Skip to main content

GST, Gaji Minumum dan Kenaikan Elaun Ahli Parlimen

Isu kenaikan elaun Ahli Parlimen turut menjadi bahan perbualan di kalangan anggota masyarakat. Ada yang menyebut, “setelah meluluskan perlaksanaan GST beberapa bulan sebelumnya, elaun Ahli Parlimen pula dinaikkan!” Ada yang mendakwa Ahli Parlimen bersetuju untuk membebankan rakyat dan selepas bersetuju pula untuk mengambil manfaat dari kedudukan mereka demi keuntungan diri mereka sendiri. Yang malangnya, semua Ahli Parlimen dimasukkan dalam satu bakul yang sama.

Dalam soal ini perlu diteliti tiga fakta utama seperti berikut:

AHLI PARLIMEN PR MENENTANG GST
Hakikatnya setiap Ahli Parlimen PR, termasuk dari PAS telah berhujjah panjang lebar menentang perlaksanaan GST. Kami memahami kesan buruk GST terhadap kos kehidupan dan bagaimana ianya akan merupakan bebanan baru ke atas rakyat yang ramai sudah pun terbeban. Berkali-kali telah disebut bahawa kos kehidupan rakyat sudah sedia tinggi dan oleh itu kadar hutang seisi keluarga (house hold debt) di Malaysia adalah antara yang tertinggi di dunia. Amalan berhutang walaupun dengan Along terpaksa dilakukan rakyat biasa dan itu adalah bukti akan ketinggian kos kehidupan. Apatah lagi sekiranya GST dikenakan.

Malangnya Ahli Parlimen BN terus menyatakan sokongan terhadap perlaksanaan GST sehingga mendakwa kos barang akan turun, bukan naik! Apabila dilakukan belah-bahagi, Ahli Parlimen BN lebih ramai dan dengan itu mereka telah memenangi belah-bahagi dengan mudah sepertimana yang telah berlaku dalam POTA.

Maka, perlaksanaan GST adalah angkara BN dan tidak boleh disalahkan kepada Ahli Parlimen PR dalam hal ini.

AHLI PARLIMEN PR PERJUANGKAN KENAIKAN GAJI UNTUK RAKYAT JELATA
Hampir setiap ahli Parlimen PR, termasuk dari PAS, telah memperjuangkan kenaikan kadar gaji minima dari yang ada sekarang ke RM1,500 sebulan. Ini telah dibawa beberapa kali dalam perbahasan Parlimen dan bukti terhadapnya boleh sahaja diperolehi melalui Handsard Parlimen.

Pada masa yang sama dalam perbahasan Bajet bagi tahun 2015, Ahli Parlimen PR, termasuk dari PAS telah berhujjah bahawa walaupun berlaku pertumbuhan ekonomi iaitu pertambahan GDP; namun kadar pulangan kepada rakyat dalam bentuk gaji adalah hanya dalam 30% dari pertumbuhan itu. Ini adalah kecil berbanding negara-negara maju dan PR mendesak supaya 50% dari pertumbuhan itu perlu dikembalikan kepada rakyat melalui gaji. Dalam erti-kata lain, gaji perlu dinaikkan, termasuk bagi kakitangan kerajaan.

Usaha untuk menaikkan gaji minima dan pulangan pertumbuhan melalui kenaikan gaji kepada kakitangan awam telah diperlekehkan Ahli Parlimen BN. Mereka berhujjah bahawa ianya akan hanya menaikkan kos operasi yang sering dikritik PR sebagai terlalu tinggi. Oleh itu ianya dikatakan hujjah pembangkang yang bersifat populis dan bercanggah dengan hujjah pembangkang sendiri. Maka pembangkang dituduh tidak konsisten.

Sebenarnya, kenaikan gaji boleh dilakukan tanpa menaikkan kos operasi sekiranya kos pembelian barangan dan perkhidmatan dilakukan secara telus dan bebas rasuah serta pemborosan. Dalam ertikata lain, sekiranya tiada amalan kronisma dan pembaziran yang berluasa, maka gaji kakitangan kerajaan boleh dinaikkan tanpa menaikkan kos operasi. Ini adalah kerana bahagian gaji dalam kos operasi tidak melebihi 30% dari keseluruhan kos operasi. Baki 70% adalah pembelian dan penyelenggaraan. Sekiranya 10% dari 70% ini dapat dijimatkan melalui pengurusan kewangan yang baik dan amanah, maka penjimatan ini boleh digunakan untuk menaikkan gaji kakitangan awam, khususnya yang diperingkat bawahan. Sekiranya ini dilakukan, ia boleh menghasilkan kenaikan gaji sebanyak 25%!

Seperti persoalan gaji minima, cadangan menaikkan gaji kakitangan awam juga ditolak UMNO/BN. Oleh itu ketiadaan kenaikan gaji yang bermakna bagi rakyat jelata sekali lagi tidak boleh disalahkan PR; tetapi adalah hasil penguasaan Dewan Rakyat oleh BN, khususnya UMNO!

KENAIKAN ELAUN AHLI PARLIMEN
Dalam soal kenaikan Gaji dan Elaun Ahli Parlimen, perlu diambil kira bahawa pada asalnya Ahli Parlimen PR tidak meminta kenaikan gaji dan elaun. Sejak 2008 lagi apa yang diminta oleh Ahli Parlimen PR ialah supaya mereka diberi peruntukan Ahli Parlimen sepertimana Ahli Parlimen BN iaitu sebanyak RM 1 Juta setahun untuk melakukan projek kecil di kawasan mereka. Peruntukan ini tidak diberi kepada Ahli Parlimen PR, tetapi sebaliknya di kawasan Parlimen mereka, ianya diberikan kepada Ketua Bahagian UMNO/BN dalam bentuk geran pembangunan.

Oleh itu, kebanyakan dari Ahli Parlimen PR terpaksa menggunakan duit elaun dan gaji mereka sendiri untuk tujuan membantu rakyat di dalam kawasan Parlimen mereka. Pada masa sama, mereka juga mencari sumber kewangan lain, seperti sumbangan dari penyokong dan melalui perniagaan, untuk tujuan yang sama.

Setelah beberapa tahun, permohonan mereka untuk diberikan peruntukan seperti sepatutya dinafikan berulang kali. Oleh itu apabila kenaikan gaji dan elaun dikemukakan ianya sesuatu yang amat diperlukan Ahli Parlimen PR yang telah menggunakan duit sendiri untuk menampung kekurangan kewangan hasil penafian peruntukan mereka. Oleh itu kami hanya diam dan tidak membantah.

Yang pelik bagi kami adalah Ahli Parlimen BN yang begitu bersungguh-sungguh inginkan kenaikan ini. Sudahlah mereka mendapat peruntukan tersebut, namun gaji dan elaun mereka tetap dikatakan tidak mencukupi. Sebahagian dari mereka turut digajikan sebagai anggota Lembaga Pengarah GLC tetapi itu pun masih tidak mencukupi!

Sedangkan pada masa yang sama Ahli Parlimen PR terpaksa bersusah payah mencari kewangan untuk membantu rakyat di dalam kawasan mereka. Sebagai Ahli Parlimen di Selangor, kerajaan PR Selangor membantu kami dengan diberikan peruntukan tertentu. Walaupun jauh kurang dari RM 1 Juta yang diperolehi oleh Ahli Parlimen BN dari kerajaan Pusat, tetapi keadaan kami jauh lebih baik dari rakan-rakan di Negeri lain, khususnya yang diperintah BN.

Oleh itu, jika ingin marah Ahli Parlimen berhubung isu kenaikan gji dan elaun mereka, sila tujukan kepada Ahli Parlimen BN dan kerajaan Pusat itu sendiri. Sudah pasti jika peruntukan Ahli Parlimen diberi kepada kami, kenaikan elaun akan dianggap tidak perlu dan akan kami bantah sepenuhnya. Namun, apakan daya, kenaikan itu amat sangat diperlukan kami kerana penafian peruntukan yang dilakukan kerajaan BN terhadap kami.

KESIMPULAN
Adalah jelas bahawa Ahli Parlimen PR telah sedaya upaya memenuhi tanggung-jawab terhadap rakyat dengan bukan sahaja menentang GST tetapi juga mengusulkan kenaikan gaji bagi rakyat jelata dan menentang akta POTA yang zalim. Oleh itu amatlah diharapkan bahawa kemarahan rakyat ditujukan ke arah Ahli Parlimen BN yang lebih layak kerana sememangnya jelas tidak mampu membela nasib rakyat. Mereka sekadar mengiyakan sahaja apa jua yang diputuskan kerajaan bagi menjaga kedudukan mereka semata-mata.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Izuddin said…
Islam isnt about ARAB WAY OF LIFE...but it seems your Islam is arab way of life, like for example making love anywhere and whenever you got hard-on?

You really will do it on a camel's back??? And its a bliss??? Did you really think Muhamamd had sex on a camel's back? You opened your BIG FAT MOUTH and out come shits.

It is a proverb, you fool. It signifies that a wife needs to fulfil his husband's needs before he turns into a WEREWOLF.

Islam doesnt teach one to have sex on camels. You dirty filthy mouth.

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.