Skip to main content

Shah Alam MP Wants MAIS to be Consistent

KUALA LUMPUR, Sept 21 — Shah Alam MP Khalid Samad challenged the Selangor Islamic Religious Council (MAIS) to be consistent in enforcing its directive regarding non-Muslims entering mosques and suraus in the state..

He said religious institutions should act fairly and not be confused between religion and politics when enforcing directives.

“I really do not care if Datuk Mohamed Idris Abu Bakar (Hulu Bernam assemblyman) gives sermons in the mosque or if P. Kamalanathan (Hulu Selangor MP) wants to give donations to mosques. The problem now is MAIS, because they are not consistent and fair.

“Pakatan Rakyat MPs can’t enter mosques, but it is not a problem for Barisan Nasional MPs. Does it not show that MAIS is inconsistent?” he told The Malaysian Insider.

Khalid (picture), who is also Shah Alam PAS chief, said his target is MAIS and not the Barisan Nasional (BN) lawmakers.

“My target is MAIS. For me, the actions of the two BN representatives do not cause a problem and should be encouraged, which should also be the case for PR representatives.

“This clearly shows the double standards of MAIS and the Selangor Islamic Religious Department (JAIS).”

Last Friday, Khalid wrote in his blog that Umno was silent over the Hulu Selangor and Hulu Bernam lawmakers visiting mosques.

“During the month of Rajab, Shaaban and Ramadan we were served with news regarding the alleged abuse of mosques in Selangor under the Pakatan Rakyat administration.

“With the help of the media the people have been given a picture that Islam has been contaminated and threatened because of the attitude of ‘submitting to DAP’ and non-Muslim voters,” said Khalid in his blog.

In his post, “Umno, Kura-Kura dan Perahu”, Khalid added that according to Umno and BN, it was done in order to gain votes, especially by PAS and its leaders.

Khalid also published photos in his blog showing Umno representatives giving sermons in mosques at Hulu Bernam and Felda Gedangsa.

Khalid asked whether the Umno representatives were qualified to give sermons.

He also posted a picture of Kamalanathan with an Umno assemblymen handing over a cheque in the Sungai Tengi Selatan mosque.

Contacted by The Malaysian Insider, Mohamad Idris denied that he gave a sermon at a mosque in Hulu Bernam last month.

Kamalanathan refused to comment on allegations that he has entered the mosque in Sungai Tengi Selatan.

On September 2, MAIS issued a written directive that non-Muslims are not allowed into mosques and suraus in Selangor.

DAP’s Serdang MP Teo Nie Ching received a warning letter from MAIS which told her that she should not enter mosques and suraus in the state.

In the warning letter, MAIS stressed the directive was issued on the orders of the Sultan of Selangor.

Teo was reportedly to have presented a contribution and given a speech in the prayer room of Surau Al-Huda, Kajang Central on August 22.

Besides Teo, PKR’s Selayang MP William Leong has also been attacked for giving contribution to mosques and suraus in his constituency.

Courtesy of The Malaysian Insider

*****************


Jikalau ada yang masih tidak dapat 'menangkap' isu sebenar yang dibawa dalam posting saya yang bertajuk: UMNO, Kura-Kura dan Perahu, di sini saya ingin menjelaskannya. Sebenarnya kedua-dua YB BN bukanlah menjadi sasaran saya dalam isu ini. Tetapi mereka pula yang respon. Dato' Idris respon dengan meletakkan linknya ke dalam Blog saya dan Kamalanathan pula melalui responnya dalam Utusan. Apa yang dilakukan oleh kedua-dua YB BN adalah apa yang SEPATUTNYA dilakukan oleh seseorang YB; dimana mereka berusaha berdamping dengan masyarakat termasuk dalam memakmurkan Masjid dan Surau. Saya syorkan mereka berdua teruskan aktiviti mereka yang baik ini, kerana setahu saya tiada sebarang kesalahan yang dilakukan.

Oleh yang demikian, yang menjadi masalahnya ialah pendekatan JAIS dan MAIS yang mempunyai 'double standard' dalam soal seperti ini. Apabila kegiatan sebegini dilakukan YB dari BN, mereka diam, malahan berusaha keras membantu. Tetapi apabila ianya dilakukan oleh YB dari PR, maka berbagai bentuk tohmahan yang dilemparkan. Pada pendapat saya, perkara ini berlaku kerana mereka (JAIS dan MAIS) ingin membantu BN dalam usaha BN untuk memberikan persepsi bahawa di bawah PR, titah Sultan dilanggar dan Islam tercabar. Sedangkan itu hanya satu cerita dongeng rekaan dan apa yang dilakukan PR adalah usaha mendampingi masyarakat dan ummat Islam - sepertimana yang dilakukan BN.

Sasaran kedua saya adalah seorang ahli Parlimen yang mengeluarkan 'fatwa' bahawa penyerahan sumbangan oleh orang bukan Islam kepada Masjid dan Surau adalah satu penghinaan kerana kononnya orang Islam terpaksa 'menggemis' dengan orang bukan Islam. Sekiranya perkara ini benar dan dia konsisten tentang kenyataannya tempohari, maka sepatunya dia membidas tindakan Kamalanathan dan bukan HANYA YB Teo. Ini semua adalah bukti bahawa mereka hanya berpura-pura.

Seperkara lagi, gambar-gambar tersebut tidak diedit. Ianya boleh diperolehi di dalam link yang diberikan oleh Dato Idris sendiri, malahan banyak gambar-gambar lagi. Soal di luar atau di dalam Masjid tidak relevan bagi saya. Itu sepatutnya soalan yang diajukan kepada JAIS dan MAIS bukan saya; kerana bagi saya, selaras dengan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan, ianya tidak merupakan suatu masalah atau kesalahan.

Berkenaan publisiti untuk Kamalanathan, saya berharap beliau tidak terlalu 'kebulur' untuk publisiti murahan seperti ini. Lebih-lebih lagi beliau bukanlah pokok kepada isu yang dibincangkan dan hanya mendapat publisiti tempias sahaja. Kalau itulah yang ingin beliau banggakan, takut-takut itu sahaja yang diketahui rakyat akan peranan beliau sebagai seorang ahli Parlimen. Saya nasihatkan, sebagai seorang MP, beliau sepatutnya membina reputasinya di atas peranannya di Parlimen, membantah rang undang-undang serta dasar-dasar yang jelas membebankan rakyat seperti penarikan balik subsidi dan rang undang-undang GST, bukan publisiti 'tempias' sebegini. Tetapi kalau beliau masih terlalu mengharapkan publisiti murahan seperti ini, maka saya redha.

Akhirnya, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengalu-ngalukan lawatan Queen Elizabeth II ke Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah pada 14 Oktober 1989, walaupun telah lebih sepuluh tahun yang lalu. Selamat datang ke Malaysia, Welcome to Malaysia!

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

Anonymous said…
BN Selangor is becoming less relevant by day. They are now depending on 3 unshameful creatures in Selangor; namely Azib Mais, Khusrin Jais, and Razali Syabas. These 3 creatures are the real UMNO actors, playing politics in Selangor. It is also a shame that selangor state government has been reduced to become "obedient servant" by these 3 ugly creatures.
Anonymous said…
BN Selangor is becoming less relevant by day. They are now depending on 3 unshameful creatures in Selangor; namely Azib Mais, Khusrin Jais, and Razali Syabas. These 3 creatures are the real UMNO actors, playing politics in Selangor. It is also a shame that selangor state government has been reduced to become "obedient servant" by these 3 ugly creatures.

Minta maaf lah dgn orang yg kau hina tu.
Unknown said…
Assalamualaikum YB,

YB Khalid Samad dan YB Dr. Dzulkifly (MP Kuala Selangor) adalah antara pemimpin2 PAS muda yang saya hormati. Teruskan perjuangan saudara.
JinPakaiTuncit said…
salam, yb

another great article.

i'm still waiting for a pakatan rakyat news website, where all three component parties can communicate to the rakyat their policies, programs, achievements, etc.

how else are you going to counter the propaganda from the mainstream media?

at the moment, we are forced to scrounge around for news and articles.

if you need any assistance in this area, i would be more than happy to contribute my two cents' worth.
joecharlie said…
Guan Eng menuduh orang lain munafik,walhal beliaulah munafik yang sebenarnya.Ciri ciri munafik jelas terserlah dalam setiap tingkah laku beliau.


Pisau kata "bohong banyak bohong sikit ,bohong jugak maa.. "

(7) Comments Comments:
7 Responses to “Guan Eng: Pembohong Besar Tetap Belit”
Anonymous on 26/9/10 8:17 PM #
Sumbangan tu adalah Wang pengeras sebab kelab lumba kuda Pulau Pinang nak buat race course baru!

Anonymous on 26/9/10 8:53 PM #
Syabas Pisau, teruskan merodok tembolok pembohongan LGE ultrachauvinist kiasu..Harapan kami , suatu hari nanti , dengan "ketajaman" mata Pisau anda mampu memutuskan lidah berbelit sesumpah paling celaka di Pulau Pening ini..Bravo!

_Anti DAP dan PKR_

Anonymous on 26/9/10 8:53 PM #
Bohong sikit - sunat
Bohong banyak - haram

he he he

siakap senohong
gelama ikan duri
cakap bohong
lama-lama jadi pencuri.

mari siasat.

woodball10 on 26/9/10 9:48 PM #
dalam berita tv3, lgm kata dia tak tau lumba kuda tu judi, hehehe tentu dia dah rujuk dengan ulama pas, zaman nabi pun naik kuda

Melanau Blogger on 26/9/10 10:10 PM #
bohong sunat, bersunat dulu baru boleh berbohong hahaha
senaman lidah agaknya, biar putar belit bertambah lancar.

Anonymous on 26/9/10 10:28 PM #
apa kata pas dlm hal nie...?

Anonymous on 26/9/10 10:38 PM #
orang kafir yang munafik? Amende ni......????????????

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.