Skip to main content

Menangani Fenomena Literalis Agama [Dr.MAZA]

Rentetan dari isu demonstrasi aman di seluruh dunia Islam, telah terbit pelbagai fatwa yang kadang-kala bersifat partial ataupun berpihak. Ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi juga berlaku di negara-negara Arab pasca kebangkitan rakyat. Dalam mempertahankan kuasa para pemerintah Arab semasa -yang sebahagian besar pemerintah itu korupsi dan zalim- muncullah kelompok agamawan yang membela mereka.

Malangnya, pembelaan itu datang dari mereka yang kelihatan ‘kuat beragama’. Dalam kalangan mereka itu ramai pula dari aliran salafi zahiri atau kelompok salafis literalist. Mereka ini memahami nas-nas al-Quran dan hadis secara literal dan menganggap urusan muamalat dan siyasah sama macam ibadah khusus yang tidak boleh dilakukan sebarang pembaharuan dan tokok tambah. Lantaran dari pemikiran ini, mereka membidaahkan perkara-perkara yang membabit urusan harian yang dilakukan atas kemaslahahan manusia.

Maka, mereka membidaah kewujudan persatuan, parti politik, demonstrasi, nasyid, seni rekaan dan pelbagai lagi. Jika fatwa-fatwa mereka ini diterima, maka dunia Islam pasti akan jumud dan kehidupan manusia menjadi sempit di bawah lembayung Islam.

Selanjutnya di Minda Tajdid
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
masalah dengan YB ialah yang mana sesuai dengan fikiran dan perjuangan YB/PAS dianggap betul dan yang mana berebeza dianggap salah.

Gunakan sumber AlQuran , Hadith dan ijma ulamak untuk membuat pentafisran secara saintik.

Pemimpin PAS kena bermuzakarah dan muhasabbah bimbang kalau2 PAS dah mulai sesat dari arah perjuangan yang asal. Pulanglah balik ke pangkal jalan. Kemenangan akhirat tidak semestinya kemenangan pilihanraya. Ada beberapa Nabi yang hanya ada beberapa pengikut saja didunia tetapi mendapat berjaya besar di akhirat kelak.


Ikhlaskanlah diri berjuang untuk mencapai keredhaan Allah Ta'ala. InsyaAllah YB berjaya didunia dan akhirat.
Anonymous said…
Firman Allah yang bermaksud :

Orang yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu ( wahai Muhammad) sehingga kamu menuruti agama mereka"

Al Baqarah ayat 120.

Semua umat Islam mempercayai kewujudan 6666 ayat di dalam kitabullah. Kita tidak boleh menolak atau meninggalkan sepotong ayat di dalam al quran. Bak kata ulamak pas yang kuat menipu, bahawa UMNO yang menolak ayat Allah. Tetapi mereka lupa mereka berkali-kali menolak ayat Allah. Ayat yang teman bawakan di atas adalah panduan sebagai asas yang telah Allah beri maklum kepada kita semua. Niat perhimpunan haram bersih ini adalah untuk memastikan mereka pas yang menganut islam akan menuruti agama yahudi atau nasrani. Semua kenal dengan keluarga Guan Eng dan sekutunya yang rata rata ialah umat nasrani. Pendekatan yang di bawa oleh anwar pula berpaksikan kepada yahudi. Maka gabungan anwar yahudi dan dap yang nasrani , memaksa pas mengikut cara mereka. Tidak hairanlah apabila dap kata Allah boleh dalam bible maka pas pun kata boleh. Bila yahudi anwar kata bible boleh dalam tulisan Melayu maka pas pun akan kata boleh. Bertepatan sangat dengan peringatan Allah di atas.

Hamba- hamba Allah sekalian. teman ingin mengingatkan diri teman dan semua umat Islam. Dalam protokol ke 15 yahudi ada menyebut dengan jelas :

" apabila kita memperolehi kerajaan dengan bantuan pemberontakan yang dirancang di setiap tempat pada waktu yang sama , selepas segala keburukan kerajaan sedia ada kita dedahkan , ia mungkin memerlukan masa satu kurun bagi mencapai tujuan ini. Kita pastikan tiada lagi komplot penentangan terhadap kita . Bagi tujuan ini kita hapuskan kumpulan penentang dan pemberontak."( Dalam ini mereka akan hapuskan kumpulan pemberontak ketika itu yang mereka berikan gelaran kepada UMNO )

Hamba Allah sekalian, bukankah perhimpunan haram bersih yang telah dap, pkr dan pas jayakan akhirnya berjaya membawa masuk campurtangan uncle sam. Uncle sam yang sama membunuh umat Islam di palestin dan afganistan malah di iraq. Uncle sam yang sama bakal masuk campur dalam urusan negara selepas anwar yang celaka ini memaklumkan kepada PBB dan rakannya di amerika bahawa peserta perhimpunan bersih di layan dengan buruk. Seronok umat Islam yang pro pas apabila uncle sam nak masuk campur. Benarlah peringatan Allah bahawa Allah akan tutupkan hati mereka kerana mereka lupakan Allah.

Di dalam protokol 10 perkara 8 ( hal lantikan presiden ), pemikir yahudi menyatakan :

" bagi melaksanakan langkah ini, kita mengatur supaya pilihanraya dimenangi oleh calon yang mempunyai beberapa rekod pada masa lalu yang kurang menyenangkan dan sukar disembunyikan. Iaitu kegiatan tidak bermoral atau seumpamanya . Kemudian kita pasti mendapat ejen yang boleh dipercayai bagi menyempurnakan rancangan kita kerana mereka takut rahsia mereka terbongkar .

Hamba Allah sekalian. Sudah terang lagi bersuluh. Calon yang yahudi mahukan di malaysia ialah calon yang mempunyai rekod buruk dalam aspek moraliti. Moraliti masa lampau yang terlibat dengan kes liwat dan melakukan hubungan seksual secara sulit.Siapakah individu tersebut ? bukankah anwar ibrahim? bila dikaitkan dengan anwar , maka semua menyatakan ia fitnah walaupun benar. Mat Sabu pun mengakui anwar adalah peliwat. Sahabat sekalian. Apabila yahudi berjaya menjadikan anwar sebagai PM maka nasrani moden iaitu dap akan dapat mengawal anwar dan pas. Anwar akan menjadi pak turut kepada yahudi singapura. jika anwar tidak membantu yahudi dan nasrani ( dap dan pap singapura), maka mereka akan membongkarkan rahsia anwar. Mujurlah perkara tak diingini diketahui terlebih awal oleh kita semua dan disedari oleh rakyat Malaysia yang sedar dan bukannya yang buta dan taksub.
Anonymous said…
Aturan pilihanraya secara yahudi? Inilah yang diutarakan oleh BERSIH sebuah pertubuhan haram yang menuntut supaya sistem pilihanraya mengikut cara mereka. Sebenarnya 8 tuntutan ini adalah datangnya dari pemikir yahudi yang sering bertemu di Malaysia dan berjumpa dengan segelintir kumpulan PKR di luar negara.Tuntutan kumpulan haram bersih, adalah untuk memastikan kumpulan PR menang, lalu anwar dinaikkan sebagai PM dan selepas itu anwar akan di ugut oleh yahudi dan nasrani dap. Maka selepas itu akan berlaku tuntutan menggunakan ruang udara untuk latihan terbang, pembelian pasir dari johor , armada laut amerika dibenarkan berkawal di selat melaka ( APMM tidak akan memainkan peranannya selepas itu ) dan segala hasil mahsul negara akan dikawal oleh yahudi dan nasrani terutama di sarawak dan sabah. Jika anwar tidak mengikut kata yahudi, maka segala rakaman seks nya akan dikeluarkan.

Protokol yahudi yang ke 5 dalam perkara 2 menyebut :

" ketika rakyat sesebuah negara ,menyanjungi raja-raja mereka yang berkuasa sebagai pendokong amanah, kita menyemai dalam fikiran, mereka juga perlu memperjuangkan hak mereka. Ketika itu mereka melihat pemerintah hanyalah seorang manusia biasa.Fungsi yang sebelum ini kelihatan suci mula dipertikaikan rakyat . Pada masa yang sama kita tipiskan kepercayaan mereka terhadap agama mereka dan keganasan mula berleluasa seterusnya merebak ke jalan -jalan raya.


Sahabat sekalian. Bukankah ini sedang berlaku dalam negara kita apabila penyokong dan pendokong DAP, PAS dan PKR mula menghina raja-raja Melayu di dalam blog mereka dan terus terang karpal singh menghina sultan perak.Bagaimana mereka menghina sultan selangor dan sultan pahang di dalam twitter dan blog apabila kedua dua sultan menasihati rakyat supaya jangan menyertai perhimpunan haram. Ini adalah cara yahudi dan termaktub dalam protokol mereka. Anwar yang membawa fahaman pluralisme pula mahu kepercayan umat islam terhadap Islam menipis dan mereka mahu gerakkan demostrasi sebagai langkah menjatuhkan kerajaan.Bagi menipiskan amalan beragama mereka perjuangkan nama Allah supaya boleh digunakan dalam bible dan bible boleh diterbitkan dalam bahasa Melayu. Semua ini kehendak nasrani seperti yang Allah firmankan dalam surah al baqarah ayat 120 di awal penulisan ini.

Hamba Allah sekalian.Kaedah ini sedang digunakan oleh kumpulan perhimpunan haram bersih. Mereka mengikut dengan keselarian kehendak protokol yahudi di atas. Mereka menyusun pemberontakan dan mendedahkan segala keburukan kerajaan. Keburukan tersebut di reka reka supaya rakyat akhirnya membenci kerajaan. Lalu senanglah mereka mengambil alih kerajaan dengan kebencian rakyat kepada kerajaan sedia ada. Sebelum itu, pemberontakan perlu dibuat.
Supar Yop said…
Kepada Anon2 di atas, saya percaya adalah dari orang yang sama.Tahniah! Kita berpehak kpd kebenaran.Teruskan usaha anda utk membongkar konspirasi yahudi dan nasrani di dalam blog sokongan mereka kerana di sinilah mereka berkubu.

Tugas kita ialah memecahkan tembok yang sarat dgn kepalsuan dan kedurjanaan inindgn kebenaran yg hakiki. Insya Allah kita akan berjaya.
tokgaru said…
Sudara Khalid

Minta tuan jangan tak siarkan posting saya sebentar tadi. Saya mahu setiap orang melayu tak kira Pas atau Umno dapat fikir2kan dan bertanya kpd diri :

" Ada maruah kah aku sebagai penganut islam bila ulamak islam sanggup taat kepada kepimpinan bukan islam ? "
tokgaru said…
Sudara Khalid

Saya Umno bukan, Pas pun bukan.

Ini pandangan saya.

Musuh2 melayu dan islam sekarang ini menggunakan melayu dan islam untuk meleburkan cengkaman kuasa melayu dan islam di negara ini.

Sedarkah anda tentang hal ini ?
Supar Yop said…
Saya harap tok garu teruskan sj menghantar mesej kesedarandalam blog YB.Takan YB nak marah kot? Inikan demokrasi namanya!Klau nak block jugak samalah mcm Utusan yg PAS selalu serang selama ini..
tokgaru said…
Sudara Khalid

Terima kasih banyak kepada tuan kerana menerima masuk saya ke dalam blog tuan.

Saya akan terus menyumbang atas nama perpaduan melayu dan islam.

Pada saya. Orang Pas melayu, orang Pas juga islam. Orang Umno melayu, orang Umno juga islam.

Kita tak sepatutnya berpecah. Kita tak mahu berpecah. Tetapi kita berpecah bukan atas kerelaan kita.

Kita berpecah kerana kita tak dapat membezakan yang mana satu kawan yang mana satu lawan dalam memilih kawan.

Kita berpecah kerana kita tidak dapat membezakan yang mana sahabat yang mana musuh dalam mengadakan pakatan.

Kita berpecah kerana pemimpin2 kita mengajak kita menari ikut paluan gendang orang lain .. orang yang tak senang dengan melayu, orang yang terang2an tidak dapat menerima islam memegang teraju negara.
tokgaru said…
Sudara Khalid

Maafkan saya, bukan niat nak provoke. Cuma nak minta kita orang melayu dan islam semua berfikiran rational saja.

Pas amnya, Nik Aziz dan Hadi Awang khasnya adalah merupakan penyokong kuat gerakan Bersih 2.0 pimpinan Ambiga seorang wanita india beragama hindu.

Alasan mudah faham adalah SPR itu tidak bersih menjalankan pilihanraya, SPR juga tidak neutral menjalankan pilihanraya.

Ada yang bersetuju dan ada yang tidak. Biar kan .. itu fitrah alam kejadian Allah swt .. kita terima seadanya.

