Skip to main content

Umno does not represent all Malays or Islam

By Stephanie Sta Maria (Free Malaysia Today)

KUCHING: PAS Shah Alam MP Khalid Samad today told the Christian community in Sarawak that Umno does not represent all Malays or even Islam.

He said this during a joint session with the DAP to address the concerns of the community over the controversial Al-Kitab issue at a hotel here.

“Umno is trying to make Islam look more Malay,” he said to shouts of agreement from the floor. “And this is when you get funny rules like the stamping of the BM bible.”

“They are going about the ‘Allah’ issue as though Malay is an Islamic language. Umno is creating the impression that Islam and Malay are synonymous and that Malay is even more Islamic than Islam.”

“They say non-Muslims should be banned from using the word ‘Allah’ so as not to create confusion. Don’t tell me that God only understands one language. But these are the idiocyncracies in BN.”

Khalid also underlined the collaboration between DAP and PAS by pointing out that despite having no candidate in Kuching or Sibu, PAS representatives still visited the areas to show support for DAP.

“Yes, we have our differences,” he said, smiling. “But we stand together in our vision of a just government. When it comes to taking the country forward, we have more similarities than differences.”


More from FMT
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

dukuhead said…
well said, UMNO holds itself out as the champion of the Malays but really it's just an oligarchy favouring the privileged and connected few.
Anonymous said…
AK Said> what will you said if the most famous word of Christian; "Jesus, the son of God" translated in Malay "Nabi Isa anak ALLAH"?????
Anonymous said…
Berhati-hati keluar kenyataan Khalid Samad. Terlajak perahu boleh di undur. Terlajak kata buruk padahnya.
Anonymous said…
I can read the same that PAS does not represent all Malay and Islam in Malaysia and yes YB I agree with you, PAS has more similarities with DAP rather than with UMNO or maybe you forgot to mention to your audiences that in fact you also worship the same god as theirs. Wallahualam bissawab.
-tenno-
Anonymous said…
YA , ALLAH . HAMBAMU YANG DAIF LAGI HINA INI INGIN MEMOHON KEBESARANMU .. TUNJUKKAN YANG BENAR DAN HAQ .. AGAR SEGALA FITNAH DAN UMPATAN AKAN TERKAMPUS ... AGAR DOSA2 NISTA DAPAT TERHAPUS .. SELAGI KEBENARAN BELUM TERLAKSANA .. NYATAKAN DAN TUNJUKKAN SEJELAS2NYA SIAPA DIA ANWAR IBRAHIM .. AGAR MELAYU DAN BUMIPUTRA TERUS BERSATU AGAR AGAMA ISLAM YG SEBENAR2NYA ISLAM TERUS DIMARTABATKAN DI TANAH AIR TERCINTA
Anonymous said…
Tahniah saudara albanjari....ketawa org org BN membaca tulisan anda....yg lebih ketawa adalah Profesor dr abu hassan abdullaah dari zentrum studies yg mewar war kan akan kemenangan besar pakatan rakyat dlm PRN 10..professor pondan gila glamour ni dah dua kali melalut ...dulu d prk hulu selangor...org org pas sungguh teruja dgn analisa bangang yg dibuat oleh proff pondan ini...biasa lah org pas ...mentality kelas 2 ....mereka biasa mengukur sesuatu berdasarkan apa yg mereka nampak sahaja dan membuat keputusan berdasarkan emosi semata....tidak praktikal dan tidak pragmatic...bloggers pas berdegung degang dgn beita di ambang kemenangan besar...di ambang kebangkitan gelomabang tsunami anwar ibrahim ...akhirnya masuk angin keluar asap....di tipu bulat bulat oleh anuar ibrahim spt mana mereka kena kencing 16 september....mudah sgt teruja ....menidakkan realiti...rakyat kebanyakan nya sedar akan kemampuan pembangkang....yg jelasnya hanya pengundi cina solid dibelakang DAP...pas yg juga membantu DAP tetapi DAP tidak membqntu pas...DAP tidak membantu islam malah DAP lebih praktikal dan logical dgn meletakkan hanya 5 calun berbanding PKR yg memebunuh rakan sendiri SNAP dgn meletakkan 49 calun dan menang 3....buak darjah 1 pun tahun buat analisa mudah...tak perlulah masih menolak kenyataan....pas harus muhasabah diri....fikirkan dan lihat kelemahan sendiri....BN sememangnya sudah meramalkan akan kalah di tangan DAP....cina bertuhankan duit...yg kalah melayu kpd cina...3 calun PKR yg menang pun 2 org ina an seorang iban...calon melayu PKR dan PAS semuanya di tanam hidup hidup di bumi kenyalang...nyais lah anuar ibrahim dan azmin ali sempat chalait but chwo chin chow sebelum peniraan undi...kalau tak ...sure dah kena sumpit ahhhhh.....so...kepada bloggers pas....kalau nak tuleh komen ...tuleh lah dgn lapang dada menyatakan bahawa kami patut kalah...sebab kami kurang bagus..sebab kami berkawan dgn puak NASARA yg bakal di tabalkan menjadi CM baru sarawak oleh bakal PM 2013 ...YAB anuar ibrahim...islam pas gadaikan utk anuar ibrahim dan puak puak kristian totok dlm PKR dan DAP....meeka kudakan segala jentera jemaah utk menapatkan hak hak kristian yg selama ini dinafikan oleh pemerintah yg menjaga islam agar islam tidak dipermainkan dan uat tidak di murtadkan oleh BAruBIan, tony pua, ambiga, eleziberth wong, teresa kok, rony liew dan segenap lapisan pimpinan PKR yg maha kat pemgaruh kristiannya...tanya lah YB zul nordin yg dicampak kluar dari PKR kerana mempertahan kan nama ALLAH dlm PKR....bala sedang melanda PAS....perpecahan bakal berlaku dlm pemilihan pimpinan baru julai ini...solat hajat PAS mencari kebenaran sudah terjawap....apa lagi jawapan yg dicari...NYAHKAN puak nasara dan pluralisme dari mengongkong PAs dan membelengu pemimpin erdogan yg sedang pas lahirkan....nizar jamaludin, khaled samad, mahfuz omar, husam musa adalah sebilngan kecil puak erdogan dan pendokong dakyah anuar ibrahimdlm jemaah yg bakal merobohkan pas....humban kan mereka dari jemaah...tingkatkan dakwah...kuatkan ukhuwah...pasti islam berjaya....ingat MEMBAGUN BERSAMA ISLAM bukan MEMBANGUN BERSAMA ANUAR IbRAHIM .....salam ukhuwah - ibnu sina , pondok senik kelantan
Anonymous said…
What credence do you have to talk about the religion of Islam? membership card of a so called Islamic Party of Malaysia? Is there no Islamic party in other part of the world?
hussin said…
umno is now harping on "perpaduan with pas.

Menanti detik perpaduan
Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0416&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm0

lihat sahaja bagaimana cara hadi berjabat tangan dengan najib dan perhatikan air muka hadi...
Anonymous said…
PAS== semakin hari semakin sesat?
anti pr said…
haha..anda nmpknye semakin mnjd pejuang kristian..siap hadir kt mjlis kristian ni lg kt srwak..join dieorg nyanyi2 lg puja jesus gak ke..hehehe
muak dgn pr! said…
khalid..ape ko buat ms mjlis kristian kt srwak aritu..rkyt semakin muak dgn ko khalid oi..org suh ko berkhidmat..bkn berpolitik 24 jam..aku tau ko berkhidmat..berkhidmat utk dap kn????
Anonymous said…
kalau benar bagai laporan dari blogger lain aku amat kecewa dengan yb ... apa la hebat sangat orang kapir kristian tu yang yb p do bela sangat ..

