Skip to main content

Invitation: Open Dialogue with YB Khalid Samad in London

We would like to invite you to an open dialogue, details as follows:

Main speaker: Khalid Samad MP

Date: Saturday 11 July 2009

Time: 2pm, for 2.30pm start to 4.30pm.

Venue: Hyde Park Suite, Holiday Villa Hotel, 37 Leinster Gardens, London W2 3AN (click here for map)

Chair: Wan Saiful Wan Jan, Director General, Malaysia Think Tank


In this moderated dialogue, Khalid Samad MP will elaborate his ideas and thoughts on PAS, Pakatan Rakyat, and the future of Malaysian politics.

Khalid Samad is PAS Member of Parliament for Shah Alam. He was recently appointed as a member of the Opposition's Cabinet Committee monitoring the Prime Minister's Department and the Ministry of Transport. Khalid created controversy recently when PAS Shah Alam, of which he is head, proposed that the group Sisters in Islam should be banned, which he later clarified as a mistake. Khalid was also one of the 10 PAS MPs who signed the open letter rejecting 'unity government' proposition.

On 27 March 2008, Khalid became the first elected Muslim Member of Parliament to step into the Roman Catholic Church of the Divine Mercy, Shah Alam, since it was completed in 2005. He spoke about his ideas and Islamic principles. The congregation gave him a standing ovation.

When studying at Leeds University in the 1970s, Khalid was active in the group Suara Al-Islam. Seeing that PAS under Dato Asri was heavily influenced by Malay nationalism, members of Suara Al-Islam tried to register Parti Negara Islam (Islamic State Party) upon their return to Malaysia, but their application was rejected in 1981. Khalid joined PAS in 1983, after the party committed itself to the concept of "leadership by ulama" (kepimpinan ulama)

Light refreshments will be served. We encourage a donation of at least £5.00 per person (optional only) to help cover costs, which will be collected at the door.

For further information, please contact Wan Saiful Wan Jan (wansaiful@gmail.com / 07920 132233) or
Khalid Samad's office via blog@khalidsamad.com


Source: www.wansaiful.com
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
See you in London YB, have a safe journey.
Salam, interesting.. Only thing is that i’m still a student.. Hope to get a chance to do this kind of stuff in the future.. Only to be better than my muslim predecessors insyaAllah.
Anonymous said…
emmm student takleh dtg ke?? takde pun kata kt dlm invitation tu... OPEN kan?
Malaysian in the UK said…
Bolehhhh...

Apa salahnya, nak dengar saja.

Takkan pasal tu pun nak tarik scholarship.
Anonymous said…
The event is open to all. Please come.
Anonymous said…
ALLAH BERADA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!!

Tenang-tenangkan diri...
Sila layari http://manatuhanallah.wordpress.com/
Terima Kasih

Krulayar
Anonymous said…
manatuhanallah said...,

ALLAH BERADA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!!
Tenang-tenangkan diri...
Sila layari http://manatuhanallah...

Hmm.., sesuai jugak kut kalau ajaran "sesat" disebarkan kat blog nie...,

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw