Skip to main content

Dari Enjin Jet ke Kereta: Semua (Malaysia) Boleh Hilang!

Kereta saya telah dicuri di hadapan pejabat pada siang hari tadi di Shah Alam. Di bumi di mana enjin jet pun boleh hilang, apalah sangat sebuah Toyota 4x4?



My car was stolen today in broad daylight in front of the office in Shah Alam. However, in a land where jet engines go missing, what is a mere Toyota 4x4?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

hafizzuddin said…
enjin pswt tu benda besar, benda yg kecik2 mcm kehilangan uniform tentera, penyelewengan waren, tuntutan palsu, dsbnya dh lama dh...berlaku tp sengaja dirahsiakan walaupun ada siasan dalaman dilakukan...kononnya maklumat sulit demi menjaga rahsia keselamatan negara, rkyat msia zaman skrg sudah tidak boleh diperbodohkan lg, cukuplah memperbodohkan rkyat! bongkar.. jgn x bongkar!
Anonymous said…
A'kum YB Khalid pakai Toyota jenis apa? Apa nombor plate kereta tu? Saya ingatkan YB pakai kereta Mercedes ke BMW ke macam ramai YB2 yang lain. Takpe, jgn risau lepas ni Allah gantikan dengan yg lebih baik :)
Anonymous said…
i hope when the thieves are caught, they will be dealt with "harshly" i.e. go for early retirement with all pensions forfeited. or tranfer to another department/state.

no, there is no need for criminal charges by the attorney general. no, gani patail tak operate camtu.

huh!! tapi jangan2 itu pencuri ahli pakatan rakyat. kalau camtu, mampui dia.

musang hasan akan beri arahan kpd ocpd brickfields dan ocpd ni akan beri amaran "satu...dua...tiga...tangkap!!" dan humban dalam penjara.
lepas 2, 3 hari mungkin akan mati dalam lokap, pasal, kononnya, pencuri tu ada penyakit kronik sebelum diberkas.

that's the umno-barisan way of operating.

be patient yb and peace be with you.

4RAKYAT
Khalid Samad said…
Toyata Fortuner warna kelabu BKL 6427, tapi jgn ada yg pergi tikam ekor pulak! :)
Anonymous said…
haha dato' apa susah..pinjam la lexus TS Khalid punya..hi hi hi
Mike Tan said…
Cantik nombor,mesti tikam.
Tak apa lah YB.Kata orang cina,yang lama tak pergi,yang baru tak akan datang.(Tak termasuk Home Minister kita):))

Tunggu lesen import alat ganti kereta potong dihapuskan,lagi banyak lah kereta akan dicuri.
Unknown said…
Word Of Caution
Are they after the car or the documents you might have kept in the car?
Anonymous said…
Jiwa pun sudah hilang ,apa dah jadi ?

You are all alone nowaday , they dont really care about you.
Jangan jangan seluar dalam pun hilang.

Too late to be saved. Thank you for voting them all these donkey years.
Do that one more time and you will be stripped naked !!!
orang kertas said…
ada 2 kemungkinan berlaku pada kereta tu. satu - dijual di amerika latin. dua - diledak dengan C4! ha ha ha
Anonymous said…
Macam-macam boleh kat Malaysia ni. Hilang kereta (biasalah!), hilang budak (biasa diculik), hilang barang/duit yang di-confiscate kat balai, hilang Orang (ada 2 cara dihilangkan, diletup atau diculik), sekarang enjin jet pun boleh hilang!

Macamlah semua ni kecik sangat, boleh letak dalam sampul surat dan letak setem kirim ke luar negeri! Polis kat negara ni tak pernah berjaya siasat kes. Tapi senang-senang tangkap orang 'langgar' traffic light atau orang buat demonstrasi. Pelik, tapi benar. Macam mana diorang train anggota polis sekarang, ya? At least dulu pernah dengar kes tangkap Botak Chin etc, tapi sekarang, orang yang diorang tangkap semua mati kat lokap, entah betul ke tidak budak2 tu kriminal!
mrf said…
tuan, biasalah..tu la risiko kalau nak pakai toyota..apsal la penyangak ni suka sangat kat toyota..mengikut fakta yang diberi polis kepada saya, kereta toyota memang pilihan utama pencuri..lebih-lebih lagi toyota fortuner yang harganya rm170ribu..selain alphard, camry juga ada potensi yang hebat jadi mangsa pencuri..baru minggu lepas toyota wish saya kene towing perompak..saksi yang ada kat situ ingat mbsa yang sapu sebab saya parking kat tepi jalan depan sacc mall nak pegi beli donat big apple..dalam masa 10 minit je,terus kete hilang..polis nasihatkan saya beli lah proton exora..setakat ni exora belum ada kes kene curik. kepada tuan, saya cadangkan guna la kembara, all wheel drive jugak..

ada komen sebelum ni komplen pasal kete potong akan di mansuh..saya sokong kete potong akan di mansuh malah lagi baik di haramkan terus sebab ia akan menggalakkan kete kene curik pasal diorang curik kete pas tu masuk enjin turbo buat main driff,sprint/drag..kete2 mcm tu takde masalah kalau nak gi trek sebab masa nak gi trek kete tu di towing, takde roadtax pun takpe..saya penah kene dulu masa saya pakai kete proton satria gti..kete saya ilang, pastu ada member nampak kete tu ada kat trek sepang dah di ubahsuai masuk enjin turbo buat main sprint..

kepada penggila nak ubahsuai enjin tu, jangan jadi gila nak pasang barang yang tarafnya dah jadi besi buruk kat enjin kereta semata-mata nak jadikan kete power..
adelin said…
nak tanyalah,dulu kata dr masitah,kalau dapat tangkap pencuri kita bagi dia kerja,kalau pencuri enjin ini dapat ditangkap dan dia tu pegawai macamana agaknya dr masitah punya saranan,harap2 ustaz azhar idrus ke yb ke dapat bagi pandangan.melayu campuran tak pernah lupa,insyallah.
Anonymous said…
toyota fortuner tanpa tax rm110ribu kot..30% off normal price.
Anonymous said…
Salam sejahtera YB,

Apa yang nak diterkejutkan sangat.. Kalau barang/perkara yang tak boleh dialih atau pun diangkut pun boleh "lesap" apatah lagi barang/perkara yang boleh dibungkus cantik-cantik, dimuatkan ke dalam kontena dan boleh diangkut ke hulu dan ke hilir....

Kalau barang yang "TIDAK BOLEH BERGERAK" pun boleh hilang daripada "simpanan" kita, maka ianya adalah sesuatu yang tidak mustahil sekiranya banyak lagi "perkara/barang" yang akan lesap di masa-masa akan datang.

YB dan rakan-rakan yang lain mungkin masih tertanya-tanya, apakah BARANG YANG TIDAK BOLEH BERGERAK yang hilang daripada milik kita...

Ladies and gentlman, "barang" tersebut tak lain tak bukan, PULAU BATU PUTIH (Pedra Branca)

Kalau Pulau Batu Putih yang tidak boleh bergerak dan sesuatu yang tidak dapat dinafikan milik kita pun boleh "hilang" hakmilik kita (kerana sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab kita) apatah lagi barang-barang seperti kayu balak, pasir, toyota 4x4 mahupun injin jet yang boleh diangkut ke mana sahaja.

Pendek cerita..."Kalau Ada Padi (Duit) Semua Jadi". Nampak gayanya, keupayaan rasuah begitu tinggi di Malaysia, kita dapat menrealisasikan apa sahaja keinginan dengan merasuah pihak-pihak tertentu

Apa komen YB?
Muhammad Yasir said…
Tak puas pakai lagi Fortuner YB ya? Gurau-gurau YB kait hilang kereta dengan hilang enjin jet, memang melupakan keresahan, hehe.
Anonymous said…
To Anon (December 24, 2009 2:04 AM )

Kenapalah statement kau ni bengap sangat??? Kau ingat polis keje main2 ke sampai bagi statement polis tak pernah berjaya siasat kes? Bodoh la kau.Kau ni mesti salah sorang yg penah buat kes lepas tu tak puas hati dengan polis kan? Lepas ni kalau kau kena samun ke..kena pukul ke,diam2 je duduk rumah lepas tu. Tak payah nak buat report polis.
Anonymous said…
Biasela..smua ni stok yang xpuas hati ngn kerajaan...ade je yang xkena..ade je yang nak dipersalahkan..kununnya rakyat bodohla apela...mereka yang bodoh..polis bukan xbuat keje..itu jobscope die..die taula buat..pasal enjin hilang ape susah..tunggu jela siasatan habis dibuat...ape nk susah2..adoi...nnt kuala kenyataan rasmi..Tunggu je DS Najib nanti umumkan..

Popular posts from this blog

Surat Terbuka Untuk Penduduk Seksyen 23

2hb September 2009 M 13 Ramadan 1430 H السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Kehadapan penduduk Seksyen 23 yang dihormati, Semoga surat ini menemui tuan-tuan dalam keadaan sihat wal afiat serta keimanan yang teguh dan jitu berkat bulan Ramadhan ini. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya serta tuan-tuan akan Firman Allah, Surah Al Maaidah ayat 8 yang bermaksud; “Bertindak adil! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan.” Semoga dalam usaha kita membina keTaqwaan dalam bulan Ramadhan ini, kita mengingati hakikat bahawa ‘keTaqwaan’ yang diusahakan itu mempunyai hubungan rapat dengan keadilan. Keadilan ini pula perlu dilaksanakan terhadap semua, walaupun terhadap yang tidak disenangi. Ini ditegaskan di dalam ayat yang sama yang bermaksud, “dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil…” Kalau terhadap kaum yang dibenci sekalipun dituntut keadilan, apatah lagi terhadap jiran sekampung dan warga sekota? Walaupun mereka tidak seba

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadan

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam. Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil. Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kaw