Skip to main content

Ahli Nujum atau Wali yang Kashaf

Ada yang bertanya apa yang saya maksudkan bila saya menyatakan “saya tidak pernah meyakini Anwar sebagai seorang Ahli Nujum atau Wali”. Maksud saya mudah sahaja. Sekiranya saya menganggap beliau sebagai seorang Ahli Nujum yang handal atau Wali yang Kashaf dan pada tarikh 16hb September peristiwa yang diramalkan olehnya tidak tercapai, maka keyakinan saya terhadap beliau akan musnah. Tetapi, oleh kerana saya menganggap beliau seorang manusia biasa maka saya faham bahawa tarikh 16hb September hanya merupakan tarikh yang dianggap mungkin tercapai perubahan dan dijadikan tarikh sasaran. Sekiranya tidak tercapai sekalipun, ianya tidak merupakan masalah besar. Kegagalan untuk mencapai sesuatu yang disasarkan mungkin disebabkan tindak balas tertentu pihak lawan atau perkara-perkara lain dan ianya perkara biasa.

Anwar pun tak pernah mendakwa dirinya seorang Ahli Nujum ataupun Wali maka saya tak nampak apa masalahnya. Ada yang menghebohkan isu tarikh ini seolah-olah sekiranya ianya tidak tercapai maka terbukti Anwar penipu dan pembohong. Dakwaan itu benar sekiranya Anwar tidak berusaha ke arah tercapainya sasaran yang diinginkan. Sekiranya berusaha tetapi gagal, tidak bererti dia bohong, hanya dia gagal buat masa itu. Namun usaha pasti akan diteruskan dan kalau bukan 16hb mungkin 17 atau 18 atau 19 atau 30 September.

Tidak mencapai sasaran tidak boleh dikatakan berbohong. PAS sendiri banyak kali menyatakan akan mencapai kemenangan di sini dan di situ, siap dengan tema seperti PINTAS untuk Selangor dan sebagainya. Kita pernah menyatakan kita akan tawan Selangor pada 2004 tetapi gagal. Adakah bererti kita berbohong?

Gimik sahaja
Ada pula yang berkata ianya satu gimik. Bagi saya gimik ini bererti kata2 kosong tetapi sensasi. Saya rasa orang yang kata dan beranggapan begitu semestinya buta politik. Ataupun saja membutakan mata beliau kerana prejudis terhadap Anwar. Kalau gimik semata-mata mengapa perlunya 49 MP BN dilarikan? Tidakkah ini satu bukti bahawa apa yang disasarkan hampir tercapai sehingga perlu dipintas dengan begitu drastik sekali? Tindakan itu jelas merupakan satu pengakuan (bahawa MP2 BN terjejas dan tercabar pendirian mereka) dan semestinya diambil setelah mendapat maklumat risikan dan sebagainya. Bukan sekadar baca Blog. Risikan Polis (SB) dan Tentera serta risikan agensi2 lain dirujuk oleh Pak Lah dan tindakan gelabah dan memalukan ini diambil.

Tidakkah ini, bagi yang siuman membuktikan bahawa tarikh 16 Septembar itu bukan cakap2 kosong? Bahawa sudah bergerak usaha yang berkesan oleh mereka2 yang berusaha. Yang tak berusaha dan menjadi pengkritik sambilan memanglah tak tahu apa-apa. Sentiasa menunggu sahaja untuk mengutuk dan mengkritik. Itupun kalau kritikan yang adil takpe juga. Kalau adil pasti dia akan mengaku sememangnya ada usaha yang berkesan dan menjejaskan BN.

Mungkin mereka lebih percaya kepada Pak Lah yang mengatakan perginya MP2 tersebut takde kena mengena dengan 16hb September. Pak Lah cakap benar, Anwar berbohong anggap mereka. Kalau gitulah pandangan mereka, buat apa duduk dalam PAS dan PR? Ikut je lah orang yang bercakap benar itu! Sampai bila Pak Lah boleh ‘larikan’ mereka? Pepatah Inggeris berbunyi, “You can run but you cannot hide”.

PAS bukan keluar BN tetapi di’paksa’ keluar
Ada yang mengingatkan saya bahawa PAS bukan keluar BN tetapi di’paksa’ keluar! Ada yang merasa hanya sekadar beberapa tahun dan tak puas lagi menjawat jawatan Timbalan Menteri kata mereka.

Betullah tu, PAS di’paksa’ keluar melalui pengisytiharan Darurat di Kelantan yang berada di bawah PAS. Kalau dah diisytihar Darurat dan kerajaan Pusat mengambil alih negeri berkenaan, takkan tak tahu malu nak terus duduk bersama dalam kabinet? Terpaksalah PAS keluar.

Ini berlaku pada tahun 1978 dan pada PRU 1982 dan 1986 prestasi PAS begitu merudum. PAS hanya mampu menawan Kelantan kembali pada 1990 apabila berlakunya perbalahan dalam UMNO dan Semangat 46 ditubuhkan. Dua belas tahun PAS bergerak untuk memenang kembali kerajaan Kelantan. Begitu khianatnya sikap BN, dulu,kini dan selama-lamanya. Bila berkawan ditikam dari belakang.

PAS masuk BN membawa kerajaan Negeri Kelantan, di’paksa’ keluar dengan tangan yang kosong. Hanya saya tak nak sebut kasar2 sangat, takut yang teringin kembali bersama akan merana dan tak tidur malam. Dulu bersatu atas dasar ‘Perpaduan Melayu’ juga. Lepas dah bersatu dan duduk bersama selama 4 tahun, nampak gaya orang PAS tak lagi dianggap Melayu. Atau perpaduan sudah tidak penting dan PAS di’paksa’ keluar. Perpaduan hanya penting bila UMNO tercabar. Kalau tak tercabar, tenyeh orang Melayu Kelate pun takpe.

Tak ku sangka……ada orang tak serik dan teringin merasa sekali lagi!

Comments

LensaPR said…
Yang tua tu dah ingat-ingat lupa koy
Anonymous said…
Yang saya hormati, sesungguhnya manusia nie kadang-kadang lupa sejarah. Kalau lah pemimpin dalam UMNO masih lagi berperangai sebegini tak payah bermuqalbalah pun. Tak payah baca sejarah Melayu pun tak apa...baca saja cerita kanak-kanak bertajuk "Cerita Kerbau dengan Buaya yang Tersepit bawah kayu BALAK"
zamzuri said…
Inilah masalahnya sesetengah veteran dalam PAS, masih ada lagi yakin BN akan jalankan pilihanraya secara demokratik. Lihat apa terjadi dengan royalti minyak di Terengganu semasa PAS memerintah 1999-2004, takkan dah lupa. LPT juga telah disekat setakat negeri Pahang sahaja.

Saya rasa ada masalah dengan pimpinan PAS Terengganu, dalam keadaan Kelantan kembali kukuh dan berjaya menawan Kedah dengan selesa dalam PRU12, Terengganu kalah teruk!

Mustafa Ali seolah menikam PR dari belakang, apa agenda beliau?
hikam said…
YA buatmasa sekarang semua orang berkiblatkan anwar . Apa yang anwar kata itulah yang perlu dipertahankan . Kalau berbeza sikit maka disindir2 dan dihina . Apa kalau berbeza pandangan dengan anwar maka dikira cinta kepada badawi .. ?

sudahlah .. sekarang niepun nampaknya PAS juga lama kelamaan akan jadi seperti parti politik semata2 . Hanya kuasa ..kuasa..kuasa.

Setiap yang ALlah atur ada hikmahnya . Kalau bergelut ada padahnya .
zamzuri said…
Sama ada diakui atau tidak faktor Anwar telah merubah lanskap politik Malaysia, maka sokongan perlu diberi agar demokrasi semakin subur, andainya PAS terpaksa bersendiri kembali biarlah pada ketika proses pilihanraya benar-benar telus. Kita tak boleh mengharapkan BN untuk buat perubahan ke arah itu, maka cubaan menjatuhkan BN perlu disokong. Sukar difahami pada peringkat ini seolah-olah ada pihak di dalam PAS seperti ingin menyeberang ke BN. Mungkin inilah yang dinyatakan oleh TGNA ada pihak dalam PR yang sabotaj Anwar
barakobama said…
Well said zamzuri, cuma kadang2 kita ni tak sedar diri dan ada perasaan iri hati sesama sendiri - itu yg masalah no1 kita sebenarnya. Kalau betul2 ikhlas nk tolong rakyat, tak kesah la sapa yg naik jadi PM asalkan dia org yg 'paling layak' dari berbagai sudut.
Suhaimi Said said…
Saya tidak fikir 916 satu kegagalan! Ia adalah permulaan kepada suatu hijrah yang besar!

Ia juga bermula dengan usaha yang kuat, dan sebagai permulaan 916 boleh diibaratkan sebagai suatu semangat perubahan.

Insya Allah perubahan akan berlaku.

Tidak ada sebab perubahan tidak boleh berlaku.

Negara ini sedang kucar-kacir; pimpinan UMNO berkecamuk sesama sendiri; Gerakan, PPP dan MCA sedang menghetung hari-harinya untuk bersama UMNO dalam BN.

Parti-parti di East Malaysia sedang memerhatikan. Mereka juga tidak mahu duduk dibawah payung UMNO yang tidak kukuh.

Mereka ada tuntutan mereka; pedalaman mereka mundur dan tidak ada infrasturktur jauh sekali pembangunan ekonomi.

Mereka tuntut royalti minyak 20-25%, apa mereka dapat?

916 adalah permulaan, ia akan berlaku dengan permulaan itu didalam tahun ini, dengan usaha gigih semua pihak didalam Pakatan Rakyat.

Usah gusar dengan penegur-penegur yang tidak berpijak dibumi nyata, mereka itu sudah tentu bukan orang PAS.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…