Skip to main content

Khalid Scoffs at Zul Noordin’s Police Report

By Syed Jaymal Zahiid (The Malaysian Insider)

KUALA LUMPUR, Jan 24 – Shah Alam MP Khalid Samad says he is not worried about a police report lodged against him by PKR’s Zulkifli Noordin over the “Allah” issue, and accused the Kulim MP of inconsistency.

Zulkifli, known for his hardline Islamic views, had lodged a police report against the PAS man’s statement that a Selangor enactment which prohibited non-Muslims from using the word “Allah” and other Islamic terms was “outdated”.

“I think the police report lodged by 60 over (Islamist) NGOs should suffice,” said the Shah Alam MP in an apparent swipe at Zulkifli.

“I believe he should be more consistent. Why not lodge a police report against PAS or Pakatan Rakyat as I believe that their stand on the issue are similar to mine,” he told The Malaysian Insider in a phone interview.

Khalid, widely regarded as being the opposite of Zulkifli, is known for his “progressive” views on Islamic matters.

The two have never been able to see eye to eye on this and their differences on the “Allah” controversy have added further tension to an already strained relationship.

While Khalid, along with many in his party and PR, has no quarrel with non-Muslims using the term “Allah”, the latter is vehemently against it.

His liberal views have also created made him enemies amongst the country’s religious elites, most of whom are known to be conservatives.

He was recently summoned by the Selangor ruler, the supreme Islamic authority in the state, to explain on the statement he made three days ago, which was published on an online news portal.

“Even the Sultan of Selangor is not as antagonistic as him (Zulkifli) in his response,” said Khalid, adding that he was only advised by the Selangor ruler to exercise discretion when it comes to Islamic matters.

“He merely told me to be careful and to ensure that the issue does not end in polemics,” revealed Khalid on the meeting between them.

Asked if action should be taken against Zulkifli, the Shah Alam MP said it was not up to him to decide, adding that PKR should solve the issue internally.

The Kulim MP has been pushed to a corner on the matter. PKR bigwig Datuk Zaid Ibrahim and the party’s youth wing have come out to blast Zulkifli’s action and defend his rival’s view.

Courtesy of The Malaysian Insider
Related: PKR Youth slams Zul Noordin for ‘Umno-like’ action
Kalimah dilarang: Zaid pertahan Khalid syor pinda enakmen

-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
Don't worry YB, ini malaon tak bolih pakai punya.
Ampatuan Jr said…
YB,
Masa berkempen kat Shah Alam dulu kita pernah bersalaman dan YB merayu dgn berkata,'Give us a chance,pls!'.Saya terpanggil untuk support YB kerana saya marahkan si Aziz Samsudin yg tak pernah nampak batang hidung dia kat Shah Alam sedangkan YB pula memang bertungkus lumus di lapangan.Tapi sekarang sejak YB dah jadi MP Shah Alam,saya tertanya-tanya adakah saya telah membuat pilihan yg betul? YB kini terlalu kontroversial,terlalu banyak berpolemik dan terlalu terlibat dengan isu2 yg nampaknya bertentangan dgn apa yg masyarakat Shah Alam mahu.Pls YB... pls go back to basic or at least try to fullfill your many election promises.There are still many things that require your urgent attention.Im sure you dont want to be just a ONE TERM MP in Shah Alam!
Eric said…
Dear YB Khalid,

be assured of my support, and surely of millions of Malaysian citizens, among the onslaught UMNO and their tax-sponsored allies are submitting you to. Malaysia needs sincere and committed Malaysians like you.

Hold fast YB, as you have always done.
rocky said…
The idiot needs a lesson...here is comments from Azmi Sharom:

"All right, let’s look at the state laws then. Space prevents me from going through each enactment, so let’s just look at the Selangor enactment of 1988.

In the preamble it says: “[This is] An enactment to control and restrict the propagation of non-Islamic religious doctrines and beliefs among persons professing the religion of Islam.

“Whereas Article 11(4) of the Federal Constitution provides that State law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion, and whereas it is now desired to make a law to control and restrict the propagation of non-Islamic religious doctrine and beliefs among persons professing the religion of Islam, therefore pursuant to Article 11(4) of the Federal Constitution it is hereby enacted by the Legislature of the State of Selangor.”

And if we look into the Enactment, we do see a section which lists down words that can’t be used by non-Muslims (it includes Allah). However, the explanatory note to this section states that to do so is “an offence of distributing in a public place publications concerning non-Islamic religions to Muslims”.

Again, this looks very clear, the law was designed to prevent proselytising to Muslims. And the ban on the use of the name Allah by the state law is in the context of proselytising."

and the idiot is a lawyer...really? sack him PKR
wandererAUS said…
YB KHALID well done!!
Fear nothing, if what you said was from the heart. Not like many muslim pretenders and 2 cent politicians...always demonstrating their stupidity to get cheap publicity.
A nation needs to progress with time not, retarded created by some backward conservative numskulls!
Tinta Hitam said…
Sometime I didnt know what transpired in YB Zulkifli Noordin mind.It seem in this issue he did the job on behalf UMNO.

He is not a team player.He prefer to alienated himself from PR common stand.So up to him if he felt that UMNO is the best party for hi to further his stands.

He should made his decision quickly because we are fedup of his rethorics
Anonymous said…
fear not, YB Khalid , you have all the support from peace loving Malaysian !!

Hidup Khalid !!!



Arumugam
Anonymous said…
Saya bersetuju dgn YB mengenai kenyataan " Saya tak faham berkenaan Islam ala Melayu ". Mungkin selama ini orang melayu hanya mengikut-ikut sahaja terhadap pegangan mereka dan tidak mahu mengaji dgn lebih mendalam. Pemahaman saya terhadap pegangan Addin masakini selari dgn pemikiran YB dan pucuk pimpinan Pas
Anonymous said…
i learn more about islam from leaders like khalid samad, rpk, zaid ibrahim, tok guru nik aziz, anwar etc...

zul kulim on the other hand pushes me away.

4RAKYAT
shahasan said…
YB Zulkifli tu sah dah jadi tali barut UMNO dah kena bayar lah bro!!! Harus diingat isu kalimah Allah ini pun sengaja dimainkan oleh UMNO yang mengarahkan pihak mahkamah membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh malajah herald...so UMNO dah berjaya perangkap minda orang melayu yang sekarang nampak macam UMNO lah hero dan pejuang agama Islam. Apa yang Atuk Mahathir cakap pasal Amerika yang sengaja meletupkan sendiri twin tower bertujuan memerangi orang2 islam itu amat tepat dan benar sekali.

Bak kata pepatah Aristotle " A man was born to become a political animal". Semua orang tahu pepatah ini telah jadi darah daging pemimpin2 UMNO dan jika kita semua bijaksana kita dapat membuat kesimpulan bahawa UMNO lah yang meletupkan isu kalimah Allah kat Malaysia ni supaya orang beralih pandang kat UMNO setelah mereka kehilangan banyak sokongan orang melayu yang telah beralih pandang kepada PAS sejak kebelakangan ini.

Sebagai rakyat biasa kita semua perlu banyakkan doa dan solat hajat agar ditunjukkan jalan yang benar oleh Allah SWT.

YB Khalid jangan tangkap saya masuk ISA dah le YB. Saya ada anak isteri yang nak kena jaga.
musang said…
Khalid Samad, agaknya Ust. Haron Din, Ust. Ismail Kamus, Ust. Harun Taib semuanya tu tahap bangang dan ketinggalan zaman berbanding anda. Anda memecah belah jemaah serta perjuangan islam. Andalah perosak perjuangan daulah islamiah. Semoga Allah swt membuka pintu hati anda. Daulah Islamiah tak tertegak dgn hanya menjual agama. Ingatlah balasan Allah kelak
Anonymous said…
zul kulim should have been gone along time ago. Never mind if umno gets 1 extra seat, his mind and heart has been there all this while anyway. Already there has been numurous reports lodge against YB Khalid on the same issue so why the need to lodge one of his own we all know very well.
I would very much love to have YB Khalid be my area wakil anytime.
Salam and may Allah bless you.
northerner said…
salam to all,,
Saya terpanggil untuk memberi pandangan dengan merujuk kepada 'musang'iaitu :
i. Pandangan beliau - itu hak beliau..
ii. Begitu juga dgn padangan Ust Haron Din & yg lain2.. itu juga hak mereka..

Jgn la kita mencerca hak org lain... sekadar membaca dan mendengar pandangan mereka.. dan kita rumuskan pendirian kita.. itu pulak hak kita..

Selalunya mcm tu la.. bila ada hal maka berbalahlah kita.. .. sehingga ke... cerca mencerca....akhir sekali kita yg tertinggal jauh kebelakang...
Ya akhi... itu zaman jahiliah...

Islam tertegak atas hujah...

Berhujah lah...

Agama tak pernah mengajar kita untuk hanya mendengar.... jika perlu berhujah... berhujah.. ianya akan mematangkan kita..

Dan kita pula perlulah berlaku adil.. kerana adil itu mendekatkan kita dengan takwa..
hj karin mohd said…
musang

jika anda ahli pas,amat malang bagi jemaah kita.
Anonymous said…
Kalau orang Islam tak boleh sebut Allah, maka orang Islam di Selangor TIDAK BOLEH menyanyikan lagu negeri Selangor kerana didalamnya ada tersebut kalimah Allah.
ALLAH LANJUTKAN USIA TUANKU
Sivakumar said…
YB Khalid:

Pendirian dan wawasan YB menuju ke arah kelahiran satu Malaysia yang adil dan saya sokong YB seratus-peratus.

Yang menentang YB adalah golongan yang tidak matang dan golongan yang takutkan kedudukan YB sebagai 'pioneer'atau pelopor sebuah Malaysia yang baru, sederhana, inklusif dan matang.

Ini kerana mereka yang melawan YB tidak yakin diri dengan keimanan sendiri atau mereka bimbang tampuk kuasa politik dan pengaruh sosial mereka semakin merosot. Sikap mengutamakan diri dan sikap mementingkan pandangan dan pegangan sendiri dan merendahkan pegangan dan pandangan orang lain.

YB bagaikan cahaya dalam kegelapan politik ultra-nasionalis dan ektremis agama yang tidak mengikut ajaran spiritual/keagamaan yang sebenar. Sinar cahaya yang seperti YB sudah pasti ditentang oleh sesetengah golongan.

Bukankah ini sudah menjadi dasar perangai kaum manusia untuk beribu-ribu tahun?

Bukankah Nabi Muhammad SAW ditentang dengan begitu keras oleh puak-puak Arab kerana ingin mereformasi masyarakat mereka yang jahil?

Tidakkah Mahatma Gandhi sendiri dianiayai British dan ditembak mati oleh orangnya sendiri dalam perjuangannya untuk kebenaran dan keadilan?

Teruskan usaha YB di atas nama kebenaran dan keadilan dan jangan sesekali putus asa atau hilang semangat.
Saya ingin mengesyorkan agar PKR memecat YB Kulim iaitu Zulkifli Noordin sebab apa yang beliau buat adalah bertentangan dengan apa yang telah disepakati oleh pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat.lagi pula saya rasa beliau seperti ejen UMNO-BN,macam Ibrahim Ali pun ya jugak.saya menyeru kepada PKR agar pecat beliau.
bennyloh said…
Why is he in Coats and tie? A wolf in sheep's clothing. Scary isn't it
Anonymous said…
Pegi tanding dekat seputehlah YB,

Baik undi teresa kok dari undi YB
ahyam said…
You not only know your stuff,
But you are not an extremist and
you do not bluff!
May Allah guide and protect you,
And you deserve to be praised
when praise is due!
You are truly guided by non-fanatical principles ... a special gift,
And you do not make 'a paradigm shift'!
Sdra musang,

agaknya Ust. Hadi, TGNA, Ust. Ahmad awang, Ust. Nasha semuanya tu tahap bangang dan ketinggalan zaman berbanding anda.

Hormatilah perbezaan pendapat
Harold said…
Salam,

I'm surprised with Khalid Samad and his supporter stand. Have you all read the statement by Dato Harun Din? Have you really read what Tuan Guru Nik Aziz said in the printed Harakah (front page).

The church want to use Allah with the concept of trinity not one and only God.

The use of Allah with different intepretation will cause confusion in the future.

YB Zulkifli Nordin is doing his duty as muslim. This matter is beyond politic, its about aqidah.
Anonymous said…
YB,

You have my full support as an MP for All Malaysians!!

Kalau orang Shah Alam tak tau hargai pengorbanan YB, datang lah ke Kelana Jaya, kita sure support YB! (Tak pe, bagi Shah Alam kat Khalid Ibrahim atau orang besar PKR yang lain).
Anonymous said…
Kalau dgn bukan Islam bkn main diminta berbaik sangka...bertolak ansur...mcm2 ayat dan usul keluar utk mencapai cita2...tetapi sesama Melayu yg sesama Islam...duduk semeja pun tak beri.
FutureLeader said…
Dah nama gelaran pun Musang, jangan perangai pun macam musang sudah la.

Buat makluman saudara bergelar musang, anda mungkin fikir sekadar apa yang keluar dari mulut YB. ini la puak-puak yang tahu telan saja. fikir dulu, kaji dulu, baca dulu sebelum nak kritik seseorang.

saya harap pengunjung-pengunjung yang lain jangan cepat terpengaruh dengan tindakan Zulkifli Nordin dan komen-komen Musang nih.

Anda mesti mengkaji setiap idea, pandangan yang dilontarkan, kerana percambahan pendapat adalah sesuatu yang diperlukan untuk melahirkan masyarakat yang lebih bertamadun.

HIDUP ISLAM, HIDUP PAKATAN
marhaenr said…
wahai si musang...

isu kalimah ni isu agama yang berkait sejarah,heritage,kesinambungan agama islam melalui perantaraan wahyu yang dibawa oleh para nabi2 dan rasul2...

hujjah2 quran dan sunnah dah cukup membuktikan takde salahnya kristian dan yahudi mahupun musyrik menggunakan,menyebut malah merujuk konsep ketuhanan kepada Allah...

isu samada kristian tak percaya pada Allah yang sama dengan Islam adalah satu isu yang lain...

teringat saya dalam satu posting oleh YB zulkifli yang mengatakan bahawa hanya kristian di malaysia sahaja yang sibuk nak guna nama Allah dalam majalah terbitan mereka..dan dia juga mempersoalkan kenapa kristian di eropah dan lain2 negara tak mahupun menggunakan nama Allah..??

buat YB zul dan ahli umno termasuk musang yang dah takde isu, di eropah dan dunia barat pada hari ini, umat islam disana berusaha sedaya upaya membuktikan dan menyakinkan para penganut kristian melalui siri2 dialog,debat dsb bahawa nama Allah memnag disebut didalam Bible kristian...

akibat daripada itu,hari ni umat kristian di barat ramai yang telah menganut islam...sehingga islam merupakan 'the fastest growing religion in europe"..umat islam di eropah sahaja hari ini telah mencecah ke angka 50 juta..di usa sahaja berbondong2 kristian masuk islam...hari ini di usa dianggarkan umat islam telah mencecah ke angka 10juta orang..

itu yang menyebabkan gereja disana membuat keputusan menolak kalimah Allah digunakan sebagai rujukan Tuhan bagi orang kristian...

tai sebaliknya pula berlaku di malaysia...

ingatlah wahai orang2 seperti musang, islam tu adalah amanah,yang perlu dijaga..bukan untuk sensasi semata2...hari ini,setelah 600++ tahun orang melayu menjaga islam...islam makin reput...

dan tak hairanlah dalam dekad ini kita bakal menyaksikan kebangkitan kuasa baru islam di barat...

sesungguhnya allah memilih sesuatu bangsa itu dan memuliakan mereka dengan nikmat islam...

dan dalam hal ini...melayu ternyata gagal....

kerana..??? melayu itu islam dan islam itu melayu pemahaman sesat ciptaan umno...
Shazlan said…
Salam,

Islam agama hujah. Rasulullah pun kata, kalau nak berdakwah ngan org cerdik pandai, kena berhujah - and bukan police report.

Yg amazes me is that Bro Zul had the chance to debate/discuss the matters not only with YB Khalid when Anwar gathered them in his house. But why didn't he???
Anonymous said…
apa beza menyebut nama Allah di dlm lagu selangor & beza menterjemahkan GOD kepada ALLAH oleh pihak Kristian?

Kenapa perlu nak divert isu? Sedangkan hampir majority umat islam menolak penggunaan nama Allah kepada umat Kristian..bukan pada lagu Selangor atau Johor.

Satu lagi YB mengenai kenyataan " Saya tak faham berkenaan Islam ala Melayu "..siapa yg ungkit perkara ini??..UMNO ke atau YB sendiri?

Adalah sesat YB kata Islam ala Melayu sedangkan umat Islam di Malaysia adalah Melayu 100%. Jadi tunjukkan di mana YB kata Islam ala Melayu.
northerner said…
"kita tidak perlu memaksa orang lain menerima pandangan kita. Begitujuga orang lain tidak boleh memaksa kita menerima pandangan mereka.

Pun begitu, kita diberikan akal yang sehat. Oleh itu, nilailah dengan hati yang dingin, tanpa sentimen dan kejumudan"

(Dgn Izin - Copy & paste from 'blog Al-Bakistani')
Anonymous said…
Hari ini wajah keruh saudara itu kelihatan amat berbangga dengan sokongan bukan muslim. Ingatlah, apabila matinya saudara kelak, bukan mereka yang akan memandikan jenazah saudara, menyembahyangkan jenazah saudara, mengusung jenazah saudara ke kubur dan membaca talkin atau berdoa untuk saudara. Fikirkanlah tindakan saudara ini dengan matahati, solat tahajjud bagi memohon petunjuk kerana sesungguhnya saudara telah jauh tergelincir dan akan disumpah oleh generasi islam akan datang. Jangan ulangi sejarah kehancuran islam di Indonesia dan semoga saudara mendapat petunjuk dan hidayah ke jalan yang benar. Akhirnya, saudara perlu sedar bahawa isu kalimah Allah di Malaysia ini bukanlah soal teologi tapi adalah isu praticality atau kesesuaiannya di bumi Malaysia. Sesungguhnya belum terlambat untuk saudara kembali.......
Anonymous said…
I have a feeling YB Khalid is not at all worrid about Zul's police report..what's really concers YB berjiwa rakyat like YB Khalid Samad is the the deteoration of our country..and what can be done to rescue this country frm further collapse..
Anonymous said…
Khalid,
The moon continues to shine when the dog barks at it. The moon does not go and hide itself.

You are the moon, Zul is the mad dog.
Anonymous said…
Religious/spiritual matters are important..but we must realise that at this present moment Malaysia's socio economic alarm bells are ringing loudly and needs to be tackled fast..and that to me is more important than the police report of a lone nut called Zulkifli Noordin..
cicak kobeng said…
assalamualaikum semua
Anonymous said…
jaga2 yb, saya terbau cubaan nak melagakan yb dengan ustaz haron din dan ulama2 lain. ulama2 dan ahli kitab dulu pun ada persanggahan pendapat tetapi takde pulak orang yang melaga2kan nya. utusan n bharian memang buat dosa kering je.
Anonymous said…
...kepada musang lu memang musang berjangut la..otak beku....apa bila seseorg mencari agama mereka ingin kebenaran....itu lah kelebihan .allah. islam ..biar kan mereka kenal .allah...
Anonymous said…
sebab tulah aku tak berkenan dgn orang berjanggut ni,si zul noordin ni boleh belah
Anonymous said…
YB,

Nampak gayanya um-NO dah berjaya dalam Fasa pertama untuk monggoyang kesepakatan PR dalam isu Perkataan ALLAH dan dalam masa yang sama menarik kembali simpati orang-orang Melayu.

Fasa kedua kita lihat sahajalah, jika PR tidak mengambil sebarang iktibar dari apa yang telah terjadi.


-madir-
Anonymous said…
Salam YB,

Semua orang ISLAM mengakui ALLAH adalah TUHAN seluruh ALAM. Bukan untuk manusia sahaja, segala yang terkandung didalam ALAM SEMENESTA INI. Tetapi dalam masa yang sama kita menafikan hak manusia lain untuk mengakui ALLAH sebagai TUHAN mereka? Adakah kita menghadkan ALLAH milik kita sahaja? bukan untuk manusia lain?

Saya belajar agama pun tak tinggi, tapi asasnya ada la sket. Tapi itu pendirian saya.

-madir-
Anonymous said…
saya sokong yb khalid.

itu budak umno nama zulkifli noordin boleh balik masuk umno
Anonymous said…
Yela tu Khalid Samad dgn bangga display worshippers dia dlm blog ni. Later part ade org akan meng God kan Khalid Samad. Well God translation in BM is not Allah ok but tuhan/dewa. Bagi pandangan pun ambik ayat Quran pun sekerat, sekerat lagi buang. Anwyway gud luck khalid dengan hemburan pujian daripada penyokong ko yang sememangnya otak kuning orientalis. Next time church = masjid ok..

Ps;- orang bodoh bahasa belum lagi agama.
Rakyat Malaysia said…
Dear YB,

You have mine and the support of Millions of Malaysians. That idiotic lawyer wannabe is not intelligent enough to even lick my boot, let alone have a civil discussion. He is trying to intimidate people to keep quiet, the same tactics used by his UMNO master. Those UMNOPUTRAS must be very proud of him.

You represents the future of Malaysians and Islam while jokers like Zul, Hasan and their UMNO Master are from the stone age, do not let them intimidate you.
Harold said…
The issue here is not about the using of Allah by Roman Catholic or other Christian denominations.

By all means please use Allah as long as when they said "Allah" they refer to the one and only Allah and not otherwise.

Strictly no to proselytizing the Muslims.
Jamna said…
Islam hanya akan selamat dengan ilmu dan amalan Islam yang betul. Bukan pengharaman kalimah Allah dan bukan status Islam sebagai agama rasmi.
lolodee said…
Tujuan utama mereka nak guna kalimah Allah hanya untuk berdakwah kat umat islam sahaja.Itu yang saudara zul tak setuju.Islam untuk Orang islam sahaja.Begitu juga kristian.
Anonymous said…
takbir!!! ALLAHUAKHBAR!

salam kpd YB. setelah meneliti saya dapati terdapat perselisihan pendapat antara kedua-dua YB.

Pada pendapat saya YB zulkifli nordin telah membuat 1 kenyataan yg patut difikirkan oleh semua umat Islam khasnya di Malaysia. Undang-undang dan enakmen yg telah sedia ada sepatutnya diguna pakai pd hal-hal yg berkaitan dgnnya. Oleh yg demikian adalah malu bg kita sbg umat islam di Malaysia yg pemimpinnya juga beragama Islam tidak mengguna pakai dan mengambil berat tentang agamanya sendiri. Apakah yg telah terjadi kepada kita semua umat Islam di Malaysia?

Pada saya YB zulkifli Nordin telah membuat 1 keputusan yg patut disanjung kerana pendapatnya. Sepatutnya sbg umat Islam kita kita perlu berfikir secara rasional dan sentiasa menghormati kedaulatan agama Islam itu sendiri.
Kerana perbezaan parti dan konsep perjuangan politik kita telah menghukum tanpa berfikir secara waras. Apakah nilai kita seorang yg beragama Islam tetapi mempunyai pemikiran yg bercampur-campur tentang agama yg kita anuti. sedangkan dalam pendidikan Islam Al-Quran dan Sunnah itu menjadi pegangan kita.

Rasullulah S.A.W memberi kita panduan, jalan yg perlu kita ikuti. Bagaimana perbezaan pendapat yg sebegini menjadikan kita seorang penghukum tidak berhaluan. Saya menghormati pendapat saudara YB Zulkifli Nordin kerana beliau adalah seorang yg amat faham tentang agamanya. Perjuangan Islam itu mmg berliku kerana sejarah Islam telah membuktikan yg Islam itu tidak mudah difahami oleh sebilangan golongan.

Untuk saudara YB Zulkifli Nordin, teruskan perjuangan anda! Semoga semalam menjadi sejarah untuk semua umat Islam di Malaysia agar berhati-hati dalam dengan tutur kata. Tutur kata yg tidak bijak ada kalanya dpt mempengaruhi segolongan yg kurang bijak tentang agamanya. Sbg sorang peguam yg memperjuangkan agama Islam YB Zulkifli Nordin sentiasa menghadapi berbagai cabaran dgn umat Islam di Malaysia dgn kes-kes yg beliau tangani sendiri. Bagaimana dgn Umat Islam di Malaysia hari ini dgn gejala sosial yg saban hari semakin
meningkat. Adakah pemikiran umat islam di Malaysia hari ini setaraf dgn umat islam zaman Rasullulah S.A.W.? Fikir2 kanlah wahai saudaraku.....

Wassallam.
Anonymous said…
Dear YB Khalid, I am a non-Muslim. Judging from the way things are happening, I would rather support PAS than UMNO or PKR. People like yourself reflect the true spirit of Islam, and a man of principle. PKR seems no different from UMNO, a party where members have little principles. There are two parties I respect in Malaysia: DAP and PAS. Many of the members of these parties were looking for justice rather than self enrichment. Hopefully the parties stay this way as their power grow, and not become like UMNO, MCA and MIC.
Citizen
Anonymous said…
Kaptenhasan kata:

Kalau kita tidak izinkan orang kristian menggunakan perkataan Allah maka hentikan lah usaha untuk berdakwah kapada orang bukan islam mulai sekarang .mereka akan ada asas menakutkan orang bukan islam kapada islam .Yadim patut di tutup . Kalau anda pikir dakwah hanya untuk orang islam teruskanlah kerana ia telah banyak di buat . Ingat lah iblis dan syaitan tidak suka ramai orang masuk syurga . Saya ialah kaptenhasan dan lagu "biru mata hitamku" nyanyian kumpulan wings dan lirik di tulis oleh allahyarham loloq adalah ditujukan kapada saya . Nyanyilah ramai ramai dan tujukan lagu itu kapada saya .

January 25, 2010 10:02 PM

Kalau anda takut kapada dakyah ugama kristian kapada orang islam , Majlis ugama islam telah melarang orang bukan islam menggunakan 35 perkataan arab antara nya firman syafaat dan lain itu . Saya baca dalam berita harian 15 january lalu tetapi kita semua tak boleh melarang orang bukan islam mengunakan perkataan Allah kerana ia nya hak Allah , hak tuhan bukan hak manusia . Kesalahan orang bukan islam bila menggunakan perkataan Allah ada dosa anatara manusia dengan Allah bukan dosa antara manusia dengan manusia , bukan juga dosa orang kristian kapada orang islam . Khalid samad mementingkan masa depan iaitu dakwah orang islam kapada bukan islam dan hanya kerna itu anda berdua tak patut bermusuhan . Pengharaman 35 perkataan daripada digunakan oleh org bukan islam telah cukup menghalang dakyah kristian jika itu yang anda takutkan .
Anonymous said…
salam YB...

sabar dan kuatkan semangat. perkara yg berlaku hari ini sebenarnya mematangkan kita dan membuatkan kita berfikir apakah Islam yg sebenarnya. Perkembangan Islam di Malaysia semakin hari semakin merosot kerana terdapat golongan yg tidak memahami. Sedangkan mereka yg menganuti agama Islam di MAlaysia sendiri adakalanya tidak tahu siapa yg patut dijadikan contoh dan teladan.

Kejujuran kita sbg seorang muslim adakalanya tidak dpt di tunaikan, inikan pula sesama saudara. Sedangkan dgn Allah S.W.T pun kita tidak jujur dan lalai inikan pula sesama saudara. Cthnya, sembahyang adakalanya pun kita lambat tunaikan apabila azan dilaungkan inikan pula janji kita kpd insan.

Kpd YB Khalid Samad teruskan perjuangan anda sehingga nafas yg terakhir. Ada kemungkinan YB Zulkifli keliru dgn perjuangan yg sebenarnya. Adakalanya pendirian kita yg disangka betul mungkin tidak dapat diterima oleh org lain. ini mmg kebiasaan. Perjuangan menegakkan HukuM Islam bukan berlandaskan kpd individu atau siapa yg pandai tetapi ianya lebih menjurus kpd keberanian seseorang muslim itu sendiri. Lihat saja sejarah sewaktu Rasullulah berada di Mekah dan Madinah. Ramai panglima Islam yg telah gugur di medan perjuangan. Sebab itu keistimewaan yg berada dlm ISlam tidak terdapat pd agama lain. Samada kalah atau menang adalah sunnah. Buat YB, segalanya ditangan anda, kemenagan yg telah dicapai jgn dipersiakan. Kurangkan bercakap dan tumpukan perhatian sepenuhnya pd kerja YB sbg seorang wakil rakyat. Dizaman hipokrit ini terlalu payah mencari seorang Muslim yg berani. dan saya dapati keberanian itu ada pada diri YB. Saya berharap agar YB tidak tercicir di tengah jalan. Sekian wassalam.
Haikaliium said…
Salam YB yang dikasihi,





Saya sebagai marhaien yang kerdil berdoa kepada Allah SWT semoga perjuangan Islam akan terus hidup subur di bumi Malaysia.




Berhubung dengan isu penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian, saya amat berharap perbezaan pendapat antara YB Zulkifli dan YB Khalid dapat diselesaikan dengan cara yang baik. Oleh kerana tiada nas yang jelas menghalang penggunaan kalimah Allah oleh Kristian dan sememangnya terdapat kemungkinan besar pihak Kristian akan menyalahgunakan kalimah Allah, kedua-dua pandangan pro dan kontra terhadap isu tersebut adalah bergantung pada hukum akal. Saya yakin YB berdua lebih memahami isu ini berbanding saya. Justeru semangat musyawarah seperti yang diamalkan di zaman Rasulullah SAW dan para Khulafa' Ar-Rasyidin wajar dijadikan panduan dan teladan dalam menangani perbezaan pendapat. Sesungguhnya Rasulullah SAW merupakan contoh ikutan yang terbaik. Sikap berlapang dada, menghormati dan meraikan pendapat yang berbeza seperti yang diamalkan oleh Imam-Imam Mazhab dan ulama' silam juga wajar dicontohi.




