Skip to main content

Pakatan MPs Slam Over Racial Formula

By Shazwan Mustafa Kamal (The Malaysian Insider)

KUALA LUMPUR, Dec 27 — Pakatan Rakyat (PR) leaders lashed out today at prominent Utusan Malaysia columnist Dr Ridhuan Tee Abdullah for suggesting that Malay-Muslims have more rights because they form the majority in Malaysia.

PR leaders from PAS, PKR and DAP also took issue with the National Defence University lecturer, who is a prominent Muslim convert, for accusing non-Muslims of putting their own interests above that of the country’s.

They accused him of acting in the interests of Umno and for living in a world that no longer exists.

In his regular column in Mingguan Malaysia today, Ridhuan also put forward a formula based on the racial and religious breakdown of the country’s 27 million population, to apportion the share of what is due to each community in terms of rights, festivities and celebrations, adding that no one should question the “social contract.”

“What he is doing is not right. As a Muslim, we want to emphasize that Islam teaches justice. Everyone has rights. We do not accept a rule where only one race’s rights are protected simply because they are the majority. We cannot deny the minority,” said Khalid Samad who is the PAS Shah Alam MP.

The PAS man said that the problem with how democracy in Malaysia is understood is that it tends toward the majority rule, instead of being based on principles of justice.

“Even if there was one Buddhist in a village, he must be allowed to celebrate and practice his faith because it is his right. Just because the Malays are the majority, Islam does not say we can go around and oppress others,” stated Khalid, who sounded upset when told about the arguments made in Ridhuan’s latest article.

He added that while the original social contract of the country did provide some form of protection for Malays so that they would not be left trailing behind, that was in the past and even then that did not mean that other races were not considered as equal citizens of the country.

“It is disappointing that Ridhuan Tee is becoming more UMNO than Muslim. As a Muslim convert, he should be concentrating his efforts in trying to show the truth and justice within Islam, and not trying to win acceptance from the Malay-Muslims minorities who buy into this racist sentiment.”...

More from the Malaysian Insider
-Pejabat YB Khalid Samad-

Comments

Anonymous said…
Salam,
Saya setuju dg pendapat Dr ridhuan...saya ingin tahu apakah ketidakadilan yg telah berlaku keatas bukan Islam dinegara ini..boleh x diterangkan dgn lebih detail...Apakah jenis keadilan yg mereka mahu?

apiz
Anonymous said…
This Ridhuan Tee should go back to school and read the Quran and the practices & teachings of Nabi Muhammad SAW. I'm a non-Muslim, and from the little bits & pieces I read about the Prophet from history and saw on documentary, I understand that he was a fair and just leader, who ruled conscientiously and tried to make peace with all the other tribes and people of other faiths. What Tee is advocating is purely UMNO's faith, not Islam. It's Muslims like Tee who give a bad name to Islam, and radicalise the religion. He should repent.
Anonymous said…
As usual riduan tee is at his best jacking umno balls. The last I heard his hands are rotting due to carrying contaminated balls.
How does these guys sleep at night.
Mr Steven Yang, your comment has been edited

Kudos to Khalid Samad and this is why I will vote PAS in the next election. And to hell to this bastardise Ridhuan Tee who don`t even know what he is talking about or able to understand the religion that he has coverted to.... A shallow mind that is just full of xxxx....

Steven Yang
zakwan said…
Ridhuan Tee,renowned n respected Muslim scholar or a ballz lickin UMNO whore?
Anonymous said…
Congrat Khalid Samad,

You have win non-Muslim vote from bastardizing your own Muslim brother.
Anonymous said…
Dear Brother RTA. Seems that you're umno's spokesman. Congratulations! you have won the hearts of umnongoks, and due to your undivided support of umno you're given a rubbish column in the utusan xxxx. I am wondering how many more outside there of your kind and model to be the pencacai of umnongok. Hidup umno mampus melayu.
Cili Padi said…
Spekulasi penamatan perkhidmatan 2 pegawai kanan Pejabat MB seperti dilaporkan Malaysia Insider mengundang 1001 persoalan.Nampak ‘kucah’ di sekitar TGNA semakin rumit.Tindakan drastik TGNA menangani isu terkini menunjukkan kemelut dalam kerajaan dan parti semakin memuncak.

