Skip to main content

Jawapan Kepada Soalan Yang Ditanya Berhubung Harapan Baru

Saya telah menerima beberapa soalan berhubung Harapan Baru dan kesannya terhadap hala tuju politik Negara. Saya telah berjanji untuk menjawabnya melalui blog saya kerana saya berpendapat bahawa ianya turut bermanafaat kepada masyarakat ramai selain yang bertanya.

Soalan 1
“Bagaimana pembahagian kerusi pada PRU 14 akan datang dan seterusnya? Jika berlaku pertembungan 3 penjuru (PAS, UMNO dan parti baharu) siapa akan menang?
Pembahagian kerusi akan bergantung kepada suasana sebelum PRU 14. Terdapat 3 kemungkinan.

Pertama, PAS bersama PR 2.0. Dalam keadaan ini pembahagian kerusi boleh dirunding kembali. Mungkin PAS di Pantai Timur dan Harapan Baru (HB) di pantai barat? Perlu tunggu dan lihat. Adakah mungkin PAS kembali berdamai dengan DAP dan Harapan Baru?

Kedua, PAS bersendirian dan HB bersama PR 2.0. Ini akan menghasilkan 3 kemungkinan lagi.

Kemungkinan 2(a): Diadakan persefahaman politik antara PAS dan PR 2.0 dan dengan itu maka kembali kepada keadaan seperti kemungkinan pertama.

Kemungkinan 2(b): PAS bersendirian, tiada persefahaman politik dengan mana-mana pihak. Maka berlaku tiga penjuru seperti yang diinginkan oleh PJ PAS Perak apabila disebut PAS Perak akan bertanding kesemua 59 kerusi DUN Perak. Maka rakyat perlu pilih antara BN, PR 2.0 atau PAS.

Kemungkinan 2(c): PAS mengadakan persefahaman politik dengan BN dan dalam keadaan itu rakyat perlu pilih di antara BN/PAS dan PR2.0.

Ketiga, PAS bersama BN. Maka keadaan kemungkinan 2(c) seperti di atas akan kembali merupakan pilihan.

Sekiranya berlaku 3 penjuru, maka rakyat kena bijak apabila memilih antara calon parti yang ingin menang dan membentuk kerajaan menggantikan BN dan calon yang bertanding “hanya demi keredhaan Allah, kalah pun tidak mengapa”. Maka yang bertanding demi keredhaan Allah, kalah pun tidak mengapa; insyaAllah tercapai matlamat mereka dengan hanya sekadar bertanding. Oleh itu, tidak perlu undi mereka dan undi pihak yang ingin menang dan menggantikan kerajaan BN. Maka dengan itu kedua-dua pihak, iaitu PAS dan HB mencapai matlamat mereka masing-masing. Satu sekadar ingin bertanding demi keredhaan Allah dan satu lagi pihak bertanding untuk menang demi keredhaan Allah.

Siapa akan menang? Bergantung pada kefahman rakyat dan betapa kuatnya keinginan rakyat untuk menggantikan BN. Kalau keinginannya kuat, mengatasi segala yang lain, maka PR 2.0 akan dimenangkan. Lebih-lebih lagi apabila disedari bahawa jika dimenangkan PAS sekalipun, terdapat kemungkinan PAS akan bersama BN untuk tubuh kerajaan seperti pernah dicadangkan pada 2008 dan semasa krisis MB Selangor.

Soalan 2:
“Apakah probabiliti yang tidak akan wujud parti baharu lain jika sekiranya wujud serpihan yang tidak puas hati pula dengan performance parti baharu A pada pilihanraya seterusnya?”
Kemungkinan itu akan sentiasa wujud. Terpulang pada pihak yang terlibat. ‘Serpihan B’ dari PAS pun boleh berlaku bukan sekadar serpihan dari parti baharu A. Namun akhirnya terpulang pada rakyat samada untuk menyokong atau tidak.

Kalau sekiranya parti ‘serpihan B’ dapat sokongan mengatasi parti ‘serpihan A’ dan PAS, dan selepas itu mereka memberi khidmat yang baik; maka satu hari kelak mungkin juga ‘serpihan A’ atau PAS sendiri akan bungkus. Tiada yang kekal kecuali Allah.

Namun kebiasaannya parti serpihan tidak akan menerima sokongan kecuali terdapat sebab dan alasan kukuh di atas penubuhannya.