Firman Allah SWT yang bermaksud:



"Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya" (Surah Ali Imran , ayat 159)




Saya melihat 'perang' melalui media antara YB Zulkifli dan YB Khalid hanya akan meruntuhkan krediliti YB berdua di mata rakyat. Keegoan yang membawa kepada persengketaan dan perpecahan hanya merugikan umat Islam dan menguntungkan musuh Islam. Berdamailah, atas dasar kasih kita kepada Allah SWT dan agamaNya, pasti ada jalan dan kaedah yang lebih indah dalam menangani masalah ini. Mudah-mudahan Allah menunjukkan kita jalan yang benar...
John said…
Samaada Zulkifli Nordin dan beberapa penyokong PAS dan Keadilan telah masuk perangkap BN (satu lagi projek Barisan Nasional)atau Zulkifli Nordin memang menjadi talibarut UMNO untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat.
Anonymous said…
Saya sokong YB Kulim.

Anda memang patut di pecat terus dari PAS.

Insaf dan bertaubatlah segera.

Di hari kematian anda nanti saya harap tanah dapat terima.

Perjuangan anda hanya untuk menghancurkan Malaysia dan Islam.
Anonymous said…
We Malaysian need more YB like this
Anonymous said…
BAHASA MELAYU mana mari INDON?, INGGERIS?, CINA?, INDIA?, Kepada orang berkepala sempit pergi mendalam sejarah dulu.

Kalau hidup dalam dunia Islam ini tak boleh itu tak boleh pakai ada masa untuk sembayang ke?

Kalau ada masa sembayang lebih sikit
sebelum anda di sembayangkan.

Biar ALLAH yang tentukan kerana anda bukan ALLAH YANG MAHA ESAH.

Biar ALLAH yang bakar sesiapa yang
menggunakan apa yang ALLAH tidak izinkan.

Allah suruh buat baik kepada semua hidupan sesiapa yang kata ini tak betul dia adalah saitan atau hamba saitan.

Pada pendapat saya kepada sesiapa yang menbantah biarkan mereka gunakan apa yang mereka ingat betul dan kepada yang menyokong gunakan TUHANALLAH KERANA ALLAH DAN TUHAN PUN BUKAN BAHASA MALAYSIA

Gunakan ALLAH hanya dalam bahasa Arab.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kenyataan Media Amanah Mengenai RUU 355

Muqaddimah

Amanah menganggap mahkamah syariah sebagai institusi penting dalam usaha menzahirkan kebenaran dan keadilan Islam. Oleh itu imejnya sebagai institusi yang cekap dan berwibawa perlu sentiasa dijaga. Amanah bersetuju bahawa segala usaha ke arah memperkasakan mahkamah syariah, dari segi kecekapan perlaksanaan undang-undang Islam, perlu disokong dan dibantu.

Kenyataan Berhubung Usul Persendirian Marang: Cadangan Pindaan ke Atas Akta 355

MUQADDIMAH

1. AMANAH ingin menegaskan bahawa Mahkamah Syariah adalah institusi keadilan Islam dan oleh itu apa jua usaha ke arah menperkasakannya adalah disokong. Bidang kuasanya berhubung kesalahan jenayah syariah dijelaskan dalam Akta 355 sediada. Akta 355 ini perlu dijaga dengan baik dan apa jua usaha pembaik-pulihan serta pindaan terhadapnya perlu diperhalusi secara teliti supaya tidak menjejas kedudukan mahkamah syariah.

2. Akta 355 sediada telah digubal mengambil kira kedudukan dan peranan Mahkamah Syariah di dalam kerangka struktur kenegaraan Malaysia yang di dalamnya wujud Mahkamah Sivil dan juga Mahkamah Syariah. Sepertimana diketahui umum, bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah terhad kepada orang Islam dan kesalahan-kesalahan tertentu seperti terkandung dalam Senarai II Senarai Negeri Jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Selainnya adalah di bawah Mahkamah Sivil.

3. Apa jua pindaan yang ingin dibawa semestinya selari dengan kedudukan dan peranan ini supaya tidak berlaku…