Skip to main content

Ucapan Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Apabila Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang hendak memulakan ucapan beliau, kelihatan MP2 yang berada diluar dewan semasa wakil BN berucap bergegas masuk ke dewan. Kawan dan lawan saling ingin mendengar apa yang mahu disebutkan oleh TGHH.

TGHH memulakan ucapan beliau dengan mengatakan bahawa dia akan menumpu kepada persoalan dasar dan prinsip. Dalam ucapan beliau yg hampir sejam, banyak yang disebutkan oleh beliau dan tak mungkin saya dapat ulas keseluruhan ucapan TGHH di sini. Transkrip penuh ucapan Dato Seri TG di Parlimen pada 15 Oktober 2008 boleh didapati di laman web MPPAS. Namun, saya cuma ingin menonjolkan 4 isu utama yang begitu menggamit dewan pada hari tersebut:-

1. Keruntuhan Sistem Kapitalisma
TGHH menyebut krisis ekonomi yang sedang dihadapi dunia sekarang ini merupakan tanda2 keruntuhan sistem Kapitalisma barat. Sepertimana sistem Kommunisma telah runtuh, begitu juga sistem Kapitalisma yang berlandaskan riba sedang menuju keruntuhan.

Point ini amat saya setujui dan amat sesuai sebagai muqaddimah ucapan TGHH. Sepertimana diketahui umum, sistem kapitalisma ini sememangnya telah melalui beberapa modifikasi. Modifikasi-modifikasi ini hanya mampu melanjutkan hayat sistem Kapitalisma ini buat beberapa ketika tetapi tidak mungkin menghalang keruntuhannya. Modifikasi yang telah dilakukan bertujuan menyuntik aspek kemanusian ke dalam satu sistem ekonomi yang berpaksikan ketamakan manusia untuk memiliki dan menambah pemilikannya.

Modifikasi-modifikasi ini tidak akan berjaya akhirnya kerana Kapitalisma diasaskan konsep yang tidak tepat berhubung kewujudan manusia. Modifikasi yang dilakukan merupakan modifikasi struktural semata-mata yang tidak merubah asas dan isi Kapitalisma itu sendiri.

Islam bermula dengan konsep yang tepat berhubung kewujudan manusia di mana manusia dilihat sebagai makhluk yang mulia, lebih mulia dari para malaikat. Matlamat hidupnya begitu terhormat dan bermakna, iaitu untuk mencari keredaan Illahi. Sistem ekonominya, sosialnya dan politiknya dibina atas asas yang seperti ini dan oleh itu ia mampu menghasilkan keadilan dan kasih sayang sesama manusia.

2. Penyatuan Manusia
TGHH menyebut, “menyatukan manusia bukan seperti menyatukan batu. Manusia ada perasaan, ada hati, tidak boleh disatukan dengan paksaan. Manusia akan hanya mampu disatukan dengan keadilan”. (au kama qall)

Ini juga merupakan point yang amat penting. Ianya merupakan konsep asasi yang membezakan pendekatan Islam dari pendekatan yang lain. Keadilan merupakan paksi perpaduan dan kemakmuran. Apabila keadilan terlaksana, maka semua manusia, kecuali yang ingin menzalimi sesama manusia, akan merasa puas-hati dan gembira. Bila seseorang dilayani dengan adil, sebagai manusia yang bermaruah, mempunyai hak, tanpa mengambil kira kaum atau bangsa, dia akan merasai dirinya dihormati, dikasihi. Dalam keadaan sebegini, penyatuan hati2 manusia boleh terjalin.

Ucapan TGHH menarik perhatian semua, orang Melayu dan yang bukan Melayu. Ianya merupakan polisi speech yang menunjuk jalan keluar dari kemelut perkauman yang sedang diusahakan oleh UMNO/BN. MP2 dari PKR dan DAP menepuk meja tanda sokongan. Pada pandangan yang bukan Islam, selama ini orang Melayu sentiasa memainkan isu perkauman, lebih2 lagi apabila tersepit. Oleh itu mereka terpegun dengan keterbukaan TGHH yang mampu menzahirkan perbezaan ‘sikap Islam’ dan ‘sikap Melayu’.

3. Kedudukan orang-orang bukan Melayu

TGHH menyambung, “lupakan soal siapa datang dulu dan siapa datang kemudian. Ini merupakan persoalan yang hanya menyebabkan kita bertelagah di antara satu sama lain sedangkan hakikatnya kita semua rakyat Malaysia dan kita kena hidup bersama”. (au kama qall)

Ucapan ini lagilah menyebabkan semua tersentak, terpegun. Terserlah sikap Islam yang begitu terbuka dan mementingkan keadilan dan kemulian untk semua manusia. Hakikatnya semua kaum di Malaysia adalah ‘mangsa’ sejarah. Tidak mungkin masa itu diputarkan kembali (turn back the clock) kepada zaman silam. Hakikatnya kita berada di masa sekarang, suasana sekarang dan keadaan sekarang. Samada kita tangani apa yang ada pada kita secara positif dan membina atau kita menipu diri kita dengan melaung2kan satu bentuk penyelesaian yang tidak mampu menjamin keadilan untuk semua.

TGHH menyebut bahawa keadilan semestinya mengambil kira hakikat orang Melayu majoriti dan kedudukan orang Melayu perlu dilindungi. Namun, tambah beliau, ini tidak bermakna kaum dan bangsa lain tidak mendapat pembelaan.

4. Cerdik tak boleh ditumpang bodoh tak boleh diharap
TGHH menyebut dalam soal modal insan, jangan sahaja ingin membina manusia berilmu. Kita mesti inginkan manusia berilmu yang berakhlak. Jangan jadikan jenis manusia yang mementingkan duit sahaja. Isu membina modal insan mesti mengandungi juga di dalamnya persoalan akhlak. Jangan jadi seperti apa yang disebutkan di atas, “yang cerdik tidak boleh ditumpang, yang bodoh tidak boleh diharap”.

Menurut TGHH, Malaysia perlu belajar dari pengalaman Jepun, German, Taiwan dan sebagainya. Bagaimana, walaupun mereka tidak dianugerah kekayaan semula jadi seperti kita, namun mereka telah memecut jauh ke depan. Ini di antara lain adalah disebabkan mereka membentuk manusia berilmu dan berakhlak walaupun bukan akhlak islami tetapi akhlak patriotisma yang mementingkan pengorbanan untuk masyarakat dan Negara. Bukan main sapu seorang diri.


Banyaklah lagi yang disebut beliau. Yang penting sikap Islam yang berbeza dengan sikap Melayu menjadi jelas. Yang penting juga kewibawaan TGHH sebagai Presiden PAS dan salah seorang pemimpin utama PR semakin terserlah. Ramai yang memuji ucapan beliau dan sangkaan masyarakat bukan Islam terhadap beliau jelas terbukti meleset. PAS mula dilihat sebagai parti alternatif yang mampu memerintah Negara ini dengan disokong semua pihak. Ini berlaku disebabkan penegasan terhadap prinsip keadilan untuk semua oleh TG Presiden.

Sepanjang ucapan TGHH, semua mendengar dengan penuh teliti. Tiada yang menyampuk dan tiada yang mengejek. Semua tahu cara menghormati ucapan yang terserlah keikhlasan dan keilmuan di dalamnya. Sehabisnya ucapan beliau, TGHH beredar keluar kerana ingin ke IJN untuk membuat pemeriksaan. Yang dilaluinya menghulurkan tangan, bersalaman dan mengucapkan tahniah atas ucapan beliau.

Sebaik sahaja TGHH menamatkan ucapan beliau, saya berasa amat bangga dan gembira. Ini adalah kerana hari itu PAS bukan sahaja telah meninggalkan kesan yang begitu bermakna kepada sistem demokrasi berparlimen negara Malaysia, tetapi juga telah berjaya menyerlahkan kebenaran PAS For All.

WalLahu ‘Alam

Comments

kanot said…
Alhamdulillah, saya turut tumpang berbangga dengan kepimpinan PAS, seperti yg dizahirkan di dalam ucapan TGHH

Diharapkan, PAS bukan sahaja dicontohi BN dan parti2 lain, tetapi juga dicontohi pimpinan2 lain di dalam Pakatan Rakyat
Anonymous said…
Salam...

Saya cuma nak dengar komen YB je.. Tak kan tak komen kot.. .. sebelum ajak sangat komen mengomen macam ayam kelaparan..

dari
suka baca komen YB
Jebat Derhaka said…
Whats your prolem Anon 5:39? Kau tak baca ke kau tak tau baca? Kan ke 4 point yg diberikan semua telah diulas dgn baik oleh YB Khalid? Atau kau masih lagi tidak puas hati hal2 yg lepas sbb masih mahu bersengkokol dgn UMNO? Move on dude...
LensaPR said…
Itu Hj Hadi sebenar. Yang kai rosak itu Nasalah.
Anonymous said…
khalid,kau dah insaf ke?
Anonymous said…
Bahagian Kedua Akhir
Perihal Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan

BERLAINAN dengan Setiasuaha Politik MB yang ketiga ini, Sdr Annual Buhkri Haron. Jika dilihat dari segi wajah dan aksesori dirinya pun ia berbeza dengan dua Setiausaha Politik MB sebelum ini. Dengan rambut kerinting panjang, kekadang memakai kupiah dengan selempang di bahu macam Akhil Haiy atau kiayai dari Indonesia apa lagi memilik jiwa seni beliau lebih layak menjadi seorang seniman daripada Setiausaha Politik.

Memang pun Anual Bukhri seorang penyair, pencipta lirik lagu dan juga sesekali mengalunkan suaranya. Khabarnya sudah ada LP? Beliau lebih sentimenal, menyendiri dan tidak berperwatakan ‘jelingah’ sebagai seorang Setiausaha Politik yang perlu lincah, menarik dan tahu mencuri hati pelanggan bosnya. Jarang seorang Setiausaha Politik memiliki kemahiran dan berjiwa seperti beliau.

Cara kerjanya juga semacam dalam senyap, seperti mana mesej jiwanya yang hendak disampaikan kepada publik secara 'diam berisi' menerusi patah-patah puisi atau lirik lagu yang melenkolik ditulisnya?

Kerana jiwanya memiliki dua sempadan politik dan seni menyebabkan beliau hilang tumpuan kepada kerja. Ada kalanya beliau lebih jauh berjalan untuk memasarkan buku-buku puisinya daripada berjalan untuk mengatasi kemelut politik dihadapi oleh Menteri Besar Kelantan. Kerjanya juga terlalu sistemetik sehinggakan ia menjadi Nik Aziz sebagai burung yang hanya boleh dilihat sementara dia saja yang boleh mengelusnya.

Banyak mulut yang memberi tahu saya perihal Setiausaha Politik ini. Sengaja saya pendamkan sehinggalah penulisan kecil ini yang memungkin menggangu beliau dipamerkan. Saya ada pengalaman tersendiri dengan Anual Bukhri ini. Pada saya dia lebih merasakan Nik Aziz adalah miliknya. Setiap orang yang ingin menemui Nik Aziz harus mendapat kartu menunggu darinya terlebih dahulu. Dasar terbuka yang dibuat Nik Aziz – bebas menemuinya, ditutup kejap oleh Annuar Buhkri dengan jawatannya itu.

Saya pernah mencuba (menguji) sejauh mana keterbukaan dan daya politik beliau untuk menginterviu Nik Aziz. Saya pohon melalui prosuder biasa dengan menghantar surat. Saya seorang yang berdisiplin dan tahu membezakan waktu mana Nik Aziz sebagai seorang manusia, Nik Aziz sebagai MB dan Nik Aziz sebagai Tok Guru.