Soalan 3:
“Apa value added parti baharu ini kepada gabungan baharu nanti seperti dulu PAS menjadi value added kepada Pakatan Pembangkang tahun 1990 dulu?”
Tahun mungkin tidak betul, bukan 1990 yang dimaksudkan? Masa itu PAS bersama Semangat 46 iaitu Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Atau itu yang dimaksudkan? Namun soalannya difahami walau apa pun.

‘Value addednya’ adalah terbentuknya satu gabungan yang benar-benar ingin berkerjasama dan memerintah atas dasar dipersetujui bersama atau ‘common policy framework’. Dasar dipersetujui bersama merujuk kepada dasar yang akan dilaksanakan sebagai kerajaan. Namun, adanya dasar yang dipersetujui ini tidak menghalang setiap parti bergerak di tengah masyarakat membawa agenda khusus parti berkenaan atas nama parti masing-masing.

Keadaan sebegini di mana usaha kerjasama dilakukan secara bersungguh-sungguh dan jujur tidak pernah wujud semasa PR bersama PAS. Dari awal PAS kelihatan teragak-agak seolah-olah berada dalam satu gabungan yang tidak begitu diingininya. Ingat kembali pengalaman dengan Dr. Hassan Ali. Mungkin terpaksa atas sebab hujjah yang dibawa ‘golongan progressive’, atau HB sekarang, yang tidak dapat dijawab sejak dari dulu. Oleh itu keberkesanan gabungan PR tidak dapat dibuktikan dengan sejelas yang diinginkan atas sebab ketiadaan kommitmen 100% dari PAS. Namun begitu, bertambah kerusi juga di Selangor!

PR Selangor wajar dijadikan bukti untungnya PAS melalui PR. Dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan Negeri dipersetujui bersama. Sambil itu PAS bergerak di tengah masyarakat membawa kefahaman Islam dan perjuangannya. Masjid dan Surau dibuka luas dan diberikan kebebasan untuk PAS memberikan kefahaman kepada ummat Islam berhubung perjuangan Islam. Malangnya dipersia-siakan peluang ini oleh sebahagian penceramah yang lebih giat memburukkan individu tertentu yang tidak disenangi. Sedangkan dengan itu PAS untung dari dua sudut. Pertama, sebahagian dasar yang ingin dilaksana terlaksana, sebagai contoh, bantuan kepada sekolah tahfiz. Kedua, pada masa yang sama kebebasan bergerak sepertimana yang tidak sanggup diberikan BN telah turut dinikmati.

Malangnya kelebihan ini seolah-olah tidak disedari pimpinan utama walaupun disebut dan dinyatakan berulang-kali oleh PAS Selangor sendiri. Akhirnya hubungan dengan DAP serta PKR tetap dikucar kacirkan dan terjadilah apa yang telah terjadi.

Soalan 4:
“Adakah wujud Baiah sehingga menceraikan isteri sebagaimana laporan Malaysiakini?”
Ya, Baiah itu ada. Pada 2008 hampir semua negeri mengamalkannya. Pada 2013 hanya Kelantan sahaja yang kekal dengan baiah tersebut.

Saya difahamkan ianya mula diamalkan pada 2006 atau 2007 apabila PAS tinggal majoriti hanya 1 kerusi setelah kalah dalam Pilihanraya kecil. Pada asalnya ada majoriti 3 kerusi tetapi apabila sudah kalah pilihanraya kecil tersebut maka kerusi PAS kurang satu dan kerusi UMNO/BN bertambah satu. Sebagai contoh kalau asalnya 25 PAS dan 22 UMNO/BN, maka apabila PAS kalah 1, maka PAS tinggal 24 kerusi DUN sahaja. UMNO/BN pula tambah satu maka dari 22 menjadi 23 kerusi DUN. Bezanya hanya 1 kerusi ADUN.

Dalam keadaan itu, dengan penuh kekhuatiran bahawa UMNO akan cuba beli, ugut dan sebagainya supaya sekurang-kurangnya seorang ADUN PAS akan lompat, maka demi menyelamatkan kerajaan PAS Kelantan, TGNA memanggil kesemua ADUN PAS untuk berbaiah dengan baiah ini. Kekhuatiran PAS pada ketika itu sememangnya berasas. Soal beli calon dianggap amalan biasa pihak UMNO/BN.

Malangnya selepas suasana yang dianggap cemas dan darurat itu sudah tiada lagi, baiah itu terus dikekalkan. Tetapi untuk negeri-negeri lain ianya dibuat tahun itu sahaja dan hasil teguran dan nasihat dalaman sendiri, ianya tidak lagi diamalkan pada 2013. Kecuali di Kelantan.

