Skip to main content

UiTM Sued for Failing to Prevent Attempted Rape

By Neville Spykerman

Shah Alam Member of Parliament Khalid Samad said the victim and her family are angry at the ‘couldn’t care less” attitude of the university. He said much more is expected of UITM.

“They should have provided her with counselling and support.” he said.

The only help given to the victim, who is on leave, is the flexibility to rejoin her course at any time. However the second-year hotel and hospitality management student is unlikely to return.

Khalid alleges both the university and police had indicated to the victim she should just drop the complaint.

“More needs to be done to step up security because parents are trusting UITM with the safety of their daughters.”

More from The Malaysian Insider
Related news from The Star and Malaysiakini(BM)

*gambar ihsan Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
Didn't our King just made a comment on Uitm.......????????
Anonymous said…
salam,
Dear Bro. Khalid. Glad to hear that finally you had performed as an MP covering Shah Alam. Its better for you to concentrate on this case rather than being busy hovering and speculating false allegations against the ulamaks.
Your Bro.
Anonymous said…
Salam,

Shah Alam Member of Parliament Khalid Samad said the victim and her family are angry at the ‘couldn’t care less” attitude of the university.

He said much more is expected of UITM.

“They should have provided her with counselling and support.” he said.

The only help given to the victim, who is on leave, is the flexibility to rejoin her course at any time.

However the second-year hotel and hospitality management student is unlikely to return.

Khalid alleges both the university and police had indicated to the victim she should just drop the complaint.

“More needs to be done to step up security because parents are trusting UITM with the safety of their daughters.”

Lepas ni semua mangsa rogol akan saman kerajaan (persekutuan dan kerajaan negeri) kerana tak menyediakan satu suasana yang selamat dan sikap tak memberi sokongan kepada mangsa..
udang said…
Helo encik ketam,

Kalau tak tau sesuatu isu tu lebih baik lah senyap shj sbb kalau bercakap akan menampakkan kebodohan diri sendiri. Mangsa berada dalam tempat yg sepatutnya dikawal oleh pihak yang berkenaan, bukan dirumah atau kawasan persendirian. Janganlah nak politikkan isu ini. Encik ada anak perempuan tak? Dia pegi sekolah? Saya harapkan dia sentisa selamat...
Cahaya Hati Nur said…
Sebelum kita menyalahkan pelbagai pihak.. pernah kah terfikir utk kita lihat sendiri KEJADIAN ITU berlaku.. atau apa akan kita lakukan jika ahli keluarga kita berada ditempat itu..

Cuba bayangkan anak gadis "kita" = ibu bapa diperlakukan seperti sedangkan kita menyangka kan anak kita itu selamat di institusi itu. Tiba2 mendaapat panggilan "hello puan, anak buat ada di balai polis sek.... utk membuat laporan. anak puan disyaki dirogol..!?

Apakah sebagai ibu tidak luluh hati n jiwanya bila mendapat perkhabaran seperti itu?

----------------\

melihat fenomena UiTM Shah Alam yg terkenal dengan student yg cultural shock ini, ianya telah sinonim dgn panggilan sejak turun temurun lagi.. Sebab apa?
Sebab yg NC sendiri kene jawab.

Situasi sekarang ini memang, sistem kawalan kurang diberi penekanan di kolej2 kediaman. ini juga merupakan salah satu faktor boleh berlaku kecuaian tersebut. Lelaki perempuan bebas keluar masuk kolej.. ( Adakah ini yg dinamakan selamat? )

Pengalaman saya berada di UITM Shah Alam selama 5 tahun telah khadam pelbagai karenah termasuk juga bhg pentadbiran kolej.

Tidak mustahil kes tersebut berlaku kerana isu2 demikian sering didengari dicorong telinga pelajar siswi terutama di kolej2 kediaman.

Bila adanya sekatan-sekatan di pintu utama UiTM, waktu itu juga la terdengarnya isu yg tidak enak didengar n menakut-nakutkan pelajar siswi ini.

Bayangkanlah.. siswa boleh sesuka hati masuk kawasan kolej siswa dan "merendek" atau perkataan yg biasa disebut bertenet di ruang legar kolej.. hantar siswi menaiki motor..

Situasi ini tidak di pantau oleh RS atau penjaga kolej ini.. juga perbuatan siswa siswi yg langgar peraturan kolej juga tidak di TEGAH dengan kuatnya..

Malah mereka hanya sibuk dengan pantau surau.. melihatkan siapa yg duk solat jemaah.. then 2-3hari lepas tu dapatla surat saman / amaran dari pentadbiran.. tidak dibenarkan membuat kumpulan usrah disini..

(inilah perkara yg mengelikan hati kami)

yg mungkkar tidak ditegah.. yg maaruf pula dicegah..! inilah UiTM.

Kata nya bumiputera tp hak pelajar islam tidak diberi mandat malah ada yg dipecat!

biasalah UiTM Di Hati Ku.

nur

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD