigger. Win-win situation for everyone.
Amar said…
Nyata sekali segelintir manusia yang walaubagaimanpun penjelasan rasional diberi tidak akan membuka mata dan minda untuk memahami penjelasan itu. Nampak sangat bahawa orang seperti itu mempunyai agenda yang lain.

Seksyen 22 tidak dipenghuni manusia. Ia kawasan perindustrian berat. Apakah rasional memindahkan kuil ke situ? Supaya haiwan liar boleh beribadat?

Kepada 50 kaki protes dan pengulas-pengulas blog ini yang tidak puas hati dengan pemindahan kuil ke seksyen 23, beranikan diri dan nyatakan niat sebenar kamu yang tidak mahu melihat tempat ibadat bukan Islam didirikan dimana-mana pun. Tak payah berpolemik dengan membuat cadangan bodoh untuk kuil dipindahkan ke seksyen 22.

Kepada YB khalid, teruskan usaha saudara dan ambil kira semua pandangan awam yang rasional dan berniat menyelesaikan masalah ini. Malaysian Insider menerbitkan rencana menyatakan pecahan kaum penduduk Seksyen 23. Daripada 120 rumah di kawasan itu, hampir 40 diduki keluarga India iaitu 33% padahal kaum India hanya 8% daripada penduduk Malaysia.

Mungkin YB Khalid boleh membuat referendum daripada penghuni seksyen 23 untuk memastikan majoritinya (51%) tidak membantah pemindahan kuil ke tapak berkenaan. Tetapi pastikan mereka benar-benar dari Seksyen 23 dan bukanya ahli Pewaris dari Melaka atau dari cawangan UMNO seksyen 19.
k said…
YB Khalid, mengapa tapak baru dipindah dari S22 ke S23? Just curious.
Anonymous said…
to ruang bicara faisal said...

jangan kaitkan khalid gereja...awak pun sama dia org....jangan sesekali guna perkataan gereja.....awak nie anak haram...kalau tak suka duduk kat shah alam...balik ke kpg la....atau duduk kat hutan...tak ada org menganggu. Buat kerja sendiri...otak bodoh....buat apa pergi sekolah tinggi, kalau otak masih dalam tempurung....pls guna akal sikit ye....awak punya jenis la yg suka buat kacau bilau....dan tak hormat agama lain....
Anonymous said…
Buat apa yang betul nescaya rakyat berada di belakangmu.
spirit said…
R B F,
Your post does not carry evidence and points to go against Khalid statement.
By continuing your low grade condeming, it just reflects the attributes and quality of your good self.

Never the less, all your comments in your blog merely statement and most of it "tanya orang ini and itu".

If readers can ask no need to read the blog!

Your blog should allow readers to comment if its for constructive critism or likewise.

What good and satisfaction by calling names instead of challenging Khalid's statement?

Khalid will not be like a dog when he sees another dog barking. In this case you are acting like a dog barking without constructive inputs.

The more you deliver half cook statement the stronger the opposition will be! Give something real and solid with evidence at least.
Anonymous said…
Dear YB,

Saya berasal dari sebuah kg di Alor Gajah, Melaka. Dulu, tak pernah ada sebarang masalah seperti kini. Kita hidup dalam satu perjuangan iaitu perjuangan MUHIBBAH, dalam ertikata yang sebenar-benarnya bukan seperti yang hanya dilaungkan sekarang. Melayu, Cina dan India hidup tanpa batasan. Yang Melayu tetap teguh dengan agama Islamnya, yang Cina dengan Buddhismnya dan India dengan Hindunya. Tetapi sebagai manusia sejagat, kita adalah satu keluarga yang amat besar. Gembira bersama pada hari keramaian, perkahwinan dan sedih pada hari hari yang sukar seperti kematian. Saya masih ingat lagi dimana emak saya menangis teringatkan Makcik Bocha yang telah meninggal dunia. Ingatlah, wahai masyarakat kita, kembalikanlah kegemilangan, keindahan dan murninya MUHIBBAH ini.

Sekian.

Please keep up the good work. YB.

Magentran Subramaniam
Anonymous said…
Throughout the past 50 years or so, there were hundreds of mosque being built in non-Muslim areas throughout the country and the residents have to withstand the daily blast of loudspeakers in the early morning and late evening. And during Friday's prayers there were huge traffic congestion due to triple parking. Yet there were no protests from anybody until last Friday's incident.

If the reasons put forward by the protesters were valid they were purposefully being blinded to see the very same problems that was created by mosques in non-Muslim areas.

If everybody is to claim that their area is so-and-so majority area this would give rise to enclaves all over the country and what would become of Malaysia?

If there were no similar problems in the past 50 years, why now? I believe this is the evil work of UMNO and PAS extremists out to topple the Pakatan government by creating divisive racial and religious issues.
muhammad said…
faisal,

Andaian saja? tuduhan saja? gelaran saja?

Hujahnya mana? Buktinya mana?

Tahulah awak tu pentokong karat umno, tapi kalau tak setuju dgn YB Khalid, sekurang2nya bagi hujah yg munasabah.
Anonymous said…
YB,
Saya pernah mengunjungi negara Islam spt Lebanon dan Syria dan ada melihat masjid dan gereja dibina bersebelahan.....rakyat disana amat menghormati amalan rakan-rakan mrk yg berlainan agama,mrk hidup saling harmoni....mengapa di Malaysia rakyat kita terlalu ekstrem????.....MOHD AHTAR SAMIN
Anonymous said…
Saya tinggal di seksyen 19 dan pada pendapat saya kuil di situ wajar dipindahkan memandangkan ia terletak betul-betul dihadapan rumah dan keadaan jalan yang sempit di situ memang menyukarkan lagi keadaan. Rumah saya terletak lebih kurang 2 simpang dari kuil tersebut dan jarang sekali saya merasai kewujudan kuil di kawasan tersebut tetapi saya dapat merasakan yang penduduk di sekeliling kuil itu pasti mengharapkan ia dapat segera dipindahkan.

Berkenaan tapak baru di seksyen 23 pada pendapat saya ia berada agak jauh dari rumah yg terdekat dan ini sepatutnya tidak mejadi masalah kepada kita rakyat Malaysia yg hidup berbilang kaum. Cuma ia berada berdekatan dengan jalan besar ke seksyen 25 dan kemungkinan jalan utama untuk masuk ke seksyen 23 satu hari nanti. Diharap pihak yg berkenaan akan menyediakan ruang letak kereta secukupnya agar tidak menganggu lalu lintas di kawasan tersebut di kemudian hari.
Anonymous said…
Dear sir,

The hindu temple and the hindus were here long before these idiots came and made it into Shah Alam.

The hindus were chased away from their estates. Now they (both UNMO and PR) are ploting to relocate the hindu temple as well.
Unmo wanted the temple to be side by side with Nippon paint!! And PR wants it beside the IWK shit processing pond. To me both the UMNO and PR are no different idiots.

Hindus, please realise this (above).
Ask ourselves why is it that our hindu temples are always near rubbish dumps, highway reserves, IWK shit processing ponds, railway reserves, river reserves etc?

Are we (hindus) not citizens of this country? Don't we deserve a decent location to have our temples built? Don't we also pay taxes to the government? Does the government (UMNO and PR) practice fairness to us all?

Think of our future, and of our future generations and act wisely. We are all in this shit situation because of faults and mistakes committed by the so called political parties and politicians who claimed to represent us. Throw them ALL OUT and only cast your vote to genuine leaders who will serve us!!

KOMATHA
anakwatan said…
Saudara Faisal, istifarlah banyak-banyak bulan puasa ni.Aku tahulah kau tu pejuang AMENO tapi hormatilah prinsip dan perjuangan orang lain.nasihatkanlah pemimpin-pemimpin kau tu, kalau nak berkuasa kat Selangor ni, buatlah cara yg demokratik melalui pilihanraya bukannya rampasan kuasa.Buangkan taktik kotor mengarak kepala lembu atau politik perkauman sempit supaya anda semua dihormati rakyat bukan dibenci.Matlamat tidak menghalalkan cara,pilihkan politik bermaruah.
Anonymous said…
Dear KOMATHA,

Please look closely (4th map), there is also a surau that is also nearby the IWK. About the same distance to my plain eyes.

Therefore, I think to suggest that PR and UMNO/BN is just the same by not treating Hindus (or any other race for that matter) as equally as rakyat of this country - in this case does not hold any ground whatsoever. Maybe you have been used to that sort of thig embedded by the UMNO regime and I dont blame you for that.

However, please give these PR people a chance. They are trying their best to change the mindset of this country. We are all in this deep sh!t together mate. Or would you rather going back to the old racist regime?
zainal a othman said…
Assalam, sila pergi ke Masjid Imam As-Syafie di Taman Maluri, Cheras dan tengok sendiri berapa kuil berhampiran masjid ini!
No problem pun,sila ubah mentaliti dan banyakkan membaca daripada berdemonstrasi ya
Admin said…
ini bukan pasal Islam ke Hindu ke. Ini pasal manusia..manusia yang suka merosakkan apa yang dikatakan harmoni yang sekian lama terbina. Tak kira lar kalau mereka ini muslim ke, hindu ke, cina ke, tangkap saja manusia2 yang racist ini. Inilah tindak tanduk sebilangan orang2 UMNO yang mengakui dirinya Islam. Ini lar orang2 yang telah merosakkan name baik Islam, ini lar orang2 yang sedang merosakkan negara Malaysia diatas nama tamak haloba and kegilaan kuasa...jangan jadikan ini isu Islam and Hindu.
WY said…
macam itu pun boleh jadi soal protes dan perarakan? kalau bangsa lain nak pindah masuk seksyen 23, adakah mereka akan memprotes juga? Terima kasih YB Khalid utk usaha anda.

Kalau peristiwa ini berlaku di puchong dengan YB teresa, nescaya kerajaan diktator Najib dah tahan dia di bawah iSA.
HANG TUAH said…
woiii....RUANG BUCARA FAISAL..hang p cari ruang lainlah nak sembog YB..blog ni bukan tempat nak ludah orang..buat malu kami orang islam saja..hang nak emosi pasai apa...depa pun rakyat malaysia juga..tanah tumpah darah ibu yg melahirkan mereka juga..depa pun sebut juga dalam lirik lagu negaraku. Lagi pun dh generasi keberapa dah hang ingat depa dok sini???hang dok rasa perot melayu hang sajaa..pikiag guna kepala lutut kot? situ tak dak akai nak habag bagi kat hang.

Hampa ni BENGAP OTAK sb menganuti agama melayu..melayu tu bukan agama, islam itu agama. Puak hampa ni, islam no2, melayu no 1...xtau nak beza...Islam bukan suruh buat mcm hampa tuh.. sebab tu akai hampa jadi gelong.

Melayu mcm hampa yang akan hilang sikit masa lagi...
rocky said…
YB Khalid,

Thank you for the facts. It is always difficult to argue when one has the facts. But seems in Malaysia there is a trend to have non mulim houses of worship in Industrial areas, out of sight. On the same basis muslims will ask for suraus etc within the neighbourhood for many reasons. Is it logical to have temples,mosques, churches in industrial lots? they should be close to neighbourhoods. Even saw article quoting residents there saying 23 has 40% hindus.

the temple has been there in 19 before Shah Alam and for them to agree to move is very gracious of them even if it is 150 years old. off course now it is considered kuil haram.

anyway it seems some muslims are so insecure in Malaysia and they have no respect for the law, constitution or even the quran, where they want to deny others a place of worship in a suitable area. and they can never argue with facts instead want to to draw blood. how sad.
Anonymous said…
I am Malay, Muslim and almost 60 years old. I have known many people like Ruang Bicara Faisal. These people are racist to the core, and sometimes they don't even know it. Or if they know it, they are proud of it. You cannnot change them. Just ignore them and hope that God will forgive them and help them change.
More KUIL for Hindus said…
Let them have their KUIL la. Muslim got many mosque already, the hindus also want to compete maa...

Kalau susah2 sgt penduduk x bagi buat kat area diaorg, elok YAB Shah Alam offer area sebelah rumah YAB ler sng...
Anonymous said…
Tahniah khalid. Perjuangkan lah islam ala PAS hamPAS kau ni.

Dah sah2 kuil tu dibina di tanah haram. Banyak cerita pulak.

Melayu saja kena kompromi, bangsa lain tak payah. Nak buat pembahruan kunun.

POrahhhh cittt kau khalid.
Anonymous said…
Salam,

Orang Melayu dari dulu amalkan budaya Hindu dari kehidupan seharian tidak pernah diperdebatkan.

Pengaruh Hindu ini dapat dilihat sejak ibu mengandung lagi hinggalah kanak-kanak yang dilahirkan itu besar. Pelbagai upaca Hindu dapat dilihat dalam kehidupan masyarakat seperti melenggang perut ketika ibu mengandung, menindik telinga hinggalah kepada beberapa upacara perkahwinan dan kematian.
Anonymous said…
Saya bersetuju jugak dengan yang bertanya "kenapa plan asal di seksyen 22 tu tak diteruskan?"

Apakah terdapat penolakan oleh penganut hindu di Shah Alam atau hanya kerana orang hasrat orang politik untuk mengekalkan pengaruh.

Saya rasa kita tak perlu perpanjangkan isu ini. Biarkan orang seksyen 23 tu buat keputusan. Keputusan (yang sah) majoriti mereka kita pertahankan jika ditolak kerajaan negeri.

Selagi belum jelas isu ini saya lebih memilih untuk bediam diri..., takut kurang pulak pahala puasa...., hehe
Anonymous said…
Are u saying that muslims cannot accept having another non muslim religious building in their majority area. Where is the tolerence that your religion teaches you? Are you picking which tolerance u want to choose or to adhere to? All religion teaches good. So, when the followers of that religion do the necessary, they are doing good with their time, not only for themselves but also for the community. Do you want them to waste their time being robbers, thieves, rapist, mat rempit etc.
As long as people are doing something good, leave them alone.
Learn to appreciate, tolerate n forgive. Let one mans connection with religion be with him n his n his god/allah(wichever it may be). "LET US NOT BE GOD/ALLAH".
Anonymous said…
YB Khalid,

I salute you . you are really a good man and true leader !

ruang bicara faisal,
You are kaldai busuk, cakap macam orang bodoh dan gila !
yellow said…
If only we have more Malays like you, Tuk Guru, Husam, DSAI, Zaid, Nizar, MB Khalid.

I hope PR wins in GE13.
petugas no18,pmtg pauh said…
Y.B Khalid,
It's VERY LOUD AND CLEAR your explaination with the map! Youre the role model for new Malaysian leadership.
Masih terasa semangat ketika berada pada malam pengumuman PR12 dimana masyarakat India, Melayu, Cina dan pelbagai kaum lain setia menunggu hingga lewat malam untuk meraikan kemenangan Y.B dan PAKATAN. Teruskan usaha murni Y.B memperbaiki sistem lapok yang ditinggalkan oleh UMNO/BN Korupsi.Orang yang usung kepala lembu itu umpama katak yang duduk dalam gelas...boleh tenguk keadaan diluar, pendeka kata orang yang tak campur dengan masyarakat!. Mereka patut dihantar ke bandar Kuala Pilah untuk melihat bagaimana masjid, kuil dan tokong berada sederet bersebelahan di kanan jalan menuju ke Bahau.HIDUP Y.B KHALID! HIDUP PAKATAN RAKYAT, HANCUR UMNO. HANCUR BN!
dino_yps@yahoo.com said…
Untuk pengetahuan En Khalid, org. Hindu bukan suadara kita . Islam menuntut keadilan tetapi bukan bermakna sama rata. Kalau konsep keadilan yang En Khalid pakai itu Islamik, sudah tentu nabi membiarkan patung2 di keliling baitul atiq. Saya rasa En Khalid ni kuat semangat tetapi kena belajar lebih dari org. yang betul2 alim. Saya cadangkan buat kuil kat depan rumah YB.
Anonymous said…
//Islam menuntut keadilan tetapi bukan bermakna sama rata.//
Keadilan tetapi bukan sama rata?Hahahaha..waah,pandainya engkau memutar belit kebenaran Al Quran..
Anonymous said…
dino yps kau tu yg kena byk belajar dulu... baru la bleh suruh org lain belajar. cara kau cakap pun org dah tau, isk pegi la tadah kitab mana2 dulu!
CW Wong said…
Reading comments from so many Muslims have redeemed my faith in Muslims. I am glad that you spoke up and tell us (non-Muslims) where your religion stands in the area of coexisting with other religions.

Obviously, quite often, it is Ketuanan Melayu in action and not Islam driving the agenda. We are always made to feel small and secondary in all things. We are "allowed" to practice our religion - say what ????!! What audacity! Except for Satanism, I cannot see why any Muslim thinks that it is their birth right to stop others from practicing their faith.

YB Khalid, thanks. I just moved over to Shah Alam from Damansara and will give PR my vote the next GE.

One request here fellow Muslim countrymen, what do you think of Ridhuan Tee's weekly racial rant in Mingguan? Visit him at http://ridhuantee.blogspot.com.
Bryan said…
Salam sejahtera Y.B Khalid,
I'm a humble Malaysian chinese residing in Singapore. Your statements, in which I printed and showed to my friends( inc. Malay Singaporean colleagues), they too applaud of what you're doing for PR's idealogy of "Malaysia for Malaysian!" Nonetheless, they felt sad for the UMNO's despicable moves to tore apart our harmonious home. Keep up the fight! We, Malaysians will know who to vote, see you guys @ GE13, "PR for All and All for Malaysia!"
Anonymous said…
Dear Sir Khalid Samad,

You made a wise judgment call, And as a Hindu, I applaud your nature of being fair to everyone.

Dear Komatha,

This is not a Hindu country, as it was before Islam. The majority Malaya inhabitants converted from Hinduism/No religion to Islam from the 16th century. As such, the perception of Hindus from Muslims are different from we do. Islam was supposed to be the final religion and non muslims are supposed to embrace islam over time.

Now, with this idea, some muslims are very disturbed with other religions challenging islam, a clear case is the emergence of judasim in jerusalem.

Please note that in Hindu (Vedic), Many hindus got it wrong as well. Hindus were not supposed to pray to pictures, symbols or statues, not eating meat & not consuming anything that would disrupt the state of mind (like alcohol) & many other things that contradict with the orthodox believe. Note, that this is written over 6000 years ago.

In Hindu traditions & prophecy, the hindus would be subjected to harassment, demoralization and worse. Its not because of others but ourselves, because we did not follow the right hindu way.

Its also stated that, Hindu's last prophet (of the yuga/age) would emerge and reinstall hindu in its purest form & the world will unite & peace will last for another yuga.
(some say yuga = 450,000 years)

It does not matter if the temple is next to a drain, iwk or whatever. The greatest temple in hinduism is the parents heart & the steps to heaven are the parents feet. Hinduism was here for a very long time, Dont worry.

The problem we face as a nation is a threat of the delicate balance of religion. Tolerance starts from home.

G.R
Anonymous said…
Aku cadang supaya dino_yps baca tulisan RPK. Bak kata MSK, jadikan tulisan RPK sebagai 'rukun'. The link is below : http://mt.m2day.org/2008/content/view/26300/84/
Kalau tak berapa faham inggeris, kita minta tolong MSK translate.

PEMINAT OPISBOY TINGKAT EMPAT
Anonymous said…
Kalau anda kali pertama ke kuarters HKL tentu terkejut bila melihat Surau dengan Kuil letak bersebelahan ..kadang kadang lepas saje azan subuh, giliran mereka pula membunyikan loceng ..namun begitu tak ada kekecohan pasal agama berlaku, kerana masing masing menghormati amalan agama masing masing.
Anonymous said…
Go and ask why the people (Rakyat!) in Seksyen 19 want the Kuil to be relocated. The people of Seksyen 23 does not want the same thing to happen to them. It's that simple.
Mesra Sokmo said…
Yang Khir Toyo buat tu sudah cantik, tak payah pinda...kan nama Pakatan Rakyat yg busuk. Lepas isu arak...kuil pula. Kita PR dok diam, tunggu PRU13, kalau tidak UMNPigs akan kacau. Dia buat kuil tak apa, kita alih dia bising...itulah UMNO
Anonymous said…
Salam and salam 1 Malaysia..

Saya adalah seorang penyokong UMNO..dalam kes ini,saya mengaku yang penduduk-penduduk kawasan s23(50org aktivis?) merupakan mereka yg bertindak dgn tidak rasional..

Wahai golongan islam 1 Malaysia, kita bertindak dengan akal..fahamilah islam..ramai pemimpin kita yg tidak memahami konsep muhibah dalam islam..jadi bagaimana bukan islam nk hormati kita sebagai pengamal islam..

Pada masa sekarang,dengan isu kartini.,kuil dan lain2..saya rasa tibalah masa bagi kita sesama islam menjelaskan apa itu islam kepada bukan islam di Malaysia...

Islam itu indah...Masalah di sini adalah "Kaedah penyampaian maklumat" yang betul dan efisien tanpa dipengaruhi oleh sentimen peribadi..

Maklumat yang jelas dan benar penting untuk perpaduan dan untuk mengembalikan kegemilangan islam itu sendiri..fikirkanlah wahai semua pemmimpin islam dari mana2 parti...

Cubalah terokai dan memberi penjelasan kepada setiap isu berkaitan islam dengan jelas dan tepat..Semua rakyat Malaysia mengaku Islam sebagai agama rasmi..tetapi tidak ada saluran yang tepat untuk menjelaskan setiap isu berkaitan islam kepada bukan Islam di negara ini..

Kita,umat islam khususnya..ingin melihat Islam terus gemilang,cemerlang dan terbilang..jadi kita perlu mendekati dan menyampaikan maklumat dengan tepat dari perspektif islam kepada bukan Islam. dengan ini Melayu dan semua yang beragama Islam akan terus dihormati dan Islam akan diangkat sebagai Ad-din selamanya..

Wallhu-alam..
Seorang Penglipur Lara dari Awana said…
Anonymous 4:12 am:

YB Khalid Samad sudah pun beri penjelasan dan pertimbangan yang baik dalam hal ni. Apasal kau nak cakap macam kau ni pandai sangat? Kenapa orang UMNO masih mahu menggunakan agama sebagai isu untuk mengapi-apikan hal ni?

Anonymous 4:12 am,

Kau cakap masalahnya itu "kaedah penyampaian maklumat" tu tak betul dan efisien. Apa pulak? Kan YB Khalid dah sampaikan maklumat dan segalanya dengan betul. Yang nak membatu apikan penduduk S23 ialah UMNO.

Sebagaimana Islam itu indah, ugama-ugama lain pun ada keindahannya. Jangan pulak pandang rendah atau serong kat ugama-ugama yang lain.

Kita rakyat Malaysia kena belajar terima semua ugama dan bangsa di Malaysia ini. Ugama Islam ugama rasmi negara, tapi ini tidak bermaksud ugama-ugama lain itu no. 2 atau 3, atau tidak sempurna, atau Islam itu lagi hebat dari ugama-ugama yang lain dan ugama-ugama lain itu harus dipandang rendah. Salah dan bahaya tu.

Buanglah chauvinisma agama dan kaum. Dakaplah kepelbagaian dan kesetaraan. Itu sajalah jalan untuk memantapkan kemakmuran dan keamanan yang abadi di tanahair Malaysia ini.

Tiada jalan lain.
milestone said…
Dear Bryan,

Personally, I would highly appreciate for your sincere wishes..

I would convince you this is should be the way ISLAM govern by the leader, tolerence in the sense of justice..In ISLAM justice is widely for everybody, mean for MUSLIM dan Non-Muslim.

I hope you will convince your friends, relatives dan people to vote for the president who will lead the goverment "Singapore for Singaporian" as well. Who can understand better what happen to minority in your country.. The goverment who can lead the justice for everybody.


Wallahu'alam
-milestone-
Anonymous said…
YB Khalid "Gereja",
Sepatut nya penduduk seksyen 23..patut bawa kepala lembu di depan pintu pagar rumah YB. Penjelasan yang dangkal...kenapa tidak berbincang dengan penduduk sebelum membuat keputusan? Jangan jadi mcm lembu dicucuk hidung.
Anonymous said…
Inilah perbezaan yang ketara antara MP PR dan MP BN. MP PR kelihatan lebih komited dan teliti bilamana mengemukakan hujah keatas sebarang isu yang ditimbulkan masyarakat yang diwakili.

Jika kita amati, penjelasan yang disokong dengan fakta, huraian dan pelan lokasi dimana walaupun tidak dapat memuaskan hati 100% masyarakat, tetapi sekurang-kurangnya ia menggambarkan YB serius dan komited dengan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.

Tahniah YB Khalid Samad. Keep it up!
Anonymous said…
Bangang punya komen yang menyokong pembinaan kuil tersebut... Korang semua cakap senang.. Sebab bukannya dekat dengan rumah hangpa.. YB Khalid / YB Rodziah!!!.. Kenapa YB tak rancang pindah rumah berdekatan dengan rumah ibadat agama lain.. YB semua jangan nak mengelat oleh kerana lokasi rumah YB bagus2 belaka... Aku rasa kalau Kuil tu dibina berdekatan dengan rumah YB Khalid.. aku rasa dia la yang pertama sekali berjuang habis-habisan... Demi untuk kesinambungan politik murahan YB semua habis maruah agama dan bangsa di lacurkan...
Mael Hashim said…
Di Seksyen 25 sudah ada kuil yang besar, siap dengan parkir boleh memuat beratus kereta. Jarak antara tapak kuil sec 23 dengan kuil sec 25 hanya lebihkurang 2 km ! Kuil sec 19 adalah kuil haram. Tidak perlu diganti. Arahkan saja pengunjung kuil supaya ke kuil sec 25. Biar penduduk sec 25 saja yang mengalami masalah bila ada perarakan Hindu, jangan ditambah kepada penduduk muslim sec 23.
Anonymous said…
Daripada komen orang2 yang anti- buat kuil, baru saya tahu, kuil akan dibina lebih kurang 2 meter dari rumah mereka.... betul ke?

Di tempat lain, kuil dekat rumah lebih kurang 20 meter dari rumah orang pun ada, tepi masjid pun ada. Takde pulak nak bawak kepala lembu keliling bandar.

Kasihan penduduk seksyen 23, kuil akan dibina disebelah rumah mereka tak sampai 2 meter pun. Sekarang baru saya faham.
Anonymous said…
biarpun pas dan umno bertelagah.mungkin pas akan menang umno juga mungkin akan menang..tetapi yang pasti orang melayu yang akan rugi..
kejatuhan melayu sudah semakin hampir..
berhenti lah bertelagah.bersatu dan bermuafakat adalah jalan terbaik.
pas menghina umno, kemudian umno menghina pas..apa akan jadi?
kita sediakan sahaja lubang kubur yang banyak untuk hari tersebut..
semoga semua akan dapat sedar dan ingat bahawasanya sayangkan parti tidak akan kemana..
Anonymous said…
Kalau kuih Hindu tidak boleh dibina di atas kawasan majoriti Melayu, bolehkah masjid dibina id kawasn majoriti cina atau india?
Apa masalahnya kalau kuih india, tokong cina atau masjid dibina di atas kawasan majoriti penganut agama lain? Selama 52 tahun tak ada masalah. mengapakah orang-orang "kepala lembu" bising banyak?
Kalau cina nak bantah masjid dekat tempat dia, india nak bantah tokong dekat tempat dia, melayu nak bantah kuih dekat temapt dia, bila masalah ini boleh selesai memandangkan terdapat puluhan ribu kuih, tokong & masjid di seluruh negara.
Tak ada kerja lain ke kita?
Pada pendapat saya, kes ini adalah angkara pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab dan mempunyai agenda yang tertentu.

Ayat terakhir, saya berharap semua kaum jangan terperangkap dalam angkara orang tertentu. Bayangkan kita akan nampak kaum lain setiap pagi kita keluar dari rumah. Takkan kita nak jadi negara Afika Selatan dulu? Fikirkanlah.
RBF Online said…
kpd pencacai2 khalid gereja

satu ucapan drp aku

khaikkkk ptuiiiiiiiiiiiii......

itu ja yg layak dihambur atas muka kau dan yb gereja kau
Anonymous said…
kesian faisal tu berbicara tanpa ilmu
mut said…
Mainan UMNO ni takkan ke mana.

Rata-rata orang dah faham isu yang sebenarnya tak jadi isu pun.

Korang perasan tidak ada satu pun hujah yang rasional yang tak terjawab untuk menidakkan pemindahan kuil tu ke tapak baru?
Semua emo tak tentu fasal! Jawaban YB bahawa orang Hindu juga berhak membina kuil dan juga tidak berhak menghalang pembinaan masjid langsung tak dijawab oleh UMNO kat sini atau mana-mana blog yang lain!

Kalau kat Gelugor ni pun kuil Hindu dengan Masjid adala 200m.... takder hal pun? Ni UMNO yang terlebih sudu dari kuah!

Kalau takat hujah si faisal tu tak baca pun takpa......
pump said…
tolong jgn kaitkan politik...memualkan...baik umno atau pr...jgn jdkan rakyat mangsa ketamakan kuasa korang! penduduk sek23 x mahu rasa ape yg penduduk sek19 rasa...cari jln penyelesaian utk perkara ini...jgn asyik nk berebut kuasa...rakyat jd mangsa!
Anonymous said…
To the protesters,live and let live.
Anonymous said…
Salam semula
Saya salah seorang yang mengikuti perkembangan hal di seksyen 23 ini. Pertamanya tahniah kepada pakatan rakyat yang berjaya menyekat anasir jahat propaganda bn yang mahu mengulagi peristiwa 13 mei 1969. Buat pemimpin umno , segala tektik jahat telah dapat dihidu oleh barisan pakatan. Maka tunggu lah masa untuk dikebumikan. Nantikan pru 13. Pasti bn akan dikebumikan oleh rakyat. Ini la makna kemerdekaan sebenar!.
Anonymous said…
Faisal..baik ko pergi melalak kat blog fitnah ko lah.Buat malu orang islam je dengan perangai hodoh ko ni.Kat blog ko tu,kalo orang maki kau dan pemimpin kau mampuih le ko nak siar komen tu.
Memang otak otak penyokong umno ni dah disumbat lumpur agar membenci kaum dan ugama orang lain.Pemimpin atasan mereka tidak begitu malah melaung laungkan satu malaysia tapi puak2 ni pulak yang lebih lebih.Rakyat tak akan termakan dengan isu perkauman yang cuba dicetuskan umno ni.
Anonymous said…
Salam YB Khalid,
Mohon bertanya, kenapa tidak dibuat pungutan suara dikalangan penduduk sebelum plan asal diubah ke Seksyen 23?
Anonymous said…
1. Salam bt YB n semua!
2. Keputusan dibuat atas REALISTIK & TOLERANSI
3. Menjadi Bodoh tanpa akal yg waras dlm pertimbangan - UBN bodohkan umat melayu yg tahap agamanya entah ke mana! sorry to say..sesuai dgn golongan berarak kepala lembu sbg Babarian! Situasi ini lemahkan lagi kepercayaan kepada UBN...memang tak cerdik!
4. Lokasi yang dipilih adalah wajar..berdasarkan lakasi yang agak terlindung dan agak berjauhan! cuba FIKIR! apa guna buat masjid kt tempat takdak makmum yang boleh imarahkannya (macam tu lak dgn depa..nk bina kuil)
5. Malaysia negara SLOGAN! mana? 1Malaysia, UBN cakap x serupa bikin, bikin x serupa cakap!
Anonymous said…
YB,

ini bukan masalah politik berkepartian.. saya maklum semua protester adalah dari pelbagai parti baik UMNO, PKR atau PAS...
Ini masalah kependudukan.. YAB sepatutnya bersemuka, berbincang dan beri penjelasan kepada penduduk S.23 S. Alam tersebut supaya mereka jelas.. YAB tek perlu menyorokkan diri.