Pertanyaan saya adalah :

Adakah ahli2 Pas amnya, Nik Aziz dan Hadi Awang khasnya akan menyokong gerakan Bersih sehingga sanggup terima dan taat arahan ketua Bersih jika gerakan Bersih ini di pimpin oleh Pope Benedict XVI seorang ulamak besar kristian dari Rome ???
tokgaru said…
Sudaru ku Supar Yop

Terima kasih atas sokongan moral daripada anda. Saya tak berparti.
Namun pilihan saya hanya lah melayu dan islam semenjak dari dulu sampai lah sekarang.

Kerana pada kiraan saya hubungan melayu dengan islam di sini ibarat aur dengan tebing.

Saya hanya mahu melayu bersatu dan jadi kuat supaya kita dapat menjaga agama kita dan kedudukan kita.

Saya sedih kerana sudah nampak ada pemimpin melayu yang hilang jati diri melayu-islam hanya kerana hendak mengejar undi daripada bukan melayu.

Senang cakap, parti politik melayu Pas dan Umno berebut2 hendak kan undi bukan melayu, sedangkan parti DAP, MCA, Gerakan dan MIC buat tak kisah saja dengan undi melayu seolah2 " lu undi gua atau tak undi gua, gua tarak heran lor, gua sendiri punya orang pun sudah cukup untuk kasi gua naik apa "

Tapi dalam hati mereka berkata kepada Pas atau Umno, " diantara lu 2 orang, siapa mau naik atau siapa mau turun, itu kita orang yang tentukan apa "
Supar Yop said…
Soalan akhir dari tok garu tu tiada siapa dari pihak PAS nak jawab ke?Bagi saya lah, melihat trend pembangkang skrg ni, siapa sj jadi pemimpin Bersih, mereka akan terimer janji menyusahkan UMNO, hatta PM Israel sekali pun! Bila nampak je muka kawan tu di sambut dgn takbir.Bukankah selama ini kemunculan Lim Kit Siang , Karpal di sambut begitu?
tokgaru said…
Isu Penutupan Pusat Hiburan di Kedah

Pada saya MB Ustaz Azizan bertindak gopoh. Akibatnya keputusan beliau di bantah oleh DAP, MCA dan Gerakan. Bukan itu saja malah Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas sendiri melabelkan beliau sebagai " tidak cerdik ".

Saya bersetuju dengan sebahagian daripada alasan membantah yang mereka berikan.

MB Kedah nampak seolah2 hendak memaksa orang bukan islam mengikut peraturan hidup orang islam. Patut kah perkara ini ?

Bagaimana kalau di Singapore pihak pemerintah di sana memaksa peraturan hidup agama yang menjadi ikutan Presiden dan PM Singapore keatas umat islam di sana. Boleh kah kita terima ?

Atau di Pulau Pinang, Lim Guan Eng bertindak serupa ke atas umat islam di sana. Akan berdiam diri kah Pas ?

Berfikir rational dan adil lah sebelum membuat sesuatu keputusan. Sesuatu yang baik pada kita belum tentu ianya baik juga kepada orang lain.
gua bukan PR tapi islam said…
BETULKAH DAN TERBUKTI ANWAR BENAR2 TERLIBAT SEPERTI YG DI NYATAKAN ?
KITA TAK PUAS HATI SEBAB APA AKAN JADI PADA MELAYU AKAN DATANG SEKARANG INI DAH HAMPIR 1/2 JUTA ANAK LUAR NIKAH,LEBIH DARI 1 JUTA MELAYU TERLIBAT DENGAN DADAH YG TERKINI SYABU,RASUAH JANGAN CAKAP.SAMPAI BILA KITA NAK SOROK KEROSAKAN SOCIAL YG MELANDA ORANG2 MELAYU,TENGOKLAH LAGI 5 TAHUN DI MANA ORANG2 MELAYU.MEDIA SOROKLAH.BANG HOI KALAU NAK TAHU DAPAT GAMBARAN SEBENAR BILA HARI CUTI TURUNLAH PADANG TENGOKLAH BANGSA KITA DGN PENUH RASA KASIH PERGILAH DEKAT FLAT2 BANDARAYA,SEKITAR PUSAT2 HIBURAN DI KL NANTI KITA AKAN FAHAM ALLAH JADI KAN ISLAM UNTUK SEMUA,KALAU IKUT AYAT DIATAS NABI TAKLAH BERSUSAH PAYAH BERDAKWAH BUAT LAH KAJIAN SIKIT ALLAH BAGI AKAL JANGAN IKUT NAFSU.MAAF YA KALAU TERSINGGUNG...
Anonymous said…
Anon-anon di atas telah memberikan kenyataan yang panjang lebar mengenai peranan dan pengaruh yahudi kepada tuntutan para pendemotrasi tetapi mereka lupa.. pemerintahan yang mengamalkan sekular juga (seperti UMNO) merupakan benih yang tumbuh dari pemikiran mereka..

