Monday, August 8, 2011

Serbuan Gereja Damansara Utama

Peristiwa ini telah banyak mendapat liputan dalam media perdana dan alternatif. Berbagai pandangan telah diberi. Saya hanya mahu menjelaskan dua perkara di sini.

1. Soal menyebar atau mengembang agama lain kepada orang Islam adalah dilarang dalam Perlembagaan. Semua pihak harus terima dan akur dengan peruntukan ini. Peruntukan ini bertujuan untuk menjamin keharmonian masyarakat berbilang agama seperti Malaysia di mana sekiranya dirasakan ada usaha bersungguh-sungguh untuk memurtadkan orang Islam, maka ianya akan menghasilkan ketegangan dan persengketaan.

Dalam soal ini PAS mengutuk sebarang usaha kearah menyebarkan agama lain di kalangan orang Islam dan sesiapa yang melakukannya perlu dihadapkan ke mahkamah untuk dikenakan tindakan yang sewajarnya.

2. Soal menyerbu sebuah rumah ibadat bukan Islam merupakan suatu isu yang serius. Ianya boleh menghasilkan satu imej yang buruk terhadap Islam apabila ianya dilakukan atas nama agama Islam. Ini kerana ianya memberikan gambaran bahawa Islam tidak menghormati rumah ibadat orang bukan Islam. Tindakan yang sebegini ini perlu diluluskan oleh pihak atasan samada Pengarah atau Exco-Kerajaan Negeri yang berkaitan setelah mengambil-kira ketepatan maklumat yang diterima serta kewajaran tindakan tersebut. Apakah matlamat serbuan dan adakah matlamat itu hanya mampu tercapai melalui serbuan? Soal adanya hak dan kuasa satu perkara, tetapi yang lebih penting ialah kebijaksanaan tindakan sedemikian rupa.



Pengalaman kita dengan serbuan Pegawai Penguatkuasa JAIS selama ini semuanya kurang manis. Ustadz terpaksa melarikan diri dengan kehadiran pegawai penguatkuasa yang tiba dengan bengis dan garang. Kadangkala dalam keghairahan mereka hendak menangkap ustadz, kasut pun tidak dibuka semasa memasuki masjid/surau. Peristiwa yang melibatkan Dr. Asri, mantan Mufti Perlis masih segar diingatan. Lengkap bersenjata bagaikan ingin menahan seorang pengganas.

Ada kemungkinan mereka hanya ‘ganas’ dengan orang Islam dan penuh sopan dengan yang bukan Islam? Terserah kepada masing-masing memikirkannya sendiri. Namun yang penting adalah kewajaran tindakan memaksakan kehadiran ke dalam Gereja tersebut perlu dipersoalkan.

SEKIRANYA yang 12 dipaksa hadir dan sedang diseksa oleh yang lain supaya murtad dengan diletakkan ke atas bara api, maka tindakan menyerbu masuk adalah wajar. Ianya bertujuan menyelamatkan orang Islam yang sedang diseksa oleh kerana agama mereka.

SEKIRANYA yang 12 hadir secara rela dan sedang dipujuk dengan berbagai ucapan yang menyatakan kelebihan agama Kristian dan betapa Islam itu keras dan bersifat memaksa, tanpa adanya keprihatinan dan sebagainya, maka tindakan menyerbu mungkin mendatangkan natijah yang sebaliknya. Adalah lebih baik dipantau, dapatkan nombor kereta serta maklumat lain dan seterusnya didampingi golongan 12 tersebut selepas dari itu. Kalau dalam 12 ini pula ada yang sanggup berkerjasama dan melalui maklumat dari mereka, pihak Gereja boleh ditemui kemudiannya untuk berbincang dan dinasihati. Kalau bukti memadai, mungkin juga boleh dikenakan tindakan undang-undang. Tidak perlu serbu. Matlamat tercapai, nama baik Islam tidak tercemar, yang 12 dapat diuruskan dan dinasihati dan begitu juga pihak Gereja.

Tetapi sekira matlamatnya adalah untuk menghasilkan isu yang mana MCA boleh membantai PR Selangor ‘yang ditunggang PAS’ sehingga JAIS menyerbu Gereja, maka serbuan itu adalah 'wajar'. Sekira matlamatnya juga adalah untuk menghasilkan isu agar UMNO pula boleh serang PR Selangor ‘yang ditunggang DAP’ sehingga adanya kes memurtadkan ummat Islam, maka serbuan itu adalah 'wajar'. Begitulah juga sekiranya serbuan itu bertujuan untuk mengalihkan isu piliharaya BERSIH, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya, maka serbuan tersebut juga adalah 'wajar'. Tetapi sekiranya serbuan tersebut bertujuan untuk menangani masalah murtad dikalangan umat Islam, maka saya kira terdapat banyak cara lain yang jauh lebih baik lagi berhemah.



Video ihsan Malaysiakini

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

128 comments:

mike said...

ko becakap mcm pastor la YB!
tahniah!

Sheik said...

salam yb khalid samad...

beria-ia nampak pertikai metod jais. kalaupun tk sesuai berlaku adillah. kenapa tak pertikai pendekatan gereja juga? nk berderma tulis cek pos ke rumah sudah la. mengapa perlu buat jamuan makan di bulan ramadhan dlm suasana begitu? sebutir ayat mengkritik pendekatan gereja pun tk nampak di sini.

docomouini bingai berat sebelah namanya. jadi buta kerana politik.

Anonymous said...

YB masih tak insaf juga. Masih nak kata betul.Masih nak berhujah mengak benang basah. Pendapat YB ini adalah berbeza dengan kebanyakan orang Islam di Malaysia. Baca balik tulis YB ada beberapa perkataan YB lebih bersifat emosi. Berubahlah sebelum terlewat.

Anonymous said...

Seratus peratus setuju, Saya sebagai orang Buddhist tidak mahu di convert kan oleh mana mana agama juga.

My advise to religious extremis, please do not peddle your religion like direct sales business.

Supar Yop said...

Saya mengulangi dalam tulisan sblumnya agar YB masuk krisitian shj untuk menjelaskan pendirian YB.
Kerana YB seorang lah PAS jadi rosak.PAS akan kerugian besar dlm PRU akan datang.Kelantan akan jatuh ketangan UMNO semula, Insya Allah.

Kecuali YB sedar dan bertobat dan mohon maaf dari Dr Hassan ALi dan menolak DAP, YB tengok lah saham PAS dalam Bursa POLITIK akan melonjak semula, Insya Allah!

Anonymous said...

nampaknya YB semakin percaya kepada org kafir drpd orang islam semdiri...
ingatlah firman Allah yang bermaksud;" Orang2 Yahudi dan nasrani tidak suka kepada engkau kecuali kalau engkau turut agama mereka" Al-Baqarah:120.

jangan ingat kepada politik sahaja dengan melacurkan agama Islam....

Sulaiman said...

Assalamualaikum.

YB, saya harap apa yang YB tulis dalam blog ini sebenarnya telah pun YB suarakan dari hati ke hati kepada Dato Hassan Ali. Saya faham maksud YB kerana Islam mementingkan method dalam menangani setiap peristiwa dan masalah. Abaikan sahaja komen2 mereka yang tidak boleh nak memahami maksud YB ini. Mereka adalah hasil sistem pendidikan kita yang tidak merujuk kepada Islam sebagai panduan. Kelak bila PR perintah negara, saya amat berharap YB menjadi salah seorang yang dapat menyumbang ke arah mendidik rakyat kita tak kira Islam atau agama lain agar memahami Islam sebenar2nya dan menghormati agama lain dalam sebuah negara yang bertunjangkan Al-Quran dan Hadis sebagai sumber rujukan negara.

Anonymous said...

hai, duduk dlm parti yg sama dan sama negeri pulak tu, nak penjelasan kena bagitau suratkhabar? pihak jais bertindak berdasarkan kepada laporan orang. so diorang kena siasat, kalo tak siasat mereka bersalah kpd ALLAH dan org lain pula akan bercakap depa tak buat kerja. cuma cara siasat mereka ini adalah kaedah yg sebenar dlm islam. face to face. bukan pakai wiretap, curi dengar, ekori orang tu orang ini, selongkar sampah, diorg pergi masuk tanya.

tugas akhbar panaskan cerita, surat khabar the star sokong kristian n buruk2an islam, ceritanya macam jais serbu siap bawak SWAT, sang paderi kena gari dan kelubung kepala, manakala surat khabar utusan nak porak-perandakan kesatuan pas. kena pula dengan orang yg masing2 ada rasa tak puas hati dgn si polan. maka orang pas makan umpan.

nak tegur orang nak kena press conference dan blog. tapi nabi tegur orang face to face. jai, al-quran dan as-sunnah mana? inilah manusia. cakap senang, nak amal, banyak songeh.

tak perlu nak melayan sangat pengundi dan orang surat khabar.
setiap tindakan anda akan diadili oleh ALLAH, depa ni cuma saksi. dan jgn lupa, hassan ali pun akan jadi saksi thdp tindakan tuan thdp dia juga.

Anonymous said...

Perbezaan pendapat dan pendekatan memang lumrah dalam kehidupan seharian kita.Ada yg bersetuju dan tidak setuju tentang sesuatu perkara berdasarkan ilmu di ada ditambah dengan emosi melembu buta.

Dalam hal ini perlu ada BIJAKSANA dalam mengatasinya! Zaman dimana to lebai ala taliban ditakuti oleh org Kafir telah berlalu.

Kerajaan Pusat harus berusaha dengan kuasa dan akses media dalam genggaman untuk memantapkan AKIDAH rakyat Islam.

Wong May Rhu Joe War.

Anonymous said...

Salam YB,

saya kadang2 kesian tengok yb.. bercakap bukan berlandaskan Agama tapi bercakap politik nafsu semata-mata.. berpikir sejenak ke jalaa Allah.. Jangan asyik kejar politik hingga lupa yang mana patut di sokong dan di bantah.. tambahan pulak yang berlaku di negeri sendiri.

ridzuan said...

What khalid said was right

ridzuan said...

apa yg yb khalib cakap memang betul, perlu kebijaksanaan dlm tindakan

mat jais ni dah lama sangat duduk bawah telunjuk umno

walaupun kerajaan negeri dah bertukar , mereka masih tak berubah

Anonymous said...

saya ini bukanlah orang yang mengaji Agama tinggi tetapi lepasan pondok kampong sahaja (Mengaji pondok)tetapi pandangan YB itu ada benarnya bukanlah nak menegakan benang yang basah lagi pun saya ni bukan dari golongan mana2 party,ini hanya sekadar memmberi peringatan pada orang2 yang mengaku diri mereka islam ,dimanakah letaknya amanah kita sebagai orang islam untuk membantu saudara2 seislam yang dipertanggungajawabkan seperti zakat ,baitulmal dan dana2 bantuan yang selamaini bagitu gah diperkatakan?Apakah sudah ada lagi pemegang amanah yang boleh dipercayai bagi mengatasi kejala2 ini sama2lah kita berfikir janganlah tahu menuding jari mencari kesilapan yang kita sendiri lakukan

Anonymous said...

tak kena kat anak bini sendiri or sedara sendiri..kalau kena mesti YB serbu bawa parang masuk gereja..

Anonymous said...