- parti jahat, kato eh -
Anonymous said…
this is not a partisan issue ..please don't made a general statement..sucikah diri anda sehingga sanggup mengatakan orang lain..purification of heart is the way to estacy to Allah.

Rumi
Anonymous said…
Assalamua'laikum,

I hope this issue will motivate us to read and learn more on how the muslim leader in history during its glory age handle the issue wisely i.e. the build of mosque and the places for other religion, church and temples.

If anyone has any other knowledge or historical reference pertaining this matter, it would be nice to share with others.

Remember, when the western media attempts to blame 9/11 on Islam, more and more people embrace Islam because of they read and learn more about Islam, and become to love the beauty of this ad-din.

May Allah grant you strength to you MP Khalid and all of us in facing the challenge.

ibn razak
Unknown said…
Buat semua,

Sila baca pandangan dari penduduk Sek19 ini seperti yang disiarkan didalam ruangan forum akhbar.

Isu kepala lembu kerana bantahan masyarakat Islam diabaikan

MINGGU ini masalah kepala lembu menjadi tajuk utama dan isu negara. Maka ramailah yang membuat komen tanpa mengetahui secara khusus kenapa ia berlaku. Memang mudah menyalahkan orang. Tanpa sebab besar tidak akan berlaku tindakan sedemikian.

Artikel yang ditulis oleh Abdullah Bukahri Abdul Rahim, meminta langkah drastik diambil oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk segera mencuci tahi yang telah dipalitkan oleh kumpulan yang membawa kepala lembu.

Saya ingin menyatakan, tindakan penduduk Seksyen 23 Shah Alam adalah kerana bantahan mereka tidak diberi perhatian oleh pihak berkuasa. Kami yang tinggal di Seksyen 19 juga menghadapi masalah yang sama berhubung kuil yang telah berlarutan begitu lama.

Masalah di Seksyen 19 sudah memakan masa 21 tahun masih belum selesai hingga ke hari ini. Aduan, bantahan, perjumpaan telah dibuat oleh persatuan penduduk dan individu tetapi tidak mendapat tindakan yang sewajarnya.

Setiap kali kuil itu diarahkan berpindah pasti ada campur tangan pemimpin politik yang akan melewatkan proses itu. Campur tangan inilah yang menyukarkan pihak berkuasa untuk bertindak. Kuil itu yang pada mulanya kecil makin lama makin membesar tanpa pelan dan permit daripada pihak berkuasa tempatan (PBT).

Selepas bekalan air dan elektrik dimasukkan, aktiviti mereka semakin hebat. Kuil itu hanya di seberang jalan rumah penduduk Islam Seksyen 19. Apa perasaan pembaca apabila setiap hari kami terpaksa mendengar lagu-lagu Hindu yang membingitkan telinga?

Bila mereka mengadakan keramaian mereka buat perarakan di hadapan rumah penduduk Islam. Gangguan bergendang keramaian berjam-jam lamanya. Terlalu banyak masalah sampingan yang terpaksa kami hadapi jika hendak disenaraikan di sini.

Aduan terpaksa dihantar dari semasa ke semasa kepada pihak-pihak atasan. Namun bila ada campur tangan politik perkara ini sering terbantut. Gangguan bising yang dihadapi semakin teruk apabila Pakatan Rakyat mengambil alih negeri Selangor.

Sikap toleransi pemimpin Selangor telah menyebabkan gangguan yang dihadapi semakin teruk. Mereka bergendang hingga ke tengah malam mengganggu ketenteraman penduduk tempatan.

Mereka hampir semuanya datang dari luar kawasan kami. Mereka berani mengugut jika ada penduduk yang menegur mereka. Botol-botol arak bersepah di merata-rata kawasan berhampiran Jalan 19/28. Gangguan bising pemuda India mengganggu kehidupan kami.

Kami merayu bantuan dan membuat aduan kepada pelbagai pihak tetapi tiada tindak balas. Ketika keadaan sudah menjadi kronik penduduk merayu bantuan NGO Islam. Tindakan drastik yang diambil oleh NGO Islam untuk membantu penduduk menyebabkan ada sedikit perubahan apabila gangguan bising berkurangan.

Pada 29 Disember 2007 maklumat yang diterima daripada Jabatan Perancang Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memaklumkan kuil akan dipindahkan ke Seksyen 22.

Apabila Pakatan Rakyat berkuasa selepas Mac 2008, kuil itu hendak dipindahkan pula ke Seksyen 23, kawasan majoriti penduduk Islam. Penduduk Seksyen 23 sudah maklum apa yang dialami oleh penduduk Islam Seksyen 19, sebab itu mereka membantah. Malangnya bantahan mereka tidak diambil berat oleh kerajaan negeri dan diminta bertolak ansur. Jadi siapakah yang bersalah?

Apabila kepala lembu diusung sebagai tanda protes semua buka mata. Pelbagai bantahan kita dengar. Tetapi apabila masalah gangguan berlaku kepada orang Islam, SABARLAH!

HALI HARON

Shah Alam, Selangor
S.L. Chan said…
This whole issue can be summarise with one word ; RACISM. As the map pointed out, a small issue had been twisted to paint a completely different picture.

I would be very surprise (or maybe i should not) if the authorities does not arrest the demonstrators especially the one with the cow's head using ISA and charged them with the sedition act.

Others had been arrested for much less (remember the Sin Chew reporter and YB Teresa Kok ?).

This group of disgusting people should not be left off the hook just like that.
Unknown said…
Tak kena batang hidung sendiri, boleh le buat teori, buat peta, pandai le cakap. Kalau tok kong tu di buat disebelah rumah YANG BERHORMAT DATO' KHALID BAGAIMANA??Cakap tak serupa macam mana rasa orang yang kena.

Walau pun Malaysia untuk semua, tapi ada batas nya, semak balik kontrak social kita. jangan pandai cakap aje. Elakkan hidung tu di cucuk.
pump said…
tu...baca pandangan penduduk sek19 tu...skang nak bg penduduk sek23 lalui perkara yg sama ke? bkn sbb perkauman...bkn sbb politik...kalo nak kata penduduk sek23 xde toleransi...yg berlaku di sek19 tu kita kata ape yek?! toleransi la sgt!! jgn carik & bwk masalah kpd rakyat...benda yg boleh dielakkan...elakkan lah...tolonglah pertimbangkan bantahan penduduk sek23...nak kami melutu merayu ke?! kalo byk duit...saya rasa penduduk kat situ pun malas nak bising2...angkut anak bini pindah je kat area rumah yb...gerenti xde gangguan kan...nie masalahnye nak duduk rumah tu sampai beranak pinak...tlg jgn ganggu ketenteraman penduduk sek23...
Anonymous said…
YB,
buat malu je la..nak tegakkan benang basah buat apa??

apa faedah??

kami tak bantah kuil YB..tapi kami bantah kenapa YB bengap sangat nak pindahkan kuil tu drp seksyen 22 ke seksyen 23?? lepas tu siap bagi peta lagi..kenapa perlu bagi peta??..itu yang saya musykil nihh..nak tunjuk kepada org yang bukan penduduk shah alam ke?? yang kuil tu amat patut di letakkan di seksyen 23??..

lagi musykil YB kata seksyen 22 tu ada orang tuduh kata kawasan majoriti kaum hindu..lagi lah bengap YB ni..orang shah alam tau la kawasan tu kawasan kilang..

kerajaan dahulu dah bagi tanah kat seksyen 22...yang YB pandai pandai dgn Rodziah sign surat setuju sapa suruhhhhh........

pokok kalau tak goyang jangan di goyangkan...

sarang tebuan kalau dah duduk situ lama jangan lah nak jolok...

kan dah kena...nak pusing kot mana lagi YB!!..

baik balik johor la...
Anonymous said…
Salam,

Saya cadangkan, kita adakan 2 jenis cukai di Malaysia. 1 untuk orang Melayu yang kena bayar penuh. 1 lagi untuk golongan "pendatang" yang bayar separuh dari apa yang orang Melayu bayar. Oleh itu, baru boleh kita justify utk tidak memberikan hak yang sama adil kepada golongan ini.

-Islam Melayu-
Anonymous said…
Blur, Shah Alam

Cabaran utama pada pihak kerajaan PR adalah untuk menyedarkan rakyat naungan PR akan 'kekotoran' yang dilakukan bertahun2 semasa pemerintahan BN tetapi diterima atau dibolehkan...dalam erti kata lain, dihalalkan sahaja.

Diumpamakan seperti ;
BN perintah-
"..bukan tadi ade anjing liar kencing kat kaki ko ke? basah seluar ko tu...pastu elok je ko masuk surau tu ngan solat...ko tak samak dulu ke? tak tukar seluar tu ke?"
- "owh..takpa...dah kering pun kencing tu..."

Bila time PR;
"bodoh punya cicak....kat selipar aku jugak ko nak berak....dah kaki aku kotor...jijik....bodoh betul sapa yg yg jaga surau nih...tak reti jaga bebersihan ke?...ni mesti surau orang2 PAS ni...padan muka sapa yang undi pembangkang ni..dapat surau kecik ni je..buruk lak tu...kalo BN pegang..aku dah mintak derang robohkan surau ni...suruh buat masjid lawa2..besar2...speaker pun besar2."
Anonymous said…
Aku dok kat Kepong ni melayu ada berapa rumah je.Tapi masjid besar ada sampai 3 biji.Tak ada pun orang cina bantah atau buat kacau.Azan kuat kuat pun mereka tak pernah komplen dekat masjid sebab mereka hormat hak berugama masing masing.
Banyak kawasan masjid dan kuil di Selangor dibina masa Umno merintah dulu dok sebelah sebelah je tapi tak ada pula puak puak kepala lembu tu bantah.Memang dah sah tak payah pusinglah memang umno yang menjadi dalang perhimpunan haram dan perkauman tersebut.Gambar2 dan video telah membuktikan siapa mereka tetapi hairan kenapa mereka ni tidak ditahan.
Anonymous said…
mcm biasa, si faisal talibarut umno-racist tu mula tunjuk kejumudan dia dlm laman blog orang.. mmg tak tau malu..

kalau korang bukak blog dia, lagi la terserlah kebodohannya. tapi tak perlu hairan, mmg org mcm tu pun jadi kebanggaan pemimpin2 umno-racist. sbb dia tau polis takkan tangkap dia, betul tak faisal?

berapa umno-racist bayar gaji ko sebulan utk jadi anjing diorang, faisal?
Mathgrind said…
Salam...tak baik menfitnah bulan ramadaan...ada bukti yang buat protes itu org umno? bukan penduduk sekseyn 23? wahaii org islam dan melayu disini jgn lahh kita asyik nak menyahalkan pihak lain..saya tidak menyokong mana2 pihak tetapi keruntuhan org melayu dalam perdaduan amatlahh ditahap parah..kaum2 lain menari dan ketawa melihat kaum melayu mengutuk,mencaci sesama sendiri..lihatlahh DAP ada dia kutuk MCA mcm Pas kutuk UMNO?..jgn mengikut perasaan..islam bukan terletak pada nama parti mahupun PAS atau UMNO..umat islan di malaysia akan jadik seperti umat islam dia arab kolo di dibezakan dengan pegangan politik...di arab dibezakan dengan mazhab..jgn asyik menyalahkan pihak lain..kita kena cari penyelesian bukan menhina dan menuduh pihak lain dengan kata2 kesat..Kepada penyokong PAS jgn laa kita memelukan diri sendiri pada kaum lain degan mengutuk kaum sendiri..kita patut berkerjasama mencari penyelesian ok...nieh bulan ramaadan..kita patut bersyukur degan kemakmuran yang kita kecapai..
Anonymous said…
Salam Sejahtera YB.Khalid..
kenapa asyik sebut kita (Melayu Islam)mesti tolak ansur..dah banyak kali Muslim tolak ansur..cuba kita tengok Muslim di negara lain, masjid kena bakar, Hindu pernah robohkan masjid Babri..Cina bunuh Muslim Uighur..adakah Hindu di India tak sama dengan Hindu di Malaysia? adakah Cina di China tak sama perangai dan sikapnya dengan Cina di Malaysia..Adakah kita tak sedar bahawa tanah ini milik Melayu Islam sepenuhnya..bukan isu mereka itu UMNO atau PAS, yang penting kita kena sedar bahawa bangsa lain pada hakikatnya sedang ketawakan sikap kita kerana 2 perkara : 1) kerana buat demo pijak kepala lembu sambil terkial-kial konon membela ISLAM. 2) segolongan Muslim bangun bantah demo konon kita Muslim kena bersikap tolak ansur dengan bangsa dan agama lain di negara ini..
Tahukah kita, yang akhirnya segala keuntungan akan kembali kepada musuh Islam kerana sikap ekstrim kita dan terlalu tolak ansur kita...
Saya percaya tapak di seksyen 22 adalah yang terbaik berdasarkan kepada apa yang telah disebutkan oleh YB. Khlaid pada peta lokasi tersebut, kerana tidak ada gangguan terhadap masyarakat Islam..
Kes Aisyah Bukhari yang murtad masuk Hindu sudah cukup menjadikan umat Islam begitu insaf dan takut pada muslihat bangsa yang menganut agama selain Islam..
Tidak cukupkah bangsa kita ditayangkan dengan filem Hindustan yang memaparkan keHINDUan dalam filem2 itu??? Lepas itu Melayu Islam pula nak tayang KUIL HINDU depan mata anak2 Melayu Islam setiap hari..mungkin kerana itu penduduk seksyen 23 marah sangat..
Buangkan perasangka mereka yang berdemo itu adalah pengikut UMNO belaka..UMNO pun Islam juga Tuan YB..
Kita PAS yang mengaku minda terbuka pun sebenarnya sempit juga minda kita, sebab anggap semua yang membangkang kita adalah UMNO..adakah tiada HINDU dan CINA yang jahat..Adakah yang jahat2 tu semuanya UMNO?
Siapa kepala kongsi gelap di Malaysia? Adakah bangsa Melayu Islam? Siapa yang banyak merompak? Adakah Melayu Islam?

Sedarlah kita.. Islam di Malaysia akhirnya akan pupus kerana sikap ahli politik Melayu sendiri, tidak kira daripada UMNO atau PAS..Semua sama, jaga pangkat belaka..bukan nak jaga Islam...teruklah macam ni..kalau dulu Melayu Islam di Kemboja musnah kerana tewas dalam peperangan dengan musuh Islam, tapi jangan hairan Melayu Islam di Malaysia akan tewas kerana sikap ahli politik Melayu sendiri daripada UMNO dan PAS...
DAP, MCA, GERAKAN nampak macam lain idologi tapi bersatu hati pada pendapat yang menguntungkan bangsa mereka...Begitu juga MIC dan PPP semuanya buat2 gaduh je..tapi kat belakang senyum dan sembang baik2..MELAYU tertipu di bumi sendiri di kala ada kuasa politik, amat lucu sekali..
Kerana Kuil HINDU Melayu Islam bergaduh sesama sendiri, satu kumpulan tak setuju satu lagi kumpulan setuju...orang Kafir pun pening tengok Melayu Islam...
Semoga kita dapat menjadikan Islam itu lebih tinggi daripada agama lain..sebab janji Allah swt akan memasukkan semua yang mengucap dua kalimah Syahadah ke dalam syurgaNya...yang tak mengucap akan tetap masuk ke dalam nerakaNya..jadi UMNO dan PAS tetap bersaudara walaupun berlainan idologi politik...BERSATULAH umat ISLAM semua!!! Jgn biarkan kita dijajah kerana pegangan politik kita..umat Islam di negara lain semuanya tak pernah dibagi muka oleh pihak Kuffarrrr...Melayu memang baik..Terima kasih pemimpin Melayu semua kerana bagi tanah kepada kami (Cina dan India yg bukan beragama ISLAM)
Zakaria said…
WOI KHALID....
KAMU JANGAN MEMUSINGKAN FAKTA DENGAN MENUNJUKKAN PELBAGAI PETA LAAAA... KAMU MENIPU PADA ORANG TAK TAHU BOLEH LEE!!! KENAPA KAMU TAK PINDAH RUMAH KAMU SEBELAH DENGAN KUIL KE? TOKONG KE? GEREJA KE? KAMU MEMANG PEMUTAR ALAM LAAA... AKU RASA KALU SEBELAH RUMAH KAMU DGN RODZIAH TU BUAT LE KUIL TU.. KAMU BERDUA LAAA YANG PALING KUAT MENYALAK!!!! AKU INGATKAN KAMU SEMUA BOLEH MENGUBAT LUKA YG UMNO BUAT SELAMA INI... RUPA2NYA KAMU SEMUA LAGI LAKHNAT!!!!! KALAU AKU TAHU BEGINI LA SUDAHNYA.. HARAM TANGAN AKU MENGUNDI KAMU BERDUA...!!! LAKHNAT!!!
azmie sek 17 said…
salam yb..takbir...
masa pru12 saya mgundi parti yb yang mana pru seblum tu tak pernah mis sy undi bn,bukan sy sje yg mgundi ttpi mpengaruhi kwn2 dan sedara mara utk undi parti yb(krn dah bosan dgn pmimpin bn)...ttpi...bila tgk kelaku yb sejak mjadi ahli parlimen ni sy rasa menyesal sgt2 krn sensiviti terhadap kaum yang mjadi teras bangsa msia tidak di utamakan..sy faham mcm2 cara org politik utk dptkan pgaruh..tp biarlah bertempat.

kalau yb ini betul2 islamik nape masa kes kpala khinzir di melaka dulu yb tak ada komen pun..tp bila tang kpla lembu bagai nak rak report kpd polis bgitu jgk dgan isu pjualan arak..penulis2 dlam ruangan ini kena buat analisis sikap/sensitiviti msyarakat stempat..jgn dok pikir ttg keadilan beragama itu dan ini aje..

yb,dulu masa baru2 mnang tabik jgk kat yb bila ada kmatian/kenduri nmpak muka yb tp bila dah sbuk berparlimen utk mnegak keadilan kononnya, btg hidung pun tk nmpak..contohi abang yb tu wlaupun jadi menteri masih mesra dgn semua rakyat trutama org melayu tk kira org melayu umno atau melayu pas.

yb,tak tau knapa saya dan kwn terasa benci dan sgt2 mnyesal undi yb..ada diantara kwn2 mmberi pendpt mgkin yb bersengkokol dgn extremis hindraf dan berpendapat yb tak leh beri penjelasan jika kaum lain membincangkan tentang keadilan dan hak mereka!yb disini saya ingin tegaskan"malaysia ini adalah tanah melayu",bolehkah bangsa melayu di beri hak bebas bersuara di negara bukan melayu?

Dalam yb bgaul dgn yb2 bukan melayu,adakah yb rasa mreka ini ikhlas utk mmberi keadilan kpd bangsa yg satu ini?hati2 lah yb org sanggup buat apa saja utk mdpt hak utk kturunan mreka..sskali buat penyiasatan dlm organisasi ditempat kerja atau syarikat yg mreka2 ini mjadi ketua/owner..adakah terdpt keadilan kpd bangsa melayu,kekadang kita ni dpt info yg salah..atau dpd org yg berkepentingan

Renung la sjenak yb..melayu adalah satu bangsa yang hidup turun tmurun di bumi msia ini dan islam mjadi agama ikutan dan amalan..dan kuasanya terletak kpd politik bangsanya...

wassalam yb
pengundi shah alam
sirin said…
Salam YB,

Dont worry too much about those Ultra-Ketuanan-Malay racist people like that encik Azmi from 17 that do not understand the real meaning of being Malaysian and I am sure you are not doing this for popularity vote because if you do then you'll be going for the majority Malay who are residing in Shah Alam right? I am pretty sure with every votes you loose to someone like azmi, they will be at least twice the number who stars to feel the opposite.

Please keep on doing what you feel is right for the rakyat and be just to them no matter who they are. May Allah give you the strength and bless you with your efforts. Amin.
Haji Ghazali Manaf said…
Salam, YB Khalid.

Nampaknya ramai daripada cybertroopers UMNO atau mereka mereka yang esktremis/tak tolak ansur yg diasuh oleh UMNO sudah masuk ke blog YB untuk meninggalkan komen mereka.

Saya nak nasihat sedikit dekat mereka mereka yg ini:

Malaysia ni jangan dijadikan macam 'ghetto', di mana golongan Muslim hidup dalam kawasan Muslim, golongan bukan Muslim hidup dalam kawasan bukan Muslim.

Ini benar-benar bercabang dan bercanggah dengan matlamat PERPADUAN sebenar di Malaysia yang diimpikan oleh Tunku Abdul Rahman masa Merdeka. Tapi golongan muda sekarang sudah lupa wawasan asal pembentukan tanahair ini sejak Merdeka.

Ingatlah, Malaysia yang sebenar adalah di mana ada masjid tidak jauh dari tempat kediaman orang bukan Muslim, bila ada kuil tidak jauh dari tempat kediaman orang Muslim.... semua bercampur campur... maksudnya MAJMUK dan SALING TERIMA-MENERIMA. Adakah kita Muslim lemah sangat sampai boleh tersesat sekiranya ada kuil, tok kong atau gereja di sebelah rumah? Tidakkah semuanya kehendak Allah S.W.T. agar Dia lebih dikenali oleh umat manusia?

Kalau kita orang Melayu Muslim tak boleh terima yg ini, maka sudah tiada lagi erti pada perkataan Malaysia.
Mencari Kebenaran said…
Salam,

Saya ambik kesempatan di sini untuk berbicang isu perpindahan kuil Hindu di Shah Alam…

Saya mengamati kes ini…dan saya percaya perpindahan ini dilakukan bukan semata-mata protes dari penduduk seksyen 19 atau 23 tetapi lebih kepada permintaan oleh penganut Hindu itu sendiri…

Ini kerana kuil di seksyen 19 sempit dan terbatas…maknanya tiada harapan untuk diperbesarkan lagi dan merumitkan upacara keagamaan mereka…sebab itulah ada usaha utk mengubahnya ke lokasi syeksen 23 yg strategik berdekatan padang permainan, dewan dan sbgnya…untuk plan masa hadapan…kuil ini bolehlah diperbesarkan lagi utk menampung ‘jemaah’ yg mungkin bertambah ramai suatu hari nanti…

Persoalannya…PAS sering mengaitkan dosa meluluskan lesen arak dan judi walaupun diketahui ianya untuk kegunaan orang bukan Islam…

Saya tertanya apakah hukum meluluskan atau dgn kata lain memberi kemudahan yang lebih baik dlm pembinaan kuil?….dosa arak dan judi lebih berat daripada dosa syirik?

Saya faham orang Islam kena bersikap toleransi….tapi bagi saya ada baiknya perpindahan ini ditangguhkan..biarlah di seksyen 19….kita berdakwah kepada org Islam dan bukan Islam tentang keindahan Islam…tapi kalau beri kemudahan mereka untuk menyembah tokong..sampai bila mereka nk mendekati Islam?

Saya berhujah bukan bermakna saya menyokong tindakan demonstari hingga menggunakan kepala lembu tu…tapi saya sedih kerana orang sekarang ni lebih berpihak kepada parti bukan berpihak kepada kebenaran..sebagai contoh projek 16 September…semua pemimpin pembangkang menghalalkannya…bila di Perak…dikata pula ni kerja lanun……Wallahu’alam…
-thethinker- said…
apa islam yg pada cybertrooper ameno tuu , islam plastik ke , kena api kuil hindu , melecut dan mengecut. Pi mai pi mai , dok kata , buat kuil tepi rumah YB PR , tuu jee hujahnye. Hujah lain , takda .. tin kosong kuat bunyi takda isi.

Masjid kalu dekat ngan kuil , dekat ngan orang bukan muslim , bole jadi contoh mengapa islam diangkat sbg cara hidup orang muslim . Jadikan masjid pusat masyarakat. Ajak bukan muslim bila ada keramaian , buat ceramah kesihatan , ceramah keilmuan , dakwah secara halus. Buat library kat masjid , anak india , anak cina diajak jadi member. Nak buat RT dan gunakan bilik office masjid sbg office pun bole jugak , apa salahnya.
Ni tidak , masjid nii , hangpa langsung tak leh masuk , kuil hangpa , aku langsung takleh tengok. Bau colok , lebih busuk dari tahi , bunyi loceng , lebih dahsyat dari bunyi bom .
Kalu macam tuu , lain kali haramkan orang bukan islam beli perumahan PKNS , habis cerita.
Mathgrind said…
Haji Ghazali Manaf said...
Salam, YB Khalid.

Nampaknya ramai daripada cybertroopers UMNO atau mereka mereka yang esktremis/tak tolak ansur yg diasuh oleh UMNO sudah masuk ke blog YB untuk meninggalkan komen mereka.

-Untuk makluman tuan Haji Ghazali Manaf..saya rasa tuan haji jangan laa menfitnah bahawa sesetengah disini cybertroopers UMNO..kenapa tuan haji terlalu menbenci UMNO..bahkan saya di pihak parti tuan iaitu PAS...saya hendak melihat ISLAM dan Melayu bersatu bukan dengan kita menjatuhkan islam dan melayu itu sendiri...saya malu dengan tuduhan tuan Haji..saya diasuh dengan ajaran ISLAM bukan ajaran UMNO ...
Zakaria said…
MASYARAKAT MALAYSIA:
1- DEMOKRASI SEPERTI NEGARA TERMAJU
MINDA SEPERTI DUNIA KE 3
2- MELAYU SELALU MENGAMALKAN BUDAYA TOLAK ANSUR... TAK LAMA LAGI MELAYU KENA TOLAK BERANSUR-ANSUR...
Anonymous said…
eleh.. pandainya zakaria kat atas ni bercakap. cuba kalau pembinaan kuil tu takde sangkut paut dgn situasi politik kat selangor sekarang, ada ker orang umno mcm kau nak kisah? yang bukak kasino besar kat genting tu, pub2 merata sekitar kl, yang buat maksiat kat tempat lain kat malaysia ni sape lagi kalau bukan orang melayu? ada ke korang nak kesah? tengok jela.. psni takde la yg nak mengaku sape bagi lesen utk bukak tempat2 maksiat tu semua.. masa pemerintahan sape?

nak bela melayu sgt konon katanyer.. kalau melayu pun dah serupa kafir mcm kau dan konco2 kau, layak ke nak tegur org lain? hei, mindset golongan2 racist mcm korang la yg akan memalitkan najis pd semua umat melayu lain yg tak bersalah!

nak sgt 1malaysia katanyer? tapi?
azmie sek 17 said…
salam yb

Saya nak tegaskan..org melayu bukan racist..mmpunyai hati yg baik thadap kaum lain dan mmpunyai hasad dengki thadap kaum sendiri.. itulah peranan yb spatutnya bgaimana utk mgurangkan hasad dengki antara bangsa melayu ..bukannya mghina bangsa sendiri,yb kena sedar skrg yb jadi pmimpin kami smua harus dipimpin,pmimpin bn yg dulu juga perlu dipimpin...apabila org mconteng khalid/rodziah pgkhianat bangsa yb kata tidak paham undang2 dan suruh parti yg memusuhi yb mmadamkanya tp bila banner hmpir satu shah alam digantung 'untuk keadilan beng hock'mendahului undang2 tak pe pulak...pusing la sy yb

kpd en sirin..mgkin anda tidak pernah berada didlam organisasi yang bangsa lain adalah bos/owner..sy mmpunyai pgalaman tentang itu..
Berapa ramai yn betul2 ikhlas thadap bangsa melayu..mgkin ada tp boleh dikira dgn jari..saya nasihat anda cuba bykn bergaul dgn org yg tak sehaluan dgn anda untuk anda nilaikan...

yb,buat pbandingan antara keadilan kehidupan dimsia n di indonesia,disini sy ingin bkongsi pgalaman hidup tp mgkin yb lebih bnyak pgalaman:di indonesia bilangan rakyatnya hampir 20% bbangsa/keturunan cina n kurang dpd 10% lain2 ktrunan dan selebihnya kturunan jawa/melayu,selama saya menjelajah di sana satu org kturunan cina saya tak jumpa yg meminta sedakah tepi jln,jadi driver lori,mmungut sampah,jual paper lama n keje2 yng dianggap rendah martabatnya..ttpi di msia smua kaum ada mmbuat keje2 yang saya sebutkan diatas...adakahan dasar kita yg selama ini adil?

Dari segi agama mreka bebas utk kahwin walaupun tidak btukar agama,wpun ada diantara yg sanggup kartus pgenalan dirinya ditukar keagama lain utk mluluskan pmohonan kahwin,pengunaan nama allah di gereja dan pbincangan didlam tv,pada mula sgt mgelirukan ttpi apb diamati dgn teliti ianya pbincangan antara mubaligh kristian..kalau la ada anak muda muslim yg pegangan islam tidak kuat apa akan tjadi sy pun tak tau...

Jadi yb,sekali lagi sy tekan kan adakah mreka ini ikhlas terhadap bangsa melayu beragama islam ini..dgn persepsi dunia thadap islam skrg adakah imej islam mjadi fobia kpd mreka..hanya allah shj yang tahu..selagi kita brada didunia ini kita cubalah mdptkan kuasa utk kesenangan smua bangsa..bangsa melayu mesti di utamakan dan bangsa lain jgn dizalimi,

yb,apasalahnya berkopromi dgn bangsa sendiri dan ubah apa yang spatutnya di ubah..jgn letakan pendekatan menolak..

yb,sy dan kawan2 berbangsa melayu sgt kesal dgn tingkah laku yb..harap2 yb menang pru13 nanti..

wsalam
Bebas
Anonymous said…
kepala anguk ko hj ghazali..mcm pandai sgt satu msia konon..moga2 di panjangkan umur tgk apa jadi pada cucu cicit ko..bole pegi haji lagi atau pun tidak..
Saudara Khalid Samad,

Saya sebgaia rakyat Malaysia yang beragama Hindu tidak pernah dalam 45 tahun hidup saya mendengar orang Melayu & Islam mencaci, mengeji atau membantah pembinaan kuil atau mana mana tempat beribadah.
Saya tinggal di Kampung Jawa dimana Kuil Hindu hanya lebih kurang 500 meter dengan Masjid.
Orang Melayu Islam sangat sensitif dalam hal hal agama.Dalam pengalaman saya, masyarakat Islam khusus orang Melayu sanggup berbuiat demikian.
Ini adalah perbuatan khianat golangan anasir untuk memburukan hubungan baik masyarakat majmuk malaysia untuk meraihkan undi.
Tuhan masih lagi meberkati negara kita kerana adanya Musiliman musliman yang baik, sederhana dan beriman macam saudara.
Yang paling saya muak adalah perkara ini dilakukan dalam bulan Ramadhan, bulan yang patut dimulia oleh masyarakat Islam dengan kerja kerja amal kebajikan dan bukannya untuk berdarah.
Rasional said…
saya merasakan yang di belakang semua ini adalah org yang hanya pandai mencucuk supaya org bergaduh. jangan di layan manusia durjana nie. saya sokong YB. Terima Kasih menjadi YB yang bertimbang rasa dan bertangungjawab dan bukan YB yang hanya pandai mkn duit balak dan rasuah
rocky said…
what i find is so call teacher and minister who claim to be muslims are willing to twist the facts and call PAS and Khalid samad a liar. I wonder what this man teaches in school. they walk for quite a distance with the cow head and yet claim they don't know. enough la the pics and video shows it all.

look at the facts which UMNO and this cikgu are unable to debate with facts. the temple which claimed haram has been there 150 years. how did it end up so close to the houses? PKNS is to be blamed and it was run by who? Muslims! why didn't they have enough buffer zone around the temple instead of building houses so close? guess profit was the motive. The residents in section 19 knew about the temple and yet now they make lots of noise.UMNO has been sitting on this for a long time and try to move it to 22 which is industrial area. is it suitable to have place of worships far away from homes and in industrial area?

Ok the temple of 150 years which is now stated haram is willing to move!a compromise by the temples.Yb Khalid samad has given the facts and what is so wrong to have a mosque 200m from the houses in 23? logic says there is no issue. There are so many temples and mosque close by each other, what makes section 23 to be so special? we know why, cos it is politics and it is raised such a way so as to drive a sword between selangor govt and rakyat here. and no one from resident and UMNO are willing to debate with facts but instead call names, threaten blood shed, bring cow head and minister giving stupid statements to correct a wrong.BTW it was told that someone claim the temple moving to sect 23 is against the constitution. Just read the constitution and you will be surprised that the Hindus have a right for a place to worship and no where it states what is min distance between mosque and temple/church.

problem created by UMNO/PKNS and residents of 19 who knew what they were buying and PR is solving it with good thinking and logic. Who is the liar? PAS? i tell you what you can call PAS many things but all malaysians know PAS is honest, humble and allah fearing unlike UMNO.
Anonymous said…
Yb,
Dont relocate the temple for 2 reason.(1)Situation is "hot" and we have to factor in that houses at kampung buah pala in Penang are being demolished.(2)I have been told by many indians,that it will be better for the indian community if money is channeled in projoects that will give them socio economic benifits.I am sure Hindu Sangam will not object.
Anonymous said…
Can my Muslim friends answer me? Will a temple make you less MUSLIM? Is that real FAITH? Feeling insecure? Why create unrest? The Muslims friends that i knew were so moderate, tolerance, humble, caring, cultured etc..which makes Islam a beautiful religion. Why tarnish its image by your irresponsible acts. 1malaysian
Ibnu Shariff said…
Khalid,

Sebenarnya PKNS yang menipu.Saya dulu antara yang membeli rumah disitu,dekat dengan temple di S19.Projek joint venture PKNS-Proton Haus kalau tak silap.Masa pergi PKNS dalam master plan tak ade pun tunjuk temple.Kalau tak percaya boleh tengok S&P agreement.Saya masih simpan satu copy.Tahu tahu bila masuk rumah ade temple.Bila tanya PKNS masa tu depa kata nak relocate.Sampai la ni inilah yang terjadi.Kenapa General Manager PKNS semasa projek ini dulu senyap je ? It was way back in the 80s.
Anonymous said…
Assalamualaikum Yb,

Saya lihat isu ini kena tangani betul-betul. Ini dah membabitkan soal keselamatan.
Perlu diingat polis-polis tu tak selamanya berkampung di situ. Segala kemungkinan perlu diambil kira.
Unknown said…
Rocky..

u know the temple is haram....sitting on PKNS land...
and now moving to seksyen 23..and its become bigger? and halal? have u been to that temple before? u know how it looks like? u know how the structure there? google image it now.

same problem 26 years ago at seksyen 19...but other way round

temple built 1st...home 2nd

now at seksyen 23

home built 1st...temple 2nd

so whats next? ask resident to compromise with new 'Halal' temple wanabe.
Mathgrind said…
FROM MALAYSIA KINI:-

cukup la jgn mencaci sesama sendiri,


Persatuan Penduduk Seksyen 23 Shah Alam menggesa agar kontroversi pemindahan kuil Hindu daripada Seksyen 19 ke kawasan mereka diselesaikan dengan baik tanpa melibatkan anasir politik yang berkepentingan.

"Kita sudah lama hidup aman damai di sini. Kita tidak mahu ada yang rosakkan perpaduan sesama kita," kata pengerusinya Zainudin Md Yusuff.

"Minta (semua pihak) hindarkan anasir politik. Jangan libatkan anasir politik," katanya ketika ditemui Malaysiakini semalam.

Beliau mengulas bantahan sekumpulan penduduk dan NGO Melayu yang menentang pembinaan kuil di kawasan tersebut.

Kumpulan itu juga mengarak kepala lembu dalam demonstrasi di depan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK ) Selangor, Shah Alam Jumaat lalu.

Ketika ditemui di kediamannya hari ini, Zainudin, 69, meminta penduduk setempat memberikan kerjasama dan menyatakan pendirian mereka melalui saluran yang disediakan.

"Minta semua buat kerja masing-masing. Kalau esok (majlis) bandaraya panggil, kita pergi. Beritahu pendirian kita. Kalau hendak (kuil), kata ya. Kalau tak hendak, kata tidak.

"Ini tidak, libatkan anasir politik. Kita jangan tuduh-tuduh, jangan fitnah memfitnah," kata Zainudin yang juga seorang pesara guru.

Ditubuhkan bagi menjaga kebajikan penduduk, Persatuan Penduduk Seksyen 23 menaungi lebih 300 keluarga di kawasan perumahan teres dua tinggkat di fasa 1 dan fasa 2 kawasan terbabit.

Kawasan perumbahan Seksyen 23 mempunyai 337 penduduk, termasuk 40 keluarga India, 20 keluarga Cina dan selebihnya Melayu.
AliMuthuChong said…
Salam YB,

binalah masjid, tokong dan kuil dimana-mana pun. kalau kita setia dgn agama yang kita anuti, apa yang perlu kita takut????

pemahaman agama perlu ada di dalam hati, bukan di luar seperti pakaian. masyarakat yg berpakaian seperti melayu bukan perlu jadi Islam atau sebaliknya. betul, kan?

KESEMUA AGAMA YANG WUJUD DI DALAM DUNIA YANG PENUH KEAMANAN INI ADALAH SAMA!!!
SEMUA NYA SAMA!!!
TAK ADA YANG TINGGI, TAK ADA YANG RENDAH!!!
AGAMA YANG BERBILANG WUJUD DI MUKA BUMI INI SEUMPAMA MUARA-MUARA SUNGAI YANG SEMUANYA MENUJU KE SATU KEPASTIAN YANG MUTLAK IAITU LAUTAN!!!!
SETIAP AGAMA YANG WUJUD DI DUNIA INI MEMPUNYAI CIRI-CIRI DAN CARA-CARA MEREKA TERSENDIRI UNTUK SAMPAI KE SATU KEPASTIAN YANG SAMA IAITU TUHAN YANG SATU!!!!

maafkan saya YB Kahlid.... kalau saya bertindak serius dalam cara saya bentangkan mengenai keagamaan.... saya sayang Malaysia, saya tak nak lihat kekacau-bilauan antara kaum.... biar semua rakyat jelata tanah air ini faham dan tau sifat kemanuasiaan....

sekian....
Inspektor Black said…
Actually kisah kuil ni bukan kerana apa cuma kita dapat sum up penduduk tak suka ada kuil kat situ. Yang bercakap termasuk saya pun sebenarnya tak tau keadaan sebenar. Depa cakap bau colok kuat pas tu ada perarakan, bergaduh dan minum arak. So ada elemen sensitive lah. Nampak benda ni kena amik kira.Yang PKNS ni pun satu haru..nak jual rumah atau bukak perumahan ceritalah betul-betul dan terang-terang. Yang kesian penduduk sec 23 sebab sana depa hidup aman-aman dengan bangsa hindu.
Penyelesaian senang jer. Panggil wakil kawasan dan panggil committee kuil. Bila dah jadi camni lagi senang propose tapak baru. Mungkin boleh buat kat istana khir toyo sebab dia rumah ujung lagipun rumah bertema ala Bali...banyakdah unsur hindu.

Orang Melayu bukan racist. Kalau racist dah lama bergaduh. Orang Melayu ni simple jer hidup dia. Suka berjiran tak suka bergaduh.Bila kenduri sume dia jemput.

Silap depa berarak ngan kepala lembu. Tapi klu tak buat tak dapat perhatian. Skrg sume dh tau..so baru ada tindakan.

Isu ni bukan ada kena mengena UMNO, PAS PKR bintang tiga atau Syarikat Hindia Timur. Isunya penduduk mintak kaji balik atas sebab-sebab yang boleh diterima. Bukan benci agama Hindu ka kristian atau Buddha cuma mereka mau benda ni dikaji balik demi keharmonian kaum. So kajilah balik buat perjumpaan pas tu usul tapak baru. Bila ada tapak tunjuk pelan pas tu kalau jadi bina buat jalan khas yang tak melalui perumahan.

Banyak komen yang ada nas, riwayat,hadis dan firman..macam penduduk sec 23 buta agama pulak. Depa mesti tau agama. So tak yah lah komen jauh-jauh. Kutuk YB Khalid pun tak guna. Kalau tak mau depa kita undi lain lah.
Anonymous said…
you really took time and effort to research and publish your findings, i applaud you for that. more politicians should refute claims with facts and not just by talking.
cctv said…
apabila aku baca komen..kebanyakkannya orang yang tak tahu cerita asal

Dan hari ini khalid samad kena boo dengan penduduk 23 semasa sisi dailog

jika dia seorang yang optomis untuk membantu rakyat..kenapa satu apa pun tiada membantu panduduk seksyen 23..Allah memilih islam dahulu untuk dibantu..ini terbukti dengan ayat ..walawwlu walakhiru
Jadi kenapa islam tidak dibantu dahulu..jika dikaji cara teliti patutlah hal ini jadi kecoh..kerana penduduk islam tidak dibantu sebagaimana agama hindu dibantu..percayalah..barang siapa mengata ehh pada islampun sudah rosak imannya
Anonymous said…
kenapa kita hanya persoalkan pembinaan sebuah kuil sahaja? Cuba fikirkan di sebuah negara yang diisytiharkan islam
memmpunyai sebuah patung yang paling besar di Asia dan bilangan kuil yang lebih banyak dari bilangan masjid. Itukah
yang dinamakan adil? Definisi adil bermaksud meletakkan benda pada tempatnya dan adakah perbuatan kita ini adil.
Dosa paling besar ialah dosa mensyirikkan Allah, bukan mencuri, menipu dan sebagainya. Fikirkanlah.
apeace said…
assalamualaikum warahmatullah...

kpd mereka yg kononnya sygkan melayu, islam nih...

sblm nkorg nak ngata YB ni tak tolong islam ke, 'pengkhianat' ke, zalim ke, cuba terbuka minda skit, buanglah sensitiviti yg tak bertempat tu, dan fikirkanlah kembali ngan lbh waras, rasional ttg cadangan pindah kuil nih.

berdasarkan berita perihal insiden kekecohan td, aku sbnrnya amat kecewa ttg mentaliti org kita sendiri, yg ngaku saudara seislam semelayu sendiri, bkn stakat sensitif tak bertempat (mendekati zalim namanya), bertindak seolah2 bkn org berpuasa. nak argue pon, ada cara baiknya.

then, aku tgk la balik pelan peta YB bagi kat atas tu, mmg la jarak surau ngan tapak cdgan tu 200 m, dibuffer oleh pdg permainan serta dewan tu. hak/limit penduduk perumahan nak kata claim kwsan diorg patutnya limit sampat 2 tpt buffer tu la. dah la tpt cdgan tu pon, mmg tgh2 antara kwsn perumahan ngan kwsn indusri.

nak risau psl isu trafik, kat sempadan belah kwsn industri tu kan bole jd tpt parkir diorg yg nak ke kuil tu. tak da kacau kwsn perumahan nkorg yg berkenaan tu. pokoknya, tak da psl nak kaco sempadan belah kwsn perumahan nkorg kan? pas tu, takkan la tergugat iman bebdk yg main kat pdg dkt ngan kuil tu.

so, kalo penduduk tu btul2 majoriti muslim sejati tu, takkan la tak dpt fikir scr waras ke, rasional ke, dibuffer oleh kwsn pdg permainan ngan dewan pon, sensitif, lemah iman ade kuil kat situ!? kalo kat tpt lain, hampir semua dkt2. tpt belah emak aku kat kuala pilah, tiga2 masjid, tokong, kuil dekat je. harmoni lg.

kecewa... mmg aku kecewa ngan fanatisme, ekstremisme, rasisme segelintir penduduk yg gagal melihat semua ini ngan mata hati yg hakiki, bknnya sensitiviti yg tak bertempat. nampak sgt la majoriti yg membangkang tu mmg krg bergaul ngan kaum lain, bergaul scr lbh muhibbah dgn erti kata yg sbnrnya. tak hairan aku rasa, kalo sikap negatif sebegini adalah akibat terlalu bergaul sesama sendiri, krg engage ngan org bkn sebangsa, seagama yg lain tu.

kalo ikut geram aku la, nak jer aku sekeh kepala sorg2 yg aku sebutkan td, serius aku cakap ni. tak kisahla yg muda ke, tua ke. org lain dah la jauh maju ke hdpan. org lain respek senang kat kita, Allah pon respek senang kat kita.

buangkan la rasa prejudis, sensitif yg tak bertpt tu. Islam yg sbnr tak da ngajar gini. dah kita kat dlm bln ramadhan ni, hayatilah hakikat, makna sbnr intipati ramadhan, lbh dpd sekadar thn lapar n dahaga je. tak salah rasanya kita perbaiki lagi hubungan sesama kita, tak kira sesama agama ataupun bkn, di samping jg hubungan ngan Allah jua.

sia2 je amalan kita kat bln ramadhan kalo gitu laku tak elok spt siang td. harapnya yg diam je tu, tak bermakna menyokong kebobrokan, sensitiviti tak bertempat yg menghampiri zalim itu.
Anonymous said…
YB Khalid
Salam. I refer to Khir statement that BN Selangor has proposed a site in section 18 for locating all non muslims prayer house. They spent RM600K building the infra but it was rejected. I seek your views ion the following:
(1) How far is the site in section 18 compared to section 23
(2) Why is it that the offer in section 18 deemed unsuitable
(3) Why is the state insist on buidling at the proposed site in section 23

Khir toyo statement can be seen here:
http://www.youtube.com/watch?v=gQ-5lSBKMEs

Personally I find the residents of Section 23 objecting on the basis of religious sensitiveness without specifying what are they sensitve about as unfair. They should explain it.



Appreciate your feeback.


Dr Mohamed Rafick Khan bin Abdul Rahman
www.rights2write.wordpress.com
Anonymous said…
INGIN KU KATAKAN KPD PARA PEJUANG (ISLAM)
JUGA INGIN AKU AJUKAN PERTANYAAN
KPD PENDAKWH2 MERATA DUNIA
DIANTARA KALIAN ADA YG SUDAH BERJUANG
PULUHAN LAMANYA
SELAMA SAUDARA BERJUANG SUDAH BERAPA ORANG YG SAUDARA ISLAMKAN?
DIANTARA ORG ISLAM PULA, BERAPA RAMAI YG TIDAK BERSOLAT LALU BERSOLAT?
YG SUDAH BERSOLAT BERAPA RAMAI PULA YG SOLATNYA MENDATANGKAN KESAN?
MEMBERI KESAN DIDALAM PERIBADINYA,
DIDALAM KELUARGANYA, DIDALAM TINDAKANNYA, DIDALAM PERGAULANNYA?
KALAU ADA YG INSAF, KEMUDIAN MENYERAH DIRI KPD KALIAN, MAMPUKAH SAUDARA MEMBERI TEMPAT KPD MEREKA UTK HIDUP SECARA ISLAM?
JIKA SAUDARA TIDAK DAPAT MEMBERI JAWAPAN YG MEMUASKAN, INGIN AKU BERTANYA, SELAMA INI APAKAH YG SAUDARA PERJUANGKAN?
APAKAH YG SAUDARA CAKAPKAN SELAMA INI?
APA DAKWAH YG SAUDARA LAKUKAN?
KEMANA SAUDARA AJAK ORG RAMAI?
KEPADA ALLAH? KEPADA DIRI? KEPADA PARTI? KEMARAHAN? ATAU HOBI?
AKU HARAP NILAILAH PERJUANGAN SAUDARA!
TAKUTILAH ALLAH DIDALAM SETIAP PERKATAAN.
INGATLAH ALLAH DIDALAM PERJUANGAN.
AGAR PERJUANGAN KITA DIREDHAI ALLAH.
BUKANNYA UTK MENGHENTAM ORG.
AGAR ISLAM ITU ADALAH ISLAM KEBENARAN, BUKANNYA ISLAM IDEOLOGI..

(SAJAK DIPETIK DARI SYEIKH ASHAARI MUHAMMAD)
hindumadani said…
Saudara Inspectro black, you cakap

"Depa cakap bau colok kuat pas tu ada perarakan, bergaduh dan minum arak."

1. Bau colok satu bau yang harum, bukan bau busuk. Takkan bau harum pun tak boleh? Takkan bau colok akan mengugat keimanan org Islam? Takkan bau dari kilang dekat tapak baru itu lebih sedap dari bau colok? malah, sejak bila bau colok sekuat begitu sampai nak komplen?

2. Mana ada cerita org Hindu gaduh depan kuil? Bila ada keluar cerita di Utusan Melayu? ada ke atau you mimpi jer?

3. Mana ada cerita org Hindu minum arak di kuil? You jangan mencucuh api perkauman lagi. Ini sama dengan kepala lembu. You ada pernah nampak org minum arak dikuil atau dekat kuil? Org India yang paling teruk pun takkan minum arak dekat kuil. Itu sama dengan makan babi dalam masjid. Jangan main main.
Inspector black said…
Kepada Hindumadani..

Saudara, saya Inspektor Black minta maaf atas apa yang dinyatakan. Saya pun sudah salah tuduh begitu. I am very sorry and yes I strongly support multi religion practise. Saya banyak kawan hindu. Very sorry.
Anonymous said…
untuk tutup mulut org umno batal je pembinaan kuil kat situ bina tmpat lain abis cite,BN pun tak de modal utk politik milliage diaorg...sb ko orng politik kot mana pun nak kena dpt sokongan drp penduduk setempat...
Zakaria said…
AliMuthuChong:
Jangan memandai ko nak menyamakan semua agama didunia ini. kalu ko tak tahu jangan cakap. tak tahu lah kalau yb khalid pun cakap semua agama tu sama taraf dan ko pun terpengaruh sekali...
AliMuthuChong said…
zakaria....

kalau awak pandai sangat, cubalah terangkan... manusia beribadah utk apa? utk lebih mendekati tuhan dan hidup aman damai... betul? mana ada agama suruh buat perkara2 yang tak betul? kalau semua agama mahukan kebaikan kepada semua penganutnye, tak sama ke???? LU FIKIRLAA SENDIRI!!!!
kuzack said…
Assalamualaikum dan salam sejahtera .........................untuk makluman semua disini ada sedikit pembetulan...mungkin ada sesetengah dah tahu @ buat2 tak tahu!

Agama Islam ada menyatakan bahawa iman bukan terletak pada pakaian @ janggut(tambahan). so kalau hang pa semua tengok ada kawan kita tu pakai jubah, dahi lebam 2, janggut panjang- bermakna x semestinya di beriman, boleh jadi dia baru bertaubat @ sebaliknya. so pas ni kawan2 jangan la keliru yea.....

'niat baik belum buat dapat pahala, niat jahat bila buat baru dapat dosa'


ISLAM adalah agama, pas bukan islam tapi parti politik yang memperjuangkan agama islam( dulu mungkin kot tapi la ni.......lu pikir la sendiri.

jumpa lagi........Assalamualaikum.
kuzack said…
saya tertarik dengan saudara blasmeister yang terang-terang kira tak payah suluh dengan lampu picit tuduh Umno dalang segala tok nenek masalah kat malaysia nie.

nak tanya sikit leh tak?

masa zaman penjajah british dan komunis sedara dah lahir belum?
Unknown said…
saya harap tuan khalid bisa menjawab persoalan saya:

ADAKAH SEMUA AGAMA DI DUNIA INI SETARAF?

sekian terima kasih,wassallam
Anonymous said…
Kepada YB Khalid.
Chuba jawap soalan ini kenapa di serata Shah Alam termasok di dinding masjid ada tulisan 18TOP.
itulah gangstar hindu.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.