Apakah keputusan menoktah perkhidmatan pegawai tersebut kerana kenaikan pangkat atau pertukaran biasa? Mungkin juga kerana agenda seseorang yang mengidam kerusi tersebut selama ini.

Kita sedia maklum bahawa ramai pemimpin parti berkemampuan untuk mengisi jawatan tersebut.Bukan seorang dua malah ratusan yang layak dipilih.Macam isu pengganti CEO PMBK, ribuan yang boleh dipilih.Soalnya adilkah tindakan TGNA terhadap penyandang jawatan? Apakah kerana salahlaku @ salahlapor?

Memang diakui kuasa mutlak TGNA melantik @ memecat sesiapapun.Kalau asyik guna kuasa veto dimana letaknya prinsip berjamaah? Di mana mandat Dewan Harian Parti.Apakah carta organisasi parti sekadar hiasan ? Praktikalnya jawatan tersebut lantikan politik tentunya perlukan pertimbangan politik untuk menanganinya.

Persoalan pegawai tersebut ‘proksi’ si anu tidak berbangkit.Realitinya penamatan kontrak seseorang secara drastik mengundang seribu persoalan.Rupanya tempoh perkhidmatan yang lama dan efektif tidak menjamin ‘survival’ di sisi TGNA. Hubungan yang rapat tanpa pertalian darah bukan pengecualian dari ketegasan luarbiasa TGNA.

Rakyat semakin hairan dengan tindak tanduk TGNA.Indeks KeTEGASan TGNA melonjak 120 % bila berhadapan dengan kes biasa.Namun bila terpalit dengan isu keluarga TGNA bersikap layu dan mula menyalahkan ‘third party’.

Bila berdepan kemelut ‘menantu’ di PMBK,tindakan TGNA mula goyah dan tidak konsisten.Akhirnya jadilah ‘rambut putus2 dalam tepung basi’.Bukan lagi teori ‘tarik rambut dalam tepung’.

Tindakan drastik menggantikan kedua2 pegawai sekaligus mengundang tandatanya??? Ianya tentu mengundang fitnah yang tidak berkesudahan.Bijakkah TGNA jika ‘perisai’ fitnah selama ini ditolak ketepi?

Sungguh pelik tindakan TGNA.Arahan ini perlu diteliti dengan cermat jika ianya lahir dari pemikiran TGNA.Agak sukat diterima TGNA bersendirian membuat keputusan yang agak besar tanpa dipengaruhi sesiapa.’Masakan pokok bergoyang kalau tiada angin’.

Penghujung karier TGNA nampak semakin tidak konsisten dalam membuat keputusan parti dan kerajaan.Banyak persetujuan mesyuarat di pejabat berubah 360’ keesokan harinya.’Stand’ TGNA makin dipertikai terutama bila keputusan bersama diketepikan tanpa sebab.

Semacam ada tangan2 ghaib pengaruhi TGNA kebelakangan ini.Tindakan ini makin selari dengan ‘PENASIHAT SESAT’ seperti olahan blog calon Ketua Pemuda yang tewas.Jangan pula ia bermula dari ’MEJA BULAT’ seperti blog isteri bekas CEO sebuah GLC.Amat malang kalau khilaf TGNA dapat dihidu rakyat terbanyak yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa.

Kebijaksanaan TGNA disanjung selama ini oleh seluruh rakyat Malaysia.Kami tidak rela ‘bisa’ TGNA semakin hilang kerana dua tiga kerat manusia terdesak.Bahana dendam tanpa disedari seperti api dalam sekam.

Kemana perginya saf kepimpinan parti? Pemuda? Muslimat ? Dewan Ulama? Apa tindakan BBC dalam isu ini? Patutnya BBC perlu ke depan membela pintu kota yang memagari 19 tahun pemerintahan TGNA dan PAS Kelantan.Jangan dibiarkan benteng kekuatan TGNA dirempuh oleh agenda parti lawan yang menyusup dari dalam.

Semoga amalan TGNA beristikharah dahulu sebelum membuat keputusan sentiasa diamalkan .Kami yakin tindakan yang dimulai dengan Bismillah sentiasa diberkatiNya dan dijauhkan dari angkara manusia pendendam.

