Skip to main content

Mesej Dari Sahabat di Gaza

Mungkin bagi sebahagian rakyat Malaysia, serangan Israel ke atas Gaza tidak menimbulkan sebarang perasaan kemarahan mahupun kesedihan. Gaza merupakan sebuah tempat yang jauh, tidak pernah dilawati dan tiada siapa pun yang dikenali di sana. Oleh itu sebarang bantahan terhadap kezaliman Israel akan turut sama dibantah tetapi tanpa timbulnya perasaan yang lebih mendalam dan secara peribadi (personal).

Saya telah diberi kesempatan oleh Allah untuk ke Gaza sebanyak dua kali, menjadi tetamu saudara kita di sana yang walaupun kekurangan dari banyak perkara, dari segi harta dunia, tetapi sanggup berkongsi apa sahaja yang mereka ada dengan saya; hanya di atas sebab mereka ini kaya dengan nilai murni akhirat. Oleh itu saya mempunyai beberapa sahabat baik yang telah bersama semasa saya ke sana dan mereka juga bersama saya semasa mereka di sini.

Salah seorang dari mereka adalah seorang sahabat yang dikenali dengan nama panggilannya 'Abu Yyish' atau nama sebenarnya Ahmad Najad. Semalam beliau berhubung dengan saya melalui mesej telefon, sambil kawasan kampungnya dibom tentera udara Israel. Pesanan terakhirnya adalah pada jam 11.15 pagi semalam. Walaubagaimanapun, semenjak itu tiada lagi mesej yang saya terima darinya.

Sebelum itu, sempat juga beliau hantarkan link video anaknya Muhammad yang saya turut kongsikan di sini. Apa khabar mereka sekeluarga, saya tidak tahu. Saya harap mereka selamat dalam perlindungan Allah. Saya juga berharap agar tuan-tuan turut sama mendoakan keselamatan mereka sekeluarga dan seluruh rakyat Palestin.



MESSAGE FROM A FRIEND IN GAZA

Maybe for some Malaysian, the Israeli attacks on Gaza did not generate any sense of anger or grief whatsoever. Gaza is a faraway place, which we have never been to nor do we have anyone that we know over there. Therefore, any condemnation towards the Israel will be supported but without any deep sense or personal feelings.

I on the other hand, have been given the opportunity by Allah to visit Gaza twice. Being one of the guest of our brothers there that even though do not have much in this world, but willing to share whatever that they have with me only because they are rich of the Hereafter good deeds. Therefore I have a few good friends that were with me when I was there and when they were here in Malaysia.

One of them is 'Abu Yyish' as we would call him or Ahmad Najad. Yesterday he sent a few messages to my phone while his village was under heavy attack from the Israel. The last message that I received from him was at 11.15 in the morning. Unfortunately, after that I have yet to receive any news from him.

He also sent me a link of a video of his son Muhmmad which I am sharing here with you. How the family is faring, I don’t know. I hope that they are fine under the protection of Allah. I wish that all of you can make some doa for them as well.

11/20/2012 10:18 PM Abu: A message from Wounded Gaza: O Dear Democratic Civilized World,So sorry for not posting much news about Gaza; for 6 days we have the same stories, women, children and babies killed, many people injured, many building destroyed, many families vagabonded! This is our daily routine! This is Gaza everyday life! I don't want to bother you nor disturb your comfort with our usual news, I only wait for something different,I wish it would be "the waking up of you, my dear democratic civilized world"!!

11/21/2012 8:29 AM: Abu: Watch "#GazaUnderAttack Baby Muhammad (Gaza) will never recognize "Israel"! لن نعترف ب"إ" on YouTube - http://www.youtube.com/watch?v=eRTl6pFlp7s&feature=youtube_gdata_player

11/21/2012 9:18 AM: Khalid Abd Samad: Salaam Abu Ayish, my prayers are with you. Yesterday we passed yet another resolution in Parliament condemning Israeli aggression into Gaza. This Friday there will be a demonstration in front of the American Embassy for their support of Israel. We can talk and make doa, collect donations but nothing more it would seem. I feel very sad and helpless. May Allah help the Muslims to rise.

11/21/2012 9:37 AM: Abu: jazak ALlah khair

11/21/2012 9:38 AM: Abu: situation is really bad here

11/21/2012 9:38 AM: Abu: bombing around the minute

11/21/2012 9:38 AM: Abu: i am almost deaf of bombings

11/21/2012 9:39 AM: Abu: if. it helps, i can record a voice message to you from Gaza to be played in the demonstration

11/21/2012 9:39 AM: Abu: i did this twice with Ireland last night and tonight

11/21/2012 9:39 AM: Abu: give my salam to all

11/21/2012 9:39 AM: Abu: keep making prayers for Gaza

11/21/2012 9:39 AM: Abu: i think

11/21/2012 9:40 AM: Abu: not sure

11/21/2012 9:40 AM: Abu: the house of our friend you had dinner with was just bombed!

11/21/2012 9:40 AM: Abu: no one was injured

11/21/2012 9:40 AM: Abu: his family left earlier

11/21/2012 9:40 AM: Abu: earliest sure

11/21/2012 9:40 AM: Abu: not sure

11/21/2012 10:11 AM: Khalid Abd Samad: Yes if you can send it I will see if it can be used in the demonstration. May Allah protect you and all in Gaza and give us the final victory.

11/21/2012 10:32 AM: Abu: ok. when you are sure regarding the recorded message tell me so that i record it

11/21/2012 10:33 AM: Abu: pray for us. just now they bombed a very close place that rocked the house pillars!

11/21/2012 10:59 AM: Khalid Abd Samad: May Allah protect you.

11/21/2012 11:14 AM: Abu: thank you akhi

11/21/2012 11:15 AM: Abu: the sounds of Imams in mosques makes us feel better

11/21/2012 11:15 AM: Abu: they are making Duaa for the Mujahideen

11/21/2012 3:55 PM: Khalid Abd Samad: Please do the voice message recording. I will use it wherever possible. The video of your baby refusing to recognise Israel was good. I may use it too for our programs.

11/21/2012 3:56 PM: Khalid Abd Samad: How is the situation there now?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Ini saya copy & paste dari FB saya;



Awal subuh tadi [Khamis 22 Nov 2012], dlm kira2 jam 2pg, saya menerima call & beberapa sms dari no tak dikenali yg tertulis dari negara "Israel". Saya berhubung semula no hp itu, dan akhirnya diangkat oleh seorg sahabat seperjuangan yg amat byk membantu MuslimCare & PAS dlm pelbagai pgm di Ghazzah yg dah lama kami tak berhubung. Saya tidak sangka beliau menyimpan no hp saya.

Nama beliau Ahmad Ayesh Al Najjar, seorg anggota Hamas yg tinggal di Khan Yunis di Ghazzah. Beliau sgt byk membantu ikhwah kita dari M'sia utk urusan2 rasmi di Ghazzah sejak tahun 2008 lagi.

Dan tahun lepas, 2011, PAS mengajak beliau utk berkongsi isu berkaitan pergolakan Asia Barat ketika Ijtimak Tarbawwi DPPM.

Saya sekadar mahu berkongsi beberapa perkara yg penting yg dibcgkan subuh tadi utk tazkirah & muhasabah bersama;

1. Tidak dpt bayangkan deruan bunyi yg tak henti sejak 6 hari lepas, dan Israel benar2 menggunakan bom2 moden & berat yg meletup kedengaran seluruh Ghazzah. Bunyi letupan itu tersgt kuat sampaikan manusia blh mati hanya disebabkan bunyi itu shj. Ditanya betapa dahsyatnya serangan, katanya "Allah yg lebih tahu", dan wartawan2 yg berada di Ghazzah kini semuanya tidak mampu berkata apa2 melihat kpd kemusnahan nyawa & harta yg berlaku di Ghazzah.

2. Operasi Israel 2012 yg dinamakan "Pillar Of Defense" merupakan alasan Israel utk memusnahkan secara total bumi Ghazzah seprti kata2 Menteri Luar Israel; "Back to Middle Age". Mereka akan lakukan apa sahaja, segalanya.

3. Israel memandang ringan pertahanan Hamas, dan tidak menyangka bahawa Hamas mampu menyerang semula hingga ke Tel Aviv. Walau Hamas berpegang pada perjanjian gencatan senjata, tetapi jelas Israel tetap mempunyai tujuan yg begitu jahat utk menghapuskan Islam di Ghazzah secara total.

4. Beliau minta utk kita ummat Islam dunia berdoa agar gencatan senajata yg diusahakan oleh Mesir & Turkey berjaya dilaksanakan, yg sepatutnya dipersetujui hari ini. Gencatan senjata itu demi menyelamatkan nyawa rakyat awam yg sentiasa menjadi sasaran bom2 jet pejuang Israel. Bahkan Israel dlm siaran medianya berbangga & bersorak dgn peningkatan jumlah penduduk Ghazzah yg berjaya mereka bunuh.

5. Pengalaman bersama ikhwah & sahabat dari Hizul Islami [PAS] Malaysia tahun sudah begitu bermakna utk beliau dan beliau yakin jika diizinkan Allah akan bertemu lagi dlm suasana mahabbah & kejayaan. Beliau mendo'akan PAS menang dlm perjuangannya di Malaysia & meminta PAS & rakyat Malaysia mendo'akan kejayaan & kesabaran mereka di Palestine.

6. Dalam masa terdekat ini, i/Allah beliau akan bantu beberapa sahabat kita dari PAS iaitu MuslimCare & Cakna Palestine [Kelantan] yg dtg membawa bantuan ke Ghazzah. "Kami akan cuba bantu sebaik mungkin menerima tetamu Kerajaan Hamas yg akan sampai itu, i/Allah pada 27/11 ini".

7. Salam & do'a juiga buat semua yg mengenali atau tidak.


Utk makluman yg terkini & sahih sbg rujukan di http://palestine-info.co.uk/en/

W'alam.
Ahmad Sayuti / Adelaide

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.