Skip to main content

Politik Ganas: Apa Sepatutnya Peranan DS Najib

Dengan munculnya trend ganas yang merosakkan suasana politik Negara pada satu malam di Kerinchi dan beberapa tempat lain baru-baru ini, DS Najib sepatutnya menenangkan suasana dengan menyeru semua pihak, termasuk Pemuda UMNO, untuk menghayati konsep demokrasi. DS Najib sepatutnya menyeru semua pihak, khususnya pihak UMNO dan BN, supaya menyerahkan pilihan kepada rakyat dan apabila rakyat sudah memilih maka pilihan rakyat harus dihormati. DS Najib sepatutnya menjelaskan bahawa dalam sistem demokrasi, mesti akan ada parti yang ditolak rakyat dan tidak mungkin sesebuah parti terus berkuasa buat selama-lamanya.

DS Najib sepatutnya menyatakan dengan jelas dan terang bahawa sebagai rakyat yang mencintai Negara ini maka semua mesti bersedia untuk menghadapi kemungkinan kalah. Yang kalah pula mesti menerima keputusan rakyat dengan baik. Oleh yang demikian, tiada keperluan untuk bertindak ganas.

DS Najib mesti mengakhiri rayuannya kepada rakyat dengan memberi jaminan bahawa sekiranya BN sendiri kalah maka UMNO/BN akan menyerah kuasa dengan baik dan tenang. Begitu juga dia harus merayu, sekiranya PR ditolak rakyat, maka terimalah keputusan rakyat dengan baik. Barulah beliau akan dilihat sebagai pemimpin yang berkaliber yang mementingkan Negara lebih dari diri dan parti sendiri.

Dalam soal ini, perlu dijelaskan bahawa dakwaan bahawa PR akan mengganas sekiranya kalah adalah tidak berasas sama sekali. PR telah kalah berkali-kali tetapi tidak sekalipun menganjurkan rampasan kuasa secara ganas. Apa yang lebih merisaukan adalah UMNO/BN itu sendiri yang tidak pernah kalah dan bagaimana mereka akan bertindak selepas itu!? Oleh yang demikian, peranan Najib untuk meredakan keadaan adalah amat penting dan mustahak.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.