awat UMNO ni tak Islam ka .. yb bangsa apa nih ? aku nak tanya yb makan babi ka yang sampai tak sedar diri nihh
Anonymous said…
anon 10:31

the purity of Islam will be preserved by Allah Himself.it can be found in many verses in the Quran (unless one never read and understand it). our duty is to spread the true teaching of Islam to ummah so that there will be no confusion upon this matter when muslim's aqidah rooted strongly within correct understanding. that is the thing that UMNO has failed to do for over 50 years. pathetically, they try to make Islam looks like an exclusive religion to malays only as if other races don't deserve it just like YB have said.doesn't it sound like Jews? what a shame! and that is a BIG WRONG!

no wonder why Islam can't penetrate other races in M'sia.

i don't know...when some see threat, i on the other hand, see opportunity. i mean when Muslims and Christians agreed that their God is Allah,then there will be only one more thing left to discuss...which Allah that is worthy to be worshipped? is it Christianity or Islam? that is what happened in western world. Islam is growing in a fast pace over there. in fact it is the fastest growing religion in the world and most of the reverts are ex-Christian.
Jack Sparow said…
Apakah orang melayu ingat Islam itu milik mereka?? Apakah mereka ingat bangsa lain atau agama lain begitu jijik? Mengapa sampai menghina agama lain yang TIDAK pernah diajar Rasulullah SAW?

Jawapannya ialah kerana TIDAK memahami agama sendiri...

Popular posts from this blog

Kerana Tidak Istiqamah Maka Akhirnya Terpinggir

Keputusan PRU14 sekarang telah diketahui umum. Pakatan Harapan (PH) berjaya mengambil alih Putrajaya dan negeri-negeri di seluruh Negara kecuali Perlis, Pahang dan Sarawak yang kekal bawah BN sambil Kelantan dan Terengganu jatuh pada PAS.

Walaupun akan ada yang berkata bahawa PAS telah berjaya dengan keputusan anatara yang paling cemerlang dalam sejarahnya, hakikatnya ianya sebenarnya boleh jauh lebih baik dari itu. Malangnya, sifat gopoh dan kurang yakin kepada pendekatan yang diikutinya sejak zaman reformasi telah menyebabkan PAS semakin terpinggir dari arus perdana politik negara. Ia kembali sebagai parti pantai timur dan kawasan kampung Melayu setelah beraksi cergas di pantai barat dan kawasan bandar pada tahun-tahun pasca reformasi. Cogan kata “PAS for all” kian tidak kedengaran dan PAS kembali sebagai parti bersifat eksklusif memperjuangkan agenda khas bagi masyarakat Muslim dan Melayu.

Dakwaan Kosong Hj Hadi: Antara Kebenaran dan Khayalan

Pada 14hb April Hj. Hadi membuat satu 'pendedahan' mengenai sebab sebenar AMANAH ditolak. Kononnya ianya adalah kerana pimpinan AMANAH semasa menjawat jawatan dalam PAS ingin meminda perlembagaan PAS sehingga dikurangkan kuasa Majlis Syura Ulama. Tuduhan tersebut merupakan satu pembohongan yang nyata yang dibuat dengan penuh kesedaran bahawa ianya satu pembohongan! Saya tidak tahu mengapa Hj Hadi kebelakangan ini kerap berbohong.

Sekiranya ianya dianggap bukan satu pembohongan oleh beliau dan beliau benar yakin akan kebenarannya maka ahli-ahli PAS haruslah berwaspada. Kerana ini bermakna bahawa beliau sudah mula mengalami satu keadaan yang tidak dapat membezakan di antara kebenaran dari khayalan. Situasi 'delusional' ini menyebabkan beliau sentiasa dalam keadaan cemas dan menganggap dirinya dan Islam dimusuhi oleh semua, kecuali oleh PAS dan UMNO.

Tuduhan ini sebenarnya bukanlah baharu maka yang dikatakan sebagai 'pendedahan' selepas 3 tahun ini adalah dakwaan …

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…