Skip to main content

Umno does not represent all Malays or Islam

By Stephanie Sta Maria (Free Malaysia Today)

KUCHING: PAS Shah Alam MP Khalid Samad today told the Christian community in Sarawak that Umno does not represent all Malays or even Islam.

He said this during a joint session with the DAP to address the concerns of the community over the controversial Al-Kitab issue at a hotel here.

“Umno is trying to make Islam look more Malay,” he said to shouts of agreement from the floor. “And this is when you get funny rules like the stamping of the BM bible.”

“They are going about the ‘Allah’ issue as though Malay is an Islamic language. Umno is creating the impression that Islam and Malay are synonymous and that Malay is even more Islamic than Islam.”

“They say non-Muslims should be banned from using the word ‘Allah’ so as not to create confusion. Don’t tell me that God only understands one language. But these are the idiocyncracies in BN.”

Khalid also underlined the collaboration between DAP and PAS by pointing out that despite having no candidate in Kuching or Sibu, PAS representatives still visited the areas to show support for DAP.

“Yes, we have our differences,” he said, smiling. “But we stand together in our vision of a just government. When it comes to taking the country forward, we have more similarities than differences.”


More from FMT
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

dukuhead said…
well said, UMNO holds itself out as the champion of the Malays but really it's just an oligarchy favouring the privileged and connected few.
Anonymous said…
AK Said> what will you said if the most famous word of Christian; "Jesus, the son of God" translated in Malay "Nabi Isa anak ALLAH"?????
Anonymous said…
Berhati-hati keluar kenyataan Khalid Samad. Terlajak perahu boleh di undur. Terlajak kata buruk padahnya.
Anonymous said…
I can read the same that PAS does not represent all Malay and Islam in Malaysia and yes YB I agree with you, PAS has more similarities with DAP rather than with UMNO or maybe you forgot to mention to your audiences that in fact you also worship the same god as theirs. Wallahualam bissawab.
-tenno-
Anonymous said…
YA , ALLAH . HAMBAMU YANG DAIF LAGI HINA INI INGIN MEMOHON KEBESARANMU .. TUNJUKKAN YANG BENAR DAN HAQ .. AGAR SEGALA FITNAH DAN UMPATAN AKAN TERKAMPUS ... AGAR DOSA2 NISTA DAPAT TERHAPUS .. SELAGI KEBENARAN BELUM TERLAKSANA .. NYATAKAN DAN TUNJUKKAN SEJELAS2NYA SIAPA DIA ANWAR IBRAHIM .. AGAR MELAYU DAN BUMIPUTRA TERUS BERSATU AGAR AGAMA ISLAM YG SEBENAR2NYA ISLAM TERUS DIMARTABATKAN DI TANAH AIR TERCINTA
Anonymous said…
Tahniah saudara albanjari....ketawa org org BN membaca tulisan anda....yg lebih ketawa adalah Profesor dr abu hassan abdullaah dari zentrum studies yg mewar war kan akan kemenangan besar pakatan rakyat dlm PRN 10..professor pondan gila glamour ni dah dua kali melalut ...dulu d prk hulu selangor...org org pas sungguh teruja dgn analisa bangang yg dibuat oleh proff pondan ini...biasa lah org pas ...mentality kelas 2 ....mereka biasa mengukur sesuatu berdasarkan apa yg mereka nampak sahaja dan membuat keputusan berdasarkan emosi semata....tidak praktikal dan tidak pragmatic...bloggers pas berdegung degang dgn beita di ambang kemenangan besar...di ambang kebangkitan gelomabang tsunami anwar ibrahim ...akhirnya masuk angin keluar asap....di tipu bulat bulat oleh anuar ibrahim spt mana mereka kena kencing 16 september....mudah sgt teruja ....menidakkan realiti...rakyat kebanyakan nya sedar akan kemampuan pembangkang....yg jelasnya hanya pengundi cina solid dibelakang DAP...pas yg juga membantu DAP tetapi DAP tidak membqntu pas...DAP tidak membantu islam malah DAP lebih praktikal dan logical dgn meletakkan hanya 5 calun berbanding PKR yg memebunuh rakan sendiri SNAP dgn meletakkan 49 calun dan menang 3....buak darjah 1 pun tahun buat analisa mudah...tak perlulah masih menolak kenyataan....pas harus muhasabah diri....fikirkan dan lihat kelemahan sendiri....BN sememangnya sudah meramalkan akan kalah di tangan DAP....cina bertuhankan duit...yg kalah melayu kpd cina...3 calun PKR yg menang pun 2 org ina an seorang iban...calon melayu PKR dan PAS semuanya di tanam hidup hidup di bumi kenyalang...nyais lah anuar ibrahim dan azmin ali sempat chalait but chwo chin chow sebelum peniraan undi...kalau tak ...sure dah kena sumpit ahhhhh.....so...kepada bloggers pas....kalau nak tuleh komen ...tuleh lah dgn lapang dada menyatakan bahawa kami patut kalah...sebab kami kurang bagus..sebab kami berkawan dgn puak NASARA yg bakal di tabalkan menjadi CM baru sarawak oleh bakal PM 2013 ...YAB anuar ibrahim...islam pas gadaikan utk anuar ibrahim dan puak puak kristian totok dlm PKR dan DAP....meeka kudakan segala jentera jemaah utk menapatkan hak hak kristian yg selama ini dinafikan oleh pemerintah yg menjaga islam agar islam tidak dipermainkan dan uat tidak di murtadkan oleh BAruBIan, tony pua, ambiga, eleziberth wong, teresa kok, rony liew dan segenap lapisan pimpinan PKR yg maha kat pemgaruh kristiannya...tanya lah YB zul nordin yg dicampak kluar dari PKR kerana mempertahan kan nama ALLAH dlm PKR....bala sedang melanda PAS....perpecahan bakal berlaku dlm pemilihan pimpinan baru julai ini...solat hajat PAS mencari kebenaran sudah terjawap....apa lagi jawapan yg dicari...NYAHKAN puak nasara dan pluralisme dari mengongkong PAs dan membelengu pemimpin erdogan yg sedang pas lahirkan....nizar jamaludin, khaled samad, mahfuz omar, husam musa adalah sebilngan kecil puak erdogan dan pendokong dakyah anuar ibrahimdlm jemaah yg bakal merobohkan pas....humban kan mereka dari jemaah...tingkatkan dakwah...kuatkan ukhuwah...pasti islam berjaya....ingat MEMBAGUN BERSAMA ISLAM bukan MEMBANGUN BERSAMA ANUAR IbRAHIM .....salam ukhuwah - ibnu sina , pondok senik kelantan
Anonymous said…
What credence do you have to talk about the religion of Islam? membership card of a so called Islamic Party of Malaysia? Is there no Islamic party in other part of the world?
hussin said…
umno is now harping on "perpaduan with pas.

