Skip to main content

PM owes Christians an apology for aides’ Christmas Blunder

By Debra Chong (The Malaysian Insider)

KUALA LUMPUR, Dec 30 — Pakatan Rakyat (PR) politicians today called on Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to take responsibility and publicly apologise for his aides’ gaffe at the Catholic archbishop’s Christmas tea party here last Saturday.

The Malaysian Insider had yesterday reported that Najib’s men had instructed church officials to remove crucifixes and other overt Christian symbols from being displayed at the party grounds in Bukit Nanas before the PM’s visit in their zeal to protect his Islamic credentials.

Hymns and prayers were also barred.

Sources disclosed that the orders were issued without the PM’s knowledge.

Leaders from the DAP, PAS and PKR urged Najib to act promptly and make clear his stand on the instructions, saying that further delay could harm Malaysia’s still fragile interfaith ties.

PAS lawmaker Khalid Samad described the actions taken by Najib’s aides as a “blatant act of religious intolerance” that reflected the prevailing attitude of the ruling Barisan Nasional (BN) government.

“Christians have the right to celebrate their religious festivals as they see fit. I don’t see why Najib’s men had to go and give orders to remove this or that,” he told The Malaysian Insider today.

“It would be just like going to Batu Caves and telling the Hindus to remove the statues there,” he added.

“That’s the problem with Umno-BN all this while. They do all these unnecessary things that are completely unacceptable,” said the Shah Alam MP who has been derisively called “Khalid Gereja” by political rivals for his sympathy towards non-Muslims.

He explained that right-thinking Muslims understood that they were not celebrating the festival but showing respect and solidarity to followers of other creeds at such festivals.

“You’re not celebrating that festival because you don’t believe in that religion.

“You’re there to show not animosity but respect and solidarity and acknowledge they have the right to practise their religion,” he stressed.

Khalid noted that Najib could have easily avoided the ruckus if he had given clear directives to his staff on his personal policy regarding visits for religious occasions.

“If he felt that he was going to feel uncomfortable with all the crosses there, then he shouldn’t have gone.

“Otherwise, if he understands that as a Muslim his faith won’t be compromised... he should have told his men,” the 53-year-old said.

“The logical way to treat the situation now is for him to apologise on behalf of his aides and put the matter right,” said Khalid.

More from The Malaysian Insider
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

charleskiwi said…
The Umno trained morons do not how to say sorry, Najib's aides must had taken instructions from him to give the instructions they did to the church.
Do not expect Najib to apologise, the people of Malaysia will know who to vote in the next general election.
Anonymous said…
Bravo Khalid. As a Muslim I am very proud of your courage and your convictions. You are a true Muslim. You are not afraid to speak up for the truth inspite of the nasty and un-Islamic ways of your detractors. Malaysia, and the world, needs more world citizens and Muslims like yourself. What Najib has done has put a great shame on us as a people and as a nation. It is unthinkable that his aides made such shameful and shameless demands of the Catholic archbishop at the Christmas tea party. The only recourse for Najib, if he is in anyway anykind of a statesman is to publicly apologise. If I were him, I would go a step further and invite all of them to a tea-party of my own. You know, there was a time in Malaysia, not so very long ago, when Malaysians of all races and religions, intermingled and celebrated each others festivals in communal spirit. That is history now. If Najib is smart, he will revive that wonderful spirit of muhibbah. Incidentally, my friends in Lebanon told me that over there, Muslims and Christians celebrate each others festivals without fear or suspicion. They are puzzled by the climate of fear and suspicion here.
Anonymous said…
Thank you Bro. Khalid for showing respect to all religion.I am sure by visitng church you well not become a lesser Muslim.
Eric said…
Syabas YB, thanks to Wakil-Wakil like you all Malaysians feel at home in the Nation.

Terima kasih.

Eric
Anonymous said…
Oiii..badigol semua...itu semua propaganda politik murahan PR la..

cuba baca bawah ni:

Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) mengesahkan tidak pernah menerima sebarang arahan rasmi daripada Pejabat Perdana Menteri supaya supaya membuang elemen keagamaan daripada satu majlis sambutan Krismas yang dihadiri Datuk Seri Najib Razak pada 25 Disember lalu.

"CFM tidak menerima apa-apa arahan bertulis. Saya tidak mengetahui mengenai apa-apa arahan yang diberikan dariapda Pejabat Perdana Menteri," kata setiausaha eksekutif CFM Tan Kong Beng ketika dihubungi hari ini.

Tan juga berkata, beliau berkara urusan melibatkan Jabatan Perdana Menteri pada kebiasaannya akan dijalankan olehnya.

Ketua biskop Kuala Lumpur Murphy Pakiam yang menganjur majlis berkenaan bagaimanapun tidak dapat dihubungi hari ini.

Sumber di Pejabata Perdana Menteri juga mendakwa tiadak arahan rasmi dikeluarkan berhubung perkara itu.

Sekiranya benar, "arahan" itu mungkin dijalankan oleh pegawai yang menjalankan tugas dengan wewenang, kata sumber itu.

Sumber itu juga berkata, isu berkenaan sekiranya berlarutan akan menimbulkan perselisihan di kalangan masyarakat.
pemerhati said…
yb jgn tlalu berpolitik isu dlm isu2 agama..u spatutnya berpendirian dlm isu menerapkan islam ke dlm PR.
dlm konvesyen PR baru2 ni telah cuba memancing undi utk 100 hari mmrintah sprt berikut:
1.mghapuskan ISA
2.mmulihkn sistem kehakiman negara
3.mstruktur smula pinjaman PTPTN
4.imbuhan kpd 500 kpd guru
5.mnaikan 20% royalti minyak kpd sabah n srawak
6.dan mcm2 lg

dlm janji2 tersebut nmpaknya isu negara islam yg selama ini di pjuangkan oleh PAS langsung tdak di bangkitkan mgkin demi mjaga hati parti kompenan yg lain kot...perlaksanaan islam scara syumul dan kaffah mlalui penerapan kitabullah n sunnah rasullulah sbg undang negara juga langsung tidak dibangkitkan...apa dah jadi dgn hala tuju parti u ni..sejak u jadikan DSAI sbg rujukan habis smua pendirian islam u..jgn gadaikan maruah agama u lid..

kita hndaklah sedar bhw penerapan islam bukanlah suatu 'tawaran' yg boleh kita berikan kpd rakyat ttapi ia adalah sebuah 'kewajipan' yg tdk ada tawar menawar lg..islam wajib diterapkan wpun pihak kafir mmbencinya n mnentang..pmimpin PAS di slgor ni..klau nk mjadi betul2 digelar khalifah wajib mnerapkan islam scara syumul dan kaffah sbaik shj khilafah bjaya di tegakkan..slgor dah dlm tangan.. ttpi dah nak msuk tahun ke tiga masih dok pi mai pimai tang tu jgk...jgn jadi hipokrit lid..BN umno dah la hipokrit..u pun nak ikut style diaorg ke..

renung2 lah sjenak..
muak dgn pr! said…
tahniah pas...anda skrng berjy didakwahkn oleh dap..yang pasti pr akn kekurangan satu undi dr aku..sudah2 la berpolitik lbh2 tu pr oii...rkyt dh naik muak dgn gelagat korng kt slngor...logo 1malaysia pon nk politikkn..ksu pon nk politikkn....enough la!!

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Video Parlimen: Melayu, Songkok dan Biadab?

Banyak yang telah diperkatakan berkenaan respon saya terhadap Pasir Salak di Parlimen awal minggu ini. Saya sertakan disini video perbalahan tersebut.



Dia mencarut dan mempermainkan nama keluarga Seputeh dan apabila ditegur terus berdegil. Kemudian dia terus mengejek Batu Kawan yang turut menegurnya. Sikap degil Pasir Salak mempertahankan akhlak buruk diri sendiri terpaksa saya hadapi dengan kata-kata keras sebegitu dan malangnya dibela pula oleh Speaker.

Harap saksikan dan nilai sendiri videonya secara keseluruhan dan jangan dirujuk satu lagi versi yang telah disunting melalui Blog BNBBC. Sudahlah akhlak tidak seberapa, cuba menipu pula?



WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…