Hingga saat ini saya masih percaya bahawa spekulasi penamatan ini hanya teori spekulator yang tidak akan berlaku.Jutaan maaf dari TGNA andai bicara saya ini melukakan insan yang disanjungi selama ini.

Sekian.cilipadi007.blogspot.com
muhammad said…
Ridhuan Tee is unique in that his statements are more Malay-centric that many Malays, more Umno than Umno itself, considering he's not Malay. Tahniah. Boleh masuk the pointless Malaysia Book of Records.

Jika ditakdirkan Ridhuan Tee ini bertanding mewakili BN dalam pilihanraya nanti, parti mana yang akan digunakannya? MCA atau Umno?
zainal said…
Salam. I support 100% Dr Ridhuan Tee. Bravo and long live dear Dr Ridhuan Tee. Those rich malays like you, Mr Khalid samad and some ignorant BN/PR politician have no experience working in a Chinese control company in Malaysia whereby they looks upon your skin color in term of "naik pangkat" and dual system of salary for Chinese and non chinese are common in a Chinese control company. You can ask any those Malays and Indian who have worked with Chinese control boses.The Indians normally will incline to those race who are in power. I have gone through some of that bad experience and I hate to say that because of that I wish those "pendatang" should go somewhere else. Look at Indonesia, how those "pendatang" have to communicate in Bahasa Indonesia eventhough to talk among their race. Its happen if you guys travel abroad and really "tabik hormat" to Chinese Indonesia coz they spoke Bahasa Indonesia among themselve in Sydney or any where else. Bahasa menunjukan bangsa daa??? Therefore, shame yourself and don't call as a Malaysians if you do not respect or communicate in "Bahasa Malaysia". You guys does not respect other race and keep talking in your Chinese language in front the third person who are Malay or Indian when come to clarification or talking on certain issues. We as a malay does not know whether you guys are saying some bad things about us??? Such no manners action should stop.The malays always "ada sikap tidak apa"...from BN control which already display the "no good sign" and now the Pakatan control, I bet will be worst....and the malay race and probably islam will be eroded someday due to such ignorant politician like you that will be idolise by your stupid fanatic malays supporters. The non malays will applauded on this matter. Why don't we be just to every people, share the wealth dear my chinese friend with othe race??? It seems that all the business are control by the Chinese and the Malays are been oppressed?? The malays only "buka warung sahaja". What a shame???? I cabar you Khalid Samad...you dare to change this perception...lets be fair to all the race..in term of economy cake...Nau zubillah.
nafis said…
Ingatkan terma "masuk melayu" dah berkubur, rupanya si ridhuan ni telah berjaya menjadi seorang "mythbuster" dengan membuktikan bahawasanya "masuk melayu" sebenarnya masih menjadi suatu realiti di Malaysia ni....
Anonymous said…
MELAYU bekerja dengan Syarikat CINA dianggap macam anjing dan bodoh bodoh belaka.

MELAYU kerja kuat penuh komitment dan prestasi lebih baik tapi CINA juga yang naik pangkat...tinggal MELAYU dan INDIA jadi kuli .

MELAYU dan INDIA dihina, dikeji dikenakan tekanan mental di syarikat CINA.

CINA memandang hina pekerja MELAYU dan INDIA kerana kita tidak boleh minum arak tidak boleh yamseng dan tidak boleh makan babi...tidak pandai bersosial..

INI kenyataan dan fakta yang orang MELAYU dan INDIA terpaksa telan demi keamanan.


MELAYU tidak ada apa lagi..kini CINA mahukan semuanya..KUASA DAN HARTA..

MELAYU dan INDIA akhirnya akan jadi PARIA saja...

awang tertindas
Anonymous said…
Selangorian mesti bersatu hapuskan PAS.Apa yang di katakan oleh Zainal memang betul Khalid samad memang buta, ini bukan kelantan.
Anonymous said…
Gua ingat next election lu ingat Khalid boleh menang lagi kah.Dia sudah buat banyak orang Melayu Selangor banyak marah sebab dia memperbodohkan orang Melayu Selangor.kiata tak nak undi sama dia l;agi sebab dia orang Johor.
Me-Layu said…
Kalau ada orang sekelompok manusia yang nak tindas orang bukas Melayu tidak kira dengan alasan apa pun: Hak istimewa org Melayu, Raja2 Melayu, Perlembagaan Negara, etc - gunakan sahaja platform Melayu mereka itu cukuplah.