Menanti detik perpaduan
Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0416&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm0

lihat sahaja bagaimana cara hadi berjabat tangan dengan najib dan perhatikan air muka hadi...
Anonymous said…
PAS== semakin hari semakin sesat?
anti pr said…
haha..anda nmpknye semakin mnjd pejuang kristian..siap hadir kt mjlis kristian ni lg kt srwak..join dieorg nyanyi2 lg puja jesus gak ke..hehehe
muak dgn pr! said…
khalid..ape ko buat ms mjlis kristian kt srwak aritu..rkyt semakin muak dgn ko khalid oi..org suh ko berkhidmat..bkn berpolitik 24 jam..aku tau ko berkhidmat..berkhidmat utk dap kn????
Anonymous said…
kalau benar bagai laporan dari blogger lain aku amat kecewa dengan yb ... apa la hebat sangat orang kapir kristian tu yang yb p do bela sangat ..

awat UMNO ni tak Islam ka .. yb bangsa apa nih ? aku nak tanya yb makan babi ka yang sampai tak sedar diri nihh
Anonymous said…
anon 10:31

the purity of Islam will be preserved by Allah Himself.it can be found in many verses in the Quran (unless one never read and understand it). our duty is to spread the true teaching of Islam to ummah so that there will be no confusion upon this matter when muslim's aqidah rooted strongly within correct understanding. that is the thing that UMNO has failed to do for over 50 years. pathetically, they try to make Islam looks like an exclusive religion to malays only as if other races don't deserve it just like YB have said.doesn't it sound like Jews? what a shame! and that is a BIG WRONG!

no wonder why Islam can't penetrate other races in M'sia.

i don't know...when some see threat, i on the other hand, see opportunity. i mean when Muslims and Christians agreed that their God is Allah,then there will be only one more thing left to discuss...which Allah that is worthy to be worshipped? is it Christianity or Islam? that is what happened in western world. Islam is growing in a fast pace over there. in fact it is the fastest growing religion in the world and most of the reverts are ex-Christian.
Jack Sparow said…
Apakah orang melayu ingat Islam itu milik mereka?? Apakah mereka ingat bangsa lain atau agama lain begitu jijik? Mengapa sampai menghina agama lain yang TIDAK pernah diajar Rasulullah SAW?

Jawapannya ialah kerana TIDAK memahami agama sendiri...

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…