Skip to main content

Sesi ‘Dialog’ Dengan Penduduk Seksyen 23

Semua melihat apa yang berlaku dalam sesi dialog tersebut. Saya merasakan ianya peristiwa yang amat memalukan ummat Islam. Tengah-tengah bulan puasa pula. Sedih. Itulah apa yang berlaku bila tidak menghayati ajaran agama dan tidak juga menerima asuhan yang baik dari pemimpin. Hishamuddin memberi sokongan dan dorongan secara terbuka dan selepas itu menyedari tidak boleh secara terbuka, mesti secara tertutup. Seterusnya mengutuk tetapi semua tahu, reaksi awal adalah apa yang sebenar tersemat di hati. Hakikatnya tukang demo tidak dikenakan apa-apa tindakan hingga ke hari ini. Sedangkan tindakan mereka jelas melampaui batas. Ini adalah bukti bahawa Hishamuddin membela dan melindungi mereka. Begitu juga si Noh Omar, ‘hero Melayu’ gelar mereka.

Matlamat sesi dialog adalah untuk mendapat pandangan dan reaksi penduduk terhadap cadangan pemindahan berkenaan. Ianya merupakan langkah terakhir dalam proses lima langkah seperti berikut :-

1. Tapak cadangan dari PKNS - Ini adalah kerana telah dipersetujui PKNS akan menggantikan tapak kuil di Seksyen 19 dengan tapak lain milik mereka kerana tapak di Seksyen 19 akan diambil alih oleh mereka.

2. Persetujuan MBSA bahawa lokasi berkenaan adalah sesuai. Ini adalah wajar memandangkan MBSA adalah pihak yang bertanggung jawab atas perancangan bandar Shah Alam.

3. Persetujuan AJK Kuil – ini telah diperolehi selepas proses perbincangan pada hujung bulan Mei. Nota mesyuarat ditanda-tangani sebagai bukti persetujuan mereka kerana tidak mahu berlaku penafian atau bertukarnya fikiran. Surat inilah yang dijaja oleh orang-orang demo kepala lembu itu. Persetujuan AJK kuil perlu kerana dasar PR ialah musyawarrah bukan paksa pindah ke mana orang lain tetapkan.(Itu dasar UMNO – rujuk pengakuan bangga KT).

4. Persetujuan Kerajaan Negeri atas cadangan untuk memindahkan kuil ke tapak yang dicadangkan. Ini adalah kerana Kerajaan Negeri mahu memantau semua aktiviti pembinaan dan perobohan kuil.

Pada tahap ini, cadangan mencapai status sebagai ‘cadangan rasmi’ dan barulah boleh dibincangkan dengan pihak awam, terutama penduduk sekitar kawasan berkenaan. Mengadakan perbincangan bersama penduduk sebelum mendapat persetujuan ke empat-empat pihak ini tidak memberikan sebarang makna, kerana cadangan itu belum lagi merupakan cadangan rasmi.

5. Pertemuan dan perbincangan dengan penduduk berhubung cadangan yang telah dipersetujui terlebih dahulu oleh ke empat-empat pihak seperti di atas. Ini adalah kerana walau macam mana sekalipun, penerimaan oleh penduduk sekitar adalah penting untuk menjamin keharmonian.

Jika berdasarkan peraturan yang sediada, peruntukan jarak melebihi 50 meter tidak mewajibkan sebarang perbincangan diadakan dengan penduduk. Namun dasar PR adalah untuk mengadakan perbincangan walaupun jaraknya melebihi 50 meter, jika dilihat akan memberikan kesan. Sekiranya penduduk bersetuju, maka inilah yang ideal dan cadangan itu boleh dilaksanakan. Sekiranya setelah dikemukakan, penduduk menolak maka adalah lebih baik untuk dipertimbangan tapak alternatif sekiranya ada.

Malangnya kerajaan Negeri Selangor tidak diberi peluang untuk membentangkan cadangan ini di peringkat ke-5. Cadangan ditolak sebelum ianya dikemukakan dengan cara amat tidak sopan.

Hakikatnya, sekiranya cadangan ditolak secara sopan sekalipun – iaitu tanpa sebarang aksi yang telah ditunjukkan sebelum ini, kerajaan PR akan mengambil kira pandangan penduduk. Namun atas sebab hasutan pihak tertentu dan kempen salah-maklumat yang dilakukan maka cadangan ditolak mentah-mentah dengan cara paling tidak sopan. Yang dipertikaikan adalah cara bantahan dibuat, bukannya bantahan itu sendiri. Ada yang menganggap kerajaan negeri sudah pun mahu mula pembinaan! Sedangkan tiada pelan kuil yang telah diluluskan. Nak bina macam mana kalau tiada pelan?

Kami dituduh tidak mahu mendengar pandangan penduduk. Yang hadir pada hari tersebut melihat secara jelas siapa sebenarnya yang tidak mahu mendengar. Ini boleh dibuktikan melalui video clip yang tersiar di beberapa blog. Hanya blog UMNO yang tidak mahu menyiarkannya kerana tahu ianya hanya akan memalukan mereka. Semua tahu yang berperangai sedemikian bukan ahli PAS dan bukan PKR. Nafikanlah berapa kali sekali pun, rakyat tahu ini perangai UMNO.

Saya diberitahu juga ada pihak yang mendakwa bahawa mereka yang terlibat membuat kacau semasa sesi dialog tempohari adalah terdiri dari ahli PAS dan PKR. Sekiranya benar, maka saya cadangkan mereka ini dihadapkan di bawah lembaga disiplin parti, dipecat dan sekiranya didapati bersalah dikenakan tindakan dibawah akta hasuatan. Dalam masa yang sama, saya juga berharap jika ada ahli UMNO yang terlibat sama, maka mereka juga dikenakan tindakan yang sama. Mahukah mereka melakukan perkara yang sama sekiranya benar-benar yakin?

Teringat saya kisah Haji Bakhil. Dia tanam duit di sesuatu tempat dan meletakkan papan tanda ‘Tiada Duit Di Sini’. Datang pula Haji Bahalol menggali dan mengambil duit berkenaan. Seterusnya dia meletak papan tanda yang menyatakan ‘Bukan Hj Bahlol yang ambil duit di sini’. Bagi saya, begitulah penafian mereka terhadap keterlibatan UMNO dalam soal ini.

Esoknya Najib dengan gembiranya mengumumkan sesi dialog tersebut merupakan bukti kegagalan PR mentadbir Negeri Selangor. Persoalannya, adakah kemungkinan orang-orang yang bertindak samseng diminta berkelakuan sedemikian supaya Najib boleh membuat kenyataan sebegini? Sudah pasti mungkin! Dan ini juga merupakan penjelasan munasabah mengapa mereka bertindak sedemikian rupa. Tanpa provokasi dan tanpa sebab seperti yang telah dijelaskan.

Sebenarnya kenyataan Najib sendiri itu pun tidak benar sama sekali. Kerajaan negeri telah berjaya mengadakan sesi dialog dengan penduduk dan maklumat yang diinginkan telahpun diperolehi (walaupun bukan melaui jalan perbincangan yang diharapkan) iaitu penduduk setempat menolak cadangan tersebut. Mungkin bagi Najib ‘kejayaan’ diukur berdasarkan nilai projek yang dijalankan. Khir Toyo membelanjakan RM600,000 dan ini dianggap ‘kejayaan’. Walaupun masalah tetap tidak diselesaikan! Kontraktor juga yang untung.

Sebagai kerajaan yang perihatin, kami mengambil kira penolakan ini oleh penduduk Seksyen 23, bukan kerana ianya dilakukan secara biadab, tetapi kerana ianya adalah pandangan penduduk setakat mana yang boleh diperolehi. Walaupun ramai yang berdiam diri, namun itulah keputusan yang dizahirkan.

Begitu jugalah dengan kenyataan Khir Toyo. Dia dengan gembiranya menyatakan bahawa semasa dia MB, tiada masalah sebegini. Ya, betul kerana kami sebagai pembangkang merupakan pembangkang yang bertanggung jawab. Kami tidak menggunakan provokasi samseng atas isu-isu perkauman dan agama seperti mereka. Mereka bila jadi pembangkang, jelas merupakan pembangkang yang tidak bertanggung jawab! Bila memerintah pun menjadi kerajaan yang tidak bertanggung jawab, bila pembangkang begitu juga, pembangkang yang tidak bertanggung jawab!

Seterusnya kami telah pergi melawat tapak alternatif dengan kadar segera. Kami ingin memenuhi hak penduduk Seksyen 19 dan juga hak kuil tersebut. Tapak tanah di tepi kilang Nitto Denko Seksyen 23 telahpun kami lawati pagi tadi bersama PKNS, MBSA, para ADUN dan juga MB. Seterusnya akan dikemukakan kepada AJK kuil. Sekiranya mereka setuju, akan disediakan kertas cadangan untuk kelulusan Exco Kerajaan dan melalui 5 proses yang sama seperti yang telah dinyatakan. Lokasinya ditanda dipeta yang disertakan.


Sambil semua perkara ini diusahakan, saya berharap semua bertenang dan bersabar. InsyaAllah masalah ini akan diselesaikan dengan baik walaupun UMNO berusaha untuk mengagalkannya. Itulah sahajalah yang UMNO pandai buat: KACAU.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Comments

rocky said…
off course these guys are brave cos the KerisMoodin has given them backing with his stupid statements. now they are going to be charged under sedition. we never ask for ISA.

all those guys should be charged under Section 298 of the Penal Code:

"Whoever, with deliberate intention of wounding the religious feelings of any person, utters any word or makes any sound in the hearing of that person, or makes any gesture in the sight of that person, or places any object in the sight of that person, shall be punished with imprisonment for a term which may extend to one year, or with fine, or with both."

sedition act is too vague but good way for them to escape with a slap on the wrist at the end of the day

YB and MB were cool, well done. the long hair guy details are on several site, he is a used card dealer, check if he has licence to operate since he is very particular of law and order in his area
milestone said…
Salam YB, saya berdoa kekuatan diberikan pada YB dan rakan2 dlm kerajaan Selangor. Bukan mudah jadi pemimpin, jelas telah ditunjukkan oleh semua panelist pada hari itu. Syabas! Walaupun diasak dan dicemuh, tetap kekal berhemah dan 'steady' mendepani kerenah 'manusia' jenis itu. Mmg benar, tidak semua boleh jadi pemimpin! Hanya ALLAH menentukan naik/turunnya pemimpin itu.
Saya sekali lagi tegas menyokong gerak kerja kerajaan selangor utk menyelesaikan masalah di seksyen 19, dgn mencari alternatif yg terbaik.
Untuk brader pakai songkok @ 'cow head' holder tuh, takyah berselindung dibalik janggutmu!! kamu adalah pengkhianat ISLAM dan telah 'mencerca' imej ISLAM diatas kejahilan kamu itu. Sekiranya dikiri aku berdepan ular berbisa, pasti aku akan mendepani kamu dahulu, supaya ular tadi dpt mematok mulut kamu yg difikirkan kamu itu berbisa sgt!!
Kamu hanya mengharap utk dpt sokongon supaya berjaya dicalonkan pd PRU13?? anyway, sediakan kantong byk2, dlm UMNO/BN yg masyuk jer dpt kedepan!!

Pada penduduk Seksyen 23, langit terbuka luas dibulan ramadhan kareem, ALLAH melihat jelas hingga ke hati kamu!!! Carilah petunjuk ALQURAN.

Wallahu'alam.
-milestone-
Anonymous said…
Syabas Pak Khalid. teruskan perjuangan. Kami semua rakyat selangor di belakang kamu. Saya merasa sangat malu dengan tindakan penduduk Seksyen 23 yang macam langsung tidak berakhlak. apa masalah ada kuil kat Seksyen 23? kalau guna alasan majoriti Melayu, jangan nanti merungut apabila satu dunia haramkan masjid dibina di kawasan mereka dengan alasan umat islam minoriti. Cuba fikirlah sikit kesan tindakan kamu kat orang lain.
Telok Bakong said…
salam YB

Tahniah kerana tuan dan YAB MB serta YB Rodziah betul2 menjiwai puasa dengan tidak melayan kerenah "lembU" yang terkena penyakit BSE
Anonymous said…
Sabar yb dan berdoalah kepada YAng Maha Kuasa Allah s.w.t....mereka sendiri meletakan islam itu dihina.


Sedih melihat sikap org yg mengaku dirinya islam tetapi bertindak sedemikian rupa..
Gulam said…
Tahniah YB,

Kewujudan tempat2 ibadat ni mmg perlu dikawal. Mungkin susah sikit buat masa ini. Teruskanlah kerja2 YB secara islamik.

Kalaulah di malaysia ni dibangunkan mengikut acuan Islam yang sebenar (mcm Madinah)....

Semoga diizinkan Allah.
Pengundi Berdaftar Section 7 said…
Salam YB,

Saya ingin mengucapkan tahniah di atas kesabaran saudara dalam menghadapi rintangan ini lebih2 lagi di bulan Ramadan.Juga terhadap tindakan pantas bagi mencari tapak baru bagi mengantikan tapak lama yang tidak dipersetujui penduduk.

Walaupun di peta yang ditunjukkan mendapati tapak baru tersebut masih berada di sec.23 tetapi ia kini lebih jauh dari rumah penduduk dan lebih jauh dari jalan utama bagi mengelakkan kesesakan dan juga gangguan kerana ia dipisahkan oleh kolam IWK.

Saya ingin mengambil kesempatan menarik perhatian saudara terhadap keadaan jalan yang begitu teruk di Persiaran Muda dari Bulatan Bistari sehingga Bulatan Permai.Minta kerja menurap tar dijalankan. Begitu juga di Persiaran Selangor dari simpang Pusat Pameran Kereta Toyo sehingga ke Bulatan Sejahtera. Minta kerja-kerja menurap tar dijalankan.

Saya menghargai selama ini usaha yang telah dijalankan oleh YB selaku wakil rakyat di sini. Antaranya banjir 'besar' yang sering berlaku di depan Wet World sekiranya hujan lebat. Sepanjang lebih dari 13 tahun saya menetap di sini tidak pernah sebarang tindakan diambil. Kini saya perhatikan terdapat kerja2 membina tembatan banjir di ctu. Begitu juga dengan penjualan arak yang sudah tidak lagi dijual di kedai2 7-11 seperti di Sec.2,3,6,7,8,11 dll. Berbanding dengan sebelum ini ia dijual secara berleluasa.

Saya dapat lihat dengan jelas perbezaan berbanding sebelum ini. Teruskan usaha saudara.



(Pengundi berdaftar di Fasa 2, Section 7 Shah Alam dan juga bukan ahli kepada mana2 parti politik)
Anonymous said…
YB,
1. Saya tertarik dengan kaedah pertama, dimana pemuda PAS mencari dalang perhimpunan kepala lembu tempoh hari. Mengenal satu persatu mereka yang menjadi dalang untuk sessi penerangan. saya rasa, insiden dialog ini pun perlu buat perkara yang sama.
2. Saya perasan ada muka muka lama yang tidak menyertai bantahan pada hari dialog di adakan. Mungkin ada sebab sebab tertentu yang perlu dijelaskan.
3. Penipuan Khir Toyo perlu dijelaskan di dalam bentuk hitam dan putih dan diedarkan melalui internet demi menyanggah kenyataan yang dibuat baru baru ini.
4. Kelemahan PR sekarang adalah tidak menggunakan sepenuhnya kemudahan internet dan penerangan di dalam membuat sebarang kenyataan sedangkan PR tahu bahawa kuasa media arus perdana memihak pada BN.
5. Penjelasan tentang kenapa pihak polis tidak berada pada hari tersebut, perlu diterangkan.
6. Pendapat penduduk sebenar seksyen 23 perlu dihebahkan kepada umum.
7. Tindakan berat sebelah Pihak berkuasa tentang perkara ini perlu diterangkan, bukan sekadar sindir sindir menantu.
8. Kekecohan sejak dari mula masuk dewan perlu ditekankan di dalam penerangan beserta dengan bukti bukti.
9. Pembabitan orang luar perlu disertakan bukti kerana kita tahu ia nya berlaku.

Nasihat saya terakhir adalah Pemimpin Pakatan Rakyat perlu sedar bahawa media internet cukup berkuasa dalam menyebar maklumat. Malangnya MB dan pemimpin Pakatan Rakyat sendiri seperti menolak kenyataan ini. Kalian cukup bernasib baik kerana ramai pengendali blog yang sealiran walaupun hakikatnya kepercayaan kalian pada mereka adalah terlalu kuran. Kita percaya pada perjuangan menentang BN kerana mereka penuh dengan tipu daya tapi jangan lah harap satu itu lebih hebat dari berkumpulan.

Minta YB sedar kan sekalian YB YB yang ada. Jangan nak terhantuk baru nak terngadah. Bila nak terberak baru nak cari jamban.

Salam dan harap maklum.

- pemerhati -
Anonymous said…
Salam YB Khadlid,

Saya berharap Pas dapat menganjurkan perhimpunan antara ahli dan Kelab Penyokong PAS secara besar besaran untuk erat kan antara penganut Islam dan penganut agama lain ketika ini.
Impaknya besar.

Saya rasakan ada agenda yang amat besar akan dilakukan oleh BN akhir akhir ini.

Sila fikirkan.
Sekarang baru ku tahu..


Jika selama ini
aku selalu condemn Kerajaan Selangor
aku selalu condemn pemimpin kerajaan Selangor
aku mendakwa mereka tak mahir urus negeri
terlalu banyak kelemahan
wakil rakyat yang entah hapa-hapa
ada yang bercakar sesama sendiri
pembahagian zakat yang tidak telus
wakil bulan berpecah
semuanya aku kutuk
sama ada wakil dari bulan, mata atau roket



tapi
semenjak kerajaan negeri ini
diserang bertubi-tubi
oleh bala tentera separa Mongolia
berbagai isu dibangkitkan
isu perobohan kuil
isu UiTM untuk kaum lain
isu rasuah lembu MB
isu wakil rakyat diserbu SPRM
isu kematian Teoh Beng Hock
isu penjualan arak
isu Datuk Nazak mahu rampas Selagor
terbaru isu kuil di Shah Alam
dan kepala lembu berdarah
dan juga 2 Khalid dimaki hamun


isu-isu ini telah berjaya membuatkan
aku menjadi simpati terhadap kerajaan Selangor
sokongan aku menjadi padu
rasa meluat aku hilang
dan aku makin bertambah simpati
apabila pemimpin negeri dimaki hamun
pada tanggal 5 haribulan
majlis dialog bertukar
menjadi majlis dalam hutan


kutahu
ia provokasi dari puak kepala lembu
bilangan mereka sedikit
lebih ramai yang diam dan memerhati
dari yang terpekik terlolong
umpama orang dirasuk hantu


sekarang baru ku tahu
rupa-rupanya anak Samad seorang yang macho
walaupun dia dituduh liberal
walaupun dia dicop sebagai perosak
walaupun dia dilabel sebagai Erdogan
aku kagumi dia
kesabaran dia
jikalau aku berada di tempatnya
nescaya pasti akan ada yang patah leher
dia berani berdepan dengan risiko
walaupun tahu undi yang dia akan dapat
pada PRU-13 mungkin merosot
aku salute sama dia


Juga baru aku tahu
anak Ibrahim adalah gentleman
walaupun dia banyak kekurangan
dan juga kepincangan
masih membela puak-puak UMNO
yang diimport dari Guthrie
tapi dia jenis tak kecut perut
dulu aku gelar dia
sebagai MB gemuk dan gagap
tapi
segemuk-gemuk Khalid
segagap-gagap Khalid
dia ada telor
dia setenang anak Samad
berhadapan dengan provokasi
makhluk yang tidak beradab


sekarang baru ku tahu
mereka fikirkan penduduk
dengan menganjurkan dialog
berharapan dapat berbincang dengan elok


jika yang berada ditempat anak Samad itu
adalah dari spesis yang berserban dan syok sendiri
jika yang berada ditempat anak Ibrahim itu
adalah seorang abang kepada bapuk
tak tahulah jadinya
baru ku tahu...
hj jamaludin said…
Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
saudara
Bagi pendapat saya , apa saja yg saudara utarakan dalam blog u perihal permindahan kuil kaum Hindu dari seksyen 19 ke 23 ke kilang sebelah Nitto Co., saya boleh boleh katakan saudara memilih bulu untuk kaum india saja untuk mendapat undian kaum india dan saudara sebagai orang islam dan sebagai sub-ketua pentakbiran Negeri Selangor boleh dikatakan tidak adil .Saya sungguh sedih dengan tidak keadilan saudara .Saudara tidak berlaku adil kerana tidak membuat kandang LEMBU , untuk Geng Geng LEMBU yang naik angin semasa lepas sholat jumaat dan seksi dailoq tempoh kerana saudra tidak memberi kandang untuk Geng Geng Lembi.Kerana tiada peruntukkan kandang untuk Geng Geng Lembu untuk berlumpur .Saudara Khalid tolong pikirkan lah untuk kawasan Lembu supaya Geng Geng Lembu tidak terlepas dan naik angin. Pikir Pikirkan lah.
salam ..

buat yb khalid samad semoga berjaya dalam tugasan anda..saya juga tengok video tue..mg memalukan bila tengok gelagat mereka..mencerminkan kebiadapan yang melamapau tanpa mengira bulan ramadhan ..lebih2 digelar org islam ..siap sorang mamat tue tarik kerusi utk jatuhkan serg india ..mmg cuba utk cetuskan pergaduhan ,tp yb2 tetap steady ..mmg umno akn terus mmbuat kacau tapi pekung umno makin jelas..insyaallah berkat keadilan yg dijalankan allah akan memeberi rahmat pada negeri selangor..
anti-Hindu said…
Saudara Khalid,

Ssaya tidak ada kena mengena dengan politik saudara dan penduduk di seksyen 23.undian saya bernilai satu undi sahaja dia sebuah kawasan parlimen di Pahang. Saya menulis bg memberitahu sentimen sesetengah umat Islam yang sekarang ini menjadi bertambah benci terhadap agama lain.. even saya sendiri.. setiap kali saya melintasi kuil Hindu di sebelah kiri bahu jalan berdekatan saya rasa ingin meludah, kerana aktiviti mereka mengakibatkan kesesakan lalulintas setiap hari...perkara yang kami tidak pernah alami 2-3 tahun sudah.. apa yang kami fikir,ah kuil ni mesti dah dapat banyak peruntukkan untuk memperbesarkan dr kerajaan selangor.
Cuba fikir-fikirkan En Khalid,apakah agama rasmi Malaysia? siapakah majoriti penduduk Malaysia? Kenapa kuil diutamakan?
Cuba lah berlaku adil..

Saya sudah muak tengok orang India yang beragama Hindu, berdemo tak tentu pasal,pasang lilin laa.. berarak laa... buat kuil sesuka hati.. asal ada pokok besar aje buat kuil..
pegi la buat kuil dalam hutan... lagi banyak pokok kat sana.
Edyes said…
Binatang Tak Boleh dibawa Berbincang
Salam buat semua,

Walaupun saya bukan salah seorang residen di sek23, namun saya percaya bahawa saya juga akan mempersoal sejauh mana berkesannya penyelesaian kuil di sek19 dengan membawanya ke sek23 sebagaimana majoriti penduduknya adalah Islam.

Apabila mengalihkan suatu bebanan liabiliti yang sukar ditanggung dari satu bahu ke suatu bahu yang punya kriteria yang sama, ini tidak akan menyelesaikan masalah malah mungkin akan bertambah. Atas sebab ini jugalah perbincangan secara matang diperlukan!

Bukankah sepatutnya penduduk sek23 menggunakan peluang kesempatan bersemuka dengan MB dan YB terlibat? Kesempatan ini telah disalahguna, atau tidak digunakan dengan cara yang betul dan berhemah.

Penduduk sek23 mempunyai hak untuk berkeras dan bertegas. Penduduk sek23 juga mempunyai hak untuk samada ingin bertolak ansur atau tidak. Malah dialog yang dianjurkan bertujuan untuk memenangi hati penduduk sek23. Dialog tersebut adalah jalan untuk menyelesaikan masalah dan medan untuk berbaik sesama umat. Mungkin juga ianya adalah satu peluang untuk kerajaan negeri menunjukkan betapa perkiraan mereka adalah salah dan penyelesaian secara baik wajar dituntut pada hari tersebut.

Tetapi, apa yang berlaku di dewan MBSA cukup memalukan. Dari sudut kemanusiaan, dari sudut keagamaan, dari sudut ke-bangsa-an, dari sudut politik dan dari segala sudut yang ada, penduduk sek23 tidak lebih dari sekumpulan manusia yang membenarkan diri mereka dikuasai nafsu syaitan. Peruntukkan akal yang telah Allah kurniakan, yang membezakan antara haiwan dan kemanusiaan gagal digunakan.

Wakil penduduk sek23 bukan hadir untuk berbincang, bukan hadir untuk menyelesaikan masalah, bukan hadir untuk menggunakan kebijaksanaan dalam menyelesaikan kerumitan. Mereka hanya hadir untuk merosakkan rundingan dan menambah koleksi provokasi perkauman.

Perlakuan tersebut memalukan agama dan bangsa. Perbincangan belum pun bermula disambut dengan berbakul caci-maki. Memaki-hamun mencaci-maki dalam sebuah medan perbincangan meletakkan Islam sebagai sebuah agama yang tiada tolak ansur dan penuh prejudis perkauman. Kelaluan wakil penduduk sek23 tak ubah sebagai mencemarkan kesucian Islam dimata masyarakat.

Kita sebagai orang islam sepatutnya menunjukkan contoh teladan betapa Islam itu adil kepada semua dalam semua aspek. Pemerintahan Islam itu adil dan penuh tolaransi maka penganut agama lain akan terpesona dengan kebenaran Islam.

Jika rasa hormat terhadap pemimpin adalah perkara lain, bagaimana pula dengan rasa hormat terhadap Ramadhan bulan mulia? Di manakah rasional? Di manakah adab tatasusila?
Saya percaya, jika Islam menjadi panduan sudah tentu perbincangan akan bermula dan berakhir secara baik. Tidakkah kita punya agama untuk dirujuk?

Sekali lagi saya nyatakan, saya tidak menyokong perpindahan kuil ke sek23 kerana ia umpama menyelesaikan masalah sek19 dengan menambah masalah sek23. Namun demikian, saya menentang sekeras-kerasnya usaha wakil penduduk sek23 menggagalkan rundingan. Mereka tak ubah seperti binatang.
milestone said…
Salam, Hj Jamaludin.. kamu telah bermula dgn kalimah besar, nama didepani gelaran besar(hj), nama juga membawa maksud yg besar, tp sekali lagi menerangkan minda ini, ISLAM dtg bukan sekadar slogan!!!
Cuba kamu baca semula komen kamu itu.. Saya bermuhasabah diri, dan mengajak HAJI JAMALUDIN, utk memohon keampunan, semoga diberi hidayah dan petunjuk ALLAH, selagi ada kesempatan dibulan mulia lebih dr seribu bulan ini.. Mungkin RAMADHAN 1430 adalah yg terakhir utk KITA!!

Wallahu'Alam
-milestone-
ayong said…
YB Khalid, apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.Tentu peristiwa tersebut menjadikan anda seorang YB yang lebih tabah menghadapi kerenah rakyat dan musuh-musuh politik yang berusaha mengeruhkan keadaan.Walaupun saya menyokong tindakan YB betapa kita perlu melaksanakan keadilan kepada semua kaum dan agama di negara kita namun kerajaan negeri perlu membuat undang-undang kawalan rumah ibadat. Apa yang saya perhatikan kuil-kuil Hindu terlalu banyak disepanjang Jalan Langat dari Klang ke Banting berdekatan JUSCO.Ada hampir 10 kuil berdekatan situ. Mengapa orang HIndu perlukan begitu banyak kuil padahal tidak ramai orang Hindu disitu?Jadi perlulah kerajaan negeri merangka satu peraturan yang ketat bagi pembinaan rumah ibadat supaya tidak sewenang-wenang membina kuil di tepi jalan dan di bawah pokok. Ini untuk menjamin keharmonian kaum di negara kita .
Anonymous said…
dulu YB jadi pembangkang senang la kerja, pantang nampak isu walaupun remeh terus akan melaung, mengherdik, mendesak.

la ni YB, hang jadi kerajaan baru hang tau mcm mana susahnya nak mentadbir manusia.

buat la kuil bebanyak lagi ya pastu tukar nama Selangor darul murugan.

nak tanya sikit berapa ratio kuil berbanding penganut hindu di selangor? 1:30 ka?

jaga2 YB, jangan ada pertumpahan darah di Selangor sebab apa yang hang buat ni bakal mengundang bencana.
Anonymous said…
YB, perlu diadakan tindakan seperti laporan polis atau sebagainya kata-kata ugutan dari individu-individu terhadap YB. Ugutan bunuh, ugutan rogol dan sebagainya. Gunakan rakaman video yang ada. Kita tengok ape reaksi polis dan peguam negara tentang ni. Satu lagi, kita ulang berita segala tindakan seperti penutupan surau seksyen 8, perobohan kuil oleh kerjaan yang lepas.
Anonymous said…
Tahniah YB Khalid. Teruskan usaha berjuang dengan ikhlas demi rakyat. Malam tadi kununnya mereka nak ambil tindakan terhadap puaka kepala lembu. Nampak sangat nak ambil hati masyarakat India takut kalah di Bagan Pinang.
Jamal said…
Salam YB,

Berdasarkan map yg diberi tu, saya just nak tau jalan untuk ke kuil itu nanti adakah melalui IWK atau melalui Persiaran Budiman di antara Nitto Denko dan IDS. Kalau tak silap ada jalan ke belakang tu melalui car wash dan kedai used car. Sebab dulu saya pernah bekerja di Nitto Denko tu yg nak tau, sbb kalau tak silap HR kilang Nitto Denko pernah cakap tapak belakang tu tanah kepunyaan Nitto Denko dan mungkin akan digunakan pada masa depan untuk extend kilang nanti, tapi tak tahulah. Just nak minta confirmation dari YB.

Sekian terima kasih.
abu said…
saya melihat YB khalid lah yang paling tak rasional dalam isu ni.

Pertama, 5 langkah yg YB kemukakan itu adalah langkah yg bodoh. Sepatutnya sebelum di bawa kepada "Jawatankuasa Berhala" utk diluluskan, mestilah tanya penduduk dulu. Bila penduduk setempat tiada bantahan barulah dikemukakan untuk kelulusan.

YB berbohong kalau mengatakan ianya "cadangan rasmi" sebab surat yang dikeluarkan oleh "Jawatankuasa Berhala" adalah "kelulusan" bukannya "cadangan rasmi".


Satu lagi, kenapa kelulusan rumah berhala ini dibuat oleh "Jawatankuasa Berhala" yang dipengerusikan oleh org politik? Mestilah keputusan yang dibuat tidak dapat tidak akan mempunyai kepentingan politik. Lebih molek sekiranya setup dulu digunakan yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri.
tukang sembelih... said…
YB , sejak bila pula kt area shah alam ada ladang ternak 'lembu' ni...?Patut la waktu saya melalui area sana beberapa mlm lepas terdengar bunyi 'umnoooooooo...'!!!Harap YB pantau dgn lebih kerap geng2 'lembu' ni , bukannya apa , bila dh 'ramai' nnti takut ada penyakit 'selsema lembu' pulak !Dan jangan lupa 'tag' kan kat telinga geng2 'lembu' tu dengan logo 'B-END' supaya senang penduduk area sana nak bezakan lembu mana yg boleh di makan atau tidak !!!
Unknown said…
Assalamualaikum,

To. YB Khalid Samad,

Saya berbangga dengan tindakan yang telah anda ambil dalam menangani isu KUIL.

Saya berharap anda bersabar dengan karenah "Geng Kepala LEMBU".

Terus terang saya katakan, saya dan ramai pelajar di Luar negara sentiasa mengharapkan kejayaan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat. Dan kami doa kan KEJATUHAN UMNO parti ZALIM.

Selamat Berjuang YB.

Insyaallah kami yang berada di Luar negara juga akan membantu menyebarkan artikel "LAWAK Geng Kepala LEMBU dan SEKUTU nya".

Artikel2 ini akan masuk terus ke universiti tempatan, email kakitangan kerajaan, syarikat dan persendirian.

Selamat berjuang...! Hidup Pakatan Rakyat!

Jahanam UMNO..!
Anonymous said…
Khalid gereja sedih kerana kegagalan promote rumah berhala untuk memurtadkan islam tidak berjaya. Tindakan kamu lebih memalukan islam berbanding dengan mereka yang pertahankan hak.

Aku tengok Malaysianinsider. Kamu kata insiden Kepala lembu akan menghantui UMNO di Bagan Pinang. Iyer ker khalid murtad?. Bukan yang ada terdiri dari ahli PAS?. Main promoter insiden kepala lembu bukan PAS ke? UMNO cuma join jer,

Aku rasa insiden kuil menghantui PAS lebih dari UMNO. Tak caya, we will see.!
Anonymous said…
assalamualaikum..cara pr nak berdialog..tentulah dengan bn..tetapi kalau Mb dan yb nak berdialog dengan penduduk..biar penduduk yang tak ada kena mengena dengan parti politik..lebih baik diangkat pemimpin dikalangan pr jugak,macam bn buat..senang citer
Anonymous said…
Ini lah padahnya apabila rakyat memilih pemimpin yang otaknya macam lembu...

padan lah muka orang Syah Alam
u.n. said…
Salam YB

Insyaallah, kami sekeluarga menadah tangan memohon doa kepada ALLAH SWT agar YB dan pemimpin2 PR Selangor sentiasa dilindungiNya, harap bersabar dalam menangani isu-isu [yang kecil tapi dibesarkan oleh you-know-who].

p/s to Reformis Jalanan, that's a very good sajak...how about posting it to other sites?
Anonymous said…
yb ,gua sokong lu lah,u betul'2 seorg yb baik,usaha kuat sikit,market kaum melayu kena kerja rajin sikit,hidup yb ,hidup PR
Anonymous said…
Kamu kata isu kepala lembu kamu kata hantui UMNO di bagan pinang.

Saya cabarlah kamu lah, kalau anak jantan, bawak isu ni kepada penduduk majoriti umat islam.

Dan jangan marah bila UMNO mainkan isu gereja kamu, MLTR dan banyak lagi. Di tambah penjualan tanah perkuburan islam kepada pihak lain di shah alam. Tak cukup dengan itu dengan sokongan kamu terhadap isu arak lagi. You dare to touch on it?.

Saya tak nafikan kamu akan jadi hero kafir, tapi bagi kaca mata islam, kamu dah hancur khalid!
Anonymous said…
Sebab Polis Malaysia adalah Polis UMNO Di Malaysia, maka, ahli UMNO kebal. Kebal dari mcm2 tindakan. MSK dedah team UMNO Perak seludup dadah dari Siam pun boleh lepas. Sedara kandung Noh Omar gugur kes. Padahal dadah tu musuh no 1 negara. Pengkhianat sungguh.

Sama gak isu kuil. Tektik UMNO ialah gagalkan setiap usaha penyelesaian BR. Masalah UMNO bikin, bila tiba BR nak selesaikan, UMNO gagalkan. Isu air percuma pun camtu juga.

So, dialog pun gagal gak. Nak harap polis, macam harap kuceng gua tak makan ikan. Selamba badak jer provokasi camtu tidak diambil tindakan apa2. Niamakahai. BR perlu belajar tentang ini. UMNO sabotaj apa sahaja usaha penyelesaian dari BR.

Jadi, gua ingat, dalam dialog isu kuil, Selangor kena guna ala2 Maktab Gaya Pos Adabi la. Dulu selalu keluar iklan kat media perdana dulu. Bebudak skang tak tahu apa benda alah tu. Yakni secara surat-menyurat. Kalau Pos Malaysia pun dia boleh sabotaj, kena guna internet la.

Umumkan dialog secara surat-menyurat untuk elakkan pelampau cetuskan provokasi kaum. Setiap rumah diberi no akaun surat. Dalam surat dari kerajaan Selangor, ada penjelasan dalam bentuk teks dan dalam bentuk VCD. Dan sertakan borang bantahan, sebab-sebab bantahan.

So, dari situ kita boleh lihat berapa banyak rumah yang bantah selepas diberikan penjelasan kerajaan negeri Selangor. Ala2 pungutan suara la tuh. Kalau pos pun dia sabotaj, contoh sejumlah besar rumah tidak menerima surat atau kehilangan dari peti surat, kena pulak guna kaedah internet. Formatnya satu rumah, satu akaun, satu pendapat / bantahan / persetujuan.

Lu kena buatlah satu mekanisme bagaimana nak elak penipuan. Contohnya, borang bantahan tu tak boleh yang diphotostat ke, ada no siri ke (satu kepil simpan untuk siasatan kerajaan negeri, satu lagi hantar), setiap bantahan perlu ditandatangan / no ic ke. Yang tidak jawab akan dianggap setuju bagi membuatkan hanya yang benar2 bantah sahaja bersungguh membantah.

Leceh sket la, sebab terpaksa guna cara rumit camni. Maklumlah kerajaan Selangor adalah kerajaan di luar kerajaan. Domokrasi ala Malaysia.

http://adukataruna.blogspot.com/2009/09/isu-kuil-ubah-cara-dialog.html
Anonymous said…
//saya boleh boleh katakan saudara memilih bulu untuk kaum india saja untuk mendapat undian kaum india//

Kahkahkah.. alo..bukankah MIC sebahagin drpd BN? Sudahlah..satu dunia dah tau,UBN dah desperate..setiap by election,kena terajang,setiap plan hangpa ,bukan saja gagal,tetapi di "exposed" ke seluruh dunia..pembunuhan Altantuya,pembunuhan Teo Beng Hock,rasuah,skandel macam macam..tak habis habis!!Ni jgn cakap pasai hindu,kuil,loceng lagi lah..Nazak Razak tu kaki pawang/bomoh hindu/melayu/siam/indon..ya..ada seekor GURUJI dri Kerala yg banyak kasi tolong sama Nazak dan big fat shop "o" holic" Mama..sudah ada statuary declaraion dri dreber Nallkurapan!1Semua sudah terlondeh!!..semua sudah terbongkar!!..hanya dugung yg tak erti agama akan melompat lompat macam kera kena belacan!!
Anonymous said…
Macamana nak selesaikan masaalah,semuanya orang lain yang salah.
Anonymous said…
dahla, kalau dah gagal tu.. GAGAL jugak la YB Khalid....
Anonymous said…
Tak payah pusing2 dah YB. Semua dah jelas depan mata, sememangnya pentadbiran Selangor sekarang GAGAL dan BEBAL.
matmantau said…
alhamdulillah… bangun ku & anak biniku di pagi hening untuk bersahur… lepas hantar anak ku ke sekolah… ku lihat… ku menuju tempat kerja.. adanya kuil… ya Allah.. makna di sini di bumi Malaya… pun ada kuil… ku ingat2.. sejak kelahiran ku… hampir berdekad-dekad… rupa2nya terdapat penganut agama lain selain di Islam di bumi bertuah ni… apakan daya.. apa ku mau buat.. rupa2nya.. sejak merdeka… untuk dambakan kemerdekaan.. puak2 Pekembar, MCA & MIC jumpa British.. untuk dambakan kemerdekaan… apa tuh… Pekembar… penganut Islam… apa tuh… MCA.. penganut Budhha.. apa tuh… MIC… penganut Hindu.. maknanya.. Budha & Hindu… dah ada lama dah.. di bumi Tanah Melayu… bumi Malaya…
tp. awatnya depa2 kecoh2 sampai la ni…
ya Allah… rupa2. tugas ku di muka bumi ni sebagai khalifah.. maknanya sebagai khalifah.. kena mendaulahkan Islam.. selain anak biniku, jiran2, rakan sekerja.. ku.. ku kena tonjolkan imej.. Islam… adakah berdekad-dekad… hidupku.. adatak ??? adanya mualaf disebabkan usaha ku… kosong.. zero.. maknanya.. dtakdirkan bumi bertuah Tanah Melayu, Malaya, M’sia…. bercampur.. adakah berdekad-dekad… hidupku.. adatak ??? adanya mualaf disebabkan usaha ku… kosong.. zero..
kemanaperginyakupiahpas said…
Khalid Samad berkata,

"Kami dituduh tidak mahu mendengar pandangan penduduk. Yang hadir pada hari tersebut melihat secara jelas siapa sebenarnya yang tidak mahu mendengar."

"Sekiranya benar, maka saya cadangkan mereka ini dihadapkan di bawah lembaga disiplin parti, dipecat dan sekiranya didapati bersalah dikenakan tindakan dibawah akta hasutan"

Apa pendirian YB sebenarnya?

YB mengatakan yang YB mahu dengar keluhan masyarakat, tetapi pada masa yang sama mahu memecat mereka yang memprotes tindakan YB. YB, ingatlah jangan cakap putar belit, adakah menyebelahi umat Islam atau kaum Hindu?
p said…
Salam Yb khalid samad,

Apepun kami sentiasa menyokong YB dan pakatan rakyat..
Anonymous said…
yes ..it good that YB listen to woes of the public & resident. But certainly not from UMNO thugs, misbehavior goons & immoral culprits. For god sake they are not even the residents, but kecoh only. Hooligans.

Why is not a sight of cops for arrest.

Concern citizen
Anonymous said…
Kepada Anti Hindu - ugama mana-mana pun tidak mengajar se-seorang buat jahat atau benci - sabarlah - you mesti praktikkan "religious tolerance" - itu lah ciri-ciri seseorang yang mempunyai pengajaran ugama yang baik.

Sekian.
Raymond Tan said…
YB, thank you for being the voice of reason. You hold the flag of Islam high and make Malaysians proud to be Malaysians. Allah will protect from the evil of UMNO. Terima kasih, terima kasih, terima kasih.
akudahbosan said…
Anti-Hindu,
Bila duduk depan komputer, hang berubah jadi harimau, kalau berani, pi cari seorang beragam hindu dan cakap kat muka dia apa yang hang tulis. Ini la problem, bila bapak rogol anjing, keluar la orang macam Anti-Hindu!

Bila sembahyang jumaat pun ada berlaku kesesekan lalu lintas, ada kah orang beragama lain komplain?
Adakah ini alasan yang munasabah??
Kalau depa komplain, orang Islam pun akan marah. Jadi pikir sebelum cakap.
NeverUmno said…
kepada si bodoh yang banyak buang pahala kat sini, korang fikir2 la 100 x sblm nak berhujah.Kata2 kesat dan makian semua ni memang menghina Rasulullah saw!
Kepada YB, teruskan berjuangmu
Anonymous said…
I saw the video through the net in S'pore. As a M'sian, i feel too bad , but the pleasure is both our honourable MB and MP Khalid's had demonstrated a true Muslim's values of being patience,focus and humble. God bless and the true leaders will always be remembered.
I will remember this day and will pass thruough the message of your honourable values to all or brothers and sisters. Thank you.
NeverUmno said…
Kampung saya masjidnya sebelah tokong Cina.Jarak antara masjid dan Tokong hanya lah 1 meter. Time smbahyang jumaat, parking penuh smpai ke tokong every week. Kalau time festival hantu, gerai2 mereka pun banyak di jalan yang sama.Apa yang penting?Toleransi la brother!Bumi Allah swt ni luas bukan untuk lu sorang!Kene la share2 dgn pelbagai bangsa dan agama. Kalau takmau pegi duduk padang pasir la
JdS said…
Sir, you did good.
Anonymous said…
Sebagai Kerajaan, PR mewakili semua kaum dan agama. Adalah tanggungjawab mereka untuk memenuhi tuntutan semua. Tidak kurang iman Wakil Rakyat PR jika menjalani tanggungjawab yang diamanahkan. Bagaimanakah kita dapat memberi ilmu Islam kepada bukan Islam jika kita berkelakuan lebih kurang sama macam kelakuan Zionis???
Anonymous said…
Maki memaki bukankah amalan orang PAS,kalau orang PAS memaki,tak de orang bising pon.
Anonymous said…
Kesian wakil2 penduduk sek 23 di gelar binatang oleh Edyes.Kalau orang PAS bergolek kat jalanraya tu,apa gelarannya?
CW Wong said…
Saya masih ingat, pada tahun-tahun 70an, bandar Ipoh terkenal dengan gangsternya. Yang pengecut pun jadi hero bila berselidung dibelakang tembok gangster. Itu budaya samseng. Orang yang tak ada akal dan pendirian sendiri. Istilah "running dog" memang sesuai dipakai ke atas mereka. Saya baru habis menonton dokumentari Astro tentang pencapaian saintis Islam. Terperanjat saya bila dikatakan bahawa pencapaian orang Islam pada masa itu berasaskan budaya "mencabar" status quo. Saya begitu kagum dan tertanya tanya apa dah jadi dengan orang Islam. Versi hari ini dengan zaman keemasan samakah? Mungkin tidak. Tetapi saya nampak segelintir yang mencerminkan confidence umat Islam pada zaman itu. Syabas Sdr Khalid, you are one of them.

Bagi gangster, samseng and orang Melayu/Islam yang tak ada adat, tak ada self respect, terjerit jerit (I was shocked, tak tau apa nak kata dengan imej Youtube orang Melayu bagai dirasuk Syaitan), menarik kerusi orang yang sedang duduk, ya Allah, tak malu ke? Sementara itu, lihatlah kaum lain yang ada di dewan... just the opposite.

Saya harap golongan tersebut tidak mengembalikan tamadun Melayu ke zaman batu. Orang lain tengok ketawa we. Sekejap pergi masjid, sembahyang pada Tuhan yang maha kuasa. Tapi perangainya macam tak ada Tuhan. Kalau Tuhan di dlm hati you maha kuasa, tak perlu terjerit-jerit macam kalau tak jerit tak ada Tuhan yang menolong. Jelaslah yang Tuhan Sdr Khalid itu yang Maha Esa, yang terjerit pekik dan pijak kepala lembu itu mungkin tersilap Tuhan kot. Balik rumah tengok cermin, perangai burok tu jangan digelar Muslim.
Anonymous said…
Strategy membina kuil sewenang2 di mana2 sahaja,ialah untuk mendapat ganjaran atau gantirugi wang atau tanah ,apabila terpaksa dirobohkan.

Religious blackmail.
Anonymous said…
YB,kenapa didunia ni masih lagi ada melayu yg suka sangat memperbodohkan imej kaumnya sendiri? I nampak kaum kaum yg lain sangat berdisiplin,hanya melayu saja yg berbuka mulut busuk,apa lagi pada bulan puasa ni.Yg tuan haji tu...i dah segan nak cakap lagi.YB,buat kerja kamu dengan adil dan jujur,kita akan terus sokong kamu.biarkan saja kumpulan sesat ni
anne said…
Y.B, TAHNIAH kerana berjaya menganjurkan sesi dialog bersama penduduk section 23 walaupun ianya terganggu oleh manusia berkepala lembu!

Kalaulah penduduk section 23 dipenuhi oleh manusia berkepala lembu seperti tempoh hari, maka saya cadangkan kita batalkan perpindahan kuil dari section 19 ke section 23 dan sebaliknya kita pindahkan sahaja ZOO NEGARA ke section 23.

Alasannya mudah sahaja kerana orang hindu dan apa juga penganut agama lain hanya sesuai beribadah dengan keadaan yang harmoni dan bukan bersama sekelompok haiwan section 23!
Anonymous said…
Dear YB,
I am not from Shah Alam, but I like and support the way Pakatan Selangor did things. After 50 years of BeeEnd rules, non-islamic places of worship had not been standardise and alloted fairly. Therefore we had once the best tourist destination at Batu Caves been "made" illegally a hindu place of worship. I believe there are more in Perak and other states too where these nice caves had been made religious place of worship by the hindu and budhist. Because of BeeEnd gov fail to alloted the rightful place for this group of ppl, some houses and shop-lot in redidential area had also been "converted" to become places of worship for the non-moslem.
Mosque or others religious places of worship should not get too close to residential area. Can cause a kind of noice pollution and disturbances to people who stay around.
My dad from kampung once came to visit me in KL, once lost his direction. When he gave land marks, he told me there was a big mosque on his left, I told him there are big mosque everyway, which one ? Frankly, there are quite a lot of big mosque around too.
Pakatan Rakyat MPs and gov should rise up to take up the challenge to relocate all this religious places of worship(mosque included) to the rightful place to avoid disturbances to the people who stay there and after all we just need to have a good rest after a long day work.
I applaud your kind and big heart attitude as a moslem in resolving religious issues and respect your unselfish and after the people 1st action to make this country a better place to live in ... Good Job MP Khalid with hat off .. God bless !
Anonymous said…
kepada org umno,bertaubatla segera.

YB khalid samad.. u r the best.

ingat nak panggil yg ceramah kat tempat kami,org tua kaw ni pekat biru, walaupun miskin dan selalu di buli oleh umno masa pr.
Ahmad Putra said…
Assalamualaikum YB,

Saya dari Perak menyokong YB dan Kjaan Selangor dalam hal ini. Ini bukan kali pertama kuil nak dibina di kawsan Melayu.

Tapi BN sahaja yang menjadikannya isu perkauman sbb dah desperate nak rampas Sngor.

Jangan dok layan le anon2 kat bwh yang pengecut xnak bgtau nama.

Wassalam
Admin007 said…
Assalamualaikum YB,

Semoga Allah memberi kekuatan & kesabaran dalam menghadapi puak2 Lembu yang membuat kacau tempohari..
Teruskan usaha.. Islam itu adil untuk semua tak kira agama atau bangsa.

Akhir kata, Selamat Berpuasa & Selamat Hari Raya dari saya sekeluarga..

Benar2 berharap Abg2 YB dapat bersama2 dengan PAKATAN. saya mengkagumi Abg YB Sharir Samad. tetapi malang beliau berada dalam kapal yang hendak tenggelam, cepat2 YB selamatkan beliau. YB Sharir akan menjadi Aset yang berguna kepada Pakatan. Sampaikan salam saya padanya.
Tarmizi said…
Assamualaikum YB,
Saya dah tengok video pasal meeting kat dewan MBSA tu...kesimpulannya cuma ada kurang daripada 10 penduduk yang asyik bercakap,menjerit, memaki dsb. mereka inilah juga orang yang cuba memprovok anggota MBSA.
Alhamdulillah, anggota MBSA cool dan tenang.
Saya yakin YB kalau nak buat report polis pasal ugutan bunuh pun YB boleh buat.Cuma YB adalah YB PAS....belum tentu tindakan akan diambil pihak berkuasa walupun bukti di depan mata.
Selepas baca tatapan blog YB, saya yakin dan istiqamah dalam perjuangan ISLAM dan faham erti hidup berbilang bangsa walaupun saya bukan ahli PAS (Penyokong dalam senyap).Teruskan perjuangan...
Anonymous said…
Small problem macam ni pon tak boleh selesai ke,YB?

Macamana nanti nak robohkan kuil2 haram yang lain?
Anonymous said…
akudahbosan,
Ini negara Islam. Jangan cuba nak buat provokasi dengan mengatakan sembahyang Jumaat 'jam'.
Anonymous said…
Salam ramadan Kareem,

1.Tahniah Khalid. Innallaha ma'ashobirin

2.Kepada ANON 8.43, anda tanya berapa ratio kuil dengan penganut Hindu. Minta jawapannya dari Khir Toyo dan MB2 sebelumnya. Kesemua kuil yang ada di Selangor adalah dibina di zaman BN merintah. Sejak PR merintah, belum ada kuil baru dibina. Faham!

3. Kepada "kemanapergikopiahpas" jangat putar belit. Khalid mencadangkan tindakan disiplin diambil kepada kepada kumpulan yang mengarak kepala lembu, bukannya majlis dialog. Pernah sekolah ke tak?

4. komen-komen geng lembUMNO nampak sgt tak de fakta. Apa nak buat, nasib dia orang le masuk salah kapal...

anti-lembUMNO.
aku said…
hai kemanaperginyakupiahpas,

kamu ni bebal la. YB khalid ckp lain, kamu interpret lain. macam utusan meloya gak la.

YB cakap dia mintak PAS ambil tindakan terhadap mana2 ahli yg menyertai demo kepala lembu tu(kalau ada). sebab demo tu terang2 boleh buat kaum india marah. berdemo kepala lembu bukan caranya nak membantah atau memberi pandangan. penduduk boleh je beri referendum secara aman. atau dgn berdialog. tetapi bile kerajaan selangor dah anjurkan majlis berdialog, puak2 umno beruk ni still perangai cam beruk dan lembu. itu yg masalahnye. berdialog ngn beruk sampai bile pon masalah boleh selesai.

sekian
InsanMarhaen said…
Errmm sapa ni ek yg tulis macam

"Anonymous said...

Kamu kata isu kepala lembu kamu kata hantui UMNO di bagan pinang.

Saya cabarlah kamu lah, kalau anak jantan, bawak isu ni kepada penduduk majoriti umat islam.
"

Kalo u ank jantan guna tak payah berselindung disebalik Anonymous, bg je nama betul..ada profile....
Anonymous said…
Pada bulan puasa pun ada perangai samseng yg ugut nak bunuh YB,nak rogol YB perempuan tu...baguslah samseng samseng ini yg tak peduli langsung apa imej islam dihadapan orang lain.kalau Toyo nak sangat balik MB bagi sajalah ia,habis cerita tak payah gaduh.
Jamal said…
Benda ni sebenarnya takde isu apa pun, setakat nak bina kuil dekat Malaysia dah beribu2 kuil dibina, ada yg tgh bandar, ada yg dekat dgn masjid, ada yg dekat kawasan majoriti muslim pun ada. Sbb ianya dibuat oleh kerajaan PR tu yg jadi isu dunia tu. Kalau dibuat kerajaan BN takde isu apa2 pun. Come on la guys, byk lagi masalah org Islam dalam Malaysia ni yg masih tak selesai cam org Islam minum arak, pergi disko, clubbing, buat maksiat, rakan aksi lucah, artis2 berpakaian seksi. Semua tu masalah umat Islam sekarang. Setakat bina kuil tu yg nak dikecoh2kan, kalau ada kuil kat taman rumah korang korang pergi ke sembahyang dekat kuil tu? Tentu tidakkan, so apa masalahnya? Cuba fikirkan mcm mana nak meramaikan ahli surau atau masjid supaya apabila dah terlalu ramai boleh la masjid ni diperbesarkan. Ini surau pun tak penuh, ada hati nak bising2 konon jadi pembela agama. Kalau betul2 pejuang agama pergilah buat demo tutup semua disko dekat Malaysia atau haramkan disko untuk umat Islam terutama golongan artis2 yg berugama Islam tu.
Anonymous said…
Anti-Hindu, tolonglah cakap pandai sikit.Sejak bila tak ada sesak traffik bila ada perayaan di masjid,kuil,gereja,dll?Yg tiap-tiap jumaat ni kamu tak nampak macam mana kita orang parking kereta,hairan tak kenapa tak ada seorang pun complain selama 52 tahun ni.kamu yg pertama complain isu kecil ni.tak cerdik.
Anonymous said…
sudahlahtue,

kepada saudara anti-Hindu dan geng2 umno khir toyol:

herm saya rasa saudara2 UMNO yg mengutuk YB khalid di blog ini (mereka ni sebenarnya dibayar setiap bulan untuk serang blog2 pembangkang kot) dan kepada anti hindu yg mengaku bkn drpd parti mana2 hanya menghina dan (walaupun sy tau anda org UMNO) memalukan ketua2 parti pembangkang dgn cara tak sopan ingin sy tanya kepada anda sesuatu perkara! apakah agama sebenar anda? agama mana pun tak perna melarang atau mengugut sesiapa pun untuk menunuikan sembayang mereka! anda begitu bersungguh2 hentam agama lain kononya kesesakan lalu lintaslah, baulah itulah inilah! alasan yg tidak masuk akal! bila tanya penduduk sek 23 apa alasan mereka menolak pembinaan kuil tue tidak seorg pun bg alasan yg kukuh! hanya melalak tak tentu arah! memang betul ckp khir toyol bodoh mcm lembu sikap org2 UMNO + BN ni! ialah siapa yg didik mereka takan taktau begitulah sikap mereka alah samseng kekurangan akal tetapi mengaku org alim! tak perna tgk ke Yasser Arafat perna ke gereja adakah dia jadi org kafir atau bertukar agama dia? tolong gunakan akal jgn hanya mengharapkan duit haram dan mengemukkan diri dgn duit haram pada bulan puasa ni! semoga tuhan mengubah sikap anak didik khir toyol akal alah lembu!
i will pray for u YB and for all concern people of malaysia! i hope we malaysians can become more mature and work together for our beloved malaysia but please not the fake 1malaysia wayang kulit of najib!
realistic said…
Salam,

Saya masih tidak faham...kenapa masih ada yg sokong perlakuan ini.. hina org lain.. PERCAYALAH, kalau ini berterusan.. satu hari nnt kita akan dapat yg lebih terok lagi.. jgn terkejut yg buat itu anak bangsa kamu sendiri.. mcm yg budak2 blakM too buat.
swai said…
we the ppl will always back you! we are fed up with umno!
MaluAna said…
Apa yang boleh di kata? Malu kawe sebagai orang Islam..

******************************
Saja nak cari duit raya lebih~
Anonymous said…
UMNO members claimed that the malays are under threat. Under threat from whom? Can the malays be under threat:-

Impossible! No way,.... since the Malays totally controlled the whole country.

• From a minority 35% of the population over the majority 65% which are made up of malays?

• From a less than 10% minority in the Police, Army, Judiciary, Attorney General Office and MACC which are predominantly filled by malays?

• From a minority of the Members of Parliament where malays make up more than 60% the majority?

• From a group who doesn’t control the air, sea and land? These are controlled by UMNO and its cronies such as MAS, AirAsia, MISC, Toll Concessionaires, NAZA, Proton and Perodua.

• From a group who doesn’t control the supply of basic necessities such as food, water and utilities? These are monopolised by UMNO cronies such as Bernas (rice and flour), Water Concessionaires (SPAN, SYABAS, etc), Telekom (telephone), Tenaga (electricity), etc

• From a group who doesn’t control the main stream media. The mass media are wholly controlled by UMNO and its cronies such as Utusan Melayu, Berita Harian, New Straits Times, The Star, The Sun, Media Prima (TV1, TV2, TV3, TV, TV8, TV9 and all the Radio Stations), ASTRO, etc? Lately even Harakah and Suara Keadilan have been banned!

• From a group whose mother tongue and religion aren’t enshrined in the Federal Constitution where malay is the official language and Islam is the official religion? Other groups can’t even hold any interfaith dialogues and use of the word of Allah without being severely intimidated by protests, storming of conferences and warnings from UMNO!

• From a group who can’t be appointed the Prime Minister, Deputy Prime Minister and Mentri Besars and a host of high positions in the malay states as enshrined in the state constitution or decree by the Sultans where only malays from UMNO can be appointed?

• From a group who are ever subjected to intimidation of arrest under the flimsiest excuse using the ISA, the Police, MACC, etc and a myriad of repressive laws such as the Sedition Act, Multimedia Act and treason against the Sultans, etc? Of course UMNO are spared from such actions and above such laws.

It is a blatant lie that the non-malays can ever threaten the malays. Who is actually threatening the malays? From the look of things, UMNO finger prints are everywhere - UMNO malays are actually the ones threatening and stealing from the ordinary malays and non-malays. Someone has to be the punching bag and scapegoat for UMNO’s cling to power and thievery – hence putting the blame on non-malays!

UMNO is a racist party and it is very clear that they are separating the Sultans from their subjects and the Malays from the non-malays for their own selfish ends without a thought of the consequences and our economy!
Anonymous said…
aku tak dpt pon duit yang ko kate aku kena bayar pon oleh UMNO..ape ko ckp Niee..jgn fitnah..kata freedom to speak..org bagik pendapat nak komdem plakk..korang laa pkr yang bodoh ..dah salah depan mata pon nak menegak benang yang basah...cukup laa nak tuduh org ..cermin diri sendiri laa
Anonymous said…
umno nak jadi ajen-provokateur supaya ada perusuhan kaum di selangor.

jaga-jaga semua...

relaks...

kami cina sokong melayu pkr
kami cina sokong melayu pas
kami cina sokong melayu bukan ahli umno.
kami cina rela dipimpin oleh melayu pkr dan pas.

sekuat-kuat umno, lagi kuat RAKYAT.

4RAKYAT
haih said…
i suggest they google 'medina charter'. their so called islamic views are warped and distorted with respect to this charter
Anonymous said…
Kalau ada pon rusuhan kaum di Selangor,adalah disebabkab Menteri Besar Selangor tidak mampu selesaikan masaalah kuil.

Tidak mahu menerima yang masaalah timbul atas perbuatan sendiri.

Asyik menyalahkan orang lain.Sampai bila nak salahkan orang lain tapi menutup kelemahan diri sendiri.
Anonymous said…
Yang semua panglima islam tu nak rogol YB dan bunuh YB ,insaflah kebodohan kamu semua sebab ini bulan Ramandan,bukan bulan politik ya.kerana kamu semualah kita diketawai oleh seluruh dunia(pergi tenguk Youtube kepanglimaan kamu).betul betul bodoh!
Anonymous said…
kepala hotak geng2 nazi melayu ni. bodoh punye pewaris, perangai macam sial, suka provoke orang ajak bergaduh. gengster bangang macam ni la perangai dia. muak aku dengan pewaris, ppim bodoh tu pun tak berakal jugak. islam kepala hotak kau la. pewaris mengacau keharmonian selangor khususnya shah alam. elok diharamkan aje pertubuhan klu klux klan versi melayu ni. bertopengkan agama konon. dah boleh pakai jubah putih tutup muka, pastu duduk kat texas, berjiran dengan bush. zionis melayu.
UK_Guy said…
Syabas YB for your good work & high class PR !!.

They (UMNO Gangsters) have failed 'tolerance test' through this dialog session. They also showed a very uncivilised manner, in expressing their disagreement with PR Goverment.

It also demonstrated that for the last 52years BN-goverment have failed to educate its citizens of how to behave in a public forum such as organised by Selangor Goverment or how to engage in a healty manner for such an intellectual discourse to find the best solution of the people problem. Its a total failure of our education system too looking at the arrogant behaviour of UMNO supporters in the dialog session.

Concgrate & Well Done Sir !!
CW Wong said…
Kan aku dah cakap kat blog si ridhuan tee tu, kita dah majoriti, beranak cucu banyak dari diorang. kuasa pun dah dekat nak mutlak. tapi banyak antara kita yang masih bebal. laungan umno kita dipinggirkan boleh pun boleh caya? terlalu taksub dengan misi sesat nak menegakkan mertabat melayu sampai berpekik2 dan berbahasa kasar ke atas MB. tak pernah berlaku dan silapnya bukan MB atau YB2 yang lain. masalahnya, orang kita dah biadab dek hasutan mereka yang tak bertanggungjawab. demi kepentingan politik, pikiran rakyat nak diracunkan sampai jadilah apa yg berlaku di town hall meeting. berulang kali kembali imej si orang india itu kursinya ditarik si biadap tu. kena pulak highlight malaysiakini. malu aku. orang melayu tak berbuat begitu. kejam. zalim. biadap. itulah hasilnya bila budaya melayu di amno kan. amno nasionalis. amno bukan islam. itulah masaalahnya dan kesimpulan. apa kita nak buat dgn orang bukan melayu? bunuh ramai ramai? sedapnya amno pikir diorang tak ada hak. diorang tak bayar cukai ke? tak sumbang pada ekonomi ke? majikan diorang tak upah orang kita ke? dia minum arak dan judi kat nombor ekor dan kasino pun duit mereka kita pakai sebab cukai dia tinggi! pakai akal. kita cakap bumi kita. ya, itu penting. tapi mereka setia pada negara dan menyumbang sepenuh hati. ingat dia tak boleh berhijrah? ramai, ya ramai yang boleh tetapi tidak sebab ini tanah air mereka. jadi islamkan fikiran kita sepenuhnya dan layanlah dengan adil. dia ada hak dia sebagai makluk yg dijadikan Allah.

Pilu hati aku dengan keadaan melayu skarang yang dihasut umno tak terhenti. bertaubatlah. kuil diorang memang hak mereka. kalau nak dibincang, jangan dikaitkan dengan siapa majoriti dan apa agama resmi negara. pincang betol agumen macamtu.
Anonymous said…
ha ha yang pasti UMNO telah berjaya mengalih pandangan rakyat untuk perbesarkan perkara lembu ni supaya rakyat tidak bercakap ttg kenaikan minyak. Bijak sungguh BN dan bahlol semua rakyat yang dok bergaduh pasal hal ni. Pikir la sikit. Gunalah otak sikit!
Unknown said…
YB...JANGAN DILAYAN KARENAH LEMBU-LEMBU BACUL PELIHARAAN UMNO NI
Anonymous said…
nie la org melayu. xhayati ayat quran yg yb bce. jgn hina agama lain nanti depa akn hina agama allah tnpa pgtahuan. so xda masalah aku rase depa ungkit hal azan n jln jem ble solat jumat coz puak2 nie yg mula kn dulu isu jln jem kt kuil n bising ble depa smyg.sye org melayu islam. yg dok komen2 tu melayu islam tp juz pda nama. hati depa lembu. bahkn lembu lg mulia dr depa nie.
Anonymous said…
Sedih sekali dengan perkembangan ini.
Adakah ini caranya kita yang mengaku islam, mengikuti ajaran Quran dan sunnah nabi berbahasa? Tambah-tambah lagi di bulan puasa? Islam itu indah...kemana perginya?
ingatlah semasa hayat Rasulullah, sehabat-nya dan Khalifah umar Abdul Aziz, ramai yang memeluk islam kerana kelembutan, keadilan yang ditunjukkan oleh pemimpin2 ketika itu terhadap semua rakyat, tanpa memgira bangsa dan ugama. Mereka sangat2 tertarik dengan ajaran islam. Tetapi kini kita dihasut untuk membenci. fenomina ini sungguh menakutkan. bagaimana nanti anak2 dan zuriat kita dapat hidup aman jika, benda2 sebegini yang disarankan. Nauzubillah.
Anonymous said…
wei khalid....ko saman laa PEWARIS...kat website dia ada Kronologi peristiwa kat SS23 sampai laaah kepada peristiwa kepala lembu tuu....kalau depa tipu ko saman laaaa...kalau berani laaa....takat nak buat modal kat bagan pinang...gadai maruah agama...aku ader bela lembu sekandang...kalau nak heret buat jadi saksi jemput laah datang....
Satu lagi aku ade cadangan untuk selesaikan masalah nie, apa kata ko pindahkan kuil tu ker SS13? kalau boleh letak dalam 200 meter dari rumah ko...memandangkan ko betul2 paham dan boleh terima "Bangsa Malaysia" kan...kita pindahkan kan ajer ke situ....mesti ko setujukan khalid???
bungled said…
Khalid, you must continue your work. Whatever the difficulties, i say this a blessing in disguise. You have walked the talk. Now continue walking. This is living proof that "PAS for All" is not just some shitty empty slogan like "1Malaysia"
What goes around will come around.
Anonymous said…
Kalau orang PAS bergolek kat jalanraya,memaki hamun dalam ceramah,mengaibkan orang lain,mengkafirkan orang Islam lain....

takde pulak ditegur,diajak kejalan yang baik...

Hello gang,apasal begitu?
Ramai betul hipokrit kat sini ya.
Moo Leong said…
YB Khalid, congratulation. I am please to see and read your gentleness, passion and 'do the right thing attitude'. This show true Islam teaching. God bless you and MB Khalid. By the way, I am also your elder brother admirer. I wish he do have this positive thinking, and which he also consider joining you one day.
Anonymous said…
YB,

Cuba lihat video Malaysiakini mengenai kekecohan di majlis sesi dialog seksyen 23 dan video lawatan Khir toyo ke tapak seksyen 18.

Dapat YB cam dan tengok tak 2 orang yang buat kacau masa sesi dialog tu ada dibelakang DS Khir Toyo semasa sesi penerangan bersama pemberita.

Buat apa mereka disitu ?
Anak Perelih said…
isu kuil seksyen 19, Khir Toyo tak runding dengan penduduk seksyen 18 dulu ke???
http://anakperelihblog.blogspot.com/2009/09/isu-kuil-seksyen-19-khir-toyo-tak.html
Anonymous said…
a'kum Tuan Hj. Khalid,

Sila baca petikan Mstar pasal komen TONTOWI berkenaan pelawaan najib:

Bagi Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan Tantawi, beliau menyambut baik hasrat berkenaan namun berharap Umno benar-benar ikhlas tanpa mempunyai maksud yang terselindung.

"Dalam Islam sememangnya kita dituntut untuk mengadakan perbincangan demi menyelesaikan pelbagai perkara yang boleh membawa kepada kebaikan.

"Tapi walaubagaimanapun kita berharap Umno ikhlas dengan hasrat mereka itu, jangan pula ada maksud yang tersembunyi untuk kepentingan politik... ataupun untuk raih sokongan menghadapi pilihan raya," katanya kepada mStar Online.

Selanjutnya:
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/9/8/mstar_berita/20090908162059&sec=mstar_berita

Aduh!! Baru je lagi, tak ke penat je berlawan, kena maki, kena hamun, kena ugut bunuh dengan puak2 UMNO ni, alih2 bila pelawa macam cair segala2, lupa semua! Kesian saya tgk puak2 ni macam tak serik2 kena tipu dgn UMNO ni. Bila la nak sedar. Kesian juga saya tgk Tuan Hj. Khalid.

Bukan kah lebih bijak dan molek kalau si Tontowi kata "pegi mintak maap dulu dgn MB Selangor, Khalid Samad, dll kerana buat onar di Shah Alam. Pastu baru kita bincang" Sah2 dia tak mintak maap punya, sbb dia tak ikhlas pun, yg nk terhegeh kenapa?Itu pun nak kena ajar ke?

Nasib baik la Sallehudin Ayub jawab steady sket. Sadis2!!
davidteoh said…
Dear Pak Khalid
I find it really sad for a Hindu place of worship - any place of worship for that matter - to be sited next to an oxidation pond in an industrial zone. What is the country coming to! Would Muslims agree to build a mosque in an industrial zone + next to an oxidation pond? I can't think of any place in the world where a 150 year old temple was relocated to such a sorry site.
Anonymous said…
PAS needs do produce more leaders like YB Samad Khalid. Hidup PAS, Hidup Pakatan. Jahanam XXXX, you know whatlah.
Anonymous said…
nape x buat kat dpn umah khalid jek?
korang yg ajak toleran ni btol2 toleran ke?...x kene btg hidung sndri ckp mmg sng....nape diorg jd camtu,sbb pengurusan kerjaan slgr yg lemah dan bodoh
Anonymous said…
Bertaubat la bro semua......
Jgn la rosakkan keharmonian yang dinikmati sekarang ini. Bertoleransilah dengan kewarasan oleh semua pihak. Mengapa Malaysia skrg asyik buat pilihan raya.... Bila nak buat pembangunan? Sedarlah semua.... Tumpukan perhatian ttg tugas, bukan asyik berpolitik sepanjang masa.
Anonymous said…
Anak Perelih said...

isu kuil seksyen 19, Khir Toyo tak runding dengan penduduk seksyen 18 dulu ke???

-------------------------

blah blah blah

Agaknya Khir Toyo bodoh macam lembu kot.Kalau begitu MB Selangor pon sama,bodoh macam lembu.

Setuju?
Unknown said…
Salam YB..

Dalam perjuangan sememangnya mengandungi halangan dan cabaran, cabaran inilah yang perlu diurustadbir dengan baik agar ia menjadi indikator kepada kejayaan perjuangan.

Semoga isu ini dapat jalan peneyelesaian secara berhemah..insyaALLH
Bagan said…
by right you shouldnt move the temple, its the late comer that should be relocated!to be fair the minority indians, the late comer are the ones that should be relocated not the temple. after all relocating the late comer is very much easier and cheaper than relocating the 150 years old temple. I repeat, to be just the late comers are the one need relocating!
pria malaya said…
Surat terbuka buat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Rodziah Ismail dan Khalid Samad

Asslamualaikum..

Apa khabar tuan semua? harapnya semoga sihat sahaja...

Baru-baru ini kita telah digegarkan dengan satu peristiwa 'hitam' di dalam satu majlis dialog di Shah Alam. .majlis dialog yang yang diadakan atas inisiatif pihak tuan (kerajaan negeri Selangor) dengan penduduk seksyen 23 bertujuan untuk mendapatkan maklumbalas dan respon dari penduduk setempat berkaitan cadangan membina kuil di kawasaan itu.

Tetapi malang, program baik yang dirancang oleh pihak tuan itu telah di'porak perandakan' oleh segelintir hadirin yang emosional dan entah dari latar keluarga yang bagaimana..tujuan asal untuk berbincang secara harmoni diantara wakil kerajaan negeri dengan penduduk setempat telah dicemarai insiden yang tidak tergamak untuk dilihat..

Semuanya sudah sedia maklum apa yang berlaku di dalam majlis dialog tersebut..bagaimana lagak dan perangai segelintir manusia yang seolah2 tiada sifat seorang manusia..memaki hamun, tidak beradap sopan di dalam majlis rasmi, membuat kacau, terlompat-lompat sambil melepaskan sumpah seranah kepada pemimpinnya dan lain-lain..ada pula yang mengeluarkan kata-kata kesat seperti ingin merogol seorang YB wanita, tidak kurang pula terdapat kata-kata berbentuk ugutan seperti mengugut untuk membunuh YB ini jika menjejakkan kaki ke Seksyen 23, dan pelbagai lagi..

Profesonal, matang...

Penulis cukup faham apa perasaan dan rasa hati tuan ketika itu..kecewa, sedih, terkejut, malu, marah dan sebagainya. tetapi semua perasaan itu berjaya tuan sorokkan disebalik wajah tenang dan bersahaja tuan.. penulis cukup terharu dan bangga dengan tuan..

Penulis tidak tahu, apakah yang terjadi jika penulis ditempat tuan.. mungkin penulis akan bertindak seperti MB Pahang, menjerit " Go to hell" kepada mereka-mereka yang membuat kecoh sambil pengarahkan pihak keselamatan mengheret keluar mereka ini dari dewan. .Atau penulis tidak semena-mena akan mengeluarkan kata-kata, "mu nok gocoh ke, bila2 masa je, kabo je nok kat mana" kepada samseng-samseng di dalam dewan tersebut sepertimana yg diucapkan MB Terengganu suatu ketika dahulu...atau mungkin penulis akan beradu kekuatan secara fizikal dengan mereka dek kerana tidak tahan dengan tindakan provokasi ganas mereka..

baca seterusnya disini..
http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/09/surat-terbuka-buat-tan-sri-abdul-khalid.html
Anonymous said…
Apa yang telah berlaku berkaitan isu kuil ini, ia tetap mejejaskan imej kerajaan Negeri Selangor. Sy sebagai pemerhati melihat isu ini bukan dari konteks politik tetapi dari sudut pengurusan isu itu sendiri. Bila wujud bantahan awal, kerajaan Selangor lambat bertindak hinggakan ada pihak yang mengambil kesempatan. Disini saya dapati BN dan UMNO berjaya menarik perhatian umum dan menjejaskan imej dan kredibiliti Kerajaan Selangor dan saudara Khid Samad sebagai MP Shah Alam. Saya juga dapati, pihak PR sejak akhir2 ini terlalu memberi ruang kepada para oportunis terhadap satu2 isu hingga ia menjadi barah yang sukar dirawat. Apakah ini strategi kerajaan PR. Isu begini akan menyebabkan rakyat muak dan bosan dengan kepimpinan kerajaan Selangor terutamanya pengundi atas pagar yang membuat keputusan pengundian berdasaran sentimen dan isu bukannya pengundi tegar sesuatu parti. Dalam PRU yang lepas, golongan ini banyak membantu PR memenangi banyak kerusi di Selangor dan jika golongan ini tidak dijaga maka PRU 13 nanti PR akan kalah. Cukuplah dan berhentilah menyalahkan pihak lain dalam isu ini, dan saya harap kerajaan selangor akan dapat mencari jalan terbaik. Ada beberapa dakwaan kerajaan BN sebelum ini yg tidak dijawab oleh kerajaan PR skerang iaitu isu kenapa keputusan awal pemeindahan kuil itu dari Seksyen 19 ke Seksyen 18 dan 22 di tukar ke Seksyen 23. Persoalan ini masih tergantung dan meyakinkan ramai pihak yang menagatakan PR mengikut telunjuk beberapa pemimpin DAP di Selangor. Saya harap PAS dan PKR dapt semula memulihkan sekongan orang Melayu kepada mereka. Kita dapati skongan orang Melayu kepada PR semakin merosot berdasarkan PRK Manek Urai yang lepas. Itu pandangan saya. Sekian terima kasih.
PaTut said…
First kita kena faham apa erti Negara Islam. Negara Islam didefinasi sebagai negara yang mengamalkan perundangan Islam sepenuhnya mengikut hukum.

2.Islam adalah agama rasmi Malaysia. Bukan Malaysia negara Islam. Kalau negara Islam tidak ada undang-undang sivil.

3. Kalau negara Islam, mana boleh ada arak, judi, pelacuran, rumah urut dll.

Dengan wujudnya elemen-elemen judi, arak dan pelacuran, maka sekiranya Malaysia negara Islam, maka ianya adalah satu negara Islam yang rosak.

Sehingga tuan-tuan masuk kuburpun Malaysia tetap sebagaimana ianya hari ini.

Sungguhpun Malaysia bukan negara Islam, kita masih boleh hidup secara bertamaddun.

Keharmonian dan kemajuan tidak boleh dicapai selagi ada orang yang bengap seperti anti-hindu dan Jamaluddin al-haj yang nampak maju setapak lagi ke belakang. Yang lebih mengecewakan ialah jamaluddin yang sepatutnya menilai manusia sebagai individu yang nyawa diberi Allah dan bukan dari sudut bangsa.

Pahit atau maung kita kena terima Malaysia berbilang kaum.

Nak benci bangsa kafir pun susah. Sebab dia yang pandai. Semua teknologi kafir kita guna walhal ubat-ubatan pun semua kita telan. Orang Melayu yang pandai hanya kacip Fatimah dan Tongkat Ali. Yang muda merempit dan yang perempuan pandai menyanyi.
Dr.Gibran Sufi said…
Dear dt..the whole issue is blown way out of proportion. No religion would allow another's place of worship is sited next to an oxidation pond. However, if you do a physical visit, the site is, as a matter of fact adequately distanced from the pond.

The oxidation pond is a level 3 water treatment facility thus it is free from unpleasant odor. There are clear provision in the development act that prohibits a premise built near a level 5 water treatment facility.

There are a number of access road leading to the site. It would be an ideal site for any house of worship including a mosque.

The protests against such erection of a temple is an issue most people cannot and will not be able to understand. It is plonked in an industrial area and away from the community.

It is important for you to understand Islam is about fair being, defending the oppreseed and promoting harmony. Such qualities were hardly reflected by the people whom demonstrated against the temple relocation. The mainstream muslims of Malaysia condems such hostile attitude and will continue to live and appreciate their fellow Malaysians.

Therefore, Malaysians should not be intimidated by events of such affair but continue to build the country towards a single race.
Prof. Johanes Amri said…
The recent communal distraction besieging that part of Shah Alam has some what became disturbing escalating later to a level of concern amongst Malaysians. Confronting the matter is alone an issue but the greater concern revolves about the ability to mould people towards the Malaysian concept of a nation with common aspiration and objective.

The racial divide is evidently clear and until then we cannot achieve the ideal solidarity aligned with the inspiration of our founding fathers.

Where did things go wrong?

The answer lies with the socio-economic loop of the community.

People who lacks self confidence seeks cover to justify their weakness. The ideal shelter would usually be components of religion and elements of racial superiority.

It is not the case of hurling abuse to a particular person but an exhibition of severe frustration of an under achiever.
Thus that explains events that preceeded including the cow head walkabout.

Now, why didn't the folks in Damansara heights do the same and marched to city hall to protest over some issues regarding hill slope development.

The Malays must quit fearing about the unknown and believe in themselves. They cannot hide behind some prophetic sayings, ketuanan melayu, NEP and that politician whom would some day die.

It should not matter who leads the state or the country so long as that individual possessed the neccessary qualities. If it is a chinese, so be it.

When Idris Jala took over as MAS MD a lot of malay employees felt their interest are no longer looked into. But Idris did a lot of good work and he looked after everyone.

The important thing is for us to believe in ourselves and I am sure life will be better.

The BN has done a lot of wrongs towards the rakyat that they just had to perpetually hold power in order to maintain and cover. But still there are those who cared.

We need to close the economic disparity gap and distribute the wealth fairly.

There is enough money to fund education and provide health care irrespective of racial background.

The rakyat must vote correctly the next time around.
Anonymous said…
YB tak payah la perasan...sebenar nya tak semestinya org yg protes YB dan rakan 2 YB tu mungkin tak reqister dengan mana2 parti. Jgn la nak buang ahli pas atau PKR kalau berperangai demikian. YB ingat depa tu yang ahli PAS and PKR atau DAP baik ka...depa pun manusia juga. CUBA KALAU KUIL TU KAT RUMAH YB??? CAM NA...SANGGUP KA. ABANG2 YB LEBIH MATANG DARI YB....SAYA SALUTE KAT DATUK SHAHRIR....MUNGKIN NANTI YB YANG MASUK UMNO KOT.
NaNbN said…
Saya tak berminat posting retorik asyik2 dengan Agenda Politik 24 jam kami yang dah kehilangan kerja camne YB boleh bantu? sejak PAKATAN RAKYAT memerintah dah berganda2 kensengsaraan kami.

Sebagai rakyat,FINAL COUNT DOWN tunggu ler PRU13 (Fengshui Cina 1~3 bermaksud satu kali hidup) tak kemane jua pemerintahan kamu! PR@PAKATAN REJECT
Anonymous said…
Apabila keputusan mahkamah menyebelahi mereka, ia akan dianggap melambangkan ketelusan badan kehakiman tetapi apabila keputusan sebaliknya, mahkamah akan dituduh berat sebelah dan berlaku campur tangan kerajaan.
Apabila mereka merancang menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang pada 16 September lalu dengan cara hendak membeli 31 anggota BN, mereka anggap ia demokrasi. Tetapi apabila BN menubuhkan kerajaan di Perak setelah ada wakil rakyat pembangkang menjadi calon Bebas mereka kata ia pencabulan demokrasi dan terpekik terlolong mahukan DUN dibubarkan.
Apabila ada pemimpin mereka didakwa di mahkamah, mereka anggap itu fitnah, tetapi apabila mereka menuduh pemimpin BN dengan niat memburukkan beliau, mereka kata ia demi keadilan.
Apabila UMNO bekerjasama dengan MCA dan MIC, mereka anggap ia perbuatan salah tetapi apabila mereka bekerjasama dengan DAP, mereka kata parti mereka untuk semua.
Apabila ada pemimpin UMNO atau BN didakwa terlibat dengan kegiatan tidak moral, mereka desak letak jawatan tetapi apabila ada pemimpin mereka terlibat biarpun ada bukti, mereka kata ia konspirasi dan itu soal peribadi.
Apabila media arus perdana menyiarkan sesuatu berita, mereka anggap itu permainan jahat media milik kerajaan tetapi apabila media mereka menyebarkan fitnah dan tohmahan mereka anggap itu kebebasan media.
l Apabila kerajaan menghantar anggota polis yang ramai ke kawasan pilihan raya mereka akan kata, itu usaha untuk menakutkan pengundi tetapi apabila mereka menang, mereka kata pasukan keselamatan telah menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.
l Apabila mereka menang pilihan raya, mereka akan kata rakyat semakin menolak BN tetapi apabila mereka kalah, mereka akan tuduh BN guna pengundi hantu dan SPR tidak telus.
l Apabila ada pihak terlalu ekstrem membuat tuntutan untuk kaum tertentu mereka anggap itu kebebasan bersuara tetapi apabila ada orang Melayu yang menyokong kerajaan menyeru hak Melayu dipertahankan mereka kata itu perkauman.
l Apabila mereka kemukakan idea sampai satu dunia pun tahu, mereka kata ia demi kepentingan rakyat dan negara tetapi apabila idea itu ditolak oleh rakan pembangkang sendiri mereka kata ia idea jahat UMNO dan tohmahan untuk melemahkan pembangkang.
l Apabila polis melarang daripada mengadakan demonstrasi haram demi menjaga ketenteraman awam, mereka tuduh ia menyekat hak asasi manusia tetapi apabila mereka lakukan juga dan polis bertindak mengikut lunas undang-undang mereka kata, polis kejam.
l Apabila UMNO hendak berbincang sesuatu isu dengan MCA atau MIC, mereka akan dakwa UMNO takut kepada kedua-dua parti itu tetapi apabila mereka hendak berbincang sesama sendiri, mereka kata ia melambangkan kesepakatan.
l Apabila UMNO berikrar terus perjuangkan hak orang Melayu berdasarkan Perlembagaan, mereka anggap UMNO perkauman tetapi apabila mereka beria-ia menuntut untuk kaum tertentu, mereka kata itu demi kesamarataan sebagai rakyat Malaysia.
l Apabila ada rakan dalam pembangkang menuduh BN macam-macam, mereka kata, itu bagus tetapi apabila kenyataan mereka disanggah oleh rakan sendiri mereka akan kata media putar belit fakta dan cuba melaga-lagakan pembangkang.
Mungkin melalui tindakan tanduk sedemikian, mereka yakin rakyat akan mempercayai apa yang mereka kata tetapi hakikatnya, mereka hanya mampu memperdayakan 'yang di bawah' tetapi 'yang di atas' mengetahui segala-galanya.
Suatu hari kelak pasti kebenaran akan terhasil juga kerana rakyat semakin bijak menilai, siapa sebenarnya hanya tahu berpolitik dan siapa pula bersedia berkhidmat untuk kesejahteraan mereka.
Bagaimanapun sehingga menanti pilihan raya umum akan datang, tindak tanduk pembangkang ini akan berterusan. Mereka akan mencari apa juga jalan memburukkan kerajaan BN.
Dalam soal ini terserahlah kepada rakyat untuk menilainya tetapi apa yang pasti sejarah politik negara telah membuktikan bahawa apabila rakyat berasa muak, maka mereka tahu apa yang harus dilakukan.
Anonymous said…
NaNbN

Kerajaan rakyat pi tutup kilang tempat hangpa kerja ke? Atau depa hanya tutup kilang yang pekerjanya orang UMNO je.

Setahu aku kat johor, negeri yang UMNO perintah, pun banyak kilang tutup. Yang kat johor pun kerajaan Pakatan Rakyat pi tutup juga ka? Kat melaka pun ade gak kilang tutup woi.

Adeh...mentaliti penyokong UMNO. Patut le semua PRK kat semenanjung ni UMNO kalah.
Anonymous said…
Firstly, I would like to say thank you to the 2 Khalids that practices what Islam is all about. Tolerence & etc...

Moreover during Ramadan month...!

Many positive & negative comments regarding the Cow Head Gang.

You have to take both to enalize to better Pakatan.

How is it that during the cowhead demo & meeting we only see these "Unholyness" there...?????

Where are "all" the residents of sek23...??
I am very sure the residents do NOT support the behaviour & the "unholy" words use by this Muslim with the songkok....!!!!

Becoz of the "Mat Lembus"...., now the whole of sek23 Shah Alam is called "Kawasan Lembu"....!!!

Are we sure these Mat Lembus are from sek23..???
And they say majority is Malay. So where are their "voices".....???

2 Khalids..., take this as a beginning of more to come.....!!

As the saying goes...
"Selangor will be taken AT ALL COST....!!!"
Anonymous said…
Khalid,

Penduduk di situ protes. Patutnya sebagai YB dengar kehendak rakyat. BUkan cerca dan menyatakan yang mereka UMNO lah ape lah.

Sebab label bodoh dan tidak matang ko nie; Adakah bermaksud orang UMNO tak suka kuil di hadapan rumah dan orang PAS macam ko suka ade kuil depan rumah?????

Ko sendiri pun tau camana kalau kaum India berarak,... dari segi trafik dan bising.

Biarlah ianya dibina di tempat yang agak jauh dari penempataran, atau sekurangnya hampir dengan penempatan kaum india beragama Hindu.

Ape KHALID SAMAD takde statistik penempatan ke??????????

Camana nak jadi pemimpin kalau gitu?????

Dahla sembah DAP... bengong!
Rakyat Malaysia said…
Kepada Hj. Jamaludin, Anti-Hindu dan geng-geng racist lain seperti mereka, kawasan saya pun ada kuil Hindu tetapi yang pelik tiada pun jam tiap-tiap hari, memang ada jam cuma sekali pada hari-hari tertentu sahaja.
Di kawasan yang sama ada juga masjid di mana ada jam TIAP-TIAP HARI JUMAAT. Tetapi penduduk disini yang 90% BUKAN ISLAM termasuk saya sendiri TAK PERNAH rasa nak meludah ke arah masjid tersebut dan kawan Islam kita.
Kalau dah bersikap racist, cakap pun tak betul. Tolong guna otak ya, bila senang tolonglah baca sejarah negara kita dan perlembagaan, terutamanya Article 11. Dalam buku sejarah, orang yang tak berotak macam kamu akan tahu kemerderkaan Malaysia dicapai menerusi kerjasama 3 kaum utama. Memang Islam agama rasmi dan ini tidak dipertikaikan oleh bukan Islam. Tetapi perlembagaan yang sama juga menyatakan agama lain boleh dianuti dan mesti diperlindungi.
Kuil Hindu bukan di buat sesuka hati. Kuil di Shah Alam dah 100 tahun usia. Tetapi bila estet-estet lama dibangunkan seperti contohnya di S.Alam dan Klang, kuil-kuil ini dikerumuni rumah, wahal kuil di bina dulu.
Tetapi kepada golongan seperti Anti-Hindu ini semua tak nak dengar, mereka cuma nak pijak kaum dan agama lain, mungkin atas desakan bos UMNO mereka.
Yang peliknya, gelar mereka orang Islam, sungguh memalukan agama Islam.
Saya pun ada banyak kawan Islam, dan minda mereka jauh berbeza dari minda Racist kau orang.

Kepada Anti-Hindu kalau berani tolong jawab, atas logik kamu, boleh kita minta masjid dipihdahkan kalau ia berada di kawasan majoriti bukan Islam? Mungkin kawan racist kamu yang lain boleh tolong kamu jawab kalau kamu tak berani?
Anonymous said…
dmh1876,
At least the fuckatan government now got a taste of their own medicine.

When you demonstrate every other day without regards to the rights of others against the BN government causing millions of loss to public/private property and business, you call it democracy but when you got one small demo in your own back yard just because the fuckatan government fail to adhere to their empty promises and fail to listen to their own people grievances then you start yelling for sedition charges to be levy against them etc.

If you read your own spin doctor RPK in Malaysia Today for which most of the articles is defamatory, seditious, incite hatred, condemnation of one own/others religion etc why didn’t you say anything, why didn’t you object but instead you condemn the government for taking action against RPK.

To me what the fuckatan people is fighting for is freedom of speech and expression to what they only want to hear otherwise they will condemn others for having different opinion.

To me the fuckatan are people who are hypocrite and the best example is the relationship between PAS and DAP is hypocrisy of the highest order coz in actual fact everybody knows that they don’t trust each other as their goal is to defeat the BN government and if they succeeded then you all will see the reality of their love hate relationship by that time it will be all to late coz they be fighting with each other for post instead.


I would like to quote verbatim the statement by PKR Kulim MP Zulkifli Nordin in his blog to show that fuckatan rakyat cakap tak serupa bikin a.k.a hypocrite:

"Sebagai pejuang hak asasi manusia, sepatutnya kita menjadi orang pertama menmghormati keputusan beliau kerana itu adalah hak asasi beliau untuk memilih dan menentukan parti mana yang beliau mahu sertai. Saya berpendapat desakan menyuruh beliau mengosongkan kerusi DUN Lunas hanya kerana beliau memilih untuk tidak bersama dengan PKR adalah satu desakan yang bercanggah dengan pendirian Pakatan Rakyat yang menghormati, malahan kekadang sampai mempertuhankan prinsip hak asasi manusia. Ini jelas apabila YB Dato Nasaruddin (BN-Parit) memilih meninggalkan UMNO dan menyertai PKR, tapi lepas tu buat u-turn balik), kita tidak pulak mendesak beliau mengosongkan kerusi DUN Parit, sebaliknya kita telah berkompang sakan menyambut "penghijrahan" beliau. Jangan kerana terkena batang hidung kita sendiri maka kita kata ianya salah, tapi bila membawa faedah kepada kita baru jadi betul. Call a spade a spade-yang benar tetap benar walaupun pahit bagi kita.
Melainkan kita ini pengamal fahaman double-standard, saya berpendapat pendirian kita mesti istiqamah dan konsisten. Kalau kita boleh terima YB Dato Nasaruddin dahulu, mengapa kita tidak boleh menghormati keputusan YB Razhi. Jangan kerana terkena batang hidung kita sendiri maka kita kata ianya salah dan tidak betul, tetapi bila membawa menafaat dan faedah kepada kita baru jadi betul. "Call a spade a spade". Yang hak tetap hak walaupun pahit untuk kita menerimanya. Pada saya, sepatutnya apa yang terjadi memberikan kita peluang dan ruang untuk mencerminkan diri kita dan memperbaiki kelemahan yang ada."
anti-geng lembu said…
Kuil punya isu boleh selesai tapi bila ada badang angkat kerusi mengganas habis lah cerita.

Macam mana cara pun penduduk kata kuil tak boleh ada kat sec 23. Jadi klu nak bagi ada wartakan satu kawasan baru namakan section 23X. So penduduk kampung gang lembu tak boleh lah bising.

Tak paham lagi ke? Tapak tu jauh 200 meter dr kawasan perumahan pas tu kat kawasan kilang pas tu ada jalan khusus so tak lalu lah perumahan. Masih tak ok?

Gang kepala lembu memang biul dan badap. Pijak pala lembu sekarang dah kena tangkap terus kena dakwa. Pas tu buat kain rentang promosi minum beer. Betul-betul kerja biul dan bodoh.
Unknown said…
Apabila keputusan mahkamah menyebelahi mereka, ia akan dianggap melambangkan ketelusan badan kehakiman tetapi apabila keputusan sebaliknya, mahkamah akan dituduh berat sebelah dan berlaku campur tangan kerajaan.
Apabila mereka merancang menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang pada 16 September lalu dengan cara hendak membeli 31 anggota BN, mereka anggap ia demokrasi. Tetapi apabila BN menubuhkan kerajaan di Perak setelah ada wakil rakyat pembangkang menjadi calon Bebas mereka kata ia pencabulan demokrasi dan terpekik terlolong mahukan DUN dibubarkan.
Apabila ada pemimpin mereka didakwa di mahkamah, mereka anggap itu fitnah, tetapi apabila mereka menuduh pemimpin BN dengan niat memburukkan beliau, mereka kata ia demi keadilan.
Apabila UMNO bekerjasama dengan MCA dan MIC, mereka anggap ia perbuatan salah tetapi apabila mereka bekerjasama dengan DAP, mereka kata parti mereka untuk semua.
Apabila ada pemimpin UMNO atau BN didakwa terlibat dengan kegiatan tidak moral, mereka desak letak jawatan tetapi apabila ada pemimpin mereka terlibat biarpun ada bukti, mereka kata ia konspirasi dan itu soal peribadi.
Apabila media arus perdana menyiarkan sesuatu berita, mereka anggap itu permainan jahat media milik kerajaan tetapi apabila media mereka menyebarkan fitnah dan tohmahan mereka anggap itu kebebasan media.
l Apabila kerajaan menghantar anggota polis yang ramai ke kawasan pilihan raya mereka akan kata, itu usaha untuk menakutkan pengundi tetapi apabila mereka menang, mereka kata pasukan keselamatan telah menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.
l Apabila mereka menang pilihan raya, mereka akan kata rakyat semakin menolak BN tetapi apabila mereka kalah, mereka akan tuduh BN guna pengundi hantu dan SPR tidak telus.
l Apabila ada pihak terlalu ekstrem membuat tuntutan untuk kaum tertentu mereka anggap itu kebebasan bersuara tetapi apabila ada orang Melayu yang menyokong kerajaan menyeru hak Melayu dipertahankan mereka kata itu perkauman.
l Apabila mereka kemukakan idea sampai satu dunia pun tahu, mereka kata ia demi kepentingan rakyat dan negara tetapi apabila idea itu ditolak oleh rakan pembangkang sendiri mereka kata ia idea jahat UMNO dan tohmahan untuk melemahkan pembangkang.
l Apabila polis melarang daripada mengadakan demonstrasi haram demi menjaga ketenteraman awam, mereka tuduh ia menyekat hak asasi manusia tetapi apabila mereka lakukan juga dan polis bertindak mengikut lunas undang-undang mereka kata, polis kejam.
l Apabila UMNO hendak berbincang sesuatu isu dengan MCA atau MIC, mereka akan dakwa UMNO takut kepada kedua-dua parti itu tetapi apabila mereka hendak berbincang sesama sendiri, mereka kata ia melambangkan kesepakatan.
l Apabila UMNO berikrar terus perjuangkan hak orang Melayu berdasarkan Perlembagaan, mereka anggap UMNO perkauman tetapi apabila mereka beria-ia menuntut untuk kaum tertentu, mereka kata itu demi kesamarataan sebagai rakyat Malaysia.
l Apabila ada rakan dalam pembangkang menuduh BN macam-macam, mereka kata, itu bagus tetapi apabila kenyataan mereka disanggah oleh rakan sendiri mereka akan kata media putar belit fakta dan cuba melaga-lagakan pembangkang.
Mungkin melalui tindakan tanduk sedemikian, mereka yakin rakyat akan mempercayai apa yang mereka kata tetapi hakikatnya, mereka hanya mampu memperdayakan 'yang di bawah' tetapi 'yang di atas' mengetahui segala-galanya.
Suatu hari kelak pasti kebenaran akan terhasil juga kerana rakyat semakin bijak menilai, siapa sebenarnya hanya tahu berpolitik dan siapa pula bersedia berkhidmat untuk kesejahteraan mereka.
Bagaimanapun sehingga menanti pilihan raya umum akan datang, tindak tanduk pembangkang ini akan berterusan. Mereka akan mencari apa juga jalan memburukkan kerajaan BN.
Dalam soal ini terserahlah kepada rakyat untuk menilainya tetapi apa yang pasti sejarah politik negara telah membuktikan bahawa apabila rakyat berasa muak, maka mereka tahu apa yang harus dilakukan.
(WOI KHALID!! KO BACA NI. INI MEMANG PERANGAI BANGSAT YANG ADA DALAM ORANG PR TERUTAMANYA MACAM KO KHALID BANGSAT!!!!)
ZBO said…
YB KHALID...

FIRST OF ALL...CONGRATULATION BUAT YB KERANA BEGITU SERIUS DAN KOMITED UNTUK SOLVE PROBLEM PEMINDAHAN KUIL YG SEDANG HANGAT DI SHAH ALAM KETIKA INI.PERCAYALAH YB...ITU SEMUA ADALAH ASAM GARAM SEBAGAI PENTADBIR DAN SAYA YAKIN ATAS APA YANG YB LALUI AKAN MENJADI SATU IKTIBAR DAN PENUNJUK ARAS UNTUK SEMUA YB KAT MALAYSIA NI...KEPADA PENDUDUK SECT 23...ANDA SEPATUTNYA BERFIKIRAN LEBIH MATANG DAN RASIONAL...SAYA PERCAYA KEBANYAKANNYA ADALAH BEGITU NAMUN SEGELINTIR MEREKA DILIHAT TERLALU 'RACIST' DAN BEROTAKKAN LEMBU...SAYA SOKONG ANDA UNTUK BERDEMO TAPI DGN APA YG TERJADI 2 MINGGU LEPAS DAN PADA SESI DIALOG PADA 5HB LALU JELAS MEMPERLIHATKAN BETAPA ANDA SEMUA TELAH MEMALUKAN ISLAM ITU SENDIRI...SAYA RASA INILAH NATIJAH APABILA ANDA SEMUA MASIH BERFIKIR TENTANG KETUANAN MELAYU...AMAT LA MALANG DI SEBUAH BANDAR YANG BOLEH DIANGGAP PALING MAJU DI MALAYSIA BARAT...DISUATU KAWASANNYA MASIH TERDAPAT PENDUDUK YANG MASIH LAGI BERFIKIRAN SEPERTI KAUM YG TIADA TAMADUN...SEDARLAH...ZAMAN BN MEMERINTAH TELAH BERLALU DI SELANGOR...KALAU SEGELINTIR JUAK2 MEREKA INI BERASA HAL PERKAUMAN INI BISA MERUNTUHKAN PR SEKARANG INI...ANDA SEMUA ADALAH SILAP...MALAHAN SAYA PASTI DLM PRU 13 NANTI PR PASTI AKAN TERUS MENERAJUI SELANGOR...TERUSKAN PERJUANGAN YB KHALID...WE PROUD OF U...
Anonymous said…
Syabas!!! YB Khalid kerana anda telah berjaya untuk tidak berkelakuan seperti mereka yang tidak berakhlak. Walau apa sekalipun kesabaran yang bijak itu amat penting dan disukai Allah, Insyaallah. Sama-samalah kita berdoa dan berazam untuk tumbangnya kerajaan ubn yang amat kotor, taghut malah sesat lagi menyesatkan orang lain ini.
Anonymous said…
YB, mereka threatened nak bunuh YB. Hairan ya, abang-abang polis diam je. Kalau orang-orang PKR abang abang polis will not spare a minit pun.
Anonymous said…
jangan risau ko meng jgk kalo orng melayu malas undi
Unknown said…
kepada rakyat malaysia(munkin india kot), kalo brni pindahkanlah masjid2 dari kawasan majoriti non muslim tuh...silakanmemang kamu sedang menggunakan kaedah gangster dalam memperjuangkan hak hak kamu tetapi harus diingat bahawa sarang tebuan jangan dijolok....kami memang tidak mabuk tapi keberanian tetap ada bukan macam khalid samad lembu tuh...

kepada khalid samad the chapel MPs: aku menyesal undi kau dan menyesal kempen utk PR waktu PRU 12 yg lalu,ingatkan akan lebih baik dari BN tapi kau lagi hampeh,waktu kau menang aku turut meraikan kemenangan kau di seksyen 17 shah alam tapi ternyata kau memang lebih jijik dan kotor dari wakil BN yang lepas2....nampak sangat kau gagal membantu dan membela umat islam/melayu....BARUA punya yb....semoga ALLAH sahajalah yang akan menjatuhkan hukuman ke atas kau wahai khalid the chapel
Zulfahan said…
YB,

Mesti ada sebab-menyebab penduduk kawasan tu melenting. YB pikir-pikirkan sendiri. Hanya YB dan Allah sahaja yang tahu apa yang nawaitu YB tu.

YB bolih berkata-kata bermacam-macam sebab untuk kuasa, kekayaan dan kemashuran. Itu ada lah hak dan pilihan YB.

YB pikir-pikirkan lah..

Mengapa nak ada kuil hindu kat seksyen 23 tu, banyak sangat ke penduduk yang berugama hindu, sampai bolih nak ada kuil kat situ.

Seksyen lain pun ada kuil. ngapa tak pergi sana ajer. bukan nye jauh sangat.

YB bolih kata ini hasutan orang dan sebagai nya tapi YB lihat lah sendiri, mengapa YB-YB lain tak kena macam YB kena. Maksudnya dari pnduduk dan pengundi sendiri..
Pemuda PAS Shah Aam said…
Kepada Anti-Hindu,

Cara kamu melontarkan pandangan macam kamu bukan seorang Islam. Seorang muslim yang sejati tidak akan mengutuk dan mencerca agama lain. Rasulullah tidak pernah mengajar pengikutnya macam pendapat kamu. Kamu mungkin hanya baca sejarah Melayu, mungkin kamu tak baca sejarah Islam.Bagaimana Rasulullah berdakwah dan menjadi pemimpin kepada seluruh agama di Kota Mekah dan Madinah. Baginda berdamai dan membuat perjanjian dengan baik dan adil bersama kaum musyrikin Mekah & Madinah. Itulah perjanjian Hudaibiyah. Selepas peristiwa itu, Agama Islam didaulatkan dan semua pengikut agama lain tunduk dan patuh dengan kepimpinan Rasulullah. Sepatutnya kamu belajar dari sejarah Islam. Bukan belajar dari sejarah bangsa Melayu yang tiada apa nilainya di akhirat nanti. Ingatlah semua janji Allah bahawa apa sahaja yang ada di hati kamu walau sebesar zarah akan dinilai di akhirat kelak. Banyakkanlah baca Al-Quran, mendengar tazkirah dan hadis-hadis Rasulullah. Pasti kamu akan mendapat penyelesaian kepada semua masalah.
aku said…
YB,
persetankan je la puak2 racist umno ni. diaorg ni mungkin tak boleh tengok kuil kot. macam YB cakap la..mungkin bila diaorg tgk kuil, mcm kene sampuk or sawan. ye lah kan.. iman tak kuat.

alasan jam x boleh terima langsung. diaorg ni mungkin duduk dalam hutan la. tak penah lalu kuil di malaysia ni. saya bagi contoh paling mudah la.. batu caves. selalu ke jam teruk kt sana?? hanya certain event je. betul2 depan pagar UNITEN, ada satu kuil. saya bekas pelajar UNITEN. selama saya belajar 4 tahun di sana, tak penah pulak jam kat situ? tak penah pulak jam smpai student nak kluar campus tak boleh.. ?

saya tidaklah memuja agama hindu. tp saya hormat agama sahabat2 kita yg lain.
malam kliwon said…
Penduduk Seksyen 23 terima cadangan tapak baru kuil
Jimadie Shah Othman | Sep 9, 09 12:52pm, malaysiakini
Jawatankuasa bertindak penduduk Seksyen 23 Shah Alam yang membantah pemindahan kuil Hindu - menerima tapak baru yang dicadangkan oleh kerajaan Selangor, kata seorang ahli jawatankuasa tersebut, Ramzi Ramli.
“Apabila kami dapati tapak (baru) yang diumumkan itu bersebelahan kilang (elektronik) Nitto Denko, setelah berbincang, kami bersetuju dengan cadangan itu.

“Jadi, kami berharap, persatuan kuil (Hindu) Seksyen 19 menerima tapak baru yang dicadangkan menteri besar Selangor ini,” kata Ramzi.

Bagaimanapun, katanya, jawatankuasa bertindak itu hanya akan dibubarkan selepas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim membuat pengumum rasmi mengenainya.
“Buat masa ini, kami meneruskan perjuangan rakan-rakan (yang didakwa di mahkamah), selagi tapak (baru) itu belum disahkan. Ini hanya cadangan menteri besar, sehingga diluluskan kerajaan negeri, barulah kami bubarkan jawatankuasa bertindak ini,” tambahnya.

Ketika ditemui Malaysiakini di komplek Mahkamah Shah Alam, Zamri berkata, pihaknya mendapati tapak baru itu sesuai kerana jauh dari kawasan perumahan.

Sehubungan itu, tambahnya, mereka menerima cadangan menteri besar itu dan berharap masyarakat India turut sama menerima cadangan tersebut.

Ramzi berkata beliau dan kira-kira 50 penduduk Seksyen 23 hadir mengikuti perbicaraan di mahkamah sebut.

Dua belas orang ke mahkamah hari ini berhubung perarakan kepala lembu ketika mengadakan protes di sekretariat kerajan negeri (SUK) Selangor pada 28 Ogos lalu.

Enam daripada mereka menghadapi dua tuduhan - menghasut dan menyertai perhimpunan haram. Manakala enam lagi didakwa menyertai perhimpunan haram.
Dtanya sama ada pendakwaan terhadap 12 pendemo yang membantah cadangan kerajaan negeri itu menyebabkan semangat mereka sejuk, Ramzi menjawab:

“Setelah sesi dialog bersama kepimpinan kerajaan negeri, baru kami melihat pendekatan kerajaan negeri hendak bersama-sama penduduk.”

Mengakui terdapat perbalahan dalam perbincangan Sabtu lalu, beliau berkata hubungan masyarakat Melayu-India di kawasan itu tidak terjejas.

“Saya tidak salahkan 48 orang India yang menyokong (pembinaan kuil). Kalau tanya saya pasal masjid pun, takkan kami bantah,” katanya.

Ramzi juga berkata, pihaknya bersyukur dengan cadangan tapak baru itu dan menyifatkannya sebagai “berkat bulan Ramadan”.
Sementara itu, seorang lagi ahli jawatankuasa bertindak tersebut, Shahril Mohd Nor pula berharap, masyarakat India menerima cadangan baru kerajaan negeri bagi menyelesaikan kes kontroversi itu segera.

Tambahnya, pihak yang membuat laporan polis terhadap pendemo Sabtu lalu juga diminta menarik balik laporan yang dibuat dengan segera.
InsanMarhaen said…
Kepada penduduk SS23

Banyaklah bersabar...renunglah sst itu secara bijak. jadikan Islam itu cara hidup, bukan simbol semata-mata...

Sebagai org Islam tentu tidak mengharapkan sebuah kuil dibina di mana-mana pun,..tapi pada masa yang sama kita tidak bole menghalang kuil dibina utk kaum hindu asalkan lokasinya wajar...

Kalaulah dikatakan kuil itu menganggu dari segi baunya..tandas kita dalam rumah cuma beberapa meter saja dari tempat tidur kita....

Kalaulah kuil itu terlalu bising.... walaupun pada jarak 200-400m, jalan raya disekeliling kita juga bising...

Jadi apa jua pun fikirlah secara jujur dan waras...
davidteoh said…
Dr Gibran Sufri, YB Khalid

Thank you for your explanation on the nature of the oxidation plant. It is good that the alternative site has been accepted by the Kuil officials. I pray that the current government will continue to flourish and govern the beloved state of Selangor well.
Zamry Kadir said…
Pihak yang bermuka-muka kononnya pejuang agama ini mudah dikenali. Kata-kata mereka diselangi dengan carutan, makian, dan penipuan. Tak pasti sama ada Hj Azmer tu dapat haji mabrur atau haji marlboro kerana carutan yang keluar dari mulutnya sudah menjelaskan segalanya. YB, saya ada satu permintaan daripada saya. Tolong sediakan juga tapak kandang lembu di Seksyen 23 supaya mudah nak kumpulkan lembu-lembu ni.
Anonymous said…
kita yg ikhlas dan bertamadun kena sabar. kita tak boleh diperangkapkan oleh samseng bn-umno yg telah merancangkan kekecohan dan sikap diadap ni. berita palsu selalu di akhbar perdana. yg jelas dlm you tube. sekarang samseng ni akan di hukum isa. ini adalah rancangan bn-umno. 12 orang ni adalah scapegoat mereka. mereka boleh anggap ambil cuti 3 tahun di kamunting, sambil boleh dapat gaji dari bn-umno. tapi, pakatan tak sokong isa. sepatutnya, samseng ni mesti di bicara dlm mahkamah yg ditetapkan oleh undang2 negara yg moden.

tapi bila pakatan dapat masuk putrajaya nanti, bn-umno mesti tentu akan jad parti pembangkan yg tak henti mengetuk pakatan.
rajawali0099 said…
begitu la kisah org melayu di sebelah pihak sana saudara2 ku.selagi tidak bergoncang perkara yg tidak sepatutnya,selagi itu la mereka terus menunjukkan taring tumpul mereka.apa sudah jadi dengan 1malaysia?sorak mereka bergema..yang menegelamkan sorak tersebut pun mereka jg.boo.....inilah bibit2 perkauman yang semakin terserlah yang ditaja oleh mereka yg hari2 anti kepada perkauman..apa2 pun syabas kepada pihak kerajaan pakatan.walau tersepit dgn keadaan tetapi tenang mencongak jalan..semoga segalanya akan selesai dgn bijaksana..sekain
Encik YB yang BIJAKSANA LAGI MULIA...tahniah kerana berjaya 'memenangi' hati rakyat Negeri Selangor amnya dan penduduk Seksyen Shah Alam khasnya. Kepandaian Encik YB bersama Encik Menteri BESAR Selangor sehingga mengundang rasa prihatin Sultan Selangor benar2 di puji oleh seluruh pelusuk penduduk. Semoga Encik YB akan terus menjadi YB bersama sokongan mereka2 yang bijak menilai kaca daripada permata ini. Kirimkan salam kepada TAIKO-TAIKO besar yang sepet itu,semoga mereka lebih berkuasa lagi selepas ini..

Sekali lagi Encik YB KHALID...anda betol2 MULIA LAGI BIJAKSANA..tahniah!!!!!!!!
amego said…
salam to all. Maaf kerana tidak menyokong ketuanan Melayu. Saya menyokong ketuanan islam dinegara. ini. Teruskan usaha YB dalam menangani masalah ini dengan sebaik mungkin. wassalam
Anonymous said…
salam Yb...

seronok kan tengok orang melayu melembukan orang melayu yang lain..?

dan mempertahankan orang2 yang mempertuhankan lembu....

moga tindakan kita pada hari ini tidak akan dilembukan satu hari nanti...
Anonymous said…
dulu ms jd pembangkang dok emosi org xckp apa pun..korg pun x fikir psl 2..skrg org lain dok emosi korg marah lak..
ni ke pemimpin???nape action kelima baru tanya penduduk???nape bukan 1st action???
wahai semua,fikirkanlah helah kerajaan selangor PR ni,hanya tahu memancing dan menjaga hati org bukan Islam..
Anonymous said…
sudah la..ko ingat ko ni betul selalu..padahal ko la kepala binatangnya...berselindung sebalik agama....may u burn in HELL !!!
kuzy said…
salam YB... tahniah atas kebijaksanaan mengendali provokasi UMNO... mungkin ini dugaan ramahdan kepada YB dan anggota lain.. Kuatkan semangat.. Insyaallah Allah bersama orang yang benar... KEPADA GENG KEPALA LEMBU CAP KERIS... MELALEKLAH SELAGI BOLEH, SEBAB TAK LAMA LAGI KORANG AKAN PUPUS
Rakyat Malaysia said…
Kepada Ben racist, sorry-ya saya bukan India tetapi mempunyai kawan India dan juga kawan Melayu. Inilah masalah orang macam Ben yang sememangnya racist, kalau asyik pikir dari sudut kaum sahaja.

Kalu Ben kata ini kaedah gangster, tahniah kerana akhirnya mengaku yany diri sendiri serta geng 12 itu semuanya gengster kerana apa yang saya cadangkan itu berdasarkan logik racist geng kamu sendiri.

Kenapa, rasa pahit makan ubat sendiri? Apa yang kamu maksudkan dengan sarang tebuan? Ini bukan stail gengster ke?

Kalau Ben atau geng UMNO kamu (pelik ya, kenapa gengster suka panggil orang lain genster)masih mampu berpikir tolong jawab soalan saya dengan betul, ini macam trademark UMNO saja, kalau tak mampu jawab dengan rasional, terus mengugut dan panggil orang lain macam-macam.?

Kepada YB, terus bertabah dengan usaha kamu. Kamu mempertahankan semua rakyat Malaysia, bukan Melayu saja. Sebenarnya senang saja nak cam geng UMNO, biasanya mereka akan tuduh YB hanya tahu jaga kepentingan Melayu saja. Kepada geng UMNO, pada satu masa dulu ada seorang tokoh UMNO yang amat hihormati ramai, biarpun Melayu atau bukan Melayu, merana beliau bersifat adil terhadap semua. Beliau seorang pemimpin Melayu, tetapi memimpin untuk semua rakyat Malaysia. Allaryaham Tun Ghafar Baba tak pernah bersikap racist, tetapi disanjungi ramai. Kepada Khir Toyo, Noh Omar dan geng-geng Umno lain, bertaubatlah.
Anonymous said…
Aku nak tanya kepada penyokong Kerajaan PR S'gor..kalaulah kerajaan Selangor sekarang ni dari BN dan luluskan pembinaan kuil hindu di sek 23...Apakah reaksi korang semua agaknya???
Anonymous said…
Pemuda PAS Shah Aam said...

"Cara kamu melontarkan pandangan macam kamu bukan seorang Islam. Seorang muslim yang sejati tidak akan mengutuk dan mencerca agama lain. Rasulullah tidak pernah mengajar pengikutnya macam pendapat kamu."

SAYA NAK PEMUDA PAS SHAH ALAM JAWAB.. memang umat Islam diajar tidak mencerca agama lain. Tapi macam mana pulak PAS (parti Islam) mencerca orang yang seagama mencerca org UMNO??
Rasulullah ajar mcm tu kah??
Wah..tinggi sungguh ilmu agama PEMUDA PAS SHAH ALAM. Sedarlah kamu tu mengikut-ikut je.

Hanya pandai guna hadis dan dalil2 Al-Quran tak cukup bang...

Ilmu tanpa Amal adalah sia-sia, Amal tak Ilmu adalah gila!!

Terima kasih.
Demi Saksama said…
Syukur alhamdullillah..berbanyak syukur ke hadrat Allah subhana wa ta'ala yang Maha Adil. Akhirnya kita lihat dengan sejelas-jelas kalam Allah geng kepala lembu diheret umpama sekawan lembu di pekarangan mahkamah majistret. Syukur Ya Syukur...

Geng kepala lembu yang bodoh dan bengap daripada haiwan kini umpama haiwan yang hina kerana terpaksa dikawal gerangan pelakuan buas mereka....binatang bertopeng manusia...

Kalian lihaat...undang-undang wujud..walaupun akhirnya kita umum belum tahu....

Tapi tidak mengapa...melihat geng 12 dikawal umpama sekawan babi pun sudah amat memuaskan...syukur alhamdulillah....
Penyokong-penyokong geng lembu kamu lihatlah...sedarlah dan kembaalilah ke jalan yang benar..kalau tidak kamu juga akan dihina seumpama gang babi kepala lembu...
Anonymous said…
salam,ni first time saya terserempak dgn blog ni.saya sbagai umat islam turut berasa malu,yg datang membantah tu dh la gaya ape...rambut pun panjang.lain la kalau tok imam ke ape.dh la terjerit2.sungguh memalukan.ini boleh menyebabkan kaum lain berfikiran negatif terhadap agama kita,dah nk solve scara aman teruskan je la.ni pegi buat hal lagi kat situ haih....lagi2 yg buat hal nye dh la orang MELAYU sendiri.
Anonymous said…
dari dulu lagi shah alam telah diisytiharkan sbagai kawasan melayu sahaja,yang dimana namanya diberi taman anggerik.(lebih kurang camtula).kalau diikutkan shah alam dikira sbagai hak melayu sahaja.tapi ape dh jadi skarang?dimana hak melayu kita?sehingga kan orang india sudah mula membina kuil dikawasan kita sendiri?
Anonymous said…
Untuk renungan bersama


http://zul4kulim.blogspot.com/2009/09/albaqarah-alahai-sang-lembu.html
Anonymous said…
Khalid Samad, kau di-lahirkan di-mana,ini SElangor kau mesti ingat,
Rakyat Malaysia said…
Hello Ben, Anti Hindu, Hj. Jamaluddin, kenapa diam aja? Ini memang sifat sebenar racist yang hanya pandai mencaci agama dan bangsa lain, bikla diajukan soalan yang payah sikit, terus mengugut dan diam aja, dasar PENGECUT, SAMA SEPERTI TUAN UMNO MEREKA. Saya cabar sekali lagi, kalau berani kemukakan satu memorandum kepada parti UMNO kamu berdasarkan kepada agenda racist kamu, iaitu rumah ibadat sesuatu agama hanya boleh didirikan kalau kawasan itu majoriti dari agama yang sama. alau berani tunjuk muka, jangan hanya tahu berselindung di sebalik ruang ciber. Apa yang kamu takut? Kan tuan kamu suka sangat melindungi racist macam kamu?
Safuan Rozak (Tumpat) said…
saya amat tertarik dengan isu kuil di shah alam.. kawasan YB...
mmg best baca artikel kat harakah yang membendingkan org seksyen 23 dengan org tumpat di kelantan...
tetepi penulis tidaklah mengupas lebih detail akan apa yang terdapat di TUmpat. Maka s...esiapa yang kurang arif tentang daerah paling utara di kelantan itu, saya hadir di sini untuk menjelaskan...
Saya membesar di Tumpat.. bahkan bersekolah di sebuah sekolah menengah di sana.
Dalam kelas saya mmg kenala dgn konsep one malaysia... hehe...melayu, cina, india, siam... semuanya ade...
Xde masalah langsung.. guru kelas pun org cina.. hepi je...
Kuil budha mmgla berlambak kat Tumpat... dlm 1 km dr sekolah ade kuil watpikulthong...
tiap2 thn seluruh malaysia turun.. dr luar pun dtg.. xde masalah pun dr penduduk tumpat.. siap budak2 turun lg tgk dia punye perayaan..
dkt bandar Tumpat lgla...
ade kuil hindu dkt gate kereta api...
xde masalah pun...
itula bezanya hidup di bawah kepimpinan ulamak..
Anonymous said…
Bertuahnya kaum India kat Selangor ni,.. hihi.. kalaulah ada 20 org lagi YB yg berdedikasi mcm YB Khalid ni.. tak dpt aku bayangkan bilangan kuil yg akan dibina kelak. Tapi takpe org2 Shah Alam semua, YB ni korang yg pilih, so terima sajalah walaupun nanti kuil nak dibuat dalam laman rumah korang. Tahniah jugak Khalid, bukannya nak tutup kilang arak, tapi lebih sibuk bina kuil rupanya.. Hihi,.. nampaknya YB ni lebih alim dr Samy Vellu... Semangat YB mempertahankan kuil ni lebih dr kaum India sendiri.. tahniah2.. boleh takbir tak ni?.. utk pengetahuan, saya ahli Pas sejak 11 tahun lepas, tapi tak sangka, lepas daat kuasa mcm ni jadinya YB dr parti Pas ni.. tak pakai kopiah, masuk gereja!,.. lebih baik tukar parti sajalah
Rakyat Malaysia said…
Dear YB,

Sekali lagi terima kasih kerana menjadi YB untuk semua, Melayu, Cina, India.

Terbaca pulak saranan untuk YB supaya keluar PAS hanya kerana dasar YB untul berlaku adil untuk semua tak kira agama dan bangsa, sejajar dengan agama Islam yang sebenarnya.

Saya rasa benar juga saranan itu, kerana golongan yang berjuasa dalam PAS seperti Presiden, Timbalan Presiden, Pemuda PAS, Dr. Hassan hanya tahu bagaimana nak bekerjasama dengan puak racist UMNO, nak haram bir dan konsert, takde apa pun rancangan yang boleh dipakai untuk masyarakat berbilang kaum Malaysia.

Selain dari Tok guru, yang lain hanya tahu untuk mengkemukakan rancangan yang hanya boleh memecah belahkan rakyat antara kaum.

Saya cadangkan Y.B supaya betul-betul memikirkan untuk masuk parti lain kerana takde yang menyokong usaha Y.B yang mencerminkan Islam yang progresif dan adil. Puak dalam PAS ini hanya tahu laungkan "PAS FOR ALL" kemudian cakap tak serupa bikin.
Abg Jainol said…
Kpd Yb yang disayangi!..

terima kasihlah sebab Yb telah menjadi `hero Tamil` terbaik dlm sejarah. Binalah kuil2 lebih banyak kat Selangor. Errr, berapa banyak dah Masjid yg YB bina?
Anonymous said…
bestnya da org2 mcm korng suma ni. x lama lagi, brperangla kita. yes! hahaha...

Popular posts from this blog

Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian. Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu. Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’ , tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan

Video Tazkirah Ramadhan At-Taubah Ayat 31: Pendewaan Manusia

WaLlahu 'Alam   KHALID SAMAD

Kisah Raja Najashi

Semasa saya terlibat dalam usaha dakwah di UK satu ketika dahulu, kami mendapati bahawa ramai dari kalangan penganut Kristian tidak tahu bahawa Nabi Isa (AS) diiktiraf sebagai seorang Rasul oleh Islam. Begitu juga Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan hampir kesemua para Nabi yang diiktiraf oleh agama Kristian turut diiktiraf oleh Islam. Kecuali kumpulan yang tidak diiktiraf Islam ialah ‘Nabi’ selepas Nabi Isa, termasuk penulis Bible yang digelar sebagai ‘Prophet’ oleh mereka. Apabila mereka didedahkan dengan maklumat ini, maka ianya boleh menyebabkan mereka ingin tahu apa yang dikatakan Al-Quran mengenai Nabi Isa dan menjadi satu titik tolak bagi mereka untuk mendampingi Al-Quran.