Cara tindakan ke atas para penentang yang kononnya didakwa oleh pemerintah untuk mempertahankan negara bangsa adalah cara yang dididik dari yahudi dan barat.. mereka lupa untuk menghuraikan isu ini...

Fokus yahudi hanya ditumpukan kepada para penentang yang kononnya menentang negara Islam (Malaysia negara Islam) yang juga satu teori yang diberikan oleh yahudi kepada negara-negara demokrasi Islam (supaya Islam sebenar tidak diamalkan oleh Umat Islam).

Fikirkanlah..
Anonymous said…
Petikan ini adalah diambil dari web Dr. MAZA.. usah hanya diulas kepada Khalid sahaja.. berikan ulasan juga kepada Dr. Maza dan pandangan beliau ini. Khalid hanya sekadar mengutip ulasan dan pandangan Dr. MAZA.

sekian
Anonymous said…
semua anon yang memberikan komentar.. sila pahami maksud kenyataan DR.maza.. jangan hanya mengunakan hujah demi kepentingan pihak tertentu dan menafikan hak tertentu.. apalah gunanya berhujah sepanjang lebar tapi inputnya sedikit terpesong dalam memberikan kebenaran!

Perhimpunan demi menuntut keadilan adalah selari dengan Islam asalkan tidak bercanggahan dengan akidah dan agama. Benar tiada hadith khusus menceritakan mengenai politik dalam Islam tetapi Islam memberikan panduan dalam menjalani kehidupan harian termasuklah berpolitik.

Mengenai perana bukan Islam dalam menuntut keadilan, anda semua tidak pasti sedar atau tidak menyedari sirah Islam itu sendiri. Bait al fudul menjelaskan segalanya dan ianya diiktiraf oleh Rasullah sendiri sebelum baginda menyebarkan Islam.

jangan disebabkan prasangka perkauman dan fanatik keagamaan membuatkan mata dibutakan dan hati digelapkan..

Jelas hujah di atas tidak bersandarkan ilmu dan keterbukaan akal dan jiwa.

salam
tokgaru said…
Kita nak tanya. Kalau Bersih korang Pas boleh ikut arahan si kafir Ambiga.

Agaknya kalau Hadi Awang kita gantikan dengan Pope Benedict macam mana .. boleh kut ?
tokgaru said…
Isu Enakmen Syariah Kedah

Enakmen itu sudah lama digubal oleh kerajaan Umno yang memerintah sebelum Pas lagi. Kenapa sejak dulu ianya tak dikuatkuasakan.

Siapa yang bertanggung jawab ? Adakah masih nak letak kesalahan kepada Umno lagi ? Adilkah menyalahkan Umno ?

Siapa yang tanggung jawab ? Bidang penguatkuasaan terletak kepada pejabat agama daerah. Kadi sebagai ketua. Apa yang kadi daerah buat ? Tak kan kerja kadi nak adili kes nikah cerai saja .. itu pun beratus kes yang belum selsai walau pun dah bertahun .. yang jadi mangsa adalah kaum wanita.

Usaha kerjaan Pas kedah nak menghidupkan enakmen itu memang kita sanjung. Tapi bila mendapat tentangan dari bukan islam khasnya daripada DAP .. tidak adil menyalahkan Umno kerana Umno tak ada authoriti untuk buat enforcement.

Nik Aziz dan Hadi Awang seolah2 tidak faham apa yang mereka cakap .. lebih tepat tak faham prosedur undang2.
tokgaru said…
Image Islamik

Umum menerima image islamik Pas. Tapi beberapa insiden mutakhir ini telah mencalarkan image islamik Pas. Malahan image para ulamak Pas juga tercalar. Bila yang benar dikatakan tidak benar. Bila yang tidak benar dikatakan benar.