Saya disuruh megemukakan soalan bertulis dan faxkan untuk diajukan. Seminggu kemudian saya mendapat surat yang ditanda tangani Annual Bukhri yang memberi penjelasan bagi pihak Nik Aziz berhubung dengan satu soalan saya daripada beberapa soalan yang dikemukakan. Surat itu memadai dan tidak perlu diadakan interviu soal jawab secara bersemuka seperti lazimnya yang dikehendaki seseorang wartawan. Saya yakin beliau tidak merujuk surat saya kepada Nik Aziz dan tidak memahami ilusi seorang penulis.

Saya tersenyum menerima surat itu dan mulai menilai sejauh mana mutu profesionalnya sebagai Setiausaha Politik. Dia langsung tidak memiliki kemesraan politik dan tetap membatasi ruang dan meletakkan Tok Guru Nik Aziz dalam sangkar selaku Menteri Besar pada setiap masa. Dia bekerja sebagai pegawai atasan kerajaan dan bukan sebagai seorang Setiausaha Politik. Mungkin kerana beliau seorang terlalu cinta kepada Tok Guru.

Walhal saya boleh menemui Nik Aziz di mana-mana saja untuk berbuat demikian. Tetapi kerana ingin menguji maka saya menemui jawaban mengenai kehebatan seorang tukang selampit bernama Annual Bukhri. Kenapa saya berkata begitu kerana saya memiliki ‘lesen besar’ untuk menemui dan bertanya apa saja kepada Tok Guru tanpa mematuhi peraturan dan mana-mana general order yang ditetapkan oleh sesiapa saja di dunia ini.

Untuk menenumui MB secara oficial lebih senang menerusi Setiausaha Sulitnya, Nik Azlan walaupun atas tujuan politik dan parti. Nik Azlan lebih bersikap sebagai ahli politik daripada seorang pegawai kerajaan. Anih. Saya juga kurang pastikan apakah Annual Bukhari berkerjasama dengan Nik Azlan demi kepentingan Tok Guru.

Anual Bukhri tidak ada agenda politik berupa untuk jadi Menteri Kewangan atau pun Perdana Menteri. Rupa dirinya sendiri tidak berperawakan ahli politik. Itu dirasakany. Namun gambaran itu sebenar tersasar ‘khilaf’ kerana beliau pandai mengambil peluang memantau dan mengolah pemikiran Nik Aziz mengikut alunannya atau pun mengikut petunjuk dari ketua keduanya. Pemikiran dan idea Nik Aziz juga diunder licensekan.

Ini dilakukan menerusi kenyataan akhbar bercetak atau tulisan-tulisan ringkas yang dihidangkan kepada umum. Beliau menggunakan nama Nik Aziz sedangkan idea, jalur pemikiran dan mesej yang tersimpul di dalam tulisan dan kenyataan itu adalah jalur dan pemikiran beliau perbadi yang bertunjangkan ideologi politiknya dan juga panduan kompoas bosnya yang lain.

Kalau tidak salah ingatan Tok Guru pernah bersunggut kepada saya satu masa ketika di Rumah Kelantan Kuala Lumpur bahawa beliau kadang-kadang sukar memahami tulisan (idea) Annual Bukhri kerana katanya berbunga-bunga sangat!

Apakah keadaan yang berlaku kepada Tok Guru kini beliau disekang dilema dahsyat? Bahawa pemikiran dan acuan politiknya sudah teracun dan rosak? Beliau tidak lagi berfikir menggunakan pemikiran mengikuti pendekatan siasah Islam yang diamalkan selamanya dan memberi kesedapan dan kelazatan kepada semua orang?

Tidak syak kalau ini berlaku orang bertanggungjawab ialah Setiausaha Politik. Kerana seperti tulisan ini di bahagian pertama orang yang menentukan jalur atau lebuh raya pemikiran (minda) seseorang yang menggunakan pakai khidmat pegawai Politik, adalah Setiausaha Politik.

Dalam hal ini apa yang berlaku kepada Tok Guru tidak lain dan tidak bukan ianya dimonitorkan Setiausaha Politiknya.