Soalan 5:
“Apa perbezaan ketara GHB dan PAS yang memberi keyakinan kepada saya untuk tukar tanpa ragu wadah saya?”
Sebenarnya Harapan Baru sahaja iaitu HB dan bukan GHB. Perbezaannya adalah pendekatan. Asas perjuangannya insyaAllah sama, iaitu Islam. Tetapi dalam soal pendekatan HB akan berusaha untuk lebih terbuka dan jujur dalam berpakat tetapi tanpa menggadaikan prinsip Islamnya. Tidak akan cakap lain tetapi buat lain, mungkir janji dan istiqamah tidak hadir mesyuarat. HB ada menunjukkan keinginan bersungguh-sungguh untuk menang dalam PRU 14 bersama PR 2.0 dengan penuh keyakinan kemenangan itu boleh dicapai bersama keredhaan Allah. Juga tidak berpegang kepada kepercayaan khurafat bahawa hanya UMNO/BN boleh memerintah dengan membela nasib Islam dan ummat Islam. Adalah diyakini bahawa insyaAllah PR 2.0 yang HB bersamanya akan menguntungkan perjuangan Islam dan ummatnya dengan lebih baik lagi dan oleh itu HB tidak ‘takut dengan kemenangan’ (fear of success).

Secara ringkasnya HB berpegang teguh dengan konsep Islam sebagai

1. Rahmatan lil ‘alamin, iaitu rahmat untuk seluruh alam bukan untuk orang Islam Melayu sahaja,

2. Politik Islam adalah politik li ta’arafu iaitu untuk berkenalan dan berbaik-baik bukan untuk mengadu domba antara kaum,

3. Matlamat politik Islam ‘li yaquman nasu bil qist’ iaitu untuk manusia menegakkan keadilan sesama manusia secara keseluruhannya dan bukan sahaja untuk Melayu Islam, dan

4. Politik Islam adalah politik amanah dan berpegang pada janji walaupun dengan yang bukan Islam. Rujuk kisah Hudaibiyyah dan ayat 94 Surah An-Nahl serta tafsirannya.

Walaupun PAS akan cuba menyatakan bahawa mereka sama sahaja, tetapi itu terpulanglah kepada rakyat untuk membuat penilaian.

Soalan 6:
“Apakah yang dimaksudkan YB bahawa PAS telah terkeluar dari Baiahnya sendiri?”
Sefaham saya, baiah ini adalah di antara dua pihak. Satu yang memberi dan satu lagi menerima. Kedua-dua pihak ada tanggung-jawabnya terhadap satu sama lain. Dalam konteks baiah yang dilakukan sebagai calon PRU 13, ianya adalah untuk melakukan tugas tertentu, iaitu menjadi calon dalam PRU ke 13 sebagai calon PAS. PAS pula menurunkan calonnya sebagai sebahagian dari Pakatan Rakyat iaitu gabungan PKR, DAP dan PAS. Dalam kempen yang dilakukan semua calon PAS memanafaatkan manifesto PR, bercakap atas nama PR dan berkempen bersama rakan PR. Undi yang diperolehi sebahagiannya adalah atas sebab PAS bersama PR.

Oleh itu apabila membuat baiah sebagai calon PAS, semua memahami bahawa hubungan PAS dan PR, lebih-lebih lagi di Selangor di mana PR memerintah bersama. Ini bererti sambil calon ada baiah dengan PAS dan PAS juga berjanji (atau baiah) dengan PR. Dan janji PAS dengan PR diketahui dan dipersetujui semua calon. Janji PAS dengan PR inilah yang telah lama dilanggar seperti kes Kota Damansara, pil kuda, MB Selangor serta lain lagi dan akhirnya mengambil bentuk rasmi mutakhir ini. Ini menjadikan baiah calon juga yang telah bersetuju dalam konteks dan suasana terdahulu turut tercabar keabsahannya.

Namun demikian saya bersetuju bahawa sekiranya baiah tersebut ingin dilanggar maka perlu yang melanggarnya beristighfar dan membayar kaffarah. InsyaAllah sekiranya ianya dilakukan demi yang kebaikan Islam, Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengampuni.

Soalan 7:
“Bagaimanakah GHB nak atasi persepsi GHB ‘anjing DAP’ untuk meraih undi pengundi luar bandar?”
Persepsi ini akan diatasi melalui kata-kata dan tindakan.

Hakikatnya persoalan perlaksanaan sistem perundangan Islam, termasuk hudud, tetap ada dalam matlamat perjuagan Harapan Baru (HB). Hanya pendekatan ke arah perlaksanaannya adalah jauh berbeza di mana kebergantungan kepada UMNO tidak merupakan sebahagian dari strateginya. Sebenarnya inilah yang membezakan sikap pengasas HB dan PAS. Pengasas HB menganggap UMNO hanya memperalatkan hudud untuk memecah-belahkan PR. PAS berkeyakinan UMNO ikhlas sehingga sanggup memecahkan PR demi mendapatkan bantuan UMNO supaya hudud terlaksana. Siapa betul perlu dinilai sendiri oleh semua.

Kedua, terdapat pimpinan PAS yang beranggapan orang Melayu tidak mahu pada PAS kerana PAS bersama DAP di dalam PR. Kenyataan ini meyakinkan saya bahawa pimpinan tersebut telah termakan dengan propoganda UMNO/BN. Oleh itu usaha ‘bergaduh’ dengan DAP dan mengeluarkan DAP dari PR dilakukan mereka. Sedangkan statistik menunjukkan sokongan Melayu dan bukan Melayu terhadap PAS telah bertambah apabila bersama PR. Amat malang apabila terdapat pimpinan terpengaruh dengan kata-kata UMNO/BN dan MKN. HB menganggap DAP sebagai rakan dan asset, pimpinan PAS melihat mereka sebagai musuh dan liabiliti. Bagaimana untuk selaras?

Maaf kalau tidak sempat menjawab semua soalan. Terlalu banyak. InsyaAllah ianya akan turut dijawab oleh website HB apabila ianya siap dan dilancarkan.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Izuddin said…
Bagi tau kat haron kalau dia mengiakan pembohongan najib ttg 2.6b dalam akaun najib, nabi tak mengaku umat....haha
Aljantan said…
Izzuddin.....
Jangan lah jadi bangang. Baca the star tu betul-betul..Jangan dengar HARU. Mereka kaki Fitnah. Itu sebab mereka disingkirkan...Gunting dalam lipatan,... hentam PAS tapi xmau keluar PAS...
Izuddin said…
jangan lah jadi bangang. itu hadis sahih. mereka2 yang bersama membenarkan pembohongan bukan dari kalangan aku dan aku bukan dari kalangan mereka. hang tak nampak ka najib berbohong/tidak telus dalam byk hal? Semua yang dia buat tak transparent(ber rahsia) dan timbul penuh scandal(fitna) yang mana mengakibatkan negara HARU BIRU?

Isa anak maryam pun kata laghu tu kat Pharisees, wakil2 ugama yahudi tapi lagi kesat dan kasar. Dia kata mereka yg menyokong pembohongan pemimpin(iaitu Kerajaan Rome di Jerusalem) adalah dari kalanganbapa2 mereka yg berperangai Setan.

ko ada power, ko la mansuh keahlian depa kalau ko kata depa kaki fitnah. atau ko takut ko kena mansuh sejumlah 400,000 keahlian???
Pahat Pusako said…
Ketika umno haru-hara, pakatan pula bantai membantai sehingga pecah. Sejauh mna bijaksana pimpinan HB menyisihkan diri dan tubuh parti baru. Jika terbukti seranan PJ pas perak utk tanding semua kerusi bermakna yg terlingkup pihak pembangkang krn saya percaya sengketa dlm umno akan boleh di selesaikan bila isu Najib Di atasi. Pemimpin umno yg sudah berpengalaman lama tentu tidak membiarkan parti mrk pecah. Mahyudin masih timbalan presiden dan tak mustahil beliau akan naik semula. Jika mahyudin naik maka penerimaan rakyat akan kembali spt zaman Dollah Badawi dulu yg dikatakan mr clean dan anak cucu ulama, skrg pun dh ada media yg siarkan mahyudin anak tuan guru. Media akan permainkan kechinaan DAP dan masa depan melayu. Skrg pun ramai melayu berckp pasal china yg cuba menggugat kekuasaan politik melayu dan dasar mrk memperkudakan tokoh melayu serta menghina pimpinan pas.

Adakah matlamat mrk utk sarawak dan sabah? Sebetulnya pemimpin pas yg kecewa telah terperangkap permainan politik DAP. Harapan utk ke Putrajaya hya mimpi kosong sbb kegelojohan HB.. sama2 lingkup nti.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…