1. kes liwat anuar-saiful. bukti DNA masih tidak mahu diterima.
2. kes video seks anuar-pelacur cina. pengakuan pakar 99.99% masih tidak mahu diterima.
3. kes anuar dakwa kena pukul dengan polis dalam Bersih 2.0. hadi kata dia dilayan dengan baik oleh polis, tapi hadi tak bagi tahu bagaimana layanan polis kepada anuar, hadi seolah2 menyembunyikan sesuatu.
4. kes mat sabu, ditolak atas kerusi roda kerna cedera akibat dipukul polis dalam Bersih 2.0. tapi pendedahan rakaman CCTV oleh polis mendedahkan kepada suluruh rakyat malaysia " siapa mat sabu sebenarnya "

.. dan banyak lagi jika hendak di dedahkan.

Masih islamik lagi kah Pas ?
Anonymous said…
Kecoh di laman-laman web dan blog penjilat tegar punggung Anwar Ibrahim berhubung penahanan seorang peguam yang di bawa masuk oleh NGO yang mempunyai kaitan dengan pembangkang yang bernama Suaram.

Lebih malang lagi apabila seorang Ahli Parlimen Pas yang juga rakan seperjuangan Khalid Samad yang sama-sama memperjuangkan penggunaan kalimah Allah oleh kaum kristian membuat kenyataan bodoh di laman milik Parti Ajaran Setan.

Kalau tak tahu undang-undang tak payah jadi ahli parlimen.

Untuk pengetahuan semua, peguam itu masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial 90 hari. Beliau dibenarkan berada di Malaysia selama 90 hari sebagai seorang pelancong.

Undang-undang Imigresen negara kita telah menetapkan, seseorang warga asing yang masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial tidak dibenarkan terlibat dalam apa-apa pekerjaan, bersyarah, berceramah, pertunjukan, persembahan dan jauh sama sekali untuk mencampuri urusan politik Malaysia. Juga tidak dibenarkan menjalankan urusan mengutip wang atau menerima upah.

Mana-mana warga asing yang ingin melakukan perkara-perkara yang dicatatkan diatas perlulah mendapat visa khas atau kebenaran Imigresen terlebih dahulu.

Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, anda jangan ingat apabila pemain-pemain bolasepak Arsenal , Liverpool dan Chelsea atau mana-mana artis antarabangsa yang masuk ke Malaysia untuk melakukan pertunjukan atau persembahan mereka masuk sebagai pelancong biasa.

Sebelum mereka masuk, penganjur-penganjur yang menjemput mereka terlebih dahulu memohon kebenaran atau kelulusan Imigresen. Kalau melibatkan pasukan bolasepak luar negara pihak FAM yang akan memohon kepada Imigresen.

Dalam kes yang melibatkan peguam dari Perancis ini, beliau masuk sebagai pelancong kemudian pergi beri ceramah bersama dengan pemimpin-pemimpin politik pembangkang di Pulau Pinang malam tadi. Kemudian malam ini nak pergi ceramah dengan Teresa Kok pula di PJ , dan esok nak pergi ceramah di Ipoh pula.

Orang asing dah terang-terang melanggar undang-undang negara kita, adakah pihak berkuasa negara kita nak biarkan sahaja atau nak tengok sahaja dia melanggar undang-undang ? Negara kita negara berdaulat, kita ada undang-undang, kenalah patuh undang-undang kita sepertimana kita mematuhi undang-undang apabila kita melawat negara orang.

Bolehkah sekiranya hari ini peguam-peguam dari negara kita seperti Datuk Shafie Abdullah, atau peguam Pas , Hanifa Maidin pergi ke Perancis kemudian berceramah dengan pemimpin-pemimpin parti pembangkang di sana memburuk-burukkan pemimpin yang memerintah negara berkenaan ?

Tidak cukup lagikah penceramah-penceramah dari parti Pas, PKR dan DAP yang boleh digunakan untuk bercakap isu kapal selam dan Al Tantuya sehingga perlu mengimport perceramah dari Perancis ?

Dah bertahun-tahun mereka ceramah tentang isu kapal selam dan Al Tantuya,pernahkah pihak polis atau imigresen menangkap mereka ?

Dalam hal penahanan ini bukannya salah Jabatan Imigresen atau KDN. Mereka menguatkuasa undang-undang yang ada. Kesalahan perlu diletakkan kepada penganjur yang membawa masuk peguam itu kerana tidak ikut proses undang-undang yang telah ditetapkan.
Anonymous said…
Dalam hal ini penganjur memang sengaja hendak penangkapan berlaku dan tidak pasal-pasal peguam itu menjadi mangsa. Sebagai sebuah NGO yang ada pelbagai latar belakang ahlinya termasuklah peguam, mereka pasti tahu undang-undang. Tetapi mereka sengaja nak cabar dan langgar undang-undang supaya pihak berkuasa bertindak. Apabila tindakan diambil, maka bolehlah mereka politikkan tindakan itu.

Peguam itu juga digunakan sebagai alat oleh Suaram untuk mencari duit. Sesiapa yang hendak datang mendegar ceramah itu perlu bayar makanan yang berharga RM 100 sehingga ke RM 500 seorang.

Kalau kamu dah ambil tindakan undang-undang di Perancis, biarkan proses undang-undang itu berjalan di Perancis. Sehingga ke hari ini pun Kerajaan Malaysia tak pernah halang proses undang-undang itu berjalan. Tak perlulah nak heret orang luar terlibat sama ke dalam kancah politik negara.

Sebab itu saya kata mereka bawa masuk peguam itu ke Malaysia kerana dua perkara, pertama kerana politik. Kedua kerana Suaram nak cari duit. Akhirnya peguam itu yang menjadi mangsa.
Supar Yop said…
Perhimpunan demi menuntut keadilan adalah selari dengan Islam asalkan tidak bercanggahan dengan akidah dan agama? Apa kah tidak bercanggah jika ia dipimpin oleh seorang yg memang anti Islam, yg menyokong kemurtadan.

Mengenai perana bukan Islam dalam menuntut keadilan, anda semua tidak pasti sedar atau tidak menyedari sirah Islam itu sendiri? Anda sj yg masih tidak sedar yg anda diperkudakan oleh kafir laknat. Bait al fudul menjelaskan segalanya dan ianya diiktiraf oleh Rasullah sendiri sebelum baginda menyebarkan Islam? Kenapa ambil bab sebelum Rasulullah menyebarkan Islam? Kenapa tidak selepasnya?

APakah tiada hujah yg lebih baik utk tuan menghalalkan perhimpunan yg tidak berfaedah pd umat Islam dan menunjukan kebodohan orang melayu yg 95% terbabit sedangkan orang kafir ketawa memerhati dari side line?
Supar Yop said…
SAYA ingin mengulas komen tok garu pada July 19, 2011 5:24 yg mengucapkan terimakasih pada saya dan juga membuat komen tentang perebutan undi bukan melayu oleh PAS dan UMNO.

Saya rase memang ada kebenarannya. Kita boleh terjermahkan dari sudut lain, di mana bila kita berebut, pihak ini terutamanya kaum cina sedang memperalatkan kedua2 pihak.

Contoh jelas semasa PRU Sarawak, mereka menerima segala peruntukan yg diberi oleh BN tapi mengundi DAP. Dalam kata lain kiri kanan depa sapu. Yg jelas mengikut mood sekarang, kalau diberi pilihan antara PAS dan UMNO, mereka akan mengundi PAS, bukan kerana terima hidayah Islam tetapi kerana PAS adalah sekutu DAP.Erti kata lain, undi PAS bermakna undi DAP.

PAS sudah dapat memenangi hati cina , tapi majoriti besar sokongan melayu sudah beralih pada UMNO lebih2 lagi selepas PRU 2008, kerana tidak yakin dgn cara PAS & PKR menangani isu melayu dan Islam.

Maka, jika orang melayu dan bumiputra dalam PAS danPKR dan atas pagar memberi sokongan pd satu parti melayu induk spt UMNO sudah pasti org melayu mempunyai suara yg lebih besar dalam 1 kem.Nampak kita bersatu dan pasti kaum2 lain tidak menjadi kurang ajar membuat tuntutan yg bukan2 hingga mencabar maruah melayu.

Berbanding dgn apa yg kita dapat kalau cuba hendak memenangi hati cina yg hanya 23% dlam Msia, walaupun majoriti di kawasan2 bandar.

Mereka sudah pun memegang ekonomi, asset tanah dan bangunan komersil, jadi kita tidak patut memberi muka pd mereka dlm politik lagi kerana dgn memberi mereka ruang dalam politik dan ekonomi boleh menggugat keselamatan negara dan survival ornag melayu dan Islam Malaysia.
Anonymous said…
Saudaraku tokgaru, marilah kita umat Islam dan Melayu bersatu dibawah payung PAS!
tokgaru said…
Anonymous said...

Saudaraku tokgaru, marilah kita umat Islam dan Melayu bersatu dibawah payung PAS!