Dengan sedikit analisa ringkas berhubung karektor dan pemikiran ketiga-tiga bekas dan Setiausaha Politik Tok Guru, Wan Abdul Rahim, Husam dan Annual Bukhri... ini dapatlah diambil iktibar untuk orang politik dalam memilih atau melantik Setiasuaha Politik mereka masing-masing.

Fikir dan amatilah jalur pemikiran, pemahaman sisah dan latar belakang ideologi politik mereka terlebih dahulu. Kerana kalau sudah dilantik untuk membuangnya agak sukar, apa lagi kalau ada yang menahannya dengan alasan-alasan molok-molok pula walhal perbuatan itu dilakukan untuk menguatkan orang yang mempertahankannya itu sendiri. [wm.kl 10:15 15/09/08]
skypipe said…
wm.kl 10:15 15/09/08-
Apa salahnya terus cakap depan2 pada setiausaha politik Tok guru atau pada tok guru terus..Tak payah na beri komen yg hny segelintir je yg lawat blog neh..

Jumpa face to face. Dia salah cepat2 kite jatuhkan dia dari kite ckp2 je.. Kata bole jumpe direct ngan tok guru, takkan tok guru tak leh terima pulak.
Anonymous said…
Sapa plak kata Pak Khalid tak penah jumpa SU Politik TGHH atau tak penah jumpa beliau sendiri berkenaan isu2 yg lepas ni? Camni la, saya cadang skypipe pegi tanya sendiri SU Politik TGHH tu atau TGHH sendiri for that matter. Tgk dari gaya saudara tanya suklan ni pun kalau saya cerita pun mungkin saudara tak percaya...

PAS 4 ALL - PR 4 ALL
zorro tua said…
Dlm keadaan ekonomi dunia yg kita hadapai sekarang, saya tertarik dgn ulasan point no 1 berkenaan modifikasi2 kapitalisma. Bagi sesiapa yg tidak berapa nk paham apa yg terjadi di pasaran saham dunia sekarang ini (mcm saya), boleh cuba baca penjelasan dibawah...

If you don't understand what happend in Wall Street... then Read On

If you have difficulty understanding the current world financial
situation, the following should help...

Once upon a time in a village in India, a man announced to the
villagers that he would buy monkeys for $10.

The villagers seeing there were many monkeys around, went out to the
forest and started catching them.
The man bought thousands at $10, but, as the supply started to
diminish, the villagers stopped their efforts. The man further
announced that he would now buy at $20. This renewed the efforts of
the villagers and they started catching monkeys again.

Soon the supply diminished even further and people started going back
to their farms. The offer rate increased to $25 and the supply of
monkeys became so little that it was an effort to even see a monkey,
let alone catch it!

The man now announced that he would buy monkeys at $50! However, since
he had to go to the city on some business, his assistant would now act
as buyer, on his behalf.

In the absence of the man, the assistant told the villagers: 'Look at
all these monkeys in the big cage that the man has collected. I will
sell them to you at $35 and when he returns from the city, you can
sell them back to him for $50.'

The villagers squeezed together their savings and bought all the
monkeys.

The Villagers never saw the Businessman and his Assistant Again...Only
Monkeys
Mumayu said…
Alhamdulillah penjelasan dan kupasan info yg baik.. alfun syukran YB Khalid...

Mumayu
www.kampusnegara.net
skypipe said…
Sory Anony(18oct-3.10pm)

Saya bercakap pasal setiausaha politik tok guru Nik Aziz bukan TGHH. Bacalah posting Anony(17oct-9.03pm)
Anonymous said…
ntah ape2lah ko ni anon 3:10PM. YB, TGHH cool je ... ni yg kita pulak lebih2. Suka sgt yg negatif.

Anyway YB, diharap PAS & PR terus maju ke depan. Sbg ahli biasa, saya terlalu tak gemar pd yg suka sgt politiking lebih2 (terlalu negatif) tp kerja x buat. Dok komen je pandai!

Jom ikhlas dlm perjuangan,sama2 bantu & turun padang, perkasakan PAS & PR!

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…