Assalamualaikum YB,

Walaupun apa yang YB tulis seolah-olah tidak sokong umat Islam di murtadkan. Pandangan kebanyakaan orang Islam di Malaysia amat-amat tidak menyokong tindakan YB menyalahkan penguat-kuasa JAIS bertindak memeriksa gereja tersebut. Kalau nak dapat kelulusan mahkamah atau apa ker baru nak serbu itu dah terlambat YB.
Kata2 YB dapat merawat luka hati orang kristian dan dalam masa yang sama menguris hati umat Islam.
Saya hormat YB kerana berpewatakan warak tetapi janganlah menegakkan benang yang basah. Dah terang-terang orang Islam berada dalam majlis agama lain pada waktu dan tempat yang tidak sesuai. Kami amat berharap agar YB selidik dahulu perkara ini sebelum menulis yang boleh menyinggung umat Islam. Kalau YB tak pasti lebih baik diam dahulu sebelum merumuskan benda yang tidak betul.
Kedudukan Hassan Ali tak tergugat YB.

pr menyokong murtad!! said...

syg sgt khalid ni dgn golongn2 murtad!!oi khalid ko tau kn psl pomp gile ni ..korng xtau ke yg identiti siit al wuzara yg hina agama tu dh diketahui rmai..ni blog minah gile babi tu http://makcikhajjahsittalwuzara1001.wordpress.com/

pembongkaran identiti minah gile ni blh bc kt sini

http://1peluru.blogspot.com/2011/08/wajib-baca-hajjah-sitt-alwuzara-melayu.html

rupenye minah murtad ni penyokong tegar pr,dap,ambabiga n bersih...oi org2 pr...korng sedar x yg pr ni sebenrnya rmai pertubuhan2 murtad kt malysia ni adlh penyokong tegar pr n dap..KORNG SDR X YG SECARA XLANGSUNG KORNG JGK MENYOKONG MURTAD SBB BERSEKONGKOL DGN DAP...TAUBAT LA WEH..MURTAD TU SIAP BLH DIBUNUH LG..semata2 nk kn sokongn gol bkn islam..korng bkn main lg skong dieorg ye..sudah2 la tu khalid..majoriti makin menyampah dgn pr ni..tmpt blaja bumiputera korng nk robohkn..bpe byk dh tanah tmpt bdk bumiputera korng ambk..ptuih!!!

pr menyokong murtad n disukai golongan2 murtad!!kornr xplik ke..sape kt blkng sume ni kalo bkn yahudi n nasrani!!syabas org islm pr sbb turut sm2 menyokong murtad!!

approve la komen aku kalo brani

Anonymous said...

Kenapa bebal sangat. Memang dah di duga, bila jadi macam ni, UMNO akan disalahkan. Halo brader kalau bodoh aku bagi tau. JAIS sekarang ni report direct ke YDP Agung. Dan Dr Hassan Ali ni jaga hal ehwal Islam dan Melayu di Selangor. Dr Hassan ni PAS ke UMNO. Ini lah hasil dia kalau cerdik tak boleh diikut dan bodoh tak boleh diajar. Pegi jahanam lah korang dalam PRU 13 nanti. Aku akan pastikan, pegi jahanam lah PAS dalam PRU 13 nanti.

Anonymous said...

bahgian penguatkuasa jais buat keje menguatkuasa...

bahagian baitulmal buat keje bantuan sumbangan...

walaupon duduk bwh 1 bumbung tp profesioanal la dlm menghukum...

lain kali kalau jais nak tangkap orang sedang berzina & atau persetubuhan haram exco kene inform khalid samad , mb selangor & PAS pusat... kalau sumer dh puas hati baru bertindak....

pr menyokong murtad!! said...

oi khalid gonjol..ko bc ni..http://www.sinarharian.com.my/bterkini/13360.asp

dlm ni diceritakan method jais..dieorg bkn main serbu je..bengap tol ko ni..dkt setgh jam dieorg tnggu utk pintu dibuka..dh mcm2 acara kristian dieorg jlnkn..acara start dr pkul 7lg..kol 715pm dh start mkn2..yg org islam tu kompem la mkn skali..kn2..skrng kn bln pose..mls aa aku nk cite..ko bc la sndri khalid gereja oi..ko ni xabis2 skong kapir..ckp jais xnk caye..ckp kapir jgk ko percya..mcm2 ko tulis utk jg ati pengundi2 kapir ko tu!!!

Anonymous said...

Alamak YB.. akidah saudara islam kita tgh dibogelkan dek depa2 blh kata macm tu lagi ka. Aiiiyo.. Kalau JAIS buat appointment dlu dgn depa2 tu nk buat pemeriksaan nampaknye mmg xde jumpalh saudara2 seislam kita tgh dok menyanyi tuh. Apa yg Dr. Hassan Ali buat tu mmg btul. Klau dah buat salah tu mengaku jelh YB, tak payahlh nk swing kt crita lain pasal polis masuk masjidlh. Klau pandangan YB bg tu sekadar nk menyelamatkan kedudukan YB dlam parti n negeri, lupakanlh.. Rasa2nye PRU-13 ni pentadbiran PR tinggal kenangan jer. Kalaupun menang bukan majoriti pengundi org melayu.. YB paham2 jelh maksud sy ni.

Yahya said...

yb, hm, bagi saya sepatutnya yb dapatkan dulu penjelasan exco agama (Dr Hassan), bukan bersikap melulu dalam memberikan komen melalui apa jua media, saya yakin ramai ank-anak muda dalam PAS sendiri tidak akan bersetuju dengan saudara, saya sendiri amat tidak bersetuju, apabila berkata tentang akidah, banyak permasalahan yang perlu kita beri penekanan, penekanan tentang ISLAM itu KEHIDUPAN perlu diperluaskan, bukan hanya menyentuh tentang peranan PAS sebagai sebuah parti, tapi juga badan KEBAJIKAN, DAKWAH dan lain-lain lagi, apa-apun saya amat tidak bersetuju dengan kenyataan saudara yang saya rasa amat berat sebelah, bukan ingin menyokong exco agama, tp saudara sendiripun perlu menggunakan saluran yang betul dalam menyampaikan pendapat, MUSYAUWARAH perlu segera diadakan, beri satu ketetapan yang jelas kepada semua, wallahualam...

abu idris said...

arrayah.info - Serangan JAIS Ke Atas Gereja : Apakah Tanggungjawab Pemerintah dan Penguasa Islam ke atas Umat?

Anonymous said...

aku x pasti JAIS betol ke salah, kalo baca dan malaysian insider aku heran bangunan tu x d bom oleh JAIS jer. gaya bahasa mcm JAIS dan serbu dgn pasukan komando:

tp yg aku pasti, KS nie bila org minta komen psl PERISTIWA nie jer tanpa usul periksa dia terus condemn JAIS dan percaya ngan gereja. susah gak aku nak terima org islam yg respon spontannya lebih mempercayai kristian dr muslim sendiri. padahal waktu itu berita masih awal / baru / samar. kurang2 nya bg ler respon yg lebih berlembut sesama islam bukan respon awal keras dgn muslim tp lembut dgn non muslim.
org yg bersama Nabi itu, keras terhadap gol kuffar dan lembut sesama Islam.

Mullah TTDI said...

Salam YB

Dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, saya mengingatkan diri saya dan YB agar bertakwa kepada ALLAH. Janganlah berlebih-lebihan dalam berPOLITIK sehingga ISLAM dibelakangkan. Apa yang saya nampak dalam artikel YB tersebut, tiada pun YB menegur pihak Gereja yang kononnya menganjurkan majlis makan untuk semua rakyat Malaysia. Yang kena tegur dan dihentam adalah YB Hasan Ali.
Berfikirlah sedalam-dalamnya, wahai YB Khalid Samad. Janganlah disebabkan benci kepada BN / UMNO, semua masalah di Selangor ditudingkan kepada BN / UMNO sehingga kehilangan kereta YB pun disalahkan kepada BN /UMNO.... Janganlah sebab politik, Saudara-Saudara Islam anda dihentam sebegitu rupa....

Anonymous said...

https://www.facebook.com/notes/naser-alqurawiyy/pemeriksaan-dream-center-dumc-pendusta-dan-politikus-bahalul-bin-bangang-membuli/10150338592257228

timahjanda said...

Tindakan CWC PAS utk berjumpa dulu dgn JAIS dan pihak gereja sebelum keluarkan apa2 kenyataan satu langkah bersangka baik pada Dr. Hasan Ali. Ada baiknya jika CWC PAS bagi cadangan pada MB Selangor supaya Dr. Hasan Ali ditukar secepat mungkin sebelum ada kontroversi lagi.

Kita dalam suasana berperang,dihimpit kiri dan kanan, jgn beri musuh peluru percuma. Masa akan datang, pemilihan pemimpin utk jawatan penting harus dari ahli yg telah masak dgn PAS, bukan yg menumpang di tengah jalan. Bahayanya memilih pemimpin atas dasar populariti, takut tidak tahan dugaan, baru disergah, sudah lari lintang pukang.

Anonymous said...

Sila baca dan faham jangan baca sekerat jalan dah nak buat keputusan sendiri. Baca bagi habis faham betulx jangan mengikut nafsu dan emosi. Kita ambil sejarah Rasulullah dan Sahabat2nya adakah pernah Rasulullah dan sahabat bertindak menyerbu gereja dan rumah ibadat bukan Islam. Islam tidak pernah mengiktiraf agama lain selain dari Islam tetapi Islam juga mengajar kita menghormati kepercayaan agama lain.

OSMAN

Anonymous said...

YB yang BODOH! PRU13 Selangor akan kembali pada UMNO.

Anonymous said...

Bravo KS,

Hanya anda saja yang paham erti toleransi tapi mungkin ada lupa akan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim.

Good luck moga anda mendapat balasan yang setimpal di akhirat nanti

Anonymous said...

khalid samad letak jawatan..
kami dah bosan dgn tindakan ko..
Dulu nak pujuk warga s.alam bina kuil.
Laa ni nak pujuk warga s.alam utk membiarkan gejala murtad..
Undur Khalid Undur

leekonu said...

elasa, 9 Ogos 2011
Serbu Gereja : Pemuda Pas Sokong Tindakan Jais

SHAH ALAM: Dewan Pemuda PAS Pusat menyokong tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang melakukan pemeriksaan di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya Rabu lalu.

Perkara itu diutarakan oleh Ketua Pemudanya Nasrudin Hassan Tantawi dalam satu sidang media di sini hari ini selepas pertemuan kira- kira sejam bersama Exco Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hasan Ali bagi mendapat penjelasan lanjut berhubung kontroversi yang membabitkan Jais.

Kenyataan Nasrudin itu juga sekaligus berbeza dengan pandangan Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor III, Khalid Samad pada Jumaat lalu yang menyifatkan tindakan Jais itu tidak wajar.

Beliau yang hadir bersama 10 exco pemuda berpuas hati dengan penjelasan yang diberi Hasan dan meminta agar umat Islam bertenang dengan kontroversi yang berlaku sekarang.

Menurut Nasrudin menjadi prinsip dan tanggungjawab mana-mana jabatan agama untuk mempertahankan akidah umat Islam serta kesucian agama tersebut.

Beliau berkata tindakan itu juga wajar disokong oleh semua pihak agar tidak timbul sebarang keraguan.

Tanpa prejudis

Malah beliau mahu kepercayaan diberi kepada Jais tanpa sebarang prejudis lebih-lebih lagi ia melibatkan usaha dalam menjaga agama Islam.

“Kami berpuas hati dengan penjelasan yang diberi Hasan. Tindakan Jais juga kami sokong dan wajar memandangkan pendekatan yang diambil adalah untuk mempertahankan Islam dan wajar disokong oleh semua pihak agar tidak timbul sebarang keraguan.

“Jais ambil kesempatan dalam setiap tindakan dan penguatkuasaan iaitu menepati kaedah atau prosedur untuk fahami dan patuhi segala peraturan yang ada.

“Ini bagi mengelakkan sebarang kekeliruan yang timbul. Harap beri kepercayaan tanpa sebarang prejudis untuk menjaga agama. Yang salah dalam peraturan dan prosedur harus ditegur,” kata Nasrudin.

Sementara itu ketika ditanya sama ada wakil pemuda akan turut serta dalam pertemuan dengan pimpinan PAS Pusat bersama Jais dan gereja kelak, Nasrudin berkata beliau akan menghadirinya.

Beliau turut mengesahkan bahawa pihak pimpinan PAS Pusat sudah mengeluarkan surat kepada dua pihak terbabit namun tarikh pertemuan masih belum diketahui.

Dalam pada itu, kontroversi yang memalit Jais dan gereja ini masih belum selesai sehingga menyebabkan Hasan turut dipanggil memberi penjelasan lanjut kepada pimpinan tertinggi PAS kelmarin.

Hasan juga dilaporkan semalam berkata bahawa beliau rela dipecat ekoran pendiriannya yang mempertahankan tindakan Jais tersebut.

Semalam, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengeluarkan kenyataan bahawa beliau mahu pihak media berhenti melaporkan pemeriksaan Jais ke atas gereja terbabit.FMT
Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT at 6:53:00 PM

Redzuan said...

Khalid, kalau JAIS tak masuk dlm bangunan tu dan check IC setiap individu, macam mana nak tahu siapa Islam dan siapa yang bukan Islam? Kalau main agak2 aja, ade kemungkinan tak dapat detect kesemua 12 orang yang beragama Islam tu yang cuba disongsangkan pegagangan Islamnya? U ada bukti ke cakap JAIS 'MENYERBU'..? Menyerbu ni masuk dgn cara tak baik, yang i nampak JAIS buat 'PEMERIKSAAN'. Dan terbukit di dalam pemeriksaan tuh, ade 12 orang Islam yang ada IC, yang kanak2 macam mana pulak? dengar cerita ade lagi 8 orang?

Pulak tu daripada apa yang keluar dekat mstar harini, asalnya tapak tanah DMUC hanya diberi kelulusan untuk pusat komuniti.

In this case, I stand by Hasan Ali.

Anonymous said...

dah lama saya tak jengok blog YB ni semenjak kes kuil Hindu dulu.. memang betul terkaan saya, saya tak rugi apa-apa..

tapi saya bersumpah tangan saya takkan undi YB pada masa-masa yang akan datang. Nyesal!

Anonymous said...

1. MBPJ dah sahkan tiada kelulusan diberi untuk mendirikan Gereja di Seksyen 13. Maknanya JAIS tak buat apa-apa salah pun MEMERIKSA RUMAH IBADAT.

2. Nabi telah berpesan bahawa di akhir zaman kelak, ulama jahat yang akan memesongkan Islam.

3. Nescaya, ni u punya last penggal.

4 Doa ikhlas : Ya Hayyum Ya Qayyum, jika benarlah hambaMu bernama Khalid Samad ini ikhlas memperjuangkan agama suciMu, berilah bantuanMu dari langit. Sekiranya beliau mempermainkan agama suciMu ini, Engkau tunjukkanlah kekuasaanMu diluar jangkaan manusia. Amin...


SELANGOR 4 SELANGORIAN

botok said...

Cepat bona YB say sorry to Pastor. Tak pasti lah pulak samada YB ada dapatkan first info dari Dr Hassan. YB terlalu nak jaga survival politik, hinggakan ada perkara yg terlebih penting ditinggalkan. JAIS, Dr Hassan, UMNO disalahkan.Memang patut Mkini, MInsider, sayang kat YB. Tapi kebenaran terselak jua walaupun lambat.

Bulard said...

shame on you yb :( may Allah give you a guidance in your life..

Anonymous said...

Assalamualaikum ....... saya adalah pemuda PAS dari Alor Setar Kedah .... ingin memberikan nasihat .... YB Khalid Samad tolong letak jawatan dengan segera ... setiap kali YB buka mulut jer... habis terpalit tahi pada pimpinan PAS ...... semoga Allah membalas segala usaha baik YB kepada jemaah selama ini.
Anas Pemuda PAS Alor Setar.

admin said...

1) Tepatkah penggunaan istilah 'serbuan' ini sedangkan sumber lain menyatakan pihak JAIS berunding dulu dengan pihak gereja sebelum melakukan pemeriksaan?

2)JAIS patut dipersalahkan jika bertindak demikian secara sembrono ke atas semua gereja. Tetapi apabila ia bertindak kerana adanya aduan dan maklumat, rasanya tak patutlah dipersalahkan. Lebih-lebih lagi apabila maklumat itu terbukti tidak palsu kerana sememangnya ada sesuatu yang mencurigakan di situ.

3) Pihak gereja berkenaan, atau mana-mana pihak lain yang sepatutnya lebih sensitif dalam isu spt ini. Kalau nak buat majlis yang melibatkan penganut Islam, apa salah minta pandangan pihak berkuasa mengenai Islam terlebih dahulu. Kenapa nak pandai-pandai sendiri.

4) Janganlah kita hendak memenangkan orang lain sampai menghina pihak yang cuba mempertahankan kesucian agama kita sendiri. Kalau dakwaan dan syak wasangka kita betul tentang 'penyalahgunaan kuasa' mereka, satu hal. Tapi bagaimana kalau tak betul? Bagaimana kalau apa yang dicurigai berlaku itu memang betul-betul berlaku?

5)Kalau dilihat daripada sudut lain pula, bagaimana kalau pihak yang satu lagi(saya tidak menuduh, sekadar mengandaikan) yang sengaja mahu mencetuskan kontroversi ini dengan mengundang 12 penganut Islam itu tadi? Segalanya serba mungkin...

AnnoyinglyAnonymous-LemanPulut said...

Dulu bila terbit kes Saiful kene liwat oleh Anwar Ibrahim, ada kau cadang nak bermuzakarah dengan Saiful dulu, Khalid?

Pada hal si Saiful tu org Islam. Org yang pergi mesjid buat sumpah Mubahalah.

Wah kali ini nak dengar penjelasan Gereja pulak dulu. Rupanya percaya lagi gereja dripada penjelasan Hasan ali atau JAIS yer, Khalid?

Kenapa kamu ni? Masa kamu pergi berbaik-baik kat gereja dulu atau resmikan Carlsberg dulu, ada tak diorang bagi kau apa-apa air untuk minum, lid, sampaikan akidah kau sekarang ni boleh dipersoalkan ni?

Dan kepada mereka-mereka di sini yang menyokong tindakan khalid dengan piring hitam rosak "kebijaksanaan, kebijaksanaan", dengar sini betul betul. Ini bukan kebijaksanaan. SATU ORANG pun org Islam masuk kapir semata-mata inaction kita, atau polisi kita yang berbaik-baik dengan musuh kafir harbi, maka "kebijaksanaan, kebijaksanaan" khalid gereja ini punya pasal tau tak.

Barking Magpie

Jais pun tak boleh dipecayai macam gereja said...

Tidak percaya saya kepada Jais sama seperti tidak prcaya saya kepada DUMC. Dua2 tak boleh percya!

Anonymous said...

Astaghfirullah... Kenapa la YB jadi camni... Rosak la PAS...

x-PAS said...

YB KHALID= YANG BODOH,YANG BINGAI,YANG BAHLOL..BACA AKHBAR HARI NI KENYATAAN MUFTI SELANGOR..KENA MUKA LU BEB..TU LA NAK TUNJUK HERO SGT..AKU NI DULU SOKONG PAS TP BILA TGK KEADAAN SKRG DH JADI GELI TGK TINDAKAN PAS..NAMPAK SGT NK MENANG POLITIK JE,AGAMA DAH TAK DIPEDULIKAN..

seman said...

Apa yang Pak Khalid buat ikut Nabi SAW berdasarkan sirah yang sohih, ikut Quran. Korang ikut sapa? Ikut apa?

Jadi pada Pak Khalid saya harap tuan jangan gusar asal sentiasa berpegang kepada yang 2 tu. Biarlah satu dunia mengutuk tuan, kerana apa kita buat niat asalnya kerana Allah.

Supar Yop said...

Hang buat lawak la Seman, entah apa sirah yg Khalid ikut, cuba quote yg mana satu? Kutukan, kritikan yg dilemparkan adalah lambang protes terhadap tabiat ganjil Khalid yg sentiasa TIDAK menyebelahi Islam.
Kalau majoriti ( sy tak percaya semua) ahli PAS sekepala mcm Khalid , alamatnya hilang lah PAS dari PRU13 nanti, Insya Allah.

seman said...

Kan ke ada maksud hadis yang kata tak boleh ceroboh masuk rumah ibadah bukan Islam walaupun ketika perang dan mereka lari masuk untuk berlindung dalamnya?

Tak pernah dgr? Tak tau? Tak nak ambil tahu? Itu zaman nabi? Sekarang tak boleh pakai? Apa alasan engkau?

Engkau tu yang jangan buat lawak kat sini la beb... pergi la buat kerja yang ada faedah sket, potong rumput ke, mencangkul ke...

seman said...

Satu lagi, Islam tak ikut majori ye, Islam ikut 2 benda je: Quran dan Hadis. Kau ingat masa Nabi nak start dakwah kat penduduk Makkah majoriti penduduk sokong Nabi? Pegi belajar la beb...

seman said...

Satu lagi jangan pegi ubah topik, kau mintak aku quote hadis, aku kasi. Pasni kau jawab pun mesti kena ulas dlm konteks yang sama, jgn pergi cerita perkara lain yang tak tentu punca... wasalaam...

Anonymous said...

Setuju dgn pandangan YB. Cuba baca betul-betul dan pikir panjang-panjang.

Kalau kita tinggal di India atau Amerika contohnya, dan sedang buat majlis makan di perkarangan masjid, tiba-tiba skuad JAIS Hindu atau JAIS Kristian datang serbu kerana kerana ingatkan majlis cuba mengislamkan para hadirin sedang berlangsung, adakah kita suka?

Bukan sebegitu nak tukar ugama orang di meja makan. Allah sj tahu isi perut manusia.

sayang YB Khalid... said...

Salam YB,

Alangkah baiknya kalau YB tunggu penjelasan dan keputusan parti...

YB pertikai method orang lain, sedangkan method YB sendiri juga boleh dipertikai?

Wassalam...

GN said...

Yb

saya pelik dengan YB, kenapa biarkan pencacai umno berleluasa memberi komen yg tiada kualiti dan bertaraf hampas disini.

semua yg mengikuti tentu tahu YB khalid dan parlimen shah alam adalh salah satu target dumbno.mereka akan buat apa saja unutk rampas kembali.

ya betul, yg waras akan tahu siapa yg beri komen yg dangkal dan menyamar tapi lebih elok kalu di tapis sedikit.

memang ada segelintir ahli PAS yg termakan tapi percayala kami yg bermaklumat dan sedikit berilmu faham apa yg YB khlaid sebutkan.

pasal pemuda PAS, biarkan,target mereka org kampung yg fanatik melayu dan islam adat.

Bahruddin said...

Apa yang saya perhatikan .... semua pihak bersetuju termasuk YB khalid dan YB Hasan Ali bahawa murtad perlu dicegah. Perbezaan yang berlaku adalah dalam perkara method / cara.

Penentuan method / cara pencegahan ini berdasarkan kepada kebijaksanaan pemerintah / pihak yang berkuasa. Kaedah Islam menyebut : تصرف الإمام منوط بالمصلحة
Maksudnya: Tindakan imam adalah berdasarkan kepada maslahat.
Justeru, kita kena beri kepercayaan kepada YB Hasan terhadap tindakan beliau sebagai pemegang kuasa yang pada pandangan beliau telah bertindak berdasarkan kepada maslahat dan undang2. Kalu kita pertikaikan tindakan YB Hasan sbgmn yang dilakukan oleh YB Khalid, maka orang lain juga boleh pertikaikan tindakan YB Khalid. Maka tidak ada penyelesaiannya dan ia memburukkan keadaan. YB Khalid orang PAS yang saya yakin pernah menerima tarbiah seharusnya memberikan kepercayaan kepada YB Hasan atas dasar ukhuwwah.

-admin khalidsamad.com- said...

Saudara GN,

Terima kasih di atas pandangan tuan yang mana telah pun diambil kira oleh pihak blog admin apabila menyiarkan komen sebegitu rupa agar dapat dinilai sendiri oleh mereka yang mampu berfikir.

seman said...

Encik Bahruddin kata:

"Kalu kita pertikaikan tindakan YB Hasan sbgmn yang dilakukan oleh YB Khalid, maka orang lain juga boleh pertikaikan tindakan YB Khalid."

1. Saya tak rasa YB Khalid pertikai YB Hasan dlm tulisan beliau KALI INI (mungkin yang dulu tu adalah kot), yang dipertikai adalah method JAIS. YB Hasan pun tak tau menahu pasal adanya serbuan tersebut sampai selepas kejadian, Pengarah JAIS pun tak tau. So JAIS ni ikut arahan sapa?

2. Saya juga tak rasa YB Khalid akan susah hati kalau orang pertikaikan apa yang dibuatnya kalau benar2 salah berlandaskan Quran dan Hadis. Saya juga yakin bahawa beliau sedia mohon maaf kalau ada yang datang padanya dan bawa bukti bahawa apa yang dibuatnya tak betul, cth Nabi tak buat camni, Quran kata lain, etc.

Tapi kalau setakat pakai air liur je saya percaya yang dia akan lawan habis habisan walau majoriti tak setuju dgn beliau. Sebab bukan keredhaan manusia yang dicari... Itulah MP Shah Alam YB Khalid Samad kalau tuan masih belum kenal.

Bahruddin said...

"Kan ke ada maksud hadis yang kata tak boleh ceroboh masuk rumah ibadah bukan Islam walaupun ketika perang dan mereka lari masuk untuk berlindung dalamnya?"

Saya tak sempat lagi nak cek tentang hadis ini sejauh mana kebenarannya.

Cumanya, adakah boleh kita samakan diantara orang bukan Islam yang lari dalam gereja dengan orang Islam yang lari dalam gereja? Dalam kes JAIS ini, yang menjadi target ialah orang Islam yang berada dalam gereja.

Dua keadaan yang berbeza yang memerlukan penelitian hukum yang berbeza.

sang sepakat said...

salam seman, dan sekutu..saya dah tengok video jais masa mesyuarat. tiada istilah serbu...dan lagi satu itu bukan gereja sebenarnya. ia cuma dewan komuniti..tetapi dipunyai oleh pihak Methodis Damansara Utama.

sebelum itu pihak JAIS terpaksa berunding selama sejam. dan selepas masjlis habis baru JAIS masuk ke dewan.itu ke SERBU namanya...siap berunding dekat sejam lagi, lepas orang keluar dari dewan baru masuk.

Kepada GN kamu kata pencacai umno ulasan macam hampas. apa kurangnya di blog lain..maaf. PR selalu melaungkan demokrasi. dengan ayat kamu, itu ke demokrasi?

Saya setuju seandainya tulisan lebih berhemah tanpa menggunakan perkataan menghina seperti tuan tuliskan contohnya pencacai, dubmno. maaf tulisan kamu juga dengan ayat begini adalah pencacai dan hampas. maaf sama2 kita tulis lebih berhemah dan sama2 jaga adab.

Saya yakin JAIS(mereka dibawah kuasa Sultan bukan MB) melakukan tugas dengan piawai yang ditetapkan. mereka mendapat laporan dari pengadu sendiri yang hadir didalam majlis itu (thanksgiving) yang ditulis didada akhbar majlis buka puasa dalam gereja(bukan gereja). sama2 kita amalkan surah al-kahfi ayat 1-10 selama 40 hari untuk melembutkan hati dan mudah terima kebenaran..

maafkan saya sekiranya penyampaian sayapun macam hampas dan pencacai. cuma terkilan ada tulisan yang tahu taip je keboard tanpa usul dan periksa. salam ramadhan moga ramadhan tahun ni terbaik buat kita ameen..

Bahruddin said...

saudara Seman,

Cuba perhatikan tulisan YB Khalid ini :
"Tindakan yang sebegini ini perlu diluluskan oleh pihak atasan samada Pengarah atau Exco-Kerajaan Negeri yang berkaitan setelah mengambil-kira ketepatan maklumat yang diterima serta kewajaran tindakan tersebut."
Secara jelas ia ditujukan kepada YB Hasan.

Satu perkara lagi, tidak semestinya bila nabi tak buat maka ia dilarang kecuali ada larangan secara nyata sama ada lisan, perbuatan dan iqrar drpd nabi.

Cthnya: Nabi tak buat solat terawih secara berjamaah tiap2 malam tapi Saidina Umar buat tiap2 malam. Nabi tak larang cumanya nabi tak buat.

khalid zero iq!! said...

hahaha..seman2..psl hadis tu..org bkn islam yg lari dlm gereja ms perang tu mmg xsma lngsung dgn org islam yg cube dipesongkn akidahnya oleh pihk gereja...

dlm hadis tu cume xblh kite main serbu je rmh ibadat bkn islam..tp dlm kes jais ni..dieorg cube selamatkn akidh umt islam..dieorg pon bkn main serbu bwk parang or senapang..dieorg tnggu hmpir setgh jam n mntk kelulusn utk msk..

wahai yb yg bebal..tlg la dptkn penjelasan dlu sblm nk jd hero..ko ni bknnye hero..tp zero!!

pr menyokong murtad!! said...

saat2 kes2 khilaf mcm ni la org2 pas akn gunekan agama utk kepentingan politik dieorg..sudah2 la tu pas oi ko melacurkn agama demi survival pas..mentafsir hadis n ayt quran mengikut kepentingan politik kepartian pas!!

tlg la approve sume komen kalo btul2 telus..aku pnye komen smlm pon ade yg xapprove.

Supar Yop said...

Saya tak sempat nak jawab ulasan En Seman, orang lain dah masuk hantar back up. Tak perlu risau . He he.

Status serbu pun Seman tak clear lagi, jgn membabi buta support org, baca insiden tu betul betul dulu..

akunilam said...

JAIS SERBU???
Guna ayat elok2 la sikit...padehal JAIS tgu kt sana sejam bru boleh masuk...
Mmg ko saja guna ayat provoke yerr?

Bahruddin said...

Pada pandangan saya, YB Khalid tidak seharusnya memberikan komen secara terbuka kepada YB Hasan Ali. Boleh guna saluran dalaman untuk minta penjelasan daripada YB Hasan Ali.

Ia bukan sahaja menjejaskan imej PAS kerana kedua2 nya adalah pimpinan PAS kerana tidak ada kesatuan bahkan menjejaskan imej YB Khalid juga. Ini kerana masyarakat melihat bahawa komen YB Khalid itu adalah rentetan permusuhan sebelum ini, bukan komen yang ikhlas, walaupun mungkin komen YB Khalid adalah ikhlas.

Kita ada akhlak berjamaah, sama2 kita turutinya agar kita tidak menjadi penyebab kepada lambatnya kemenangan Islam.

tokgaru said...

Itu lah sebabnya kita nak melayu jadi kaya macam cina. Bila dah kaya orang tak boleh umpan duit untuk tukar agama.

Tapi bila hidup dalam kesusahan, macam2 boleh jadi, kristian pun kristian lah janji senang makan minum.

GN said...

kenapa kamu terasa sangat?

Anonymous said...

Salam YB...

Nampaknya, YB dah terikut rentak DAP

Sekian....

seman said...

Saudara Bahruddin,

"Tindakan yang sebegini ini perlu diluluskan oleh pihak atasan samada Pengarah atau Exco-Kerajaan Negeri yang berkaitan setelah mengambil-kira ketepatan maklumat yang diterima serta kewajaran tindakan tersebut."
Secara jelas ia ditujukan kepada YB Hasan.

Itu merupakan persepsi tuan sendiri yang berat sebelah. Ayat tersebut bertanya mengapa YB Hasan dan Pengarah tak tau ada serbuan yg sepatutnya mendapat kelulusan mereka terlebih dahulu? Sapa yang arah? Artikel ini ditulis selepas mesyuarat AJK PAS pusat, iaitu selepas diterangkan oleh YB Hasan bhw beliau tak tau menahu pasal serbuan ini. i.e. Dia tak arah. Pengarah tak arah. So sapa arah? Itu persoalannya.

Kedua, saya tak kata pun apa yang nabi buat takleh buat zaman ini, yg saya kasi tu cth, itu pasal saya tulih cth kt pangkal ayat tu. Kena tgk balik apa dia topik dlm perenggan tersebut, iaitu memberi teguran.

Cuba berlapang dada sket, jgn emosi. Saya rasa tuan tak suka kt YB Khalid atas dasar siapa dia bukan atas dasar apa yg dia kata.

Tapi saya setuju secara dasarnya mmg syariat kena tgk keadaan dan itu pasal la kita ada siasah syariah.

Supar Yop takyah bising, jawab dulu pastu baru bleh sembang...

seman said...

Tuan Sang Sepakat,

Kalau orang tak jemput ke kenduri tapi tuan datang jugak TANPA ada alasan munasabah lagi darurat seperti ada orang sakit, terseksa , nak mati dan sebagainya. Itu kita panggil serbu la tu... cuba faham sekt konteks perbincangan.

seman said...

Lagi satu, kalau ingin tafsir Hadis atau Quran kena ikut pandangan jumhur ulama, bukan boleh main taram ikut suka kita je. Kalau jumhur ulama kata mmg boleh serbu/masuk/periksa rumah ibadah orang bukan Islam atas dasar apa sekali pun - then aku no problem, silakanlah.

Supar Yop said...

Tuan Seman tolong rujuk Blog Gerakan Anti PKR
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/; entri tajuk XKLUSIF : 12 MELAYU DI GEREJA MCDC DIDEDAHKAN !! SEBARKAN.Panas lagi baru masuk 10:00pagi harini.
Siap detail kronologi satu persatu pasal pemeriksaan ke atas gereja tersebut.Dgn bukti macam2 ada.Apa Khalid Samad ceriter retorik sj.Dia tak ada bukti nak menafikan perbuatan lahnat itu telah dijalankan.Hang masuk tengok, nama saya pun ada dalam komen.Jum kita bersembang dalam blog itu pulak.Blog pro PAS dan PKR ( pro gereja?)pun tak ada rekod terperinci macam tu.Lepas tu kami nak dengaq komen hang mcamana?

Anonymous said...

Assalamualaikum.. harap ks berundur...dah jadi biawak hidup kepada perjuangan islam,,,

seman said...

Tuan Supar Yop yang diingati selalu,

Sudah saya nyatakan diatas akan 2 perkara penting:

1. Tuan minta hadis saya berikan
2. Jangan cuba ubah topik

Saya tiada masalah untuk berbincang perkara seterusnya, tetapi kita settlekan perkara yang ada dulu ni. Jgn gelojoh, sabar, kita buat satu persatu. Waktu berbuka pun lambat lagi kan?

Supar Yop said...

Tuan Seman, kita berbincang di atas topik yg sama iaitu pemeriksaan ke atas Gereja MCDC - tidak lari sikit pun.Ya hadis sudah diberikan, terima kasih.
Tapi sayang, tuan tak mau tengok peristiwa yg sebenarnya atau tidak mahu terima hakikat yg ia tidak menyebelahi suasana yg tuan inginkan?

seman said...

Saudara Supar Yop,

Macam inilah, saya senaraikan balik komen tuan diatas (blog admin tolong masukkan nombor komen supaya senang dirujuk)

1.SUPAR YOP: Hang buat lawak la Seman, entah apa sirah yg Khalid ikut, cuba quote yg mana satu?
2. SEMAN:Kan ke ada maksud hadis yang kata tak boleh ceroboh masuk rumah ibadah bukan Islam walaupun ketika perang dan mereka lari masuk untuk berlindung dalamnya?
Satu lagi jangan pegi ubah topik...
3.SUPAR YOP:Saya tak sempat nak jawab ulasan En Seman, orang lain dah masuk hantar back up. Tak perlu risau . He he. Status serbu pun Seman tak clear lagi, jgn membabi buta support org, baca insiden tu betul betul dulu..
4.SEMAN:Supar Yop takyah bising, jawab dulu pastu baru bleh sembang...
5.SUPAR YOP:Tuan Seman tolong rujuk Blog Gerakan Anti PKR...

Nampak tak masalahnya dimana tuan?

Supar Yop said...

Bagus cara Tuan SEMAN membentangkan kronologi sembang kita berdua.Tapi nampaknya tuan hanya tumpukan pada hadis sahaja.Saya rasa isu hadis ni sekelip mata shj.Kenapa tak nak tengok gambaran peristiwa keseluruhannya? Tuan ada bagi andaian tak boleh ceroboh rumah ibadah kafir, tapi blog anti pkr itu telah menjelas dgn terang ia bukan satu serbuan..
Cubalah baca dan komen..

drybiscuits said...

Saya penyokong PAS sebelum ni... saya undi PAS sebelum ni,,, tapi sekarang saya dah mula ragu-ragu pejuangan PAS (Diatas peristiwa ini).... saya rase lebih elok saya atas pagar....

Anonymous said...

Dulu saya sokong UMNoooo, tapi lepas peristiwa ni saya rasa baik saya sokong PAS

seman said...

Tuan Supar Yop,

Masalahnya terletak kepada dua perkara:
1. Tatacara berhujah diantara individu dengan berpaksikan kepada perkara yang membawa perselisihan pendapat agar perkara sebenar dapat dirungkai
2. Dengan bersandarkan dengan apa yang ada dalam hadis dan quran dapat merungkai masalah ini, sekiranya kita bersetuju bahawa akan quran dan hadis

Saya tidak dapat tahu sepenuhnya apa yang berlaku sbb tiada disitu, tuan pun tak de, YB Khalid pun takde. Kalau hujah kita bersandarkan kepada manusia, manusia boleh berubah. Tapi kalau hujah berlandaskan kepada quran dan hadis, nescaya selamat.

Barang diingat bahawa saya tidak menyokong YB Khalid atas batang tubuhnya, saya membenarkan apa yang dinyatakan diatas landasan quran dan hadis. Tidak kira siapa yang bercakap, kalau hujahnya quran dan hadis saya sokong.

Kalau tidak percayakan quran dan hadis, saya tidak mampu utk kata apa lagi. Selamat berbuka puasa.

Anonymous said...

Salam Khalid Samad,

Aku rasa kau ni dah jauh tersasar dari Islam. Aku takut kau dah murtad (Na'uzubillah!) sebab statement kau macam Paderi.

Bertaubat la engkau di bulan Ramadhan ni!

-PAS IS DYING-

Anonymous said...

Bertaubatlah & Mengucap semula shahadah sementara masa masih ada!

-PAS IS DYING-

Anas Pemuda Pas Alor Setar said...

seman, kalu yb khalid samad gelojoh dan mendahului pimpinan pas pusat dan pas selangor memberikan statement dan statement pun tanpa asas yang kukuh, bukankah seolah-olah membodohkan diri sendiri dan pimpinan pas selangor.
sepatutnya tuan seman menasihatkan yb khalid samad mengakui kesilapan dan memohon maaf, bukannya menegakkan benang yang basah.
tuan seman ahli pas, saya pun ahli pas (pemuda pas as)maka saya nasihatkan supaya seman mohon maaf dan minta yb khalid samad jangan buka mulut di lain kali.
Kami Pemuda Pas Kedah Meluat dengan YB Khalid Samad.

Anonymous said...

Sudahlah YB,

Saya sebagai penyokong PAS kecewa dengan sikap YB,

Sanggup menggadaikan agama demi politik,

Saya nampak semakin kuat komentar yang tidak menyokong YB, tapi YB terus angkuh,

Muhasabah dirilah YB

Anonymous said...

YB yg paling bebal dlm sejarah shah alam...tahniah warga shah alam...dpt YB berlidah kafir..

Anonymous said...

salam YB..
jgn lah kerana dendam lama yb dgn dato hassan ali menyebabkan dato tidak berlaku adil dlm isu ini.sebenarnya tiada sebuan pun yg dilakukan oleh JAIS,yg ada hanyalah pemeriksaan disebabkan oleh aduan org ramai.MPSJ pun telah maklumkan bahawa gereja ni pun dibina secara haram.Elok saya sarankan YB cadangkan kepada MB Khalid Ibrahim agar robohkan segera gereja tersebut seperti mana surau pernah dirobohkan dahulu..

rahman said...

aku rasa artikal ni yb tulis seblm dptkan penjelasan dr JAIS. Tu yg dia guna perkataan 'SERBU'. Ingat dptkan fakta dulu seblm tulis, jgn assume, ianya akan jadi ASS U ME.

Dr artikal ni juga nampak ianya lebih kpd survival politik (nak dptkan sokongan bukan islam)

Ini masalah bila PAS bergabung dgn PKR, PAS tidak boleh berckp pasal ISLAM dgn jelas.

Sepatutnya PAS tak leh bergabung dgn PKR (ingat Keadilan adalah serpihan UMNO)

Zulkifli Noordin (bekas Ahli PAS) juga yg terbaik, konsistan perjuangannya dlm menegakan Islam. Hizbut Tahrir juga salah satu medium yg boleh dipertimbangkan, jika ingin memperjuangkan Islam.

pr pro murtad!! said...

sudah2 la seman..msh nk tegakkn bng yg bsh..mushkil dgn ayat ko ni(August 10, 2011 3:10 PM):

"Itu merupakan persepsi tuan sendiri yang berat sebelah. Ayat tersebut bertanya mengapa YB Hasan dan Pengarah tak tau ada serbuan yg sepatutnya mendapat kelulusan mereka terlebih dahulu? Sapa yang arah? Artikel ini ditulis selepas mesyuarat AJK PAS pusat, iaitu selepas diterangkan oleh YB Hasan bhw beliau tak tau menahu pasal serbuan ini. i.e. Dia tak arah. Pengarah tak arah. So sapa arah? Itu persoalannya.

are u really sure die xtau..blh xcopy paste kenyataan dr hasan ali tu..tp kalo serbuan ni dibuat dgn cara xbtul n die xtau...KENAPE HASAN ALI BERMATIAN2 N SANGGUP PERTARUHKN JAWATAN DIE DEMI PERTAHANKN TINDAKAN JAIS..BLH X KO JWB????LG SATU...PEMUDA PAS DH PON BG SOKONGN PD JAIS LPS DGR PENJELASAN JAIS N HASAN ALI...AKU RELA DGR CKP HASAN ALI DR DGR CKP KHALID SAMAD YG PRO MURTAD NI..SUDAH LA TU SEMAN..

ko jwb soklan aku td..mn rasionalnya org yg kononnya xtau psl kes ni tp msh pertahankn tindakan jais ni.tlg la jgn nk tegakkn benang yg bsh..ckp ko berbelit2..

harap komen aku ni diapprovekn demi ketelusan!!

seman said...

Camni la senang tuan supar yop dan rakan2 yang seangkatan dengannya, cakap banyak pun tak guna jugakkan...

Sapa yang setuju ikut quran dan hadis sebagai landasan hidup, sila kemukakan hujah dlm bentuk tersebut. Tolak tepi dulu semua sentimen, persepsi, kecik hati, dendam dan sebagainya. Then baru tgk apakah tindakan/method terbaik berdasarkan 2 sumber tersebut.

Kalau tak setuju ikut dua sumber tu dan masih nak ikut emosi, perkauman dan sebagainya. Saya mengaku kalah, sbb saya mmg tak mampu utk berhujah dgn anda.

So tepuk dada, tanyalah apa2 yang patut...

pr pro murtad!! said...

"Kalau tak setuju ikut dua sumber tu dan masih nak ikut emosi, perkauman dan sebagainya"

dr penulisan si seman ni nmpk mmg die sependapat dgn khalid gereja ni yg mn jais ni bertndak ikt emosi dan perkaumanan..ko cume berlandaskn hadis tu kn..yg pd pemikiran ko blh diambil kira utk merujuk kpd kes jais ni..ko ni seman..skrng ni kite cite psl akidah..yg mana akidah tu perkara pokok bg seseorg islam..bukti2 sume dh ade yg mmg gereja tu cube pesongkn akidh..ko ni xikt perkmbangn semasa ke..ko dpt sumber brita cume ddk n sembang2 dgn kwn2 pas ko ke!!

sudah2 la tu seman..aku dh lm xsokong pas lps die bersekongkol dgn dap yg mn dlm dap tu penuh dgn mubaligh2 kristian..org2 kafir semakin brani skrng sbb umt islam lngsung xbersatu..

perhatian!!!!
aku n kwn2 akn bg sokongn pd bn n dgn sokongn ini harap2 pr kalh truk n ms tu aku jgk harap umno akn mempelawa pas utk ddk sm2 dlm satu saf demi agama islam..lps tu aku harap pas akn slalu ingt2kn pemimpin umno supaya kmbali kpd islam n mngkin ps ms tu islam akn lbh cemerlang di malaysia ni.

Telah mengeluarkan Tabrani dalam Al Ausat, dari Ibnu Umar bahwa Nabi SAW telah mengambil tangan Ali dan bersabda :

“Akan keluar dari sulbi ini pemuda yang memenuhi dunia dengan keadilan (Imam Mahdi). Bilamana kamu melihat yang demikian itu, maka wajib kamu mencari Pemuda dari Bani Tamim, dia datang dari sebelah Timur dan dia adalah pemegang panji-panji Al Mahdi”.(dari kitab Al Hawi lil Fatawa oleh Imam Sayuti)

ingt sabda nabi tu..islam akn kembali cemerlang dari seblh TIMUR..skrng kita dh pon di akhir zaman..disebabkan negara kita yg aman damai ni kita dapat info n belajar agama dgn kyusuk dan semakin byk gerkan2 islam terbntuk..negara2 arab masih berbunuhan sesama sndri..tp kita kene bersatu padu n bkn berbalah pada perkara ranting!!!ayuh kwn2..kita tegakkn daulah islamiah..mustahil daulah islamiah blh ditegakkn dgn pertolongan DAP!!!so pru13 ni harap gerakan2 islam yg non partisan merancang sesuatu demi perpaduan pas n umno!

harap pas akn sm2 berpakat dgn umno utk tubuhkn pakatan yg baru yg mmg 100% islam n ms tu kita blh tegakkn daulah islamiah..jgn la pkir mnde tu mustahil.mmg xmustahil.

wahai khalid..demi daulah islamiah tlg approvekn komen ni!!daulah islamiah xakn tertegak dgn pertolongan DAP!!ingt tu!!

pr pro murtad! said...

Dan telah mengeluarkan Ibni Abi Syaibah dan Nu'aim bin Hammad dalam Al Fitan dan Ibnu Majah dan Abu Nu'aim dari Ibnu Mas'ud, katanya : “Ketika kami berada di sisi Rasulullah SAW, tiba-tiba datang sekelompok anak-anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihat akan mereka, maka kedua mata Rasulullah berlinang air mata dan wajah beliau berubah. Akupun bertanya : “Mengapakah kami melihat pada wajahmu, sesuatu yang kami tidak sukai?”. Beliau menjawab : “Kami Ahlul bait telah Allah pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia, kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran sepeninggalanku kelak, sampai datangnya suatu kaum dari sebelah Timur yang membawa bersama mereka panji-panji berwarna hitam. Mereka meminta kebaikan , tetapi tidak diberikannya. Maka mereka pun berjuang dan memperoleh kemenangan. Lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu, tetepi mereka tidak menerimanya hingga mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana bumi dipenuhi dengan kedurjanaan. Siapa diantara kamu yang sempat menemuinya, maka datangilah mereka walalupun merangkak di atas salji. Sesungguhnya dialah Al Mahdi.”

ingt akn hadis di ats..akn dtg suatu kaum dr sblh TIMUR MEMBAWA PANJI2..MEREKA MEMINTA KEBAIKN TETAPI TDK DIBERIKNNYA..MEREKA PON BERJUANG DAN MNG..LALU DIBERIKAN KEBAIKAN..TP MEREKA TDK MENERIMANYA..DAN MEREKA MENYERAHKNNYA KPD SEORG LELAKI DR KETURUNAN NABI..LELAKI ITU ADALAH AL MAHDI DAN NABI SURUH KITA BERBAIAT DGN AL MAHDI..AL MAHDI TIDAK TAHU BAHAWA DIE AL MAHDI..DIE DILANTIK N DI BAIT.

mari kwn2 kite sm2 berikn pengajaran pd pas dgn harapan umt islam pas n umno akn bersatu demi perpaduan ISLAM.........AMINNNNNNN!!

tlg approvekn komen ni wahai tuan tanah!!jgn takt dgn perpaduan ummah..xmungkin islam akn mng dgn pertolongan KAFIRUN (DAP!)

Supar Yop said...

Setelah meniliti pelbagai blog pro UMNO dan Pas/PKR, saya melihat blog ini lah satu - satunya telah dikuasai hampir sepenuhnya oleh mereka yang tidak menyokong tuan punya blog!
Saya harap tuan2 yg hendak menegakan perjuangan melayu dan Islam terus memberikan pendapat hingga Khalid Samad bertaubat!

Anonymous said...

Tak payah layan lah seman tu. Die tu penjilat tegar PR. Matlamat menghalal cara, itu yang dia pakai. Aku tak heran lepas ni dia catri pulak ayat2 Quran untuk kuatkan hujah dia. Piii lah seman and Khalid bangang

Anonymous said...

tak kira la umno ka pas ka kalau. betul dan haq kita sokong; khalid samad dok cakap toleransi apa kebendaya kalau benda 2 dah kompom salah ; bukak posa 7:15 2 dah salah boleh kena tangkap ; dok ambik contoh kat US plak ; apsal nak ambik teladan kat negara yg kerja dia dok attack negara islam

Anonymous said...

Salam yb,
Saya Cuna member nasihat secara umum. Fikir Dan siasat sebelum bercakap. Jika tidak anda Ada ah searing boneka.

seman said...

Supar yop,

Memang laah kat blog lain x de org beza pendapat, sbb kalau lain sket dia cantas. Cuba kau try tanya pasal mismah kt blog najib, jgn kan nk jwb, komen kau pun x kluar...

Mcmana dgn soalan saya tuan? Sudi terima hujah quran dan hadis? Wasalam,,,

joehan said...

kt sini rmai manusia2 yg rasional berbanding blog2 bdk2 pr yg lain..so mari la sm2 kita buat satu gerakan..kite wt undi protes..kita undi bn..dgn harapan pr klh truk..lps tu kita sm2 berhimpun n desak umno bergabung bersm pas demi perpaduan..kita akn laksanakn btul2 daulah islamiah..umno perlu kuar dr bn n bentuk satu gagasan baru bersm pas..masa tu alangkh indahnya persaudaraan islam..ms tu kita sm2 blh tangkis sebarang serangan2 bkn islam..kita majukn negara btul mnjdi maju agar negara2 kuffar lbh hormt kt kita..kita maju aspek dunia n akhirat serentak..ingt..akhir zaman islam akn bngkit dari timur..islam hnya subur di pakistan,afganistan(asia tengah) tp skrng tgh ditakluk org2 kafir, di asia timur(mngkin china??), asia tenggara (malaysia,indon,brunei)..indon umt2 die mengamalkn islam liberal..kahwin cmpur2..mngkin acheh je ok skit..brunei mngkin jgk.n negara kita malaysia..semakin dihormati oleh dunia2 islam yg lain..so mngkin idea yg di luar kotak ni blh jd pemngkin kebangkitan daulah islamiah!!

pr pro murtad!!

Bahruddin said...

Tuan Seman,

Orang PAS semuanya setuju ikut quran dan hadis sebagai landasan hidup.

Tuan seman hanya bawa satu hadis sahaja, itu pun hanya sekadar maksudnya shj yang tidak diketahui sahih atau tidak.

sememangnya tidak dapat dinafikan bhw ada ayat quran (surah al-Haj: ayat 40) dan hadis menghalang umat Islam merosakkan gereja bahkan Ulama terkenal berkata; Itu adalah kerana walaupun para sahabat membuka banyak negara baru melalui jalan peperangan, tidak sama sekali mereka merobohkan mana-mana gereja...dan Khalifah Umar Abd Aziz menulis kepada petugas-petugasnya agar TIDAK MEROSAKKAN GEREJA, BIARA-BIARA, RUMAH API (TEMPAT IBADAH) , kerana kerana telah Ijma' atas perkara itu, dan tidak dapat dinafikan wujud di negara-negara umat Islam ( Al-Mughni, Jld 10, hlm 609)

Tetapi kita kena faham, dalam konteks JAIS ini, ada usaha untuk memurtadkan umat Islam. Maka hukum di atas akan berubah wlwpn pada asalnya tidak boleh. Dlm kes ini, JAIS bukan pergi roboh atau serbu gereja tersebut tetapi memeriksa untuk mencegah.

Contoh perubahan hukum kerana maslahat ialah pernah berlaku di zaman Rasulullah apabila Rasulullah berperang dengan Yahudi di Madinah, Nabi telah membakar pohon2 tamar yang ditanam oleh mereka. Orang Yahudi kata Muhammad telah melakukan kerosakan. Memang hukum asal tak boleh bakar, tetapi kerana orang yahudi menjadikan pohon2 kurma itu sbg kubu mereka, sbg maslahat, Nabi telah membakar pohon2 kurma tersebut.

Dalam kes JAIS ini, ada maslahat yang lebih besar yang perlu dijaga berbanding menjaga hati orang bukan Islam dengan memeriksa gereja mereka iaitu maslahat mencegah berlakunya murtad berdasarkan bukti yang ada.

Jadi tuan seman, jangan kata orang yang tak setuju dengna YB Khalid tu tak nak ikut Quran dan Sunnah.

Anonymous said...

Bodohnya tulisan ko YB (Yang Bahlul). Apa pulak cerita dengan serbuan orang tangkap khalwat? Kalau sah berkhalwat, tak boleh JAIS serbu ke? Sama jugak dengan orang Islam yang pergi gereja. Ni perkara serius. Sudahlah...jangan jadi barua kafir sampai melacurkan agama Islam...bertaubatlah...

ali said...

aku mmg x pandai bmain kata2.. tp seman ni da x berapa nak betol jgk.. dia main sebat je hadis ikut suka dia, ikut konteks dia.. ikut situasi yg dia gambarkan.. bkn berpegang kpd peristiwa yg sebenarnya blaku.. seman=khalid.. 2X5 je.. itu semua org boleh nmpk.. maaf la ye seman..

Anonymous said...

mismah binti sape seman? i/c pemimpin PR kod 71 tu ape citer? islam tetap utama. jgn nak play safe ttg isu ni sampai saudara seagama murtad. pasal org2 mcm ko la bangsa pendatang naik lemak.

Anonymous said...

Sudah la tu YB.. Harap ambil iktibar sebelum terlambat

Supar Yop said...

Ya ada blog pro UMNO yg mencantas ada pro PAS pun mencantas..biasa lah Tuan Seman, tak semua manusia itu sama.. Mungkin YB Khalid sedang meniliti satu persatu pendapat.. munkin dia tengah muhasabah.. aku ni dah tersalah pilih jalan..kena balik ke pangkal yg benar..Apa pun kita tengoklah reaksi dia setrusnya.. yg penting kita harus ucapkan terima kasih kpd YB kerana bersikap open dan membenarkan segala kritikan yg halus dan kasar..
Berbalik pada hujah Quran dan hadis ni, saya pun pening nak fikirkannya, bukankah elok tuan tanya pendirian kepimpinan PAS sekarang adakah mereka betul mengikut Quran dan hadis atau ikut arahan DAP dan Anwar?

anon5 said...

Yet,another proof that Islam Malaysia is Islam versi UMNO HAPRAK.We are now a laughing stock to the entire muslim world.

Anonymous said...

YB
saya doakan anda diberi petunjuk & hidayah Allah Subhanahuataala akan kebenaran Islam.

mudah2an YB tahu maksud sebenar SERBU & PEMERIKSAAN untuk pastikan kehadiran Muslim

pemerhati said...

dah lama peratikan yb..setiap kali apa jg agensi kerjaaan n negeri mbuat tindakan mesti ada yg tk kena..lebih2 lg yg ada kena mgena dgn umno/bn..tp tk pe la kita ambik yg positif..tp dlm hal ini yb perlu jgk mjaga hati penganut agama islam lebih2 lg orang melayu..wpun ianya myentuh aqidah umat islam tp yb masih cuba berlaku adil kpd golongan yg kena SERBU(tp jais kata tkde)..harap2 aqidah yb n kita dlm komentar tidak terpesong..

tersentuh dengan doa imam solat jumaat tadi kat masjid sek 19 berdekatan dgn stesen komuter

Anonymous said...

YB dgn PR Selangor (YB PAS) ni xbuat keje ke?.. Sampai ade rakyat Islam miskin kena mohon bantuan dgn gereja.. Mane YB pegi selama ni.. Duk hentam Kerajaan Pusat xbuat keje la.. mcm2 lg.. Amekawww kena kt rakyat sendiri, lepas tu salahkan org lain.. Usah citer zakat & baitulmal lagi.. citer tanggung jawab pemimpin dulu..

Anonymous said...

Apalah ko ni pr pro murtad bangang sangat.Ko tahu ka dah berapa ramai org Islam dah Murtad selama pemerintahan UMporNO kenapa ko diam.Ko tahu kah kenapa mudah org Islam Murtad kalu ko tak tahu aku nak bagi tahu sebab peminpin2 ko memang tak akan bagi tahu.Utk pengetahuan ko mana ada undang2 yg mencegah orang Islam dari Murtad. Untuk pengetahuan hang juga yg bangang lagi benak PAS telah beberapa kali bawa draft undangx pencegahan Murtad bagi org Islam ke Parlimen tetapi apa UMporNO buat..dia tolak mentah2...Ko sokonglah UMporNO tu selamanya tapi cuba ko lihat dah 54 tahun kuasa ditangan UMporNO apa yg UMporNO buat utk menjaga aqidah orng Islam.Bukan setakat nak jaga aqidah malah membawa masuk Kilang Arak, Pusat Judi dan sebagainya.Cuba ko tengok remaja Islam sekarang ni rosak kerana apa jika bukan kerana pengaruh hiburan yg melampau yg dibawa oleh UMporNO.Cuba ko pikiaq siapa yg terlibat kalau bukan artis2 dari kalangan org Islam sendiri yg membawa budaya hiburan,pakaian dan sebagainya kepada remaja kita.Cuba ko pikiaq guna otak yg ALLAH anugerahkan secara matang.Jangan terlalu suka menunding jari kepada org Kafir yg menyebabkan masalah aqidah org Islam kerana kita orang Islam sendiri pun dah ada yang berperangai,berpakaian,bertindak seperti orang kaifr.Sejak bila ko ambil berat bab Aqidah ni sedangkan UMporNO selama ini tidak dapat mengawal/menjaga Aqidah org Islam, malah hukum Islam ditolak dan diperlekeh.Ko pikiaq la habis2 sebelum ko bertindak.

OSMAN OMAR
SHAH ALAM

Anonymous said...

Dulu isu Kuil...
Sekarang isu gereja..


Khalid Samad!! janji nk pindahkan kuil tu dah tunai ke belum...?? ko ni pun mcm paderi la bila berjanji..nak sembang pasal Islam? Islam suruh tunaikan kalau dah berjanji...Khalid..Khalid...ingat melayu Islam mudah lupa ke?

Man

Skuad Penembak Anjing said...

Hoi seman a.k.a. khalid samad in disguise.. mcm mana klu gereja, rumah2 ibadat digunakan utk menyimpan dadah dan senjata api bagi tujuan subversif? apa tak boleh lakukan pemeriksaan dan raid jugak kalau ikut tafsiran hadis engkau yang tak ikut konteks? Kalau dah lakukan jenayah, ia perlu disiasat. Tak kira la apa bentuk premis tu. kalau ikut fatwa engkau, mungkin lepas ni tokan dadah, rumah pelacuran, penjenayah boleh bina sebuah mock-up gereja utk tutup aktiviti jenayah diorang sbb fatwa engkau kata gereja tak boleh diserbu.. hadis nabi konteks dia dalam peperangan dan ahli ibadat di dalam gereja tersebut tak lakukan apa-apa kesalahan jenayah. mereka yg lari masukdlm gereja utk tujuan perlindungan dan tidak menentang tentera Islam yang masuk daerah mereka. Ko jgn putar belit konteks hadis la seman a.k.a. khalid samad in disguise...

whiteorange said...

First time aku buka blog ni!

Aku pernah jadi tukang perabut, satu hari aku didatangi oleh seorang India minta tolong buatkan satu pentas untuk upacara keagamaan Hindu. Aku tidak menolak dulu tapi merujuk kepada seorang ustaz, akhirnya aku menolak denagn baik,

Sebenarnya aku mengambil sikap untuk tidak bersekongkol dengan agama lain dalam bentuk apa sekali pun.

Bersabit dengan isu DUMC ni, kita sebagai seorang Islam, seharusnya bersatu dalam isu ini, iaitu menentang dalam bentuk apa pun, perbuatan, kata kata, mahupun tulisan, demi mengelak sebarang fitnah apatah lagi kekhilafan hingga boleh membawa kepada kekufuran bahkan kerosakan akidah.

whiteorange said...

Sdr Seman!

Soalan saya!

Saudara bercakap atas kepentingan politik atau atas kepentingan Islam?

Anonymous said...

Sdr Seman!

Sdr dah kenal pasti identiti Mismah?

whiteorange said...

Sdr Seman!

Pernah tak sdr dengar mana mana pertubuhan Islam atau yang sama dengannya melakukan kerja kerja dakwah dengan kaedah

" ku pujuk pujuk ku bawa lari" ?

" ku hasut hasut ku bagi duit ku jadikan Islam"?

Anonymous said...

Sdr YB Khalid...Allah menguji seseorang itu mengikut kadar & sesuai pula dengan tahap keimanan mereka.Saya sentiasa mendokan agar Sdr YB diberikan kekuatan berganda oleh-Nya utk mnghadapi kritikan2 yg rencam.Saya cenderung bersetuju dengan pandangan YB termasuk Ust Dr Mohd Asri yg memberikan penekanan terhadap 'proses' & method yg berhikmah selaku pentadbir sebuah masyarakat majmuk berbanding bertindak berasaskan kuasa semata2.Org Islam M'sia hari ini sensitif & over sensitif(baca haram) disekitar isu 'antik' spt BABI, ANJING,syirik jali tetapi langsung tak kisah dgn sistem pentadbiran serta tatakelola kerajaan BN yg setiap hari menjurus kepada pembogelan amalan beragama & pelonggaran akidah umat Islam tanpa sekatan.Manakal usaha pemantapan iman & dakwah global sekadar kosmetik.You know it Malaysian.

tokgaru said...

Nak Percaya Lagi kah ?

Khalid sokong gereja. Nik Aziz sokong gereja. Hadi sokong gereja. Terkini Nasrudin pun sokong gereja juga.

Adakah anda masih percaya mereka akan pertahankan islam ? Tidak sudara .. kalau kita kata 12 melayu yang hadir buka puasa di gereja itu telah murtad .. ketahui lah Khalid, Nik Aziz, Hadi dan Nasrudin lebih murtad daripada 12 orang itu.

Aku betul2 keciwa dengan Pas. Awas sudara2, Pas sebenarnya adalah Yahudi Bertopengkan Islam.

tokgaru said...

Berhati2 dengan gerakan Yahudi yang bertopengkan islam untuk menghancurkan kuasa politik melayu di negara ini.

Pas nampak nya sudah seakan2 menjadi agen yahudi untuk menghancurkan islam dan melayu. Awas ...

Anonymous said...

SALAM YB
SAYA FAHAM APA YANG YB MAKSUD KAN
CUMA SEGELINTIR PUAK2 BELAH SANA TU TUNJUK PANDAIKONON DULU MASA DIA MEMERINTAH SELANGOR JGN KAN ISU MURTAD ISU YANG TERANG2 MENYALAHI UGAMA PUN DIA ORANG BUAT TAK TAU JE.
ISU ROBOH SURAU JGN CITER LA DIAORANG
BUAT APA DAN SAYA SEBAGAI PENYOKONG PAS MELIHAT DGN SEDIH DIMASA JAIS BWH KUSRIN DAN UMNO DULU BAGAIMANA TINDAKAN MEREKA MENGHALANG PAS ATAU SAPA SAPA YNG TAK SEBULU DGN UMNO KADANG KADANG ORANG YANG BERDEGAR DEGAR MARAH KAT YB NI KONON SOKONG ISLAM TAPI PERANGAI DAN TINGKAH LAKU ALLAH JE YANG TAU
CUMA SATU SAYA MINTA YB UNTUK KEBAIKAN JEMAAH KITA KALU TIMBUL ISU JGN LAH DEDAH DI MEDIA NI SAYA MENYANJUNG TINGGI YB DAN JUGA DATO HASSAN ALI ANDA BERDUA ADALAH GOLONGAN PROFESIONAL DLM PAS MINTA MAAF JIKA ANDA BERDUA ADA MASALAH PERIBADI SELESAI KAN LAH DENGAN ELOK KERANA APA PUN YNG BERLAKU TERHADAP ANDA BERDUA MELIBATKAN PAS KESELURUHAN NYA PERBEZAAN PENDAPAT PERKARA BIASA TAPI ATASI LAH DENGAN BAIK.ASSALAMUALAIKUM

Anonymous said...

Khalid,,

Ko tipu,,,ko tipu,,, ko tipu aku lagi...kenapa ko letak kepentingan Islam ke tepi? sebab ko takut kalah ke nanti...?? pengundi ko yang mana lebih ramai lagi? Bukan Melayu atau kami? Aku benci...aku benci...aku benci ko la ni..tobatlah tak mau undi ko lagi. Biarlah ko gigit jari...

Anonymous said...

Seman ni bengong sebenarnya..jgn layan buang masa..

Anonymous said...

YB khalid kau ni bercakap macam orang kristian aku tengok.. kau tunggu ajerlah pilihanraya 13 nanti untung nasib kau yang terlampau membela kristian dan hindu laknatullah. Insyallah jika di izinkan kan ALLAH pasti kau akan kalah dengan malunya.

Anonymous said...

Yb, you are finished. It is sickening to see a so call Muslim like you being kick around by the racist and communist dap. you are just their agent. If This is a leader that we should count on, then in 2 years, Islam will probably be just a name. Look, massage centers are every where in selangor even in HDR Tun Hussein Onn which is 99 pxt Malay. You and your pas idiots are either sleeping or ignorant. You all will stand before god and answer. Sorry, you and your munafik friends won't get my family vote next time.

Anonymous said...

YB buat lah apa nak buat sampai hujung tahun ni... tahun depan YB dah tak apa2 dah... confirm kalah punya....

pr pro murtad! said...

haahhaa..saudara anon osman omar August 12, 2011 5:17 PM..ko ni mmg bengap jgk ye..ko bc blk tulisan ko tu..yup..mmg xde undang2 anti murtad..tp ade undang2 yg mengatakn agama lain xblh disebarkn kpd org islam(ni dlm perlembagaan..tp dh ade undang2 dlm perlembagaan ni pon org2 pas sibuk nk jg ati org2 kapir..mcm kt klate..dlm perlembagaan jgk ade kate sebarang binaan bkn islam xblh melebihi binaan msjd org islam..tp tgk kt klate..brape byk berhala2 yg tinggi2..aku g bachok aritu..dpn tu kg siam ade patung tinggi..sblh tu kg melayu..ermm..mcmmana la org klate ni tiap ari ngadap patung tu agknya..

psl kilang arak yg ko ckp aritu..dlm manifesto pas ckp nk ttp kilang arak tu kalo berkuasa..tp hampeh..khalid gereja ni siap tawarkn tanah lg kt kilng ni..kene tpu hdp2 org s.alam..

pastu skrng ko bsing2 gak psl hiburan kn..bkn ke sepanjng pr berkuasa kt selngor ni bape byk dh hiburan artis2 kt i city tu berlngsung..stakat bantah2 mcmtu jela org2 pas ni blh..tu pon lps kene sergah dgn dap trus diam..ckp je lbh org2 pas ni..kaki penipu..psl pertandingn ratu cantik siap ade ratu bikini lg kt png aritu pon pas senyp je..

skrng ni kt png plak pok nik aka pemegang kunci syurga skong jgn bg bacaan quran or ceramah gune pembesar suara..org2 dap png complain bising katenye..oii org2 kapir dap..ko dh berpuluh2 thn hdp dgn org islam..xkn skrng ni br nk komplen bising...org2 kafir ni brani sbb die tau pas n melayu2 lembu dlm pr tu sng dicucuk hidung...kalo la pr yg memerintah negara ni aku rs lps ni msti dap akn komplen plak kate azan tu bising...mcm kt singapore!!sedarlah wahai org islam semua akan agenda dap ni..biarkn org2 pas terjun dgn labu2nya..

marilah rmai2 undi bn pru13 ni sbg protes pd pas ni..biar die sdr bkn semua org islam bodo n sng2 je trima penjelasan2 ayt quran or hadis ikt kepentign politik dieorg..biar dieorg dpt pengajaran..lps umno mng bsr kite desak plak umno kuar dr bn n sm2 wujudkn kerjasama dgn pas..umat islm majoriti..cume kite semakin jauh berpecah belah..dgrla cadangan aku ni demi perpaduan ummah...buang la semua perasaan dendam n iri hati sesama islam..kita sdh di akhir zaman..sm2 la kita bersatu padu demi daulah islamiah!!

daulah islamiah xkn terjadi dgn pertolongn kafir2 dap wahai ahli2 pas!!

raamang said...

YB, saya cadangkan YB kena pastikan pengomen2 blog YB akan datang jangan lagi diberikan kebebasan mengguna nama anonymous tetapi nama pena atau nama sebenar, mereka kena menjadi pengomen2 yg bertanggung jawab,kalau tak jangan nak komen dan membuang masa YB dan pengunjung2 blog YB, sebab saya syak kumpulan penyerang ni dari kumpulan atau individu yang sama samaada mendapat upah atau saja gila2 nak menulis dan mengomen. YB Kena jaga kualiti dan mendidik mereka semua supaya lebih berakhlak, bertanggung jawab, mereka yg nak komen atau berhujjah kena sedia sertakan fakta yg menasabah jangan hanya hentak macam pengomen kelas 3 yg tak sekolah, mereka kena guna samaada fakta statistik, fakta sejarah, fakta dari petikan kata2 ulama muktabar, fakta nas Quran dan hadis, kalau tidak mereka ini bukan terarah kpd nak mencari kebenaran tetapi lebih kepada cyber trooper yg menjadi robot yg tak menggunakan akal yang waras bahkan bertujuan nak mencaci YB, menghina orang yg seperjuangan dg YB, tanpa memberikan hujjah yang ilmiah, bertamaddun, bertanggungjawab dan berkualiti.

DHIYAULHAQ HAMZAH said...

WOI SEMAN..ORANG ISLAM YANG NAK MURTAD TU TAKKAN KO NAK BIARKAN SAJA..JAIS PUN ADA PERATURAN NAK MASUK GEREJA TU,,MEMANG TERBUKTI MEREKA MEMPUNYAI TATACARA HENDAK MENYIASAT..YB ABDUL KHALID SAMAD..TAK PAYAH LAH JAGA SANGAT DAP TU..JANGAN BAGI MUKA SANGAT..KITA KENE JAGA KEPENTINGAN ORANG ISLAM..TAKKAN KITA PULAK NAK BERKOKOK NAK TEPOK BONTOT DAP..SEKARANG ORANG PAS DAH TAK SOKONG KO DAH..MELAINKAN KO BERTAUBAT DAN PERTAHANKAN ISLAM..DAN AKU NAK KILANG ARAK TU PUN TUTUP SEKALI

hafidz arifin said...

aku penduduk sejati shah alam, menetap selama 27 tahun di shah alam. Aku kenal khalid samad, sepanjang 3,4 tahun menjadi YB ni dah dekat 4 kali dia datang surau aku.dan aku jugak tahu dia pun tiap-tiap hari mengunjungi surau dan masjid yg berlainan. Dia dtg bukan setakat sembahyang jemaah, malah memberikan tazkirah, berdakwah selain mengimamkan solat. Aku tak pernah jumpa atau tahu seorang pun yb UMNO yg ada kualiti mcm ni. Sepengatahuan aku, bila bab islam je orang salahkan pas.walhal pemimpin umno majoriti diam tak buat apa.upah apco zionis israel sbg penasihat perancangan negara malaysia,GTP cadangkan kelab malam utk tingkatkan pendapatan negara, internation islamic fashion show,lenyapkan sekolah agama rakyat, bina kilang carlsberg di bandar majoriti melayu,sinonim dgn rasuah,pm tak pernah menyeru rakyat beriman kpd allah dan berjela-jela lagi aku boleh tulis. Ini semua berkait rapat dgn pemimpin melayu. Sibok sangatlah pengomen-pengomen ni nak memurtadkan si khalid samad, suruh bertaubatlah, itulah. Dia pun ade point jugak, hasan ali pun ade point jugak, sama2 lah analisa, at least mereka ni tak mcm pemimpin umno, pak turut.ikutlah apa yg apco dan najib nasihat dan cakap (setelah mendpt perkenan rosmah). Persoalannnya, UMNO buat apa selama ni? Kau bukak internet brape byk melayu murtad kau boleh jumpa dlm blog,twitter dan website? Itulah, ikut lah nasihat apco zionis israel, wang dan materialistik. Macam sial!

tokgaru said...

Perjuangan yang sesat.

Pas berjuang untuk islam, Pas tidak pentingkan bangsa.

Kita nak tanya Pas.

1. antara agama dan bangsa siapa yang datang dulu dalam diri seseorang ?

2. antara agama dan bangsa mana satu yang kekal sampai ke mati dalam diri seseorang ?

3. boleh kah seorang yang di lahir melayu, kemudian ingin menukar bangsa kepada cina ?

4. boleh kah sorang yang di lahirkan islam, kemudian ingin menukar agama kepada kristian ?

Mungkin dengan menjawab soalan ini, anda akan nampak bahawa perjuangan Umno itu lebih releven untuk orang2 melayu yang beragama islam.

hafidz arifin said...

tok garu, soalan kau ni Khalid Samad boleh jawab senang macam tu je lah. kalau kau nak senang, kau tgk dia akan kunjung surau mana pastu kau tanya face two face. dia bukan mcm pemimpin UMNO, dah nak pilihanraya baru nak nampak muka, nak jumpa pun payah.

aku penduduk sejati shah alam, menetap selama 27 tahun di shah alam. Aku kenal khalid samad, sepanjang 3,4 tahun menjadi YB ni dah dekat 4 kali dia datang surau aku.dan aku jugak tahu dia pun tiap-tiap hari mengunjungi surau dan masjid yg berlainan. Dia dtg bukan setakat sembahyang jemaah, malah memberikan tazkirah, berdakwah selain mengimamkan solat. Aku tak pernah jumpa atau tahu seorang pun yb UMNO yg ada kualiti mcm ni. Sepengatahuan aku, bila bab islam je orang salahkan pas.walhal pemimpin umno majoriti diam tak buat apa.upah apco zionis israel sbg penasihat perancangan negara malaysia,GTP cadangkan kelab malam utk tingkatkan pendapatan negara, internation islamic fashion show,lenyapkan sekolah agama rakyat, bina kilang carlsberg di bandar majoriti melayu,sinonim dgn rasuah,pm tak pernah menyeru rakyat beriman kpd allah dan berjela-jela lagi aku boleh tulis. Ini semua berkait rapat dgn pemimpin melayu. Sibok sangatlah pengomen-pengomen ni nak memurtadkan si khalid samad, suruh bertaubatlah, itulah. Dia pun ade point jugak, hasan ali pun ade point jugak, sama2 lah analisa, at least mereka ni tak mcm pemimpin umno, pak turut.ikutlah apa yg apco dan najib nasihat dan cakap (setelah mendpt perkenan rosmah). Persoalannnya, UMNO buat apa selama ni? Kau bukak internet brape byk melayu murtad kau boleh jumpa dlm blog,twitter dan website? Itulah, ikut lah nasihat apco zionis israel, wang dan materialistik. Macam sial!

Bukti UMNO menolak usul undang-undang pencegahan murtad
http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4815-murtad-umno-tolak-mentah-mentah-usul-pas

UMNO upah APCO Zionis Israel pembunuh saudara kita di Palestin
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/isu-nasional/414-2010-12/8245-23-dis-surat-apco-jadi-bukti.html

GTP membanyakkan kelab malam, spa dan hiburan malam utk membanyakkan pendapatan dan peluang pekerjaan:
http://klnportal.kln.gov.my/klnvideo/2010/transformasi/video/documents/GTP%20Roadmap%20-%20Executive%20Summary/GTP%20Roadmap%20-%20Executive%20Summary.pdf

International Islamic Fashion Show.. bodoh punya Rosmah!
http://src-iium.blogspot.com/2011/01/islamic-fashion-festival-iff-where-is.html

Mahathir lenyapkan SAR, serupa Israel sekat bantuan
http://www.malaysiakini.com/news/14515

Carlsberg di shah alam
http://announcements.bursamalaysia.com/EDMS/hsubweb.nsf/1c0706d8c060912d48256c6f0017b41c/48256aaf0027302c48256b8b0036a2a5/$FILE/Carlsbg-Products-CorpInfo-DirectorsProfile%20%28725KB%29.pdf


silakan siapa yang nak berdebat dengan aku : UMNO adalah haprak, penipu, pembelot, perompak, penjahanam masa depan Islam dan orang Melayu

azharformalaysia said...

khalid pun buat tajuk serbu, jais kata tak. lepas tu khalid kata jangan serbu, jais kata tak, kami tak serbu. lepas tu khalid kata jais setuju dengan dia yang jais tak serbu. jais ni pun islam, khalid oii. mereka tak lah sebodoh yng khalid ingatkan.bekerjalah untuk islam khalid. bukan untuk politik

jacko said...

Asalamualaikum semua... Hamba menjadi hairan dengan keletah kalian semua.. Dalam isu ini sepatutnya semua tak kira apa parti sekali pun asalkan yang beragama ISLAM hendaklah bersatu padu . Ini adalah isu besar yang perlu ditangani bersama bukan mencari salah siapa. UMNO salahkan PAS dan PAS salahkan UMNO. APA dah jadi ni. Kita tengok sapa yang akan gelak dah tentu MIC,MCA,DAP dan yang seangkatan dengannya. SIAPA rugi SIAPA bodoh...... Orang ISLAM laaa. Hentikan laa pertelingkahan dan agenda mencari kesalahan orang lain. Selesaikan ISU besar nih iaitu MURTAD.... . Kenapa la kita lantik orang2 politik nih yang hanya pentingkan parti aje dan bukan agama!!!!! Persetan dengan PARTI... Parti tak akan memberi syafaat dan kebahagiaan dunia akhirat.. Lupakan laa pasal parti sementara... Bersatulah demi ISLAM... tangani la isu ini dengan berhemah. Mana2 individu yang beriman tak kira parti politik mana pun kena la terima kenyataan dan kebenaran walaupun kebenaran itu kekadang pahit di telan. Demi ISLAM hamba menyeru diri hamba dan kalian semua bersatulah atas panji2 ISLAM.

Sekolah Bahagia said...

ADA DIKALANGAN PENCACAI UMPORNO YANG ISLAM CUBA MENJADI LEBIH ISLAM DALAM KOMENTAR MEREKA SEDANGKAN MEREKA DIPERBODOHKAN OLEH PIHAK SATU LAGI DALAM USAHA MELAGA-LAGAKAN UMAT ISLAM DAN PIHAK BUKAN ISLAM IAITU UMNO DAN MCA.. JIKA ISLAM DIBELA MENGAPA MASIH LAGI ISU KRISTIAN DAN MURTAD BERLELUASA. ADAKAH SEJAK PR MEMERINTAH ISU INI BERMULA. RASANYA ISU MURTAD TELAH BERLAKU BERTAHUN-TAHUN SEBELUM PR MEMERINTAH.. MENGAPA TIADA ULASAN TERHADAP MEREKA (UMNO) JIKA UMNO SUCI HATI MENJAGA ISLAM SUDAH PASTI ISLAM BERKEMBANG LUAS DAN MALAH UMAT BUKAN MELAYU JUGA AKAN MEMELUK ISLAM IAITU MELALUI KEHEBATAN MELAYU DALAM SETIAP BIDANG KEHIDUPAN MEREKA (SOSIAL, PENDIDIKAN, EKONOMI DAN PERNIAGAAN). NAMUN SEMENJAK UMNO MEMERINTAH SEGALANYA TIDAK SEPERTI YANG DIHARAPKAN. MEREKA LEBIH CINA DARI ORANG CINA. LIHAT SAHAJA MAJLIS HIBURAN KENAMAAN ORANG UMNO BAGAIMANA 'SOSIALNYA' DALAM SETIAP TINGKAH LAKU MEREKA.

MASIH ADA PENCACAI YANG MENYALAK TAPI BANGANG DALAH HUJAH DAN ILMIAH.. MEMALUKAN MELAYU!