Skip to main content

Video: Beza di antara UMNO dan PAS

“Dasar perjuangan PAS ialah Islam, yang menekankan persoalan keadilan. Ianya menghasilkan perpaduan di atas dasar keadilan. Ianya tidak menanam bibit-bibit perpecahan ataupun bibit-bibit kebencian di antara agama ataupun kaum. Dasar perjuangan UMNO adalah Melayu, ianya perjuangan yang sempit, ia kononnyalah mementingkan kedudukan hanya satu bangsa. Ianya menanamkan bibit-bibit perpecahan, kebencian dan perbalahan di antara kaum. Di atas dasar perjuangan Melayu yang tidak ada dasar dan peraturan yang jelas, ianya mengharuskan rasuah, mengharuskan penyelewengan, mengharuskan kezaliman dan penindasan”




Video ihsan Malaysiakini
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

InsyaAllah Melayu Cina India Punjabi Iban Kadazan dll
akan bersatu hati menyokong Pakatan Rakyat utk menyelamatkan negara kita yang tercinta.
Ameen..
joecharlie said…
Yang Hantar kau belajar keUK tu adalah Parti Pas bukan parti UMNOke? yang Parti Melayu supaya anak orang Islam pandai betul ke? atau bapak kau yg hantar keUK? aku saja nak tau.
Anonymous said…
joecharlie, yg UMNO tu pakai duit BAPAK diaorg ke duit BAPAK kau utk antar budak2 gi obersi? saja nk tau...
anak bapak said…
joecharlie

yg aku dok bayar income tax dan perbagai tax kat kerajaan tu duit bapak kau ke?
Anonymous said…
salam....
sekadar rasa keliru dengan dasar perjuangan pas, pkr dan dap....

pas perjuangkan islam... alhamdulillah...

pkr perjuangkan keadilan kepada anwar.... (seingar saya la)

dap perjuarkan malaysian malaysia...
jauh menympang nak memperjuangkan islam,

"langkah mayat saya dulu kalau nak tubuhkan negara iaslam" kata karpal.... (betulkan saya kalau salah ye...

ini adala perbezaan dasar yg saya nampak dalam pk skarang....

sila tegur saya kalau salah...

salam....
Mustapha said…
Yb..umno dah banyak bodohkan pemikiran org melayu.

Umno tak layak bersatu dengan pas
atas sebab dasar sekular umno.
Anonymous said…
Punyalah bangang!! si joecharlie. Duit kerajaan adalah duit rakyat. Bukan duit umno. Tak heranlah si mamat joecharlie dok dalam umno lagi sebab otak dia tak bolih fikir. setiap cukai yg kita bayar itu, pergi pada kerajaan..dan macam2 lagi..duit inilah digunakan untuk rakyat bukan duit umno. Lu fikir sendiri..
mut said…
Kalau yang cerdik mesti tak tanya soalan macam joecharlie tu.

Masalahnya kalau otak macam tu, mesti dia terasa pandai masa dia menaip soalan tu.
Ganjaweed said…
Duit hantar anak overseas tu semua duit rakyat sendiri.

Bukan duit UMNO.

Jangan lupa atau terkeliru.
iqra said…
Salam...Dlm Islam dah jelas perjuangan yg sebenar adalah Islam. Kaum (Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, dll) adalah supaya manusia saling kenal mengenal antara satu sama lain,dan bukan utk dijadikan sebagai cara hidup manusia.
Berlainan dgn Islam, ia adalah kurniaan dari sumber yg tiggi dan mulia dari Pencipta alam semesta, yg mengetahui selok belok makhluq seluruhnya.
Diturunkan sekali Kitab sebagai rujukan bertulis sepanjang zaman, yg di dlmnya mukjizat utk hati yg suci dan bersih.
Sebaliknya perjuangan berlandaskan perkauman adalah sempit dan ketinggalan zaman terutama bg masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia.
Oleh yg demikian perpaduan yg dibawa oleh Islam adalah lebih ke hadapan dari perpaduan yg berdasarkan perkauman, malah pihak yg majoriti akan menelan yg minoriti atau pun semuanya akan hancur baur antara satu dgn yg lain.
Tapi berlainan dgn perpaduan yg di landaskan oleh Islam, semua akan selamat dan tiada paksaan di dlmnya selagi saling hormat menghormati, malah perpaduan yg diciptakan melalui Islam lebih perkasa dan bermakna.

Analoginya:
Perkauman= 1+1= 2
Islam= 1+1= 11

Wallahu'alam...
ANAK RAJA said…
dULU PERKAM ...PASTU uMNO..DULU jOHARI SKRANG JOECHARLIE...TAPI KATA SOKONG MELAYU..
TO IQRA ..I LIKE YOUR COMMENT
SetiaSelalu said…
Syabas PAS ! Ramai orang cina & india dan bukan melayu hari ini tahu PAS bukan racist dan extremist.
Dulu kami takut PAS tapi PAS telah buktikan di banyak keaadaan ia lah parti yang tak mahu main politik perkauman dan yg penting TAK mahu kezaliman seperti kematiaan orang di tahan dan di lok up polis.
Kami tak akan lupa Kugan,Beng Hock,dan Altantuya.
PAS pun tak sokong ISA dan TAK CURI WANG RAKYAT ia itu RASUAH.
Lihat kekayaan Mahathir dan Anak dia-berapa bisnes termasuk San Miguel Beer Corp.Phillipines dan pencuri yg besar Taib Mahmud.
HIDUP PAS untuk SEMUA bukan Umnoputra,Mcaputra, Micputra atau Bnputra.
Ketuanan Melayu ? Kami TAK BODOH Lagi. Hidup Reformasi !
Anonymous said…
joecharlie..

Nko nie BODOH! BODOH! BODOH! macam Geng Kepala Lembu.

Silap hari bulan LEMBU pun cerdik sket dari nko.

Nko ingat um-NGOK bagi kami makan ke? Kalau keje Kerajaan sekalipun um-NGOK yang bayar gaji ke?

GAJI PM dan seangkatan denganya pun hasil dari duit rakyat tau, BODOH! Diaorang cuma mengurus je.

PARIAH PUNYA TOTOK umngok!

Popular posts from this blog

Kerana Tidak Istiqamah Maka Akhirnya Terpinggir

Keputusan PRU14 sekarang telah diketahui umum. Pakatan Harapan (PH) berjaya mengambil alih Putrajaya dan negeri-negeri di seluruh Negara kecuali Perlis, Pahang dan Sarawak yang kekal bawah BN sambil Kelantan dan Terengganu jatuh pada PAS.

Walaupun akan ada yang berkata bahawa PAS telah berjaya dengan keputusan anatara yang paling cemerlang dalam sejarahnya, hakikatnya ianya sebenarnya boleh jauh lebih baik dari itu. Malangnya, sifat gopoh dan kurang yakin kepada pendekatan yang diikutinya sejak zaman reformasi telah menyebabkan PAS semakin terpinggir dari arus perdana politik negara. Ia kembali sebagai parti pantai timur dan kawasan kampung Melayu setelah beraksi cergas di pantai barat dan kawasan bandar pada tahun-tahun pasca reformasi. Cogan kata “PAS for all” kian tidak kedengaran dan PAS kembali sebagai parti bersifat eksklusif memperjuangkan agenda khas bagi masyarakat Muslim dan Melayu.

Dakwaan Kosong Hj Hadi: Antara Kebenaran dan Khayalan

Pada 14hb April Hj. Hadi membuat satu 'pendedahan' mengenai sebab sebenar AMANAH ditolak. Kononnya ianya adalah kerana pimpinan AMANAH semasa menjawat jawatan dalam PAS ingin meminda perlembagaan PAS sehingga dikurangkan kuasa Majlis Syura Ulama. Tuduhan tersebut merupakan satu pembohongan yang nyata yang dibuat dengan penuh kesedaran bahawa ianya satu pembohongan! Saya tidak tahu mengapa Hj Hadi kebelakangan ini kerap berbohong.

Sekiranya ianya dianggap bukan satu pembohongan oleh beliau dan beliau benar yakin akan kebenarannya maka ahli-ahli PAS haruslah berwaspada. Kerana ini bermakna bahawa beliau sudah mula mengalami satu keadaan yang tidak dapat membezakan di antara kebenaran dari khayalan. Situasi 'delusional' ini menyebabkan beliau sentiasa dalam keadaan cemas dan menganggap dirinya dan Islam dimusuhi oleh semua, kecuali oleh PAS dan UMNO.

Tuduhan ini sebenarnya bukanlah baharu maka yang dikatakan sebagai 'pendedahan' selepas 3 tahun ini adalah dakwaan …