Skip to main content

MB Haram Dibenarkan Jalankan Tugas MB Halal [Hanipa Maidin]

Oleh : MOHAMED HANIPA MAIDIN

Saya percaya ramai ingin mengetahui sama ada keputusan Hakim Mahkamah Rayuan , Dato Ramly Ali menggantung pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi bermakna Zambry adalah Menteri Besar Perak yang sah?

Sebelum saya menjawab soalan tersebut, elok rasanya saya berkongsi dengan pembaca tentang perintah-perintah yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi pada 11 hb Mei yang lalu. Mahkamah Tinggi ketika mana membenarkan permohonan Dato Seri Nizar Jamaluddin memerintahkan seperti berikut :-

a. Berkenaan tafsiran Fasal 16 ( 6 ) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak bahawa dalam keadaan di mana :

(i) Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ingin, dan telah member nasihat, untuk pembubaran Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak;

(ii) tidak terdapat pembubaran Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak;

(iii) tidak terdapat usul tidak percaya yang diambil dan diterimapakai dalam dan oleh Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak terhadap Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan; dan

(iv) tidak terdapat perletakan jawatan mentri besar Negeri Perak Darul Ridzuan; Mahkamah mengisytiharkan jawatan Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ( yang dipegang secara sah oleh Nizar ) tidak boleh dan/atau tidak dikosongkan.

b. Perintah “quo warranto” dikeluarkan kepada Zambry ( Responden ) memerintahkan beliau untuk tunjuk sebab dan memberi maklumat bagaimana dan di bawah dasar atau kuasa atau authoriti mana beliau berhak kononnya memegang jawatan Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan dan kononnya bertindak dan/atau menjalankan dan/atau melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab, fungsi-fungsi dan tugas-tugas Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan.

c. Perintah deklarasi bahawa Zambry TIDAK BERHAK untuk dan/atau TIDAK MENJAWAT jawatan Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan dan BUKANNYA Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan pada bila-bila masa yang material.

d. Perintah injunksi untuk menghalang Zambry dan/atau agen-agen beliau dan/atau pengkhidmat-pengkhidmat beliau ( seperti Setiausaha Kerajaan Negeri ( SUK ) dari bertindak dan/atau menjalankan dan/atau melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab, fungsi-fungsi dan tugas-tugas Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan.
Itulah perintah-perintah yang Mahkamah Tinggi keluarkan pada 11 hb Mei yang lalu yang sekaligus menunjukkan secara jelas dan terang bahawa Dato Nizar ( bukannya Zambry ) adalah Menteri Besar Negeri Perak yang sah.

Selanjutnya dari peguampas
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
Salam tuan,

Saya mengalu-alukan sebarang komen dari semua pihak tidak mengira fahaman. Namun biarlah konstruktif dan tidak lucah atau fitnah dan melulu

http://penpusaka.blogspot.com
Anonymous said…
Wednesday, May 13, 2009
Petikan daripada buku Wasiat Zulkifli Muhammad

Komentar Oleh Amaluddin Darus. Pustaka Abad, Kuala Lumpur 1981.

Selain daripada menyalin ucapan terakhir Allahyarham Ustaz Zulkifli Muhammad yang disampaikan pada 6 mei 1964, Amaluddin Darus telah membuat komentar tentang perjalanan PAS di zaman Kerajaan Campuran-kemudian Barisan Nasional dan selepasnya, antara lain beliau mencatat pada m/s 37-40:

Malangnya, perjuangan PAS bertambah merosot, dan setelah melalui suasana selepas pilihanraya 1969 yang diikuti dengan pengisytiharan darurat dan lahirnya Majlis Gerakan Negara, bermulalah pinang-meminang di antara UMNO dan PAS bagi maksud akan mengadakan kerajaan campuran.

Justera kerana istiadat pinang meminang ini dijalankan secara bisik-bisik di dalam dan di luar negeri, maka sekalipun saya pada masa itu (1972?) berkedudukan sebagai ahli Jawatankuasa Agung PAS, Namun secara resmi baru diberitahu yaitu apabila segala syarat dan rukunnya telah dibincangkan untuk mengahwinkan PAS dengan Perikatan, dengan berselindung di sebalik kata-kata perpaduan dan persefahaman di antara Melayu dengan Melayu, yaitu antara PAS dengan UMNO.

Semuanya telah dirundingkan. Dato Mohd.Asri telah tetap menjadi Menteri Kabinet Kerajaan Persekutuan. Jawatankuasa Agung PAS dipanggil bersidang di rumah Dato Asri, di Petaling Jaya.

Pendapat yang telah saya utarakan dalam mesyuarat Jawatankuasa Agung PAS itu ialah:

a) Rancangan ini adalah perangkap ke arah menghancurkan perjuangan Islam dan PAS sendiri di dalam negara ini

b) Bagaimanapun kerana perkara ini telah dibincangkan dan telah dipersetujui awal-awal lagi di luar keputusan J.K.A, saya dapat bersetuju pada dasarnya, kerana di Malaysia memang tidak ada sebuah partai politik, seperti yang ada, dapat memerentah kerajaan pusat tanpa campuran.

c) Kerajaan campuran Perikatan-PAS hendaklah setakat kerajaan pusat, dan tidak melibatkan kerajaan negeri Kelantan

d) Oleh kerana PAS sebuah partai yang kedua besar pengaruhnya sesudah Partai Perikatan di Semenanjung, PAS mesti mendapat tidak kurang dari dua jawatan menteri, yang mana satu daripadanya hendaklah Menteri Penerangan. Adapun yang satu lagi menteri apa-apapun tidak mengapa

e) Dato Mohd Asri, selaku Yang Dipertua Agung PAS, hendaklah tidak menyertai kabinet, yang akan menjadikan beliau berada di bawah Tun Ab. Razak yang menjadi Perdana Menteri, sebagai Ketua Kabinet. Dato Asri hendaklah tetap sebagai Menteri Besar Kerajaan PAS di Kelantan, di mana dengan demikian tarafnya sama dengan Tun Razak sebagai Ketua Parti.

f) PAS hendaklah menyusun diri kembali untu menjadikan dirinya partai Muslimin yang berpolitik, sebagai ganti kepada bersikap seperti pari politik melulu.

g) PAS hendaklah mengemaskan organisasinya supaya pada masa pilihanraya yang akan datang, akan bertanding bersendirian, di mana sekiranya ditakdirkan oleh Allah, PAS menadpat sejumlah kerusi di Malaysia Barat dan di Malaysia Timur yang menjadikannya partai yang terbanyak ahli-ahli di dalam Dewan Rakyat, maka pada masa itu pembentukan kabinet dan Perdana Menteri sudah tentu menjadi hak PAS untuk bertindak ke arah membentuk kerajaan campuran, di mana orang PAS yang menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Demikian di antara lain perkara-perkara yang yang telah saya utarakan di dalam mesyuarat Jawatankuasa Agung PAS. Sebelum kerajaan campuran dilahirkan

Suara saya seperti ,menuang air di daun keladi juga!

PAS mula berpecahan, maka akhirnya rancangan memecah-belahkan PASpun mula memperlihatkan taringnya,

Apa yang kita dapat perhatikan daripada catatan Amaluddin Darus untuk dijadikan iktibar adalah, antara lain:

1- Pada peringkat awal, muzakarah sesama PAS atau muzakarah perbincangan tentang isu Kerajaan Campuran (coalition government) dengan wakil UMNO telah dimesyuaratkan oleh kumpulan tertentu sahaja dalam PAS, Tidak semua ahli jawatankuasa dimaklumkan tentang muzakarah tersebut sehingga keputusan telah hampir dimuktamadkan. Dikatakan motif muzakarah yang telah diadakan itu adalah demi perpaduan dan kepentingan ummat Islam dan Melayu

2- Pada asalnya PAS tidak bercadang untuk menjadi komponen dalam Kerajaan Perikatan, bahkan tujuan asalnya adalah untuk membentuk Kerajaan Campuran (Coalition government) yang merupakan itu adalah kerjasama di antara PAS dengan Parti Perikatan.

3- Disebabkan masalah teknikal dan praktikaliti, konsep Kerajaan Campuran yang diluluskan oleh Muktamar telah bertukar wajah, pada tahun 1974 PAS telah sekadar menjadi parti komponen dalam Barisan Nasional. Amaluddin Darus mencatitkan pendirian beliau: (m/s:49)

“Saya mematuhi arahan Rasulullah s.a.w. Maka saya bersabar sekalipun tidak menyukai kerajaan cara campuran yang merupakan perangkap maut kepada PAS. Tetapi bila PAS diheret masuk ke dalam Barisan nasional dalam tahun 1974, maka ceritanya adalah berlainan sekali dari cerita campuran (coalition Goverment)

Yang Demikian saya mengambil sikap seperti yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w yangbermaksud: Sekiranya diletakkan matahari pada tangan kananku, dan bulan pada tangan kiriku, demi Allah, aku tidak akan tingla seruanku ini”

4- Percubaan PAS itu telah menimbulkan perpecahan di kalangan ahli PAS sendiri.

5- Pada pilihanraya 1969. jumlah kerusi yang PAS berjaya menangi semakin berkurangan, beserta peristiwa hitam 1969 merupakan antara pertimbangan bagi sebahagian pemimpin PAS untuk mengadakan kerjasama dengan UMNO dan Perikatan.

6- PAS akhirnya disingkir dari Kerajaan BN, kehilangan kerajaan di Kelantan dan memerlukan masa yang panjang untuk memulehkan kekuatan dan memenagi kepercayaan rakyat untuk berpengaruh semula.

7- Renungkan apa yang telah terjadi itu, walaupun peristiwa sejarah itu telahpun berada di luar keupayaan kita untuk memabaikinya. Hanya janganlah hendaknya dijerumusi lubang yang sama berulang-kali. Bagaimanakah pula sikap pemimpin dan penyokong PAS dengan peristiwa yang sedang mereka lakarkan pada hari ini?.

Fikir, fikirkan, sementara esuk masih ada.

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw