Skip to main content

PAS Agrees on Islamic State Insult

PAS central political bureau member Khalid Samad also said he agreed wholeheartedly with Anwar’s view that it was an insult when countries hail Malaysia a modern Islamic nation.

“With the level of corruption everywhere, I have to agree with him,” said Khalid, who is also Shah Alam MP.

“Because when you’re talking about an Islamic state, you’re talking about the political aspect, the social practices rather than the individual practice.

“In terms of governance, accountability of leaders to the general public, the racial-racist policies inculcated is contrary to Islamic principles of life. That would be an insult,” he said.

Khalid says an Islamic state does not allow corruption. Khalid also highlighted the corruption issues in the country.

“An Islamic state does not allow corruption, does not allow cronyism... An Islamic state insists on strong moral practices, for leaders to be an example to the general society at large and that is not the case with the BN government,” he stressed.

More from The Malaysian Insider
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
there is no cronyism and corruption during PR government? dont talk about other people when u all are the same.
karlozpaco said…
BRO,YB,USTAZ OR WHATSOEVER LAH,BOTH OF U EITHER BN OR PR R THE SAME MAH!BOTH ALSO PENYAMUN!!PLIZ DON'T ADMIT THAT U R HOLIER THAN THOU.SINCE PR IS NOT THE RULING GOVT OBVIOUSLY YOU'LL BLAME THE OTHER SIDE IS CORRUPTED.WHEN THE WORLD CLAIM THAT MALAYSIA IS A MODERN MUSLIM NATION THAN IT SHOULD BE SO.MY ONLY PROBLEM IS THAT WHY A HANDFUL OF MALAYSIAN R TRYING TO DENY IT!?AGAIN,IS IT BCOZ U R NOT THE RULING GOVT?EVEN IN THE PR RULED STATES CORRUPTION IS EVERYWHERE..JANGAN TIPU MAH,SEMUA ORANG TAU INI HAL.MPSA,R U 100% SURE THEY ARE CORRUTION FREE??MPK,MDKL,MPAJ,MPSJ N THE LIST GOES ON!MY MIDDLE FINGER IS POINTING AT THESE LOCAL GOVT.PLIZ LA BHAI,IF U R A TRUE MUSLIM PLIZ DON'T PLAY POLITICS JUST DO UR JOB AS AN MP.THE WHOLE WORLD KNOWS THAT POLITICS R DIRTY AND ISLAM IS "SUCI N MURNI",SO BOTH CANNOT MIX!IT'S JUST LIKE OIL N WATER.FINALLY FIY I DO NOT BELONG TO ANY POLITCAL PARTY.I REST MY CASE.
Anonymous said…
It just shows the Islam munafiques are mainly in Umno, Perkasa and the predominatly Muslim civil service who get paid but remain
dishonest even though 5 times daily, they pray and are supposed
to be close to God. Sinners, malu sangat!
Anonymous said…
Assalamualaikum,

True muslim dont play politics? Inilah manusia yang memisahkan politik dan agama. Islam adalah menyeluruh. Politik adalah sebahagian dari agama. Bagi yang faham politik itu adalah sebahagian dari agama, maka tidak akan adanya rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam politik. Tapi jika politik dipisahkan dari agama, maka itulah yang kita lihat sekarang.
Anonymous said…
yang munafik semua umno atau perkasa atau mana-mana yg menentang PAS walaupun mereka-mereka itu cuba mempertahankan islam & melayu.

mcm tu saya kena masuk pas la..baru boleh jadi UN-MUNAFIK. Betul?

Crazy minded betul la..
Anonymous said…
To karlozpaco,
from your writing, I should know how much you know about Islam and believe me you do not know much except, perhaps, to spell the word 'Islam' correctly
d'enricher said…
YB,

Setiap rakyat akan merasa lega sekiranya sistem yang adil, jujur dapat ditegakkan.

Buat masa ini, YB dan semua YBs yang ada kat parlimen kena lah kerja lebih kuat dan buktikan bahawa kita kearah keadilan yang hakiki.

Banyak yang perlu dilakukan, rakyat perlu yakin satu sistem yang baik dalam kerangka yang betul betul telus akan membawa Selangor khususnya dan Malaysia amnya kearah membuktikan bahawa sistem Islam ini adil dan saksama, bukan yang ramai anggapkan.

Usahakan, yang baik kita akan sokong, yang buruk kita akan tentang.

A.Alshukor
shah alam-mycity
http://myshahalamcity.blogspot.com
Anonymous said…
Macam mana kalau PAS isytiharkan bahawa KELANTAN,KEDAH,SELANGOR dan PENANG adalah NEGERI ISLAM or ISLAMIC STATE... ada masalah ke??
Abu Razeen 2 said…
can't agree more w u bro.

especially when the 'insult' came from a leader who has a live-in partner.......
dear joehan,

No name-calling please...
joehan said…
y so much restriction nk put komen in this blog..but nevermind..i will still write down my komen..so now you talk about corruption n cronysme ye..how about corruption dlm pkns utk anniversary..even sultan pon murka..how about tajaan perkahwinan angkasan negara rm500k frm pkns..how about contractor utk mjlis anniversary yg dilantik trus oleh pkns utk mjlis tu..how bout corruption n kronisme dlm pemilihan pkr yg dibangkitkn oleh ahli2 pkr..before pr become gov mmg pr nmpk suci n bersih..but now after 2years become state gov..we all can se that most of u guys are hipokrit n double standard!!
Anonymous said…
Hai YB,
Provoke Joehan nampak?
Rasanya YB ni memang suka provoke orang supaya orang mcm Joehan boleh marah pada YB then YB atau orang-orang PAS PIS PUS kata si Joehan ni tak islamik la atau pakai ayat Anon kat atas Un-Munafik.

Lebih baik YB siasat atau terangkan panjang lebar kenapa PKNS nak jual bangunan dia kat PJ & Shah Alam. Satu lagi, tolong ulas isu Yayasan Selangor.

Jangan bicara tentang modern Islamic nation kalau sahabat hang tu DAP menentang.
sekyen 6 said…
Busuk punye komen dari YB yang lebih lutut dari otak...

Nak tanya gak ni...awak tu berpartikan Islam katanya..sempurna sangatkah Selangor ni sejak u all perintah?

Tutup pusat urut,tutup tempat maksiat,tutup sekali kilang arak tu...Shah Alam semakin panas.

Ada YB tau nak berceramah je...blame orang sana sini,elaun YB berbelas ribu setiap bulan boleh la berlagak.

Kitorang nak cari kerja pun payah tau...

YB kalau senang pergi la tangkap tikus yang besar2 kat seksyen 16 tu...
Anonymous said…
Blog dia, lantak dia la nak restrict ke tak. Susah2 kau bukak blog sendiri la joehan, bleh komen suka hati kau. Kalau aku admin blog ni, komen2 macam kau tu aku delete je, buat buang masa baca. Sendiri yg buat masalah, pastu nak tanya orang lain pulak! Chait!
joehan said…
hahaha..anon November 23, 2010 4:15 PM..marah aku nmpk..aku rilek je..biar la die nk buang komen aku pon..tp demi kebenaran..aku akn ttp bg komen..mmg prangai org2 pembangkng ek..salah sndri xpernh usaha nk btulkn..tp slh org lain laju je besar2kn..korng pkir la sndri..pr tu dh sempurna ke blum..pkr tu dh semprna ke blom..bebas ke dr korupsi,kronisme,nepotisme..dlm pkr sndri pon terang2 nepotisme..kalo parti umno yg buat kompem satu dunia korng bsing..bapak penashat,mak presiden,kroni timbalan,anak naib presiden..korng xpkir ke nape pengasas n reformis 98 tingglkn pkr..sbb dieorg dh sedar betapa kuatnye kelentong penasiht pkr tu..tp plik aku..wlpon bermcm2 salah laku yg bekas penyokong n kwn baik anwar dedahkn..tp korng still skong die....MATLAMAT TDK MENGHALALKN CARA WAHAI AHLI2 PAS SUME..kali ni xpyh la buang komen aku..jgn la tkt dgn kebebasan bersuara wahai khalid..aku bkn bg komen carut marut pon.
Anonymous said…
Thats better joehan, we know that you can learn to behave sooner or later, congratulation on your achievement. Probably the saying that you cant teach old dogs with new tricks is not quite true after all...

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…