Skip to main content

Video: Beza di antara UMNO dan PAS

“Dasar perjuangan PAS ialah Islam, yang menekankan persoalan keadilan. Ianya menghasilkan perpaduan di atas dasar keadilan. Ianya tidak menanam bibit-bibit perpecahan ataupun bibit-bibit kebencian di antara agama ataupun kaum. Dasar perjuangan UMNO adalah Melayu, ianya perjuangan yang sempit, ia kononnyalah mementingkan kedudukan hanya satu bangsa. Ianya menanamkan bibit-bibit perpecahan, kebencian dan perbalahan di antara kaum. Di atas dasar perjuangan Melayu yang tidak ada dasar dan peraturan yang jelas, ianya mengharuskan rasuah, mengharuskan penyelewengan, mengharuskan kezaliman dan penindasan”




Video ihsan Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

InsyaAllah Melayu Cina India Punjabi Iban Kadazan dll
akan bersatu hati menyokong Pakatan Rakyat utk menyelamatkan negara kita yang tercinta.
Ameen..
joecharlie said…
Yang Hantar kau belajar keUK tu adalah Parti Pas bukan parti UMNOke? yang Parti Melayu supaya anak orang Islam pandai betul ke? atau bapak kau yg hantar keUK? aku saja nak tau.
Anonymous said…
joecharlie, yg UMNO tu pakai duit BAPAK diaorg ke duit BAPAK kau utk antar budak2 gi obersi? saja nk tau...
anak bapak said…
joecharlie

yg aku dok bayar income tax dan perbagai tax kat kerajaan tu duit bapak kau ke?
Anonymous said…
salam....
sekadar rasa keliru dengan dasar perjuangan pas, pkr dan dap....

pas perjuangkan islam... alhamdulillah...

pkr perjuangkan keadilan kepada anwar.... (seingar saya la)

dap perjuarkan malaysian malaysia...
jauh menympang nak memperjuangkan islam,

"langkah mayat saya dulu kalau nak tubuhkan negara iaslam" kata karpal.... (betulkan saya kalau salah ye...

ini adala perbezaan dasar yg saya nampak dalam pk skarang....

sila tegur saya kalau salah...

salam....
Hamba Allah said…
Yb..umno dah banyak bodohkan pemikiran org melayu.

Umno tak layak bersatu dengan pas
atas sebab dasar sekular umno.
Anonymous said…
Punyalah bangang!! si joecharlie. Duit kerajaan adalah duit rakyat. Bukan duit umno. Tak heranlah si mamat joecharlie dok dalam umno lagi sebab otak dia tak bolih fikir. setiap cukai yg kita bayar itu, pergi pada kerajaan..dan macam2 lagi..duit inilah digunakan untuk rakyat bukan duit umno. Lu fikir sendiri..
mut said…
Kalau yang cerdik mesti tak tanya soalan macam joecharlie tu.

Masalahnya kalau otak macam tu, mesti dia terasa pandai masa dia menaip soalan tu.
Ganjaweed said…
Duit hantar anak overseas tu semua duit rakyat sendiri.

Bukan duit UMNO.

Jangan lupa atau terkeliru.
iqra said…
Salam...Dlm Islam dah jelas perjuangan yg sebenar adalah Islam. Kaum (Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, dll) adalah supaya manusia saling kenal mengenal antara satu sama lain,dan bukan utk dijadikan sebagai cara hidup manusia.
Berlainan dgn Islam, ia adalah kurniaan dari sumber yg tiggi dan mulia dari Pencipta alam semesta, yg mengetahui selok belok makhluq seluruhnya.
Diturunkan sekali Kitab sebagai rujukan bertulis sepanjang zaman, yg di dlmnya mukjizat utk hati yg suci dan bersih.
Sebaliknya perjuangan berlandaskan perkauman adalah sempit dan ketinggalan zaman terutama bg masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia.
Oleh yg demikian perpaduan yg dibawa oleh Islam adalah lebih ke hadapan dari perpaduan yg berdasarkan perkauman, malah pihak yg majoriti akan menelan yg minoriti atau pun semuanya akan hancur baur antara satu dgn yg lain.
Tapi berlainan dgn perpaduan yg di landaskan oleh Islam, semua akan selamat dan tiada paksaan di dlmnya selagi saling hormat menghormati, malah perpaduan yg diciptakan melalui Islam lebih perkasa dan bermakna.