July 26, 2011 12:14 AM

Terima kasih kerana ajak kepada perpaduan. Saya Umno tak mahu, Pas pun saya tak mahu. Saya hanya mahu kepada melayu sahaja.

Nak bersatu atas tiket islam, kita dah bersatu dalam solat jemaah .. semua ikut imam dan semua mengadap ke satu arah saja .. tak payah lah nak jadi kan islam sebagai alat untuk kita nak bersatu .. kita memang dah bersatu pun.
tokgaru said…
Kita Sama Kita Bercakaran

Yang orang lain duk kaut tak berenti2. Minta itu kerajaan bagi. Minta ini kerajaan bagi. Yang tak minta pun depa dapat juga .. jawatan menteri lagi .. haa punya nak jaga hati depa.

Kalau depa tak mahu undi juga .. silap2 pihak yang memberi boleh gantung diri tau .. tak gantung diri macam mana sebab poket dah kering sampai nak beli susu anak sendiri pun dah tadak duit lagi dah.

Tak tau lah nak kata. Harap2 tak ada lah pihak yang kena tipu atau kena main.
leekonu said…
Sunday, August 7, 2011
KRISIS AKIDAH : TIBA MASANYA SELURUH AHLI PAS KELUAR PARTI !
bulan ini bulan ramadhan.
ramadhan penghulu kepada segala bulan.
ini bulan rahmat.

sejarah sudah membuktikan tidak kira samada kita berada di dalam bulan ramadhan atau di bulan-bulan yang lain, percubaan puak kafirin dan munafikin dalam agenda mahu merosakkan islam tidak pernah padam.

perang badar, perang pertama dalam sejarah ketamadunan islam.

walaupun di saat umat islam sedang menyambut ramadhan, kafir tetap mahu melancarkan perang terhadap umat islam.

sejarah 1500 telah memberikan kita banyak pengajaran.

umat islam tidak mampu ditewaskan dengan perang dan senjata tetapi umat islam boleh dirosakkan dengan menyerang cara pemikiran dan akidah mereka.

3 hari lepas peristiwa 12 umat islam berada di dalam sesi usaha memurtadkan akidah telah berlangsung.

kalid gagap tanpa usul periksa terus memohon maaf kepada puak kristus tanpa meneliti kronologi dan laporan lengkap daripada JAIS.

pada masa yang sama hasan ali tetap mempertahankan tindakannya yang mahu menyelamatkan umat islam.

manusia paling sial bernama kalid gereja samad terus menyerang hasan ali tanpa usul periksa. kata kalid gereja samad, berada di dalam gereja tidak semestinya murtad !

kata-kata kalid gereja samad ini akhirnya dinafikan oleh salah seorang peserta tersebut.

salah seorang peserta tersebut mengakui mereka diberi bible bahasa melayu dan sebenarnya pada malam itu proses doktrinisasi kristus sedang dijalankan secara halus kepada 12 melayu di dalam gereja.
antara parti dan islam kita akan memilih islam.
antara hak dan bathil kita akan pertahankan hak.

kepada seluruh ahli pas di malaysia.

aku nak bagitu kamu politik itu ada batas dan garisannya.
apa yang berlaku hari ini sudah melanggar norma hak islam.

apa yang berlaku ini adalah siri kelangsungan kontroversi peristiwa natrah,siti aishah bukhari dll.

hari ini parti pas sudah jauh terpesong landasan perjuangannya.

bagaimana kalid gereja samad begitu konsisten mempertahankan roh perjuangan kristus adalah sesuatu aksi yang cukup sundal dan ia penyaksian politik ala binatang.

parti pas sudah terpesong .
pas sama agendanya dengan ayah pin.
pas sama agendanya dengan ajaran din ilahi.

AKU SERU SELURUH AHLI PAS AGAR SEGERA MENINGGALKAN PARTI SESAT INI !

selamatkan akidah kamu,isteri kamu,anak-anak kamu, saudara kamu ! keluar pas bermakna akidah islam kamu akhirnya terselamat !
Posted by GAP KEMBALI at 10:00 AM
Anonymous said…
nak pergi dengar si asri yg gian bercakap ni nak buat ape.

dia pun belajar dari bulu, kita pun ada buku macamdia jugak. kalau setakat hukum2 semua adalah sekarang, dumia dah maju. tak payah dengar si asri ni melalut, buang masa.

belajar sendiri, kita manusia ade akal dan fikirlah sendiri.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…