Jangan sangkut pautkan dengan Islam, kerana tidak terdapat dalam ajaran Islam yang membolehkan perkara sebegitu. Itu je, susah sgt ke? Jangan sesatkan orang Islam, sesatkan Melayu tidak mengapa sbb itu memang kerja orang UMNO sejak dari dulu... Maka silakanlah, takde siapa nak larang. Masalahnya Riduan T nih bercakap atas platform Islam!!
Anonymous said…
YB;

Mana yang salahnya komentar Dr Riduan Tee;

Kalau dalam sebuah syarikat majority shareholder mempunyai hak yang lebih untuk menentu arah tuju syarikat; dalam mana mana organisasi pun baik politik ataupun tidak, puak yang majoriti mempunyai hak yang lebih. Ini asas demokrasi kat mana-mana pun.. Kat Amerika sebab Parti Demokrat menang majoriti dah tentu corak pemerintahan ikut acuan Demokrat. Kat Malaysia ni, kalau PAS menang majoriti hak merekalah kalau nak laksanakan hudud ke ataupun ape ape pun..pihak minoriti boleh memberontak aje...

Kat Malaysia ni walaupun orang Melayu adalah majoriti tak pernah pun saya dengar orang Melayu menindas bangsa lain, agama mereka, rumah ibadat,budaya , bahasa dan cara hidup mereka masih terpelihara.. Lain lah kalau kat Thailand dan kat Indonsia tu, dah lama bahasa mereka dipaksa untuk ditinggalkan oleh perintahan Thailand dan Indonesia secara paksaan.

Lihatlah bila bangsa bukan Melayu dah mula berkuasa, dalam tahun 1969 dah berani nak menidak-nidakkan hak orang Melayu dan apabila menang sedikit kerusi dah mula berani untuk menghalau orang Melayu ke kampung.

Saya masih ingat sejarah ni, YB!..Ingat tu.. macam mana YB nak spin sekali pun.
Anonymous said…
khalid
satu je aku nk ckp kt hang...sesungguhnya aku merasa menyesal dan tertipu kerana mengundi hang sebagai calon PAS PRU 2008 haritu.

soalan aku, hg ni membawa suara siapa? hang ni DAP ka?

kalau hg nk remove pos aku ni pun xpe...hg jawab secara ikhlas dlm hati pun cukup.
Tok Guru L said…
Buat apa ni, RTA nak menghasud orang-orang Islam/Melayu pula tentang bermacam-macam cara sembahyang, perayaan dan rumah ibadat di Malaysia? Seolah-olah pemimpin-pemimpin kita daripada kerajaan mahupun pembangkang tak pernah buat rumah terbuka dan bermuhibbah antara agama dan antara kaum. Kenapa tak tanya RTA, sama ada pergi ke rumah terbuka dihari perayaan agama lain tu, halal ke haram? Tak payahlah sampai nak benci atau tak mahu undi YB Khalid Samad pula.

Benda-benda macam ni kononnya semuanya nak berdasarkan kepada majoriti. Ini soal masyarakat, soal sembahyang, perayaan agama. Nak tanya sikit. Kalau kita buat rumah ibadat atau kenduri perayaan, kita nak ikut kemampuan kita atau ikut majoriti? Tentulah ikut kemampuankan.

Dah terang-terang tak masuk akal dah zaman ni. Otak RTA tu aku dok perhatikan; dah lama sewel dan otak dia mereng dah. Buat apa nak ikut dia. Dia dah gila, semua orang pun nak ikutkeh? Kan bodoh?

Kalau anda semua rajin. Bacalah berita kini dari tanah seberang, Indonesia pun dah jadi liberal dah. Mereka dah mula beri hak rakyat minoriti semua kaum termasuk orang-orang Tiong Hao yang penduduknya hanya berjumlah 2 peratus, merayakan serta mengamalkan agama, bahasa dan kebudayaan mereka seperti tarian singa. Kita di Malaysia sepatutnya lebih maju ke hadapan dan jangan mundur ke belakang. Sedangkan masa kini, kita dah jadi rujukan kepada dunia luar sebagai sebuah negara Islam contoh yang moderate. Wallahualam.

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup

Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempur…

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…