Analoginya:
Perkauman= 1+1= 2
Islam= 1+1= 11

Wallahu'alam...
ANAK RAJA said…
dULU PERKAM ...PASTU uMNO..DULU jOHARI SKRANG JOECHARLIE...TAPI KATA SOKONG MELAYU..
TO IQRA ..I LIKE YOUR COMMENT
SetiaSelalu said…
Syabas PAS ! Ramai orang cina & india dan bukan melayu hari ini tahu PAS bukan racist dan extremist.
Dulu kami takut PAS tapi PAS telah buktikan di banyak keaadaan ia lah parti yang tak mahu main politik perkauman dan yg penting TAK mahu kezaliman seperti kematiaan orang di tahan dan di lok up polis.
Kami tak akan lupa Kugan,Beng Hock,dan Altantuya.
PAS pun tak sokong ISA dan TAK CURI WANG RAKYAT ia itu RASUAH.
Lihat kekayaan Mahathir dan Anak dia-berapa bisnes termasuk San Miguel Beer Corp.Phillipines dan pencuri yg besar Taib Mahmud.
HIDUP PAS untuk SEMUA bukan Umnoputra,Mcaputra, Micputra atau Bnputra.
Ketuanan Melayu ? Kami TAK BODOH Lagi. Hidup Reformasi !
Anonymous said…
joecharlie..

Nko nie BODOH! BODOH! BODOH! macam Geng Kepala Lembu.

Silap hari bulan LEMBU pun cerdik sket dari nko.

Nko ingat um-NGOK bagi kami makan ke? Kalau keje Kerajaan sekalipun um-NGOK yang bayar gaji ke?

GAJI PM dan seangkatan denganya pun hasil dari duit rakyat tau, BODOH! Diaorang cuma mengurus je.

PARIAH PUNYA TOTOK umngok!

Popular posts from this blog

Oktoberfest dan Pendirian Saya

Temuramah saya yang dibuat oleh ISMA berhubung isu Oktoberfest telah banyak menimbulkan kontroversi. Mungkin kerana ramai hanya membaca tajuk. Sepertimana biasa. Malas untuk membaca dan faham tetapi teringin sangat mengutuk. Lebih-lebih lagi bila yang memberi komen itu adalah diri saya. Malang sungguh nasib mereka ini. Tidak faham dan terus menceritakan mengikut selera mereka. Sampai ada yang mengatakan saya ‘sokong’ dan ucapkan tahniah. Biasalah. Kalau semua sudah faham, kurang pulalah kerja untuk saya!

Lawatan Kerja ke Kilang Carlsberg

Tajuk posting saya kali ini barangkali akan memeranjatkan sesetengah pihak. Lanjutan daripada perbincangan berhubung Terminal Bas Shah Alam, saya bersama beberapa Ahli Majlis MBSA telah melawat kilang Carlsberg pada hari Khamis 5 Ogos, jam 3 petang. Kami disambut oleh Dato’ Chin Voon Loong, Timbalan Pengarah Urusan Syarikat berkenaan. Beliau memberikan penjelasan dan latar belakang syarikat serta prestasi perniagaannya semenjak ianya mula beroperasi. Untuk makluman semua, kilang Carlsberg Shah Alam telah mula beroperasi pada tahun 1972, iaitu 38 tahun dahulu. Ia merupakan di antara kilang yang terawal di kawasan tersebut dan semasa ianya dibina, hanya hutan dan belukar di kelilingnya.

Menjawab Najib Razak

1. Bekas SU Politik saya Ahli Lembaga Penasihat DBKL. Ianya jawatan non-executive dan hanya berfungsi menasihati Dato Bandar dalam isu-isu dasar. Lembaga tersebut tidak memberi kelulusan untuk apa-apa permohonan.
2. Ya saya yang lantik kerana dia berpengalaman sebagai Ahli Majlis MBSA selama dua sesi dan merupakan seorang profesional lulusan Kejuruteraan dari sebuah Universiti Amerika. Dengan Pengalaman dan ilmunya dia dipercayai boleh menasihati Dato Bandar DBKL dalam banyak persoalan.
3. Ya dia juga Ketua AMANAH Kawasan Shah Alam sejak 2015 dan merupakan pimpinan pelapis yang insyaAllah akan gantikan saya.
4. Saya Ahli Parlimen Shah Alam sejak 2008, kawasan 80% pengundi Melayu yang telah menangkan saya dengan majoriti sebanyak 30 ribu lebih pada 2018. Shah Alam kawasan Melayu dan mereka inginkan wakil dan kepimpinan yang bebas rasuah.

5. Maksud 'broker' adalah orang seperti Jho Low. Takkan Jib tak tahu? Bukankah Jib dikatakan banyak gunakan khidmat beliau untuk bantu Melayu khus…