Skip to main content

Video: Beza di antara UMNO dan PAS

“Dasar perjuangan PAS ialah Islam, yang menekankan persoalan keadilan. Ianya menghasilkan perpaduan di atas dasar keadilan. Ianya tidak menanam bibit-bibit perpecahan ataupun bibit-bibit kebencian di antara agama ataupun kaum. Dasar perjuangan UMNO adalah Melayu, ianya perjuangan yang sempit, ia kononnyalah mementingkan kedudukan hanya satu bangsa. Ianya menanamkan bibit-bibit perpecahan, kebencian dan perbalahan di antara kaum. Di atas dasar perjuangan Melayu yang tidak ada dasar dan peraturan yang jelas, ianya mengharuskan rasuah, mengharuskan penyelewengan, mengharuskan kezaliman dan penindasan”




Video ihsan Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

InsyaAllah Melayu Cina India Punjabi Iban Kadazan dll
akan bersatu hati menyokong Pakatan Rakyat utk menyelamatkan negara kita yang tercinta.
Ameen..
joecharlie said…
Yang Hantar kau belajar keUK tu adalah Parti Pas bukan parti UMNOke? yang Parti Melayu supaya anak orang Islam pandai betul ke? atau bapak kau yg hantar keUK? aku saja nak tau.
Anonymous said…
joecharlie, yg UMNO tu pakai duit BAPAK diaorg ke duit BAPAK kau utk antar budak2 gi obersi? saja nk tau...
anak bapak said…
joecharlie

yg aku dok bayar income tax dan perbagai tax kat kerajaan tu duit bapak kau ke?
Anonymous said…
salam....
sekadar rasa keliru dengan dasar perjuangan pas, pkr dan dap....

pas perjuangkan islam... alhamdulillah...

pkr perjuangkan keadilan kepada anwar.... (seingar saya la)

dap perjuarkan malaysian malaysia...
jauh menympang nak memperjuangkan islam,

"langkah mayat saya dulu kalau nak tubuhkan negara iaslam" kata karpal.... (betulkan saya kalau salah ye...

ini adala perbezaan dasar yg saya nampak dalam pk skarang....

sila tegur saya kalau salah...

salam....
Hamba Allah said…
Yb..umno dah banyak bodohkan pemikiran org melayu.

Umno tak layak bersatu dengan pas
atas sebab dasar sekular umno.
Anonymous said…
Punyalah bangang!! si joecharlie. Duit kerajaan adalah duit rakyat. Bukan duit umno. Tak heranlah si mamat joecharlie dok dalam umno lagi sebab otak dia tak bolih fikir. setiap cukai yg kita bayar itu, pergi pada kerajaan..dan macam2 lagi..duit inilah digunakan untuk rakyat bukan duit umno. Lu fikir sendiri..
mut said…
Kalau yang cerdik mesti tak tanya soalan macam joecharlie tu.

Masalahnya kalau otak macam tu, mesti dia terasa pandai masa dia menaip soalan tu.
Ganjaweed said…
Duit hantar anak overseas tu semua duit rakyat sendiri.

Bukan duit UMNO.

Jangan lupa atau terkeliru.
iqra said…
Salam...Dlm Islam dah jelas perjuangan yg sebenar adalah Islam. Kaum (Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, dll) adalah supaya manusia saling kenal mengenal antara satu sama lain,dan bukan utk dijadikan sebagai cara hidup manusia.
Berlainan dgn Islam, ia adalah kurniaan dari sumber yg tiggi dan mulia dari Pencipta alam semesta, yg mengetahui selok belok makhluq seluruhnya.
Diturunkan sekali Kitab sebagai rujukan bertulis sepanjang zaman, yg di dlmnya mukjizat utk hati yg suci dan bersih.
Sebaliknya perjuangan berlandaskan perkauman adalah sempit dan ketinggalan zaman terutama bg masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia.
Oleh yg demikian perpaduan yg dibawa oleh Islam adalah lebih ke hadapan dari perpaduan yg berdasarkan perkauman, malah pihak yg majoriti akan menelan yg minoriti atau pun semuanya akan hancur baur antara satu dgn yg lain.
Tapi berlainan dgn perpaduan yg di landaskan oleh Islam, semua akan selamat dan tiada paksaan di dlmnya selagi saling hormat menghormati, malah perpaduan yg diciptakan melalui Islam lebih perkasa dan bermakna.

Analoginya:
Perkauman= 1+1= 2
Islam= 1+1= 11

Wallahu'alam...
ANAK RAJA said…
dULU PERKAM ...PASTU uMNO..DULU jOHARI SKRANG JOECHARLIE...TAPI KATA SOKONG MELAYU..
TO IQRA ..I LIKE YOUR COMMENT
SetiaSelalu said…
Syabas PAS ! Ramai orang cina & india dan bukan melayu hari ini tahu PAS bukan racist dan extremist.
Dulu kami takut PAS tapi PAS telah buktikan di banyak keaadaan ia lah parti yang tak mahu main politik perkauman dan yg penting TAK mahu kezaliman seperti kematiaan orang di tahan dan di lok up polis.
Kami tak akan lupa Kugan,Beng Hock,dan Altantuya.
PAS pun tak sokong ISA dan TAK CURI WANG RAKYAT ia itu RASUAH.
Lihat kekayaan Mahathir dan Anak dia-berapa bisnes termasuk San Miguel Beer Corp.Phillipines dan pencuri yg besar Taib Mahmud.
HIDUP PAS untuk SEMUA bukan Umnoputra,Mcaputra, Micputra atau Bnputra.
Ketuanan Melayu ? Kami TAK BODOH Lagi. Hidup Reformasi !
Anonymous said…
joecharlie..

Nko nie BODOH! BODOH! BODOH! macam Geng Kepala Lembu.

Silap hari bulan LEMBU pun cerdik sket dari nko.

Nko ingat um-NGOK bagi kami makan ke? Kalau keje Kerajaan sekalipun um-NGOK yang bayar gaji ke?

GAJI PM dan seangkatan denganya pun hasil dari duit rakyat tau, BODOH! Diaorang cuma mengurus je.

PARIAH PUNYA TOTOK umngok!

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw